شماره۱۴۱۶۰۲/ت۴۶۵۱۳هـ ۲۱/۸/۱۳۹۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی معاونت علمی و فناوری رییسجمهور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صندوق نوآوری و شکوفایی هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد ماده (۱۳) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ـ آییننامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود: آییننامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات فصل اول ـ تعاریف ماده۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند: الف ـ قانون: قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ـ ب ـ صندوق: صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده (۵) قانون. ج ـ شورا: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری. د ـ تجاریسازی: فعالیتهای مرتبط با عرضه محصول یا خدمت جدید مبتنی بر ایدهها یا فناوریهای جدید که شامل تمامی فرایندهای مرتبط از جمله ثبت اختراع، ارزشگذاری فناوری، اعطای امتیاز، انتقال و انتشار و کسب سایر فناوریهای مورد نیاز (مکمل) و پرداخت حقالامتیازهای مرتبط، جذب سرمایه و منابع (نمونهسازی، طراحی صنعتی فرایند یا محصول جدید، انجام آزمونها و دریافت تأییدیههای لازم، تولید آزمایشی، بازاریابی و رفع اشکال) و همچنین خدمات پشتیبانی تخصصی تجاریسازی (شامل فعالیتهای مشاوره، مدیریت فناوری، طراحی محصول و فرایند، خدمات استانداردسازی، اندازهسنجی و خدمات آزمایشگاهی) میشود. هـ ـ سرمایهگذاری ریسکپذیر: سرمایهگذاری در شرکتهای جوان و نوپا که مبتنی بر فناوری و نوآوری شکل گرفته و در معرض ریسکهای بالا و غیرمتعارف میباشند و براساس ارزیابیهای کارشناسی دارای رشد فراوان در آینده خواهند بود. و ـ عامل صندوق: بانکهای عامل، صندوقهای پژوهش و فناوری و سایر صندوقهای مالی دارای مجوز قانونی طرف قرارداد صندوق. ز ـ دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری. ماده۲ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان که در زمینه «گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری» و «تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه شامل (طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده بالا» فعالیت مینمایند، شرکت یا مؤسسه دانشبنیان محسوب میشوند. تبصره۱ـ فعالیتهایی نظیر برگزاری و شرکت در همایشهای علمی، خدمات کتابداری، آموزش و کارآموزی، فعالیتهای عادی و روزمره نرمافزاری و سایر فعالیتهایی که هدف آنها طراحی محصـولات یا خدمات یا بهبود کیفیت آنها نیست، از فعالیتهای دانشبنیان به شمار نمیروند. تبصره۲ـ نمایندگی شرکتهای خارجی و شرکتهای واردکننده محصولات دانشبنیان که به امر تجارت میپردازند، از شمول این آییننامه خارج هستند. تبصره۳ـ شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایتهای قانون نیستند. ماده۳ـ در اجرای مفاد ماده (۲) قانون و به منظور تدوین حوزههای فعالیتهای دانشبنیان و معیارهای تشخیص مصادیق شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، و نظارت بر اجرای این ماده، کارگروهی زیر نظر رییس شورا متشکل از اعضای زیر تشکیل میشود: الف ـ نماینده رییس شورا (رییس) ب ـ نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ج ـ نماینده معاونت علمی و فناوری رییسجمهور د ـ نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هـ ـ نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و ـ نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ز ـ مدیرعامل صندوق ماده۴ـ به منظور استفاده شرکتها و مؤسسات دانشبنیان از کمکها و تسهیلات و سایر حمایتهای پیشبینی شده در قانون، صندوق موظف است نسبت به بررسی وضعیت اقتصادی و مالی شرکتها و مؤسسات یاد شده اقدام نماید. فصل دوم ـ اعطای کمک ماده۵ ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان دارای بیش از پنجاه نفر نیروی انسانی متخصص و با سابقه فعالیت بیش از پنج سال، میتوانند در صورت تشکیل کنسرسیوم، جهت فعالیتهای موضوع این آییننامه با مشارکت دانشگاهها و شرکتهای داخلی و خارجی مشروط به تعلق اکثریت سهام آن به شرکتها و مؤسسات دانشبنیان داخلی، تا بیست درصد از هزینه فعالیتهای تحقیق و توسعه خود را در ازای ارایه اسناد اثباتکننده، کمک دریافت کنند. ماده۶ ـ در صورتی که شرکتها و مؤسسات دانشبنیان جهت انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه و تجاریسازی از نظام بانکی تسهیلات اخذ نمایند، صندوق میتواند بخشی از سود تسهیلات یاد شده را در قالب قرارداد با بانک عامل اعطا نماید. فصل سوم ـ تسهیلات ماده۷ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان جهت فعالیتهای ثبت اختراع، کسب فناوری (دریافت حق امتیاز) و نمونهسازی میتوانند از تسهیلات قرضالحسنه صندوق پس از بررسی طرح تجاری توسط عامل صندوق با دوره بازپرداخت حداکثر سه ساله استفاده نمایند. ماده۸ ـ شرکتهای ارایهکننده خدمات پشتیبانی تخصصی تجاریسازی نیز میتوانند برای انجام خدمات یاد شده، از تسهیلات قرضالحسنه صندوق استفاده کنند. ماده۹ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان جهت فعالیتهای تا قبل از تولید صنعتی از قبیل هزینه اولیه تجهیز کارگاه و آمادهسازی خط تولید، طراحی صنعتی، انجام آزمون و رفع اشکال، تولید آزمایشی و بازاریابی میتوانند از محل منابع صندوق از طریق عامل صندوق از تسهیلات میانمدت (حداکثر پنج ساله) با نرخ ترجیحی (تا سقف پنج درصد پایینتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در هر سال) استفاده نمایند. تشخیص نوع تضمین موردنیاز، بر عهده عامل صندوق خواهد بود. ماده۱۰ـ صندوق موظف است به منظور تولید صنعتی با مشارکت حداکثر پنجاهدرصدی با بانکها، مؤسسات مالی و اعتباری یا صندوقهای مالی مرتبط و گشایش خطوط اعتباری مشترک نزد بانکها و مؤسسات یاد شده امکان دریافت تسهیلات بلندمدت (حداکثر هفت ساله) با نرخ ترجیحی (تا سقف پنج درصد پایینتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در هر سال) را برای تأمین قسمتی از هزینههای تهیه مکان و خرید و نصب ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، فراهم نماید. ماده۱۱ـ جهت تأمین سرمایه در گردش شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، صندوق مجاز است با مشارکت حداکثر سی درصدی با بانکها و سایر مؤسسات و صندوقهای مالی و از طریق این مؤسسات اقدام به ارایه تسهیلات کوتاهمدت (حداکثر یک ساله) با نرخ ترجیهی نماید. ماده۱۲ـ به منظور حمایت از توسعه بازار محصولات و خدمات دانشبنیان، صندوق مجاز است نسبت به اعطای تسهیلات برای فروش اقساطی، لیزینگ و سایر موارد با نرخ ترجیحی به شرکتها و مؤسسات دانشبنیان از طریق عامل صندوق اقدام نماید. ماده۱۳ـ صندوق موظف است جهت خرید سهام شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، تسهیلات خرید با نرخ ترجیحی به افراد یا بنگاههای فعال اقتصادی و صنعتی موجود ارایه نماید. تسهیلات یاد شده به اشخاص حقیقی و حقوقی که سهام مذکور را ترجیحاً از صندوقهای سرمایهگذاری ریسکپذیر یا از طریق بازار فرابورس خریداری نمایند، اعطا میشود. فصل چهارم ـ ضمانتنامه و بیمه ماده۱۴ـ به منظور پوشش کسر وثیقه تسهیلات دریافتی شرکتها و مؤسسات دانشبنیان از بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری، صندوق نسبت به ارایه خدمات ضمانتنامه اعتباری (تا سقف هفتاد درصد وثایق) اقدام مینماید. ماده۱۵ـ صندوق به منظور پوشش ریسک قراردادها و تسهیل شرایط حضور در مناقصه برای شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، صندوق نسبت به پرداخت بخشی از هزینه صدور ضمانتنامه و تسهیل روند دریافت آن با عقد قراردادهای همکاری و کارگزاری با بانکها و مؤسسات ذیربط اقدام مینماید. این خدمات شامل ضمانتنامه شرکت در مناقصه، پیشپرداخت، حسن انجام کار و سایر موارد مرتبط میباشد. ماده۱۶ـ به منظور پوشش ریسک به کارگیری فناوریهای داخلی عرضه شده توسط شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، صندوق نسبت به ارایه خدمات ضمانتنامهای به منظور پوشش ریسک دانش فنی از طریق مؤسسات تخصصی ذیربط اقدام مینماید. نوع حمایت این ماده شامل پرداخت بخشی از هزینه صدور ضمانتنامه و تسهیل روند دریافت آن با عقد قراردادهای همکاری و کارگزاری با ارایهدهندگان ضمانتنامه میگردد. تبصره ـ در صورت عدم امکان به کارگیری مؤسسات تخصصی موجود، صندوق میتواند پس از طی مراحل قانونی نسبت به حمایت از ایجاد مؤسسات تخصصی با مشارکت سایر نهادهای ذیربط اقدام نماید. ماده۱۷ـ در اجرای بند (هـ) ماده (۳) قانون و به منظور کاهش خطرپذیری محصولات و خدمات شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، بیمه مرکزی ایران مکلف است پوشش بیمهای مناسب را در مراحل طراحی، تولید، عرضه و بکارگیری این نوع محصولات و خدمات طراحی و ایجاد نماید. فصل پنجم ـ مشارکت ماده۱۸ـ به منظور توسعه سرمایهگذاری ریسکپذیر، صندوق برای تأسیس و توسعه شرکتها و صندوقهای سرمایهگذاری ریسکپذیر تا سقف چهل و نه درصد سهام، مشارکت نماید و حداکثر پس از پنج سال سهام خود را واگذار نماید. فصل ششم ـ معافیتهای مالیاتی و گمرکی ماده۱۹ـ به منظور تکمیل چرخه سرمایهگذاری خطرپذیر و امکان استفاده شرکتها و مؤسسات دانشبنیان از بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است نسبت به تعیین و تسهیـل ساز و کار عرضـه سهـام شرکتهای دانشبنیان در بازار فرابورس، دستورالعملهای اجرایی لازم را تهیه و ابلاغ نماید. ماده۲۰ـ درآمدهای مشمول مالیات شرکتها و مؤسسات دانشبنیان ناشی از قراردادها و فعالیتهای تحقیق و توسعه، تجاریسازی و تولید محصولات و خدمات دانشبنیان به مدت پانزده سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم معاف هستند. ماده۲۱ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان از پرداخت هزینههای عوارض و حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند. ماده۲۲ـ در اجرای ماده (۳) قانون وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است دستورالعمل اجرایی این فصل را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آییننامه تهیه و به سازمان امور مالیاتی کشور و گمرک ایران ابلاغ نماید. فصل هفتم ـ اولویتدهی به شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و سایر حمایتها ماده۲۳ـ پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی موظفند نسبت به اولویتدهی در استقرار شرکتها و مؤسسات دانشبنیان اقدام نمایند. ماده۲۴ـ صندوق حداقل سی درصد کمکها، تسهیلات و سرمایهگذاریهای خود را به شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکز رشد علم و فناوری، پارکهای علم و فناوری، مناطق ویژه علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی تخصیص دهد. ماده۲۵ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان در مناقصات قراردادهای پژوهشی، فناوری و تجاریسازی و عرضه کالاهای دانشبنیان ساخت داخل دستگاههای اجرایی حائز اولویت میباشند. تبصره۱ـ دستگاه اجرایی پس از دریافت تأییدیه صلاحیت شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، امتیاز ارزیابی کیفی و فنی آنها را با ضریب ۲/۱ (۱۲۰ درصد) محاسبه مینماید. برای شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری و مناطق ویژه علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی تا ضریب ۵/۱ (صد و پنجاه درصد) قابل افزایش است. تبصره۲ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان برای ارایه و فروش محصولات و خدمات دانشبنیان خود در مناقصات دولتی مشمول تخفیف پنجاه درصدی در مبلغ سپرده شرکت در مناقصه میگردند. ماده۲۶ـ دستگاههای اجرایی میتوانند حداقل یک درصد مبلغ خرید کالا یا خدمات با مبدأ خارجی را در راستای تحقیق و توسعه، طراحی، تجاریسازی و ساخت داخل کالا یا خدمات مذکور از طریق شرکتها و مؤسسات دانشبنیان هزینه نمایند. ماده۲۷ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط در اجرای تبصره (۲) ماده (۱) قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب ۱۳۷۵ـ فهرست نیازهای فناورانه، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز دستگاههای اجرایی مندرج در قانون مذکور را به شرکتها و مؤسسات دانشبنیان نیز اعلام نماید. ماده۲۸ـ در اجرای ماده (۹) قانون و به منظور ایجاد و توسعه شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تقویت همکاریهای بینالمللی، اجازه داده میشود واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارکهای علم و فناوری در جهت انجام مأموریتهای محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد درخصوص روابط کار، معافیتهای مالیاتی و عوارض سرمایهگذاری خارجی و مبادلات مالی بینالمللی برخوردار گردند. ماده۲۹ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان مجازند مرکز فعالیت خود را در محدوده شهر تهران و دیگر شهرها با رعایت مقررات زیست محیطی مستقر نمایند. فصل نهم ـ نظارت و گزارشدهی، رسیدگی به اعتراضات و مجازاتهای قانونی ماده۳۰ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان میتوانند اعتراض خود را نسبت به عملکرد دستگاههای مجری قانون با ارایه مستندات به دبیرخانه شورا ارسال نمایند. دبیرخانه شورا موظف است ظرف یک ماه نسبت به رسیدگی به اعتراضات واصل شده اقدام نماید. ماده۳۱ـ دبیرخانه شورا موظف است جهت ایجاد فرصتهای برابر و شفافسازی حمایتها و تسهیلات مندرج در این آییننامه نسبت به انتشار آییننامهها و دستورالعملهای ذیربط، اسامی دستگاههای اجرایی مرتبط و بانک اطلاعاتی شرکتها و مؤسسات دانشبنیان برخوردار شده از این تسهیلات از طریق پایگاه جامع اطلاعرسانی اقدام نماید. ماده۳۲ـ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان که از حمایتهای قانون برخوردار میشوند، چنانچه براساس گزارش دستگاه اجرایی ذیربط یا نظارت دورهای یا موردی دبیرخانه شورا یا صندوق با کتمان اطلاعات یا ارایه اطلاعات ناصحیح از این حمایتها برخوردار شده باشند یا حمایتها و تسهیلات اعطا شده بر طبق قانون را برای مقاصد دیگری مصرف نموده باشند، با تشخیص دبیرخانه شورا یا صندوق، ضمن محرومیت از استفاده مجدد از حمایتهای قانون، با ارجاع به مراجع قانونی ذیصلاح، مشمول مجازاتهای موضوع ماده (۱۱) قانون خواهند گردید. ماده۳۳ـ دبیرخانه شورا مسئولیت پیگیری اجرای این آییننامه را به عهده دارد و مکلف است گزارش عملکرد و نحوه اجرای قانون را هر شش ماه یک بار به شورا و مجلس شورای اسلامی ارایه نماید. معاون اول رییسجمهور ـ محمدرضا رحیمی