بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و هفتاد و هشتم (278) 15 آذر ماه 1385 هجریشمسی 14 ذیقعده 1427 هجریقـمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور خانم نفیسه فیاضبخش و آقایان: محمودرضا حسنوند، ولیالله شجاعپوریان و حمیدرضا فولادگر.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت فرارسیدن (16) آذر روز دانشجـو.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن و تصویب مواد دیگری از آن.7 ـ قرائت بخش سوم گزارش تحقیق و تفحص از وزارت نفت. 8 ـ اعلام وصول یکفقره سؤال.9 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و پنج دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم با حضور 199 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و هفتاد و هشتم روز چهارشنبه پانزدهم آذرماه 1385 هجریشمسی مطابق با چهاردهم ذیقعده 1427 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن. 2 ـ ادامه قرائت گزارش کمیسیون انرژی در مورد تحقیق و تفحص از وزارت نفت. (سؤال هم در دستور بوده که با توجه به سفر وزیر به استان به تعویق افتاده است) 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 10 ـ 8 از سوره مبارکه «الروم» توسط قاری محترم آقای مسعود سیاحگرجی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمأَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ إِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ لَکافِرُونَ * أَوَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّهً وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوها وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَما کانَاللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ * ثُمَّ کانَ عاقِبَهَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاری محترم آقای گرجی سپاسگزاری میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور خانم نفیسه فیاضبخش و آقایان: محمودرضا حسنوند، ولیالله شجاعپوریان و حمیدرضا فولادگر رئیس ـ ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ سرکار خانم نفیسه فیاضبخش نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر. ـ جناب آقای محمودرضا حسنوند نماینده محترم سلسله و دلفان. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای ولیالله شجاعپوریان نماینده محترم بهبهان. ـ جناب آقای حمیدرضا فولادگر نماینده محترم اصفهان. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) سرکار خانم فیاضبخش بفرمایید. نفیسه فیاضبخش ـ بسم الله الرحمن الرحیم با سلام به پیشگاه حضرت نبیاکرم (صلواتالله و سلامهعلیه) و ائمه معصومین (علیهم السلام) خصوصاً حضرت ثامنالحجج (علیهالسلام) که در ایام ولادت مبارکش به سر میبریم و با سلامی دگر بر پیشگاه حضرت ولیعصر (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) و نایب بر حقش حضرتآیتالله خامنهای (حضار صلوات فرستادند). ملت عزیز ایران، نمایندگان محترم! یکی از اساسیترین نیازهای جامعه که خداوند آن را در قرآن حکمت بعثت و ارسال رسل معرفی فرموده، اصل برقراری عدل و قسط در نظام اجتماعی بشر است. «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط». قرآن کریم تربیتیافتگان اخلاقی را تنها کسانی میداند که متصف به صفت عدالت باشند و میفرماید «یحکم به ذوا عدل منکم» و یا صراحتاً در پاسخ به خواست حضرت ابراهیم مبنی بر تقاضای تداوم امامت در نسلش فرمود «لا ینال عهدی الظالمین». عدالت در قرآن همدوش توحید، رکن معاد و هدف تشریع نبوت و فلسفه زعامت و امامت و معیار کمال فرد و مقیاس سلامت اجتماع است، ولی این واژه کوتاه هر قدر که در مقام توصیف و بیان زیبا و دلانگیز است، چقدر در مقام اجراء سخت است و ارادهای پولادین میطلبد که در روایت شریفه فرمود «العدل اوسع الامور فی التواصف و اضیقها فی التناصف». همکاران محترم، دولتمردان بزرگوار! هرچند که طی این کورهراه سخت، قدرتی استوار و ارادهای پولادین میطلبد، بیاییم ما پیشگامان این مسیر بوده و در تمام سطوح تقنینی و اجرایی حتی از کوچکترین روزنههای بیعدالتی و ظلم کوتاهی نکنیم. یکی از مظاهر بزرگ بیعدالتی در هر نظامی که تودههای ملت را میشوراند، اختلاف فاحش و بیدلیل در سطح پرداختهای آن دولت است. دولتی که نتواند تبعیض و ناهماهنگی را در نظام پرداخت بین مجریان و کارگزاران خود برقرار نماید، چگونه میتواند مجری عدالت در سطح جامعه و بین آحاد مردم باشد؟ و متأسفانه آنچه به دولت کنونی از گذشتگان در این خصوص به ارث رسیده، میراثی کاملاً غیر قابل توجیه است. همکاران محترم! در سال 1370 قانون نظام هماهنگ پرداخت با هدفی بسیار متعالی و در راستای ایجاد عدالت بین کلیه کارمندان، منطبق با تخصص و تجربه آنان طراحی شده و به صحنه آمد. ولی جای بسیار سؤال است که چرا علیرغم گذشت حدود (15) سال، مردم و خصوصاً حقوقبگیران دولتی نه تنها احساس هیچ عدالتی در سطح پرداختها نمیکنند، بلکه همچنان نظام عادلانه پرداخت مورد مطالبه و درخواست مردم است. پس باید منصفانه قضاوت کرد که از جهت قانونی مشکلی نداشتیم که اشکال در اراده اجرای آن بود. درست پس از مدت کوتاهی از اجرای قانون، شاهد تصویبنامههای دولتی با تفسیرهای عجیب از قانون نظام هماهنگ پرداخت بودیم. اختصاص مزایایی خاص تحت عنوان فوقالعاده جذب، فوقالعاده بهرهوری، فوقالعاده جذب ستادی و غیره، علیرغم رعایت تمامی نکات از قبیل تجربه و تخصص و سابقه در قانون قبل، براستی چه توجیه منطقی و عادلانه دارد؟ جالب است بدانیم که بسیاری از مؤسسات دولتی، سطوح تشکیلاتی خود را از اداراتکل به سازمان و شرکت ارتقاء داده تا با عنوان ریاست سازمان، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل و غیره بهتر بتوان از مزایای خاص این افزایشها استفاده نمود. بعنوان مثال در اواخر دولت هشتم شاهد مصوبات متعددی از طرف هیأت دولت برای گروههای خاصی بودیم که متأسفانه ناهماهنگیهای نظام پرداخت را بسیار بیش از پیش افزایش میداد و انتظار میرفت که کمیسیون تطبیق مصوبات مجلس با اقدامی قاطع مانع از اجرای این آییننامههای غیرقانونی گردد که مایلم در این مجال بعنوان امر به معروف و ادای تکلیف به پارهای از آنها اشاره نمایم، باشد که آیندگان که رفتار امروز ما را به قضاوت مینشینند، از عواقب سوء آن که بر جامعه تحمیل گردید و بدبینی ایجاد نمود عبرت بگیرند. بعنوان مثال مصوبه هیأت وزیران در مورخه 23/5/81 درخصوص موضوع فوقالعاده ویژه تخصصی هیأت دولت و یا مصوبه هیأت وزیران مورخه 12/6/84 درخصوص تسری فوقالعاده ویژه به حقوق بازنشستگی بدون پرداخت کسور بازنشستگی (30) ساله و یا موضوع فوقالعاده ویژه اعضای هیأت علمی و یا موضوع برقراری فوقالعاده ویژه برای قضات و یا موضوع برقراری فوقالعاده جذب ستادی برای سازمان مدیریت و ریاست جمهوری و یا موضوع برقراری فوقالعاده ویژه بهرهوری در وزارت دارایی و یا فوقالعاده بازار کار در مخابرات و یا فوقالعاده ستادی برای دستگاههای ستادی هیأت دولت و یا موضوع مصوبه هیأت وزیران در مورخه 21/4/84 موضوع افزایش فوقالعاده اشتغال خارج از کشور و یا اختصاص حقوق دائم برای بعضی مقامات، براستی چه توجیه منطقی و قانونی دارد؟ اینها نمونهای از مزایای خاصی بود که متأسفانه در گذشته مورد تصویب قرار گرفت که تنها در بعضی موارد حقوق فردی از (600) هزار تومان به (1) میلیون و (200) هزار تومان تنها در یکی از فوقالعادهها افزایش یافت و یا در مواردی با پرداخت تنها دو سال از کسور بازنشستگی، دریافت (30) سال حقوق بازنشستگی مورد تصویب قرار گرفت و یا در موردی (600) درصد افزایش حقوق را مشاهده میکنیم و جالب است که این افزایشها نه برای قشر محروم، بلکه برای کسانی مورد تصویب قرار گرفت که سابقاً نیز از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار بودند. ریاست محترم جمهور، دولتمردان خدمتگزار! اینک سؤال اینجاست که شما در راستای اجرای عدالت، چقدر درخصوص اصلاح این مصوبات غیرقانونی قاطع هستید؟ که امید است با تأکید و حمایت ریاست محترم جمهور بر تصویب قانون نظام هماهنگ پرداخت و یا لایحه مدیریت کشوری که مجلس محترم نیز حدود (3) سال از عمر ارزشمند خود را مصروف آن داشت، گامی جدی درخصوص این خواست ملی و الهی باشد. در پایان مایلم با توجه به شعار ارزنده دیگر ریاست محترم جمهور کشورمان درخصوص مهرورزی نکته دیگری را متذکر گردم. همکاران بزرگوار، دولتمردان خدوم! در ایامی بسر میبریم که روز جهانی معلولین بر آن نامگذاری شده. کسانیکه طبق آمارها در کشورمان حدود (5/4) درصد جامعه ما را تشکیل میدهند و بحق توانمندی و هوش و خلاقیت خود را در عرصههای مختلف کشور به اثبات رساندهاند. سؤال اینجاست که در طول سنوات بعد از پیروزی انقلاب، آیا آنچنانکه شایسته شأن و عظمت انسانی این عزیزان است، خصوصاً در زمینه اشتغال، تحصیل، بیمه و حمایتهای دیگر، آیا اقدامی صورت گرفته است؟ هرچند که تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در تاریخ 16/2/83 براستی گامی بزرگ در این راستا بود، ولی جای تأسف است که علیرغم گذشت بیش از دوسال از تصویب آن، حتی (7) آییننامه پیشبینی شده در آن بطور کامل به تصویب هیأت محترم دولت نرسیده و حمایتهای پیشبینی شده در آن بطور کامل جامه عمل نپوشیده است. بعنوان مثال اشتغال، حق بسیار طبیعی هر انسانی بوده که قانون (3) درصد اشتغال معلولین برابر ماده (7) آن مطلقاً اجراء نگردیده. براستی اگر دولت اراده جدی درخصوص جذب معلولین نداشته باشد، چگونه میتوان از بخش خصوصی توقع جذب معلولین را داشت و یا تحصیل که طبق ماده (8) قانون برای معلولین رایگان اعلام گردیده، متأسفانه در هیچ سالی جامه عمل نپوشید و یا در ماده (4) قانون که اشاره به تسهیلات نیمبها در استفاده از مترو، قطار و هواپیما و استفاده از اماکن ورزشی و تفریحی دارد، همچنان راکد و بدون عمل است. ماده (3) درخصوص پرداختهای حمایتی نیز متأسفانه کما فیالسابق اجراء نگردیده و یا بسیار ناقص و ضعیف عملی شده است. جالب است حتی مواردی که نیاز به بودجه... (رئیس ـ خانم فیاضبخش وقتتان تمام است، مدتی هم هست که تمام است) خیلی ممنون، پس بقیه را به مطبوعات میدهم. رئیس ـ ممنون، کاشکی همه مثل شما همکاری میکردند، تشکر مضاعف میکنیم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای حسنوند بفرمایید. محمودرضا حسنوند ـ بسم الله الرحمن الرحیم سپاس بیحد پروردگاری را سزاست که استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را عطیه خداوندگاری خود به ملت قهرمان و ظلمستیز و ظلمسوز ایران قرار داد و به جرأت میتوان گفت ملت ایران مخاطب آیه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم» هستند. از اینرو در محراب دل در مقابل خداوندیاش سر بندگی فرود میآوریم. خدا را شاکریم که ما را در زمان و نظامی قرار داد که آن را متعلق به امام زمان و نایب بر حقش میدانیم. ایام حج در پیش است. حج، تبلور تمام عیار حقایق و ارزشهای مکتب اسلام است که پیروزی انقلاب اسلامی در پرتو اندیشههای تابناک امام راحل و مقام معظم رهبری، حج را همچون سایر معارف و احکام اسلامی در جایگاه واقعی خویش نشاند و سیمای راستین و محتوای غنایی آن را نمایاند. تفکر در مشکلات و مظلومیت استان لرستان، حقیر را بر آن داشت که با نگاهی دقیق به سخنرانیها، مصاحبهها، گفتارها و نوشتارهای مسؤولین عالیرتبه کشور درخصوص استعدادها و محرومتیهای آن در طول دوره نمایندگی از سال 1383 تاکنون جمعآوری و جهت یادآوری به سمع و نظر آن عزیزان و مردم شریف برسانم. آیتالله هاشمیرفسنجانی در جلسه شورای اداری لرستان که در روزنامه صدای ملت در تاریخ 31/5/87 به چاپ رسید گفتند، انصافاً به استان لرستان بویژه خرمآباد توجه نشده، در این خطه در زیر زمین، طلای سیاه، در بالای آن طلای آبی و بالاتر از همه بر روی آن طلای سبز وجود دارد. سؤال؛ چه کسی انصافاً به لرستان بویژه خرمآباد توجه نکرد؟ چرا باید شهر زیبای خرمآباد به چنین روز و حالی گرفتار آید؟ چگونه میتوان این استعدادها را داشته باشد و از قافله سازندگی عقب بیفتد؟ براستی چه کسی مسؤول این عدم توازن منطقهای و ناحیهای است؟ که کمر استان بویژه مرکز آن یعنی خرمآباد را خم کرده است و بیان این سخنان از زبان کسی که دو دوره مسؤولیت ریاست جمهوری و چند دوره ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، آن هم در مقابل خبرنگاران پاسخ دهد «دستم خالی است، وظیفه نمایندگان مجلس بود که هر جا حق استان داده نشده بیایند و حق مردم را بگیرند» چه باید گفت؟ گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البتـه بجایی نرسـد فریاد است جناب آقای کروبی در کنگره بزرگداشت دومین شهید محراب در خرمآباد که در روزنامه صدای ملت در مهر 83 به چاپ رسید گفتند، با کمال تأسف کارهایی که میبایست در استان لرستان بشود انجام نشد. عقب نگهداشتگی حادی بوجود آمده است. دولت و بخصوص مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی و غیرحضوری فرمودند که وضع آنجا خوب نیست، قبول داریم، محرومیت استان لرستان شدید است. سؤال؛ جناب آقای کروبی! در طول چند دوره ریاست محترم بر مجلس شورای اسلامی چه اقدامی برای جلوگیری از بوجود آمدن این عقبماندگی انجام دادهاید و چگونه افتخار میکنید که لر هستم و بر درد جانگداز فقر و محرومیت خانوادههایی که از شدت بیکاری فرزندان خود زانوی غم بغل گرفتهاند دوا مینمایید؟ چرا استان با وجود چنین شخصیتی که آقا به ایشان درخصوص وضعیت استان گوشزد نمودهاند، باید از دیگر نقاط کشور جا بماند و تحصیلکردگان مرکز استانش از شدت استیصال و رنج بیکاری، به رفتگری شهرداری تن بدهند، آن هم از راه شرکت در آزمون؟ جناب آقای خاتمی ریاست محترم قبلی در سفر به استان لرستان گفتند محور اصلی در چهارگوشه ایران اسلامی لرستان میباشد. استعدادهای خدادادی و جغرافیایی مطلوب، جزو استانهای محروم است و مردم صبور این دیار در برابر این محرومیت صبر میکنند و بر ماست که قدر این مردم را بدانیم و بکوشیم تا این استعدادها را به فعلیت در بیاوریم. آقای خاتمی (6) سال قبل در روزنامه کیهان در 21/7/78 به چاپ رسیده بود در پاسخ به طومار مردم لرستان و خرمآباد چنین نوشتند «جناب آقای نجفی! ریاست سازمان برنامه و بودجه، خوب تکلیف مردم شریف چه میشود؟ کسانیکه از طرف نظام میآیند، قول میدهند، امیدوار میکنند و از همان نظام میروند و بیاعتنا به احساسات و امیدها و اندیشههای مردم یکباره بر هرچه هست خط بطلان میکشند». من میپرسم پاسخگوی این خیانت به اعتماد و امیدواری مردم کیست؟ مردم چه گناهی کردهاند، بخصوص مردم بلندطبع، اما محروم لرستان؟ (روزنامه کیهان، 21/7/78). و اینک رؤسای جمهور و مجالس قبلی به قول خودشان دستشان خالیست و ما هم بعنوان زبان و نماینده مردم به شما رئیسجمهور محترم عدالتمحور که عطش خدمترسانی و مهرورزی و کمک به بندگان خدا بیتابتان نموده است و جناب آقای دکتر حداد عزیز از زبان لرستان میگوییم: یقین داریم که این سر سبز و خاموش هــزاران درد انــدر سـیـنـه دارد از آن میدانــم ایـن رازان که دانـم دلــی صـادقتــر از آیینـه دارد میخواهیم از دریای لطف بیکران دولت جرعهای ناچیز برای رفع تشنگی خود بنوشیم. جناب آقای دکتر احمدینژاد در سفر تبلیغاتی خود در مسجد علوی که در روزنامه چهارشنبه (15) تیر 84 صدای ملت به چاپ رسیده است چنین گفتهاند: لرستان با استعدادهای غنی و متنوع، موقعیت بسیار مهم و ممتاز در جغرافیای کشور میبایست محور توسعه باشد. اما متأسفانه بر اثر توزیع ناعادلانه امکانات و اعتبار و ضعف مدیران، از محرومیت، فقر و بیکاری مضاعف رنج میبرد. فقر و بیکاری لرستان به آبروی نظام لطمه میزند. این استان محور توسعه اقتصادی و جغرافیایی قرار خواهد گرفت، اگر ملت به من رأی بدهند و مسؤولیت قوه مجریه را به من بسپارند، رفع این مشکلات طاقتفرسا و نابرابریها را در اولویت قرار خواهم داد و سازندگی را از لرستان شروع خواهم نمود و من درآمد نفت را بر سر سفرههای مردم خواهم آورد. جای تقدیر و تشکر دارد از آن (2) درصد لایحهای که در ارتباط با (2) درصد مازاد درآمد نفت بود و مجلس هم رأی دادند که بایستی تقدیر و تشکر کنم. آقای احمدینژاد میفرمایند در بعضی جاها نرخ رشد بیکاری (7) الی (8) درصد است و در جایی مثل لرستان به بیش از (30) درصد رسیده و بعد از (16) سال از گذشت برنامههای توسعه، عدالت در آن به اجراء در نیامده است و باید اول کشور به سراغ عدالت برود. اگر دریای امکانات و همچنین در جاهای دیگر با امکانات دولتی چندین کارخانه ایجاد شده و زیرساختهای توسعه فراهم شده، اما در جایی مثل خرمآباد و لرستان هیچ واحدی شکل نگرفته و زیربنای توسعه مهیا نشده است. چطور میشود بعدها بین آنها عدالت ایجاد کرد؟ وقتی زالوصفتها و رانتخوارها به قدری فربه شدهاند و به قلههای ثروت دست یافتهاند که ملت را به شدت تحت فشار قرار دادند، چطور اجازه اجرای عدالت را خواهند داد؟ جناب آقای دکتر حدادعادل ریاست محترم مجلس در سفر به استان لرستان چرایی عقبماندگی استان لرستان را از مردم پرسیدند که بایست مردم از شما میپرسیدند و همچنین فرمودند که چندین فاکتور باعث عقبافتادگی لرستان گردیده است؛ 1 ـ عدم وجود نفت مثل خوزستان، ما نفت داریم، اما در چاهها بسته و به استانهای دیگر پمپاژ میشود. 2 ـ عدم همجواری با مرز. آیا استانهای دیگری که همجوار با مرز نیستند و پیشرفت کردهاند، عدم همجواری با مرز باعث شده یا وجود افرادی که از رانتهای سیاسی برخوردارند. 3 ـ رشد اصفهان و تهران را بخاطر پیشینه فرهنگی دانستید. زمانیکه خان قاجار در سال 1210 دهکده تهران را پایتخت سلطنت جبر و جولان خود قرار داد، (400) سال قبل از آن خرمآباد مرکز حکومت بود. اگر افتخار اصفهان به آثار (400) ساله عهد صفویه است، آثار فرهنگی و باستانی شهر و دیار ما به پیش از اسلام میرسد و حتی قدیمیترین سفال ساختهشده دست بشری مربوط به (800) سال قبل از میلاد بوده. در این دیار فراموش شده باید عصر برنز و مفرغ را که از افتخار آن است به آن اختصاص داد. جناب آقای دکتر! لرستان فرهنگ دارد، مدافع ندارد. فرهنگ دارد، اما پتانسیل مالی و دولتی و تبلیغ و ترویج ندارد. متأسفانه تعرض به فرهنگ ما به آن حد رسیده که در مجله ناسپاس این فرهنگ را بعنوان بازیچه و سرگرمی در نظر گرفتهاند. بصورت خواسته و ناخواسته در معرض تیررس تهاجم فرهنگی و تمسخر قرار دادهاند تا فرهنگ کهن ما دستخوش حقارت گردد. لذا از شما میخواهیم که به دفاع از احساسات مردم چشمانتظار و نخبگان که فقط بواسطه این آیه که «عباد الرحمن الذین یمشون على الأرض هوناً و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» سکوت کردهاند، (رئیس ـ تشکر میکنم) لذا از حضرتعالی میخواهیم که به مسببین و توهینکنندگان به فرهنگ کهن استان لرستان برخورد قانونی شود. (رئیس ـ خیلی ممنون و متشکر، تمام شده است) و اما از حضرتعالی و دولت میخواهیم که: 1 ـ با تشکیل کمیسیون مشترک بین مجلس و دولت یک کمک اورژانسی به استان لرستان کنند. استان لرستان سال گذشته (16) میلیارد توازن منطقهای داشته که امسال (5) میلیارد تومان شده، این را به همان سقف سال قبلی برسانند و از (14) استان محرومی که در زمینه فقرزدایی به آنها میرسند حذف شده که این را هم برسانند و در پایان بایستی گفت ما همگی مطیع رهبر هستیم و آنچه مورد رضایت رهبر است ما آن را میخواهیم و فرمودند قانوناً و شرعاً از دولت حمایت کنید، حمایت میکنیم و به رهبر انقلاب باید گفت: لبخند تـو درد را درمـان بـــود آشفتگی قبیلـه را سـامـان بـود هر گه که غزال غم بر جان میتازد دستان تو مهربانتر از باران بود والسلام (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ خیلی ممنون، متشکریم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای شجاعپوریان بفرمایید. ولیالله شجاعپوریان ـ بسم الله الرحمن الرحیم و به العون 1 ـ فرارسیدن (16) آذرماه روز دانشجو را به قاطبه دانشگاهیان بویژه دانشجویان فهیم کشور تبریک میگویم. روز دانشجو فرصتی است تا ماهیت جنبش دانشجویی و بعضاً زمینههای نارضایتی آنان را بخوبی شناسایی کرد. متأسفانه رویکرد جدید و نادرستی نسبت به جامعه دانشگاهی در پیش گرفته شد که البته ریشه در فهم ناقص و بدبینی نسبت به این اقشار فرهیخته دارد. بازنشسته کردن اجباری استادان، اعلام قبولی دانشجویان با عنوان ستارهدار و ایجاد ناآرامی فکری در آنان و سلب حق ادامه تحصیل از عدهای، محدود کردن فعالیتهای صنفی تشکلها و نشریات دانشجویی یا سخن گفتن از ضرورت تفکیک جنسی و انقلاب فرهنگی دوم، همه نمونههایی از رفتارهای اخیر در دانشگاههاست که امید است با توصیه دلسوزان نظام، هرچه سریعتر نسبت به تصحیح آنها اقدام شود. 2 ـ با اعلام فهرست نهایی نامزدهای تأیید شده انتخابات خبرگان از سوی شورای محترم نگهبان و رد صلاحیت کثیری از افاضل حوزوی و روحانی بویژه برخی از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری، شاهد بروز نوعی بدعت و رفتار شگفتانگیز توسط این نهاد هستیم که پا را از دایره نظارت استصوابی پیشین نیز فراتر گذاشته و به کنشهای کاملاً شخصی و حب و بغضهای فردی تنزل پیدا کرده است. کیست که نداند فعالیت آقای مجید انصاری در طول دوران فعالیت خبرگان این دوره و ارائه نطقها و طرحهایی برای اصلاح فرآیند انتخابات این مجلس و عملکرد آن بر مذاق عدهای ناخوشایند آمده و به رد صلاحیت ایشان انجامیده است. سوگمندانه باید گفت به رغم انتقاد بسیاری از صاحبنظران، حقوقدانان و دلسوزان نظام، ساز و کار انتخابات مجلس خبرگان و کارکرد آن با روح قانون اساسی و معیارهای منطقی و حقوقی قابل قبول ناسازگار است. چگونه میتوان پذیرفت که داوران این انتخابات، خود بازیگران میدان باشند و حتی برای حفظ ظاهر نیز حاضر به خودداری از نامزدی مجلس خبرگان نباشند؟ 3 ـ هرچند عملکردهای هیأت اجرایی و نظارت در بررسی وضعیت نامزدهای انتخابات شوراها در همه جا یکسان نبوده و در برخی از استانها از جمله تهران قابل تقدیر است اما نمیتوان از رد صلاحیت گسترده و بدون ضابطه نامزدهای اصلاحطلب در برخی استانها آنهم به بهانههای غیرمستدل و مستند گذشت. متأسفانه در میان رد صلاحیتشدگان به اتهام عدم التزام عملی به اسلام، نام کسانی به چشم میخورد که به پاکدامنی، پاکدستی، تعهد، تدین، حسن سلوک و سابقه و ایثار معروفند و سالها در مناصب مختلف از جمله معاون وزیر، استاندار، مدیرکل، فرماندار و یا بخشدار صادقانه به کشور و نظام خدمت کردهاند. براستی اتهام دینناباوری به تأییدنشدگان به استناد کدام دلیل شرعی و حکم قضایی وارد شده است؟ آیا باید کسانیکه سلیقه سیاسی آنها را نمیپسندیم در عداد مرتکبان به فساد و آلودگان به مواد مخدر معرفی شوند؟ این شیوهها با کدام منطق دینداری سازگار است؟ «ولا یجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا» امید است هیأتهای نظارت مجلس شورای اسلامی که پاسخگوی نهایی در برابر ملت ایران و محکمه تاریخند با اعاده حیثیت و احیای حقوق اجتماعی و شهروندی به رد صلاحیتشدگان بویژه کسانیکه مستند به بند «د» ماده (26) قانون انتخابات و بدون هرگونه استناد قانونی و بیهیچ گناه و جرمی رد صلاحیت شدهاند، به مسؤولیت قانونی، تاریخی و دینی خود عمل کرده و زمینه برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد، عادلانه، رقابتی و پرشور را فراهم سازند. در پایان با تبریک دستیابی گروهها و تشکلهای مرجع و اصلی اصلاحطلبان به تفاهم و ائتلاف و ابراز حمایت فراکسیون خط امام مجلس از آن، همه مردم عزیز را بحضور پرشور در انتخابات فراخوانده و نهادها و دستگاههای عمومی و ملی بویژه سازمان صدا و سیما را برعایت بیطرفی و انصاف و وزارت کشور را به صیانت از آراء مردم دعوت مینماییم. «و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین» رئیس ـ خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی(قربانی) ـ آقای فولادگر بفرمایید. حمیدرضا فولادگر ـ سلام علیکم و رحمه الله اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله رب العالمین والعاقبه للمتقین» با عرض تبریک بمناسبت فرارسیدن روز دانشجو و آرزوی موفقیت برای همه دانشجویان عزیز و توجه به این نکته که برگزاری روز دانشجو بمناسبت شهادت (3) دانشجوی عزیز در مقابله با سیاستهای استکباری آمریکای جهانخوار بود بحث خود را با سه نکته شروع میکنم. 1ـ ملت ایران بار دیگر در آستانه امتحانی سرنوشتساز قرار گرفت و اینبار و برای اولین بار در دو انتخابات سراسری بطور همزمان شرکت خواهد کرد. انتخابات مجلس خبرگان که مهمترین وظیفه را در راستای تثبیت و تداوم نظام جمهوری اسلامی برعهده دارد و درحقیقت نقطه وصل مشروعیت و مقبولیت نظام میباشد، مشروعیتی که ولایت فقیه برخاسته از ولایت پیامبر و امام به نظام میبخشد و رأی مردم به خبرگان خویش که فقیه جامعالشرایط را مبسوطالید میسازند و مقبولیت میبخشند. مجلس خبرگانی که وظیفه مهم نظارت بر عملکرد رهبری را نیز برعهده دارد و تا بحال نیز گزارش کمیسیون ویژه نظارت حاکی از حسن انجام وظیفه رهبری تا کنون بوده است. انتخابات شوراها که مردمسالاری دینی را تحقق میبخشد و موجب مشارکت دهها هزار نفر از منتخبین مردم در اداره امور شهرها و روستاهای خویش میگردند. امید است شوراهای دوره سوم با کمک شورایعالی استانها و مجلس شورای اسلامی، مدیریت واحد شهری را که مصوب برنامههای سوم و چهارم میباشد بعنوان یک ضرورت انکارناپذیر برای اداره شهرها تحقق بخشند و با توجه به شرح وظایف گسترده شوراها، شوراهای موجود از حالت شورای شهرداری خارج شده و با تفویض اختیار و نظارت بیشتر بر عملکرد شهرداران وظیفه مهم مدیریت شهری را در امور بهداشتی، درمانی، فرهنگی، عمرانی و برنامهریزی شهری انجام دهد. 2 ـ اگرچه هنوز ائتلاف اصولگرایان برای رسیدن به لیست واحد تحقق نیافته ولی انتخاب چهرههای اصولگرا و خدوم از بین نیروهای موجود چندان دشوار نمیباشد. پیشنهاد مشخص بنده انتخاب بهترین نیروها از بین لیستهای موجود میباشد و درمورد تشکلهای دوم خرداد و اصلاحطلب نیز اگرچه از ائتلاف آنها بلحاظ بالابردن میزان حضور پرشور مردم و مشارکت فعال در اداره نظام، استقبال میکنیم اما یک سؤال باقی است و آن اینکه آن بخش از جریان مدعی اصلاحات که بدنبال تحریم انتخابات و خروج از حاکمیت و پایهگذار تحصن مجلس ششم بودند چه نقشی در این ائتلاف دارند؟ 3 ـ درخصوص عملکرد هیأت نظارت شوراها، یک نکته را بعنوان عضوی از این هیأت باطلاع میرسانم و یک پیشنهاد: هیأتهای نظارت استانها پس از بررسی شکایات واصله و بررسی مستندات با دقت به این نتیجه رسیدند که عمدتاً افراد ردصلاحیت شده از محکومین دادگاههای دادگستری، از افراد پروندهدار، قاچاقچیان و معتادان و بخش ناچیزی نیز نیروهای سیاسی که دارای پروندههایی درخصوص اقدامات برخلاف قانون اساسی و ولایت فقیه بودند و آنها هم در نامههای فرمانداری مستنداً مشخص بود. اینطور نبود فردی که بعنوان عدم التزام رد شده باشد با افراد محکوم یک نوع قضاوت شود. بحمدالله پس از بررسی صلاحیتها حدود (40) درصد از اینها هم تأیید شدند و الان آماری که در کل کشور داریم، کل رد صلاحیت شدهها کمتر از (5) درصد است. پیشنهادی که خدمت عزیزان داریم و امروز در لایحه بررسی انتخابات شوراها مطرح است این است که اگرچه هیأتهای نظارت با تمام قوا وقت گذاشتند و با دقت کارشان را انجام دادند اما پیشنهاد مشخص ما برگشت به لایحه دولت و تشکیل یک هیأت نظارتی متشکل از شورای نگهبان و مجلس است که از توان سازمانهای نظارتی موجود شورای نگهبان استفاده شود. سخن آخر، تقدیر و تشکر از عملکرد شورای محترم نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای خبرگان است. شورای نگهبان اینبار اصولگرایانهتر از همیشه به بررسی صلاحیتها پرداخت و عملکرد آنها در بررسی صلاحیتها نشان میدهد که هیچگونه برخورد جناحی نداشتند، کما اینکه از جناحهای مختلف را بدلیل عدم صلاحیت علمی در امتحان یا در بررسی شفاهی صلاحیتها رد کردند و اینجا من بعنوان یکی از نمایندگان مردم و همصدا با اکثریت نمایندگان از عملکرد اعضاء محترم شورای نگهبان در انجام وظیفه نظارتی تقدیر و تشکر میکنم. «و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین» (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت فرارسیدن (16) آذر روز دانشجو رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم فردا که (16) آذر است سالروز شهادت (3) تن از دانشجویان دانشکده فنی تهران در سال 1332 است. چندماهی بعد از کودتای ننگین (28) مرداد، نیکسون که در آنزمان معاون رئیسجمهور آمریکا بود برای تحکیم پایههای کودتا پیروزمندانه سفری را به ایران در برنامه خود قرار داد. دانشجویان دانشگاه که بغض کودتای (28) مرداد را در گلو داشتند همزمان با سفر نیکسون تظاهرات کردند و رژیم با حمله به دانشگاه برخلاف مقررات، (3) تن از دانشجویان دانشکده فنی را در روز (16) آذر به شهادت رساند. از آنپس در طول مدت (25) سالی که میان 1332 تا 1357 یعنی پیروزی انقلاب اسلامی فاصله بود همه ساله (16) آذر بعنوان نماد استقلالطلبی و بیگانهستیزی دانشجویان و آرمانخواهی آنان گرامی داشته شد. دانشجویان در سختترین سالها در همه دانشگاههای کشور در روز (16) آذر اعتراض خودشان را به نظام ستمشاهی و به سلطه آمریکا با یاد (3) شهید (16) آذر اعلام میکردند. ما هم امروز به روح شهدای (16) آذر دانشگاه تهران درود میفرستیم، همانطور که به روح دیگر دانشجویانی که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بشهادت رسیدند و نیز دانشجویان فراوانی که در انقلاب و در جنگ تحمیلی جان گرامی خود را تقدیم اسلام و ایران کردند درود میفرستیم. امروز هم دانشجویان با همان روحیه آرمانخواهانه در مقابل بیگانگان ایستادهاند و دانشگاه خوشبختانه بعنوان یک پشتوانه محکم و قابل اعتمادی برای نظام اسلامی درآمده است. هرچند که در چند سال گذشته، عدهای تلاش کردهاند تا با استفاده از روحیه دانشجویی و با سوءاستفاده از مبارزات دانشجویان با رژیم ستمشاهی آنها را بعنوان یک گروه مخالف در برابر جمهوری اسلامی قرار بدهند اما خوشبختانه در این توطئه ناکام ماندند و دانشجویان ما نشان دادهاند که هوشمندی لازم را دارند و با شعور انقلابی و سیاسی خود تشخیص میدهند که رفتاری که جامعه دانشجویی در مقابل حکومت وابسته به آمریکا قبل از انقلاب داشته چه رفتاری است و دانشجو در مقابل حکومتی که در مقابل آمریکا ایستاده چه رفتار دیگری و متفاوتی باید داشته باشد. ما درود خود را به همه دانشجویانی که در اندیشه پیشرفت و آزادی و آبادانی ایران هستند تقدیم میکنیم و برای دانشجویان و دانشگاهیان آرزوی موفقیت و سربلندی داریم. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای سیدعبدالله حسینی نماینده محترم بندرلنگه، بستک و گاوبندی به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص ترمیم و بازسازی پل مسیر راه بندرلنگه ـ بستک به لار و رفع مسدود بودن آن. ـ آقایان: زادعلی خلیلطهماسبی نماینده محترم لردگان، مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد و سیدقباد مرتضوی فارسانی نماینده محترم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص جلوگیری از اقدامات بعضی از نشریات در هتک حرمت اقوام اصیل ایرانی و ایجاد اختلاف. ـ آقای مرتضی فضلعلی نماینده محترم تویسرکان به وزیر محترم بازرگانی درخصوص جلوگیری از واردات گردو به کشور. ـ آقای غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود و چاراویماق به وزیر محترم کشور درخصوص پرداخت خسارات وارده بر اثر خشکسالی، سرمازدگی، سیل و تگرگ به کشاورزان خسارتدیده مناطق هشترود و چاراویماق. ـ آقایان: عباسعلی رستمیثانی نماینده محترم قوچان و فاروج، علی سرافراز یزدی نماینده محترم مشهد و کلات به وزیر محترم کشور درخصوص ساماندهی حمل و نقل شهر تهران و نجاتدادن مردم از ترافیک. ـ آقای علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به ضعف عملکرد مدیرکل بنیادشهید و امور ایثارگران لرستان. ـ آقایان: سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم، احمد مهدویابهری نماینده محترم ابهر، محمد سلطانی نماینده محترم خدابنده و رضا عبداللهی نماینده محترم ماهنشان به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در اجرای عملیات پتروشیمی زنجان با توجه به آثار مثبت و مفید طرح و مصوبه هیأت وزیران و کلنگزنی آن در تاریخ 13/9/85. ـ آقایان: علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات، عباسعلی رستمیثانی نماینده محترم قوچان و فاروج، خانم عفت شریعتیکوهبنانی نماینده محترم مشهد و کلات به وزیر محترم نفت درخصوص اعلام علت قطع گاز کارخانه سیمان شرق خراسان رضوی. ـ آقایان: سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، رضا عبداللهی نماینده محترم ماه نشان، ولیالله دینی نماینده محترم اهر و هریس، کریم غیاثیمرادی نماینده محترم شبستر و سیدجلال یحییزاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزرای محترم کشور و نفت درخصوص لزوم جلوگیری جدی از قاچاق سوخت با توجه به روند رو به رشد آن بخصوص بنزین در استانهای مرزی. ـ آقایان: سیدجلال یحییزاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات و مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم کشور درخصوص تسریع در قانونمند نمودن واحدهای صنفی و جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز و متخلف و اجرای ماده (27) نظام صنفی. ـ آقایان: سیدجلال یحییزاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد و مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم امور خارجه درخصوص موضعگیری قاطع در برابر گستاخی سفیر سابق فرانسه در تهران و توهین به ملت رشید ایران. ـ آقایان: مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد، سیدجلال یحییزاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، محمد آشوری تازیانی نماینده محترم بندرعباس، قشم، حاجیآباد و ابوموسی و سیدعبدالله حسینی نماینده محترم بندرلنگه و بستک به وزیر محترم امور خارجه درخصوص تحرک دیپلماتیک بیشتر در برخورد با اقدام مغرضانه فرانسه مبنی بر حذف نام خلیجفارس از روی نقشههای تاریخی موجود در موزه لوور پاریس. ـ آقایان: ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل و مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم امور خارجه درخصوص لزوم حمایت از تجار و صنعتگران ایرانی در خارج از کشور برای جلوگیری از کمبودهای اطلاعرسانی و حمایت حقوقی و اقتصادی. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور درج و افزایش سهم تسهیلاتی و اعتباری یکپارچگی اراضی شالیزاری با هدف کاهش هزینه و افزایش محصول در بودجه سال 86. ـ آقای محمدحسن دوگانی آغچغلو نماینده محترم فسا به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور توسعه امکانات تربیتبدنی و رشتههای مختلف ورزشی برای شهرستان فسا. ـ آقای سیدحسن عباسی نماینده محترم محلات و دلیجان به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در پرداخت مبلغ (5/6) میلیاردتومان مصوب شرکت گاز بعنوان خسارت بلحاظ عبور چهارمین لوله گاز سراسری از دلیجان. ـ آقای ابراهیم کارخانهای نماینده محترم همدان به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص اتخاذ تدابیر لازم و جدی برای جلوگیری از گرانی سرسامآور و بیرویه قیمت زمین و مسکن در همدان. ـ آقای بهمن محمدیاری نماینده محترم تالش، رضوانشهر و ماسال به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص تبدیل و ارتقاء دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تالش به واحد مستقل. به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص ضرورت توجه به تکمیل شهرک صنعتی ماسال. ـ آقایان: سیدجلال یحییزاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، سیدمحمود ابطحی نماینده محترم خمینیشهر، جواد آرینمنش نماینده محترم مشهد و کلات، عماد افروغ نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، سیدمصطفی طباطبایینژاد نماینده محترم اردستان و سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص لزوم حمایت از صنعت نوپای چادرمشکی ایرانی و اتخاذ سیاستهای مناسب در اینخصوص. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم نیرو درخصوص اعلام علت تأخیر در اجرای قانون استقلال برق استانها و ضرورت عملیاتیکردن قانون موصوف در کوتاهترین زمان ممکن. ـ آقای علیاکبر قبادیحمزهخانی نماینده محترم مرودشت و ارسنجان و پاسارگاد به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص رسیدگی به علت سهلانگاری و عدم رعایت استانداردها در مدرسه ابتدایی روستای درورزن. ـ آقای سیدجمالالدین ارجمند نماینده محترم جهرم به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص رسیدگی به عدم توجه دستورات وزیر درخصوص خرید خرما و مرکبات شهرستان جهرم در سالجاری. ـ آقای سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص لزوم رفع مشکل بازنشستگی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری و ارائه راهکار مناسب با توجه به دستورالعمل محدودیت سنی حداکثر (66) سال برای تمدید برگ فعالیت. ـ آقای سیدنظام مولاهویزه نماینده محترم دشتآزادگان به وزیر محترم بازرگانی درخصوص تأکید بر کنترل گرانی بیش از حد در دشت آزادگان و تأکید بر داشتن نظارت قوی بر مدیریت سازمان بازرگانی بخاطر ضعف موجود در مدیریت. خیلی خوب، اینهم تذکرات نمایندگان. 6 ـ ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن و تصویب مواد دیگری از آن رئیس ـ آقای حاجیبابایی وارد دستور شوید. منشی(حاجیبابایی) ـ اولین دستور ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با اصلاح قانون شوراها و شهرداران است. از ماده (24) باقی مانده بود، اگر همکاران دقت کنند مواد (24) و (25) تقریباً یک موضوع مشترک دارند، جناب آقای سبحانی که پیشنهادی داده بودند، آقای سبحانی! پیشنهادتان را شما در ماده (25) میتوانید بدهید. بنابراین ماده (24) اصلاً بکلی حذف میشود. ماده (25) را داریم، در ماده (25) شماره ماده (32) به شماره (36) تغییر مییابد، موضوع اینجاست در تبصره (1) عبارت «پس از تأیید هیأت نظارت» بعد از واژه «انتخاب» اضافه میشود. آقای سبحانی! شما پیشنهاد حذف این را داشتید، بفرمایید. رئیس ـ دقت بفرمایید! بعد از اینکه انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم رأی نیاورد، تعدادی از مواد پیشنهادی مربوط به آن موضوع بود که موضوعاً منتفی شده و دیگر به رأی گذاشتن آنها اینجا ضرورت ندارد. یعنی اصلاحی ضرورت ندارد. تعدادی هم اصلاحات شماره مواد است که اصلاً نمیبایست در این اصلاحیه میآمد، آنها را خود اداره قوانین باید در نهایت درست کند. بعضی جاها هم اصلاحات ویرایشی است، مثلاً من دیدم که در یکی، دو ماده گفتهاند ویرگول اضافه شود، آنها را خود اداره قوانین باید اعمال کند، ما در مجلس نباید برای اینطور چیزها بحث کنیم و رأی بگیریم. اینها را دیگر ما مطرح نمیکنیم، خدمت خودتان هم هست ملاحظه میفرمایید. حالا بگویید کدام ماده را الان میخواهید بحث کنید؟ آقای سبحانی! ماده (25) را بفرمایید. منشی(حاجیبابایی) ـ فقط پیشنهاد حذف بند «ب» است. حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم من قبل از اینکه پیشنهادم را عرض کنم، آقای دکتر حاجیبابایی! در ماده (24) هم سطر اول مربوط به همان شهرداران میشود. سطر دوم از نظر ماهوی مثل ماده (25) است. منشی (حاجیبابایی) ـ بله، (24) را حذف کردیم، الان حذف بند «ب» ماده (25) است. رئیس ـ نه، ایشان میگویند که ماده (24) دو بخش دارد. ماده (24) افزوده شدن کلمه «شهرداران» است. منتها تبصره (1) آن «پس از تأیید هیأت نظارت» باید بیاید. ماده (24) را شما رأی گرفتید؟ منشی (حاجیبابایی) ـ این دو بار آمده این را دیگر اصلاً نیازی نیست مطرح کنیم. رئیس ـ نه، ببینید، این مربوط به ماده (33) است، آن ماده (32) است. شما ماده (32) را جداگانه رأی بگیرید، ماده (33) را هم جداگانه. سبحانی ـ دوستان عزیز عنایت بفرمایید، در ماده (32) قانون که درخصوص نحوه انتخاب هیأت اجرایی شهرستان است، مواردی را ذکر کرده، از جمله اینکه در تبصره (1) ماده (32) گفته است (8) نفر معتمد هیأت اجرایی از بین (30) نفری که فرماندار از معتمدان اقشار مختلف مردم از کلیه شهرهای محدوده شهرستان انتخاب میکند، انتخاب میشود. این همان رویه معمول و متعارف و آشنایی است که دوستان میدانند یعنی (30) نفر معتمد را دعوت میکنند تا (8) نفر از بین آنها بعنوان هیأت اجرایی انتخاب شوند. دوستان عزیز پیشنهاد دادند بعد از آنکه این (8) نفر انتخاب شدند باید هیأت نظارت هم این (8) نفر را تأیید بکنند. بهعبارت دیگر گفتهاند کسانیکه مثلاً ظرف (30) سال، (20) سال، بیشتر، کمتر، زندگی در یک شهرستان بنحوی عمل کردهاند که به آنها میشود اطلاق واژه «معتمد» کرد و بههمین دلیل که مورد اعتماد هستند به هیأت اجرایی دعوت شدهاند، مورد اعتماد بودن اینها را هیأت نظارت هم تأیید کند. عنایت دارید کسانیکه میتوانند مورد اعتماد مردم باشند این اعتماد را طی زمان کسب کردهاند، این یک مقوله اکتسا