- هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان - که دراین آیین نامه هیات بدوی نامیده می شود - درهریک ازدستگاه های موضوع ماده ( 18 ) قانون رسیدگی به تخلفات اداری - که ازاین پس قانون نامیده می شود - بارعایت مفاد قانون یاد شده واین آیین نامه تشکیل می شود .
- انتصاب هریک ازاعضای اصلی وعلی البدل هیات های بدوی وتجدیدنظر، با امضای شخص وزیر یا بالاترین مقام دستگاه های موضوع تبصره ( 1 ) ماده ( 2 ) این آیین نامه و بارعایت شرایط مقرردرماده ( 6 ) قانون صورت می گیرد .
- رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان حوزه هراستان تا زمانی که دستگاه متبوع آنان درمرکزآن استان هیات بدوی تشکیل نداده است پس از کسب نظر وزیریا بالاترین مقام اجرایی دستگاه متبوع ، باهیات بدوی متشکل دراستان دیگراست .
- هیات های بدوی وتجدیدنظرموظفند بلافاصله پس از تشکیل ، آغازکارخود را به نحو مقتضی باذکرنشانی ازطریق واحد مربوط به اطلاع کارمندان خود برسانند .
- درموارد تعدد تخلفات کارمند دردستگاه های مختلفی که درآنها اشتغال داشته است ، آخرین دستگاهی که کارمند به آن منتقل شده است ( دستگاه متبوع وی ) ، صالح برای رسیدگی به اتهامات انتسابی واجرای آرای قطعی صادرشده درخصوص وی است و می تواند به نحو مقتضی برای تکمیل مدارک وتحقیقات لازم ازدستگاه های قبلی کمک بگیرد .
- هیات هاموظفند دفترهایی برای انجام امورمربوط تشکیل دهند ودرصورت نیازمی توانند انجام اموردفتری خودرابه کارگزینی دستگاه مربوط ارجاع کنند .نامه های محرمانه هیات هابایدبدون دخل وتصرف وبازبینی دراختیارآنان گذاشته شود .
- هیات های بدوی و تجدیدنظر یک دستگاه می توانند از یک گروه تحقیق استفاده کنند،مشروط براینکه برای تحقیق درمرحله تجدیدنظر درخصوص یک پرونده ازهمان گروه تحقیق که در رسیدگ-ی بدوی همکاری داشت-ه است استفاده نشود .
- هیات های بدوی و تجدیدنظردرصورت شکایت یا اعلام اشخاص ، مدیران ، سرپرستان اداری یابازرس های هیات عالی نظارت ، شروع به رسیدگی می کنند.
- هیات های رسیدگی به تخلفات اداری موظفند پس ازانجام بررسی های لازم ،موارد اتهام رابه طورکتبی به کارمند ابلاغ وپس ازآن ده روزمهلت برای دفاع کارمند منظور کنند. این هیات ها درصورت تقاضای کارمند،مدارک لازم رادراختیار وی قرار می دهند .
- رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان پس ازتکمیل پرونده صورت می گیرد وچنانچه هیات حضورمتهم را ضروری تشخیص دهد، درجلسه حضورمی یابد.
- هیات پس ازاتمام رسیدگی وملاحظه اسناد ومدارک موجود درپرونده ،وتوجه کامل به مدافعات متهم ومواردی ازجمله میزان زیان وارد شده ( اعم ازمادی ومعنوی ) به دولت یا اشخاص حقیقی یاحقوق-ی ، آثارسو اجتماعی واداری ، موقعیت وسوابق کارمند، و وجودیا فقدان سوء نیت وی ،اقدام به صدور رای واتخاذ تصمیم می کند.رای هیات ها باید مستدل ومستند به قانون و مقررات مربوط بوده وحاوی تخلفات منتسب به متهم ، نام ونام خانوادگی وامضای اعضای رای دهنده درزیر رای صادرشده باشد .
- آرای ص-ادرشده توس-ط هیات های بدوی وتجدیدنظر واحکام اخراج موضوع ماده ( 17 ) قانون ، به طورمستقیم وبلافاصله به اداره های کارگزینی یا دوایرمشابه دستگاه های ذی ربط ارسال می شود. واحدهای یادشده موظفند حداکثر ظرف ( 30 ) روزازتاریخ صدور رای ،آرا واحکام صادرشده رابه کارمندان مربوط ابلاغ کرده ومدارک آنراجهت درج درپرونده اتهامی به هیات مربوط تحویل دهند . درصورت سهل انگاری مسؤولان کارگزینی یا اموراداری مربوط درابلاغ آرا واحکام صادرشده به متهم ، با آنان طبق قانون رفتارمی شود ، همچنین هرگونه خودداری یاجلوگیری ازاجرای آرای هیات ها ممنوع است و بامتخلفان طبق قانون رفتار می شود .
- درخواست تجدیدنظرنسبت به آرای هیات های بدوی باید به وسیله محکوم علیه یا نماینده قانونی وی ظرف ( 30 ) روزازتاریخ ابلاغ رای ، با زبان فارسی وذکر دلایل به طورکتبی به اداره کارگزینی مربوط تسلیم و رسید اخذ شود. ملاک دریافت به موقع درخواست ،تاریخ ثبت دفترهای کارگزینی مربوط است .
- کلیه هیات هامکلفند درمتن آرای قطعی صادرشده ، مهلت یک ماهه شکایت به دیوان عدالت اداری راتصریح کنند .
- هیات ها درموارد لزوم می توانند در ارتباط با اتهام های واردشده به کارمندان ازمراجع قضایی مربوط استعلام نظرکنند ومراجع یاد شده مکلفند حداکثر ظرف ( 30 ) روزبه استعلام هیات ها پاسخ دهند .
- فوت متهم موجب توقف رسیدگی وصدور رای می شود ودرصورتی که کارمند درطول تحمل مجازاتهای بندهای "ج "، "د"و "ز" ماده ( 9 ) قانون فوت شود اعمال مجازات های یادشده متوقف شده وحالت استخدامی کارمنداز زمان فوت به حالت قبل ازتعیین مجازات اعاده می شود . حکم این ماده مانع ازارسال پرونده به مراجع قضایی در سایر موارد نیست .
- هیات های بدوی مکلفند درخصوص تعیین مرجع رسیدگی به اتهام های مدیران ، قبلا" مراتب رابه اطلاع نماینده موضوع ماده ( 34 ) این آیین نامه برسانند ، مرجع رسیدگی به این قبیل پرونده ها به پیشنهاد نماینده موضوع ماده ( 34 ) این آیین نامه وتایید بالاترین مقام دستگاه های یادشده درتبصره ( 1 ) ماده ( 2 ) این آیین نامه ، هیات بدوی استان مربوط یاهیات های متشکل درمرکز دستگاه است .
وظایف ، اختیارات و مسوولیت های هریک ازنمایندگان موضوع ماده ( 34 ) این آیین نامه به شرح زیراست : 1 - برگزاری جلسه های هماهنگی بین هیات های وزارتخانه یاسازمان متبوع درفاصله های زمانی مناسب . 2 - بازرسی ازچگونگی کارهیات های مربوط درتهران وشهرستان هاوتهیه گزارش لازم برای وزیریا بالاترین مقام دستگاه متبوع ، به ویژه درمواردی که گزارشی ازکم کاری وغرض ورزی آنهادریافت می کنند وارسال یک نسخه ازآن به هیات عالی نظارت . 3 - نظارت برفعالیت هیات ها درتهران وشهرستان هاوراهنمایی وهدایت وآموزش آنها به منظوراجرای هرچه صحیح ترقانون . 4 - بررسی صلاحیت اعضای هیات هاوگروه های تحقیق وارسال گزارش ازموارد احتمالی عدم صلاحیت به وزیریا بالاترین مقام دستگاه متبوع ونیزهیات عالی نظارت . 5 - ارایه نقطه نظرها وپیشنهادهای هیات هابه مراجع ذی ربط برای رفع اشکال هاو بهبود فعالیت هیات ها . 6 - تهیه گزارش های ماهانه ازکارهیات های مربوط وارسال آنها به هیات عالی نظارت ،همراه بایک نسخه ازکلیه آرای صادرشده به منظور : الف - جمع بندی وتهیه گزارش های دوره ای لازم برای اطلاع مسؤولان ذی ربط . ب - تجزیه وتحلیل کارهیات ها ازنظرکیفی وکمی درخصوص آثارناشی ازاجرای صحیح ودقیق قانون بر اصلاح بافت نیروی انسانی دستگاه های اجرایی . ج - بررسی آرای صادرشده و راهنمایی هیات هادرموارد لزوم . 7 - انجام پی گیری لازم برای رفع مشکلات ونیازهای مربوطبه تامین نیروی انسانی وتدارکاتی هیات ها برای تسهیل درکارآنها . 8 - بررسی وتجزیه وتحلیل نتیجه کارهیات هادروزارتخانه یا سازمان متبوع درتهران وشهرستان هاوآثاراین فعالیت ها در سالم سازی محیط اداره های تابع وارسال آن برای وزیریا بالاترین مقام دستگاه متبوع وهیات عالی نظارت درفاصله های شش ماهه ویک ساله . 9 - دادن پیشنهاد به وزیریا بالاترین مقام دستگاه متبوع جهت ایجاد شعبه یاشعبه هایی ازهیات هادرمرکزیا استان ها یا تعطیل کاربعضی ازشعبه هاباتوجه به حجم نیروی انسانی واحدهای مربوط به منظورپوشش مناسب درکلیه واحدهای تابع و وابسته . 10 - حضورمستقی-م درجلسه های نمایندگان موضوع ماده ( 34 ) این آیین نامه ، جهت اطلاع ازآخرین نقطه نظرهاوتامین هماهنگی هرچه بیشتر درکارهیات های مربوط . 11 - ارتباط بادیوان عدالت اداری وتمرکزاین تماس ها درمرکز،به منظور ایجاد هماهنگی لازم با دیوان مزبور .
هیات عالی نظارت موضوع ماده (22) قانون، مرکب از سه نفر از نمایندگان موضوع ماده (34) این آیین نامه به پیشنهاد معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و تصویب هیات وزیران و یک نماینده از قوه قضاییه به ریاست معاون یاد شده یا معاون یا نماینده وی تشکیل می شود.
کلیه هیات های رسیدگی کننده مکلفند جهت صدور آرا ازفرم های مخصوصی که ازطرف دفترهماهنگی ونظارت برامر رسیدگی به تخلفات اداری ( دبیرخانه هیات عالی نظارت ) تهیه وابلاغ می شود استفاده کنند .
- برای رسیدگی به پرونده اتهام-ی اعضای هیات های موضوع تبصره ( 1 ) ماده ( 22 ) قانون ، هیات عالی نظارت حسب مورد یکی ازهیات های موجود را تعیین کرده وپرونده موردنظر را به آن هیات ارجاع می کند و هیات تعیین شده مکلف به رسیدگی است .
- برقراری مقرری یاد شده درماده ( 11 ) قانون ، مستلزم تقاضای کارمند ودرغیاب یا فوت او، مستلزم تقاضای وراث قانونی وی است که پس ازبررسی وباتشخیص وتایید هیات تجدید نظر مربوط انجام می پذیرد .ملاک ( 15 ) سال سابقه و ( 50 ) سال سن مربوط به زمان صدور رای است .
هیات هاموظفند اسامی ومشخصات اعضای اصلی وعلی البدل وتغییرات آنها را همواره ازطریق نمایندگان موضوع ماده ( 34 ) این آیین نامه به هیات عالی نظارت اعلام کنند .
- این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره 25227/ت 275ه- مورخ 16 / 7 / 1373 می شود.
- هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان ، که ازاین پس هیات تجدید نظر نامیده می شود - در مرکز وزارتخانه ها یا سازمان های مستقل دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی ، مراکز بعضی ازاستان ها به تشخیص هیات عالی نظارت ،همچنین درمرکز هریک از دستگاه های زیر تشکیل می شود : سازمان حج وزیارت ،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، شرکت مخابرات ایران ،خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ،سازمان بهزیستی کشور، سازمان ثبت احوال کشور و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و بعضی از دانشگاه های کشور به تشخیص وزیران ذی ربط - حسب مورد . سازمان اموراداری واستخدامی کشور،سازمان برنامه وبودجه ،سازمان تربیت بدنی ،سازمان انرژی اتمی ،سازمان حفاظت محیط زیست ،سازمان صداوسیمای جمه-وری اسلامی ای-ران ، دیوان محاسبات ،سازمان بازرسی کل کشور،سازمان زندان ها واقدامات تامینی وتربیتی کشور، سازمان ثبت اسناد واملاک کشور،سازمان قضایی نیروهای مسلح ،مجلس شورای اسلامی ،نهادریاست جمهوری ،شهرداری ته-ران ، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ،بنیاد مستضعفان وجانبازان انقلاب اسلامی ،بنیاد مسکن انقلاب اسلام-ی ،جمعیت هلال احمر،کمیته امداد امام خمینی ، سازمان تامین اجتماعی ، جهاد دانشگاهی و نهضت سوادآموزی ، سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری .
- هریک ازدستگاه های یادشده درتبصره ( 1 ) ماده ( 2 ) این آیین نامه درصورت داشتن واحد سازمانی درمراکز استان ها،می توانند نسبت به تشکیل هیات های بدوی دراین مراکز اقدام کنند .
- هریک ازهیات های بدوی وتجدیدنظرپس ازتشکیل ،ازبین خود یک نفررییس ، یک نفرنایب رییس ویک نفردبیرجهت تنظیم صورتجلسه هاومکاتبه های خود انتخاب وتعیین می کنند .
- رسیدگی به تخلفات قبلی کارمندان مامور توسط هیات های بدوی وتجدید نظر دستگاه متبوع کارمند صورت می گیرد ودستگاه محل ماموریت مکلف به اجرای آن است . درصورتی که دستگاه محل ماموریت از اجرای رای امتناع ورزد یا امکان اجرای رای باتوجه به شرایط خاص دستگاه یادشده موجود نباشد ، دستگاه متبوع مستخدم می تواند راسا" نسبت به لغوحکم ماموریت اقدام کند ورای صادرشده را به اجرا درآورد .
- انجام وظیفه درهیات هاباحفظ سمت وپست سازمانی صورت می گیرد ودرصورت ضرورت باتوجه به حجم کار،دردستگاه های مشمول قانون تعداد کافی پست سازمانی با تغییر عنوان پست های بلاتصدی موجود برای اعضای هیات های رسیدگی به تخلفات اداری بارعایت مقررات مربوط پیش بینی می شود .
- گروه تحقیق موضوع ماده ( 5 ) قانون ،متشکل ازسه عضواست که از بین افراد متاهل ،متعهد،عامل به احکام اسلام ،معتقد به نظام جمهوری اسلامی واصل ولایت فقی-ه و دارای حداقل ( 25 ) سال سن باتصویب هیات مربوط وحکم رییس هیات انتخاب می شوند.کارمند بودن دوعضوازسه عضویاد شده - الزامی است .
- گروه های تحقیق فقط درباره کارمندی می توانند تحقیق کنند که ازطرف هیات های بدوی یاتجدیدنظر،بررسی وضع آنهابه این گروه هاارجاع شده باشد،همچنین تحقیق تنها درحدودی انجام می گیرد که هیات ها معین می کنند .
- کلیه کارمندان ،مسؤولان مربوط و روسای کارمند متهم به ارتکاب تخلف ، مکلفند همکاری های لازم رابا هیات ها به عمل آورده ومدارک ،اسنادواطلاعات مورد نیاز را درمهلت تعیین شده ازطرف هیات ها دراختیارآنها قراردهند . درمورد اسناد طبقه بندی شده ،رعایت مقررات و قوانین مربوط الزامی است .
- متهم می تواند پس ازاطلاع ازموارد اتهام ودرمهلت تعیین شده ازسوی هیات جواب کتبی ومدارکی راکه دردفاع ازخود دارد به هیات تسلیم کند ،درغیراین صورت هیات می تواند به موارد اتهام رسیدگی ، و رای لازم راصادر کند .
- تشخیص تخلف وانطباق آن بایکی ازموارد تخلفات مندرج درقانون ، برعهده هیات های رسیدگی کننده است .
- جلسه های هیات ها باشرکت سه نفرازاعض-ا رسمیت می یابد وآرای آنها بانظرموافق حداقل دونفرازاعضا، معتبراست .
- هیات های بدوی مکلفند قطعی یاقابل پژوهش بودن آرا،همچنین نشانی محل دریافت درخواست تجدیدنظر را زیر آرای خود درج کنند.
- اداره های کارگزینی دستگاه هامکلفند درخواست اعتراض کارمند یا نماینده وی رادرسریعترین زمان ممکن ، برای رسیدگی به هی-ات تجدیدنظ-رمربوط ارسال کنند، ودرمواردی که رای هیات بدوی قابل تجدیدنظرباشد،ولی متهم ظرف مهلت مقررنسبت به آن درخواست تجدیدنظرنکند رای صادرشده را ازتاریخ پایان یافتن مهلت یاد شده اجراکنند .
- درصورتی که کارمند متخلف درحالتی ازحالت های استخدامی باشد که اجرای فوری رای قطعی هیات درباره وی ممکن نباشد،مراتب به هیات عالی گزارش شده و رای صادرشده نیزبه محض حصول امکان اجرا می شود .
- بلاتکلیف گذاردن مستخدمان دولت درموارد طرح پرونده اتهامی آنان درهیات ها یاصدورآرای غیرقطعی ( قابل تجدیدنظر ) ازسوی هیات های بدوی ونیزدرموارد نقض آرای قطعی هیات ها ازسوی دیوان عدالت اداری یاهیات عالی نظارت به هرعنوان مجوزی ندارد .
- هیات های بدوی وتجدیدنظرمکلفند درسریعترین زمان ممکن به پرونده هایی که درهیات های پاکسازی وبازسازی گذشته وهیات های رسیدگی به تخلفات اداری منجربه صدور رای قطعی نشده یاآرای قطعی توسط دیوان عدالت اداری یاهیات عالی نظارت نقض شده رسیدگی کنند . رسیدگی به این پرونده ها درمواردی که توسط هیات های سابق پاکسازی یابازسازی موردرسیدگی قرارگرفته ولی آرای صادرشده به جهاتی قطعیت نیافته یاتوس-ط دیوان عدالت اداری یاهیات عالی نظارت نقض شده اند به عهده هیات تجدیدنظر است . درمواردی که توسط هیات های سابق رای لازم صادرنشده باشد،این رسیدگی برعهده هیات بدوی است چنانچه در خصوص تشخیص صلاحیت رسیدگی به پرونده های موضوع این ماده بین هیات های بدوی وتجدیدنظراختلاف نظرباشد، حل اختلاف با هیات عالی نظارت موضوع ماده (37) این آئین نامه است .
- برای ایجادهماهنگی ونظارت برکارهیات ها ،هریک از وزیران و بالاترین مقام های دستگاه های یادشده درتبصره ( 1 ) ماده ( 2 ) این آیین نامه یک نفر رابه عنوان نماینده خود که به طورمستقیم زیرنظرآنان فعالیت می کند برای هماهنگی هیات های آن دستگاه تعیین وبه سازمان اموراداری واستخدامی کشور معرفی می کنند .
- کلیه هیات های بدوی وتجدیدنظر،همچنین واحدهای وابسته به دستگاه های مربوط مکلفندبا نماینده موضوع ماده ( 34 ) دستگاه های متبوع ، همکاری های لازم رامعمول دارند .
هیات های موضوع قانون وکلیه دستگاه های اجرایی کشورمکلفندباهیات عالی نظارت ،هماهنگی وهمکاری های لازم رامعمول دارند ومدارک لازم را دراختیار هیات یاد شده قرار دهند.
- درصورت انحلال هیاتی توسط هیات عالی نظارت ،مراتب به اطلاع بالاترین مقام دستگاه مربوط میرسد ومقام مزبورموظف است حداکثرظرف ( 30 ) روزنسبت به تشکیل هیات جدید اقدام وپرونده های مربوط راجهت رسیدگی به آن هیات ارجاع کند .
- هیات های بدوی وتجدیدنظرمکلفندهرماه یک بار،گزارشی ازفعالیت های خودراکه دارای تعداد آرای صادرشده وپرونده های تحت رسیدگی وموضوع های طرح شده است ،همراه بایک نسخه ازآرای صادرشده به نماینده موضوع ماده 34 این آیین نامه دردستگاه متبوع ارایه دهند.هیات های بدوی و تجدیدنظرمستقر در هراستان موظفند یک نسخه ازگزارش یادشده رابرای اطلاع استانداربه استانداری مربوط ارسال کنند .
اعضای هیات عالی نظارت، هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری، نمایندگان موضوع ماده (34) این آییننامه و کارکنان دفترهای آنها، اعضای گروههای تحقیق و بازرسهای هیات عالی نظارت، در مدتی که در مشاغل یادشده انجام وظیفه میکنند از فوقالعاده جذب اضافی، علاوه بر فوقالعاده جذب استحقاقی موضوع ماده (6) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تا (20%) برخوردار میشوند. - اعضا و دبیر هیات عالی نظارت، معاونان دفاتر هماهنگی و نظارت، نمایندگان وزرا و اعضای اصلی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری حداکثر 20% اعضای علیالبدل هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری، گروههای تحقیق، بازرسان و کارشناسان دفاتر هماهنگی حداکثر 15% - سایر کارکنان دفاتر هماهنگی و هیاتها حداکثر 10%
اداره های کارگزین-ی مکلفن-د یک نسخه ازاحکام کارگزینی مربوط به کارمندانی راکه محکوم به بازنشستگی ،بازخرید،اخراج یا انفصال دایم ازخدمات دولتی می شوند،به سازمان اموراداری واستخدامی کشورارسال کنند.