بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و بیست و چهارم(124) 15 تـیـرمـاه 1384 هجریشمسی 29 جمادیالاول 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز چهارشنبه پانزدهم تیرماه 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ نـاطقین قبل از دستورآقایـان: روبرت بگلریان، حسن سبحانی، ناصر نصیری و علی دیربـاز.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص پیـگیـری وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در بیروت. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ رد لایحه تعیین تکلیف اموالی که اسناد آنها اشتباهاً بنام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.7 ـ تصویب لایحه استفسـاریه اساسنـامه بانک تجارت و توسعه سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو).8 ـ بحث و بررسی درخصوص طرح ایجاد صندوق ذخیره ریالی و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه.9 ـ انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعنوان ناظر در کمیته واگذاری اموال و سهام دولت در شرکتها.10 ـ مراسم تحلیف آقایان: مجید روزیطلب، عبدالرضا تـرابی و داریوش قنبری از حوزههای انتخابیه شیراز، گرمسار و ایلام.11 ـ بیـانیه نمایندگـان محترم مجلس درخصوص حمایت از رئیس جمهور منتخب.12 ـ اعلام وصول یک فقره طرح و یک فقره سؤال.13 ـ استرداد یک فقره سؤال و یک فقره طرح.14 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.15 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و پنجاه و نـه دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 195 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و بیست و چهارم روز چهارشنبه پانزدهم تیرماه 1384 هجریشمسی مطابق با بیست و نهم جمادیالاول 1426 هجریقمری: 1ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه تعیین تکلیف اموالی که اسناد آنها اشتباهاً بنام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. 2 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه استفساریه قانون اساسنامه بانک تجارت و توسعه سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو). 3 ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد رد طرح ایجاد صندوق ذخیره ریالی. 4 ـ انتخاب (2) نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس بعنوان ناظر در کمیته واگذاری اموال و سهام دولت در شرکتها (در اجرای بند «ت» تبصره 8 قانون بودجه سال 1384 کل کشور). 5 ـ گزارش عملکرد کمیسیون فرهنگی به مجلس شورای اسلامی. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد رد لایحه اصلاح بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین. 7 ـ گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه اصلاح تبصره (2) ماده (17) قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371. 8 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالی درمورد مالیات بردرآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 57 – 53 سوره مبارکه «یوسف» توسط قاری محترم آقای مسعود سیاحگرجی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحِیمٌ * وَ قالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِی فَلَمَّا کَلَّمَهُ قالَ إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنا مَکِینٌ أَمِینٌ * قالَ اجْعَلْنِی عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ * وَ کَذلِکَ مَکَّنَّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْضِ یَتَبَوَّأُ مِنْها حَیْثُ یَشاءُ نُصِیبُ بِرَحْمَتِنا مَنْ نَشاءُ وَ لا نُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ * وَ لَأَجْرُ الْآخِرَهِ خَیْرٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای گرجی قاری محترم تشکر می کنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستورآقایان: روبرت بگلریان، حسن سبحانی، ناصر نصیری و علی دیرباز رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از : ـ جناب آقای روبرت بگلریان نماینده محترم ارامنه جنوب کشور. ـ جناب آقای حسن سبحانی نماینده محترم دامغان. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای ناصر نصیری نماینده محترم گرمی و دشتمغان. ـ جناب آقای علی دیرباز نماینده محترم بندرعباس، قشم، حاجیآباد و ابوموسی. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای بگلریان بفرمایید. روبرت بگلریان ـ به نام خدا جناب آقای رئیس، اعضای محترم هیأت رئیسه و نمایندگان گرامی! در ابتدا و در این مقطع حساس که بار دیگر ایران باید با وحدت و یکپارچگی ملی بر حقوق شایسته خود در جامعه جهانی صحه گذارد، انتخاب ششمین ریاست جمهوری کشور عزیزمان را که با حضور پرشور مردم به انجام رسید از سوی جامعه ارامنه ایران به مقام معظم رهبری، هموطنان عزیز و نمایندگان گرانقدر و شخص آقای احمدینژاد تبریک گفته و آرزومندم دوران خدمت ایشان با همکاری و تلاش هدفمند و همهجانبه همه دستاندرکاران عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ ایران و پوشش همهجانبه مردم عزیز گامی بلند و استوار در مسیر اعتلای وطن عزیزمان و توسعه آن باشد. نمایندگان ارجمند! ایران این مهد دیرین فرهنگ و تمدن که در بلندای تاریخ، پذیرای جمع کثیری از اقوام و ملل و نحل و بویژه از پهنه آسیای کهن بوده است، سرزمینی است با فرهنگ چند لایه، سرزمینی که هم فرهنگساز بوده و هم به تنوع فرهنگها احترام گذارده است. اما اینک گذشته از همه فراز و نشیبها و در پی انقلاب بزرگ ایران، وظیفه همه ما نه تنها حفظ و تداوم و البته تولید فرهنگ، بلکه ساختن ایرانی آباد، مؤثر در عرصه تمدن جهانی و مسؤول دربرابر مردم خود و جهانیان است. بدون شک برخاسته از این دغدغهها بود که در سند چشمانداز (20) ساله موارد معین مصرح در آن تدوین و بعنوان چشماندازی قابل تحقق مصوب گشت. همه ما واقف هستیم که حصول به اهداف این سند و عملیاتی کردن سیاستهای کلی برنامه چهارم و اجرای این برنامه و برنامههای آتی بدون ایجاد وحدت ملی، بدون یکدلی ملت و دولت و کار مداوم و اثربخش، میسر نخواهد بود. بدون کار جمعی و توسعه همهجانبه که آحاد ملت را در جایجای کشور در بر بگیرد، دستیابی به اهداف کلان سند چشمانداز غیر ممکن است. برای مثال اگر همه ما با اعتقاد و ایمان برحق ملتمان در برخورداری از انرژی صلحآمیز هستهای و دانش و فناوری آن پای میفشاریم به آن دلیل است که به تدبیر و کیاست رهبر و مسؤولان و اراده و ایمان جمیع مردم مستحضریم. اقلیتهای دینی ایران در کنار دیگر اقلیتهای قومی بخشی از تنوع فرهنگی زیبای کشور را تشکیل داده و در زندگی اجتماعی ایران نقش ویژه خود را حک نمودهاند. حضور آنها قسمتی از سرمایه فرهنگی ایرانیان و جهانیان محسوب میشود. آنان که حضور اقلیتها و اساساً گروههای مختلف فرهنگی را همچون حواشی جدای از متن میبینند یا اهدافی آنچنانی دنبال میکنند و یا چشم از تنوع هستی بشری و خلقت خداوندی پوشانیدهاند. دوستان عزیز! تاریخ ایران که مشمول از تعامل فرهنگها و تحملپذیری افکار و آراء بوده از دوران مبارزات انقلابی تا پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی و تمامی تحولات بعدی، حضور اقلیتها و ارامنه را نیز شاهد بوده است. گواه آن صدها شهید و آزاده جنگ تحمیلی. ما درکنار برادران و خواهران مسلمان این مرز و بوم هم طعم پیروزی و شادکامی را چشیده و از مواهب آن برخوردار گشتهایم و هم تلخکامی ناملایمات روزگار و دشمنیها را حس کردهایم. ما ارامنه که امسال یادبود نودمین سالگرد نسلکشی ارامنه را برگزار کردیم، نسلکشی که محکومیت آن نمیتواند و نباید صرفاً جنبه سیاسی داشته باشد، بلکه جلوهای از عدالتجویی و احترام به حقوق انسانی را بازتاب میدهد، بخوبی هم قدر دوستی علفت و تساهل را درک میکنیم و هم رنج و الم تعصبات کوردلانه و مردمکُش را به فراخنای جان احساس نمودهایم. اگر انقلاب و تحولات (26) ساله آن را بنوعی عصاره تاریخ این سرزمین و انباشت و انفجار نیروهای سیاسی ـ اجتماعی این ملت شریف بدانیم، سرمایهای است که از آن همه ملت است. ما همه چه بسا که نسلها را در یک نسل و اعصار را در یک عصر درنوردیدهایم و بدینسان ندای آزادی و استقلال سر دادهایم. در این فضای مشترک است که اگر بر پارهای نارساییها انگشتمیگذاریم و راهحل عاجل آنها را میطلبیم از آن است که حقوق خود را نه برتر از حقوق مردم و نه برکنار از امت که در کنار ملت جسته و میجوییم. من بعنوان نماینده مسیحیان ارمنی جنوب کشور و البته بعنوان نمایندهای مسؤول در برابر تمامی ملت اگر به مسائلی چون تورم و بیکاری، توسعه نیافتگی روستایی، ناکارآمدی اداری و چالشهای سیاسی اشاره نمیکنم، از آنروست که ارامنه نیز جدای از دیگر مردم نیستند و مشکلات کشور را آنان همچون دیگر هموطنان عزیز لمس میکنند. یکدلی و همدلی ارامنه و اساساً اقلیتهای دینی با هموطنان مسلمان در سطوح مختلف اجتماعی بگونهای بوده که بر همگان آشکار است. در حیطه روابط اجتماعی با تکیه بر سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی بسیاری از مسائل با رفتار اخلاقی و حسن سلوک مسلمان و غیرمسلمان حل میشود، لیکن اگرچه رویکرد اخلاقی و رفتار رأفتآمیز و مهربانانه در ذات ادیان توحیدی و مؤمنانه به آنهاست و مورد استقبال آدمی از هر نژاد و دین و ملیت است، اما در مقیاس کلانتر اجتماعی و نهادی همانا رفتار عادلانه و منصفانه است که مورد تقاضا قرار میگیرد، زیرا پس از اخلاقیات، عدالت، قانونمندی و قانونمداری است که ملاط اعتماد و آرامش و ثبات اجتماعی و کارآمدی است. همکاران و نمایندگان ارجمند! اگر در روابط فرد با فرد لحاظ نمودن امر اخلاقی و لطف برخاسته از اعتقاد دینی مقبول و ممدوح بوده و به تقریب دلها میانجامد ولی در امور اجتماعی و عمومی و حیات سیاسی و حقوقی انسان تمایل دارد تا راه حل مسائل و اساساً نگاه حاکمان، قدرتهای اجتماعی و اکثریت را نگاه مسؤولانه و عادلانه ببیند. عدل و انصاف طرفین را از وادی امر در مقام برابر و فارغ از زوائد و حواشی قرار میدهد و به تبع روحیه مشارکت اجتماعی را توسعه داده و کار همگانی معطوف به اهداف اساسی جامعه را ممکن میسازد. اگر مقام رهبری سالجاری را سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی خواندهاند در سایه توضیح بالا، بعد دیگری از این شعار را میتوان دریافت. در سنوات اخیر مشکلات بسیاری از امور فرهنگی، آموزشی و حقوقی اقلیتها حل شدهاند. مشکل نابرابری دیه مسلمان و غیرمسلمان به ابتکار مسؤولان و تدبیر مقام معظم رهبری حل شده که بسیار جای تشکر و سپاسگزاری دارد، همچنین گامی نو درجهت استخدام معلمان و دبیران برای مدارس اقلیتها برداشته شده. در بودجه سالجاری هم برای اولین بار در ردیفی به اقلیتهای دینی و هزینههای رو به افزایش فرهنگی ـ اجتماعی آنان توجه شده و بدان پرداخته شده است که شایان قدردانی جدی از دولت و مساعدت مجلس محترم است. اما مواردی چند شایسته تأکید مجدد هستند که نیازمند گرهگشایی و تسریع در امور هستند: 1 ـ با دور اندیشی دولت و نظام و همکاری مجلس محترم ماده (120) قانون برنامه چهارم که به تشکیل شورای سیاستگذاری مسائل اقلیتهای دینی اشعار دارد مصوب گشته که لازم است دولت محترم آینده هرچه زودتر درخصوص آغاز روند شکلگیری و تصویب این شورا همت گمارد. 2 ـ بسیاری از مشکلات به اجرای رویهها و یا درواقع به نبود رویههای اجرایی در امور عمومی و سیاستها باز میگردد. این مسأله بویژه در برخورد با مسائل اقلیتها در حوزههای آموزشی، فرهنگی و حقوقی جدیتر بوده و غالباً با سهلانگاری و سرسرینگری و یا پرهیز از روالمندسازی و مکتوب نمودن رویهها بدلیل گریز از پاسخگویی و شفافسازی باز میگردد. باید تأکید کنم در دهه سوم انقلاب دیگر در شأن انقلاب اسلامی و رسالتهای آن نیست که رویکردهایی اینچنین به مسائل داشته باشیم. 3 ـ دو مشکل حقوقی اساسی همچنان نیز پابرجاست. یکی اصلاح ماده (881) مکرر قانون مدنی درخصوص ارثبری اقلیتها و دیگر مسأله قصاص که در مورد اخیر باید از توجه جدی حضرت آیتاللهالعظمی صانعی تشکرات قلبی خود را اعلام دارم و همچنین از بذل توجه ریاست محترم قوه قضاییه جناب آیتالله شاهرودی که قول بررسی و مساعدت دادهاند، سپاسگزاری قلبی خود را ابراز کنم. بیتردید حل مشکلات پیشگفته بدون همراهی مجلس گرانقدر و نمایندگان مردمی آن ممکن نخواهد بود که در اینجا دست یاری آنان را نیز طلبیده و میفشارم، متشکرم. رئیس ـ خیلی ممنون، تشکر میکنم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای دکتر حسن سبحانی هستند، بفرمایید. حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ملاک قابل وفاق برای سنجش میزان توفیق نظام سیاسی ایران اسلامی اندازه خصومت ابراز شده با آن از جانب نظام سلطه حاکم بر جهان است و بین این استقلال غریبانه و آن کینهتوزی متعصبانه رابطه مستقیمی وجود دارد و چون زوال آن دشمنی در شدت این استقلال است، ضرورت آسیبشناسی دائم از کارکرد نظام سیاسی از امهات امور است. در این ارتباط نکاتی را متذکر میشوم: 1 ـ مردم ایران بدون استثناء در تمامی مراحلی که بر تأسیس و استمرار نظام سیاسی آنان در ربع قرن اخیر، گذشته نقش خویش را بطور برجسته و چارهساز ایفاء کردهاند. لیکن دستاندرکاران امور نتوانستهاند از ظرفیتهای بوجود آمده ناشی از آن ایفای نقشهای تاریخی بهرهبرداری لازم را بنمایند. این شیوه مواجهه با مردم به عدم تحول در نظامات کشور و گرفتاری در چنبره ناکارآمدیها انجامیده است و تحقیقاً دشمنان اسلام سیاسی با استفاده از همین تنگنا توانستهاند خصومت خود را استمرار دهند و علیرغم گذشت چندین دهه از عمر یک نظام سیاسی به رسمیت شناخته شده در جهان، هنوز گستاخانه از سرنگونی آن سخن میرانند. برای به پایان بردن این فرصتسوزیها باید چارهای اندیشید. 2 ـ علیرغم وجود ظرفیتهای بسیار در قانون اساسی پس از (25) سال از اجرای این قانون لزوم تجدیدنظر در بخشهایی از آن بشدت احساس میشود. باید کاستیهای معطوف به چگونگی تدوین قانون اساسی را با پشتوانه تجارب طولانی و ارزشمند ناشی از اجرای آن ترمیم نمود و با جایگزینی کاملتر احکام اسلام و روشهای مستظهر به نحوه تصمیمگیری دینی در امور خلق و از جمله تأسیس مجلسی دیگر در تکمیل رسالتهای مجلس شورای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را از رفعت در تصمیمسازی و انقلاب در تخصیص منابع و شکوفایی در اتخاذ راهبردهای عالمانه برخوردار نمود. ما در این اقدام رجعتوار برای نهادی کردن بیشتر اسلام در قانون اساسی، جایگزینی شعور انقلابی و مهار امواج سهمگین چالشهای لیبرالیستی با احکام اسلامی را جستجو میکنیم و فرصت مییابیم تا با ممانعت از آسیبهای مصلحتاندیشانهای که متأثر از آراء و روشهای غیراسلامی به تضعیف نظام وحیانی میانجامد به جبران مافات بپردازیم. 3 ـ هرچند دولتهای اسلامی همه توان خود را مصروف رفع مشکلات خلق کردهاند، لیکن میل و اشتیاق به نتایج کار مانع از اصلاح و یا ایجاد تحول در قالبهای متصلب موجود اداری شد و محصور شدن آنان در شاکلههای نظامات موجود به غفلت از ایجاد تغییرات لازم در آنها انجامید. هرگز نظام آموزشی برخاسته از باورهای دینی و ملی و متناسب با درجه توسعهیافتگی کشور بلحاظ ایجاد اشتغال، طراحی نشد و سیستمهای موازی موجود و یا بوجود آمده براثر ضرورتهای دوره گذار از رژیم پیشین به نظام مورد خواست ملت با رسوب در بدنه شکننده نظام اداری، خود نیز از عوامل تحکیم آن شدند. هیچگاه مدیریت اجرایی کشور کارکرد خود را با واقعیت نظام شوراها به روایت قانون اساسی منطبق نکرد و ضعف در تصمیمگیریهای مقتدرانه اقتصادی که حیف و میل منابع کشور را در درآمد سرانه کم و کاهش در بهرهوری عوامل تولید متجلی میکرد، چارهجویی نگردید. آیا این حجم از الزامات بنیانی در چشمانداز تشکیل دولتی تحولخواه ما را به ارتقاء کارآمدی منجر به زوال بیشتر نظام سلطه رهنمون خواهد شد؟ 4 ـ همواره بیاد داشته باشیم که مردم در جریان انقلاب مشروطه که به تأسیس مجلس هم انجامید مقدمتاً عدالتخانه میخواستند و امروز هم پس از حدود (100) سال از نمایندگان خود میخواهند که عدالتی را برپا کنند و با ظلمی بستیزند. واضح است که ساز و کار غیر حزبی حاکم بر فضای سیاسی کشور هم ایجاد تحولاتی را در ساختهای گروهی قدرت در درون مجلس میطلبد و اینک این مجلس است که باید با تردید در کارکردهای صرفاً سیاسی فراکسیونی و با بنیادنهادن مجموعهای که دغدغه آن پیگیری و تعمیق عدالت باشد، دولت متمایل به برپایی عدالت را با نظارت و قانونگذاری یاری دهد. تشکلی که محور آن کار سنگین معطوف به عدالت باشد و بعنوان معیار عدالت با هرآنچه که برآیند اجرای آن ایجاد نابرابری در جامعه باشد از سر شناخت بستیزد و با تصحیح و تنقیح قوانین موجود و تأسیس قوانین ضد نابرابری به ریشهکنی عملی فساد اهتمام ورزد. مجلس باید لعل عدالت موعود وحیانی را از فراموشخانههای خزف لیبرالیسم نجات دهد. مجلسیان باید «عدالت در بند» شده را از طریق کار و تلاش بیوقفه معطوف به ظلمستیزی و فسادزدایی از زندان اختیارات خویش رهایی بخشند، باشد تا از طریق آن، فرصتهای هدر شده ملی از قید عریضهنویسیهای غمانگیز بیحاصل که به امید ایجاد روزنهای در یخبندان مشکلات پایانناپذیر مردم صورت میگیرد، راه درست و اساسی خود را در پیش گیرد. بدون تردید تا زمانی که مجلسیان بجای بازخواست آگاهانه به درخواستهای منفعلانه رضایت دهند به ثبت تحقیر کرامت موکلان خویش در خاکِ پای ارادههای بیاعتنای به عدالت در حافظه تاریخ ادامه خواهند داد و بدین ترتیب هم آفت عدم کارآییهای امروز و هم محاکمه بیرحمانه فردای تاریخ را بنام خویش مشخص خواهند کرد. 5 ـ عمدهترین مانع بر سر راه تعمیق نظری و تحقق عملی نظام سیاسی کشور و بروز کارآمدی آن غفلت نسبتاً طولانی از پیشروی لیبرالیسم و جا خوش کردن آن در سطوح مختلف برخی از نهادهای تصمیمگیری است، نوعی پیشروی که مقدمتاً با سکوت توأم با دوراندیشی و سپس با فریاد همراه با جسارت صورت گرفت و امروز با نهادینه شدن در ذهنیت عدهای قابلتوجه از مجریان امور و تصمیمسازان و تصمیمگیران، بمنزله مانعی بر سر راه عدالت و تأمین مطالبات شرافتمندانه تودههای مردم ولی سرنوشتساز ایران عمل میکند. امروز اندیشه غریبه لیبرالیسم که در گرماگرم اشتغال انقلابیون و دانشمندان اسلامی به اجراییات اجتناب ناپذیر مسائل کشور، عرصههای ذهنی نسل دوم انقلاب را با پشتیبانی بیتالمال و از مجاری نهادهای رسمی کشور به سیطره برخی از معاندان با کلام وحیانی و عدهای از غافلان کم اطلاع درآورده است، در نهایت حسرت، محصول ناخواستنی خود را به اشکال مختلف در ارکان تصمیمگیری و تصمیمسازی ظهور و بروز میدهد و به همین دلیل است که ما ذهنیتهای پا گرفته در گل و لای لیبرالیسم را عمدهترین تهدید برای حاکمیت اندیشه اسلامی میدانیم. امروز روشنفکران اسلامی معتقد به اصالت کلام وحیانی برای جلوگیری از استمرار آن سلطه ویرانگر و مبنایی بر اذهان پاک و فطرتهای الهی نسل سوم، بزرگترین و درعینحال طاقتفرساترین مأموریتها را دارند. آنان باید با چشمانی نگران و دلهایی مضطرب و جستجویی صبورانه شیوههای عالمانه مبارزه با ذهنیتهای غریبه پر و بال گرفته در غفلت اجتنابپذیر گذشته را بسیج نمایند و همواره این کلام امام راحل را بیاد داشته باشند که فرمود: «درصورتیکه نتوانیم حکومت اسلامی را مطابق آموزههای وحیانی اقامه کنیم، مکتب ما درنظر متفکران جهان شکست خورده تلقی خواهد شد» و هرگز چنین مباد. (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت، احسنت) رئیس ـ تشکر میکنیم، خیلی ممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای ناصر نصیری هستند، بفرمایید. ناصر نصیری ـ بسم الله الرحمن الرحیم انتخابات تمام شد، ولی در کنار شیرینی حضور مردم، تلخیهای بسیاری وجود داشت که بیتوجهی به آن خسران جبرانناپذیری درپی خواهد داشت. در این انتخابات با تلخی تحملناپذیری فرمایش بهشتی بزرگوار و مظلوم خطاب به همسنگر خود هاشمی عزیز را تجربه کردیم «آسیاب به نوبت»! در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاهد پخش میلیونها CD و شبنامههای تخریبی کوهشکن، علیه رکن انقلاب اسلامی در کشور بودیم، اما او استوارتر از کوه ایستاد و با صبر خویش تعجب و تحسین همگان را برانگیخت، ولی ظلمها بحدی رسیده که بعد از انتخابات هم حتی با استفاده از تریبون مجلس به یار امام و رکن نظام اهانت میشود. کسانیکه به هاشمی حمله میکنند درواقع رهبری، انقلاب و نظام را هدف گرفتهاند. اگر چه امروز هاشمی مثل بهشتی، مظلوم واقع شده است، اما یاران او نمردهاند و قاطعانه از ایشان حمایت میکنند. لیکن نه هاشمی و نه یارانش دنبال تفرقه و تشنج نیستند و میخواهند رقابتها به رفاقتها تبدیل شود و همگی با اتحاد و همدلی و حمایت از رئیس جمهور منتخب برای پیشرفت و سعادت جامعه همت گماریم که حامیان واقعی هاشمی هیچوقت در پی کسب مقام و قدرت نبودهاند و با شناخت نسبت به سوابق و شخصیت و با اعتقاد به اندیشه، برنامه و توانمندیهای ایشان درجهت پیشرفت و سربلندی کشور و سوق دادن جامعه به سعادت از ایشان حمایت کردهاند و همچنان با فداکاری در حمایت آمادهاند. اما اگر امروز با متخلفان انتخابات برخورد جدی صورت نگیرد، در آینده مسؤولین مملکتی یا منتخبان واقعی ملت نخواهند بود و یا به چاپلوسی روی خواهند کرد و حتی وکلای مردم جرأت نخواهند کرد خواست ملت را مطرح کنند و جمهوریت نظام پایمال میگردد و این هدف بعضی از افراطیون ناآگاه یا فرصتطلبی است که امروز آن را به زبان هم میآورند و بنام انقلاب هم مطرح میکنند. درحالیکه هدف از انقلاب دستیابی به جمهوری اسلامی بود و رهبر کبیر انقلاب، بنیانگذار جمهوری اسلامی امام (رحمهاللهعلیه) هیچ عبارتی حتی حکومت اسلامی را برای همه پرسی دوازدهم فروردین نپذیرفتند و فرمودند « جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم » و (2/98) درصد ملت آن را تأیید کردند. در فاصله مرحله اول و دوم انتخابات بعضی از روزنامهها را نیز توقیف کردند. روزنامههایی که میدانستند از هاشمی حمایت خواهند داشت در حالیکه هیچوقت با نشریه یالثارات برخورد نشد. آنچه مسلم است کارهای زشت و تخریبهای ناجوانمردانه به شکل سازمان یافته و با پشتوانه و هزینههای میلیاردی از بیتالمال صورت گرفت. به چهرههایی مثل آیت الله جوادی آملی و آیت الله توسلی رئیس دفتر امام (رحمهاللهعلیه) نیز توهین کردند ولی مظلوم اصلی کسی بود که (68) مجتهد از (70) مجتهد او را برای نایب رئیسی اول مجلس خبرگان انتخاب کردند و بسیاری از مراجع تقلید او را اصلح معرفی کردند. آنان که بنام دین، انقلاب و ارزش به بهتانگویی و اهانت میپردازند مفهوم آیه شریفه «الفتنه اشد من القتل» را یا نمیفهمند و یا به سود خود نمیدانند که بفهمند، اما غیر طبیعی نیست کسانی که بیکارند به فساد بیندیشیند و همانان کسانی هستند که هاشمی در دوران سازندگی مشغولشان کرده بود. اینجانب بعنوان یکی از وکلای ملت، مصرانه از رئیس جمهور محبوب و شجاع که خود نیز از این گروه جفاها دیدهاند، استدعا دارم سریعاً عوامل تخریب که با تخلفات خود موجب خدشهدار شدن جمهوریت نظام میشوند به ملت معرفی شوند و از حضرت آیت الله شاهرودی استدعا میکنم در پی تأکید مقام معظم رهبری برخورد جدی بعمل آوردند. امروز دفاع از حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، دفاع از شخصیت حقیقی یک فرد نیست، بلکه دفاع از انقلاب، جمهوریت و حق ملت است و اگر امام (رحمه الله علیه) فرمودند « بهشتی یک ملت بود برای این ملت» مطمئناً هاشمی یک بهشتی است برای این ملت. اما در پایان بعنوان یکی از وفاداران به هاشمی، با احترام به رأی ملت، کسب اعتماد ملت را به جناب دکتر احمدینژاد تبریک گفته و از خداوند متعال برای ایشان در عملی کردن شعارهایشان که اساس آن مبارزه با فقر و فساد و تبعیض بوده است، توفیق مسألت مینمایم و اعلام میدارم اگر بدنبال عملی کردن شعارهایشان و تشکیل دولت (70) میلیونی یعنی بکارگیری همه استعدادهای کشور با گرایشات سیاسی مختلف و تنها با معیار شایسته سالاری باشند، قطعاً به فرصت طلبانی که با تملق و ایجاد تفرقه به کسب موقعیت میاندیشند، فرصت نخواهند داد (رئیس ـ وقتتان تمام است) و حمایت همه اقشار جامعه را پشتوانه اجرای برنامه های خود خواهند یافت. والسلام علی عباد الله الصالحین رئیس ـ خیلی ممنون. نفر بعد را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی)- جناب آقای علی دیرباز بفرمایند. علی دیرباز _ بسم الله الرحمن الرحیم و العاقبه للمتقین با سلام خدمت همکاران محترم و بزرگوار و عرض خوشامد به نمایندگان منتخب جدید که به جمع ما پیوستند در این فرصت اندک به یکی، دو نکته از مسائل مهم در حوزه نظارتی کار مجلس اشاره می کنم، با امید به اینکه بحث اساسی و مهم امر نظارت، بیش از گذشته در سرلوحه کار تک تک نمایندگان محترم مجلس و بخصوص کمیسیونهای تخصصی و شخص ریاست محترم مجلس، جناب آقای دکتر حداد عادل قرار گیرد. قبل از پرداختن به این مهم لازم می دانم خوشحالی و تشکر خودم را از حضور حداکثری مردم وفادار به نظام و رهبری در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در هر دو مرحله یعنی 27/3 و 3/4 ابراز دارم. از کاندیداهای محترم که با حضور داوطلبی خودشان زمینه و بستر حضور حداکثری و انبوه مردم بزرگوار در این مسأله مهم تعیین عالیترین مقام اجرایی کشور فراهم نمودند، جا دارد قدردانی و خسته نباشید عرض کنم. از بعضی طرفداران کاندیداها که آگاهانه و غیرآگاهانه شیرینی این انتخابات باشکوه را به کام ملت تلخ کردند و با تخریب شخصیتها، رقبا، بداخلاقی انتخاباتی را به شکل نامطلوبی بمنصه ظهور گذاشتند، جای گله بسیار است. امید است درس و عبرتی برای آینده باشد. بعید میدانم، بلکه مطمئنم هیچکدام از کاندیداها، شخصاً با این شیوه تخریب گونه و بعضاً زیر سؤال بردن دستاوردهای نظام نه تنها موافق نبودند و نیستند، قطعاً مخالف هم خواهند بود. از گذشته بگذریم و به حال و آینده بپردازیم، زیرا بیان گذشته ممکن است ملالآور باشد و خاطر را مکدر نماید. بهرحال ثمره این انتخابات با همه خوبی و بعضاً اشکالات آن، یک انتخابات حداکثری، یک رئیس جمهوری است که عاشق خدمت به مردم است و مردم نیز خواهان او. توفیق کسب این جایگاه والای خدمت به ملت را به جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد منتخب بزرگوار ملت، تبریک و تهنیت گفته و توفیقاتش را از خداوند بزرگ طالب و آرزومندم. از جناب آقای خاتمی رئیس جمهوری محترم که انصافاً صادقانه، با حوصله و سعهصدر، مدیریت (8) ساله اجرایی کشور را عهدهدار بود به سهم خویش تشکر و قدردانی دارم. تشکر مضاعف بواسطه سفر اردیبهشت ماه ایشان به هرمزگان، بی انصافی است اگر از خدمات دولت محترم برای ملت تشکر نکنیم. بعنوان نماینده شهرستانهای بندرعباس، قشم، حاجی آباد و ابوموسی از توجه دولت محترم به منطقه حوزه انتخابیم سپاسگزارم، با امید به اینکه این مردم و بخصوص مرزنشینان دو منطقه مرزی حوزه انتخابیهام یعنی اهالی نجیب و شریف شهرستانهای قشم و ابوموسی از مدیریت اجرایی جناب آقای دکتر احمدینژاد، رئیس جمهور منتخب ملت ایران با آن روحیه بالای مردمیاش همچنان بهرهمند شوند، انشاء الله. جناب آقای خاتمی رئیس جمهور محترم! اگر چه در جلسه دیدار مجمع نمایندگان استان با حضرتعالی قبل از سفر به بندرعباس در پاسخ به درخواست نمایندگان استان درخصوص اجرای حداقل یک پروژه مهم از بین سایر پروژهها که برای استان و هم کشور حیاتی و اساسی است یعنی پروژه آزادراه بندرعباس ـ سیرجان، علی رغم خواسته نمایندگان و تأکید جنابعالی نمیدانیم چرا مسؤولین و دست اندرکاران ذیربط اعم از مرکز و استاندار محترم تاکنون به این مهم نپرداختند و عملاً کاری صورت نگرفته است. در حالیکه وزرای محترم راه و ترابری قبل و حال هردو معتقد بودند و هستند که انجام آن یک کار اساسی است و چند سال است که وعده اجرای آن را به مردم دادهاند. نکته دیگر اینکه جناب رئیس جمهور محترم بارها فرمودهاند یکی از افتخارات ایشان و دولت محترمشان این است که نام دولت پاسخگو برخود نهادهاند. (رئیس ـ آقای دیرباز وقتتان تمام است) اما جای تعجب است چرا جناب حجت الاسلام والمسلمین موسویلاری وزیر محترم کشور برای پاسخ به سؤال جمعی از نمایندگان محترم مجلس از جمله اینجانب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکنون حضور پیدا نکردهاند. علی رغم گذشت بیش از دوماه هیچ توجیهی برای عدم حضور در مجلس برای پاسخگویی نمی توان پذیرفت در حالیکه در آییننامه داخلی مجلس انجام اینکار ظرف (10) روز پیش بینی شده است. بنابراین بار دیگر از ریاست محترم مجلس تقاضا دارم از مقوله مهم نظارت مجلس به نحو شایسته و بهرطریق که صلاح می دانند دفاع و پاسداری نمایند تا حقوق ملت تضعیف نشود. مطلب بعدی سخنی با جناب رئیس جمهور منتخب ملت، جناب آقای دکتر احمدینژاد رئیس ـ که به بعد موکول می شود ) چشم. با توجه به ضیق وقت من ادامه نخواهم داد. والسلام علیکم و رحمه الله. رئیس ـ خیلی متشکرم، ممنون. 4ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص پیگیری وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در بیروت رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم (23) سال از اسارت (4) تن از فرزندان ایران اسلامی و انقلاب اسلامی در جنوب لبنان میگذرد. برادران عزیز ما سید محسن موسوی کاردار وقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همکارانشان کاظم اخوان، احمد متوسلیان و تقی رستگار مقدم، (23) سال است که سرنوشتی نامعلوم پیدا کردهاند و اطلاع درستی از جایگاه و وضع آنها در دست نیست. این فرزندان عزیز کشور و مجاهدان راه خدا مظلومیتی مضاعف دارند، هم از آن جهت که در دست دشمن و به احتمال قوی قریب به یقین در دست رژیم اشغالگر قدس اسیرند و هم از آن جهت که در داخل کشور تقریباً فراموش شدهاند. ما از مجامع جهانی انتظار نداریم که طالب حق مظلومان و محرومان جهان باشند ، بسیاری از مجامع جهانی تحت تأثیر قدرتهای جهانی هستند اما انتظار ما از مسؤولان کشور این است که پیگیری سرنوشت این (4) آزاده سرافراز را که امیدواریم هرجا هستند زنده باشند و به سلامت باشند به دست فراموشی نسپارند. مجلس، دولت و مخصوصاً وزارت خارجه وظیفه دارند دائماً این واقعیت را زنده نگه بدارند و از همه امکانات بینالمللی و داخلی و روابط دوجانبه با لبنان و مذاکره با مقامات لبنان و هر وسیله دیگری که احتمال میدهند در آزادی اینها مؤثر باشد استفاده کنند. سال گذشته خانوادههای این عزیزان با بنده دیداری داشتند و انصافاً باید به صبر و تحمل آنها آفرین گفت. من سال گذشته از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواستم که این موضوع را پیگیری کنند در مجلس هم فعالیتهایی صورت گرفت، امیدواریم که این پیگیری از سوی کمیسیون ادامه پیدا بکند و وزارت خارجه هم گزارشی از اقدامات خودش را به مجلس بدهد و انشاءالله حاصل تلاشهای همه ما برای آزادی این فرزندان رشید کشور به نتیجه برسد (منطقهای که اینها در آن منطقه به اسارت درآمده بودند در قسمت شرقی بیروت است و جنوب لبنان نبوده که تصحیح می کنم). 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت می کنم: ـ آقای سیدمحمود مدنیبجستانی نماینده محترم گناباد به وزیر محترم آموزش و پرورش در خصوص رعایت عدالت در استخدام مربیان مهدکودک. ـ آقای محمد سلطانی نماینده محترم خدابنده به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص رفع تبعیض بین کارکنان آموزشی و اداری. ـ آقای هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تکمیل کادر پزشک متخصص مورد نیاز بیمارستان رازی شهرستان سراوان و تجهیزات پزشکی بیمارستان. ـ آقای ناصر نصیری نماینده محترم گرمی و دشت مغان به وزرای محترم کشور و اطلاعات درخصوص لزوم معرفی عوامل تخریب آیت الله هاشمی رفسنجانی. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در خصوص برخورد قاطع با فعالیتهای شرکتهای هرمی گلدکوئیست و فعالیتهای مشابه در تعامل با قوه قضاییه جهت جلوگیری از خروج ارز و درآمدهای رانتی. به رئیس جمهور محترم در خصوص دستور اقدام اجرایی و قانونی برای جلوگیری از تضعیف بورس و سقوط ارزش سهام. آقای محمدهادی ربانی نماینده محترم شیراز به رئیس جمهور محترم در خصوص بیتوجهی سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس نسبت به ایجاد آلودگی هوا توسط بخارها و گازهای آلاینده کارخانه روغن نباتی. ـ آقای ابراهیم کارخانه ای نماینده محترم همدان به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور جلوگیری از افزایش قیمت اقلام مورد نیاز مردم در شرایط حساس موجود. ـ آقای کیانوش صادقدقیقی نماینده محترم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر به رئیس جمهور محترم و وزیر محترم جهاد کشاورزی درخصوص بازنگری در خصوص انحلال سازمان چای و پرداخت حقوق معوقه (4) ماهه کارکنان و بلاتکلیفی آنها. ـ آقای مصطفی مطورزاده نماینده محترم خرمشهر به وزیر محترم جهاد کشاورزی در خصوص واگذاری اراضی در حال آماده سازی شمال خرمشهر به اهالی روستاهای مناطق ممنوعه آن شهرستان. ـ آقای حمیدرضا پشنگ نماینده محترم خاش و میرجاوه و نصرت آباد به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص رسیدگی به علت بیتوجهی به صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان و توسعه ندادن کارخانه سیمان خاش، فعال ننمودن مس چهل کرده نصرت آباد و کارخانه بافت بلوچ ایران شهر. ـ آقای سیدمحمود حسینیدولتآبادی نماینده محترم برخوار و میمه به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص لزوم پرداخت معوقه سه ماهه عیدی و پاداش کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی بارش. ـ آقای سیدجلال یحییزاده نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم نفت در خصوص بررسی رشد ناگهانی و بیسابقه مصرف بنزین و گازوئیل در روزهای اخیر. ـ آقای سیدمحمدرضا میرتاجدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم نفت در خصوص رسیدگی به افزایش قیمت برخی از فرآورده های نفتی از جمله قیمت حلالهای چسب، خارج از مصوبه مجلس. ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم نفت در خصوص رسیدگی به علت کوتاهی در گازرسانی به شهرها و روستاهای شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد با توجه به طرح پروژه (63) کیلومتری. به وزیر محترم کشور اعلام علت کوتاهی در تبدیل نمودن مرکز بخش سنکمان به شهر. ـ آقای سیدجمالالدین ارجمند نماینده محترم جهرم به وزیر محترم نیرو در خصوص لزوم محاسبه بهای برق شهرستان جهرم بصورت تمام گرمسیری منطقه (1) و (2) از خرداد ماه تا پایان شهریورماه. (آقای حمیدرضا پشنگ هم گفتهاند آن مس چهل کوره بوده که در تایپ اشتباه شده بود، تصحیح می کنم). ـ آقای سیدیوسف موسوی سرچشمه نماینده محترم فیروزآباد، قیر، کارزین و فراشبند به وزیر محترم نیرو در خصوص توجه بیشتر به آبرسانی روستاها. ـ آقای منوچهر متکی نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اعلام علت عدم استفاده از کارشناسان شایسته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مأموریتهای فرهنگی خارج از کشور و اعزام افراد غیرشایسته خارج از سازمان. ـ آقای عبدالغفور ایراننژاد نماینده محترم چابهار و نیکشهر به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور بذل توجه بیشتر به مناطق خشک و کم توسعه استان سیستان و بلوچستان. ـ آقای بهمن محمدی نماینده محترم فریدن و فریدون شهر و چادگان به رئیس جمهور محترم در خصوص دستور تخصیص (500) میلیون تومان به اجرای طرح فاضلاب فریدون شهر با توجه به وعده داده شده در مراسم افتتاحیه تونل چشمه لنگان. ـ آقای عباس رجایی نماینده محترم اراک و کمیجان به رئیس جمهور محترم در خصوص دستور تسریع در تصویب و ابلاغ اساسنامه شرکتهای آب منطقه ای استانی در هیأت وزیران. ـ آقای سید قباد مرتضوی نماینده محترم اردل و فارسان و کیار و کوهرنگ به رئیس جمهور محترم در خصوص دستور رسیدگی به علت تأخیر در ارائه لایحه اساسنامه شرکتهای آب منطقهای استانهای مستقل شده و نصب تابلوهای آنها براساس مصوبه جدید. ـ آقای ستار هدایتخواه نماینده محترم بویراحمد و دنا به رئیس جمهور محترم در خصوص دستور پرداخت مطالبات معوقه کارکنان بهداشتی و درمانی استان کهکیلویه و بویراحمد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی، لزوم جلوگیری از عزل و نصب و جابجایی و جذب نیروی انسانی در روزهای پایانی کار دولت. ـ آقای حشمت اله فلاحتپیشه نماینده محترم اسلام آباد غرب، گهواره، کرند غرب و حمیل به رئیس جمهور محترم در خصوص دستور رسیدگی و توجه لازم به محرومیت جاده روستایی در سطوح ملی و استانی، بویژه در استان کرمانشاه. ـ آقایان علی ناصری نماینده محترم بابل، جواد آریان منش نماینده محترم مشهد و کلات، غلامرضا مصباحی نماینده محترم تهران، ری،شمیرانات و اسلامشهر، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، محمد حسین استکی نماینده محترم اصفهان، احمد بزرگیان نماینده محترم سبزوار، بهمن الیاسی نماینده محترم سنقر، سیدمحمدصادق نیرومند نماینده محترم نهبندان و سربیشه به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در تدوین آییننامه اجرایی بند «ز» ماده (1) قانون برنامه چهارم توسط هیأت وزیران برای اعطای تسهیلات ارزی. ـ آقای زین العابدین طهماسبی نماینده محترم سروستان و کربال و کدال به وزیر محترم نفت در خصوص اعلام علت تأخیر در شروع عملیات بهره برداری از چاههای نفت منطقه سروستان. آقای ناصر سودانی نماینده محترم اهواز به وزیر محترم نیرو در خصوص بررسی و جلوگیری از اجحاف برمردم استان خوزستان بخصوص مردم اهواز بواسطه افزایش بیرویه بهای آب و برق مصرفی. به وزرای محترم بازرگانی و صنایع و معادن و کشور و امور اقتصادی و دارایی در خصوص جلوگیری از افزایش سرسام آور قیمت سیمان و قاچاق آن به خارج از کشور. ـ آقای علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت به وزیر محترم جهادکشاورزی در خصوص رسیدگی به ضعف مدیریت مدیرکل منابع طبیعی لرستان. ـ آقای سیدحسن عباسی نماینده محترم محلات و دلیجان و آقای حسین اسلامی نماینده محترم ساوه به وزیر محترم کشور در خصوص رسیدگی به اظهارات غیرکارشناسانه استاندار اصفهان در صفحه (20) یکی از رسانهها مورخ 15/4/84 و ایجاد تنش و واگرایی در شهرهای استان مرکزی و استان اصفهان. به رئیس جمهور محترم در خصوص دستور نظارت جدی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بر اجرای پروژه راه آهن سریعالسیر تهران، قم، دلیجان و اصفهان، طبق قانون و موافقتنامه مبادله شده بین سازمان و وزارت راه و ترابری. نمایندگان محترم اقلیتهای دینی کشور در مجلس طی نامهای انتخاب آقای دکتر محمود احمدینژاد را که در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری موفق به کسب اکثریت آراء ملت ایران شدند، به حضور ایشان و مقام معظم رهبری، خواهران و برادران نماینده و ملت شریف و سربلند ایران تبریک گفتند و اظهار امیدواری کردند که در دوران ریاست جمهوری ایشان شاهد رفع مسائل و مشکلات و نابرابریها و عزت و سربلندی هرچه بیشتر دولت و ملت باشیم. (آقایان معتمد و بتکلیا و وارطان و بگلریان و نیکنام، این تبریک را امضا کردهاند.) ـ آقای حسن زمانی هم نماینده محترم ملایر از اقدام عاجل و بجای وزیر محترم بازرگانی در خصوص جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت شیر و سایر فرآوردهها در راستای تثبیت قیمتها تشکر کردند. ما امروز جلسهمان با حدود (1) ساعت تأخیر آغاز شد، تأسف خودمان را اعلام می کنیم و از ملتی که ما را برای نمایندگی در مجلس انتخاب کردهاند باید عذرخواهی کنیم، طبق آییننامه مجلس بنده اسامی غایبین و تأخیرکنندگان را قرائت میکنم. البته ممکن است بعضی از کسانی که غایب هستند عذر موجهی هم داشته باشند که ما خبر نداریم، لکن ما بر حسب اعلام مسؤولان حضور و غیاب نمایندگان در هیأت رئیسه این اسامی را قرائت میکنیم و امیدوارم این اولین تأخیر طولانی مجلس در (13) ماه اخیر، آخرین تأخیر باشد و ما همچنان بتوانیم ثابت کنیم که در کار خود جدی هستیم. اما غایبین از خانمها: خانم شریعتی از مشهد، آقایان ارجمند از جهرم، اللهیاری از کرمانشاه، حاجی ایری از کردکوی، جعفرزاده از ماکو، حبیبزاده از بوکان، جلالیجعفری از کرج، حسنی نایین، حسینی از زنجان، حمیدی از سنندج، حیدرپور از شهرضا، ربانی از شیراز، سعدونزاده از آبادان ، سیدهاشمی از مراغه، شجاعپوریان از بهبهان، شهبازخانی از ملایر، صادقدقیقی از آستانه اشرفیه، صالحی از دیر و کنگان، صدیقی از بناب، طلایینیک از بهار و کبودر آهنگ، فروزش از زاهدان، مرحبا از آستارا، مصری از کرمانشاه، مقنیان از بیجار، مهدوی از ابهر، نوروززاده از اسفراین، یاوری از گلپایگان، اینها غایبین هستند و تأخیر کنندگان هم اسامی و مدت تأخیرشان به اینصورت است: ثروتی از بجنورد (55 دقیقه)، حسینی از میانه (45 دقیقه)، موحد از کهکیلویه (50 دقیقه)، امینی از کرمانشاه (یکساعت)، زمانی از ملایر (10/1 دقیقه)، طباطبایی از تهران (10/1 دقیقه)، خدادادی از ملکان (یکساعت)، خادم از تهران ( 15/1 دقیقه)، احمدی ممسنی (یکساعت) که به علت تصادف دیر رسیدند عطارزاده از بوشهر (30/1دقیقه)، ریاض از تهران (30/1دقیقه)، حسنوند از اندیمشک (40/1 دقیقه)، محمدی از آباده (40/1 دقیقه)، خانم آجورلو از کرج (30/1 دقیقه)، رحمانی از تاکستان (40/1 دقیقه)، عباسی از رودسر (40/1 دقیقه)، انصاری از آبادان ( 45/1 دقیقه)، مولاهویزه از دشت آزادگان خودشان مدعیاند که مرخصی بودند ولی مرخصی بنامشان ثبت نشده (50/1 دقیقه)، کاتوزیان از تهران (50/1 دقیقه). بنده یکبار دیگر تأسف خودم را از این بینظمی اعلام میکنم، امیدوارم نمایندگان ملت همانطور که تا کنون نشان دادهاند که مجلس هفتم مجلس نظم و کار است از این ببعد هم این توجه را داشته باشند. به علت تأخیری که داشتیم تذکری را نمیشنویم، مستقیماً وارد دستو