بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و پنجاهم 5 مـرداد مـاه 1385 هجریشمسی (250) 2 شعبـانالمعظم 1427 هجریقمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستـور آقایان: ایرج ندیمی، بهمن محمدیاری، سیدمحمدجعفر ساداتموسوی، موسی قربانی و حمیدرضا حاجیبابایی.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت ایام شعبانیه و روز پاسدار، رزمایش ضربت ذوالفقار، افتتاح کارخانه آبسنگین اراک و پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه (1+5).5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقایان: الیاس نادران، محمدعلی حیاتی و مرتضی تمدن نمایندگان محترم تهران، لامرد و شهرکرد.6 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولین اجرایی کشور.7 ـ تذکر آییننامهای آقایان: اکبر اعلمی و سیدجلال حسینی نمایندگان محترم تبریز و زنجان.8 ـ تصویب لایحه جامع خدماترسانی به ایثارگران بمدت چهارسال (طبق اصل 85 قانون اساسی).9 ـ تصویب کلیات طرح یکفوریتی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 31/3/1374 و بحث و بررسی درخصوص مواد آن.10ـتذکرآییننامهایآقایحسینمظفرنمایندهمحترمتهران.11 ـ اعلام وصول (3) فقره سؤال و یکفقره طرح.12 ـ استرداد یکفقره لایحه.13 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و هفت دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 195 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و پنجاهم روز یکشنبه پنجم شهریورماه 1385 هجریشمسی مطابق با دوم شعبان 1427 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه جامع خدماترسانی به ایثارگران. 2 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد طرح یکفوریتی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 31/3/1374. 3 ـ انتخاب یکنفر از اعضای کمیسیون اصل نودم قانون اساسی برای عضویت در هیأت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشور بجای عضو مستعفی جناب آقای محسن کوهکن. 4 ـ انتخاب و معرفی دو نفر به نمایندگی از طرف قوه مقننه برای عضویت در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. 5 ـ انتخاب یکنفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون بهداشت و درمان درمورد لایحه بیمههای اجتماعی کارگران ساختمانی. سؤالی هم در پایان وقت داشتیم، بدلیل اینکه وزیر محترم نیرو برای افتتاح سد طالقان رفتند به بعد موکول میشود. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 9 ـ 1 از سوره مبارکه «انسان» توسط قاری محترم آقای جعفر فردی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمهَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً * إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَهٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً * إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً * إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعِیراً * إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً * عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجِیراً * یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً * وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً * إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای فردی قاری ارجمند تشکر میکنیم که با صوت دلپذیرشان جلسه ما را آغاز کردند. 3 ـ ناطقین قبل از دستـور آقایان: ایرج ندیمی، بهمن محمدیاری، سیدمحمدجعفر ساداتموسوی، موسی قربانی و حمیدرضا حاجیبابایی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محبینیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از : ـ جناب آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل. ـ جناب آقای سیدمحمدجعفر ساداتموسوی نماینده محترم مبارکه. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای موسی قربانی نماینده محترم قائنات. ـ جناب آقای حمیدرضا حاجیبابایی نماینده محترم همدان. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای ندیمی (3) دقیقه از وقت خود را به آقای محمدیاری دادهاند، بفرمایید. ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک بمناسبت نیمه شعبان که جهان در انتظار عدالت و عدالت در انتظار قائمآل پیامبر (حضار صلوات فرستادند) و یادکردی از شهیدان دولت، خصوصاً رجایی و باهنر و تبریک پیروزی حزبالله. دو سال و اندی از کارکرد مجلس هفتم میگذرد، مجلس که خود ناظر بر امور دستگاهها و وزارتخانهها و قوه مجریه و دیگر مجموعههای اداری ـ مدیریتی است، باید بر خود نظارت کند و پاسخگوی دو سؤال اساسی باشد که چه برنامهای داشته است و هماکنون با چه کارنامهای روبرواست. آیا توانسته است پاسخگوی نیازها، مطالبات و انتظارات مردم، خصوصاً باتوجه به جهتگیریها، شعارها و انتظاراتی که آفریده است باشد؟ آیا توانسته است در حد و اندازهای که این مردم، مردم نجیب، باهوش، ارجمند و ارزشمند منتظر آن هستند، باشد؟ طبیعتاً مردم در انتهای همین دوره به نوعی قضاوت خواهند کرد، اما پیش از آنکه قضاوت نهایی را داشته باشند از باب «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» خوب است که نیک به کردار تقنینی و نظارتی خود بنگریم تا چه دستمایهای را فراهم آورده و از چه کمبودهایی در رنجیم. مثلاً تعامل قوه مجریه و مقننه در این (7) دوره به چه فرجامی رسیده است؟ بعضیها انتظار داشتند و دارند و در همه این (7) دوره مجلس چنین انتظاری وجود داشته است که مجلس، دوله باشد. هرآنچه لایحه میآید، انتظار پارلمانی است، معاونین پارلمانی میگویند، نجوای وزیر است، تصویب شود و بعضی نیز درجهت عکس آن. اما بودهاند و هستند کسانیکه از مجلس انتظار انذار و تبشیر مؤثر و کاربردی داشته و دارند و معتقد هستند که مجلس نباید دوله باشد و البته نباید جهت عکس، مخالفت و تضاد را پیشه کند، اما وظیفه ندارد که در مقابل کاستیها و ضعفها و کمبودها ساکت بنشیند. او باید با اهرمهای تذکر، سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح وظیفه نظارتی خود را به انجام برساند. بنابراین، این انتظار که بعضیها دارند که مجلس دست بسته تسلیم باشد یا خدایناکرده با تمام وجود مخالفت کند، هر دو بر سبیل افراط و تفریط است و البته افراط و تفریط ظاهراً از مقتضیات جوامعی چون ماست. مثلاً در جهت حزبی، همه گروههای اجتماعی در دورههای مختلف از افراط حزبی نالیدهاند، از انحصار حزبی نالیدهاند، چپ و راست نیز در این موضوع مشترک هستند. آیا واقعاً در (7) دوره مجلس ما گرفتار بلیه افراط و تفریط یا افراط در حزبگرایی نبودهایم؟ آیا بسیاری از امور را به اشخاص و یا بقول معروف شیوخ قوم و جامعه نسپردهایم و به اصطلاح خودمان در مجلس بسیاری از قیام و قعودهای گذشته و مخالف و موافقهای فعلی، تابعی از تصمیمات رجال درون مجلسی یا رجال حزبی نبوده است؟ آیا مردم میپذیرند که نمایندگان خود را در رابطه با اشخاص حزبی تسلیم ببینند و به اصطلاح اگر قانون اساسی نمایندگی را قائم به شخص دانسته است، آیا در این (7) دوره مجلس و خصوصاً این مجلسی که ما و شما در آن هستیم، گرفتار چنین موجودیتی نیست؟ آیا همه تصمیمها براساس مطالعات و اندیشه و رایزنی و مشاوره و همفکری و هماندیشی است یا خدایناکرده عقل و رأی خویش را به دیگری سپردهایم؟! نکته دیگری که باز مردم انتظار دارند این است که نماینده در چه سطحی ظاهر شود؟ آیا فقط به کارکردهای درون مجلسی و ملی متوجه باشد یا خواستههای شخصی و استانی و شهرستانی و روستایی و مانند آن را نیز پیگیر باشد؟ اینکه بتوانیم بین این (3) سطح یعنی ملی و استانی و شهرستانی تعامل ارتباط برقرار کنیم همواره یک دغدغه بوده است و در این (7) دوره چه در موقعیت نمایندگی یا پارلمانی شاهد آن بودهاند که نتوانستهاند بعضی از دوستان این را حل کنند. بعضیها چنان کسوت ملی گرفتهاند تو گویی در حوزه انتخابیه، کوچه و خیابان هیچ خبری نیست و بعضی آنچنان مستغرق امور شخصی مردم شدهاند تو گویی آنها درحقیقت کارگزار اشخاص هستند و نه وظیفهمند مسائل عمده اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و شناختن چالشهای اساسی کشور و پرداختن به رفع و دفع همه آنچیزی که مانع رشد این کشور بزرگ با این پتانسیلها و این ارزشهاست. بنابراین یک نکته دیگری که همه باید حل کنیم این است که نماینده کدام سطحیم؟ ملی، استانی، محلی، عمومی یا خصوصی؟ و حل این مشکل حقیقتاً بر بسیاری از همکارانم در این دوره و در دورههای گذشته سخت بوده و نتوانستهاند حل کنند. برای همین هم وقتی مثلاً در موضع رأی میآید، میبینند دستشان خالی است، چرا که مردم با تنوعی که دارند همه سطوح را درنظر میگیرند و نقش نماینده را در مجلس و پارلمان به نیکویی درنظر دارند. نکته دیگری که میتوان بر این مجموعه افزود آن است که در رابطه با کمیسیونهای تخصصی، حقیقتاً مسألهشناسی صورت گرفته یا ما تسلیم بعضی از نمایندگانی هستیم که طرح میدهند و یا دولت که لایحه میدهد. آیا خودمان در راستای اندیشه و مسائل اساسی چون اشتغال و بیکاری و سطح درآمد و نامتناسب بودن درآمد و هزینه در کشور و یا مسائل انتظارات دیگری که مردم دارند، واقعاً اندیشه کردهایم؟ همین هفته دولت را یک مثال بگیرم. بسیاری از ما و شما بعنوان نماینده رفتیم به افتتاح پروژههایی که میتواند در یک سطح محدود قابل اعتناء باشد، آسفالت فلان روستا و گازرسانی به همان روستا، اما واقعاً انتظارات مردم از ما اینهاست؟ اینها باید انجام شود، ما میپذیریم که عناصر اربعه توسعه و عمران روستایی همینهاست، یعنی تلفن، گاز، آب و راه است. اما واقعاً مسائلی که مردم از ما انتظار دارند، مسائلی مثل پرداختن به اعتیاد، به بیکاری، به ناامیدی، به پربار نبودن اوقات فراغت، به هدفمند نبودن کثیری از هزینههایی که ما داشته و داریم که کمترین آن در آموزش این کشور است و در رابطه با مسائل کیفیت و ارتقاء و افزایش سطح هنوز جا برای کارکردن داشته و دارد و ما باید فراتر از چند المپیادی و چند اختراع و ابداع به این ملتی که سوابق ارزشمندی در تاریخ از جهت، علم و ایمان دارد، داشته باشیم. (رئیس ـ جناب آقای ندیمی! چون از روی کاغذ نمیخوانید ما نمیدانیم چقدر مانده، ولی وقت شما تمام است)، (منظور 7 و 3 است دیگر؟ (رئیس ـ 7 دقیقه تمام شد) بنابراین آنچه دوستان ارجمند من، همکاران من، خواهران و برادران، وکیلان این ملت، کلانشهرها و شهرستانها! باید به آن توجه کنیم این است که اول باید بدانیم مردم از ما چه انتظار دارند و بعد بتوانیم بگوییم که آیا این مجلس و این نمایندگان و ما و شما موفق بودهایم یا نه؟ خداوند بر طول عمر و توفیقات مقام معظم رهبری بیفزاید و همه خدمتگزاران را در کنف حمایت و هدایت خویش مصون از آفات ارض و سماء بگرداند. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، خیلی ممنون. نفر بعد را اعلام بفرمایید. منشی (محبینیا) ـ نفر بعد جناب آقای محمدیاری هستند. رئیس ـ آقای محمدیاری بفرمایید. بهمن محمدیاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم یاد و خاطره مقاومت و ایستادگی دو اسوه خدمتگزاری، ایثار و اخلاص، شهیدان رجایی و باهنر را در دوران سخت تقابل اندیشههای کفر و الحاد با اسلام ناب منبعث از افکار امام راحل (رضوانالله تعالیعلیه) را گرامی داشته و هفته دولت را به همه خدمتگزاران سختکوش دولت تبریک میگویم. لازم میدانم از تلاشهای مؤثر استاندار محترم و مدیران استان گیلان در سرعت بخشیدن به پروژههای ملی و استانی تشکر نموده و از مدیرانعامل و کارکنان شرکت گاز، آب و فاضلاب شهری و روستایی، مخابرات و مدیران کل و پرسنل راه و ترابری، تعاون و بنیاد مسکن گیلان بدلیل فعالیتهای مؤثر آنها در استان و بخصوص شهرستانهای تالش، رضوانشهر و ماسال قدردانی نموده، مطالب خود را حول محورهای ذیل ارائه مینمایم: 1 ـ در آستانه ارائه لایحه دولت مبنی بر تأمین ارز جهت خرید بنزین مورد نیاز ششماهه دوم سال 85 و باتوجه به اینکه تاکنون هیچیک از برنامههای پیشبینی شده برای کاهش مصرف بنزین با موفقیت مواجه نشده و مهمتر اینکه در صورت تداوم رشد کنونی مصرف، هرساله شاهد رشدی بیش از (10) درصد مصرف بنزین خواهیم بود و با عنایت به اینکه دولتهای پیشین نیز از بیم بروز پیامدهای تورمی و بحرانهای اقتصادی و اجتماعی جسارت واقعی کردن قیمت بنزین را نداشته و این مسأله را برای دولتهای بعدی به ارث گذاشتهاند و دولت حاضر نیز با عدم چارهاندیشی جدی، راه گذشته را ادامه داده و آینده مبهمی را در اختصاص یارانه انرژی نمودار نموده است، لازم است همکاران گرانقدر نسبت به این موضوع حساسیت ویژهای نشان داده و از دولت بخواهند همزمان با ارائه لایحه، برنامه قطعی و عملیاتی یارانه انرژی برای آغاز سال 86 را به مجلس ارائه داده و از هرز رفتن حدود (30) میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی جلوگیری نمایند. ضمناً با عنایت به مفاد مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت واردات بنزین از آغاز سال 86 بر مبنای الزامات مقرر در تبصره (13) ازجمله افزایش ظرفیت تولید بنزین داخلی، افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، ایجاد جایگاه عرضه گاز فشرده، تولید خودروهای دوگانهسوز، خارج نمودن خودروهای فرسوده و غیره... (رئیس ـ آقای محمدیاری! وقت شما تمام است) سه دقیقه نشده، یک دقیقه اجازه بدهید! (رئیسـ سه دقیقه شده دیگر) و توزیع بنزین تولید داخلی از طریق کارت هوشمند پیشنهاد مینمایم تصویب لایحه آتی موکول به ارائه برنامه مشخص دولت در اجرایی نمودن مصوبه مذکور گردد. 2 ـ بر مبنای مفاد بند «الف» تبصره (13) مبنی بر تأمین پیش پرداخت فاینانس قطار شهری شهرهای بزرگ، وزارت کشور نسبت به اجرایی نمودن پروژه قطار شهری در شهر رشت با جمعیت بیش از (500) هزار نفر اقدام و نتیجه را اعلام نماید. (رئیس ـ خیلی ممنون، بقیه آن را... برای اینکه این سه دقیقه چیست که حالا یک دقیقه هم) یک مورد دیگر مانده. 3 ـ پروژه آزادراه قزوین ـ رشت ـ فومن ـ تالش ـ آستارا با اعتبار مناسب و با سرعت مطلوب در دست احداث میباشد. از شروع قطعه دوم پروژه چهاربانده از تالش تا شیرآباد تشکر نموده، انتظار دارم در شروع پروژه کنارگذر تالش که پروژه فوقالذکر را کامل میکند تسریع گردد. بابت تأمین اعتبار پروژه راه رضوانشهر به خلخال که اهمیت بسزایی در توسعه اقتصادی و گردشگری در استان گیلان بخصوص شهرستان رضوانشهر دارد تشکر میکنم، تقاضای اجرایی شدن باقیمانده این جاده استراتژیک را دارم. والسلام علیکم و رحمهالله رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محبینیا) ـ ناطق بعدی جناب آقای ساداتموسوی هستند، بفرمایید. سیدمحمدجعفر ساداتموسوی ـ بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله والصلوه و السلام علی رسولالله و علی آله آلالله علیهم صلواتالله». قال رسولالله (صلیالله علیه و آله و سلم): «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه». میلاد پر برکت فجر آزادگی و آزادی حسینبن علی (علیهالسلام) و روز پاسدار و نیز میلاد قمر مردانگی و رشادت و ایثار، جانباز عرصه نبرد و پیکار، ابوالفضلالعباس (علیهالسلام) و روز جانباز و همچنین میلاد حضرت زینالعابدین علیبن الحسین (علیهالسلام) را به امام زمان (عجلالله تعالی) و بر همگان، ملت رهپوی راه شهادت و ولایت، پاسداران و جانبازان انقلاب اسلامی و فیالجمله اعیاد سابقه و لاحقه را تبریک میگویم. از مدیریت روابطعمومی و کارپردازی فرهنگی مجلس انتظار داشتم و این انتقاد هست که امشب و یا به عبارتی امروز که روز تولد حضرت اباعبداللهالحسین (علیهالسلام) هست و روز پاسدار، نمودی از این روز بزرگ و مناسبت عظیم که قدردانی از قشر پاسدار و زحمات پاسداران انقلاب اسلامی است، در تریبون مجلس و دیواره تریبون اثراتی از تبریک میلاد حضرت اباعبداللهالحسین (علیهالسلام) و روز پاسدار نقش میبست. بخاطر اینکه زحمات پاسداران، حال بحث تولد حضرت اباعبداللهالحسین (علیهالسلام) که نقش بسته در خاطر و ذهن و قلوب ملت ماست، اما تقدیر از پاسداران انقلاب اسلامی و زحمات پاسداران عزیزمان در صحنههای نبرد و در صحنههای سازندگی از آغاز انقلاب اسلامی فراموش نشود، بعنوان یک حرکت نمادین چفیهای را که بعنوان گرامیداشت روز پاسدار بر گردن آویختهام بر تریبون مجلس... رئیس ـ خیلی ممنون، ما هم از شما تشکر میکنیم. حق هم با شماست، باید حتماً تبریک میگفتند، فراموش کردند. ساداتموسوی ـ حالا انشاءالله امیدواریم که فردا را فراموش نکنند. رئیس ـ پسفردا که ولادت حضرت ابوالفضل (علیهالسلام) است انشاءالله جبران کنند. ساداتموسوی ـ انشاءالله جبران شود. مطلب دیگری را که از محضر مقام معظم رهبری بخاطر بحث رؤیت هلال، چون در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و بحث رؤیت هلال در برخی از مناطق آنچه که موثقین گفتهاند، شب جمعه رؤیت شده و امروز روز سوم ماه شعبان تلقی میشود، چون در ماه آینده بحث ماه رمضان و لیالیقدر است و مطالبی که برای رؤیت هلال است از مقام معظم رهبری و مراجع تقلید درخواست دارم که مسأله رؤیت هلال اول شعبان را برای مردم توضیح بدهند و اگر ثابت شده است، دفاتر مراجع و رهبر معظم ابلاغ کنند. مطلب دیگری که در ادامه سخن خواهم داشت، امروز روز بزرگداشت محمدبنزکریای رازی و روز داروساز است و تعلق به این قشر از پزشکان و داروسازان دارد. انتقادی را که ضمن گرامیداشت این روز و تبریک به داروسازان کشور عزیزمان و پزشکان داروساز، عذرخواهی از پزشکان داروساز بخاطر اینکه معاونت وزارت بهداشت و درمان که باید گفت انصاف و یا سلیقه هم مناسب است در مصاحبات، مسؤولین اجرایی در آستانه روز داروساز مناسب نبود معاونت وزارت بهداشت و درمان داروخانههای کشور یا داروخانههای تهران را متهم کند به (90) درصد داروخانهها در قاچاق و عرضه داروهای قاچاق نقش دارد. ما ضمن اینکه باید تقدیر کنیم، در رفع مشکلات و مسایل بگونهای برخورد کنیم که این مسایل و مشکلات موجب دلزدگی و دلسردی قشر پزشکان داروساز نگردد. من عذرخواهی از پزشکان داروساز و تمام مسؤولین فنی داروخانههای تهران و کشور را دارم. مطلب دیگری که باید عرض کنم، اگر انتقادی از دولت میشود، به معنای عدول از اصولگرایی نماینده و یا مجلس نیست. انتقاد، زمینه پویایی و پایداری مجلس، دولت و کشور است. از سخنگو و هیأت محترم دولت سعهصدر و از منتقدین انتظار رعایت انصاف و توجه به مصالح کشور را هم دارم. موفقیت دانشمندان ایرانی را در تولید «آبسنگین» که نشانه ارتقاء علمی و دانش فنی و دانشگاهی کشور میباشد به ساحت مقدس امام زمان، مقام معظم رهبری و ملت ایران تبریک میگویم. از رهگذر این دستاورد و تبریک، تذکری را بر خویش و دیگران، همکاران عزیز، دوستان، مطبوعات، احزاب، جمعیتها و تشکلهای مردمنهاد را دارم که افتخارات ملی و علمی را که مرهون نزدیک به دو دهه از سوی دانشمندان و مسؤولین کشور و انقلاب اسلامی است و اکنون عصر شکوفایی آن است بنفع خود مصادره نکنیم و آن را دستمایه جدالهای سیاسی و جناحی قرار ندهیم و تلاش و دیپلماسی کشور را به کوتاهی و عدم کفایت و یا خودباختگی و یا مرعوب بودن در زمان این دو دهه متهم نکنیم. چه آنکه اگر چنین بود، ضرورت تشکیل شورای راهبردی سیاست خارجی پیش از این احساس میگردید. مطلب دیگری که عنوان کنم، انتظار و توجه ریاست جمهوری و همچنین شورای محترم نگهبان و ریاست محترم مجلس درخصوص مسأله ثبت شرکتهای خارجی در مناطق آزاد تجاری است که طی نامهای مبسوط در 14/4/85 به محضر ریاست جمهوری نوشتم که شرکتهای تجاری خارجی در کشور ما در مناطق آزاد حسب آماری که اخیراً من گرفتم (332) شرکت خارجی با تقریباً صددرصد از سهام در مناطق آزاد ثبت شده است. چنانچه ثبت این شرکتها بعنوان ثبت شعبه مستقل است، توضیح اینکه آیا با اصل (81) قانون اساسی که میگوید دادن امتیاز تشکیل شرکتها و مؤسسات در امور تجاری و صنعتی و کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان مطلقاً (به عبارت مطلقاً توجه شود) ممنوع است. دادن ثبت شرکتها با صددرصد سهام خارجیان که برحسب ماده (4) فصل سوم مربوط به قانون نحوه ثبت شرکتها در مناطق آزاد تجاری هست، آیا این با اصل (81) تناقض ندارد؟ و اگر ثبت شعبه است، قید این ماده (4) این را دارد که باید مرکز اصلی آن در خود منطقه آزاد تجاری باشد. این شرکتهای ثبت شده با صددرصد سهام خارجیان مشکلاتی را هم در مناطق آزاد دارد، از جمله مسایلی مربوط به کارگری و مجوز کار، مسأله دیگر مربوط به فرار مالیاتی است (رئیس ـ آقای موسوی! وقتتان تمام است) حقوق مدیران عامل که این را هم از شورای محترم نگهبان و همچنین ریاست محترم جمهور که بر حسب اصل (113) قانون اساسی مسؤول اجرای قانون اساسی است، توجه به آن را از سوی ریاست محترم جمهور و همچنین شورای محترم نگهبان درخواست دارم. مشکلات مربوط به حوزه انتخابیه انشاءالله به مطبوعات و یا در یک سخنرانی (5) دقیقهای قبل از دستور به حضور عزیزان تقدیم خواهد شد. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی سخنرانی خودشان را آغاز کنند. من دعوتشان میکنم، آقای قربانی بفرمایید. موسی قربانی ـ بسمالله الرحمن الرحیم «الحمدلله و الصلوه علی اولیائه و اللعنه علی اعدائه» من ابتداء اعیاد شعبانیه و روز پاسدار و روز جانباز را خدمت مردم شریف ایران و همچنین پاسداران و جانبازان محترم تبریک عرض میکنم و امیدوارم که لایحه جامع خدمات ایثارگران که امروز در دستور مجلس هست، انشاءالله به قشر عزیز جانباز عیدی باشد. همچنین فرا رسیدن هفته دولت را به همه دولتمردان و خدمتگزاران مردم در نظام جمهوری اسلامی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال برای همه شهدای دولت خصوصاً شهیدان رجایی و باهنر علو درجات خواستارم و به همین مناسبت فرصت را غنیمت شمرده و چند نکته را خدمت نمایندگان محترم یادآوری میکنم: 1 ـ موقعیت استثنایی اصولگرایان: دوستان و همکاران محترم عنایت دارند که ما در شرایطی در کشورمان قرار داریم که قوای سهگانه در اختیار نیروهای اصولگراست و ما شرایطی را پشت سر گذاشتهایم که بعضاً در نظام ما بعضی از کسانی که در بدنه دولت و مجلس بودند نقش اپوزیسیون را بازی میکردند و درواقع یک فاصلهای بین دولت جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده بود. بعضی از دورانها مثل دوران بنیصدر که این فاصله بسیار زیاد بود و به ستیز کشیده شده بود و بعضی از دورانها یک قدری فاصله کمتر، اما در هر حال، از ناحیه کسانیکه در بدنه نظام جمهوری اسلامی بودند اتفاقاتی میافتاد که بیشتر کار اپوزیسیونها بود. در مجلس شورای اسلامی تحصن میشد و این تحصن توسط بلندگوهای خارجی مستقیم به تصویر کشیده میشد که قطعاً در چنین شرایطی فاصله بین نظام اسلامی و دولت جمهوری اسلامی قدری افزایش پیدا میکرد. الان شعار خود دولت این است که میخواهد دولت اسلامی تشکیل بدهد و اینکه دولت خودش میخواهد این فاصله را کم کند، این کار مقدسی است که قابل ستایش و تشکر است. بنابراین در اینجا چند نکته را باید مورد توجه قرار داد: الف ـ اصولگرایان باید توجه داشته باشند که شرایط کنونی یعنی حاکمیت اصولگرایان در قوای سهگانه، به آسانی بدست نیامده است، بلکه بزرگان کشور خونجگرها خوردهاند تا شرایط کنونی حاصل شده است. خوب است دوستان قدری در این زمینه مطالعه نمایند و شرایط گذشته را در ذهن خود مجسم نمایند تا اهمیت موضوع بیشتر برای آنان روشن شود. ب ـ مردم با کسی عهد اخوت نبستهاند و قرابتی ندارند. مردم خدمتگزار میخواهند و پاسدار مبانی اسلام و انقلاب. هر کس با شعارهای جذاب اعتماد مردم را جلب نماید ولی نتواند رضایت آنها را در طول دوره خدمت خود تحصیل کند، براحتی در موقعیت مناسب کنار گذاشته خواهد شد، همچنانکه در گذشته در مواقع متعدد این کار شده است. ج ـ کمتوفیقی یا عدم توفیق در شرایط فعلی، تنها شکست یک حزب یا جریان سیاسی نیست، بلکه شکست جریان اصولگرایی است که با زحمات و تلاش زیادی بدست آمده است. بنابراین دوستان باید توجه نمایند که عدم توفیق را ساده نگیرند. د ـ باید توجه کرد که اصولگرایان راهی برای برگشت ندارند. چارهای جز موفقیت نیست که این موفقیت هم در سایه تلاش و کوشش بدست خواهد آمد. باید اختلافات را کنار بگذارند (رئیس ـ آقای قربانی! کمتر از یکدقیقه وقت دارید) در تحقق وعدهها تلاش نمایند و تنها راه رسیدن به این توفیق گفتمان اصولگرایی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند. من در پایان هم عرض میکنم که بنده کمتر از آن هستم که بخواهم کسی را نصیحت کنم، اما دو، سه تا خواهش دارم. خواهش از دولت محترم دارم و آن اینکه جناب آقای احمدینژاد تلاش میکنند و برای رسیدن به اهدافی که دارند میدوند، اما برخی از وزراء و مسؤولین اجرایی کشور توان همپایی با ایشان را ندارند. یا افراد ضعیفی هستند یا ممکن است در رسیدن به هدف تردید داشته باشند. دولت باید مصالح ملی و عمومی کشور را بر مصالح اشخاص مقدم بدارد. اگر افراد ضعیف هستند و نمیتوانند همپای دولت حرکت کنند، نسبت به عزل و برخورد با افراد ضعیف، دولت اقدام کند و از نمایندگان محترم و همکاران عزیز هم تقاضا و خواهش میکنم که دولت را از خودشان بدانند. دولت، دولت خدمتگزاری است، باید به آنها کمک کرد، بعضی از مسائل ضرورتی برای طرح از تریبون مجلس و سایر تریبونها را ندارد، به طریق مقتضی میشود تذکر خیرخواهانه را به دولت تقدیم کرد. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ خیلی ممنون. منشی (محبینیا) ـ ناطق آخر جناب آقای حاجیبابایی هستند، بفرمایید. حمیدرضا حاجیبابایی ـ بسمالله الرحمن الرحیم یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی میداریم و آرزوی توفیق برای دولت خدمتگزار درجهت خدمت به مردم و اجرایی نمودن شعارهایی که برای مطالبات مردم در دوره انتخابات داشتند و انشاءالله دولت بتواند در جهت محوریترین شعار خودش یعنی عدالتخواهی قدمهای مؤثری را بردارد و به همین دلیل یک نکته دیگری را که میخواهم اشاره کنم و آن این است که بحث نظام هماهنگ پرداخت را که دولت بعنوان محوریت عدالتخواهی خودش مطرح کرده و باید هم مطرح کند، به لطف خداوند در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون مشترک در حال بررسی است و این هفته این کمیسیون کاملاً جلسه دارد برای اینکه بتواند انشاءالله نظام هماهنگ پرداخت را هرچه زودتر برای خدمترسانی به همه کارکنان نظام در اختیار دولت قرار بدهد و انشاءالله اجرایی بشود. من جا دارد در این روز بسیار مقدس به همه پاسداران عزیز روز پاسدار را که مصادف با ولادت سومین امام همام هست تبریک عرض کنم و همچنین پیشاپیش روز جانباز را به همه جانبازان و ایثارگران عزیز و خانوادههای معظمشان تبریک عرض کنم و پیشاپیش نیمه شعبان را خدمت مقام معظم رهبری و همه ملت شریف ایران تبریک داشته باشم. اما دو نکته مهم را که امروز میخواهم اشاره کنم یکی بحث جنوب لبنان و حزبالله است که متأسفانه شورای امنیت در طول (33) روز حمله نظامی اسرائیل به جنوب لبنان نشان داد که شورای امنیت یک ابزاری بیش در دست آمریکا نیست و زمانی شورای امنیت قطعنامه خودش را صادر کرد که این قطعنامه نیاز اسرائیل بود و اسرائیل بشدت احساس خطر میکرد. متأسفانه قطعنامه ظالمانهای بود، اما حزبالله لبنان بدلیل اینکه او را متهم به جنگافروزی نکنند، موافقت کرد. بعد از قطعنامه باز هم شاهد تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و جنوب لبنان هستیم و متأسفانه شورای ابزاری امنیت سازمان ملل هیچگونه اقدامی در این رابطه نمیتواند بکند. مهمترین دستاورد حمله نظامی اسرائیل به جنوب لبنان، خودباوری ملتهای مسلمان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی بود. اگر روزی رژیم صهیونیستی را بعنوان چهارمین نیروی نظامی دنیا تلقی میکردیم، امروز قطعاً او از ردیفهای (30) و (40) هم گذشته، امروز نمیتوان اسرائیل را بعنوان یک نیروی برتر در منطقه دانست. در کنار این، همه ملتهای مسلمان به وضوح دریافتهاند که پوشالی بودن رژیم صهیونیستی و افسانه شکستناپذیری او، امری است که توسط آمریکا و تبلیغات گسترده آمریکا در دنیا شکل گرفته است. متأسفانه شورای امنیت همان اشتباه مهلکی را که در رابطه با بحث جنوب لبنان انجام داد، همان اشتباه را در رابطه با بحث هستهای ایران دارد تکرار میکند. این اشتباه بزرگ شورای امنیت که بعنوان یک ابزار در دست آمریکا قرار بگیرد و قبل از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به بسته (1+5) که تقدیم جمهوری اسلامی ایران شد، قطعنامهای را صادر کرد که جمهوری اسلامی ایران را در فشار قرار بدهد و در پاسخی که جمهوری اسلامی ایران به گروه (1+5) خواهد داد تأثیرگذار باشد. اما پاسخ قدرتمندانه، مدبـّرانه و مدیریتشده جمهوری اسلامی ایران نشان داد که این پاسخ (رئیس ـ آقای حاجیبابایی وقتتان تمام است) هم پاسخ به گروه (1+5) بود و هم پاسخ به قطعنامه شورای امنیت. آنچه که ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است این است که فناوری هستهای تحت هر شرایطی ادامه پیدا خواهد کرد و قطعاً هیچگونه فشاری نمیتواند اراده ملت ما را برای رسیدن به فناوری هستهای نادیده بگیرد. امیدوار هستیم که شورای امنیت به خود بیاید و از ابزاری بودن دست بردارد و یکبار هم که شده است به رسالت خود عمل کند. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ تشکر میکنم. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت ایام شعبانیه و روز پاسدار، رزمایش ضربت ذوالفقار، افتتاح کارخانه آبسنگین اراک و پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه (1+5) رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم فرا رسیدن ماه شعبان و فرا رسیدن سوم شعبان، میلاد مسعود حضرت سیدالشهداء امام حسین (علیهالسلام) را خدمت نمایندگان محترم ملت و ملت شریف ایران تبریک عرض میکنم. روز سوم شعبان روز پاسدار نامیده شده، این روز عزیز را به پاسداران گرامی هم تبریک میگویم. نام امام حسین (علیهالسلام) و نام ایران در همه جهان و در طول تاریخ با یکدیگر عجین شده. عشق به امام حسین و ارادت به آن حضرت و درسآموزی از مکتب امام حسین در سرشت مردم مسلمان ایران قرار دارد و حضرت سیدالشهداء برای همه مسلمانان جهان و بخصوص برای مردم ایران یک سرمایه عظیمی است، انگیزه بزرگی است، پشتوانه مهمی است، هم برای سعادت این جهان و هم سعادت آن جهان. ما امیدواریم که ملت ما که انقلاب اسلامی را با الهام از قیام حضرت امام حسین (علیه السلام) آغاز کرده، بتواند در همان مسیر این انقلاب را حفظ کند و به اهداف مقدسش برسد و انشاءالله پاسداران ما هم که الهامگرفته از خون تپنده سیدالشهداء هستند بتوانند همچنان در راه دین و قرآن فداکاری کنند. فرصتی است تا سلامی هم عرض کنیم به حضور نیروهای مسلحی که چند روزی است در رزمایش ضربت ذوالفقار شرکت دارند. رزمایش بزرگی که توان دفاعی کشور ما را در عرصههای دریا، هوا و زمین میآزماید. با استفاده از تجهیزات پیشرفتهای که عمدتاً در داخل کشور و بدست متخصصان گرامی کشور خود ما ساخته و طراحی شده. ما از نیروهای مسلح سپاسگزاری میکنیم، در دفاع از مرزهای آبی، خاکی و دریایی نظام برایشان آرزوی موفقیت داریم و تأکید میکنیم که این رزمایشها تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و جنبه دفاعی دارد، حکایت از اقتدار نظام و عزم نیروهای مسلح برای دفاع از کشور میکند. همچنین افتتاح کارخانه آب سنگین اراک را که روز گذشته بدست رئیسجمهور محترم صورت گرفت تبریک میگوییم. این کارخانه فناوری بسیار پیشرفته و پیچیدهای دارد و احداث و افتتاح آن حکایت از پیشرفت فناوری هستهای در داخل کشور میکند و درواقع یک قدمی است که نشاندهنده عزم و اراده دانشمندان جوان ما بر پیشبرد این رشته از دانش است. ما تبریک میگوییم و از مهندسان و دانشمندانی که در احداث این کارخانه عظیم سهیم بودهاند سپاسگزاری میکنیم. همینجا فرصتی است تا اشاره کنیم به این نکته که ایران در همان زمانی که اعلام کرده بود پاسخ خود را به بسته پیشنهادی کشورهای موسوم به (1+5) به آنها تسلیم کرد. این پاسخ بعد از بررسیهای مفصل تهیه شد و به ابهامات و سؤالاتی که به ابعاد مختلف آن بسته پیشنهادی مربوط میشود اشاره دارد و تسلیم این پاسخ نشانه آمادگی کشور ما بر حل و فصل این مسأله از طریق مذاکره است. کما اینکه نفس ارسال آن بسته پیشنهادی از جانب کشورهای (1+5) نیز به معنای گشوده شدن باب مذاکره بود. منتها به دلایلی که یکبار دیگر در مجلس به آن اشاره کردم ناگهان در هنگامه جنگ لبنان این راه متوقف شد و پرونده ایران به شورای امنیت رفت و قطعنامهای صادر شد، حالا ایران دوباره باب مذاکره را مفتوح نگاه داشته و در عین حال که در استفاده از حق مسلم خود اصرار دارد، اما آماده است تا مذاکرات آغاز بشود، هم ابهامات آن بسته پیشنهادی برطرف بشود، (اگر واقعاً مایل هستند که مشکل حل بشود) و اگر آنها ابهاماتی در فعالیت ایران میبینند و برای اعتمادسازی هنوز مسایلی دارند، آن مسایلشان مطرح و مذاکره شروع بشود. بهرحال با پاسخی که ایران داده است حالا نوبت کشورهای موسوم به (1+5) است که حسننیت خودشان را (اگر حسن نیتی دارند) ثابت بکنند و در هر حال ما امیدواریم این مسأله با حفظ حقوق ملت ایران در استفاده از دانش هستهای و با تأکید بر صلحآمیز بودن آن بنحو طبیعی و عقلایی انشاءالله حل بشود. 5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقایان: الیاس نادران، محمدعلی حیاتی و مرتضی تمدن نمایندگان محترم تهران، لامرد و شهرکرد رئیس ـ چند تسلیت هم خدمت همکاران محترم داریم. یکی فوت مادر آقای دکتر نادران نماینده محترم تهران در مجلس شورای اسلامی است که از جانب مجلس و مجمع نمایندگان تهران به ایشان تسلیت عرض میکنیم، برای آن مرحومه طلب مغفرت و برای ایشان و سایر بازماندگان طلب صبر و اجر میکنیم. همکارمان آقای حیاتی نماینده مردم لامرد هم در درگذشت بعضی از بستگان خودشان عزادار هستند، خدمتشان تسلیت میگوییم، مجمع نمایندگان استان فارس هم تسلیت گفتهاند. آقای تمدن نماینده شهرکرد در فوت مرحوم داییشان عزادار هستند، خدمت ایشان هم تسلیت عرض میکنیم. 6 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولین اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات کتبی نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای محمدرضا سجادیان نماینده محترم خواف و رشتخوار به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص رسیدگی به عملکرد نامطلوب صندوق بیمه محصولات کشاورزی و نارضایتی کشاورزان در این خصوص. ـ آقایان: فتحالله حسنوند و قدرتالله ایمانی نمایندگان محترم خرمآباد، علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت، حسین پاپی نماینده محترم دورود و ازنا، سیدمرتضی موسوی نماینده محترم الیگودرز، سیدمحمدمهدی شاهرخی نماینده محترم پلدختر، محمودرضا حسنوند نماینده محترم سلسله و دلفان، علاءالدین بروجردی و سیدمحسن یحیوی نمایندگان محترم بروجرد به وزیر محترم بازرگانی درخصوص رسیدگی به علت عدم تأمین کلینکر مورد نیاز کارخانه سیمان دورود که باعث کند شدن روند بازسازی مناطق زلزلهزده لرستان گردیده. ـ آقایان: سعید ابوطالب نماینده محترم تهران و شمیرانات، عبدالله کعبی نماینده محترم آبادان، هوشنگ حمیدی نماینده محترم سنندج و کامیاران، سیدعماد حسینی نماینده محترم قروه، محمدرضا تابش نماینده محترم اردکان، سیدکاظم دلخوشاباتری نماینده محترم صومعهسرا، امیدوار رضاییمیرقائد نماینده محترم مسجدسلیمان، سیدهادی طباطبایی نماینده محترم ایذه و باغملک، ولیالله شجاعپوریان نماینده محترم بهبهان، مجید ناصرینژاد نماینده محترم شادگان، هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان، عبدالغفور ایراننژاد نماینده محترم چابهار، ناصر نصیری نماینده محترم گرمی و سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم کشور درخصوص رعایت شیوههای مناسب توسط نیروی انتظامی در اجرای قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره. ـ آقای حسین اسلامی نماینده محترم ساوه و زرندیه به وزیر محترم کشور درخصوص رسیدگی به علت عدم ابلاغ خُشکرود بعنوان شهر در شهرستان زرندیه با توجه به سیر مراحل قانونی. ـ آقای مرتضی فضلعلی نماینده محترم تویسرکان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی جدی و عاجل به وضعیت بسیار نابسامان بهداشتی و درمانی بیمارستان ولیعصر تویسرکان. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تجهیز اورژانس دو شهر لاهیجان و سیاهکل و احداث پایگاه چرخبال امداد و نجات در سیاهکل برای حمایت از جهانگردی. به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص تسهیل در احداث کارخانههای نئوپان MDF و پارکت چوبی در سطح دو شهرستان حسب نیاز و شرایط مناسب. ـ آقای هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص راهاندازی کارخانه صنایع تبدیلی خرما در شهرستان سراوان. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص ممانعت جدی و فوری از هزینه نمودن اعتبارات تخصیص یافته به پروژههای ملی و استانی جاده حسینآباد ـ دربمزار. به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص چارهاندیشی اساسی و کارشناسی برای برخورد جدی و قاطع با قلمبدستان دگراندیش و گروهکی برخی از مطبوعات. ـ آقایان: سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات و مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم بازرگانی درخصوص برخورد با عوامل سودجو و واردکنندگان آهن نامرغوب و غیراستاندارد و جلوگیری از ایجاد اختلال بیشتر در بازار آهن. ـ خانم رفعت بیات نماینده محترم زنجان و طارم به وزیر محترم کشور درخصوص رعایت موازین قانونی و اسلامی در روش و نحوه جمعآوری ماهوارهها توسط نیروی انتظامی (که همان تذکر قبلی بعضی از نمایندگان بود). ـ آقایان: سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، ستار هدایتخواه نماینده محترم بویراحمد و دنا، بهمن الیاسی نماینده محترم سنقر و کلیایی، محمود محمدی نماینده محترم آباده، ناصر سودانی نماینده محترم آبادان، سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، حسین شیخالاسلام، پرویز سروری، سیدعلی ریاض و خانم لاله افتخاری نمایندگان محترم تهران به وزیر محترم امور خارجه درخصوص لزوم تلاش و رایزنی آن وزارت با کشورهای اسلامی و عربی و دیگر کشورهای تأثیرگذار و مجامع بینالمللی برای استخلاص رئیس مجلس و نمایندگان در بند مجلس فلسطین و وزرای دولت حماس از زندان رژیم صهیونیستی. ـ آقای محمدرضا امیرحسنخانی نماینده محترم فردوس و طبس به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تأکید بر شروع عملیات باند امداد و نجات شهرستان فردوس و در نظر گرفتن نظر کارشناسی کارشناسان و مشاوران. ـ آقای قدرتالله علیخانی نماینده محترم بوئینزهرا و آوج به وزیر محترم نیرو درخصوص رفع مشکل خاموشیهای مکرر مناطق خرقانشرقی و غربی، آوج و آبگرم. ـ آقای حمید زنگنه نماینده محترم اهواز به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در رسیدگی به وضعیت آب اهواز از نظر کمی و کیفی و آبرسانی به مناطق فاقد آب در مرکز شهر اهواز. ـ آقای محمد دهقانینقندر نماینده محترم چناران و طرقبه به وزیر محترم نیرو درخصوص اجرای مصوبه هیأت وزیران برای انتقال پسمانده آب مشهد به چناران. به وزیر محترم رفاه و تأمین اجتماعی درخصوص خودداری از پرداخت (300) میلیون تومان از اعتبار بیمه اجتماعی روستاییان به باشگاه استقلال. 7 ـ تذکر آییننامهای آقایان: اکبر اعلمی و سیدجلال حسینی نمایندگان محترم تبریز و زنجان رئیس ـ دو نفر از همکاران آقایان اعلمی و سیدجلال حسینی درخواست تذکر شفاهی کردهاند، ما آماده هستیم که تذکرشان را بشنویم. خدمتشان عرض میکنم تنها طبق آییننامه تذکراتی در مجلس قابل طرح است که به نحوه اداره جلسه علنی مربوط باشد، خارج از این هر چه باشد مشمول تذکر نیست. بنابراین من از آقای اعلمی و آقای حسینی خواهش میکنم اگر تذکرشان به این موضوع مربوط است مطرح کنند، اگر مربوط نبود دیگر عذر بنده را بپذیرند. آقای اعلمی بفرمایید. اعلمی ـ شما به اندازه یک تذکر، خودتان صحبت کردید، متشکر. رئیس ـ بله، من باید صحبت کنم و باید این مطلب را به شما بگویم. اکبر اعلمی ـ بسمالله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت و تبریک سالروز میلاد سالار شهیدان، حضرت امامحسین (علیه السلام) به ملت شریف و همکاران محترم. جناب آقای رئیس! تذکر من بند (12) ماده (23)، بند (6) ماده (33)، بندهای (2) و (3) ماده (39) و ماده (53) است. ضمناً باز تأکید میکنم ماده (37) را همان اعتراضی که در گذشته در ارتباط با ارجاع تحقیق و تفحص به کمیسیون عمران داشتیم که یک نامهای هم کمیسیون امنیت در جهت اعتراض به اقدام هیأت رئیسه خدمتتان نوشتهاند، منتظر پاسخ هستیم. اما تذکراتی که امروز میخواهم خدمتتان بگویم، یک تذکر هم اگر اجازه بدهید بعنوان تکمله و همان نکتهای که شما پیش از تذکر اشاره کردید. شش سال بود در این مجلس تذکرات به همان روالی بود که تا به امروز جاری و ساری بوده، ولی اینکه مرتب شما تأکید میکنید آنچه مربوط به جلسه است، یعنی از کنار آییننامه دارید بیتوجه رد میشوید. با توجه به اینکه الان در همینروزها و در دستور بوده که ناظر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بعد از دو سال میخواهد انتخاب بشود، من بخش اول تذکرم همانطور که عرض کردم بند (12) ماده (23) است. جناب آقای رئیس! حضرتعالی میدانید بخش عمده وظایف ما ناظر به نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی است، من این موادی که خدمتتان خواندم نوعاً به نظارت مجلس بر عملکرد دستگاههای اجرایی برمیگردد که متأسفانه علیرغم اینکه مهمترین بخش آییننامه را در بعد نظارت تشکیل میدهد، در طول دو سال گذشته پیوسته مورد غفلت قرار گرفته. اولاً بموجب بند (12) ماده (23) آییننامه... رئیس ـ آقای اعلمی اجازه بفرمایید! یک لحظه به عرض من توجه کنید، (اعلمی ـ باز هم شروع شد) بحث درباره نظارت نمایندگان از اداره جلسه خارج است. اعلمی ـ حاجآقا اجازه بده