با عنایت به اجرای آییننامه معاملات شهرداری تهران (تسرییافته به کلان شهرها)، کلیه معاملات و قراردادها از طریق برگزاری تشریفات مناقصه و مزایده انجام میشود و در شروع این فرآیند شهرداریها میبایستی از طریق نشر آگهی با تعیین مهلت زمان مقرر در بند یک ماده 11 آییننامه موصوف، متقاضیان را دعوت کنند. در بسیاری موارد با وجود اعلام زمان مناسب برای ارائه اسناد، شهردایها جهت بهرهگیری از مجربترین متقاضیان و بهترین گزینهها، در جهت مصلحت و منافع شهرداری و بالا بردن شمار متقاضیان و ظرفیت کیفی ایشان در موضوع مربوطه، ناچار به تمدید زمان برگزاری مناقصه و مزایده خواهند بود. از طرفی با توجه به اجمال و ابهام آییننامه موصوف، خواهشمند است اعلام فرمایید آیا قانونگذار برای شهرداریهای مشمول قانون، تجویزی جهت تمدید موضوع لحاظ کرده است و یا آنکه باید به رغم هزینههای صورت گرفته، فرآیند برگزاری مناقصه و مزایده تجدید شود؟
پاسخبا توجه به بند «ب» ماده 3 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 1398، مؤسسات عمومی غیر دولتی از حیث ارجاع کار (موضوع بند 2 ماده یک و ماده 5 همین قانون) مشمول قانون برگزاری مناقصات مصوب 1383 میباشند و با عنایت به اینکه شهرداریها طبق بند یک ماده واحده قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب 1373 با اصلاحات و الحاقات بعدی، مؤسسه و نهاد عمومی غیر دولتی تلقی میشوند، لذا مشمول قانون برگزاری مناقصات مصوب 1383 میباشند. بر این اساس با توجه به بند «پ» ماده 17 آییننامه نظام مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات مصوب 1385 که مقرر میدارد تغییر در اسناد مناقصه اعم از تغییر در مقادیر موضوع مناقصه یا نشانیها و مواعد مندرج در برنامه زمانی حداکثر 72 ساعت قبل از افتتاح پاکتهای مناقصه مجاز است؛ تمدید زمان مناقصه با رعایت این ماده پیش از افتتاح پاکتهای مناقصه امکانپذیر است. بدیهی است پس از بازگشایی پاکتهای مناقصه، تمدید زمان مناقصه موضوعاً منتفی است. با وجود این، از آنجا که در خصوص تمدید زمان مزایده معاملات شهرداریها، حکم مشخصی در قوانین و مقررات وجود ندارد و امکان تمدید مهلت برای برگزاری مزایده پیشبینی نشده است، به نظر میرسد نمیتوان شهرداریها را در تمدید مدت فراخوان مجاز و مخیر دانست.