بِسْمِاللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و هشتاد و دوم 28 دیمـاه 1384 هجریشمسی (182) 17 ذیـحجه 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: هوشنگ حمیدی، علی عسکری و خانم رفعت بیات.4 ـ بیانات نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه عید سعید غدیر خم.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تذکرآییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: اکبر اعلمی، عباسی رجایی و فریدون همتی نمایندگان محترم تبریز، اراک و ایلام. 7ـ قرائت بخشی از جوابیه سازمان صدا و سیما در پاسخ به سخنان آقای قدرتالله علیخانی نماینده محترم بوئینزهرا و آوج.8 ـ بحث و بررسی درخصوص کلیات لایحه یکفوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور.9 ـ استرداد یک فقره سؤال.10 ـ اعلام وصول یک فقره طرح.11 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیر کنندگان.12 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و سه دقیقه به ریاست آقای سیدمحمدحسن ابوترابیفرد «نایبرئیس» رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه نایبرئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 196 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و هشتاد و دوم روز چهارشنبه بیست و هشتم دیماه 1384 هجریشمسی مطابق با هفدهم ذیحجه 1426 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یکفوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور. 2 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضائی و حقوقی درمورد طرح اصلاح تبصره(3) ماده واحده قانون اختصاص تعدادی از دادگاههای موجود به دادگاههای موضوع اصل (21) قانون اساسی. 3ـ گزارش شور دومکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه اصلاح قانون افزایش مستمری والدین شهداء مصوب 1375. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید نایب رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 69 ـ67 از سوره مبارکه «مائده» توسط قاری محترم آقای سیدمهدی تاجزاده تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمیا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ * قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْءٍ حَتَّى تُقِیمُوا التَّوْراهَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ وَ لَیَزِیدَنَّ کَثِیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیاناً وَ کُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ * إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ *(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) نایب رئیس ـ طیب الله انفاسکم، از قاری بینالمللی قرآن کریم جناب آقای تاجزاده تشکر داریم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: هوشنگ حمیدی، علی عسکری و خانم رفعت بیات نایب رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه علنی امروز عبارتند از: ـ جناب آقای هوشنگ حمیدی نماینده محترم سنندج، دیواندره و کامیاران که ده دقیقه وقت دارند. ـ سرکار خانم رفعت بیات نماینده محترم زنجان و طارم که پانزده دقیقه وقت دارند. ـ جناب آقای علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات که ایشان پنج دقیقه وقت دارند. از جناب آقای حمیدی خواهش میکنم بفرمایید. هوشنگ حمیدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم سال 84 را با عنوان سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی آغاز کردیم و امیدها برآن بود که در این راستا گامهای اساسی برداشته شود و درجهت وحدت و همبستگی ملی، اقدامات عمیق و کارساز بخاطر اهمیت موضوع انجام گیرد. شکی نیست ایران عزیز متشکل از اقوام مختلف و دو مذهب بزرگ اسلامی یعنی شیعه و سنی بوده که اگر این کثرت و تنوع به شیوه مدبرانه و سیستماتیک اداره و هدایت شود، وحدت و اقتدار ملی را بدنبال خواهد داشت و اگر غیر از این باشد و بصورت سلیقهای عمل شود، مستقیماً اساس همبستگی ملی را مورد آسیب جدی قرار داده و همیشه ایجاد تشنج و بحران را بدنبال خواهد داشت. اگر عدهای با هر هدف و ایدهای و با توجیه و ارائه دلایل امنیتی و غیر آن، امکان حضور بخش عظیمی از هموطنان در مناصب مختلف مدیریتی را حاجب و مانع باشند، برخلاف نظریات مقام معظم رهبری اقدام نموده که در وضعیت حساس کنونی مملکت به صلاح هیچ حزب، جناح و گروه خاصی در کشور نیست. استفاده از ظرفیتهای مشروع و قانونی در آشتی ملی، بعنوان مقدمه همبستگی ملی را مهیا میسازد و اعتماد به نخبگان از هر قوم و مذهب، برداشتن گام اول در این امر مهم است. با شروع بکار دولت محترم جناب آقای احمدینژاد، شعار عدالت محوری و مهرورزی نور امید را در دل هموطنان، بالاخص مناطق کردنشین و اهل تسنن زنده کرد و با جلساتی که نمایندگان این مناطق با ایشان داشتند نسبت به استفاده از نخبگان آنان قول مؤکد دادند، معالاسف بعد از گذشت چندین ماه از عمر دولت و انتصابات پیدرپی مدیران در سطوح کلان و میانی کشور خبری از وفای به عهد نشد که در همین راستا بنده مصرانه از رئیسجمهور محترم تقاضا دارم که از مدیران کرد و اهل تسنن که اگر دارای پستهای میانی و کلان این مملکت هستند، حداقل به نمایندگان مردم این مناطق اطلاعرسانی دقیق شود تا اگر دولت عدالتمحور به وعده خود عمل نموده، خدای ناکرده مورد انتقاد جدی بین این عده از هموطنان قرار نگیرد. لازم بذکر است متأسفانه برخی از وزرای کابینه جنابعالی در انتصابات اخیر، حتی چشم دیدن چند مدیر بومی استانی را نداشته و بسرعت به برکناری آنها اقدام و به نصب مدیران غیربومی اقدام نمودهاند که تحصیلکردگان لایق کردستانی باید نظارهگر آزمایش و خطای این عده از مدیران باشند. در سفرهای استانی رئیسجمهور و اعضای ارجمند کابینه ایشان نیز که قرار بود براساس محرومیت استانها انجام گیرد، استان کردستان بعنوان استانی توسعهنیافته که طبق آمار و شاخصهای توسعه همیشه جزو دو یا سه استان آخر کشور بوده، اهتمام و عنایت لازم مبذول نگردیده است، با این وصف نیز مردم کردستان همچنان منتظر و مشتاق سفر هیأت محترم دولت به این خطه قهرمانپرور هستند. شعار تأمین عدالت در ابعاد گوناگون بالاخص در دو وجه اقتصادی و اجتماعی همواره جزء داعیههای دولتهای مختلف بعد از انقلاب در ایران بوده که شاید ریشه در جاذبه عدالت بعنوان یک فضیلت اخلاقی باشد. عدالت بیشتر به مفهوم یافتن فرصتهای از دسترفته، جبران آن و بهینهسازی سرمایههای موجود و ایجاد فرصت برابر برای همگان و ایجاد سرمایه برای آینده میباشد. عملیاتی کردن عدالت از آنجا ضرورت تام دارد که درقالب دولتهای بعد از انقلاب بصورت یک آرمان کلی با ضوابط مبهم توأم بوده است. ضابطهمند کردن عدالت، شرط اصلی تحقق آن است، لذا واقعیات و ارکان غیرقابل انکار که چشمپوشی از آنها و یا کمرنگ عمل کردن به آن، روح عدالت را مخدوش و تحقق آن را غیرممکن میسازد ذیلاً معرفی میگردد: 1 ـ مردم ایران، مسلمان و دارای دین اسلام هستند و بخشی از مسلمانان امت واحده و سرزمین اسلامی میباشند. پس مفهوم عدالت باید ضمن داشتن مبانی و توجیهات شرعی و دینی، نسبت به مذاهب مختلف چه دو بخش عمده آن شیعه و سنی در کشور نگاه فراگیر و فاقد جانبداری غیرموجه شرعی و دینی باشد که اگر غیر از این باشد بخشی از اعتقادات چند میلیون از شهروندان و هموطنان نادیده گرفته شده که وجود چنین امری با تحقق عدالت در جامعه در تغایر است و ناتوانی در اجرای اصول (11) و (12) قانون اساسی محسوب میشود و امکان ائتلاف و اتحاد با سایر ملل مسلمان که از سیاستهای کلی نظام میباشد را بعید میسازد. 2 ـ عدالت ملی؛ هدف از منشور ملی، رسیدن به میثاق ملی است، لذا نگاه عادلانه ملی، مستلزم به رسمیت شناختن کثرت اقوام، فرهنگها و خرده فرهنگهای موجود بعنوان یک اصل ضروری در چارچوب امنیت ملی است و هر اقدامی غیر از این با همبستگی ملی تناقض داشته و موجب ورود آسیب جدی به وحدت ملی و اقتدار ملی خواهد بود. لذا اجرای این رکن برمبنای ظرفیتهای قانونی موجود خصوصاً اصول (15)، (19) و (20) قانون اساسی، زمینهساز تحقق عدالت در جامعه خواهد بود. 3 ـ عدالت فردی که لازمه فراهم آوردن شرایط آن ایجاد فرهنگ عدالت است، ایجاد فرهنگ عدالت نیز بمعنی تغییر نگاه از بالا به پایین دولت و نهادینه شدن و درونیکردن عدالت در رفتارها و هنجارهای اجتماعی با مکانیزم قابلیتهای فردی میباشد. بعبارت اخری، دولت مکانیزمی ایجاد کند که افراد خودشان عدالتخواه باشند نه با قوه قهریه حکومتی درصدد اجراء و تحقق عدالت باشیم. 4 ـ عدالت توزیعی که مشروط به نگاه غیرسلیقهای و جناحی دولت در اعطای آزادیهای اساسی و انسانی بوده و مبنای توزیع نیز قانون باشد و همچنین حکومت موظف است در توزیع عادلانه قدرت و ثروت برمبنای اصول (2)، (3)، (19)، (20) و (48) قانون اساسی گام بردارد. چنانچه با وجود نص صریح قانون و تأکید اصول متعدد قانون اساسی بعنوان قانون مادر در مملکت هنوز در توزیع عادلانه قدرت، عده زیادی از هموطنان مورد بیمهری قرار میگیرند که این موضوع عدم عدالت در توزیع قدرت را در جامعه به اثبات میرساند. در توزیع ثروت و فعالیتهای اقتصادی نیز با عنایت به تأکید اصل (48) قانون اساسی، متأسفانه بعلت وجود سیستم بودجهریزی قدیمی و غیراستاندارد در کشور و تأثیرگذاری نامطلوب منطقهای و استانی در مجلس، هنگام بررسی لایحه بودجه تبعیضات موجود را دوچندان میکند، لذا چنین استنباط میشود موانع اولیه تحقق عدالت در این بخش کماکان به قوت خود باقیست. آنچه که بعنوان وظیفه دولت برای تحقق عدالت ضروری مینماید: 1 ـ برقراری آزادیهای اساسی و مدنی 2 ـ عدالت عقلانی با دید کارشناسی در برابر عدالت احساسی و هیجانی که ثمرهای جز جرح و تعدیلهای ناعادلانه را با صرف هزینههای کلان نخواهد داشت. 3 ـ ایجاد شرایط و امکان برای ابراز عقاید از جانب منتقدان و حتی مخالفان دولت. 4 ـ تغییر نگرش به تئوری گردش نخبگان از یک مفهوم انتزاعی به یک مفهوم واقعی عملیاتی بدین معنی که بجای گردش مناصب و پستهای کلان مدیریتی کشور بین عدهای خاص، براساس تواناییها و شایستگیهای افراد عمل شود. 5 ـ توجه توأم با احترام و شناخت کامل نسبت به اقوام و مذاهب، فرهنگها و خردهفرهنگهای موجود در کشور. درعرصه بینالمللی نیز لازم به تدوین یک دکترین براساس اصول و مبانی انقلاب که در آن گفتگو، احترام متقابل، عزت و اعتبار و ارزش ملی لحاظ شود. در این دکترین مسائل و تهدیداتی چون اسرائیل، دکترین خاورمیانه آمریکا و مواضع متناقض همسایگان و طرفهای اقتصادی ما در تدوین نگاه خارجی باید مورد توجه و تأکید جدی باشد و علاوه بر ایجاد موج احساسی در جهان، یک بینش سیاسی (نایب رئیس ـ میبخشید، وقت شما تمام است) متکی بر واقعیات مقبول جهانی نیز باید بر آن افزوده شود تا بتوانیم در آنچه که حق مشروع و طبیعی ملت با عزت و افتخارآفرین ایران است به انجام برسانیم. والسلام علیکم و رحمهالله نایب رئیس ـ خیلی متشکر از رعایت وقت، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی سرکار خانم رفعت بیات هستند، بفرمایید. رفعت بیات ـ بسمالله الرحمن الرحیم فرارسیدن عید سعید غدیر را بخدمت ملت شریف، مقام معظم رهبری، خانواده شهداء، جانبازان، ایثارگران، شما همکاران گرامی و همه مسلمانان دنیا تبریک عرض میکنم و امیدوار هستم که در ادامه راه علی در تحقق محورهای عدالت اجتماعی قدمهای مؤثری را برداریم. من نامهای را قبل از عید قربان خدمت رئیسجمهور محترم جناب آقای دکتر احمدینژاد تقدیم کرده بودم که بخشی از آن را در اینجا میخوانم و بخشی هم به مسائل استان و مسأله بودجه کشورمان میپردازم. جناب آقای رئیسجمهور! من در آن نامه، عید سعید قربان را خدمتتان تبریک گفته بودم و اینکه توانستید تکمیل فرآیند تحقیقات انرژی هستهای را درکشورمان دوباره راهاندازی کنید و از اینکه نگرش جدید نسبت به جایگاه اسرائیل غاصب در دنیا، کشورمان را بیش از پیش در بالندگی بینالمللی قرار دادید، در آن نامه تشکر کرده بودم. چون زمان گذشته بود به بخشهایی از آن اشاره میکنم. من در آن نامه نوشتم امیدوارم که همه عوامل مدیریتی و نیروی انسانی و جو اجتماعی، سیاسی برای شما آماده باشد تا اینکه بتوانید برای تحقق اهدافی که داشتید موفق شوید. آقای رئیسجمهور! در این نامه تکیه اصلی عرایض بنده در مسأله مدیریت و مدیریت منابع نیروی انسانی کشورمان است. بخاطر تحقق آرمانهای رأیهایی که خدمتتان دادیم و دادم. تکیه اصلی این مباحث امروز من فقط منابع نیروی انسانی است که در کشور ما، خصوصاً بعد از جنگ، دچار یکنوع بیسامانی، نقصان و بیماری شده، بیماریی که دقیقاً در مسائل جناحی و طبقهبندیهای نیروهای انسانی برای اعمال مدیریتهای باندی بوده. زمانی به شما اعتماد کردیم باور داشتیم میخواهید مدیریتهای جناحی و باندی حاکم بر این ساختار را در کشور ریشهکن کنید و امیدوار بودیم که کارها را بدست کسانی بسپارید که شما را دوست داشتند، چون انقلاب را دوست دارند، موفقیت شما را دوست دارند چون نگران موفقیت نظام اسلامی و جامعه بودهاند و هستند. آنهایی که شعار دادند و گفتند «زنده باد مخالفم» هیچوقت کار را بدست مخالفینشان نسپردند، حتی یکنفر از آنها را بقول معروف در آبدارخانهها هم راه ندادند. من تعجب میکنم که امور کشور را بدست کسانی دارید میسپارید که شما را برای ریاست جمهوری کوچک میدانستند، میگفتند اصلاً شما آمدهاید که انسجام نیروهای اصولگرا را بهم بزنید. آنهایی که بشما عشق میورزیدند و رأی دادند و کار کردند میخواهند شما موفق باشید و نگران مدیریتها خصوصاً در بخشهای استانی در کشور هستند و معتقد هستند در کشور ما دیدگاههای جناحی و باندی، دیدگاه شایستهسالاری منابع نیروی انسانی را از بین میبرد چون اساساً این دیدگاه چشم نگرش شایستهسالاری را کور میکند. چون برای کارهای بزرگ، آدمهای کوچک را میگذارد و برای کارهای کوچک آدمهای بزرگ را و انگیزهها ضعیف میشود. این اپیدمی بیماری مدیریت منابع نیروی انسانی کشور ما بوده که امیدوار بودیم که شما این را حل کنید و هنوز هم امیدوار هستیم. دوست داشتیم کار را بدست کسانی بسپارید که مستقل از هر گونه گرایشات باندی و جناحی در خدمت نظام و مردم بوده باشند، کسانیکه انضباط درست اندیشیدن داشته باشند، کسانیکه توانسته باشند خلق و خوی سیاسی خودشان را کنترل کنند، کسانیکه در دافعه و جاذبه سیاسی حداکثر ثبات منطقی و شفافیت را در طول سالهای گذشته نشان داده باشند و در مواقع حیاتی و بحرانی در دفاع از نیروهای ارزشی دچار محافظهکاری نشده باشند. آقای رئیسجمهور! محافظهکاری در کشور ما ریشه و بنیان خدمت به کشور را از بین برده، کسانیکه زیرآبی رفتند، زیگزاگ آمدند، گاهی چپ شدند، گاهی راست شدند و امروز هم گاهی از حراست سر درمیآورند، گاهی از گزینش سردر میآورند، گاهی از اطلاعات سر در میآورند، همه اینها مضر به جامعه ماست، زیرا آنها صادقانه از اینجا نفوذ نکردهاند بیرون بیایند. نیروهای انقلاب اسلامی ما که همیشه با خون خودشان برای خدمت آماده بودند کسانی بودند که شفاف بودند، در مسائل بحرانی استان خود را پشت یکسری خاکسترها و سایههایی که الان آنها را کنار میزنند پنهان نکرده بودند، بعنوان خدمت به جامعه دارند جلو میآیند ولی بواقع من به شما عرض میکنم که بعضی از این نیروها به نفع دولت غیرجناحی و غیرباندی نیست، شما در انتخاب خیلی خیلی از مدیرانتان و حتی وزراء بسیار موفق بودید، اما در مسائل استانی ساختارها هنوز دست ساختاری است که باندی بوده، من به راست و چپش کاری ندارم، بنده که اینجا خدمتتان هستم خودتان میدانید عزیزان ما میدانند، هم از چپ، هم از راست از مسائل مختلفش، متأسفانه مسائل جناحی و باندی، مسائل منفی را در جامعه خوردیم و تحمل کردیم. اما امام عزیز گفتند این انقلاب را مردم هدایت کردند، از ما دعوت کردند بیاییم خدمت کنیم، بخاطر اینکه در یک شرایط اسلامی مردم زندگی خوبی داشته باشند که بتوانند یک قدم به کمال الهی نزدیک شوند. اگر این قدمها را ما باعث شویم یقیناً به آرزوهای امام و رهبری هم باعث شدیم که نزدیک شوند ولی مقداری بنده حقیر نگران هستم، فکر میکنم کسانیکه برای مسؤولیت گرفتن هزار جا نمیزنند و کسانیکه واقعاً برای گرفتن مسؤولیت به هزار نوع راه وارد میشوند اینها مضر هستند. مسائلی که اخیراً در استان ما پیش افتاد یک مسأله نگران کننده است، من درمورد بعضی از انتصابات استانمان نگرانیهایی را خدمت جنابعالی، جناب آقای وزیر کشور و بعضی از وزراء ابراز کردم. استاندار ما را فرمودند بومی لازم و مناسب نیست، گفتیم چشم، هر کسی که شما بفرمایید ما خدمتشان هستیم، بنده مخالفت نکردم، دارند کار میکنند، اما باید استاندار را شما آزاد بگذارید، باید بگویید وزیر کشور قدرت به او بدهد تا بتواند حق انتخاب داشته باشد، استاندار مسلوبالاختیار نمیتواند در راه هدف انتخاباتی و شعارهایی که دادید قدمهایی را مؤثر بردارد. یقیناً نباید ما به معاونتهای سیاسی، امنیتی که از بچههای اطلاعات هستند فکر کنیم. امروز باید بچههای سیاسی ـ فرهنگی، چهرههای شاخص سیاسی ـ فرهنگی استانها اگر قادر و توانمند هستند بیایند به استاندارها کمک کنند، خصوصاً استاندارهای غیربومی. من فکر میکنم که ریشه شاخصهای مدیریت سالم را شما خودتان میدانید، مدیریت سالم، ارزشی بودن، توانمندی، شایستهسالاری همه اینها آخر به اضافه شاخص بومی بودن، اگر نبود بگردیم ببینیم از استان ما و استان دیگر در کل کشور کجا هست. یعنی اینقدر در جامعه و استان ما فرد ضعیف است؟ هیچکس را نداریم که برای رئیس سازمان غله ما باید از فلان استان، معاون دادستانی آن استان را بیاورند بگذارند رئیس غله، در صورتیکه ما در همانجا نیروهای خیلی خوب داریم. اگر عدالت محوری و مهرورزی هست از استان ما... اگر به استان ما چهار مدیر شاخص وارد میشود، حتماً باید از استان زنجان به همان استانها هم نیروهای شاخصی برود و این همکاریها چرخش داشته باشد. من احساس میکنم اگر کمک کنیم آقای رئیسجمهور بتوانند در استانها مثل استان ما مشکلی پیش نیاید، پیشرفت کنند فکر میکنم به آرزوی مردم که رأی دادند، به شما اعتماد کردند که بتوانید حکومت، ریشههای دولتهای جناحی را مقداری ضعیف کنید. در استان ما برای آموزش و پرورش کسی را نصب کردند که از او خیلی خیلی بهتر و فرهیختهتر بود. شرایطی ایجاد کردند که متأسفانه خصوصاً جناب آقای فرشیدی و جناب آقای معاونت پارلمانی ایشان راه را بجایی بردند که فردی بدون شرایط مناسب برای اینکار، این فرد برای کارهای دیگر مناسب بود و متأسفانه اینکه سیگاری باشند، من به مردمم چه بگویم که فردی سیگاری را گذاشتید رئیس سازمان آموزش و پرورش استانم در صورتیکه ایشان جای دیگر میتوانستند... آقای رئیسجمهور، آقای فرشیدی! من از مردم عذر میخواهم، برای این وزیر شما (35) رأی مخالف را مثبت کردم ولی الان احساس میکنم که ایشان در حد فرهیختگی در سطح وزارت آموزش و پرورش نیستند و اهداف شما را در سطح کشور زمین خواهند زد بخاطر اینکه ایشان برای انتخاب افراد در بحث استانها کار را بدست کسانی سپردند که متأسفانه بعضی این شرایط را رعایت نمیکنند. وقتی به معاونت پارلمانی ایشان میگویم که ایشان سیگاری هستند و برای اینکار خوب نیست، فرمودند که مگر فلانی هم که پیپ میکشیدند نباید فلان مقام یا فلان مسؤولیت را میگرفتند؟ (مهدویابهری ـ آقای ابوترابی! دارد به مردم توهین میکند) من احساس میکنم که در سطح استانها باید متوجه باشیم که... (نایب رئیس ـ یکمقدار در طرح بحثها خواهش دارم که بیشتر... هرچند بالاخره نطق پیش از دستور است اما خواهش میکنم) آقای رئیسجمهور! ما باید سعی کنیم کمک کنیم به شما آن رأیی که داده شده، عدالتمحوری و شعار مهرورزیتان دقیقاً در تغییر منابع انسانی، هنوز (10) درصد از مدیریتهای استان ما که قبلاً دقیقاً جناحی و باندی بودند، فرقی نمیکند، اینها هنوز دارد دست این عزیزانی که این تیپ فکر کردند میچرخد. بالاخره دوم خرداد و مشارکت، اهداف خودش را اعلام کرده بود، یکسال و نیم اخیر هم به ما گفته شد تعامل کنید، اما اگر قرار است که برمحور مدیریت شایستهسالاری حرکت کنیم باید برویم ببینیم که چه کسی توان دارد و میتواند کار کند. امیدوار هستم که بتوانید در این مسیر ما را کمک کنید. نباید برای اعمال یک مدیر و فشار به استاندار برویم از وزیر کشور کمک بگیریم، وزیر کشور نمیتوانند برای نصب مدیریتهای دیگر وزارتخانهها اعمالنظر کنند. من خواهش میکنم آقای رئیسجمهور! انشاءالله در اینمورد تدبیر بیشتری بیندیشید تا بتوانیم به اهداف انتخاباتی شما بیشتر نزدیک شویم. اما من میخواهم بحث بودجه را عرض کنم، اگر بودجه عملیاتی میشد، اگر کارشناسی میشد که ببینیم که چرا عدم تخصیص در سال 84 بوجود آمد فکر میکنم که بودجه را بهتر میتوانستیم تفریغ کنیم. آیا پول نبوده؟ آیا کارشناسی ضعیف بوده؟ آیا مدیریتها ضعیف بودند؟ اصلاً آیا مکانیزم تفریغ بودجه در کشور ما مشکل دارد یا ندارد؟ من احساس میکنم تفریغ نکردیم. حالا که مکانیزم توزیع بودجه مثل سالهای قبل در کشور حاکم شده پس باید بر محور حفظ عدالت محوری در استانها میتوانستیم توزیع را انجام دهیم. حداقل اگر محور توازن منطقهای و آمایش سرزمینها بود برآنچه که در توسعه چهارم تصویب کردیم رعایت میشد فکر میکنم جغرافیا مداری در توزیع این بودجه به حداقل میرسید. در استان خود ما متأسفانه طرحهایی که باید ملی میشدند باز هم ضعیف دیده شده، در قانون برنامه چهارم، ماده (32) قرار بوده تمام پروژههایی که برای بعضی از سفرها، از جمله سفر مقام معظم رهبری مطالعاتی میشد و میرفت ماده (32) هنوز این قضیه در این بودجه امسال انجام نشده، ردیف گذاشته نشده و فکر میکنم کارشناسیها ضعیف بوده و نرفته در عمق مسائل استانها ببیند که چرا برای این پروژهها تصمیمگیری نشده. اگر محور پیشرفت پروژه است برویم ببینیم استانهایی که پیشرفت کردند چرا پیشرفت کردند؟ اگر پروژههای زنجان پیشرفت نکرده فقط بدلیل این بوده که به آن درست بودجه نرسیده، اگر این محور را بگذاریم، امسال خیلی از استانها از این بودجه محروم خواهند شد. من فکر میکنم حداقل طرحهایی که در زنجان سال قبل، در سالهای 83 و 84 در دست مطالعه بود، امسال برای گرفتن ردیف اقدام میشد. من استانم (5/1) درصد جمعیت کشور را دارد، خاکش هم همینطور، حالا بگوییم همه استانها (25) درصد از بودجه را برای طرحهای استانیشان میبرند، برای طرحهای ملی و برای بودجه ملی متأسفانه استان من بسیار بسیار کمتر از استانهای همجوار و حداقل استانهای مشابه خودش بوده. استان من استان کشاورزی است، در خدابنده ما شرایط خیلی خیلی خوب کشاورزی داریم، برای تأمین آب کشاورزی باز هم در این بودجه کاری نشده است. برای شهرستان طارم و شهرستان زنجان که از سطح بسیار بسیار بالای کشاورزی برخوردار است متأسفانه سهمی از سدها و تأمین آب کشاورزی که باید دیده میشد، دیده نشده. متأسفانه طرحی که قبل از انقلاب در استان ما هم در سدها باید بهرهمند میشدیم هنوز دو تا سد است که باز در بودجه امسال دیده نشده. (5) سدی که باید روی رودخانه قزلاوزن ساخته میشد (تالوار، مشمپا، استور، پاوهرود و منجیل)، سه تا از این سدها ساخته شده ولی هنوز پاوهرود به فراموشی سپرده شده و سد مشمپا هنوز فراز و نشیب مطالعاتی دارد. ما برای تأمین شبکههای پاییندست آبیاری بعنوان حقابه استان خودمان... (نایبرئیس ـ حدود یکدقیقه از وقتتان باقیست) به سدهایی که آبشان دارد رد میشود و به منجیل میرود، متأسفانه برای مشکل مهار آبش هیچ امکانی در بودجه امسال ندیدهایم. راههای حاشیه قزلاوزن که در سالهای قبل ردیف داشت، امسال متأسفانه برای تکمیل آن اقدامی نشده. راه تهم ـ چورزق ما اگر سالی (2) میلیارد داده بشود، (10) سال یعنی این راه (22) سال زمان دارد که پایان بگیرد. سهم بودجه استانی ما (12) میلیارد تومان امسال متأسفانه از آنچه که سازمان مدیریت و برنامهریزی در سال اول توسعه با استاندار امضاء کردهاند و قرار بوده تا پایان سال 84 ما نزدیک به (2) میلیارد کم داشتیم ولی متأسفانه برای سال 85، برنامهریزی بودجه امسال، بودجه استان ما را (12) میلیارد کم دیده است. تمام بودجههایی که پروژه آن تکمیل نشده، متأسفانه برای رضایت مردم و آن هدفی که برای زندگی داشتند و رأی دادند و واقعاً برای همبستگی اجتماعی که مقام معظم رهبری سال 84 تأکید کردند، متأسفانه برای این مورد ما قدمهای مؤثری را برنداشتیم. تخصیص بودجه برای گازرسانی شهرستان طارم متأسفانه باز هم مشکل پیدا کرده. من از مسؤولین بودجه و کمیسیون تلفیق خواهش میکنم که برای مازاد درآمد استانها مکانیزمی تدبیر کنند که انشاءالله مازاد درآمد استانها با توجه به نیازهایی که دارند (نایبرئیس ـ خیلی متشکر خانم بیات) برگردد و بطور قانونی و با رعایت عدالت در استانها توزیع بشود که این پیشرفت پروژههای استانی مانعی برای دریافت درآمدهای ملی ما و مازاد درآمد کشورمان نباشد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته نایبرئیس ـ خیلی متشکرم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز جناب آقای علی عسکری هستند، بفرمایید. علی عسکری ـ بسم الله الرحمن الرحیم علـی حبـه جنـه قسیم النار و الجنه وصی المصطفی حقاً امام الانس و الجنه رخداد بزرگ غدیر و انتصاب مولیالموحدین، امام المتقین علی (علیهالصلوه والسلام) از جانب خالق هستی بدست پیامبر عظیمالشأن اسلام بعنوان ولایت و امامت را به مسلمانان جهان بویژه مقام معظم رهبری، شیعیان و پیروان حضرتش تبریک و تهنیت عرض میکنم. در عظمت غدیر خم و عید ولایت همین بس که خداوند فرمود: «اگر پیامبر و رسول خدا از این اقدام سر باز میزد، گویا اصلاً (23) سال پیامبر خدا نبوده است» و فرمود «با انتصاب علی به مقام ولایت، دین خدا کامل، ترس از پیروان راستین خدا زایل و کفرپیشگان در یأس و ناامیدی قرار خواهند داشت». از آنچه که گفته شد و در متن قرآن آمده است چنین استفاده میشود که استمرار بعثت و رسالت نبی خاتم در گرو ولایت و غدیر است. چون غدیر منجر به عاشورا و عاشورا منجر به انتظار شده است. انتظار فرجی که به فرموده امام راحل (قدسسره) انتظار قدرت اسلام است و به فرموده آیتالله شهید دکتر بهشتی، انتظار قاعدان، فرصتطلبان و راحتلمیدگان نیست، بلکه انتظار قائمان است. انتظار منتظرانی که در یک جنگ نابرابر علمی ضمن تحقق نهضت نرمافزاری در دنیا و صدور انقلاب اسلامی در داخل کشور به تسخیر هوا فضا همت گماشته، پرتاب ماهواره به انجام رسانیده، موشک دوربرد ساخته، به کشت سلولهای بنیادین دست یازیده، فناوری صلحآمیز هستهای را به ارمغان آورده و برای کسب علم روز جوش هستهای سر از پا نمیشناسند. آری، منتظرانی که مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و به شرایط و مقتضیات زمان، دنیا را به تفکر مردمسالاری دینی معطوف ساخته و تحولخواهی و نهضت عدالتخواهی را پس از فروپاشی نظامهای کمونیستی در متن نظامهای سرمایهداری و اومانیستی استکباری غرب، پر آوازه ساخته است و توانسته از خود مسلمانان تازه تشرفیافته به اسلام و تشیع، چهرههایی مثل دکتر «ادوارد آنیٍلی» را مصعب زمان بسازد و بعنوان منتظر واقعی امام مهدی (ارواحنا لهالفداء) عاشقشهادت و طالب مرگ شرافتمندانه نماید. حال با توجه به احساس عدالتخواهی و روح تحولطلبی پیشآمده، به چند نکته اشاره میکنم: 1 ـ در بودجه، عدالت مورد نظر قرار گیرد و مشهدالرضا که در روایات ما بعنوان قطعهای از بهشت یاد شده و متعلق به کل جهان اسلام است فراموش نشود. 2 ـ به نظارت اهتمام جدی مبذول گردد، شورای عالی نظارت زیر نظر مستقیم رهبری بنظر میرسد که ضرورت تشکیل دارد. 3 ـ به صندوق ذخیره ارزی اهتمام ویژه مبذول شود. 4 ـ بودجه سرانه سلامت جامعه را از آنچه که منظور نظر قرار گرفته افزایش بدهند. 5 ـ در سهام عدالت، بسیجیان غیرشاغل و غیرکادر در سپاه منظور نظر قرار گیرند. 6 ـ به راههای روستایی و آب و بهداشت و بردن خدمات به روستاها برای رهیدن از حاشیهنشینی شهری، اهتمام ویژه مبذول گردد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته نایبرئیس ـ خیلی متشکر. 4 ـ بیانات نایبرئیس محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه عید سعید غدیر خم نایبرئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم قالالله العظیم فی محکم کتابه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» با عرض تبریک فرا رسیدن عید سعید و فرخنده غدیر خم، عید امامت و ولایت و عید حاکمیت عدالت به یکایک مسلمانان جهان، ملت بزرگوار ایران، پیروان، شیعیان و دلباختگان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه آلاف التحیه و الثناء). بعثت پیامبر عظیمالشأن اسلام، بعثت علم، بعثت عقلانیت، بعثت ایمان و دانایی است. «بعث فی الامییّن رسولاً منهم تیلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه». بعثت رسول مکرم اسلام، بعثت اخلاق و تجلی خصایص عالی انسانی در حیات فردی و اجتماعی بشر است. بعثت رسول مکرم اسلام، بعثت محبت، اخوت و برادری و دوستی در جامعه اسلامی و انسانی است. «واذکروا نعمهالله علیکم إذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم». امامت، در تداوم بعثت انبیاء عظام، فراهم آوردن بستر تداوم حیات عقل، علم، معرفت، عدالت، اخلاق، انسانیت و محبت در جامعه اسلامی و جوامع بشری است. از نگاه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهالسلام) که فرمود: «ان احق الناس بهذ الامر اقواهم و اعملهم بامرالله فیه» ملاک برای زعامت و امامت و ولایت و رهبری جامعه بشری، برخورداری از خصایص و صلاحیتهای برجسته و شاخصی است که بدون آن امکان مدیریت شایسته جامعه انسانی فراهم نمیگردد و مهمترین و بارزترین این ویژگی و خصیصه، قدرت، توان و برخورداری از بالاترین ویژگیها و خصایص برای احراز مقام امامت و رهبری جامعه انسانی است، «اقواهم علیه» این قدرت و این توان ثمره علم و تقوی و عصمت و حکمت و دانایی و درایت است، این اقواء بودن، ثمره تکامل انسان و رسیدن او به بالاترین کمالات انسانی است «و اعملهم بامرالله فیه» چون رهبری و زعامت جامعه اسلامی است بایستی زعیم و امام و رهبر و پیشوای جامعه در فهم و دریافت معارف دینی و ارتباط با منبع عظیم و پر جوشش وحی گوی سبقت را از دیگران ربوده باشد. بر اساس نگاه و نظریه شیعیان و پیروان امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) آن شخصیت والا و فرزندان معصوم آن بزرگوار، با برخورداری از مقام عصمت و علم، در بالاترین و عالیترین مرتبه توان و قدرت برای اداره و مدیریت جامعه انسانی و عهدهداری رهبری و هدایت بشر قرار دارند. عید غدیر، فراهم آورنده بستر امامت و مدیریت چنین انسانهای صالحی است. لذا بالاترین نقش را در تداوم اهداف بعثت انبیاء عظام خصوصاً رسول مکرم اسلام پیامبر خاتم و پیامبر خاتم ایفاء مینماید و براساس نظریه مستدل عقلانی علمی قابل دفاع شیعی، در تداوم امامت، رهبری و زعامت پیشوایان معصوم دین و در دوران غیبت امام معصوم، براساس همان معیار و ملاکی که علی بن ابیطالب (علیهالسلام) بیان داشتند «ان احق الناس بهذه الامر اقواهم علیه و اعملهم بامرالله فیه» در دوران غیبت امام معصوم، آن قله بلند علم، معرفت، تقوا و درایت، باید رو به سوی انسانهایی آورد که به این قله نزدیکترند. از این چشمه جوشان علم و معرفت نوشیدهاند، در رسیدن به مراتب والای عدالت و تقوی و تدبیر، گوی سبقت را از دیگران ربودهاند. لذا اصل ولایت فقیه که در حقیقت ولایت عدالت، ولایت علم، ولایت فقاهت و ولایت درایت بر جامعه اسلامی است، در تداوم همان راه روشن بعثت انبیاء و گزینش امامان معصوم (علیهماسلام) است. اما با همه ویژگیها و خصایصی که عقل و شرع برای رهبران و امامان و پیشوایان جوامع اسلامی، چه در سطح نبوت و چه در سطح امامت و چه در سطوح پایینتر قائلند، هنگامی این چهرههای فرهیخته و برگزیده میتوانند نقش خود را در جوامع بشری ایفاء کنند که مردم به آنان لبیک بگویند. اینجا نقش مردم در شکلگیری نظام اسلامی روشن و تبیین میگردد. علی (علیهالسلام) با صراحت فرمود: «لو لا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء... لألقیت حبلها علی غاربها». اگر مردم در کنار پیامبر معصوم قرار نگرفته بودند، هرگز مدینه «امالقرای» جهان اسلام نمیشد، اگر مردم در کنار امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) اجتماع نمیکردند و آن حضرت را به رهبری و امامت برنمیگزیدند، زمینه اعمال مدیریت و حاکمیت و ولایت آن بزرگوار فراهم نمیگشت. اگر مردم ولی فقیه عادل مدبر صالح را برنگزینند و او را برای رهبری انتخاب نکنند، زمینه شکلگیری نظام اسلامی فراهم نمیگردد. اینجا به جملهای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کنم. عین بیان آن حضرت است «در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند»، اصلاً معناء ندارد دعوای بین جمهوری و اسلامی، عین عبارت «در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند، نه همه پایه مشروعیت، نظام سیاسی در اسلام علاوه بر رأی و خواست مردم، بر پایه اساسی دیگری هم که تقوی و عدالت میباشد، استوار است، اگر کسی که برای حکومت انتخاب میشود از تقوی و عدالت برخوردار نبود، همه مردم هم که بر او اتفاق کنند، از نظر اسلام این حکومت، حکومت نامشروعی است. اکثریت که هیچ، وقتیکه امام حسین (علیهالسلام) در نامهای که جزو سندهای ماندگار تاریخ اسلام است به کوفه دعوت کردند، اینطور مینویسند «فلعمری ما الامام الا الحاکم بالقسط». امام و رهبری در نظام اسلامی دارای همان ویژگیهایی است که اشاره کردم، از سطح بالای رسالت آغاز میشود تا سطوح دیگر رهبری در جامعه، اما با همه این ویژگیها و خصایص، این مردم هستند که باید لبیک بگویند و او را برای رهبری با اراده و اختیار انتخاب کنند تا راه برای اعمال حاکمیت او هموار شود. امیدوارم که نظام مشروع اسلامی ما که بلطف خدای متعال، هم از آن ویژگی عدالت و درایت و فقاهت و هم از ویژگی دوم، مقبولیت در جامعه اسلامی و مردم برخوردار است، با جریان خصیصه ارزشمند عدالت و تدبیر در همه سطوح مدیریت جامعه، از کلان تا خرد، راه را بسوی افقهای روشنتری بگشاید و به خواست خدای متعال در آینده نه چندان دور، شاهد ظهور موفورالسرور ولیالله الاعظم امام زمان (ارواحناله الفداء) و حاکمیت حق و عدالت در سراسر کره خاکی باشیم، انشاءالله ضمناً همکاران گرانقدر در مجلس شورای اسلامی از اقلیتهای دینی کشور پیامی را دادهاند عید سعید غدیر خم را حضور مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران، خواهران و برادران نماینده و مسؤولان نظام تبریک و تهنیت عرض نمودهاند. برای آحاد ملت عزیز، برادران و خواهران مسلمان و اقلیتهای محترم دینی آرزوی توفیق روزافزون داریم. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور نایبرئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور: ـ آقای بهمن الیاسی نماینده محترم سنقرکلیایی به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص جدیت در پیگیری ادامه و تکمیل بیمارستان متوقف شده سنقر با توجه به پیشرفت فیزیکی (70) درصدی آن. ـ آقای رسول پورزمان نماینده محترم نقده و اشنویه به وزیر محترم نفت درخصوص بررسی علت قطع گاز در شهرهای نقده و اشنویه و بخشهای تابعه. ـ آقای سلمان خدادادی نماینده محترم ملکان به وزیر محترم رفاه و تأمین اجتماعی درخصوص رسیدگی سریع به وضعیت نابسامان مدیریت خدمات درمانی استان آذربایجانشرقی و شهرستان ملکان. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم صنایع و معادن و وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص پیگیری راهاندازی شهرک صنعتی شهرهای لاهیجان، دیلمان و رودبنه و تسریع در انجام وعدهها درمورد خودکفایی برنج، شکر، روغن نباتی و عدم درج کثیری از این وعدهها در لایحه بودجه 85. ـ آقایان: بهمن الیاسی، حشمتالله فلاحتپیشه و حشمتالله جاسمیاجاق نمایندگان محترم سنقر و کلیایی، اسلامآبادغرب، قصرشیرین، گیلانغرب و سرپلذهاب به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور توجه سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در میزان اعتبارات راهآهن غرب کشور، جاده و راههای بین شهری پیشنهادی و تکمیل بیمارستان سنقر و شروع سد مطالعه شده جامیشان. ـ آقایان: مرتضی تمدن، فخرالدین حیدری و حسن نوعیاقدم نمایندگان محترم شهرکرد، سقز و بانه و اردبیل به رئیسجمهور محترمدرخصوصدستور اعلام علتعدم اجرای قانونتشکیل شرکتهای آب منطقهای استانها و عدم اختصاص ردیف مستقل برای این شرکتها در بودجه سال 85 (که امید است مورد توجه قرار واقع گردد). ـ آقای عادل آذر نماینده محترم دهلران به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص عدم جلوگیری از ادامه تحصیل تعدادی از پذیرفتهشدگان رشتههای پزشکی بعنوان بورسیه ارتش در سال 84 بدلیل اختلاف نظر با وزارت دفاع. ـ آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به وزیر محترم بازرگانی درخصوص رسیدگی به تأخیر و ضعف حمایت برای ابلاغ یارانه صادراتی محصول سیبزمینی. به وزیر محترم نیرو درخصوص اجرای قانون درمورد تفکیک بودجه و اعتبارات و استقلال تشکیلاتی امور آب استانها. ـ آقایان: رضا طلایینیک و محمدنبی رودکی نمایندگان محترم بهار و کبودرآهنگ و شیراز به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به تأخیر در نهایی شدن و تصویب لایحه جامع هوانوردی کشور با توجه به حوادث و سوانح ناگوار. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزرای محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه درخصوص پیگیری قانونی و ارائه شکایت علیه شبکه تلویزیونی CNN آمریکا بجهت خیانت در اطلاعرسانی و جعل خبر علیه ایران برای چندمین مرتبه. به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور جلوگیری از تخریب مجموعه ورزشی انقلاب. ـ خانم نیره اخوانبیطرف نماینده محترم اصفهان به وزیر محترم بازرگانی درخصوص پرداخت طلب گندمکاران باتوجه به گذشت (5) ماه از موعد پرداخت. ـ آقایان: حشمتالله فلاحتپیشه، داریوش قمری، حشمتالله جاسمیاجاق، بهمن الیاسی، مصطفی محمدی، فریدون حسنوند، امین شعبانی، فخرالدین حیدری و جهانبخش امینی نمایندگان محترم اسلامآبادغرب، ایلام، دهلران، قصرشیرین، گیلانغرب و سرپلذهاب، سنقر و کلیایی، پاوه و جوانرود، اندیمشک، سنندج، سقز و بانه و کرمانشاه به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور پیگیری علل بیتوجهی به افزایش بودجه احداث راهآهن غرب کشور در بودجه سال 85. ـ آقای سیدحسن شجاعیکیاسری نماینده محترم ساری به وزیر محترم کشور درخصوص چارهجویی برای حل مشکل ترافیک شهرستان ساری، بخصوص ورودی از شرق به مرکز شهر و تسریع در حل مشکل زباله. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تکمیل احداث کمربندی شمال و جنوب شهر ساری. ـ آقایان: موسیالرضا ثروتی، اسماعیل گرامیمقدم، مرتضی تمدن، حسین آفریده، عباسعلی رستمیثانی، حشمتالله فلاحتپیشه، سیدرضا نوروززاده، اسدالله قرهخانیالوستانی و حسینعلی قاسمزاده نمایندگان محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، شهرکرد، شیروان، قوچان و فاروج، اسلامآبادغرب، اسفراین، علیآبادکتول و بابل به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور اعلام علت عدم رعایت شاخصهای توسعه و محرومیت در بودجه سال 1385 و افزایش نامناسب و غیرعادلانه بودجه استانهایی که سفر هیأت دولت به آنها صورت گرفته و عدم افزایش بودجه استانهایی که سفر انجام نگرفته است. (حوزه انتخابیه جناب آقای دکتر عادل آذر دهلران، آبدانان و درهشهر است) آقای قربانی تذکرات را مطرح بفرمایید. منشی (قربانی) ـ اولین نفر جناب آقای اعلمی هستند، بفرمایید. اکبر اعلمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم من اجازه میخواهم که پیشاپیش فرارسیدن عیدسعید غدیرخم را به عموم مسلمانان و بویژه همکاران محترم تبریک عرض کنم. جناب آقای رئیس! تذکر من ناظر به اصل (88) قانون اساسی و... نایب رئیسـ آقای اعلمی! اگر اجازهبدهید قبل از تذکرجنابعالی ظاهراً دو صفحه دیگر تذکرات نمایندگان محترم مانده است، چهار صفحه بوده (اعلمی ـ ما سبب خیر شدیم) اگر اجازه بدهید. اگر همکاران محترم دیگر اجازه میدهند، جناب آقای مهدوی اصرار داشتند... آقای اعلمی معذرت میخواهم. ـ آقای هاشم حجازیفر نماینده محترم خوی به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص چارهجویی برای حمل مرغ تولیدی شهرستان خوی به تهران که با توجه به بحران آنفلوآنزای مرغی جلوگیری شده است. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور فوری جهت چارهاندیشی عملی برای جبران خسارت (138) میلیارد تومانی وارد به کشاورزان جیرفت. ـ آقای سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده محترم مراغه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی و رفع مشکلات ورود حجاج از فرودگاه تبریز. ـ آقایان: رضا عبداللهی، احمد مهدویابهری، سیدجلال حسینی و محمد سلطانی نمایندگان محترم ماهنشان، ابهر و خرمدره، زنجان و طارم و خدابنده به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص برخورد قاطع با دخالتهای غیرمسؤولانه، غیرشرعی و غیراخلاقی برخی افراد کارشکن در انتصا