(مصوب جلسه 157 مورخ 3/11/1385 شورای معین براساس تفویض جلسه 596 مورخ 5/10/1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی) ماده1ـ در راستای پاسداشت شأن و منزلت هنرمندان با سابقه کشور در حوزههای متعدد هنری و تکریم مقام آنان « مؤسسه هنرمندان پیشکسوت» که از این به بعد در این اساسنامه به اختصار « مؤسسه» نامیده میشود، به شرح ذیل تشکیل خواهدشد. مؤسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و وابسته به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی است و امور آن طبق این اساسنامه و مقررات مربوطه اداره خواهدشد. ماده2ـ هنرمند پیشکسوت به کسی اطلاق میشود که در یکی از حوزههای موسیقی، نمایش، شعر، ادبیات داستانی، سینما، معماری، هنرهای سنتی، تجسمی و خوشنویسی به خلق آثاری برجسته اشتهار و اشتغال داشته یا دارد و واجد شرایط زیر میباشد: الف : بیش از 35 سال سابقه حرفه هنری. ب : بیش از 60 سال سن. ج : برخورداری از حُسن شهرت در جامعه هنری کشور و صاحب سبک ویژه. تبصره ـ مرجع تعیین هنرمند پیشکسوت شورای ارزشیابی هنرمندان و شاعران کشور میباشد. ماده3ـ اهداف مؤسسه عبارت است از: 1ـ استفاده از تجربیات و سوابق ارزشمند فرهنگی و هنری پیشکسوتان در جهت کمک به بالندگی معنوی، فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور. 2ـ توسعه و تقویت روابط و انس میان آنان. 3ـ حمایت از هنرمندان پیشکسوت در مقابل رویدادهای مخل سلامت جسمانی، روحی و اقتصادی آنان. ماده4ـ مرکز اصلی مؤسسه در تهران است و محل استقرار آن توسط هیأت مدیره مشخص خواهدشد. تبصره ـ در صورت لزوم و بنا به تصویب هیئت امناء، مؤسسه میتواند در مراکز استانها شعبه دایر نماید. ماده5 ـ مدت فعالیت مؤسسه نامحدود میباشد. ماده6 ـ موضوع فعالیت مؤسسه در راستای تحقق اهداف آن عبارت است از: 1ـ حمایت و پاسداشت حرمت سالمندی و پیشکسوتی با ارائه خدمات در زمینههای: ـ اسکان موقت و دائمی. ـ توانبخشی جسمی و روحی. ـ درمانی و بهداشتی. ـ رفاهی و تفریحی. 2ـ تأمین آرامش روح و روان با ایجاد: ـ محیطهای آرام و با نشاط و مفید برای استراحت. ـ مکانهایی برای ایجاد تعاملات و ارتباطات و گفت و شنود و دیدار با خانواده، دوستان و جوانان علاقهمند. 3ـ استمرار نقشهای مؤثر و تأمین استقلال و خودکفایی از طریق: ـ تشکیل کلاسهای آموزشی جهت انتقال دانستهها و تجارب برای کارآفرینی. ـ ارائه خدمات مشاورهای تخصصی به سازمانها، جوانان و غیره. ـ بازاریابی جهت فروش آثار. ـ ایجاد کارگاههای پژوهشی و تحقیقاتی و یا هرکارگاهی که سبب فعالسازی هنرمند شود. ـ انتشار نشریه جهت انتقال نظرات، مقالات و..... 4ـ ارتقاء و تقویت آگاهیها و دانستهها و بالندگی معنوی، فرهنگی، اجتماعی و علمی با برقراری: ـ نشستهای معنوی و برنامههای زیارتی و سیاحتی برحسب نیاز و تقاضا. ـ جلسات پژوهشی و هماندیشی و میزگرد گفت و شنود. ـ ارتباط با هنرمندان پیشکسوت سایر کشورها. ماده7ـ ارکان مؤسسه عبارت است از: 1ـ هیأت امناء. 2ـ هیأت مدیره. 3ـ مدیرعامل. 4ـ بازرس. ماده8 ـ اعضاء هیأت امناء عبارتند از: 1ـ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس). 2ـ مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی (دبیر). 3ـ نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انتخاب و حکم وزیر. 4ـ نماینده وزارت رفاه با انتخاب و حکم وزیر. 5 ـ نماینده سازمان تبلیغات اسلامی. 6 ـ نماینده فرهنگستان هنر با انتخاب و حکم رئیس فرهنگستان. 7ـ نماینده سازمان صدا و سیما با حکم رئیس سازمان. 8 ـ دو نفر از هنرمندان برجسته کشور به پیشنهاد معاونین هنری و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای هنر. تبصره1ـ احکام اعضای هیأت امناء پس از معرفی از سوی دستگاههای ذیربط توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر خواهدشد. تبصره2ـ در صورت استعفا یا فوت هر یک از اعضای هیأت امناء تعیین جانشین توسط دستگاه ذیربط صورت خواهدگرفت. ماده9ـ هیأت امناء سالی دو بار و با دعوت رئیس هیأت امناء تشکیل جلسه خواهدداد. جلسات هیأت امناء با حضور اکثریت مطلق (نصف بعلاوه یک) اعضاء رسمیت خواهدیافت. تبصره ـ جلسات فوقالعاده هیأت امناء به درخواست بازرس و یا هیأت مدیره و با دعوت کتبی مدیرعامل تشکیل خواهدشد. ماده10ـ وظایف و اختیارات هیأت امنا عبارت است از: 1ـ بررسی و تصویب سیاستها، برنامه عمومی، بودجه و سایر پیشنهادات هیأت مدیره. 2ـ انتخاب اعضاء هیأت مدیره و بازرسان و تعیین حقالزحمه آنان. 3ـ تصویب هرگونه تغییر موردنیاز در مفاد اساسنامه و ارکان مؤسسه به پیشنهاد هیأت مدیره و ارسال آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب نهایی. تبصره ـ اعضای هیأت امناء همکاری وزارتخانهها و سازمانهای متبوع خود و همچنین دستگاههایی که به نوعی وظایف آن با تحقق مفاد اساسنامه ارتباط دارد را فراهم خواهندنمود. ماده11ـ برای اداره امور مؤسسه هیأت مدیرهای مرکب از پنج نفر که انتخاب مجدد آنها بلامانع است توسط هیأت امنای مؤسسه انتخاب میشوند. هیأت مدیره موظف است حداکثر دو ماه قبل از پایان تصدی، از هیأت امناء به منظور انتخاب هیأت مدیره جدید دعوت به عمل آورد. ماده12ـ هیأت مدیره در اولین جلسه خود رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل را از میان اعضاء و یا خارج از آن انتخاب خواهندنمود که با حکم رئیس هیأت امناء به این سمت منصوب خواهندشد. ماده13ـ هیأتمدیره حداقل ماهی یکبار تشکیل جلسه خواهدداد. جلسات هیأتمدیره با حضور سه نفر (رئیس و حداقل دو عضو) رسمیت مییابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء حاضرین معتبر خواهدبود. ماده14ـ هیأت مدیره نماینده قانونی و تامالاختیار مؤسسه بوده و میتواند در چارچوب این اساسنامه و با رعایت سایر مقررات عمومی اقدام نماید. ماده15ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره عبارت است از: 1ـ پیشنهاد خطمشیها و سیاستهای اداره امور مؤسسه جهت تصویب به هیأت امناء. تبصره ـ هیأت امناء به منظور بررسی و اظهارنظر درخصوص مسائل مطروحه میتواند کمیتههای تخصصی داشتهباشد. ترتیب تشکیل کمیتههای تخصصی طبق آییننامههای اجرایی خواهدبود که بنا به پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیأت امناء میرسد. 2ـ بررسی و تأیید برنامه و بودجه سالانه و ارائه آن جهت تصویب به هیأت امناء. 3ـ بررسی و تأیید گزارش عملکرد سالانه، ترازنامه و صورتهای مالی و ارائه آن جهت تصویب به هیأت امناء. 4ـ بررسی و تأیید نمودار سازمانی و نیروی انسانی، ضوابط عضویت و آییننامههای موردنیاز مؤسسه و ارائه آن جهت تصویب به هیأت امناء. 5 ـ پیشنهاد تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه مؤسسه جهت طی مراحل تصویب. 6 ـ نظارت بر اجرای برنامههای جاری مؤسسه براساس خط مشیها و سیاستهای مصوب هیأت امناء. 7 ـ حفظ و حراست اموال منقول و غیرمنقول، رسیدگی به حسابها، افتتاح حساب در بانکها و انجام تشریفات قانونی مربوط، دریافت وام و امضای دفاتر و اسناد قانونی. 8 ـ تصویب خرید، فروش و رهن یا اجاره اموال منقول و غیرمنقول. 9ـ پیشنهاد مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی جهت انجام موضوع فعالیت مؤسسه. 10ـ طرح و اقامه دعوی له مؤسسه و دفاع از دعوی مطروحه علیه آن با کلیه اختیارات و انتخاب وکیل با حق توکیل به غیر و حق عزل و یا قطع و فصل دعوی از طریق سازش. 11ـ تهیه و تنظیم طرحها و برنامـهها و سایر پیشنهادات و تدوین آییننامههای داخلی در راستای اهداف مؤسسه. 12ـ تصویب انجام معاملات و انعقاد قراردادها و موافقتنامهها به پیشنهاد مدیرعامل. ماده16ـ مدیرعامل به پیشنهاد هیأت مدیره از میان اعضاء و یا خارج از هیأت مدیره برای مدت 3 سال انتخاب و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این سمت منصوب میشود و انتخاب مجدد وی بلامانع است. ماده17ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل عبارت است از: 1ـ اداره امور مؤسسه در راستای تصمیمات و مصوبات هیأت مدیره. 2ـ تشکیل و هدایت کارگروههای تخصصی در هریک از زمینههای امور هنری، رفاهی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی هنرمندان جهت ارائه راهکارهای لازم در راستای تحقق برنامهها و موضوع فعالیت مؤسسه. 3ـ تهیه برنامههای اجرایی جهت تصویب هیأت مدیره. 4ـ امضای اسناد و اوراق در دفاتر اسناد رسمی و بانکها و عقد قراردادهای تعهدآور پس از تصویب هیأت مدیره. 5 ـ استیفای حقوق مؤسسه به نمایندگی از سوی هیأت مدیره. 6 ـ تهیه و تنظیم گزارش عملکرد سالانه، ترازنامه و صورتهای مالی و ارائه آن به بازرس و هیأت مدیره. 7ـ تهیه آئیننامههای موردنیاز مؤسسه و پیشنهاد به هیأت مدیره جهت طی مراحل تصویب. 8 ـ پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه، نمودار سازمانی و تعداد نیروی انسانی به هیأت مدیره برای تأیید و طی مراحل تصویب. 9ـ انجام امور استخدامی در حدود تشکیلات، برنامه و بودجه مصوب و براساس مقررات ذیربط و امضای کلیه مکاتبات و نامههای اداری و نظارت بر حُسن اجرای امور. 10ـ عزل و نصب معاونین مدیرعامل و مدیران همتراز پس از تصویب هیأت مدیره و عزل و نصب سایر مدیران و کارکنان براساس مقررات و آییننامهها و مصوبات هیأت مدیره. 11ـ پیشنهاد انجام معاملات و عقد قراردادها و موافقتنامهها به هیأت مدیره جهت تصویب. 12ـ دعوت و برگزاری جلسات هیأت مدیره. 13ـ پیشنهاد اخذ وام و تسهیلات از بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و انجام آن مطابق مصوبات هیأت مدیره. 14ـ اجرای کلیه وظایف تفویضی و محوله از سوی هیأت مدیره. ماده18ـ برداشت از حسابهای بانکی مؤسسه و امضاء کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور مؤسسه با امضاء مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره و یا یکی از اعضای هیأت مدیره همراه با مهر مؤسسه معتبر خواهد بود. ماده19ـ بازرس مؤسسه به پیشنهاد هیأت امناء و با حکم معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت 3 سال انتخاب میشود. ماده 20ـ وظایف بازرس عبارت است از: 1ـ انطبـاق نحوه اداره امور مؤسسه و عمـلیات انـجام شده با قـوانین، مصوبات و دستورالعملهای مربوطه و نظارت مستمر بر نحوه اجرای صحیح مصوبات و تهیه گزارش از عملکرد دوره مالی به هیأت امناء. 2ـ ارائه گزارش به هیأت امناء در مواردی که خلاف مصوبات و مقررات مؤسسه عمل شده باشد. 3ـ تذکر کتبی نواقص موجود در نحوه اداره مؤسسه به هیأت مدیره. 4ـ رسیدگی به مشکلات و ارائه گزارش به هیأت مدیره مؤسسه و هیأت امناء. تبصره ـ بازرس حق مداخله در امور جاری مؤسسه را ندارد و اقدامات او در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای مؤسسه شود. ماده 21ـ امور مالی مؤسسه مطابق مقررات ذیل انجام میپذیرد: 1ـ سال مالی مؤسسه از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه مییابد به استثنای سال اول که از زمان تأسیس تا آخر اسفند همان سال میباشد. 2ـ حسابهای مالی مؤسسه در آخر اسفند ماه هر سال بسته میشود و ترازنامه و صورتهای مالی پایان سال مؤسسه حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم و پس از تأیید هیأت مدیره یک نسخه از آن به بازرس جهت اقدام تسلیم میشود. 3ـ امور بازرسی و تهیه گزارش نهایی هیأت مدیره و بازرس باید به نحوی تنظیم شود که هیأت امناء تا قبل از پایان نیمه اول هر سال نسبت به بررسی و تصویب صورتهای مالی سال قبل اقدام نماید. ماده 22ـ منابع مالی مؤسسه عبارت است از: 1ـ کمـکهای دولـت کـه از طریق پیشبینی در بودجه کل کشور به مؤسسه انجام میشود. 2ـ کمکهای حاصله از دستگاههایی که نمایندگان آنها عضو هیأت امناء مؤسسه میباشند. 3ـ جلب کمکهای سازمانهایی که در بودجه آنها کمک به مؤسسات مشابه مؤسسه پیشبینی شده است. 4ـ هدایای نقدی و غیرنقدی مردم، سازمانها، شرکتهای دولتی و خصوصی و بانکها با رعایت کامل اصول مربوط به حفظ شئونات و کرامات انسانی پیشکسوتان هنری. 5 ـ درآمدهای ناشی از فعالیتهای اقتصادی، فروش آثار هنرمندان و نشریات، دورههای آموزشی، دریافت حق عضویت و حقالمشاوره و.... ماده23ـ کارکنان ستادی و پشتیبانی مؤسسه در شمار کارکنان بنیاد فرهنگی و هنری رودکی بوده و انجام امور اداری و استخدامی آنان در چارچوب مقررات بنیاد مذکور انجام میپذیرد. ماده24ـ انحلال مؤسسه با پیشنهاد دو سوم اعضای هیأت امناء و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. کلیه اموال و داراییهای مؤسسه پس از انجام مفاصاحساب، طبق نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی تعلق خواهد گرفت. ماده25ـ این اساسنامه در 25 ماده و هشت تبصره در جلسه 157 مورخ 3/11/1385 شورای معین و براساس تفویض جلسه 596 مورخ 5/10/1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی