بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و چهل و ششم(146) 10 مهرماه 1384 هجریشمسی 27 شعبـان 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم1385 ـ 1384صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه دهم مهرماه 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدجاسم ساعدی، علیرضا زاکانی، حسین آفریده و اسدالله تابع.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تبریک نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت فرارسیدن سال جدید عبری «روش هشانا».6 ـ تذکر آییننامهای آقایان: اکبر اعلمی، سیدنظام مولاهویزه و سیدمحمد میرمحمدی نمایندگان محترم تبریز، دشت آزادگان و قم.7 ـ ادامه رسیدگی به لایحه یکفوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380.8 ـ اعلام وصول یک فقره طرح.9 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.10 ـ اعلام ختم جلسه و تـاریخ تشکیل جلسه آیـنده. «جلسه ساعت هشت و نوزده دقیقه به ریاست آقای محمدرضا باهنر «نایب رئیس» رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه نایب رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 205 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و چهل و ششم روز یکشنبه دهم مهرماه 1384 هجریشمسی مطابق با بیست و هفتم شعبان 1426 هجریقمری: 1ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یکفوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 مجلس شورای اسلامی. 2 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح یکفوریتی استفساریه ذیل بند «ج» تبصره (6) قانون بودجه سال 1384 کل کشور. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید نایب رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 57 ـ 52 از سوره مبارکه «زمر» توسط قاری محترم آقای جعفر فردی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمأَوَ لَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ * قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ * وَ أَنِیبُوا إِلى رَبِّکُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ * وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ بَغْتَهً وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ * أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) نایب رئیس ـ طیبالله، تشکر میکنیم از جناب آقای فردی که با قرائت زیبای خود جلسه را معطر کردند. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدجاسم ساعدی، علیرضا زاکانی، حسین آفریده و اسدالله تابع نایب رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ جناب آقای سیدجاسم ساعدی نماینده محترم شوش. ـ جناب آقای علیرضا زاکانی نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای حسین آفریده نماینده محترم شیروان. ـ جناب آقای اسدالله تابع نماینده محترم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای ساعدی بفرمایید. سیدجاسم ساعدی ـ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و أنرابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقه بعزِّ قدسک» عرض ادب میکنم به ساحت مقدس آقا امام زمان (عجلالله تعالی فرجهالشریف) و مقام معظم رهبری، به روح بلند شهیدان والامقام و روح ملکوتی حضرت امام راحل (رضواناللهتعالیعلیه) درود میفرستم. همچنین به همکاران ارجمندم، نمایندگان محترم ملت بزرگ ایران سلام عرض میکنم. آغاز سال تحصیلی را به همه دانشآموزان و دانشجویان عزیز تبریک میگویم که بحق آیندهسازان این کشور هستند و چشم امید همه ما به آنهاست و برای اساتید ارجمند و معلمان گرامی آنان نیز آرزوی توفیق و سرافرازی دارم. همانطوریکه این عزیزان میدانند بحمدالله این زمینه مهیا شده که مجلس هفتم و دولت جدید برای حل معضلات عرصه تعلیم و تربیت گامهای مؤثری بردارند که انشاءالله در آیندهای نزدیک با تلاش کمیسیونهای تخصصی مجلس و لوایحی که دولت محترم تقدیم خواهد کرد، شاهد ظهور این اراده خواهیم بود. متأسفانه طی دو هفته اخیر مشکلاتی برای ادامه فعالیتهای صلحآمیز هستهای کشور ما پیش آمده که با واکنشهای متفاوتی توسط کشورهای مستقل جهان مواجه گردید. البته برخورد مزدورانه و مزوّرانه کشور انگلیس باعث ایجاد اختلاف در بین کشورها شد. این کشور از سالها قبل کینه کهنهای از مردم قهرمان ایران در دل سیاه خود دارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز در هر فرصتی که بدست آورده است، چنگ و دندان نشان داده است، اما بحمدالله با درایت مسؤولین محترم نظام و وحدت کلمه مردم، همیشه ناکام مانده است. شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی و کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه خیلی خوب میدانند که جمهوری اسلامی ایران بدنبال تولید سلاح اتمی نیست، اما با اتکاء به دانشمندان جوان و اراده راسخ سیاستمداران خود، فناوری هستهای را بدست آورده و حداکثر میخواهد به چرخه سوخت اتمی برسد. دنیا باید بداند صدور قطعنامهای کاملاً سیاسی و فاقد مبنای حقوقی علیه ایران، زنگ خطر را برای همه کشورهای مستقل بصدا درآورده است. به همین دلیل مقاومت کشور جمهوری اسلامی ایران دربرابر یک مصوبه غیرحقوقی بنفع همه کشورهای بیطرف و درحال توسعه خواهد بود. البته مقامات دولتی ما برای کنترل احساسات ملت بزرگ ایران ناچارند که در نحوه برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با کشور انگلیس تجدیدنظر کنند و برای یافتن یک راهحل دیپلماتیک برای پرونده هستهای ایران نیز تلاش مضاعف داشته باشند. توجه و رویکرد خوبی که دولت جدید و رئیسجمهور محترم درخصوص بخش کشاورزی دارند، قابل تقدیر و تشکر است. یقیناً تأکید بر اجرای طرحهای کشاورزی علاوه بر رونق اقتصادی کشور باعث ایجاد اشتغال مولد و پایدار خواهد بود. احداث شبکههای آبیاری و زهکشی زیر سدها از اولویتهای کشور ماست و توجه به آن تمام سرمایهگذاریهای انجام شده برای احداث سدها که خود از افتخارات عمرانی کشور عزیز ماست را به بازدهی اقتصادی میرساند. بلکه باعث شکوفایی بخش کشاورزی و قدمی جدی برای حل مشکل اشتغال جوانان این مرز و بوم خواهد بود. موضوع مهم دیگری که جناب آقای دکتر احمدینژاد همیشه بر آن تأکید داشته است، کاهش نرخ سود و کارمزد تسهیلات بانکی بخش کشاورزی است که ما بعنوان یک اتفاق مبارک به آن نگاه میکنیم. این اقدام باعث تشویق سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن خواهد شد. شرکت قند دزفول تا چند سال قبل که زیرنظر وزارت صنایع اداره میشد، یکی از شرکتهای فعال و سود ده شهرستان شوش بوده است، متأسفانه پس از واگذاری به بخش خصوصی، سیر قهقرایی طی کرده و طی دو سال اخیر کاملاً تعطیل شد. بیتدبیری مالک جدید این شرکت و بیتجربگی مدیران آن باعث شد که جدیدترین و بزرگترین کارخانه چغندری ایران به یک شرکت ورشکسته تبدیل گردد و علاوه بر بیکار شدن بیش از (400) نفر از کارگران باتجربه و پرتلاش، متأسفانه بیش از (8) هزار هکتار کشت چغندرقند در منطقه شمال خوزستان که اشتغال زیادی را ایجاد میکرد، کاملاً از بین رفته و تعطیل گردید و چندهزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آن نیز از بین رفت. اکنون از رئیسجمهور محترم تقاضا دارم برای فعال شدن این واحد اقتصادی بسیار مهم و حل مشکل کارگران و کشاورزان این منطقه به وزارتخانههای صنایع، اقتصاد، جهادکشاورزی و اطلاعات دستور بدهند که کمیتهای را با اختیارات ویژه تشکیل داده و این شرکت را مجدداً به دولت مسترد نمایند. شهرستان شوش یکی از شهرستانهای مذهبی، فرهنگی و باستانی کشور ماست که متأسفانه علیرغم پیگیریهای زیاد اینجانب و مسؤولین محلی برای بازسازی بقعه متبرکه حضرت دانیال نبی (علیهالسلام) و یا توجه به آثار تاریخی و منحصر به فردی همچون چغازنبیل، متأسفانه هیچ پاسخ مثبت یا اقدام قابل ذکری از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشاهده نکردیم و یکی از دهها قولی که به ما دادند هم عملی نشد. از دولت جدید این انتظار را دارم که باتوجه به استعدادها و زمینههای واقعی باستانی و گردشگری، بودجهها را تخصیص دهند و در این قبیل کارهای تخصصی و زیربنایی بطور دقیق اقدام نمایند و تجربه ناموفق مسؤولین قبلی را تکرار نکنند. این شهرستان از لحاظ عمرانی با مشکلات جدی و عمده مواجه است: الف ـ با کمبود شدید فضای آموزشی در مقطع راهنمایی و دبیرستان خصوصاً برای دختران روستایی مواجه هستیم و یکی از معضلات آموزش و پرورش ماست که علیرغم ساخت چندین مدرسه در مناطق روستایی و شهری کماکان با این مشکل دست به گریبان هستیم. ب ـ آبرسانی به مناطق روستایی از مشکلات طاقتفرسای روستاهای شوش و بخش شاوور است که علیرغم شروع چند پروژه بزرگ مجتمعهای آبرسانی در بخش شاوور و غرب کرخه متأسفانه هم بدلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب و مهمتر از آن بعلت ضعیف بودن پیمانکاران با مشکل فنی مواجه هستیم و پیشرفت فیزیکی قابل قبولی در این پروژههای مهم و حیاتی مشاهده نمیشود. ج ـ توسعه شبکه برق روستایی نیز از مشکلات ماست. روستاهای شهرستان شوش بدلیل وظیفه مهم کشاورزی و دامداری از روستاهای پر رونق استان خوزستان است. به همین دلیل این روستاها با توسعه فضای مسکونی مواجه هستند و برای منازل جدیدالاحداث به توسعه شبکه برق نیاز مبرم داریم. د ـ جادههای روستایی که برخی از آنها از (3) سال قبل شروع شدهاند، در نقاط مختلف روستایی دور افتاده و محروم شوش نیمهتمام ماندهاند و بدلیل عدم تخصیص بودجههای مصوب به حال خود رها شدهاند. اگر اولویت طرحهای نیمهتمام در بودجههای سنواتی دقیقاً رعایت میشد، نباید شاهد چنین طرحهای نیمهتمام در شهرستان شوش باشیم. بیکاری جوانان شوش از همه مشکلات سنگینتر و ناگوارتر است. این شهرستان که از لحاظ آب و خاک و تولیدات متنوع کشاورزی جزو چند شهرستان اول کشور است، متأسفانه علیرغم وجود چندین هزار هکتار زمین قابل کشت، بدلیل عدم احداث شبکههای آبیاری موردنیاز که در زیر سد عظیم کرخه قرار دارد، با خیل جوانان بیکار مواجه است که روزبه روز بر تعداد آنان افزوده میشود و ما پاسخ مناسبی برای تقاضای اشتغال آنان نداریم. از وزارت کشور و تقسیمات کشوری و استانداری خوزستان درخصوص پیگیری تصویب یک بخش جدید در شهرستان شوش تحت عنوان نام پرافتخار فتحالمبین تشکر میکنم. همچنین از تبدیل شدن روستای حر ریاحی به شهر جدید حر تشکر میکنم و به اهالی محترم این شهر جدید تبریک عرض مینمایم. امیدوارم باتوجه به پیگیریهای انجام شده برای شهر شدن روستای پرجمعیت شاوور و آماده شدن پرونده آن برای طرح درکمیسیون سیاسی دولت محترم، این روستا هم بزودی به شهر تبدیل گردد. توجه رئیسجمهور محترم و ریاست محترم قوه قضاییه را به مشکل بزرگی که شبکههای منحرف اقتصادی برای مردم خوزستان بوجود آوردند، جلب میکنم و از این بزرگواران تقاضا میکنم برای جلوگیری از توسعه این فتنه و درگیریهای احتمالی طایفهای، راهحل عاجلی برای آن بیندیشند. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته نایب رئیس ـ خیلی ممنون و متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای علیرضا زاکانی هستند، بفرمایید. علیرضا زاکانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت یکایک نمایندگان محترم مردم و مردم عزیز ایران اسلامی. هفته دفاع مقدس یادآور حماسه بزرگ ملت مسلمان ایران در (8) سال مقاومت دربرابر تهاجم نظام سلطه جهانی و تجلیبخش فرهنگ عاشورایی درقالب تفکر و فرهنگ بسیجی گذشت. درود بیکران الهی بر شهداء، جانبازان، آزادگان و امام عزیزمان که سرمایه خویش را در طَبَق اخلاص نهادند تا امروز ما با افتخار زندگی کنیم و پر امید راه سازندگی و پیشرفت مادی و معنوی کشور را دنبال نماییم. نیاز امروز درسآموزی از دوران عزتبخش دفاع مقدس و انتقال روحیه خودباوری و فداکاری درتحقق اهداف انقلاب است. آغاز سال تحصیلی بر همه دانشآموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید مبارک باد. امید است محصول تلاش آنان ساختن انسانهای عالم و عامل از یکسو و تشدید نهضت تولید علم قرار گیرد. هفته نیروی انتظامی را بر همه رادمردان حافظ امنیت جامعه تبریک عرض میکنم. چه زیبا فرمود پیامبر عظیمالشأن اسلام که: صحت و امنیت دو نعمت الهی و سرآمد آنان است. قال علی (علیهالسلام): «رحمهالله امره قد علم قدره» رحمت خدا بر کسی یا کسانی باد که جایگاه و منزلت خویش را باز شناسند. (27) سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی میگذرد، کارهای بسیار زیادی انجام گرفته و کاستیهای فراوانی نیز مشهود میباشد. کارنامه انقلاب قابل قیاس با کارنامه انقلابهای بزرگ جهان مثل انقلاب 1789 فرانسه، انقلاب اکتبر 1917 روسیه و یا انقلابی از جنس انقلاب اسلامی (انقلاب الجزایر) نیست. دورانهای پنجساله، جابجایی قدرت در فرانسه و قتل و غارت و ترس و وحشت آن، دیکتاتوری سیاه استالین بجای حکومت تزارها و کشتار چندصدهزار نفری در بعضی از سالیان آن و یا بازگشت استعمارگران در الجزایر و عدم تحقق خواستههای رهبران انقلاب کجا و شرایط و بالندگی روزافزون ایران اسلامی کجا. بیشک این توفیقات ریشه در انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و وحدت کلمه مردم عزیزمان در پیروی از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظممان داشته و دارد و رمز بقاء نیز حرکت در همین مسیر میباشد. امروز بیش از هر زمانی نیاز به نقد منصفانه گذشته است تا با واکاوی دورانهای آن از کامرواییها و منشاء آن بهرهگرفته و چشم بر ناکامیها گشوده و عوامل و عناصر آن را بازشناسی کنیم. ضرورت این نقد و عبرتآموزی از آنجهت است که در زمانه کنونی ملت ایران دارای یک رسالت تاریخی است، در راستای تحقق اهداف بعثت انبیاء و زمینهسازی ظهور کبری مسؤولیت خطیر ساختن جامعهای الگو بر پایه نظام ارزشی اسلام برعهده ماست و این افتخار و مسؤولیتی بس عظیم و شایسته است که جز در سایه ایمانی عمیق و تلاشی آگاهانه و صادقانه میسر نخواهد گشت. نگاهی عمیق و ژرف به بیش از ربع قرن گذشته درسهای زیادی را نصیب ما مینماید و ضمن اثبات حقانیت انقلاب اسلامی و تکیه بر توفیقات آن، باید عوامل نشیبها و کاستیزای آن را باز شناسیم. عدهای تلاش مینمایند اشتباهات افراد، گروهها و یا متدها و الگوهای بکارگرفته شده در گذشته را بهپای دین و رسالتمندی آن در عرصه اجتماع بنویسند و با زیرکی دین را عقیم و بیمسؤولیت در ساختن جامعه بدانند. لذا باید بکوشیم ایدئولوژی خویش را پیراسته از اتهامات، منشاء و کانون، امیدبخش سازیم و برپایه آن جامعهای الگو و نمونه بنا سازیم. بهرحال دهه اول انقلاب با تأکید بر ارزشها و دفاع از کیان این مرز و بوم و دو دوره سازندگی و اصلاحات گذشت و (26) سال از عمر انقلاب در این ایام حامل کامرواییهای بسیار و ناکامیهایی بود که با تکیه بر تجربه آن باید دوره اصولگرایی را به انجامی مطلوب رساند. براستی اصولگرایی چیست و اصولگرا کیست؟ امروز بحمدالله به همت و اراده مردم ایران نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارگزاران دولت و خدمتگزاران قوه قضائیه با شعار اصولگرایی بر مسند تکیه زدند و فرصتی فراهم آمده تا به محک آزمون ادعای خویش را ثابت نمایند. گرچه فرصتها کم است و زودگذر، اما باید غنیمت شمرد و به دور از شعارزدگی عملگرایی معقول و هدفمند را پیشه کرد که امامالمتقین فرمود: «الفرصت تمر مرالسحاب فنتهزو فرص الخیر». فرصتها را باید دریافت و همت به انجام وظیفه و تکلیف گماشت. اقبال عمومی مردم به داعیهداران اصولگرایی در (3) سال گذشته نمایانگر خواست قلبی و تأکید مردم ما بر آرمانها و اصول انقلاب میباشد. مراد از اصولگرایان جریانی میباشد که به (4) اصل اسلام، نظام جمهوری اسلامی، خط امام خمینی (حضار صلوات فرستادند)، ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب اعتقاد داشته و آنها را درطول هم میشمارند. اعتقاد و ایمان به امکانپذیر بودن اجرای آموزههای دینی در ساحت فرد و اجتماع داشته و اعتقاد و پایبندی به رعایت اصول و ارزشهای دینی در تمامی کنشها و رفتارهای اجتماعی دارند. پایههای خویش را بر عقلانیت و معنویت نهاده و تلاش خود را معطوف به تحقق عدالت مینمایند. یعنی بدور از تحجر با تکیه بر بنیانهای دینی و بکارگیری روشها و اصولی که عقل بشری بر آن بنیان نهاده، میکوشند با ایجاد توازن در همه شؤون جامعه و با تقسیم عادلانه فرصتها و امکانات، شرایط مطلوب جامعه نمونه را فراهم آورده و منزلت آحاد مردم را پاس دارند و با تکیه بر عمل صالح بدور از ریا و مردمفریبی پایههای معنویت را در جامعه مستحکم نمایند. اصولگرایان به باور و داوری افکار عمومی خود را ملزم به تبعیت از نتایج حاصله از قضاوت مردم متجلی در آراء آنان میدانند. قدرت را به منزله جایگاه خدمت دانستن و خدمت صادقانه به مردم را گفتمان اصلی خویش قرار دادن، به همراه تأکید بر وفاق و همگرایی نیروهای انقلاب و توجه به وحدت کلمه و اتحاد آحاد ملی، مشی اساسی آنان بوده و وفای بعهد و تعهد به شعارها و برنامهها را وظیفه خویش میشمارند. تأکید بر توسعه عدالتمحور، مردمسالاری دینی، آزادی و حقوق شهروندی و توجه به شایستهسالاری، گردش نخبگان، جوانگرایی داشته و دوری از تمامیتخواهی، باندبازی و تبارگرایی را بر خود فرض میدانند. دقت نظر و عدم اغماض در اصلاح سیاهیهای جامعه و برخورد درست و اساسی با فقر و فساد و تبعیض، سرلوحه کارشان بوده و اهتمام در بکارگیری مدیران شجاع، دیندار، مردمدار و سادهزیست دارای دانش، تخصص و تجربه کافی را باور داشته، تمام همت خویش را صرف پیشرفت همهجانبه ایران اسلامی مینمایند. در معادلات جهانی نیز باتوجه به منافع ملی و تأکید بر عزت، حکمت، مصلحت، روابط و مناسبات خود را با دنیای خارج برقرار نموده... (نایب رئیس ـ آقای زاکانی! وقت شما تمام است، جملهتان را تمام کنید) بدنبال کاهش دشمنان و افزایش دوستان در عرصه بینالملل در رویکردی راهبردی بعنوان کانون بیداری اسلامی، توجه به مظلومان بویژه مسلمانان را برای خود بعنوان یک اصل اساسی درمقابل تقابل منطقی با زیادهخواهیهای نظام سلطه میدانند و موازنه قدرت را با نگاهی متعادل به سرمایههای ملی و فرصتهای جهانی دنبال میکنند. نتیجه کلام اینکه اصولگرایان بدنبال تحقق شعارها و آرمانهای انقلاب، اصولگرایی در اندیشه و نوگرایی در روش و همگرایی در عمل را بعنوان اصول اساسی خود بر میشمرند و امید است که داعیهداران کنونی آن در قوای سهگانه بتوانند کارنامه درخشانی را از خود در عملی نمودن به این نکات اساسی که خواست ملت عزیز است، بجای گذارند. والسلام علیکم و رحمهالله نایب رئیس ـ متشکر، طیب الله، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (حاجی بابایی) ـ ناطق بعدی جناب آقای حسین آفریده هستند، بفرمایید. حسین آفریده ـ بسم الله الرحمن الرحیم اعیاد گذشته ماه شعبان و فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک عرض مینمایم. به یقین کشور ما درشرایط بسیار حساس و دشواری قرار گرفته است که بسا کمترین خطای تصمیمگیران و سیاستمداران آن در تحلیل درست قضایا مالاً اتخاذ تصمیم صواب و حکیمانه، پیامدهای ناگوار و پیشبینی نشدهای را در پی داشته باشد. از یکسو با قطعنامهای ناعادلانه، عاری از منطق حقوقی و با رویکردی کاملاً سیاسی و زورمدارانهای مواجه هستیم که ما را از دستیابی به حقوق مسلم خود محروم کرده است و از سویی بسا با انگیزه پافشاری بر مواضع اصولی و شتاب ورزی، کشور به ورطه چالشها و بحرانهای بزرگ بیفتد که هزینههای گزافی را بر دولت و ملت ایران تحمیل نماید. از این روی در موقعیت بسیار خطیر کنونی، خویشتنداری، خردورزی، آیندهنگری، همهجانبهنگری و صیانت از منافع ملی و مصالح عمومی ایجاب میکند که بدور از احساسات، هیجانات و التهابات، راهی را رفت که براساس منطق عقلانی، هزینه و فایده و سود و زیان و مآلاً بنفع کشور و مردم تمام گردد و خدای ناکرده نسل امروز و فردا مجبور نباشد تاوان خطای استراتژیک ما را پرداخت نماید. در این گفتار کوتاه به نکاتی چند در این باره اشاره میگردد: 1 ـ متأسفانه گام نخست و اقدام اشتباه دولت جدید، تغییر زودرس تیم مذاکرهکننده هستهای ایران بوده است. جای سؤال است درحالیکه تمامی کابینه دولت و وزراء، تعیین نگردیده بودند، چه مصلحت عاجلی در تعویض کسانی بود که امروز به دلیل آن، بخش زیادی از سوابق مذاکرات و توافقات نانوشته، تجارب حاصله و اعتمادی که بمرور کسب گردیدهبود به یکباره از دست رفتهاست و ناچار باشیم همهچیز را از نو آغاز نماییم. آیا جز این بود که مذاکرات فشرده و مستمر (2) سال گذشته با رویکردی غیرجناحی که کمترین دستاورد آن تاکنون حفظ نظام و گرفتار آمدن به چالشهای ناخواسته بوده است؟ 2 ـ برخی از دولتمردان و تیم هستهای جدید به زعم اینکه گذشتگان، راه انفعال، وادادگی، امتیازدهی و حتی خیانت را در پرونده هستهای کشور پیمودهاند، ادبیات تهاجمی را سرلوحه کار خود قرار دادهاند و دائماً بر تنور تهدید و ارعاب دیگران دمیدند که ناگفته پیداست در دنیای امروزین با مشی و ادبیات بیگانه با عرف دیپلماسی نمیتوان انتظار حصول نتایج از مذاکرات دیپلماتیک داشت و شاید این نگاه نیز محصول بیتجربگی آنان باشد. بگذریم از اینکه بیاعتبار کردن مذاکرات گروهی که در گذشته بنام ملت ایران بپای میز مذاکره مینشستند به بیاعتمادی بینالمللی به گروه جدید نیز میانجامد. 3 ـ مذاکرهکنندگان جدید هستهای ایران که خود را فارغ از تجارب و اندوختههای پیشینیان میدانستند بجای ارائه ابتکار و ایدهنو در مذاکرات هستهای و بویژه با کشورهای اروپایی، سیاست گردش به بلوک شرق را پیشه کردهاند و بویژه به حمایت کشورهایی مانند هند، چین و روسیه چشم دوختهاند که البته این رؤیا تحقق نیافت که امید است حداقل درس آن دل نبستن به کمک آنان در آینده باشد و این در حالی بود که با تبلیغ طرح نو ریاست محترم جمهور برای حل بحران هستهای کشور انتظار برداشتن گامهای جسورانه و مؤثر در این ماجرا میرفت که بنبست شکن باشد ولی معالوصف چه زود سرنوشت این پرونده به بنبست کشانده شد که برونرفت از آن سخت، دشوار شدهاست. 4 ـ روند مذاکرات هستهای ایران بدلیل نداشتن استراتژی امنیت ملی و تعقیب منافع ملی تاکنون مثمر ثمر نبوده است. بهردلیل ما بدلیل فقدان موضوعشناسی، محل مناقشه و نزاع را بخوبی نشناختیم و یا خود را به غفلت و تغافل زدیم (نایب رئیس ـ وقت شما تمام است) مشکل فعالیت هستهای ایران خیلی مربوط به امور فنی و حقوقی نیست که تنها بدنبال رفع ایرادات فنی و حقوقی باشیم، کیست که از برخوردهای دوگانه آمریکا و متحدانش با تأسیسات هستهای اسرائیل و سایر کشورها بیخبر باشد؟ پرونده هستهای ایران یک موضوع و مقوله کاملاً سیاسی شده است که باید راهکارهای سیاسی هم برای آن یافت و هیچ مسیر دیگری نتیجهای مانند گذشته در بر نخواهد داشت. 5 ـ در شرایط خطیر کنونی متأثر از تصویب قطعنامه ناعادلانه علیه ایران، خطر تصمیمات احساسی و تند و خسته شدن از ادامه مذاکرات ما را بیش از پیش تهدید میکند. به یقین عدول از موافقتنامههای (نایب رئیس ـ وقت شما تمام است) بینالمللی و قطع مذاکرات با آژانس بینالمللی انرژی اتمی، خواسته آمریکا و مخالفان ملت ایران است و بهترین بهانه را برای دستیابی به اجماع جهانی علیه کشور فراهم میآورد. در تعاریف سیاست آمده است که: «سیاست هنر بتعویق انداختن چالشها و جنگهاست»، لذا باید ضمن بازنگری سریع در استراتژی خود، شجاعانه در دیپلماسی هستهای تحول بوجود بیاوریم و راهکارهای واقعبینانهتری را اتخاذ نماییم. درست است که اروپا به تعلیق دائمی غنیسازی اصرار میورزد و ایران به برخورداری از حق مسلم خود، اما هیچ چیز در مناسبات جهانی دائمی نیست و ایران میتواند با پشت سر گذاشتن بحران کنونی از تغییرات آینده بهره بگیرد. والسلام نایب رئیس ـ متشکر، خیلی ممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (حاجی بابایی) ـ آخرین ناطق جلسه علنی امروز جناب آقای اسدالله تابع هستند، بفرمایید. اسدالله تابع ـ بسم الله الرحمن الرحیم با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی. پیشکسوتان هر کشور، معماران ترقی و تعالی آن کشورند که حداقل (30) سال از بهترین ایام زندگی، نشاط جوانی خود را در راه رسیدن به اهداف متعالی در قالب برنامههای مدون و ارائه شده از سوی قوای مجریه و مقننه بکار میگیرند تا آیندگان حیات و زندگی درخور شأنشان داشته باشند. البته این اشخاص کارکنان و سازندگان جامعهای هستند که تمام مصائب و مشکلات را بجان میخرند حتی جلو متجاوزان با تمام قدرت و جانفشانی میایستند تا به حیات آیندگان خدشه وارد نشود و بارها اتفاق افتاده، پیشکسوتان در کنار جوانان و سایر ردههای سنی برای نجات کشورشان از دست بیگانگان با تمام وجود ایستادگی کرده و با صلابت از سرحدات مملکت خویش صیانت نموده و تلاش میکنند با گذشتن از جان و مال خود کشوری آباد و آزاد و مستقل به نسلهای آینده تحویل دهند. کارکنان هر کشوری امین و امانتدار آن کشورند که کل اعتبارات سالیانه بدست آنها سپرده میشود تا با دقت و ظرافت هرچه بیشتر در محلههای خود هزینه شوند. عمل آنان زمانی مؤثر و مفید و خداپسندانه خواهد بود که خودشان دغدغههای معیشتی در حین اشتغال و دوران بازنشستگی نداشته باشند. وقتی آنان غرق در مشکلات و گرفتاریهای مالی هستند انتظار درست کارکردن از آنان معقول بنظر نمیرسد. اصحاب فرهنگ و هنر و ادب و اهل بصیرت و معرفت میدانند که پیشکسوتان امروز جامعه، کارکنان بانشاط و جوانان دیروز کشور بودند و حالا بعلت داشتن مشکلات عدیده معیشتی و نارساییهای جسمانی به حمایت همهجانبه، دولتمردان و برنامهریزان شدیداً نیازمند هستند تا بتوانند از باقیمانده عمرشان در کشوری که خودشان آنرا ساختهاند و پیشرفتهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی، عمرانی، رفاهیاش ثمره عمر آنان محسوب میشود استفاده بهینه کنند و شکر خدای سبحان را بجای بیاورند. از اینکه کارمند بازنشسته ما با دریافت حکم بازنشستگی احساس میکند دنیا بر سرش خراب شده و گرد و غبار مرگ روی رخسار زجر کشیدهاش نشسته است، نه تنها جای خوشحالی نیست بلکه جای تأسف و نگرانی است زیرا اثرات منفی آن همواره و بطور مستمر دامنگیر جامعه خواهد شد. توجه به وضع بازنشستگان، ایجاد دلگرمی در کارکنان شاغل خواهد نمود. در حالیکه در اکثر کشورهای جهان ایام بازنشستگی دوران شکوفایی و آغاز یک زندگی جدید و لذتبخش محسوب میشود و ایامی است که همه انسانها میتوانند از فرصتها و امکانات کشور به نحو احسن استفاده گیرند. متأسفانه در اغلب سازمانهای کشور ما، نه تنها اینگونه نیست بلکه دستهچک ایام حقوق اشتغال را از ایشان میگیرند و آنها ناچارند برای دریافت مبلغ ناچیز و با صرف هزینه و وقت در صفهای طویل بانکها گردن کج نموده و با سن بالا و بدن معیوب و گاهی معلول، ساعتها تحمل شکنجهگونه را بر جسم نحیف خود هموار سازند. اگر امروز از بهرهوری، وجدانکاری و تکریم ارباب رجوع سخن میرانیم و نتیجه مطلوب نمیگیریم، بدلیل آن است که کارمند تازهکار و تازه نفس ما، آن بازنشسته را اعم از لشکری و کشوری، در مقابل چشمانش مثل آئینه میبیند و خود را بجای آن گذاشته و بعد از (30) سال را به عینه مجسم میکند و نمیخواهد مثل او شرمنده خانوادهاش باشد. در واقع بازنشستگان امروز ما آئینه تمام نمای آیندگانند. آن کارمند وقتی زندگی پیشکسوتان را آنطور آشفته و پریشان توأم با بیمهری و بیحرمتی مشاهده میکند هیچوقت دست به کار جانانه نمیزند و از حالا بجای کارکردن و درخدمت مردم بودن بفکر تأمین ممر معاش آینده خویش میافتد و نشستن در پشت میز اداری را برای رسیدن به خواسته و امیال آیندهاش یک فرصت بحساب میآورد. بنابراین اگر اوضاع معیشتی بازنشستگان خوب و جذاب باشد آنوقت است که کارمند دولت، با جان و دل در خدمت ارباب رجوع خواهد بود و از ارائه خدمات به هموطنانش لذت خواهد برد چون نگران از آینده خود و فرزندانش نیست و در این صورت است که خدمت به خلق، بواقع تحقق مییابد. پس وظیفه مسؤولان است تا جامعه پیشکسوتان را شاداب نگه دارند و این ایام برای بازنشستگان باید آنچنان سرسبز و خرم و روحانگیز و لذتبخش باشد که تمام کارکنان برای رسیدن به چنین روزی، لحظه شماری کنند و برای خودشان افتخار بدانند. صرفنظر از اینکه افزایش قدرتخرید حقوق بگیران و توجه به اوضاع معیشتی کارکنان دولت و پیشکسوتان که اقشار آسیبپذیر کشورند امری ضروری و عقلائی است از طرفی به مثابه یک لکوموتیوی قوی، قطار اقتصاد را از رکود نجات خواهد داد و نتیجهاش منجر به افزایش درآمد ملی و کاهش نرخ بیکاری در جامعه خواهد گردید. اگر اتحادیه اروپا و آمریکا و ژاپن و چین و سایر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته را در حال شکوفایی اقتصادی میبینیم، درگذشتههای نه چندان دور یک کشور فقیری بیش نبودند. ترقی و تعالی آنها در سایه تلاش و همت همهجانبه نسلهای فداکار گذشته است که امروز بعنوان پیشکسوتان در میان مردم زندگی میکنند و از احترام و جایگاه ویژهای برخوردارند و هرگز بدست فراموشی سپرده نشدهاند و به امان خدا رها نگردیدهاند، باز تکرار میکنم تأمینها و تجلیل از شخصیت بازنشسته در واقع برای تقویت روحیه خدمتگزاری کارکنان شاغل و پرانرژی و تبدیل قوههای بیکران به کار و خدمت شایسته میباشد. (نایب رئیس ـ آقای تابع! وقت شما تمام است) بازنشستگان در دوران اشتغال از سلامت جسمی و روحی و روانی برخوردارند و معمولاً دارای پنج سر عائله هستند ولی در زمان بازنشستگی با داشتن ناراحتی جسمانی، کثیرالاولاد هم شدهاند و بعنوان بزرگ خاندان از او انتظار دارند در تمام مراسم و اعیاد با دست پر ایشان مواجه شوند در حالیکه دخل کمتر، اما خرج بیشتر شده که هزینه تحصیل فرزندان دانشجو در دانشگاههای (دولتی، آزاد، غیرانتفاعی) هم عنان و اختیار زندگی را از دستشان گرفته است. نایب رئیس ـ متشکر، طیبالله. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور نایب رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای سیدمحمد جعفر سادات موسوی نماینده محترم مبارکه به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تأمین کسری بودجه بخش بهداشت کشور بخصوص دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان و صدور دستور اجرای بند «ح» تبصره (20) قانون بودجه سال 1384. ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در تجهیز بیمارستان امام جعفر صادق (علیهالسلام) شهرستان ساوجبلاغ باتوجه به مشکلات حاد درمانی و ضرورت حل مشکلات. به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص اعلام علت صدور مجوز شهرکسازی در حوزه خدماتی شهر جدید هشتگرد ساوجبلاغ برای شرکت تعاونی برق غرب تهران. ـ آقای محمدرضا امیرحسنخانی نماینده محترم فردوس، طبس و سرایان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اجرای صحیح و سریع بیمه روستاییان با درنظر گرفتن شرایط مناطق مختلف و لغو اخذ وجوه غیرقانونی از روستاییان در رابطه با بیمه درمانی و تأکید بر اجرای آن با گذشت بیش از (7) ماه از سال. ـ آقای موسی قربانی نماینده محترم قائن به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در مطالعه راهآهن تربت حیدریه ـ گناباد ـ قائن و بیرجند. ـ آقای سیدهادی طباطبایی نماینده محترم ایذه و باغملک به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص توجه جدی به جاده ارتباطی استانهای خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و بالعکس. ـ آقای شاپور مرحبا نماینده محترم آستارا به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص اعلام علت عدم تسریع در اتمام بندر چندمنظوره آستارا از سال 71 تاکنون. ـ آقایان: محمد عباسپور، جواد جهانگیرزاده و عابد فتاحی نمایندگان محترم ارومیه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص امضای موافقتنامه پل (26) متری جاده شهید کلانتری دریاچه ارومیه و تخصیص اعتبار لازم جهت مطالعات آن و موافقت ریاست محترم جمهور برای تکمیل پل، با گذشت (26) سال از اجرای آن و تخصیص اعتبار لازم خط آهن دور دریاچه ارومیه، کلنگزنی شده از سال 79 تاکنون. به رئیسجمهور محترم درخصوص اعلام دستور تأمین اعتبار لازم به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. ـ آقای سیدعبدالمجید شجاع نماینده محترم دشتستان به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به تخلف واضح و روشن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور برطرف ساختن مشکلات ورزشگاههای استان کرمان و تأمین نیازهای ورزشکاران استان بخصوص جیرفت و عنبرآباد. ـ آقای هادی حقشناس نماینده محترم بندرانزلی به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در اجرای دیوار حفاظتی تالاب بینالمللی بندرانزلی باتوجه به گذشت چندسال از زمان شروع آن. ـ آقای سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده محترم مردم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص رسیدگی به افزایش بیرویه و تبعیضآمیز مالیاتهای تعیین شده غیرکارشناسانه و اجحافآمیز نسبت به بعضی از اصناف و کسبه بازار. ـ آقای حمید سعادت نماینده محترم نجفآباد، تیران و کرون به وزیر محترم کشور درخصوص بررسی و بیان علت افزایش بیرویه و ناگهانی نرخ کرایه اتوبوسهای شهری در نجفآباد، همزمان با بازگشایی مدارس. به وزرای محترم صنایع و معادن و بازرگانی درخصوص رسیدگی به اوضاع اسفبار تولید سیمان و پاسخگویی به نیاز واقعی مردم شهیدپرور نجفآباد، تیران و کرون. ـ آقایان: جعفرقلی راهب، سیدکاظم دلخوشاباتری، ایرج ندیمی، ولی رعیت، قربانعلی نعمتزاده، هادی حقشناس، عزتالله یوسفیان، محمدعلی حیدری، اسداله عباسی، کیانوش صادقدقیقی و سیدحسن شجاعیکیاسری نمایندگان محترم استانهای مازندران و گیلان به وزیر محترم بازرگانی درخصوص برنامهریزی برای خرید و ذخیرهسازی بخشی از محصول مرکبات داخلی بمنظور تنظیم بازار مصرف و حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده. ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم بازرگانی درخصوص اعلام علت عدم کنترل نظارت براقلام مصرفی مورد نیاز مردم و افزایش بیرویه قیمتها. آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم بازرگانی درخصوص برخورد اقتصادی و مدیریتی با گرانیهای اخیر ارزاق مصادف با ماه مبارک رمضان ازجمله فرآوردههای گوشتی. به وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی درخصوص برخورد قاطع با عوامل بحران بورس در بعد مدیریتی و ریشهیابی علل سیاسی در نزول شاخصها. به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص درنظر گرفتن اهمیت یکپارچگی و نوسازی و تسطیح اراضی، با امر خودکفایی برنج. ـ آقای عباس رجایی نماینده محترم اراک و کمیجان به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص اعلام علت افزایش ناگهانی و بیرویه قیمت گوشت مرغ و علل عدم تنظیم بازار مناسب. ـ به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور به سرپرست وزارت آموزش و پرورش نسبت به پاسخگویی علت عدم جذب مربیان بهداشت مدارس باتوجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی. ـ آقای علیمراد جعفری نماینده محترم گچساران به وزیر محترم نیرو درخصوص لزوم پیگیری سد چمشیر گچساران باتوجه به دستور رئیسجمهور محترم. ـ به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی به تعطیل شدن پروازهای گچساران به تهران و اعتراض مردم و مسؤولین گچساران. 5 ـ تبریک نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت فرارسیدن سال جدید عبری « روش هشانا» نایب رئیس ـ فرارسیدن روش هشانا و سال نو عبری، 5766 و نیز ایام روزه بزرگ یهودیان، یوم کیپور را به عموم جامعه کلیمیان ایران و یهودیان خداجوی و خداترس و پیروان راستین حضرت موسی کلیمالله را در سرتاسر دنیا تبریک و تهنیت میگوییم و امیدواریم که در سایه الطاف الهی شاهد برقراری صلح و آرامش و امنیت درسراسر جهان باشیم. 6 ـ تذکر آییننامهای آقایان: اکبر اعلمی، سیدنظام مولاهویزه و سیدمحمد میرمحمدی نمایندگان محترم تبریز، دشت آزادگان و قم نایب رئیس ـ تذکرات را اعلام بفرمایید. منشی (سبحانینیا) ـ اولین تذکردهنده، آقای اعلمی هستند، بفرمایید. اکبر اعلمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای رئیس! باتوجه به حساسیت موضوع من خواهش دارم که به این تذکر توجه لازم را داشته باشید و اگر هم خواستید پاسخی بر خلاف آییننامه بدهید، این اجازه را بدهید که بنده به پاسخ شما بتوانم تعرضی بزنم. نظر به عضویت رئیس و نایب رئیس مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مستنداً به بند (5) ماده (3)، ماده (21) و بند (11) ماده (23) آئیننامه داخلی مجلس و اصول (58)، (67)، (71) و (112) قانون اساسی متذکر میشوم که اخیراً دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه خودشان با اعلام اینکه مجمع در حال تدوین آییننامهای برای نظارت بر عملکرد سه قوه میباشد، تأکید کرده است که «از این پس با نظارت بر قوای سهگانه حسن اجرای سیاستهای کلی نظام را پیگیری و گزارش آن را به مقام رهبری ارائه میدهند». این مطلب بیانگر این است که مجمع تشخیص مصلحت، علاوه بر ورود به قلمرو قانونگذاری مجلس در مقام وسعت بخشیدن به حدود اختیارات خود از جمله نظارت بر سه قوه و بویژه مجلس است. یعنی مجمع علاوه بر شأن قانونگذاری، شأن نظارت نیز برخود قائل شده است، مستفاد از اصول مختلف قانون اساسی بویژه اصول (6)، (56) و (62) این قانون مجلس بعنوان یکی از جلوههای بلامنازع حاکمیت ملی در جمهوری اسلامی در رأس همه امور و نهادهای نظام قرار دارد و به نمایندگی از ملت، اعمال اقتدار و حاکمیت میکند. بموجب اصل (71) قانون اساسی، مجلس اختصاصاً و منحصراً صلاحیت عام تدوین کلیه قوانین مورد نیاز جامعه را عهدهدار بوده و مجاز و موظف است که با استفاده از ابزارهای قانونی بر کلیه ارکان و نهادهای نظام، نظارت تامه داشته باشد. اصول (76) و (90) قانون اساسی که ناظر رسیدگی به شکایت از سایر قوا در مجلس و تحقیق و تفحص از تمام دستگاهها و نهادهاست، مؤید این ادعا است. بنابراین بجز مواد مصرح در قانون اساسی هیچ مرجعی بجز ملت و مجلس نمیتواند بر مجلس اعمال نظارت کند. تاکنون نگرانی ما معطوف به این بوده که مجمع خارج از اختیارات خود در عرض مجلس مبدل به یک نهاد قانونگذاری شده و با تنگ کردن عرصه برای مجلس از منزلت و اعتبار سیاسی و اقتدار این نهاد مردمی و مظهر حاکمیت ملی کاسته. مصاحبه اخیر دبیر مجمع حاکی است که مجمع علاوه بر تصویب ابتدایی قانون در مقام این است که شأن نظارت بر سه قوه را نیز برای خود احراز کند. درحالیکه سیاق اصل (112) قانون اساسی برای مجمع، صرفاً شأن یک هیأت مستشاری و حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان در موضوع متنازعفیه با در نظرگرفتن مصلحت نظام را قائل شده و بس. در مواردی هم که مصلحت جامعه با موازین اسلامی و قانون اساسی مانعهالجمع شود، مجمع در مقام حل اختلاف، صرفاً مجاز است مواد اختلافی را بدون اینکه در مقام توسیع و تضییق سایر موارد مصوب برآید مورد رسیدگی قرار داده و اختلاف را با تمسک به عناوین و احکام ثانویه برطرف و اجرای قانون را سهولت ببخشد. از اینرو در اجرای اصل (112) قانون اساسی و مواد و اصول اشاره شده در ابتدای عرایضم، هشدار میدهم و اعلام خطر میکنم که با این روند، اصل حاکمیت ملی و اعمال آن از طریق مجلس در معرض خطر جدی قرار گرفته است. لذا لازم است همچنان که در نامه 4/2/68 بنیانگذار انقلاب و نظام و مذاکرات خبرگان بازنگری قانون اساسی تأکید شده اجازه ندهید که مجمع به قدرتی در عرض قوای دیگر مبدل شود و بیش از گذشته در قلمرو صلاحیت و مأموریت ذاتی و انحصاری سایر قوا بویژه مجلس وارد شود. در غیراینصورت باید در انتظار تضعیف مجلس و تبدیل آن به یک نهاد بیخاصیت و بیاعتبار و مرعوب و مقلد باشیم و اگر چنین شود مطمئناً بدلیل سکوت ما و شما در برابر ملت و تاریخ سرافکنده خواهیم شد. من امیدوارم باتوجه به اینکه جنابعالی در حال حاضر، رئیس جلسه هستید و بعنوان نایب رئیس در مجمع تشخیص مصلحت هم (صرفنظر از شخصیت حقوقی که دارید) حضور دارید و رئیس مجلس به صفت شخصیت حقوقی که در واقع از سوی نمایندگان به وی تفویض شده، در مجمع حضور دارند اجازه ندهند که بیش از این قانون اساسی مخدوش شود و حدود اختیارات مجمع تشخیص مصلحت توسعه پیدا کند. نایب رئیس ـ خیلی ممنون و متشکر. حالا در هرصورت جناب آقای اعلمی فرمودند که تذکرشان را بشنویم، مستوفی فرمودند. اما من عرض میکنم که همه این مباحث محدود میشود به بند (2) اصل (110) قانون اساسی که یکی از وظایف مصرح و اختیارات مصرح رهبری در اصل (110) هست «نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام» و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اگر صحبت کردند در رابطه با این مسأله است، «نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام» و این دقیقاً موردی است که مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع فرمودند که مجمع بنشیند و در رابطه با نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام، آئیننامهای را تدوین کند. همان که فرمودندمصوبات مجمع بعد از تأیید مقام معظم رهبری لازم الاجراء میشود، غیر از آن بحثهای اختلاف بین شورای محترم نگهبان و مجلس شورای اسلامی که آنها مستقیماً لازم الاجراء میشود. اما در رابطه با مسأله سیاستهای کلی نظام و بقیه وظایف مجمع بعد از تأیید مقام رهبری است که لازم الاجراء میشود و این ارجاعی است که ا