اسباب تحریم در نکاح که از طریق نسب حاصل شود هفت عنوان دارد که آنها را عنوانهای هفتگانه (عنوانات سبع) نامیده اند و محرمات نسبی هم می گویند که عبارتند از هفت عنوان که در این آیه ذکر شده است:حرمت علیکم امهاتکم و بناتکم و اخواتکم و عماتکم و خالاتکم و بنات الاخ و بنات الاخت.قواعد این هفت عنوان را فقها چنین توجیه کرده اند. الف- مقصود از (ام) هر زنی است که تو را زائیده یا نسب تو به او منتهی شده از جانب صعودی از طریق ولادت خواه ابی باشد خواه امی به عبارت دیگر هر زنی که تو را زائیده که آن کس تو را زائیده باشد.(خواه این کس مرد باشد خواه زن- زائیدن در این بحث به معنی تولید است و به این معنی در آخر اسامی فارسی مانند علی زاده و تقی زاده دیده می شود) و به عبارت سوم هر زنی است که نسب تو از طریق ولادت ( به واسطه یا بی واسطه) به او منتهی می شود. ب- مقصود از بنات (دختر و دختر دختر هرقدر که پائین رود و دختر پسر تا هر قدر که پائین رود) هر زنی است که نسب او به تو منتهی شود از طریق ولادت ولو به واسطه یا وسائط. به عبارت دیگر هر زنی که تو موجب ولادت او شده ای یا تو موجب ولادت کسی(اعم از مرد یا زن) شده ای که او موجب ولادت آن زن شده باشد(به واسطه یا بی واسطه) ج- مراد از (اخوات) و دختر خواهر هر زنی است که ابوین یا پدر یا مادر تو موجب ولادت او شده باشند بی واسطه یا به واسطه د- ضابطه بالا شامل بنات الاخ (دختران برادر) هم می شود تا هر قدر که سیر نزولی کنند و شامل بنات الاخت (دختر خواهران) نیز هست. ه- مراد از (عمه) هر زنی است که خواهر مردی باشد که به واسطه یا بی واسطه موجب ولادت تو باشد(از طرف پدر یا مادر یا ابوین) و- مراد از (خاله) هر زنی است که خواهر زنی باشد که بدون واسطه یا به واسطه موجب ولادت تو باشد. در ضابطه بالا خاله خاله خارج و در ضابطه ماقبل آخر هم عمه عمه خارج است آنها گاهی حرام هستند و گاهی نه و ضابطه نسبت به آنها کلیت ندارد.برخی از فقها مفاد مطالب بالا را به این صورت آورده اند: یحرم علی الانسان اصوله و فصوله و فصول اول اصوله و اول فصل من کل اصل بعده (بعد اول الاصول) اصول یعنی مادران نسبت به ذکور و پدران نسبت به اناث فصول دختران و پسران نسبت به ابوین فصول اول اصول اخوه نسبت به ذکور و برادران نسبت به اناث و اولاد برادر و اولاد خواهر تا هر قدر پائین برود.اول فصل از هر اصل بعداز اصل اول- عموها و عمه ها و دائی ها و خاله ها. انتقاد- تعقید معنوی که در علم فصاحت و بلاغت شنیده شده نمونه با ارزش همین تعبیر بالا است. تعبیر دیگری که از مفهوم بالا آورده اند این است یحرم علی الانسان کل قریب عدا اولادالعمومه و الخوله این عبارت روشن و کوتاه است.