بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و سی و دوم 31 خـردادماه 1385 هجریشمسی (232) 24 جمادیالاول 1427 هجریقمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقیـن قبـل از دستـور آقایان: سیدمحمـدحسن ابوترابیفرد، علاءالدین بروجردی و هدایتالله میرمرادزهی.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقای کمال دانشیار نماینده محترم ماهشهر.6 ـ تذکر آییننامهای آقایان: ناصر نصیری، حسن سلیمانی، سیدعماد حسینی و علی عسکری نمایندگان محترم گرمی، کنگاور، قروه و مشهد.7 ـ تصویب لایحه حمایت از حقوق مصرفکنندگان.8 ـ اعلام وصول طرح الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی درخصوص جرائم ناشی از اهانت به اقوام ایرانی با قید یک فوریت و رد فوریت آن.9 ـ خیرمقدم به رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و هیأت همراه توسط نایبرئیس محترم مجلس شورای اسلامی.10 ـ رد تقاضای عدهای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.11 ـ قرائت بیانیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص مشارکت مالی در تجدید بنای حرمین شریفین امامین عسکریین.12 ـ اعلام وصول (6) فقره سؤال.13 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 195 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و سی و دوم روز چهارشنبه سی و یکم خردادماه 1385 هجریشمسی مطابق با بیست و چهارم جمادیالاول 1427 هجریقمری: 1ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه حمایت از حقوق مصرفکنندگان. 2ـ گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد طرح احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش. 3ـ گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه جامع خدماترسانی به ایثارگران. 4ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد سؤال آقای کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا از وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی. 5 ـ گزارش کمیسیوناجتماعی درمورد لایحه استفساریه تبصره (4) ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل. درضمن روز گذشته سؤال یکی از نمایندگان محترم در دستور بود که ساعت (11) ایشان منصرف شدند و از دستور خارج شد (اینهم جهت اطلاع صحن مجلس). 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 134 ـ 130 از سوره مبارکه «آلعمران» توسط قاری محترم آقای سیدمهدی تاجزاده تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَهً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ * وَ اتَّقُوا النَّارَ الَّتِی أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ * وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ * وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای تاجزاده قاری محترم تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقیـن قبل از دستـور آقایان: سیـدمحمـدحسن ابوترابیفرد، علاءالدین بروجردی و هدایتالله میرمرادزهی رئیس ـ آقای قربانی! ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقان قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از : ـ آقای سیدمحمدحسن ابوترابیفرد نماینده محترم قزوین، آبیک و البرز. (که ده دقیقه وقت دارند) ـ آقای علاءالدین بروجردی نماینده محترم بروجرد. (که پانزده دقیقه وقت دارند) ـ آقای هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان. (که پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای سیدمحمدحسن ابوترابیفرد بفرمایید. سیدمحمدحسن ابوترابیفرد ـ بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله ربالعالمین و صلیالله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین». قال علی (علیهالسلام): «فتأس بنبیک الاطیب الاطهر صلیالله علیه و آله فأن فیه اسوه لمن تأسی و عزاء لمن تعزی و احب العباد إلی الله المتأسی بنبیه والمقتص لأثره». با عرض ادب و سلام محضر همکاران گرانقدر و ملت شریف و بزرگوار و همشهریان عزیز و معزز. در آغاز خود و شما سروران عزیز و گرانقدر و ملت بزرگوار را به تأسی و اقتداء به پیامبر عظیمالشأن اسلام، خصوصاً در سالی که بنام مقدس و همیشه ماندگار آن بزرگوار نامگذاری شده است توصیه میکنم. امیدوارم مجلس شورای اسلامی در سایه این اقتداء نماد پیروی از رسول اکرم و گسترش مبانی حیاتبخش قرآن و سنت پیامبر اعظم باشد. در آیاتی که امروز تلاوت شد خدای سبحان با توصیف بندگانی که از خصایص ارزشمند تبعیت پیامبر اکرم و ویژگیهای بارز اخلاقی برخوردارند یاد فرمودند که بنده به قطعهای از آن اشاره میکنم. «الکاظمین الغیظ و العافین عن النّاس واللّه یحبّ المحسنین». خدای سبحان برای انسانهای وارسته در برخوردها و تعاملات اجتماعی این سه ویژگی را بیان میکند. نخست فرو نشاندن غضب و سپس گذشت از دیگران و بالاخره احسان به آنان. امیدوارم این کریمه مبارکه دستورالعمل حرکت ما در این سال و همه سالها باشد. لازم است بنوبه خود از بیانات راهگشا، امیدآفرین و آموزنده رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با مسؤولان نظام تشکر داشته باشم و از خدای متعال طلب نمایم مفاد این سخن راهگشا و آموزنده را برای بنده، یکایک شما، مسؤولان نظام همیشه پیش رو و فراروی حرکت قرار دهد. معظمله در تبیین (15) اصل مهم در توصیف اصولگرایی به اموری اشاره کردند که بنده به سرفصلهای آن میپردازم و میگذرم: ـ ایجاد اشتغال و مهار تورم. ـ رسیدگی به مناطق محروم. ـ مبارزه جدی با فساد، امنیت سرمایهگذاری. ـ تثبیت جایگاه بینالمللی نظام. ـ پیرایش چهره فرهنگی کشور. ـ کم کردن فاصله طبقاتی. ـ ایجاد فرصتهای برابر. ـ تشویق درستکاری. ـ مهار متجاوزان به ثروت ملی. ـ مبارزه با فساد و ویژهخواری. ـ رواج عدالت در بدنه حاکمیت. ـ استقلال همهجانبه کشور. ـ و جهاد علمی از فرازهایی بود که اگر بخواهیم خود را بعنوان اصولگرا نامگذاریم، باید این برنامهها را ملاک و دستورالعمل حرکت خویش قرار دهیم. در قسمت پایان عرایضم با تشکر از ریاست محترم جمهوری اسلامی و هیأت دولت و یکایک نیروهای فعال و مؤثری که در سفر به استان قزوین، هیأت دولت را همراهی میکردند و آرزوی توفیق برای آنان تحلیل کوتاه و مختصری از این سفر که شخصاً بر مراحل و روند و تصمیمات آن اشراف داشتم ارائه کنم. هرچند ممکن است در سفرهای نخست هیأتدولت مانند بسیاری از برنامههای اجرایی آسیبها و نقاط ضعفی وجود داشته و یا وجود داشته باشد که قطعاً میتوان با شناخت و برنامهریزی نسبت به کاهش و رفع آن اقدام کرد. اما در چهاردهمین سفر استانی بنده روند تصمیمسازی، تصمیمات اتخاذشده، نحوه حضور و تعامل با مردم و مسؤولان را بسیار عالی و مثبت مشاهده کردم. اولاً برای شناخت نیازها و فراهم آوردن زمینه تصویب مصوبات ضروری، بیش از (600) نفر ساعت مسؤولان اجرایی استان، استاندار محترم و معاونان ایشان، ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامهریزی که باید از آنها به نوبه خودم کمال تشکر و تقدیر را داشته و برای آنان آرزوی توفیق نمایم در استان صرف وقت نمودند. یعنی دقیقاً براساس قانون برنامه چهارم تصمیمات از روال و مسیر قانونی خودش در استان گذشت و سپس بیش از (400) نفر ساعت در تهران در نهاد ریاست جمهوری با حضور وزراء، معاونین آنها و مسؤولین ذیربط جلساتی تشکیل شد و بالاخره با حضور نمایندگان این مصوبات نهایی گردید. از همین زاویه باید عرض کنم اگر میبینیم در یک جلسه (3) ساعته هیأت محترم دولت در استان مثل قزوین (45) مصوبه به تصویب میرسد، درحقیقت تصمیماتی است که قبلاً اتخاذ شده است، مصوب گردیده است و با حضور ریاست محترم جمهور و هیأت دولت نهایی میگردد و از پشتوانه هیأت دولت برای اجرایی شدن برخوردار میشود. نکته دوم این بود که دقیقاً مسؤولین ذیربط توجه داشتند، منابعی که برای پروژهها و تصمیمات مصوب اختصاص داده میشود منابع قطعی باشد. اولاً از منابع لایحه قانونی بودجه 85 در چارچوب اختیاراتی که ریاست محترم جمهوری اسلامی و اعضای هیأت دولت داشتند تصمیمات اتخاذ میشد. ثانیاً در مواردی هیأت دولت تصمیم میگرفتند که باید در لایحه بودجه 86 به این موضوع پرداخته شود و بعنوان مصوب قطعی هیأت دولت برای قرار گرفتن در بودجه سال آتی منظور میگردید و مواردی بعنوان پیشنهاد در متمم بودجه 85 مصوب گردید. مواردی که از ذخایر ارزی تخصیص داده میشد دقیقاً در چارچوب اختیاراتی که دولت از آن برخوردار هستند. برای مثال در بخش خصوصی در این استان بتوان اگر بخش خصوصی آماده استفاده از ذخایر ارزی بود، تا آن سقف تخصیص داده شود و درصورت نیاز بر سقف او هم افزوده شود. همینطور درمورد پروژههای دیگر در چارچوب اختیاری که ما در قانون بودجه 85 برای دستگاهها منظور کردهایم، در همین چارچوب حرکت میکرد. (رئیس ـ جناب آقای ابوترابی! وقت جنابعالی تمام شد) دقیقاً از همین زاویه تصمیمات اتخاذ شد، منتها نگرانیهایی بطور طبیعی وجود دارد که اجرایی شدن تصویبات در زمان مقرر آن است که قطعاً با حضور هیأت محترم دولت در استان و پشتوانه هیأت دولت و نظارت نمایندگان و دستگاههای اجرایی راه برای اجرایی شدن آن در زمان مقرر خود هموار خواهد شد و شاید نگرانی دیگر هم این باشد که مباد نگاههای استانی ما را از نگاه دقیق بخشی در درجهای حتی غافل کند که قطعاً دولت محترم به این معنا توجه خواهند داشت. السلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ جناب آقای بروجردی بفرمایید. علاءالدین بروجردی ـ سلام علیکم جمیعاً و رحمهالله اعوذبالله منالشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله ربالعالمین وصلیالله علی محمد و آله الطاهرین» (حضار صلوات فرستادند) با نثار جان به مقدم مبارک امام زمان (عجلالله تعالی فرجهالشریف) و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای گرانقدر اسلام و با عرض احترام به خانوادههای معظم شهداء، جانبازان، مفقودین و آزادگان و با عرض ادب و اعلام اطاعت به محضر مبارک مقام معظم رهبری و عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء (صلواتالله و سلامعلیها) و بزرگداشت مرد عرفان و مبارزه، شهید چمران. مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خویش در جمع مسؤولان نظام، ضوابط اصولگرایی را به زیبایی ترسیم فرمودند و در زمینههای مسائل متعدد مملکتی نکات مهمی را اشاره داشتند که باتوجه به اینکه برادر گرانقدرمان جناب آقای ابوترابی سرفصلهای این مطالب را اشاره کردند، بنده تکرار نمیکنم. ولی به همه ارگانهای ذیربط ازجمله مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد میکنم که در این زمینه کار دقیق تبیین این مسائل هم جهت استفاده نمایندگان محترم و هم همه ملت بزرگ ایران صورت بگیرد. جمهوری اسلامی ایران با عنایات الهی، نعمت عظیم ولایت و عزم راسخ ملت بزرگ ایران امروز بعنوان کشوری مستقل، مقتدر و تأثیرگذار در تحولات منطقه و جهان مصمم است نقش تاریخی خود را در برقراری صلح و آرامش ایفاء نماید. ارزیابی جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان امروز پس از (27) سال تجربه تلخ و شیرین باتوجه به موج عظیم تبلیغات منفی جهانی و جنگ روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت است. بدون تردید از زمان صفویه که نقش مهمی در انسجام ملی و برپایی یک حکومت واحد در کشورمان ایفاء نمودند، دولتی به استقلال، استحکام و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در ایران به قدرت نرسیده است. بدترین قضاوت در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ آن نگاه از منظر آمریکاست. آمریکا که زمانی با داشتن (60) هزار مستشار بر مقدرات ایران حاکم بود طبیعی است که امروز از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران عصبانی باشد و سیاهنمایی کند. اگر بخواهیم از حدیث دیگران استفاده کنیم به گفته اخیر سولانا مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توجه کنیم که جمهوری اسلامی ایران را با نفوذترین کشور منطقه عنوان کرد و در چنین شرایطی به راستی کدام کشور منزوی است؟ آیا جمهوری اسلامی ایران که مقامات عالیرتبه آن وقتی که به عراق بحرانزده سفر میکنند به همهجا میروند و همه را میبینند و یا آمریکایی که حتی در سطح سفر رئیسجمهور علیرغم داشتن دهها هزار نیروی مسلح در این کشور بدون اطلاع قبلی و با نگرانی و ترس و سفری فقط چند ساعته. آیا جمهوری اسلامی ایران در صحنه سیاسی جهان امروز منزوی است که در اجلاس مهم شانگهای که دو عضو مؤسس آن از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند دعوت میشود و در سطح رئیسجمهور به سخنرانی، ملاقات و مذاکرات رسمی میپردازد یا آمریکایی که برای جلوگیری از این دعوت همه تلاش خویش را بکار میگیرد و نمیتواند. آیا جمهوری اسلامی ایران کشوری منزوی است که از رئیسجمهورش در سفر به کشورهای مختلف جدای از استقبال مقامات رسمی، مردم با شور و شوق و علاقه استقبال میکنند یا آمریکایی که به هر کجا که میرود، حتی کشورهای اروپایی با موج اعتراض و ابراز نفرت مردم مواجه میشود؟ اجازه دهید درست قضاوت کنیم و منافع ملی را فدای مصالح حزبی و جناحی ننماییم و فراموش نکنیم که محصول لبخندهای چندساله به آمریکا بیش از این نبود که جمهوری اسلامی ایران توسط بوش رئیسجمهور آمریکا محور شرارت نامیده شد. باوجود این، سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر همه کشورها بخصوص کشورهای همسایه سیاست همزیستی مسالمتآمیز، گسترش همکاریها و تقویت روابط است و همانگونه که بارها اعلام شده است ما حساب ملت آمریکا را نیز از دولت آمریکا جدا میدانیم. همه این موفقیتها در عرصه سیاست خارجی محصول (27) سال برنامهریزی و تلاش با محوریت رهبری دیروز امام و امروز مقام معظم رهبری و البته تلاش و کوشش همه دستاندرکارانی است که در این زمینه نقش مثبت ایفاء نمودهاند. یکی از دستاوردهای عظیم عرصه سیاست داخلی و خارجی دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری هستهای است. جمهوری اسلامی ایران بیش از (30) سال است عضو پیمان مهم عدم گسترش سلاحهای هستهای است و به مفاد آن دقیقاً ملتزم بوده و امروز کشوری مدعی عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مقررات آژانس بینالمللی انرژی اتمی است که نه فقط تنها کشور استفادهکننده از سلاح هستهای در جهان است، بلکه امروز هم صریحاً ماده (6) این عهدنامه را نقض میکند و در حال ساخت سلاحهای جدید هستهای و آزمایش آنهاست. این واقعیت تلخی است که جامعه بشریت با آن مواجه است. خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نقش تاریخی خود را در این عرصه بسیار مهم و سرنوشتساز از طریق ارائه طرحها و مصوبات بهنگام ایفاء نموده است و قضاوت مقام معظم رهبری درمورد مصوبه الزام دولت به توقف تعلیق داوطلبانه بعنوان مهمترین مصوبه همه مجالس جمهوری اسلامی ایران افتخار بزرگ مجلس هفتم است که من این موفقیت را به همه همکاران محترم بویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تبریک میگویم. باوجود این، این راه پر فراز و نشیب است و ملت ایران علیرغم اینکه فرزندان برومندشان این دانشمندان جوان افتخارآفرین هستهای موفق شدند پرچم پیروزی را بر قله رفیع فناوری هستهای به اهتزاز درآورند، عملاً در برابر چالش غیرمنطقی آمریکا در این عرصه حساس قرار دارند که همت و تدبیر شورای عالی امنیت ملی را میطلبد. سخن ما با جهان امروز این است که: 1 ـ ما نسبت به اهداف صلحآمیز عهدنامه NPT و مقررات آژانس خود را تا زمانی متعهد میدانیم که از امتیازات آن طبق ماده (4) در زمینه فناوری هستهای برخوردار باشیم. 2 ـ مسؤولیت سنگین نماینده مردم دفاع از حقوق ملت است. بنابراین طبیعی است که در هیچ شرایطی تحمیل تضییع این حقوق را نخواهیم پذیرفت. 3 ـ ما معتقد به تفاهم و تعامل منطقی و مبتنی بر منافع متقابل با جهان امروز هستیم. بنابراین هر پیشنهاد منطقی در چارچوب عهدنامه NPT قابل بررسی و تصمیمگیری است. 4 ـ جمهوری اسلامی ایران با هدف ابهامزدایی و شفافسازی، دو سال و نیم تعلیق داوطلبانه را پذیرفت و محصول آن گزارش آقای البرادعی مبنی بر عدم انحراف جمهوری اسلامی ایران از مقررات آژانس بود. بنابراین تکرار این تعلیق از هیچ منطق قابلقبولی برخوردار نیست. 5 ـ واقعیت این است که ما نگران نسلهای آینده خود هستیم که در کشوری بدون سوختهای فسیلی زندگی خواهند کرد و وظیفه قطعی ما به یادگار گذاشتن توانمندی تولید انرژی هستهای است. ضمن اینکه بدلیل آثار مخرب سوختهای گلخانهای این اقدام برای نسل کنونی نیز یک ضرورت است. 6 ـ استقبال جمهوری اسلامی ایران از مذاکره بدون پیششرط نشاندهنده اوج حسننیت برای تفاهم و حل مشکلات فعلی است. 7 ـ و هفتمین نکته این است که ما همچنان به آمریکا بیاعتماد هستیم، زیرا جدای از ظلمهای تاریخی این کشور به ملت ایران، امروز هم آمریکا از هیچ کوششی برای فشار به جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمیکند که ارائه قطعنامه منع صدور بنزین به ایران در کنگره آمریکا گام جدیدی است که به این بیاعتمادی خواهد افزود. آمریکا اگر مدعی علاقهمندی برای حل مسأله هستهای است، باید صداقت خویش را با ادبیات مبتنی بر نزاکت سیاسی ثابت نماید. در عرصه داخلی انسجام ملی و اتحاد همچنان محوریترین اصل حفظ منافع و امنیت ملی است. خوشبختانه ملت ایران این هوشمندی را همیشه نشان داده است که علیرغم وجود فرهنگها و زبانهای مختلف در این کشور از زبان زیبای آذری گرفته تا عربی، کردی، بلوچی، لری و دهها زبان و گویش و فرهنگ دیگر با محوریت اسلام و تشیع و در بستر فرهنگ ایرانی متحد و منسجم در برابر همه مشکلات ایستادهاند و این وظیفه خود را ملت به خوبی انجام داده است و وظیفه دولت توجه ویژه به این مناطق است که دارای محرومیتهای فراوانی هستند و من امیدوارم که در دولت آقای دکتر احمدینژاد شاهد این انجام وظیفه در صحنه عمل باشیم. ضروری میدانم به یک واقعه تاریخی اشاره کنم و آن حادثه دردناک بمباران شیمیایی شهر سردشت و چندین روستا در این منطقه است که بخشی از جنایات صدام علیه ملت ایران است. به دولت پیشنهاد مینمایم که همه ساله با برگزاری مراسم با شکوه بینالمللی این مظلومیت را زنده نگهدارد و به نمایش بگذارد. در اینجا توجه دولت را به وضعیت استان لرستان و شهرستان بروجرد با استعدادهای عظیم خدادادی و مظلومیت تأسفبار تاریخی جلب میکنم که یک نمونه آن (5/13) میلیارد متر مکعب روانآب این استان بدون وجود حتی یک سد فعال است. جناب آقای دکتر احمدینژاد! سفر جنابعالی به این استان در قلب یکایک زنان و مردان بویژه جوانان غیور این خطه امید آفرید. اجازه ندهید این امید به یأس تبدیل شود و لازمه این امر یک توجه و پیگیری ویژه است. ذکر این نکته را ضروری میدانم که در زلزله بروجرد و دورود، تنها در شهر بروجرد طبق آمار دقیق (7176) خانه بین (60) تا صد درصد تخریب شده است که نیازمند ساخت مجدد است و (11366) واحد مسکونی بین (30) تا (60) درصد تخریب گشته که نیازمند بازسازی و مقاومسازی است و این اضافه بر حدود (13500) واحد مسکونی روستایی در بروجرد و اشترینان است، همچنین در روستاهای دورود (7500) واحد، خرمآباد (6500) واحد و الشتر (2500) واحد مسکونی تخریب شده است. بنابراین بمی خاموش و مظلوم در این بخش از خاک کشورمان قرار گرفته است که بدلیل تبلیغات کم صدا و سیما نیازمند توجه ویژه است که پیشنهادهای ذیل در این زمینه به دولت ارائه میگردد: 1 ـ با توجه به اینکه (80) روز از آغاز زلزله گذشته و ما به نیمهراه زمان در اختیار، برای بازسازی با توجه به سرمای زودرس منطقه نزدیک میشویم، سرعت عمل بویژه کار سه نوبته در شبانهروز تنها راه پیشی گرفتن از سرماست. 2 ـ بانکها همچنان در پرداخت اعتبارات مصوب کُند و لاکپشتی حرکت میکنند که تحرک آنها یک ضرورت جدی است. 3 ـ در این شرایط سخت که همچنان روستاییان زلزلهزده (رئیس ـ آقای بروجردی وقتتان تمام است) و حتی حاشیهنشینان شهر بروجرد در زیر چادر زندگی میکنند، در کنار همه این مشکلات، تحمل گرما طاقتفرساست و حداقلها مورد نیاز، که امیدواریم دولت اقدام کند. 4 ـ پیشنهاد مینمایم که جناب آقای دکتر احمدینژاد اگر خود فرصت نمیکنند که بازدیدی از این مناطق داشته باشند، یکی از معاونین محترم را اعزام کنند و از جناب آقای دکتر حدادعادل ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخواست مینمایم که همانند بم جلسهای با حضور ارگانهای مختلف تشکیل دهند تا هم برای ایفای نقش مجلس در زلزلههای آینده (برای پیشگیری) و هم این حادثه نقش ایفاء شود. و آخرین نکته، سپاسگزاری از همه افراد و ارگانهایی است که در امر بازسازی فعالانه حضور دارند، بویژه برادر گرانقدر جناب آقای مهندس تابش رئیس بنیاد مسکن و کمیته امداد حضرت امام و با سپاس مجدد. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ از آقای بروجردی تشکر میکنیم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای میرمرادزهی بفرمایید. هدایتالله میرمرادزهی ـ بنــام خـداونـد جـان آفـریـن حکیـم سخـن در زبان آفرین سراوان شهر علم و شهر فرهنگ جهالت باشد اینجا لــکه ننــگ بیا بنگـر بــرادر شهــر مــا را که بینی صنعت و صنع خدا را تمـام مردمــانش با خداینــد نبـی مصطفـی را میستاینــد با درود و سلام به ارواح همه پیامبران الهی بالاخص پیامبر اعظم. درود و سلام به روح ملکوتی امام راحل و عرض ارادت به محضر رهبر معظم انقلاب و آرزوی سربلندی و توفیق برای مقام ریاست جمهوری و دولت خدمتگزار، گرامی میدارم یاد و خاطره شهدای حادثه تاسوکی، کرمان ـ بم و به روح آنها درود میفرستیم. همکاران گرامی! من از سرزمین تفتیده محروم استان سیستان و بلوچستان با شما سخن میگویم. بر یکایک مسؤولین سه قوه واجب است تا با هوشیاری کامل و ایجاد وحدت ملی بین کلیه اقشار جامعه پافشاری، بر دیدگاههای مشترک و مسایل اساسی، تمامی نقشههای شوم استکبار را نقش بر آب نمایند. سیستان و بلوچستان نماد وحدت اسلامی است. استمرار انقلاب و استقلال کشور اسلامی نتیجه وحدت ملت مسلمان ایران است. همه دشمنان از وحدت ما وحشت دارند. سعی میکنند در صفوف بهم فشرده ما نفوذ کرده و اختلاف ایجاد کنند. وحدت در میان ملت ایران و مذاهب اسلامی باید بسیار خوب باشد و برای حفظ و تعمیق آن تلاش شود. امام راحل فرمودند «شیعه و سنی برادر و در حقوق با هم برابر هستند». حفظ وحدت در شرایط حساس کنونی از ضروریات مهم برای مسلمانان است. سالی که از سوی مقام معظم رهبری بنام پیامبر اعظم نامگذاری شد، بر الگوپذیری از سیره و رفتار آن بزرگوار با وحدت و همدلی در برهه کنونی هوشیاری خود را حفظ کرده و توطئههای دشمنان اسلام را خنثی کنند. مسلمانان باید وحدت را رعایت کنند تا ابهت و وقار خود را از دست ندهند. مشارکت مردم در همه امور، تضمینکننده وحدت و اعتماد و منافع ملی است. برای رعایت اینگونه مسایل، تدابیر مسؤولین طوری باشد که در جهت حفظ وحدت و اهداف نظام گام بردارند و موارد غیروحدت را دامن نزنند. آنهایی که مصالح ملی نظام را در نظر نمیگیرند، بفرموده رهبر معظم خودی نیستند و به نفع دشمن کار میکنند. مردم استان سیستان و بلوچستان سالها با عزت و سرفرازی زندگی کردهاند. این سربلندی اولاً ناشی از روحیه صبوری و قناعتپیشگی آنها بوده و ثانیاً ناشی از سختکوشی و روحیه خستگیناپذیر. اینک که حرفه کشاورزی و دامپروری در پهندشت این استان بوده است، به اقتضاء حکمت خداوندی، استان، شکنندهترین خشکسالی سالیان و بلکه قرنهای اخیر را تجربه میکند، در اثر شرایط سخت و طاقتفرسای، زندگی و عزت مردم مورد تهدید قرار گرفته است. در این سالهای سخت، رنجنامهها و گزارشهای بسیار دلخراشی از مشکلات و مصائب مردم ارائه گردیده، ولی متأسفانه مشکلات آنها حل نگردیده. در اینجا به رئیسجمهور پیشنهاد میدهم مبلغ (29) میلیارد تومان وامهای خشکسالی (7) شهرستان باقیمانده استان سیستان و بلوچستان (زاهدان، خاش، سراوان، سرباز، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار) بخشوده شوند. خدا گر ز حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگـری اما تردیدی نداریم که خداوند رحیم درهای رحمت بیشماری را فرا روی مردم این استان گشوده است. اگرچه نزولات جوی در این استان به صفر رسیده، رودخانهها و چشمهها از عطش سوزناکند و امیدهای مردم را در هم شکسته، اما کیست که نداند استان سیستان و بلوچستان دارای ارزشمندترین ظرفیتهای جغرافیایی، اقتصادی و بازرگانی است؟ (1100) کیلومتر مرز خاکی، (300) کیلومتر مرز آبی در یکی از استراتژیکترین مناطق دنیا که در امنترین منطقه شرق و غرب، شمال و جنوب عالم را بهم پیوند میدهد شرایط بیبدیلی را برای این استان فراهم نموده و جمعیت جوان و نیروی کار ارزان در کنار این موقعیت ترانزیتی بینظیر امکان بسیار مناسبی را برای هرگونه سرمایهگذاری اقتصادی، صنعتی و بازرگانی مهیا نموده است. آری، در این شرایط سخت انتظار از برنامهریزان نظام سیاسی و اقتصادی این جامعه آنکه با سرانگشت تدبیر مسؤولان، مردم صبور و قانع ساکن در اقصی نقاط مناطق مرزی و روستایی این استان (سیستان و بلوچستان) از حق و حقوق مشروعی که قوانین مربوط به مبادلات تجاری و بازرگانی مرزی با استانهای همجوار و با کشورهای همسایه مقرر داشته بهرهمند گردند. دولت محترم با فقر و تبعیض در جامعه با برنامهریزی دقیق مبارزه کند. چند نکته درخصوص مشکلات استان سیستان و بلوچستان و شهرستان سراوان بمنظور پیگیری از ناحیه مسؤولین اجرایی کشور بعرض میرسانم: ـ مجوز رسمی بازارچههای مرزی شهرستان سراوان (کوهک، جالق، شمسسر) به همراه گمرک رسمی. ـ ساماندهی کالاهای صادراتی و وارداتی در بازارچههای فوق و ایجاد اشتغال برای جوانان. ـ اعمال سیاستهای تعدیل مالیاتی صنوف با توجه به روند خشکسالی. ـ افزایش سهمیه کالاهای یارانهای (رئیس ـ آقای میرمرادزهی وقتتان تمام است) دو دقیقه اگر لطف کنید (رئیس ـ دو دقیقه میخواهید اضافه از پنج دقیقه صحبت کنید؟) ـ اجرای پروژههای زیربنایی، ورزشی، راهسازی، برقرسانی، آبرسانی، بهسازی روستاهای محروم و تکمیل هرچه سریعتر فرودگاه سراوان و سدهای در دست ساخت. ـ به وزیر بهداشت و درمان تذکر میدهم تا کمبود پزشک متخصص بیمارستان سراوان بخصوص ارتوپد را تأمین نماید. ـ به وزیر نفت تذکر میدهم مقدار سوخت متناسب با آمار در شهرستان سراوان و بخشهای تابعه تهیه و توزیع شود. ـ توجه و تأمین اعتبار برای بناهای تاریخی و باستانی شهرستان سـراوان. ـ احداث فضاهای آموزشی، توجه به اعتبارات آموزش و پرورش، آموزش عالی و دانشگاههای موجود شهرستان و ردیف اعتبار مستقل دانشکده کشاورزی. ـ طرح جذب متخصص و اختصاص شرایط و مزایای خاص. ـ ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری خرما و تولیدات کشاورزی. ـ اجرای پروژههای سدسازی، آب و خاک، آبخیزداری براساس تجربه خشکسالی و برنامههای سدهای (26) گانه. ـ بالا بردن ضریب امنیتی و استخدام از نیروهای متعهد بومی استان و شهرستان در دستگاههای امنیتی و انتظامی. ـ سیاستگذاری در راستای کشاورزی. ـ ایجاد و توسعه شبکه اطلاعرسانی IT و ICT در مدارس. ـ تسریع در اجرای مصوبات سفر ریاست محترم جمهور و هیأت دولت در راستای شهرستان سراوان. ـ اختصـاص صددرصد اعتبـارات عمرانی در استان سیستان و بلوچستان. ـ به وزیر امور خارجه و وزیر کشور تذکر میدهم هرچه سریعتر از طریق دیپلماسی، گروگانهای حادثه تاسوکی آزاد و به آغوش خانوادهشان باز گردند. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ خیلی متشکر. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولین اجرایی کشور: ـ آقایان: محمدحسین فرهنگی و سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص جلوگیری از اقدامات غیرانسانی و خلاف قانون مدیرعامل نفلین سینیت. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص مراعات دقیق بند پنجم قانون جذب سرمایهگذاری خارجی در قرارداد با شرکت الکوجان. به وزیر محترم بازرگانی درخصوص برخورد سریع با احتکار در بازار آهن توسط تجار سودجو. ـ آقایان: سیدجلال یحییزادهفیروزآباد و سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نمایندگان محترم تفت و میبد و تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در بهرهبرداری از فازهای جدید حوزه گازی مشترک با قطر با توجه به برداشت چهاربرابر قطریها در سال گذشته و اولویت بخشی به مصرف داخلی برای کاهش هزینه نیروگاهها. ـ آقای زینالعابدین طهماسبیسروستانی نماینده محترم سروستان، کربال و کوار به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در شروع عملیات حفاری چاههای جدید نفت منطقه سروستان. ـ آقای مصطفی مطورزاده نماینده محترم خرمشهر به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در شروع عملیات گازرسانی روستاهای خرمشهر و جزیره مینو. ـ آقای داریوش قمری نماینده محترم ایلام، ایوان، شیروان و چرداول به وزیر محترم نفت درخصوص بررسی علل تأخیر آن وزارت در بهرهبرداری از حوزههای نفتی و گازی شهرستانهای ایوان، شیروان و چرداول. ـ آقای هاشم حجازیفر نماینده محترم خوی به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص اجرای قانون برنامه چهارم درخصوص احداث مجامع علمی ـ دانشگاهی در شهرستان خوی. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم کار و امور اجتماعی درخصوص پیگیری، تنظیم، تصویب و ارسال لوایح مرتبط با تعمیم بیمه بیکاری برای کلیه بیکاران و کارجـویان. به وزرای محترم کشور، نیرو و جهادکشاورزی درخصوص پیگیری پرداخت خسارات و هزینههای خشکسالی و کمآبی مزارع برنج و برخورد با خاطیان در بخشهای مدیریتی آب. ـ آقای علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص اقدام عاجل برای مساعدت در امر خرید دام از دامداران خسارتدیده از خشکسالی. ـ آقای بهمن الیاسی نماینده محترم سنقر و کلیایی به وزیر محترم بازرگانی درخصوص اعمال تدابیر لازم بمنظور کنترل قیمت آهن، فولاد و سایر مصالح ساختمانی برای جلوگیری از رکود بازار مسکن و کاهش تولید مسکن. (آن شرکتی که در تذکر آقای یحییزاده اسمش را قرائت کردم، اسمش شرکت «العوجان» است که تصحیح میکنم) ـ آقایان: زینالعابدین طهماسبیسروستانی نماینده محترم سروستان و کوار، سیدحسین ذوالانوار نماینده محترم شیراز و محمود محمدی نماینده محترم آباده و بوانات به وزیر محترم بازرگانی درخصوص تسریع در تعیین راهکار لازم برای پرداخت حقالزحمه رانندگان کامیونهای خرید تضمینی گندم. ـ آقای محمد قمی نماینده محترم پاکدشت به وزیر محترم بازرگانی درخصوص جلوگیری از رشد بیرویه قیمتها بخصوص آهنآلات و لبنیات. به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تأمیـن کادر متخصص قلب و عروق و تجهیزات بیمارستان زعیم پاکـدشت. ـ آقای سیدمحمود مدنیبجستانی نماینده محترم گناباد به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تأمین کسری اعتبارات هزینهای دانشکده پزشکی گناباد و تسریع در ابلاغ رسمی اعتبـارات. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص اصلاح ورودیهای شهر بجستان برای رفع تصادفات مکرر. ـ آقای عبدالغفور ایراننژاد نماینده محترم چابهار و نیکشهر به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی به وضعیت دونوبته نمودن بهورزان منطقه شهرستان نیکشهر. به وزیر محترم رفاه و تأمین اجتماعی درخصوص رسیدگی به وضعیت بیمههای قطعیشده توسط تأمین اجتماعی به خبازان منطقه شهرستان نیکشهر بدون در نظر گرفتن حقوق آنان. ـ آقای سیدمصطفی هاشمیریسه نماینده محترم شهربابک به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در اتمام بزرگراه مدخل شهر شهربابک به سیرجان. ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در اجرای عملیات دو خطه نمودن جاده کرج ـ نظرآباد و نجمآباد به اشتهارد و تعریض جادههای تنکمان، سهیلیه، قزلحصار و احمدآباد. به رئیسجمهور محترم درخصوص صدور دستور ساخت مراکز ورزشی برای شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد. ـ آقایان: محمدعلی حیاتی نماینده محترم لامرد و مهر، علی مؤیدی نماینده محترم سپیدان و شاهین محمدصادقی نماینده محترم کازرون به وزرای محترم بازرگانی و جهادکشاورزی درخصوص لزوم پرداخت بهای حمل گندمهای خریداری شده از مراکز خرید گندم به سیلوها در استان فارس. ـ آقایان: جعفرقلی راهب نماینده محترم تنکابن و رامسر، احمد ناطقنوری نماینده محترم نور و محمودآباد، ابوالقاسم روحیسرخکلایی و سیدحسن شجاعیکیاسری نمایندگان محترم ساری، حسینعلی قاسمزاده نماینده محترم بابل، عزتالله یوسفیانملا نماینده محترم آمل، قربانعلی نعمتزادهقراخیلی و ولی رعیت نمایندگان محترم قائمشهر، سوادکوه و جویبار و انوشیروان محسنیبندپی نماینده محترم نوشهر و چالوس به وزیر محترم نیرو درخصوص رفع مشکل آب زراعی اراضی برنجکاری استان مازندران. ـ آقای سیداحمد آوایی نماینده محترم دزفول به وزیر محترم نیـرو درخصوص رسیدگی به قطـع مکرر و طاقتفرسای برق در شهرستان دزفول. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در تأمین اعتبارات آبرسانی با تانکر به (140) روستای فاقد آب آشامیدنی جیرفت و عنبرآباد و رفع افت ولتاژ برق در این شهر با توجه به گرمای بالای (50) درجه. به وزیر محترم کشور درخصوص ابلاغ قانونی الحاق بخش اسماعیلیه بلوک به شهرستان جیرفت و تهیه و تدوین لایحه استان شدن جنوب استان کرمان به مرکزیت جیرفت. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور انتخاب هیأت ویژه برای رسیدگی دقیق و همهجانبه به مسایل ورزش ایران از نظر ساختاری، مدیریتی، مالی، صنعتی و سیاسی. 5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقای کمال دانشیار نماینده محترم ماهشهر رئیس ـ مجمع نمایندگان استان خوزستان هم درگذشت خواهرزاده همکار محترم ما آقای دانشیار رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفتهاند. ما هم به ایشان تسلیت عرض میکنیم و برای آن درگذشته طلب مغفرت میکنیم. 6 ـ تذکر آییننامهای آقایان: ناصر نصیری، حسن سلیمانی، سیدعماد حسینی و علی عسکری نمایندگان محترم گرمی، کنگاور، قروه و مشهد رئیس ـ آقای قربانی! اگر تذکر شفاهی است بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای نصیری بفرمایید. ناصر نصیری ـ بسمالله الرحمن الرحیم تذکر بنده ماده (228) و بند (11) ماده (23) است. آقای رئیس! عرض کنم ساعت (10/1) ظهر روز یکشنبه بنده در مسیر اتوبان چمران بودم. یکی از مقامات کشور با تشریفات خاصی در حال حرکت بودند، چندین بنز بود و چند ماشین حفاظتی هم در کنار اینها... رئیس ـ آقای نصیری! میپرسند ربط این به اداره جلسه چیست؟ نصیری ـ الان عرض میکنم، اولاً... (تعدادی از نمایندگان ـ دو، دو...) من عرض میکنم، حالا عزیزان تحمل داشته باشند (رئیس ـ حالا مختصر بفرمایید) بله، عرض میکنم. ماده (23)، به من نماینده اهانت شده، حالا من اهانت را تشریح میکنم، با من برخورد شده. (رئیس ـ بله، آن حالا ربطی به اداره مجلس ندارد) آقای حداد! حالا مورد دیگری هم دارم. (رئیس ـ بله، مورد بعدی را بفرمایید، اجازه بفرمایید مورد بعدی را بفرمایند). اولاً برخورد تبعیضآمیز نداشته باشید (رئیس ـ نمایندگان ساکت باشند، مورد دیگری را دارند مطرح میکنند) آقای حدادعادل! شما براساس ماده (17) آییننامه داخلی سوگند یاد کردید، شما موظفید گوش کنید، من حرفهایم را میتوانم اظهار کنم، ما الان وارد مذاکره نشدیم که من از بحث امروز مجلس بگویم. بهرحال مربوط به وظایف شماست، من به شما تذکر میدهم. رئیس ـ حالا آن چیزی که به ماده (228) مربوط بود، آن را بفرمایید. نصیری ـ خیر، من اول بند (11) ماده (23) را میگویم، بعد هم ماده (228) را میگویم، هر دو را حق دارم بگویم. رئیس ـ ببینید آقای نصیری! اگر شما از یک خیابانی عبور میکردید... نصیری ـ آقای حدادعادل! من نماینده با اسلحه تهدید به مرگ شدم! این وظیفه شماست از من حمایت کنید. در مملکتی که... رئیس ـ میکروفونشان را قطع کنید، ربطی به جلسه علنی ندارد، آنرا به بنده مراجعه کنید ببینم چه بوده است. نفر بعدی را بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای سلیمانی بفرمایید. نصیری ـ اجازه بدهید من تذکرم را بدهم، من تذکر دارم، حق ندارید جلو تذکر مرا بگیرید. رئیس ـ آقای نصیری! آن موضوع را جداگانه بفرمایید رسیدگی میکنیم، ربطی به مذاکرات جلسه علنی ندارد. آقای سلیمانی بفرمایید. حسن سلیمانی ـ بسمالله الرحمن الرحیم جناب آقای دکتر حداد! تذکر بنده بند (6) ماده (33)، ماده (38) و ماده (226) آییننامه داخلی مجلس است. در بند (6) مقرر شده که کمیسیونهای تخصصی گزارش عملکرد نحوه انجام وظایف دستگاه مربوطهشان را به مجلس ارائه کنند. در ماده (38) وظیفه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نظارت بر دیوان محاسبات بعنوان یکی از وظایفش اعلام شده است. در ماده (226) هم گفته شده است که «نظارت بر نحوه هزینه بودجه کل کشور از طریق مجلس بوسیله دیوان محاسبات اعمال میشود» که جمع این سه موضوع قانونی نشان میدهد که اگر نسبت به عملکرد دیوان محاسبات کشور حرفی هست، وظیفه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات است که گزارش عملکرد را برای اطلاع مجلس به مجلس، با توجه به وظیفه نظارتی که آن دستگاه از قِـبَل مجلس بر بودجه داشته قرائت کند. در رابطه با صحبتی که ریاست محترم دیوان محاسبات داشتند بحثهای مختلفی له و علیه در این مجلس انجام گرفت و منجر به بحثهای مطبوعاتی شد، حضرتعالی هم در رابطه با نحوه صحبت ریاست محترم دیوان مباحثی داشتید. کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم ایشان را دعوت کرده بودند و مذاکراتی داشتند و نمایندگان مختلفی... (رئیس ـ حالا تذکر شما چیست؟) تذکر من عدم انجام وظیفه در ارائه این گزارش است. (رئیس ـ ما از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه...) حاجآقا! من تمام میکنم، یک لحظه اگر اجازه بفرمایید که من بگویم (رئیس ـ مختصر بفرمایید) بله، مختصر میگویم... که در آنجا حضور پیدا کردند، نمایندگانی هم از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مصاحبههایی را داشتند و گفتهاند آنچه را که در مطبوعات گفته شد انکار شد و مطالب را بر له ایشان مصاحبه کردند، ولی از طرف کمیسیون نیامدند در اینجا گزارشی بدهند یا حضرتعالی گزارش را بیان کنید که رفع این شبهات بشود و دفعه دیگر مطبوعات بر اثر مسایل این چنینی با آبروی دستگاه نظارتی بازی نکنند. خواهش من این است آنچه در آن کمیسیون گذشته است بیایند بگویند و کلاً در اختیار مجلس و مطبوعات قرار داده بشود و اجازه داده نشود در اثر عدم رسیدگی بموقع و عدم گزارش بموقع با حیثیت دستگاه نظارتی مجلس بازی بشود. رئیس ـ مسلماً دیوان محاسبات وظیفه خودش را با دقت و جدیت پیگیری میکند. از کمیسیون برنامه و بودجه هم درخواست میکنم گزارشهای دیوان محاسبات را (آن مقداری که آییننامه الزامآور کرده) به مجلس عرضه کنند، اگر توضیحاتی هم لازم بود خودشان به مجلس تقدیم کنند. تذکر بعدی را بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای سیدعماد حسینی بفرمایید. سیدعماد حسینی ـ بسمالله الرحمن الرحیم ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همکاران گرامی. جناب آقای دکتر حداد! تذکر بنده بند (4) ماده (21)، بند (3) ماده (33)، مواد (39) و (226) است. درخصوص انجام وظایف محوله در محدوده بودجه سالیانه، همانگونه که حضرتعالی استحضار دارید... جناب آقای حداد! دور و بر من شلوغ است و نمیتوانم مطالبم را خدمت شما عرض کنم. اگر اجازه بفرمایید دوستان بنشینند... رئیس ـ آقای حسینی! شما صحبتتان را ادامه بدهید، من گوش میکنم. آقایان نمایندگان هم بفرمایند سر جایشان بنشینند، به آقای نصیری همکار محترم هم عرض میکنم (همانطور که یکی، دو بار هم گفتم) این موضوع را جداگانه به بنده بفرمایند، بنده رسیدگی میکنم. از ایشان هم خواهش میکنم آرام و ساکت باشند، نظم مجلس را هم نمایندگان رعایت کنند، موضوع را هم رسیدگی میکنیم. آقای حسینی بفرمایید ادامه بدهید. حسینی ـ عرض شود مواد قانونی را خدمتتان عرض کردم، همانگونه که استحضار دارید در قانون بودجه سال 85، سازمان برنامه و بودجه جدولی را تنظیم کرده بود که (900) میلیارد تومان از بودجههای عمرانی را که پیشبینی نشده بود به بخش پیشبینی نشده اختصاص بدهند که مجلس با حذف این جدول و اضافه کردن این (900) میلیارد تومان به سرجمع اعتبارات عمرانی استانها، سازمان مدیریت و برنامهریزی را موظف کرد که این دستور را صادر بکنند و به استانها ابلاغ کنند. همچنین مجلس شورای اسلامی شورای برنامهریزی استانها را موظف کرد که بودجه فوق را به پروژههای عمرانی استانها اختصاص بدهـد. بعضاً دیده شده در بعضی از استانها متأسفانه این بودجه عمرانی به بهانه سفر ریاست محترم جمهوری به استانهای مختلف توسط سازمان مدیریت ابلاغ نشده و این خلاف مصوبه مجلس است. (رئیس ـ خیلی ممنون آقای حسینی) خدمتتان عرض میکنم با توجه به اینکه من حالا مشکل استان خودمان را خدمتتان عرض میکنم، استان کردستان که یکی از استانهای سردسیر است و تا دو الی سه ماه آینده ما