عقاب به معنی کیفر دادن است، مقصود از بیان در این اصطلاح بیان جرم بودن عمل معینی است و غرض از این تعبیر آن است کخ مقنن تا وقتی که عملی را جرم نشناخته یعنی جرم بودن آن اعلام نکرده است کسی را برای ارتکاب آن کیفر نمی دهد زیرا عقاب بلابیان قبیح است و مقنن خود نباید مرتکب فعل قبیح شود.مقصود از قاعده قبح عقاب بلابیان همین است و ماده دوم قانون مجازات عمومی هم متکفل همین نظر است هرچند پاره ای از فقها عامه و خاصه قیاس را در امور جزائی هم وارد کرده اند ولی در حقیقت این قیاس درست نیست و ظاهرا اکثر فقهاء هم این قیاس را درست نمی دانند.