بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و بیست و هفتم 21 خردادمـاه 1385 هجریشمسی (227) 14 جمادیالاول 1427 هجریقمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات:1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سعید ابوطالب، سیدمصطفی سیدهاشمی، هاشم حجازیفر و قدرتالله علیخانی.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (رحمهاللهعلیه)، تحولات اخیر موضوع هستهای ایران، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، بیانیه بانک مرکزی و قدردانی از صدا و سیما.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقای سیدحسین هاشمی نماینده محترم میانه.7 ـ تذکـر آییننامهای و اخطار قانـون اساسی آقایـان: داریوش قمری، ایرج ندیمی، نورالدین پیرمؤذن، شاپور مرحبـا، اکبر اعلمی و اسماعیل گرامیمقدم نمایندگان محترم ایلام، لاهیجان، اردبیل، آستارا، تبریز و بجنورد.8 ـ تصویب مجدد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد و ارجاع مجدد آن به شورای محترم نگهبان.9 ـ تصویب اصلاحیه کمیسیون درخصوص لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو (جهت تأمیننظر شورای محترم نگهبان).10 ـ اعلام وصول لایحه اصلاح بند «ی» تبصره (1) قانون بودجه سال 1385 کل کشور با قید دوفوریت و تصویب یکفوریت آن.11 ـ قرائت بخش دوم از گـزارش کمیسیـون اجتماعی درخصوص تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.12 ـ طرح سؤال آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل از آقای اسکندری وزیر محترم جهادکشاورزی.13 ـ قرائت بیانیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص جنایت اخیر رژیم صهیونیستی.14 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص ایجاد تشکیلات مناسب جهت راه روستایی.15 ـ اعلام وصول یک فقره لایحه.16 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.17 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جسله آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 227 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و بیست و هفتم روز یکشنبه بیست و یکم خردادماه 1385 هجریشمسی مطابق با چهاردهم جمادیالاول 1427 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 2 ـ گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ ادامه قرائت گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. 4 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح یکفوریتی اصلاح ماده (188) قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 1378 و الحاق سه تبصره به آن. 5 ـ گزارش کمیسیون انرژی در مورد رد طرح یکفوریتی حذف بند (1) ماده واحده قانون استقلال شرکتهای توزیع نیروی برق در استانها. 6 ـ طرح سؤال آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل از وزیر محترم جهادکشاورزی. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 109 ـ 104 از سوره مبارکه «آلعمران» توسط قاری محترم آقای مسعود سیاحگرجی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ * وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ * یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ کَفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمانِکُمْ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ * وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِی رَحْمَتِ اللَّهِ هُمْ فِیها خالِدُونَ * تِلْکَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقِّ وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِلْعالَمِینَ وَلِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای گرجی قاری محترم سپاسگزاری میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سعید ابوطالب، سیدمصطفی سیدهاشمی، هاشم حجازیفر و قدرتالله علیخانی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ جناب آقای سعید ابوطالب نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر. ـ جناب آقای سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده محترم مراغه و عجبشیر. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای هاشم حجازیفر نماینده محترم خوی. ـ جناب آقای قدرتالله علیخانی نماینده محترم بوئینزهرا و آوج. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای ابوطالب بفرمایید. سعید ابوطالب ـ بسمالله الرحمن الرحیم «الذی بعد فلا یری و قرب فشهد النجوی» سلامعلیکم من باز هم میخواهم درباره موضوع ماهواره صحبت کنم، چون بار قبلی که خدمت شما رسیدم در آن پنج دقیقه فرصت شد که درباره ضرورتهای خرید ماهواره و داشتن یک ماهواره ملی صحبت بکنم، منتها متأسفانه وقت نشد که درباره طرح دومی که ما خدمت شما رسیدیم و (150)، (160) نفر از نمایندگان هم زحمت کشیدند و امضاء کردند صحبت کنم مبنی بر اینکه ما باید در قانون سال 73 ماهواره تجدیدنظر کنیم. منتها من قبل از آن تقاضا دارم که نمایندگان بزرگوار دو پژوهشی را که مرکز پژوهشها با شمارههای (7567) و (7305) انجام داده در موضوع «ضرورت و نحوه پیگیری اجرای بند «ت» ماده (104) برنامه چهارم توسعه» و همچنین «بررسی اجمالی روشهای استفاده مدیریتشده از ماهوارههای پخش مستقیم تلویزیون (DBS)»، این دو گزارش را اگر ملاحظه بفرمایند، خیلی از عرایض بنده درواقع کوتاه میشود و در این دو پژوهش هست. این پژوهش را کمیسیون فرهنگی پارسال تقاضا میکند و مرکز پژوهشها در راستای همین طرح استفاده مدیریتشده از ماهواره انجام میدهد. من لازم است که درباره قانون سال 73 یکی، دو جمله عرض کنم. قانون سال 73 برای ممنوعیت استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره در زمان خودش قانون خوبی بوده است، منتها همچنانکه بخش سلبی داشته، بخش ایجابی هم داشته. ما متأسفانه در هر دو امر یعنی هم در بخش ایجابی و هم در بخش سلبی خوب عمل نکردیم، یعنی قانون کامل اجراء نشده و متأسفانه شرایطی که الان ما با آن مواجه هستیم، شرایط غیر قابل بازگشت است. بنابراین ما دیگر نمیتوانیم به سال 73 و به قانون سال 73 برگردیم، به همین جهت این طرح جدید نمایندهها مطرح شده. ببینید! شرایط فعلی را اگر بخواهیم توصیف کنیم من باید اینطوری عرض کنم که دو گزاره وجود دارد، یعنی درواقع کسانیکه مخالف با این طرح هستند و اصالتاً مخالف هستند با اینکه ما در قانون سال 73 بازنگری کنیم این دو گزاره را سالهاست دارند میگویند و متأسفانه در این پژوهشهایی که در این سالها انجام شده، هم سازمان صدا و سیما این پژوهشها را انجام داده و هم وزارت ارشاد انجام داده، هم وزارت محترم اطلاعات انجام داده و هم بخشهای دانشگاهی و پژوهشی کشور انجام دادهاند، اصلاً توجه و نگاهی نشده است. آن دو گزاره چیست؟ میگویند که درواقع عده کمی از برنامههای ماهوارهای استفاده میکنند، آنقدر کم که اصلاً موضوعیت ندارد و مسأله ماهواره را ما به همین صورتی که هست فراموش و رها کنیم و آمار و ارقامی را هم که میدهند برای اثبات همین معناست که اصالتاً کسی از ماهواره استفاده نمیکند، درصد خیلی کمی از مردم از ماهواره استفاده میکنند، آنهم در شهرهای بزرگ و محلههای بخصوص. این یک گزاره است. گزاره بعدی که در ادامه این میگویند این است آنهایی که از برنامههای ماهوارهای استفاده میکنند، نگاهشان به برنامههای هنجارشکن و ضدارزشی و ضد فرهنگی است. وقتی این دو گزاره را اینطوری مطرح میکنند طبیعتاً انتظار دارند که با ماهواره برخورد بشود یا لااقل موضوع ماهواره رها بشود و اصلاً به آن پرداخته نشود، ولی واقعیت این است که صحیح این گزارهها این است: عده بسیار زیادی از مردم امکان دسترسی به برنامههای ماهوارهای را دارند. وجود (15) میلیون «دیش» عددی است که ناجا اعلام میکند، عدد امکان دسترسی (40) تا (50) درصد از مردم به برنامههای ماهوارهای، عددی است که ناجا اعلام میکند. بنابراین (40)، (50) درصد از جوانان شهری یعنی اینکه همه مردم بنوعی تحت تأثیر این پدیده هستند. و گزاره دوم آن این است که: میگویند که هر کسی به ماهواره مراجعه میکند، هدفش استفاده از برنامههای هنجارشکن و ضداخلاقی است، ولی واقعیتش این است که اصلاً اینطوری نیست. آمار و ارقام و پژوهشهای خود صدا و سیما که اصرار دارد ما موضوع ماهواره را اصلاً مطرح نکنیم، خودش مخالف این است و نشان داده لااقل از ابتدایی که پدیده ماهواره در ایران مطرح شده ابتدائاً ممکن بوده که بعضی از نگاهها به این سمت بشود، بعد رفته رفته مخاطبان برنامههای ماهوارهای بسمت برنامههای علمی و سرگرمی، سیاسی، خبری و گزارشی برگشته و اصطلاحاً نگاه به برنامههای هنجارشکن وجود ندارد، ضمن اینکه اگر ما این گزاره را بپذیریم، به فرهنگ مردم توهین کردهایم و فکر کردهایم که ما هستیم که میتوانیم برای مردم تصمیمگیری کنیم و به آنها بگوییم چه ببینند و چه نبینند، اگر فیلترینگ ما نباشد، درواقع مردم قدرت تشخیص ندارند. حالا نتیجه چیست؟ نتیجه این دو گزاره این است که یک تقاضای بحقی وجود دارد که ما از راه قانونی نتوانستیم این را تأمین کنیم، مردم از راههای زیرزمینی و غیرقانونی رفتند و تقاضای خودشان را تأمین کردهاند. اگر ما نتوانیم این را قانونمند کنیم به همین صورت ادامه پیدا میکند و ما روی تأمین تقاضا هیچ نوع نظارتی نداریم و هیچ کاری هم نمیتوانیم با آن بکنیم. بنابراین من فکر میکنم که باید این راه وسط را بپذیریم. راه وسط میگوید که درواقع نه میشود ماهواره را کاملاً آزاد کرد، نباید آزاد کرد، ماهواره ابزار نظام سلطه است، برای توجیه سلطه است، برای از بین بردن فرهنگهاست، برای محو فرهنگهای ارزشی است، این را نباید پذیرفت، چنانکه نمیشود پذیرفت که ماهواره را صددرصد ممنوع کنیم. هر دو گروهی که مخالفت میکنند، چه آنهایی که میگویند ماهواره باید آزاد باشد بنابراین با این طرح مخالفت میکنند و چه آنهایی که میگویند ماهواره باید کاملاً ممنوع بشود، من معتقدم اصلاً پدیده برنامههای ماهوارهای را نمیشناسند ضمن اینکه به امکانات فنی و علمی ما هم کاملاً توجیه نیستند. امکان ممنوع کردن و فیلترینگ صددرصد وجود ندارد، اگرچه مبانی نظری هم وجود دارد برای اینکه ما حق نداریم همه برنامههای ماهواره را صددرصد فیلترینگ بکنیم، به جهت اینکه بهرحال برنامههای ماهوارهای در کنار همه برنامههای هنجارشکنش، یک فرصت فرهنگی است. در کنار همه شبکههایی که من معتقدم هیچ فضیلت و معرفتی را منتقل نمیکند، وقتی میگویم «فضیلت» منظورم فضیلت افلاطونی است، یعنی با هیچ فرهنگ و نگاه انسانی نمیخورد. این برنامههای ماهوارهای هیچ ارزشی ندارد، در کنارش البته دهها بلکه صدها شبکه ماهوارهای هم هستند که اینها قابل استفاده هستند، چه در عرصه علمی، پژوهشی، سرگرمی، ورزشی و سیاسی. بنابراین ما باید سعی کنیم چنانکه حق داریم بلکه وظیفه حاکمیتی که فیلترینگ بکند، وظیفه حاکمیت هم هست که این فرصت فرهنگی را ایجاد کند و مردم بتوانند استفاده کنند. برای این منظور ما آمدیم دو طرح مطرح کردیم، یکی اصلاح جدول (8) برنامه چهارم توسعه یعنی تأمین هزینه برای خرید ماهواره و یکی اصلاح قانون ماهواره و تقدیم طرحی تحت عنوان «استفاده مدیریتشده از برنامههای ماهواره» که یک عده کثیری از نمایندگان محترم امضاء کردند، من امروز میآورم و آن دوستانی هم که من وظیفهام بوده برای آنها توضیح بدهم، نشده، این توضیح را از من بپذیرم و من میآورم آن دوستان امضاء کنندکه ما بتوانیم با یک اکثریتی این را در جلسه بعدی مجلس انشاءالله به تصویب برسانیم. بنابراین، این نکات بود. من عرض کردم غیر از این دو گروهی که با کلیات این طرح مخالف بودند، یک گروه دیگری هم هستند که متأسفانه با موضوع، برخورد دستگاهی میکنند. ممکن است البته اینها عدد ندارند، دوستان و همکاران ما هستند، منتها من فکر میکنم در این سالها اینطوری برخورد شده که ماهواره را رقیب خودشان دانستهاند، هم رقیب فرهنگی خودشان میدانستند و هم شاید متأسفانه به یک نوعی رقیب اقتصادی برنامههای تلویزیون میدانستند که من اصرار دارم آن بزرگوارها در مخالفتشان با این طرح تجدیدنظر بکنند. من منتها باید توضیح بدهم که این دو روش کلی که در طرح ما هست شامل چه میشود که درواقع دیگر لازم نباشد تکتک خدمت برادرها و خواهرها توضیح بدهم. یکی اینکه ما میگوییم در این طرح سازمان صدا و سیما موظف بشود یکسری برنامههای ماهوارهای تأسیس کند، یعنی برنامه ماهوارهای را بگیرد و مستقیم در اختیار مردم بگذارد. این دیگر لازم نیست برنامه تولید کند، لازم نیست که دوبله کند، حالا ممکن است بگویند که ما فضای سیگنال برای برنامههای پخش آنالوگ نداریم، ما درخواست کردیم که فضا و سیستمشان را به دیجیتال تبدیل کنند، البته میگویند هزینهبر است، ما فکر میکنیم در بودجه سال 85 دیده شده، اگر هم دیده نشده باشد برای یک بند از همین طرح درواقع آن بحث هزینهای را حل میکند، اگر هم حل نشود، درواقع آنها بصورت فنی و اصولی بپذیرند، بعد مسایل مالی آن را یکطوری با سازمان صدا و سیما حل میکنیم. بنابراین یکسری شبکه جدید تحت عنوان شبکه مثلاً ماهواره (1)، ماهواره (2)، ماهواره (3)، ماهواره (4) تأسیس میشود. ما پیشنهاد کردیم که در این طرح لااقل سه شبکه که البته دوستان ما در دستگاه تلویزیون معتقدند که تا (10) شبکه هم میتوانند تأسیس کنند. در کنار این، یک مراکز خصوصی به اسم «د. م. پ» تأسیس میشود. مراکز «د. م. پ» یعنی «دریافت از ماهواره، مدیریت و پخش». وظیفهاش این است، همان کاری که ISPها در مورد اینترنت میکنند، این «د. م. پ»ها برای ما انجام میدهند. اینها میآیند از دولت مجوز میگیرند، بعد خودشان را به یکسری امکانات فنی تجهیز و آماده میکنند. برنامههای ماهوارهای را میگیرند، براساس سه مؤلفه این را فیلتر میکنند و در اختیار مشترکینشان میگذارند. در اختیار مشترکین چطوری میگذارند؟ ممکن است با استفاده از شبکههای داخلی باشد، فرض کنیم در یک شهرک در یک مجتمع مسکونی یک «د. م. پ» تأسیس میشود. آن میتواند مجوز بگیرد و دیشهای حرفهای بگذارد، بجای (700) تا (800) شبکه که ممکن است بدون کیفیت دریافت کنیم، آن میتواند بیش از (2000) شبکه را با کیفیت دریافت کند و در اختیار مشترکش با سیستم داخلی در آن مجتمع مسکونی یا در آن شهرک بگذارد، یا میتواند از طریق کابلی یا از طریق ADSL یا از طریق حتی سیگنال پخش محدود چند کیلومتری اینها را در اختیار مشترکش بگذارد تا از مشترکینش هزینههایش را دریافت کند. این در سه مرحله فیلتر میشود. یکی اینکه ما از او میخواهیم و براساس قوانین سازمان صدا و سیما که او قوانین بینالمللی در حق نشر را رعایت کند. یک نکتهای که الان وجود دارد این است که این برنامههای ماهوارهای که قابل دریافت در منازل است، خیلی از اینها قانون کپیرایت بینالمللی را میشکانند. یعنی یک عدهای هستند (بقول معروف نصابها) میروند و درواقع این رسیورهای مصرفکنندهها را طوری تنظیم میکنند که اینها بتوانند همه برنامههای ماهوارهای را دریافت کنند، درحالیکه خیلی از اینها حتی در کشورهای مبدأ قابل دریافت نیست، یعنی اتفاقاً خیلی از این شبکههایی که هنجارشکن است و به هیچ فرهنگی قابل انطباق نیست و ما از آنها نگرانیم و هر موقع بحث برنامههای ماهوارهای میشود آنها را بعنوان نمونه به شما نشان میدهند، اتفاقاً آنها جزو شبکههایی هستند که در کشورهای مثل آمریکایی و حتی اروپای غربی قابل دریافت نیست، بلکه آنها کارتی است، آنها درواقع یک سیستمی دارد که شخص باید برود تقاضا کند، پولش را بدهد و درواقع یک PassWord به او بدهند تا بتواند از آن شبکهها استفاده کند. منتها متأسفانه در کشور ما این رعایت نمیشود که من فکر میکنم حقوق بینالمللی را ما رعایت نمیکنیم، همین هم که این اثرات مضر فرهنگی را دارد. بعد از این مرحله، یکسری شبکهها که حتماً نباید دریافت بشود، سازمان صدا و سیما آنها را لیست میکند و در اختیار این «د. م. پ»ها میگذارد. حالا دیگر این «د. م. پ»ها محدود هستند. یعنی اگر شما الان (15) میلیون دیش دارید و به هیچ نوعی نمیشود نظارت کرد، آنقدر نظارتی که حق حاکمیت است، بعد آنطوری تبدیل به (1000)، (2000) تا «د. م. پ» میشود، بعد «د. م. پ» را میشود کنترل کرد. «د. م. پ» میآید از شما مجوز میگیرد و باید تحت قوانین داخلی کشور برخورد کند و قوانین را باید رعایت کند و طبیعتاً آن قابل کنترل است. منتها طبیعتاً آن فیلترینگ سازمان صدا و سیما روی برنامههای تولیدی خودش میگذارد یا روی برنامههایی که دوبله و پخش میکند میگذارد، یا روی برنامههایی که از ماهواره میگیرد و بدون کمترین تغییرات در اختیار مردم میگذارد، حتماً آن شرایط فیلترینگ روی این برنامهها «د. م. پ»ها نیست (رئیس ـ آقای ابوطالب! یکدقیقه گذشته است) گفتم یکدقیقه که مانده به من بگویید (رئیس ـ حالا یکدقیقه بعد گفتم) متشکرم، دستتان درد نکند. درواقع این قصه «د. م. پ» است که من باز در طرح توضیح دادم و تقاضا میکنم که بزرگواران این دو طرح مرکز پژوهشها را بخوانند. یک جمله آخر را هم من بگویم که البته به موضوع ماهواره بستگی ندارد ولی از حیث وظیفه نمایندگی من باید این را عرض کنم. آن هم این است که ما در مجلس یک مصوبهای برای کاهش نرخ سود تسهیلات داریم. هم مجلس با قاطعیت این را تصویب کرده و پیگیری میکند و هم دولت طرفدار این موضوع است و خودش از نظر مبانی تئوریک دفاع و پیگیری میکند. در این شرایط بانک مرکزی اطلاعیه میدهد و با این مصوبه مجلس مخالفت میکند. این چه معنایی میتواند داشته باشد؟ دو نکته است، یکی اینکه چه کسی به تو اجازه میدهد با مصوبه مجلس مخالفت کنی و این مخالفتت را بصورت بیانیه منتشر کنی؟ مگر تو غیر از حاکمیت هستی؟ مخالفی و حرف طلبگی داری بیا در جلسات کمیسیونها بزن، از تو هم دعوت کردند، آمدی و حرفهایت را زدهای و مسموع نبوده است، نظر تو رد شده است. چه کسی میگوید تو بیانیهای بدهی؟ رئیس ـ آقای ابوطالب! اینطور که استدلال میکنید مثل اینکه خیلی تا خاتمه فاصله دارید. ابوطالب ـ نه تمام شد، فرود آمدم. ضمن اینکه بالاخره این بانک مرکزی متعلق به همین دولت است. این دولت خودش موافق کاهش نرخ سود تسهیلات است. چطوری به بانک مرکزی اجازه میدهد که بیانیه بدهد؟ متشکرم، لطف کردید. رئیس ـ خیلی ممنون، ما هم از شما تشکر میکنیم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای سیدمصطفی سیدهاشمی هستند، بفرمایید. سیدمصطفی سیدهاشمی ـ بسمالله الرحمن الرحیم با درود و سلام به پیشگاه مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیهالله الاعظم و روح بلند امام، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب و شما خواهران و برادران عزیز، بویژه موکلین عزیز و ارجمندم در حوزه انتخابیهام. خواهران و برادران! در این مقطع حساس و تاریخی نکات زیر را ضروری دانسته که به سمع شما و شنوندگان عزیز برسانم: 1 ـ پیامبر اسلام با نگاه به کعبه فرمود «والله ان المؤمن اعظم حرمه عند الله منک» بخدا قسم که حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.ما میدانیم که حفظ حرمت یک مؤمن از حفظ حرمت کعبه مهمتر است. توهین به هر انسان و قومی خلاف شرع و عقل و منطق است و کار بسیار ناشایست، زشت و نامعقولی است. چگونه میشود که حیثیت انسانها بدون توجه به ابعاد آن توسط انسانهایی خدشهدار شود؟ این پدیده شوم شبنامهنویسی، شعارنویسی بر دیوارها، اخبار غلط و دروغین در بعضی از سایتها، جاری شدن قلمها علیه افراد و قومیتها در بعضی از روزنامهها متأسفانه هر از چندگاهی در گوشههایی از کشور مشاهده میشود. نامههای بدون امضاء با نامهای مختلف تحت عنوان افشاگری بدون رعایت تقوای کلامی و قلمی علیه افراد، بیحساب و کتاب حتی در برخی از اماکن مقدس نظیر نماز جمعهها پخش میشود و شخصیت انسانها زیر سؤال میرود. اگر مسؤولین امنیتی و قضایی به خود نیایند و ریشههای این قضایا را مورد بررسی قرار ندهند و مشخص نکنند که اینها به کجا وصل هستند، از کجا دستور میگیرند و چه کسی به آنها خط میدهد، شاهد کاریکاتورها در روزنامهها علیه مردم غیور، انقلابی و فرهنگدوست آذربایجان خواهیم بود. چطور عدهای به خود اجازه میدهند بیمحابا همه اصول پذیرفتهشده اخلاقی را زیر پا بگذارند و هیچ ادب و آداب جمعی را مراعات نکنند و با کشیدن کاریکاتور موهن، زبان یک ملت بیدار و پایبند به اصول و نظام را به تمسخر گیرند و انسجام ملی را بهم بزنند و با ضربه زدن به انقلاب و ایجاد تفرقه و دو دستگی، زمینه اجرای برنامههای دشمن را فراهم آورند که متأسفانه عدم برخورد سریع و صریح و شفاف مسؤولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عدم محاکمه سریع و علنی این کاریکاتوریست، خشم مردم آذربایجان را برانگیخت که خوشبختانه با درایت و مدیریت و حضور مردمی ختم به خیر شد. در همین راستا در روز (15) خرداد، تخریب شخصیت برجسته و انقلابی آیتالله هاشمیرفسنجانی که مجاهدتهای خالصانه ایشان در طول دوران نهضت و بعد از انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و با تاریخ انقلاب عجین شده است، به بهانه سؤال یا اشکال در وسط سخنرانی همراه با تشنجآفرینی شاهد میشویم. ایجاد تشنج در سخنرانی حضرت ایشان، حرکت زشتی بود که موجب خشنودی دشمنان انقلاب و تفرقهآفرینان شد. اینجانب ضمن محکوم نمودن این حرکتها، انتظار دارم با ریشهیابی و آسیبشناسی این وقایع، از تکرار آن جلوگیری کنند تا از این پس شاهد چنین مواردی نباشیم. 2 ـ پرونده هستهای ایران پس از ارائه پیشنهادهای جدید هستهای گروه (1+5) وارد فاز جدیدی شده است. بر این اساس سولانا در چهارمین سفر خویش به تهران، بسته سیاسی را به سران هستهای ایران تقدیم کرده است تا عکسالعمل سیاستگذاران ایرانی به آخرین پیشنهاد طرفهای مذاکره غربی را به نظاره بنشینند. اگر چه مفاد این بسته تاکنون بطور رسمی و عمومی اعلام نشده است، اما مقامات ایرانی پس از ملاقات از مثبت بودن پیشنهادهای جدید سخن گفتند و البته پاسخگویی را به ارزیابی مفاد این بسته موکول کردند. به این ترتیب اکنون بار دیگر سران هستهای و سیاستگذاران ایرانی آزمونی را در مقابل خویش دارند. آزمونی که برای پاسخگویی به آن دورنمای امنیت و منافع ملی ایران باید بیش از هر عامل دیگری مورد توجه قرار گیرد. بررسی پیشنهادهای جدید ارائه شده به ایران وظیفهای دشوار است که البته با تیزبینی میتوان نتایج دلخواه را نیز به ملت ایران تقدیم کرد. اگر در این قضیه عقلانیت حاکم شود، عقلانیت پیروزیها را محقق میسازد. فلذا از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم قبل از صدور پاسخ، با تشکیل جلسه غیرعلنی نظریه نمایندگان محترم مردم را اخذ و با توجه به همگرایی دولت و مجلس در حفظ منافع ملی و دستیابی به یک برنامه اتمی فراگیر و مستقل برای مقاصد صلحآمیز بدون دستیابی به تولید سلاح اتمی، به نتایج خوب و مشترکی برسیم که نسخه پیش روی دستاندرکاران سیاسی و مذاکرهکنندگان ایرانی قرار گیرد. 3 ـ سال تحصیلی 85 ـ 84 به پایان رسید. در اینجا لازم است ضمن عرض خسته نباشید به کلیه فرهنگیان عزیز بویژه معلمین زحمتکش و دلسوز شهرستانهای مراغه و عجبشیر عرض کنم که مراتب تعلیم و تربیت در همه سطوح بطور مستقیم و غیرمستقیم در انتقال ارزشهای حاکم بر جامعه به درون خانوادهها و بسترسازی برای توسعه اجتماعی و تحولات فرهنگی نقش مهمی را به عهده داشتهاند و معلمان بعنوان الگوی مطلوب و برتر جامعه در مقام رابطان صالح، پیونددهنده آرمانهای صاحبان اندیشه و مروجان ارزشهای اخلاقی بوده و هستند. معلمان حلقه پیوند و پل ارتباط میان نسل دیروز و امروز و ترسیمگرایان فردا هستند. اندیشیدن برای اعتلای هرچه بیشتر مقام و منزلت فردی و اجتماعی معلمان از اصلیترین رسالتهای دولت و مجلس میباشد. دوستان عزیز! اگر میخواهیم شاهد پویایی و پاسداری ارزشهای فرهنگی مثل صداقت، عدالت، پایداری، شجاعت، شهامت، جهاد، احسان، ایثارگری و مهرورزی باشیم، باید به فرهنگیان ارج نهیم و به مشکلات آنان رسیدگی نماییم تا با آرامش خاطر به امر تعلیم و تربیت نسلهای آینده همت گمارند. لازم است با اختصاص ظرفیت قابل ملاحظه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و زمینه ادامه تحصیل فرهنگیان را در مقاطع مختلف فراهم آوریم. با در نظر گرفتن حقوق و مزایای شغلی متناسب با حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و با استفاده از سرمایههای صندوق ذخیره فرهنگیان در تمام مراکز استانها و شهرستانها، نیازهای اولیه فرهنگیان بویژه مسکن و اشتغال فرزندان فرهنگی، زمینه تحولی بنیادین و اساسی را در راستای تحول جایگاه معلم فراهم آوریم. ـ مشکل ایجاد فرصت شغلی، مهمترین چالش پیش روی برنامههای دولت در بخشهای کشاورزی، صنعتی و خدمات بازرگانی است. امروز بیش از (3) میلیون بیکار جوان اعم از دختر و پسر، تحصیلکرده و متخصص و در حوزه انتخابیه اینجانب بیش از (6000) نفر در انتظار اقدامات اساسی و ریشهای و پایدار دولت برای جذبشان هستنـد. متأسفانه آمار رسمی منتشره وزارت کار و امور اجتماعی نشان داد که در فروردین و اردیبهشتماه سال جاری بدلایل مختلف از جمله افزایش حقوق و دستمزد کارگران موقت و دو نرخی کردن دستمزد در یک محیط کارگاهی برای یک کار مشخص و معین، آمار اخراجی را به (50) هزار نفر رسانده است که مقایسه آن با سال 1384 بیش از (26) درصد رشد داشته است. این امر نه تنها موجب اشتغال نگردیده، بلکه موجب از دست دادن مشاغل ایجاد شده گردیده است که در صورت عدم اصلاح مصوبه شورای حقوق و دستمزد، راهی جز کاهش نرخ بیمه (27) درصد به (17) درصد و تأمین آن از طریق صندوق دولت و حذف وصول عوارض ناشی از قانون تجمیع عوارض که در لایحه مالیات بر ارزشی افزوده نیز دولت عزیز با آن موافقت نموده است نداریم. اما مشکلات حوزه انتخابیه: ـ از ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر احمدینژاد به پاس صدور دستور مثبت و مساعد در هامش نامه اینجانب درخصوص احداث سد قرهناز و خراجو در بودجه سال 1385 سپاسگزاری مینمایم ولکن بدلیل ارج نهادن این دستور از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور خواهان اختصاص ردیف بودجهای در متمم بودجه سال 1385 هستم. از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری تقاضا دارم با صدور مجوز تأسیس دانشگاه پیام نور عجبشیر و ارتقاء مجتمع آموزشعالی مراغه به دانشگاه مستقل اوحدی مراغه اقدام عاجل مبذول دارند. از وزیر محترم راه و ترابری بدلیل صدور مجوز اعطای اعتبار (4) میلیارد ریالی برای تملک احداث میدان ولایت عجبشیر سپاسگزاری نموده و خواهان تسریع در انجام آن و احداث آزادراه مراغه به هشترود که شرکای بخش خصوصی نیز معرفی گردیدهاند، هستم. از ریاست محترم صدا و سیما تقاضا دارم هر چه سریعتر با توجه به خودیاری مردم مراغه بصورت ارقام کلان و خرید دستگاههای فیلمبرداری برای تولید و پخش، نسبت به افزایش ساعات پخش سیمای مراغه اقدام عاجل مبذول دارند. از ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا دارم با رفع مشکلات شرکت فاوسودا در منطقه، زمینه شروع پروژه (100) میلیارد تومانی را در شهرستان عجبشیر و توسعه آن در شهر مراغه فراهم و با صدور مجوزهای لازم در تثبیت این سرمایهگذاری اشتغالزا اقدام لازم مبذول دارند. با نگاهی به عملکرد و تشکیل شوراهای حل اختلاف ملاحظه میکنیم که آن ایدهها و آرمانها با تشکیل این شوراها محقق نشده است و بعضاً اعضای شوراها بجای انجام صلح و سازش به صدور حکم قضایی هم اکتفاء نکرده و جلوتر از قضاء هم اقدام مینمایند. انتخاب اعضاء که هیچ سنخیتی با مسائل قضایی نداشته و از سواد کافی و تجربه قضایی و اطلاعات عمومی برخوردار نیستند، موجب شده که ارباب رجوع سرگردان و آواره شده و وجهه تشکیلات قضایی مخدوش گردد. (رئیس ـ آقای سیدهاشمی! وقتتان تمام شد. حالا بنحوی تلخیص بفرمایید که طولانی نشود) چشم، در بعضی از شوراها نوع عملکرد بگونهای بوده است که موجب زیاد شدن جرایم و جری شدن افراد و نثار بد و بیراه به مسؤولین شده است و باری هم از دادگستری کم نکرده است و لذا از محضر حضرت آیتالله شاهرودی ریاست محترم قوه قضاییه تقاضا دارم با اعزام بازرسین ویژه عملکرد این شوراها را ارزیابی و با انحلال شوراهای خارج از معیار و فاقد شرایط زمینه از دست رفته قضاء را احیاء و با رفع کاستیها شکوفایی این قانون را متبلور سازند. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای هاشم حجازیفر هستند، بفرمایید. هاشم حجازیفر ـ والسلام علیکم و رحمهالله بسماللهالرحمنالرحیم با عرض تسلیت شهادت صدیقه اطهر فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامعلیها) باتوجه به ضیق وقت بدون مقدمه گوشهای از مشکلات و گرفتاریهای حوزه انتخابیهام را بازگو میکنم. شهرستان خوی بعنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر بعد از مرکز استان از بسیاری امکانات محروم است و این محرومیتها معنادار است. شهرستان (400) هزار نفری که بلوک شمال استان را سرویسدهی میکند با عنایت ویژه مقامات استانی با عدم تکافوی تخت بیمارستانی ساختمانش یادگار جنگ جهانی اول است و علیرغم آمار بالای قبولی دانشگاهی، جوانان باز هم با عنایت ویژه مقامات استانی در هر دوره از داشتن دانشگاه سراسری محرومند. شهرستان (400) هزار نفری با داشتن بیش از (50) هزار نفر بیکار باز هم با عنایت ویژه مقامات استانی از داشتن یک پروژه اشتغالزای دولتی باز هم محروم است. شهرستان (400) هزار نفری که زمانی قطب ورزش استان بود با عنایت ویژه مقامات استانی از داشتن یک مجتمع ورزشی آبرومند باز هم محروم است. این شهرستان بنا به اظهار نظر کارشناسان وزارتی با بحران کمآبی مواجه است و سد الند در برنامه دولتی قرار نمیگیرد و مدارس دولتی شهرستان اکثراً مخروبه بوده و فاقد طرح ساختمان جدید است. وضعیت شهرستان شدن قرهضیاءالدین و تبدیل وضعیت آن به شهرستان بلاتکلیف رها شده. منطقه جمشیدآباد با (25) هزار جمعیت هنوز گازرسانی نشده است و با عنایت مقامات همچنان محروم است و خیلی محرومیتهای دیگر که بعداً به عرض خواهم رساند. اما مطلب مهم این است که اهالی منطقه معتقد بودند که این محرومیتها و عنایت ویژه بدون دلیل نبوده و عامل اصلی بیتوجهی مقامات استانی است که از رسیدن امکانات جلوگیری میکنند و امیدوار بودند که در دولت عدالتمحور این نقیصه برطرف شده و توزیع متوازن امکانات و اعتبارات صورت بگیرد که متأسفانه تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده است ولذا اعتقاد قبلی مردم همچنان پابرجاست وقتیکه با انتصاب فرماندار غیربومی، با اضافه شدن بخشداران غیربومی به خواست اکثریت مردم توجه نمیشود این تفکر قوت میگیرد. گرچه شهرستان خوی باتوجه به قدمت، وسعت، جمعیت و پتانسیلهای موجود از مدتها قبل ظرفیت استان شدن را داشت اما بنا به پارهای دلایل مختلف که از ذکر آنها خودداری میکنم این قضیه مطرح نمیگردد. اما باتوجه به بیعدالتیها و کارشکنیهایی که در حق منطقه میشود همچنان اعتبارات و امکانات در مرکز استان بلوکه میشود و بسیاری از مسائل دیگر که در صورت لزوم اعلام خواهد شد. جهت فرار از تضییع حقوق اجتماعی و سیاسی همشهریانم تنها راه حل را، استان شدن خوی میدانند. در این نطق فقط به گلایه بسنده میکنم تا هشداری برای پی بردن به اشتباهات و رفع بدبینیها باشد و در صورت عدم توجه به ناچار فصل به فصل افشاگری خواهم نمود. اما در مورد قضایایی اتفاقیه آذربایجان؛ متأسفانه نیروهای مخلص امنیتی در غائلهها و آشوبها و اعتراضات بیشتر وقتها بدنبال عوامل خارجی گشته و از عوامل داخلی غفلت کردهاند و گاهی با اطلاعات و تحلیلهای نادرست تصمیمات را به بیراهه میکشانند. بیشک نمیتوان انکار نمود که دشمنان خارجی همیشه بدنبال تفرقه بین ملت عزیز ایران میباشند اما یقیناً بدانند که نفوذ بیگانگان در ایران و داخل آذربایجان بنا به تعصب آنان ناچیز است. و اما دشمنان خارجی از اشتباهات خواسته و ناخواسته داخلی بهترین بهرهبرداری را میکنند و این عوامل داخلی همیشه در زیر سایه تحلیل بیگانگان مورد بررسی قرار نگرفته است. اینبار نیز متأسفانه اعتراضات بحق مردم منطقه آذربایجان تحت لوای آشوبهای اراذل و اوباش و توطئه بیگانگان فراموش شده و عوامل داخلی مستقیم و غیرمستقیم نیز تحلیل نگردید. وقتی فدراسیون فوتبال شعار غیرملی برای تیم ملی انتخاب میکند، وقتی صدا و سیما بعد از تفسیر شعار توسط دولت بر همان شعار قبلی تأکید میورزد، وقتی سرود تیم ملی تفرقهانگیز سروده میشود، وقتی نوروز باستانی فقط به فارسی زبانان تبریک گفته، وقتی پژوهشگر وزارت خارجه کتابی در تحقیر و تخریب ترکزبان و ترک چاپ میکند و زمانیکه ریاست دانشگاه در روز جهانی زبان فارسی، زبان مادری با مجوز قبلی مانع مراسم میشود، وقتی در فیلمها و تئاترها علیه ترکزبانان جسارت میشود، وقتی با یک بخشنامه اسامی تاریخی روستاها و مکانهای تاریخی و محلی به فارسی تبدیل میشود و خیلی مسائل دیگر که در این برهه صلاح به گفتن آنها نیست از یک کاریکاتوریست حرفهای بیش از این نمیتوان انتظار داشت. اعتراض مردم آذربایجان با این بغضها میترکد و متأسفانه اعتراضات همچنان باقی است و نباید در لابلای جریانات آشوبگرانه و حرکتهای مشکوک اراذل و اوباش به بوته فراموشی سپرده شود در حالیکه ملت فهیم آذربایجان و گروههای سیاسی و جوانان دانشگاهی در بیانیههایشان آشوبها و تخریب اموال عمومی را محکوم نمودند تا حساب معترضین از آشوبگران جدا شود و بقول مقام معظم رهبری پاسخ به دشمنان را دندان شکنانه دادند. اما متأسفانه نیروهای امنیتی هیزم تر و خشک را با هم میسوزانند چرا که هنوز جمعی از جوانان عزیز معترض به همراه اراذل و اوباش (رئیس ـ آقای حجازی! وقتتان تمام است) بیکار و معتاد و خودفروختگان دستگیر شده و همچنین محبوس میباشند که انتظار میرود هرچه سریعتر این عزیزان بیگناه آزاد شوند. بنده پیشنهاد میکنم کمیتهای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از علل و عوامل بوجود آمدن جریانات اخیر، بررسی وضعیت بازداشت شدگان و همچنین بررسی نحوه برخورد عوامل امنیتی با قضایا و در نهایت جهت رسیدگی به تقاضاهای منطقی معترضین تشکیل گردد و گزارش کاملی به مجلس ارائه شود تا ریشه اینگونه جریانات خشکانده شود و از خون شهداء پاسداری گردد. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز جناب آقای قدرتالله علیخانی هستند، بفرمایید. قدرتالله علیخانی ـ بسماللهالرحمنالرحیم ضمن عرض سلام خدمت ملت شریف ایران و همکاران محترم لازم میدانم از حضور پرشور مردم، مردم مؤمن و خداجوی کشورمان در مراسم سالگرد رحلت پیشوای بزرگ عالم اسلام و رهبر کبیر انقلاب حضرت امام تقدیر و تشکر کنم. انصافاً ملت ایران با حضور خودشان یکبار دیگر بیعت خودشان را با آرمانهای امام و منویات رهبر معظم انقلاب اعلام داشتند. اما مواردی درمورد چند نکته لازم میدانم خدمت ملت شریف ایران و همکاران عزیز عرض کنم. درمورد اخلال در سخنرانی آیتالله هاشمی رفسنجانی در قم این حرکت زشت را اولاً محکوم میکنم واز روحانیت و مردم هوشیار قم نیز بخاطر دفاع بحق از هاشمی و جایگاه روحانیت تقدیر و تشکر میکنم. عزیزان و برادران! شما میدانید در بوجود آوردن این نهضت و این انقلاب عظیم بعد از امام یکی از افراد مؤثر در بوجود آوردن این نهضت آیتالله هاشمی رفسنجانی بود و امروزه اگر شما ملاحظه میکنید اخلالگران برای تخریب شخصیت این بزرگ دست به اخلال میزنند آب به آسیاب دشمن میریزند. ما در اوایل انقلاب در زمان بنیصدر شاهد بودیم فضایی علیه روحانیت درست شد مخصوصاً علیه بهشتی، علیه رهبر انقلاب و علیه هاشمیرفسنجانی بطوریکه مردم شعار میدادند «درود بر دو سید حسینی و سه یاور خمینی» و ما شاهد چنین مسائلی در کشور بودیم. ما بعد از دوران بنیصدر تاکنون شاهد چنین تخریبها و اخلالهایی نبودیم که متأسفانه امروزه دارد تکرار میشود که من لازم است باردیگر از مردم شهیدپرور قم و طلاب حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقدیر و تشکر کنیم و جامعه مدرسین قم و از مدیریت حوزه قم تقدیر و تشکر کنم که همه، سراسری این حرکت زشت را محکوم کردند. منتها یک جمله هم بگویم اگر در زمان انتخابات چهره هاشمی را مخدوش کردند،اگر آنوقت برخورد و ریشهیابی میشد امروز شاهد چنین اخلالی در سخنرانی هاشمی نبودیم. هاشمی و هاشمیها، خامنهای و خامنهایها زندهاند، امام فرمود. با این اخلالها خدشهای به هاشمیها وارد نخواهد شد. اما مطلب دوم من درمورد سفر آقای رئیسجمهور به قزوین؛ جناب آقای سیداحمد موسوی همکار سابقمان هم حضور دارند. من از آقای سعیدلو تقدیر و تشکر میکنم، معاون اجرایی دعوت کردند جلسه گذاشتند و درخواست هم کردند دعوت هم کردند که ما حضور پیدا کنیم من به آقای سعیدلو عرض کردم به آقای رئیسجمهور سلام برسانید، بگویید ما بعنوان اعتراض به استاندار قزوین و این انتصاب نابجایی که از روز اول صورت گرفت و بخاطر عمل ناصحیح استاندار در عزل و نصبها که فقط در آموزش و پرورش (51) نفر جابجا شدند. ایکاش افراد صالحتری و شایستهای و بهتری بجای آنها میآمدند، ما حرفی نداشتیم. مدیریت استان، استان قزوین را بهم زده من یک خوشحالی دارم در این سفر رئیسجمهور که انجام شد و آن این است که خود آقای رئیسجمهور علیالقاعده دریافتند با این شعارهایی که در قزوین و الوند و تاکستان علیه مدیریت استان آقای استاندار سر دادند همین برای ما بس است. من یک جملهای از امام دارم، امام فرمود اینطور نیست که میگویند حرف مرد یکی باشد. مرد از قضا آن است که حرفش دو تا باشد. عرض میکنم جناب آقای رئیسجمهور! من در صحبت قبلی هم از شما درخواست کردم امروز هم درخواست میکنم، واقعاً بررسی کنید ناظرین شما، بازرسین شما بر سر این استان چه بلایی آمده بخاطر مدیریت استان و صلاح نبود از اول این انسان خوب به اصطلاح ما آقای نصری که سابقه انقلابی هم دارد ولی مدیریت ندارد احساساتی است. من روز اول یک چیزی به استانداران سابق گفتم اینجا باید از آنها عذرخواهی کنم که گفتم این را که فرستادید اینجا تازه خوبش است. من باید آنرا از آن آقایان عذرخواهی کنم (رئیس ـ آقای علیخانی! وقتتان تمام است) چشم، لذا واقعاً من فکر میکردم حالا اقلاً در مدیریت توان دارد، استان ما را واقعاً بیچاره کرده، به منافع استان اختلافاندازی کرده هر جا که احساس میکند مسأله خطی و جناحی است وارد میشود، اینهم مربوط به ایشان. من آرزو دارم مصوباتی که آقای رئیسجمهور در قزوین داشتند، ما ناظر هستیم آقای سیداحمدآقا! اینجا عرض میکنم اگر این قولهایی که آقای رئیسجمهور به قزوینیها داده ما قزوینیها غیر از استانهای دیگر هستیم!! سراغتان میآییم و یقهتان را میگیریم اینها باید عمل شود، اینها باید عمل شود. انشاءالله. آقای رئیسجمهور فرمودند، (100) تا روستا گازرسانی میشود، اگر چنین اتفاقی افتاد من میآیم اینجا تشکر میکنم. آقای سیداحمد موسوی! معاون پارلمانی، امیدوارم که انشاءالله مصوباتی که در استان قزوین به اطلاع ملت ایران و مردم قزوین رسیده انشاءالله عملی شود. بنابراین ما همچنان در اعتراضات خودمان نسبت به مدیریت استان پابرجا هستیم. (رئیس ـ خیلیممنون) یکدقیقه به من وقت میدهید صحبت کنم؟ (رئیس ـ نه دیگر یکدقیقه هم داده شده) چشم. رئیس ـ تشکر میکنیم از آقای علیخانی. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (رحمهاللهعلیه)، تحولات اخیر موضوع هستهای ایران، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، بیانیه بانک مرکزی و قدردانی از صدا و سیما رئیس ـ بسماللهالرحمنالرحیم هفته گذشته مجلس جلسه علنی نداشت و این هفته که مجلس جلسه نداشت هفتهای عادی نبود. هفتهای بود مقارن با سالگرد ارتحال امام عزیز و پانزدهم خرداد، نمایندگان مجلس هم درکنار بقیه مردم درحوزههای انتخابیه در مراسم شرکت کردند و بنده لازم است اینجا از حضور باشکوه همه مردم ایران در مراسمی که به مناسبت چهاردهم و پانزدهم خرداد تشکیل شده سپاسگزاری کنم. مردم با برگزاری راهپیماییهای پرشکوه در همه شهرها و خصوصاً با سفر به تهران و زیارت مرقد امام وفاداری خودشان را باردیگر به امام نشان دادند و ثابت کردند که محبت نسبت به امام در دل مردم ایران آتشی است که با گذشت زمان سرد نمیشود. مخصوصاً لازم است تقدیر و تشکر مجلس شورای اسلامی را از مقام معظم رهبری بمناسبت سخنان روشنگری که در روز چهاردهم خرداد در سالگرد ارتحال امام در کنار مرقد امام بیان فرمودند اظهار کنیم. مقام معظم رهبری یکبار دیگر در کنار مزار پاک امام وفاداری ملت ایران را به راه امام بیان فرمودند، ایشان راه امام و انقلاب اسلامی را به شجره طیبهای تشبیه کردند که مصداق آیه مبارکه قرآن کریم است. «مثلاً الکلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فیالسماء تؤتی اکلها کل حین باذن ربها» و فرمودند انقلاب اسلامی برخلاف سایر انقلابها با گذشت زمان سرد و راکد نمیشود و این ناشی از آن است که این انقلاب بر ایمان مبتنی است و دائماً از چنان ریشهای تغذیه میشود. ایشان راه امام و میراث امام را به منزله سرمایهای برای ملت ایران دانستهاند و بر حفظ این سرمایه و بیهوده هزینه نکردن و مصرف نکردن آن تأکید کردند و بر ایمان و عدالت و علم و اتحاد ملی و همبستگی ملی تأکید فرمودند. بر مسأله هستهای و حق مسلم