شماره۲۶۱۲۴۵/ت۴۹۰۲۳ک ۲۷/۱۲/۱۳۹۱ تصویبنامه درخصوص تشکیل ستاد اجرایی استان به منظور اجرای مصوبات کارگروه توسعه بخش معدن در استانها، ستاد اجرایی توسعه بخش معدن در هر استان وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت کشور ـ وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت راه و شهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت نیرو ـ وزارت دادگستری ـ وزارت نفت سازمان حفاظت محیطزیست ـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وزیران عضو کارگروه توسعه بخش معدن به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه شماره ۲۴۷۴۳۵/ت۴۳۵۰۵هـ مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۹۱ تصویب نمودند: ۱ـ به منظور اجرای مصوبات کارگروه توسعه بخش معدن در استانها، ستاد اجرایی توسعه بخش معدن در هر استان که در این تصویبنامه به اختصار «ستاد اجرایی استان» نامیده میشود با ترکیب زیر تشکیل میشود. الف ـ استاندار (رییس) ب ـ معاون برنامهریزی استانداری ج ـ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان (دبیر) د ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هـ ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان وـ رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان ز ـ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ح ـ مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان ط ـ مدیراستانی شعب بانک عامل (حسب مورد) ی ـ رییس کل دادگستری استان ک ـ مدیرعامل شرکت برق منطقهای استان ل ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان م ـ مدیرعامل شرکت گاز استان ن ـ مدیر نمایندگی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی مرکز استان س ـ مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقهای استان ع ـ رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان تبصره۱ـ جلسات ستاد اجرایی استان با حضور حداقل ۹ عضو رسمیت مییابد و تصمیمات آنان با حداقل (۸) رأی موافق لازمالاجرا است. اعضای مذکور موظفند شخصاً در جلسات حضور یابند. تبصره۲ـ حضور سایر مدیران استانی و کارشناسان و صاحبنظران بدون حق رأی در جلسه با دعوت رییس ستاد بلامانع است. تبصره۳ـ دبیرخانه ستاد اجرایی استان در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مستقر میباشد. تبصره۴ـ دبیر ستاد اجرایی استان موظف است، گزارش عملکرد ستاد اجرایی استان را هر پانزده روز به دبیرخانه کارگروه توسعه بخش صنعت و معدن ارسال نماید. ۲ـ وظایف ستاد اجرایی استان در حوزه فعالیتهای معدنی شامل اکتشاف، استخراج، فرآوری و صنایع معدنی به شرح زیر تعیین میشود: الف ـ طراحی و تدوین برنامهها و ساز و کارهای لازم برای اجرای مصوبات کارگروه در سطح استان. ب ـ برنامهریزی و نظارت بر معادن برای فعال نمودن محدودههایی میباشد، غیرفعال و راکد و تعیین تکلیف محدوده راکد و غیرفعال و محدودههای دارای پتانسیل معدنی واقع در مناطق چهارگانه محیط زیست و فعال نمودن فعالیتهای معدنی براساس قانون اصلاح قانون معادن و از طریق فراخوان عمومی در راستای استفاده بهینه از ذخایر معدنی و راهاندازی معادن راکد. ج ـ برنامهریزی و نظارت به منظور استیفای حقوق دولتی معادن. د ـ برنامهریزی و هماهنگی برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه برای توسعه بخش معدن. هـ ـ ایجاد شرایط لازم برای صدور مجوزهای مربوط در پنجره واحد با رعایت حداقل زمان. و ـ تسریع در اجرای طرحهای نیمه تمام و تکمیل آن در راستای اولویتبندی در تأمین و تخصیص اعتبار مورد نیاز. ز ـ تصمیمگیری درخصوص تأمین و تخصیص آب مورد نیاز طرحهای معدن و صنایع معدنی. ح ـ تأمین و تخصیص ریالی و ارزی واحدهای معدنی و صنایع معدنی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعـتبارات تملک داراییـهای سرمایهای و تسهـیلات بانکی. ط ـ تصمیمگیری در خصوص تأمین زیرساخت و خدمات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز، راه، مخابرات و آمادهسازی اراضی و جانمایی طرحهای صنایع معدنی و پیشبینی اعتبارات مورد نیاز در بودجه دستگاههای اجرایی مربوط از محل اعتبارات استانی ـ ملی و توزیع شهرستانی آن. ی ـ هماهنگی بین دستگاههای اجرایی برای تسهیل و تسریع اجرای طرحها و رفع اختلاف با دستگاههای اجرایی در واگذاری محدودههای معدنی. ک ـ اتخاذ تدبیر لازم به منظور اطلاعرسانی محلی و آگاهسازی متقاضیان کار و برنامهریزی برای ارتقای دانش دارندگان مجوز فعالیتهای معدنی. ل ـ ارتقای سطح ایمنی، توانمندی، بهرهوری منابع انسانی شاغل در معادن و واحدهای صنایع معدنی از طریق ایجاد توسعه فضاهای آموزشی. م ـ رفع موانع و مشکلات اجرایی طرحها و جمعبندی مشکلات احتمالی و ارایه پیشنهادات لازم به کارگروه. ن ـ بررسی و ارزیابی طرحهای زیرساخت بخش معدن در سطح استان و ارایه گزارش به کارگروه. س ـ هماهنگی لازم برای ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع شده است. ع ـ ایجاد هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای ماده (۱۳) قانون اصلاح قانون معادن و پیشگیری از حمل غیرمجاز. ف ـ نظارت بر احیاء و بازسازی محل عملیات معدنی واقع در منابع ملی و طبیعی. ص ـ پیشنهاد طرح جامع معادن و صنایع معدنی استان جهت تصویب در کارگروه. تبصره ـ نظارت برحسن اجرای طرح جامع معادن و صنایع معدنی استان بر عهده کارگروه میباشد. ق ـ بررسی و تدوین برنامههای لازم در خصوص استفاده بهینه از فضاهای معدنی خالی و فاقد ذخیره به منظور ایجاد موزههای علوم زمین، مقاصد گردشگری، آموزشی و سایر کاربردها بنا به پیشنهاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان. ر ـ ایجاد هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری گردهمایی و کارگاههای آموزشی و ترویج فرهنگ معدنکاری برای پیشبرد توسعه بخش معدن. ش ـ انجام هماهنگی، تسهیل و نرخگذاری خدمات ناوگان حمل و نقل معدن و صنایع در استان. ت ـ هماهنگی جهت اخذ نتایج فعالیتهای تولید اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافی و شناسایی و معرفی پهنههای مشخص به منظور تهیه و توسعه مطالعات پایه پتانسیلهای معدنی به کارگروه. ۳ـ در صورت صلاحدید استاندار و به منظور هماهنگی و پیگیری مصوبات ستاد اجرایی استان در شهرستانها، ستاد اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن شهرستان به ریاست فرماندار و با عضویت مدیران متناظر با اعضای ستاد اجرایی استان در سطح شهرستان تشکیل میشود. وظایف ستاد اجرایی شهرستان متناظر با ستاد اجرایی استان توسط ستاد اجرایی استان به تصویب میرسد. تبصره ـ دبیرخانه ستاد اجرایی شهرستان در ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان مستقر است. این تصویبنامه در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۱ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است. معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی