پیوست مصوبه شورای عالی اداری «استاندارد تأمین و بکارگیری ساختمانهای دولتی» ۱ـ مفاهیم و تعاریف: ۱ـ۱ـ فضاهای اصلی اداری: منظور فضاهایی هستند که کار اصلی اداری مستقیماً در آنها انجام میشود. از قبیل اتاقهای مدیریت، کارشناسی (یک یا چندنفره)، فضای انجام امور دفتری، بایگانیهای جاری (در ارتباط مستقیم با کار اداری)، و... ۱ـ۲ـ فضاهای وابسته: منظور فضاهایی هستند که برای تسهیل و خدماترسانی انجام کار پیشبینیشده و در کنار فضاهای اصلی شکل میگیرند. از قبیل سالن اجتماعات ، کتابخانه، کلاسهای آموزشی، اتاق جلسات. ۱ـ۳ـ فضاهای پشتیبانی: منظور فضاهایی هستند که برای تأمین رفاه کارکنان و برای پشـتیبانی فعالیـتها و خدمـات اداری در ساخـتمان پیـشبینی شـده است. از قبیل اتاق سرور، نمازخانه، چاپ و تـکثیر، آبدارخانه، تأسیسات و انبار ملزومات، سرویسهای بهداشتی. ۱ـ۴ـ فضای موردنیاز برای ارباب رجوع: منظور فضاهایی هستند که برای تکریم ارباب رجوع جهت دریافت خدمات موردنظر مشخص میگردد. ۱ ـ ۵ ـ فضاهای گردش: منظور فضاهایی هستند که برای ارتباط دادن بین فضاهای اصلی، وابسته و پشتیبانی پیشبینی میشوند. از قبیل راهروها، راهپلهها. ۱ـ۶ ـ فضاهای اختصاصی: منظور فضاهایی هستند که بر حسب وظایف و مأموریتهای دستگاه اجرایی، اختصاصاً ایجاد میگردد. از قبیل آزمایشگاه در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، خزانه در بانکها، موزههای سازمان میراث فرهنگی. ۱ـ۷ـ زیربنای خالص: عبارتست از مجموع فضاهای اصلی اداری، وابسته، رفاهی و پشتیبانی و ارباب رجوع. ۱ـ ۸ ـ تجهیزات اداری: مجموعه وسایل و ملزوماتی است که کارکنان دستگاههای اجرایی متناسب با پست سازمانی، نیازهای شغلی و فضای اداری موجود، برای انجام وظایف و مأموریتهایشان در راستای تحقق اهداف سازمانی نیاز دارند. ۲ـ نسبت قابل قبول سطح زیربنای هر یک از فضاهای اصلی اداری، وابسته، پشتیبانی و ارباب رجوع به مجموع آنها (زیربنای خالص) این استاندارد به شرح ذیل میباشد: سطح زیربنای فضاهای اصلی سطح زیربنای خالص فضاهای اصلی اداری ۶۰% ≤ سطح زیربنای فضاهای وابسته سطح زیربنای خالص فضاهای وابسته اداری ۲۰% ≥ سطح زیربنای فضاهای رفاهی پشتیبانی و ارباب رجوع سطح زیربنای خالص فضاهای پشتیبانی و ارباب رجوع ۲۰% ≥ ۲ـ۱ـ رعایت نسبتهای فوق در بهرهبرداری، خرید و اجاره ساختمانهای دولتی الزامی است. ۲ ـ۲ـ فضاهای اختصاصی موردنیاز دستگاه اجرایی، براساس مأموریت و وظایف قانونی، و با رعایت مفاد ماده (۷) مصوبه... مورخ.... شورای عالی اداری تعیین میشود. ۲ـ فضای اصلی اداری موردنیاز مدیران سیاسی و مشاغل همتراز (وزراء معاونین وزراء استانداران و مشاغل همتراز) براساس جدول شماره (۱)، فضای اصلی اداری موردنیاز مدیـران حرفهای، کارشناسان و کارمندان در سطح ستادی و استانی براساس جدول شماره (۲) و فضای اصلی موردنیاز مدیران حرفهای، کارشناسان و کارمندان در سطح شهرستان براساس جدول شماره (۳) تعیین میشود. جدول شماره (۱) : فضای اصلی اداری موردنیاز مدیران سیاسی و مشاغل همتراز فضای اصلی اداری موردنیاز وزیر (شامل اتاق کار و فضای جلسات اختصاصی) ۷۰ مترمربع فضای اصـلی اداری مورد نیـاز استـاندار (شامل اتـاق کار و فضای جلسات اختصاصی) ۷۰ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز معاون وزیر و مشاغل همتراز ۳۰ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز مشاوران وزرا ۱۵ مترمربع جدول شماره (۲) : فضای اصلی اداری موردنیاز مدیران حرفهای، کارشناسان و کارمندان در سطح ستادی و استانی فضای اصلی اداری موردنیاز مشاوران وزرا ۱۵ مترمربع فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران کل و مشاغل همتراز ۲۵ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز مشاوران معاونین وزرا و استانداران ۱۵ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز معاونین مدیرکل و مشاغل همتراز ۱۵ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز رییس گروه مشاغل همتراز ۱۰ مترمربع فضای اصلی اداری مورد نیاز کارمندان (شاغلین پستهای کارشناسی و سایر پستهای سازمانی) ۶ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز رییس دفتر و فضای ارباب رجوع ۱۵ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز مسئول دفتر و فضای ارباب رجوع ۱۲ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز متصدی امور دفتری و فضای ارباب رجوع ۱۰ مترمربع فضای اصلی اداری مورد نیاز ماشیننویس ۶ مترمربع جدول شماره (۳) : فضای اصلی اداری موردنیاز مدیران حرفهای، کارشناسان و کارمندان در سطح شهرستان فضای اصلی اداری موردنیاز فرمانداران (شامل اتاق کار و فضای جلسات) ۶۰ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز بخشدار (شامل اتاق کار و فضای جلسات) ۴۰ مترمربع فضای اصلـی اداری موردنیاز مدیران و رؤسـای ادارات (شـامل اتاق کـار و فضای جلسات) ۳۰ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز کارمندان (شاغلین پستهای کارشناسی و سایر پستهای سازمانی) ۶ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز مسئول دفتر و فضای ارباب رجوع ۱۲ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز متصدی امور دفتری و فضای ارباب رجوع ۸ مترمربع فضای اصلی اداری موردنیاز ماشیننویس ۶ مترمربع شماره ۱۸۸۰/۹۱/۲۰۶ ۲۸/۱/۱۳۹۱ اصلاح مصوبه شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی فضاهای اداری دستگاههای اجرایی کشور تمامی دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری شورای عالی اداری در یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه مورخ ۵/۱۰/۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور، مصوبه شماره ۷۵۳۹/۲۰۶ مورخ ۱/۴/۱۳۹۰ شورا، موضوع ساماندهی فضاهای اداری دستگاههای اجرایی کشور را به شرح زیر اصلاح نمود: ماده۱ـ عبارت زیر جایگزین ماده۷ میشود: «وجوه ناشی از فروش ساختمانهای موضوع این مصوبه، مطابق قوانین و مقررات مربوط منجمله احکام پیشبینی شده در قوانین بودجه سنواتی، هزینه خواهد شد.» ماده۲ـ عبارت زیر جایگزین ماده ۸ میشود: « در اجرای ماده ۵۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، تمامی فعالیتهای مربوط به برنامهریزی، مطالعه، طراحی و اجرای ساختمانهای دولتی، با رعایت مستثنیات ماده ۵۶ مذکور، در سازمان مجری ساختمانها، تأسیسات دولتی و عمومی متمرکز میشود.» ماده۳ـ «تبصره ماده۸» و «تبصره ماده۹» حذف میشود. رییسجمهور و رییس شورای عالی اداری ـ محمود احمدینژاد