بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و هفتاد و ششم 13 دیماه 1384 هجریشمسی (176) 2 ذیـحجه 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمود محمدی، رسول صدیقیبنابی، حسین نجابت و محمد قمـی.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقایان سیدمحمد میرمحمدی و سیدجلال حسینی نمایندگان محترم قم و زنجان. 6 ـ تذکر آییننامهای آقایان ایرج ندیمی، محمدنبی رودکی، حسن کامراندستجردی، حسن سلیمانی و حسین آفریده نمایندگان محترم لاهیجان، شیراز، اصفهان، کنگاور و شیروان.7ـ ادامه رسیدگی به لایحه تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها و تصویب موادی از آن.8 ـ استرداد یکفقره سؤال.9 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.10ـ اعلام ختم جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و سه دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 218 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و هفتاد و ششم روز سهشنبه سیزدهم دیماه 1384 هجریشمسی مطابق با دوم ذیحجه 1426 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون عمران درمورد لایحه تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها. 2 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح ممنوعیت فعالیت شرکتها و مؤسسات با ساختار هرمی با شبکه بیانتهاء از قبیل گلدکوئیست (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه مبارزه با جرم پولشویی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 4 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متمم بودجه سال 1384 کل کشور بمنظور تأمین یارانه مورد نیاز برای واردات بنزین و کسری یارانه خرید گندم از کشاورزان (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 5 ـ گزارش شور دوم کمیسیون عمران درمورد لایحه حمایت از طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (علیهالسلام). 6 ـ سؤال آقای محمد کریمیان نماینده محترم سردشت و پیرانشهر از وزیر محترم راه و ترابری. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 30 ـ 26 از سوره مبارکه «الحج» توسط قاری محترم آقای جعفر فردی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهِیمَ مَکانَ الْبَیْتِ أَنْ لا تُشْرِکْ بِی شَیْئاً وَ طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْقائِمِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ * وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلى کُلِّ ضامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ * لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَ یَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلى ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِیمَهِ الْأَنْعامِ فَکُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِیرَ * ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ * ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ أُحِلَّتْ لَکُمُ الْأَنْعامُ إِلاَّ ما یُتْلى عَلَیْکُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای فردی، قاری محترم که نفر اول مسابقات کشوری کل کارمندان بودند تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمود محمدی، رسول صدیقیبنابی، حسین نجابت و محمد قمـی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ جناب آقای محمود محمدی نماینده محترم آباده، بوانات و خرمبید. ـ جناب آقای رسول صدیقیبنابی نماینده محترم بناب. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای احمد توکلی نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر. ـ جناب آقای محمد قمی نماینده محترم پاکدشت. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای محمدی بفرمایید. محمود محمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم با درود بر شهیدان و سلام بر ملت عزیز و رهبر معظم و عرض سلام خدمت هیأترئیسه محترم و همکاران گرامی. ملت، فرهنگ و تمدن ایران از کهنترین و ریشهدارترین و بالندهترین ملتها، فرهنگها و تمدنهای جهان است. قوام، توسعه و شکوفایی تمدن ایران ثمره مردمانی پر تحرک، با ذکاوت، جستجوگر و دارای فرهنگی غنی است که در پرتو آیین آسمانی مبتنی بر حکمت و اعجاز قرآنی و انقلاب عدالتخواه اسلامی لیاقت و شایستگی خود را در عرصههای مختلف و آزمونهای دشوار به اثبات رسانده است. اگر افلاطون برای جامعه بهتر بر حاکمیت فلاسفه و کنفوسیوس بر حاکمیت مردان برتر تأکید داشت، ما این افتخار را داریم که امام بزرگ ما برای ساختن انسانهای برتر و جامعه بهتر، حاکمیت فقهاء را توصیه کرد تا جامعه از سوء حکومت ناشی از ظلم و استبداد، قدرتطلبی، بیکفایتی و نا بخردی و کجاندیشی در امان باشد و این کلام معصوم که فرمود: «فالعدل اشرفها و افضلها» بر مقدرات مردم و جامعه حاکم شود. همکاران محترم! ما نسلی هستیم که تحولات و وقایع پیش از انقلاب، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دوران سازندگی و آبادانی کشور عزیزمان ایران را در کارنامه زندگی خود داریم و همچنان در برابر مخاطرات آینده مسؤولیم. اینکه دشمنان ایران تحولات و پیشرفتها در این کشور را کوچک میشمارند بر مردم ما پوشیده نیست. اما ما باید مراقب باشیم خدمات گذشتگان را نفی نکنیم که خود را نفی میکنیم. ما براساس آمار و ارقام توفیقات بزرگی در عرصه مبارزه با بیسوادی، توسعهنیافتگی، فقر و بیکاری داشتهایم. اما نباید انکار کنیم که متناسب با رشد جمعیت، وعدههای مسؤولین و نیاز و مطالبات مردم، شرایط رشد فرهنگی و توسعه اقتصادی را فراهم نکردهایم و لازم است بیشتر و دقیقتر کار کنیم. ما در دهه بعد از انقلاب که درگیر دفاع مقدس و مبارزه برای اثبات موجودیت خود بودیم، تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه به (5/2) برابر افزایش یافت و این امر در شرایطی اتفاق افتاد که کشور پرجمعیت و جنگزدهای چون ایران، سیر نزولی قدرت را به سیر صعودی تغییر میداد و اما امروز ما خود را برای یک جهش علمی، تکنولوژیکی و رشد و توسعه اقتصادی مهیا میکنیم. اکنون ما دو مشکل در عرصه داخلی و خارجی داریم؛ مشکل داخلی به تفکر و روش کشورداری ما مربوط میشود و آن اینکه ما باید نظام سیاست داخلی را براساس رویکرد نخبهمحور که کارآیی و مطلوبیت را ملاک تشخیص و عمل قرار میدهد اداره کنیم. ما پیوسته از خاستگاه کارآیی و مطلوبیت و شایستهسالاری سخن گفتهایم، اما بخاطر جلب رضایتها، آنرا بر نتابیدهایم و بهای آنرا نیز پرداختهایم. این امر ما را در سرعت دادن به نظام لخت و کند بوروکراتیک برای یک اقتصاد پویا و کارآفرین، فرهنگ تولید و محرومیتزدایی و نوعدوستی عاجز کرده است و نتیجه این شده است که هرچه از پایتخت دورتر میشویم، بیکاری، فقر و محرومیت بیشتر و امنیت و حاکمیت قانون کمتر میشود؟! مردم شریف ایران از هر قشر و طبقهای بطور کم و زیاد، فشار اقتصادی، سردرگمی و بلاتکلیفی، نا امنی و بیثباتی را احساس میکنند و حق دارند پرسش کنند چرا این کشور ثروتمند که چشم طمع همه به آن دوخته شده اینگونه اداره میشود. از کنفوسیوس درمورد بقای حکومت پرسیدند، گفت «بقای حکومت در سه چیز است؛ اسلحه، آذوقه و اعتماد مردم به حکومت». یکی از شاگردانش سؤال کرد «اگر ضرورت ترک یکی از این سه عنصر پیش آید، کدامیک را توصیه میکنید؟». کنفوسیوس گفت «آذوقه، زیرا برای دفاع از سرزمین و مردم به اسلحه نیازمندیم». دیگری پرسید «اگر ضرورت ترک دیگری پیش بیاید، کدامیک را توصیه میکنید؟» کنفوسیوس پاسخ داد «اسلحه، زیرا اگر اعتماد عمومی از حکومت سلب شود، دیگر نه اسلحه و نه آذوقه هیچیک بکار نمیآید». ای عزیزان! ما در عمر خود این حکمت را تجربه کردهایم، دیدیم که شاه هم اسلحه داشت و هم آذوقه و هم حمایت بینالمللی، اما امام عزیز ما تنها با اعتماد مردم بنیان او را برانداخت. بیایید عبرت و درس بگیریم، اینقدر زندگی را گران نکنیم، ارزش کالا و فرآوردههای صنعتی از شأن و منزلت آدمها و شهروندانمان بالاتر رفته است. دیرتصمیمی و سردرگمی را کنار بگذاریم و به قوام و انسجام و رضایتمندی مردم بیندیشیم. مگر نه اینکه در نظامهای ماتریالیستی ارزش انسانها به سپردههای بانکی، تجملات، مناصب، رانتخواری و رابطهبازی آنها بود و ما گفتیم «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم». در سال 83 میزان (90) درصد نقدینگی کشور در اختیار بانکها و فقط (7) درصد نقدینگی در اختیار مردم بوده است و کمتر از (10) درصد تسهیلات بانکی در جهت تولید هزینه شده است. با این نقدینگی چه میزان تولید، چه میزان اشتغالزایی و محرومیتزدایی انجام شده است؟ گره از کار چند مسلمان بدهکار آبرودار محتاج گشوده شده است؟ در حالیکه چنانچه بخشی از این نقدینگی در تولید هزینه میشد، بسیاری از مشکلات اشتغال و گرانی حل میشد. چرا باید روزنامه مصری بنویسد «من تصویر الثوره الی تصویر القاصرات». این شرمآور نیست؟ چرا سرمایههای ما به امارات فرار میکند و حتی اگر کارآفرینی و سرمایهگذاری هم از آن سوی بیاید، آنقدر قواعد و سیستم و مدیریت مشکلساز است که او را خسته و پشیمان میکند. من راهکار بهبود کشورداری را در حذف قوانین منسوخ و زاید، پیشگیری از آزمون و خطای مدیران از کیسه ملت و بازآفرینی و نوسازی نهادها، اصلاح روشهای کهنه و ناکارآمد و ایجاد یک سیستم کنترل ضربتی و فعال شدن نقش نظارت میدانم. اگر از این امور غفلت کنیم و خودمان را در نوسازی قوانین، مدیریت نهادهای متناسب با نیاز جامعه امروز و تحولات و مخاطرات آینده مهیا نکنیم، آسیبپذیر خواهیم شد. مگر اداره یک کشور، کماهمیتتر از یک تیم فوتبال است که کارآیی و مطلوبیت بازی بازیکن مطرح است و نه رضایتمندی او و اگر فرصتسوزی کند، کنار میرود تا تیم برنده شود. البته جا دارد از خیزی که دولت نهم برای محرومیتزدایی برداشته تشکر کنم و برخی وزراء سیاستهای شفاف و ابزارهای کارآمدی را ارائه میکنند که دغدغه مردم است، نظیر اقتصاد و دارایی، مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، کار و رفاه و تأمین اجتماعی. و اما مسألهای که به سیاست خارجی مربوط است؛ ایران با (15) کشور از دریا و خشکی همسایه است و هر مسألهای در ایران بسرعت بینالمللی میشود. بنابراین ما یک کشور بینالمللی هستیم و لازم است به اعتبار و وجهه خود در محیط بینالملل توجه جدی داشته باشیم. مهمترین مسأله و استراتژی ملی ما، استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای است که مسألهای پیچیده و نیازمند یک مشی و دیپلماسی توافقجویی است و نه زورآزمایی و درشتگویی. من پیشنهاد رئیسجمهور برای مشارکت بخشهای خصوصی و دولتی کشورها برای غنیسازی را فرصتی برای حل این مسأله میدانم، در غیر اینصورت دولت آقای احمدینژاد هیچگونه تعهدی دربرابر توافقنامه پاریس ندارد و ایران میتواند وضعیت تعلیق داوطلبانه را تغییر دهد و به قبل از توافقنامه پاریس برسد. از اروپا و آمریکا میخواهم نگاه خود به این ملت متمدن را تغییر دهد و با فعالیت صلحآمیز هستهای ایران، اغراقآمیز برخورد نکند. در رابطه با حوزه انتخابیهام در شمال فارس که به شعاع (270) کیلومتری بین (5) استان واقع است با ترکیب جمعیتی شهرنشین، عشایر و کشاورز که توسعهنیافته و محروم باقی مانده است، نکاتی را مطرح میکنم: جوانان با استعداد و هنرمند شهرستانهای آباده، بوانات و خرمبید، از بسیاری امکانات فرهنگی، تفریحی، ورزشی و اشتغال محرومند. بخش اعظمی از این منطقه خشک یا مشمول ممنوعیت بهرهبرداری از آبهای زیرزمینی است و یا خشکسالی و سرمازدگی محصولات آنان را از بین میبرد و دستگاههای اجرایی ظرف سال گذشته کمتر پاسخگو بوده و دیرتصمیمی آنان مردم را متضرر کرده است که امیدوارم مسؤولین جدید چارهاندیشی نمایند. رئیس ـ شما الان دو دقیقه اضافه صحبت کردید، یک «والسلام علیکم» بگویید و ... محمدی ـ با اجازه شما... در شمال فارس... (رئیس ـ در پایان) در پایان، در شمال فارس جوانان در شهر بیکار و عشایر در بیابان در محرومیت و محدودیت برای کوچ و اسکان و نیازمندیهای اولیه قرار دارند، درحالیکه هر چادر سیاه عشایری نه تنها یک سرپناه، بلکه یک کارگاه تولیدی است که لازم است توسط دستگاهها و بانکها مشمول تسهیلات گردد و طرحهای ملی در منطقه شمال فارس به اجراء درآید. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای رسول صدیقیبنابی هستند، بفرمایید. رسول صدیقیبنابی ـ بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و عرض ادب خدمت نمایندگان محترم و ملت بزرگوار ایران، بخصوص مردم پرتلاش و صمیمی حوزه انتخابیهام شهرستان بناب. از همه عزیزان انتظار دعای خیر را دارم تا خدمتگزاری صدیق و امین در راستای مسؤولیتهای خطیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی باشم. مسلماً اگر توفیقاتی در این مدت حاصل شده است، پشتوانه حمایتها و تشویقهای مداوم مردم متدین بویژه مردم شریف حوزه انتخابیهام بوده است و خداوند بزرگ را به اعطای چنین حمایتی شکرگزارم که مسلماً اگر آبرویی این من بیمقدار دارد، نشان از لطف و رحمت اوست. اینجانب با تمام توان، عشق و علاقه خویش را در عمل به مردم خوب و فداکار، بخصوص مردم شریف و بزرگوار بناب در چندین دوره مجلس نشان دادهام. اینک براساس وظیفه نمایندگی، نکاتی را متذکر میشوم، اگرچه خود بیش از هر کسی نیاز به تذکر دارم: 1 ـ اینجانب خود را مدافع آرمانهای انقلاب اسلامی و حفظ ارزشهای ارائهشده توسط بنیانگذار تاریخساز آن و پیرو خط امام راحل میدانم و سرافرازی مردم بزگوار ایران و رشد و اعتلای کشور با فرهنگ غنی اسلامی را دغدغه اصلی حضور خویش در مجلس شورای اسلامی میدانم و در این رهگذر، نه تنها تلخی برخوردهای ساواک، بلکه زندانهای سرد و مخوف آمریکا را چشیدهام و تا آخرین قطره خون خویش از این اعتقاد و ایمان خود دست بر نخواهم داشت و دوست این نظام و معتقدین آنرا دوست و دشمن آنرا دشمن خویش میدانم. 2 ـ مسلماً همه معتقدین به جمهوری اسلامی دارای یک سلیقه و دیدگاه نیستند، اینک بعضی از یاران انقلاب تحمل سلایق سیاسی مخالف را ندارند و هر صدای مخالف و منتقدی را در راستای مخالفت و حتی ضد آرمانهای اصیل انقلاب میدانند و بهر نحوی سعی در خاموشی و حتی از بین بردن چنین جریاناتی هستند، در صورتیکه در مقابل آن، افرادی بودند و هستند که میگویند: «زنده باد مخالف من!» و صبر و شکیبایی وصفناشدنی دارند تا جاییکه خود قربانی مخالف میشوند. اگر چه افراط و تفریطها در همه موارد وجود دارد و نکوهش میشود، ولی بنظر من تحمل مخالف در نهایت با پیروزی همراه خواهد بود، اگرچه در کوتاهمدت نتیجه عکس جلوه دهد. 3 ـ در رابطه با دشمنان نظام نیز معتقدم نباید به مخالفت دشمنان نظام بیتوجه بود، البته مسلماً نباید مرعوب تهدید دشمنان باشیم، ولی بررسی کارشناسانه دشمنان انقلاب امری ضروری است و چه بسا بیتوجهی به آنان میتواند ضررهای غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد. هنری کیسینجر متفکر جمهوریخواهان آمریکا در رابطه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ سرد جمله مهمی دارد و میگوید: «سران شوروی به تمام اعتراضات آمریکا که این ترفندها از جانب امپریالیسم است بیتوجهی کردند، ولی آمریکا ایرادات شوروی را به خود موشکافی کرد و اگر ایراداتی وارد بود، سعی در رفع آن داشت». متأسفانه چندی است در مقابل ایرادات دشمنان بجای سیاست تنشزدایی، بعضاً برخوردهای گزنده و تند هم با همه کشورهای اروپایی بدون توجه به عملکرد نسبی آنها در گذشته با جمهوری اسلامی صورت میگیرد، بطوریکه آنان را عمدتاً نادان و خود را پخته و مسلط به همه امور سیاسی موجود میدانیم که اینجانب از این نوع سیاستهای مغرورانه بیمناکم و دیپلماسی فعال را در این راستا توصیه میکنم. 4 ـ با توجه به مراتب فوق، رواج خرافهگرایی در جامعه که امروز اذهان بخشی از جامعه را به خود مشغول کرده است، بسیار جای تأمل است. زیرا بعضاً جهت فرار از منطق و محاسبات کارشناسی روشن، مسایل زمینی را آسمانی جلوه میدهند و این خود باعث انجماد و اجتناب از تجزیه و تحلیل علمی مسایل و مشکلات میگردد و در این رابطه فرمایش جناب آقای خاتمی رئیسجمهور سابق که همواره علاقهمند به سربلندی ایران و رشد و اعتلای آن بودند بسیار قابل تأمل است که فرمودند: «من حتی از نظر وضعیت کنونی ترکیب نیروها برای آینده انقلاب اسلامی و رهبری احساس خطر میکنم». 5 ـ همانطور که جناب آقای خاتمی فرمودند، نومحافظهکاران آمریکا همجنس طالبان هستند و در چنین شرایطی فرصت خوبی برای برخوردهای منطقی و علمی اسلام آماده شده است، بشرطی که ما راه خویش را با تندرویها و ترورهایی که بنام اسلام میشود جدا کنیم، زیرا اینان بیشترین ظلم را به اسلام میکنند. بنظر من اسلام، منطق قوی و لازم در رویارویی با ایدئولوژیهای متکی به زور و تهدید نومحافظهکاران آمریکایی را دارد که آنها را در جهان رسوا کند، نه اینکه ما این فرصت طلایی موجود را به تهدید تبدیل کنیم که کشورهایی که تا بحال بیتفاوت بودهاند و یا بعضاً منتقد سیاستهای نادرست آمریکا بودهاند، در کنار آمریکا قرار گیرند. مگر نه این است نومحافظهکاران آمریکا در هجمه به منطقه و عراق و افغانستان (به شهادت نوشتهها و گفتهها) جمهوری اسلامی را بیش از دیگر کشورهای منطقه در معرض خطر قرار داده بودند و کشورهایی که سالها در مقابل آمریکا تحریمها را متحمل شده بودند، دست تسلیم خود را بالا بردند، کشور لیبی نمونه بارز این مدعاست ولی در کشور ما با مانعی بزرگ برخورد کردند و آن پیشرفت وسیع سیاست تنشزدایی دولت جناب آقای خاتمی بود. تا جاییکه تهدیدهای مکرر آمریکا جهت بررسی برخورد با ایران تغییر کرد و گفتند: «هیچ طرح نظامی برای حمله به ایران وجود ندارد». لذا اینجانب نفی سیاستهای تنشزدایی و تجارب حاصل از آن را بهیچوجه به صلاح نظام و ملت نمیدانم و از دستاندرکاران سیاست خارجی میخواهم که با شعارهای تند، بدگویی و موضعگیریهای تند، اجماع کشورها را علیه نظام اسلامیمان فراهم نسازند، چرا که نومحافظهکاران جنگطلب واشنگتن و صهیونیست از چنین مواضعی بیشتر بهره میبرند و در این صورت دستاوردهای چندین ساله در زمینه اعتمادسازی و تنشزدایی و عادیسازی روابط با جهان بر باد میرود. 6 ـ در رابطه با دولت آقای دکتر احمدینژاد، مسلماً بایستی به انتخاب مردم احترام قائل شد و اینجانب در مسؤولیت خویش برای موفقیت دولت ایشان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم بود و عمر دولت نهم را در حال حاضر برای ارزیابی دقیق آن کافی نمیدانم و مسلماً بایستی زمان بیشتری به وی داده شود تا کارنامه آن معدل خود را ارائه نماید، ولی از هماکنون نقد عملکرد دولت و تکتک وزراء را بصورت مشفقانه وظیفه خود میدانم و در این راستا بایستی نکاتی را عرض کنم. اولاً، اگرچه تغییر مسؤولیتها حق دولت آقای دکتر احمدینژاد میباشد، ولی بایستی عرض کنم علیرغم ادعاهای غیرجناحی بودن دولت آقای احمدینژاد، در عزل و نصبها عمدتاً جناحی و رابطهای عمل میشود و مدیران عالم و شایستهای که سالها برای این نظام زحمت کشیدهاند و عاشق خدمت به نظام و انقلاب هستند، ناجوانمردانه با انگهای جناحی و بهانههای واهی کنار گذاشته میشوند. بنظر اینجانب، ارزش بعضی از این مدیران با تجربه و صادق، از قیمت چاههای نفت ما کمتر نمیباشد. مسلماً آنها در هر جایی موفق خواهند بود، ولی نظام ما از وجود آنها محروم خواهد شد. جناب آقای دکتر احمدینژاد! در این کشور مدیران دانشمند و قوی فراوانی بجز دوستان شما در امور نظامی، شهرداری و دانشگاه علم و صنعت وجود دارند، ثانیاً دولت آقای احمدینژاد اهداف بلند و متعالی دارد و رسیدن به عدالت و مهرورزی و خدمت به بندگان خدا و رشد و اعتلای جمهوری اسلامی آرزوی هر مسلمان ایرانی است، ولی راهحلها و برخوردها نیز بایستی چون اهداف آن عمیق و پخته باشد. متأسفانه صرف هزینهها عمدتاً بصورت جاری و با سطحینگری مشکلات ما را انجام نمیدهد و ما را به این اهداف بلند نمیرساند که ارائه لوایح ناپخته که مورد انتقاد حتی آگاهان اکثریت اصولگرای مجلس نیز میباشد نمونه این مدعاست. بهرصورت، آرزوی ما توفیق آقای رئیسجمهور در اهداف متعالی خود میباشد که بنظر اینجانب اولین نیاز توزیع عادلانه ثروت در کشور، تصویب طرح آمایش سرزمین و شناسایی پتانسیلهای شهرها و مناطق مختلف این مملکت میشود و لذا برخورد سطحی و احساسی با مسایل درست نیست. 7 ـ پرونده هستهای ایران جزو مسایل ملی ماست، بخصوص که انجام امور مربوط به غنیسازی اورانیوم در کشور مورد توافق همه سلایق و تفکرهاست و ملت، دولت و مجلس آنرا به صورت یک عزم ملی در نظر گرفته و با حیات خویش گره زدهاند، لذا میتوان از همه چهرههای مقبول و محبوب کشور در عرصه بینالمللی برای حل آن مدد گرفت. اینجانب بعنوان یک متخصص در این رشته که حدود یکصد دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فارغالتحصیل کردهام، بایستی عرض کنم در این رابطه کشوری سردمدار مخالفت با فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی ایران را دارد که خود سیاهترین پرونده تاریخ بشر را در امور هستهای دارد. مگر اولین و تنها بمب اورانیوم در هیروشیما علیه مردم بیدفاع توسط آمریکا منفجر نشد؟ مگر اولین و تنها بمب پلوتونیوم علیه مردم مظلوم ناکازاکی توسط آمریکا منفجر نشد؟ مگر امروز غاصبترین کشور جهان اسرائیل را چه کسی به بیش از یکصد کلاهک اتمی مجهز کرده است که حتی حاضر به امضاء (NPT) نیز نمیباشد. آری تنها و تنها دولت آمریکا این وحشیگریها را انجام داده است و بیخود نیست که ما را متهم بدان میکند که «کافر همه را به کیش خود پندارد». امید است هیأت مذاکره کننده جدید چون آقای دکتر روحانی و همکاران خوب ایشان، درموقعیت خطیر کنونی با خویشتنداری، خردورزی و آیندهنگری همهجانبه و بدور از احساسات و التهابات برحقانیت خویش تأکید کنند، زیرا برای اولین بار در جهان آمریکا میخواهد کشوری را از حق قانونی خویش برای رسیدن به تکنولوژی صلحآمیز هستهای که انرژی فردای بشریت است و بدون شک بایستی همه دولتها از آن استفاده کنند محروم سازد و مسلماً بسیاری از کشورهای دیگر در این رهگذر متضرر خواهند شد، پس ما گوش شنوای زیادی داریم. لذا با تعویق انداختن چالشها و معرفی صداقت در اهداف صلحآمیز هستهای ایران (رئیس ـ آقای صدیقی وقت جنابعالی تمام است) چشم، امکان پیروزی در این موضوع دور از دسترس نمیباشد و حقانیت و صداقت ما مهمترین سند و مدرک ماست. والسلام (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت.) رئیس ـ تشکر میکنم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای حسین نجابت هستند (البته آقای احمد توکلی وقتشان را به ایشان دادهاند) بفرمایید. حسین نجابت ـ بسماللهالرحمنالرحیم این روزها درمورد استاد بزرگوار حضرت آیتالله مصباحیزدی مطالبی گفته یا نوشته شده است که عده کثیری از نمایندگان مصمم بودند تا در پاسخ به ایراد سخن بپردازند. حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر احمدی، جناب آقای دکتر توکلی، حجتالاسلام آقای دکتر مصباحی، جناب آقای دکتر سبحانی، حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای آشتیانی از جمله کسانی بودند که بر ارائه نطق و روشنگری اصرار داشتند و قرعه بنام اینجانب اصابت کرد تا از قِبل اساتید محترم انجام وظیفه نمایم. آیتالله مصباح یزدی که برخی این روزها ایشان را آماج حملات خود قرار دادهاند کیست؟ و در روند شکلگیری انقلاب و پاسداری از حصارهای اندیشه والای اسلامی چه نقشی داشته است؟ شاگرد برجسته حضرت امام (قدسسره) و علامه طباطبایی (رحمهاللهعلیه) اصولی و فقیه مسلم حوزه علمیه قم، فیلسوف و مفسر قرآن آیتالله حاجشیخمحمدتقی مصباح به شهادت فرهیختگان و بزرگان حوزه و دانشگاه سه ویژگی ناب و سه خصلت بارز داشته است که بنظر اینجانب اصولگرایی را معنا میکند. دفاع جانانه از حریم اندیشههای نظری و احکام عملی و معارف الهی، صفشکن بودن و پیشرو بودن و بالاخره زمانشناسی و بکارگیری روشهای جدید و تربیت نیروهای خلاق سه ویژگی همیشگی این مجاهد خستگی ناپذیر در حوزههای علمی و در صحنههای اجتماعی بوده است. آنان که با تاریخ انقلاب و فعالیتهای علمی از قبل و بعد از انقلاب آشنایی مختصری دارند، اعلام مرجعیت حضرت امام (قدسسره) در شرایط حساس و دستگیری ایشان که با امضای (12) تن از علمای حوزه علمیه قم از جمله آیتالله مصباح صورت گرفت را هرگز فراموش نمیکنند. دستاندرکاران منصف بیاد دارند و خوب میدانند که منشورات مؤسسه در راه حق که به همت این مرد بزرگ پایهریزی و مدیریت میشد در دهههای (40) و (50) در مقابل ظلمتکدهای که بوسیله پهلوی ایجاد شده بود ضمن اینکه نیاز علمی جوانان متعهد را تأمین میکرد در دل آنان امید هم ایجاد مینمود. شخصیتهای برجستهای همچون آیتالله خرازی، آیتالله استادی، مرحوم آیتالله مصلحی اراکی، حجج اسلام آقایان: دکتر احمدی و برخی دیگران از مؤسسان این مؤسسه و جناب آقای دکتر مصباحی، غروی، رجبی، اسکندری، فیاضی، محمدیعراقی، ابوترابی و صدها فاضل ارزشمندی که هرکدام در صحنههای اجتماعی خود تأثیرگذار و جریانساز هستند از دستاندرکاران و تربیتیافتگان این مؤسسه هستند. پس از پیروزی انقلاب نیز اساتید متعهد دانشگاهی تلاش شبانهروزی استاد بزرگوار در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و سپس تأسیس مؤسسه معظم آموزشی پژوهشی امام خمینی در قم که از افتخارات کشور و حوزه با (850) طلبه ایرانی و غیرایرانی است معدودی از دهها فعالیت ایشان در سالهای اخیر بوده است. مؤسسهای که با حمایت مالی کامل حضرت امام پایهگذاری شد و با حمایت کامل مقام معظم رهبری ادامه حیات میدهد. اما آنچه آیتالله مصباح را در صحنه اجتماعی و سیاسی برجسته میسازد حضور بموقع و گاه یک تنه این فقیه بزرگ در برابر هجومهای بنیانشکن اندیشههای منحرف و کفرآمیز بوده است. در سالهای قبل از پیروزی انقلاب آنجا که در جوی احساسی و عاطفی رگههایی از انحراف در مسائل عقیدتی بروز کرد، این عالم پیشرو قبل از همه و بیشتر از همه به مقابله پرداخت. نباید همین سالهای اخیر و به هنگامی که در پرتو غوغاسالاری و حملات سازمان یافته از خارج و داخل اندیشههای التقاطی و غربگرایانه در قالب اصلاحگری ترویج میشد را فراموش کرد. آنزمان که خیلیها فرصت مقابله و یا جرأت مقابله را نداشتند این عالم بزرگ یکه و تنها تهمتها و توهینها را به جان خرید و دست از افشاگری و حفاظت از حصون دین برنداشت. اما این مختصر نه بدان معناست که انتقاد، سؤال، مباحثه، اختلاف آراء را باید تعطیل کرد. این بنده بعنوان یک دانشگاهی یا دیگری بعنوان یک طلبه از این موهبت الهی برخورداریم که نقد کنیم و نقد میکنیم، پاسخ میشنویم، بعضی از پاسخها را میپذیریم و یا نمیپذیریم با بعضی آراء و موضعگیریها به مقابله میپردازیم، نقادی به اصطلاح درون سازمانی انجام میدهیم. اما این نقادی درون سازمانی کجا و اظهار نظر از سر بیاطلاعی و گاه توهین و استهزاء کجا؟ این مسأله کجا و شخصیت بزرگ را در بازیهای مبتذل گروهی و جناحی و سیاسی مطرح کردن کجا؟ اما در انتها نکتهای گفته شد و آن اینکه جلسات مشورتی هیأت دولت با ایشان صورت میپذیرد و این مسأله تقبیح شد. اولاً چنین امری به فرض صحت که البته در آن حجم صحت ندارد با کدامین منطق عرفی، شرعی و یا حتی به اصطلاح دموکراتیک سازگار است؟ بنظر اینجانب و کثیری از دوستان این دولت و یا هر دولتی باید التماس کند و تمنا نماید تا آیتالله مصباح و امثال آیتالله مصباحها و اندیشمندان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی وقتی و زمانی را برای صحبت کردن و مشاوره دادن اختصاص دهند. برادرانه به کسانیکه از سر دلسوزی به آیتالله مصباح انتقاد میکنند یادآوری میکنم که از مکر و حیلههای دشمنان خونریز مردم مسلمان غافل نباشند، حملات سازمان یافته به امثال آیتالله مصباحیزدی و دفاع دشمنان دین و ملت از منحرفان مردمگریز برای برداشتن اسلام از سر راه چپاولگران بینالمللی است. بازی نخوریم و هوشیار باشیم. والسلامعلیکم و رحمهالله (عدهای از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ از آقای نجابت تشکر میکنم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز جناب آقای محمد قمی هستند، بفرمایید. محمد قمی ـ بسماللهالرحمنالرحیم با حمد و سپاس به درگاه خداوند متعال و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی. در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات و هنگامهای که متجاوز از (سی) ماهواره، دین، آیین و مقدسات ما و نظام جمهوری اسلامی را مورد تهاجم خود قرار دادهاند آیا عدم صدور مجوز بهرهبرداری و پخش برنامههای ماهوارهای صبا به مسؤولیت روحانی مبارز دوران ستمشاهی و معتمد حضرت امام (رحمهاللهعلیه) و مدافع راستین و شـجاع آرمـانـهای انقلاب اسلامی حضرتآیتالله کروبی چه معنا و مفهومی را به جامعه متبادر میسازد؟ آیا تمامی مردم ایران محکوم هستند تنها از رسانه ملی که بازتابدهنده تفکرات یک جناح است، بیننده برنامهها و مستمع اخبار و تحلیلها باشند؟ ممکن است تکصدایی برای مقطعی نویدبخش آرامش ظاهری در جامعه باشد، اما میدان ندادن و طرح افکار و عقاید مختلف و سرکوب اندیشه آنرا زیرزمینی خواهد نمود و هزینههای حاکمیت و ملت را افزون خواهد ساخت. جالب آنکه افرادی با مخالفت به این ایده آقای کروبی میپردازند و از اجرای آن ممانعت میکنند که بعضاً عمرشان به اندازه عمر مبارزه و تحمل شکنجه و زندان توسط آن بزرگوار نیست و برخی دیگر که مسنترند و بعضاً خودشان را شاگرد حضرت امام میدانند در دروان مبارزه با ستمشاهی با پیشه کردن تقیه و برگرفتن گوشه انزوا هیچ سهمی در رابطه با آن مرد الهی و آرمانهای مردم شریف ایران در جهت تحقق و پیروزی انقلاب اسلامی نداشتهاند. زهی تأسف است که سلیقهگرایی و انتساب به حاکمیت و نظام، مردم را از داشتن تریبونی که بتواند بیان کننده اسلام ناب، اهداف والای حضرت امام و آلام و خواستهها و نظرات مردم و متفکرین دلبسته به اعتلای اسلام و ایران باشد محروم ساخت. مسلماً تدوام این سیاست بر خیل جمعیت خاموش در جامعه که تعداد آنها از آمار آخرین انتخابات نیز مشهود است، خواهد افزود. امید آنکه با تجدید نظر در این موضوع، جبران مافات شود و این امکان برای دوستداران انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران فراهم گردد تا بتوانند مطالبات و خواستههای مشروع و قانونی خویش را از این تریبون بیان نمایند و به شخصیت روحانی مبارز و شجاع، جناب آقای کروبی خدشهای وارد نیاید. در ارتباط با استیضاح وزیر دفاع درخصوص سانحه سقوط هواپیمای «C -130» که منجر به شهادت متجاوز از یکصدنفر از فرزندان مخلص و راستین این مرز و بوم شد و ملت ایران را عزادار ساخت برحسب وظیفه نمایندگی سریعترین راه حصول به نتیجه را استیضاح دانستیم و برای اداء این وظیفه اقدام قانونی کردیم، گرچه در ادامه با کارشکنیها و کملطفیها و بعضاً اظهار نظرات نشأت گرفته از کوتهبینی و کندذهنی بعضی مواجه شدیم، اما بنا به خواست وزیر محترم دفاع برای ارائه مهلت یکماهه این امر مهم را به تعویق انداختیم و امیدواریم در طی این زمان پیگیری مسیر پرونده به نحوی باشد که افکار عمومی جامعه و خانواده معزز شهداء این سانحه را به این باور برساند که عزم برخورد با مقصرین و اصلاح ساختارها و جلوگیری از حوادث مشابه جدی است. اما همانگونه که از (20) روز گذشته هنوز مسؤولین ذیربط حداقل برای احترام به خانواده معظم شهداء و به افکار عمومی از یک معذرتخواهی ساده اجتناب ورزیدند و با فرافکنی و ایجاد منع و محدودیتها سعی دارند به ریشههای اصلی حادثه نپردازند، نتیجه را امیدبخش نمیدانیم اما همواره بر عهد خود پایبندیم که زمان بیشتری در اختیار تیم بررسی کننده و مسؤولان ذیربط قرار گیرد. بدیهی است اگر بعد از طی این زمان نتایج قابل قبولی حاصل نشد به وظیفه قانونی خویش و با عهدی که با پروردگار متعال بستهایم که همواره مدافع حقوق مردم شریفمان باشیم، عمل خواهیم کرد و انتظار داریم که بخشی از نمایندگان محترم اکثریت مجلس وعده فرمودند ما را در اداء این وظیفه خطیر همراهی نمایند. والسلامعلیکمورحمهالله 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ بسماللهالرحمنالرحیم تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذر شهر به رئیسجمهور محترم درخصوص بیتوجهی دستگاههای ذیربط بویژه وزارت صنایع و معادن نسبت به اجرای مفاد تبصرههای ماده (3) قانون برنامه چهارم توسعه و بندهای تبصره (11) قانون بودجه سال 84 . ـ آقای سلمان خدادادی نماینده محترم ملکان به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص رسیدگی به وضعیت نابسامان مدیریت پستبانک کشور . ـ آقای سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان به وزراء محترم بازرگانی و امور اقتصادی و دارایی درخصوص رسیدگی جدی به عدم ترخیص کالاهای ساخت کشور کره جنوبی از گمرک باتوجه به ثبت سفارش از قبل و نگرانی شدید بازرگانان بوشهر. ـ آقایان: سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، ابوالفضل کلهر نماینده محترم شهریار و شهرقدس، علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت، سیدفضلالله موسوی و سیدعلی ریاض نمایندگان محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر، هادی دوستمحمدی نماینده محترم سمنان به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص تسریع در رفع اختلال و نارساییهای فراوان تلفن همراه و قطع مکرر در سراسر کشور بخصوص در تهران. ـ آقایان: ناصر عاشوریقلعهرودخانی نماینده محترم فومن و شفت، غلامرضا مصباحیمقدم نماینده محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر، سیدکاظم دلخوشاباتری نماینده محترم صومعهسرا و عطاءالله حکیمی نماینده محترم رودبار به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در گازرسانی به شهرهای خرمشهر و آبادان. ـ آقای محمدعلی حیدریشلمانی نماینده محترم لنگرود به وزیر محترم کشور درخصوص اعلام علت عدم پرداخت وجه تجمیع عوارض به شهرداریها بویژه شهرداریهای گیلان. ـ آقایان: عزتالله یوسفیانملا نماینده محترم آمل و لاریجان، انوشیروان محسنیبندپی نماینده محترم نوشهر و چالوس، ابوالقاسم روحیسرخکلایی و سیدحسن شجاعیکیاسری نمایندگان محترم ساری، جعفرقلی راهب نماینده محترم تنکابن و رامسر، محمدحسن جمشیدی نماینده محترم بهشهر و نکا به رئیس جمهور محترم درخصوص لزوم تقویت مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نصب معاونان کارآمد. ـ آقای مرتضی فضلعلی نماینده محترم تویسرکان به وزیر محترم نفت درخصوص صدور مجوز بهرهبرداری شرکت گاز مایع خرمرود تویسرکان. ـ آقای الیاس نادران نماینده محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر به رئیسجمهور محترم درخصوص لزوم نظارت بیشتر به جریان امور در سازمان حفاظت محیط زیست. ـ آقای کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا به وزیر محترم کشور درخصوص برخورد جدی و قانونی با مفاسد اجتماعی و اخلاقی. ـ آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی به تأخیر غیرموجه در تکمیل و ادامه طرح راهسازی محور همدان ـ بیجار در محدوده قطعات سوم و دوم حدفاصل گلتپه ـ کیتو و قهورد. به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رفع کمبود پزشک و تأمین آمبولانس در مراکز درمانی شهرستانهای کبودرآهنگ و بهار. ـ آقای ناصرعاشوریقلعهرودخانی نماینده محترم فومن و شفت به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص پرداخت تسهیلات تکلیفی دولت به کشاورزان چایکار جهت آمادهسازی باغات چای شمال کشور. ـ آقای حسین امیریخامکانی نماینده محترم زرند و کوهبنان به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در پرداخت تسهیلات تخصیصی اخیر ریاست جمهوری به باغداران استان کرمان از طریق شرکت تعاونی پسته. ـ آقای حشمتالله فلاحتپیشه نماینده محترم اسلامآبادغرب و دالاهو به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در عملیات گازرسانی به شهرستان اسلامآبادغرب. ـ آقایان: علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت، حسین پاپی نماینده محترم درود و ازنا، سیدمحسن یحیوی و علاءالدین بروجردی نمایندگان محترم بروجرد، سیدمرتضی موسوی نماینده محترم الیگودرز، فتحالله حسنوند نماینده محترم خرمآباد و محمودرضا حسنوند نماینده محترم سلسله و دلفان به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص روش ناصواب در انتصاب مدیر کل ارشاد اسلامی استان لرستان. ـ آقای سیدعلی ریاض نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص برخورد قاطع با نشریه محلی «تجلی» در ورامین بعلت چاپ مقاله توهین آمیز به مقدسات. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص ممانعت از اعزام قطارهای مسافربری نامناسب و فاقد دستگاههای گرمایشی و تهویه مطلوب باتوجه به سرمایه شدید هوا در شبکه راهآهن. به وزیرمحترم صنایع و معادن درخصوص جلوگیری از برداشت بیرویه معادن سنگ گرانیت شهر نیر در استان یزد باتوجه به تخریب طبیعت منطقه و افزایش شدید خطر سیل. ـ آقایان: سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد و سیدعباس پاکنژاد نماینده محترم یزد و صدوق به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در رفع مشکل قطع شش روزه گاز شهرهای یزد وتفت و ایجاد مشکلات فراوان برای مردم. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی برای چارهاندیشی مبنی بر بخشودگی سود و جریمه دیرکرد وامهای کشاورزی منطقه جیرفت عنبرآباد و جنوب استان کرمان و نیز دستور جبران خسارات شدید کشاورزان جیرفت و عنبرآباد ناشی از سرمای دو شب گذشته. ـ آقای محمدرضا امیرحسنخانی نماینده محترم فردوس، طبس و سرایان به وزیر محترم کشور درخصوص لزوم جمعآوری و توقف تردد خودروهای دودزا به ویژه مینیبوسها و اتوبوسها با توجه به میزان آلودگی هوای شهر تهران. ـ آقای عادل آذر نماینده محترم دهلران، آبدانان و درهشهر به وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص عدم جلوگیری از ادامه تحصیل تعدادی از پذیرفته شدگان رشتههای پزشکی بعنوان بورسیه ارتش در سال 84 بدلیل اختلاف نظر با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. ـ آقای علی افشاری نماینده محترم سمیرم به وزرای محترم جهادکشاورزی و بازرگانی درخصوص چگونگی خرید میوه و جلوگیری از افزایش بیرویه قیمت میوه و عدم خرید از طریق واسطهها در محل سردخانه و لزوم توجه به تولید کنندگان و باغداران. ـ آقای سیدمحمود مدنیبجستانی نماینده محترم گناباد به رئیس جمهور محترم درخصوص توجه به شهرستان گناباد در اختصاص اعتبارات مربوط به خشکسالی و سرمازدگی. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم کار و امور اجتماعی درخصوص پیگیری رفع مشکلات صنایع بحرانزده و تعامل لازم با وزراء ذیربط. به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تسریع در تدوین و ارائه لایحه کارکرد فرهنگی در حوزههای اینترنتی، ماهوارهای جهت جلوگیری از تشتت فعالیتها و اعمال سلایق. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور بررسی علت کوتاهی دستگاهها و سازمانهای ذیربط در برخورد با پدیده شوم فروش و استعمال مواد مخدر. ـ آقایان: محمد آشوریتازیانی نماینده محترم بندرعباس، قشم، حاجیآباد و ابوموسی و علی معلمیپور نماینده محترم میناب، رودان و جاسک به وزیر محترم نیرو درخصوص اعمال تعرفه گرمسیری بندرعباس از (6) ماه به (9) ماه وفق قانون بودجه. ـ آقای بایرامگلدی برمک نماینده محترم کلاله، مینودشت و مراوهتپه به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص بررسی علل عدم انتصاب رئیس اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان مینودشت. 5 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقایان سیدمحمد میرمحمدی و سیدجلال حسینی نمایندگان محترم قم و زنجان رئیس ـ از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به همکار عزیز آقای میرمحمدی (عضو آن کمیسیون) تسلیت گفتند به سبب مصیبتی که به ایشان رسیده، ما هم این مصیبت را به حضرتآیتاللهالعظمی شبیریزنجانی از مراجع محترم تقلید از جانب کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان استان قم و نمایندگان استان زنجان تسلیت عرض میکنیم. همچنین باز مجمع نمایندگان استان زنجان مصیبت وارده به آقای دکتر حسینی نماینده محترم زنجان و طارم را تسلیت گفتند ما هم تسلیت میگوییم و برای بازماندگان صبر و اجر آرزو میکنیم. 6 ـ تذکر آییننامهای آقایان: ایرج ندیمی، محمدنبی رودکی، حسن کامراندستجردی، حسن سلیمانی و حسین آفریده نمایندگان محترم لاهیجان، شیراز، اصفهان، کنگاور و شیروان رئیس ـ به تذکرات شفاهی نمایندگان میرسیم، انشاءالله در حداقل وقت طبق آییننامه صحبتشان را بیان کنند. آقای محبینیا بفرمایید. منشی (محبینیا) ـ اولین تذکر را جناب آقای ندیمی درخواست فرمودهاند.