بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و یازدهم 30 فروردینماه 1385 هجریشمسی (211) 20 ربـیـعالاول 1427 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: رضا رحمانی، حسن مرادی و سیداحمد رسولینژاد.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تذکر آییننامهای خانم رفعت بیات و آقایان: علی سرافرازیزدی و کریم شافعی نمایندگان محترم زنجان، مشهد و مرند.6 ـ تصویب لایحه یک فوریتی تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد و مقاوم سازی مدارس بدون استحکام.7ـ اعلام وصول طرح استفساریه ماده (58) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با قید یکفوریت و تصویب فوریت آن.8 ـ اعلام وصول طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس با قید یکفوریت و تصویب فوریت آن.9 ـ رد تقاضای تحقیق و تفحص عدهای از نمایندگان محترم مجلس درخصوص عملکرد نظام بانکی کشور.10ـ قرائت بخشی از گزارش کمیسیون فرهنگی درخصوص تحقیق و تفحص از مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهوری.11 ـ طرح سؤال آقای سلیمان جعفرزاده نماینده محترم ماکو و چالدارن از آقای باقری لنکرانی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.12 ـ قرائت نامه نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص حمایت از نیروی انتظامی. 13ـ اعلام وصول یک فقره طرح.14 ـ اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.15 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و دو دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسماللهالرحمنالرحیم با حضور 203 نفر، جلسه رسمی است. دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسماللهالرحمنالرحیم دستور جلسه دویست و یازدهم روز چهارشنبه سیام فروردین ماه 1385 هجریشمسی مطابق با بیستم ربیعالاول 1427 هجری قمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یکفوریتی تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد و مقاومسازی مدارس بدون استحکام. 2 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص عدهای از نمایندگان محترم مجلس درمورد عملکرد نظام بانکی کشور (کلیه بانکهای داخلی و شعب خارج از کشور). 3 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد تحقیق و تفحص از مرکز امور مشارکت زنان. 4 ـ گزارش شور اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد رد لایحه تعیین مرجع تهیه و تصویب مقررات مربوط به تخلفات از نظامات راجع به امور شهری و آمد و شد و چگونگی اجرای آن. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد رد طرح مستثنی شدن موقوفات از قوانین مربوط به اراضی موات، جنگلها، مراتع و منابع ملی. 6 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه. 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه اصلاح سن فرزندان ذکور مشمولین صندوقهای بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و سایر صندوقها در برخورداری از خدمات درمانی. 8 ـ گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه الحاق یک تبصره به ماده (80) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و ماده (153) قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366 و ماده (171) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 1370. 9 ـ سؤال آقای سلیمان جعفرزاده نماینده محترم ماکو و چالدران از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 12 ـ 10 از سوره مبارکه «حجرات» توسط قاری محترم آقای اکبر حاجفتحعلی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمإِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ * یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ * یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ * (صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ سپاسگزاری میکنیم از آقای فتحعلی قاری محترم نفر اول مسابقات جانبازان و دانشجویی از شهرستان قزوین که امروز جلسه ما را با تلاوت خودشان آغاز کردند. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: رضا رحمانی، حسن مرادی و سیداحمد رسولینژاد رئیس ـ ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقان قبل از دستور جلسه علنی امروز عبارتند از : ـ جناب آقای رضا رحمانی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر. (که پانزده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای حسن مرادی نماینده محترم اراک و کمیجان. (که ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای سیداحمد رسولینژاد نماینده محترم دماوند و فیروزکوه. (که پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای رحمانی خواهش میکنم بفرمایید. رضا رحمانی ـ اعوذباللهمنالشیطانرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیم « رب اشرح لی صدری و یسّرلی امری و احلل عقدهً من لسانی یفقهوا قولی» میلاد با سعادت پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و امام جعفر صادق (علیهالسلام) و هفته وحدت مسلمین و سال جدید را خدمت مقام معظم رهبری، امت شهید پرور و نمایندگان ملت شریف ایران تبریک عرض مینمایم. سال 85 با ویژگیهای ممتازی آغاز شد، مصادف با ایام عزاداری اباعبدالله (علیهالسلام) و بنام سال پیامبر اعظم از طرف مقام عظمای ولایت مزین شده است. چنانکه معظمله بدین مناسبت فرمودند: امروز امت اسلام و ملت ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است. امروز درس پیغمبر اسلام برای امتش و برای همه بشریت درس عالم شدن، درس قوی شدن، درس اخلاق، کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت و درس مقاومت است. در سایه این نام و این یاد، ملت ما درسهای پیغمبر را باید مرور کند و آنها را به درسهای زندگی و برنامههای جاری خود تبدیل کند. در این راستا و پیروی از آن حضرت بدرستی صحنههای غرورانگیز دستیابی محققان و دانشمندان و جوانان فرهیخته میهن عزیزمان به مراحل پیچیده دانش صلحآمیز هستهای بعنوان دروازه ورود به جهانی مدرن، برگ زرینی از تاریخ پرافتخار ملتی است که اراده نستوه خود را جهت دفاع از حیثیت ملی، روح استقلال خواهی و عزتمندی خویش و اقتداء به درس جهاد و مقاومت پیامبر اکرم به نمایش گذاشته است. قطع و یقین، راه افتخارآمیز کسب مدارج عالیه علوم مختلف و بسط و توسعه روند جنبش نرمافزاری و جهاد علمی، بسترساز وصول ما به خودکفایی علمی و اندیشهای و به تبع آن خودکفایی عملی در عرصههای مختلف خواهد بود. در اینجا لازم میدانم از تدابیر و زحمات کلیه دستاندرکاران و دولتمردان سابق و فعلی و دانشمندان، مخترعان و محققان کشورمان که با تلاش شبانهروزی و ایثارگرانه خودشان این افتخار و عزتمندی را به ارمغان آوردند با کمال خضوع، احساس قلبی خود را به این وارستگان اعلام و قدردانی و تشکر نمایم. ذیلاً تذکراتی درخصوص مسائل کلان و مواردی در ارتباط با حوزه انتخابیهام به استحضار امت شهیدپرور و همکاران ارجمند میرسانم: 1 ـ هرچند تبرک سال 85 بنام رسول اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) خود دستاورد بزرگی است و پاسخی از اعماق وجود و علاقه عاشقانه امتی است در جواب یاوهگویان و ددمنشان ستمجو به ساحت مقدس نبوی، لیکن نباید فقط به این بسنده کرد بلکه باید بسرعت و از هم اکنون با تلاش و برنامه ریزی جدی درجهت شناخت و آگاهی بیشتر از آن حضرت در همه زمینههای اخلاقی، دینی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی بعمل آوریم. بویژه دستگاهها و متولیان فرهنگی و هنری، صدا و سیما و مطبوعات باید با استفاده از همه ابزارها و امکانات نسبت به شناخت عمیق و شناساندن زوایای مختلف زندگی و سیره عملی آن حضرت با شیوهها و ابزارهای نو برای کلیه اقشار بویژه جوانان و نوجوانان مخصوصاً درجهت تولید آثار ماندگار فرهنگی و هنری اقدام نمایند. 2 ـ ضمن آرزوی توفیق برای دولت جدید بویژه در تحقق اهداف اساسی مثل تعمیم عدالت یادآوری مینمایم، دولت محترم باید جهت عملی شدن اهداف چشمانداز بیست ساله و برنامه چهارم توسعه و سایر سیاستهای کلی و راهبردی و تبدیل آنها به برنامههای اجرایی اهتمام کافی نماید. سال 85 در واقع سال اصلی فعالیت دولت است و از نظر اجرای برنامه نیز از اهمیت خاصی برخوردار میباشد، چرا که در سال 84 بعنوان سال اول اجرای برنامه چهارم بدلایلی مثل جابجایی دولت امکان اقدامات اساسی ممکن نبوده است. شعارها، اهداف و برنامههایی که توسط رئیسجمهور محترم چه قبل و چه بعد از توفیق خدمتگزاری در جایگاه رفیع ریاست جمهوری اعلام شده در قالب اهداف کمی و کیفی چشمانداز و برنامه قابل اندازهگیری، مورد انتظار و در آینده نیز مبنای قضاوت خواهد بود. 3 ـ در شرایط کنونی از هر سه نفر بالای (15) سال یکنفر در گروه سنی (20) تا (29) سال قرار دارد و پیشبینی میشود جمعیت این گروه سنی در سال 85 به حدود (17) میلیون نفر برسد. مسلم است تأمین نیازهای اساسی این گروه از قبیل اشتغال، معیشت، مسکن، ازدواج، امور تحصیلی و امور فرهنگی و تربیتی باید یکی از دغدغههای اصلی مسؤولان باشد و پرواضح است که این مهم بدون برنامهریزی درست و ایجاد زیرساختهای لازم و بکارگیری همه امکانات میسر نخواهد شد و هرگونه سهلانگاری و عدم تأمین نیازهای مذکور میتواند منشأ بحرانهای اجتماعی گردد. همانطور که با برنامهریزی درست میتوان این نیروی جوان را به فرصتی برای سازندگی کشور و قدرتمندی نظام تبدیل نمود. 4 ـ تورم سالیانه و فقر که عمدتاً ناشی از ساختار غلط اقتصادی و اجرایی است منجر به بروز مشکل معیشتی در میان طیف گستردهای از مردم شده است در حالیکه سبد هزینه خانوارها روزبهروز از سبد درآمدی فاصله میگیرد. همکاران عزیز، نمایندگان مردم شریف ایران! حتماً در اخبار روزهای قبل شنیدهاید که اخیراً یک خانواده هشت نفری در حوزه انتخابیه اینجانب متأسفانه بخاطر فقر و نداری به قتل رسیدهاند. آیا درد آور نیست؟ آیا ما مسؤولیتی در اینخصوص نداریم؟ دولتمردان محترم! تورم در ایران طبق اعلام جراید، پنجمین نرخ بالای تورم در جهان میباشد. هرچند که روند آن در سالهای اخیر نزولی بوده لیکن بخشی از آن بخاطر رکود اقتصادی بوده است. حال این سؤال مطرح میشود، پس چه موقع نسبت به درمان اساسی چنین معضلاتی اقدام خواهد شد؟ تا چه زمانی یارانهها به بنزین، بلیط هواپیما و امثال آن تعلق خواهد گرفت؟ آیا صرف میلیاردها دلار برای واردات بنزین و عرضه آن به قیمت ناچیز که نتیجه آن تشدید ترافیک شهری، آلودگی بیشتر هوا، تشویق قاچاق و یارانه دادن به ثروتمندان است، عاقلانه است؟ باید برخورد اساسی و ریشهای با این معضلات داشته باشیم، باید طرح نظام جامع و فراگیر تأمین اجتماعی را بمنظور تأمین حداقل زندگی شرافتمندانه و رفع دغدغه و نگرانی از خانوادهها که مورد تأکید اسلام عزیز و قانون اساسی است به اجراء بگذاریم. باید منابعی که از افزایش قیمت نفت حاصل شده را در اختیار بخش تولید و سرمایهگذاری مولد قرار دهیم. از جمله تقویت بخش تعاونی و خصوصی، ایجاد زیرساختها بویژه در بخش کشاورزی، آب و راه، پرداخت بدهی دولت و افزایش سرمایه بانکها بمنظور حمایت از تولید و کارآفرینی و کمک به نوسازی و استفاده از ظرفیت خالی صنایع که حدود (40) تا (50) درصد برآورد شده است و همه اینها موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی در جامعه خواهد شد. 5 ـ کارشناسان ذیربط بارها خطر زلزله و خسارات جانی و مالی متصوره از آنرا بویژه در تهران و سایر کلانشهرها و روستاها یادآوری نمودهاند و نمونههای عینی نیز مثل زلزله غمانگیز بم و رودبار و لرستان را شاهد بودیم. در حالیکه چنین زلزلههایی به کرات در کشوری مثل ژاپن اتفاق میافتد بدون اینکه خسارتی برجای بگذارد ولی مثل اینکه مسؤولین ما هنوز ابعاد حادثه و خطرات ناشی از آنرا باور نکردهاند. براستی وزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن، وزارت کشور و شهرداریها و سایر متولیان برای خود وظیفه و رسالتی در این خصوص قائل نیستند؟ 6 ـ همکاران عزیز! باتوجه به عملکرد نزدیک به دو سال مجلس هفتم که سرشار از عشق خدمت به مردم و متشکل از چهرههای فرهیخته و دلسوز است بنظر اینجانب نیاز به بازنگری داشته و میتواند نتایج بهتری ارائه کند. بویژه بعد نظارتی عملکرد مجلس باید تقویت و راهکارهای آن مورد توجه قرار گیرد. همانطوریکه همه همکاران واقف هستند نمایندگان ملت بسیار فراتر از اوقات اداری در اختیار وظایف و مسؤولیتهای مربوط به نمایندگی هستند ولی برنامهریزی و جهتدهی مناسب و تعیین اولویتها در کلان موجب اثربخشی بیشتر خواهد گردید و در اینصورت قادر به تحقق اهداف و وعدههای اول دوره و انتظارات مردم عزیز خواهیم بود. در این بخش به پارهای از مشکلات شهرستانهای تبریز، آذرشهر و اسکو اشاره میکنم و از آنجاییکه ماههای آینده شاهد سفر استانی هیأت محترم وزیران خواهیم بود، لذا امیدوارم از طرف دستاندرکاران مورد توجه کافی قرار گیرد. آذربایجان و تبریز کهنسال با قرار گرفتن در سر ایران برای عموم مردم ایران بعنوان خطه دلاوران و نامآوران در عرصههای مختلف در تاریخ شناخته شده است. مخصوصاً در تاریخ معاصر دو انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی ریشه در آذربایجان داشتهاند و این گذشته درخشان در کنار موقعیت جغرافیایی آن ویژگی خاصی به آن داده است، ولی با همه سوابق درخشان و نقشآفرینی ایثارگرانه و دلاورانه آذریها در تاریخ ایران در دوران حکومت ستمشاهی مورد بیمهری شدید قرار گرفته و بسیار کمتر از شأن تاریخیاش با آن برخورد شده است. شهری که (700) سال پیش طبق اسناد مکتوب و مستند دارای دانشگاه بینالمللی با (6000) دانشجوی خارجی بوده است. دیاری که فرزندان آن قدمهای بسیار بزرگ و کمنظیری در اعتلاء فرهنگ این کشور برداشتهاند. چه در بنیانگذاری آموزش و پرورش نوین و چه تحویل مفاخری همچون علامه طباطبایی، علامه امینی و علامه جعفری که هر ایرانی به وجود آنها افتخار میکند. شهری که بنیانگذار بلدیه، نظمیه، عدلیه، صنعت چاپ، ترجمه، سینما، تئاتر و نمایش و دایرهالمعارف و بسیاری از اولینهای دیگر در عرصههای مختلف اجتماعی، علمی و صنعتی بوده است، امروزه سالهاست که اولین مقام مهاجر فرستی را در کشور دارد. جناب آقای رئیسجمهور! استان آذربایجانشرقی در تخصیص سرانه اعتبارات هزینهای و عمرانی در رتبههای آخر کشوری قرار دارد. آیا دولت عدالتمحور شما نیز این را تأیید مینماید؟ آیا آمار حاکی از پایین بودن میزان سرمایهگذاری دولتی در استان از میانگین کشوری نمیباشد؟ آیا تلاش خود مردم و فعال بودن بخش خصوصی که به رشد و توسعه زادگاه خود علاقهمند هستند ما را از توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات کشور بینیاز میکند؟ جناب آقای دکتر احمدینژاد! حتماً در سفر خود مشاهده خواهید فرمود که حاشیه نشینان محلات شمالی، جنوبی، غرب و جنوبغرب تبریز در چه وضعیت اسفناکی زندگی میکنند؟ یقین ملاحظه خواهید فرمود که بسیاری از شهرستانها و بخشها و روستاهای استان حتی در جوار کلانشهر تبریز که به زعم بعضی از مسؤولین دولتی شهر برخوردار میباشد از چه فقر و کمبودهایی رنج میبرند؟ و اینها در حالی است که دولت محترم در پیشنهادات بودجه سال 85 علاوه بر اینکه پروژه جدیدی را لحاظ نکرده بلکه در مورد پروژههای موجود نیز بسیار کمتوجهی نموده است. پروژههایی مثل مقبرهالشعرای تبریز بدون دلیل از ردیفهای بودجه حذف گردید. مجموعه ورزشی یادگار حضرت امام (رحمهاللهعلیه) که حدود دو دهه از شروع ساخت آن سپری شده بدون اینکه به بهرهبرداری برسد از ردیفهای بودجه 85 حذف گردید، البته بازهم بدون دلیل. پارکموزه دفاع مقدس که قدم کوچکی در جهت ماندگاری نام رزمندگان لشکر عاشورایی آذربایجان و انتقال آن به نسلهای آینده است سالهاست بعلت عدم تأمین اعتبارات رها شده و در سال 85 نیز علیرغم پیگیریها به گرفتاری سابق دچار شده است. برای دانشگاه ربعرشیدی که قرنها پیش محل تجمع نامدارترین عالمان عصر بوده و اخیراً با پیگیریهای بعمل آمده از طرف یونسکو جزو آثار مکتوب جهانی به ثبت خواهد رسید در حد یک واحد اداری یک شهرستان بودجه در نظر گرفته نشده است. بخش آب و خاک و سدها علیرغم اینکه بخش کشاورزی یکی از پتانسیلهای استان میباشد با بیمهری مواجه و در مقایسه با سایر استانها از بیعدالتی حکایت دارد. بخش راه بویژه پروژه راهآهن میانه ـ تبریز، پروژههای راههای اصلی مثل تبریز ـ اهر، مرند ـ جلفا، تبریز ـ میاندوآب و کنارگذر غربی تبریز کم اهمیت تلقی و مردم آذربایجان کماکان منتظر افتتاح تنها آزادراه استان یعنی زنجان ـ تبریز هستند که بایستی در سال 78 به بهرهبرداری میرسید. البته پیگیریهای یکسال اخیر جناب آقای مهندس رحمتی وزیر محترم راه و ترابری قابل تقدیر بوده و امید است این پیگیریها تا اتمام پروژه و رسیدن به مرز بازرگان تداوم یابد . در این راستا ذیلاً نیز به تعدادی از مشکلات و خواستههای عمومی مردم شریف حوزه انتخابیهام اشاره مینمایم: 1 ـ استان آذربایجانشرقی از استانهای مستعد و با پتانسیلها و ظرفیتهای توسعهای در بخش صنعت و بازرگانی بوده ولی بعلت بیتوجهی تاکنون درخور شأن و جایگاهش با آن برخورد نشده است. در حالیکه در گذشته حداکثر در رده دوم کشور از نظر توسعه یافتگی صنعتی قرار داشته و در بسیاری از شاخصهای تجاری رتبه اول را داشته است امروز به رتبه ششم و بعضاً پایینتر نزول نموده است و آمارهای رسمی حاکی از پایین بودن میزان سرمایهگذاری دولتی در صنعت استان از میانگین کشوری است. لذا از دولت محترم و بویژه وزیر محترم صنایع و معادن درخواست دستور اقدامات جدی دراینخصوص را دارم بویژه تسریع در تکمیل و اتمام طرحهای نیمهتمام از قبیل پروژه مس سونگون، نفلین سراب، خودروسازی تبریز، شهرکهای صنعتی دردست احداث مورد انتظار است. 2 ـ دشت تبریز که در برگیرنده شهرستانهای تبریز، اسکو، آذرشهر و شبستر است با بیش از یکصد هزار هکتار اراضی مستعد بعلت عدم تأمین آب زراعی بصورت دشت لمیزرع و بلااستفاده میباشد. در حالیکه هزاران جوان ساکن حاشیه همین دشت که اکثراً تحصیلکرده نیز هستند بیکار میباشند و فاجعه بارتر اینکه آب رودخانه پرآب و مرزی ارس درحدود یکصد کیلومتری آن بعلت بیتوجهی مسؤولین سالهاست بلااستفاده به دریای خزر میریزد و سد شهیدمدنی که قرار است بخشی از آنرا آبیاری کند با تزریق قطرهچکانی اعتبارات و مخصوصاً بیتوجهی در توزیع اعتبارات سال 85 معلوم نیست چه موقع به اتمام خواهد رسید؟ 3 ـ علیرغم تلاش وسیع دشمنان جهت به انحراف کشیدن جوانان این مرز و بوم متأسفانه وضعیت مکانها و فعالیتهای فرهنگی و فضاهای ورزشی استان اسفناک است. مجتمع فرهنگی هنری و سینمایی تبریز سالهاست نیمه کاره است. در بخش تربیت بدنی (80) پروژه نیمه تمام در سطح استان منتظر اقدام مسؤولین ذیربط است. مجموعه ورزشی یادگار حضرت امام به بیتوجهی شدید مسؤولین سازمان تربیت بدنی گریه میکند و این در حالی است که سرانه ورزش استان با شاخص (2/0) در مقابل (6/0) میانگین کشوری قرار دارد که فاصله معنیداری با هدفگذاری یک متر مربعی برنامه دارد. (رئیس ـ آقای رحمانی! کم کم بروید به سمت پایین) چشم. 4 ـ از وزارت محترم جهادکشاورزی درخواست دارم با عنایت به مشکلات پیش آمده برای مرغداران و ایجاد بحران مقطعی در این صنعت که بعد از نفت بیشترین سرمایهگذاری در آن انجام شده باجدیت و تعهد بیشتری عمل نموده و ضمن عمل به وعدههای داده شده توسط دولت محترم از ورشکستگی و بیکار شدن صدها هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این بخش جلوگیری نماید. اضافه مینماید گزارشات موکلین اینجانب حکایت از برخورد نامناسب مسؤولین ذیربط با نماینده تشکلهای مرغداران و عدم اهتمام و تدبیر جدی در حل مشکل دارد. 5 ـ از رئیسجمهور محترم انتظار داریم با عنایت به پیگیریهای متعدد درخصوص ادامه خط اتیلن غرب کشور که بدون دلایل کارشناسی و توجیه منطقی در نقطه شروع تقسیمات کشوری استان متوقف گردیده است دستور اقدام عنایت فرمایند. در نهایت بعلت عدم امکان طرح همه مشکلات در این نطق بدیهی است به طرق مختلف در جهت ایفاء وظیفه نمایندگی امت شهیدپرور اقدام خواهد گردید. ولی نکته پایانی بحث این است که امروز دشمنان این کشور و نظام الهی آن یکی از اهداف شومشان قطعاً ایجاد تفرقه و دشمنی در بین اقوام مختلف و مذاهب است و همگان باید وحدت و انسجام ملی را بعنوان یک نعمت الهی پاس بدارند و مسلم است آنها از توسعه نیافتگی استانهای مرزی بهترین بهره را میبرند و دولت را به بیتوجهی به مسأله اقوام متهم میکنند. لذا بر دلسوزان نظام تکلیف است که در عدالتگستری و (رئیس ـ تشکر میکنم) توجه به همه نقاط کشور بلحاظ پتانسیلهای منطقهای و ظرافتهای فرهنگی و قومی و توسعه و آبادانی آن تلاش نمایند و بدانند این تنها راه خنثی نمودن عملی و واقعی توطئههاست. در پایان با عنایت به اینکه طرح توسعه منطقه آزاد ارس در دستور امروز مجلس قرار دارد و مردم مناطق محروم شهرستانهای جلفا و کلیبر چشم به انتظار تصمیم مجلس درجهت رشد و شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی منطقه هستند از همکاران ارجمندم استدعا دارم در صورت صلاحدید با رأی مثبت خویش خوشحالی را به منطقه به ارمغان آورند. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ متشکر و ممنون . از کمیسیون فرهنگی یک توضیحی دادند که بودجه «مقبرهالشعراء» که گفته بودید حذف شده، سال قبل تخصیص داده شده بوده ولی هیچکس برای دریافت مراجعه نکرده و به همین دلیل امسال دیگر پیشنهادی داده نشده و در بودجه هم قرار نگرفته چون سال قبل منظور شده بوده ولی استفاده نشده. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای حسن مرادی هستند بفرمایید. حسن مرادی ـ بسماللهالرحمنالرحیم ماه فروماند از جمال محمد سرو نروید به اعتدال محمد آدم و نوح و خلیل و موسی وعیسی آمده مجموع در ظلال محمد سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمد بس است و آل محمد (حضار صلوات فرستادند) با سلام و تحیت به کلیه هموطنان عزیز و همکاران گرامی و مردم شریف حوزه انتخابیه اراک و کمیجان. خوشبختانه مجلس هفتم با عنایات بیدریغ قادر سبحان و در زمانی کوتاه دوران پرفراز و نشیب افکار حزبی و جناحی و بعضاً تفکرات افراطی را پشت سرگذاشت که مصداق بارز آن آراء متنوع و معنا دار نمایندگان معزز در تدوین قانون بودجه سالجاری بود که ترجمان این واقعیت است که آنها مصالح عالیه نظام اسلامی را حتی بر انبوه مطالبات حوزههای انتخابیه خود ترجیح میدهند و این رخداد ارزشمندی در آستانه یکصدمین سال مردم سالاری پارلمانی میباشد. اینجانب بجای تکرار معضلات بیشمار و بعضاً لاینحل حوزه انتخابیه خود، همت و عنایات والای همکاران و دولت آقای دکتر احمدینژاد را در ریشهیابی و حل نهایی نابسامانی اقتصادی کشور در موارد ذیل جلب مینمایم: 1 ـ فرهنگ ناصواب دیوانسالاری و ساختمانسالاری در ادارات، مؤسسات و شرکتهای دولتی بخصوص بانکها منابع کشور را نابود ساخته و استخدام حدود (3) برابر کارکنان مورد نیاز دولت در مشاغل غیر مولد اداری و خدماتی موجب بههدر رفتن بودجه جاری و عدم هدایت آن به واحدهای تولیدی شده است. امروزه در مناطق شمالی شهر تهران هزاران منزل مسکونی خریداری و به فضای اداری تبدیل شده که علاوه بر ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی، بار مدیریتی و خدماترسانی وزارتخانهها را افزایش داده و از سوی دیگر بالارفتن آسمانخراشهای متعدد در تپههای عباسآباد تنها ریه تنفسی تهران بزرگ را به مخاطره انداخته است و این درحالی است که (1) میلیارد تومان صرف بازسازی یک شعبه بانک در میدان شیخبهایی تهران میشود. لکن همین بانکها از دادن یکصد هزار تومان وام به یک متقاضی طفره میروند. در این فرهنگ مدیری مهمتر است که دارای اتاق وسیعتر، میز کار بزرگتر و منشیهای بیشتر باشد. 2 ـ در برنامه چهارم توسعه هدفمند کردن یارانهها بعنوان یک محور اصلی باید دنبال گردد. اختصاص بیش از (1) میلیون و (600) هزار بشکه نفت خام برای مصارف داخلی و در نتیجه عدم فروش آن به قیمت بشکهای (60) دلار میباشد که برابر با مصرف کشور پهناور هند با جمعیت بیش از (1) میلیارد نفر بوده. این مبلغ بعلاوه سهم (3/5) میلیارد دلاری واردات بنزین از خارج، عدمالنفع (30) میلیارد دلاری را در بر دارد. این رقم با احتساب (15) میلیارد دلار یارانه برق مصرفی سالانه (45) میلیارد دلار از منابع ما را بههدر میدهد. درحالیکه این یارانههای عظیم میتواند زندگی اقتصادی مستمندان را دگرگون کند و هرگز حق ثروتمندان جامعه نیست. عرضه بنزین با یک بیستم قیمت خارجی، عرضه گازوئیل و نفت سفید با (یکصدم) قیمت آن و فروش نان با (یکسیوچهارم) قیمت خرید آرد باعث رانتخواری سودجویان و کفران بهرهبرداری از این نعمات الهی شده است. قاچاق روزانه (8) میلیون لیتر بنزین از مرزها و معادل آن گازوئیل، روشن نگاه داشتن چراغهای اماکن و ادارات دولتی در طول روز و حتی پس از ساعات اداری، تغذیه دامها با نان مصرفی مردم و صدها سوءمدیریت و بیتدبیری دیگر نظیر ارسال دهها هزار تانکر حامل مواد سوختی از مرکز به جنوب و از جنوب به شمال کشور برای تأمین سوخت نیروگاهها بجای ایجاد خط لوله، استفاده از هزاران کامیون با ظرفیت کمتر از (2) متر مکعب خاک برای انتقال نخاله ساختمانی به بیرون شهرها از موارد مشابه اتلاف انرژی است. درحالیکه ژاپن از این نخالهها آسفالت تهیه میکند. ما روزانه صدها هزار لیتر گازوئیل برای دفع آنها بههدر میدهیم. در همین کشور در تابستان گذشته با تحمل فقط (2)، (3) درجه حرارت بیشتر در ادارات و عدم پوشیدن کت، (310) میلیون دلار صرفهجویی بعمل آمد. در مقوله تثبیت قیمتها، دولت از سال جدید روزانه (2) میلیارد تومان ضرر عدم افزایش (20) درصد سنواتی قیمت بنزین را تحمل میکند. درحالیکه این طرح که آرمان مترقی مجلس هفتم بود، در یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی یعنی حمل و نقل شهری، بعلت عدم نظارت دولت و نبود عزم جدی در بین مدیران سازمانهای تاکسیرانی با (3) بار افزایش کرایهها مواجه شده که خود نوعی بیاعتنایی به مجلس بوده و تذکرات مکرر نمایندگان همچنان بیجواب مانده است. خسارات دیگری نظیر دود کردن (4) میلیارد دلار سیگار در سال و (10) میلیارد دلار هزینه درمان معتادان به دخانیات از جیب محرومان جامعه پرداخت میشود. 3 ـ با تشکر از پرسنل عزیز نیروی انتظامی در کاهش سوانح جادهای، کشته شدن حدود (330) نفر از هموطنان در تعطیلات نوروزی هنوز زنگ خطری برای همه ماست و لذا این نیرو میتواند با توسل به شیوههای مدرن نظارتی بخصوص کنترل نامحسوس، قاطعانه با قانونشکنان برخورد نموده و با بهرهگیری از نیروهای مردمی آرامش را به جادهها و شهرها برگرداند. 4 ـ در زمینه آموزش عالی، جلوگیری از گسترش بیرویه فضای آموزشی که توأم با پایین آمدن استانداردهای علمی در کشور است و پیشگیری از نفوذ دانشگاههای شبه هاوایی و اعطای مدارج علمی بیارزش که تنها موجب بالا رفتن پایه حقوقی مدیران میشود، ضروری است. 5 ـ روستاها بعنوان خاستگاه مظلومترین و زحمتکشترین اقشار این ملت و پایگاه واقعی استقلال کشاورزی در سالهای گذشته مورد بیمهری سیستم برنامهریزی قرار گرفته و موج مهاجرت بسوی شهرها باعث خالی شدن این پایگاههای واقعی استقلال کشور شده است. اگر چه به روستاهای بیشماری نام شهر نهادهایم، اما این پدیدههای جدید نه شهر هستند و نه روستا. متأسفانه شیوع مواد مخدر و سایر منکرات در این روستاها آداب و رسوم و سنن کهن را دگرگون ساخته است. بها دادن به صنایع تبدیلی کشاورزی، بالا بردن بهرهوری و جذب جوانان روستایی، تجمیع مزارع کوچک و توسعه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و ورزش روستایی حیاتی دوباره را برای این عزیزان به ارمغان میآورد. 6 ـ در زمینه زیستمحیطی، رعایت استانداردهای شهرسازی، کاهش آلایندهها و جایگزینی انرژیهای نو بخصوص انرژی خورشیدی با سوختهای فسیلی، جلوگیری از نابودی فضای سبز شهرها و باغات شهری و عدم قطع خودسرانه درختان که در اراک نیز به کرّات اتفاق افتاده و جلوگیری از کاشت ترکههای خشکیده بجای درخت در روز درختکاری برای ثبت در آمار و عدم رسیدگی به آنها بعد از کاشت جای تعمق دارد. 7 ـ شهر اراک با (600) هزار نفر جمعیت و (200) هکتار بافت فرسوده شهری همچنان از بودجه مناسب برای بازسازی بیبهره است. از طرفی عدم پرداخت حقالسهم کامل عوارض شهرداری توسط کارخانجات بزرگ و قدرالسهم خط انتقال سد کمالصالح برای تأمین آب آشامیدنی اراک و شازند و نپرداختن سهم ناچیزی برای حفظ تیم فداکار و نامدار صنایع اراک توسط کارخانجات عظیم موجود در استان بقای این تیم را تهدید میکند. عدم تحقق قول رئیسجمهور محترم در انتقال دفاتر مرکزی کارخانجات، وضع نابسامان بهداشتی و درمانی و تداوم آلودگی کشنده کارخانه آلومینیوم اراک، درصد پایین بکارگیری مدیران بومی در استان، عدم استخدام جوانان تحصیلکرده اراکی و آوردن کارگران ساده از زادگاه مدیران غیربومی، فروش بیمطالعه و بعضاً سازمانیافته کارخانجات دولتی بهثمن بخس، کندی ساخت اتوبان ساوه ـ همدان، تداوم رابطه ظالمانه در قراردادهای کار موقت، خود یکی از ناعادلانهترین پدیدههای نظام کارگری و اداری ماست. در این شیوه حقوق حقه کارگران قراردادی را به جیب دلالها و واسطههایی بنام شرکتهای خدماتی سرازیر کرده و این شرکتها خود منشا تأمین درآمدهای ناصواب آنان میباشند. لذا عزم و همت نمایندگان را در لغو این قراردادهای ظالمانه میطلبد. امیدواریم مجلس هفتم و دولت نهم بتوانند با تعامل بیشتر بارقه امیدی بر دل محرومان با رفع این ناملایمات بنشانند. والسلام علی مناتبعالهدی رئیس ـ خیلی متشکر، آخرین ناطق را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز جناب آقای سیداحمد رسولینژاد هستند، بفرمایید. سیداحمد رسولینژاد ـ بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک بمناسبت ایام خجسته گذشته، آغاز سال 1385 و نامگذاری این سال با نام پر خیر و برکت پیامبر اعظم اسلام توسط مقام معظم رهبری، ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفرصادق (علیهالسلام)، موفقیت دانشمندان عزیز و توانمند ایرانی در فناوری هستهای، برگزاری موفقیتآمیز کنفرانس بینالمللی حمایت از فلسطین. پیشاپیش فرا رسیدن روز کارگر و هفته معلم را به کارگران زحمتکش و سختکوش و فرهنگیان و معلمان شریف و پرتلاش تبریک عرض مینمایم. چند نکتهای است که خدمت همکاران گرامی و مردم عزیز کشورمان عرض میکنم: 1 ـ در اواخر سال گذشته (1384) بخشنامهای از طرف وزارت نیرو درخصوص تخصیص آب در استانها و شهرستانها صادر شد، تا آنجا که اینجانب اطلاع دارم برای تعدادی از استانها ازجمله استان تهران مشکلات بسیاری را بوجود آورده است. بدنبال محدودیتهای اعمال شده در جذب نیروی انسانی توسط ادارات و سازمانهای وابسته به دولت، به فارغالتحصیلان بیکار وعده داده شد که در بخش تولید بویژه کشاورزی از طریق طرحهایی نظیر طوبی، باغبانی، دامداری و غیره، مشکل اشتغال ایشان و تأمین معیشت خانوادههای آنها حل میشود. متأسفانه صدور این بخشنامه مختصر امید این عزیزان را به یأس و ناامیدی تبدیل نمود. با اجرای این بخشنامه تولید بویژه در بخش کشاورزی متوقف شده و منجر به مهاجرت روستاییان و کشاورزان به شهرها بویژه تهران و روی آوردن به مشاغل کاذب و یا خدماتی میشود. تعداد زیادی از تعاونیهای کشاورزی و دامداری منحل و سرمایهگذاریهای بسیاری در این بخش از بین رفته و بدون نتیجه میماند. بطور مثال تعاونی گل و گیاه در شهرستان دماوند که پس از (20) سال انتظار و حتی فوت تعدادی از اعضاء امیدوار بود که با صدور این بخشنامه مشکل بیست و چندساله ایشان درخصوص مجوز حفر چاه حل شود، امید آنها به یأس مبدل شد. از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران درخواست مینمایم که دستور فرمایند وزارت نیرو در اسرع وقت نسبت به اصلاح بخشنامه مذکور اقدام نماید. 2 ـ احداث بیمارستان در رودهن توسط بخش غیر دولتی: علیرغم موافقت وزیر محترم بهداشت و درمان در آغاز فعالیت دولت نهم در شهریورماه سال 84 بعد از گذشت بیش از (7) ماه مجوز آن صادر نشده است. باتوجه به وسعت و جمعیت منطقه و شهرهای رودهن، بومهن، پردیس، جاجرود و آبعلی (قریب به 500 هزار جمعیت که فاقد امکانات درمانی مناسب میباشند) و از طرف دیگر عدم اقدام به ساخت بیمارستان توسط دولت، شایسته است با عنایت به سرمای زودرس منطقه و محدودیت فصل کاری، وزیر محترم دستور فرمایند مجوز مذکور در اسرع وقت صادر شود. 3 ـ پس از سالها انتظار بیمارستان (25) تختخوابی فیروزکوه آماده افتتاح شده است، اما بدون پزشک متخصص و تنها با چند پزشک عمومی. باتوجه به فاصله (150) کیلومتری شهر مذکور تا تهران و اینکه (3) استان تهران، مازندران و سمنان را بهم مرتبط مینماید و در برخی ایام بدلیل بسته شدن بقیه راههای ارتباطی شمال کشور، تقریباً تنها راه ارتباطی به شمال کشور میباشد، تردد بسیار خودرو، آمار بالای حوادث جادهای، مصدومان و مجروحان و نیاز مبرم به اقدام سریع در رساندن آنها به یک مرکز درمانی مجهز و مناسب، اینجانب نیز همصدا با مسؤولین محترم شهرستان، فرماندار و امامجمعه محترم، از وزیر محترم بهداشت و درمان درخواست مینمایم ابتداء نسبت به تأمین پزشکان متخصص موردنیاز اقدام و سپس بیمارستان افتتاح شود. 4 ـ تسریع در افتتاح پروژه گازرسانی به شهرهای فیروزکوه، آبسرد و کیلان (که در ردیف سردترین شهرهای کشور قرار دارند) کلنگ شروع عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای مذکور اولینبار در اواخر دوره سوم مجلس در زمستان سال 1370، (15سال قبل) توسط وزیر وقت نفت، جناب آقای آقازاده و آخرینبار (2) سال قبل به زمین زده شد و قرار بر این بود که در دهه مبارک فجر سال 1384 این پروژه به بهرهبرداری برسد که انجام نشد. مسؤولین محترم شرکت گاز در آخرین اظهارات خود در اسفندماه سال 84 فرمودند خردادماه سال 1385، امیدوارم با دستور ریاست محترم جمهوری، وزیر محترم نفت، هزاران نفر از اهالی محترم این (3) شهر پس از سالها چشمانتظاری بزودی از نعمت گاز شهری برخوردار شوند. 5 ـ تسریع در تکمیل باند دوم محور رودهن ـ دماوند ـ فیروزکوه ـ قائمشهر ضمن تشکر از تلاشهای انجام شده، با عنایت به تردد بالا و آمار تصادفات، شایسته است وزیر محترم راه و ترابری دستور فرمایند اقدام عاجل و قاطع درخصوص تکمیل باند دوم محور مذکور معمول شود. در خاتمه نگاه دولتهای پیشین بیشتر متوجه شهر تهران و غرب استان تهران بود. امیدوارم باتوجه به محرومیتهای بسیار شهرستانهای دماوند و فیروزکوه، دولت نهم عنایت ویژهای به شرق استان داشته باشد و درخواست مینمایم برادر ارجمند و بزرگوار جناب آقای دکتر احمدینژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دیدارهای خود را از شهرستانهای استان تهران در سال 1385 از شرق استان، یعنی شهرستانهای دماوند و فیروزکوه آغاز نمایند و انشاءالله با لطف و مساعدت ایشان و دولت خدمتگزار نهم و باحضور پر برکتشان مشکلات اساسی حل و مطالبات بحق مردم منطقه برآورده شود، با تشکر. والسلام علیکم و رحمهالله 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولین اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای حسین نوشآبادی نماینده محترم ورامین به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در سمپاشی هوایی مزارع کشاورزی شهرستان ورامین باتوجه به هجوم وسیع سن. ـ آقای حمیدرضا پشنگ نماینده محترم خاش، میرجاوه، نصرتآباد و کورین به وزیر محترم بازرگانی درخصوص رسیدگی بهعلت توزیع آرد نامرغوب (یعنی آرد سیاه و تلخ) در روستاها و دهستانهای حوزه انتخابیه. ـ آقای حشمتالله فلاحتپیشه نماینده محترم اسلامآبادغرب و دالاهو به وزیر محترم نفت درخصوص بررسی علل تأخیر در تکمیل پروژه گازرسانی به شهرستان اسلامآبادغرب و عدم آغاز پروژههای گاز شهرهای کرندغرب، گهواره و حمیل. به وزیر محترم کشور درخصوص بررسی علل نابسامانی اجرای پروژههای عمرانی در سطح شهر اسلامآبادغرب. ـ آقای سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم رفاه و تأمیناجتماعی درخصوص تسریع در تهیه بیمه کارفرمایان و صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بخش خصوصی. ـ آقای حسین امیریخامکانی نماینده محترم زرند و کوهبنان به وزیر محترم رفاه و تأمیناجتماعی درخصوص حل مشکل کمبود پزشک بیمارستان تأمیناجتماعی امام علی (علیهالسلام) در شهرستان زرند. ـ آقای علی مؤیدی نماینده محترم سپیدان به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص الزام رعایت بند (10) تبصره (2) قانون بودجه سال 85 توسط بانکها. ـ آقای سیدجلال یحییزاده نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم امورخارجه درخصوص برخورد سریع با دولت پاکستان برای تحویل فوری تروریستها و قاتلان مردم بیدفاع سیستان و بلوچستان. ـ آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به رئیسجمهور محترم درخصوص لزوم تبعیت کامل از بودجه و سایر مصوبات مجلس و ضرورت اجتناب از هرگونه سیاست منتهی به شخصی جلوه دادن اعتبارات اختصاص یافته به استانها و متکی کردن آن به سفرهای استانی رئیسجمهور. به رئیسجمهور محترم و وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از افزایش بیرویه قیمت سکه و طلا و حفظ و کنترل قیمت واقعی آن در بازار. ـ آقای قیصر صالحی نماینده محترم دیّر، کنگان و جم به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در اجرای پروژههای پارس شمالی طبق مصوبه هیأت دولت در استان بوشهر و استقرار پروژهها در شهرستان دیّر و بخش بردخون. ـ آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم نفت درخصوص ضرورت اجرای قانون درخصوص کسر مبلغ خودیاری اخذ شده از روستاییان از حق انشعاب آنها توسط شرکت گاز استان آذربایجانشرقی. ـ آقایان: مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد، زادعلی خلیلطهماسبی نماینده محترم لردگان، غلامرضا میرزایی نماینده محترم بروجن، سیدقباد مرتضوی نماینده محترم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی عاجل به وضعیت نابسامان مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری. ـ آقایان: مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد و حسن زمانی نماینده محترم ملایر به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به علت تعلل بانک مرکزی در تنظیم بازار سکه و جلوگیری از افزایش بیرویه آن. ـ آقای هاشم حجازیفر نماینده محترم خوی به وزیر محترم نیرو درخصوص توجه کامل برای اجرای سد آغچای باتوجه به اعتبار مصوب مجلس. ـ آقای سلیمان فهیمیگیگلو نماینده محترم پارسآباد و بیلهسوار به وزیر محترم نیرو درخصوص تقویت شبکه برقرسانی در شهر پارسآباد برای جلوگیری از ضرر و زیان به مردم به علت پایین بودن ولتاژ. به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص بازگشایی مرکز بهداشت و درمان روستای نظرعلیبلاغی. ـ آقای کیانوش صادقدقیقی نماینده محترم آستانهاشرفیه و بندر کیاشهر به وزرای محترم نیرو و کشور درخصوص ادامه لایروبی رودخانه وگارود برای نجات (800) هکتار زمین و (13) روستا از غرقآبی. به وزرای محترم راه و ترابری و کشور درخصوص توجه بیشتر به جاده آستانه ـ بندرکیاشهر و تأمین اعتبار لازم باتوجه به تراکم ترافیکی آن. ـ آقای محمدحسن دوگانیآغچغلو نماینده محترم فسا به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص پاسخگویی نسبت به علت عدم اجرای عملیات مهار سیلاب رودخانه تنگایج. ـ آقای غلامحسین مظفری نماینده محترم نیشابور به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص تعیین تکلیف مدیریت آموزش و پرورش منطقه تحت جلگه نیشابور. 5 ـ تذکر آییننامهای خانم رفعت بیات و آقایان: علی سرافرازیزدی و کریم شافعی نمایندگان محترم زنجان، مشهد و مرند رئیس ـ تذکرها را نوبت بدهید که زودتر وارد دستور شویم. منشی (محبینیا) ـ درخواست اول را جناب آقای مرحبا دارند، خواهش میکنم که منصرف شوید (مرحبا ـ منصرف هستم) ممنون. خانم بیات بفرمایید. رفعت بیات ـ بسم الله الرحمن الرحیم آقای رئیس! من بنا به وظیفه نظارتی و هم ماده (23) و جایگاه نمایندگی عرایضی را خدمت شما و همکاران گرامی دارم. (رئیس ـ ماده موردنظرتان را بفرمایید) ماده (23)، (رئیس ـ همان بند 11) حبلالمتین. بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، دولت محترم دستور اجراء را دادند که اگر آن شرایط حاصل شود، اجراء شود که خوب، شد. قبل از عید، بعد از اینکه اعلام شد توقف انجام شده، نماینده چین اعلام کرد که آژانس نگرانی نداشته باشد چون بازرسیها همچنان ادامه دارد. باتوجه به مصوبهای که ما داشتیم بازرسیها باید به پادمان (153) برگردد که در قانون ما به اسم پادمان (214) معروف است. یعنی ما طبق چارچوب آژانس و پادمان، نظارت را میپذیریم که خوب وظیفه ماست، چون عضو آن هستیم. ولی نماینده محترم چین چنین اعلام کرد که بازرسیها طبق (2) سال قبل دارد ادامه پیدا میکند. (2) سال قبل یعنی همان تصمیمات بعد از پروتکل الحاقی. آقای البرادعی که هفته قبل ایران آمده بودند، بعد از اینکه دیدارها انجام شد، دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی (رئیس ـ حالا اینها را یکطوری به هیأترئیسه مجلس هم ربط بدهید!) چشم، عرض میکنم، بحث نظارتی است، من مجبور هستم مقدمات را خدمت شما بگویم. دبیر محترم