بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و پنجاه و سوم (253) 14 شهریـور ماه 1385 هجریشمسی 11 شعبـانالمعظم 1427 هجریقمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: انوشیروان محسنیبندپی و اسماعیل گرامیمقدم.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تصادف جادهای نائین.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تصویب طرح یک فوریتی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 31/3/1374.7 ـ استرداد طرح یکفوریتی اصلاح ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهوری اسلامی ایران.8 ـ اعلام وصول لایحه اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه و بند «د» تبصره (11) قانون بودجه سال 1385 کل کشور با قید یکفوریت و رد فوریت آن.9 ـ اعلام وصول (2) فقره سؤال.10 ـ استرداد یکفقره سؤال.11 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.12 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و هفت دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 201 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و پنجاه و سوم روز سهشنبه چهاردهم شهریورماه 1385 هجریشمسی مطابق با یازدهم شعبان 1427 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد طرح یکفوریتی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 31/3/1374. 2 ـ گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح یکفوریتی اصلاح ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 4 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون بهداشت و درمان درمورد لایحه بیمههای اجتماعی کارگران ساختمانی. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه پیشگیری از وقوع جرم. 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 58 ـ 56 از سوره مبارکه «اعراف» توسط قاری محترم آقای مجید محسنینیا تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ * وَ هُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذا أَقَلَّتْ سَحاباً ثِقالاً سُقْناهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنا بِهِ الْماءَ فَأَخْرَجْنا بِهِ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ کَذلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتى لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ * وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِداً کَذلِکَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ تشکر میکنیم از آقای محسنینیا که با تلاوت دلنشین خودشان آغازگر جلسه امروز ما بودند. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: انوشیروان محسنیبندپی و اسماعیل گرامیمقدم رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقان قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ آقای انوشیروان محسنیبندپی نماینده محترم نوشهر و چالوس. (که پانزده دقیقه وقت دارند) ـ آقای اسماعیل گرامیمقدم نماینده محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان. (که پنج دقیقه وقت دارند) آقای محسنی بفرمایید. انوشیروان محسنیبندپی ـ بسماللهالرحمنالرحیم سلام و درود بیکران بر شهیدان و روح ملکوتی حضرت امام (رحمهالله علیه) و با آرزوی طول عمر با عزت و پربرکت برای مقام معظم رهبری. سلام بر شعبانالمعظم و روزهای پربرکتش. این ایام فرخنده و مبارک را به همه آزادگان عالم، مسلمین و شیعیان جهان و هموطنان عزیز بویژه آزادگان صبور، پاسداران عاشق و جانبازان فداکار و به عاشقان و منتظران منجی عالم بشریت حضرت قائم تبریک و تهنیت میگویم. هفته تعاون را به همه تعاونگران و فعالان اقتصادی و مجریان این بخش تبریک گفته و امیدوارم با حمایتهای قانونی انگیزههای لازم برای صاحبان اندیشه و فکر و (17) میلیون عضو تعاون کشور که با سرمایههای کوچک کارهای بسیار بزرگی را انجام دادهاند فراهم آید. اما مطالبی دررابطه با مسائل روز کشور: این روزها متأسفانه جامعه ما شاهد شکلگیری صورتهای جدید و خطرناکی از تلاش برای انهدام سرمایههای معنوی و ملی کشور شده است. توهین و افتراء که خود از مهمترین آفتهای جامعه دینی و اخلاقی است در قالب گفتهها و نوشتههای صریح و خشن و تهدیدآمیز از سوی برخی محافل نظریهپردازی و منسوبان بعضی مسؤولان اجرایی حوزه سیاسی و رسانهای کشور سنگینی میکند. اگر روزی از جمع میان «آزادی و دین» چنان اظهار آشفتگی میشود که قائل به آن حتی اگر سید باشد در عداد جعفر کذاب بشمار میآید، امروز این جرأت بوجود میآید که نظریهپرداز گفتگوی میان فرهنگها و تمدنها صریحاً مسبب حرکت ضد ملی و مستوجب خلع لباس شمرده میشود! آری، در آنروز که اجتماع دهها هزار نفری مسلمانان آمریکایی برای شنیدن صدای اسلام رحمانی خاتمی خبر بزرگ جهان اسلام بود، نویسنده کتاب معجزه هزاره سوم با حذف حتی نام سید در اهانت به چهره پرافتخار جمهوری اسلامی ایران چنان پیش میرود که موافق و منتقد را به شگفتی وامیدارد. تأسف بیشتر از آنجاست که سخنگوی دولت هم مقابله با چنین فاجعهای را در زمره وظایف دولت به حساب نمیآورد و گویا اتلاف منابع معنوی کشور و نقض حقوق بدیهی شهروندی را کم اهمیتتر از آن میداند که به آن بپردازد. خاتمی نه در میان ملت ما و نه در میان نخبگان و حتی شهروندان جهان نیاز به معرفی و دفاع ندارد. فرزند فاضل، باتقوی و متعهد امام امت شناخته تر از آن است که در غبار این نو دولتیها گم شود. آنچه نیاز به تأمل و تدبر دارد پیدایش بدعت جدیدی است که هیچ حد و حریمی برای خود قائل نیست. روزی هاشمی رفسنجانی آماج تحقیر و توهین میشود و روزی دیگر برای سیدمحمد خاتمی برخورد قهرآمیز از سوی دانشگاهیان مورد طلب قرار میگیرد. اگر امروز برای این فاجعه مخرب دین و ملک و آزادی چارهای اندیشیده نشود و اگر همه دلسوزان این آیین واین سرزمین فارغ از گرایش و علقه سیاسی خود به جبران آن برنخیزند، فردا معلوم نیست که از سرمایههای معنوی و مادی ما چه چیز و چه کس بجا خواهد ماند. امروز به دامنههای آن بیندیشیم که فردا خیلی دیر است. چو پردهدار به شمشیر میزند همه را کسی مقیم حـریم حـرم نخواهد ماند هفتهای که گذشت، هفته دولت بوده است. یاد و خاطره شهیدان دولت جمهوری اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر را گرامی میداریم برای آنکه توفیقات و زحمات عالمانه و ارزشمند دولتها در کنار هم بنشیند و موجبات تحقق تمدن و فرهنگ شکوهمند اسلامی را فراهم آورد، پرهیز از اشتباهات و رفع موانعی است که پس از موفقیت ملت و دولت اسلامی ایران در برابر دشمنیهای دولتهای استکباری و گروههای خارجی و داخلی بزرگترین مانع و سد انقلاب کشور خواهد بود. یکی از آن موارد عزل و نصبهای بیرویه کلیشهای وسیعی است که در دولتهای قبلی انجام و در دولت فعلی دنبال و تشدید شد و قطعاً با وضعیتی که بوجود آمد در دولت بعدی شدیدتر خواهد شد. دور ریختن بیرحمانه نیروهای باتجربه و چوب حراج زدن به اصلیترین سرمایه ملی انسانی و کارآمد از جمله این اشتباهات است. بسیاری از این نیروها از نظر سابقه انقلابیگری، تدین، حضور در جبهههای حق علیه باطل از بسیاری از نفرات بعدی برتر و دارای کارنامه درخشانتری هستند. تنها جرمشان این است که در دولتهای قبلی مسؤولیت پذیرفتهاند غافل از اینکه اگر مسؤولیت قبلی بادرستی، با کیفیتی مناسبتر پذیرفته نمیشد و به انجام نمیرسید امروز شما با دولتی اینچنین منسجم و مقتدر شروع نمیکردید. گروهها، احزاب و اشخاصی که حسب انتخاب مردم به قدرت میرسند باید بگونهای عمل نمایند تا ناخواسته موجبات تفرق، جزیره سازی وحدت و یکپارچگی مردم که بزرگترین بلای کشور محسوب میشود بدست نیاید. نیروی انسانی باتجربه و کارآمد مانند گنجینههایی هستند که در صورت عدم استفاده از آنان برای مستأجری که در خانه ملت میهمان است باید در کنج گنجخانههای مطمئن از آنان حفاظت نماید. برخی به غلط با مدیران قبلی چنان برخورد میکنند که گویی دولت تغییر نکرده است، بلکه نظام عوض شده است. کاری نکنیم که مدیران دیروز تبدیل به منتقد و مخالف علیه دولت و نظام شوند. اگر این روند با هوسبازی همچنان دنبال گردد اینگونه اقدامات به دشمنی و حرمتشکنی تمامی اعضاء جامعه و دولت و نظام خواهد انجامید. یکی دیگر از نقاط ضعف دولتهای اخیر بویژه دولت فعلی برنامهگریزی است و علیرغم آنکه مجلس و دولت و کارشناسان با صرف هزاران ساعت کار کارشناسانه اقدام به تدوین برنامهها و قوانین برای تعیین و تبیین مسیر حرکتهای اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی نمودهاند دولتها بدون اعتناء به راههای طی شده و برنامههای پیش رو اقدام به سیاستگذاری مغایر و تازهای میکنند و متأسفانه ارادههای محکمی از سوی گروههای اجتماعی، مدنی و مراجع قانونی حتی مجلس برای توقف دادن به این روند وجود نداشته است. کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی یک برنامه بود که متأسفانه علیرغم وجود دلایل و منطق محکم اقتصادی و علمی نادیده گرفته شده. واقعی سازی قیمتهای حامل انرژی و تغییر در شیوه پرداخت یارانهها، برنامه بودند که نقض شده است و اشتباهات گذشته یکبار دیگر به تجربه گذاشته میشوند. خواهران و برادران عزیز! مردمی که با تصمیمات ضعیف و شعارهای زیبا و نادرست ما خوشحال میشوند و برای ما دست تکان میدهند در آیندهای نزدیک وقتی اقدامات ضعیف به نتیجه نرسد و بنبستهای هلاک کننده دشواریهای غیرقابل تحمل را برای ما و نسلهای بعدی بوجود آورد ما را نخواهند بخشید. مگر شهیدان رجایی و باهنر و سید شهیدان انقلاب، بهشتی عزیز در زمان حیات و مدیریت خود فقط به تمجید و تقدیر افکار عمومی نیندیشیدند و در انجام وظیفه براساس قانون عمل کردند پس از شهادتشان تا ابد در قلب و خاطره نسلهای بعد از آنان به نیکی یاد میشوند و آنان مطالبی نگفتند که همه خوششان بیاید، بلکه به روشی عمل کردند که درست بوده باشد. از دولت جناب آقای دکتر احمدینژاد تقاضامندم که سیاستهای اقتصادیشان را ارائه دهند. سیاستی که ظرفیتها و استعدادها و نقاط ضعف اقتصاد جامعه را لحاظ نماید و راهحلهای برون رفت از وضعیت اقتصادی موجود را نشان دهد. قطعاً تزریق نقدینگی و اعتبار صرفاً تنها یک راه حل کامل و جامع نیست اگر چنین بود صرف (40) میلیارد دلار و مصرف درآمدهای نفتی بشکهای (70) دلار باید بارقههای امید را در اقتصاد کشور نشان دهد. آقای رئیسجمهور! اقتصاد یک ارگانیسم است و نیازمند برنامه است. نگاه دستوری و نگاه مکانیکی به اقتصاد در تضاد با نگاه ارگانیسمی میباشد. یکی از برنامهگریزیها در بخش سلامت کشور میباشد که از گذشته شروع و در حال حاضر ادامه دارد. در یکی از بخشهایی که میتوانست شعار عدالتگستری دولت نهم تحقق و معنا پیـدا کند تـوجه به منـابع اعتباری بخش سـلامت میباشد که نه تنها عملی نشد، بلکه وضعیت بدتر شد و از عدالت فاصله شدیدی گرفته شد. براساس اصول سوم و بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی وظایف دولت در قبال تأمین سازوکارهای بخش سلامت مشخص و تبیین گردید. متأسفانه از سال 73 تاکنون اعتبارات بخش سلامت سیر نزولی داشته است، در حال حاضر سهم مردم در پرداخت بخشی از هزینههای بهداشت و درمان حدود (60) درصد و در بخش دیگر نظیر رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه، فیزیوتراپی به (70) درصد رسید و این مغایر اصل نود قانون برنامه چهارم میباشد که دولت را موظف و مکلف نمود که سهم بهداشت و درمان از GDP کشور را طی برنامه پنجساله بطریقی افزایش دهد که سهم دولت به (70) درصد و سهم مردم به (30) درصد برسد. در یک بررسی آماری از الگوی مصرف و توزیع هزینههای (32) هزار و (153) خانوار شهری و روستایی نشان داد که (5671) خانوار یعنی (6/17) درصد زیر خط فقر قرار داشتهاند و از این درصد بالغ بر (5/11) درصد خانوارهایی که زیر خط فقر قرار گرفتهاند صرفاً بدلیل هزینههای کمرشکن سلامتی در دام فقر فروغلتیدهاند بعبارت دیگر پرداخت هزینههای درمانی باعث رشد (13) درصدی جمعیت زیر خط فقر شده است. عزیزان! در حال حاضر وضعیت اعتباری بهداشت و درمان بسیار نگران کننده میباشد تنها وزارتخانهای که علیرغم کمک بسیار مؤثر و کارساز مجلس محترم در بودجه سال 84 باز با کسری حدود (1000) میلیارد ریالی وارد سال 85 گردید و کسری شفاف و روشن آن نیز در سال 85 بالغ بر حدود (6) هزار میلیارد ریال میباشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. تنها کسری اعتبار دانشگاه علومپزشکی مازندران بالغ بر (250) میلیارد ریال میباشد. (80) درصد اعتبارات جاری این وزارتخانه صرف پرداختهای پرسنلی میگردد و عملاً بودجهای جهت خدمات و سرویسدهی مناسب به آحاد مردم وحفظ و ارتقاء شاخصهای سلامت و جود ندارد. رئیس دانشگاه و رئیس بیمارستان بجای فکر کردن به ارتقاء کیفیت خدمات در بیمارستانهای دولتی بفکر پرداخت حقوق معوقه کارکنان، پرستاران، کادر پزشکی و مطالبات بخش خصوصی هستند. با ادامه این روند منجر به چالشهای سیاسی، اجتماعی غیرقابل اجتناب میگردد و چنانچه چارهاندیشی نشود تمام برنامههای نظام سلامت تعطیل و شاخصهای سلامت کشور که حاصل تلاشهای نیروهای خدوم و زحمتکش این بخش اعم از بهورزان، کاردانها و کارشناسان بهداشتی و پزشکان در چند دهه بدست آمده است بشدت کاهش پیدا میکند. مطالبی در رابطه با آموزش و پرورش؛ امروزه فرآیند تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش وضعیت نامطلوبی دارد، انگیزه تحصیل در دانشآموزان و انگیزه تعلیم و آموزش در معلمان کاهش یافته است. وعـدههای داده شـده در طول سـنوات گذشته به فرهنگیان جامه عمل نپوشیده است و عدم رضایت فرهنگیان میتواند امنیت آموزش و پرورش امروز ما را بخطر اندازد. تحقق بخشیدن به وعده پرداخت دو ماه پاداش فرهنگیان محترم باتوجه به پرداخت آن به اکثر سازمانها و شرکتهای دولتی، تسریع در اجرایی کردن بهرهمندی از ارتقاء شغلی و حذف محدودیت (65) درصد، پرداخت حقالزحمه روستایی که سالهاست به بخشی از فرهنگیان پرداخت نشده است. اجرایی کردن مصوبه هیأت وزیران درخصوص برخورداری از یک مقطع تحصیلی بالاتر در صورت گذراندن سه چهارم دورههای تخصصی ضمن خدمت. تخصیص اعتبارات کافی و تکیه و ترویج دانشهای کاربردی و فنی و حرفهای. تحقق مقوله مدرسه محوری، توسعه دانایی و بالاخره سرعت بخشیدن به تصویب لایحه نظام هماهنگ و مدیریت خدمات کشوری میتواند بارقههای امیدی باشد که آموزش و پرورش را در عمل منشأ تحولات و انگیزههای لازم را، هم برای دانشآموزان و هم برای فرهنگیان در فرآیند آموزش و پرورش فراهم آورد. مطالبی در رابطه با مازندران؛ متأسفانه مازندران در نزد برنامهریزان و متولیان امور یک استان برخوردار تلقی و تلقین شده است در حالیکه در مازندران باتوجه به استعدادها و ظرفیتهای آن و چشماندازهای خیره کننده شاخصهای توسعهای و اقتصادی بهیچوچه رضایتبخش نیست. استان مازندران و بویژه غرب مازندران باید بصورت یک استان ملی در نگاه برنامهریزان تلقی گردد در حالیکه کمتر ایرانی پیدا میشود که به مازندران سفر نکند یا آرزوی سفر به شهرهای نوشهر و چالوس و رامسر و تنکابن و کلاردشت را در سر نداشته باشند. بخشی از درآمدهای عمومی استانی صرف جمعآوری زبالههای مسافران میلیونی و پاکداشت محیط زیست و غیره میگردد. فاصله ناچیز کوه و دریا برای رهگذران یک مزیت تلقی میشود وبرای مردم بومی که در این طبیعت شکننده و قطعات کوچک زمین خود مجبور به کار غیراقتصادی و کم درآمد کشاورزی میشوند یک رنج دائمی است که متأسفانه جز با فروختن زمین و سرمایه خود چارهای در پیش رو ندارند. از دولت محترم تقاضا دارم فرصت طبیعی خدادادی موجود را قبل از تخریب مطالعه کنیم و بجای تخریبهای پراکنده با مطالعه و آمایش سرزمین و تعریف منطقی و علمی از کاربری زمینهای موجود با قطبیت گردشگری به نجات این منطقه حساس و ارزشمند بپردازیم. غرب مازندران به تنهایی قادر است با برنامهریزی و حمایت و تغییر نگرش سنتی سازمان حفاظت محیط زیست مشکل اشتغال و افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از سفرهای غیرلازم و تفریح به خارج از کشور هموطنان را حل کند. این امر در صورتیکه با عزم جدی دولتمردان پشتیبانی شود تحقق خواهد یافت. ضـمن ابراز تأسـف از حادثه تلخ و دردنـاک هواپیمـای مسـافربری توپولف در فرودگاه مشهد و همچنین حادثه مرگبار جادهای نائین و عرض تسلیت به خانوادههای محترم جانباختگان به اطلاع عزیزان میرسانم برای حادثه سقوط هواپیمای توپولف حساسیتها و کانونهای نقد و گلایه افکار عمومی فعال میشود که باید بشود ولی در کنار حوادث مرگبار جادهای به سادگی و بیاعتنایی میگذریم. باید بدانیم که زمین خطرناکتر از آسمان میباشد، هر روزه در کشور ما به اندازه یک هواپیمای مسافربری (74) نفره که تمامی سرنشینان آن جان خود را از دست میدهند تلفات انسانی جادهای داریم و جان و سرمایه جامعه را در چنگال مرگ قرار داده و عمری پشیمانی و شوربختی را نصیب خانوادهها میسازد. یکی از جادههای پرخطر و مرگ آفرین در کشور ما جاده کرج ـ چالوس معروف به جاده کندوان میباشد که به اذعان کارشناسان وزارت راه و ترابری از لحاظ خطرپذیری رتبه اول را در کشور دارا میباشد در سال 75 مصوب شد جادهای در این مسیر و به جایگزینی این جاده بنام آزادراه تهران ـ شمال شروع شود و در سال 82 مورد بهرهبرداری قرار گیرد. آزادراهی که اینک به آرزوی محال ایرانیها و بویژه غرب مازندران برای رسیدن بیدغدغه به مقصد تبدیل شده است و بعنوان یکی از رکورددار ترین پروژههای نیمه تمام جلوه مینمایاند. پروژهای که پنج وزیر را در کارنامه خود دارد ولی پیشرفت آن به (10) درصد نرسید، پاسخگویی تلفات انسانی در این جاده از سال 82 به بعد و سهلانگاری و به زیر سؤال بردن حیثیت ملی و ده برابر شدن هزینههای اجرایی (1000) میلیارد تومانی بعهده کدام وزارتخانه و یا نهاد میباشد؟! با تشکر از جناب آقای دکتر احمدینژاد به جهت دستور اکید بر حل مشکلات و اجرای زمانبندی شده این پروژه ... (رئیس ـ آقای محسنی! وقتتان تمام است) موارد زیر را از ایشان تقاضا دارم. (رئیس ـ تازه رسیدید به موارد زیر!) سه خط است. 1 ـ پذیرش ریاست عالیه و افتخاری پروژه توسط شخص ایشان و دریافت گزارش سه ماه یکبار پیشرفت اجرای این طرح بسیار مهم و با اهمیت. 2 ـ خلع ید کامل پروژه از بنیاد مستضعفان و واگذاری کامل پروژه به وزارت راه و ترابری و برگرداندن اراضی واگذار شده به منابع ملی و طبیعت . 3 ـ دستور اختصاص اعتبار ویژه در متمم بودجه سالجاری برای پروژه تا انشاءالله این پروژه ملی و فراملی که بنوعی با حیثیت ملی ایرانیها ارتباط تنگاتنگ پیدا کرده است در زمان مشخص شده از طرف جنابعالی یعنی سال 1389 به بهرهبرداری برسد. دستور توقف بهرهبرداری غیرقانونی و بدون مجوز و غیرعلمی سنگ تزئینی واقع در منطقه رودبارک کلاردشت در محدوده البرز مرکز ی توسط شرکت بهرهبردار و برخورد با عاملین تخریب محیط زیست را از خانم دکتر جوادی ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست خواستارم. در پایان از جناب آقای ندیمی و آقای بتکلیا که وقت خودشان را به من دادند تشکر و قدردانی میکنم. والسلامعلیکم و رحمهالله (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ خیلی ممنون و متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای گرامیمقدم بفرمایید. اسماعیل گرامیمقدم ـ بسماللهالرحمنالرحیم خراسان شمالی یکی از سه استان تشکیل شده از خراسان بزرگ دارای شش شهرستان است، اندکی به معرفی سه حوزه انتخابیهام بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان که بیش از (500) هزار نفر جمعیت را در خود جای داده میپردازم. شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی که به اعتقاد کارشناسان کانون بزرگ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی شمالشرق کشور و مناسبترین موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک در بان شهرستانهای خراسان شمالی محسوب میشود. آب و هوای نیمه معتدل، تابستانهای ملایم و زمستانهای سرد و از نظر میزان رطوبت متوسط بارندگی (295) میلیمتر و چشمههای پرآب آن نظیر «بیشقارداش» و «باباامان» چشمگیر است. مانه و سملقان، نام سملقان برگرفته شده از یکی از شهرهای بارانی سمنگان یا سمنجان میباشد و مانه یعنی مردمانی که از قدیم ماندهاند که این نام را اقوام کرمانج به ساکنان قدیمی منطقه دادهاند. پس از مقاومت در مقابل تاخت و تاز اقوام مغول، اقوام مختلف بویژه بعد از هجوم مغولان و تیمور یعنی (800) سال قبل در این خطه سبب پدید آمدن کوچان یا بیژنکرد یا بیژنیرد گردید و در (400) سال گذشته با هجوم مهاجمین سبب گردید که از آرامش نسبی برخوردار نباشد. از اینرو در دوران صفویه با اسکان دیگر اقوام کرمانج (کردهای شیعه مذهب)، از غرب ایران در این منطقه توانست هجوم این اقوام مهاجم را سد و از این پس شاهد دگرگونی عظیمی شد. در حقیقت شهرهای خراسان شمالی فعلی بتدریج در سایه این آرامش نسبی پدید آمدند وشهرستان جاجرم با تاریخی قدیمی به مرکزیت شهر گرمه جاجرم، آب و هوای قسمت جنوب کویری و شمالغرب آن نیمه معتدل است که سبب تنوع تولیدات کشاورزی شده. آنچه امروز در این استان یکی از پدیدههای بارز و چشمگیر میباشد وحدت و انسجام قومیتهای مختلف کرد، ترک، فارس در کنار یکدیگر میباشد. این خطه از کشور بدلیل واقع شدن در استان بزرگ خراسان ظرفیتها و پتانسیلهای آن در هالهای از ابهام قرار داشته. انتظار است موردتوجه ویژه دولت نهم قرار گیرد. این منطقه با داشتن پتانسیلهای خوب کشاورزی فاقد هرگونه راه روستایی و بین مزارع و ساماندهی مناسب جهت بهرهبرداری آب فراوان موجود هستند. دولت محترم این استان را در رتبه پانزدهم در سفرهای خود قرار داده در حالیکه استان مشابه آنرا در توجه اول جای داده است. در هفته دولت شاهد بهرهبرداری و افتتاح دهها طرح و پروژه که در دولتهای گذشته شروع و اجراء شده است بودیم و امیدواریم در یکساله گذشته نیز اقدامات مؤثر از ایجاد طرحهای جدید و تکمیل پروژههای قدیم صورت گرفته باشد تا دولتهای بعدی از برکت دولت امروز افتتاح و بهرهبرداری نمایند در حالیکه رئیس جمهور محترم در هر سخنرانی و بویژه جلسه مشترک سه قوه اظهار داشتند که ما کاری به جنجالهای سیاسی نداریم ولی بلافاصله در همین نشست بسان سال گذشته، دو دولت قبلی را با این سخن که چه گلی را در (16) سال گذشته به سر ملت زدهاند زیر سؤال برده است که باید پرسید اولاً اینهمه افتخار که نصیب ملت ایران شده و دهها پروژه که امروز جنابعالی افتتاح کردید را دشمنان ملت انجام دادهاند؟ ثانیاً در این سالها که رهبری مدیریت کشور را هدایت میکردند اینهمه حمایت ایشان از دولتهای گذشته را چگونه تعبیر میکنید؟ همچنین این ادعا که اساساً از سال 63 و 64 انحراف بزرگ در مدیریت کشور رخ داده است را توضیح دهید. این انحرافی که شما طرح کردید دورانی را شامل میشود که امام بزرگوار هدایت کشور را بعهده داشته و مقام معظم رهبری رئیس جمهور بوده و همه دلسوزان نظام در تکاپوی مقاومت و ایستادگی بودند و پس از حضرت امام شاگرد شایسته ایشان سکانداری رهبری کشور را بعهده داشتند. همه از این انحراف کشف شده توسط حضرتعالی غافل ماندهاند و از آن جلوگیری ننمودهاند. من واقعاً بعنوان یکی از نمایندگان ملت از جنابعالی و اساتید همفکر تقاضا دارم این شبهه را برای ملت روشن نمایند و در صورتیکه پاسخ نگیریم ما منظور و مقصود شما را خواهیم گفت، آیا موضعگیریهای آقایان در جنگ، در مواجهه با رهبری امام در داستان (99) نفر و غیره انحراف و عبور از خط قرمزهای نظام نبوده است؟ کدام انحراف انجام شده که نه رهبری از آن سخن گفته، نه شخصیتهای دیگری از مسؤولان دلسوز از هر دو جریان سیاسی به آن پی نبردهاند. امید است ادبیات بکار برده شده توسط هر مسؤولی در خور شأن ملت ایران با (7) هزار سال دیرینگی و تمدن باشد و اکنون که از اخلاق و روش شهید رجایی سخن میگویید انتظار است (رئیس ـ آقای گرامی! وقتتان تمام است) ادبیات و سلوک و منش بزرگوارانه شهید بزرگوار شهید رجایی را الگو قرار دهیم. والسلام (عدهای از نمایندگان ـ احسنت) 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تصادف جادهای نائین رئیس ـ بسماللهالرحمنالرحیم باز هم در جادهها ما شاهد تصادف مرگبار بودیم. (30) نفر مردم استان اصفهان که زوار حضرت امام رضا (علیهالسلام) بودند در تصادفی در جاده نائین به خور و بیابانک کشته شدند و امثال این نوع تصادفات زیاد است. البته ما اظهار تأسف میکنیم تسلیت میگوییم به خانوادههای درگذشته ولی این کافی نیست من، هم از مسؤولان، هم از نمایندگان محترم درخواست میکنم برای این وضعیت تأسفآور یک چارهاندیشی کنند، علت یابی کنند و ببینند که چه باید کرد تا این آمار تصادفات که روز به روز افزایش پیدا میکند، کاهش پیدا کند. بهرحال قطع نظر از این علتیابی، ما تأسف مجلس و تأسف مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی را از حادثه اخیر که برای مردم استان اصفهان رخ داده اعلام میکنیم، تسلیت میگوییم، برایشان طلب مغفرت و برای بازماندگان طلب صبر و اجر میکنیم. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ اگر تذکرات کتبی نمایندگان را به من بدهند اعلام میکنم: آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور فوری و قاطع برای سرشماری بخش بزرگ و پرجمعیت اسماعیلیه بلوک بعنوان یکی از بخشهای شهرستان جیرفت و به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در احداث جادههای دارزین ـ گور ـ ساردوئیه، جیرفت ـ اسفندقه، جیرفت ـ بلوک ـ فاریاب، جیرفت ـ میجان ـ عنبرآباد و نرگسان. آقای پیمان فروزش نماینده محترم زاهدان به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور اقدام ویژه برای ایجاد یگان هوایی اطفای حریق در جنگلهای شمال کشور. آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور افزایش متناسب بودجه ساخت ورزشگاههای روستایی حسب محرومیت و نیاز در بودجه سال 86 و دستور تسریع در اعلام منطقه نمونه گردشگری تالاب امیرکلایه لاهیجان حسب زحمات مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. آقایان ستار هدایتخواه نماینده محترم بویراحمد و دنا و سیدعلیرضا عبادی نماینده محترم بیرجند به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تسریع در تصویب آییننامه اجرایی بند «ل» ماده (104) قانون برنامه چهارم و به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص لزوم رعایت قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرعی در حد مقدورات. آقای علی معلمیپور نماینده محترم میناب، رودان و جاسک به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در تخصیص اعتبار و احداث بیمارستان شهرستان رودان. آقای ناصر عاشوری قلعهرودخانی نماینده محترم فومن و شفت به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص اقدام لازم برای جبران خسارات وارده به باغهای چای خسارتدیده بر اثر خشکسالی. آقای محمدعلی شیخ نماینده محترم شوشتر به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص رسیدگی به علت عدم رعایت شأن نمایندگان مجلس در تماسهای تلفنی با مدیرعامل بانک کشاورزی. آقای ستار هدایتخواه نماینده محترم بویراحمد و دنا به وزیر محترم نفت درخصوص لزوم تسریع در تکمیل و برقراری اتصال به لوله اصلی گاز پروژه گازرسانی بخش پاتاوه. آقای اصغر گرانمایهپور نماینده محترم کاشان، آران و بیدگل به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص از رده خارج نمودن هشت فروند هواپیمای توپولوف فرسوده ناوگان هواپیمایی کشور. آقای غلامحسین مظفری نماینده محترم نیشابور به وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص پیگیری تفکیک فرودگاه نظامی از فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد با توجه به حادثه اخیر و جلوگیری از حوادث مشابه. آقای ولیالله دینی نماینده محترم اهر و هریس به وزیر محترم بازرگانی درخصوص جلوگیری از کاهش سهمیه آرد خام شهرستانهای استان آذربایجان شرقی. آقای سیدیونس موسویسرچشمه نماینده محترم فیروزآباد، قیر، کارزین و فراشبند به وزیر محترم بازرگانی درخصوص تسریع در پرداخت کرایه حمل گندم به کامیونداران. آقایان رضا رحمانی نماینده محترم تبریز، حسن سبحانی نماینده محترم دامغان، ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تسریع در تنظیم آییننامه اجرایی قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی مصوب 22/10/83 مجلسشورایاسلامی. آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تسریع در لغو مصوبه ممنوعیت اعطای تسهیلات توسط بانک کشاورزی در بخش صنعت نسبت به قراردادهای نهایی شده. آقایان سیدجلال یحییزاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد و سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در جلوگیری از افزایش بیرویه قیمت گوشت سفید و قرمز در آستانه ماه مبارک رمضان. آقای هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص احداث ساختمان اداری اداره ارشاد اسلامی سراوان. خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص تسریع در ساماندهی و دقتعمل در کارکرد معاونت پرورشی و به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور اکید برای فعال برخورد کردن سازمان محیطزیست درخصوص مسایل زیستمحیطی. آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به رئیسجمهور محترم درخصوص ضرورت اهتمام جدیتر برای حل مسأله اشتغال درکشور. آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تسریع در تهیه طرح جامع گردشگری برای شهرستانهای ساوجبلاغ و طالقان و نظرآباد. آقای حسن کامراندستجردی نماینده محترم اصفهان به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور جلوگیری از برگزاری کنگرهها، همایشها و سمینارهای پرهزینه وزارتخانهها در اصفهان و به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی به علت کشتهشدن (30) نفر از مردم شهیدپرور رودشتتین اصفهان در محور نایین ـ خور. آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهاروکبودرآهنگ به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در جایگزینی سوخت کارگاههای صنعتی سفال شهر لالجین و تأمین گاز مصرفی. آقای قدرتالله علیخانی نماینده محترم بوئینزهرا و آوج به وزیر محترم کشور درخصوص اقدام عاجل برای اجرای مصوبه طرح هادی ناصرآباد قزوین و به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص لزوم توجه به اعتراضات کارگران کارخانه بحرانزده نازنخ قزوین و پرداخت مطالبات آنان. آقای بهمن محمدیاری نماینده محترم تالش، رضوانشهر و ماسال به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص لزوم احداث بیمارستان در شهرستان رضوانشهر. آقای عبدالغفور ایراننژاد نماینده محترم چابهار و نیکشهر به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان در جنوب استان شهرستانهای نیکشهر، چابهار و کنارک و نبود متخصص قلب و مغز و اعصاب در این منطقه. خوب، این تذکرات کتبی نمایندگان بود. از نمایندگانی که خواسته بودند تذکر بدهند و منصرف شدند تشکر میکنم و اشاره کنم درباره صحبتی که در جلسه گذشته بین بنده و آقای اعلمی هم در مجلس مطرح شد، من یکبار دیگر اعلام میکنم بنای بنده همواره بر این بوده که براساس دوستی و محبت و همدلی و همکاری و در چارچوب موازین قانونی، بصورت آزادانه در مجلس کارمان را انجام بدهیم با همه نمایندگان هم رفاقت و دوستی ما از جمله با آقای اعلمی انشاءالله برقرار بوده و برقرار خواهد بود. 6 ـ تصویب طرح یک فوریتی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 31/3/1374 رئیس ـ آقای حاجیبابایی وارد دستور میشویم. منشی (حاجیبابایی) ـ اولین دستور ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد طرح یک فوریتی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 31/3/1374 است. همکاران استحضار دارند که الان به ماده (5) رسیدیم، جناب آقای دکتر سبحانی پیشنهاد حذف ماده (5) را دارند، بفرمایید. حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم در ماده (5) پیشنهاد شده است که از محل درآمدهای موضوع قانونی که دوستان تصویب میفرمایند و آنهم برمیگشت به همان عوارضی که بابت تغییر کاربری از صاحبان املاک زراعی گرفته میشود به این صورت عمل شود که (80) درصد در اختیار وزارت جهادکشاورزی و (20) درصد در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار بگیرد تا مقاصدی را دنبال کنند. پیشنهاد حذف این ماده از آنجهت است که همواره دیده میشود نمایندگان محترم قصد و اراده اصلاح بودجه را دارند. باید خدمت دوستان عزیز عرض شود که اصلاح بودجه به این برنمیگردد که در یک زمان مشخصی لوایحی را که تحت عنوان بودجه میآید خوب تصویب کنیم. بلکه تصمیمات جدا از هم در لوایح و طرحهای عمدتاً غیربودجهای، وقتی غیراصولی باشد میتواند به تخریب در ساختار بودجه کمک کند. همه کسانیکه آشناییهایی با مقولات بودجهنویسی دارند میدانند که یک رابطه یک به یک بین درآمد و هزینه معمولاً ایجاد نمیشود. هرآنچه را که درآمد ایجاد میشود به خزانه دولت واریز میشود و هزینههای وزارتخانهها بعد از آنی که استدلال کردند که آن هزینه لازم است، از طریق مجلس در اختیار آنها قرار میگیرد. چه بسا وزارتخانهای درآمدی را کسب کند اما هزینههای آن به مراتب بیشتر از آن درآمد باشد. خوب، قاعدتاً با منطقی که خواهد بود در اختیارش قرار میگیرد و چه بسا در مواردی وزارتخانهای، سازمانی درآمدی را کسب کند اما به اندازه آن درآمد نباید لزوماً هزینه کند. خوب، کمتر باید در اختیارش قرار بگیرد. اما اینکه ما فکر کنیم اگر مثلاً (100) واحد درآمد حاصل شود همه این (100) واحد را به نحوی باید در اختیار وزارتخانهها قرار داد این با جامعیت بودجه ناهمخوانی دارد. این وزارتخانهها را تشویق میکند که درآمدهایی را باهوده و یا بیهوده کسب کنند، چون میدانند در اختیار خودشان قرار میگیرند، پیشنهاد این است که دوستان محترم کمیسیون عنایت بکنند برای کمک به انسجام بودجه کشور و پرهیز از بخشینگری، ماده (5) حذف شود. قاعدتاً آنچه که درآمد حاصل شد به خزانه ریخته میشود و آنچه را هم که این وزارتخانهها هزینه دارند بعد از آنکه با سازمان مدیریت و برنامهریزی تفاهم کردند حالا یا بیشتر از این درآمد یا کمتر از این درآمد با توجه به محدودیتها باید در اختیارشان قرار بگیرد. بنابراین برای کمک به اصلاح ساختار بودجه که همه دوستان از آن رنج میبرند و از کاستیهای آن در متممهای مختلف و در اواخر سال نگران هستند و بعضاً در میمانند که پول را چگونه تأمین کنند پیشنهاد حذف ماده (5) است. من در پایان عرایضم خدمت دوستان عزیز یادآوری کنم که در مواردی مصوباتی در کشور میگذرد که محل تأمین آنرا اعتبارات داخلی وزارتخانهها ذکر میکنند. باید از خودمان بپرسیم که این اعتبارات داخلی وزارتخانهها برای مصوباتی که در خارج از زمان بودجه هزینه کردن آنها مطرح میشود از کجاست؟ بعضاً که ریز میشوید گفته میشود که ما در فلان ردیف، اعتباراتی داریم نمیتوانیم همه آنرا خرج کنیم این را مصروف فلان تصمیمی میگیریم که در بهمان جا گرفته شده. میخواهم عرض کنم که اعتبار اینچنینی دراختیار دستگاههای اجرایی قرار دادن، تحقیقاً به حیف و میل در منابع هم میانجامد. لذا پیشنهاد حذف آن مطرح است. منشی (محمدصادقی) ـ آقای دکتر! اگر اجازه بدهید مخالف را اعلام کنیم. آقای طلایینیک! اسم شما هم در لیست مخالفین است، هم موافقین، مخالفید یا موافق؟ (طلایینیک ـ مخالفم) بفرمایید. رضا طلایینیک ـ بسم الله الرحمن الرحیم پیشنهادی که همکار گرامی جناب آقای دکتر سبحانی مطرح فرمودند از زاویه بحث بودجه بود. اما اینجا منظور بودجه امسال نیست که ما بگوییم قانون بودجه را درواقع این بینظم میکند. بلکه با توجه به اینکه ما بخشی از زمینهای زراعی و باغات را در مواد دیگر گفتیم در سازوکار و فرآیندی که پیشبینی شده، در کمیسیونهای ذیربط ممکن است تصویب شود، کاربری آن تغییر کند و با توجه به این تغییر کاربری برای اینکه این درآمد ناشی از آن عوارض در همان محدوده و در همان موضوع بخش کشاورزی مجدداً هزینه و سرمایهگذاری شود در اینجا دارد تکلیف میکند که درواقع در بودجههای سنواتی سالهای بعد باید این پیشبینی شود. بنابراین منظور بودجه امسال نیست که ما بگوییم بودجه را امسال کم و زیاد میکند. بلکه در لوایح بودجه که دولت قرار است ارائه بدهد پیشبینی میشود که درصدی از این درآمد برای مصارف زیربنایی کشاورزی مجدداً به مصرف برسد که شامل احداث کانال، آبیاری، زهکشی، سدها و بندهای خاکی است و تأمین آب و احیای اراضی... رئیس ـ آقای طلایینیک! یک لحظه تأمل کنید، مجلس بیش از حد شلوغ است. هم در جایگاه هیأترئیسه عدهای از نمایندگان هستند که مانع از این میشوند که اعضای هیأترئیسه به کارشان بپردازند، هم در صحن مجلس عده زیادی ایستادهاند. اجازه بفرمایید قدری صحن مجلس را خلوت و منظم کنیم. نمایندگان اصفهان در جای خودشان، آقای حسینی زابل و دوستان دیگر. آقای ناصری بفرمایید، من خواهش میکنم دوستانی که در انتهای صحن علنی هستند در جای خودشان قرار بگیرند. توجه کنید باید رأی بدهیم. آقای سبحانی پیشنهاد حذف دادند، آقای طلایینیک دارند مخالفت میکنند، یکی دیگر هم موافقت میکند باید فکر کنیم ببینیم چه رأیی بدهیم. آقای طلایینیک بفرمایید. طلایینیک ـ خواهش میکنم. بنابراین ما در قوانین موضوعه دیگر هم داشتیم، این موضوع جدیدی نیست وقتی درمورد یک موضوع خاصی قانونگذاری انجام میشود در مورد مصارف و درآمدها و هزینههایش هم یک حکم کلی در آنجا تعیین میشود. اما حکم عملیاتی یعنی ارقام آن در قانون بودجه میرود ، در اینجا بحث ارقام نیست، یعنی ما نیامدیم یک ردیف بودجه ایجاد کنیم بگوییم این ردیف درآمد، این ردیف هزینه، رقم و سقف آنهم اینقدر که این کار اگر انجام میشد دغدغه جناب آقای دکتر سبحانی کاملاً درست بود یعنی ما الان نمیتوانیم وسط سال بیاییم برای بودجه کشور که قبلاً قانونگذاری کردیم مجدداً ارقامش را در یک موضوع دیگر قانون دیگری تغییر بدهیم. اما الان نمیخواهیم این کار را بکنیم. ما داریم میگوییم که در لوایح بودجه همه ساله، در سالهای بعد، دولت باید(80) درصد این عوارض، این درآمد را صرف همان بخش کشاورزی کند، برای آب کشاورزی و سازهها و فعالیتهای بخش کشاورزی که کارهای زیربنایی است و (20) درصد آنرا هم برای زمینهای غیرقابل کشتی که برای توسعه شهر یا شهرکها در اختیار مسکن و شهرسازی قرار میگیرد. یعنی دقیقاً اگر ما میآییم یک قسمت محدودی از زمین کشاورزی و باغات را که در این قانون داریم مجوز میدهیم در خارج از حریم و محدوده شهرها به اینها تغییر کاربری داده میشود این متناسب با این مقدار کاهش عرصه کشاورزی است که مجوز برای گرفتن عوارض میدهیم، میخواهیم در اینجا حکم کلی آنرا هم صادر کنیم که دولت موظف است درآمدهای خود را صرف جبران این خسارتی بکند که به عرصه باغات و زمینهای زراعی همان منطقه میخورد. یعنی این دقیقاً در راستای عادلانه کردن بودجه، عادلانه کردن درآمد ـ هزینه و هدفمندتر کردن درآمد ـ هزینه کشور است. بنابراین اولاً حکم کلی است یعنی برای سالهای بعد است. برای امسال هم نیست، رقم هم نیامده که امسال قانون بودجه را تغییر بدهد. بلکه جهتگیری این موضوع از درآمد ـ هزینه را قانونگذار برای دولت دارد تعیین میکند و خیلی هم شفاف است. بنابراین حذف آن مصلحت نیست چون اگر حذف شود قطعاً آن زمینها و باغاتی که یک بخشهایی از آن در این قانون ما تصویب کردیم در مواد قبلی که تغییر کاربری داده شود برای کشت گلخانهای، برای مرغداری، برای صنایع تبدیلی و غذایی و غیره، این باید جبران شود اگر در آنجا سیستم کشاورزی آنجا یک خسارتی میخورد، به یک طریقی این باید جبران شود. بنابراین با حذف مخالف هستم. متشکر. منشی (محمدصادقی) ـ موافق آقای حقشناس هستند، بفرمایید. هادی حقشناس ـ بسم الله الرحمن الرحیم پیشنهاد آقای دکتر سبحانی دقیقاً منطبق بر اصل (52) و (53) قانون اساسی است. اگر قرار باشد که هر وزارتخانهای درآمدی داشته باشد و در هنگام تنظیم درآمد محل هزینه آنهم مشخص بشود من فکر میکنم اصلاً دیگر بودجهنویسی بیمعنا خواهد شد. اینکه جناب آقای طلایینیک فرمودند این موضوع مربوط به صرف هزینههای تغییر کاربری خواهد شد، اتفاقاً بالعکس در همین ماده (4) یا (5) جدید، موضوعات متعددی اینجا ذکر شده که مطمئناً با (80) درصد این تغییرکاربریها هیچوقت اینگونه کارها انجام نخواهد شد یا کفاف اینگونه کارها را نمیکند. مثلاً گفته شده احداث کانال، آبیاری، زهکشی، سدها و بندهای خاکی، تأمین آب و احیای اراضی موات و الی آخر، یعنی ما باید یک چیزی تصویب کنیم که درواقع آن هزینه و درآمدش حداقل یک به دو که نباشد، یک به سه که نباشد، یک بخشی از آن را بتواند تأمین کند. بهرحال در قانون بودجه، در قانون اساسی گفته شده که درآمدها باید متمرکز باشد و در سال بعد وقتیکه این درآمدها متمرکز شد در یک طرح جامع و کامل و مانع، درقالب ماده واحده بودجه و تبصرههای بودجه، به همه بخشها نوع توزیع، درواقع توزیع عادلانه باشد. اینکه از همین حالا ما دغدغه این را داشته باشیم که آیا این بودجه که کسب میشود، عادلانه توزیع میشود یا نمیشود این بعهده مجلس است. قطعاً مجلس در اسفندماه که میخواهد بودجه تنظیم بکند، اگر این احساس را بکند که در بخش کشاورزی، موضوعاتی که در ماده (4) ذکر شده نیاز به توجه و بودجه بیشتری دارد، آنجا باید همکاران، بودجه مناسب برای این بخشها بگذارند. نه اینکه از همین حالا درآمدی را که دارد کسب میشود، درآمد همین حالا محل هزینه مشخص ب