رحم اجاره ای از مسائلی است که با پیشرفت علم پزشکی ایجاد شده و به همین خاطر آیات و حدیثی در این مورد وجود ندارد. ولی باید توجه داشت که اکثر فقها به جواز این مسئله حکم داده اند و رحم اجاره ای از نظر شرعی را بررسی نموده اند؛ به عنوان مثال آیت الله خامنه ای در این مورد بیان می کند:« استفاده از رحم اجاره ای فی نفسه ایرادی ندارد اما باید از انجام اعمال حرام از قبیل نگاه کردن و لمس کردن اجتناب شود.»
همچنین آیت الله مکارم شیرازی نیز بیان می کند :«وارد کردن نطفه زن و شوهری در رحم زن دیگری امری جايز می باشد اما به دلیل این که ممکن است لمس یا نگاه به نامحرم بوجود آید، فقط در شرایط ضروری استفاده از رحم جایگزین امکان پذیر خواهد بود.» در نقطه مقابل نیز برخی از فقها اعتقاد دارند که برای این عمل مانع شرعی وجود دارد و مشابه عمل زنا می باشد.
نکته دیگر این است که بر اساس دیدگاه های فقهی طفل متعلق به صاحبان نطفه است و بنابراین با آن ها محرم می باشد و از یکدیگر ارث می برند و نسبت به صاحب رحم نیز فرزند رضاعی او محسوب شده و به آن محرم خواهد بود ولی ارثی از یکدیگر نمی برند.
کاربر گرامی: محتوای ارائه شده صرفا جهت اطلاع می باشد و در صورت اجرای مشاوره پیشنهادی و عدم حصول نتیجه ، هیچگونه مسئولیتی متوجه «کلینیک حقوقی ایران» نخواهد بود. و توصیه می شود هیچگاه بدون وکیل گام برندارید .