زنا در قانون مجازات اسلامی شامل هر گونه رابطه جنسی طبیعی و غیر طبیعی و استثنایی نیز می شود.[ شرح جامع قانون مجازات اسلامی، گلدوزیان، صفحه 242]زنا عبارت از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نباشد. جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قبل یا دبر زن محقق می شود.[ تبصره یک و ماده 221 قانون مجازات اسلامی] دخول به وسیله انگشت یا اشیاء از شمول حد زنا خارج است و همین طور دخولی در غیر از دبر و قبل صورت گیرد از شمول حد زنا خارج است.[قانون یار مجازات اسلامی، صفحه 261]
دبر به معنی پشت است بنابراین برای تحقق زنا، جماع حتما نباید در قبل(جلو) باشد.[محشای قانون مجازات اسلامی، گلدوزیان، صفحه 242]وطی به شبهه یعنی زن و مردی که به گمان وجود رابطه مشروع با یکدیگر نزدیکی کنند حال آن که در واقع چنین رابطه ای وجود ندارد و برای تحقق زنا حتما باید یکی از طرفین زن و دیگری مرد باشد.[محشای قانون مجازات اسلامی، گلدوزیان، صفحه 242]
اگر زن در رابطه زنا اکراه و اجبار داشته باشد زنا محقق نیست بنابراین اختیار و رضایت زن به تمکین برای رابطه جنسی باید ثابت شود.[رای اصراری 16 مورخ 30/3/1374]
زنا عبارت است از نزدیکی شخص بالغ و عاقل با زنی که بر او حرام است، بدون اینکه عقد نکاح یا شبهه وجود داشته باشد با علم به حرمت نزدیکی و اختیار.[مختصر حقوق مدنی، صفایی، صفحه 372]
با توجه به تعاریف فوق برای تحقق زنا ارکان و شرایط زیر لازم است:
1- باید نزدیکی واقع شده باشد:بنابر آنچه فقهای امامیه گفته اند نزدیکی با ادخال حشفه(ختنه گاه) در قبل(جلو) و دبر(پشت) تحقق می یابد.
2- نزدیکی کننده باید بالغ باشد و دخول نابالغ زنا محسوب نمی گردد.نابالغ بودن یکی از طرفین زنا تاثیری بر انتساب زنا به دیگری نخواهد داشت و هرکدام از زانی یا زانیه که بالغ باشند در صورت تحقق سایر شرایط حد زنا بر وری جاری خواهد شد.[قانون یار مجازات اسلامی، صفحه 261]
3- نزدیکی کننده باید عاقل باشد پس نزدیکی مجنون زنا نیست .
4- نزدیکی باید با زن صورت بگیرد یعنی فرد مونثی که به سن بلوغ رسیده است، اعم از اینکه عاقل یا دیوانه یا مرده باشد.
5- زن باید بر مرد حرام باشد اعم از اینکه شوهر داشته باشد یا بی شوهر باشد
6- باید عقد یا شبهه ای وجود نداشته باشد پس اگر بین مرد و زن رابطه نکاح وجود داشته باشد نزدیکی زنا محسوب نمی شود همچنین اگر نزدیکی با جهل به نبودن رابطه زوجیت یا حرمت آن واقع شده باشد نسبت به کسی که جاهل و در شبهه بوده زنا صدق نمی کند.
7- نزدیکی کننده باید مختار باشد پس اگر کسی در اثر اکراه رابطه جنسی برقرار نماید زناکار نیست اکراه هم در طرف مرد و هم در طرف زن مانع صدق زنا یا موجب سقوط حد است .[مختصر حقوق خانواده، صفایی، صفحه 372-373]
کاربر گرامی: محتوای ارائه شده صرفا جهت اطلاع می باشد و در صورت اجرای مشاوره پیشنهادی و عدم حصول نتیجه ، هیچگونه مسئولیتی متوجه «کلینیک حقوقی ایران» نخواهد بود. و توصیه می شود هیچگاه بدون وکیل گام برندارید .