نظریههای رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به « قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» ۷۴۴ ۱ شماره۳۲۰۹۳هـ/ب ۲۷/۵/۱۳۹۲ حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۲۶۱۲۴۶/ت ۴۹۰۲۴ک مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۱، موضوع: «تصمیمات ستاد اجرایی توسعه بخش معدن استانها» ، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. «نظر به اینکه ماده(۴) قانون اصلاح قانون معادن مقرر میدارد: «سیاستگذاری اجرائی و هماهنگی در مورد طبقات مواد معدنی با رعایت قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی و در چهارچوب این قانون به جز موارد مربوط به وزارتخانههای نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی ایران در حیطه وظایف وزارت صنعـت ، معدن و تجارت اسـت»، علیهذا، اطلاق بند «ب» مصوبه، ناظر به واگذاری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ـ توضیح اینکه شمارههای فوق مربوط به ترتیب درج در روزنامه رسمی کشور میباشد. مسئولیت حسن اجرای قانون و... به رئیس ستاد اجرائی هر استان از حیث اخلال در وظایف و اختیارات قانونی دستگاههای ذیربط، مغایر با قانون است. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی ۷۴۵ شماره۳۲۰۹۲هـ/ب ۲۷/۵/۱۳۹۲ حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۹۱۹۵۸/ت۴۹۳۱۵هـ مورخ ۱۹/۴/۱۳۹۲، موضوع: «ایجاد اداره کل «جهاد کشاورزی جنوب فارس» و اداره کل«صنعت، معدن و تجارت جنوب فارس» به مرکزیت شهرستان لار» ، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم(۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. «۱ـ نظـر به اینکه به موجب بند «ی» ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ «واحدهای سازمانی وزارتخانهها و سایر دستگاههای اجرائی در مراکز استانها... حداکثر در سطح ادارهکل ساماندهی میشوند... » و از این رو لازم است سطوح ادارات در تقسیمات کشوری مراعات شده و «اداره» در سطح شهرستان و «اداره کل» در سطح «استان» و در مرکز استان تشکیل شود، علیهذا، بند(۱) مصوبه مبنی بر اجازه ایجاد دو اداره کل در شهرستان لار، ازحیث ایجاد واحدهای سازمانی «اداره کل» در محلی غیر از مرکز استان مغایر قانون است. ۲ـ بند(۲) مصوبه، ناظر به سازماندهی واحدهای مذکور، مبنیّاً بر ایراد مذکور در فوق، مغایر قانون است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی ۷۴۶ شماره۳۲۰۲۵هـ/ب ۲۷/۵/۱۳۹۲ حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشـت به رونوشت تصـویبنامههای هیـأت محترم وزیـران به شـمارههای: الف ـ ۲۵۱۹۲۵/ت۴۷۸۹۹هـ مورخ ۲۲/۱۲/۱۳۹۰، ب ـ ۱۷۷۰۳۷/ت۴۷۸۹۹هـ مورخ ۱۱/۹/۱۳۹۱، موضوع: «مجوز انتشار اوراق مشارکت به وزارت راه و شهرسازی» ، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیـأت بررسی و تطبیق مـصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم(۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. «۱ـ نظر به جزء «ب» بند(۴۸) قانون بودجه ۱۳۹۰ کل کشور که مقرر میدارد: «به شرکتهای دولتی تابعه و وابسته وزارت راه و ترابری اجازه داده میشود مبلغ چهل هزار میلیارد (۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مشارکت با تضمین دولت منتشر نمایند»، علیهذا، متن مصوبه که به جای انتشار اوراق مشارکت توسط شرکتهای مصرح در قانون، ناظر به اجازه انتشار اوراق مشارکت به وزارت راه و شهرسازی است، چون مخل وظایف و اختیارات قانونی مجامع عمومی شرکتهای موضوع بند مذکور میباشد، مغایر قانون است. ۲ـ نظر به مراتب فوق، تغییرات به عمل آمده در مصوبه هیأت محترم وزیران به شماره ۱۷۷۰۳۷/ت ۴۷۸۹۹هـ مورخ ۱۱/۰۹/۱۳۹۱ مبنیاً بر مغایرت اعلامی در مصوبه پیشین، مغایر قانون است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی ۷۴۷ شماره۳۱۷۵۷هـ/ب ۲۶/۵/۱۳۹۲ حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۲۶۱۲۴۵/ت ۴۹۰۲۳ک مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۱، موضوع: «کارگروه توسعه بخش معدن استان ها»، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم(۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. «۱ـ نظر به ماده(۱۷۸) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که مقرر میدارد: «به منظور تصمیمگیری، تصویب، هدایت، هماهنگی و نظارت در امور برنامهریزی و بودجه استانها، در چهارچوب برنامهها و سیاستها و خط مشیهای کلان کشور، شورای برنامهریزی و توسعه هر استان... تشکیل میشود...»، علیهذا، هرگونه تصمیمگیری در خصوص امور برنامهریزی استان از صلاحیتهای «شورای برنامهریزی و توسعه استان» بوده و ایجاد کارگروه توسعه بخش معدن استان مخل اختیارات شورای مذکور و مغایر قانون میباشد. ۲ـ نظر به ماده(۱) قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع و معادن ـ مصوب ۱۳۷۹ـ کلیه امور سیاستگذاری، تدوین راهبردها و اجرا از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشد، علیهذا، ایجاد کارگروه توسعه بخش معدن استان مخل اختیارات وزارت مذکور و مغایر قانون میباشد. ۳ـ نظر به ماده(۴) قانون اصلاح قانون معادن «سیاستگذاری اجرائی و هماهنگی در مورد طبقات مواد معدنی با رعایت قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی و در چهارچوب این قانون به جز موارد مربوط به وزارتخانههای نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی ایران در حیطه وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است.»، علیهذا، متن مصوبه از حیث اخلال در وظایف دستگاههای قانونی ذیربط، مغایر با قانون است. ۴ـ نظر به ماده(۱۲) قانون اصلاح قانون معادن ـ اصلاحی ۲۲/۰۸/۱۳۹۰ـ «شورای عالی معادن برای ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در انجام تکالیف و اختیارات تعیین شده در این قانون و حفظ حقوق دولت و دارندگان پروانه فعالیتهای معدنی و همچنین ایجاد امنیت سرمایهگذاری در این بخش... تشکیل میشود...»، علیهذا، ایجاد کارگروه توسعه بخش معدن استان مخل اختیارات وزارت مذکور و مغایر قانون میباشد. ۵ ـ نظر به بندهای(۱) و (۲) و (۳) و (۴) فوقالذکر در خصوص عدم وجاهت قانونی تشکیل «کارگروه توسعه بخش معدن استان»، تبصره(۱) بند(۱) و بند(۳) مصوبه از حیث اخلال در وظایف نهادهای مربوط، مغایر با قانون است. ۶ ـ نظر به بند(۲) ماده(۱) قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع و معادن ـ مصوب ۱۳۷۹ـ «تعیین سیاستها، برنامهها و ضوابط کلی بخش صنعت و معدن کشور» از صلاحیتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشد. علیهذا، جزء «الف» بند(۲) از حیث اخلال در وظایف وزارت ذیربط، مغایر قانون میباشد. ۷ـ نظر به تبصره (۳) ماده (۱۶) قانون اصلاح قانون معادن «وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست مکلفند در مورد معادن متروکه و مسبوق به سابقه واقع در مناطق موضوع بند «چ» این ماده بررسی و تصمیمگیری نمایند و درصورت عدم توافق چنانچه با در نظر گرفتن نوع ماده معدنی و میزان ذخیره از نظر مصالح ملی، بهرهبرداری از این معادن به مصلحت باشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصویب هیأت وزیران نسبت به احیاء و راهاندازی آنها اقدام کند.»، علیهذا، جزء «ب» بند (۲) از حیث اخلال در وظایف وزارت ذیربط، مغایر قانون میباشد. ۸ ـ با توجه به ماده (۲۱) قانون توزیع عادلانه آب ـ مصوب ۱۳۶۱ـ «تخصیص و اجازه بهرهبرداری از منابع عمومی آب برای مصارف شرب ، کشاورزی، صنعت و سایر موارد منحصراً با وزارت نیرو است.» علیهذا، جزء «ز» بند(۲) از حیث اخلال در وظایف وزارت ذیربط، مغایر قانون میباشد. ۹ـ با عنایت به ماده(۸۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، هرگونه تصمیمگیری در خصوص منابع صندوق توسعه ملی بر عهدهی ارکان آن میباشد. علیهذا جزء «ح» بند(۲) از حیث اخلال در وظایف هیئت امنا و هیئت عامل صندوق توسعه ملی، مغایر قانون میباشد. ۱۰ـ نظر به بند «د» ماده(۱۰۱) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران دولت میتواند «با رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی قیمتگذاری را به کالاها و خدمات عمومی و انحصاری و کالاهای اساسی یارانهای و ضروری محدود نماید.» و همچنین مطابق ماده(۱) قانون مجازات متخلفین از تعرفه نرخ حمل کالا و مسافر ـ مصوب ۲۳/۰۱/۱۳۶۷ـ که تعیین نرخ حمل کالا و مسافر را از صلاحیتهای وزارت راه و شهرسازی دانسته است، علیهذا جزء «ش» بند(۲) از حیث اخلال در وظایف وزارت راه و شهرسازی و عدم تصریح به الزامات قیمتگذاری، مغایر قانون میباشد. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی ۷۴۸ شماره۳۱۷۵۳هـ/ب ۲۶/۵/۱۳۹۲ حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۷۴۱۹۴/ت۴۹۳۰۵هـ مــورخ ۲۸/۰۳/۱۳۹۲، موضوع: «تعیین مصادیق امور تصدی در سازمان میراث فرهنگی»، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم(۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. « به موجب جزء «الف» ماده(۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، چون امر «نظارت در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی» در زمره مصادیق امور حاکمیتی بوده و قابل واگذاری به بخشهای غیردولتی نمیباشد، لذا، بندهای(۱) و (۲) مصوبه از این حیث که نظارت بر امور راجع به تأسیسات گردشگری و فعالیت آنها را قابل واگذاری به تشکلهای صنفی نموده است، مغایر قانون است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی ۷۴۹ شماره۳۱۷۵۰هـ/ب ۲۶/۵/۱۳۹۲ حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۲۶۲۷۵۸/ت۴۷۷۷۵هـ مــورخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۱، موضوع: «آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی» ، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم(۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. «۱ـ از آنجا که حکم تبصره (۲) ماده (۱۴۳) قانون مذکور در مورد اسناد و مدارکی است که «در ارتباط با موضوع مورد رسیدگی» میباشد، علیهذا، ماده (۲۰۳) مصوبه فوق از حیث مقید نشدن به قید مذکور مغایر قانون است. ۲ـ با توجه به اینکه به موجب ماده (۱۴۳) قانون مذکور «در صورت کشف اسناد خلاف واقع که مشمول قاچاق نشود، درباره ترخیص کالایی که متضمن زیان مالی دولت است و یا امتیازات غیرموجهی برای صاحب کالا ایجاد نموده باشد» جریمه دریافت میشود، ماده (۲۰۵) مصوبه که از موارد مذکور تعدی کرده، مغایر قانون است. ۳ـ نظر به اینکه در مواد (۴۱) و (۴۲) قانون محاسبات عمومی کشور برای وجوه دریافت شده به عنوان «سپرده» تعیین تکلیف شده و این وجوه درآمد تلقی نشده و باید به «حسابهای مخصوصی که از طرف خزانه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا شعب سایر بانکهای دولتی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمایندگی داشته باشند افتتاح میگردد واریز شود»، مضافاً اینکه طبق ذیل ماده (۴۱) همین قانون «وجوه واریز شده باید به حسابهای مذکور که بدون حق برداشت خواهد بود باید در آخر هر ماه به حساب مخصوص تمرکز وجوه سپرده خزانه منتقل شود»، علیهذا، ماده (۲۲۰) مصوبه فوق و تبصره (۱) آن مبنی بر تلقی «سپرده» به عنوان «درآمد متفرقه»، از حیث عدم مراعات مفاد مواد مذکور، مغایر قانون است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی ۷۵۰ شماره۳۲۰۹۴هـ/ب ۲۷/۵/۱۳۹۲ حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأتمحترم وزیران به شماره ۷۲۸۸۰/ت۴۹۳۰۲هـ مورخ ۲۸/۳/۱۳۹۲، موضوع: «رتبهبندی حرفهای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیرویانسانی» ، متعاقب بررسیها و اعلامنظر مقدماتی «هیأتبررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلامنتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. « بخش اول ـ متن مصوبه و شیوهنامه پیوست: ۱ـ به موجب ماده(۴۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، استخدام رسمی برای تصدی پستهای ثابت در مشاغل حاکمیتی است و بر اساس ماده(۹) همین قانون، آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای از جمله وظائف امور اجتماعی، فرهنگی و خدماتی(تصدیگری) میباشد و حال آنکه طبق بند(الف) ماده(۸) قانون مذکور، صرفاً سیاستگذاری و برنامهریزی و نظارت در بخش آموزش و پرورش از جمله امور حاکمیتی قلمداد گردیده است، بنابراین، اطلاق فراز آغازین بند(۱) مصوبه، که به موجب آن، جذب و تأمین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزش، پرورش، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دورههای تحصیلی به صورت امر حاکمیتی تلقی شده است، مغایر قانون است.۲ـ نظر بهاینکه دارابودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدرک همتراز (برای مشاغلی که مدارک همتراز در شرایط احراز آنها پیشبینی شده است) مطابق ماده(۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری از شرایط عمومی استخدام در دستگاههای اجرائی است و بکارگیری افراد در دستگاههای مذکور وفق شرایط موضوع ماده(۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری امکانپذیر میباشد، علیهذا، قسمت اخیر بند(۱) مصوبه، از این لحاظ که جذب و تأمین منابع انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را صرفاً از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجائی نموده است، مغایر قانون است. ۳ـ نظر به فراز میانی تبصره (۱) ماده (۶۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که مقرّر میدارد: «... شاغلین مربوط در بدو استخدام در رتبه مقدماتی قرار میگیرند و بر اساس عواملی نظیر ابتکار و خلاقیّت،... بر اساس ضوابطی که متناسب با ویژگیهای مشاغل به تصویب شورای توسعه مدیریت ـ موضوع ماده(۱۱۶) همین قانون ـ میرسد، ارزیابی و حسب امتیازات مکتسبه... ارتقاء مییابند...»، علیهذا، متن مصوبه که به موجب آن «وزارت آموزش و پرورش موظف است... نسبت به اجرای رتبهبندی حرفهای معلمان و براساس متن پیوست که به مهر دفتر هیأت دولت تأئید شده است، اقدام نماید»، چون مصرّح به تصویب متن پیوست توسط شورای توسعه مدیریت نمیباشد، مغایر قانون است۴ـ اجزاء (۱و۲و۳) بند(پ) مندرج در ذیل «شیوهنامه رتبهبندی حرفهای معلمان» مبنیّاً بر ایراد فوق، مغایر قانون است. بخش دوم ـ مندرجات ذیل عنوان رتبهبندی حرفهای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش :۵ ـ نظر به ماده(۴۶) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب۱۳۸۶ـ «کسانی که شرایط ورود به استخدام رسمی را کسب مینمایند قبل از ورود به خدمت رسمی یک دوره آزمایشی را که مدت آن سه سال میباشد طی خواهند نمود.» بنابراین جزء (ب) بند(۲) مصوبه که مقرّر میدارد: «طی دوره آزمایشی به مدت حداقل شش ماه و حداکثر سه سال» میباشد از حیث تبدیل مدت سه سال مقطوع در قانون به حداقل شش ماه و حداکثر سه سال، مغایر قانون است. ۶ ـ به موجب تبصره(۱) ماده(۴۶) قانون مزبور: «درصورتی که ضمن یا پایان دوره آزمایشی کارمندان شرایط ادامه خدمت و یا تبدیل به استخدام رسمی را کسب ننمایند با وی به یکی از روشهای ذیل رفتار خواهدشد: الف ـ اعطای مهلت دو ساله برای احراز شرایط لازم؛ ب ـ تبدیل وضع به استخدامی پیمانی؛ ج ـ لغو حکم»، علیهذا، ذیل تبصره جزء (ب) بند (۲) مصوبه که مقرّر میدارد: «وچنانچه در این مدت ـ دوره آزمایشی ـ گواهینامه صلاحیت حرفهای را کسب ننمایند، بکارگیری رسمی آنان صرفاً در مشاغل اداری مجاز است» از حیث توسعه شمول قانون و تغییر ترتیبات پیشبینی شده در قانون مدیریت خدمات کشوری مغایر قانون است.۷ـ طبق تبصره(۱) ماده(۶۵) قانون مدیریت خدمات کشوری: «هر کدام از مشاغل متناسب با ویژگیها، حداقل در پنج رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی طبقهبندی میگردند، چگونگی ارتقاء باید براساس ضوابطی باشد که به تصویب شورای توسعه مدیریت ـ موضوع ماده(۱۱۶)همین قانون ـ خواهد رسید.»، بنابراین، بند(۴) مصوبه که نظام رتبهبندی حرفهای معلمان را مبتنی بر چهار رتبه میداند، مغایر قانون است.۸ ـ بند(۵) مصوبه ناظر به مکلّف شدن وزارت آموزش و پرورش به اجراء نظام رتبهبندی معلمان، مبنیّاً بر ایراد اخیرالذکر، مغایر قانون است. ۹ـ علاوه بر ماده(۱۲۷) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب۱۳۶۶ـ که مقرّر میدارد: «... کلیه تصویبنامههای پیشنهادی دستگاههای اجرائی که جنبه مالی دارد، درصورتی قابل طرح در هیأت وزیران است که قبلاً به وزارت امور اقتصادی و دارائی ارسال و نظرـ و امضای ـ وزارت مزبور کسب شده باشد.»، به موجب ماده(۲۹) و بند (ت) ماده(۲۲۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه ـ مصوب۱۳۸۹ـ طرح و تصویب و اجراء مصوبات متضمن بار مالی، مشروط به آن است تا بار مالی ناشی از آن به طرق مقرّر در قانون، قبلاً مورد محاسبه و پیشبینی قرار گیرد، علیهذا، بند(۶) مصوبه با وجود دارا بودن بار مالی و ایجاد تعهد بر ذمّه دولت، چون فاقد محاسبه و پیش بینی قبلی بار مالی ناشی از آن به طرق مقرّر در قانون میباشد، مغایر با قانون است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی