ضوابط واگذاری طرحهای نیمه تمام، براساس جزء (۲) بند (ب) ماده (۴۰) و بند (ح) ماده (۱۹) قان

مرجع تصویب هیات وزیران
تاریخ انتشار 1391/12/23
شماره ویژه نامه ۵۵۶
شماره انتشار ۱۹۸۱۷
شماره نامه
تاریخ نامه

شماره۲۴۰۰۷۹                                                                          ۲۰/۱۲/۱۳۹۱ ضوابط واگذاری طرحهای نیمه تمام، براساس جزء (۲) بند (ب) ماده (۴۰) و بند (ح) ماده (۱۹) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۸۶) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و اعضاء هیئت واگذاری هیـئت واگذاری در جلـسه مـورخ ۲۸/۱۱/۱۳۹۱ بنا به پیـشنهاد سازمـان خصوصی‌سازی و به استناد جزء (۲) بند (ب) ماده (۴۰) و بند (ح) ماده (۱۹) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، ضوابط «واگذاری طرحهای نیمه تمام» را به شرح زیر تصویب نمود:   ضوابط واگذاری طرحهای نیمه تمام ماده۱ـ اصطلاحات و واژه‌های مندرج در این دستورالعمل در معانی مشروح زیر به کار می‌روند: قانون: قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی. سازمان: سازمان خصوصی‌سازی. کارگروه: کارگروه متشکل از رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی (رئیس کارگروه) و نمایندگان وزیر امور اقتصادی و دارائی، وزیر دادگستری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط. طرحهای قابل واگذاری: طرحهای نیمه تمام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی که به پیشنهاد کارگروه و تصویب هیئت واگذاری، قابل واگذاری به بخش غیردولتی می‌باشند. ماده۲ـ کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۸۶) قانون مکلفند ظرف مدت حداکثر یک ماه از زمان درخواست و براساس فرم مورد نظر سازمان، فهرست و مشخصات «طرحهای نیمه تمام» زیر مجموعه خود را به سازمان اعلام نمایند. تبصره ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موظف است فهرست و اطلاعات طرحهای نیمه تمام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی را به تفکیک هر دستگاه به سازمان اعلام نماید. سازمان نیز مجاز است طرحهای قابل واگذاری را رأساً به کارگروه ارائه نماید. ماده۳ـ کارگروه، طرحهای قابل واگذاری را براساس اطلاعات مندرج در فرم موضوع ماده (۲) در قالب شاخص‌هایی از جمله نوع، اندازه، درصد پیشرفت، نرخ بازدهی، هزینه‌های انجام شده و مبلغ تعهدات باقیمانده و مدت زمان لازم برای اتمام طرح و سایر ویژگیهای مهم موجود در فرم یاد شده، مشخص نموده و یکی از روشهای واگذاری زیر را جهت تصویب به هیئت واگذاری اعلام می‌نماید. الف) واگذاری طرح به بخش غیردولتی از طریق مزایده و یا فرابورس. ب) مشارکت با بخش غیردولتی و آورده طرح نیمه تمام به عنوان سهم دولت و واگذاری سهم دولت به بخش غیردولتی ظرف مدت سه سال پس از بهره‌برداری از طرح. ج) واگذاری حق بهره‌برداری از طرح به بخش غیردولتی، پس از تکمیل طرح توسط این بخش. د) واگذاری حق بهره‌برداری در طرحهای غیرانتفاعی در مقابل تکمیل طرح، برای مدت معین متناسب با هزینه‌های طرح. تبصره۱ـ واگذاری طرح به صورت رقابتی و با انتشار آگهی عرضه عمومی صورت می‌پذیرد. پیمانکارانی که مسئولیت اجرای طرح قبل از واگذاری را بر عهده داشته‌‌اند و شرکاء یا سرمایه‌گذاران طرح مورد واگذاری، در شرایط مساوی از اولویت برخوردار هستند. تبصره۲ـ واگذاری طرحی که پس از دوبار عرضه به فروش نرسد، از طریق مذاکره مجاز است. ماده۴ـ در واگذاری طرحهای قابل واگذاری، رعایت کلیه شرایط عمومی واگذاری از جمله شرایط مندرج در آئین‌نامه‌های «نظام اقساطی واگذاری» و «شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاهها» و دستورالعمل «روش انتخاب مشتریان استراتژیک و احراز و پایش اهلیت مدیریتی» و همچنین رعایت «قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی» در واگذاری به خارجیان، الزامی است. ماده۵ ـ با استفاده از ظرفیت مندرج در تبصره ماده (۴) «آئین‌نامه اجرائی نظام اقساطی واگذاری»، در واگذاری طرحهای قابل واگذاری از طریق مزایده یا فرابورس و یا مذاکره، بنا به پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت واگذاری میزان حصه نقدی می‌تواند تا یک درصد کل قیمت کاهش؛ و یک یا ترکیبی از شرایط زیر اعمال می‌گردد: الف ـ اعطای تنفس در پرداخت اقساط به میزان دوره مورد نیاز برای تکمیل طرح بعلاوه یک سال؛ حسب پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوطه. ب ـ پرداخت اقساط تا ۸ سال. ج ـ پرداخت پلکانی اقساط. تبصره ـ شرایط خارج از مفاد این ماده، حسب ضرورت، به پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت واگذاری می‌رسد. ماده۶ ـ خریدار طرح قابل واگذاری مکلف به تکمیل طرح در دوره زمانی مندرج در قرارداد و رعایت سایر شروط که به تصویب هیئت واگذاری رسیده و در قرارداد درج شده است، می‌باشد. تبصره ـ شروط و تعهدات فی‌مابین خریدار، سازمان و دستگاه اجرائی ذیربط، طبق نمونه قراردادی خواهد بود که بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت واگذاری خواهد رسید. ماده۷ـ نظارت بر قرارداد مطابق دستورالعمل «نحوه نظارت پس از واگذاری» موضوع ماده «۱۰» دستورالعمل موضوع جزء «۴» بند «ب» ماده (۴۰) قانون صورت می‌پذیرد. نظارت عالیه فنی بر اجرای طرح در چارچوب قرارداد بر عهده دستگاه اجرایی مربوطه می‌باشد. دستگاه اجرائی مربوطه مکلف است هر سه ماه یکبار گزارش نظارتی خود را به سازمان ارائه نماید. ماده۸ ـ چنانچه بهره‌برداری از طرح واگذار شده با رعایت شرایط فنی و کیفی و ظرفیت زودتر از موعد مقرر در قرارداد صورت پذیرد، به ازاء هر شش ماه تسریع در بهره‌برداری از طرح، بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی و سازمان، هیئت واگذاری اعمال یک یا ترکیبی از مشوق‌های زیر را تصویب خواهد نمود: الف ـ تخفیف در نرخ سود فروش اقساطی تا ۲۰درصد نرخ سود مبنا (حداکثر تا ۴۰درصد نرخ سود مبنا) ب ـ تطویل دوره فروش اقساطی تا ۶ ماه (حداکثر ۱۸ ماه) ج ـ تخفیف در اصل قیمت تا ۵درصد (حداکثر تا ۱۰ درصد) ماده۹ـ چنانچه بهره‌برداری از طرح واگذار شده دیرتر از موعد مقرر در قرارداد صورت پذیرد، به ازاء هر شش ماه تأخیر در بهره‌برداری از طرح، بنا به پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت واگذاری، سازمان تا ۱۰ درصد در اصل قیمت را بعنوان وجه التزام دریافت می‌نماید. تبصره ـ چنانچه تأخیر در بهره‌برداری از طرح به دلیل عواملی خارج از اراده خریدار اتفاق افتاده باشد، بنا به درخواست خریدار، تائید دستگاه اجرایی و سازمان و تصویب هیئت‌واگذاری، زمان بهره‌برداری از طرح مندرج در قرارداد طولانی‌تر خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ سیّدشمس‌الدین حسینی