تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۴ هیات وزیران درخصوص "مجاز بودن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به خرید یک دستگاه خودروی سواری تولید داخل" طی نامه شماره ۵۶۷۳۴ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – وزارت اطلاعات
وزارت امور اقتصادی و دارایی – سازمان برنامه و بودجه کشور
هيئت وزيران در جلسه ۲۴/۵/۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده واحده قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات - مصوب ۱۳۹۲- تصويب کرد:
۱- حق امتیاز صدور پروانههای ارايه خدمات پست داخلی و بينالملل در سال ۱۴۰۰، تسهيم درآمد سالیانه و میزان هزینه خدمات عمومی اجباری (USO) به شرح جدول زير و با رعايت اصول حاكم بر صدور پروانه ارايه خدمات پستی غيردولتی موضوع مصوبه شماره (۱) جلسه شماره (۳۲۲) مورخ ۱۳/۴/۱۴۰۰ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات و اصلاحات بعدي آن، تعیین میشود:
ردیف |
سطح ارایه خدمات |
نقاطی که دارنده پروانه ملزم به معرفی حداقل يک نقطه حضور برای قبول پستنامه و امانات پستی است |
حق امتیاز (ميليارد ریال) |
درصد تسهیم درآمد پروانه ارايه خدمات پست بينالملل |
درصد تسهیم درآمد پروانه ارايه خدمات پست داخلی |
درصدی از درآمد سالیانه که باید برای ارايه خدمات عمومی اجباری (USO) |
۱ |
چهار |
شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، رشت، کرج و اهواز |
۲۰ |
۶ |
۲ |
۵ |
۲ |
سه |
تمامی مراکز استانها |
۲۰ |
۵ |
۲ |
۴ |
۳ |
دو |
تمامی شهرهاي با جمعیت بالاتر از سی هزار نفر |
۱۵ |
۵/۳ |
۵/۱ |
۵/۲ |
۴ |
يک |
همه شهرها و روستاهای کشور |
۱۰ |
۳ |
۱ |
۰ |
تبصره ۱- تسهيم درآمد ساليانه بايد حداکثر تا پایان سال مالی بعد با اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در این تصویبنامه به اختصار "سازمان" نامیده میشود، توسط دارنده پروانه به حساب سازمان نزد خزانهداری کل کشور واریز شود.
تبصره ۲- مبلغ حق امتياز صدور پروانه به صورت یکجا و در زمان صدور پروانه وصول خواهد شد و غیرقابل بازگشت است.
۲- دارنده پروانه موظف است درصدی از درآمد سالیانه خود را به شرح بند (۱) این تصویبنامه و در چهارچوب قوانين و مقررات مربوط و آييننامه ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات عمومی اجباری (USO) در ناحيه خدمات تعيين شده، راساً يا از طريق ديگر دارندگان پروانه هزينه کند.
۳- دارنده پروانه باید یک درصد از درآمد خود را به عنوان حق سازمان در انتهای هر سال مالی و حداکثر شش ماه پس از پایان همان سال، به حساب سازمان نزد خزانهداری کل کشور واریز کند.
۴- مبلغ حقامتیاز صدور پروانه برای پروانههایی که بعد از سال ۱۴۰۰ صادر میشوند متناسب با نرخ تورم بخشی اعلامی مراجع ذيصلاح افزايش میيابد.
۵- دو کارور پستی غيردولتی دارای پروانه از سازمان به نامهای پست اول فاخر ایرانیان به شماره پروانه ۸۴۱۵۳/۱۰۰ مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۹۸ و پست پیشگامان بادپا به شماره پروانه ۲۹۶۹/۱۰۰ مورخ ۲۱/۹/۱۳۹۶، میتوانند درخواست تطبیق مفاد موافقتنامه پروانه خود با چهارچوب اين تصویبنامه را به سازمان ارايه کنند. سازمان میتواند بدون دریافت حقامتیاز و پس از تسويه حساب کلیه تعهدات مالی و ساير بدهیها تا پایان سال مالیِ موافقت با درخواست مذکور، نسبت به انجام آن اقدام کند.
۶- در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی دارنده پروانه مطابق جدول زیر اقدام خواهد شد:
ردیف |
عنوان تخلف |
نحوه اعمال مقررات |
---|---|---|
۱ |
انجام رویههای ضدرقابتی بر اساس تعیین مصادیق و تشخیص قانونی مراجع ذیصلاح |
۱- صدور اخطار با تعیین مهلت حداكثر پنج روز كاري از تاريخ وصول اخطار، برای ارایه توضیحات توسط دارنده پروانه؛ ۲- در صورتیکه توضیحات مورد قبول سازمان قرار نگرفت، سازمان موضوع را به مراجع قانونی مربوط منعکس و تا حدی که قوانین و مقررات اجازه میدهد به تشخيص سازمان نسبت به تعليق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه اقدام میشود. |
۲ |
توقف در ارایه خدمت بدون موافقت سازمان |
۱- صدور اخطار با تعیین مهلت رفع تخلف با نظر سازمان. ۲- درصورت عدم رفع تخلف در مهلت اعطا شده، اعمال جریمه تا سقف مبلغ ده میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰) ریال، در مورد هر خدمت. |
۳ |
عدم قبول پستنامه و امانات پستی در نقاط مرتبط با هر سطح |
۱- صدور اخطار اول با تعیین مهلت برای رفع تخلف. ۲- در صورت عدم اقدام برای رفع تخلف موضوع اخطار اول، صدور اخطار دوم و اعطای مهلت برای ایفای تعهدات. ۳- در صورت عدم اقدام برای رفع تخلف موضوع اخطار دوم در مهلت مقرر، تغییر سطح پروانه به یکی از سطوح پایینتر حسب نظر سازمان پروانهای که سطح چهار باشد، لغو میشود. تبصره - در صورت تغییر سطح، تمامی تعهدات مالی سال مالی احراز تخلف، بر اساس سطح جديد محاسبه و دریافت خواهد شد. |
۴ |
تخطی از مفاد |
۱- صدور اخطار اول و ابلاغ توقف ارايه خدمات موضوع تخلف و تعیین مهلت برای رفع تخلف اعلام شده. ۲- درصورت عدم رفع تخلف، صدور اخطار دوم و اعمال جريمه به مبلغ پنج درصد مبلغ ضمانتنامه حسن انجام تعهدات به ازای هر تخلف در هر روز تا زمان رفع کامل تخلف و لغو پروانه در صورت عدم رفع تخلف پس از گذشت بیست روز از اخطار دوم به تشخیص سازمان. ۳- در صورت تکرار تخلف، تعليق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخيص سازمان. |
۵ |
عدم ايفای ساير تعهدات و تکاليف و یا نقض مقررات و مصوبات کمیسیون تنظیم |
۱- صدور اخطار برای رفع تخلف ظرف مهلت مقرر توسط سازمان. ۲- در صورت عدم رفع تخلف، صدور اخطار دوم با تعیین مهلت و اعمال جريمه تا میزان ده میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰) ریال به تشخيص سازمان. ۳- در صورت عدم رفع تخلف در مهلت تعیین شده در اخطار دوم، اعمال جریمه تا میزان صددرصد |
۶ |
ارايه خدمات خارج از خدمات موضوع پروانه |
۱- صدور اخطار با مهلت حداکثر پنج روزه براي توقف ارايه خدمات خارج از موضوع پروانه. ۲- درصورت عدم رفع تخلف، اعمال جريمه تا صددرصد مبلغ ضمانتنامه حسن انجام تعهدات و تعليق و یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
۷ |
دسترسی غيرمجاز يا افشای غيرمجاز اطلاعات و دادههای دارندگان پروانه طرف قرارداد یا مشتریان |
۱- صدور اخطار و تعیین مهلت پنج روزه برای ارایه توضیحات. ۲- درصورت عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، اعمال جريمه به میزان پنجاه درصد مبلغ ضمانتنامه حسن انجام تعهدات. ۳- در صورت تکرار تخلف، تعليق پروانه به مدت شش ماه و اعمال جريمه تا ميزان صد درصد مبلغ ضمانتنامه حسن انجام تعهدات. ۴- درصورت تکرار برای بار دوم، کاهش پنجاه درصد مدت اعتبار باقیمانده پروانه یا لغو پروانه به تشخيص سازمان. |
۸ |
تخطي از مفاد مربوط به تعهدات فنی، نظارتی و قرارداد مشتریان یا دارندگان پروانه طرف قرارداد |
صدور اخطار برای رفع تخلف در مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جريمه تا میزان ده درصد مبلغ ضمانتنامه حسن انجام تعهدات به ازای هر تخلف و/يا تعلیق و/يا کاهش مدت اعتبار پروانه به تشخیص سازمان. |
۹ |
نقص یا عدم ایفای تعهدات مالی |
براساس تصویبنامه شماره ۱۵۴/ت۵۱۷۵۳هـ مورخ ۵/۱/۱۳۹۴ و اصلاحات بعدی آن. |
۱۰ |
نقض تعهدات خدمات عمومی اجباری (USO) |
جریمه تا سقف دو برابر مبلغ هزینه خدمات عمومی اجباری تعهد شده مطابق عنوان مربوط، ذیل |
۱۱ |
عدم ارایه اطلاعات مورد درخواست سازمان و یا ارایه اطلاعات |
۱- صدور اخطار برای رفع تخلف ظرف مهلت مقرر توسط سازمان. ۲- در صورت عدم رفع تخلف، اخطار دوم با تعیین مهلت و اعمال جريمه تا میزان پنجاه درصد مبلغ ضمانتنامه حسن انجام تعهدات به تشخيص سازمان. ۳- در صورت عدم رفع تخلف در مهلت تعیین شده در اخطار دوم، اعمال جریمه تا میزان صد در صد مبلغ ضمانت نامه حسن انجام تعهدات و تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخيص سازمان. |
۱۲ |
عدم رعایت تعرفههای مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و مقررات تعرفهای |
۱- صدور اخطار برای رفع تخلف ظرف (۴۸) ساعت و اقدام برای استرداد مبالغ اضافی دریافتی به اشخاص طرف قرارداد. ۲- در صورت عدم رفع تخلف، اعمال جریمه تا یک دهم درصد از درآمد سالیانه براساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده، به ازای هر روز تاخیر در رفع هر تخلف تا زمان رفع کامل تخلف. ۳- در صورت تکرار تخلف، تعلیق و/یا كاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخيص سازمان. |
۱۳ |
هرگونه ارايه خدمات پستی خارجه توسط دارندگان پروانه ارايه خدمات پستی داخلی |
۱- صدور اخطار، ضبط ضمانتنامه و محاسبه تسهیم درآمد در چارچوب مبلغ تسهيم درآمد پروانه ارايه خدمات پست بينالملل در همان سطح ارایه خدمات از ابتدای سال مالی احراز تخلف تا پایان اعتبار پروانه؛ ۲- در صورت تکرار تخلف، کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخيص سازمان و ضبط ضمانتنامه حسن انجام تعهدات. |
۷- در صورت وقوع همزمان چندین مورد تخلف جریمه مربوط به هر مورد به صورت مجزا محاسبه و اعمال خواهد شد.
۸- مبالغ جريمه مندرج در جدول موضوع بند (۶) این تصویبنامه، برای سال ۱۴۰۰ بوده و برای سالهای بعد، متناسب با نرخ تورم رسمی اعلامی مراجع قانونی مربوط افزايش میيابد.
محمد مخبـر
معاون اول رييس جمهور