بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و هفتاد و هفتم (277) 14 آذر ماه 1385 هجریشمسی 13 ذیقعده 1427 هجریقـمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدمحمدمهدی شاهرخی، حسینعلی قاسمزاده، حسینعلی شهریاری و عماد افروغ.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور. 5 ـ تذکر آییننامهای آقایان: ایرج ندیمی و عباسعلی اختری نمایندگان محترم لاهیجان و تهران.6 ـ قرائت جوابیه رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استـان اصفهـان درخصوص سخنـان آقای سیدمحمدجعفر ساداتموسوی نماینده محترم مبارکه.7 ـ ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن و تصویب موادی از آن. 8 ـ اعلام وصول طرح اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاح بودجه سال 1385 کل کشور با قید یکفوریت و تصویب فوریت آن.9 ـ اعلام وصول طرح اصلاح جزء (3) بند «ب» ماده (13) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/6/1383 و اصلاح تبصره ذیل ماده (6) قانون حمایت از سامانههای حمل و نقـل ریلی شهری و حومه مصوب 22/5/1385 بمنظور تسهیل استفاده از منابع خارجی برای احداث سامانههای حمل و نقل ریلی شهرهای بالای (500) هزار نفر جمعیت با قید یکفوریت و تصویب فوریت آن.10 ـ طرح سؤال آقای سیدمحمود ابطحی نماینده محترم خمینیشهر از آقای طهماسبی وزیر محترم صنایع و معادن و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه.11 ـ اعلام وصول یک فقره لایحه.12 ـ اعلام وصول تقاضای رسیدگی به (9) فقره طرح و لایحه طبق اصل (85) قانون اساسی. 13 ـ اعلام وصول یکفقره نامه.14 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.15 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و چهار دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم با حضور 194 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و هفتاد و هفتم روز سهشنبه چهاردهم آذرماه 1385 هجریشمسی مطابق با سیزدهم ذیقعده 1427 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن. 2 ـ ادامه قرائت گزارش کمیسیون انرژی درمورد تحقیق و تفحص از وزارت نفت. 3 ـ سؤال آقای سیدمحمود ابطحی نماینده محترم خمینیشهر از وزیر محترم صنایع و معادن. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 97 ـ 94 از سوره مبارکه «نحل» توسط قاری محترم آقای سیدعباس میردامادی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ لا تَتَّخِذُوا أَیْمانَکُمْ دَخَلاً بَیْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها وَ تَذُوقُوا السُّوءَ بِما صَدَدْتُمْ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَکُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ * وَ لا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِیلاً إِنَّما عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ وَ لَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ * مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ *(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای میردامادی قاری محترم تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدمحمدمهدی شاهرخی، حسینعلی قاسمزاده، حسینعلی شهریاری و عماد افروغ رئیس ـ ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسماللهالرحمنالرحیم ناطقان قبل از دستور جلسه علنی امروز عبارتند از: ـ آقای سیدمحمدمهدی شاهرخی نماینده محترم پلدختر. ـ آقای حسینعلی قاسمزاده نماینده محترم بابل. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ آقای حسینعلی شهریاری نماینده محترم زاهدان. ـ آقای عماد افـروغ نماینده محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای شاهرخی بفرمایید. سیدمحمدمهدی شاهرخی ـ بسماللهالرحمنالرحیم باسلام و درود به روان پاک شهیدان انقلاب اسلامی و امام شهداء و عرض ادب به محضر مقام معظم رهبری و تأکید بر شرکت آحاد مردم در دو انتخاب سرنوشتساز یعنی انتخابات خبرگان رهبری و نیز انتخابات شوراها که انشاءالله مردم در جمعه (24) آذرماه حماسه دیگری خواهند آفرید و دل پرکینه دشمنان را مأیوستر از گذشته خواهند نمود. یکی از نهادهایی که خدمات ارزندهای به مردم ایران کرده و سنگینترین اتهامات و جوسازیها را تحمل نموده است دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه در طول (24) سال گذشته بدون استفاده از بودجه دولتی (1) میلیون و (900) هزار فارغالتحصیل داشته و هم اکنون (1) میلیون و (300) هزار دانشجو را آموزش میدهد. اگر این دانشگاه نبود و فقط (10) درصد از این مجموعه (3) میلیون و (200) هزار نفری برای تحصیلات راهی خارج از کشور شده بودند تاکنون بیش از (50) میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده بود. حساب کنید (90) درصد بقیه که در کشور میماندند و به آموزش عالی راه پیدا نمیکردند چه مشکلات روحی و روانی پیدا کرده بودند. دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون با ساخت (11) میلیون مترمربع فضای آموزش و رفاهی، (330) واحد و مرکز دانشگاهی، (600) مدرسه وابسته با (60) هزار دانشآموز، (20) بیمارستان، (25) هزار عضو هیأت علمی، (31) هزار پرسنل و هزاران آزمایشگاه، درمانگاه، مزرعه، مراکز تحقیقاتی و پروژههای مهم آموزشی و پژوهشی کاری بزرگ در انقلاب اسلامی را به ثمر رسانده است و شهرهای کشور را آباد و سطح علمی و توانایی نیروی انسانی کشور را ارتقاء و جلو مهاجرت به مراکز استانها و تهران را گرفته و افتخاری بزرگ در میهن اسلامی ما از خود بجای گذارده است که تاریخ آنرا فراموش نخواهد کرد. خوب است نمایندگان محترم و مردم عزیز ایران بدانند که در سال 84 برای (300) هزار دانشجوی دانشگاههای دولتی مبلغ (1350) میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده است در حالیکه از (1) میلیون و (200) هزار دانشجوی دانشگاه آزاد تنها (700) میلیارد تومان شهریه دریافت شده است که با یک حساب ساده میتوان اعلام کرد که هزینه هر دانشجوی دولتی بیش از (7) برابر یک دانشجوی دانشگاه آزاد است. علیرغم این حساب روشن در طول یکسال گذشته آنقدر پیرامون موضوع شهریه دانشگاه آزاد بحث کرده و آنرا بزرگ کردهاند که گویا مملکت هیچ مشکل دیگری ندارد. براستی اگر هدف کمک به دانشجویان دانشگاه است چرا وام مصوب مجلس شورای اسلامی در سالهای 84 و 85 پرداخت نگردیده است؟ آیا بهتر نیست بجای فشار به مدیریت توانا و متعهد این دانشگاه وامهای مصوب را بپردازند و از فشار به دانشجویان کاسته شود؟ در اینجا لازم میدانم نامه مقام معظم رهبری به آقای دکتر جاسبی در سال 1367 را که به موجب آن، حکم حضرت امام مبنی بر عضویت ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و بعنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است را قرائت تا هرگونه شبهه و تردید مرتفع گردد: بسماللهالرحمنالرحیم جناب اقای عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حضرت امام (مدظلهالعالی) شما را به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب فرمودند که امضای مقام معظم رهبری بعنوان رئیسجمهور وقت پای این نامه است. به گواهی مطالعات و تحقیقات موجود، لرستان افزون بر پشتوانههایی از آب فراوان، خاک مناسب، کانیهای ارزشمند، میادین نفت و گاز و مساعدتهای اقلیمی پرتنوع که بر قابلیتهای درونی استان متکی میباشد در فضای ملی نیز از چند مزیت و امتیاز سود برده که بستری است برای عبور خطوط انتقال نفت جنوب به مرکز و غرب کشور. چند خط انتقال انرژی برق از خوزستان به مرکز و غرب کشور، همجواری با قطبهای صنعتی اصفهان، خوزستان و مرکزی و نیز استقرار استان بر شبکه ممتاز جادهای خلیجفارس به مرکز، غرب و شمال کشور بعنوان موقعیتی ممتاز و استثنایی و حتی از جهاتی انحصاری در کنار این ویژگیها و از همه مهمتر برخورداری این خطه از سرزمین مقدس اسلامی ما از منابع انسانی و نیروهای مخلص و نجیب و وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در طول تاریخ همواره افتخار آفرین بودند. این بود بخش کمی از توانمندیهای لرستان که سریع و گذرا به آنها اشاره شد. سؤالی که مردم لرستان از ما میپرسند این است که چرا با اینهمه نقاط قوت، لرستان جایگاه مناسب و در خور شأنی در بین استانهای کشور ندارد؟ وجود نرخ بیکاری بسیار بالا و روبه افزایش موضوعی تأملی و تحلیل جویانه و حاکی از فقدان یک انگاره توسعه مناسب است که استان را در حیطه تقسیم کار ملی تاحدی به حاشیه رانده است. یکی از عوامل وضع موجود، کارکردهای کلان و الگوهای غیرمنطقی و ناموزون و غیرعادلانه توزیع سرمایهگذاری ملی است. عملکردی که مبتنی بر توانمندیهای این استان و برآمده از عقلانیت اقتصادی و جامعنگر نبوده است بلکه تحت تأثیر فرآیندهای مداخلهگرانه القایی از سوی بخش عمومی بگونهای شکل گرفته است که با ایجاد تواناییهای رقابت ناپذیر و ارتقاء مقیاسها و نقشها در استانهایی خاص، راه را برای جریانهای آزاد بسته و توان و قدرت بازی را آنچنان از استانهای دیگر بازستانده است که غیر از گسیل تدریجی بخش عمده سرمایههای کار سازمانی و انسانی خود به مناطق تقویت شده تحت حمایت گریزی ندارد و اینهمه بر استانهای پس افتاده، هزینههای اقتصادی و اجتماعی زیادی تحمیل میکند که تن دادن به برخی درنگها و تأخیرهای فرهنگی حاصل آمده از پرت افتادگی جامعه از پیشرفتها و فناوریهای نو، بخشی از این هزینههاست و این یعنی همان دور باطلی که استخوانهای ما را سوزانده و سیاه کرده و دیگران را فربهتر از دیروز نموده است. دوری که محور آن دادن امتیاز بیشتر به آنهایی است که قبلاً از امتیازهای زیادتری برخوردار شدهاند. لرستان در عصر طاغوت یکی از مناطق محروم کشور بوده و غیر از احداث چند واحد صنعتی همانند سیمان دورود و کشت و صنعت و شرکت پارسیلون کار قابل توجه دیگری در آنزمان انجام نشده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در نخستین دهه پس از آن امید میرفت باتوجه به سرلوحه قرار گرفتن عدالت اجتماعی در دستور کار دولتمردان، کاستیهای موجود مرتفع و بخشی از تواناییها و قابلیتهای این استان به فعلیت درآیند. با بروز جنگ تحمیلی جوانان غیور و دلیر و مردم شریف این استان برای دفاع از انقلاب و میهن اسلامی بسیج شدند در تمام جبههها جوانان لرستانی میدرخشیدند و به تعبیر مقام معظم رهبری رزم جوانان لرستانی قبل از آنکه گفتنی باشد دیدنی است. رزمندگان پا به پای مردم خداجوی ایران میجنگیدند و اقشار مردم در پشت جبههها به تأمین و تدارک و نیازهای جنگی پرداختند و استان بعنوان عقبه جنگ زیر بمبارانهای وحشیانه و موشک باران ددمنشانه دشمن قرار گرفت این وضعیت موجب شد که سرمایهگذاریهای اصولی و اساسی در لرستان شکل نگیرد. در جریان برنامههای اول و دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و در دوره سازندگی بهرغم تمهیداتی که برای محرومیتزدایی مناطق صورت گرفت اما این آهنگ هم نتوانست استان ما را در صف تحول و رشد چشمگیر ملی قرار دهد. عمق محرومیت استان به حدی بود که با این نوع اقدامات کاستیهای لرستان جبران نگردید. بر همین اساس در سال 1376 مقرر شد که برای جبران کاستیهای مناطق محروم خارج از روال معمول توزیع اعتبارات، اعتبارات دیگری به این مناطق تخصیص داده شود تا بتوان بخش قابل توجهی از مشکلات را مرتفع نمود. اکنون به عواملی که میتواند باعث توجه ویژه به لرستان گردد اشاره میشود: آب کافی و فراوان که پس از استانهای شمالی در ردیف بعدی هستیم. معادن غنی و متنوع و ارزشمند که بیش از (3) درصد معادن فعال کشور در لرستان است. خاک مناسب و دشتهای حاصلخیز که اراضی قابل کشت در لرستان دو برابر میانگین کشوری است. یعنی در لرستان (10) درصد اراضی قابل کشت هستند و منابع غنی دامی که مقام اول را در تولید دام و فرآوردههای گوشتی در کشور داریم، شرایط اقلیمی مستعد که در برخی مناطق میتوان سه کشت در زمینهای کشاورزی انجام داد و نیروی کار مستعد فراوان و جوانترین استان کشور و میادین عظیم نفت و گاز در جنوب استان و وجود راههای اصلی و راهآهن در این استان. بیکاری بعنوان یک معلول ناشی از عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. نمیتوان همه گناهها و بیهنریها را به گردن رشد بالای جمعیت انداخت گرچه این خود عامل مهمی است ولی تقریباً در همه کشور این بلیه وجود داشته است. بنابراین نبایستی اختلاف بسیار فاحش موجود در نرخ بیکاری استان و مقایسه آن با معدل بیکاری در کشور ناشی از افزایش نرخ رشد جمعیت باشد، باید بدنبال عوامل دیگری بود که در بخش قبل به آنها اشارتی رفت. نرخ بیکاری بالا باعث شده که جوانان ما برای سدجوع روانه استانهای دیگر شوند تا جایی که این استان به یکی از استانهای مهاجرفرست تبدیل شود. چندی قبل در دیدار با ریاست محترم جمهور به ایشان گفتم؛ شعار محوری دولت شما عدالت است، عدالت هم یعنی هرچیز جایگاه خود را داشته باشد. خواسته عزتمندانه مردم غیور لرستان از دولت شما افزونطلبی نیست، بخشی از حقوق پایمال شده خودشان است، فاصله ما با استانهای دیگر را قبول دارید به هر دلیل این فاصله بوجود آمده است، فاصله زیادی هم هست باید با عزمی جدی این فاصله کم شود با حرکت لاکپشتی هم نمیشود، گامهای بلند با ارادهای مصمم میخواهد. اگر امروز فکری نشود شاید فردا دیر باشد، اجرای عدالت در همه بخشها خواست مردم ماست و این افزونطلبی نیست. آقای رئیسجمهور! آیا نحوه توزیع اعتبارات توازن منطقهای با عدالت همخوانی دارد؟ (رئیس ـ آقای شاهرخی! وقتتان تمام شد) سال گذشته سهم ما از اعتبارات توازن منطقهای (16) میلیارد تومان بوده است اما امسال تاکنون (5) میلیارد تومان بیشتر ندادهاند، تقاضا دارم باتوجه به فصل سرما و فرصت محدود کاری باقیمانده، سازمان مدیریت و برنامهریزی ضمن تسریع در ابلاغ سهم تکمیلی، عنایت ویژه در افزایش سهم استان محروم لرستان داشته باشد. از جناب آقای بشارتی رئیس محترم دفتر مناطق محروم که همیشه به مناطق محروم توجه دارند تقاضا دارم از محل اعتبارات متمرکز بند «ه« تبصره (6) عنایت بیشتری به استان داشته باشند. در رابطه با سفر ریاست محترم جمهوری به استان به اطلاع میرسانم حدود (78) درصد مصوبات استان در این سفر تعهداتی است که برعهده وزارتخانههاست که باید از اعتبارات ملی در اختیار تأمین نمایند. در این زمینه از ریاست محترم جمهوری تقاضا دارم دستور فرمایند وزرای محترم در فرآیند تنظیم بودجه سال 86 از محل اعتبارات ملی و یا متمم بودجه سال 85 مصوبات استانی را در اولویت تأمین اعتبار قرارداده و تا وعدههای داده شده به مردم از این محل تحقق نیافته از اجرای سایر طرحها از این دو محل جداً خودداری نمایند. در غیر اینصورت وعدهها تحقق نخواهد یافت مثل آبی کردن دشت (5000) هکتاری جایدر که مصوبه دولت در سفر به لرستان را دارد که باید در سال 86 ردیف ملی برای آن در بودجه منظور گردد. اگر بدون اغراق بخواهیم به آمار رکوردهای ثبتشده در جهان قلمی را اضافه نماییم میتوانیم به ساخت طولانی بیمارستانهای پلدختر و الشتر اشاره بنماییم که هنوز پس از (16) سال که کلنگ این دو پروژه به زمین زده شده است نیمه تمام باقیماندهاند. اعتباری که در پیوست لایحه 85 وجود داشته و عدم توجه و پیگیری وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعید است در آینده نزدیک نیز شاهد افتتاح باشیم... (رئیس ـ آقای شاهرخی! همان 12 دقیقهای که خودتان هم حدس میزدید شد. حالا دیگر بقیه آنرا...) من در خاتمه ضمن تشکر از ریاست محترم مجلس یک نکته را عرض میکنم و آن این است علیرغم اینکه چهار مصوبه درخصوص شهر پلدختر در جریان سفر ریاست محترم جمهور ابلاغ شد تاکنون هیچکدام از این مصوبات اجرایی نشده و وزیر محترم نفت رسماً اعلام کردهاند، ما توانایی اجرای گازرسانی به شهر معمولان را نداریم که تقاضای رسیدگی دارم. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ متشکر، والسلامعلیکمورحمهالله و برکاته، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای قاسمزاده بفرمایید. حسینعلی قاسمزاده ـ بسماللهالرحمنالرحیم باسلام و خسته نباشید خدمت همکاران محترم سخنم را آغاز میکنم. باتوجه به سفر ریاست محترم جمهوری به استان مازندران، فرصت را غنیمت دانسته به تصویر مشکلات استان و ریشههای آن بطور اختصار میپردازم: استان مازندران علیرغم داشتن ظاهری سرسبز و آباد دارای محرومیت و عقبماندگی پنهان است که بنده به بخشهایی از آن در مقام مقایسه با میانگین کل کشور و ریشههای اصلی آن میپردازم. در بخش کشاورزی سطح زیرکشت محصولات زراعی مازندران بالغ بر (400) هزار هکتار که بیش از (50) درصد آن به کشت شلتوک اختصاص دارد و علیرغم معرفی استان به قطب کشاورزی از سال 71، تنها (30) هزار هکتار آن، آنهم با خودیاری (70) درصدی کشاورزان زحمتکش، تسطیح و بالای (50) درصد آن فاقد زهکش است. در بخش استفاده از منابع آب باید گفت، پتانسیل منابع آب سطحی در استان مازندران (5) میلیارد مترمکعب است که تنها (33) درصد از آن بهرهبرداری میشود و از آبهای سطحی بهرهبرداری شده، (6) درصد بصورت شبکه مدرن، (36) درصد بصورت شبکه تلفیقی، (58) درصد بصورت سنتی میباشد و از (95/1)میلیارد متر مکعب پتانسیل آب زیرزمینی (67) درصد آن بهرهبرداری میشود. خشکسالیها، برداشت اضافه از ذخایر آبهای زیرزمینی و تخریب کیفیت منابع آب از طریق آلودگیهای شهری و صنعتی، کودها و سموم شیمیایی بر نگرانیهای ناشی از محدودیت کیفی و کمی منابع آب افزوده است، بطوریکه در حال حاضر بیش از نیمی از روستاهای استان فاقد آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و تقریباً به همین مقدار شهرهای استان دارای آب شرب با کیفیت نامناسب میباشند و براساس اطلاعات موجود از (5) هزار و (67) کیلومتر شبکه آب شهری استان، (34) درصد آن فرسوده است، ضمن آنکه خطوط جمعآوری و انتقال فاضلاب در استان فقط (203) کیلومتر یعنی برابر با (8/0) درصد کشور و در رتبه بیست و چهارم قرار دارد و از نظر تعداد انشعابات فاضلاب شهری در رتبه بیست و هشتم و از نظر طول شبکه فاضلاب شهری به ازاء هر (1000) نفر، (2/0) کیلومتر برخوردار است در حالیکه میانگین در کشور (6/0) کیلومتر است و در بخش راه، استان مازندران از نظر برخورداری از انواع راه در مقام مقایسه با کل کشور دارای جایگاهی بشرح زیر میباشد: از (872) کیلومتر آزادراه کشور فقط (2) درصد آن به استان مازندران اختصاص دارد و از (23) هزار و (962) کیلومتر راه اصلی، (1/2) درصد به استان مازندران اختصاص پیدا میکند و از (50) هزار و (724) کیلومتر راه فرعی کل کشور، استان مازندران از (6/2) درصد آن برخوردار میباشد و از مجموع (178) هزار و (571) کیلومتر راه روستایی (2/4) درصد آن به مازندران تعلق دارد. در بخش صنعت باید گفت، استان مازندران دارای (24) هزار واحد تولیدی که (22) درصد آن کارگاه صنعتی بزرگ با (10) نفر کارکن و بیشتر است و از این تعداد (94) درصد در مالکیت بخش خصوصی و (6) درصد آن در مالکیت بخش عمومی میباشد و شاغلین بخش صنعت از جمعیت (3) میلیون نفری استان تنها (32) هزار و (487) نفر میباشد و بیشترین تعداد شاغلان آن در صنایع نساجی در حال ورشکسته و پس از آن گروه صنایع غذایی و آشامیدنی قرار دارد. نرخ رشد افزوده بخش صنعت و معدن کشور به قیمت ثابت طی دوره 1376 تا 1382، بطور متوسط (11) درصد بوده، در حالیکه متوسط نرخ رشد این بخش در استان (3) درصد بوده است. سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن استان در تولید ناخالص داخلی در سال 82 به ترتیب (3/1) و (9/11) درصد است در حالیکه سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن کشور در تولید ناخالص داخلی حدود (33) درصد میباشد. براساس شاخص محاسبه شده بهرهوری نیروی کار، بهرهوری نیروی کار بخش صنعت و معدن استان، (50) درصد میانگین کشوری بوده که بیانگر اشتغال غیرمولد در واحدهای صنعتی و معدنی استان میباشد. روند تحولات شاخصهای حساب تولید استانهای کشور گویای این واقعیت است که در مقایسه با سایر استانها و میانگین کشوری، این بخش از توسعه کمتری برخوردار بوده و ترکیب صنایع و معادن موجود در استان، توانایی ایجاد ارزش افزوده بالا را دارا نمیباشد. خلاصه کلام اینکه، اغلب شهرهای استان با کمبود فضاهای عمومی و خدماتی، تأسیسات و تجهیزات، دفع فاضلاب و آبهای سطحی، کمربندی و کنارگذر، دفن بهداشتی زباله و غیره مواجه هستند. اکثر شهرها فاقد پارک و فضای سبز تجهیز شده شهری مناسب و پارک بازی کودکان بوده بطوریکه سرانه فضای سبز شهری در شهرهای استان حدود (5/1) مترمربع است که در مقایسه با میانگین فضای سبز تجهیز شده (12) متر مربع شهری کشور نارساییهای چشمگیری مشاهده میگردد و در بخش عمران روستایی باید گفت علیرغم تأکید بر بهبود شاخصهای عمرانی روستاها طی سالهای برنامه سوم توسعه تنها (35) درصد روستاهای استان آسفالت و (50) درصد آن از آب شرب بهداشتی بهرهمند و (30) درصد روستاها از مجموع (3600) روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار هستند. همکاران عزیز! راستی اینهمه عقبماندگی علیرغم آنهمه پتانسیل در مازندران چرا؟ در پاسخ باید گفت، ریشه اینهمه عقبماندگی و محرومیتهای پنهانی به دو چیز برمیگردد: الف ـ سیاست تعدیل صنعت و کشاورزی در برنامه اول، دوم و سوم و معرفی استان بعنوان قطب کشاورزی که رهآوردش عدم توسعه صنعت در کنار بیتوجهی عملی به امر کشاورزی برخلاف سیاست اعلامی میباشد. ب ـ سیاست تعیین ضرایب برداشت از درآمدهای استانی که در حقیقت رضایت دولت به استمرار محرومیت هر چه بیشتر استان تلقی میشود میتوان اشاره کرد و اینجانب بعنوان خدمتگزار کوچک مردم استان مازندران باتوجه به نکات زیر اعتراض خویش را نسبت به ضریب (82) درصدی اعلام داشته و خواستار تجدید نظر جدی از دولت جناب آقای دکتر احمدینژاد میباشم. 1 ـ محدودیت سرمایهگذاری صنعتی به صنایع پیوسته و وابسته به کشاورزی و ممنوعیت سرمایهگذاری در سایه فعالیتهای صنعتی بدلیل ملاحظات زیست محیطی برنامههای اول، دوم و سوم توسعه موجب شده که سطح نسبی درآمدهای عمومی استان در مقایسه با استانهای بهرهمند از فعالیتهای صنعتی به مراتب کمتر باشد سهم بخش صنعت و معدن در GDP استان در سال 82 حدود (12) درصد بوده، در حالیکه سهم همین بخش در همین سال در GDP کشور حدود (33) درصد بوده است. با فرض تناسب ظرفیت مالیاتی و توان صنعتی، سهم درآمدهای عمومی استان از این بخش بطور متوسط (36/0) درصد سهم کشوری است. حال آنکه اگر به آمار کارگاههای بزرگ صنعتی استان توجه شود مشخص میگردد که حدود (70) درصد این کارگاهها شامل صنایع مشکل دار مانند صنعت نساجی، فرش، چرم و چوب میباشند. درواقع میتوان ادعا نمود که ظرفیت مالیاتی استان در این بخش بالحاظ شرایط فوق بسیار ناچیز خواهد بود. 2 ـ بیثباتی، عدم افزایش متناسب با نرخ تورم و یا حتی کاهش قیمت محصولات کشاورزی بعنوان مهمترین منبع درآمدی مردم استان برخلاف محصولات دیگر بخشها موجب شده تا رشد و توسعه اقتصادی منطقه ناشی از فعالیتهای بخش خصوصی با مشکل روبرو گردد. ضمن آنکه فعالیت مالیاتی بخش کشاورزی بعنوان یکی از سیاستهای مناسب حمایتی موجب عدم تأثیرپذیری درآمدهای عمومی استان از فعالیتهای بخش کشاورزی شده است. لازم به ذکر است حدود (30) درصد GDP استان مربوط به بخش کشاورزی بوده که عملاً نقش چندانی در ظرفیت مالیاتی استان ایفاء نمیکند. 3 ـ محدودیت و ارزش بالای زمین، موجب بالا رفتن قیمت واحد پروژههای عمرانی بویژه در پروژههای عمران شهری و راه و ترابری شده است و این امر موجب محرومیت نسبی استان از امکانات زیربنایی و اساسی شده است. نبود اطلاعات دقیق در سنجش برخورداری یا محرومیت از امکانات مزبور، شناخت وضعیت استان را دچار مشکل کرده است. در چنین شرایطی ملاحظه میشود که ملاک تعیین شاخصهای برخورداری بسیار مهم بوده و میبایست بنوعی انتخاب گردد که مبین شرایط واقعی اقتصادی و اجتماعی استانها باشد. این در حالیست که شاخصهای منتخب و ضرایب بدست آمده بدلایل متعدد از جمله موارد زیر از این ویژگی برخوردار نمیباشد: هدف از تعیین ضریب اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای، توزیع اعتبارات مذکور در بین استانها میباشد. به استناد ماده (79) قانون برنامه چهارم توسعه، عناوین برنامههای عمرانی و آن دسته از وظایف دولت که نتایج کاربردی آن در محدوده استانهاست میبایست بصورت متغیر تعریف و پس از تعیین واحدهای کمی و شاخصهای مناسب مورد استفاده قرار میگرفت، اما در طراحی مدل که براساس شاخصهای اقتصادی و اجتماعی منجر به رتبهبندی استان گردید، فصول، برنامه و عملیاتهای مربوط به این ماده مورد توجه لازم قرار نگرفته است. (رئیس ـ آقای قاسمزاده وقتتان تمام است، از ده دقیقه مدتی است گذشته) من برای اینکه مطالب مانده است، به بخش آخر بحث میپردازم. با توجه به مطالب فوق، استفاده از روشهای ارائه شده و یا روش تلفیقی (براساس آخرین تصمیمات ارائه شده از طرف مرکز) بعنوان ملاکی جهت تعیین ضریب اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استانها، مبین جایگاه واقعی استان در سهمبری اعتبارات یادشده و نیز پاسخگوی مسایل و مشکلات عدیده استانی نخواهد بود. در خاتمه از ریاست محترم جمهوری تقاضامندم با عنایت به اتمام قرارداد ایرانخودرو با شرکت چینی بنام شرکت «چری» مبنی بر تولید خودروهای ارزانقیمت کیفی، دستور فرمایند وزارت صنایع این پروژه اشتغالزا را در استان مازندران بویژه در شهرستان بابل که سهمبریاش از اشتغال در صنعت به (2500) نفر از (35000) نفر شاغل در صنعت استان میرسد به اجراء درآورد تا شاهد تحولی در شهرستان بابل با جمعیت نیم میلیون نفر و موجب تحرک هرچه بیشتر تولیدکنندگان قطعات خودرو در استان مازندران و کشور باشیم. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ تشکر میکنیم از آقای قاسمزاده نماینده محترم مردم بابل، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای شهریاری بفرمایید. رئیس ـ آقای شهریاری نماینده مردم زاهدان بفرمایید. حسینعلی شهریاری ـ بسمالله الرحمن الرحیم با درود به روان پاک شهداء، امام شهداء و با سلام به پیشگاه مقام معظم رهبری و با سلام خدمت نمایندگان محترم مجلس و موکلین عزیـزم.در ابتداء میخواستم از جناب آقای دکتر حدادعادل ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که رنج سفر به استان سیستان و بلوچستان را تحمل کردند، از طرف مردم استان، مسؤولین استان و نمایندگان استان تشکر و قدردانی کنم، همچنین دیروز جلسهای با حضور مسؤولین اجرایی داشتند در جهت بررسی مسایل و مشکلاتی که در استان سیستان و بلوچستان مشاهده فرمودند. لوح تقدیری از طرف رزمندگان غیور قرارگاه عملیاتی رسولاکرم (صلیالله علیه و آله و سلم)، (حضار صلوات فرستادند) تقدیم به جناب آقای دکتر حدادعادل میشود که از طرف این رزمندگان غیور قرار شده که در صحن علنی مجلس این لوح تقدیر خدمت جناب آقای دکتر حدادعادل تقدیم بشود، بخاطر زحماتی که ایشان در استان داشتند و وقتی که برای بازدید از قرارگاه عملیاتی حضرت رسولاکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) داشتند که اینجا خدمت ایشان تقدیم میکنم. رئیس ـ تشکر میکنم، من کاری نکرده بودم که شایسته تقدیر باشد، از آنها ممنونم. شما ادامه بدهید. شهریاری ـ من بعنوان عضو کوچکی از کمیسیون مشترک لایحه مدیریت خدمات کشوری میخواهم مطالبی را خدمت عزیزان داشته باشم، چون این روزها مطالب غیرواقعی زیادی متأسفانه منتشر میشود که ممکن است فضا را مشوش کند. قرار است بعد از (84) سال تحولی در نظام مدیریتی و اداری کشور بوجود بیاید. هدف این لایحه هم ایجاد تحول اداری است. ظرف یکسال و نیم گذشتهای که این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده حدود (5000) ساعتنفر کار کارشناسی در دولت و مجلس و مرکز پژوهشها انجام شده، حدود (500) ساعت کمیسیون برای این لایحه کار انجام داده، هماهنگی هم با دولت قبلی و هم با دولت فعلی وجود داشته. تغییراتی که مجلس و کمیسیون... مخصوصاً در کمیسیون با حضور نماینده محترم دولت جناب آقای دکتر عسکریآزاد که در تمام جلسات حضور داشتند، نسبت به شور اول لایحه پیشنهادی دولت تقریباً حدود (70) درصد تغییرات جزیی و کلی بوجود آمده و این تغییراتی که بوجود آمده در جهت راستای هماهنگی با مبانی استراتژیک مجلس هفتم و دولت نهم بوده که هماهنگی لازم بوجود بیاید که شاهبیت آن عدالتمحوری است که هم مجلس هفتم و هم دولت نهم داشته. همچنین هماهنگی لازم با مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت اعمال سیاستهای کلان نظام اداری و مدیریتی بعمل آمده. تمام افرادی که صاحبنظر بودند، چه مخالف و چه موافق و چه مصلح، حرف خودشان را در این لایحه زدهاند و این لایحه در طی مراحل نهایی خودش است. امیدواریم که در یکی، دو هفته آینده کارش در کمیسیون تمام بشود و به شورای محترم نگهبان ارجاع بشود. انتظار داریم که دولت هماهنگی داشته باشد و هماهنگی که تا حالا داشته حفظ بشود و هزینه این تحول را در بار مالیاش، در بودجه سال 86 پیشبینی کند. بار مالی آن هم برخلاف شایعاتی که شده خیلی زیاد نیست و چون این لایحهای بوده که از طرف دولت آمده، خیلی تغییرات چندانی با آن بار مالی که در لایحه پیشبینی شده شاید نداشته باشد. در رابطه با مشکلات استان سیستان و بلوچستان، مشکل جدی استان ما مشکل بیکاری و عدم اشتغال است و ما انتظار داریم که دولت جهت رفع مشکلات بیکاری استان فکر جدیدی داشته باشد و با ایجاد صنایع بزرگ بتواند در درازمدت مشکلات اشتغال استان را حل کند، چون مقدار زیادی از مشکلات امنیتی استان که مشکلات امنیتی کشور هم میشود بخاطر مسأله بیکاری است. تا زمانیکه صنایع بزرگ در استان تولید بشود، ما از دولت انتظار داریم که شروع پروژه گازرسانی را در شهرهای استان و در خود استان اجراء کند، چون قرار است بعد از سه سال گازرسانی به استان انجام بشود و اگر بگذاریم گازرسانی به داخل شهر و استان را بعد از سه سال انجام بدهیم، شاید سالها زمان طول ببرد و مشکل ادامه داشته باشد و اشتغال هم نشود. ولی اگر همزمان پروژه گازرسانی به داخل استان را شروع کنند، میتواند اشتغال ایجاد کند. همچنین انتظار داریم که جهت ایجاد اشتغال، پروژه راهآهن چابهار ـ ایرانشهر ـ خاش ـ زابل و میرک هم (رئیس ـ آقای شهریاری وقتتان تمام است) انشاءالله این پروژه هرچه سریعتر شروع بشود که بتوانیم انشاءالله اشتغال را ایجاد کنیم. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، خیلی ممنون. آقای افروغ نماینده تهران سخنران آخر امروز ما هستند، بفرمایید. عماد افروغ ـ سلامعلیکم و رحمه الله امیدوارم امروز ریاست محترم مجلس بخاطر هدیهای که دریافت کردند یکی، دو دقیقه به من بیشتر وقت بدهند. بسمالله الرحمن الرحیم ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را (16) آذر، روز دانشجو و سرآغاز جنبش دانشجویی با ویژگیهای استکبارستیزی، استبدادگریزی، استقلالطلبی و عدالتخواهی را به ملت شریف و مبارز ایران تبریک و تهنیت عرض میکنم. 1 ـ واقعیت آن است که بخشی از خلأ مربوط به جایگاه جامعه مدنی، نقادی و نظارت در کشور، همواره توسط دانشجویان مبارز و در صحنه ما پر شده است و تداوم حضور سیاسی و پررنگ دانشجویان، استمرار خواستها و ارزشهای انقلابی و تاریخی مردم و تحقق نسبی آن را رقم زده است. لکن به رغم پیامدهای مبارک و ضرورت این حضور، جنبشهای دانشجویی کشور بدلیل فقدان تئوری شناخت و مبارزه، فقدان تئوری نقد، عدم شناخت ضرورتهای نقد و درک ناصحیح از شرایط تاریخی، ساختاری و بعضاً قدرتزدگی و ورود در بدنه قدرت دولتی، همواره با رکود و انفعال و توجیه و تطهیر اصحاب قدرت مورد نظر بودهاند. بعضاً عملکرد نامطلوب جنبشها و تشکلهای دانشجویی پس از به قدرت رسیدن افراد مورد دلخواه بگونهای بوده است که خود تبدیل به ابزار هژمونیک یا استیلای فرهنگی اصحاب قدرت و طبعاً موضوع نقد شدهاند. چگونه است کسانی که خود زمانی منتقد سیاستها و عملکردهای قدرت مسلط بودهاند، با فراموشی رسالت اصلی و همیشگی خود به موضوع نقد مبدل میشوند؟ آیا نفس دستیابی به قدرت یکی از ضرورتهای تداوم بخشیدن به نقد و نقادی نیست؟ در اینجا قصد ریشهیابی تفصیلی این واکنش انفعالی و رخوت و سکوت را ندارم، اما بنظر بنده یکی از عوامل اصلی این چرخش موضع، به خلط انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی، عدم فهم و تبیین صحیح از انقلاب اسلامی و فقدان گفتمان روشنفکری متناسب با شرایط تاریخی و بومی این زادبوم و حقوق و نیازهای جامع مردم برمیگردد. امیدوارم جنبش دانشجویی که عمدتاً خیزشی مبتنی بر فلسفه سیاسی و ایدئولوژی روشن و شفاف در عرصه غیررسمی و عمومی است، کماکان با نشاط و پرحرارت باقی بماند و ما شاهد پیوند و پیوست مستمر و مدام علم با فرهنگ و جامعه باشیم و از وجه رهاییبخشی مردمی علم با هر بهانه و نام و نشانی غافل نشویم و فراموش نکنیم که ظهور انقلاب اسلامی خود ناشی از ارتباط علم و معرفت با جامعه و نیازهای آن و به یک معنا انبساط یک گفتمان روشنفکری بوده است. 2 ـ عزیزان و سروران نماینده! شما یکفوریتی طرح تجمیع دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را تصویب کردید، اما چون هنوز اصل این طرح تصویب نشده است اجازه میخواهم قطع نظر از فوایدی که برای آن برشمردید، درنگی درخصوص عوارض این طرح نیز داشته باشم: الف ـ کشور ما جزو نوادر کشورهایی است که با نظام مردمسالاری دینی خود اصل تفکیک قوا را بهتر از نظامهای مدعی این اصل به نمایش گذاشته است. برخلاف نظامهای حزبی که مجلس، دولت را تعیین و بواقع نصب میکند، در نظام جمهوری اسلامی انتخابات ریاست جمهوری از انتخابات مجلس جداست و این مسأله شبهه عدم تفکیک قوا را کمرنگ میکند و اصل نظارت مجلس بر قوه مجریه را پررنگ میسازد، بعلاوه رئیسجمهور نیز میبایست جهت اخذ رأی اعتماد، کابینه خود را به مجلس معرفی کند. ب ـ دقت کنید که بدلیل فقدان جامعه مدنی در کشور و عدم تراکم عقلانیت سیاسی و بهرهگیری از این تراکم توسط گروههای سیاسی، مردم شریف ایران تنها در آستانه برگزاری انتخابات مختلف است که با نامزدهای انتخاباتی، سابقه و برنامههای آنها آشنا میشوند و بر تجربه تاریخی و ممارست و تمرین رفتارهای انتخاباتی خود میافزایند. همزمانی دو انتخابات اصلی کشور یعنی مجلس و ریاست جمهوری بر فرآیند آگاهیبخشی از سوی نهادها و رسانههای ذیربط و طبعاً آگاهی مردم اثر سوء خواهد گذاشت که با هیچ هزینهای قابل جبران نیست. ج ـ دقت کنید مجلس اصولگرا که داعیه خدمت و نه قدرت را داشته است و قدرت را وسیله خدمت تفسیر کرده است، نباید مصوبهای داشته باشد که ناخواسته این شبهه را تقویت کند که مجلس به قصد تمدید مهلت قانونی خود و استقرار همسویی بیشتر مبادرت به چنین مصوبهای کرده است. د ـ تجربه تاریخی انتخابات ریاست جمهوری به ما نشان میدهد که این همزمانی در کلیه عرصهها و سطوح مختلف آن به نفع نهاد اجرایی است و نه نهاد قانونگذاری که به تعبیر حضرت امام (رضوانالله تعالی علیه) در رأس امور است و باید همواره با مراقبتهای شما سروران و نهادهای ذیربط دیگر در رأس امور باقی بماند. 3 ـ ترا به خدا هر تفسیری که از حمایتهای مقام معظم رهبری از دولت همسو میکنید، جایگاه خطیر و حساس حقیقتگرایانه و تقنینی و نظارتی مجلس را با خطر سکوت، توجیه و تطهیر مجموعهای سیاستها و رفتارهای دولت مواجه نسازید. در عوض بکوشید تا اهداف متعالی و مشترک مورد نظر رهبری معظم و دولت همسو را با پیشنهادهای سازنده و برنامهای و نظارتهای دقیق و فراگیر خود، عملیاتیتر و راهبردیتر سازید. مطمئن باشید از حمایتهای رهبری بوی سکوت، توجیه و تأیید دربست به مشام نمیرسد، این حمایتها هم بار مسؤولیتهای دولت را بیشتر میکند و هم مسؤولیتهای مجلس را در راستای آرمان عدالتخواهی مضاعف میکند. 4 ـ سخن دیگر بنده توصیه به دولت اصولگرا در جهت پرهیز از سیاستهای ماکیاولیستی و حفظ قدرت به هر قیمت است. همگان میدانند که یکی از نقدهای حقیر در دولتهای پیشین، استفاده از ابزارگرایی و حفظ قدرت به هر قیمت بود که متأسفانه بعضاً توسط ایدئولوگها و روشنفکران حامی این دولتها تعقیب میشد. اجازه بدهید حداقل بعنوان یک نماینده و روشنفکر اصولگرا به خود این اجازه را بدهم و شما را به مقابله با این سیاستها و رفتارها از یکسو و پرهیز از اعمال این سیاستها و منشها در هر سطح و ردهای از سوی دیگر دعوت کنم. 5 ـ مدتی است که شاهد تولید، پخش و تکثیر سیدیهای غیراخلاقی متجاوز به حریم خصوصی افراد هستیم. تصور من این است که یکی از وظایف خطیر دولت جمهوری اسلامی، مراقبت و حفاظت از حریم خصوصی افراد است. تشدید برخوردهای قضایی و استفاده از نهادهای فرهنگی بمنظور فرهنگسازی لازم و تشویق مردم به پرهیز از اشتیاق نسبت به این موارد، حداقل توقع مردم از دولت است. (رئیس ـ آقای دکتر افروغ! یکدقیقه و نیم گذشته است) ده ثانیه دیگر تمامش میکنم و خداحافظی میکنم. بر این پندارم که این قبیل رفتارها از جنس تولید و توزیع شبنامههای سیاسی علیه افراد است. وقتی در برابر جعل و تکثیر شبنامههای سیاسی سکوت اختیار میکنیم و تن به ماکیاولیسم سیاسی میدهیم و مصلحتاندیشانه برخورد میکنیم، باید خود را برای ورود ماکیاولیسم فرهنگی به جامعه نیز آماده کنیم. در پایان، مردم شریف ایران را به حضور در پای صندوقهای رأی و انتخاب نامزدهای فهیم، حکیم، متخصص، مجرب و اصولگرای حقیقی دعوت میکنم. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنیم. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقایان: نورالدین پیرمؤذن نماینده محترم اردبیل، نیر و نمین، حبیبالله اسماعیلزاده نماینده محترم فلاورجان، علیرضا محجوب نماینده محترم تهران، غلامحسین مظفری نماینده محترم نیشابور، اسماعیل گرامیمقدم نماینده محترم بجنورد، ولیالله شجاعپوریان نماینده محترم بهبهان و محمد علیخانی نماینده محترم قزوین، آبیک و البرز به وزرای محترم بازرگانی و کشور درخصوص جلوگیری از مداخله غیرقانونی دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی وزارت بازرگانی و مدیرکل نظارت بر اماکن ناجا بر روند انتخابات تشکلهای صنفی. ـ آقای کیانوش صادقدقیقی نماینده محترم آستانهاشرفیه به وزیر محترم کشور درخصوص پیگیری و اعلام نتیجه ارتقاء بخش بندرکیاشهر به شهرستان. ـ آقایان: حمیدرضا کاتوزیان، سیدعلی ریاض، سعید ابوطالب، مهدی کوچکزاده، الیاس نادران و خانمها: فاطمه آلیا، الهام امینزاده و لاله افتخاری نمایندگان محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور پیگیری طرح اجرای مونوریل با توجه به کمهزینهتر بودن آن نسبت به مترو برای توسعه همهجانبه حمل و نقل عمومی و حفظ تنوع آن. ـ آقای کوروش نیکنام نماینده محترم هموطنان زرتشتی به رئیسجمهور محترم و وزیر محترم راه و ترابری درخصوص دستور بررسی و جابجایی مسیر عبور قطار در نزدیکی آثار باستانی نقش رستم و کعبه زرتشت. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در عملیاتی نمودن جزء (1) بند «الف» ماده (28) برنامه چهارم توسعه در جهت رفع مشکل کامل (1710) نقطه حادثهخیز جادهها. به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص مقابله با فعالیت مافیای دارو بخصوص در مورد داروهای حیاتی. ـ آقایان: حسن سبحانی نماینده محترم دامغان و مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تلاش برای تجدیدنظر در ساعات کار ماهانه پرستـاران. ـ آقایان: سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، سیدعباس پاکنژاد نماینده محترم یزد و صدوق و محمدرضا امیرحسنخانی نماینده محترم فردوس و طبس به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص نظارت دقیقتر نسبت به رعایت مسایل بهداشتی دانشگاهها با توجه به مسمومیت غذایی تعداد زیادی از دانشجویان یکی از دانشگاهها. به وزیر محترم نفت درخصوص ضرورت توجه بیشتر به مشکل افت فشار گاز در استان یزد و جلوگیری از تکرار قطع گاز با توجه به قطع چندساعته گاز در شهر یزد به محض بارش اولین برف. ـ آقایان: ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل، عوض حیدرپورشهرضایی نماینده محترم شهرضا و سمیرمسفلی و مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تسریع در تخصیص اعتبارات مورد درخواست بخش خصوصی و پیشبینی کاهش نیازهای جاری دولت از حساب در بودجه 86. ـ آقایان: ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل، عوض حیدرپورشهرضایی نماینده محترم شهرضا و سمیرمسفلی، حسن زمانی نماینده محترم ملایر، محمدقلی حاجیایری نماینده محترم کردکوی و بندرترکمن و خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تأمین اعتبارات مورد نیاز بیمه درمان و اجتماعی کشاورزان در بودجه 86 حداقل به مبلغ (6000) میلیارد ریال. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در پیگیری اجرای سد دیلمان، لایروبی رودخانه سیدعلیاکبری برای تأمین آب مورد نیاز مردم در صنعت و زراعت. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در مطالعه و اجرای کمربندی لاهیجان و جاده بامسبز به دریا. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تجهیز هرچه سریعتر فرودگاه شهرکرد و تعیین تکلیف مطالعات مربوط به راهآهن چهارمحال و بختیاری و ملی نمودن اعتبارات طرح گردنه رخ در شهرکرد. به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در طرح آبرسانی کوهرنگ به شهرکرد. ـ آقایان: محمدحسین فرهنگی و سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نمایندگان محترم تبریز، رسول پورزمان نماینده محترم نقده و اشنویه، جواد آرینمنش نماینده محترم مشهد و کلات، سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، حسن کامراندستجرد