شماره۲۴۶۲۵۵/ت۴۸۵۲۷هـ ۱۳/۱۲/۱۳۹۱ تصویبنامه در خصوص بسته اجرایی وزارت ورزش و جوانان وزارت ورزش و جوانان معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و به استناد ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب۱۳۸۹ـ تصویب نمود: بسته اجرایی وزارت ورزش و جوانان موضوع ماده (۲۱۷) قانون یادشده به شرح پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین میشود. معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی بسته اجرایی وزارت ورزش و جوانان (۱۳۹۴ ـ ۱۳۹۰) موضوع ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بسمه تعالی مقدمه از آنجا که توسعه ورزش و امور جوانان بخش مهمی از برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در هر کشور محسوب میگردد و رواج ورزش همگانی موجب افزایش نشاط اجتماعی و بهرهوری ملی شده و ارتقاء ورزش قهرمانی موجب توجه مردم در سطح جهان با نام کشور عزیزمان میشود و همچنین توجه به نیازهای جوانان باعث هرچه شکوفاترشدن نسل جوان در عرصههای مختلف میشود از اینرو با توجه به هماهنگیهای بعمل آمده با معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور تلاش گردیده تا دستورالعمل برنامه عملیاتی وزارت ورزش و جوانان بر اساس سیاستهای چشمانداز بیست ساله نظام طراحی و با توجه به احکام قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و راهبردهای مقام عالی وزارت تهیه و تدوین گردد تا با اجرایینمودن آن در مسیر تحقق ایرانی توسعهیافته در افق ۱۴۰۴ میباشد حرکت نموده و بدین وسیله مشارکت وزارتخانه در توسعه و ترقی مشهود گردد. بر همین مبنا دفتر طرح و برنامه مأموریت یافت تا دستورالعمل برنامههای عملیاتی دستگاهی (موضوع ماده ۲۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه) وزارت ورزش و جوانان را در ۵ بسته اجرایی فرعی به شرح زیر تهیه و تنظیم نماید. توسعه و تعمیم ورزش همگانی توسعه و ارتقاء ورزش قهرمانی و ساماندهی به ورزش حرفهای ساماندهی امور جوانان فرهنگی و تربیتی توسعه زیرساختها، نگهداری و بازسازی اماکن ورزشی و جوانان هر بسته اجرایی فرعی شامل چند راهبرد و هر راهبرد شامل چند سیاست و در نهایت برنامه عملیاتی میباشد. امید است که با اجرایی نمودن برنامه عملیاتی طی برنامه پنجم توسعه شاهد هر چه پربارتر شدن برنامههای وزارت ورزش و جوانان باشیم. راهبردها: ۱ـ ترویج و توسعه ورزش همگانی ۲ـ توسعه و حمایت از ورزش بانوان ۳ـ احیا و تقویت ورزشهای سنتی و آئینی ایران ۴ـ اهتمام به ورزش قهرمانی و حرفهای و ارتقای جایگاه ورزش کشور و تثبیت اقتدار ملی در عرصههای بینالمللی شدن ۵ ـ ساماندهی امور جوانان از طریق سیاستگذاری، پایش و تجمیع ظرفیتهای دستگاهها و پژوهشهای نگرشی ۶ ـ ساماندهی و غنیسازی اوقات فراغت جوانان ۷ـ تعالی بخشی به ابعاد شخصیتی و هویتی جوانان و تعمیق باورهای مذهبی و انقلابی در آنان ۸ ـ ارتقاء سطح مشارکت جوانان و افزایش روحیه خودباوری، جوانگرایی و جوانیاوری در کشور ۹ـ توسعه و ارتقاء فرهنگی ـ تربیتی عرصههای ورزشی و جوانان کشور ۱۰ـ تلاش در جهت تحکیم نهاد خانواده و ترویج ازدواج آگاهانه، بهنگام و آسان ۱۱ـ توسعه و شتاب بخشیدن زیرساختهای ورزشی و امور جوانان با رویکرد عدالتمحور در مناطق ۱۲ـ تقویت، توسعه و بهسازی منابع انسانی و ساختار سازمانی سیاستهای اجرایی: ۱ـ تلاش در جهت اهتمام به ورزش همگانی بعنوان یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در سلامت و شادابی جامعه ۲ـ تلاش در جهت تقویت روحیه ورزشکاری و ورزشخواهی و همگانی کردن ورزش ۳ـ ارتقاء سلامت و دستیابی به نشاط و توسعه مهارتهای جسمانی و روحی روانی آحاد جامعه ۴ـ گسترش مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی در توسعه ورزش همگانی و توسعهبخشی امکانات ورزشی برای همه ۵ ـ برنامهریزی عمومی ورزش همگانی و تفریحی و رویکرد حضور بیشتر زنان در ورزش و کاهش فقر حرکتی ۶ ـ زمینهسازی فرهنگی در راستای توسعه فضای مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی با تأکید بر فضایل اخلاقی و سلامت عفاف و حجاب ۷ـ استفاده متناسب در بهرهبرداری بانوان از اماکن زیرساختها و تجهیزات ورزشی ۸ ـ توسعه رشته و مواد مسابقاتی ویژه بانوان حسب بررسی و مطالعات روزآمد فدراسیونهای جهانی قارهای و منطقهای و نظام المپیک با اولویت کشورهای اسلامی ۹ـ بکارگیری همه ظرفیتهای ملی و جهانی ورزش در تقویت وکارآمدسازی برنامههای ورزش بانوان ۱۰ـ شناسایی، احیا و توسعه ورزشها و بازیهای بومی و محلی ۱۱ـ توسعه و تقویت ورزش در مناطق روستایی و عشایری کشور ۱۲ـ گسترش حمایتهای مادی و معنوی از حضور در فعالیتهای رقابتی ملی و بینالمللی و تقویت تلاش های بینالمللی ورزش قهرمانی و حرفهای ۱۳ـ تبیین نظام استعدادیابی و قهرمان پروری در ورزش ۱۴ـ سرمایهگذاری علمی، معنوی و مادی از رشد ورزشهای گروهی در کشور ۱۵ـ علمیشدن و تخصصیترشدن ورزش قهرمانی با توجه به متدهای جدید بینالمللی ۱۶ ـ تبیین جایگاه واقعی ورزش کشور در نظام بینالمللی ورزش و توجه به رشتههای پایه و پرمدال ۱۷ـ ایجاد سازوکار لازم در توسعه مشارکت بخشهای غیردولتی در ورزش قهرمانی و توسعه علمـی ورزش و غنیسازی پایههای حرفهای، تخصصی ۱۸ـ توسعه ورزش پاک و مبارزه با دوپینگ و داروهای مخرب و نیروزا ۱۹ـ تقویت صندوق اعتباری حمایت از ورزشکاران و قهرمانان جهت حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان و سایر دستاندرکاران ورزش در زمینههای اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و معیشتی ۲۰ـ توجه به اسناد بالادستی (اندیشههای حضرت امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاستهای کلان کشور، مصوبات شورای عالی جوانان، برنامه پنجم توسعه و ...) در امور جوانان ۲۱ ـ ایجاد همگرایی در دستگاههای اجرایی و بهرهگیری از ظرفیت همه دستگاههای مسئول در امور جوانان ۲۲ـ پایش وضعیت اقتصادی، فرهنگی، روحی و اجتماعی جوانان و قهرمانان و بهرهگیری از ظرفیتهای استانی ۲۳ـ علمی شدن پایشها و نظارتهای دستگاهها در مورد جوانان ۲۴ـ زمینهسازی اجرای منشور تربیتی نسل جوان و سند توسعه و ساماندهی امور جوانان باتوجه به ظرفیتهای استانی و اجرایی کشور ۲۵ـ بکارگیری استعدادهای جوانان و خلاقیتها و نوآوری آنان در جهت ساماندهی این نسل و تشکل ایشان در سازماندهی جوانان کشور ۲۶ـ بهرهگیری از ظرفیت دستگاههای مسئول در حوزه جوانان ۲۷ـ تدوین شاخصهای حمایتی وساماندهی جوانان علمی شدن پایشها و نظارتهای دستگاهها در مورد جوانان در جهت پایش دورهای آنها ۲۸ـ بکارگیری مطالعات بنیادی و کاربردی در مفهوم هویت و مؤلفهها و ابعاد آن ۲۹ـ تحول راهبردی پژوهشهای حوزه جوانان و ورزش با رویکرد نظام نوآوریها ۳۰ـ شفافسازی وظایف دستگاههای اجرایی ذیربط در حوزه اوقات فراغت جوانان و فعالسازی بخشهای غیردولتی در این حوزه ۳۱ـ اجرای برنامههای فراغتی هویتآفرین و الگوسازی در حوزه برنامههای اوقات فراغت جوانان و اطلاعرسانی برنامههای فراغتی ۳۲ـ فرصت آفرینی در ارائه دستاوردهای الگویی درموضوع اوقات فراغت ۳۳ ـ اجرای برنامههای فراغتی در زمینه سازندگی کشور و رفع محرومیتهای فرهنگی و اجتماعی و پوشش خدمات حمایتی و بیمهای در این برنامهها ۳۴ـ فعالسازی و تقویت بخش غیردولتی در حوزه اوقات فراغت ۳۵ـ به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور استقرار نظام برنامهریزی و مدیریت یکپارچه و هماهنگسازی فعالیتها و نظارت بر اجرای برنامههای فراغتی جوانان ۳۶ـ بازتعریف سبک زندگی جوانان باتوجه به الگوی ایرانی و اسلامی ۳۷ـ ایجاد زمینه خوداتکایی وتقویت روحیه تلاش و سازندگی در جوانان با رویکرد تربیت و رشد استعدادهای آنان ۳۸ـ تلاش در جهت ارتقاء هویتی جوانان و سطح شناخت جوانان از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی ۳۹ـ اعتلای جایگاه جوانان در عرصههای بینالمللی ۴۰ـ تلاش در راستای بسترسازی رشد استعدادها، بروز نبوغ و خلاقیتهای جوانان ۴۱ ـ بسترسازی و نهادینه نمودن مشارکت جوانان و ایجاد تعامل آنها با سایر نهادهای دولتی و غیردولتی ۴۲ـ آگاهسازی جوانان در جهت مشارکت آنان در عرصههای اجتماعی ۴۳ـ همافزایی فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد جوانان ۴۴ـ شناخت وضعیت جوانان ۴۵ـ ارائه یافتههای تحقیقی حوزه جوانان به مدیران ستادی و اجرایی ۴۶ ـ همافزایی و توانمندسازی جوانان و سمنها برای توسعه مشارکت آنان در عرصههای اجتماعی ۴۷ـ تقویت سازمانهای مردم نهاد (فرهنگی، علمی و ورزشی و... جوانان) و تقویت مشارکت نخبگان ۴۸ـ بسترسازی و نهادینه نمودن مشارکت جوانان ۴۹ـ تقویت سازمانهای غیردولتی جهت نقش آفرینی جوانان در توسعه کشور ۵۰ ـ ارتقاء تعامل تشکلها با دستگاههای اجرایی ۵۱ ـ ایجاد همگرایی در بین تشکلهای فراگیر جوانان ۵۲ ـ زمینهسازی برای ایجاد شبکههای اجتماعی و همگرایی در بین تشکلهای فراگیر جوانان ۵۳ ـ تلاش درجهت فرهنگی کردن میادین ورزشی و تحکیم اصول و مبانی تربیت اسلامی ۵۴ ـ ظرفیتسازی فرهنگی و رسانهای و ایجاد سامانه اطلاعرسانی بروز، هنرمندانه، فعال و ترویج و تبلیغ اقدامات مؤثر ورزشی و امور جوانان ۵۵ ـ پرورش روح فتوت و مردانگی و فضائل انسانی در قهرمانان و ورزشکاران ۵۶ ـ مهندسی فرهنگی ـ هنری و تربیتی عرصههای ورزشی ۵۷ ـ مقابله با سیاه نمایی و جوسازی رسانهای با استفاده از اصل تعامل، روشنگری و ابزار قانونی ۵۸ ـ تقویت اعتمادبه نفس و غرور ملی جوانان و ورزشکاران ۵۹ ـ تلاش در جهت تحکیم نهاد خانواده و فرهنگ عمومی کشور ۶۰ ـ توانمندسازی جوانان جهت بهرهمندی از ازدواج بموقع و آگاهانه و آسان ۶۱ ـ حمایت از مراکز مشاوره شغلی صلاحیتدار برای تسهیل امر انتخاب شغل متناسب با استعدادهای نسل جوان ۶۲ ـ برنامهریزی جهت ساماندهی در مراکز مشاوره ازدواج و ترغیب سازمانهای مرتبط به کاهش زمینههای طلاق از جمله مسائل فرهنگی، رسانهای، اقتصادی در جامعه ۶۳ ـ رفع موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای تسهیل ازدواج به موقع و آگاهانه ۶۴ ـ بالا بردن کیفیت ارائه خدمات و مشاوره با معیارهای اسلامی و علمی و مبتنی بر عقل و دوراندیشی ۶۵ ـ توانمندسازی جوانان ۶۶ ـ بهبود فرهنگ سازمانی ۶۷ ـ بهبود فرهنگ عمومی ورزش ۶۸ ـ بهبود فرهنگ جوامع خاص ۶۹ـ افزایش سطح سرانه فضاهای ورزشی و رساندن آن به استانداردهای مطلوب ۷۰ـ تعیین وضعیت حقوقی و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی املاک و اماکن ورزشی ۷۱ـ تأمین اماکن ورزشی مورد نیاز بر اساس جمعیت هدف ۷۲ـ استفاده از همه ظرفیتهای منطقهای و مزیتهای جغرافیایی کشور ۷۳ـ حمایت از فعالیت سمنها و هئیتهای ورزشی در نگهداری و بهرهبرداری از اماکن ورزشی ۷۴ ـ کاهش تصدیگریهای دولتی و حمایت از بخش خصوصی در تقویت زیرساختها و حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی در ساخت و کیفیت بخشی به تجهیزات و ایجاد و توسعه جوانسراها در استانها ۷۵ـ افزایش توان مدیریتی اماکن ورزشی و بهرهوری لازم اماکن ۷۶ـ محوریت بخشی به طرح آمایش سرزمین به منظور محرومیتزدایی مناطق کمترتوسعهیافته و عدالت محوری در توسعه متوازن اماکن با رعایت توازن رشتههای ورزشی و جنسیتی و امور جانبازان و معلولین در ساخت اماکن ورزشی ۷۷ـ تقویت و توسعه نظام نظارتی بر ساخت و سازها ۷۸ـ توسعه و حمایت از فعالیتهای خیرین ورزشی ساز ۷۹ـ استفاده از ظرفیتهای قانونی جهت اجرایی نمودن اهداف وزارتخانه ۸۰ ـ توجه و اهتمام به اصل ۴۴ قانون اساسی در ارتباط با واگذاری اموال منقول و غیر منقول و پروژههای نیمه تمام به بخش خصوصی ۸۱ ـ فراهم نمودن تسهیلات لازم در قالب وجوه اداره شده، یارانه، سود و کارمزد و یا کمکهای بلاعوض به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی جهت احداث، توسعه و تکمیل پروژههای ورزشی ۸۲ ـ مهندسی ساختار و بازنگری طرح جامع گسترش ورزش و نقش آفرینی جوانان و پیگیری تصویب آن در مراحل تقنینی کشور با تعامل و همکاری معاونت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی ۸۳ ـ ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارتهای آنان و رعایت شایسته سالاری ۸۴ ـ رعایت عدالت در جذب و توزیع منابع و رعایت نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر ظرفیتها، عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگیهای شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت و محرومیت زدایی ۸۵ ـ نهادینهسازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایههای انسانی و اجتماعی ۸۶ ـ ایجاد نظام جامع آمار و اطلاعات ورزش و جوانان ۸۷ ـ شناسایی و احصاء منابع مالی جدید و استفاده بهینه از ظرفیتهای قانونی ۸۸ ـ توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی ۸۹ ـ توجه به اثربخـشی و کارآیی از طـریق اصلاح فرآیندها، تقـویت روحیه مسئولیتپذیری، خودکنترلی، امانتداری، تکریم ارباب رجوع و نهادینهسـازی فرهنگ وجدان کاری، انضباط اجتماعی، ساده زیستی و صرفه جویی ۹۰ـ حمایت از روحیه نوآوری و خلاقیتها به منظور پویایی نظام اجرایی ۹۱ـ بکارگیری نظام نظارت و کنترل در انجام فرآیندهای اجرایی ۹۲ـ مطالعه و تحقیق بنیادی، کاربردی و آینده پژوهی در حوزه جوانان و ورزش ۹۳ ـ حمایت از پایاننامههای تحصیلات تکمیلی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه جوانان و ورزش ۹۴ـ افکارسنجی و پیمایش ملی ارزشها و نگرشها در حوزه جوانان و ورزش ۹۵ـ تقویت و تجهیز کتابخانههای تخصصی جوانان و ورزش و مراکز تخصصی مطالعات جوانان و ورزش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ۹۶ـ اطلاعرسانی از یافتهها و نتایج مطالعات و پژوهشهای کاربردی، بنیادی و آینده پژوهی در حوزه جوانان و ورزش ۹۷ ـ برگزاری همایشها، سمینارها، میزگردها و نشستهای تخصصی در حوزه جوانان و ورزش و حمایت از برگزاری همایشها، سمینارها و نشستهای تخصصی مرتبط ـ مهمترین اقداماتی که وزارت ورزش وجوانان طی برنامه پنج ساله پنجم مکلف به انجام و یا مشارکت در اجرای آنهاست، به شرح ذیل قابل احصاء میباشد: · بهمنظور توسعه ورزش همگانی، قهرمانی و توسعه زیرساختهای ورزشی اقدامات زیر را انجام ده د: · ـ اعتبارات تملک دارائیهای سرمایهای و هزینهای موردنیاز را در ردیفهای مستقل در قالب بودجههای سنواتی منظور نماید. · ـ اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده، یارانه سود و کارمزد و یا کمکهای بلاعوض به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی برای احداث، توسعه و تکمیل واحدهای ورزشی را در ردیف مستقل بودجههای سنواتی پیشبینی نمای د. · وزارت جهاد کشاورزی موظف است با تأییدسازمان تربیت بدنی، اراضی با شرایط فوق را که مورد نیاز بخش غیردولتی و تعاونی برای احداث اماکن ورزشی است به قیمت ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی با اولویت به تعاونیهای ایثارگران واگذار نماید. تغییر کاربری این قبیل اراضی ممنوع است . · دستگاههای اجرائی و مؤسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند، بر اساس منشورتربیتی نسل جوان و سند ملی توسعه و ساماندهی امور جوانان مصوب دولت ضمن ایجاد « برنامه ساماندهی امور جوانان» ذیل بودجه سنواتی خود از طریق ستاد ملی و استانی ساماندهی امور جوانان اقدامات لازم را جهت اجرائی شدن این اسناد در طول سالهای برنامه به عمل آورند . · دستگاههای اجرائی و مؤسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند، با همکاری سازمان ملی جوانان میزان تحقق شاخصهای مصوب شورایعالی جوانان را در خصوص اجرائی نمودن « برنامه ساماندهی امور جوانان » مورد سنجش و پایش قرار دهند. · دولت لایحه ساماندهی تکالیف دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری را با هدف بازنگری و شفافسازی وظایف آنها در مواجهه با مسائل و چالشهای فراروی جوانان تهیه و در سال اول برنامه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید . · به منظور ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی و با تأکید بر تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده، تأسیس مراکز و ارائه هرگونه خدمات مشاورهای روانشناختی اجتماعی نیازمند اخذ مجوز بر اساس آئیننامه مصوب هیأت وزیران است . · به منظور اجرایی کردن اهداف مندرج در سند چشمانداز، سیاستها و قانون برنامه پنجساله پنجم، بسته اجرایی وزارت ورزش و جوانان با رویکرد مسئله محوری شامل۶ بسته اجرایی فرعی به شرح زیر می باشد: ۱ـ توسعه و تعمیم ورزش همگانی ۲ـ توسعه و ارتقاء ورزش قهرمانی و ساماندهی ورزش حرفهای ۳ـ ساماندهی امور جوانان ۴ـ توسعه امور فرهنگی و تربیتی ۵ ـ توسعه زیرساختها، نگهداری و بازسازی اماکن ورزشی و جوانان ۶ ـ توسعه منابع و ساختار وزارت