بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و هشتاد و چهارم 4 بهمنماه 1384 هجریشمسی (184) 23 ذیـحجه 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: عزتالله یوسفیانملا، مصطفی محمدی، جهانبخش امینی و حسین اسلامی. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: بیژن شهبازخانی و اسماعیل گرامیمقدم نمایندگان محترم ملایر و بجنورد.6 ـ تصویب لایحه یکفوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور.7 ـ استرداد یکفقره طرح.8 ـ اعلام وصول (6) فقره سؤال.9 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیر کنندگان.10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 198 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و هشتاد و چهارم روز سهشنبه چهارم بهمنماه 1384 هجریشمسی مطابق با بیست و سوم ذیحجه 1426 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یکفوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور. 2 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح اصلاح تبصره (3) ماده واحده قانون اختصاص تعدادی از دادگاههای موجود به دادگاههای موضوع اصل (21) قانون اساسی. 3 ـ گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه اصلاح قانون افزایش مستمری والدین شهداء مصوب 1375. 4 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح استفساریه تبصره (4) ماده (3) و تبصرههای مواد (17) و (22) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370. 5 ـ سؤال آقای سلیمان جعفرزاده نماینده محترم ماکو و چالدران از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 22 ـ 19 از سوره مبارکه «رعد» توسط قاری محترم آقای حسین علویآزاد تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمأفَمَنْ یَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمى إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ * الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمِیثاقَ * وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ * وَ الَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَهً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَهِ السَّیِّئَهَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاری محترم آقای علویآزاد نفر اول مسابقات دانشجویی کشور در سال 82 تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: عزتالله یوسفیانملا، مصطفی محمدی، جهانبخش امینی و حسین اسلامی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ جناب آقای عزتالله یوسفیانملا نماینده محترم آمل و لاریجان. ـ جناب آقای مصطفی محمدی نماینده محترم پاوه و جوانرود. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای جهانبخش امینی نماینده محترم کرمانشاه. ـ جناب آقای حسین اسلامی نماینده محترم ساوه و زرندیه. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای یوسفیانملا بفرمایید. عزتالله یوسفیانملا ـ بسمالله الرحمن الرحیم و به نستعین بادرود و عرضادببه پیشگاهمقدس امامعصر (عجلالله فرجهالشریف)، امام راحل، مقام عظمای ولایت و رهبر عظیمالشأن جهان اسلام. با عرض سلام و ادب به محضر یکایک نمایندگان معظم ملت ایران، ریاست محترم مجلس و اعضای محترم هیأترئیسه. با ادای احترام و خضوع در مقابل ملت عزیز ایران، بخصوص حوزه انتخابیهام آمل و لاریجان. محور شرارت جهان آمریکاست. شریک جرم و معاونت در این جرائم اتحادیه اروپاست که بسرکردگی انگلیس، شغال پیر استعمار که فرانسه و آلمان را نیز یدک میکشد. بهانه برای تجری و اتهام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، تلاش برای دستیابی به سلاح هستهای که هرکدام دستمایه در هر برهه از زمان است. درخصوص حقوق بشر پیشنهاد ریاست محترم جمهور که به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده، کافی و وافی است و در اجرای آن کمیسیون حقوق بشر مرکب از سران قوه قضائیه به ریاست دکتر محمدجواد لاریجانی تشکیل است. در حمایت از تروریسم، تکرار جملهای که ما بیشترین قربانی تروریسم هستیم کفایت دارد، اما درخصوص سلاح هستهای، وضعیت روانی اشخاص، قیافه، راه رفتن و تصمیمات آنها قابل درک است. چشمان سفاهتبار، حرکات نامتعادل و سخنان نابخردانه بوش نمونه بارزی از یک عقبافتادگی ذهنی، غیررشید و سفیه بودن بودن وی حکایت دارد که در اینجا دادستان کل و رئیس دیوان عالی کشور ایالت متحده آمریکا باید به وظیفه قانونی خود یعنی نصب قیم اقدام و همسر بوش و تصمیمسازان سنا و کنگره آمریکا با مصوبات آغشته به خون، مردم کشور خود و جهان را تهدید و گویا جمعی مست و لایعقل مکمل سفاهت بوش هستند. سیاست خارجی آمریکاییها شکستن حریم و تجاوز به مرزها بهر بهانهای ممکن است و در پاسخ به این خوی ددمنشانه، دوست و دشمن هم نمیشناسد. وقتی به بخشی از خاک کشور متحد و دوست خود پاکستان حمله نظامی میکند، حریم هوایی کشورهای اتحادیه اروپا را با پروازهای هواپیمای سیا در هم میشکند و در کشورهای دوست خود یعنی بلوک شرق سابق زندانها برای زندانیانش تأسیس میکند و حق حاکمیت ملتهای به ظاهر متحد سران آن با خود را ثابت میکند، روح تجاوز، تفاوتی بین دوستان و دشمنان نیست. لیکن با همه حماقتها میداند نگاه به مرز ایران چه بهایی دارد؟ فقط نکتهای به خانم مرکل، آلمان در حال حاضر آسیبپذیرترین کشور اروپایی است، به زبان آوردن ارجاع پرونده و تحریم ایران، افزایش قیمت نفت بضرر همه کشورهای اتحادیه اروپا بخصوص آلمان است، حتی حرف آن هم پیامد آشکار برای آنها دارد. ایران از این مراحل عبور کرد، دیدید و دیدید!! وقتی دولت آنچه که خود متولی است، یعنی در پرداخت حقوق نتواند عدالت در توزیع را رعایت کند، چگونه انتظار اجرای عدالت در تقسیم امکانات و ثروت برای آحاد ملت داشته باشیم؟! اصلاح ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت صدای بحقی بود مردمی، که از حلقوم مجلس هفتم برخاست. لیکن دولت وقت در پاسخ مبادرت به تقدیم لایحهای کرد که بموجب آن نظام اداری کشور در بخش استخدام کلیه مراحل آزمایشی، قراردادی، پیمانی، رسمیآزمایشی، تغییر سمت، ارتقاء گروه شغلی، تشکیلات (70) ساله اداری و نهایتاً از ابتدای استخدام تا فوت و بازنشستگی و موظفیبگیر، همه و همه را درقالب لایحهای تقدیم کرد خواست مجلس، چون سوزن در انبار کاه و پاسخ مجلس دو سطر اصلاح ماده (9) بود و لاغیر. اکنون پیشنهاد میکنم ماده (9) بصورت فوقالعاده در دستور کار مجلس قرار گیرد و بقیه موارد روند طبیعی تقنین را طی کند تا کارکنان دولت بخصوص فرهنگیان و بازنشستگان بحق مسلم خود برسند. اما حوزه انتخابیه آمل و لاریجان، نقطهای از کشور که در سلسله جبال البرز، قله غرورآفرین طبیعت یعنی قله با عظمت دماوند را در خود دارد. در کنار این صلابت قلههای رفیع علم و دانش، فقه و اصول، طب و فلسفه و نجوم و ریاضی در تمام اعصار و در این عصر آیتالله محمدتقی آملی، آیتالله میرزاهاشم آملی، آیتالله حسنزاده آملی، آیتالله جوادیآملی و آیتالله صادق لاریجانی را با خود دارد. در اینجا جا دارد بعنوان فرزند کوچک آیتالله جوادیآملی و نماینده شهر متعلق به وی که آیتالله جوادی همواره با تمام وجود آقایدکتر احمدینژاد ریاستمحترمجمهور و دولتوی را دعا میکنند و خواهان توفیق هرچه بیشتر ریاست جمهور و دولت وی میباشد. اما در دامنه البرزکوه سپیددامن جاده هراز را داریم که روز و شبی نیست حادثه منجر به فوت یا ضرب و جرح هموطنان عزیز در این جاده که قتلگاه دائمی است نداشته باشیم. تا چه وقت مسافران هراز احساس ناامنی کنند؟ بودجه تخصیصی قادر نیست حتی چند کیلومتر از دهها کیلومتر نقاط حادثهخیز را ترمیم کند. حفر تونل حیاتی امامزاده هاشم که اکنون بعلت نبودن بودجه کافی به امکانات حفاری TBM به کندی پیش میرود و با اتمام این تونل یعنی حذف حادثهخیزترین گردنه برفگیر کشور و کاهش حوادث فوت تا (80) درصد. بیمارستانهای آمل که احداث آن به سال 1316 بازمیگردد در سند مادر و بنچاق ثبتی بعنوان اصطبل رضاخان ثبت شده است که واقعاً قابل استفاده نیست. بیمارستان جایگزین در اجرای برنامه توسعه سوم (17) سال است که در دست احداث است. قبولی دانشآموزان شهرستان آمل در کنکور همهساله در ردیف اول کشور است، ولی دریغ از یک دانشکده دولتی. کشاورزان برنجکار فقط به اجبار چون راهی برای تغییر کاربری زمین ندارند کشت میکنند. سالی زراعی سراغ نداریم که کشاورز از باب کود، سم آفات نباتی، وسایل مورد نیاز خود و کارخانه تبدیل شالی به برنج که کارخانه شالیکوبی سنتی بیش از نیم قرن از عمرش گذشته را ننالد. وقتی تعاونیهای دولتی شروع به خرید میکنند، از قیمت نامناسب و عدم پرداخت بهای بموقع برنج ناراضی نباشند. علاوه بر آن سیاستهای غلط همانند تولید موز که تمامی موزکاران را در آستانه ورشکستگی قرار داده و نیز عدم حمایت کافی از تولیدکنندگان فرآوردههای دامی و پرورشدهندگان ماهی سردآبی که همه آنها میتواند باب شکوفایی اقتصادی را برای کشور بگشاید و نیز عدم توجه به گلکاران که یکی از مهمترین صادرات استان و کشور میتواند باشد و نیز عدم توجه به پرورشدهندگان طیور که همه مسایل و معضل دائمی در استان را به خود گرفته و نرخ بیکاری بعلت قطب کشاورزی بودن استان و دوری از صنعت و صنایع که میتواند پاسخگوی آن باشد، دیگر مشکلات حل نشده منطقه است. مازندران میهمانپذیر است، چون این میهمانان عموماً دارای ویلا در کنار دریا هستند. لذا تمامی مایحتاج خود از مواد پروتئینی و غذایی را در صندوق عقب اتومبیل خود حمل و تنها خریدار نمک و کبریت از کسبه مازندران هستند. آنهم با دادن چکپول که جزیی از آنرا هزینه و عمده وجوه نقد را از استان در مقابل کاغذ خارج میکنند. خروج این نقدینگی باعث کاهش تسهیلات بانکی به مردم میشود و فقط زبالههای ناشی از سفر برای شهرداریها و بخشداریها میماند. در پایان از جناب آقای مهندس باهنر که در نطق پیش از دستور خود دلسوزی و عنایتی به مسأله بیکاری در استان شمالی را داشتند از طرف مجمع نمایندگان مازندران تشکر میکنم. با سپاس از اقدامات دولت و عنایت ریاست جمهوری، استدعای افزایش ضریب که نه تنها باعث عقبماندگی استان، بلکه وسیله حقارت نیز هست را داریم. از خدای متعال عزت و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی در آستانه ماه محرم، قیام سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین به برکت خون پاکش و خنثی شدن توطئه دشمنان را خواهانیم و بدانیم که استکبار اکنون در قانون اساسی به دو چیز نیز تکیه دارد، ولایت مطلقه فقیه و شورای نگهبان که برای تضعیف آن از هیچ ترفندی فروگذار نیست که در این آرزو خواهد مرد و حسینیان همچنان به پیش خواهند رفت. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای محمدی هستند، بفرمایید. مصطفی محمدی ـ السلام علیکم و رحمهالله یارب! نه شناخت ترا توان، نـه ثنـای تـرا زبـان، نه دریای جلال و کبریای ترا کران، پس ترا مدح و ثنا چون توان؟ با درود به پیشگاه رهبر عالم بشریت حضرت ختمیمرتبت که اول است در رتبت و آخر است در نوبت، حضرت محمدمصطفی (حضار صلوات فرستادند) و با ادای احترام به پیشگاه شهیدان گرانقدر و امام شهیدان و آرزوی طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری و آرزوی خدمتگزاری برای دولت خدمتگزار و تحقق شعارهای عدالت و مهرورزی برای جناب آقای دکتر احمدینژاد، انشاءالله. با سلام و احترام و عرض ادب خدمت همکاران عزیزم، نمایندگان محترم ملت بزرگ ایران در خانه ملت. اینجانب به وکالت از طرف مردمی صحبت خواهم کرد که اهل سنت هستند و کردزبان، اما چه نقشی در انقلاب داشتند؟ منطقه اورامانات با (4) شهرستان پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر با جمعیتی حدود (200) هزار نفر و وسعتی (4200) کیلومتر مربع و حدود (140) کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، بعد از جریان غائله پاوه که مورد توجه حضرت امام بصورت جدی قرار گرفت و در یک فرمان کمنظیر تمام قوای نظامی بسوی پاوه هدایت و جریان با فرماندهی شهید دکتر چمران خاتمه پیدا کرد. لذا این مردم در جنگ تحمیلی با تأمین نیروی انسانی (4) تیپ رزمی یعنی حدود (40) هزار نفر اعزام به جبهه و تقدیم (3) هزار شهید و (1800) نفر جانباز و آزاده و با تخریب دو شهر و حدود (260) روستا و آواره شدن ساکنین آن شهر و روستاها در جریان انقلاب و پیروزی آن، ادای دین و ایفای نقش نمودند. لذا ملتی با این همه خدمت و اخلاص و بزرگواری، شایسته خدمت بیشتر است، چرا؟ چون در زمانیکه نظام نیاز داشت آنها با کمال میل به صحنه آمدند و از جان و مال خویش گذشتند که شهدای عزیز و مهاجرت مردم گواه این مدعاست. اکنون زمان آن رسیده است که دوستان دوران اخلاص و جبهه بیش از این به بوته فراموشی سپرده نشوند و خدمات در خور شأن و شخصیت آن مردم به آنها ارائه شود. بارها گفتهام و الان هم یادآور میشوم که رزمندگان دوران دفاع مقدس در منطقه اورامانات، بخاطر شرایط سخت زندگی در رنج مضاعف بسر میبرند یا تحت پوشش کمیته امداد یا کارگر ساده در سر سهراه شهرها یا تن به کارهای ناخواستهای میدهند که با شخصیت آنها بسیار فاصله دارد. طرح شهید کاظمی در این خصوص کار مثبت و مؤثری بود اما نتوانست جواب تمام رزمندگان دفاع مقدس را بدهد و خانواده آن بزرگواران که روزی به انتظار خبر شهادت همسر یا پدرشان در جبهه بودند، اکنون نیز در انتظار فرجی هستند که از ناحیه نظام به آنها ارائه شود و بار سنگین زندگی آنها را از نگرانی نجات دهد، به امید آن روز. و اما اهداف استکبار جهانی به بهانه فناوری هستهای آمریکا و سرسپردگانش بدانند که ملت ایران آنقدر هوشیار هستند که حمله به کشورهای مسلمان از جمله عراق بخاطر سلاح هستهای بهانهای بیش نبود و در نهایت رسوایی آنها در فقدان سلاح هستهای در عراق اعلام شد. لذا ملت ایران با داشتن تجربه (8) سال دفاع مقدس و شناخت خوب آمریکا و استکبار جهانی که خود پشتیبان و هدایتگر جنگ علیه ایران بودند، بحول و قوه الهی از هیچ قدرتی در جهان هراس نداشته و با اتکاء به علم فرزندان این ملت، فناوری صلحآمیز هستهای که حق مسلم هر ملتی است را به سرمنزل مقصود رسانده و از این حق به هیچ شرطی عدول نخواهد کرد. لذا آمریکا و استکبار جهانی بدانند (که میدانند) ملت ایران تن به خواستههای نامشروع آنها هرگز نداده و نخواهد داد. لذا ما تابع گفتگوی منطقی و احترام متقابل با هر کسی و یا هر مقامی بوده و هستیم، اما تسلیم در برابر زور، اصلاً و ابدا. و اما خواستهها: 1 ـ از دولت جناب آقای دکتر احمدینژاد که با شعار مهرورزی و عدالت به میدان آمده، ما هم انتظار داریم با تشخیص مناطق محروم و برخوردار در اجرای عدالت تسریع فرمایند. 2 ـ از وزارت محترم نیرو بلحاظ ساماندهی آب، برق و سدهای منطقه اورامانات تشکر میکنم و انتظار دارم در جهت تکمیل شدن طرحهای در دست اقدام تسریع و نسبت به تخصیص اعتبارات لازم اقدام فرمایند. 3 ـ از وزارت محترم نفت بخاطر گازرسانی به منطقه اورامانات تشکر میکنم و تقاضا دارم دستور فرمایند در انجام تکمیل پروژه تسریع و نسبت به روستاهایی با فاصله (10) کیلومتر در مسیر گازرسانی که مصوبه قبلی بوده، گازرسانی شود. 4 ـ از وزارت محترم کشور بلحاظ ایجاد دو شهرستان ثلاث باباجانی و روانسر و سه بخش ازگله، شاهو و کلاشی تشکر میکنم و یادآور میشوم باتوجه به قانون جدید مبادلات مرزی و اجرای آن در مرزهای کشور و فراهم نمودن زمینه صادرات و واردات کالا بصورت آسان اقدام نماید که این مهم باعث ایجاد اشتغال و هم کنترل وضعیت موجود مرزها را در پی دارد. 5 ـ با عنایت به اینکه ایجاد مناطق آزاد تجاری در دستور کار مجلس محترم قرار دارد، لذا بلحاظ شرایط خاص منطقه اورامانات و محرومیت مضاعف مردم و خدمتگزاری آنها در زمان نیاز نظام، از همکاران محترم اکنون درخواست میکنم که در تصویب آن، همت و مساعدت فرمایند. 6 ـ وضعیت بیکاری و نداری در شهرستانهای اورامانات یک بحران پنهان است. لذا از دستگاههای ذیربط درخواست میکنم برای رضای خدا به این مهم اهمیت داده و چارهاندیشی کنند. 7 ـ با عنایت به صعبالعبور بودن منطقه اورامانات و اینکه برخورداری آن حوزه از آسفالت راهها در کشور از میانگین (20) درصد کمتر است، لذا از وزارت محترم راه درخواست میکنم دستور فرمایند برای حل مشکل، اعتبارات لازم را تخصیص و اوامر مقتضی را صادر فرمایند. 8 ـ منطقه اورامانات بطور کلی با کمبود فضای آموزشی روبروست. لذا بالغ بر (50) روستای آن هنوز جاده دسترسی ندارد که مصالح ساختمانی به آنجا انتقال داده شود. از وزارت محترم آموزش و پرورش درخواست میکنم با تخصیص اعتبارات لازم، نسبت به حل مشکل اورامانات اقدام شود. البته لازم به ذکر است اعتبارات آموزش و پرورش در روند فعلی براساس سرانه دانشآموزی است، نه نیاز منطقه. لذا این کار مناسب بنظر نمیرسد. چون معمولاً مناطق برخوردار سرانه دانشآموزی را به خود اختصاص داده. بنابراین مناطق محروم، محرومتر و مناطق برخوردار، برخوردارتر خواهد شد. انشاءالله تجدیدنظر شود. 9 ـ از وزارت راه و ترابری درخواست دارم جهت اختصاص بودجه لازم جهت تسریع در احداث راهآهن غرب کشور اقدام لازم را بعمل آورد. 10 ـ همانطوریکه میدانید و میدانیم معمولاً آسیبهای اجتماعی بخصوص نیاز به بهداشت و درمان بیشتر در مناطق محروم است. لذا محرومیت منطقه، مساعدت بیشتر در بهداشت و درمان است. اکنون در سطحبندی تختهای بیمارستانی نسبت به جمعیت، چند نمونه عرض خواهم کرد؛ جمعیت پاوه با (55) هزار و (335) نفر، تعداد تخت بیمارستانی (50) تخت، به ازاء هر (1106) نفر یک تخت بیمارستانی. تعداد پزشک عمومی بخش خصوصی و دولتی (14) نفر، به ازاء هر (3966) نفر یک پزشک عمومی. تعداد دندانپزشک عمومی بخش خصوصی و دولتی (5) نفر، به ازاء هر (11) هزار و (67) نفر یک دندانپزشک. متخصص جراحی عمومی یکنفر، به ازاء هر (55) هزار و (335) نفر، یکنفر. متخصص داخلی یکنفر. متخصص رادیولوژی یکنفر. تعداد پرستاران شاغل در بیمارستان (23) نفر. فیزیوتراپ (2) نفر. کارشناس مامایی (7) نفر. شهرستان جوانرود با (73) هزار جمعیت دارای (48) تخت بیمارستانی است. شهرستانهای ثلاثباباجانی و روانسر فاقد هرگونه تخت بیمارستانی است. پس قضاوت بفرمایید، از وزارت محترم بهداشت و درمان تقاضامندم چارهاندیشی فرموده و نسبت به حل این مشکل مهم اقدام فرماید. خدایا! چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار والسلام رئیس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای جهانبخش امینی هستند، بفرمایید. جهانبخش امینی ـ بسم الله الرحمن الرحیم بعد از اینکه دولت نهم با شعار عدالتگستری به سر کار آمد، بارقه امید در دل مردم ایران اسلامی مخصوصاً استانهای جنگزده و محروم کشور بوجود آمد و مردم امیدوار شدند چنین دولتی که شعار عدالتگستری، مهرورزی و خدمت به محرومین سر داده است، حتماً توجه بیشتری به پروژههای نیمهتمام استانهای جنگزده و محروم خواهد داشت. اما در بررسی لایحه بودجه 85 چنین چیزی به چشم نمیخورد، چرا که در ردیف بودجه راهآهن غرب کشور که از سال 61 تاکنون جزو مباحث روز مردم استانهای غربی مخصوصاً استان کرمانشاه میباشد، از رشد مطلوبی برخوردار نیست. رشد بودجه سال 85 راهآهن غرب کشور در مقایسه با سالهای 83 و 84 حدود (220) درصد کاهش نشان میدهد که این خود بیانگر آن است که دولت محترم از اهمیت تکمیل کریدور شرق به غرب باتوجه به تحولات عظیمی که در کشور عراق رخ داده است غافل میباشد، امیدوارم این غفلت عمدی نباشد. لذا همانگونه که میدانید طبق قانون برنامه توسعه چهارم، استان کرمانشاه بعنوان قطب توسعه غرب کشور مطرح شده است. باوجود موقعیت سوقالجیشی که استان کرمانشاه دارا میباشد، اگر این پروژه تکمیل میگردید میتوانست در مبادلات ترانزیتی بین ایران و عراق نقش فراوانی ایفاء نماید. ولی افسوس علیرغم قولهای مساعدی که داده شد، این مهم مورد توجه دولتمردان قرار نگرفت. ما هنوز نمیدانیم علت این بیتوجهی چیست؟ جناب آقای رئیسجمهور! آیا میدانید شهر کرمانشاه بیش از (1100) بار مورد حمله هوایی دشمن بعثی قرار گرفت که در این حملهها اکثر زیرساختهای آن ویران گردید و بعد از جنگ نیز به تناسب ویرانیها، ساخت و ساز صورت نگرفت؟ جناب آقای رئیسجمهور! آیا میشود رشادت شیرزنان گیلانغربی که با داس و تبر به جنگ سربازان بعثی رفتند و مانع پیشروی آنان به داخل شهر گیلانغرب شدند را فراموش کرد؟ آیا میشود دلاوری و از خودگذشتگی این مردم عزیز پاوه و اورامانات که در شکستن محاصره شهر پاوه از خود نشان دادند را بیاد نیاورد؟ بیاد داریم که مردم عزیز دالاهو و اسلامآبادغرب در عملیات مرصاد دوشادوش رزمندگان اسلام جنگیدند و تنگه مرصاد را گورستان منافقین ساختند. ما نمیدانیم علت بیمهری به مردم مظلوم قصرشیرین که شهرشان صددرصد تخریب گردید و فعلاً مرزشان بر روی زوار عتبات عالیات بسته است چیست؟ ما از دولت نهم بیشتر از اینها انتظار داریم و امیدواریم با اقدامات اصلاحی که انجام خواهد داد، عقبماندگیهای استانهای جنگزده جنوب، غرب و شمالغرب را جبران نماید. اما در لایحه بودجه 85، بخش بهداشت و درمان کشور در اولویت قرار نگرفت و رشد مناسبی در این بخش نمیبینیم و اگر افزایشی رخ داده است در قسمت درآمدهای اختصاصی است که این نشان میدهد باید از جیب مردم هزینه بیمارستانها را تأمین کرد. این همان خودگردانی بیمارستانها میباشد که سالها به ناحق به بخش بهداشت و درمان کشور تحمیل گردید و همچنین در لایحه بودجه 85 باز هم مظلومیت روستاییان در رابطه با بیمه خدمات درمانی روستاییان و آب آشامیدنی سالم به چشم میخورد. همانگونه که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی میدانند، بودجه بیمه خدمات درمانی روستاییان در سال 85 نسبت به 84 حدود (60) میلیارد تومان کاهش نشان میدهد. این در حالیست که همه ما و سازمانهای بیمهگر تلاش میکنیم سرانه درمان را به (7) هزار تومان افزایش دهیم. آیا چنین چیزی امکان دارد که سرانه درمان روستاییان کمتر از شهرنشینان باشد؟ این با کجای عدالت همخوانی دارد؟ مگر میشود روستاییان عزیز را طور دیگری معاینه و درمان نمود؟ امیدوارم همکاران محترم و نمایندگان عزیز این ناعدالتی آشکار را در زمان بررسی لایحه بودجه اصلاح نمایند.اما یکی از آفتهای مدیریتی نظام ما این است که هر دولتی به سر کار میآید، شروع به حذف نیروهای توانمند مخالف جریان سیاسی حاکم بر دولت میکند که بعد از انقلاب کم و بیش شاهد این موضوع تلخ بودهایم. اما عزل و نصبهایی که در بعضی از وزارتخانهها و ادارات دولت جناب آقای دکتر احمدینژاد صورت گرفته است، بیم آن میرود تا سطح پایینترین کارکنان آن اداره ادامه پیدا کند. مسؤولین محترم باید مواظب عواقب روحی ـ روانی این موضوع باشند، چرا که بعضی از جریانهای سیاسی کشور، ارگانها و ادارات مختص به خود دارند و این درحالیست که چنین امکانی برای جریان مقابل فراهم نیست. پس باید به توصیههای دلسوزانه و پدرانه مقام معظم رهبری در این خصوص دقت بیشتری صورت گیرد. والسلام علیکم و رحمهالله رئیس ـ خیلی متشکر، خوب، نماینده پاوه صحبت کرد، نماینده ساوه هم بیاید صحبت کند، آقای اسلامی از ساوه و زرندیه، امروز قافیه جور است، پاوه و ساوه، بفرمایید. حسین اسلامی ـ بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله ربالعالمین و انه خیرناصر و معین» فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را به عموم ملت ایران تبریک میگویم. بدون شک (22) بهمن سال 1357 تبلور عینی پیروزی حق بر باطل بود، درود میفرستیم به معمار کبیر انقلاب، قافلهسالار ما، حضرت امام رحمهالله و شهدای عزیزی که با خون خود درخت تنومند اسلام ناب محمدی را سیراب نمودند. امروز انقلاب اسلامی ایران بعنوان طلایهدار حریت و آزادگی در دنیا شناخته میشود و این برگزرینی است بر تاریخ سراسر افتخار آمیز ایران که باقی خواهد ماند. نطق پیش از دستور امروز را در دو فصل به استحضار شما نمایندگان ملت شریف ایران میرسانم. 1 ـ فصل اول؛ تقدیر و تشکر از رئیسجمهور مخلص و خدمتگزار ایران اسلامی. 2 ـ فصل دوم؛ نگاه بودجه کل کشور نسبت به روستاها. لازم میدانم ابتداء از اقدام مثبت و مؤثر ریاست محترم جمهور و هیأت دولت نسبت به بازنشستگان تشکر کنم، این بازنشستگان ذخیره ایران عزیز هستند، امیدوارم نسبت به امور افزایش حقوق، رفاه حال بازنشستگان، خصوصاً شأن و منزلت این پدران و مادران عزیز توجه جدی شود. آقای رئیسجمهور! حضور حضرتعالی و هیأت محترم دولت در استانها و شهرستانها بارقه امیدی در دل ملت ایران ایجاد کرده و عمران و آبادانی را سرعت بخشیده، امیدوارم این سنت حسنه تداوم پیدا کند و موجب خشنودی رهبر معظم انقلاب و ملت غیور ایران اسلامی باشد، انشاءالله. اینجانب مراتب امتنان و تشکر خود را از این اقدام خداپسندانه اعلام میکنم و از خداوند حکیم مسألت داریم به حضرت عالی عافیت و سلامت عطاء فرماید. فصل دوم نگاه بودجه سال 1385 نسبت به روستاها، از نمایندگان محترم و عزیز استدعا دارم که به این نکاتی که عرض میکنم توجه جدی داشته باشند. از ریاست محترم جمهور در راستای نگاه مثبت به پروژههای عمرانی که افزایش چشمگیری داشته تشکر میکنم و همانند نطقهای گذشته به محضرتان عرض میکنم که نگاه سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور نگاه مثبتی نسبت به روستاها نیست، اگر تدبیر نشود ضایعه جبران ناپذیری خواهد بود. امروز همه مسؤولین شعارشان تقویت روستاها و تشویق مردم برای زندگی سالم روستایی میباشد، اما وقتی به برنامههای تنظیم شده در مورد راه روستایی، آب روستایی و جاده روستایی نگاه میکنیم نگاه درستی در سازمان مدیریت دیده نمیشود. آقای رئیسجمهور! نسبت مقایسهای بودجه آب و راه روستایی نسبت به سال گذشته در راستای آبرسانی شهرها (30) میلیارد تومان نسبت به سال گذشته کسری دیده میشود. درمورد فاضلاب نسبت به سال گذشته (18) میلیارد تومان دیده میشود و درمورد آب روستایی (118) میلیارد تومان نسبت به سال گذشته بودجه روستایی کاهش پیدا کرده است، البته این آب روستایی با احتساب (150) میلیارد تومانی است که در مجلس بهتصویب رسیده را من عرض کردم. یعنی درواقع در سال 1385 برای آب شهری (2000) میلیارد تومان بودجه دیده شده، نمایندگان عزیز توجه کنید! برای آب روستایی در سال 1385 فقط (60) میلیارد تومان بودجه دیده شده، (2000) میلیارد تومان بودجه برای آب شهری، (60) میلیارد تومان برای آب روستایی، در حالیکه (20) میلیون روستایی داریم، (40) میلیون شهری، این نسبت، نسبت معقولی نیست. آقای رئیسجمهور! در دولت گذشته بررسی شد (50) هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که باید ساماندهی شود و مبلغ (1500) میلیارد تومان در سه سال بودجه پیشبینی شد، وزارت راه اعلام آمادگی کرد، رئیس سازمان مدیریت سابق هم ردیف بودجه را مشخص کرد، ولی جناب آقای رهبر رئیس سازمان مدیریت همه این اقدامات مثبت گذشته را لغو کرد و امروز درمورد راه روستایی فقط در بودجه سال 1385 (300) میلیارد تومان پیشبینی شده که نسبت به (50) هزار کیلومتر راه روستایی این عدد، عدد قابل قبولی نیست. آقای رئیسجمهور! این بودجهای که برای سازمان جوانان و مشارکت زنان و غیره در این بودجه دیده شده، آیا اولویت کشور است؟ مشکل جوانان اشتغال است، مشکل جوانان ازدواج است، مشکل جوانان مسکن است، اگر به این سه مؤلفه توجه شود حتماً شرایط قابل قبولی را پیدا خواهیم کرد. من لازم میدانم از وزیر محترم مسکن، برادر عزیزم جناب آقای مهندس سعیدیکیا تشکر کنم، امیدوارم این بنده مخلص و کارآمد خدا بتواند بحث مسکن جوانان را ساماندهی نماید. نمایندگان ملت شریف ایران! هشدار میدهم و اعلام میکنم! این نگاه در بودجه روستاها مهاجرت به شهر را سرعت میبخشد و مشکلات زیانباری را بدنبال خواهد داشت، امیدوارم نمایندگان محترم در کمیسیون تلفیق نسبت به حذف موارد غیرضرور اقدام و بودجه روستاها را ساماندهی نمایند. آقای رئیسجمهور!... (رئیس ـ انشاءالله، وقتتان تمام شده) یک دقیقه! (رئیس ـ نه، قبلاً یک دقیقه وقت دادم) در پایان لازم میدانم از بذل توجه وزیر محترم نیرو، جناب آقای مهندس فتاح به استان مرکزی و شهرستانهای ساوه و زرندیه که از مرکز استان بازدید فرمودند و بارقه امیدی در دل مردم اراک ایجاد شد که سد کمالصالح انشاءالله به نتیجه مثبتی برسد، تشکر میکنم و مراتب تشکر سفیر دولت مهرورز در استان مرکزی جناب آقای حاجعبدالله سهرابی و مجمع نمایندگان استان را اعلام میکنم. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور: ـ آقایان: محمد خوشچهره و علیرضا محجوب نمایندگان محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و حسن سبحانی نماینده محترم دامغان به وزراء محترم امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی و صنایع و معادن درخصوص لزوم رسیدگی عاجل به وضعیت بازار سیمان، بخصوص تدبیر منطقی نسبت به قیمت آن. ـ آقای سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص توجه و رسیدگی به وضعیت نابسامان کشاورزان گوجهفرنگی کار استان بوشهر، بویژه شهرستانهای دشتی، تنگستان، دیر و کنگان. توجه و رسیدگی به وضعیت بیمه محصولات کشاورزی دیمکاران استان بوشهر، بخصوص شهرستانهای دشتی و تنگستان. به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور جلوگیری از بنبست شدن مرکز استان بوشهر به سبب ایجاد راههای منتهی به مراکز دیگر از فارس و هرمزگان. ـ آقای قاسم عزیزی نماینده محترم شازند به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در شروع عملیات اجرایی ایجاد تأسیسات فاضلاب شهرهای شازند و آستانه. ـ آقایان: اسماعیل گرامیمقدم نماینده محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، سیدرضا نوروززاده نماینده محترم اسفراین، حسین آفریده نماینده محترم شیروان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در افتتاح بیمارستان شهرستان جاجرم. ـ آقای حمیدرضا پشنگ نماینده محترم خاش، میرجاوه، نصرتآباد و کورین به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در رفع کمبود سوخت زمستانی باتوجه به سرمای شدید منطقه و مشکلات پیش آمده برای مردم. ـ آقایان: رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ و سیدعماد حسینی نماینده محترم قروه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تکمیل مطالعات و آغاز عملیات احداث راهآهن همدان ـ سنندج. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور به سازمان مدیریت و برنامهریزی جهت رعایت عدالت در تخصیص اعتبارات بخشهای مختلف برابر نیازهای واقعی در کل کشور، بخصوص بخش راه و ترابری در بودجه سال 1385. به وزیر محترم راه و ترابری در خصوص رعایت عدالت در توزیع و تخصیص اعتبارات در مقایسه استان کرمان با سایر استانها، آغاز عملیات اجرایی خط دوم جاده جیرفت ـ کرمان و جیرفت ـ کهنوج ـ رودان. ـ آقایان: ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل و شاپور مرحبا نماینده محترم آستارا به وزیر محترم امور خارجه درخصوص توجه به سوابق تاریخی ارتباط فرامرزی با روسیه و مدخلیت این تجارب در مذاکرات هستهای. به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص همانندسازی واگذاری تلفن همراه برای کلیه کادر آموزشی و اداری وزارت آموزش و پرورش. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اعمال قاطعیت در عدم صدور مجوز اکران فیلمهای مبتذل و پوچ و مروج اباحهگری و بررسی مجدد مجوزهای عجولانه روزهای پایانی دولت سابق. به رئیسجمهور محترم درخصوص اتخاذ تدابیر لازم جهت کمک به گروههای غیردولتی و آزاداندیش آمریکا در برابر گستاخی آشکار دولت آمریکا و تخصیص بودجه برای گروههای ضد انقلاب در آستانه دهه فجر برای چندمین مرتبه. ـ آقای هاشم حجازیفر نماینده محترم خوی به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تسریع در چاپ و توزیع نکاحیه و اسناد ثبتی و ارسال به شهرستان خوی. ـ آقای سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور پیگیری نسبت به حل مشکل قاچاق سوخت، بخصوص چهار نفتکش امارات متحده عربی توقیف شده در دهانه اروند با (300) هزار تن گازوئیل. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور اعلام نحوه اجرای سیاستهای اجرایی اصل (44) قانون اساسی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و گزارش آن به مجلس و مردم. ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اعلام علت عدم تکمیل مرکز بهداشت و درمان شهر ازندریان باتوجه به جمعیت (12) هزار نفری شهر. 5 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: بیژن شهبازخانی و اسماعیل گرامیمقدم نمایندگان محترم ملایر و بجنورد رئیس ـ به تذکرات شفاهی نمایندگان میرسیم، آقای محبینیا اسامی را اعلام بفرمایید تا در نهایت اختصار از این مرحله هم عبور کنیم. منشی (محبینیا) ـ اولین درخواست برای تذکر را برادرمان آقای شهبازخانی دارند، بفرمایید. بیژن شهبازخانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم با تشکر از هیأت رئیسه محترم و کسب اجازه از همکاران. تذکر بنده تذکر آییننامهای مواد (21)، (23) و (17) و اخطار قانون اساسی اصول (85) و (138) در رابطه با اختیارات رئیس مجلس و سوگندی که در صیانت از قانون اساسی خوردند و توجه به اجرای قانون اساسی و وظایف متقابل دولت برای همکاری با مجلس است. بنده از ریاست محترم مجلس درخواست کردم برای اینکه در جریان مصوبات اخیر دولت قرار بگیرم، جناب آقای دکتر حداد هم بنده را به هیأت تطبیق قوانین در مجلس ارجاع کردند که براساس اصول (85) و (138) قانون اساسی دولت موظف است آییننامهها و مصوبات خودش را برای مطابقت با قوانین و قانون اساسی به مجلس ارجاع بکند. حداقل در آن زمینهای که بنده تحقیق کردم دولت سه مصوبه در همین دو، سه ماه اخیر داشت که حتی رونوشت هم به مجلس نداده بود که من اینها را در پایان جلسه تقدیم جناب آقای دکتر حدادعادل میکنم تا انشاءالله مشخص بشود که حمایت باید در مجلس از دولت، دوطرفه باشد یا یکطرفه و اعتماد باید دوطرفه باشد یا یکطرفه؟ براساس اصول (85) و (138) دولت موظف است ظرف یکهفته کلیه مصوبات خودش را به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام بکند و رئیس مجلس اگر پس از بررسی تشخیص داد که مخالف قوانین عادی و قانون اساسی است، دستور فوری توقف آنرا صادر میکند و اگر بین رئیس مجلس و دولت اختلاف باشد، نظر رئیس مجلس مورد دقت و توجه قرار میگیرد و ارجح خواهد بود و دولت موظف است براساس مصوبه سال 1378 ظرف یکهفته پس از تصویب، کلیه مصوبات خودش را به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند، ولی بنده مخصوصاً در زمینه مصوبات اخیر تحقیقی که کردم حداقل سه مورد اصلاً رونوشت هم داده نشده که این جای نگرانی است که آیا دولت به مجلس اعتماد ندارد؟ زمینههایی که بنده تحقیق کردم، به آن هیأت هم مراجعه کردم، از وزیر اقتصاد دولت محترم هم سؤال کردم و پاسخ قانع کننده ندیدم و برای آینده نگران شدم، برخی از آن به این شرح است. رئیس ـ حالا احتیاجی نیست به آن موارد اشاره بکنید، چون آن دیگر از بحث تذکر خارج میشود، همین مقدار را اگر اجازه بفرمایید من یک توضیح بدهم (شهبازخانی ـ اگر اجازه بدهید...) نه دیگر، آن نطق میشود، از چارچوب آییننامه خارج میشود. من از شما ممنونم، عرض میکنم که دولت موظف است همه مصوبات خودش را برای مجلس بفرستد، در مجلس هم هیأت تطبیق مصوبات با جدیت و دقت کارخودش را انجام میدهد، نتایج بررسیهایشان را هم طبق یک برنامه منظمی به دفتر بنده میآورند، خود من همه این مصوبات را با قوانین تطبیق میکنم، مواردی را که نظر هیأت تطبیق مصوبات را تأیید بکنم در اینکه مغایرت وجود دارد به دولت اعلام میکنم و تلاش میکنم برای اجرای قانون اساسی و تأمین حقوق مجلس... (شهبازخانی ـ اگر اجازه بدهید...) حالا اگر لازم شد میکروفون تان را باز میکنم. گاهی ممکن است اتفاق بیفتد، از انبوه مصوبات، بعضی از مصوبات فراموش بشود که مجلس فرستاده بشود، ما اینها را بررسی میکنیم، موارد سهگانهای هم که شما اشاره میکنید به مجلس ارسال نشده بوده، به من لطف کنید، من حتماً از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس رئیسجمهور که خودشان نماینده و عضو هیأت رئیسه بودند، پیگیری میکنم و اینرا خلاف میدانیم اما تصور نمیکنم که تعمدی در کار باشد که دولت مصوبات خودش را برای ما نفرستد. گاهی هم در دولت سابق این اتفاق میافتاده و هم ممکن است در دولت فعلی اتفاق بیفتد. ضمناً اشاره میکنم که در روزهای پایانی دولت سابق تعداد زیادی مصوبه بهتصویب رسیده که تا مدتها، تا همین اواخر هیأت تطبیق مصوبات سرگرم رسیدگی به آن مصوبات روزها و هفتههای پایانی دولت گذشته بوده، ممکن است بعضی از مصوبات جدید دولت هنوز در صف نوبت قرار داشته باشد. حالا با این توضیح من اگر هنوز از تذکر شما مطلبی باقی است بفرمایید. میکروفون آقای شهبازخانی را باز کنید. شهبازخانی ـ جناب آقای رئیس! بعضی از مصوبات دیگر نوشداروی پس از مرگ سهراب میشود، من یکی، دو مورد را اشاره میکنم، ببینید! در قانون بودجه سالیانه، بند «ذ» تبصره (2) ما (1500) میلیارد تومان کمک فنی اعتباری به دولت دادیم تا ظرف یکماه آییننامه اجرایی آنرا استانی تنظیم بکنند و سهمیه همه استانها را بدهند، الان در سفرهای استانی به صورت یک تصمیم انقلابی از این محلی که مجلس مصوب کرده فقط به استانهایی که سفر میشود، سهمیه تخصیص میدهند، (130) میلیارد تومان، (150) میلیارد تومان، واقعاً مگر مشکل بیکاری فقط این سه، چهار استان دارند؟ مگر استانهای دیگری مثل کرمانشاه، لرستان، همدان، قزوین مشکل بیکاریشان حل شده؟ آیا میشود به بند «ذ» تبصره (2) قانون بودجه بخشینگری بکنیم؟ رئیس ـ دیگر اینها وارد محتوا شدن است، اجازه بفرمایید... شهبازخانی ـ مواردی است که بنده از رئیس بانک مرکزی پرسیدم توضیح نمیدهد، از وزیر اقتصاد پرسیدم توضیح نمیدهد. (30) میلیارد تومان به هر استانی اضافه میدهد، ما موارد را باور کنیم یا این (4600) میلیارد تومان کسری را؟! رئیس ـ آقای شهبازخانی! اگر حضرتعالی واقعاً راجع به این موضوع نظری دارید در نطق قبل از دستور بفرمایید، تصدیق میکنید که مقام تذکر، مقام ورود در محتوا نیست، این بحث محتوایی که خلاف قوانین است یا نه، کار همان هیأت تطبیق مصوبات است و نهایتاً هم تشخیص رئیس مجلس است. بهرحال من تشکر میکنم و نسبت به تطبیق مصوبات دولت با قوانین حساس هستم و پاسدار حق مجلس و نمایندگان برطبق قانون اساسی هستم، از جنابعالی هم خواهش میکنم آن سه موردی که میفرمایید به مجلس ارسال نشده بوده به من لطف کنید که پیگیری کنم. منشی (محبینیا) ـ نفر بعدی منصرف هستند، از ایشان متشکرم. بعد از ایشان جناب آقای مرحبا هستند (مرحبا ـ من هم منصرف هستم، صحبت نمیکنم) خیلی ممنون و متشکر، نفر چهارم هم منصرف هستند که از ایشان هم تشکر میکنیم. رئیس ـ اسمهای منصرفین را هم بخوانید. منشی (محبینیا) ـ آقای دکتر! خودشان خواستند که خوانده نشود، شرمنده، ببخشید. نفر بعد جناب آقای گرامیمقدم هستند، بفرمایید.اسماعیل گرامیمقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم من خدمتتان کوتاه عرض میکنم. ماده (193) آییننامه که درخصوص سؤال نمایندگان مجلس از وزراست که من بصورت کوتاه عرض میکنم، مابقی را برای هفتههای بعد میگذارم. ببینید آقای رئیس! سؤالهایی که از وزراء میشود بایستی طبق ماده (193) آییننامه در کمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. اخیراً بعضی از سؤالها، بخصوص سؤالی که امروز از وزیر محترم نفت در کمیسیون انرژی مطرح است میبایستی در کمیسیون صنایع و معادن که کمیته پتروشیمی، هوافضا و صنعت در آن هست ارجاع داده بشود، ولی متأسفانه به کمیسیون انرژی ارجاع داده میشود. من خواهش میکنم که حضرتعالی بر این قضیه نظارت بفرمایید و تذکر بدهید که در همان کمیسیون مربوطه که تخصصی است مورد بحث قرار بگیرد. چون اعتبارات و بودجه هر ساله در رابطه با مسایل پتروشیمی در کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار میگیرد، تشکر میکنم. رئیس ـ خیلی ممنون. هیأت رئیسه انشاءالله دقت کنند که ارجاع سؤالات به کمیسیونها به تناسب موضوع صورت بگیرد. 6 ـ تصویب لایحه یکفوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور رئیس ـ جناب آقای حاجیبابایی وارد دستور بشویم. منشی (حاجیبابایی) ـ اولین دستور ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یکفوریتی متمم قانون بودجه سال 1384