نظریههای رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به « قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» ۸۱۵ ۱ شماره۱۵۲۶۳هـ/ب ۱۰/۳/۱۳۹۳ حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۱۲۸۳۹۹/ت۳۱۰۵۴هـ مورخ ۲۰/۷/۱۳۹۲، موضوع: «اصلاح اساسنامه سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی»، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصـوّبات دولت با قوانـین» و مستـنداً به صدر ماده واحده و تبصـره (۴) الحاقی به «قانون ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ـ توضیح اینکه شمارههای فوق مربوط به ترتیب درج در روزنامه رسمی کشور میباشد. نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقـرّر قانونی و اعلام نتیجـه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقـضای یک هفته مهلت مقرّر در قانون، آن بخش از مصوّبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. «نظر به اینکه طبق ماده (۵۶) قانون برنامه پنجم توسعه ـ مصوب ۱۳۸۹ـ تمرکز امور برنامهریزی، مطالعه، طراحی و اجرای ساختمانها در قوه مجریه مورد حکم قرار گرفته و برخی از دستگاههای قوه مجریه نیز از این امر مستثنی شدهاند، بنابراین، مصوبه فوق که اجرای ساختمانهای دستگاههای مستثنی شده در قانون و نیز خارج از قوه مجریه را هم تلویحاً در صلاحیت «سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی» دانسته، مغایر قانون است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی ۸۱۶ شماره۱۵۲۶۹هـ/ب ۱۰/۳/۱۳۹۳ حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۱۹۰۲۳۶/ت۵۰۳۲۴هـ مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲، موضوع: «آییننامه اجرایی بند «ب» تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور»، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانیـن» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقـرّر قانونی و اعلام نتیجـه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقـضای یک هفته مهلـت مقرّر در قانون، آن بخش از مصوّبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود. «بند «ب» تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مقرّر میدارد: «به منظور پرداخت تسهیلات به زندانیان و محکومان نیازمند در محکومیتهای مالی مانند دیه و ... مبلغ ... ریال .... در اختیار ستاد .... قرار میگیرد...» و از آنجا که مفاد عبارت مزبور، متضمّن این امر است تا تسهیلات پیشبینی شده جهت پرداخت محکومیتهای مالی شمارش شده در قانون به مصرف برسد، بنابراین ماده (۱۲) مصوبه که اجازه استفاده از تسهیلات مذکور را «برای ایجاد پوشش بیمه عمر مددجویان» داده، از حیث توسعه شمول قانون و تغییر محلهای مصرف معیّن شده در آن، مغایر قانون است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی