بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و هجدهم(218) 24 اردیبهشتماه 1385 هجریشمسی 16 ربـیـعالثـانی 1427 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: مصطفی مطورزاده، کمال دانشیار، قربانعلی نعمتزادهقراخیلی و خانم عفت شریعتیکوهبنانی.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص شهادت عدهای از هموطنان در جاده بم ـ کرمان. 5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقایان: اکبر اعلمی و حسین فدایی نمایندگان محترم تبریز و تهران.6 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.7 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: محمدحسین فرهنگی، سعیـد ابوطـالب و محسن کوهکنریزی نمایندگان محترم تبریز، تهران و لنجان.8 ـ تصویب طـرح یکفوریتی توسعـه محدوده منطقه آزاد ارس.9 ـ تصویب کلیات طرح ساماندهی مد و لباس.10 ـ تصویب کلیات لایحه مجازاتهای اجتماعی.11 ـ اعلام وصول (2) فقره طرح و (5) فقره سؤال.12 ـ استرداد یک فقره طرح و یک فقره سؤال.13 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 197 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و هجدهم روز یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشتماه 1385 هجریشمسی مطابق با شانزدهم ربیعالثانی 1427 هجریقمری: 1ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح یکفوریتی توسعه محدوده منطقه آزاد ارس. 2 ـ گزارش شور اول کمیسیون فرهنگی درمورد طرح ساماندهی مد و لباس. 3 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه مجازاتهای اجتماعی جایگزین زندان. 4 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه شورای حل اختلاف و نهاد قاضی تحکیم. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی در مورد رد لایحه اصلاح ماده (9) قانون اصلاح پارهای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی بانوان شاغل، خانوارها و سایر کارکنان مصوب 1379. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه تسری قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیانآور مصوب 1367 به جانبازان و آزادگان انقلاب و جنگ تحمیلی و معلولین عادی نیروهای انتظامی و نظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 136 ـ 135 از سوره مبارکه «نساء» توسط قاری محترم آقای محمدرضا خرمیان تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیراً فَاللَّهُ أَوْلى بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً * یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِیداً *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای خرمیان قاری محترم تشکر می کنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: مصطفی مطورزاده، کمال دانشیار، قربانعلی نعمتزادهقراخیلی و خانم عفت شریعتیکوهبنانی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از : ـ آقای مصطفی مطورزاده نماینده محترم خرمشهر. ـ آقای کمال دانشیار نماینده محترم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ آقای قربانعلی نعمتزاده نماینده محترم قائمشهر، سوادکوه و جویبـار. ـ خانم عفت شریعتی نماینده محترم مشهد و کلات. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای مطورزاده بفرمایید. مصطفی مطورزاده ـ اعوذبالله منالشیطانالرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله والصلوه و السلام علی رسولالله و علی آله آل الله الذین ذهبالله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا واللعن دائم علی اعدائهم اجمعین منالان الی قیام یومالدین». در مطلع سخن گرامی میدارم یاد و خاطره شهداء و فاتحین سرافراز عملیات بیتالمقدس که از تاریخ (10) اردیبهشت 1361 در منطقه جنوب اهواز آغاز و در روز تاریخی (3) خرداد منجر به فتحالفتوح عظیم آزادسازی خرمشهر قهرمان و مقاوم و سرافراز گردید. از محضر همکاران عزیزی که قبول زحمت سفر در تعطیلات ابتدای سال در قالب کاروانهای راهیاننور به خرمشهر عزیز تحمل کردند و همکاران عزیز، رئیس و اعضای محترم کمیسیون عمران، رئیس و اعضای محترم کمیسیون اقتصادی که برای بررسی مسائل و مشکلات منطقه به خرمشهر سفر کردند تشکر میکنم. از ریاست محترم مجلس و همکاران عزیز و بزرگوار خودم تقاضا میکنم انشاءالله به لوایحی که دولت محترم، رئیسجمهور عزیز و گرامی و طرحهایی که برای برونرفت استان خوزستان از مسائل و مشکلات به مجلس تقدیم خواهد شد، کمک و مساعدت لازم مبذول دارند، دِین خویش را به استانی که دِین خود را به انقلاب و اسلام اداء کرده، اداء کنند. و اما بعد، حوادث (11) سپتامبر زنگ خطری برای همه ملل جهان بوده و پیام آن این است که اگر عدالت در جهان برقرار نشود، حتی قدرتهای بزرگ اقتصادی و نظامی از خطر عواقب این عصیان در امان نخواهند بود. متأسفانه آمریکا و غربیها بجای برخورد عاقلانه با ریشه این حوادث فرافکنی و اهانت به مسلمانان را در سرلوحه کار خود قرار داده و گستاخی را به مرحلهای رساندهاند که به ساحت قدسی نبی اکرم اسلام اجازه اهانت و جسارت تحت لوای آزادی بیان صادر نمودند و با طرح همزمان تهدید جهان با برنامه هستهای صلحآمیز ایران، نقشه راه و دموکراتیزه کردن خاورمیانه قصد تحمیل آزادیها به شیوه غرب را به ملل اسلامی داشته که با بیداری و هشیاری مسلمانان و مدیریت فوقالعاده موفق گروهها و احزاب اسلامی توطئه استکبار خنثی و با پیروزی در انتخابات کشورهای مختلف، آمریکا را با چالش جدی مواجه نمود. با پیروزی احزاب اسلامی در عراق و فلسطین خواب آمریکاییها آشفته شد و در یک حرکت مفتضحانه دولتهای برخاسته از اراده مردم را با چرخش مضحک مورد هجوم و اهانت حاکمان کاخ سفید قرار گرفتند. دولت فلسطین تحریم اقتصادی، مالی و سیاسی شد و به دولت عراق قصد تحمیل برنامههای سیاسی خود را داشت. به سرسپردگان خود و مرعوبین غرب دستور طرح مسائلی از قبیل خطر هلال شیعی، وابستگی شیعیان در کشورهای عربی به خارج و آخرین سناریوی ساختگی، ورود اسلحه ایران توسط حماس به اردن بوده که اینها همگی حکایت از سردرگمی آمریکا در مقابل هشیاری و بیداری ملل منطقه مینماید. امروز کانون این بیداری که در ایران اسلامی شکل گرفته ملتهای عراق و سوریه و لبنان و فلسطین را با خود همراه نموده، زنگ خطر را برای آمریکا و اذناب آن به صدا درآورده، انشاءالله با هشیاری و هدایت و رهبری انقلاب اسلامی این روند منجر به آزادسازی سرزمین وحی و انبیاء، بیتالمقدس، محل عروج پیامبر بزرگ اسلام گردد. امروز مردم عزیز و دلاور و ولایتمدار خرمشهر و جزیره مینو با سختی و مشقت گذران زندگی میکنند. این منطقه روزی بهشت جویندگان کار در این کشور بوده، با داشتن نرخ بیکاری (4/27) یعنی بیش از (5/2) برابر میانگین کشور مایه شرمندگی مسؤولین شده و وجود این خیل عظیم بیکاران و جویندگان کار در حساسترین نقطه جغرافیایی کشور پیامدهای نامناسب اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی را بدنبال خواهد داشت. از ریاست محترم جمهوری تقاضا مینماید که دستور مؤکد درجهت ایجاد فرصتهای شغلی و بکارگیری نیروهای ثبتنام شده در اداره کار خرمشهر صادر، نسبت به کاهش بیکاری اقدام نماید و تا زمانیکه در این نقطه مرزی افراد بیکار با این کثرت و وسعت وجود داشته باشند اجازه ندهند فرصتهای شغلی را دراختیار منسوبین به مسؤولین و مجریان طرحها که از نقاط دیگر کشور وارد میشوند، قرار گیرد. مردم خرمشهر و جزیره مینو امروز میپرسند که چرا بعد از (17) سال از بازگشت به این منطقه تاکنون (100) کیلومتر راهآهن خرمشهر به اهواز که روزی راهآهن کشور به نام مبدأ خود یعنی خرمشهر شناخته میشد، علیرغم اجرای طرحهای سنگین و افتخارآمیز بافق ـ بندرعباس، مشهد ـ بافق و اتصال راهآهن کشور به جمهوری آسیای میانه، این فاصله کوتاه بازسازی نشده؟ سؤال مردم این است که اکثر راههای کشور یا اتوبان، یا چهار خطه شده، درحالیکه شریان قدیمی و معروف خرمشهر ـ اهواز هنوز آثار گلولههای جنگ بر خود دارد و حتی مرمت و بهسازی نشده. چرا جاده امام جعفرصادق (علیهالسلام) ایمنسازی نمیشود، چرا جاده خرمشهر ـ شلمچه تکمیل نمیشود؟ سؤال دیگر مردم خرمشهر این است درحالیکه وام دریافتی درمناطق دیگر برای اجرای طرحهای کشاورزی و غیره بخاطر خشکسالی و سرمازدگی بخشیده یا به تعویق میافتد، وام دریافتی مردم این شهر برای بازسازی منازلی که بخاطر عقدهگشایی دشمن تخریب شده و بخاطر دفاع مردم نابود گردیده، مورد بخشودگی قرار نمیگیرد؟ مردم خرمشهر میپرسند درحالیکه در شهرهای مختلف ورزشگاهها و مراکز ورزشی زیادی احداث شده، چرا ورزشگاه با قدمت (50) ساله این شهر که در اثر جنگ تخریب شده اینچنین مورد بیتوجهی قرار گرفته است؟ مردم سؤال میکنند از من و شما و مسؤولین که چرا باید برای مناطق زلزلهزده که باید با آنها همدردی کرد سهمیه ویژه کنکور داده میشود، درحالیکه دستور ریاست محترم جمهوری برای تعیین سهمیه ورود به دانشگاه برای داوطلبان خرمشهری مورد بیتوجهی وزارت علوم قرار میگیرد؟ مردم خرمشهر انتظار دارند چرا حداقل آب شرب آنان که بخاطر کاهش ورودی آب از سرچشمه و آلودگی کارون وضعیت نامطلوب پیدا کرده با نصب آب شیرینکن تأمین نمیشود؟ نخیلات بعنوان سمبل این منطقه که حکایت از سرافرازی و ایستادگی اهالی مینماید و میراث تلاش گذشتگان بوده چرا احیاء و بازسازی نمیشود؟ چرا در این مورد وزارت جهادکشاورزی غفلت (17) ساله داشته؟ مردم میگویند در خرمشهر قبل از جنگ دو بیمارستان دولتی، دو بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان نظامی وجود داشته، حالا چرا تنها بیمارستان این شهر مجهز نمیشود؟ آقای وزیر بهداشت قول راهاندازی دستگاه سیتیاسکن آن را داده است، چرا اقدام نمیشود؟ مردم میگویند در عرصه (1) میلیون و (648) هزار کیلومتری خاک عزیزمان ایران اسلامی، تنها رودخانه قابل کشتیرانی کارون بوده، چرا برای احیای آن فکری نمیشود؟ این تنها میراث طبیعی استثنایی و بینظیر کشور است که بدیلی در طبیعت ایران ندارد. مناطق آزاد در هر نقطه از ایران که ایجاد شدهاند، تأثیرات توسعهای و عمرانی در محلهای تعریف شده خود داشتهاند، حاصل منطقه آزاد اروند به علت عدم اجرایی شدن آن فقط گرانی زمین و مسکن و ایجاد انتظارات تورمی است. از معاونت محترم اجرایی ریاست جمهوری درخواست میشود درجهت فعلیت بخشیدن به این منطقه اقدامات لازم معمول دارد. با حذف (20) درصد معافیت سود بازرگانی درسالجاری که نزدیک به (15) سال بمنظور رونق منطقه اجراء میشود، بندر خرمشهر رو به رکود و خاموشی میرود و خدمات بازرگانی در آن درحال تعطیلی است. ریاست محترم جمهوری در این زمینه دستورات مؤکد صادر فرمایند. نزدیک به (30) درصد از گستره شهری را ساختمانهای مخروبه و زمینهای رها شده تشکیل میدهد، وزارت مسکن و شهرسازی علاوه بر چارهاندیشی برای این امر درجهت واگذاری زمین به (7) هزار نفر باقیمانده در نوبت که قرارداد با وزارت مسکن دارد اقدام کند. ساخت مسکن اجاره به شرط تملیک یکی از ضروریات این منطقه است. علیرغم گذشت سالیان متمادی از پایان جنگ تحمیلی اهالی بیش از (20) روستای این شهرستان اجازه بازگشت نیافتهاند و این امر باعث عدم بهرهبرداری از املاک، باغات و مستغلات خویش بهمراه داشته، انتظار میرود وزارت کشور این مشکل را برای مردم حل و فصل نماید. وزارت رفاه و تأمین اجتماعی (رئیس ! آقای مطورزاده وقت شما تمام است) درجهت تعیین تکلیف سوابق بیمهای کارکنان قبل از جنگ تحمیلی که اسناد آن در حمله دشمن از بین رفته اقدام جدی معمول نماید. موانع ورودی بندر خرمشهر، وزارت خارجه و سازمان بنادر بایستی درجهت رفع آنها تلاش کند. وزارت خارجه بدنبال استقرار کنسولگری عراق در خرمشهر و راهاندازی دفاتر C.B.C که هماهنگی امر کشتیرانی در رودخانه مرزی را بعهده دارد، انشاءالله پیگیری کند. از اقدامات خوب وزارت کار درجهت ساماندهی به روابط کار، افزایش دستمزدها، افزایش بن کارگری و تسری بیمه بیکاری به کارگران موقت همانند کارگران دائمی تشکر و قدردانی مینمایم. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ تشکر میکنم، خیلی ممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای کمال دانشیار هستند، بفرمایید. کمال دانشیار ـ بسم الله الرحمن الرحیم حمد و سپاس خدای سبحان را که نعمت عظمای اسلام و ولایت را نصیب ملت بزرگ ما نمود. با سلام و درود بیکران به روح بلند امام راحل و ارواح طیبه شهدای بزرگوار و با عرض ادب به مقام عظمای ولایت و علمای بزرگ اسلام و همه انسانهای صادقی که سعادتمندی و خوشبختی بشریت را هدف خود قرار دادند و هدایتگر خلق بسوی صراط مستقیم و نیکبختی شدهاند. موفقیت ملت بزرگ ایران در دستیابی به انرژی صلحآمیز هستهای توسط دانشمندان جوان در تاریخ ثبت گردید. این امر نشان داد که با اتحاد و همدلی ملت و دولت و مجلس تحت رهبری مقام عظمای ولایت میتوان به هر هدف بزرگی دست یافت. نامه دعوت به ارزشهای الهی و توحیدی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به آقای بوش، پیام صلح و عدالت برای کل جهان را به همراه دارد. نقاط قوت ایران، اسلامیت، وحدت ملت و ایثارگری دلسوزان جانبرکف است. این مزیتها برتری ایران نسبت به آمریکاست. استفاده بهینه از این فرصتها میتواند باعث دستاوردهای ارزشمند و موفقیتهای بیشتری برای ملت عزیز باشد. یقیناً حسن تدبیر حاکمان، کشور را به سمت پیشرفت سوق میدهد و سوء تدبیر خسارت هنگفتی به ملت و نظام وارد میکند. هر تدبیر ما در پیشگاه خدای بزرگ و ملت هوشمند و تاریخ حسابرسی دقیقی خواهد داشت. مشکلات حوزه انتخابیه؛ حوزه انتخابیه شهرستان ماهشهر، شهرستان امیدیه و شهرستان هندیجان از مهمترین مناطق کشور است. وجود بنادر امامخمینی و هندیجان و ماهشهر و صنایع عظیم پتروشیمی، نفتی و گازی، شیلات و کشاورزی، همچنین وجود فرودگاه و راهآهن و تأسیسات زیربنایی اهمیت بالای این خطه را نشان میدهد. نعمتهای خدادادی این خطه از سرزمین عزیز ایران میتوان نهتنها مشکلات مردم عزیز منطقه را حل نماید، بلکه در اقتصاد کل کشور منشأ خیر و پیشرفت میشود. تولید میلیونها تن محصولات پتروشیمی در ماهشهر و بندرامام و تولید روزانه (700) هزار بشکه نفت خام معادل (15) میلیارد دلار ارزش سالانه در منطقه نفتخیر امیدیه، وجود (3) رودخانه دائم مارون، جراحی و زهره و هزاران هکتار زمین کشاورزی با کیفیت خوب، همجواری با دریا نشان میدهد که اگر تدبیر درستی در مدیریت کشور و استان در اینخصوص اتخاذ گردد، میتواند در کوتاهمدت هم مردم منطقه در رفاه باشند و هم آثار مثبت آن به کل کشور برسد. توسعه ناموزون و ناپایدار در منطقه در قسمتی از این خطه پیشرفت ایجاد کرده است، اما در قسمتی دیگر فقر و بیکاری و بیمسکنی و حاشیهنشینی، تورم و گرانی و آلودگی محیطزیست مردم را تحت فشار قرار داده است، بنحوی که فریاد نارضایتی آنان بلند شده است و این دوگانگی و تبعیض روح آنان را فرسوده کرده است. بنابراین ضرورت دارد سیاست خامفروشی که خطای بزرگ تاریخی است، جای خود را به سیاست فرآوردهفروشی و تولیدات محصولات نهایی با هدف اشتغال و ارزش افزوده بیشتر بدهد. لذا ایجاد شهر بزرگ انرژی در حد فاصل ماهشهر و امیدیه ضروری است و پیگیری لازم جهت استخدام جوانان بومی از طریق دولت خدمتگزار مورد تأکید است. مشکلات استان خوزستان؛ خوزستان قهرمان، مشهد (150) هزار شهید ملت بزرگ از سراسر ایران، زخم خورده براثر جنگ (8) ساله و طمع دشمنان نابکار و ازطرف دیگر نادانی و غفلت بعضی از دوستان دستاندرکار در خطر جدیدی قرار گرفته است. از خداوند متعال مسألت مینمایم که قلب و روح مسؤولین محترم و نمایندگان عزیز مجلس را بیشتر از گذشته متوجه شرایط خاص خوزستان نماید. یقیناً روح بلند امام عزیز و ارواح شهدای گرانقدر و قلب دلسوزان کشور نگران خوزستان عزیز است. از طرفی خوزستان از مزیتهای نسبی و نعمتهای سرشار الهی برخوردار است. تولید بیش از (70) درصد نفت و گاز کشور، وجود رودخانههای پر آب و زمینهای حاصلخیز، بنادر کشتیرانی، معادن فراوان، صنایع بزرگ، سدهای عظیم و صنایع پتروشیمی نمایانگر وجود همه شرایط رشد و توسعه است. از طرف دیگر آثار زخم بجا مانده از جنگ، فقر و محرومیت، حاشیهنشینی و عقبماندگی را نمیتوان نادیده گرفت. اختصاص (2) درصد از درآمدهای حاصل از تولید نفت و گاز به مناطق نفتخیز راه امیدی برای ایجاد رضایت در مردم این خطه و اقدام مؤثری برای خنثی کردن توطئه دشمنان ملت بزرگ ایران است. تشکیل سازمان عمران و توسعه خوزستان با اجرای طرحهای اشتغالزا در این استان، منافع ملی برای سراسر کشور در بر خواهد داشت. ضرورت تشکیل این سازمان ویژه توسعه خوزستان یک ضرورت فوری است. دادن اختیارات ویژه به مقامات استان جهت رفع موانع گسترش تولید و اشتغال و سرمایهگذاری با هدف استفاده از مزیتهای نسبی استان و مزیتهای جدید برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و تولید بیشتر مورد تأکید است. سایر مسائل کشور؛ تلاش طاقتفرسا و شبانهروزی و با تمام توان فکری و جسمی دولت عدالتخواه و ریاست محترم جمهوری اسلامی در گسترش خدماترسانی به مردم و سرکشی به استانها جداً قابل تقدیر و تشکر است. اعاده مجدد اعتماد ملی به کارآمدی و توانمندی دولت تکلیف بزرگ الهی است که دولت جدید با نیت مخلصانه خدمت به مردم و از خودگذشتگی و با نهایت دلسوزی و علاقهمندی به ملت با فعال کردن تمام ظرفیت کاری دولت درحال کوشش و تلاش است که اعتماد ملی را تقویت و افزایش میبخشد. چالشهای مهم میراث بجا مانده از گذشته برای دولت عدالتخواه و خدمتگزار بسیار گسترده و عمیق است که از جمله وجود حداقل (4) میلیون بیکار و (3) میلیون معتاد و (10) میلیون نفر زیر خط فقر و سالیانه حدود (25) هزار کشته در تصادفات بینشهری و مشکلات جادهها و بیمارستانها، وجود (15) درصد تورم و نزدیک به (20) درصد سود بانکی بعنوان مهمترین مانع توسعه کشور نیاز به حدود (5) میلیارد دلار جهت واردات بنزین و واردات (40) میلیارد دلار دربرابر صادرات فقط (10) میلیارد دلار. حداقل (20) درصد اتلاف انرژی در صنایع برق، خروج سرمایهها و نیروهای خلاق از کشور را میتوان بعنوان مشکلات عمده پیشروی دولت جدید مطرح کرد. لذا قطعاً دولت با درک صحیح از دلایل رأی بالای ملت بزرگ به جناب آقای دکتر احمدینژاد بعنوان هفتمین ریاست جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا درجهت کاهش مشکلات ملت گامهای بلندی را برخواهد داشت. لذا اصلاح سیاستهای کلان کشور و رفع موانع توسعه، تولید و اشتغال با سرمایهگذاری مولد و تشکیل شورای نخبگان کشور و ایجاد سازمان قدرتمند و دارای اختیار برای رفع موانع گسترش تولید و اشتغال و سرمایهگذاری غیردولتی از مهمترین اقدامات و فوریترین اصلاحات اقتصادی کشور است. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای قربانعلی نعمتزاده هستند، بفرمایید. قربانعلی نعمتزادهقراخیلی ـ اعوذبالله منالشیطانالرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین سلامعلیکم و رحمهالله تحقیقاً سالی که مقام معظم رهبری آن را سال پیامبر اعظم (صلواتالله علیه) مزین فرموده، سال ویژهای است، امید است که با تأسی از زندگی سراسر بشارت و انذار آن رسول اعظم، فراگیر درس اخلاق، عزت و وحدت آن رادمرد عالم باشیم و سعادت دنیا و آخریت خود و جامعه را بیمه نماییم. هر انسان در جامعه و به تبع آن جامعه نیازمند به الگوی نظری و سیره علمی است. ضرورت چنین الگو در برخورد و تعامل با فضای پیرامونی و نهاد درونی است. پیامبر اعظم مثل همه انسانها دارای تکامل طبیعی و فیزیکی و بعبارتی تکامل تکوینی مشابهی است. اما ازنظر تکامل تشریحی بعبارتی تکامل معرفتی و شناختی، هیچکس چنین تکاملی را نداشته و نخواهد داشت، زیرا آن حضرت متصل به وحی الهی بوده و دیگران نیستند. لذا باید زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن حضرت نصبالعین سیاستمداران، اقتصاددانان، حاکمان و مدیران قرار گیرد. نکته دیگر اینکه فضای داخلی کشور خاصه جهتگیری دولت محترم آقای دکتر احمدینژاد در احیای بسیاری از مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که بنوعی در جامعه کمرنگ شده و به عبارتی به فراموشی سپرده شده بود و برخی از الگویهای نامناسب جایگزین واقعیتها شده بودند، وضعیت ویژهای را ایجاد نموده است. لذا جا دارد که به یاری دولت بدنبال مطالبات مشروع و به حق مردم و انقلاب باشیم. یکی از مسایل بسیار مهم و اساسی و هویت ملی، خواسته عمومی و همگانی همه مردم و مسؤولین درخصوص انرژی هستهای است، تا جاییکه این مهم امروزه بصورت یک شعار ملی درآمده است. لذا باید با تمام قوت و قدرت از تحقیقات و بهرهبرداری صلحآمیز انرژی هستهای، دفاع و حمایت کرد. به استحضار شما عزیزان، همکاران محترم و همه شنوندگان محترم میرسانم که هم سیاستهای داخلی آقای رئیسجمهور که در جهت محرومیتزدایی، توانمندسازی اقشار آسیبپذیر جامعه، تقلیل در هزینههای تشریفاتی دستگاههای دولتی، کاهش نرخ بهره بانکی، ملاقات بیتکلف و بسیار ساده و طبیعی با مردم قابل تقدیر است و هم سیاستهای برونمرزی وی قابل تقدیر میباشد، زیرا الگوی جدید برخورد با مسایل در دهههای گذشته فراروی انقلاب اسلامی بود و همواره بلندگوهای استکباری سیاستمداران زر و زور و تزویر، بر ملت رشید و ا نقلاب اسلامی و همه ارزشهای مادی و معنوی آن حملهور بودند. بگونهای بسیار پویا، هوشمندانه و مقتدرانه بگونهای دیگر عمل شد که افکار عمومی و آزاد جهان غرب را به فکر فرو برد. سؤالاتی که در گذشته در خصوص هولوکاست و هفته گذشته طی نامه و طرح سؤالات متعدد و پیشنهادات بطور مفصل به آقای بوش (رئیسجمهور آمریکا) فرستاده فصل جدیدی را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گشود. سالها گفتند و ما دفاع کردیم و این بار ما میگوییم و آنها دفاع کنند. همه ما وسیله هستیم و آنچه که بود و هست و خواهد بود، خداوند تبارک و تعالی است، باید توکل کرد و به وظیفه عمل نمود. تحقیقاً پاسداری از خون مقدس شهداء، پیروی از راه نورانی حضرت امام (بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران) و اطاعت از مقام عظمای ولایت، سعی و تلاش مخلصانه میخواهد و پذیرش سختیها و توکل بر خداوند. اما چند پیشنهاد هم به مجلس و دولت محترم دارم: آقایان مستحضر هستند که بودجهای که نوشته و تصویب میشود یکساله است. بررسی فرمایید تنظیم، تدوین و تصویب بودجه سالانه در دستگاههای دولتی، دولت و مجلس چقدر وقت صرف آن میشود و چقدر فرصت برای اجرای آن میباشد. لذا پیشنهاد میگردد که بودجهنویسی، بحث و بررسی و تصویب دوسالانه باشد و از طرفی بجای ارائه آن به مجلس، در اواخر سهماهه سوم و یا اوایل سهماهه چهارم که واقعاً بررسی آن چندان دقیق و علمی نخواهد بود، در اواخر سهماهه دوم یعنی تا شهریورماه به مجلس ارائه گردد که وقت کافی برای بررسی علمی آن وجود داشته باشد تا بتواند بطور دقیق محاسن و معایب آن را بررسی و برای مردم اعلام نماید. پیشنهاد دوم، بسیاری از لایحههای مرتبط با قراردادنامهها، معاهدهنامهها، مقاولهنامهها و غیره بینالمللی بصورت طرح استاندارد و بصورت طرح تیپ میباشد و کمیسیونهای تخصصی مجاز به تغییرات در آن نیستند. اینگونه لایحهها نیز وقت بسیاری از مجلس را به خود اختصاص میدهد. پیشنهاد میشود که هیأت محترم رئیسه در این زمینه اقدامات لازم بعمل آورد و اینگونه مسایل بصورت دیگری حل و فصل گردد تا مجلس وقت کافی برای سایر امورات داشته باشد. (رئیس ـ تشکر میکنم) اگر اجازه بدهید یکدقیقه دیگر. پیشنهاد سوم، بسیاری از طرحها از طرف همکاران مجلس و یا لوایح از طرف دولت محترم، نگاه موضعی به برخورد جزیرهای با موضوعات مهم و یکپارچه کشور میباشد. اینگونه طرحها و لوایح از جامعیت لازم برخوردار نبوده و نه تنها وقتگیر میباشند، بلکه نفوذ لازم را برای حل مشکلات بخشی را هم نخواهند داشت. لذا گرهای را در یک جایی باز میکنند و گرهای دیگر را در جای دیگر ایجاد میکنند. لذا پیشنهاد میگردد که کمیتهای مسؤول بررسی موضوع یادشده و طرحها و لوایح پیشنهادی باشد و خواستار نگرش جامع، سیستمیک و یکپارچه آنان گردد. یک تذکر هم به وزیر محترم جهادکشاورزی و وزیر محترم بازرگانی دارم، نگذارید کشاورزان، این بندگان محبوب خدا، بیش از این مورد ظلم قرار گیرند. این نه از نظر اقتصادی توجیه دارد و نه از نظر شرعی توجیهپذیر است. چند ماه از فروش محصولات کشاورزی از جمله برنج و سویا گذشته است، چرا هنوز بخشی از کشاورزان مطالبات خود را دریافت نکردهاند؟ امیدواریم که وزرای محترم به این مهم توجه ویژهای بفرمایند. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز سرکارخانم عفت شریعتی هستند، بفرمایید. عفت شریعتیکوهبنانی ـ بسمالله الرحمن الرحیم «السلام علی المهدی الذی یملأ به الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جورا». سلام عرض میکنم خدمت همه سروران و همکاران بزرگوار و همچنین عرض سلام به مردم بزرگوار شهر مقدس مشهد و شهرستان کلاتنادر دارم. آنچه که مرا وا داشت تا دقایقی اندک را در خدمت نمایندگان بعنوان نطق قبل از دستور قرار بگیرم، لایحه اصلاح موادی از قانون مدنی است که انشاءالله در هفته جاری در دستور کار مجلس محترم قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است نکاتی را خدمت بزرگواران عرض کنم و اهمیت این مسأله بر هیچکس از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی پنهان نبوده و نخواهد بود. نظر به اینکه متعاقب حضور اتباع سایر کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، ازدواجهای متعددی بین زنان ایرانی و مردان خارجی منعقد گردیده و از آنجایی که بهرحال سیاستهای کنترل جمعیت نتوانسته مانع از این مسأله باشد، لذا پیامدهای اینگونه ازدواجهایی که صورت گرفته فرزندانی هستند که اکنون با مشکلات زایدالوصفی روبرو هستند. خاطر نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی را مستحضر میدارم که از لحاظ نظری در تابعیت اصلی دو سیستم مطرح و در کشورهای مختلف پذیرفته شده است؛ سیستم خون و سیستم خاک. در سیستم خون، رابطه نسبی ملاک عمل است، یعنی تابعیت پدر یا مادر به طفل داده میشود. ولی در سیستم خاک محل تولد مبنای اعطای تابعیت است، یعنی تابعیت کشور محل تولد به طفل اعطاء میگردد. از آنجایی که اعمال هر یک از این دو سیستم دارای اشکالات و نارساییهایی است و کافی برای رفع نیازهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیست، در کشورهای پیشرفته جهان از هر دو سیستم با تأکید بیشتر بر یکی از آن دو استفاده شده است. در حقوق مدنی ایران هم براساس ماده (976) قانون مدنی، در برخی موارد سیستم خون و در برخی دیگر سیستم خاک اعمال شده، لیکن قاعده اصلی سیستم خون است. در بند (2) ماده (976) قانون مدنی، سیستم خون منعکس شده و تابعیت پدر ملاک تابعیت طفل قرار گرفته و در اینگونه موارد مشکلات عدیدهای از جمله نداشتن شناسنامه، محرومیت از تحصیل، محرومیت مالکیت به ارث و در یک کلمه بیهویتی محض برای اطفالی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند بوجود آمده که این امر مغایر با شؤونات شرع مقدس اسلام و مقام و منزلت رفیع زن ایرانی و فرزندان معصوم و بیهویت آنان است و بهرحال خلاف مسلم انسانیت و حقوق بشر و دموکراسی و مجلس اصولگرای هفتم که همواره پیشگام در تحقق کرامت انسانی در جامعه است، انشاءالله با لحاظ کردن این مهم در دستور کار، در رفع این مشکل سهم بسزایی خواهد داشت. من توجه نمایندگان بزرگوار را به این مسأله جلب میکنم که اگر کسی در جامعه ایرانی و اسلامی دارای هویت نباشد، چگونه میتوان از او مسؤولیت را طلب کرد و انتظار داشت که انجام وظیفه را به نحو احسن داشته باشد؟ بنابراین امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران جمعیت قابل توجهی با این بحران دست به گریبانند. زنان مظلوم و بیپناهی که گناهی نداشتهاند جز اینکه ازدواجی (خواسته یا ناخواسته) با اتباع بیگانه برای آنان بوجود آمده و اینک صاحب فرزندانی هستند که این فرزندان محرومیت از حقوق شهروندی و انسانی، زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنان را دچار مخاطره کرده است. بزرگواران میدانند آنچه که مسلم است، کرامت انسان در جامعه اسلامی مد نظر است، از طرفی «ما اکرم النساء الا کریم» بر همگان واضح و مبرهن است. از سویی قرآن مجید ما را به حفظ حقوق انسانی (چه زن باشد و چه مرد باشد) در جامعه دعوت میکند، چون عمل صالحی که از زن و مرد صادر شود، نتیجه آن حیات طیبه است. پس ما بیاییم با ابراز و اعلام هویت برای فرزندان زنان و مادران ایرانی که همسران بیگانه داشتند، حال به دلایلی سرپرست فرزندان خود هستند یا فرزندانشان پدران شهید داشتند، یا مفقود یا بهرحال رفتهاند و نیامدهاند و این مادران را با مشکلات فراوانی دست به گریبان کرده است. بنابراین مجلس محترم انشاءالله در وقتی که این لایحه در دستور کار قرار بگیرد، حتماً عنایت به این جمعیت کثیر را خواهند داشت و با مصوبه قانونی و اعطای هویت به فرزندان مادران ایرانی، آنان را از حقوق شهروندی برخوردار خواهند کرد، از طرفی مایه دلگرمی ما قرآن مجید است (رئیس ـ خانم شریعتی! وقتتان تمام است) «قل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم». از طرفی مگر نه این است که اگر گرهای از کار مسلمانی گشوده شود، موجب رضای خداوند متعال است. صدها فرشته بوسه بر آن دست میزنند کـز کـار خلق یک گـره بسته باز کنند بنابراین از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استدعا داریم، خواهران و برادران که در جهت تحقق هویت فرزندان مادران ایرانی سهم بسزاء داشته باشند. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ خیلی ممنون، از خانم شریعتی تشکر میکنیم. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص شهادت عدهای از هموطنان در جاده بم ـ کرمان رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم بعد از حادثه تلخ و تأسفآوری که در جاده زابل به زاهدان در منطقه تسوکی (تاسوکی) اتفاق افتاد، نمایندگان مجلس (خصوصاً نمایندگان استان) چندین بار تذکر دادند، پیگیری کردند و نگرانی و ناراحتی مردم استان را در مجلس منتقل کردند. متأسفانه شب گذشته دوباره حادثهای نظیر همان حادثه در جاده بم به کرمان در سهراهی بم و کرمان و جیرفت اتفاق افتاده و ظاهراً همان گروه اشرار وابسته به بیگانه یکبار دیگر عدهای از هموطنان ما را به شهادت رساندهاند و مجروح کردهاند و راه را بستهاند، اتومبیلها را آتش زدهاند. بهرحال با آنکه ما میدانیم ایجاد ناامنی در مرزهای کشور و برانگیختن خصومت میان شیعه و سنی، میان اقوام ایرانی در دستور کار دشمنان ایران قرار دارد، با آنکه ما میدانیم امنیت عمومی که در این کشور وجود دارد، همیشه دیگران را به حسادت وا داشته که ایران این کشور پهناور انقلابی در میان این دریای حوادثی که اطراف ماست بحمدالله از یک امنیت کلی برخوردار است، همین واقعیت سبب میشود که یک توطئههایی برای ایجاد ناامنی در نقاط مختلف کشور گهگاه مشاهده بشود که این دو حادثهای که در دو، سه ماه اخیر در مناطق شرقی کشور واقع شده نمونهای از آنهاست. ما ضمن اظهار تأسف و عرض تسلیت به مردم منطقه و خصوصاً مردم بم که نمایندهای در مجلس هم ندارند و بنده افتخار نمایندگی آنها را دارم، ضمن عرض تسلیت به مردم بم و بازماندگان، تأکید میکنیم نیروی انتظامی و وزارت کشور و مسؤولان امنیتی باید وظیفه خودشان را انجام بدهند و این حوادث ایجاب میکند که دولت محترم و مسؤولان در پیگیری حادثه جدیتر باشند. مردم انتظار دارند، نمایندگان هم انتظار دارند، نمایندگان مرجع مردم هستند و باید از دولت خواسته بشود اقداماتی را که آغاز کرده و ما هم اطلاع داریم، این اقدامات را تقویت و پیگیری کند، امیدواریم نظیر این حوادث ایجاد نشود، مجلس هم آمادگی دارد اگر نیازی باشد به دولت کمک کند. این یک مطلب. 5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقایان اکبر اعلمی و حسین فدایی نمایندگان محترم تبریز و تهران رئیس ـ همکارمان آقای اعلمی در فوت یکی از بستگانشان عزادار هستند، به ایشان هم تسلیت میگوییم و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت میکنیم. برای دایی مرحوم ایشان هم طلب مغفرت میکنیم. همکار عزیزمان آقای فدایی نماینده محترم تهران در مجلس هم در فوت مادر شهیدپرورشان عزادار هستند، خدمت ایشان و همه بازماندگانشان تسلیت عرض میکنیم. برای مادر تازهدرگذشته و برادر شهیدشان محمد فدایی هم آرزوی علو درجات داریم. 6 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزرای محترم کشور و رفاه و تأمین اجتماعی درخصوص تسریع در شناسایی نقاط آسیبخیز و بحرانزای اجتماعی در بافت شهری و حاشیه شهرهای کشور. ـ آقای محمدرضا سجادیان نماینده محترم خواف و رشتخوار به وزیر محترم نیرو درخصوص لزوم تسریع در واگذاری ادارات آب و فاضلاب روستایی به شهری شهرهای قاسمآباد، نشتیفان، سلامی و جنگل در شهرستانهای خواف و رشتخوار با گذشت سهسال از ارتقاء آنها از روستا به شهر. ـ آقای علی معلمیپور نماینده محترم میناب، رودان و جاسک به وزیر محترم بازرگانی درخصوص تسریع در ابلاغ آییننامه اجرایی قانون ساماندهی مبادلات مرزی با توجه به گذشت بیش از ششماه از ابلاغ آن به دولت. ـ آقای هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان به وزیر محترم بازرگانی درخصوص فعال نمودن بازارچههای مرزی شهرستان سراوان در بخشهای کوهک، بمپشت و جالق بصورت رسمی. ـ آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم به وزرای محترم جهادکشاورزی و بازرگانی درخصوص اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از افت قیمت محصولات کشاورزی شهرستان طارم توسط واسطهگران و خرید تضمینی محصولات آنان. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم بازرگانی درخصوص لزوم اقدام سریع برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر و فرآوردههای لبنی. ـ این تذکر را آقایان: علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات، سیدمحمود حسینیدولتآبادی نماینده محترم برخوار و میمه و خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر هم داده بودند (یعنی مجموعاً چهار نفر از نمایندگان). به وزیر محترم امور خارجه درخصوص برخورد فوری و قاطع با نقض کنوانسیونهای 1958 و 1982 حقوق دریاها توسط امارات متحده عربی در ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس. ـ آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به وزیر محترم کشور درخصوص رسیدگی به تشدید اعتراضات و نارضایتی مردم نسبت به محدودیتها و نابسامانیها در مدیریت ترافیک تهران. ـ آقای محمدعلی حیدریشلمانی نماینده محترم لنگرود به وزیر محترم کشور درخصوص بررسی علل به شهادت رسیدن عدهای از هموطنانمان بدست اشرار مسلح در جاده بم ـ کرمان. ـ آقای اصغر گرانمایهپور نماینده محترم کاشان، آران و بیدگل به وزرای محترم کشور و اطلاعات درخصوص اتخاذ تدابیر لازم و فوری برای جلوگیری از بروز کشتار مردم نظیر حوادث سیستان و بلوچستان و کرمان. ـ آقای قدرتالله علیخانی نماینده محترم بوئینزهرا و آوج به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور عاجل برای حل مشکل کارگران شرکتهای نازنخ، فرنخ، مهنخ و پوشینهبافت قزوین. ـ آقایان: ایرج ندیمی و علی عسکری نمایندگان محترم لاهیجان و سیاهکل و مشهد و کلات به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور لازم به مسؤولان محیط زیست استانها برای رفع مشکلات راهاندازی شهرکهای صنعتی و پرهیز از مخالفتهای تبعیضآمیز و غیرمنطقی و بیتوجه به بحران بیکاری و مشکلات استانها. ـ آقایان: غلامرضا کرمی و سیداحمد حسینی نمایندگان محترم کرمان و راور و سیرجان و بردسیر به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی جدی و تسریع در ایجاد امنیت و برخورد قاطع با اشرار. ـ آقای رمضانعلی صادقزادهشبحان نماینده محترم رشت به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تکمیل پروژههای نیمهتمام ورزشی ورزشگاههای (15) هزار نفری فلکده و (6) هزار نفری رشت. ـ آقای قدرتالله ایمانی نماینده محترم خرمآباد به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص رسیدگی به ضعف مدیریت و عملکرد رئیس سازمان آموزش و پرورش استان لرستان و عزل و نصبهای غیرمنطقی و غیراصولی توسط ایشان. ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم نیرو درخصوص بررسی علت عدم اقدام لازم درخصوص تصفیهخانه آب شرب ملایر با توجه به مشکلات عدیده آن. ـ آقای سیدمحمدجعفر ساداتموسوی نماینده محترم مبارکه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی به مشکلات رانندگان و کامیونداران و شرکتهای حمل و نقل شهرستان مبارکه و تشکیل و ادامه کار سالن اعلام بار در پایانه حمل و نقل شهرستان مبارکه. ـ خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در خدماترسانی بیماران دیالیزی و قلبی به دلیل وضعیت حساس این بیماران. ـ آقای ناصر نصیری نماینده محترم گرمی به وزیر محترم کشور درخصوص تسریع در ایجاد بخش انگوتغربی به مرکزیت زیوه و ارتقاء بخش انگوت به شهرستان با توجه به دارا بودن شرایط کافی و بینظیر در استان اردبیل. به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تسریع در ایجاد گمرک آزادلو با توجه به گذشت چند سال از تصویب آن در هیأت دولت و انتظار مردم. این تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی بود. 7 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: محمدحسین فرهنگی، سعید ابوطالب و محسن کوهکنریزی نمایندگان محترم تبریز، تهران و لنجان رئیس ـ آقای محبینیا! برای تذکرات شفاهی نوبت بدهید. منشی (محبینیا) ـ آقای دکتر! نوبت اول مربوط به آقای فرهنگی است، بفرمایید. محمدحسین فرهنگی ـ بسمالله الرحمن الرحیم جناب آقای دکتر! بنده سه تذکر را در قالب همین فرصتی که دارم به استناد بند (7) ماده (21) آییننامه داخلی مجلس میخواهم مطرح کنم. در آنجا وظایف و اختیارات رئیس مجلس را که احصاء کرده در بند (7) آورده که «سایر موارد مذکور در قانون اساسی و دیگر مقررات». در ذیل اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی صراحت دارد که مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و بمنظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجراء به اطلاع رئیس مجلس برسد. در اصل یکصد و سی و هشتم باز همین مطلب به گونهای دیگر آمده که تصویبنامهها و آییننامههای دولت و مصوبات کمیسیونهای مذکور در این اصل ضمن ابلاغ برای اجراء، به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی میرسد تا درصورتیکه آنها را برخلاف قوانین بیابد، با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیأت وزیران بفرستد. چندی پیش در هیأت وزیران برخلاف قانون برنامه مصوبهای درخصوص استخدام نیرو بوده یعنی خارج از چارچوب قانون برنامه یک اذن عامی داده شده، برخلاف بخش ششم قانون برنامه که نوسازی دولت و ارتقاء و اثربخشی حاکمیت و فصل دوازدهم آن که باز همین عنوان را دارد. مواد (139)، (145) و سایر مواد که تأکید بر کوچکسازی دولت دارد (رئیس ـ مختصر بفرمایید) چشم. این مصوبه به ستاد تطبیق مصوبات مجلس آمده، این نکته یادآوری نشده و الان بصورت بیرویهای استخدام دارد صورت میگیرد. تذکر بعدی که خارج از این موضوع است اشاره به همان استناد و اصل یکصد و دوم قانون اساسی است. چندی است رئیس محترم شورای شهر تهران تصریحاً در رسانههای مختلف اظهار میکند که شورای عالی استانها مصوباتی را دارد که میخواهد به مجلس بفرستد و نمیتواند این کار را انجام بدهد. در حالیکه اصل یکصد و دوم شورای عالی استانها را حق داده که در حدود وظایف خود طرح تهیه کند و مستقیماً از طریق دولت به مجلس پیشنهاد کند و در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. موضوع سوم که به قانون اساسی مربوط نیست و دیگر مقررات را شامل میشود، ما پارسال در مجلس قانونی داشتیم که الحاق موادی به قانون بخشی از مقررات مالی دولت بود که بکارگیری بازنشستگان را ممنوع کرده بود، درحالیکه در بعضی از دستگاهها هنوز بطور وسیع از بازنشستگان استفاده میشود. لذا در حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس، بنده استدعا دارم که مورد سوم را هم عنایت داشته باشید. رئیس ـ حالا هم از جنابعالی و هم از نمایندگان محترم درخواست میکنم چند تذکر را در یک فرصت و نوبت بیان نکنند، چون اظهارنظر درباره آنها هم دشوارتر میشود و هم وقت گرفته میشود. راجع به تذکر اولتان، اینطور که من فهمیدم شما نظری مغایر با آن هیأت تطبیق مصوبات دارید، یعنی هیأت تطبیق مصوبات آن را بررسی کرده و مغایر قوانین تشخیص نداده، جنابعالی نظرتان غیر از این است. من خواهش میکنم شما نظرتان را از طریق بعضی از نمایندگان که عضو آن هیأت هستند منتقل کنید یا خودتان با آنها تماس بگیرید، بهرحال یک بحث حقوقی است. در