روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به پیوست نظر تفسیری شورای نگهبان به شماره 42249/30/90 مورخ 21/2/1390 در خصوص اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی به همراه درخواست شماره 9687/10/د مورخ 19/2/1390 ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص تقاضای تفسیر اصل مذکور، به منظور درج در آن روزنامه ارسال میگردد. قائم مقام دبیر شورای نگهبان ـ محمدرضا علیزاده شماره42249/30/90 21/2/1390جناب آقای دکتر لاریجانیرئیس محترم مجلس شورای اسلامی عطف به نامه شماره 9687/10/د مورخ 19/2/1390؛ در خصوص درخواست تفسیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی در جلسه مورخ 21/2/1390 شوراینگهبان موردبحث و بررسی قرار گرفت. نظر شورا به اتفاق آراء به شرح زیر اعلام میشود: « با توجه به وضوح اصول قانون اساسی خصوصاً اصل 133، هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی و نیز ادغام دو یا چند وزارتخانه، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا قبل از تصویب مجلس، تغییری در مسئولیت و اختیارات وزیران و وزارتخانههای قبلی به وجود نخواهدآمد. وزیر وزارتخانههای جدید یا ادغامشده، در هر صورت وزیر جدید محسوبشده و نیاز به اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی دارد.» دبیر شورای نگهبان ـ احمد جنتی شماره9687/10/د 19/2/1390حضرت آیتا... جنتی دبیر محترم شورای نگهبان به استناد اصل نود و هشتـم قانون اساسی جـمهوری اسـلامی ایران تفـسیر اصـل یکصد و سی و سـوم آن قانون به شـرح ذیل مورد تـقاضـای مجـلس شـورای اسلامی میباشد: اولاً: با توجه به قسمت نخست اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی که بر معرفی وزراء به مجلس شورای اسلامی توسط رئیسجمهور برای گرفتن رأی اعتماد تصریح دارد، آیا با تغییر اساسی در وظایف و اختیارات هر یک از وزارتخانهها، معرفی وزیر جدید به مجلس و اخذ رأی اعتماد برای وی از جمله تکالیف رئیسجمهور میباشد یا خیر؟ ثانیاً، با عنایت به قسمت اخیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی که تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را موکول به تعیین قانون نموده است، آیا عنوان و وظایف و اختیارات وزارتخانه جدیدی که با ادغام دو یا چند وزارتخانه یا انتزاع بخشی از وظایف یکی از آنها تشکیل میگردد باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد یا از اختیارات رئیسجمهور و یا هیأت وزیران میباشد؟ خواهشمـند است نظـریه شورای محـترم نگهبان را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ فرمایید.