بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و هفتاد و پنجم 11 دیماه 1384 هجریشمسی (175) 29 ذیقعده 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: اکبر اعلمی، عماد افروغ، حمید بهرامیاحمدی و سلیمان جعفرزاده. 4 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت شهادت حضرت امام محمدتقی (علیه السلام) و تبریک بمناسبت آغاز سال 2006 میلادی. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور. 6 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: ایرج ندیمی، شاپور مرحبا، الیاس نادران، سیدمحمدرضا میرتاجالدینی و محمدناصر توسلیزاده نمایندگان محترم لاهیجان، آستارا، تهران، تبریزو تربتحیدریه. 7 ـ تصویب طرح دوفوریتی اصلاح ماده (143) قانون بـرنامه چهارم تـوسعه اقتصادی، اجـتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاح ماده (69) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت. 8 ـ اعلام وصول طرح اصلاح بندهای (1) و (2) ماده (213) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی با قید دوفوریت و تصویب یکفوریت آن. 9 ـ اعلام وصول لایحه متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور با قید یکفوریت و تصویب فوریت آن. 10 ـ ادامه رسیدگی به لایحه تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها. 11 ـ اعلام وصول (7) فقره سؤال. 12 ـ اعلام وصول نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص تأمین بودجه سازمان بازرسی کل کشور. 13 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان. 14ـ اعلام ختم جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم با حضور 201 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و هفتاد و پنجم روز یکشنبه یازدهم دیماه 1384 هجریشمسی مطابق با بیست و نهم ذیقعده 1426 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به طرح دوفوریتی اصلاح ماده (143) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاح ماده (69) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت. 2 ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون عمران درمورد لایحه تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها. 3 ـ تقاضای عدهای از نمایندگان محترم مجلس درمورد ارجاع طرح اصلاح موادی از آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی طبق اصل (85) قانون اساسی به کمیسیون تدوین آئیننامه داخلی. 4 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح ممنوعیت فعالیت شرکتها و مؤسسات، با ساختار هرمی با شبکه بیانتهاء از قبیل گلدکوئیست (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 5 ـ گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه مبارزه با جرم پولشویی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 6 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متمم بودجه سال 1384 کل کشور به منظور تأمین یارانه مورد نیاز برای واردات بنزین و کسری یارانه خرید گندم از کشاورزان (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 46 ـ 42 از سوره مبارکه«آلعمران» توسط قاری محترم آقای سیدعباس میردامادی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى نِساءِ الْعالَمِینَ * یا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِی وَ ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ * ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ * إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَهٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ * وَ یُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَ کَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحِینَ *(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای سیدعباس میردامادی قاریمحترم تشکر میکنم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: اکبر اعلمی، عماد افروغ، حمید بهرامیاحمدی و سلیمان جعفرزاده رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه علنی امروز عبارتند از: ـ جناب آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر. ـ جناب آقای عماد افروغ نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای حمید بهرامیاحمدی نماینده محترم رفسنجان. ـ جناب آقای سلیمان جعفرزاده نماینده محترم ماکو و چالدران. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) از جناب آقای اعلمی خواهش میکنم بفرمایید. اکبر اعلمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم کسانیکه مذاکرات مجلس ششم را پی گرفتهاند، احتمالاً بیاد دارند که پس از معرفی کابینه دوم جناب آقای خاتمی رئیسجمهور محترم وقت، به رغم انتساب اینجانب به اردوگاه اصلاحات و اکثریت آن مجلس، بدلیل شناختی که نسبت به وزرای پیشنهادی داشتم با ادبیات نسبتاً تند و گزنده ولیکن مشفقانه و مشحون از صداقت، طی نطقی به مخالفت با ترکیب کابینه معرفی شده پرداخته و به رئیس جمهور محترم هشدار دادم که باتوجه به پیشینه و عملکرد بعضی از وزرای پیشنهادی در رسیدن به مقصد و مقصود اصلاحات مورد نظر مردم، ناکام خواهند ماند. متأسفانه نتایج انتخابات شوراها، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری درستی پیشبینی آنروز بنده را ثابت کرد. پس از معرفی کابینه نهم به مجلس چهبسا خیلیها انتظار داشتند که اینبار نیز همچون گذشته و شاید گزندهتر از نطق آنروز دوباره به مخالفت با کابینه آقای احمدینژاد بپردازم. اما از یکسو گمنام و ناشناخته بودن وزرای پیشنهادی و عملکرد آنها و اعتقاد براینکه هیچکس از مادر، رئیسجمهور و وزیر و وکیل متولد نشده و نخواهد شد و از سوی دیگر رویکرد فسادستیز و ساده زیستی و عدالتخواهانه، شعارهای دولت نهم، مرا برآن داشت که مدتی سکوت اختیار کرده و نظارهگر اعمال و رفتار دولت جدید باشم. اکنون با گذشت بیش از چهارماه از تشکیل این دولت و آشکارشدن بعضی از آثار و پیامدهای ناشی از آن و بویژه تحریکات و تحرکاتی که اخیراً علیه مجلس صورت گرفته است لازم است به چند نکته اشاره نمایم: 1 ـ میگویند «درمیان آمال و آرزوهای بیپایان بشر، هوس قدرت از همه نیرومندتر است» شاید بههمین سبب برتراند راسل فیلسوف معاصر نیز نتیجه میگیرد که «قدرت همراه با عظمت برترین آرزوی نوع بشر است». در فرهنگ سیاسی نیز از قدرت بعنوان اصلیترین شرط موجودیت دولت ـ کشور یاد میشود. بنحویکه «دولت ـ کشور را سازمانی واجد قدرت هنجاری» بیان کردهاند. به این اعتبار گاهی ممکن است که بلندی قامت و قدرت بدنی یک فرد، عامل تکوین شخصیت و مبنای قدرت او شود و گاهی نیز اشخاصی نظیر ناپلئون که دارای جثه بسیار کوچکی بودهاند به روشهای دیگری متوسل شوند که سایرین از آن بینیازند. برخی نیز برای جلب نظرات دیگران به شخصیت خود ممکن است مانند «ژاندارک» وانمود نمایند که با یک منبع قدرت خارج از دسترس بشر رابطه دارند تا از این طریق برای خود نفوذ و شخصیت برتر کسب نمایند. بعنوان مثال در رژیم سابق که مجموعه اقتدار سیاسی به شاه تعلق داشت و او بدلایل موروثی همه قدرت خود را به خداوند و مشیت الهی نسبت میداد، لاجرم برای مشروعیت بخشیدن هرچه بیشتر به قدرت خود و اقناع مردم به موازات بهرهگیری از منابع و ابزارهای ارعاب، به اشاعه خرافات نیز مبادرت میورزید و با استخدام آخوندهای درباری آنها را وادار میکرد تا در منابر و معابد برای شاه اسلامپناه دعا کرده و از عدالت و عدالتخواهی او و اینکه کمربسته و نظرکرده از سوی خدا و پیامبر و ائمه اطهارند، سخن بگویند. دیری نپایید که با خلاصه شدن قدرت در شاه و بسیج همه امکانات برای توجیه و مشروعیت بخشیدن به این قدرت، با فساد و استبداد و جهل آمیخته شد و عاقبت، اسباب فروپاشی سلطنت او را فراهم ساخت. به این اعتبار گرچه متعاقب نوزایی جامعه در سال 1357 و انتقال حاکمیت مطلق از شخص به نهاد و از شاه به ملت، تفکرات شهریاری جای خود را به کلیتی بنام ملت داد و حاکمیت مطلق به حاکمیت ملی مبدل گردید و قدرت نامحدود، تجزیه و میان قوای حاکم و دستگاههای حکومتی ناشی از اراده مردم توزیع شد، لیکن در صورت غفلت، بازگشت بهمان مناسبات قبل از انقلاب امری غیرقابل اجتناب است. متأسفانه اشتیاق بیش از حد آقای احمدینژاد در توسل به روشهای پوپولیستی و اصرار مفرط به توسعه و انعکاس برنامههای تبلیغاتیاش و تقدس بخشیدن به خود و رفتارهایش و آسمانی جلوه دادن مسائل زمینی مربوط به خود میتواند شائبه تلاش رئیسجمهور محترم و بعضی از اطرافیانش را در توسل به یک منبع کاذب قدرت بمنظور کسب شهرت و شخصیت برتر را بیش از پیش تقویت کند. بعنوان مثال با وصف اینکه مقامات دولتی خود اعلام مینمایند که در سالجاری با (8) هزار و (500) میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بوده و قادر به اجرای پروژههای عمرانی کارشناسی شده و اولویتهای قانونی مصوب مجلس نیستند، ایجاد تعهدات جدید در سفرهای استانی بدون درنظر گرفتن اولویتها و مشخص شدن منابع، میتواند پاسخی احساسی به نیازهای احساسی مردم و اقدامی درجهت تقویت خود بجای تقویت نظام و به قیمت خدشه به مناسبات قانونی و مشارکتی ناشی از حاکمیت ملی و نقض اصول (48)، (52) و (55) قانون اساسی و نیز مفاد جزء (3) بند «ج» ماده (10) و مواد (31) و (32) قانون برنامه چهارم توسعه و تبصره (2) قانون بودجه سال (84) بشمار آید. 2 ـ جواهرالاخلاق میگوید: «قوت و قدرتی که از اندیشه درست و حسن تدبیر برآید از هیچ شجاع یگانه و دلیر فرزانهای نیاید» و کنفوسیوس نیز براین نکته تأکید میکند: «کسی که دوربین نباشد گرفتار خطاهای نزدیک میشود» دوربینی کلید پیشبینی و پیشگیری است. درواقع اغلب بزرگان، مآلاندیشی را از خصلتهای فرزانگان معرفی میکنند. براین اساس در شرایطی که سیاست خارجی کشور بیش از یک دهه معطوف به خروج از انزوای بینالمللی و جایگزینی مذاکره بجای مقابله بوده است و در طول این مدت دیپلماسی کشور کم و بیش در جستجوی یافتن روشهایی برای تبدیل تهدیدها به فرصتها و پیشگیری از مبدل شدن فرصت به تهدید بوده است و مهمتر از همه در وضعیتی که جهت استیفاء حقوق هستهای خود، دروازههای کشور را به قیمت زیرپا نهادن اصل حاکمیت ملی به روی بیگانگان گشودهایم تا به دنیا مراتب صلحطلبی خود را ثابت نماییم و در شرایطی که علیرغم نشاندادن (27) سال حسننیت به کشورهای عرب منطقه همچنان شاهد موضعگیریهای خصمانه بعضی از آنها علیه ایران میباشیم آیا اتخاذ مواضعی که دستاورد عمده آن بشرح زیر بوده است میتواند دلیلی بر دوراندیشی و تأمینکننده مصالح ملی محسوب شود؟ ـ سرازیر شدن سرمایههای هنگفت یهودیان و صهیونیستهای نقاط مختلف دنیا بسوی اسرائیل برای تقویت این رژیم و در اولویت قرارگرفتن مسأله امنیت اسرائیل و دفاع نظامی در نزد مردم این کشور. ـ محکومیتهای مکرر دولت جمهوری اسلامی توسط دولتها، سازمانها و مجامع مختلف. ـ تقویت طرفداران سختگیری علیه ایران. ـ احضار سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف. ـ بلوکه شدن صدها میلیون دلار داراییهای ایران در ایتالیا. ـ لغو سخنرانی رئیسمحترم مجلس شورای اسلامی در دومای روسیه. ـ جنگطلب معرفی شدن ایران در نزد افکار عمومی و پیامدهای مشابه دیگر. 3 ـ متعاقب سخنان آیتالله مصباحیزدی در همایش هماهنگی و همدلی نیروهای انقلاب در موضوع انتخابات خبرگان رهبری مبنی بر اینکه «من و شما برای کمک به احمدینژاد باید دقت کنیم تا عدهای در اوضاع مملکت خلل ایجاد نکنند» اخیراً شاهد تحرکاتی علیه مجلس بودیم. از طرفی دیدارهای نامتعارف رئیس محترم جمهور و اعضاء دولت با آیت الله مصباحیزدی این شائبه را تقویت میکند که دولت از طریق ایشان تغذیه تئوریک شده و رهنمودها و قرائت وی از اسلام را نصبالعین امور خود قرار میدهند. نظر به اینکه در نظام سیاسی ایران قوای حاکم عبارتند از قوه مقننه، قوه مجریه و قضاییه که زیرنظر ولیفقیه و مقام رهبری انجام وظیفه میکنند و دولت در انجام وظایف قانونی خود تابع روابط و مناسبات مذکور در قانون اساسی است و در همین راستا ناگزیر به تمکین از رهنمودهای مقام رهبری و مجلس شورای اسلامی است از اینرو هرگونه دخالت احتمالی شخصیتهایی نظیر آقای مصباح در شؤونات کشورداری، آنهم هم عرض با رهبری فاقد وجاهت قانونی و منطقی است. قرائت آیت الله مصباح یزدی از اسلام که آثار نامیمون آن در نفی جمهوریت توسط یکی از شاگردانش ظهور و بروز یافته و اشتیاق ایشان به تأسی از مرحوم نواب صفوی در امر کشورداری و نیز تشکیل گردانهای استشهادی منسوب به وی حساسیت این قبیل مناسبات نامتعارف را دوچندان میکند. (رئیس ـ آقای اعلمی! وقتتان تمام است). اکنون باتوجه به مراتب فوقالذکر به دولت جدید نیز خاضعانه اعلام میکنم که درصورت تداوم مناسبات اشاره شده و روند جاری، کشور در آینده نه چندان دور با بحرانهای جدی مواجه خواهد شد. از اینرو بر دولت لازم است که بجای پرداختن به فروع و امور سطحی و عامهپسند در پرتو نظارت عالیه مجلس و تمکین از قوانین موضوعه اهتمام خود را صرف اصول و امور بنیادی و اصلاح ساختارهای اقتصادی بشرح مقرر در قانون اساسی نماید. «و عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرلکم و عسی ان تحبوا شیئاً و هو شر لکم والله یعلم و انتم لا تعلمون» والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته رئیس ـ خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. عطارزاده ـ زنده باد مصباح یزدی، زنده باد نواب صفوی. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای عماد افروغ هستند، بفرمایید. عماد افروغ ـ بسم الله الرحمن الرحیم شهادت امام جواد (علیه السلام) را به جهان اسلام و تشیع تسلیت عرض میکنم. خداوند بزرگ را شاکریم که جهان معاصر را با انقلاب معنوی و الهی اسلامی آشنا نمود و ما را از نعمت جمهوری اسلامی برخوردار کرد و صدور این انقلاب نورانی وظیفه ما و آشنایی و داوری درمورد آن حق جهانیان از جمله نخبگان عالم است. پر واضح است که حفظ و تداوم این نعمت بزرگ در گرو بازتولید مدام و مستمر مشروعیت ذهنی و عینی و یا بعبارتی بازتولید ابعاد حقانیت و مقبولیت این نظام مردمی و عدالت محور است و چگونه میتوان بدون فهم جوهر انقلاب اسلامی و درک مبانی و اهداف و ارکان و دلالتهای مربوط به فلسفه سیاسی آن از یکسو و نقد فعال سیاستها و عملکردهای مسؤولان برپایه این فهم و درک به بازتولید مشروعیت جمهوری اسلامی اهتمام ورزید؟ آیا صرف وقوع رخداد عظیمی بنام انقلاب اسلامی و نمود آن درقالب جمهوری اسلامی و وجود رهبری آگاه و دردآشنا از ما سلب مسؤولیت میکند؟ آیا میتوان با دست روی دست گذاشتن و اعتماد صرف به مسؤولان و احاله امور به تقدیر و سرنوشت، شاهد تحقق اهداف بلند، متعالی و جامع انقلاب اسلامی بود؟ کـدام دستـه از افـراد، مطلـوب جـامعه بـوده و تـحقق بخش و پیشبرنده اهداف انقلاب هستند؟ کسانیکه با اتکاء به مبانی انقلاب اسلامی و با تکیه بر عقلانیت و بهرهگیری از تجارب ارزشمند بشری به نقد درونگفتمانی برنامهها و عملکردها میپردازند و ارائه راهحل میکنند و یا کسانیکه بنا به هردلیلی چه از سر نابینایی و عدم بصیرت، چه از سر عشق و ارادت، چه از سر دنیاطلبی و چه از سر عناد و بیمهری به سکوت، توجیه و حتی تطهیر عملکردهای غلط و غیرقابل دفاع میپردازند و جامعه بیدار و پویا به کدام دسته از افراد نیازمند است؟ به کسانیکه عادت به دفاع معقول کردهاند و سره از ناسره میکنند یا کسانیکه با هرنیتی ولو خیرخواهانه تنها به دفاع احساسی و عاطفی خو کردهاند؟ درد آنجا مضاعف میشود که توجیهکنندگان چشم بسته، مسلح به ابزار اخلاق میشوند و با انواع و اقسام تهمتها و انگهای اخلاقی و اجتماعی که البته شائبه قدرتطلبیهای دنیوی نیز درباره آنان منتفی نیست با تحریک احساسات مذهبی تودهها میکوشند تا این دسته از افراد یا به اصطلاح رقیب را از صحنه خارج کنند، باشد که از این نمد کلاهی برای خود تهیه کنند. ملت شریف و مسلمان ایران و عزیزان نماینده! میدانید و میدانیم که گوشهگیری و انزوای منتقدان انقلابی و دلسوز به مویی بسته است و براستی چه کسانی از انزوای آنان سود خواهند برد و چه کسانی ضرر خواهند دید؟ هرچند رسالت الهی و انقلاب به آنان آموخته است که بمانند و بسوزند و بسازند که «تعز من تشاء و تذل من تشاء». 2 ـ از ابزارهای اساسی حکومت و مدیریت در سطح کلان در عرصههای مختلف، نگاه فرابخشی و جامع، عنایت به تفکیک قوا و تجزیهناپذیری حاکمیت و بهرهگیری از عقلانیت و استفاده از تجارب بشری و رایزنی با افراد و گروههای متخصص و آشنا با حوزه مورد نظر و حرکت از روی برنامه و استراتژی است. ارائه لوایح و طرحهای ناپخته، جزئینگر، متداخل و عوامانه و تودهوار و بدون توجه به سازوکارهای اجرایی و مالی و بیارتباط با نیازهای واقعی، شاید در کوتاهمدت غرضی را تأمینکند اما در دراز مدت علاوه بر اتلاف سرمایههای انسانی و مالی بر بیاعتمادیها خواهد افزود که حداقل نتیجه آن میتواند بحران مقبولیت برای نظام باشد. 3 ـ چند صباحی است که شاهد عوامزدگی و غلبه نوعی احساسگرایی و عاطفیگرایی و در بعضی اوقات خرافهگرایی درقالبها و اشکال متفاوت آن و با نیتها و اغراض مختلف و بنام دینداری در کشور هستیم. تمثالگرایی و استفاده از مضامین خرافی و غیرمستند و مخالف با نصوص و متون معتبر در شادیها و عزاداریهای مذهبی، انتظارگراییهای نامعقول و ناموجه، ابزارگرایی و بیتوجهی به معنا و جوهر و فلسفه احکام و آموزههای دینی و تقلیل ابعاد و موضوعات فکری ـ عقلی به موضوعات عاطفی و ارائه پاسخهای احساسی به سؤالهای فکری، نمونههایی از موارد فوق و از مسائل مبتلابه جامعه ما محسوب میشود، طبعاً وظیفه علماء و اندیشمندان دینی در تنویر افکار عمومی و برخورد با این معضلات دوچندان میشود. بنده تنها از باب نمونه و با استناد به روایتی از اصول کافی به مذمت یکی از موارد رایج و رو به گسترش فوق یعنی انتظارگرایی نامعقول اشاره میکنم. این روایت در جلد سوم اصولکافی، کتابالحجه باب کراهت تعیین وقت ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است: از عبدالرحمن ابن کثیر نقل است «نزد امام صادق (علیهالسلام) بودم که مهزم وارد شد، گفت فدایت شوم از این امری که انتظار آن را داریم خبر دهید که چه زمانی است؟ فرمود ای مهزم! تعیین وقت کنندگان کاذبند و شتاب داران هلاک شوند و کسانیکه این امر را بخدا واگذار نمودهاند نجات یابند. «کذب الوقاتون و هلک المستعجلون و نجا المسلمون». 4 ـ مدتی است اربابان قدرت با استفاده از رسانههای خبری برسر مواضع رئیسجمهور محترم مبنی بر مخالفت با اسرائیل سر و صدا راه انداختهاند و عدهای نیز در داخل این مواضع را برخلاف مصلحت و سیاستهای تنشزدایانه نظام تفسیر کرده و آن را علت و مسبب بسیاری از تنشها و مخالفتهای جهانی از جمله مسائل هستهای میدانند و حتی دامنه آن را تا حضور در جام جهانی و مسابقات تدارکاتی آن نیز سرایت میدهند. قطع نظر از عرف روابط بینالملل و موازین و سیاستهای مربوط به مصالح ملی و تأثیرات و بازتابهای منطقهای، اسلامی، آسیایی و حتی جهانی این مواضع، خوب است در فضایی غیرسیاسی به داوری درمورد این مواضع بنشینیم. رئیسجمهور محترم درسخنرانی خود در همایش «جهان بدون صهیونیسم» همسو با حضرت امام به محو شدن اسرائیل از صحنه گیتی اشاره میکند. در سفر عربستان و سیستان و بلوچستان نیز به پدیده هولوکاست و کورههای آدمسوزی اشاره کرده و ضمن زیر سؤال بردن آن اضافه میکند که اگر این حادثه صحت دارد چرا تاوان آن را مسلمانان فلسطین باید پس بدهند؟ بهتر است مدعیان این کورهها به جبران جنایات خود قطعهای از سرزمین خود را دراختیار یهودیان قرار دهند. این تمام مواضع ریاست جمهوری بوده است، حال به داوری بنشینیم: یکم، آیا در اینکه اسرائیل اشغالگر است تردیدی وجود دارد؟ آیا در اینکه عدهای صهیونیست در لباس یهود از سرزمینی دیگر آمده و با ترفندها و تدابیری مسلمانان را از خاک و زادبوم تاریخی خود بیرون راندهاند و روزانه به قلع و قمع آنان میپردازند تردیدی وجود دارد؟ دوم، ایشان به محو اسرائیل از صحنه گیتی اشاره کردهاند. یقین بدانید که اگر پیشنهاد مقام معظم رهبری مبنی برخروج یهودیهای غیرساکن از فلسطین اشغالی و ورود مسلمانان اخراج شده و ایجاد رفراندوم تحقق یابد رأیدهندگان هر نامی که برای رژیم نوظهور خود انتخاب کنند اسرائیل را انتخاب نخواهند کرد و بطور طبیعی از صحنه گیتی محو خواهد شد. سوم، برخلاف نظر ریاست محترم جمهور بنده معتقدم وجود غده سرطانی صهیونیسم اشغالگر که البته حسابش از یهود جداست در هرکجای دنیا که باشد مضر و مخل بشریت و انسانیت است، چه در خاورمیانه باشد چه در اروپا و چه در آلاسکا. چهارم، اگر هولوکاست صحت داشته باشد اروپاییان میتوانند دلجویی کنند و سرزمینی دراختیار قوم یهود قرار دهند و نه دراختیار صهیونیسم و اگر صحت ندارد چرا باید از اشغال یک کشور توسط دیگران حمایت کنند. این با کدام حقوق انسانی سازگاری دارد؟ بنابراین دقت میفرمایید که قطع نظر از بازتاب و تأثیرات سخنان ایشان که جای تأمل و تحقیق دارد اینها پرسشهای اساسی است که میتواند با جرح و تعدیلی در محافل علمی مورد بحث قرار گیرد. 5 ـ بارها گفتهایم که پیشبرد دانش هستهای را نمیتوان صرفاً پشت درهای بسته و درحد یک مسأله فناوری و علمی صرف دنبال کرد. بسیاری از مقامات وزارت خارجه در مصاحبههای خود میگویند که اروپاییان و آمریکاییان میخواهند این مسأله را سیاسی کنند و باید در برابر این سیاسیشدن ایستادگی کرد. سخن بنده این است که اولاً چه بخواهیم و چه نخواهیم سیاسی هست. ثانیاً نمیتوان بدون استفاده از دیپلماسی فعال و ایجاد خاکریزهای نرمافزارانه و اتحادیههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی منطقهای، اسلامی، آسیایی و حتی جهانی قدرت چانهزنی هستهای خود را ارتقاء بخشیم و برای ارتقاء قدرت چانهزنی خود باید از همه امکانات و ظرفیتهای خود در سطح ملی و فراملی استفاده کنیم و این را منحصر به تیم هستهای و جناح و گرایش سیاسی خاص تعریف نکنیم، هرچند این نظر بمعنای نفی تیم هستهای موجود بعنوان مدیر و سامانده اصلی نیست. من برای اینکه وقتم تمام نشود از شماره (6) که مربوط به سانحه سقوط هواپیمایی و رسیدگی به خانوادههای معظم جانباختگان است فاکتور میگیرم. 7 ـ سخن آخر بنده توجه دادن به جامعیت حقوق شهروندی اعم از فردی، گروهی و جامعهای و عدالت همهجانبه اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. متأسفانه تاریخ یکصد ساله ما شاهد یکسویهنگریها، شتابزدگیها و بیگانگیها با هویت فرهنگی در مقاطع مختلف و جزئینگریها و برخوردهای غیرساختاری و غیرکلاننگر بوده است. آنچه این روزها نقل محافل اقتصادی و حتی اجتماعی و سیاسی ماست مسأله مبارزه با مفاسد اقتصادی است. قهراً قطع نظر از مضمون اجمالی مفاسد اقتصادی تعریف دقیقتر این مفهوم از جامعهای به جامعه دیگر و از ساختاری به ساختار دیگر متفاوت خواهد بود. وجود رابطه ساختاری قدرت ـ ثروت، تمرکزگرایی و اقتصاد نفتی مرتبط با آن دو، مبارزه همزمان را میطلبد. یکی مبارزه با عاملان فساد اقتصادی که از این رابطه و تکثر و در بعضی مواقع خلأ قانونی ناشی از رابطه قدرت ـ ثروت کمال بهره را میبرند و دیگری مبارزه با ریشههای پیدایی این رابطه ساختاری از طریق تمرکز زدایی و برون رفت از اقتصاد نفتی که بطور طبیعی دقت و فرصت بیشتری میطلبد. این ادعای ناموجه و رایج که مبارزه با مفاسد اقتصادی به ناامنی اقتصادی و سرمایهگذاری دامن میزند ادعایی غیر روشمند و ناشیانه است که اتفاقاً خود باعث فرار سرمایه و ناامنی اجتماعی میشود. هیچ فرد و هیچ جامعهای از مبارزه با فساد ناخشنود و متضرر نخواهد شد، مهم تعریف شفاف و اجماعی از فساد و ریشهها و عوامل آن است. در مجموع هیچ نظامی با هر هدف و آرمانی بدون یک قوه قضاییه مقتدر تداوم نخواهد داشت. ضمن آرزوی اقتدار و توفیق روزافزون برای مقامات قضایی باید به این نکته اشاره کنم که برداشتن گام اساسی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی برای سرمایهگذاری در وهله اول برعهده قوه قضاییه است. در پایان، خود و دیگران بویژه اصحاب قدرت را به اخلاقگرایی در سیاست و پرهیز از روشهای غیراخلاقی در تحقق آرمانهای جمهوری اسلامی دعوت میکنم که بقول حافظ: چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکی است نبـود خیـر در آن خـانه که عصمـت نبـود والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای حمید بهرامیاحمدی هستند، بفرمایید. حمید بهرامیاحمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم سالروز شهادت حضرت امام جواد (علیهالسلام) را به همه مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت عرض میکنم و بدون مقدمه عرایضی را در باره حوزه انتخابیه خود بطور خیلی مختصر خطاب به جناب آقای رئیس جمهور و بعضی از وزیران محترم معروض میدارم: 1 ـ جناب آقای رئیس جمهور! همانطور که مستحضرید استان کرمان با (320) هزار هکتار باغ پسته بزرگترین استان تولیدکننده این محصول گرانبهاست و شهرستان رفسنجان، قلب فرآوری این فرآورده کمنظیر کشاورزی است و در مجموع بیش از (1) میلیون نفر تحت تأثیر اقتصادی این محصول هستند و برای گروهی تنها راه گذران زندگی است. از اوان پیروزی انقلاب اسلامی شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته با مدیریت سابق خانوادگی خود زمام اقتصاد پسته را در دست داشته و در طول این مدت قیمت این کالا در بازارهای اروپا از کیلویی حدود (7) دلار به کمتر از (3) دلار رسید و اگر چه از بدو تشکیل مجلس هفتم بهای آن در بازارهای اروپا قدری بهتر شده، ولی مشکلات زیادی نیز بر سر راه فروش و صادرات این محصول پیش آمده که اگر برطرف شود میتواند سالیانه چند میلیارد دلار ارز وارد کشور کند و اگر بیتوجهی شود آینده رضایتبخش نیست. امید است نظری که در ابتدای شروع به کار خود به نمایندگان استان کرمان در حل اساسی مشکل شرکت تعاونی پسته ابراز فرمودید همواره در خاطرجنابعالی باشد. 2 ـ جناب آقای وزیر محترم کشاورزی! اینکه موافقت فرمودهاید برای حل مشکل کشاورزان و باغدارانی که محصول خود را تحویل شرکت تعاونی فوقالذکر دادهاند مبلغ (100) میلیارد تومان اعتبار بانکی تخصیص یابد قطعاً تصمیمی خیرخواهانه بوده، ولی خوب است ترتیبی اتخاذ فرمایید که این مبلغ کلان که میتواند سرنوشت شهرستانی را تغییر دهد مستقیماً به کشاورزان و صاحبان محصول داده شود، زیرا: اولاً، تسهیلات بانکی قابل توجهی در سالهای گذشته نیز دراختیار شرکت مزبور قرار گرفته، ولی نه تنها مشکل مردم و شرکت را حل نکرده، بلکه بر مشکلات آن نیز افزوده است. ثانیاً، حتماً اداره حقوقی وزارت جهادکشاورزی و ادارات حقوقی بانکها این نکته را یادآوری خواهند کرد که چون انتخاب (4) عضو از اعضای اصلی هیأت مدیره مزبور برخلاف ماده (36) قانون بخش تعاونی و تبصره (1) آن صورت گرفته. بنابراین در حاضر هیأت مدیره مزبور غیرقانونی است و نمیتواند در امور شرکت مداخله کند. لذا باید ترتیبی اتخاذ شود تا بهای محصول مردم که از سوی دولت پرداخته میشود مستقیماً بدست همان باغداران برسد، راهحل عملی آن میتواند توسط کارشناسان ذیربط با مشورت نمایندگان شهرهای پستهخیز استان کرمان بررسی شود. 3 ـ گره مشکل اخیرالذکر توسط وزارت تعاون باز میشود که باید ترتیبی اتخاذ کند که هر چه سریعتر مجمع عمومی عادی شرکت تعاونی مزبور بطور فوقالعاده برای انتخاب جانشین چهار عضو غیرقانونی این شرکت برگزار شود تا مشکلات قانونی، از جمله دریافت تسهیلات بانکی و دیگر فعالیتهای شرکت مزبور برطرف گردد. بنابراین از وزیر محترم تعاون درخواست میشود هرچه زودتر نسبت به ترتیب مقدمات لازم برای انجام انتخاب اعضای جایگزین دستور اقدام صادر فرمایند. 4 ـ سخن پایانی اینجانب با وزیر محترم کشور است که اولاً، باتوجه به تمایل فرماندار فعلی رفسنجان بر استعفاء و ضرورت تعیین جانشین، دستور فرمایند هر چه سریعتر نسبت به صدور ابلاغ فرماندار جدید اقدام نمایند. اگر چه فرماندار فعلی و همکاران نامبرده با صداقت به انجام وظیفه مشغول هستند، ولی احساس بیثباتی خود موجب بیمیلی است. مدتهاست شخص واجد صلاحیتی که مورد توافق است توسط استاندار محترم کرمان معرفی گردیده و اینجانب نیز کتباً تسریع در صدور ابلاغ نامبرده را درخواست کردهام و مجددا ً استدعای تسریع دارم. ثانیاً: دستور فرمایید در ارجاع پرونده ارتقاء بخش انار رفسنجان به شهرستان به کمیسیون ذیربط در هیأت دولت تسریع فرمایند، این پرونده چندین سال است در دستور کار قرار دارد و تاکنون اغراض شخصی، وابستگیهای جناحی حق مسلم مردم انار را تضییع نموده است، امید است در ابتدای وزارت حضرتعالی این حق تعطیل شده به صاحبان آن برسد و دعای خیر هزاران نفر بدرقه راهتان باشد. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم. آخرین ناطق قبل از دستور امروز را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز جناب آقای سلیمان جعفرزاده هستند، بفرمایید. سلیمان جعفرزاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت جوادالائمه (علیهالسلام) به محضر آقا امام زمان و همه مسلمانان و دوستداران. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی! ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر حدادعادل! مدت زمانی است برخی از رسانهها و سایتهای وابسته به محافل داخل و خارج با انگیزههای سیاسی، حزبی اقدام به تخریب خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی مینمایند. یکی از آنها سایت خبری بازتاب وابسته به برادر ارجمندم جناب آقای محسن رضایی است، مدتی است علیه اینجانب مطالب کذب و ساختگی و دروغین با اطلاعات کذب یکی از نمایندگان معلومالحال مجلس شورای اسلامی نموده است که خود خروارها پرونده فساد مالی و اقتصادی و غیره دارد که اینجانب را بدلایل زیر تخریب مینمایند. دو ماه پیش، پیش از بسته شدن سایت بازتاب خبری، آقای محرابی یکی از درجهداران نیروهای مسلح آجودان یکی از شخصیتهای کشور به اینجانب رجوع کرد و تهدید کرد که سایت درمورد شما مطالبی را مینویسد، بنده اعلام کردم هیچ مشکلی ندارم، بروید هر کاری که میخواهید بکنید، اما هیچ هزینه و باجی به سایت شما نخواهم پرداخت. در این حین مطالب رد و بدل شده ما را تعدادی از خبرنگاران محترم پارلمانی، از جمله نماینده خبرگزاری مشاهده نمود و تعدادی از نمایندگان مجلس هم شاهد بودند و وقتی که با ایشان برخورد شد بلافاصله صحن را ترک کرد، جای سؤال است که یک آجودان چه ارتباط پارلمانی با مجلس دارد که در راهروهای مجلس هر روز پرسه میزند که در زمان خود اعلام خواهم کرد. بعد پیغامها شروع شد و برادر امیری و همچنین ایشان پیام دادند که همان مطالبی که درخصوص یکی از نمایندگان فعال استان آذربایجان غربی در سایت درج کردیم، همین مطالب را درمورد ایشان هم مینویسیم و بعد از مدتی شروع کردند و مطالبی را که میخواستند درج کردند. نمایندگان محترم مجلس! مطالبی که در سایت بازگو شده مطالب جدید نیست، یکسال است همین مطالب در تمامی محافل خصوصی علیه اینجانب مطرح میشود، به تمام شخصیتهای نظام جمهوری اسلامی با عنوان شبنامه و نامههای بدون نام و نشان و هویت ارسال شده است، همه اینها موجود و مستند است، یک چیز جدیدی نبود که سایت بازتاب با آب و تاب اعلام نماید و اینکه اینجانب وقتیکه جویای علت شدم جناب آقای امیرعلی امیری اعلام کرد چون مطالب باجگیری سایت به بیرون درج کرده است جعفرزاده باید تاوان آنرا پس دهد. برادر ارجمندم جناب آقای دکتر رضایی! گلایه دارم، آیا فکر نمیکنید که اینگونه برخورد عوامل و اطرافیان شما، شما را با مشکلاتی مواجه کرده و اطرافیان شما در پشت پرده کارهایی انجام میدهند که بنام شما تمام شده و شما را بعنوان فرد مبارز و انقلابی و دلسوز نظام زیر سؤال میبرند؟ آیا فکر نمیکنید مطالب غیرمستند که در سایت بازتاب علیه مسؤولین نوشته میشود موجب میگردد که اذهان عمومی انگشت اتهام را بسوی جنابعالی نشانه رفته و آنرا بعنوان سهمخواهی شما از دولت و مسؤولین نظام تلقی کنند؟ آیا میدانید که اذهان عمومی چنین تصوری میکنند، نمایندگانی که در زمان نامزدی جنابعالی در انتخابات به شما کمک تبلیغاتی یا بنوعی از جنابعالی حمایت نکردند مورد تخریب سایت بازتاب قرار میگیرند؟ بنده ضمن ارادت به جنابعالی، استدعا دارم درمورد اطرافیان خود تجدیدنظر نموده و سوءاستفادهکنندگان از جایگاه و موقعیت شما که بنفع مقاصد شوم خودشان است را دور نمایید. مطالب سایت بازتاب که با همکاری یکی از نمایندگان معلومالحال تهیه گردیده قبلاً به اطلاع رسیده بود. نمایندگان محترم، ریاست محترم مجلس! هر چند که حفظ شأن و منزلت نمایندگان در اول مجلس هفتم در برخی از رسانهها و مطبوعات ضدارزشی شکسته شد و هیچکس از حقوق و حیثیت نمایندگان بجد دفاع نکرد، درج چنین مطالبی بدون اذن دستگاه محترم قضایی جای سؤال دارد، چطور به خود اجازه میدهند کسی را متهم، محاکمه و بعد مجبور به تکذیب یا عذرخواهی و یا با وساطت عدهای التماس به بازکردن و یا رایزنیهای دیگر مینمایند. مطالب درج شده در سایت بازتاب کذب محض بوده و بعضی سندسازی و جعل سند مربوط به همان نماینده معلومالحال میباشد که انشاءالله در اسرع وقت با بررسی مسؤولین محترم قضایی رسیدگی و روشن خواهد شد. در خاتمه من از تمامی نمایندگان محترم درخواست میکنم اجازه ندهند برای رسیدن به اهداف سیاسی و گروهی و حزبی بعضی از جریانها در جهت منافع خاص خود با آبرو و حیثیت نمایندگان بازی کرده و کلیت مجلس را زیر سؤال ببرند و موجبات تضعیف مجلس را فراهم کنند. اینجانب از دستگاه محترم قضایی و دولت محترم تقاضا دارم لیست درخواستهای شخصی، مالی، از خط موبایل گرفته تا (500) هزار وام قرضالحسنه را برای روشن شدن مجلس و افکار عمومی اعلام نمایند و به اطلاع مردم برسانند و همچنین استدعا دارم که دستگاه محترم قضایی هرگونه فعالیت اقتصادی اینجانب از زمان تصدی مسؤولیت نمایندگی را برای روشن کردن مردم بصورت شفاف اعلام نمایند و بنده در این جایگاه خواهان عذرخواهی رسمی گردانندگان سایت بازتاب از مجلس محترم، مردم شریف حوزه انتخابیه و تکذیب مطالب بدون پایه و اساس محض را دارم و اعلام میکنم که در نطق (10) دقیقهای که انشاءالله هفته آتی تمامی مطالب را افشاءگری خواهم کرد و الان اعلام میکنم به تمام رسانههای داخلی و خارجی، تمام مسؤولینی که در این رانتها دست داشتند، همه اینها را افشاء خواهم کرد و انشاءالله امیدوارم این عزیزانی که به مردم (70) میلیون جمعیت این ملت خیانت کردند، تحمل شنیدن افشاءگریها را داشته باشند. اینجانب از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، ریاست محترم قوه قضاییه، تقاضای رسیدگی جدی را دارم و از همشهریان عزیزم، از حوزه انتخابیه که آماده عزیمت به تهران جهت تجمع اعتراض آمیز در جلو مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه هستند، تقاضا دارم که از سفر خودداری نموده و از تمامی خانوادههای معظم شهداء و جانبازان و ائمه محترم شهرستانهای حوزه انتخابیه و طلاب و روحانیت محترمی که در طول این مدت انزجار خود را از مطالب کذب سایت خبری اعلام کردند تقدیر و تشکر مینمایم. انشاءالله دیدار ما در 28/10/1384 با افشاءگری اینجانب خاتمه پیدا خواهد کرد. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ خیلی متشکر. 4 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت شهادت حضرت امام محمدتقی (علیه السلام) و تبریک بمناسبت آغاز سال 2006 میلادی رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم امروز سالروز شهادت حضرت جوادالائمه امام محمد تقی، امام نهم (علیهالسلام) است. ما شهادت آن امام گرامی را به همه مسلمانان و شیعیان جهان و خصوصاً به هموطنان عزیزمان در ایران تسلیت عرض میکنیم و برای ملت ایران که ملتی دیندار و مؤمن و علاقهمند به اهل بیت عصمت (علیهمالسلام) هستند در پیروی از اهل بیت و امام جواد (علیهالسلام) آرزوی توفیق میکنیم. همچنین امروز روز اول سال جدید میلادی است، ما قبلاً در حدود (10) روز پیش سالروز ولادت حضرت عیسی مسیح، پیامبر گرامی و ارجمند را تبریک گفته بودیم، بار دیگر آن تبریک را مکرر میکنیم و اشاره میکنیم به اینکه رسم است در آغاز سال جدید میلادی در بسیاری از کشورهای غربی و غیرغربی یک مروری بر حوادث سال گذشته میشود. اگر در اخبار توجه کرده باشید سال 2005 میلادی سالی است که در آن خونریزی و جنگ و قساوت و پایمال کردن حقوق ملتها بیشتر از مهربانی و محبت و مهرورزی به چشم میخورد، خیلی بیشتر، متأسفانه جهان رنگ خون گرفته، نگاهی به اطراف خودمان بکنیم، نگاهی به همه جهان بکنیم، غیر از حوادث طبیعی که همواره جای تأسف و جای همدردی دارد، جنگها و لشکرکشیها تحت عناوین آزادی و دموکراسی و پایمال کردن حقوق مردم، رنگ غالب حوادث سال 2005 بوده است. جا دارد در این مناسبت آرزو کنیم که سال 2006 سالی باشد که مردم جهان یک نسیمی از مهر و محبت مسیحیت را بچشند و انشاءالله دولتهای کشورهای مسیحی حقیقتاً مسیحی باشند و مسیحآسا به آلام مردم جهان توجه بکنند، نه آنکه بر آن آلام بیفزایند. برای مردم جهان در این سال و همه سالها آرزوی سلامتی و آرزوی صلح و صفا میکنیم. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به وزیر محترم کشور درخصوص تسریع در اجرای مصوبه هیأت دولت برای انتزاع بخش اسماعیلیه از شهرستان عنبرآباد و الحاق آن به شهرستان جیرفت. به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص حل و فصل مشکلات مدیریتی در رابطه با معدن مس سرچشمه و توجه جدی و فوری به نظرات کارشناسی و قابل تأمل استانداری کرمان. ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص بررسی علت عدم تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان همدان بخصوص شهرستان ملایر باتوجه به فصل کشت و کار. ـ آقای سیدعبدالمجید شجاع نماینده محترم دشتستان به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص رفع اشتباه چاپی در کتاب جغرافیای پنجم دبستان در حذف نام استان بوشهر. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در پرداخت باقیمانده طلب خرید محصولات کشاورزی تضمینی به سازمان تعاون روستایی استان یزد. ـ آقای محمدرضا سجادیان نماینده محترم خواف و رشتخوار به وزراء محترم نیرو و جهادکشاورزی درخصوص توقف فوری و منتفی شدن اجرای بند انحرافی آبرود در بالا دست سد شهید یعقوبی شهرستان رشتخوار. ـ آقای محمد علیخانی نماینده محترم قزوین، آبیک و البرز به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص جلوگیری از برخوردهای جناحی و قلع و قمع نیروهای اصیل فرهنگی در آموزش و پرورش قزوین. ـ آقای موسی قربانی نماینده محترم قائنات به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص جلوگیری از اقدامات خودسرانه و مخالف سیاستهای دولت توسط بعضی از مدیران آن وزارتخانه. ـ آقای هاشم حجازیفر نماینده محترم خوی به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تأمین اعتبار جهت جاده قطور و سه راه ایواوغلی تا مرکز شهر و دهستان وادیان. به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور احداث بیمارستان (250) تختخوابی مورد توافق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامهریزی. ـ آقای علیاکبر ناصری نماینده محترم بابل به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تعریض و ایمن سازی جاده پرخطر بندپی شرق و غرب بابل باتوجه به کشته شدن (12) نفر در تصادف اخیر. ـ آقـای سیـدحسین حسینی نماینده محترم فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص پرداخت وجه گندم به کشاورزان بخش احمدآباد شهرستان مشهد. ـ آقای محمدتقی کاویانیپور نماینده محترم نهاوند به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص جلوگیری از سختگیری بیش از حد بانکها در پرداخت تسهیلات و وام باتوجه به ناتوانی مردم. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در گازرسانی (9) هزار روستا باتوجه به شرایط جدی و مشکلات سوخت روستاییان. به وزیر محترم نیرو درخصوص پیگیری تخصیص اعتبارات آبرسانی روستاها باتوجه به مشکلات روستاییان از جهت بهداشتی و تأمین آب آشامیدنی. ـ آقای حشمتالله جاسمیاجاق نماینده محترم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص احیاء شعبه دانشگاه قصرشیرین دانشگاه رازی، تعطیل شده بعلت عدم تخصیص اعتبار لازم. ـ آقای غلامحسین مظفری نماینده محترم نیشابور به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تأمین فوری کودشیمیایی کشاورزان شهرستان نیشابور باتوجه به ایجاد مشکل جدی برای کشاورزان. ـ آقای امیدوار رضاییمیرقائد نماینده محترم مسجدسلیمان به وزیر محترم کشور درخصوص رسیدگی جدی به روستاییان زلزله زده شهرستان لالی. ـ آقای قیصر صالحی نماینده محترم دیر، کنگان، جم و عسلویه به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تمرد مسؤولان شیلات و اداره کل تلفیق بودجه وزارت جهادکشاورزی از مصوبه مجلس در اجرای تعدیل کشتیهای صید صنعتی جنوب کشور باوجود اعتبار و ردیف خاص در بود