اساسنامه بنیاد حیات
به منظور تحقق بند ۳ ماده ۶ اساسنامه کمیته امداد امام خمینی(ره) مبنی بر فراهم آوردن امکانات لازم به منظور ((توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانوادههای نیازمند از طریق استعداد سنجی، مهارت آموزی، ایجاد اشتغال، آموزشهای فنی و حرفه ای و اعطای وام خدمات در حد توان)) و با هدف توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای نیازمندان و با عنایت به بندهای ۵ و ۱۰ ماده ۱۱ اساسنامه در تعریف اختیارات و وظایف هیات امنا، اساسنامه بنیاد حیات به شرح زیر به تصویب رسید :
فصل اول: کلیات
ماده۱ـ نام
بنیاد حیات(وابسته به کمیته امداد امام خمینی(ره)) که در این اساسنامه به اختصار بنیاد خوانده شده و مرکز اصلی آن شهر تهران است .
ماده۲ـ اهداف:
هدف از تشکیل بنیاد عبارت است از :
۱. توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای محرومان و ارتقای مستمر کیفیت و پایداری مشاغل ایشان
۲. ایجاد بستری چابک و نوآور برای مشارکت فعالان اقتصادی، گروههای مردمی و خیرین در ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای محرومان
۳. نقش آفرینی فعالانه در زیستبوم اشتغال کشور خصوصا در زمینه ایجاد و توسعه مشاغل خرد، خانگی و روستایی
۴. کمک به تحقق سهمبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا بازار متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش در اشتغالهای ایجاد شده .
ماده۳ـ موضوع فعالیت
۱. بهرهگیری از ظرفیتهای موجود برای ایجاد آمادگی و ارتقای اعتماد به نفس برای راه اندازی شغل و رسیدن به درآمد با ثبات به صورت غیرمباشرتی
۲. ارائه مشاوره تخصصی و هدایت شغلی و آموزش مهارت و توانمندیهای شغلی به جامعه هدف مستعد خصوصا نوجوانان و جوانان انحصارا با استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و عمومی و خصوصی
۳. کمک به تامین و تخصیص منابع مالی از جمله منابع قرضالحسنه شبکه بانکی برای اشتغال نیازمندان
۴. استفاده از ظرفیتهای زیستبوم نوآوری و اقتصاد دانشبنیان از جمله کسب و کارهای آزادکاری و سکوهای بههمرسان در توسعه مشاغل جدید و نوآوری اجتماعی بدون ایجاد تصدیگری
۵. همکاری با کارآفرینان، راهبران شغلی و گروههای مردمی در توسعه فرصتهای شغلی نیازمندان
۶. شناسایی و توسعه بازارهای اقتصادی در جهت بهبود فروش محصولات تولیدی و خدمات مشاغل خرد و خانگی
۷. شناسایی و توسعه زنجیرههای ارزش و خوشههای تولیدی و خدماتی با پرهیز از مباشرت غیرضرور
۸. فعالسازی ظرفیت موسسات کاریابی برای گروههای هدف از طریق تعامل با بنگاههای اقتصادی و توسعه سیاستهای تشویقی جهت ترغیب کارفرمایان به جذب نیروی کار
۹. کمک به بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع حقوقی و قانونی شکلگیری مشاغل خرد، خانگی و روستایی
۱۰. مشارکت در تاسیس شرکتها و موسسات و سهامداری و اداره شرکت و نهادهای وابسته مرتبط با حوزه اشتغال در چهارچوب موضوع فعالیت بنیاد و با رعایت ضوابط ابلاغی رکن نظارتی به صورت غیرمدیریتی (زیر ۵۰ درصد)
۱۱. عقد تفاهمنامهها، توافقنامهها و قراردادهای حقوقی با نهادها اعم از عمومی، دولتی، تعاونی و خصوصی در جهت ایجاد و توسعه اشتغال نیازمندان
۱۲. فعالیت در جهت توسعه فرهنگ کار در بین مخاطبان صرفا با کمک نهادهای فرهنگی و رسانهای کشور
۱۳. شناسایی و پذیرش پیشدستانه افراد نیازمند و متقاضی اشتغال و حمایت از آنان با ابزارهای قانونی و تمهید سازوکارهای تشویقی و حمایتی
۱۴. اداره شرکتها و موسسات موجود همراستا با موضوع فعالیت بنیاد (شرکت صنعتآفرینان امداد، شرکت ارزشآفرینان ایده پایدار و کارگزاری رسمی بیمه آتیه امداد)
ماده۴ـ هویت حقوقی
بنیاد یک موسسه عمومی غیر دولتی وابسته به کمیته امداد امام خمینی(ره) و از نظر حقوقی و مالی و اداری دارای استقلال بوده و در مورد دفاع از دعاوی حقوقی و کیفری مطروحه اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی و طرح دعاوی حقوقی و کیفری علیه اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) خواهد بود .
فصل دوم: ارکان
ماده۵ ـ ارکان بنیاد
بنیاد دارای ارکان زیر است :
۱ـ هیات امنا (مجمع عمومی)
۲ ـ هیئتمدیره
۳ـ مدیرعامل بنیاد
۴ ـ رکن نظارتی (بازرس و حسابرس)
ماده۶ ـ هیات امنا (مجمع عمومی)
هیات امنای بنیاد حیات بالاترین مرجع تصمیم گیری و مجمع بنیاد است، هیات امنا متشکل از ۵ نفر(شخص حقیقی) به پیشنهاد رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و تصویب هیات امنای کمیته امداد خواهد بود .
تبصره ـ مجمع عمومی با حضور هیئتمدیره و رکن نظارتی بنیاد حداقل یک بار در سال و حداکثر ظرف چهارماه از تاریخ انقضای سال مالی بنیاد تشکیل میشود .
ماده۷ـ وظایف و اختیارات هیات امنا(مجمع عمومی)
۱ـ تعیین سیاستها، خط مشیها و اولویتهای بنیاد متناسب با اهداف بنیاد و با رعایت سیاستها و خط مشیهای مصوب هیات امنا کمیته امداد امام خمینی(ره)
۲ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالیانه هیأتمدیره و صورتهای مالی
۳ـ پیشنهاد اعضای هیأتمدیره به رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)
۴ـ بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالانه پیشنهادی از طرف هیأتمدیره
۵ ـ تعیین حقوق، میزان حق حضور و پاداش هیأتمدیره (موظف و غیرموظف)، مدیرعامل و حقالزحمه حسابرس و بازرس با رعایت قوانین و مقررات مربوط
۶ ـ پیشنهاد هرگونه اصلاح یا تغییر در اساسنامه بنیاد به هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره)
۷ـ پیشنهاد انحلال بنیاد به هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره)
۸ ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت ثبت آگهیهای بنیاد
۹ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای هیأتمدیره.
۱۰ ـ اتخاذ تصمیم در خصوص سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه یا قوانین و مقررات مربوط بر عهده مجمع عمومی است .
ماده۸ ـ هیئتمدیره بنیاد
هیئتمدیره بنیاد شامل ۵ عضو با ترکیب زیر است :
ـ رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) (رئیس هیئتمدیره)
ـ مدیرعامل بنیاد (نایب رئیس هیئتمدیره)
ـ انتصاب سه نفر عضو حقیقی از خبرگان حوزه اشتغال و کارآفرینی با حکم رئیس کمیته امداد برای مدت ۲ سال
تبصره۱ـ جلسات هیئتمدیره به صورت دو هفته یکبار برگزار میشود .
تبصره۲ـ جلسات فوق العاده هیئتمدیره بر حسب ضرورت و با پیشنهاد مدیرعامل بنیاد یا رئیس هیئتمدیره تشکیل میشود .
تبصره۳ـ هر جلسه با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات با رای موافق اکثریت اعضا و تایید رئیس هیأتمدیره معتبر است .
ماده۹ـ وظایف و اختیارات هیأتمدیره
۱ـ اجرای اساسنامه بنیاد و مصوبات مجمع عمومی
۲ ـ تهیه و تنظیم سیاستهای کلی، خط مشی عمومی بنیاد و پیشنهاد آن به مجمع عمومی
۳ـ تهیه و گزارش عملکرد سالانه و صورتهای مالی و ارائه گزارش عملیات بنیاد به مجمع عمومی ، بازرس قانونی و حسابرس
۴ـ تنظیم برنامه و بودجه سالانه بنیاد و ارائه آن به مجمع عمومی
۵ ـ پیشنهاد آییننامههای مالی، معاملاتی و اداری ـ استخدامی و تشکیلات کلان جهت تصویب در هیات امنا کمیته امداد
۶ ـ تهیه و تصویب آییننامهها و مقررات مورد نیاز بنیاد به جز مواردی که تصریحا در اساسنامه به شکل دیگری تعیین تکلیف شده است .
۷ـ ارائه پیشنهادهای مربوط به تغییر و اصلاح اساسنامه به مجمع عمومی .
۸ ـ افتتاح هر نوع حساب و استفاده از آن به نام بنیاد نزد بانکها و مؤسسات مالی قانونی دیگر در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه .
۹ ـ برقراری نظام حسابرسی داخلی و استقرار نظام کنترلهای مناسب
۱۰ ـ اداره امور بنیاد در حدود موضوع فعالیت بنیاد به استثنای اموری که به موجب مفاد صریح این اساسنامه یا به موجب لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در صلاحیت مجامع عمومی است .
۱۱ـ سایر اختیارات و وظایفی که طبق این اساسنامه و یا از سوی مجمع عمومی برای پیشبرد اهداف بنیاد به هیأتمدیره تفویض شود .
ماده۱۰ـ مدیرعامل بنیاد
مدیرعامل بنیاد بالاترین مقام اجرایی بنیاد است که توسط رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان معاون رئیس و مدیرعامل بنیاد منصوب می شود .
ماده۱۱ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل بنیاد
وظایف و اختیارات مدیرعامل بنیاد عبارت است از :
۱ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأتمدیره
۲ـ انجام تمام امور اجرایی، اداری، مالی و امور موضوع فعالیت بنیاد که از سوی هیأتمدیره تعیین و به وی تفویض میشود.
۳ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالیانه بنیاد برای پیشنهاد به هیئتمدیره و اجرای آن پس از تصویب
۴ـ نمایندگی بنیاد در کلیه مراجع و امضای قراردادها، اسناد و اوراق بهادار تعهدآور
۵ ـ نصب و عزل معاونین و مدیران بنیاد و همچنین مدیران موسسات وابسته به بنیاد با هماهنگی رئیس هیأتمدیره
۶ ـ مدیریت منابع انسانی بنیاد در چهارچوب آییننامههای مصوب
۷ـ امضای مکاتبات اداری در حدود اختیارات
۸ ـ تعامل با سایر نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی در جهت تأمین اهداف بنیاد
۹ ـ ارائه گزارش عملکرد و صورتهای مالی سالیانه بنیاد به هیأتمدیره، مجمع عمومی، بازرس و حسابرس
۱۰ ـ تخصیص اعتبارات مصوب، وصول مطالبات، پرداخت دیون و عقد قراردادهای مورد نیاز با حق تفویض اختیار
۱۱ـ تایید، صدور و ابلاغ دستورالعملها و روشهای اجرایی
۱۲ـ اقامه هرگونه دعوای حقوقی و کیفری و دفاع از هر دعوای حقوقی و کیفری اقامه شده در هر یک از دادگاهها، دادسراها، مراجع قضایی یا غیرقضایی اختصاصی یا عمومی و دیوان عدالت اداری از طرف بنیاد، دفاع از بنیاد در مقابل هر دعوای اقامه شده علیه بنیاد (کیفری و حقوقی)، در هر یک از مراجع قضایی یا غیر قضایی اختصاصی یا عمومی و دیوان عدالت اداری، با حق حضور و مراجعه به مقامات انتظامی و استیفای کلیه اختیارات مورد نیاز در دادرسی از آغاز تا اتمام، از جمله حضور در جلسات، اعتراض به رأی، درخواست تجدید نظر، فرجام، واخواهی و اعاده دادرسی، مصالحه و سازش، استرداد اسناد یا دادخواست یا دعوا، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، حق امضای قراردادهای حاوی شرط داوری یا توافقنامه داوری و ارجاع دعوا به داوری و تعیین و گزینش داور منتخب، اجرای حکم نهایی و قطعی داور، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات آن و اخذ محکومبه و وجوه ایداعی و تعقیب آنها، تعیین مصدق و کارشناس، انتخاب و عزل وکیل و نماینده با حق توکیل مکرر، اقرار در ماهیت دعوا، جلب ثالث و دفاع از دعوای ثالث، دعوای متقابل و دفاع در مقابل آنها، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث، قبول یا رد سوگند، تأمین خواسته، تأمین ضرر و زیان ناشی از جرایم و امور مشابه دیگر.
۱۳ـ ایفای وظایف و اختیاراتی که طبق اساسنامه یا اهداف بنیاد، توسط هیئتمدیره و مجمع عمومی به مدیرعامل تفویض میشود.
ماده۱۲ـ رکن نظارتی
بازرس قانونی و حسابرس طبق ماده ۱۲ اساسنامه کمیته امداد امام خمینی(ره) خواهد بود
فصل سوم: امور مالی و اداری
ماده۱۳ـ سال مالی
سال مالی بنیاد از اول فروردینماه هر سال شروع میشود و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه مییابد، به استثنای سال اول تأسیس که از تاریخ تشکیل تا پایان اسفندماه همان سال خواهد بود .
ماده۱۴ـ منابع مالی
منابع مالی مورد نیاز فعالیتهای بنیاد از روشهای زیر تامین میگردد :
۱ـ بودجه تخصیص یافته سالیانه از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره)
۲ـ منابع پیش بینی شده در قانون بودجه کشور برای کمیته امداد(بخشهای قابل هزینه در اشتغال)
۳ـ کمک مالی دولت در چهارچوب قوانین
۴ـ هدایا، هبه، وقف و کمک بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکتهای دولتی و خصوصی، نهادهای انقلابی، موسسات و نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی و شرکتهای وابسته و تابع
۵ ـ سود حاصل از سهامداری در شرکتها و موسسات وابسته
ماده۱۵ـ محدودیتها
۱ـ معاملات بنیاد با اعضای هیأتمدیره، معاونان، مدیران بنیاد و شرکتهای زیر مجموعه و مدیران امداد و اقارب سببی و نسبی آنها تا درجه سوم اعم از مستقیم و غیر مستقیم ممنوع خواهد بود .
۲ـ انجام فعالیتها و معاملات نظیر وظایف بنیاد برای مدیران و مسؤولین بنیاد ممنوع است .
۳ـ مصادیق تعارض منافع در آییننامههای مصوب مجمع عمومی و یا هیأتمدیره بنیاد
۴ـ مفاد قانون منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلسین و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری
ماده۱۶ـ انحلال
انحلال بنیاد صرفاً با مصوبه هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) قابل انجام است و پس از انحلال کلیه اموال و داراییهای آن متعلق به کمیته امداد امام خمینی(ره) خواهد بود .
ماده۱۷ـ تاریخ تصویب
این اساسنامه با اصلاحات انجام گرفته در مواد ۳، ۱۲، ۱۴، ۱۵ و ۱۷ از اساسنامه بنیاد که در تاریخ ۶/۱۲/۱۴۰۱ به تصویب رسیده بود مجدداً در تاریخ ۲۴/۴/۱۴۰۲ در ۱۷ ماده و ۴ تبصره به تصویب هیات امنا کمیته امداد امام خمینی(ره) رسید و ابلاغ مصوبه قبلی به تاریخ ۶/۱۲/۱۴۰۱ کان لم یکن تلقی میگردد.