بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و پنجاه و دوم(152) 24 مهــرمــاه 1384 هجریشمسی 12 رمضانالمبارک 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم1385 ـ 1384صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه بیست و چهارم مهرماه 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل ازدستورآقایان: محمدآشوریتازیانی، محمدتقی رهبر، حسن کامراندستجردی و سیدمحمود ابطحی.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به بازماندگان حادثه بمبگذاری اهواز.6 ـ اعلام وصول طـرح اصلاح ماده (1) قانون مربوطبه مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب 1344 و الحاق یک تبصره به آن با قید یکفوریت و تصویب فوریت آن.7 ـ تصویب لایحه بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایـران.8 ـ اعلام وصول لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون آییندادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری با قید دو فوریت و تصویب دو فوریت آن.9 ـ انتخـاب آقای علیرضا زاکانی نماینده محترم تهـران بعنوان عضو کمیسیون نظارت بر فعالیت گروهها و احـزاب موضوع ماده (10) قانـون فعالیت احزاب، جمعیتـها و انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسـلامی یـا اقلیتهـای دینی شناخته شده مصوب 7/6/1360.10 ـ اعلام وصول یک فقره سؤال و (2) فقره طرح.11 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص رسیدگی به وضعیت سازمان صنایع دستی استانها.12 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.13ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 198 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و پنجاه و دوم روز یکشنبه بیست و چهارم مهرماه 1384 هجریشمسی مطابق با دوازدهم رمضان 1426 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران. 2 ـ انتخاب یکنفر برای عضویت در کمیسیون نظارت بر فعالیت گروهها و احزاب موضوع ماده (10) قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده مصوب 7/6/1360. 3 ـ گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درمورد لایحه موافقتنامه معاضدت و روابط قضایی در موضوعات مدنی و جزائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان. 4 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح یکفوریتی اصلاح ماده (88) قانونتنظیمبخشی از مقررات مالیدولت. 5 ـ گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد لایحه ممنوعیت قلع و قمع واحدهای آموزشی و پرورشی تابع وزارت آموزش و پرورش. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 92 ـ90) از سوره مبارکه «نحل» توسط آقای سیداحمد واقفی قرائت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمانَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ * وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذا عاهَدْتُمْ وَ لا تَنْقُضُوا الْأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکِیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلاً إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ * وَ لا تَکُونُوا کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّهٍ أَنْکاثاً تَتَّخِذُونَ أَیْمانَکُمْ دَخَلاً بَیْنَکُمْ أَنْ تَکُونَ أُمَّهٌ هِیَ أَرْبى مِنْ أُمَّهٍ إِنَّما یَبْلُوکُمُ اللَّهُ بِهِ وَ لَیُبَیِّنَنَّ لَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ ما کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ*(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاری محترم آقای سیداحمد واقفی تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمد آشـوریتازیانی، محمدتقی رهبر، حسن کامران دستجردی و سیدمحمود ابطحی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ جناب آقای محمد آشوریتازیانی نماینده محترم بندرعباس، قشم، حاجیآباد و ابوموسی. ـ جناب آقای محمدتقی رهبر نماینده محترم اصفهان. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای حسن کامران نماینده محترم اصفهان. ـ جناب آقای ابوالفضل کلهر نماینده محترم شهریار و شهر قدس. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای آشوری بفرمایید. محمد آشوریتازیانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله الذی هدینا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدینا الله» عرض سلام و ادب به پیشگاه مقدس قطب عالم امکان، حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عجلاللهتعالی فرجهالشریف) ملت بزرگ ایران و همکاران محترم. شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان در انفجار اخیر اهواز را به خانواده آنان و مجمع نمایندگان خوزستان تسلیت عرض میکنم و این حرکت رذیلانه را که ریشه در ناکامی و فرافکنی و فتنههای استعمار پیر انگلیس دارد را محکوم مینمایم. از دستگاههای امنیتی بالاخص وزارت کشور درخواست مینمایم که با دقت نظر و جدیت تمام درجهت ساماندهی مسائل امنیتی خوزستان اقدام شایسته انجام دهند تا شاهد اینگونه حرکتها نباشیم. با کسب اجازه از محضر همکاران محترم، عرایضم را در سه بخش ارائه مینمایم: الف ـ بخش اول، مسائل منطقهای: 1 ـ خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که ما را مفتخر به نمایندگی از مردمی ساخت که حمایت نجیبانه خویش از نظام را صادقانه به اثبات رسانده است، مرزدارانی که در مقابل تهاجمات بیگانگان در قبل و بعد از انقلاب عزتمدارانه ایستادگی نمودند و حماسه آفریدند. نیک میدانید که مردم خونگرم جنوب به زیور نجابت آراستهاند و صبوری را از خوی دریادلی آموختهاند. مرزنشینانی که به رغم کاستیها و بیمهریها و نارساییهای موجود، شاکر و قناعتورزند و از برکات استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز بهرهمند بودهاند. 2 ـ اذعان داریم که در مسیر حرکت به سمت بهبود شاخصها (در استان) پیش رفتهایم، اما سیر شتابان رشد جمعیت، مهاجرتهای بیقاعده، سیالیت بیش از حد مدیریتها در بخشهای مختلف، عدم انطباق نیازها و ظرفیتها، تحمیل عوارض سوء توسعه و از سوی دیگر ضعف مدیریت و ناکارآمدی در عرصههای مختلف که منجر به تورم، گرانی، فقر و بیکاری و اعتیاد شده است، ما را از وضع مطلوب دور ساخته و به رغم بالا بودن پتانسیل منطقهای، هزینههای سنگین و طاقتفرسایی را بر زندگی مردم این خطه بار نموده که نتیجهای جز یأس و واگرایی در پی ندارد. در نگاه ملی به هرمزگان ناخواسته رگههایی از تحقیر و تبعیض را میتوان یافت، چه ریشه در توهمات و ذهنیات مرکزنشینان داشته باشد و چه برآمده از رفتار و عملکرد نسنجیده منطقهای، سببساز واگرایی است که باید برطرف گردد. 3 ـ هرگز بر این باور نیستیم که نگاه کلان و ملی را وانهیم و نگاه منطقهای را حاکم بر رفتار و عملکردمان نماییم، اما برای حفظ تعادل ملی و تقویت منافع ملی و مصالح عمومی بمنظور ایفای وظیفه منطقهایمان به کمک همه نمایندگان ملت نیازمندیم. چرا که هنوز نگاه حاکم بر نظام برنامهریزی کشور، متصلب و تمرکزگراست و نظام بودجهریزی کشور نیز گذشته نگر و با تحول شگرفی روبرو نشده و آهنگ این تحول نیز کند است. براساس اصل (48) قانون اساسی به رغم تلاشهای فراوان، توزیع ثروت، درآمد و فرصتها عادلانه نگشته و مؤلفههای قدرت بشکل غیرمتعارف در آن نقش دارند. هنوز چانهزنی در توزیع اعتبارات بمثابه بختکی بر بودجهریزی کشور سایه افکنده است. نظام هزینه ـ درآمد، منطقی نشده و معلوم نیست چه مدلی برای توزیع منطقی درآمد ـ هزینه و اثربخش نمودن آن مبنای سیاستگذاریها، قانونگذاری و برنامهریزی ماست. 4ـ براین باور بوده و هستیم که خروج از بنبست بیاعتمادی و ناامیدی جز با تعامل و همدلی، نقد علمی و منصفانه و همگرایی و همسویی منطقی بین اجزاء حاکمیت، دولت و ملت و ارائه کارآمدی در عرصههای مختلف که مقوم مشروعیت نظام نیز میباشد حاصل نخواهد شد. سعی ما این بوده و خواهد بود که عالم و عامل بدان باشیم. 5 ـ مردم از ما میپرسند اگر هرمزگان دروازه اقتصادی کشور است و کارکردهای ملی دارد و نقش استراتژیک آن در تقسیم کار ملی محرز است چرا پروژه آزادراه بندرعباس ـ سیرجان بعنوان نقطه آغاز کریدور شمال ـ جنوب که یک تکلیف قانونی میباشد در چنبره بیتدبیریها و بیمیلیها گرفتار است و دریغ از یک تصمیم انقلابی. حجم بالای تردد وسایل نقلیه سنگین و سبک و بار و مسافر، سرمایهگذاری (400) میلیون دلاری برای افزایش ظرفیت بندرشهید رجایی به (100) میلیون تن در سال و آمار تلفات جانی این محور، حکایت از درد جانکاهی است که هنوز التیام نیافته است، دست به دست شدن این مشکل از دولتی به دولت دیگر و معطل ماندن آن نه تنها ناامیدی را بر مردم مستولی کرده، بلکه خسارتهایی را بر اقتصاد ملی نیز تحمیل مینماید. بسیار وعده شنیدیم و عمل نشد، مجلس رسالت خودش را تمام کرده است، وزارت راه و ترابری در کش و قوس بیتصمیمی و غفلت گرفتار و ما نیز زانوی غم در بغل و شرمنده ناپایداری وعدهها. جالبتر آنکه از این مرز و بوم، دو استاندار وزیر راه شدند و یک مدیر کل!! از ریاست محترم جمهور میخواهم در جهت تحقق این خواست ملی و منطقهای، تدبیر نمایند. 6 ـ هر چند تلاشهای بسیار زیادی در قبل و بعد از انقلاب با تکیه بر مزیتهای منطقهای درخصوص استقرار صنایع بزرگ مانند کشتیسازی، آلومینیوم، فولاد و اتفاقات دیگر اقتصادی مثل تأسیس مناطق آزاد در هرمزگان صورت پذیرفته است اما مزایای این طرحها اکثراً ملی و غیراستانی است و متأسفانه بعلت تبعات منفی ناشی از تورم، گرانی، آلودگی محیط زیست و از سوی دیگر فرسوده شدن امکانات، بخصوص حمل و نقل و جادهها و زیرساختهای مخابرات، بهداشت، درمان، امنیت، مهاجرت و حاشیهنشینی و عدم توجه به استخدام افراد بومی جویای کار ضریب نارضایتی را افزایش داده است و نقش و نسبت آن در زندگی و معیشت مردم آن خطه هنوز در هالهای از ابهام است. در ملاقات مجمع نمایندگان با وزیر محترم صنایع متذکر شدیم که اگر تدبیری درخصوص ساماندهی این صنایع بالاخص کشتیسازی خلیجفارس که قریب یک میلیارد دلار در آن هزینه شده است و از عمر آن (30) سال میگذرد صورت نپذیرد و جلوی حیف و میلها و ویژهخواریها و بیتدبیری مدیریتی گرفته نشود، لطمهای اساسی بر اقتصاد کشور، اعتماد بومی و صنعت کشور وارد میشود. 7 ـ یکی از مزیتهای قابل اعتنای منطقه جنوب، اشتغال مردم به تجارت و مبادلات مرزی با کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس میباشد. ساماندهی مبادلات مرزی، اصلاح تعرفههای گمرکی، اصلاح قوانین و مقررات بازرگانی، ساماندهی بازارچههای مرزی و تعاونی مرزنشینان و مناطق آزاد در جهت حمایت از مرزنشینان و شکستن رکود اقتصادی در مرز، امری ضروری است، از ریاست محترم جمهور درخواست مساعدت دراین زمینه را دارم. 8 ـ از سازمان مدیریت و برنامهریزی درخواست میکنم جهت رفع مشکلات مردم جزایر جنوب تا رسیدن به وضع مطلوب و رشد شاخصها و بهبود وضعیت و معیشت آنان، اعتبارات عمران جزایر جنوب را در بودجه سال 85 تقویت و پادار نمایند. ب ـ بخش دوم، مسائل کلان و ملی: 1 ـ رسالت مجلس و دولت را در منظومهای از فرمایشات امام راحل و رهبری معظم انقلاب میشود جستجو نمود. دیوان کاملی که خاستگاه آن جهتگیری صحیح و هوشمندانه مجلس و دولت در آن متبلور و متجلی است. تغییر رویکرد مردم در دو انتخابات اخیر نقطه آغاز حرکت جدیدی است که اصولگرایان را در معرض یک آزمون بزرگ قرار داده است تا به دور از غرور و غفلت و اتخاذ مواضع خردمندانه و اصولی، به رصد کردن مطالبات اولویتدار مردم و شناخت عمیق آن و تدابیر راهگشا با نگاه برنامهای و پرهیز از روزمرگی بپردازند. عملیاتی کردن شعارهایی که داده شد، رفع مشکلات اساسی مردم بر رضایتمندی مردم و در نتیجه بر اعتماد ملی میافزاید و باور ملی را تقویت میکند. 2 ـ همگرایی مجلس و دولت با نگاه توأم با استقلال قوا و با تکیه بر عقلانیت میتواند ظرفیت پاسخگویی به مطالبات و انتظارات مردم را در عمل افزایش دهد، مردم ما انتظار دارند مطالبات آنان شناخته شود و دولت و مجلس با همگرایی منطقی در جهت تحقق خواستها و انتظارات بحق و منطقی آنان اهتمام نمایند. پشتوانه عظیم آراء مردم سرمایه گرانسنگی است که با تکیه بر آن میتوان موانع مسیر را برطرف کرد. نقش و تأثیر حضور گسترده مردم در انتخابات ریاستجمهوری، مشروعیت و اعتبار استراتژیک نظام در عرصه بینالمللی و ضریب امنیت ملی ما را افزایش داد. آنچه که ملت تمدنساز و فرهنگی ما را در مواجهه با دنیا سربلند میکند و بازتولید تمدن گذشته را تسریع مینماید، کارآمدی است. کارآمدی قاعده مسلط اقتدار ملی است که دو ضلع دیگر آن نظم و ثبات است. مردم ثابت کردند که دراین نظام با هیچکس و هیچ جریانی عقد اخوت نبستهاند و پیام رسای خود را در پای صندوقهای رأی بگوش همه میرسانند و در منحنی سینوسی قدرت نقش اصلی را بازی میکنند. مردم هرگزسرمایهسوزی و فرصتسوزی را بر نمیتابند. از فروغلتیدن کنشگران سیاسی در اختلافات و منازعات و مناقشات غیرضرور و بیفایده گرفته تا ناکارآمدی مسؤولین در پاسخگویی به مطالبات منطقی آنان. 3 ـ آنچه امروز بدان نیازمندیم وحدت و همبستگی برمبنای منافع ملی است تا با ارائه جلوههایی از کارآمدی اقدامات مناسبی در جهت رفع مشکلات مردم انجام دهیم. پیشنهاد میگردد جبهه اصولگرایان با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری ابتکار پروژه وفاق و همبستگی ملی را بدست بگیرد و با برنامهریزی و بسترسازی منطقی این اقدام را عملی نماید. وفاق و همبستگی ملی و احساس مشارکت مردم و نخبگان مختلف در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها هم در حل مشکلات داخلی و هم در دفع تهدیدات خارجی مؤثر است. 4 ـ همانگونه که در فرمایشات برخی از همکاران اصولگرای مجلس بر ضرورت نقددرون گفتمانی برای جلوگیری از انحراف معیار و صیانت از این جنبش تأکید گردید، بر ضرورت تئوریزه کردن گفتمان اصولگرایی و مبادی و مبانی آن و آسیبشناسی رفتار و عملکرد نیز باید اصرار ورزید. بخش بینالمللی : 1 ـ انقلاب اسلامی در شرایطی ظهور کرد که نظام دو قطبی حاکم برجهان در دوران جنگ سرد با همه ظرفیتها و ادعاهایش نه تنها نتوانست درک و تحلیل درستی از آن ارائه نماید، بلکه قادر نبود در جهت بازدارندگی اقدام مؤثری نماید. توفندگی آن بسان سونامی سیاسی قرن، چشمان ناظرین تیزبین را خیره کرد و معادلات قدرت را برهم زد. توانست در یک چالش مستمر با قدرتهای سلطه، پایدار و استوار بماند و راه خود را استمرار بخشد. بازخوانی این پدیده راز و رمز ماندگاری آنرا روشن مینماید. رهبری هوشمند و ملت رشید، دو مؤلفه قدرت نظام در شرایط مختلف بودند که با درک تحولات جانی و رصدکردن تغییرات درونی و شناخت تهدیدات و فرصتها، هنر تبدیل تهدیدات به فرصتها را مستمر تجربه نمودند تا ایران بتواند بعنوان قدرت منطقهای تأثیرگذار در معادلات منطقهای و جهانی ارزیابی شود. موقعیت حساس و استراتژیک، برخورداری از منابع سرشار آلی و کانی، بهرهمندی از نیروی انسانی مؤمن و متخصص، سرمایه و ثروت عظیمی را در اختیار ما قرار داده است که اگر مدیریت منابع را اصلاح و درست مدیریت نماییم، خواهیم توانست با کارآمدی، اقتدار خویش را به رخ قدرتهای سلطه نیز بکشیم. 2ـ امروز دنیا ما را بعنوان یک قدرت منطقهای پذیرفتهاست و تئوریسینهای سیاسی و امنیت ملی توصیه مینمایند که واقعبینانه نقش ایران را در فرایند این تحولات درست ارزیابی و مورد توجه قرار دهند. درک این پذیرش را میتوان در تهاجم رسانهای آنان یافت. نگاه ابزاری سردمداران کاخ سفید به دین که حتی بوش حمله به افغانستان و عراق را فرمان الهی میپندارد و رویکرد ایدئولوژیک نئومحافظهکاران آمریکا و در کنار آن ارائه تصویر طالبانی از اسلام، صلح خاورمیانه، دکترین خاورمیانه بزرگ، مبارزه با تروریسم، حقوق بشر و تروریسم هستهای و میکروبی، قطعات پازلی است که مبتنی بر جنگ تمدنها و ادیان بنا شده است. بنای پوسیدهای که با بیداری ملتهای جهان و خودباوری در هم میشکند و هیمنه آن فرو میریزد. کشوری مثل ما که آرمانهای بلند سرداده و مبتنی بر باورهای اعتقادی خود اهدافی را دنبال مینماید، طبیعی است که با اکثر کشورها اشتراک منافع و با برخی هرچند اندک در تضاد منافع باشد. جمهوری اسلامی در کارنامه درخشان خود عبور از بحرانهای مختلف را با تکیه بر منابع اقتدار ملی تجربه نموده است. امروز آزمون دیگری پیش روی ماست که در پایان عرایضم چند نکته را درخصوص مهمترین مسأله کشور یعنی پرونده هستهای متذکر میشوم: 1 ـ بنظر میرسد نبرد نامتقارن دیپلماسی جمهوری اسلامی با قدرتهای سلطه برای تضییع حقوق هستهای ما به مرحله حساسی نزدیک شده است. سه نوع رویکرد به این مسأله مهم از ابتدای حرکت مطرح بوده است، رویکرد وادادگی و انفعال، رویکرد تقابل بیباکانه، رویکرد مدبرانه مبتنی بر حفظ منافع ملی، مصالح ملی، اقتدار و امنیت ملی. اصل عزت، حکمت و مصلحت به ما حکم میکند که هم انفعال و وادادگی که منجر به هضم شدن است را مردود شماریم و هم ماجراجوئی و بیتدبیری را (رئیس ـ آقای آشوری! وقت شما تمام است) به قطع و یقین همه کسانیکه دل در گرو خدمت به این مرز و بوم دارند و عزت و سربلندی کشور را میخواهند رویکرد سوم را ترجیح میدهند. 2 ـ در نقد راه طی شده در پرونده هستهای بنظر میرسد عزم ملی به کمال نرسیده است هرچند همگرایی در بین ارکان حاکمیت لازمه این حرکت است اما کافی نیست. در این حرکت طرف مقابل از تمام ظرفیتها برای محروم نمودن ما از حق خویش، انزوای ایران برخلاف معاهدات بینالمللی بهره برده است اما ما نتوانستهایم بستر لازم را برای مشارکت لایههای تأثیرگذار مختلف فراهم نماییم و از همه ظرفیتهای حقوقی، فنی، سیاسی و اجتماعی در داخل و خارج در دفاع از حقوقمان بهرهمند شویم. 3 ـ درک صحیح تحولات و شناخت منطقی تهدیدات و فرصتها بر بستری از کار علمی و کارشناسی و اشرافیت بر مبادی آن یک ضرورت اساسی است که در قالب تدوین دکترین امنیت ملی و دکترین هستهای محقق میگردد. اصلاح ساختار شورای عالی امنیت ملی و تلاش در جهت تنظیم سند ملی هستهای و افزایش مشارکت نخبگان و رویکرد مثبت شورا در این زمینه است که امید داریم بهره عملی دهد. 4 ـ با عنایت به ظرفیتهای قانونی مجلس شورای اسلامی در اثربخشی بر پرونده هستهای، تدارک سازوکاری مناسب جهت ارتقاء نقش نظارتی مجلس را ضروری مینماید. دراین زمینه ضعف اطلاعرسانی بهنگام در فرآیند کار را باید علاج نمود. 5 ـ نمایندگان ملت براساس منافع و مصالح نظام... (رئیس ـ آقای آشوری! خیلی ممنون) در پایان تردیدی نیست که در جنگ روانی دشمن علیه ما بزرگنمایی تهدیدات، خط ارعاب و شکستن باور و اعتماد ملی و روحیه مقاومت ملی تعقیب میشود، مراقب باشیم در دام عملیات روانی گرفتار نشویم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، خیلی ممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای محمدتقی رهبر هستند، بفرمایید. محمدتقی رهبر ـ بسم الله الرحمن الرحیم «والحمدلله رب العالمین و صلیالله علی نبینا محمد و آله الطاهرین (حضار صلوات فرستادند) سیما بقیه الله فی الارضین» با درود و سلام به محضر بقیه الله الاعظم و تهنیت ایام ولادت امام مجتبی، سخن را با این آیه کریمه آغاز میکنم: «الذین إن مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور» آنها که اگر در زمین قدرت به دستشان دادیم نماز را بپا دارند، نیکوکاری را پیشه سازند به خوبیها امر و از بدیها نهی کنند. همکاران گرامی! فرصتی که در طول (14) قرن تاریخ اسلام برای کسی فراهم نشده بود، امروز درایران اسلامی فراهم شده است. رئیس ـ جناب آقای رهبر! ببخشید، من از دوستانی که در راهرو مجلس ایستادهاند، درخواست میکنم به صندلیهای خود برگردند و به سخنان ناطق توجه بفرمایند. دوستانی هم که در انتهای مجلس با هم صحبت میکنند اجازه بدهند آن صحبت بوقت دیگری موکول شود، استفاده کنیم از صحبت همکارانمان که نطق قبل از دستور میکنند. جناب آقای رهبر بفرمایید. رهبر ـ و این فرصت برای همیشه باقی نیست. ولی فقیه در رأس نظام قرار دارد، قوای سهگانه و همه سازمانها و ابزارهای قانونی و مادی و معنوی در اختیار مؤمنان است و همین امر مسؤولیت را سنگین و پاسخگویی در پیش خدا را دشوار میسازد. معالأسف توجه به این مسؤولیت بویژه در مسائل فرهنگی و معنوی و امر بمعروف و نهی از منکر تحتالشعاع مسائل سیاسی و اقتصادی و علمزدگی قرار گرفته و تهاجم فرهنگی، نظام را از درون تهدید میکند. اینک توجه همکاران گرامی را به چند مطلب جلب میکنم: مجلس هفتم با ویژگی اصولگرایی و برآمده از اراده مردم مؤمن و متعهد از آغاز، کانون توجه دوست و دشمن بوده است. دشمنان با دستاویزهای موهوم از عملکرد مجلس اظهار نارضایتی کرده زیرا این مجلس را با مقاصدشان در تقابل میبینند که با آنان سخنی نداریم. اما دوستان در حالیکه عملکرد مجلس را میستایند و به آینده بهتر امیدوارند، انتظارات بحق بیشتری دارند. هزاران تن از معلمان، پرستاران، پزشکان جوان، کارمندان، کارگران، کشاورزان، بازنشستگان، بیکاران، اقشار محروم و کم درآمد، چشم براهند تا مجلس و دولت به بیعدالتیها پایان داده و به حل مشکلات بپردازند. از جمله تأمین حقوق هماهنگ در بوته اجمال، ابهام مانده و انتظار است دولت جدید نواقص آنرا رفع کند و مجلس آن را به تصویب رساند. دیوان محاسبات عملکرد خود را در برخورد با تخلفات اشخاص و دستگاهها در قضاوت افکار عمومی قرارداده و پروندهها را تا اخذ نتیجه پیگیری کند که این توصیه مقام معظم رهبری و انتظار مردم است. با ستایش از عملکرد مجلس محترم و نمایندگان گرامی به چند نکته توجه عزیزان را جلب میکنم: یکی توجه به اولویتها، درحالیکه انبوه طرحها و لایحهها در نوبت رسیدگی است، نباید روزمرگی و مسائل غیرضروری مجلس را مشغول دارد، از هیأت رئیسه محترم انتظار است مسائل سرنوشت نظام و دین و ملت را بطور جدی در اولویت قرار دهند و البته این رویه بحمدلله بوده و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اغتنام فرصت، همکاران گرامی! یک سوم از دوره نمایندگی ما گذشت و بقیه بسرعت میگذرد و مجلس باید کارنامه درخشانی از خود بجای بگذارد. در این راستا استفاده از فرصتها، کاهش دادن وقتهایی که هدر میرود، پاسداشت شأن مجلس، حضور بموقع، حفظ نظم، پرهیز از غیبتهای غیرضروری و طرح مسائل خارج از دستور و تذکرات غیرلازم، میتواند در انجام مهم مجلس مؤثر باشد، همچنین شرکت در رأی دادن با آگاهی که توجه نکردن، مسؤولیت شرعی دارد و سرنوشت مملکت با بیتوجهی دستخوش بیتوجهی قرار میگیرد. من خلاصه کنم، بخش دوم عرضم: اما سخن با دولت محترم، رویکرد مردم به آقای دکتر احمدینژاد اعتراضی بود به عملکرد برخی دستگاههای پیشین و بیم استمرار آن و پیام تحولخواهی و بازگشت به ارزشهای انقلاب اسلامی و این برای هر نهاد حکومتی درسآموز است که مردم با کسی خویشاوندی ندارند و به اهداف والاتری و فراجناحی میاندیشند. مردم خواستههای خود را در شعارهای دولت جدید که سرلوحه آن عدالتمحوری بود یافته و بدان شتاب گرفتند. مردم تشنه عدالت هستند اما عدالت همان اندازه که به زبان آسان و شیرین است در عمل تلخ و دشوار است. مافیای رانت و ثروت، ویژهخواری و رشوه و فساد مجال نمیدهد حق و عدل پیاده شود چنانکه امیرالمؤمنین فرمود: «الحق اوسع الاشیاء فی التواصف و اضیقها فی التناصف» توزیع عادلانه سرمایههای ملی و فرصتها در ارتقاء میهن اسلامی و خدمت رسانی به آحاد مردم و مداقه در درآمدهای ملی چون نفت و گاز با ارقام نجومی و سرنوشت نامعلوم آن، مبارزه با مفاسد و فقر و تبعیض و زمینخواری و ربا و استثمار یعنی اصلاحات واقعی نه کلیشهای، چیزی است که به آسانی برای همه قابل تأمل نیست و عزم جدی را میطلبد. بخش دیگر مسائل فرهنگی است که روح انقلاب است و تحتالشعاع سیاست و اقتضاء قرار گرفته و گسترش ابتذال و مواد و اعتیاد و فساد و کشف حجاب نوین و روابط نامشروع را بستر سازی کرده و متأسفانه برخی فضاهای آموزشی و دانشگاهی چه آزاد و چه دولتی با چالشهای اخلاقی و فرهنگی روبروست. همچنین مسأله فیلم و هنر و سینما و کتاب و نشریات از این آسیب مصون نمانده و پوچگرایی و بیاعتقادی و اباحیگری را در جامعه دامن میزند که مسؤولیت دولت و مجلس است و نهادهای فرهنگی و ارشادی و تبلیغی و رسانهای که در پاسداشت ارزشهای اسلامی بیش از این تلاش کنند. موضوع مهم دیگر پروژه انرژی هستهای و چرخه سوخت آن است که رهآورد تلاش و پژوهش جوانان اندیشمند ماست که بهیچوجه قابل چانهزنی نیست و با کارشکنی شیطان بزرگ و غربیهای بازیگر و مصوبههای غیرعادلانه برخی مراجع بینالمللی توقف یک لحظه را بر نمیتابد. ادامه این پروژه ملی تا اخذ نتیجه نهایی، برنامه دولت و خواست مجلس و ملت است. نباید اجازه داد سرنوشت این مسأله در پاریس و لندن رقم بخورد که این خواست ملت و رهبری است و برخی اظهارنظرهای مرعوبانه که نشانه وادادگی یا کج فهمی است، هرگز مورد قبول دولت و مجلس نخواهد بود و ملت نمیپذیرد. اشارهای هم به حوزه نمایندگی و برخی مسائل آن بصورت فشرده: اصفهان با موقعیت خاص تاریخی و استعدادهای طبیعی و انسانی و نقش برجستهای که در انقلاب و دفاع مقدس داشته و در سال 2006 میلادی بعنوان پایتخت جهان اسلام معرفی شده، برغم شهرت کاذب برخورداری با مشکلاتی روبروست که توجه ویژه دولت و مجلس را میطلبد. طرحهای آبرسانی از منابع زایندهرود میتواند کویر مرکزی را آباد و خدمترسانی به کل کشور را گسترش دهد و پشتوانه و اعتبارات لازم را میطلبد. فاضلاب شهر اصفهان با عمر (40) ساله رو به ویرانی است و آب زایندهرود را آلوده میکند. مناطق حاشیه شهر از امکانات رفاهی لازم محروم است و صدها شهرک و روستا در استان فاقد امکانات کامل بهداشتی، آموزشی و ورزشی است. مصلای تاریخی شهر در مرحله اولیه از اعتبارات لازم برخوردار نیست. بزرگراههای شرقی و غربی و قطار شهری بودجه کافی ندارند. کارخانههای ریسندگی و بافندگی اصفهان، کاشان و نجفآباد با واردات خارجی و عدم حمایت داخلی ورشکسته و تعطیل شدهاند و بحران بیکاری را دامن زده است و حقوق کارگران ماهها به تعویق افتاده است. هواپیماسازی هسا که افتخار صنایع ملی است بودجه کافی ندارد و از کمتر از یک پنجم ظرفیت آن استفاده میشود. (رئیس ـ جناب آقای رهبر! وقت شما هم تمام شد) کارخانه کانتینرسازی دریایی منحصر بهفرد خاورمیانه که با بخش خصوصی اداره میشود، زیر فشار سازمان کشتیرانی روبه فلج شدن است که از وزیر محترم صنایع رسیدگی فوری را خواهانیم. و بالاخره بحران قرضالحسنههای این شهر که دولت گذشته در حل آن قدمی مؤثر برنداشت و کمک فوری دولت کنونی را میطلبد که از ریاست محترم جمهوری توجه ویژه به این موضوع را درخواست میکنیم و امیدواریم که بودجه و اعتبارات سال 85 برای کل کشور و برای استان و برای همه محرومان درحقیقت بگونهای نوشته شود (نه بصورت کلیشهای) بگونهای که در حل مشکلات جامعه و سراسر کشور سودمند باشد. انشاءالله، بعونالله و منه. والسلام علیکم و رحمهالله رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای حسن کامران هستند، بفرمایید. رئیس ـ آقای کامران! درخواست وقت تذکر هم کردهاید، حالا همان تذکر خود را هم در ضمن نطق بیان کنید، خیلی متشکر. حسن کامراندستجردی ـ بسم الله الرحمن الرحیم از مقام معظم رهبری تشکر میکنم که در دیدار با استادان کشور روز پنجشنبه که بنده هم بعنوان یک دانشگاهی و همینطور جناب آقای دکتر حداد و همکاران دیگر تشریف داشتند، ایشان به پیشرفت علم و اینکه این پیشرفت در سایه تقویت مراکز تحقیقاتی انجام میشود تأکید فرمودند و این سنت حسنه که هرسال برگزار میشود و مشابه آن نوعی بشکلی تقویت بنیه علمی است، چون در این جلسه مباحث متفاوتی مطرح میشود. البته حضور عمیق و وسیع دانشگاهیان در برنامههای کشور میتواند برنامهها را علمیتر کند، بخصوص استفاده از اعضای انجمنهای علمی دانشگاهها که ما بیش از (102) انجمن داریم. مورد دوم دررابطه با نظارت مجلس است که ما چه در دوره چهارم و پنجم و هماکنون همیشه حساس بودیم. منتها یکبار جناب آقای حدادعادل فرمودند که ما روی این تفحصها هم باید تفحص بگذاریم. اصولاً در تفحصها افرادی که انگیزه دارند باید تا پایان کار بمانند. اصولاً وقتی به آنهاییکه بانی کار بودند، افرادی اضافه میشوند، همه گل هستند. از کمیسیون هم که میآیند همه گل هستند، منتها بایستی همین افرادی که انگیزه دارند، بمانند. مثلاً ما در تفحص قوه قضاییه سه نفر از جمع دوستانی که همه خوب هستند دنبال کار بودیم و هستیم، ولی اگر همه بودیم طبیعی است که این تفحصها به نتیجه میرسید. ما در استیضاح وزیر معادن و فلزات وقت هم که در دورههای قبل انجام دادیم، حتی دوستان آن زمان یادشان است ما ضمن اینکه کلیه... تفحص هم کردیم، ولی در همان تفحص معادن و فلزات چون یک تیم هماهنگ بود ختم شد به استیضاح، البته ممکن است در استیضاح معامله شد، بعضیها هم در آن دوره یک چیزهایی گرفتند که اسم آنها نزد بنده هست. اما بنده وقتی به بابنیزو رفتم که چند وقت پیش هم باز چند تا کشته داد و آنزمان هم باز چند تا کشته داد، همیشه مدعی بودم که شما حق و حقوق کارگران بابنیزو را نمیدهید، از آنطرف پاداشهای آنچنانی در ذوبآهن میدهید، از آنطرف هم به بانک ملی بدهکار هستید. درواقع کمیسیونهای تخصصی اگر در بحث حوزه کاری خودشان فعال شوند، دیگر ما نگرانی نداریم که چرا فلان واحد را نرسیدیم، چرا فلان واحد را برخورد نکردیم. البته ما همیشه به خلقالله اعلام کردیم وقتی گزارشات مستند باشد، ما حاضر هستیم که دنبال کنیم. البته من یک پیشنهاد هم به آقای رئیس دارم که بعضی میگویند این (3) هفته، (1) هفته را تعطیلی نگویید، بگویید کارهای وکالت! عیبی ندارد، تبدیل به نظارت شود، یعنی کمیسیونهای مجلس دایر شود، کار کند و همین بودجه سال 84 که ما تصویب کردیم، همین بودجه را ببینیم دستگاه اجرایی چقدر میتوانستند عمل کنند، چرا نشده، دیوان محاسبات تا کجا جلو رفته و این پیشنهاد... درواقع ما صحن علنی نداریم، ولی کمیسیونها داریم، چون در هفته ما دو کمیسیون که بیشتر نداریم. تعارف هم نداریم، ما وقتی در جلسه علنی یکدفعه (70) نفر نداریم، یا بعضی اصلاً حضور ندارند. من حتی اگر هیأت رئیسه اسامی آنها را اعلام نکند، خودم اعلام میکنم و از طرفی هم وقتی در کمیسیونها هم کارت نمیزنیم اصولاً با تأخیر تشکیل میشود. آن (3) هفته وقتی که حالت رسمی هم ندارد، چطور در امور انجام وظیفه نمایندگی است. (تعدادی از نمایندگان ـ مخالف) رئیس ـ حالا اجازه بدهید صحبت کنند. بله خوب، بعضی از نمایندگان، شاید خیلی از نمایندگان نظر مخالفی دارند. آزادی است، اجازه بدهید آقای کامران مثل همیشه نظرشان را بگویند، بفرمایید. کامراندستجردی ـ انشاءالله که حضور قلب شما هم زیاد باشد. ماه مبارک رمضان است، اگر اینطور بیحوصله باشید که اصلاً خوب نیست. بعد هم نظر است دیگر، نگفتیم که نون و آبی است که قطع شود. رئیس ـ حُسن آقای کامران این است که هرچه میگویند عصبانی نمیشوند، بفرمایید. کامراندستجردی ـ مورد سوم که بگویم، مبارزه با مفاسد اقتصادی است. من بارها گفتم که دست دزد را باید قطع کرد، یعنی اگر یک کارمندی براحتی میآید از بانک رفاه (200) میلیارد تومان میگیرد و من و شما برای (100) تومان، (200) تومان، (300) تومان باید به این بانکها نامه بنویسیم و نمیدهند. در همین اصفهان یک کارمند هیأت (7) نفره زمین آمد به کشاورزان زمین داد، این خوش غیرت همین حالا بازنشسته شده، وکیل خان شده، زمینهای کشاورزان را دارد پس میگیرد. رئیس ـ آقای کامران! وقتتان یک دقیقه هم گذشته، آن یک دقیقه تذکرتان را هم ما منظور کردیم، تشکر میکنم. کامراندستجردی ـ پس در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی باید به مردم معرفی کنیم. آبروی آنها برود، به درک! آبروی نظام نرود و مردم اینرا از این مجتمع خواهان هستند. من در پایان هم راجع به قطعنامه اروپا یک تذکری بدهم، ما حاضریم با شما مذاکره کنیم، اما چه شکلی؟ همین U.C.F اصفهان حفظ شود و بعد خودتان هم پذیرفتید که ما درواقع فناوری صلحآمیز هستهای داشتیم. مدیر کل آژانستان هم در نوامبر 2004 گفت که ایران انحراف ندارد. پس دیگر حرف حساب شما چیست؟ ما حاضریم مذاکره کنیم، منتها وضع موجود هم حفظ شود. رئیس ـ متشکر، ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق جلسه امروز جناب آقای سیدمحمود ابطحی هستند، بفرمایید. رئیس ـ امروز برکت از ناحیه اصفهان متوجه مجلس شده که سه نفر از چهار ناطق قبل از دستور از این استان هستند، جناب آقای ابطحی بفرمایید. سیدمحمود ابطحی ـ بسم الله الرحمن الرحیم با درود و سلام به پیشگاه حضرت ولیاللهالاعظم آقا امام زمان (روحیلهالفداء) و با درود به روح ملکوتی و میمون حضرت امام و دو فرزند عزیزش و شهدای گلگون کفن انقلاب و با سلام به پیشگاه مقام معظم رهبری. شهید عزیز محراب، امام جمعه ما از آن شخصیتهایی بود که اینجانب یکی از ارادتمندان این شخصیت والا مقام بوده و هستم. این وجود پربرکت و متعهد را قریب به (60) سال است میشناختم. چه سعادتمند و خوشبخت هستند آنها که بدنیا و زخارف آن پشت پا زده و عمری را به زهد و تقوا گذرانیده و آخرین درجات سعادت را در محراب عبادت و در اقامه جمعه با دست منافقین و منحرفین شقی نایل به والاترین شهید محراب که با دست جنایتکار اشقیالاشقیاء به ملکوت اعلی شتافت ملحق شدند. متنیکه به استماع همکارانمحترم رسانیدم بخشی از پیام حضرت امام بود که بمناسبت شهادت شهید آیتالله اشرفی صادر فرمودند. سالروز شهادت شهید محراب، فقیه عالیقدر، شهید آیتالله اشرفی را به خانواده معظم ایشان، مردم شریف و محترم خمینیشهر، استان کرمانشاه و اصفهان و همه ملت ایران بعد از گذشت سالها از شهادت این فقیه عالیقدر و عالمبزرگوار مجدداً تسلیت وتبریک عرض میکنم. آیتالله شهید حاج شیخ عطاءالله اشرفیاصفهانی در سال 1282 در خمینیشهر متولد گردید و در همان شهر تحصیلات دینی خویش را شروع کرد. پس از مدتی برای ادامه تحصیل به اصفهان عزیمت نمود و در حوزه اصفهان به تحصیل اصول و فقه پرداخت. ایشان پس از (20) سال اقامت در اصفهان راهی حوزه علمیه قم گردید و مدت (23) سال نزد علمای بزرگی همچون آیتالله العظمی حائری و بروجردی کسب علم و دانش نمود. ایشان در (40) سالگی به درجه اجتهاد رسید و در حوزه علمیه قم مشغول تدریس گردید و در سال 1330 از طرف آیتالله بروجردی به کرمانشاه اعزام شد تا اداره حوزه علمیه را بعهده بگیرد. این شهید بزرگوار در دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی پیوسته از روحانیون پیشگام و مبارزی بود که همگام با ایران به پیش میرفت تا انقلاب اسلامی بثمر رسید. به همین خاطر ایشان در تیرماه 1357 توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام به امامت جمعه کرمانشاه منصوب گردید و در این سنگر بزرگ و در تمامی سنگرهای انقلاب به فعالیت پرداخت و سرانجام پس از عمری مجاهدت، قیام در راه خدا، روز (23) مهرماه 1361 بدست منافقین به درجه شهادت رسید. درود و سلام بر مادران و پدران و مردمی که چنین فرزندان برومند، عارف، زاهد و متقی و مجاهد را تربیت کردهاند. درود بر مردم شهرستانی که با تقدیم (1893) نفر شهید، (2457) نفر جانباز و (350) نفر آزاده برگ زرینی بر تاریخ افتخارات خود آفریدند. مردمی که مجاهد بزرگی چون شهید نواب صفوی، آن مبارز نستوه و بزرگوار و شهید شمسآبادی، شهید راه مبارزه با جهل و جمود و انحراف باند مخوف مهدی هاشمی را هدیه نمودند. مردمی که در پیشینه تاریخی خود لحظات بزرگی را دارند. مردمی که با ایستادگی در مقابل محمود افغان و لشکریان ویرانگرش اجازه ورود به سده سابق خمینیشهر را ندادند و مأمن امنی برای حضور خانواده محترم و محبوب و گرانمایه میرِ داماد و میردامادی و میزبان علمای جبلعامل شدهاند. مردمی که به پیروی از مجاهد بزرگ حضرت آیتالله حاجسید میرسیدعلی امامی یار مبارز بزرگ اصفهان حضرت آیتالله آقا نجفی اصفهانی اجازه ندادند حتی یکنفر بهایی در این خطه عالِمپرور ظهور نماید. مردمی که در هجوم حکومت رضاخانی در مقابل حرمتشکنی به اهل بیت ایستادند و اجازه ندادند کسی به حجاب، این پوشش برتر و زرین اسلامی اسائه ادب کند و قوای رضاخانی را از شهر بیرون ریختند و عزاداری سنتی را همیشه و همه سال برگزار کردند. مردمی که افتخار مزار شریف مادر مطهر رهبر معظم انقلاب را دارند. شهر مجاهدان بزرگوار و عارفان توانا و مجتهدین بینظیری مثل حضرتآیتالله حاج سیدمحمدباقر درچهای، حضرتآیتالله حاجشیخ عبدالجواد جبلعاملی استاد بسیاری از علما و فضلای کشور و حضرت آیتالله عارف بزرگوار حاجآقا فیاض، مشکات، امامی و برکات و شارح بزرگ نهجالبلاغه جناب فیضالاسلام، شهر مبارزین بزرگوار عرصه انقلاب مرحوم آیتالله صهری، آیتالله احمدیفروشانی دو مجاهد بزرگواری که هنوز فریاد رسای مبارزاتی آنها از منابر و حوزه پر برکت اصفهان بلند است. شهر مردم پرتلاش و خستگی ناپذیری که اقتصاد استان را با تلاش خود در بخش معدن و معدنکاری و صنایع سنگ زنده نگهداشتند و در صنایع چرم و پوست و سالامبو استاد مسلم این صنعت هستند. مردمی که به برکت تلاشهای مستمرشان... (رئیس ـ آقای ابطحی وقت شما تمام است) یک دقیقه دیگر (رئیس ـ بله، حالا مختصر بفرمایید) بهترین میوه کشور را تولید میکنند و امروز باتوجه به هجوم بیرویه جمعیت شهر اصفهان و سیاستهای غلط مدیریت استان و بازهم در تنگناهای شدید محیطی که در این شهرستان بوجود آمده، باز هم گلابی خمینیشهر شاهمیوه، سیبش گلاب، زردآلوی آن شکرپاره و سیبریاش منحصربهفرد است. باری، جمعیت شهری که همان ماربین تاریخی است آنقدر عالم و دانشمند و برکت و پتانسیل دارد که بنده عاجز از توصیف آن هستم و باید ضمن تشکر و تعظیم در مقابل خالق قادرمتعال بخاطر تمامی این نعمتها و تکریم به مردم خداجوی خمینیشهر، درچهکوشک، اصغرآباد، قلعه امیریه و تیرانچی بگویم: مار بین همچو روضه ارم است آفتاب اندر آن درم درم است والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر، خیلی ممنون. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای غلامرضا میرزایی نماینده محترم بروجن به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به وضعیت نامطلوب آموزش و پرورش بروجن و بیتوجهی مسؤولین به برخوردهای سیاسی با فرهنگیان به بهانههای مختلف. ـ آقای هادی حقشناس نماینده محترم بندرانزلی به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور پرداخت (5) در هزار اعتبارات دستگاههای اجرایی براساس بند «پ» تبصره (16) به سازمان تربیتبدنی برای اجرای پروژههای نیمهتمام ورزشی. ـ آقای عابد فتاحی نماینده محترم ارومیه به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور فراهم ساختن فرصتهای شغلی مناسب برای افراد معلول واجد شرایط در کشور. ـ آقای غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود و چاراویماق به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور پرداخت مطالبات خرید گندم شمال غرب کشور بخصوص کشاورزان آذربایجان شرقی و مناطق هشترود و چاراویماق. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص شروع پروژههای نیمهتمام جاده هشترود ـ عزیرکندی ـ هزابین ـ آتشبیگ و جاده قرهآغاج ذاکرکندی آغبلاغ کورانلوک و جاده آغزیارت به قرهآغاج. ـ آقای حسن سلیمانی نماینده محترم کنگاور، صحنه و هرسین به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در شروع عملیات اجرایی قطعه نهاوند ـ کنگاور راهآهن غرب. به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در شروع عملیات اجرایی سدهای کبوترلانه در کنگاور و جامیشان در دینور. ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در تأمین آب شرب و بهداشتی روستاهای شهرستانهای ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد. ـ آقایان: اسدالله تابع و جهانبخش محبینیا نمایندگان محترم میاندوآب، تکاب و شاهیندژ به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در اتمام پروژه دفع فاضلاب میاندوآب و رفع آلودگی بوی تعفن و انواع بیماریهای ناشی از آن. ـ آقای کیانوش صادقدقیقی نماینده محترم آستانهاشرفیه و بندرکیاشهر به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تعیین تکلیف و پرداخت حقوق و معوقههای چندماهه کارکنان سازمان چای. تعیین تکلیف ناظران پرههای شرکتهای تعاونی ماهیگیری در استان گیلان بخصوص بندرکیاشهر. ـ آقای حسین سبحانینیا نماینده محترم نیشابور به وزیر محترم جهاد کشاورزی درخصوص تسریع در پرداخت مطالبات خرید گندم کشاورزان خراسان رضوی بخصوص شهرستان نیشابور. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تخصیص اعتبار و آغاز بکار پروژههای راهسازی شهرستان نیشابور. ـ آقای کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص شروع عملیات اجرایی بیمارستان مرند. ـ آقای حمید سعادت نماینده محترم نجفآباد، تیران و کرون به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص جلوگیری از تجاوز و تداخل محدوده شهر جدید فولادشهر به شهرستان نجفآباد و رفع مزاحمتهای شرکت عمران فولادشهر از کشاورزان بخش مرکزی شهرستان نجفآباد. به وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص رفع مانع ایجاد شده توسط هوانیروز در مسیر آزادراه کنارگذر غربی اصفهان. ـ خانمها: نفیسه فیاضبخش نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و ن