بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و پنجاه و هشتم(258) 9 مـهـر مــاه 1385 هجریشمسی 7 رمضانالمبارک 1427 هجریقمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمدمهدی مفتح، قدرتالله علیخانی، علیاکبر قبادیحمزهخانی و محمدرضا تابش.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تصویب مجدد تحریم ایران از سوی مجلسین آمریکا و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسها.5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت ارتحال آیتالله یثربی.6 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور. 7 ـ تذکر آییننامهای آقای سیدمحمدجعفر ساداتموسوی نماینده محترم مبارکه.8 ـ رد تقاضای اعلام وصول طرح الحاق اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان به قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی (در اجرای ماده 133آییننامه داخلی).9 ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه یکفوریتی اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1385 کل کشور بمنظور اختصاص (2) درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استانهای نفتخیز و گازخیز و شهرستانهای محروم کشور.10 ـ تصویب تقاضای یک فوریت جهت بررسی لایحه اصلاح جداول (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند «د» تبصره (11) قانون بودجه سال 1385 کل کشور. 11 ـ طرح سؤال آقایان: سیدمحمدرضا میرتاجالدینی و حسین شیخالاسلام نمایندگان محترم تبریز و تهران از آقای متکی وزیر محترم امور خارجه. 12 ـ قرائت نامه آقای عبدالرضا مصری (وزیر محترم پیشنهادی رفاه و تأمین اجتماعی) به ریاست محترم جمهوری مبنی بر تقاضای تعویق اخذ رأی اعتماد به ایشان. 13 ـ استرداد یکفقره سؤال.14 ـ اعلام وصول (5) فقره سؤال.15 ـ اعلام وصول یک فقره نامه.16 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.17 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و سه دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 197 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و پنجاه و هشتم روز یکشنبه نهم مهرماه 1385 هجریشمسی مطابق با هفتم رمضان 1427 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد رد لایحه یکفوریتی اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1385 کل کشور بمنظور اختصاص (2) درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استانهای نفتخیز و گازخیز و شهرستانهای محروم کشور. 2 ـ بررسی طرح یکفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (168) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی. 3 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه استفساریه تبصره (4) ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل. 4 ـ گزارش شور دوم کمیسیون فرهنگی درمورد طرح ساماندهی مد و لباس. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی درمورد لایحه اصلاح ماده (18) اصلاحی قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب. 6 ـ گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه اصلاح ماده (9) قانون اصلاح پارهای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی بانوان شاغل، خانوارها و سایر کارکنان مصوب 1379. 7 ـ سؤال آقایان: سیدمحمدرضا میرتاجالدینی و حسین شیخالاسلام نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر و تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از وزیر محترم امور خارجه. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 58 ـ 54 از سوره مبارکه «یونس» توسط قاری محترم آقای محمدرضا خرمیان تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ لَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ ما فِی الْأَرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ وَ أَسَرُّوا النَّدامَهَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ * أَلا إِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ *هُوَ یُحیِی وَ یُمِیتُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ * یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ * قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ * (صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاری محترم آقای خرمیان سپاسگزاری میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمدمهدی مفتح، قدرتالله علیخانی، علیاکبر قبادیحمزهخانی و محمدرضا تابش رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از : ـ محمدمهدی مفتح نماینده محترم رزن. ـ قدرتالله علیخانی نماینده محترم بویینزهرا و آوج. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ علیاکبر قبادیحمزهخانی نماینده محترم مرودشت و ارسنجان. ـ محمدرضا تابش نماینده محترم اردکان. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) آقای مفتح بفرمایید. محمدمهدی مفتح ـ بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله ربالعالمین والعاقبه للمتقین» حضور در ضیافت رمضان بر شما و همه دعوت شدگان به این بزم الهی مبارک باد. ضیافت در ماهی که برکات الهی در تمام لحظات شب و روز آن جاری است تا هر میهمان به میزان وسع خود از آن بهرهبرگیرد و شب قدر شبی فراتر از هزار ماه، شبی که سرنوشت یکسال رقم میخورد در آن قرار دارد. درود و سلام بر پیامبر رحمت، نبیاعظم و اهل بیت معصومش خصوصاً آخرین آنان حضرت بقیهاللهالاعظم (عجلالله تعالیفرجهالشریف) و بر نواب عظیمالقدرش خصوصاً مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی). درود و سلام بر شهید بزرگ این ماه، مولای موحدان و متقیان و بر دیگر شهدای اسلام از آغازین تا امروزین آنان که خون پاکشان رشد و بالندگی این دعوت الهی را سبب شد و عظمت و اقتدار و افتخار امروز ما برخاسته از آن جانفشانیهاست. 1 ـ در این روزها مسائل مختلف اقتصادی اعم از اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی، متمم بودجه و غیر آن مورد توجه محافل علمی، اقتصادی و سیاستگذاری برای نیل به رشد مطلوب اقتصادی کشور است. تأمین سرمایه و منابع مالی مورد نیاز یکی از مهمترین لوازم تحقق این هدف بوده که درکنار تأمین دیگر نیازمندیهای تحقق آن، مجموعاً رشد اقتصادی را محقق میسازد. قطعاً آنچه مورد توجه و نیاز است رشد مطلوب در تمامی شاخصهای اقتصادی است. اگرچه مسؤولان بخشی، تنها رشد مثبت در شاخصهای تحت مسؤولیت خود را پیگیری کنند، ولی بایستی مسؤولان فرابخشی تمام اجزای اقتصاد را با هم نگریسته و رشد مطلوب را در کل اقتصاد کشور دنبال نمایند و نقاط بهینه و تعادل را در هر عرصه اقتصاد بیابند، بنحوی که در مجموع حداکثر رشد با حداقل نرخ تورم، حداکثر اشتغال با حداقل وابستگی به نفت، حداکثر رفاه مردم و حداقل اختلاف در درآمد دهکها و دهها شاخص دیگر را در یک مسیر پر شتاب و رو به جلو در جهت نیل به اهداف مقرر در سند چشمانداز بیستساله کشور بدست آوریم. اگر فرض کنیم که برنامه پنجساله چهارم بر این مبنا و درجهت نیل به این اهداف که توسط دولت هشتم تدوین و در مجلس ششم تصویب شده است، میباشد، آنگاه نقاط تعادل و شاخصهای مذکور در آن سند نشانههایی برای حرکت صحیح در این مسیر باید باشد و اگر این فرض صحیح نباشد، اولین اقدام دولت و مجلس باید طراحی و تهیه این نشانههای مسیر حرکت باشد. در هفته گذشته چهل و ششمین مجمع عمومی بانک مرکزی برای رسیدگی به عملکرد بانک مذکور در سال 1384 برگزار گردید که لازم میدانم بعنوان نماینده شما عزیزان و قوه مقننه در شورای پول و اعتبار گزارش بسیار مختصری از اهم آن را به عرض برسانم. گزارش وضعیت اقتصادی کشور در سال 84 که توسط رئیس کل محترم بانک مرکزی در آن جلسه ارائه گردید، حاکی از رشد (4/5) درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در سال 84 بود که نسبت به رقم (8/4) شاخص مذکور در سال 83 نشان از (6/0) واحد درصد شتاب بیشتر در این شاخص را دارد. همچنین در کنار دیگر نتایج مثبت حاصل از عملکرد اقتصادی کشور در سال 84 توجه به مواردی همچون تغییر ترکیب درآمدهای دولت بضرر درآمدهای مالیاتی که سهم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدها از (1/82) درصد در سال 83 به (2/67) در سال 84 کاهش یافته است و همچنین رشد (5/28) درصدی فروش ارز توسط بانک مرکزی در بازار بین بانکی نسبت به سال 83 البته در کنار رشد مثبت (8/28) درصد تسهیلات اعطایی از حساب ذخیره ارزی نسبت به سال 83. کسری بیش از (130) هزار میلیارد ریالی تراز عملیاتی دولت، رشد (3/34) درصد نقدینگی که (3/10) درصد بیش از هدف مقرر در برنامه است، البته در کنار تورم (1/12) درصد که (3/3) درصد کاهش شتاب نسبت به سال 83 را نشان میدهد، افزایش (9/42) درصدی مانده داراییهای خارجی بانک مرکزی که دلیل عمده آن خرید ارز دولت برای تأمین منابع ریالی بودجه و عدم امکان فروش کامل آن در بازار بین بانکی اعلام شد و همچنین رشد (1/67) درصدی مطالبات بانک مرکزی از بانکها، البته در کنار کاهش (9/6) درصد مانده بدهی بخش دولتی و دولت به بانک مرکزی قابل توجه است که بایستی در تصمیمگیریهای کلان دولت و مجلس در راستای تنظیم سمت و سو و سرعت حرکت اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد. 2 ـ استان همدان که بحمدالله از نظر سرمایه انسانی و همچنین پتانسیل و سرمایههای فیزیکی از موقعیت ویژهای در کشور برخوردار است، متأسفانه هنوز نتوانسته است به جایگاه بایسته خود در اقتصاد کشور دست یابد، به همین دلیل است که یکی از مصوبات سفر رئیسجمهور محترم و پرتلاشمان جناب آقای دکتر احمدینژاد به استان ما وظیفهای بود که برعهده سازمان مدیریت و برنامهریزی و وزارت صنایع قرار گرفت مبنی بر آنکه علت عدم رشد صنعت را در این استان بررسی نمایند. برای اینکه وضعیت اقتصادی این استان در تابلویی هر چند مختصر به تصویر کشیده شود تا راهنمایی برای حل مشکلات آن خصوصاً بیکاری وسیع باشد، با استفاده از آمار حساب تولید استانهای کشور در سال 82 که آخرین آمار رسمی منتشر شده در این رابطه است چند نکته را به عرض میرسانم. استان همدان در سال 1382، (17) هزار و (790) میلیارد ریال ارزش افزوده کشور را که حدود (6/1) درصد کل ارزش افزوده کشور میباشد ایجاد نموده است. درحالیکه جمعیت (1) میلیون و (724) هزار نفری آن، (6/2) درصد از جمعیت (66) میلیون و (480) هزار نفری کل کشور میباشد. در شرایطی که سهم بخشهای عمده اقتصادی در محصول ناخالص داخلی سال 82 در کشاورزی (8/10) درصد، در صنعت و معدن (8/32) درصد، خدمات (5/48) درصد در کل کشور بوده است، از صددرصد ارزش افزوده ایجاد شده در استان همدان در سال مذکور (2/27) درصد آن مربوط به کشاورزی، (8/13) درصد صنعت و (6/52) درصد خدمات بوده است. نهایتاً استان همدان در کنار (6/2) درصد جمعیت کشور مجموعاً (5/1) درصد از محصول ناخالص داخلی را در سال 82 تولید نموده است که مجموعاً سهم آن در بخش کشاورزی (8/3) درصد، صنعت و معدن (6/0) درصد و خدمات (6/1) درصد در کل کشور بوده است. امید آنکه مسؤولان و برنامهریزان با تکیه بر نقاطی که پتانسیل سریع رشد دارد (همچون بخش صنعت و معدن) زمینه رشد تولید، افزایش درآمد و کاهش بیکاری را در استان همدان فراهم آورند. 3ـ شهرستان محروم رزن که هر سهبخش قروه درجزین، سردرود و مرکزی آن در مصوبات هیأت محترم دولت محروم شناخته شده است، در کنار برخورداری از افتخارات بزرگ فرهنگی و علمی در شاخصهای اقتصادی محرومترین شهرستان در استان همدان میباشد. هرچند تلاشهای فراوانی در جهت رفع محرومیت و ایجاد امکانات اقتصادی برای مردم عزیز و ولایتمدار این شهرستان اعم از شهرهای رزن، دمق و قروهدرجزین و تمامی روستاهای آن بعمل آمده است که موجب تقدیر و تشکر فراوان است، ولی هنوز عمق و وسعت محرومیت در شهرستان زیاد است. کمبود آب شرب، نامناسب بودن وضعیت آن در برخی روستاها، توجه ویژه مسؤولان آب و فاضلاب روستایی را چه در زمینه تخصیص اعتبارات بیشتر و چه در راستای سرعتبخشیدن به جذب اعتبارات مصوب و حل سریعتر مشکلات مردم ایجاب مینماید. آب کشاورزی نیز وضعیت بهتری از آب شرب ندارد. هرچند شهرستان رزن یکی از قطبهای کشاورزی استان است و علیرغم گذشت سالیان دراز از ممنوعه اعلام شدن دشت رزن هنوز اقدام و چارهاندیشیِ درخور، از وزارت نیرو برای حل این معضل ندیدهایم، از وزارت نیرو انتظار انجام اقدامات لازم برای مهار آبهای جاری در شهرستان، برای افزایش آبهای زیرزمینی و کاهش مشکلات آب کشاورزی شهرستان را داریم. مشکل بیکاری در رزن بزرگترین معضل این شهرستان میباشد. جوانان تحصیلکرده و غیر آن که هم برای تأمین معاش خود و بعضاً پدر و مادر و یا خانواده خود و هم برای مشارکت در تلاش اقتصادی کشور هر روزه بدنبال یافتن شغلی به این و آن سر میزنند در این شهرستان فراوان است. (رئیس ـ آقای مفتح! وقت شما تمام شد) چشم، چند ثانیهای تمام میکنم. توجه تمامی مسؤولان در کلیه بخشهای اقتصادی کشور خصوصاً صنعت و معدن و خدمات را در مرکز و استان به انجام اقدامات لازم برای حل این مشکل بزرگ بصورت ویژه جلب مینمایم. آسفالت راههای روستایی توجه ویژه وزارت محترم راه و ترابری را میطلبد. ضمن تشکر از مسؤولان محترم، تخصیص اعتبارات و امکانات بیشتر ضروری است. گازرسانی ازجمله نیازهای حاد مردم عزیز در این شهرستان سردسیر میباشد. ضمن تشکر از توجه وزیر محترم نفت و مدیرعامل محترم شرکت گاز استمرار آن را تا اتمام گازرسانی به تمام روستاهای شهرستان میطلبم. تصویب وامهای مقاومسازی روستایی بارقه امیدی در دل مردم زلزلهزده شهرستان رزن که علیرغم گذشت بیش از (4) سال از زلزله هنوز بسیاری از آنان در منازل آسیبدیده در زلزله بناچار زندگی میکنند، ایجاد میکند. برخود لازم میدانم از عنایات ویژه ریاست محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کلیه دستاندرکاران تشکر نمایم. اینهمه تلاش متأسفانه با گرانی مصالح ساختمانی خصوصاً آهن آلات و کمبود سیمان ما را به نتیجه مطلوب که احداث بنای مقاوم برای روستاییان است، نمیرساند. (رئیس ـ خیلی ممنون) یک پاراگراف آقای دکتر! (رئیس ـ دیگر الان دو دقیقه گذشته، حالا طوری نمیشود، تشکر میکنم) فقط توجه دولت را برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی جلب میکنم. والسلام علیکم و رحمهالله رئیس ـ ممنون و متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ ناطق بعدی آقای علیخانی هستند، بفرمایید. قدرتالله علیخانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم حلول ماه مبارک رمضان را به همه ملت ایران و همکاران عزیز تبریک میگویم. ضمن آرزوی توفیق و سلامتی برای مقام معظم رهبری امیدوارم خداوند متعال پاداش عبادات ما در این ماه فرصت خدمترسانی هرچه بیشتر به مردم شریف ایران اسلامی قرار دهد. در سالهای گذشته بسیاری از صاحبنظران، پرداختن نمایندگان مجلس به مسائل منطقهای را باعث غفلت آنها از مسائل ملی و مهم دانستهاند. اینجانب با این صاحبنظران در این مورد اختلافنظر دارم و معتقدم مشکلات تجمیع شده کشور ناشی از گرفتاریهایی است که مردم مناطق مختلف دارند و بیتوجهی به آنها به معنای گسترش همان مشکلات به سایر نقاط کشور و افزایش گرفتاریها در سطح ملی است. اما حتی اگر نظر این افراد را بپذیریم، امروزه بسیاری از مشکلات در استانهای مختلف با اختلاف و تفاوت بسیار اندک وجود دارد. لذا با طرح نمونههایی از استان قزوین که یقین دارم مشابه آن در استانهای دیگر نیز با شدت و ضعفهای متفاوت وجود دارد، خواستار توجه دولتمردان به آنها هستم. همچنین از همکاران محترم خود میخواهم با پیشبینی روشهایی برای اعمال هرچه دقیقتر وظایف نظارتی مجلس اجازه ندهیم امید مردم از مجلس نیز قطع شود. یکی از مهمترین مسائلی که بیتوجهی به آن علاوه بر از همپاشیدگی بسیاری از خانوادهها موجب تهدید امنیت ملی و نیز عاملی برای عقبماندگی اقتصاد کشور میشود بیتوجهی به مسائل کارگری بویژه واحدهای تولیدی است که کارگران آنها ماههاست حقوق نگرفتهاند و متأسفانه بجای حل مشکل، تنها با برخوردهای قهرآمیز و یا بیمحلی از سوی مقامات مربوطه مواجه شدهاند. در استان قزوین حدود (30) واحد تولیدی با چنین مشکلاتی دست گریبان هستند، رئیسجمهور محترم در سفر استانی خود که یقیناً (114) روز پیش انجام شد از حل مشکل این واحدها در یک دورهای یکماهه خبر دادند، اما نهتنها این مشکلات حل نشده، بلکه کارگرانی که به توصیه رئیسجمهور برای فریاد زدن مشکلات خود به مراکز مختلف وابسته به نظام مراجعه کردند و بعنوان آخرین پناهگاه، دفتر ریاست جمهوری را انتخاب کردند، موفق به ملاقات با مسؤولین مربوطه و انتقال مستقیم گرفتاریهای خود به مسؤولان نشدهاند. نتیجه اینکه اگر در زمان سفر ریاست جمهوری به قزوین تنها (4) واحد تولیدی در شرایطی بحرانی بودهاند که قرار بود ظرف یکماه مسائل آنها حل شود، امروز تعداد این واحدها در قزوین رو به افزایش یافته و در سراسر کشور به صدها مورد رسیده است. موضوع دیگر انتظارات بحقی است که بخاطر افزایش قیمت نفت در مردم ایجاد شده و بعضی از مسؤولان نیز با وعدههای مکرر به آن دامن زدهاند. حداقل توقع مردم در این مقطع افزایش نسبی وضعیت رفاهی و یا حداقل بدتر نشدن وضعیت اقتصادی است. برخی مصوبات استانی هیأتدولت که در زمان سفر امیدهای فراوانی در مردم ایجاد کرد، بخاطر عدم اجرای آنها تنها به عاملی برای بیاعتمادی مردم به همه مسؤولین اجرایی کشور و حتی نمایندگان مجلس شده است. اینجانب کم و بیش از سایر همکاران نیز اخباری درمورد عدم اجرای مصوبات استانی شنیدهام اما آنچه مربوط به استان قزوین میباشد با قاطعیت میگویم که حتی گامهای اولیه برای آغاز قریببهاتفاق وعدهها انجام نشده است. بعنوان نمونه تنها به موضوع گازرسانی یکصد روستا اشاره میکنم که بهموجب قسمت «د» از بند (24) مصوبات استانی دولت قرار شده است طی برنامه چهارم انجام شود، اما هنوز حتی برای یکمورد هم اقدامی نشده است، درحالیکه سهم جاری خود استان حداقل (25) مورد میباشد، ضمن آنکه برخی موارد که قبلاً کلنگزنی شده بود به بهانه نرسیدن بودجه متوقف شده است. البته امیدوارم مسؤولان مربوطه در پاسخ به نطق اینجانب با ارائه آمارهای نهچندان دقیق از پروژههایی که اجرای آنها به موجب بودجه مصوب مجلس برای استان انجام شده است، نخواهند عدم اجرای مصوبات استانی را توجیه کنند. من در اینجا از مسؤولان عالیرتبه دولت که تاکنون ادعا کردهاند (مثل برادرمان آقای سعیدلو و جناب آقای الهام) وعدههای دولت در حد (85) یا صددرصد انجام شده است، میخواهم لیستی از پروژههای عمرانی و اقتصادی که قبلاً در بودجه استانی وجود نداشته و به برکت سفر استانی تصویب شده را بهمراه میزان پیشرفت پروژه دراختیار مردم و نمایندگان آنها بگذارند. گرانی و تورم نیز از موضوعاتی است که تحمل آن برای مردم بویژه باتوجه به افزایش بیسابقه قیمت نفت بهیچوجه قابل قبول نیست، متأسفانه برخی مسؤولان دولتی نیز گویا هیچ رسالتی برای خویش قائل نیستند جز آنکه با تکذیب گرانیها و یا ارائه توجیهات عجیب و غریب بر زخم مردم نمک بپاشند. اینجانب با هشدار این نکته که عدم اجرای وعدههایی که توسط مسؤولان داده میشود، تنها باعث بیاعتمادی به آن مسؤولان نخواهد شد و همه کارگزاران حکومتی را بیتوجه به مردم معرفی خواهد نمود، توصیه میکنم مسؤولان دولتی با کسب تجربه از (14) ماه دوره مسؤولیت خود با بهرهگیری از فرصتهای اقتصادی موجود بفکر حل مشکلات مردم باشند و از ارائه وعدههای غیر قابل اجراء خودداری نمایند. همچنین بصورت سربسته، نگرانی خود را از برخی اقدامات و اظهارات که تنها نتیجه آن گسترش فرهنگ ریا و تظاهر در کشور میباشد، ازجمله برخی شعارهایی که درمورد امکانات دراختیار دولتمردان داده میشود را اعلام میکنم. مسؤولان کاری نکنند و چیزی نگویند که در آینده ناچار به نقض آن شوند، مانند موضوع هواپیمای تشریفات دولتی. البته استان قزوین برخی از مشکلات خاص خود را نیز دارد. بعنوان نمونه به سد طالقان اشاره میکنم. اداره این سد که براساس روال همیشگی دوسوم آب آن مربوط به استان قزوین و یکسوم آب آن برای شرب استان تهران میباشد، تا چندی قبل دراختیار استان قزوین بود، اما علیرغم تأکید رئیسجمهور محترم بر واگذاری اختیارات به مدیریت استانها و کاهش تمرکزگرایی، در مورد سد طالقان مدیریت آن را بعهده آب تهران گذاشتند که در همین جا از وزیر محترم نیرو میخواهم وعده خود در جلسه مجمع نمایندگان استان مبنی بر بازگرداندن مدیریت سد به استان قزوین را اجراء کند. اینجانب در اینجا لازم میدانم که با توجه به وصول قریبالوقوع لایحه متمم بودجه، به همکاران عزیز توصیه کنم ابتداء از میزان و نحوه جذب بودجهها بویژه بودجههای عمرانی در ششماهه اول سال اطمینان حاصل و سپس متمم درخواستی را مورد توجه قرار دهند. البته خوشبختانه قبل از توصیه اینجانب، رئیس محترم مجلس نیز بر این نکته تأکید کردند و اینجانب نیز از باب «تذکار» آن را تکرار میکنم، زیرا براساس اطلاعات اینجانب در بسیاری از استانها هنوز بودجههای مصوب ششماهه اول (جز بودجههای جاری) حتی به میزان (20) درصد نیز بصورت واقعی جذب نشده است. نکته دیگر، دخالت دادن سلیقههای فردی در امور سیاسی و اجرایی است. یک نمونه از آن که در روزهای اخیر به مطبوعات و رسانهها نیز کشیده شد، نحوه انتخاب هیأت نظارت بر انتخابات شوراهاست که بهیچوجه با دو دوره قبلی که هر یک از دورهها اکثریت مجلس در اختیار یکی از طیفهای سیاسی بود قابل مقایسه نیست. این کار پیشاپیش موجب نگرانیها و شائبههایی در زمینه تلاش برای یکدست شدن هرچه بیشتر نهادهای اجرایی و سیاسی کشور بخصوص که این روزها شاهد آن هستیم (رئیس ـ آقای علیخانی وقتتان تمام است) جناب آقای علی جنتی کنار گذاشته شد و در وزارت کشور برادر هاشمی وجود داشت، یک برادر ثمرهایهاشمی هم به آن ملحق شد، قابل مقایسه نیست، این کار پیشاپیش موجب نگرانیها و شائبههایی در زمینه تلاش برای یکدست شدن هرچه بیشتر نهادهای اجرایی و سیاسی میباشد. دلسوزانه میگویم، این موضوع بخصوص با توجه به بحرانهای فراوان و تهدیدهای متعددی که علیه کشورمان وجود دارد، تنها باعث کاهش مشارکت مردم و به عبارت دیگر، طمع دشمنان به کاهش مقبولیت نظام خواهد بود. البته اگر دوستان تصمیمگیر در این مورد به یک سؤال ساده پاسخ دهند، شاید مشکل حل شود (رئیس ـ آقای علیخانی خیلی ممنون) راستی بدنبال چه هستید؟ من از ریاست محترم مجلس که واقعاً همیشه با تدبیر عمل کردهاند و سعهصدر خودشان را همیشه نشان دادهاند درخواست میکنم بعضی از استانهای دیگری هم که مشکل دارند و بحق هم مشکلشان حق است، از جناب آقای دکتر حدادعادل خواهش میکنم مشکل بقیه استانها را هم در رابطه با هیأت نظارت بر شوراهای کشور، انشاءالله حل کنند. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ خیلی ممنون، حالا این مشکل کارگران قزوین هم که بارها تذکر کتبی و شفاهی دادهاید، بنده از کمیسیون اجتماعی درخواست میکنم یک کمیته ویژهای برای رسیدگی به این موضوع تعیین کنند که این مسأله بیش از این انشاءالله به درازا نکشد. (علیخانی ـ احسنت) ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای قبادی بفرمایید. علیاکبر قبادیحمزهخانی ـ بسمالله الرحمن الرحیم «اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله و تجعلنا فیها من الدعاه الی طاعتک و القاده الی سبیلک و ترزقنا بها کرامه الدنیا و الاخره». انشاءالله که خداوند روزه همه ما را مقبول درگاهش قرار دهد و بتوانیم در مسیری که در دعای افتتاح در ماه رمضان برای ما گشوده است، در جهت تحقق دولت کریمه انشاءالله موفق باشیم. با وجود اینکه چندین دستگاه نظارتی در کشور وجود دارد، امر نظارت در کشور امری فراموش شده است. عملکرد تبصرههای بودجه در سال جاری و در سالهای گذشته نشاندهنده این است که ما با قانونگذاری و عملکردمان فاصلههای بسیاری را مشاهده میکنیم. بحث از متمم بودجه است که افتخاری است که دولت عملکردش بنحوی باشد که بتواند در مدت کوتاهی اعتبارات مصوب را در جهت عمران مملکت هزینه کند و بتواند در نیمه دوم سال از متمم بهرهمند باشد، ولی تخصیصهای موجود نشاندهنده این وضعیت نیست. تصویب قوانین آزمایشی با استفاده از اصل (85) قانون اساسی امری مبارک است، ولی آنچه در گذشته اتفاق افتاده و اکنون در حال اجراست با اهداف اصل (85) تفاوت و مغایرت اساسی دارد. عزیزان من! نتایج قوانین گذشته تاکنون به مجلس ارائه نشده و معمولاً ما به تمدید قوانین آزمایشی اقدام کردهایم. فاصله عملکرد اجرایی با اهداف برنامه نیز از معضلات جدی سیستم برنامهریزی کشور است که چنانچه مجلس و دولت در جهت کاهش این فاصله اقدام جدی بعمل نیاورند، تحقق اهداف برنامه و چشمانداز (20) ساله به آرزویی تبدیل خواهد شد. در برنامه چهارم توسعه قرار بود با توجه به اهداف بلند نظام، سالانه حداقل در (4000) هکتار شبکه آبیاری و زهکشی احداث شود. عملکرد برنامه در دوساله گذشته کمتر از (10) درصد است. قرار بود برای جبران کسری (6) میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی که امنیت غذایی و امنیت سکونتگاههای کشور را تهدید میکند اقدامی مؤثر صورت گیرد و ما در طول برنامه حداقل (25) درصد این کسری را جبران کنیم. نه اعتبارات پیشنهادی، نه برنامههای پیشنهادی و نه جهتگیری و اقدام دستگاههای اجرایی، تناسبی برای حل این معضل بزرگ ملی ندارد. در این راستا استان بزرگ فارس که در دو دهه اخیر افتخارآفرین تولید اول گندم کشور بوده است، با یکسوم افت منابع آب زیرزمینی کشور مواجه است، بیش از (2) میلیارد مترمکعب. ولی در دو دهه اخیر سهم اعتبارات عمرانی تخصیصیافته در این جهت بسیار ناچیز بوده و متأسفانه آن تولید اساسی خدمت ملی فارس در معرض تهدید است. اگر برای استانهای نفتخیز کشور سهم خاصی از درآمد نفت لحاظ میشود، آیا برای استانهایی که تولید ملی و اقتصاد ملی را در کشاورزی به ارمغان آوردهاند نباید سهم ویژهای برای حفظ همین بنیه و توسعه توان ملی بکار گرفته شود؟ بسیاری از آییننامهها و لایحههای مرتبط با تکالیف برنامه هنوز ارائه نشدهاند. نرخ بیکاری در فارس براساس آمارهای منتشرشده حدود (5/13) درصد است و نرخ اشتغال ناقص حدود (6) درصد، یعنی جمعاً اگر نصف اشتغال ناقص را بیکاری فرض کنیم ما در فارس با حدود (16) درصد بیکاری مواجه هستیم (رئیس ـ آقای قبادی وقت جنابعالی تمام شد، من خیلی آرام میگویم که شما هم ارتفاع کم کنید). میزان جذب اعتبارات و تسهیلات اشتغالزای زودبازده متأسفانه کمتر از (5) درصد بوده و در این راستا که دولت خدمتگزار و مجلس باید راهکاری را برای برون رفت از این نقیصه موجود اتخاذ کند تا بتواند در جهت رفع بیکاری اقدام مؤثری صورت بگیرد. نحوه خصوصیسازی در سالهای اخیر نه تنها توسعه اشتغال و سرمایهگذاری را باعث نشده، بلکه متأسفانه تقریباً کلیه واحدهای صنعتی شهرستان مرودشت را به تعطیلی و یا رکود گرفتار کرده. و نکته آخر که عرض کنم بیش از (15) سال است که چندین سد در استان فارس در حال اجراست ولی متأسفانه هنوز به بهرهبرداری نرسیدهاند و آنهایی که در حال آبگیری هستند هیچگونه شبکه آبیاری و زهکشی برای آنها در نظر گرفته نشده است. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای تابش بفرمایید. محمدرضا تابش ـ بسمالله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران محترم در ماه مبارک رمضان. جا دارد که در این ماه عزیز آرمانهای بلند مردم فداکاری را بازخوانیم که برای استقرار نظامی «دینمدار و مردمسالار» در پی تحقق «آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی» برآمدند و از خود بپرسیم که در ادامه این خواست و تلاش در کجا هستیم؟ بیشک «دین» و «ملت» دو پایه ایجاد وضعیت و چشماندازی نو برای ایران بوده و هست و فرسایش انگیزههای مشارکتجویانه مردم و فهم تنگنظرانه از دین مهمترین آفتهایی است که سرمایه اجتماعی این سرزمین یعنی اعتماد، مشارکت و امید همگانی را از میان میبرد. بر این اساس به نکاتی چند در این فرصت کوتاه اشاره میکنم: 1 ـ اسلام و ایران همچنانکه با فرصتهایی بزرگ روبرو هستند، تهدیدهایی بزرگ نیز در پیش رو دارند. مهمترین تهدیدها ارائه تصویری ناکارآمد از نظام، مخدوش کردن چهره رحمانی و مردمسالار دین و ترویج خرافات و فرهنگ تظاهر و ریا و تملق است. جامعه دینی همچنانکه ممیزات مثبت و خاص خود را دارد، مخاطرات ویژهای نیز دارد. در بینش والای امام راحل خطر تحجر و ارتجاع از جمله ویرانگرترین خطراتی است که از درون، اسلام و جامعه اسلامی را تهدید میکند و هشدار مدام و صریح و دردآلود ایشان برای نجات اسلام از این خطر تا جایی که اعلام میکنند اسلام قربانی میخواهد و برای قربانی شدن در این راه طلب دعا میکنند، نشانگر حساسیت فوقالعاده این موضوع است. 2 ـ در روزهای اخیر موج گرانی و تورم از یکسو و درخواستهای بیشمار شهروندان برای اشتغال موجب نگرانی همه دلسوزان کشور شده است. امید است دولت محترم که وعده آوردن نفت بر سر سفره مردم داده بود، در این زمینه اقدامهای مؤثر و غیرشعاری انجام دهد. بخصوص که اکنون دولتی بر سر کار است که از فرصت همسویی همه قوا برخوردار است و رسانه ملی و نظام تبلیغات رسمی و غیررسمی را نیز به کمال در خدمت دارد. علاوه بر این بسیاری از منتقدان آن از امکانات اولیه سیاسی و رسانهای محرومند. در چنین شرایطی انتظار این است که دولت به کارآمدی خود و به برآورده کردن شعارهایی که برای بهبود معیشت مردم داده است، در عمل توجه کند و بجای شعار به لوازم تحقق آن بپردازد. با صراحت بگویم روندی که در پیش گرفته شده ما را به سرمنزل مقصود نمیرساند. نمیتوان در پی کارآمدی بود و هر روز دایره انتخاب خود را در همه جا تنگتر و تنگتر کرد. نمیتوان در پی رفع تهدیدهای مشهود جهانی و منطقهای بود، اما بجای استفاده از فرصتها و ظرفیتهای توسعه ملی، هر روز فرصت تازه را از دست داد. نمیتوان دم از مردم زد و بدنه کارشناسی کشور و دایره حکومتگری را روز به روز ضعیفتر و محدودتر کرد. 3 ـ در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری هستیم. این انتخابات اولین آزمون حاکمیت یکپارچه و دولت نهم در رعایت حقوق اساسی ملت و برگزاری آزادانه و عادلانه و سالم انتخابات است. متأسفانه باید هشدار دهم که جریانی با تخریب شخصیتها و سرمایههای دینی و ملی کشور قصد از میدان بدر کردن رقبا و اعمال خواستههای حذفی خود به بهای پایین آوردن سطح مشارکت عمومی را دارد. من در اینجا به تخریب سرمایه جهانی این ملت یعنی فرزند فاضل امام آقای خاتمی، ملکوک کردن چهره استوانه نظام آقای هاشمیرفسنجانی، پخش شبکهای شبنامههای گوناگون علیه چهرههای موجه کشور در مناطق مختلف و از همه تأسفبارتر، سکوت و طفره رفتن مسؤولان رسمی درباره فجایع فوق را خطراتی در این جهت میبینم که اگر به آن توجه نشود مصداق بر سر شاخ نشستن و بن بریدن خواهد بود. 4 ـ در آستانه سال تحصیلی جدید و ورود بخش مهمی از سرمایههای معنوی کشور یعنی استادان، معلمان، دانشجویان، دانشآموزان و کارکنان دو حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش به چرخه فعالیت مجدد، توجه میدهم که این دو حوزه بیش از هر حوزه دیگر برای شکوفایی علمی نیازمند آزادی، تنوع و حرمت است. متأسفانه بیش از هر جای دیگر کشور این دو حوزه در معرض محدودیت و اعمال نظرهای سلیقهای و جناحی است. تلاش برای غیرسیاسی کردن دانشگاهها و دانشجویان با محروم ساختنهای سلیقهای و گزینشی دانشجویان و تلاش برای بازنشسته کردن و ایجاد کارشکنیهای اداری و سیاسی برای استادان عالم و منتقد دولت و تلاش برای حذف فرهنگیان مؤمن و اصلاحطلب از همه سطوح آموزش و پرورش (رئیس ـ تشکر میکنم) فرجامی جز رکود و انفعال علمی، زوال فرهنگ نقد و اصلاح و پنهان شدن و اختفای اندیشه و رواج فرهنگ بیتفاوتی و سکوت و تظاهر نخواهد داشت. 5 ـ با انتشار نامه تاریخی رهبر فقید انقلاب، (17) سال پس از رحلت ایشان، امکان بازخوانی روندها و وقایعی که منجر به پذیرش شجاعانه قطعنامه (598) شد بیش از همیشه فراهم شده است، امیدوارم از این فرصت استفاده کرده، همچنانکه نظر امام راحل بر این بود، به دور از هر نوع شعارگرایی و تندمزاجی، راهحل عقلانی در حل مشکلات و چالشهای بینالمللی جمهوری اسلامی اندیشیده شود. امیدوارم حصر و محدودیت شرق برداشته شود و مجلس عنایت بیشتری به مدیران فرهنگی کشور از جمله مدیران وزارت ارشاد در دوران اصلاحات داشته باشد. در پایان از طرف خود و جناب آقای نیکنام نماینده زرتشتیان فرارسیدن جشن مهرگان را به ایرانیان بویژه زرتشتیان ایران تبریک میگویم. والسلام رئیس ـ تشکر میکنم. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تصویب مجدد تحریم ایران از سوی مجلسین آمریکا و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسها رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنای آمریکا برای چندمین بار تحریم ایران را تصویب کرد و این تصویب به تأیید رئیسجمهور آمریکا هم رسید.تصویب مجدد این تحریمها حکایت از آن میکند که آمریکاییها همچنان در مسیر گذشته گام برمیدارند و تصمیم جدی برای تجدید نظر در سیاستهای خودشان ندارند و از وضعی که امروز در جهان پیدا کردهاند درس نگرفتهاند. حقیقت این است که افزایش نفرت از سیاستهای آمریکا امروز در جهان به اندازهای آشکار است که به تأیید مقامات آمریکا و رسانههای آمریکا در داخل آمریکا هم رسیده است. این یک زنگ خطری است که باید مقامات خفته آمریکا را بیدار کند تا در مسیر گذشته گام برندارند و بیش از این بر طبل دشمنی با ملتها نکوبند و با اراده ملتها برای حاکمیت بر سرنوشت خودشان مبارزه و مخالفت نکنند. پیداست که این تحریمها در وضع ملت ایران اثری ندارد. ما با این تحریمها از دیرباز آشنا هستیم و به آن تحریمها عادت داریم. آمریکاییها هنوز این نکته مهم را درک نکردهاند که ملت ایران در (28) سال پیش انقلاب کرد تا به سلطه آمریکا بر ایران خاتمه بدهد و دخالت آمریکا را در ایران به پایان برساند و کشور را از وابستگی به آمریکا نجات بدهد. این پیام اصلی انقلاب اسلامی برای آمریکاست و آمریکاییها تا متوجه این پیام نشوند، هیچگونه تغییر و تحولی در رابطه دو کشور حاصل نخواهد شد. ملت ایران در طول سالهای گذشته با ایمان به خدا و با تکیه بر همت فرزندان پرتلاش خود، دانشمندان و متخصصان سختکوش خود توانسته است در عین اینکه این تحریمها برقرار بوده، راه خودش را در مسیر پیشرفت ادامه بدهد و بحمدالله کشور روزبهروز شکوفایی بیشتری پیدا میکند. این تحریمها بیش از آنکه به ضرر ملت ایران باشد، به ضرر دولت آمریکاست. در هفته گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ما سفری به مسکو داشت و با مقامات روسی درباره تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر مذاکرات مفصلی انجام داد. متأسفانه ساخت این نیروگاه بسیار طولانی شده و ادامه مراحل ساخت و تکمیل آن و طولانی شدن آن، یک علامت سؤال و یک ابهام و نگرانی در اذهان مردم ایران نسبت به قول و قرارهای مقامات روسی ایجاد کرده. روسیه همسایه بزرگ و قدرتمند ماست. ما با روسیه از دیرباز رابطه داشتهایم، علاقهمندیم که این رابطه را حفظ کنیم و گسترش بدهیم، این علاقهمندی دوسویه است، روسها هم بارها علاقه خودشان را اعلام کردهاند و خوشبختانه ما در مسایل منطقهای و بینالمللی هم همکاریهای خوبی داریم. از جمله در مسأله هستهای، ما انتظار داریم روسها با تکمیل این نیروگاه و با عمل به وعدههای خودشان، زمینهای برای ایجاد بیاعتمادی بوجود نیاورند و بلکه با عمل به وعده و راهاندازی این نیروگاه، راه را برای گسترش همکاریها و حتی قراردادهای بعدی نیروگاههای دیگر هموار کنند. 5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت ارتحال آیتالله یثربی رئیس ـ نکته دیگری که به اطلاع همکاران محترم میرسانم، درگذشت آیتالله یثربی نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم کاشان و نماینده اول استان اصفهان در مجلس خبرگان است. نمایندگان محترم و مردم شریف کشور ما با خدمات حضرت آیتالله یثربی به انقلاب و کشور آشنا هستند و از نقش مؤثر و وحدتبخش ایشان در آغاز انقلاب تاکنون در شهرستان کاشان خصوصاً باخبرند. درگذشت ایشان مایه تأسف همه ماست. بنده این ضایعه را به مردم متدین کاشان، مردم استان اصفهان و خانواده معزز و محترم ایشان تسلیت عرض میکنم. همینطور خدمت مقام معظم رهبری و حضرت ولیعصر تسلیت عرض میکنم و اشاره میکنم که از جانب مجمع نمایندگان استان اصفهان و مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری و همچنین جناب آقای گرانمایهپور نماینده محترم مردم کاشان تسلیتهایی به بنده داده شده و همه اظهار تأسف کردهاند و این ضایعه را به مردم کاشان و بازماندگان ایشان تسلیت گفتهاند، برای مرحوم آیتالله یثربی که عمری را به تقوا و در خدمت اسلام، انقلاب و مردم گذراندند طلب علو درجات میکنیم. 6 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ وارد بحث خواندن تذکرات کتبی نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور میشوم: آقایان: محمدتقی رهبر، حمیدرضا فولادگر، محمدحسین استکی، حسن کامراندستجردی و خانم نیره اخوانبیطرف نمایندگان محترم اصفهان، سیدمحمدجعفر ساداتموسوی نماینده محترم مبارکه، عوض حیدرپورشهرضایی نماینده محترم شهرضا، سیدحسن عباسی نماینده محترم محلات و دلیجان، اصغر گرانمایهپور نماینده محترم کاشان، سیدمحمود ابطحی نماینده محترم خمینیشهر، حبیبالله اسماعیلزاده نماینده محترم فلاورجان، مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد، سیدمحمود حسینیدولتآبادی نماینده محترم برخوار و میمه و علی باغبانیان نماینده محترم نطنز و قمصر به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص علت توقف و تعطیلی احداث خط قطار برقی تهران ـ اصفهان با توجه تصویب طرح و اتمام مطالعات آن. ـ آقای جهانبخش امینی نماینده محترم کرمانشاه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در انجام طرحهای آسفالت راه روستایی در شهرستان کرمانشاه (اعم از ملی و استانی). ـ آقای محمدناصر توسلیزاده نماینده محترم تربتحیدریه به وزیر محترم کشور درخصوص جبران خسارات وارده ناشی از خشکسالی به خسارتدیدگان شهرستانهای تربتحیدریه و مهولات. به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص تسریع در تأمین مکان آموزشی مورد نیاز اداره آموزش و پرورش تربتحیدریه و بخش جلگهرخ. ـ آقای محمد عباسپور نماینده محترم ارومیه به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص پرداخت حق مسکن کلیه کارکنان و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجانغربی حسب مصوبه دولت همانند استانها و کارکنان وزارتخانههای دیگر. ـ آقای محمودرضا حسنوند نماینده محترم سلسله و دلفان به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص رسیدگی به رکود کاری حاکم بر مخابرات استان لرستان در زمینه توسعه مراکز روستایی و اختلال در شبکه تلفن همراه دلفان. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص تسریع در اخذ نظر کارشناسان و شورای اسلامی شهر میبد جهت تصویب طرح جامع میبد با توجه به دستور رئیسجمهور محترم و درخواستهای مکرر مردم و مسؤولان. ـ آقایان: سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد و علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تسریع در اجرایی شدن طرح ضیافت و تأمین مایحتاج عمومی مردم به قیمت مناسب. ـ آقایان: عباسعلی رستمیثانی نماینده محترم قوچان و فاروج و علی سرافرازیزدی نماینده محترم مشهد و کلات به وزیر محترم بازرگانی درخصوص لزوم کنترل و نظارت بر قیمتهای مایحتاج عمومی مردم بویژه در ماه مبارک رمضان. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به رئیسجمهور محترم درخصوص موظف کردن دستگاههای ذینفع در تبصره (13) قانون بودجه 85 برای جدیت در امر تقویت ناوگان عمومی حمل و نقل کشور و فراهم کردن مقدمات صرفهجویی در مصرف بنزین و ساماندهی توزیع آن. ـ آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز به وزیر محترم نیرو درخصوص پیشبینی اعتبار مورد نیاز در متمم بودجه 85 و لایحه بودجه 86 برای رفع مشکلات و نوسانات برق بخشهای مرکزی تبریز و اسکو. ـ آقای بایرامگلدی برمک نماینده محترم کلاله و مینودشت به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص لزوم ارائه پاسخ مقتضی در پروژه متعارف نسبت به مکاتبات با آن وزارتخانه و وزیر برای رفع مشکل موکلین. ـ آقای حسن سبحانی نماینده محترم دامغان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص لزوم تأمین نیروی انسانی متخصص و جایگزینی تجهیزات مستعمل در شبکه درمان دامغان. ـ آقای زادعلی خلیلطهماسبی نماینده محترم لردگان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رفع کمبود پزشک و لوازم پزشکی در استان چهارمحال و بختیاری. ـ آقای هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص لزوم تأمین اعتبار و شروع بکار مجدد طرح محور پسکوه به خاش. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در اجرای بیمارستان (33) تختخوابی سیاهکل حسب پیگیریها و ضرورتها. به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تسریع در مبادله موافقتنامه عمرانی طرحهای استانی و شهرستانی. ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در تخصیص اعتبار اجرای طرح (63) کیلومتری سهراهی نظرآباد به مهرشهر کرج. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تخصیص اعتبار و اجرای طرحهای جادههای تنکمان، قزلحصار، چنداد و سهلیه. ـ آقای اسدالله عباسی نماینده محترم رودسر و املش به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص رسیدگی فوری به وضعیت کارخانجات چای و نحوه خرید و فروش چای خشک توسط تعاون روستایی از جهات قیمتگذاری، یارانهها و یکسانی صنعت و تجارت. ـ آقایان: سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز و سیدبهلول حسینی نماینده محترم میانه به وزرای محترم