بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و هفتاد و هفتم(177) 14 دیماه 1384 هجریشمسی 3 ذیـحجه 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3ـ ناطقینقبلاز دستور آقایان: سیدحسن شجاعیکیاسری، محمدرضا امیرحسنخانی، سیدمحمدرضا میرتاجالدینی و حسن کامران دستجردی.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تذکر آییننامهای آقای سعید ابوطالب و خانم نفیسه فیاضبخش نمایندگان محترم تهران. 7 ـ قرائت بخشی از جوابیه سایت بازتاب به سخنان آقای سلیمان جعفرزاده نماینده محترم ماکو.8 ـ تصویب لایحه تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها.9 ـ تصویب اصلاحیه کمیسیون درخصوص طرح الحاق یک بند و یک تبصره به ماده (1) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب 1369 و اصلاح تبصره (1) ماده (2) آن (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).10 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص لایحه اصلاح ماده (3) و جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متمم بودجه سال 1384 کل کشور (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).11 ـ تصویب اصلاحیه کمیسیون درخصوص لایحه مبارزه با پولشویی (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).12 ـ تذکر آییننامهای آقای علی احمدی نماینده محترم ممسنی. 13 ـ اعلام وصول یک فقره طرح، یک فقره لایحه و سه فقره سؤال. 14 ـ اسامی غائبین و تأخیرکنندگان. 15 ـ اعلام ختم جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و دو دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم با حضور 199 نفر از نمایندگان جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و هفتاد و هفتم روز چهارشنبه چهاردهم دیماه 1384 هجریشمسی مطابق با سوم ذیحجه 1426 هجریقمری 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون عمران درمورد لایحه تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها. 2 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح ممنوعیت فعالیت شرکتها و مؤسسات با ساختار هرمی با شبکه بیانتها از قبیل گلدکوئیست (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه مبارزه با جرم پولشویی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 4 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متمم بودجه سال 1384 کل کشور به منظور تأمین یارانه مورد نیاز برای واردات بنزین و کسری یارانه خرید گندم از کشاورزان. 5 ـ تقاضای عدهای از نمایندگان محترم مجلس درمورد ارجاع طرح اصلاح موادی از آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی طبق اصل (85) قانون اساسی به کمیسیون تدوین آییننامه داخلی. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 30 ـ 26 از سوره مبارکه«اسراء» توسط قاری محترم آقای سیدحسین موسوی تلاوت گردید) اللهمصلعلیمحمدوآلمحمداعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً * وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَهٍ مِنْ رَبِّکَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً * وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَهً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً * إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً *(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای موسوی قاری محترم تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدحسن شجاعیکیاسری، محمدرضا امیرحسنخانی، سیدمحمدرضا میرتاجالدینی و حسن کامران دستجردی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه علنی امروز عبارتند از: ـ جناب آقای سیدحسن شجاعیکیاسری نماینده محترم ساری. ـ جناب آقای محمدرضا امیرحسنخانی نماینده محترم فردوس و طبس. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر. ـ جناب آقای حسن کامران دستجردی نماینده محترم اصفهان. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) از جناب آقای شجاعیکیاسری خواهش میکنم بفرمایید. سیدحسن شجاعیکیاسری ـ بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله و الصلاه علی رسول الله و علی آله آل الله و لعنه الدائمه علی اعداء الله من الان الی یوم لقاء الله» بالاخره بعد از چهار ماه نداشتن استاندار، جناب آقای رئیسجمهور، وزارت محترم کشور لطف فرمودند و استاندار برای استان مازندران مشخص کردند، از ایشان ممنون و متشکریم، دستشان درد نکند. اما مجموعه مردم استان و فرهیختگان و سیاستمداران، اینجا و آنجا از ما سؤالی دارند که ما پاسخی برای آن نداریم. عرض کنم که خود آقای رئیسجمهور محترم برای آن پاسخ تهیه کنند که مردم بیجواب نمانند. علت چهارماه استان را تنها گذاشتن آنهم در شرایط حساس برنامهریزی و تعیین سرنوشت سال آینده استان چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا این بدلیل این بود که نیرو دراختیارش نداشت؟ که باید فکر میکرد و فردی مناسب برای استان پیدا میشد؟ اینکه حدود چهار ماه قبل به نمایندگان محترم استان پیشنهاد فرموده بودند که شما لیستی را بدهید و من از میان لیست شما یکی را انتخاب خواهم کرد و این عمل علیرغم مخالفت شخص من که مایل نبودم لیست بدهیم، دوستان بدلیل احترامی که به آقای رئیسجمهور قائل بودیم، اصرار کردند لیست بدهیم، لیست را هم دادیم و بالاخره هم ریاست محترم جمهور از میان لیست ما یکنفر را انتخاب کردند، دستشان درد نکند، اما چه میشد که از همان روزها این را تعیین میفرمودند که حداقل چهارماه استان بیپدر و یتیم زندگی نمیکرد و در شرایط حساس تنها نمیماند. این همان سؤالی است که جواب آن را ما بلد نیستیم به مردم بدهیم. سؤالهای مردم این است، آیا رئیسجمهور مشاورینی امینتر، عادلتر، دلسوزتر برای استان از نمایندگان استان دارند که با آنها مشاوره میکنند که بنظر نمایندگان توجه نکردند و در مآل متوجه شدند این نظر قابل اعتماد است، لطف فرمودند و یا دلیل دیگری داشت؟ از استاندار محترم که به استان اعزام شدند تشکر میکنیم چون به مجرد ورودش بعد از پنج روز سفری کردند به منطقه محروم چهاردانگه همانجایی که ردپای مقام معظم رهبری، مایه دلگرمی و امید مردم است، در میان برف و لای و گل و امید مجددی در مردم ایجاد کردند. از این رهگذر از معظمله هم تشکر میکنم. نکته دیگری که باید تذکر بدهم، تشکر من از هیأترئیسه محترم مجلس و از ریاست محترم جمهور و وزیر محترم کشور و مسؤولان شهری و استانی ماست که در رابطه با مسأله زباله که مسأله بغرنج شهرستان ساری شده و هنوز هم حل نشد، تلاشهای بسیار ارزندهای را انجام دادند، پیگیریهای بسیار مجدانه و مسؤولانهای از خود نشان دادند که از همه این عزیزان تشکر میکنیم. اما عرض میکنم هنوز این مسأله لاینحل است، گرچه تلاش بسیار جدی برای حل آن درجریان است، اما هنوز حل نشده و مردم صبور و مقاوم مازندران بخصوص ساری در عذاب بسیار سخت و خشن و غیرقابل تحمل زباله زجر میکشند و بازهم تداوم محبت و همکاری و مسؤولیت آقایان را مطالبه میکنیم. نکته دیگری که باز لازم میدانم در این رابطه زحمت بدهم، وضع بودجه است که این روزها درجریان است. دوستان مستحضرند که هرسال با زحمت فراوانی، هم درآمدها و هم هزینهها با همدیگر هماهنگ میشود، ولی چندماهی از سال نمیگذرد که صحبت از کمی بودجه است و زمزمه کمی بودجه، همه مسؤولان محترم دولت و مجلس را دچار رنج میکند که بالاخره دیروز متمم آن را داشتیم که انشاءالله امیدوارم رفع نقص شده باشد. در بودجه سال 85 تلاش شود درآمدها واقعی دیده شود، آنگونه که هست و میتوانیم محققش کنیم که در اوایل سال آینده باز شاهد بحث و گفتگوی کمی اعتبار نباشیم و ناچار نشویم متمم جدید را تصویب کنیم و درهمین رابطه استان مازندران را دریابیم. عزیزان نماینده، برادران بزرگوار، همکاران ارزشمند، عزیزان و دوستداران ما در دولت! مازندران را دریابید، مازندران که یکروزی دارالمؤمنین بوده و پناه و ملجأ همه رنجدیدهها بود، امروز خود در رنج فرو رفته است. بسیار گرفتار است، وضع اقتصادی بدی دارد، جوانان بیکارش، مردم دچار مشکلش، عقبماندگی و عدم توسعهیافتگیاش، مایه رنج و زحمت و اسباب تأسف است. پنج نکته را در برنامه پنجساله چهارم محور توسعه نام بردهاند، دریا، جنگل، کشاورزی، توریست که در هیچیک از این چند رابطه، امسال که سال اول اجرای برنامه بود حتی قدم کوچکی برداشته نشد. نه در دریا، نه در جنگل، نه در کشاورزی، نه در توریست، تجارت چرا مورد محاسبه قرار نگرفت، نمیدانم. صنعت چرا در فاز محاسبات نیامد، نمیدانم ولی درعینحال درهیچیک از این بخشهایی که به حساب آمد هم، قدمی و حرکتی انجام نگرفته است. یا اعتباری تصویب نمیشود، یا اگر تصویب شد اجراء نمیشود، درعمل هیچ اتفاق تازهای نمیافتد. شما ملاحظه میکنید جاده فیروزکوه تنها راه مواصلاتی به شرق مازندران است. این راهی است که سالهای سال برای آن اعتبار میگذارند که میخواهند راه را توسعه بدهند ولی همچنان عبور میکنید راه (50) سال قبل را زیر پای خود دارید و اگر (50) سال قبل هم این را درست نمیکردند، امروز ما چه وضعی داشتیم، معلوم نیست؟ اینها مشکلاتی است که تقریباً همه مردم با هم در گفتگوی هر روزه هستند که آیا دولت این بخش از کشور را فراموش کرد؟ یادش رفت مازندران هم جزو کشور ایران است؟ مردم مازندران هم ایرانی هستند؟ در بودجه عمومی مملکت سهم و حق دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند؟ دل بستند به دولت جناب آقای احمدینژاد که صحبت از عدالت، پررنگتر از همه جا بحث میشود. صحبت از مهرورزی، پررنگتر از همیشه بحث میشود. صحبت از توسعه مدار حرکت است. شاید انشاءالله بتوانند حرکتی متناسب با این شعارها انجام بگیرد. میدانیم که امسال، اولین سال چشماندار بیست ساله را پشتسر میگذاریم، یعنی داریم اولین قدم را برمیداریم. آنچه امسال قدم گرفتیم اگر یک قدم بحساب بیاید و نوزده قدم دیگر اگر به آن ملحق شود، علیالقاعده باید بجایی برسیم که از هرجهت کشور اول منطقه باشیم. آیا واقعاً شما دوستان عزیز که بعنوان ناظر به مسائل نگاه میکنید، اتفاقی که در سالجاری افتاد میشود امیدوار بود اگر نوزده اتفاق دیگر شبیه این بیفتد ما به نقطه کشور اول منطقه خواهیم رسید؟ آیا چشمانداز با این روش اجراء میشود یا اینهم شعاری شد مثل بقیه شعارها؟ استدعا این است که محاسبه دقیقتر و مطالعه بیشتر و حساسیت بیشتری را درعمل از خود نشان بدهید که تمام امید مردم به شما مردمی است که در مجلس جمع شدهاید و عصاره فضائل ملت هستید. من که همیشه بجز شما به هیچکس امیدوار نبودم، خدا میداند جماعت شما را جماعت متدین، در حوزه نظر بسیار دقیق، در حوزه شعار هم بسیار فعال میدانم، اما درعمل دقت لازم دارد که انشاءالله بتوانیم عملمان را هماهنگ با شعار و شعور ما تحویل جامعهمان بدهیم که تاریخ لحظه به لحظه این کردار ما را قضاوت خواهد کرد. یک تذکری هم به وزارت بهداشت و درمان دارم که امیدوارم توجه بیشتری بکند. من قبلاً به وزیر محترم تذکر دادهام. مازندران از این حیث هم دچار مشکل است. بیمارستانهایی که من در شهر ساری بازدید کردم، نام بیمارستان بر آن گذاشتن جفاست. بسیار بیمارستانهای عقبمانده و مشکلدار و آلوده است که حتی از اولیات هم کم بهرهاند. البته شاید در مدیریت جدید، تلاش جدیدی انجام گرفته باشد و بهبودی حاصل شده باشد که من از آن کماطلاع هستم. در آینده نزدیک بازدید جدیدی هم خواهم کرد. امیدوارم این را محبت بفرمایند در دستور کار قرار بدهند تا مردم بیش از این دچار مشکل و رنج نباشند. مقدم مدیریت جدید استان را هم گرامی میدارم و از ایشان استدعا میکنم رسوبات گذشته را پاک کند و آنچه که در گذشته بود، یک رابطه دقیق معیاری و قانونمند نبوده و سعی کنند قانونمند و این بخش از نظام را در آن استان اداره کنند. نکته دیگری که باز در اینجا لازم میدانم عرض کنم، یک تذکر کوتاهی به نیروی انتظامی است، اخیراً تحرکاتی در شهر ساری انجام گرفته و مایه دلواپسی قاطبه مردم شده و آن تلاش اماکن است، ظاهراً برای امنیت، ظاهراً برای توسعه اخلاق، ظاهراً برای نگهداری حریم خانوادهها و عزتی که شایسته شأن اسلام و حاکمیت اسلامی است که همه اهداف مقدس است، دستشان درد نکند، انشاءالله تلاششان مورد نظر خدا و رسولش باشد. (رئیس ـ جناب آقای شجاعی! وقتتان تمام است) اما درعین حال تنگناها و مضیقههایی را هم برای مردم بوجود آوردهاند که گاهی بنظر میرسد اینقدر سختگیری ضرورتی نداشته باشد. در این بخش هم دقت بیشتری شود تا شهروندان عزیز، حداقل در عروسیهایشان که تنها خاطره زیبای زندگی و در عمرشان یکبار است، یک زندگی شادی را پشت سر بگذارند. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای محمدرضا امیرحسنخانی هستند، بفرمایید. محمدرضا امیرحسنخانی ـ سلام علیکم و رحمهالله بسم الله الرحمن الرحیم با عرض ادب و ارادت به پیشگاه حضرت ولی عصر و با درود به ارواح طیبه شهداء بویژه روح بلند حضرت امام، معمار نظام مقدس جمهوری اسلامی. با تبریک روز جهادکشاورزی به ملت ایران، کشاورزان، دامداران و جهادگران. نطق خود را در محورهای مختلف تنظیم نمودهام که امیدوارم به وظیفه عمل نمایم و مورد توجه عزیزان قرار گیرد. بیش از یکسال و نیم از عمر مجلس هفتم سپری شد و علیرغم تمامی فعالیتهای انجام شده، فکر میکنم نقد مجلس هفتم میتواند ارتقاء و افزایش کارآیی آن را سبب گردد. لزوم توجه به نیروی انسانی متخصص در مجلس از اهمیت ویژهای برخوردار است، حضور نیروهای متخصص و کارآمد و دریک کلام نخبگان جامعه در سازمان و بدنه مجلس از ضروریات ارتقاء کیفی مجلس است که امیدوارم با تدبیر هیأت رئیسه محترم شاهد تقویت بدنه کارشناسی در مجلس باشیم. توجه به اصول متعدد در قانون اساسی در رابطه با نمایندگان و مجلس شورای اسلامی، وظیفه نمایندگان را مشخص میکند، اما آیا امروز عامه نمایندگان براساس این اصول رفتار میکنند یا نمایندگان بعنوان نامهرسان در وزارتخانهها و ادارات مطالبات مردمی و مکاتبات سایر ادارات و سازمانهای منطقه را پیگیری میکنند و مسؤولیت اصلی نمایندگی که قانونگذاری و نظارت است مورد توجه بایسته قرار نمیگیرد. در مجلس، نمایندگان از حداقل ابزار و لوازم کافی برای کار بیبهرهاند و درخواستهای مکرر نیز راه بجایی نبرده است. مجلس و کمیسیونهای مختلف بایستی با کمک مرکز پژوهشها کارآیی و بازخور قوانین مصوب در جامعه را بررسی کنند و میزان اثر این قوانین بایستی به کمیسیونها و مجلس ارائه گردد تا ما میزان رضایتمندی مردم و افزایش بهرهوری در ادارات و حل مشکلات مردم را بدانیم و براساس آن عمل نماییم. متأسفانه بعد از گذشت یکسال و نیم و آمدن به مجلس جدید، هنوز اقدامات عملی درجهت احیای مجلس الکترونیک و استفاده از تکنولوژی روز بعمل نیامده است. دررابطه با قوه مجریه و دولت جناب آقای دکتر احمدینژاد ضرورت دارد تعامل مثبت دولت و مجلس و بالعکس ادامه یابد و تقویت گردد. منتها بدور از تعارفات بایستی با نقد مسؤولانه و کمک مشفقانه دولت را یاری نمود. اینجانب با تقدیر از تلاش دولت برای افزایش کارآیی مدیران و مسؤولین و افزایش ساعت کاری وزراء و معاونین ریاست جمهوری توجه به این نکته را ضروری میدانم که افزایش ساعت کار وزراء به تنهایی نمیتواند سبب افزایش کارآیی دولت گردد و بایستی دولت محترم کارآیی و خدمت رسانی به مردم را با گسترش روحیه وزراء به مدیران میانی و کارکنان صف دستگاهها گسترش دهند و طرحهایی مانند افزایش ساعت خدمت رسانی در اداراتی که دارای ارباب رجوع و حجم بیشتر خدمات هستند و کاهش کار و حذف اداراتی که کارآیی کمتری دارند میتواند شعار خدمت رسانی بیمنت را تحقق بخشد. نحوه پاسخگویی ادارات به مردم بایستی مورد توجه قرار گیرد، گاهی مکاتبات نمایندگان و مکاتبات داخلی ادارات مختلف ماهها بطول میانجامد و لذا بنظر میرسد متوسط زمان پاسخگویی در سازمانها بسیار بالاست و این موضوع سبب فرصت سوزی و خسارات فراوان به کشور میگردد و یکی از موانع اصلی در راه تولید و صادرات و اشتغال و نهایتاً رشد تولید ناخالص ملی است، لذا توصیه میگردد دولت بصورت فصلی، مدت زمان پاسخگویی ادارات مختلف را بررسی و به مردم گزارش نماید و بایستی فرآیند زمانی درخواست مجوزها و کارهای اداری مختلف مردم، تدوین و به عموم اعلام گردد تا درصورت عدم تحقق، مردم خود نظارت و پرسشگری کنند. توجه به اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از مسائلی است که خوشبختانه دولت و مجلس هردو به آن توجه ویژهای دارند. موانع اشتغال بایستی بررسی و دولت و مجلس بصورت مشترک درجهت آن اقدام نمایند. چون در آستانه ارائه لایحه بودجه 85 به مجلس هستیم، تأکید بر حفظ صندوق ذخیره ارزی و تعیین نرخ ارز براساس نظرات کارشناسی دقیق و جلوگیری از افزایش رشد نقدینگی در کشور و تقسیمبندی اعتبارات بطوریکه صنایع زیربنایی و مادر دچار مشکل نشوند اهمیت دارد. و اما حوزه انتخابیه فردوس، طبس و سرایان که متشکل از سه شهرستان است که هریک در یک استان قرار دارد، لذا بایستی مجلس و دولت محترم در طرح یا لایحه تجمیع یا ساماندهی انتخابات درصورت امکان نسبت به تفکیک این حوزه اقدام نماید. باتوجه به درخواست امام جمعه محترم و شوراها و مردم و اعزام کارشناسان به شهرستان فردوس، وزارت کشور براساس کار کارشناسی، حفظ منافع ملی و حفظ منافع مردم منطقه، الحاق فردوس به خراسان جنوبی را بررسی و نتیجه را اعلام نماید. در منطقه بعلت خشکسالی هشتساله و سرمازدگی سالجاری متأسفانه باغات بسیاری دچار سرمازدگی شدید گردیدهاست و بطور کامل کف بر شده است و سایر باغات نیز مشخص نیست در سال آتی محصولی داشته باشند. لذا بایستی جهادکشاورزی این تهدید را بنوعی فرصت تبدیل نماید و با استفاده از درختانی که درسالجاری در مقابل سرما مقاوم بوده و حتی دارای محصول بودند، خزانه مناسبی تهیه و در کلیه مناطق از این درختان تکثیر گردد و روشهای آبیاری نیز اصلاح گردد. توجه به تغییر الگوی کشت در منطقه و بررسی کشتهای مختلفی که نیاز به آبیاری کمتری دارند و منافع بیشتری برای کشاورزان ایجاد میکنند ضروری است. ایجاد مرکز خرید زعفران در فردوس و سرایان و توجه به نحوه خرید و مشکلات کشاورزان از نکاتی است که میتواند به اجرای بهتر طرح کمک نماید. بعنوان نمونه دریافت هزینه آزمایشگاه از کشاورزان و عدم خرید زعفران دسته را میتوان ذکر کرد. باتوجه به اینکه پنبهکاری در منطقه رواج دارد، عدم توجه به قیمت نهایی محصول پنبه و عدم حمایت از پنبهکاران مشکلات فراوانی برای آنها فراهم کرده است. ایجاد مرکز تحقیقات پنبه در منطقه و استفاده از بذر اصلاح شده میتواند کمک مناسبی به کشاورزان باشد. توجه به نخیلات در شهرستان طبس و پیگیری طرح اصلاح نخیلات میتواند شهرستان طبس را به یکی از نقاط تولید خرمای برتر در کشور تبدیل نماید و این روشی است که در چندسال گذشته امتحان شده و موفق بوده است. توجه به تمدید وام کشاورزان و دامداران در کلیه بانکها در شهرستانهای فردوس و طبس و سرایان باتوجه به تأکید ریاست محترم جمهوری، معاون اول محترم و ریاست محترم بانک مرکزی حتماً بایستی مورد توجه قرار گیرد. باتوجه به اقلیم مشابه و ارتباط بسیار نزدیک مردم شهرستانهای فردوس و سرایان و طبس تسری مصوبات هیأت محترم دولت در خراسان جنوبی به این شهرستانها میتواند قسمتی از مشکلات را مرتفع نماید. اجرای دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر اجرایی شدن پروژه نیروگاه حرارتی، زغالسنگی طبس میتواند سبب ایجاد تنوع در سبد تولید انرژی در کشور گردد. باتوجه به اینکه فردوس و طبس هردو در مسیر تردد و ترانزیت اصلی کشور قرار دارند و بیمارستانهای فرسوده هردو شهر فاقد کارآیی لازم بویژه در مواقع اورژانس میباشد، باتوجه به دستور ریاستمحترمجمهوری میتواند مشکل را حل نماید. متأسفانه علیرغم اینکه بطور مرتب در جادههای مختلف منطقه در اثر وجود پیچهای تند و غیراستاندارد از جمله پیچ مرگ، عدهای جان خود را از دست میدهند ولی پدیده طوفان شن و وجود شنهای روان در جاده و حضور شترهای سرگردان بویژه در جاده طبس ـ یزد حاصلی جز حوادث منجر به فوت و نقص عضو ندارد و بایستی در این مورد چارهاندیشی نمود. اینجانب ضمن تسلیت به خانوادههای داغدار شش دانشآموز معصوم از روستای سرند و مودر و چیرو، در دیهوک، از طرح این موضوع در هیأت محترم دولت تشکر مینمایم و برای پیشگیری از حوادث مشابه امیدوارم که هیأت منتخب وزیران ریاست محترم جمهوری چارهاندیشی نمایند. در آستانه بودجه سال 85 ضمن احترام به نظرات کارشناسی نمایندگان، باید بررسی گردد آیا در این شهرستانها یعنی فردوس، طبس و سرایان پروژه نیمهتمام وجود دارد و در شهرستانهایی که فاقد کمترین امکانات درمانی، ورزشی، تفریحی و صنعتی هستیم آیا عدالت عدم شروع پروژه در این شهرهاست و باید مردم باز نظارهگر اتمام پروژه در سایر شهرهای برخوردار باشند؟ باتوجه به نرخ بیکاری (24) درصد در منطقه، همراهی شرکت گسترش و توسعه صنایع و شرکتهای مختلف دولتی، ضروری است و بایستی صنایع مادر و زیربنایی در شهرستانهای فردوس و سرایان و بشرویه و دیهوک و عشق آباد مطالعه و اجراء گردد. در شهرستان طبس باتوجه به بالاترین ذخیره زغالسنگ که در کشور داراست متأسفانه بعلت عدم وجود کارخانجات ککسازی و قطران در منطقه، زغالسنگ استخراجی بایستی برای فرآوری به سایر شهرستانها انتقال یابد (رئیس ـ آقای امیرحسنخانی! وقتتان تمام است) در پایان مجدداً از ریاست محترم جمهوری درخواست مینمایم باتوجه به درخواست مکرر مردم و دعوت از این عزیز به این شهرها سفر کرده و مردم را خشنود نمایند. والسلامعلیکم و رحمهاللهو برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای میرتاجالدینی هستند بفرمایید. سیدمحمدرضا میرتاجالدینی ـ بسماللهالرحمنالرحیم «الحمدللهربالعالمین والصلاه علی رسول الله و آله الطاهرین الهداه المهدیین سیما مهدی الامه»، «اللهم انطقنی بالهدی و اللهمنی التقوی» مناسبات و رابطه فیمابین علمای اسلام و دولت پدیده نوظهوری نیست که امروزه عدهای به آن حساس شدهاند. در طول تاریخ بخصوص پس از انقلاب، عالمان دین پیوسته تعامل با دولت را بر سه اصل دینمحوری، عدالتخواهی و مردمگرایی مبتنی ساختهاند و هر چه حکومتها و دولتها به این سه اصل نزدیکتر شدهاند رابطه علمای دین نیز نزدیکتر شده است. نه حمایت مطلق و بیقید و شرط از دولت، نه مخالفت بیدلیل و نه بیتفاوتی مسؤولیت گریز را هرگز راه و رسم خود قرار ندادهاند. بلکه نظارت عالمانه و انتقاد مشفقانه و حمایت آگاهانه و مشروط و در یک کلمه تعامل سازنده با دولت، روش و شیوه عالمان دین و روحانیان آگاه بوده و میباشد. روحانیت اسلام و علمای تشیع قبل از آنکه مناسبات رسمی برای خود تعریف کنند بعنوان مرتبطترین افراد به تودههای مردم، زبان گویای آنان در پیگیری مطالبات و بعنوان کارشناسان دین نظارهگر عملکرد دولتمردان جامعه میباشند و سعادت و رستگاری و تعالی جامعه بر وجود و حضور چنین مرزبانانی استوار است و در اندیشه سیاسی امام علی (علیهالسلام) به این حقیقت تأکید شده است «یحتاج الامام الی قلب عقول و لسان قئول و جنان علی اقامه الحق صئول» پیشوا و رهبر به قلبی اندیشمند و زبانی گویا و دلی که بر اقامه حق استوار باشد نیازمند است. پس در یک نظام اسلامی و جامعه دینی جایگاه دانشمندان متفکر، عالمان حقگو و خردمندان بیداردل و حقطلب بس رفیع و ممتاز است که به هیچ بهانهای نباید فضا بر حضور آنان بسته شود. اگر به دنبال توسعه اسلامی در جامعه هستیم و آنرا فرآیند تحول بلند مدت و همه جانبه و ساختاری و کیفی درون نظام میدانیم که نیازهای واقعی رو به گسترش جمعیت را با روش عقلانی و در چارچوب اهداف و احکام اسلام برآورده کند نقش اندیشمندان دینی در این مجال غیرقابل انکار است. توسعه دینمحور زمانی تحقق خواهد یافت که رابطه حاکمان و دولتمردان با عالمان و فرزانگان یک رابطه منطقی، مستحکم و مستقیم باشد. جای بسی تعجب است که عدهای چنین رابطهای را دخالت در شؤونات کشورداری دانسته و آنرا فاقد وجاهت قانونی و منطقی معرفی میکنند و یا عدهای با دامن زدن به پارهای از موضوعات و رواج شایعات آنچنان فضا را تنگ و تیره و تار مینمایند که زمینهای برای اظهار نظر و بیان دیدگاه عالمان دین باقی نماند. اگر در جامعه ما برای دانشمند متفکر و فیلسوف صاحبنظری همچون آیتالله مصباحیزدی فرصت بیان دیدگاههای خود نباشد پس در کجا چنین امکانی بوجود خواهد آمد؟ اگر با نظرات ایشان مخالفید آنرا نقد کنید ما که مطلقانگاری نداریم، اما نقدی عالمانه و کارشناسانه نه غوغاسالاری و جوسازی و ترویج شایعات بیاساس. من هنوز مبنای درست و روشنی برای سخن بعضیها پیدا نکردهام، چرا باید اظهار نظرها ونظریهها و حتی اعلام حمایت از دولت آقای احمدینژاد و هشدار به مخالفتها توسط آیتالله مصباح را بعنوان دخالت در شؤون کشورداری بدانیم؟ کجا و در چه موردی ایشان در امور دولت دخالت داشتهاند؟ کدام توصیهای را که بنظر شما مخالف با قانون اساسی باشد، نمودهاند؟ در انتخاب کابینه کدامیک از وزراء را ایشان به دولت معرفی کردهاند؟ این چگونه سخن گفتن است که میگویید «تداوم مناسبات دولت با ایشان باعث بحران جدی میشود» آیا دعوت به ارزشهای اسلام و آموزههای دینی و عدالتخواهی و عینیت بخشیدن به احکام اسلام در جامعه موجب بحران میشود؟ طبعاً چنین منظوری را ندارید و لکن اگر یکبار دیگر به مجموعه گفتار و سخنرانیهای آیتالله مصباحیزدی مراجعه کنید غیر از این حقایق در مجموعه سخنان ایشان مطلب دیگری یافت نخواهد شد. محور اصلی بیانات ایشان بعنوان عالم اسلامشناس و مجتهد آشنا به مبانی فکری امام، دفاع از احکام و معارف اسلامی، تأکید به دیدگاههای امام راحل و تبیین اندیشه حکومتی امام (قدسسره) و توصیههای مقام رهبری است. عدهای که بزرگترین افتخارشان در عصر دوم خرداد آزادی بیان و ایجاد فضای چندصدایی در کشور بود، چه شده است که اظهار نظر یک عالم دین اینچنین آنان را برآشفته است؟ یکی سخن از بحران در آینده میگوید، دیگری برای آینده انقلاب و نظام احساس خطر میکند، سومی از ظهور جریان ویژهای در انتخابات خبرگان تحذیر میکند. مگر نپذیرفتهاید در نظام انتخاباتی کشور ما هرچه باشد رأی مردم تعیین کننده خواهد بود، دیگر چه باک که مردم در انتخابات خبرگان چه جریانی را انتخاب خواهند کرد، البته ورود زودهنگام جریانهای سیاسی کشور به بحث انتخابات خبرگان امری میمون و مبارک است که حکایت از جایگاه مهم خبرگان داشته و از انتخابات پرنشاط و پویا خبر میدهد، لکن مبنای حرکت و آغاز تبلیغات را به بهانههای واهی و شایعات بیاساس نهادن در شأن جریان سیاسی آگاه نیست. آنچه در همایش هماهنگی و همدلی نیروهای انقلاب در موضوعات انتخابات خبرگان رهبری گذشته است دقیقاً بحثهای علمی و تئوری و تبیین دیدگاههای امام و رهبری و بررسی راهکارهای فعال نمودن انتخابات و هماندیشی درباره سؤالات و شبهات اطراف انتخابات خبرگان بود. در این همایش و جلسات کمیسیونها آنچه که سخنی به میان نیامد بحث از مصادیق و کاندیداهای خبرگان بود. ما از فضای باز برای حضور فعال جریانات سیاسی داخل انقلاب در انتخابات خبرگان استقبال میکنیم و حضور حداکثری مردم در انتخابات بستگی به عواملی دارد که بموقع بحث خواهیم کرد. والسلامعلیکمورحمهاللهوبرکاته (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ تشکرمیکنم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز آقای حسن کامراندستجردی هستند، بفرمایید. حسن کامراندستجردی ـ بسماللهالرحمنالرحیم بحث اول من راجع به مفاسد اقتصادی است، منظور من این است که حکومتیها را افشاء کنند، هر که بود، وکیل بود، وزیر بود، استاندار بود، اینطور نیست که شما بگویید آبروی نظام میرود، خیر، نظام را مردم حفظ کردهاند و بالاسر همه ما هم رهبری است. درواقع اینکه ما اصرار داریم اسامی اعلام شود، آن کسی که باجناقش، عمهزادهاش، خالهزادهاش، داداشش، پسرش را آورده اگر هم نگویید آنوقت خلقالله فکر میکنند پس همه دزد هستند، نه، آن قسمتهایی که محدود هم هستند و دزدند هم به مردم معرفی کنید هم دستشان را قطع کنید. پس درواقع ما دررابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی وقتی میگوییم امام علی (علیهالسلام) با فامیلش که تعارف نداشت، با داداشش، با بهترین مدیرانش که سرکار گذاشته بود میگفت «چرا رفتید سرسفره رنگین نشستید؟» در این کشوری که بعضی روی نداری خودکشی میکنند یا آه در بساط ندارند ما چطور نمیآییم جواب مردم را بدهیم؟ این بحث اول من بود. بحث دوم من راجع به مسائل هستهای است، دست آقای دکتر احمدینژاد درد نکند که واقعاً روحیه ضد استکباری ایشان مشهود است و کلیه حرکات سیاست خارجی او، بنده بعنوان عضو سیاست کمیسیون امنیت ملی تحلیل داشتم و همیشه گفتهام که خیرات و برکات داشته، اما، تقاضای ما این است که الزام آنچه که مجلس تصویب کرده به غنیسازی، دولت نطنز را راه بیندازد. درست است مرکز کارهای تحقیقاتی را دستور دادید حالا (UCF) را هم بگذارید پای حساب ما اصفهانیها که راه انداختیم، اما درواقع توقع ما این است که دولت نطنز را که خواست بحق و مشروع مردم هست و مجلس انقلابی ما این را تصویب کرده است که دولت الزام داشته باشد به غنیسازی، توقع هست که اقداماتی را انجام بدهند که ما بزودی نطنز را راهاندازی کنیم و این خواست دیرینه ملت ایران اسلامی است. مورد سوم که خواستم عرض کنم تشکر از جلسه دیروز بود که جلسه باصفایی بود تا ساعت (10) شب هم طول کشید، دست آقای دکتر حداد هم درد نکند، دست دولت هم درد نکند، ما کمیسیون خارجه هم دو ساعت و نیم با آقای دکتر احمدینژاد جلسه داشتیم و این اولین بار است که در دولت اتفاق میافتد که کمیسیونهای تخصصی با حضور وزراء ذیربط چون وزراء ذیربطمان هم بودند، خیلی بحثهای با حوصله کردیم و خروجی این کار خیرو برکاتی برای کشور دارد که ادامه آن قطعاً میتواند اهداف بلند حضرت امام (رحمهاللهعلیه) و مقام معظم رهبری را عملی سازد. مورد بعد که خواستم بگویم، راجع به پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، اصلاً بحث اصفهان هم نیست، دنیا پذیرفته است که اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شود. دست کمیسیون فرهنگی هم دردنکند، آقای دکتر افروغ و جمع کمیسیون فرهنگی خیلی جاهای اصفهان را دیدند، دیدند یک آزمایشگاه بزرگ میراث است اما متأسفانه بیتوجهی شده است و اشکالات فراوانی دارد این جنبه حیثیتی دارد یک بحث ملی است یعنی بعد از مکه که آن دوره پایتخت جهان اسلام شده اینبار اصفهان انتخاب شده جزو چشمانداز بیست ساله نظام هم هست، از تدابیر مقام معظم رهبری است تلاش برای همگرایی در کشورهای اسلامی. خود این نوعی همگرایی است برای کشورهای اسلامی یعنی قابلیتهای فرهنگیمان را هرچه داریم باید اینجا نشان بدهیم، چه از خوزستان است، چه از آذربایجان است، چه از لرستان است، چه از سیستان است، چه از فارس است درواقع این مکان که مکانیابی شده است در هرجایجای ایران در این آزمایشگاه باید به نمایش بگذاریم برای جهان اسلام که بگوییم ایران اسلامی دارای این دیرینه است، دارای این عظمت است، اسلام این عمق و وسع را دارد و این اسلام است که میتواند پاسخگو باشد. خواهش من این است حالا که کمیسیون فرهنگی بازدید داشته در دستور کار قرار بدهد شورای عالی هم تشکیل شده که اولین جلسه آن با حضور ریاست محترم جمهور تشکیل شد از ریاست محترم مجلس هم خواهش دارم نسبت به این کار ملی که دو سه روز است شروع شده از سال 2006 آغاز شده است و پایان آن یک کار جدی برای نظام بشود، این یک جنبه حیثیتی دارد من از مدیریت استان، آقای بختیاری هم که یک استاندار بسیجی و پرکار است تشکر میکنم که این کار را خوب دارد جلو میبرد. بحث بعدی، ما در بودجه باید قانون اجراء کنیم، گفتهایم (4000) میلیارد تومان از شرکتها صرفهجویی شود، (1000) میلیارد تومان آن گرفته شود (1000) میلیارد تومان هم سرجمع کلبودجه، ما اگر این قانون را اجراء کنیم کسریمان کم است یکبار هم ریاست محترم سازمان مدیریت در شورایعالی نظارت حضور پیدا کرد گفت به من فشار میآورند که از بعضی شرکتها مالیات نگیرم. آقای رئیس سازمان مدیریت! اینجا با صدای بلند عرض میکنم، اگر وکیل به تو فشار میآورد اسمش را بگو، اگر وزیر است، اگر دولتی است، اگر حکومتی است، هرکس به شما فشار میآورد که از این شرکتها شما مالیات درست نگیرید باید اسمشان را ببرید، چرا ما نبریم؟ عین همان که من گفتم در مبارزه با مفاسد اقتصادی باید اسمشان را برد اینجا هم باید گرفت. ما باید قانون اجراء کنیم، آنهایی که مانع اجرای قانون هستند که ما درواقع (4000) میلیارد تومانمان را صرفهجویی کنیم برای آن (1000) میلیارد تومان، (1000) میلیارد تومان را هم سرجمع، بعد اگر نکنیم کسری بیاوریم و بعد کسریمان هم زیاد باشد این اشکال دارد. همه ما بایستی که اجرای قانون را انجام بدهیم. (رئیس ـ آقای کامران! وقتتان تمام است) من پایان وقتم هم خواستم خواهش کنم فعلاً اینهایی که رفتند مکه دست دولت درد نکند، ممنوع کردند، سه قوه حق ندارند حتی یکنفر حج مستحبی بفرستند. حج واجب اشکال ندارد. وکیل بود، قاضی بود، مدیر بود، چطور پرونده مردم را یکماه باید بخواباند و یک آقایی برود روحانی کاروان بشود؟ این نه نظر امام (رحمهاللهعلیه) بود، نه نظر مقام معظمرهبری است. از سه قوه حق ندارند حتی یکنفر به حج مستحبی برود! وکیل بود، وزیر بود، دولت بود، قاضی بود، انشاءالله که همه شما موفق باشید و حوصله و سعه صدر هم داشته باشید. برمحمدو آل محمد صلوات. رئیس ـ اللهمصلعلیمحمدوآلمحمد. تشکر میکنم (همهمه نمایندگان) 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری رئیس ـ بسماللهالرحمنالرحیم همانطور که در اخبار هم دیدید و شنیدید روز گذشته اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. همه ساله در سالگرد تأسیس این شورا این دیدار برگزار میشود و مقام معظم رهبری بعضی مطالب اساسی را به شورایعالی انقلاب فرهنگی یادآوری میکنند. بنده از آنجهت که از آغاز تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی با آن ستاد همکاری نزدیک داشتم و در سالهای اخیر هم چه به اعتبار حقوقی چه به اعتبار حقیقی در این شورا حضور داشتهام لازم میدانم به اهمیت این شورا در مجلس اشاره کنم. در باب اهمیت و ضرورت شورایعالی انقلاب فرهنگی همین بس که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. امام بزرگوار ما دستپرورده یک فرهنگ مستقل بود و کشور ما با تاریخ دیرینه و با جغرافیای حساس خود با اعتقاد اسلامی مردم و با ملیت ایرانی، صاحب یک هویت فرهنگی مشخص و ممتاز است. همین هویت فرهنگی به ملت ایران توانایی بخشید تا در جهان پرآشوب امروز در یک انقلاب موفق شود و نزدیک به (30) سال از این انقلاب با تکیه بر این هویت الهی دفاع کند. ایـن واقعیـت را از یکـسو در نظر بگیرید و از سوی دیگر به این واقعیت توجه کنید که در حال حاضر سلطهگران و کسانیکه می خواهند جهان را دراختیار بگیرند در درجه اول تهی کردن ملتها از هویت خودشان را هدف و مقصود قرار دادهاند و با انواع وسایل با فرهنگهای مستقل مبارزه و مخالفت میکنند. از ماهواره و اینترنت و کتاب و هنر و انواع وسایل مخصوصاً استفاده میکنند و نسل جوان ملتها را هدف قرار گرفتهاند تا آنها را از خود بیگانه کنند. در چنین شرایطی شورایعالی انقلاب فرهنگی بعنوان یک مرکزی برای سیاستگذاری در این مصاف حساس فرهنگی جایگاهی بسیار مهم دارد. مقام معظم رهبری در صحبت بسیار ارزشمندی که روز گذشته در جمع اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی ایراد فرمودند به نکات مهمی اشاره کردند که من بعضی از آنها را برای توجه نمایندگا ن اینجا بازگو میکنم. ایشان شرایط فعلی دولت و مجلس و قوای سهگانه و رابطه آنها را با شورای عالی انقلاب فرهنگی شرایط مناسبی دانستهاند و تأکید داشتند که باید از این شرایط استفاده شود و تأکید داشتند که آثار اجرایی مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی باید در دستگاهها منعکس شود. نظر امام راحل هم در تأسیس شورایعالی انقلاب فرهنگی این بوده که باید آثار بر مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی مترتب باشد و ایشان فرمودند فلسفه وجود یا حضور رؤسای قوای سهگانه در شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که مصوبات این شورا به تأثیر بیفتد. مخصوصاً اشاره کردند که در دوره چشمانداز (20) ساله ما باید برای تربیت جوانان و ویژگیهای فرهنگی جوانان در پایان این دوره برنامه داشته باشیم و نقشه کلان مهندسی فرهنگی باید ترسیم شود. شورایعالی انقلاب فرهنگی باید به رصد فرهنگی کشور بپردازد و راهکارهای تحقق اهداف فرهنگی را پیدا کند. بر جذب بیشتر همکاری نخبگان و دانشگاهیان با شورایعالی انقلاب فرهنگی تأکید کردهاند، نوسازی نظام آموزشی کشور را خواستار شدند و بر توسعه علمی کشور مثل گذشته تأکید کردند، آن جنبش نرمافزاری و نهضت علمی را یادآوری کردند وصریحاً فرمودند که من عمیقاً باور دارم که مشکلات کشور بدون پیشرفت علمی حل نخواهد شد و نظریهپردازی و تولید علم را بویژه در علوم پایه و علوم انسانی مهم دانستهاند. برای تنظیم درست ورودی و خروجی دانشگاهها از نظر کمیت و کیفیت تأکید کردند و به نکته خاصی هم اشاره کردند آن بازیهای رایانهای بود که از سوی کشورهای سلطهگر غربی خصوصاً آمریکاییها طراحی میشود تا جوانهای کشورها را در این بازیهای رایانهای برای دشمنی بیشتر با ملتهای مستقل تشویق و تحریک کنند. ایشان فرمودند که باید در کشور ما برای مقابله با این حرکات فرهنگی که درقالب بازیهای رایانهای تبلیغ میشود یک مؤسسهای تأسیس شود و مقابله به مثل کنند. درمورد دانشجویان ایشان متذکر شدند نباید در دانشگاهها رفتاری باشد که دانشجویان، مخصوصاً در ورود به دورههای تحصیلات عالی و تکمیلی احساس تبعیض کنند و ایشان به توجه به دانشجویان خارجی که در دانشگاههای ما درس میخوانند اهمیت دادند. نکات مهم دیگری هم در بیاناتشان بود که میتوانید در رسانهها ملاحظه کنید. بهرحال ما خوشوقتیم که مجلس آمادگی همهگونه همکاری با شورایعالی انقلاب فرهنگی را دارد ما به وظیفه خودمان عمل میکنیم شورا هم به وظیفه خودش و مطمئنیم همکاری این دو نهاد معتبر در کشور به سود فرهنگ و به سود استقلال و به سود انقلاب کشور خواهد بود. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ من تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود و چاراویماق به وزیر محترم بازرگانی درخصوص تسریع در اجرای طرح سیلوی هشترود باتوجه به آغاز آن از سال 75. ـ خانم فاطمه آجورلو نماینده محترم کرج و اشتهارد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص انتقال محل عوارضی کرج ـ قزوین به خارج از شهر. رسیدگی به راههای کرج بخصوص راههای روستایی در جاده چالوس و اشتهارد باتوجه به قطع ارتباط آن با شهر بعلت بارش برف در زمستان. ـ آقای حسن سلیمانی نماینده محترم کنگاور، صحنه و هرسین به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص تسریع در اجرای طرحهای تلفن روستایی حوزههای انتخابیه و به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در تأمین تجهیزات مورد نیاز بیمارستانهای صحنه، کنگاور و هرسین و تسریع در شروع عملیات اجرایی بیمارستانهای صحنه و کنگاور. ـ آقای ابوالقاسم مختاری نماینده محترم زابل به وزیر محترم امور خارجه درخصوص پیگیری حقابه رودخانه هیرمند از افغانستان. ـ آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به رئیسجمهور محترم درخصوص تسریع در تکمیل و تجهیز و بهرهبرداری از طرحهای احداث سالنهای ورزشی شهرهای صالح آباد، لالجین، گلتپه، شیرینسو، کبودرآهنگ و بهار. ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم نیرو درخصوص رفع مشکلات سد کلان ملایر و روشنایی معابر روستاها و افت ولتاژ اکثر روستاها و مسائل مرتبط با آن. ـ آقـای بهـمن محمـدیاری نمـاینده محـترم تـالش و ماسال و رضـوانشـهر به وزیر محتـرم بازرگانی درخصوص تأسیس اداره بازرگانی در شهرستان ماسال. ـ آقای ارسلان فتحیپور نماینده محترم کلیبر و هوراند به وزیر محترم جهاد کشاورزی درخصوص پاسخ به استمداد دامداران و عشایر و جلوگیری از ورشکستگی دامداران و عشایر دامدار. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور به دستگاههای ذیربط در برخورد قاطع و عالمانه با مفاسد اجتماعی بخصوص بدحجابی و رسیدگی به قتلهای زنجیرهای اخیر. ـ آقایان:رضا رحمانی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، رمضانعلی صادقزاده نماینده محترم رشت، ارسلان فتحیپور نماینده محترم کلیبر و هوراند، کریم غیاثیمرادی نماینده محترم شبستر، سلمان خدادادی نماینده محترم ملکان به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص رفع معضل