بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و پنجاه و نهم(159) 17 آبـانماه 1384 هجریشمسی 5 شوالالمکرم1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: علی دانشمنفرد، حمید زنگنـه، عماد افـروغ و سیداحمد رسولینژاد.4ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تذکرات آییننامهای آقایان: علی زادسر، غلامرضا میرزایی، حسین اسلامی، نمایندگان محترم جیرفت، بروجن، ساوه.6 ـ تصویب طرح یکفوریتی استفساریه بند «الف» تبصره (15) قانون بودجه سال 1384 کل کشور. 7ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه یکفوریتی اصلاح ماده (3) و جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متمم بودجه سال 1384 کل کشور.8 ـ اعلام وصول طرح حذف مواد (76) و (77) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با قید یکفوریت و رد فوریت آن.9ـ اعلام وصول یک فقره لایحه.10ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.11ـ اعلام ختم جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست وشش دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 221 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و پنجاه و نهم روز سهشنبه هفدهم آبانماه 1384 هجریشمسی مطابق با پنجم شوال 1426 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح یکفوریتی استفساریه بند «الف» تبصره (15) قانون بودجه سال 1384 کل کشور. 2 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یکفوریتی اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متمم بودجه سال 1384 کل کشور بمنظور تأمین یارانه مورد نیاز برای واردات بنزین و کسری یارانه خرید گندم از کشاورزان. 3 ـ گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح یکفوریتی اصلاح ماه (1) قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1344 و الحاق یک تبصره به آن. 4 ـ بررسی استرداد لایحه الحاق یک تبصره به قانون تعیین اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده (56) قانون جنگلها و مراتع. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 13 ـ 10 از سوره مبارکه «صف» توسط قاری محترم آقای حسن ربیعیان تلاوت گردید) اللهمصلعلیمحمدوآلمحمد اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلى تِجارَهٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ* تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ یُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساکِنَ طَیِّبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ * وَ أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاری محترم آقای ربیعیان تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: علی دانشمنفرد، حمید زنگنـه، عماد افـروغ و سیداحمد رسولینژاد رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ جناب آقای علی دانشمنفرد نماینده محترم تفرش و آشتیان. ـ جناب آقای حمید زنگنه نماینده محترم اهواز. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای عماد افروغ نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر. ـ جناب آقای سیداحمد رسولینژاد نماینده محترم دماوند و فیروزکوه. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای دانشمنفرد بفرمایید. علی دانشمنفرد ـ بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک بمناسبت عید سعید فطر، سخنم را با یاد خدا آغاز میکنم، او را سپاس میگویم که به ما توفیق بندگی داد تا در سایه آن به آزادی و آزادگی، حقطلبی و عدالتخواهی برسیم و برای استقرار قسط و عدل قیام نماییم. به روح پاک و ملکوتی رهبر کبیر و فقید انقلاب اسلامی، احیاءگر اسلام ناب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درود میفرستم و یاد شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی را گرامی میدارم. به قائد و رهبر معظم انقلاب اسلامی سلام و تهنیت عرض نموده، برایشان سلامت، سربلندی و عزت بیشتر آرزو دارم. سلام و درود خود را به جانبازان عزیز، آزادگان سرافراز، بسیجیان دلاور و ملت بیدار ایران تقدیم مینمایم. مروری بر جریانات حرکتهای (27) ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشانگر آن است که هر وقت اتحاد و اتفاق سرلوحهبرنامههایمان بوده، موفق و سرفراز از همه توطئههای داخلی و خارجی عبور کردهایم. توطئههای منافقین و استکبار جهانی در سالهای ابتدای انقلاب، (8) سال دفاع مقدس، تحریمهای شیطان بزرگ و بسیاری از مشکلات را خنثی نمودیم و به راهمان ادامه دادیم. پس از شهادت شهید رجایی (رئیس جمهور محبوب ملت ایران) دوران (8) ساله ریاست جمهوری مقام معظم رهبری در سایه وحدت، برادری و استفاده از همه نیروهای مؤمن و متعهد کشور، کشور در حال جنگ بخوبی اداره شد و توانستیم بزرگترین حماسههای انقلابی و تاریخی را رقم بزنیم. پس از این دوره مردم مسلمان ایران یکی دیگر از یاران و استوانههای انقلاب یعنی حضرت آیتالله هاشمیرفسنجانی را به ریاست جمهوری برگزیدند که باز هم در محیطی توأم با همدلی، وفاق، وحدت و استفاده از همه توان و نیروهای مدیر و متعهد خدمات بزرگی صورت گرفت. سازندگی در همه زمینهها آغاز شد، ویرانههای جنگ تحمیلی نوسازی و بازسازی شد، کارخانجات براه افتادند، خودکفایی و رشد استعدادها شکوفا گردید. دوران هفتم و هشتم ریاست جمهوری با انتخاب یکی دیگر از یاران امام و شخصیتهای برجسته انقلاب اسلامی حضرت حجتالاسلام والمسلمین خاتمی آغاز گردید. در این دوره ضمن خدمات ارزشمندی که صورت پذیرفت، متأسفانه با حذف نیروهای زیادی از مدیران لایق انقلاب، چپروی آغاز و تحت عنوان آزادی و فضای بیدر و پیکری که بوجود آمد، برخلاف منش و روش جناب آقای خاتمی، بسیاری از شخصیتهای بزرگ و یاران اصیل انقلاب و امام مورد تهاجمات خصمانه و اتهامات واهی قرار گرفتند و اختلافات داخلی به اسم چپ و راست که سابقه کمرنگتری داشت، پررنگ شد و مردم نتوانستند بصورت جامع از همه توان کشور در راه تعالی و تکامل بهره لازم را ببرند. نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که مردم نه از چپروی راضی بودند و نه از راستروی و این در حالی بود که متأسفانه شخصیتهای معتدل و ارزشمند هم در آماج اتهامات حملات راستیها و چپیها نتوانستند رأی قاطع مردم را کسب نمایند که نهایتاً در شرایط خاص و ملتهب انتخابات نهم جناب آقای دکتر احمدینژاد به ریاست جمهوری انتخاب شدند. اینجانب ضمن عرض تبریک مجدد به ایشان، امیدوارم با تأسی به راه امام راحل و رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی و تجارب (27) ساله و گریز از تمایلات جناحی، راه اسلام و امام را که اعتدال و بهرهگیری از همه نیروهای مخلص و امتحانداده میباشد ادامه داده و قدر و منزلت آراء و اعتماد مردم را ارج نهند. اینجانب بعنوان سربازی از این انقلاب که توفیق حضور و فعالیت در حساسترین لحظات پیروزی انقلاب را داشته و افتخار خدمتگزاری (27) ساله پس از پیروزی انقلاب را در مدیریتهای بالای کشور و دو دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را داشتهام، بعنوان نماینده مردم و کسیکه پس از پیروزی انقلاب نه به حزبی تمایل داشتهام و نه چپگرا و راستگرا بودهام، مسایل زیر را بعنوان کارشناسی دلسوز به برادر عزیز جناب آقای دکتر احمدینژاد عرض مینمایم: 1 ـ مسؤولیتی که جنابعالی با رأی مردم احراز نمودید و کشوری که عهدهدار اداره آن هستید، ثمره رهبریهای امام راحل، مقام معظم رهبری، زحمات دولتهای قبلی، تلاشها و بیداری ملت بزرگ ایران، خون شهیدان، ایثارگری جانبازان، آزادگان، بسیجیان و قوای مختلف کشور میباشد که عدالت ایجاب میکند که همه این ارزشها مورد توجه و تکریم قرار گیرد و بر همه آنها ارج گذاشته شود. بدیهی است که علیرغم همه تلاشهای ارزشمند گذشته، کاستیها و کمبودها وجود دارد که بایستی مرتفع شود، اما مراقبت فرمایید تا از فرمایشات شما و احیاناً همکارانتان چنین تلقی نشود که ریاست جمهوریهای قبلی و دولتهای سابق کاری انجام نداده و احیاناً بدنبال اجرای عدالت، حل مسأله جوانان و بیکاری نبودهاند. چون چنین برخوردها یا تحلیلها به عدالت (که یکی از شعارهای شماست) لطمه جدی وارد میسازد. 2 ـ برای ارج نهادن به (27) سال جهاد و مبارزه، اصل عدالت حکم میکند که جنابعالی از هزاران مدیر جهادی، ایثارگر و متعهدی که به برکت انقلاب اسلامی رشد نموده و ثمره انقلاب میباشند استفاده و حمایت عملی نموده و از آنها در مسؤولیتهای شایسته و درخور استفاده فرمایید. 3 ـ جناحی و باندی عمل کردن بهر شکل و با هر عنوان، چه با عناوین چپ و راست و چه با آشناییهای صنفی و عناوین دیگر این جمهوری را به پیش نمیبرد. این انقلاب و نظام را همه نیروهای مخلص و مدیران لایق و صدیق در سایه وحدت و دوستی به پیش میبرند و لاغیر. 4 ـ اصل مشورت و مشاوره در امور، یکی از توصیههای خداوند است. جنابعالی به این اصل قرآنی آنطور که باید و شاید توجه نمیفرمایید. نمایندگان مردم درواقع تبلور (70) میلیون نفوس کشورند. اقتضاء دارد برای انتخاب وزراء که نمایندگان موظف به رأی دادن به آنها میباشند و همچنین استانداران و مدیران کشور که در رابطه تنگاتنگ با نمایندگان هستند، نظر مشورتی آنها گرفته شود و به این نظرات احترام گذاشته شود. اداره مملکت با تکروی و تکیه روی نیروهای محدود اصلاح نشده و کارها با این روش سامان نمییابد. 5 ـ از جنابعالی تقاضا دارم با مسایل حساس کشور خصوصاً مسایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با مراقبت و کارشناسی برخورد نمایید، چرا که همه چیز کشور بستگی تام و تمام به این نظرات و طرحها و تحلیلها دارد و هرگونه قضاوت و اظهارنظر غیرکارشناسی و عجولانه، لطمات جبرانناپذیری به مردم و کشور میزند. بعنوان مثال سیستم بانکی کشور که پشتوانه بخش خصوصی و طرحهای صنعتی بوده و از سوی دیگر حافظسپردههای مردم میباشد و خدمات ارزشمندی را به نظام جمهوری اسلامی و مـردم ارائـه نمـوده، نمـیشود با عتاب و خطابهای غیرکارشناسانهمحکوم نمود و همچنین مسایل مشابه. 6 ـ خوشبختانه کشور از نظر منابع مالی وضعیت خوبی دارد. بایستی از این منابع در سرمایهگذاریهای زیربنایی و کارآفرینی استفاده نمود و برای جوانان کار ایجاد کرد. طرحهای مُسکن مثل طرح صندوق مهر رضا که از کارشناسی اندکی برخوردار است نمیتواند مشکلگشای جوانان باشد و بیم آن میرود که از مشکل اصلی و اساسی جوانان غفلت شود. بایستی طرحی داد که هر جوان خودش صندوق مهر رضا باشد، کار کند، پول دربیاورد، هزینه کند و این شایسته و در شأن جوانان ماست. 7 ـ امور فرهنگی جامعه چشمانداز خوبی ندارد. برنامههای سیما بعنوان رسانه ملی، جامعه را بسوی فرهنگ اسلامی و علوی سوق نمیدهد. مردم مشتاق هنر اصیل و فرهنگ ملی و اسلامی خود هستند. 8 ـ رسیدگی فوری به حقوق بازنشستگان که عمر و جوانی خود را برای خدمت به مردم صرف نموده و همچنین تعدیل و تنظیم حقوق کارکنان و کارگران و اقشار حقوقبگیر و رفع تبعیضهای ناروا از مسایل و اقدامات بسیار ضروری است که بایستی هرچه سریعتر صورت پذیرد. 9 ـ رسیدگی به کشاورزی کشور و حل مشکلات فراوان کشاورزان یکی از مهمترین مسایل کشور است. از دولت محترم و وزارت جهادکشاورزی تقاضا میشود نسبت به رسیدگی و حل آنها اقدام جدی مبذول فرمایند. اما مسایل حوزه انتخابیه: رئیس ـ آقای دانشمنفرد! درست وقتی میخواهید به مسایل حوزه انتخابیه برسید که وقتتان تمام است (دانشمنفرد ـ یکدقیقه دیگر اجازه بدهید...) بهرحال اگر میخواهید برای حوزه انتخابیه یکدقیقه وقت بگذارید ما حرفی نداریم! دانشمنفرد ـ ضمن تشکر از وزارت نیرو که مطالعه آب شرب مردم تفرش را از چشمه هفتیان تصویب نموده، تقاضا دارد برای اجرایی شدن و تأمین اعتبار آن تسریع شود. ضمن تشکر از وزارت راه و ترابری و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری که اعتبارات خوبی را برای احداث و تکمیل جادههای اصلی و روستایی بخش مرکزی و رودبار شهرستان تفرش در نظر گرفتهاند، تقاضا دارد اعتبار بیشتری برای این مناطق گذاشته شود. ـ از وزارت راه و ترابری تقاضا دارد جهت تسریع و تکمیل محور ارتباطی اراک ـ فرمهین اقدام نماید. ـ از وزارت راه و تـرابری تقاضـا دارد نسبـت به احداث و مرمت باقیمـانده جـاده راهـجرد به آشتیان بطـول (17) کیلومتر که محور ارتباط آشتیان ـ فراهان ـ کمیجان است اقدام نماید. ـ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارد درمورد تکمیل مرکز فرهنگی دکتر حسابی در شهر تفرش در سال 84 اقدام نماید. ـ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارد درمورد احداث مجتمع فرهنگی ـ هنری علامه سیدجلالالدین آشتیانی که اعتبار اولیه برای مطالعه آن تخصیص یافته اقدام نمایند. ضمن تشکر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص استقلال دانشگاه صنعتی تفرش، تقاضا دارد درمورد بودجه مستقل و اعتبارات این دانشگاه اقدام نماید. استخر سرپوشیده شهرستان تفرش سالهاست که به حالت نیمهتمام باقی مانده، از سازمان تربیت بدنی انتظار دارد هرچه سریعتر به این پروژه نیمهتمام رسیدگی کند، متشکر. رئیس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای حمید زنگنه هستند، بفرمایید. حمید زنگنه ـ بسم الله الرحمن الرحیم با سلام به ارواح پاک شهداء و امام شهیدان و با سلام و درود به پیشگاه حضرت صاحبالزمان و مقام معظم رهبری. درود فراوان به ملت سرافراز ایران، مردم غیور خوزستان و مردم همیشه استوار و بزرگوار اهواز. ملت شریف ایران، همکاران گرامی! در مدت یکسال گذشته بارها به مسؤولین سیاسی، امنیتی، قضایی و انتظامی کشور تذکر دادیم که جلو بحرانهای خوزستان را بگیرند و با اقتدار با عوامل بحرانآفرین برخورد نمایند که نه تنها این کار صورت نگرفت، بلکه با پیچیدن نسخههای متعدد به درمان دردی پرداختند که هم درد را اشتباه تشخیص دادند و هم داروی آنرا غلط تجویز نمودند و نتیجه، آن گشت که خوزستان طی یکسال گذشته شاهد حداقل هر (45) روز یک بحران بود و هست. مردم از بیتدبیری خسته و گریزان از استان به شهرهای دیگر کشور در حال مهاجرت هستند و استان به جولانگاه ضدانقلاب تبدیل شده. بعضی از دوستان دلسوز متأسفانه هرگونه بحران را به حساب فقر مردم و محرومیت خوزستان گذاشتند و اقدامات غائلهآفرینان را با تلاش برای رفع فقر و محرومیت گره زدند. شورش و آشوب و اهانت به ارکان نظام، کشتار مسلمین و حمله به مسلمات شیعه آل علی و آتش زدن اموال دولتی و عمومی را نام جنبش عدالتخواهی بر آن نهادند و هرگونه اعتراضی را نسبت به عدم برخورد قاطع با عوامل اصلی بحران و تشنج تحت عنوان اینکه معترضین این نوع برخورد، عناصر ضدقومی هستند، ساکت کردند و با تجویز و سفارش اشتباه، بکارگیری این و آن در این کرسی و آن منصب، تدبیر جهت آرامش و رفع فقر و محرومیت مردم و برقراری امنیت اتخاذ نموده و بواقع جای تأسف دارد که بعضی از بزرگان و فرهیختگان نیز بجای تشخیص و پیشه نمودن راهکاری مثبت، به تذکرات ما توجه نکردند و نسخه اشتباه تجویز شده را پیچیده و سفارش به استفاده نمودند. آیا این روشها درست بود و بحرانها و مشکلات حل گردید؟ آیا امروز خوزستان رو به آرامش و امنیت نهاد؟ آیا بواقع آن برادر مسؤول که فرمود «اگر بیتوجهی به یک جمعیت کشور شود و به ناحق مورد حمله قرار گیرد، طبیعتاً عکسالعمل وجود خواهد داشت»، هنوز بر تشخیص خود اصرار دارد و عوامل چالشها و بحرانهای موجود را مردمی خاص از اقوام غیرتمند خوزستان میداند؟ آیا میدانید موضوع قومیت و قومیتگرایی در استان خوزستان همواره دستمایه تحرکات عناصر فرصتطلب داخلی و موضوع دخالتهای کشورهای بیگانه بوده است و آیا امروز بعد از حوادث روز عید فطر در اهواز باز هم اعتقاد بعضی از دوستان این است که آنچه در خوزستان بخصوص در حال گذار است، صدای حقطلبی است؟ اما بدانید آنچه در خوزستان در حال گذار است نه تنها ندای حقطلبی نیست بلکه هیچگونه ارتباطی با مردم فهیم و وفادار خوزستان از عرب، لر و بختیاری و شوشتری و دزفولی و غیره ندارد. آری، این ندای شوم مشتی فریبخورده و ضدانقلاب و عوامل بیگانه میباشد. اینان بدنبال غائلهآفرینی و ایجاد بحران، حتی از ریختن خون مردم شیعه و بیگناه خوزستان خودداری ننمودند. صدای آنان، ندای شوم بیگانگان است و قصد آنان آرزوی دیرینه استعمار. آنها نه تنها مردم و جمعیت خاص از ساکنان غیور و اقوام خوزستانی نیستند، بلکه دشمنان قسمخورده مردم و نظام اسلامی هستند. لذا از رئیسجمهور محترم تقاضامندیم دستور فرمایند ضمن تشخیص و تمیز دادن مردم محروم و فقیر خوزستان با اقتدار با عوامل ضدانقلاب و تشنجآفرینان برخورد نمایند و با اعزام هیأت ویژه و کارشناس و متخصص (البته بیطرف) جهت رسیدگی به بحرانهای اخیر و پایان دادن به تنشها اقدام عاجل بعمل آورند که این خواست تمامی اقوامی ایرانی ساکن خوزستان میباشد. ریاست محترم جمهور! دولتمردان گرامی و همکاران عزیز! استان خوزستان که سهم عظیمی در اقتصاد و شکوفایی ایران اسلامی دارد، در فقر و محرومیت میسوزد. این استان که قبل از جنگ در رتبه دوم برخورداری قرار داشت، بدلیل (8) سال دفاع مقدس و متوقف شدن کلیه امور عمرانی و توسعهای، پس از جنگ به استان نهم تنزل نمود و مایه تأسف آنکه پس از (17) سال از اتمام جنگ، در حال حاضر در رتبه هفدهم قرار دارد که اگر سهم بودجه پروژههای ملی که قطعاً مستحضرید سود عمده آن به اقتصاد کشور باز میگردد در نظر بگیرید، اگر از جدول برخورداری خارج نشود، قطعاً انتهای جدول برخورداری در میان استانهای کشور خواهد بود. زمینهای رها شده قابل کشت بدلیل بیآبی، صنایع تعطیل شده، خروج سرمایه در زمان دفاع مقدس و عدم بازگشت پس از دوران جنگ، مورد استفاده قرارگرفتن زیرساختهای شهری در زمان جنگ جهت پشتیبانی نیروهای رزمنده و عدم رسیدگی و بازسازی این زیرساختها پس از جنگ، سبب گردیده است که مردم فقیر و ناتوان، شهرها ویران و نیازمند عمران، سفرهها بینان و مردم بیکار با تأمل نرخ بیکاری بالای (20) درصد، بهداشت و محیط زیست نامناسب، شهروندان شهرها و ساکنین روستاها فاقد آب آشامیدنی سالم و حتی آب خام اولیه باشند و متأسفانه این استان زرخیز آنقدر که بهرهبرداری از منابع آن مورد توجه برنامهریزان و کارگزاران نظام قرار گرفت، رسیدگی به استان و مشکلات مردم آن مورد بیمهری واقع گردید. تا جاییکه استان با سیل عظیم مهاجرت افراد توانمند، کارشناس و متخصص مواجه شد و درنتیجه شهرها از افراد مؤثر خالی گردید. این محرومیتها و مشکلات عمرانی و اقتصادی زمانی بیشتر به مردم خوزستان فشار وارد نمود که امنیت نیز از شهرها رخت بربست و مورد حمله فرصتطلبان و فریبخوردگان قرار گرفت. لذا لازم است که سریعاً نسبت به رفع محرومیت و مشکلات اساسی اقدام نمود و با حمایت همهجانبه در دولت، قوه قضائیه و مجلس، نسبت به اجرای برنامههای عمرانی و سازندگی، اجتماعی و سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اقدام نمود تا انشاءالله نسبت به ریشهکن کردن مشکلات مردم تلاش شایسته بعمل آید. در این جهت تقویت منابع مالی استان بسیار مورد نیاز میباشد که در این راستا ارسال لایحه اختصاص (5/1) درصد سهم فروش نفت توسط دولت به مجلس و تصویب آن توسط همکاران گرامی و دلسوزان امت اسلامی گامی مفید خواهد بود که گوشهای از بیمهریها نسبت به مردم خوزستان جبران گردد. در کنار این اقدام ارزشمند، توجه سریع به عمران و سازندگی شهرها بخصوص در زمینه عمران شهری و ایجاد زیرساختهای اساسی از قبیل جادهها، ایجاد شبکههای آب و فاضلاب شهری، ساخت تصفیهخانههای مجهز آب و فاضلاب، ایجاد و ساخت فرهنگسراها، تالارهای هنری، پارکها و اماکن ورزشی و آموزشی میباشد تا نسبت به تغییر چهره فرسوده شهرهای استان خوزستان اقدام لازم بعمل آید. برنامه بسیار مهم و اساسی دیگر، اجرای سریع فرمان مقام معظم رهبری درمورد کشت (800) هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان میباشد که از سال 75 تاکنون رها گردیده است و درصورت اجراء نه تنها نرخ بیکاری را در استان خوزستان از بین میبرد، بلکه ایران اسلامی را در بیشتر اقلام کشاورزی به خودکفایی میرساند و از طرف دیگر از منابع غنی آب و خاک استان استفاده لازم بعمل آمده و جلو اقدامات غیرکارشناسی انتقال آب بدلیل استدلال غیرواقعی آب مازاد از بین خواهد رفت و از منافع ملی صیانت بعمل خواهد آمد. باید تلاش نمود که با بکارگیری نیروهای بومی مجرب در صنایع و پروژههای استان و راهاندازی کارخانجات و صنایع پاییندستی براساس منابع و مزیتهای منطقهای و تقویت و حمایت لازم از آنها، نسبت به فعال نمودن چرخهای صنعت و اقتصاد استان و پایین آوردن نرخ بیکاری سریعاً اقدام نمود.لازم است با توجه به بحران بوجود آمده در مورد شبکههای اقتصادی غیرمجاز و از بین رفتن سرمایههای اندک، از مردم فقیر و ناتوان استان خوزستان، سریعاً دولت کریمه تدبیری اندیشیده و از تنشها و مشکلات بعدی و احتمالی جلوگیری بعمل آید. در خاتمه ضمن تشکر و قدردانی از رئیسجمهور محترم بدلیل انتصاب شایسته فرزند برومند خوزستان جناب آقای دکتر حیاتمقدم بعنوان استاندار این استان، امیدوارم که با حمایت همهجانبه و دادن اختیارات ویژه و لازم به ایشان و جلوگیری از فشارهای درون و برون استان و دخالتهای غیرمسؤولانه بعضیها تلاش نماییم که مشکلات استان سریعاً حل گردد . به امید ایرانی آباد در شأن مردم سرافراز آن، سپاسگزارم. رئیس ـ تشکر میکنم. البته نکاتی که درباره خوزستان گفته میشود همه از سر دلسوزی است. اینجا هم ما باید تأکید کنیم که خوزستان متعلق به همه خوزستانیهاست. عرب، فارس، لر، هر کسی ساکن خوزستان است همه در دفاع از این سرزمین در دوران جنگ تحمیلی سهیم بودند، خون شهدایشان با هم آغشته شده امروز هم در آبادانی و دفاع از این سرزمین با هم هستند و این عملیات ایذایی و بمبگذاری و اینها هم که بوده بحمدالله مسؤولان توجه کردهاند و بر اوضاع مسلطند انشاءالله باتوجه و همدلی نمایندگان مسألهای نخواهد بود و دولت هم قول داده که به مشکلات خوزستان رسیدگی کند کارهایی هم شده. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای عماد افروغ هستند بفرمایید. عماد افروغ ـ بسماللهالرحمنالرحیم همکاران و نمایندگان شریف مجلس شورای اسلامی! بار دیگر مقطعی حساس و تعیین کننده در طول نمایندگی چهار ساله ما فرارسید، رأی اعتماد یا عدم اعتماد آزمونی است که اگر از روی بصیرت و شناخت و مبتنی بر سوگندنامه و وظایف نمایندگی ما باشد مرضی خداوند متعال و ملت شریف است و اگر از سر بیتفاوتی، عدم بصیرت و یا حتی مصلحت گراییهای نسنجیده و کاذب باشد علاوه بر اینکه در پیشگاه خداوند منان و ملت ارجمند ایران مسؤول خواهیم بود در آثار سوء بجای مانده از این انتخاب نیز سهیم خواهیم بود. عزیزان و سروران ارجمند! همزمان با معرفی چهار وزیر باقیمانده نوای مصلحت گرایانه و انشاءالله غیر منفعت گرایانهای بنام رأی از روی «مصلحت» و نادیده انگاشتن وظایف و سوگند نمایندگی به گوش میرسد، اینکه اگر رأی ندهیم چهار وزارتخانه بیوزیر میماند و کشور با چالشها و مشکلات زیادی روبرو خواهد شد، اینکه کشور با بحران روبرو خواهد شد، اینکه مقام معظم رهبری دعوت به وحدت و هماهنگی کردهاند و قسعلیهذا . قطع نظر از اینکه مصلحت برای خود تعریف، جایگاه و روش دارد و نبایستی به هر مصلحتگرایی جزئی همراه با شائبه منافع شخصی، گروهی و جناحی، نام زیبا و جایگاه موجه «مصلحت نظام» را اعطاء نمود اما اگر قرار است پای مصلحت به میان آید چرا این مصلحتسنجیها دو سویه نباشد؟ چرا فقط مجلس باید متوجه این قبیل مصلحتها باشد و دولت مستغنی از آن باشد! اگر مصلحت اندیشی دو سویه بود حداقل نمود آن میتوانست تعامل، رایزنی ومشورت با مجلس باشد گفته میشود دولت موظف به تعامل و مشورت با مجلس نیست، اشکال ندارد مجلس هم موظف به رأی فلهای و دستجمعی نیست. اتفاقاً وظیفه مجلس رأی از روی موازین و معیارهای تعریف شده قانونی و عرفی به وزیران پیشنهادی و نادیده انگاشتن مصالح و منافع جزیی غیر روشمند و تعریف ناشده است. البته بر همگان روشن است که توجه به مصالح نظام یکی از معیارها و اصول ما نمایندگان در تصمیمگیریهاست. حضرت امام (رضوانالله تعالیعلیه) حفظ نظام را از اوجب واجبات میدانستند. ما نمایندگان مجلس نیز همواره باید متوجه این اصل کلی باشیم اما آیا عدم رأی اعتماد به وزیری نا کارآمد و نالایق بمعنای بیتوجهی به حفظ نظام یا خدایناکرده رأی به فروپاشی نظام است و بالعکس رأی اعتماد به وزیری ولو ناکارآمد بمعنای رأی به حفظ و پایایی نظام است؟ فکر نمیکنید اینگونه برخوردهای شبههناک و غیر روشمند با مصالح نظام به مصلحت نظام نیست و خود در دراز مدت آسیبهای جدی بر پیکره نظام وارد میسازد؟ نیم نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی پرده از روی بسیاری از اهمالها و سهلانگاریها بنام مصلحتسنجی برمیدارد چه بسیار سیاستها و عملکردهای سویی که بدلیل به اصطلاح عدم تضعیف نظام توجـیه و حتی تطهیر نشدهاند. دقت داشته باشید که قطع نظر از عنایت به آن وجه کلی مصلحت، وظیفه قانونی و تعریف شده نمایندگی ما را بر آن میدارد که باتوجه به تخصص، تجربه، لیاقت، کاردانی و سلامت افراد رأی اعتماد بدهیم و جز این وظیفهای نداریم. عزیزان دقت دارند که جایگاه ما جایگاه تشخیص مصلحت نیست. در نظام جمهوری اسلامی این وظیفه در اصل برعهده مقام معظم رهبری گذاشته شده است که بخشی از آن از طریق نهاد مجمع تشخیص مصلحت مورد توجه قرار میگیرد و در موارد حساس و ضروری نیز معظم له شخصاً وارد میدان میشوند. این روزها شنیده میشود که نظر رهبری این است که به وزرای پیشنهادی رأی بدهید. برادران و خواهران گرامی! ضمن آنکه نباید رهبری معظم را خرج رأی اعتماد یا عدم اعتماد کرد، تاریخ مصلحت سنجیهای کلان از سوی ایشان نشان داده است که هرگاه معظم له احساس ضرورت کردهاند نظر خود را بصورت مکتوب اعلام فرمودهاند. در اینجا نیز تنها قول کتبی ایشان حجیت دارد و اقوال افواهی و شفاهی منسوب به ایشان بهیچوجه قابل قبول نیست و اتفاقاً با عقلانیت و رشد سیاسی نیز ناسازگار است. در مورد وزیران پیشنهادی حرف و حدیثهایی است که در جای خود به آن اشاره خواهیم کرد اما تنها به این عبارت بسنده میکنم که چگونه فردی با ثروت بادآورده و ناشی از تعاملات و ارتباطات خاص زمان مسؤولیت خود میتواند وزیری مناسب با کابینه عدالتخواه باشد. او چگونه میتواند تحقق بخش شعارهای رئیس محترم جمهور مبنی بر پرکردن شکافهای طبقاتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد. در پایان توجه شما را به این فرمایش مقام معظم رهبری جلب میکنم: «امروز ثروت داشتن مسؤولان یک جنبه منفی است، اگر یکی از مسؤولان دارای ثروتی باشد مال و منال داشته باشد این یک امر منفی است، از نظر مردم هم بحمدالله منفی است، از نظر مسؤولان هم منفی است» و این فرمایشات بهیچوجه با اهمیت بخش خصوصی، ضرورت سرمایهگذاری و امنیتبخشی به آن تنافی ندارد. اتفاقاً یکی از راههای ایجاد امنیت سرمایهگذاری مبارزه با رانتجویی و رابطه قدرت ـ ثروت است. باتوجه به تمرکزگرایی، اقتصاد نفتی و عدم شکلگیری طبقات مولد در کشور، تصور کنید وزیری که از راه بورس بازی و بساز و بفروشی به ثروتهای کلان رسیده است با این وزارتخانه ثروتمند چه خواهد کرد؟! والسلامعلیکمورحمهالله و برکاته عدهای از نمایندگان ـ احسنت. رئیس ـ تشکر میکنم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز جناب آقای رسولینژاد هستند، بفرمایید. سیداحمد رسولینژاد ـ بسماللهالرحمنالرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات. من در بخش اول چند تذکری را درخصوص خواستههای حوزه انتخابیهام، شهرستانهای دماوند و فیروزکوه عرض میکنم. اولاً درخواست دارم که در گازرسانی به شهرهای سردسیر فیروزکوه، آبسرد، و کیلان و روستاهای مصوب. دوم اینکه، باتوجه به موافقت وزیر محترم بهداشت و درمان در صدور مجوز احداث بیمارستان در شهر رودهن تسریع شود. از وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری درخواست دارم، تسریع در راهاندازی دانشگاه علم و صنعت واحد دماوند و پذیرش دانشجو. وزیر محترم راه و تـرابـری درخـصوص تسـریع در راهانـدازی باند دوم محور رودهن ـ دماوند ـ فیروزکوه ـ قائمشهر باتوجه به تعداد بسیار بالای تردد خودرو در این محور مهم و آمار تصادفات، حداقل بخشهایی که آماده شدندهر چه سریعتر به بهرهبرداری برسند. یک نکتهای هم هست که خیلی از همکاران هم آنهایی که شهرستانهای حوزه انتخابیهشان منطقه کشاورزی است با این مشکل درگیر هستند بحث مربوط به سیب زمینی و سیب درختی که استحضار دارید علیرغم گرانی کود و سم و مشکلات بسیاری که همواره کشاورزان عزیز و زحمتکش با آن مواجه هستند از قبیل سرمازدگی، تگرگ، سیل و خشکسالی امسال متأسفانه بدلیل عدم تدبیر دولت پیشین مشکلات بسیاری برای این عزیزان بوجود آمد، سال گذشته که ما (40) درصد کاهش محصولات باغی را داشتیم، متأسفانه دیدیم بدلیل عدم تدبیر، مردم شب عید میوهها را گران خریدند و نه تنها سودی گیر تولیدکننده نیامد، بلکه... رئیس ـ آقای رسولینژاد یک لحظه تأمل بفرمایید! مجلس آرام نیست ما صدای بعضی از نـمایندگان را از تن صدایشان میشناسیم، اینجا هم بخوبی صحبتشان شنیده میشود، تقاضا میکنم که به نطق سخنران توجه بفرمایید. رسولینژاد ـ امسال که وضعیت محصولات از جمله سیب درختی بحمدالله خوب بوده متأسفانه بدلیل تصمیمی که در اواخر دولت سابق گرفته شد درخصوص تعرفه میوههای وارداتی که ادعای وزیر بازرگانی پیشین این است که این بدنبال درخواست بیش از (60) نماینده این کار انجام شده، البته بارها پیش آمده که به دفعات نمایندگان بیش از دو یا سه برابر این تعداد درجهت حمایت از خواستههای بحق مردم درخواست به دولت قبلی داده بودند اما توجهی نشد ولیکن اینبار متأسفانه میبینیم که نتیجه آن تصمیمگیری به ضرر کشاورزان شریف و زحمتکش شده. من لازم میدانم تشکری هم از وزیر محترم کشور داشته باشم درخصوص انتصاب شایسته و بجای جناب آقای دکتر دانشجو استاندار محترم استان تهران که بحمدالله در همین مدت کوتاه ایشان تعامل و همکاری بسیار خوبی با مجمع نمایندگان استان تهران دااشتند و لازم میدانم از برخورد قاطع ایشان در برخورد با زمینخواران در استان بویژه در شهرستان دماوند تشکر کنم. اما بخش دوم عرضم، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در دستور کار جلسه فردای مجلس میباشد، در چند ماه گذشته علیرغم تلاش و شیطنت کسانیکه وحدت نیروها و نهادهای حاکمیتی را بر نمیتابند بیاری خداوند متعال مجموعه عملکرد مجلس هفتم و دولت نهم نشان داد که تعامل قوا با یکدیگر براساس همکاری، همدلی و تکیه بر شعارهای مشترک بوده و در انجام وظایف و مسؤولیتها بسیار جدی هستند. عدم رأی اعتماد به چهار نفر از وزرای معرفی شده علیرغم تبلیغات مسموم بحمدالله به اختلاف و کارشکنی ترجمه نشد و افکار عمومی آنرا بعنوان برخورد مدبرانه و مصلحت جویانه مجلس پذیرفت و ریاست محترم جمهور هم این حرکت مجلس را با سماحت کامل به اصولگرایی و دقت مجلس تعبیر نمودند که از حسن ظن ایشان هم تشکر میکنم . مصلحت اندیشی در جهت حفظ مصالح ملی و منافع ملی در مرکزیت اعتقادات ما به اصول است. تقابل اصولگرایی و مصلحت اندیشی از خلط مباحثی است که بعضاً نتیجه کم دقتی بعضی از دوستان است. تصمیمات نمایندگان در مجلس که همواره نوعی قضاوت بشمار میرود بایستی جمیع جهات از جمله منافع آحاد مردم، مصالح نظام، تقویت قوای سهگانه، نماد همکاری و تعامل مثبت و سازنده مجلس و دولت و نهایت، رشد متعادل بخشهای مختلف را لحاظ نماید. اینجانب به دلایل ذیل معتقدم که مجلس شورای اسلامی در این مرحله مناسب است که به همه وزرای پیشنهادی رأی مثبت دهد. 1 ـ عدم معطلی بیش از حد وزارتخانهها. 2 ـ سرانجام بعد از دوماه مطالعه ومشورتهای زیاد ریاست محترم جمهور به افراد فوق رسیده و عدم رأی اعتماد به آنها معلوم نیست سطح کیفی افراد پیشنهادی بعدی را ارتقاء بخشد. 3 ـ ممکن است خدایناکرده وسوسه خناسان کمکم افکار عمومی را به موضوع تقابل و اختلاف قوای مجریه و مقننه هدایت کند که بهیچوجه مصلحت نیست. 4 ـ دولت با استقرار کامل بایستی در جهت حل مشکلات عدیده مردم... استحضار دارید حالا بنده بعنوان کسیکه این توفیق را داشتم در طی دوره هفتم همچون ادوار چهارم و پنجم بیشترین حضورها را در بین مردم داشته باشم، چه در ملاقاتهای عمومی که در دفاترم دارم، چه در جلسات عمومی که در مساجد و حسینیهها دارم در همین ماه مبارک رمضان بنده در مساجد و حسینیهها (10) شب جلسات پرسش و پاسخ داشتم، از نزدیک با مردم صحبت داشتیم بطور مفصل سؤوالات مطرح شد، بسیاری از جمعیتها که من عرض میکنم، خدمت بعضی از دوستان هم عرض کردم و حالا آن جمعیتهایی که ما بودیم مساجد و حسینیهها مملو از جمعیت بود (رئیس ـ آقای رسولینژاد وقتتان تمام است) خواسته آنها این بود که ما از دولت حمایت کنیم و اگر در بیش از دو ماه قبل که مجلس به تعدادی از وزراء رأی نداد، آن زمان عرض کردم به حساب آن تصمیم مدبرانه و مصلحت جویانه مجلس گذاشته شد، الان افکار عمومی انتظار همراهی مجلس را دارد که دولت با استقرار کامل بایستی در جهت حل مشکلات عدیده مردم وخصوصاً طراحی و تصویب لایحه بودجه سال 1385 آسودگی خاطر داشته باشد. من یک نکتهای را عرض کنم دفعه قبل اشاره کردم به دادن نشانهای دولتی (رئیس ـ وقتتان تمام است) به برخی از مدیران و افرادی که بعنوان شخصیت علمی و فرهنگی معرفی شدند. خوشبختانه دستگاههای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور که ریاست محترم آن شب گذشته هم در اخبار سیما گزارش آنرا دادند حداقل به یک مورد رسیدند که شایسته نبودند و فرمودند که در موارد دیگر هم مطرح است. امیدواریم که برخورد قاطع شود در اینگونه موارد و آن اشخاصی که لیاقت نداشتند و در اواخر دولت پیشین به بعضی از اینها که لایق نبودند و نشان لیاقت داده شـد، انشاءالله تـرتیبی اتخاذ شود که این نشانها پس گرفته شود. والسلامعلیکم ورحمهالله رئیس ـ خیلی ممنون. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقایان: محمد شاهیعربلو، علی عباسپورتهرانیفرد، علیاکبر آقاییمغانجوقی،سیدمصطفی سیدهاشمی، جاسم ساعدی، عبدالرضا مصری، کمال دانشیار، محمدباقر بهرامی، امیدوار رضایی که رؤسای (9) کمیسیون مجلس هستند به رئیس جمهور محترم تذکری دادند درخصوص دستور تجدید نظر و بررسی علمی و کارشناسی درخصوص تعویض و جایگزینی عجولانه مدیران عامل بانکها. ـ آقای محمد عباسپور نماینده محترم ارومیه به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور به سازمان مدیریت و برنامهریزی برای اجرایی نمودن بند «پ» تبصره (16) قانون بودجه سال 84 در اجرای ماده (117) قانون برنامه چهارم توسعه، پرداخت مبلغ (400) میلیارد تومان به اعتبارات ردیف سازمان تربیت بدنی مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم برای تکمیل طرحهای نیمهتمام ورزش شهری و روستایی. ـ آقای محمودرضا حسنوند نماینده محترم سلسله و دلفان به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور ابلاغ اعتبارات سفر ریاست جمهوری وقت آقای خاتمی به لرستان باتوجه به محدودیت فصل کارهای عمرانی. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص شروع عملیات اجرایی چهارخطه نمودن جاده الشتر به خرم آباد باتوجه به تخصیص اعتبارات لازم و کلنگزنی بعد از چهار ماه و تحویل آن به جهاد نصر بعلت تعلل پیمانکاران. ـ آقایان: غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود و چاراویماق، سلمان خدادادی نماینده محترم ملکان، کریم غیاثیمرادی نماینده محترم شبستر، امیر صنعتیمهربانی نماینده محترم سراب و مهربان، سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده محترم مراغه و عجبشیر، طاهرآقا برزگر نماینده محترم بستان آباد، ارسلان فتحیپور نماینده محترم کلیبر، اسماعیل جبارزاده و محمدحسین فرهنگی نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص اصلاح و مرمت جاده ایلیولی ـ (هشترود ـ وظیفهخوران ـ تکمهداش) باتوجه به تصادفات منجر به مرگ بعلت پرپیچ و خم بودن مسیر و عدم دید کافی در برخی نقاط. ـ آقای غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود و چاراویماق به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در آسفالت جاده آتشبیک ـ نخودآباد منتهی به جاده مراغه هشترود باتوجه به سردسیر بودن منطقه وابلاغ اعتبار آن. به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان بابت فروش گندم تحویلی به تعاون روستایی باتوجه به مشکلات مالی آنان. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور پیگیری ایجاد ردیفهای بودجهای برای کمک به انجمنهای مختلف از جمله بیماران خاص، تالاسمی، کلیوی و دیگر انجمنهای مشابه . ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم کشور درخصوص اعلام علت عدم اقدام لازم درخصوص بخش ترک غربی شهرستان ملایر به مرکزیت ازندریان باتوجه به تذکرات قبلی. ـ آقایان سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز و اسکو و آذر شهر و رضا آشتیانیعراقی نماینده محترم قم به وزرای محترم کشور و راه و ترابری درخصوص اتخاذ تدبیر پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش تصادفات جادهای بخصوص در ایام تعطیل از جمله اتوبان تهران ـ قم یا قم ـ تهران. ـ آقای سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز اسکو و آذر شهر به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص لزوم عرضه کافی دارو در داروخانه بیمارستانهای دولتی و جلوگیری از نارضایتی مردم. ـ آقای سیدمصطفی هاشمیریسه نماینده محترم شهربابک به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تأمین پزشک متخصص مورد نیاز تنها بیمارستان شهرستان شهربابک. به وزرای محترم کشور، نیرو و جهاد کشاورزی درخصوص جلوگیری از خشک شدن باغات پسته مناطق استبرق و رباط و جبران خسارات وارده به کشاورزان. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در مطالعات و اجرای راه آهن شهر کرد و اجرای بزرگراه زرین شهر به شهرکرد. ـ آقایان: علیاکبر ناصری نماینده محترم بابل و حسین سبحانینیا نماینده محترم نیشابور به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به اعتراض فرهنگیان نسبت به حذف حق روستایی و مناطق محروم. ـ آقایان : سیدحسن عباسی نماینده محترم محلات و دلیجان، سیدمحمود حسینیدولتآبادی نماینده محترم برخوار و میمه، حسین اسلامی نماینده محترم ساوه، قاسم عزیزی نماینده محترم شازند، حسن مرادی و عباس رجایی نمایندگان محترم اراک و کمیجان،رضا آشتیانی و علی بنایی نمایندگان محترم قم، بهرام حبیبی نماینده محترم خمین، منصور یاوری نماینده محترم گلپایگان، علی دانشمنفرد نماینده محترم تفرش و آشتیان به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در احداث راه آهن قطار سریعالسیر قم ـ دلیجان، میمه ـ اصفهان و ممانعت از تغییر مسیر آن و تسریع در مبادله موافقتنامه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی. ـ آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به فقدان امکانات ایمنی جادهای و عبوری در استان زنجان و کمبود وسائط نقلیه و کشندهها در هنگام بروز حادثه. (اگر در جادهها کِِشندهها کم است کُشندهها زیاد است) به وزیر محترم بازرگانی درخصوص لزوم پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان باتوجه به نیاز مبرم آنان برای امرار معاش و هزینههای کشت پاییزه. ـ آقای حسین پاپی نماینده محترم درود و ازنا به وزرای محترم بازرگانی و جهاد کشاورزی درخصوص تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار شهرستانهای درود و ازنا. ـ خانم نیره اخوانبیطرف نماینده محترم اصفهان به وزیر محترم جهاد کشاورزی درخصوص پرداخت مطالبات گندمکاران اصفهان. ـ خانم فاطمه آلیا نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به وزیر محترم کشور درخصوص رسیدگی به افزایش بیرویه نرخ تاکسیرانی به بهانه سوار کردن چهار مسافر بجای پنج مسافر. ـ آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به وزیر محترم کشور درخصوص تسریع در تثبیت یا تعیین استانداران استانهای باقیمانده. ـ آقایان: علی مؤیدی نماینده محترم سپیدان و محمدعلی حیاتی نماینده محترم لامرد و مهر به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور به سازمان مدیریت و برنامهریزی درخصوص سرعت بخشیدن به مبادله موافقتنامه پروژههای عمرانی. ـ (31) نفر از نمایندگان محترم مجلس به رئیس جمهور محترم و وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص دستور رسیدگی به موضوع گروگان نگهداشتن جنازه دختر سانحه دیده در بیمارستان امام خمینی کرج بعلت عدم تسویه حساب هزینه بیمارستان و جلوگیری از تکرار آن در سایر نقاط کشور. بسیار خوب این تذکرات مکتوب نمایندگان. 5 ـ تذکرات آییننامهای آقایان: علی زادسر، غلامرضا میرزایی، حسین اسلامی، نمایندگان محترم جیرفت، بروجن، ساوه رئیس ـ آقای سبحانینیا! تذکرات شفاهی را نوبت بدهید صحبت کنند. منشی (سبحانینیا) ـ بسماللهالرح