شماره۱۴۱۶۰۵/ت۴۸۰۳۹هـ ۲۱/۸/۱۳۹۱ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و به استناد بند (الف) ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آیین اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود: آییننامه اجرایی بند (الف) ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ماده۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند: الف ـ قانون: قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران. ب ـ دستگاههای اجرایی: دستگاههای موضوع ماده (۲۲۲) قانون. ج ـ کارگروه فاوا: کارگروه فناوری اطلاعات و ارتباطات. د ـ وزارت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. هـ ـ معاونت: معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور. وـ صنعت فناوری اطلاعات: مجموعه فعالیتهایی که با بکارگیری فرآیند توسعه «فناوری ـ محصول ـ خدمت» منجر به تولید کالا و خدمات نرمافزاری و سختافزاری با استانداردهای داخلی و بینالمللی میگردد. زـ شرکت دانشبنیان: شرکتهای موضوع ماده(۱) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات ـ مصوب۱۳۸۹ـ . ح ـ نرمافزارهای متن باز: نرمافزارهایی که براساس یکی از استانداردهای باز مرسوم در جهان تولید شده باشد. ط ـ نرمافزارهای درونهگذاریشده: افزارهایی که درون دستگاههای سختافزاری از قبیل خودرو، خودپرداز بانک و لوازم خانگی قرار میگیرد و دارای ماهیت و شخصیت قابل تفکیک از سختافزار میزبان نمیباشند. ی ـ خوشه و شبکه: دوگونه مشهور از تجمع دستگاههای کسب و کار جهت کسب و یا ارتقای همافزایی در تولید و ارایه کالا یا خدمت. ک ـ فناوری اطلاعات سبز: فناوریهای حوزه اطلاعات و ارتباطات (فاوا) که طراحی و استفاده از آن سبب کاهش اثرات مخرب فعالیتهای بشر بر روی محیط زیست میگردد. ماده۲ـ وزارت موظف است نسبت به اجرای موارد زیر اقدام نماید: الف ـ تهیه ضوابط شرکتهای انفورماتیکی دانشبنیان با همکاری معاونت و ارایه به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری جهت استفاده از تسهیلات و حمایتهای قانونی مربوط. ب ـ استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی در صادرات صنعت فناوری اطلاعات و صنایع مرتبط با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی. ج ـ حمایت از فعالیتهای تحقیق و توسعه بخش غیردولتی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. د ـ حمایت از طراحی و پیادهسازی چارچوب ملی آزمون نرمافزار (با توان ارایه خدمات بینالمللی در سطح منطقه) و صدور گواهی صحت نرمافزار منطبق بر استانداردهای بینالمللی (از قبیل ISTQB ). هـ ـ تدوین استانداردهای ملی طراحی نرمافزار و ارایه به مراجع ذیربط برای تصویب. و ـ حمایت از ایجاد و توسعه زیرساختهای لازم فنی و حقوقی نرمافزارهای متن باز و توسعه نرمافزارهای کمکی مرتبط با اینگونه نرمافزارها در قالب وجوه اداره شده. ز ـ حمایت از توسعه صادرات نرمافزار در چهارچوب سند راهبردی صادرات غیرنفتی با توجه به مزیتهای رقابتی کشور. ح ـ ایجاد زیرساختهای فنی لازم برای به اشتراکگذاری منابع نرمافزاری و سختافزاری روی بستر شبکه ملی اطلاعات جهت استفاده عمومی و خصوصی مطابق پروتکلهای تعریف شده. ط ـ حمایت از طراحی و توسعه مدلهای مرجع بومی از قبیل معماری سازمانی، معماری اطلاعات، مدیریت امنیت اطلاعات، سامانههای برنامهریزی منابع سازمانی، روششناسی توسعه نرمافزار و نظام مدیریت طرحهای نرمافزاری. ی ـ حمایت از ایجاد، راهاندازی و تجهیز خوشهها و شبکههای صنعتی در صنعت فناوری اطلاعات توسط بخش غیردولتی با همکاری دستگاههای ذیربط. ک ـ اولویتبندی و تدوین استانداردهای فناوری اطلاعات تا پایان سال دوم برنامه و ارایه به سازمان ملی استاندارد ایران برای تصویب. تبصره ـ وزارت موظف است سالانه استانداردهای مذکور را پس از بهنگامسازی برای تصویب به سازمان ملی استاندارد ایران اعلام نماید. ل ـ پیشبینی شاخصهای مرتبط با اهداف بند (الف) ماده (۴۶) در تدوین نظام پایش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع تبصره (۳) ماده (۴۶) قانون. م ـ تدوین برنامه عملیاتی افزایش شاخص آمادگی الکترونیکی و شاخص توسعه دولت الکترونیک با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور ظرف شش ماه و ارایه به کارگروه فاوا برای تصویب. تبصره ـ کلیه دستگاهها موظفند برنامههای عملیاتی خود را با هماهنگی وزارت به گونهای تنظیم نمایند که کسب رتبه دوم در منطقه خاورمیانه عملی شود. ماده۳ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است نسبت به اجرای موارد زیر اقدام نماید: الف ـ تدوین راهبرد توسعه صنعتی زیربخش فناوری اطلاعات کشور به عنوان زیربخش برگزیده با تأکید بر توسعه صادرات و خدمات تا پایان سال دوم برنامه در اجرای ماده (۱۵۰) قانون با همکاری وزارت. ب ـ شناسایی، اطلاعرسانی و حمایت از تولید نرمافزارهای غیرقابل تفکیک از سختافزار (نرمافزارهای درونهگذاریشده) در جهت افزایش سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی با همکاری سایر دستگاههای مربوط و برخورداری تولید نرمافزار از تسهیلات و امتیازات مربوط به صنعت نوین. ج ـ امکانسنجی و حمایت از ایجاد برجهای صنعتی فناوری اطلاعات تخصصی. د ـ تهیه بسته حمایتی و تشویقی برای صادرات محصولات و خدمات فنی ـ مهندسی فناوری اطلاعات با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی. هـ ـ معرفی فرصتها و اولویتهای سرمایهگذاری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور جذب سرمایههای داخلی و خارجی. و ـ حمایت از سرمایهگذاریهای خطرپذیر در صنعت فناوری اطلاعات در چارچوب بند (الف) ماده (۱۵۱) قانون و مطالعه و پیشنهاد سایر ساز و کارهای حمایتی به مراجع ذیربط جهت تصویب. ز ـ تأمین و پرداخت بخشی از هزینههای ثبت جواز امتیاز علمی در صنعت فناوری اطلاعات در سطـوح ملی و بینالمللی در چارچوب بند (م) ماده (۱۸) قانون از محل اعتبارات مصوب. ح ـ فراهم نمودن زمینههای نفوذ فناوری اطلاعات در کلیه فعالیتهای اقتصادی به گونهای که تا پایان برنامه، صددرصد صنایع، معادن و کلیه کسب و کارهای کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند. ط ـ تهیه برنامه عملیاتی همکاریهای بینالمللی. ی ـ طراحی و اجرای مدل بومی توسعه صنعت فناوری اطلاعات با بهرهگیری از الگوی کشورهای پیشرو. ک ـ تدوین نظام ارزشگذاری کالا و خدمات نرمافزاری با همکاری کارگروهی مرکب از وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و وزارت تا پایان سال دوم برنامه. ماده۴ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است نسبت به اجرای موارد زیر اقدام نماید: الف ـ تدوین و اجرای دستورالعمل ساماندهی عرضه تجاری و مقابله با تکثیر و عرضه غیرمجاز نرمافزارهای رایانهای رسانهای در چارچوب قوانین مربوط به ویژه قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانهای با همکاری وزارت و وزارتخانههای دادگستری و صنعت، معدن و تجارت. ب ـ حمایت از تولید و نشر محصولات الکترونیکی، چندرسانهای، فرهنگی و هنری دیجیتال با هدف صادراتی با همکاری وزارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت. ماده۵ ـ وزارت دادگستری موظف است به منظور حمایت از حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان محصولات و خدمات فناوری اطلاعات با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به پیگیری الحاق به کنوانسیونهای بینالمللی مرتبط اقدام نماید. ماده۶ ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است نسبت به اجرای موارد زیر اقدام نماید: الف ـ ایجاد، راهاندازی و تجهیز آزمایشگاه کاربردی در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، شهرکهای دانشگاهی، علمی، تحقیقاتی، شهرکهای فناوری، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد از طریق دستگاههای اجرایی و شرکتهای تابعه و وابسته. ب ـ حمایت مالی و اجرایی از دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور جهت راهاندازی مجلات علمی ـ پژوهشی در حوزه صنعت فناوری اطلاعات به گونهای که تا پایان برنامه، هر یک از زیرشاخههای صنعت فناوری اطلاعات دارای حداقل یک مجله معتبر نمایه شده توسط مراجع بینالمللی باشد. ج ـ نیاز سنجی آموزشی مستمر در خصوص رشتههای صنعت فناوری اطلاعات و سرفصل دروس مربوط با توجه به الگوهای موفق جهانی و رعایت سایر مقررات مرتبط قبل از شروع هر سال تحـصیلی با همکاری وزارت صـنعت، معدن و تجارت و وزارت به گونهای که دانشآموختگان این رشته، تخصصهای مناسب برای ایفای نقش جدی در پروژههای فناوری اطلاعات را دارا باشند. د ـ تهیه فهرست اولویتهای تحقیقاتی صنعت فناوری اطلاعات کشور در مقاطع ششماهه با همکاری وزارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، و اعلام آن به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی. ماده۷ـ وزارت امور خارجه موظف است با همکاری وزارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به ایجاد و بهروزرسانی پایگاه اطلاعات متخصصین ایرانی صنعت فناوری اطلاعات ساکن در خارج از کشور اقدام نماید. ماده۸ ـ وزارت امور اقـتصادی و دارایی موظف است نسبت به اجرای موارد زیر اقدام نماید: الف ـ بررسی و تدوین ساز و کارهای لازم برای تسهیل عرضه محصولات صنعت فناوری اطلاعات و بهخصوص نرمافزار در بورس کالا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت. ب ـ بررسی، تدوین و ابلاغ استانداردهای حسابداری به منظور لحاظ نمودن سرمایه انسانی به عنوان دارایی بنگاههای اقتصادی فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (به ویژه نرمافزار) در اسناد مالی آنان. ج ـ شناسایی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان صنعت نرمافزار جهت بهرهمندی از تمامی تسهیلات صنعتی توسط بانکها و مؤسسات مالی تحت نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین و مقررات مربوط. ماده۹ـ مرکز آمار ایران موظف است نظام کدگذاری ملی صنعت فناوری اطلاعات را با همکاری دستگاههای مربوط تدوین و سهم صنعت فناوری اطلاعات را در حسابهای ملی محاسبه و منظور نماید. ماده۱۰ـ کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند نسبت به حمایت از فناوریهای هوشمند و سامانههای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات با اولویت واگذاری به شرکتهای ایرانی با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب ۱۳۷۵ـ اقدام نمایند. ماده۱۱ـ کلیه دستگاههای اجرایی با هماهنگی معاونت برنامه مستقلی را تحت عنوان برنامه کاربرد فناوری اطلاعات در ذیل بودجه پیشنهادی خود پیشبینی و کلیه فعالیتهای مربوط به فنآوری اطلاعات دستگاه را در آن لحاظ نمایند. ماده۱۲ـ حمایتهای موضوع این آییننامه مشمول کلیه حمایتهای مندرج در تصویبنامه شماره ۱۳۴۸۷۸/ت۴۷۲۲۰هـ مورخ ۶/۷/۱۳۹۰ میشود. ماده۱۳ـ کلیه شبکههای اختصاصی دستگاههای اجرایی جزء شاخههای شبکه ملی اطلاعات محسوب شده و دستگاههای اجرایی موظفند همبندی (توپولوژی) و روش اجرای شبکه را در چارچوب دستورالعمل مصوب وزارت رعایت نمایند. ماده۱۴ـ نظارت بر حسن اجرای این آییننامه متناسب با موضوعات مرتبط، بر عهده وزارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشد. معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی