بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و شصت و هفتم (267) 9 آبان ماه 1385 هجـریشمسی 8 شـوال 1427 هـجریقـمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: حسن سبحانی، غلامرضا میرزایی، مصطفی مطورزاده و جواد سعدونزاده.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولین اجرایی کشور.5 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: سعید ابوطالب، محمدنبی رودکی، اکبر اعلمی و مهدی کوچکزاده نمایندگان محترم تهران، شیراز و تبریز.6 ـ تصویب کلیات لایحه یکفوریتی اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متمم قانون بودجه سال 1385 کل کشور و بحث و بررسی درخصوص آن.7 ـ اعلام وصول (3) فقره لایحه و یکفقره سؤال.8 ـ استرداد (2) فقره سؤال.9 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای محمدرضا باهنـر «نایبرئیس» رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه نایبرئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 201 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و شصت و هفتم روز سهشنبه نهم آبانماه 1385 هجریشمسی مطابق با هشتم شوال 1427 هجریقمری: 1ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یکفوریتی اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه و بند «د» تبصره (11) قانون بودجه سال 1385 کل کشور. 2 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی برتصویب تقاضای تحقیق و تفحص عدهای از نمایندگان محترم مجلس درمورد صندوق بیمه محصولات بیمه شده. 3 ـ گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه اصلاح تبصره (3) الحاقی ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، موضوع ماده (8) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380. 4 ـ گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درخصوص عدم اجرای ماده (151) قانون تجارت توسط سازمان حسابرسی و عدم رعایت قانون در پرداخت پاداش به اعضاء هیأت مدیره آن سازمان توسط مجمع عمومی. 5 ـ سؤال یکی از نمایندگان محترم مجلس از وزیر محترم کشور بود که پس گرفتند. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید نایبرئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 32 ـ 31 از سوره مبارکه «اعراف» توسط قاری محترم آقای احمد ابوالقاسمی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمیا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ * قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا خالِصَهً یَوْمَ الْقِیامَهِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ * (صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) نایبرئیس ـ طیبالله، احسنت. از قاری محترم امروز جناب آقای ابوالقاسمی تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: حسن سبحـانی، غلامرضا میرزایی، مصطفی مطورزاده و جواد سعدونزاده نایبرئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ جناب آقای حسن سبحانی نماینده محترم دامغان. ـ جناب آقای غلامرضا میرزایی نماینده محترم بروجن. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای مصطفی مطورزاده نماینده محترم خرمشهر. ـ جناب آقای جواد سعدونزاده نماینده محترم آبادان. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای سبحانی بفرمایید. حسن سبحانی ـ بسمالله الرحمن الرحیم ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران بعنوان جوهره نظامی که تغییر جغرافیای سیاسی منطقه را رقم زده و ناگزیر است که آینده خود را آنچنان سر و سامان دهد که استمرار مرکزیت عقیدتی تحولات دوران گذار را نیز با خود داشته باشد، نیازمند تجدیدنظر در روشها و چارهاندیشی برای ارتقاء کارآمدی خویش است. در این ارتباط به برخی از تدابیر اشاره میشود: 1 ـ ایران اسلامی باید برخوردار از نهاد موظف، خبره، متفکر و برنامهریز متناسب با اهداف راهبردی دهههای آینده حیات سیاسی خویش میشود. نهادی که عناصر آن درایت و تدبیر و خرد و همچنین اسلامیت و جامعیت و آیندهپژوهی معطوف به چگونگی ارتقاء اهداف و کارآمدی روشهاست. نهادی که در آن استراتژیهای جمهوری اسلامی در بستری از علم و آگاهی و در فضایی از تکلیف و کیاست و درقالبی از امکان و اتقان بوسیله مجموعهای از اندیشمندان و نخبگان معتقد به حاکمیت اسلام طراحی و تصویب و برای اجراء به سیاسیون ابلاغ و بر اجرای بایسته آن نظارت و عنداللزوم مشمول تجدیدنظر میشوند. در این نهاد سیاست و سیاسیون به معنای رایج آن راهی ندارند، چرا که سیاست نهاد، تدبیر عالمانه امور است و سیاسیون صرفاً پذیرندگان و مجریان مصوبات آن هستند. مجلس دیگری است که در قانون اساسی نهادینه و مکمل مجلس شورای اسلامی میگردد و کار تصویب قوانین درازمدت و میانمدت و سایر امور مرتبط و ازجمله تدوین سیاستهای کلی را برعهده دارد. به تعبیر عمده نخبگان و سیاسیون مجرب، ایران اسلامی از فقدان چنین نهادی آسیب جدی دیده و میبیند. نهادی که امکانات و جهتگیریهای بلندمدت و میان مدت جمهوری اسلامی را از آفت مداخلات مقطعی و زودگذر افراد و احزاب به قدرت رسیده حراست میکند و از بروز انحراف در اجرای استراتژیها ممانعت بعمل میآورد. 2 ـ هر چند ارتقاء بینش سیاسی مردم که در مقاطع مختلف حیات سیاسی جمهوری اسلامی متجلی گردیده حکایت از آن دارد که تودههای مردم علیرغم مشکلات جاری که بر زندگی آنان سنگینی میکند به بهترین نحو ممکن از هویت اسلامی و از موجودیت سیاسی جمهوری اسلامی دفاع کردهاند، اما سادهانگاری و عوامزدگی از خصلتهای بعضاً تفکیکناپذیر نوع دولتها و مجالسی است که در این وادی ایثار و عاطفه آمدهاند و میروند. این پدیده شوم در محضر تودههای هوشیار به نوعی سرخوردگی سیاسی توأم با پذیرش و اقبال از صاحبان قدرت میانجامد که مانع از ارتقاء بایستهتر معرفت سیاسی و حکومتی مردم میشود. سرخوردگی که سرانجام به نیت نجات از سیطره ناکارآمدی مجالس و دولتهای محتاج رأی و عوامزده سر از تمایل به گروههای رقیب بر میآورد تا شاید حاکمان جدید تعمیق اصلاحات متخذه خویش را لااقل در حد و اندازههای معارف سیاسی توده متجلی نمایند و این مقولهای است که در جمهوری اسلامی بارها رخ داده و باز هم رخ خواهد داد. امروز عوامزدگی از آفات نظام سیاسی ماست، عوامزدگی از آن جهت که به عاملان خود فرصت احتمالی حذف رقیب و ماندگاری موقت خود را میدهد از مصادیق سیاست ماکیاولیستی است. مصیبت عظمای ما آن است که عوامزدگی را مردمگرایی معرفی کردهایم و در پیامد آن کشور را از زمینه و امکان جراحی در بایستههای حیاتی و اساسی محروم ساختهایم. کثیری از سیاسیون برای کسب آراء و طلب ملاطفت مردم مجاری عمدتاً برخوردار از چشمانداز مناسب، اما منتهی به ناکجاآبادهایی را طراحی کرده و میکنند که در بستر عوامگرایی خوشایند آنان و متأسفانه امیدبخش تودهها به سراب است و تکرار شدت این اقدامات بحدی است که وقتی کسانی هم به تحلیل و آسیبشناسی عواقب این اقدامات میپردازند، خود را ذبیح مسلخ توهم ضدیت با منافع مردم مییابند. ما با عوامزدگی حقایق امور را سادهانگاری کردهایم و تا تکالیف الهی خود را با پذیرش مصلحتهای زودگذر حضور در قدرت به استحالهای بنیادین محکوم نمودهایم. نتیجه این روشها و شیوهها منزوی شدن نخبگان و برجستگان و دانشمندان کشور و محروم شدن تودههای مردم از فضل و درک و کوشش آنان و قرار گرفتن سکان مدیریت بخشهای مختلف کشور در مسیرهایی است که مدتهاست در پیمایش آنها اشتیاق به فراز و صعود جای خود را به واقعیت تلخ گرایش به فرود و نزول سپرده است. ایران باید برای این گرفتاری تدبیری بیندیشد. 3 ـ ارزیابی نقش و کارکرد مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف حکایت تلخ تزریق ناکارآمدیهای بسیاری را از ناحیه آن به نظام اجرایی و قضایی کشور فریاد میکند و این نتیجه منطقی کارکرد نهادی است که به ادله مختلف از قابلیتهای انتخاب شوندگان گرفته تا مدیریت عمدتاً عرفی حاکم بر آن امکان اداره مطلوب امور خویش را هم ندارد. اکنون مدتهاست که مجالس به خط تولید قوانین عمدتاً متناقض، تنقیحناشده، غیر جامع و بعضاً غیر مفید مبدل شدهاند، قوانینی که عمدتاً در معرکهای از کمالتفاتیهای مطالعاتی قانونگذاران و حتی در عرصه مجادلاتی سبک برای نحوه مذاکره و درخواستهایی مکرر و گاه بیحاصل برای حتی صرفاً اخذ رأی، شاغلان ادارات مربوط به مراحل قانونگذاری را از بیکاری مانع میشوند. اکنون مدتهاست سؤال نمایندگان از وزراء و دغدغه قانون اساسی به پاسخ حداکثر (10) روزه به آنها بمنظور قاطعیت در نظارت در سایهروشن تمایلات هیأترئیسه دوران عاجزیت از بازخواست و فاتحهخوانی بر مرگ اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی را تجربه میکند. نگاهی به حجم و اندازه عریضه نویسیهای متداول در مجلس و استدعای دهها ده نفری نمایندگان از مقامات کشوری که بازخواست آنان را به درخواست از عنایات احتمالی آنان تنزل داده، در کنار بیاطلاع نگهداشتن نمایندگان از مهمات روندهای سیاسی حاکم بر کشور بیانگر آن است که مجلسی با این کیفیت برای هدایت و مدیریت جمهوری اسلامی به اهداف ربع دوم قرن از حیات سیاسیاش کفایت نمیکند و از این جهت است که ما معتقد هستیم برای رفع کاستیهای مجلس باید تحولات متناسب با نیازهای جمهوری اسلامی بمنظور پیمایش موفق دهههای تعیینکننده در پیشرو، در ساختار و مأموریتهای آن از طریق اصلاحات در قانون اساسی عملیاتی گردد. 4 ـ بعنوان منتقد مشفق و شیفته تحقق عدالت به دولت توصیه میکنم که دست از بلندپروازیهای مالی بردارد و درآمد ناشی از فروش نفت را در چاه نظام ناکارآمد اداری که مبتلا به عطش خرج پول است نریزد. دولت مطمئن باشد که انضباط مالی و کاهش هزینهها نجاتدهنده اقتصاد ایران است و همین یک اقدام برای توفیق او کافی است. دولت باید مرزهای اعتبارات فعلی را گسترش ندهد و تمام اهتمام خود را مصروف بازتوزیع منابع موجود با آرایشی در راستای اصلاح شرایط دستگاههای موازی بزرگ و موازیکاریهای دستگاههای بزرگ و اهتمام برای بالابردن بهرهوری منابع موجود نماید. اما افسوس که حسرت تحقق این آمال بر دلهای کارشناسان دلسوز میماند و بیانضباطی مالی در بودجهها و متممهای آن توسعه مییابد و صد افسوس که برخی از مجلسیان نیز خود در افزایش خرج، پیشگام و در ارسال پیام به دولت برای تقدیم لوایح هزینهآور پیشقدم هستند. این شیوه مواجهه با بیتالمال کشور و نامیده شدن آن به تعامل دولت و مجلس شرایط منجر به خودسانسوری ناشی از بیتوجهی به خبرویت و تخصص را دامن میزند. دولت و مجلس باید از نیازآفرینی برای جامعه پرهیز کند، زیرا مردم در مقایسه نیازهای القایی با داشتههای دیگران و در شرایط کمبود امکانات برای تأمین نیازها احساس ناکامی و در باتلاق مقایسه با بهرهمندان احساس سرخوردگی میکنند. مقولاتی که به احساس بیعدالتی و درنتیجه احساس فقیربودن میانجامد و از اینجاست که ارزشهای ثروتمندان جایگزین ارزشهای جامعه شده، نوعی آشفتگی اجتماعی در جامعه دینی بروز پیدا میکند. ما معتقد هستیم که انضباط مالی دولت سر از عدالت و اصرار بر توزیع پول بدون پشتوانه سر از اضمحلال اجتماعی بر میآورد. دولت باید از این واقعیت جامعهشناختی عبرت بگیرد و نقد حال را به نسیه فردا نفروشد. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته(عدهای از نمایندگان ـ احسنت) نایبرئیس ـ متشکر، خیلی ممنون. لطف شما کم نشود. از جناب آقای دکتر سبحانی تشکر میکنیم، درضمن به اطلاع میرسانیم که مادر خانم جناب آقای دکتر سبحانی مرحوم شدهاند و از این بابت هم خدمت ایشان تسلیت عرض میکنیم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ ناطق بعدی آقای میرزایی هستند، بفرمایید. غلامرضا میرزایی ـ بسمالله الرحمن الرحیم با درود بر روان شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس و با درود به روح بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام راحل و با سلام بر مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران عرایض خود را در (10) بند تقدیم میکنم: 1 ـ ملت بزرگ ایران و کشور و حاکمیت مقتدر آن شایسته اقدامات بزرگ و تصمیمهای نافذ در عرصههای بینالمللی است. در عرصههای علمی دانشمندان و دانشپژوهان ما بخوبی توانمندیهای علمی خود را به رخ جهانیان میکشند. در همین راستا موفقیتهای جدید دانشمندان هستهای در غنیسازی (3) تا (5) درصد را تبریک عرض میکنم و به جوانانی که در عرصههای مختلف علمی و بخصوص در علوم پزشکی افتخارات جدیدی آفریدهاند درود میفرستم. امیدوارم در عرصههای اقتصادی نیز جایگاه مطلوب خود را بدست آوریم و در روابط سیاسی نیز بعنوان کشوری مؤثر در عرصههای بینالمللی خود را عرضه نماییم و جایگاه اول را در منطقه چنانکه دور از دسترس نیست، کسب نماییم. 2 ـ بنظر میرسد کشور ما بیش از هر زمان دیگر به برنامهریزی و اعمال مدیریت دقیق نیاز دارد. لازم است از برنامههای تبلیغی و شعاری پرهیز کرد. برنامه چهارم توسعه یکبار دیگر باید مورد توجه قرار گیرد و شاخصهای اصلی آن ملاک و معیار برنامهریزان و مدیران ارشد جامعه قرار گیرد. اگر بناست سیاستهای کلان کشور و ازجمله چشمانداز بیستساله تحقق پیدا کند به برنامه پنجساله و قوانین بودجه سالیانه توجه بیشتری صورت گیرد. 3 ـ اخیراً شاهد تغییرات قابلتوجه در عرصه مدیریتی کشور هستیم. این اقدام از یک منظر قابل تحسین میباشد، زیرا خود دولت به ارزیابی وزیران و مدیران ارشد پرداخته و درصدد ترمیم ضعفهاست. اما از منظر دیگر این اقدام قابل نقد است، زیرا وقتی دولت نهم کابینه خود را تشکیل میداد، نخبگان جامعه و بویژه اکثر نمایندگان مجلس به نقد آن پرداختند و لزوم تجدیدنظر در آن را ضروری دانستند. پس بهتر بود در انتخاب وزیران و مدیران ارشد دقت بیشتری صورت گیرد تا اینهمه فرصتسوزی نشود. متأسفانه تغییرات پیدرپی در مدیریتهای کلان که تا پایینترین سطوح مدیریتی را در بر میگیرد، خسارات جبرانناپذیری دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. 4 ـ در طی ماههای اخیر شاهد گرانی رو به افزایش و گستردهای هستیم که زندگی تودههای مردم و بویژه اقشار آسیبپذیر جامعه را تحت تأثیر جدی قرار داده است. افزایش قیمتها از ده تا صددرصد بویژه در مایحتاج زندگی عمومی مردم قابل تحمل نیست. متأسفانه بیانات و مصاحبههای وزیر محترم بازرگانی و دیگر مسؤولین اقتصادی کشور با واقعیتهای موجود فرسنگها فاصله دارد. اینکه اینگونه واقعیتها را به جوسازی روزنامهها نسبت بدهیم مشکلی را حل نکردهایم. آقایان وزرای اقتصادی! بدانید گرانی یک واقعیت است و متأسفانه شما بسیار ضعیف و منفعلانه عمل میکنید و تورم روزبهروز شدیدتر میشود و شما هیچ برنامه مشخصی ندارید. بنابراین شما مجبور هستید با یک روش علمی به حل مشکل اقتصادی بپردازید. 5 ـ علیرغم تلاشهای گسترده دولت نهم در راستای اشتغالزایی متأسفانه معضل بیکاری هر روز جدیتر میشود و متأسفانه واگذاری طرحهای زودبازده اقتصادی نیز تأثیر چندانی نداشته است. 6 ـ استان چهارمحال و بختیاری همچنان منتظر اجرایی شدن مصوبات سفر هیأت محترم دولت است. درخصوص کارخانجات پتروشیمی و مجتمع فولاد گرچه قدمهای اولیه برداشته شده است، اما مردم منتظر شروع فعالیتهای اساسی این مجتمعها هستند تا بخشی از عقبماندگیهای جامعه جبران شود و برای اشتغال جوانانشان نیز فرجی حاصل شود. درخصوص دانشکدههای فنی ـ مهندسی و منابع طبیعی در شهرستان بروجن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هنوز اقدام مؤثری انجام نداده است و درخصوص دانشکده پیراپزشکی در شهرستان گرچه در سفر هیأت محترم دولت تأکید شده است، اما هنوز در بلاتکلیفی بسر میبرد. لذا از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقاضا دارم به وعده خود عمل نماید و به یکی از خواستههای اصلی و دیرینه مردم شهرستان بروجن پاسخ دهد. یکی از مصوبات اصلی سفر در استان چهارمحال و بختیاری دادن اختیار تخصیص آب به استاندار استان بود که متأسفانه وزارت محترم نیرو اعتقادی به این مصوبه ندارد. بنابراین بهتر بود رئیسجمهور محترم در تصویب اینگونه طرحهای اساسی و کلیدی ابتداء هماهنگی لازم با وزارت مربوطه را انجام دهد تا با دوگانگی در تصمیمات روبرو نشویم. همچنین درخصوص توسعه و تکمیل سد چغاخور در شهرستان بروجن علیرغم قول صریح رئیسجمهور محترم و زمانبندی برای اتمام آن هنوز اقدام اساسی صورت نگرفته است. همچنین انتظار میرود مطابق با قول رئیسجمهور محترم سد آقبلاق در شهرستان بروجن در سال 86 آماده اجراء گردد. درخصوص احداث سالن دومیدانی بروجن نیز که جزو مصوبات سفر میباشد هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. 7 ـ یکی از بندهای قانون بودجه سال 1385 تعدیل قیمت گاز مصرفی مناطق سردسیری ازجمله استان چهارمحال و بختیاری در ششماهه دوم سال میباشد. باتوجه به فشار سنگین قیمت گاز مصرفی در مناطق سردسیری بر مردم لازم است وزارت محترم نفت و شورای اقتصاد نسبت به اجرای این قانون اقدامات لازم را بعمل آورند. 8 ـ وزارت محترم راه و ترابری حتماً میدانند که استان چهارمحال و بختیاری با شروع پروژه سد کارون4 کاملاً در بنبست قرار گرفته است و بخش مهمی از فعالیتهای داخل استان به همین خاطر با رکود جدی روبروست. به همین خاطر لازم است نسبت به بازگشایی جادههای استان به سمت خوزستان از مسیر بروجن ـ لردگان ـ خوزستان و از مسیر شهرکرد ـ اردل و خوزستان اقدامات اساسی انجام گیرد. بنظر نمیرسد وزارت نیرو درصدد احداث مسیرهای مسدود شده باشد. بنابراین وزارت راه و ترابری لازم است اقدامات جدی و عملی بکار گیرد. 9 ـ هیأت دولتی که خود دائماً در سفر و در خدمت مردم است باید مدیران استانی آن نیز دائماً در خدمت مردم باشند و خود را از قید و بندهای برخی بخشنامهها و دستورالعملهای دست و پاگیر نجات دهند تا متناسب با توقعات ایجاد شده توسط دولت و متناسب با شعارهای رئیسجمهور محترم به مشکلات اساسی مردم رسیدگی نمایند و بدنبال پیدا کردن راه حل برای مشکلات مردم باشند، نه بدنبال پیدا کردن یک راه حل برای دادن پاسخ منفی. از فرمانداری شهرستان بروجن انتظار میرود نسبت به هماهنگی لازم در ادارات شهرستان بروجن و همچنین پیگیری پروژههای اساسی و مهم همت جدی از خود نشان دهند. در همینجا لازم است متذکر شوم متأسفانه قریب به (3) سال است که فرمانداری بروجن بدون معاون است و طبیعی است که خالی بودن یک پست کلیدی در شهرستان تأثیری جدی به کار فرمانداری و کار مردم میگذارد. بنابراین نتایج منفی (3) ساله آن قابل اغماض نیست. ظاهراً در زیر آسمان کبود و در خطه ایران اسلامی فردی پیدا نمیشود تا بعنوان معاون فرمانداری یک شهرستان منصوب شود. در این خصوص به وزیر محترم کشور و معاون امور مجلس ایشان کتباً نامه نوشتهام، ولی باز هم بیتوجهی شده است. لازم میدانم مجدداً به وزیر محترم کشور در این خصوص تذکر دهم جناب آقای وزیر! چرا نسبت به امور مردم بیتوجهی میکنید؟ همچنین به وزیر محترم کشور تذکر میدهم نسبت به ابهام بوجود آمده در تغییر مرز شهرستان بروجن و شهرکرد بطور شفاف به مردم پاسخ دهند. این موضوع گرچه به ظاهر کوچک و بیاهمیت است، اما ممکن است به حوادث مهم سیاسی و امنیتی تبدیل شود. 10 ـ در پایان به رئیس محترم قوه قضاییه عرض میکنم فراموش نفرمایید بخش مهمی از پیچیدهترین مسائل و مشکلات مردم به این قوه واگذار شده است. این قوه نیازمند اقدامات اساسی و تصمیمات شجاعانه است تا از لاک خود بیرون بیاید، مشکلات مردم را مشکلات خود بداند و درصدد اصلاح آن برآید. متأسفانه برخی از قضات چنان از استقلال رأی و اختیار بیحد و حصری بهره میبرند که هرگونه اعمالنظر و صدور رأیی را مجاز میشمارند و هرگونه اعتراض و مخالفتی را در حیطه قدسی خود مجاز نمیشمارند. البته حساب قضات مؤمن و متدین از این دسته جداست. در پایان از مردم شریف استان چهارمحال و بختیاری و بویژه از مردم شهرستان بروجن اعم از شهرها و روستاهای این شهرستان تشکر میکنم که همیشه با حمایتها و رهنمودهای سودمند خود اینجانب را مورد لطف و مرحمت خود قرار میدهند. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته نایبرئیس ـ خیلی ممنون و متشکر، خصوصاً اینکه سر وقت تمام کردید. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ ناطق بعدی آقای مطورزاده هستند، بفرمایید. مصطفی مطورزاده ـ اعوذبالله من الشیطانالرجیم بسماللهالرحمنالرحیم «الحمدلله و صلوه والسلام علی رسولالله و علی آله آلالله الذین اذهب الله عنهم الرجس و تطهرهم تطهیرا و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین الی قیام یومالدین» «رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی» برخود فرض و واجب دانسته بعنوان نماینده مردم غیور و دلاور شهری که نماد ایثار و مقاومت و اهالی آن ترجمان همه فضائل انسانی از ایمان و اعتقاد گرفته تا خودگذشتگی و وفاداریاند مراتب سپاس و تقدیر اهالی خرمشهر مقاوم و استان سرافراز خوزستان این دروازه شرف و عزت، کرامت و مجد و عظمت این ملت بزرگ و خاستگاه انتشار تشیع و حصن تسخیرناپذیر اهل بیت عصمت و طهارت (سلاماللهعلیهماجمعین) از توجهات خاص جناب آقای دکتر احمدینژاد رئیسجمهور عزیز به خوزستان پرخیر و برکت و خرمشهر حماسهساز، صمیمانه تشکر نمایم. اولاً موردی که بشدت افکار عمومی مردم خوزستان و همه اقوام و اقلیتهای ساکن در سراسر مرزهای جمهوری اسلامی و نقاط غیرمرزی را شدیداً به مرکز معطوف و امید به توجه بیشتر پایتخت به تأمین خواستههای معقول و منطقی دینی و احترام به آداب و سنن و فرهنگ برخاسته از عمق ایمان مذهبی مردم در قلوب اهالی این استان و سایر نقاط کشور بیش از پیش تقویت کرد، موضوع اهتمام ریاست جمهوری به بزرگداشت بزرگترین عید مسلمین و اعلام (2) روز تعطیلی در این مناسبت بزرگ دینی است. این اقدام در این ایام مبارک با استقبال پرشور و شعف اقشار مختلف دیندار روبرو گردید و از اینکه دولت به تکریم و احیای سنن اسلامی در کشوری که بنام دین و اسلام و مکتب اهلبیت اداره میشود اهتمام نموده رضایتمندی خویش را از این حرکت شایسته که بجای انتقاد یکجانبه و یکطرفه آن ضرورتاً بایستی مورد تأیید تمام ارکان نظام قرار گیرد و آن را در راستای تقویت وفاق ملی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. مردم غیور خرمشهر در حین برگزاری فریضه نماز عید و مراسم ویژه این جشن اسلامی که برگزاری آن جلوه خاصی از شادی و نشاط ناشی از توفیق عبودیت الهی به خوزستان و نقاط مرزی میدهد اینجانب و سایر همکاران محترم نمایندگان خوزستان را به ابلاغ مراتب امتنان و سپاسگزاری خویش از احترام و تکریمی که آقای دکتر احمدینژاد برای آنان و عید بزرگ مسلمین معمول داشته موظف نمودند. بعنوان عنصری از جامعه بزرگ و غیور و مسؤولیتپذیر مرزنشینان به پارهای از برکات و آثار مترتب بر این اقدام دولت محترم در داخل و خارج از کشور اشاره مینمایم: 1 ـ تقویت همگرایی و پیوندهای ملی اهالی مناطق و استانهای پیرامونی و مرزی که با داشتن جمعیت اکثریتی از اقلیتهای قومی و مذهبی با مرکز ناشی از احساس تکریم و اهتمام خاص دولت به آنان. 2 ـ در کشور امالقرای جهان اسلام توجیه این مطلب بسیار سخت و دشوار است درحالیکه میلیونها ایرانی در روز عید فطر دعای پررمز و راز «اللهم بحق هذاالیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمدٍ (صلیاللهعلیهوآله) ذخراً و شرفاً و کرامه و مزیدا» زمزمه میکنند این سیدالعیاد به حاشیه انزوا کشیده شود. 3 ـ همگرایی با جهان اسلام و کشورهای مسلماننشین که حداقل تعطیلات در این عید بزرگ در کشورهای مذکور (3) روز اعلام میشود شایسته ایران اسلامی که پرچمدار نهضت اسلامی و احیاگر اسلام انقلابی ظلمستیز نیست که فقط یکروز بعنوان رفع تکلیف تعطیل گردد. 4 ـ در مناطق مختلف کشور از جمله در خوزستان علیرغم اینکه در سالهای گذشته فقط یکروز تعطیلی اعلام میشود ولی عملاً چند روز بعد از عید فطر بخاطر انجام مراسم و عادات و فرهنگ پسندیده عیادت مرضی، تفقد ایتام و مصیبتدیدگان و اصلاح ذاتالبین و ادای وظیفه صله ارحام، کارهای اداری و عمومی عملاً متوقف یا با رکود مواجه میشود. علیایحال آنچه حاصل شد، تجلی روح احترام به مردم و مهرورزی دینمدارانه و زدودن غبار اتهام از چهره پاک جمهوری اسلامی که متهم به عدم توجه به اعیاد اسلامی و همچنین ورود به عرصه هماهنگی هرچه بیشتر (نایبرئیس ـ آقای مطورزاده! وقت شما تمام شده. جملهاش را تمام کنید. الان 6 دقیقه صحبت کردید) با جهان اسلام، تقویت گفتمان دینی، تعامل مرکز و پیرامون میباشد هرچند که منتقدین این اقدام بزرگ بحث مسائل اقتصادی کشور و عدم اعلام قبلی را بعنوان حربه انتقادی خود قرار دادهاند ولی همه این مباحث در مقابل لبخند رضایت طفل معصوم بلوچ و کرد و ترکمن و ترک و عرب و لر و ساحل نشین دبستانی که نگران غیبت روز بعد از مدرسه نمیباشد شاید رنگ ببازد و بیاثر شود. امید است این سنت حسنه در سنوات آتی انشاءالله تکرار شود. والسلامعلیکم و رحمهالله نایبرئیس ـ متشکر، آخرین ناطق را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای سعدون زاده بفرمایید. جواد سعدون زاده ـ بسماللهالرحمنالرحیم السلامعلیکم و رحمهالله «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احداً الاالله و کفی بالله حسیبا» با تقدیم ادب و احترام به پیشگاه بلند ملت ایران و عرض تبریک عید سعید فطر 1427 هجری قمری به مردم مؤمن و متدین کشورمان و به همه مسلمانان جهان و همکاران عزیز در مجلس هفتم. این نطق (5) دقیقهای را به عید فطر اختصاص میدهم، باشد که به لطف خداوند منان به سبب آن یکی از مهمترین مطالبات فرزندان رمضانالمبارک جامه عمل بپوشاند. پیش از آغاز سخن به نمایندگی مردم مؤمن وانقلابی خوزستان ژرفترین و بیشائبهترین درودها و سلامهای خویش را نثار دکتر احمدینژاد رئیسجمهور محترم و هیأت دولت ایشان مینمایم. بدون شک اقدام بجا و شجاعانه رئیسجمهور در افزایش تعطیلات عید فطر امسال نفسی مسیحایی به کالبد نیمهجان عید فطر مظلوم در کشور ما دمید. آری برای نخستین بار در کشور عزیزمان فرزندان رمضان و لیالی قدر باد صبای عید فطر و شهد شیرین صله رحم و تعظیم شعائرالله را تجربه نمودند. در اکثر مراسم منعقده بمنظور تجلیل از رئیسجمهور برای روح پدر ایشان فاتحه خوانده شد و طبق گزارشهای واصله در دیگر استانهای کشور وضع بدین منوال بود. در سوره مبارکه ذاریات آمده است که «وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» که تفسیر شده است به «لیعرفون» در آیه هدف از خلقت، ستایش خدا و در عالیترین قوس آن شناخت ذات لایزال ربوبی است. آری هیچگاه در تعلیل خلقت تعبیر «لیأکلوا» نیامده است. البته در این تنگنای زمانی نمیتوان سخن به تفصیل گفت که هیچ تقابلی در منطق دین بین معاش و معاد وجود ندارد و معرفت دینی نقطه مقابل اقتصاد نمیباشد. بلکه آمده است که «من لا معاش له لامعادله» و معاد پیوستن نم به یم و قطره به اقیانوس است و معاش ابزار به فعلیت رساندن مدارج کمال و آموزههای متعالی دین ماست. متأسفانه در جراید کشور البته برخی از آنها این اقدام بگونهای مطرح شد که گویی ایران اسلامی از نظر اقتصادی بواسطه این دو روز تعطیلی در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. باید یادآور شد که قرار است ما در این کشور بنام امام راحل و شهیدان و مبارزان، مسلمانی کنیم و مسلمانی، آنهم به شکل ناب آن هزینه دارد. چنانچه به مقوله ماه رمضان اندکی عطف توجه شود و هزینه تعطیلی رستورانها، قهوهخانهها و سایر اماکن عرضه مواد غذایی و آشامیدنی در سطح کشور و یا در کشورهای مسلمان محاسبه گردد، در مشرب و مذهب علم اقتصاد کفر و شرک مطلق بشمار میرود. آیا میتوان چنین رکودی را ضربه اقتصادی به این بخشها قلمداد کرد و یا اینکه باید آن را هزینه فرصت نامید؟ فرصتی برای شدن و متخلق گشتن به خلق و خوی کریمانه و رنگ و زنگ الهی یافتن «صبغهالله و من احسن من الله صبغه و نحن له عابدون» در تاریخ 19/8/83 طرحی با شماره چاپ (509) از سوی نمایندگان معزز خوزستان مبنی بر افزایش تعطیلات عید فطر به سه روز و کنار گذاشتن تعطیلات تکراری مطرح شد. این طرح با کار کارشناسی و امعان نظر دقیق اعضای موقر و محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به نتایج بسیار خوبی منتهی گردید. اما متأسفانه سیاهه نمایی برخی از جراید و انعکاس نامطلوب مذاکرات کمیسیون اجتماعی موجبات مخالفت برخی از شخصیتهای حوزههای علمیه را فراهم ساختند که این طفل معصوم در گهواره خفه گردید و جان شیرینش ستانده شد. حال با باز شدن پرونده تعطیلات برای بار دیگر در کشور اسلامی ما اینجانب از مراجع عظام و علمای حوزههای علمیه کشور تقاضا مینمایم برای تعمیق فرهنگ اسلامی و حرمت نهادن به عید فطر (ذخیره آلمحمد)، (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) از مجلس هفتم بخواهند با ارائه طرحی دوفوریتی تعطیلات عید فطر به سه روز افزایش یابد. اجیبوا حماه الدین صوت عدالتی اذا کان فیکم من یجیب اذا یدعی والسلامعلیکم و رحمهالله نایبرئیس ـ خیلی ممنون و متشکر. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولین اجرایی کشور نایبرئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولین اجرایی کشور: ـ آقای علیاکبر قبادی نماینده محترم مرودشت و ارسنجان و پاسارگاد به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص لزوم توزیع کود شیمیایی برای کشت پاییزه گندم در شهرستانهای مرودشت، ارسنجان، پاسارگاد و رفع مشکلات کشاورزان. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص پاسخگویی به بیتوجهی مسؤولین راه و ترابری به تعریض و اصلاح جاده مرودشت به اقلید از طریق سد درودزن که باعث تصادفات بسیار ناگوار در منطقه گردیده است. ـ آقای طاهرآقا بزرگرتیکمهداش نماینده محترم بستانآباد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در شروع طرحهای راه روستایی در شهرستان بستانآباد. ـ آقای حسین سبحانینیا نماینده محترم نیشابور به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص اجرای کمربندی جنوبی نیشابور. به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تسریع در احداث سالنهای سرپوشیده ورزشی برای بانوان در نیشابور و برای آقایان در روستای گرماب و احداث مجتمع ورزشی کارگران. ـ آقایان: حسین سبحانینیا و ایرج ندیمی نمایندگان محترم نیشابور و لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای سد بار نیشابور از طریق منابع بانک توسعه اسلامی. ـ آقای محمد قمی نماینده محترم پاکدشت به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص لزوم افزایش شعب بانکهای شهرستان پاکدشت بخصوص بانک ملی و صادرات. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص لزوم تسریع در تعیین تکلیف مدیریت بهداشت و درمان استان چهارمحال و بختیاری و راهاندازی بخشهای تخصصی قلب و عروق و بخش ناباروری در بیمارستان آیتالله کاشانی شهرکرد. ـ آقای مرتضی فضلعلی نماینده محترم تویسرکان به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در انجام مطالعات سد سیدشهاب شهرستان تویسرکان. ـ آقای رسول صدیقیبناب نماینده محترم بناب به وزیر محترم نیرو درخصوص لزوم تکمیل مجتمع آموزشی و تحقیقاتی بناب.به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص لزوم توجه بیشتر به تحقیقات در امر جهاد کشاورزی. ـ آقای قدرتالله علیخانی نماینده محترم بوئینزهرا و آوج به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص جلوگیری از مزاحمت اداره منابع طبیعی شهرستان بوئینزهرا برای کشاورزان منطقه. به وزیر محترم کشور درخصوص جلوگیری از مزاحمت شهرداری بوئینزهرا برای روستاهای واقع در حریم و نادیده گرفته شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی. ـ آقای هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص لزوم تأمین نیروی آموزشی برای دبیرستان و دبستان سیب سراوان با توجه به گذشت دو ماه از سال تحصیلی. ـ آقایان: جواد آرینمنش و علی سرافرازیزدی نمایندگان محترم مشهد و کلات به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص ساماندهی طرح ارتقاء شغلی فرهنگیان و رفع نارضایتی شدید و تبعیض در میان کارکنان آموزش و پرورش. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزرای محترم آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص جلوگیری از انتزاع بخشی از دبیرستان البرز باتوجه به ابعاد آموزشی، تاریخی و زحمات بنیانگذار نامآور آن مرحوم دکتر مجتهدی. ـ آقایان: ایرج ندیمی و حسن زمـانی نمایندگان محترم لاهیجان و سیاهکل و ملایر به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در عملیات گازرسانی روستایی باتوجه به مصوبات قانونی اخیر مجلس شورای اسـلامی. ـ آقای محمد علیخانی نماینده محترم قزوین، آبیک و البرز به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در انجام گازرسانی به روستاهای قزوین، آبیک و البرز. ـ آقایان: علی عسکری، علی سرافرازیزدی و خانم عفت شریعتیکوهبنانی نمایندگان محترم مشهد و کلات به وزیر محترم نفت درخصوص لزوم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت باتوجه به گذشت زمان طولانی از مصوبه مجلس شورای اسلامی. ـ آقای محمدتقی کاویانیپور نماینده محترم نهاوند به وزیر محترم نفت درخصوص لزوم اجرای بند«ز» تبصره (11) قانون بودجه سال 84 و بند «و» تبصره (11) قانون بودجه سال 85 درخصوص گازرسانی به روستاها. ـ آقای علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص رسیدگی به ضعف مدیریت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان. ـ آقای سلیمان فهیمی نماینده محترم پارس آباد و بیلهسوار به وزیر محترم بازرگانی درخصوص پرداخت بموقع بهای چغندر کشاورزان دشت مغان و ابلاغ قیمت مصوب برای شرکت تولیدی داخل. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم امور خارجه درخصوص اخراج هرچه سریعتر هیأت (16) نفره آمریکایی به اصطلاح حامیان پیام صلح برای دنیا باتوجه به تلاشهای مضاعف و جدید آمریکا در ممانعت از حق مسلم ایران در دستیابی به انرژی هستهای صلحآمیز. به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص پرهیز از صدور بیرویه کارتهای عابربانک توسط بانکها و ضرورت افزایش دستگاههای خودپرداز و پرنمودن مخازن آنها بصورت مرتب. به رئیسجمهور محترم درخصوص صدور دستور به سازمان مدیریت برای پرداخت وام به صندوق ذخیره شهریه دانشجویی. ـ آقایان: غلامحسین مظفری، رسول صدیقی، ایرج ندیمی و کریم غیاثیمرادی نمایندگان محترم نیشابور، بناب، لاهیجان و سیاهکل و شبستر به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور بازنگری در ساعت کار بانکها با توجه به مشکلات بوجود آمده برای مردم بخصوص در شهرستانها. ـ آقای هادی حقشناس نماینده محترم بندرانزلی به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تجدید نظر در نحوه انتخاب داوران فوتبال لیگ برتر کشور باتوجه به تنشهای ایجاد شده در استادیومهای ورزشی و تغییر ناعادلانه نتیجه بازیها. ـ آقایان: ارسلان فتحیپور، غفار اسماعیلی، رسول صدیقیبنابی و رضا رحمانی نمایندگان محترم کلیبر و هوراند، هشترود و چاراویماق، بناب، تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم نفت درخصوص توجه بیشتر و تسریع در گازرسانی به شهرستان محروم و سردسیر کلیبر و هوراند. ـ آقای عباسعلی رستمیثانی نماینده محترم قوچان و فاروج به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص تعدیل قیمت و تهیه ورقهای گالوانیزه برای کارخانهها. 5 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: سعید ابوطالب، محمدنبی رودکی، اکبر اعلمی و مهدی کوچکزاده نمایندگان محترم تهران، شیراز و تبریز نایبرئیس ـ مثل اینکه یکسری تذکر شفاهی دارند، آقای ابوطالب بفرمایید. سعید ابوطالب ـ بسماللهالرحمنالرحیم جناب آقای مهندس باهنر! مواد (21) تا (23) وظایف هیأترئیسه را توضیح میدهد که حالا شما مستحضرید چون همکاران محترم کاملاً بندبند این مواد را حفظ هستند. آقای مهندس! یکی از کارکردها و وظایف اصلی هیأترئیسه این است که برنامههای هفتگی مجلس، طرحها و لوایحی که در نوبت قرار میگیرد و میآید که در صحن روی آن کار میشود را تنظیم میکند. اشکالی که الان وارد است این است که مجلس به یک روزمرگی افتاده یعنی ما دهها طرح و لوایح داریم که اینها در نوبت است که حتی من مطلع هستم که بیش از (140)، (150) طرح و لوایح داریم که اداره قوانین اینها را خارج از دستور نگهداشته یعنی درمورد طرحهایی که از نظر مجلس مهم است بالاخره نمایندگان امضاء کردند، پیگیری کردند، درخواست کردند مرکز پژوهشها پژوهش کرده مثلاً مثل طرح تعطیلات، مثال است من اصراری روی این طرح ندارم یا طرح ماهواره، وقتی سؤال میکنیم میفرمایند که در ردیف (143) طرحها و لوایحی است که خارج از دستور مجلس هفتم است یعنی اصلاً به مجلس هفتم نمیرسد که بعداً مجلس هشتم هم که دیگر معلوم نیست که اصلاً این طرح و لوایح بررسی شود یا بررسی نشود. برادر! اعتراض من این است که چرا ما برخورد روزمره میکنیم یعنی یکی از وظایف هیأترئیسه این است که بنشیند این طرح و لوایح را بررسی کند آنهایی که مهم است آنهایی که حتماً ضرورت دارد اینها را در دستور قرار دهد. آقای مهندس! اگر لازم است که ما کمیسیونها راتعطیل کنیم، خوب تعطیل کنیم، بیاییم در صحن بنشینیم به جهت اینکه الان ما در کمیسیون فرهنگی مثلاً داریم طرح جریان آزاد اطلاعات را بررسی میکنیم در حالیکه ما میدانیم این اصلاً به مجلس هفتم نمیرسد. یعنی کار ما کاملاً داخل کمیسیون فرهنگی بیثمر است. بنابراین من فکر میکنم اگر صلاح بدانید یک سازو کاری ایجاد کنید که احساس نکنیم وقتی اینجا نشستهایم کارمان کاملاً بیثمر است. نایبرئیس ـ حالا شاید توصیه خوبی باشد و ما در هر صورت بعنوان هیأترئیسه مکلف به اجرای نظرات نمایندگان هستیم. موقعی که نمایندگان یکسری طرحها و لوایح را امضاء میکنند برای اینکه خارج از نوبت در دستور قرار بگیرد معنا را و مفهوم آنطرفی آن است که بقیه عقب بروند. بنابراین اگر حضرتعالی هم بعضی از طرحها و لوایح را تشخیص میدهید که ضرورت دارد زودتر رسیدگی شود از همان مکانیزمهای موجود در آییننامه استفاده کنید. ما غیر از اجرای آییننامه هیچ راه علاج دیگری رانداریم تذکرتان وارد نیست. آقای رودکی بفرمایید. محمدنبی رودکی ـ بسماللهالرحمنالرحیم جناب آقای رئیس! بحث بنده در مورد ساعت کار بانکها بود که بیش از (170) نفر از نمایندگان امضاء کردند... نایبرئیس ـ جناب آقای رودکی! ببخشید قرار بود که ما... رودکی ـ ارتباطش را میخواهم بگویم. ارتباطش با هیأترئیسه این است... ببینید یا امضاهای ما ارزش دارد، فشارهایی که صفهای طولانی مردم... نایبرئیس ـ آقای رودکی! من خواهش میکنم، به قول معروف میگویند «نرخمان را نشکنید». این تذکر هیچ ارتباطی به اداره جلسه علنی مجلس ندارد. رودکی ـ من اتفاقاً میخواهم بگویم، هیأترئیسه محترم چه پاسخی از... نایبرئیس ـ جناب آقای رودکی! خواهش میکنم، تریبون دست من است من میکروفونتان را باز میکنم اما شما رعایت کنید این هیچ ارتباطی به جلسه علنی مجلس ندارد. رودکی ـ پس آقای رئیس! بفرمایید ما پاسخ (170) نماینده را از کجا بگیریم؟ وقتی شهردار تهران، نیروی انتظامی، اعلام میکند هیچ تأثیری در ترافیک نداشته، وقتی اعلام میکنند که در چرخه اقتصادی اثری معکوس... نایبرئیس ـ آقای رودکی! شما میتوانید طرح بیاورید، سخنرانی قبل از دستور کنید، بروید جلسه بگذارید، لابی کنید هیچ ارتباطی به جلسه علنی ما ندارد. رودکی ـ پس دیگر نامه امضاء نمیکنیم. اگر خودمان برویم جلسه بگذاریم پس نامهای امضاء نمیکنیم. نایبرئیس ـ میدانم، به جلسه علنی هیچ... در مملکت ما مشکلات زیاد است و همه اینها را نمیتوانیم بعنوان جلسه علنی تذکر بدهیم که آقا! چرا این مشکلات حل نشده؟ همه آنها مکانیزم و فرآیند دارد، راه حل دارد. من خواهش میکنم که تفاهم عمومی مجلس را که منطبق بر آییننامه هم هست نشکنیم. آقای اعلمی بفرمایید. اکبر اعلمی ـ آقای رئیس! موضوع اخطار و تذکرات آییننامهای من اصل (88) قانون اساسی، بند (1) ماده (21)، بند (11) ماده (23) و مواد (193)، (194) و (195) آییننامه داخلی مجلس است. چنانچه مجلس شورای اسلامی واقعاً مظهر خواست و اراده ملت باشد در اینصورت لازم است که این نهاد نسبت به قوه مجریه از اشراف و اقتدار لازم برخوردار باشد. برای این منظور و برای اینکه ما بتوانیم اعمال اقتدار کنیم، نیاز به ابزارهایی داریم. قانونگذاری، تذکر، سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص از ابزارهای اعمال اقتدار نمایندگان هست. تذکرات نمایندگان به دولت متأسفانه نه تنها منتج به نتیجه نمیشود بلکه بدون پاسخ میماند. استیضاح و تحقیق و تفحصها بینتیجه میماند و در این میان تنها ابزاری که ما در اختیار داریم سؤال است. در طول یکی، دو سال گذشته به دفعات سؤالاتی مطرح شده که طبق آییننامه باید گزارش آن تهیه و در صحن علنی قرائت میشد. بنده شخصاً سؤالاتی را که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون صنایع، کمیسیون آموزش و تحقیقات و یکی، دو کمیسیون دیگر مطرح کردم تا به امروز حتی برای یک مورد آن گزارشی تهیه نشده. لذا میفرمایید که اگر با همین روند جلو برویم دیگر ما حکم «شیر بییال و دم و اشکم» را پیدا خواهیم کرد. اخیراً (یعنی پریروز) گزارش سؤال مربوط به بنده اعلام وصول شد من جهت استحضار شما اعلام میکنم که سؤال من از وزیر کشور در ارتباط با تخلفات شهرداری تهران در 24/4/85 در کمیسیون ارجاع شده در 4/5/85 به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شده و بدلیل قانع نشدن من در 9/5/85 به هیأترئیسه ابلاغ شده یعنی بعد از چهار، پنج ماه تازه پریروز در اینجا اعلام وصول شده. آیا بنظر شما اگر این روند ادامه پیدا کند و باتوجه به موادی که خدمتتان عرض کردم و خصوصاً با عنایت به بند (11) ماده (23) که هیأترئیسه را به دفاع از جایگاه و شأن نمایندگان مجلس ملزم کرده تصور میکنید که این امر محقق خواهد شد