بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و هشتاد و هفتم (187) 12 بـهمنماه 1384 هجریشمسی 2 محرمالحرام 1427 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3ـ مرثیهخوانی بمناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبداللهالحسین(علیهالسلام).4ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت فرارسیدن ماه محرم، آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، استفاده صلحآمیز جمهوری اسلامی ایران از انرژی هستهای و چاپ کاریکاتورهای اهانتآمیز به مقدسات مسلمانان در یک روزنامه دانمارکی.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تصویب لایحه نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست درارتباط با جرایم زیست محیطی.7ـ اعلام وصول طرح قانونی حمایت از مصرفکنندگان خودرو با قید یکفوریت و تصویب فوریت آن.8 ـ تصویب کلیات طرح تشکیل معاونت امور تربیتی و سلامت در وزارت آموزش و پرورش.9ـ قرائت بیانیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تحولات اخیر پرونده هستهای ایران.10ـ قرائت بیانیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص حمایت از پیروزیهای اخیر حماس در انتخابات سرزمینهای اشغالی.11 ـ اعلام وصول (6) فقره سؤال و یکفقره لایحه.12ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.13ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و سه دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم با حضور 198 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و هشتاد و هفتم روز چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه 1384 هجریشمسی مطابق با دوم محرمالحرام 1427 هجریقمری: 1 ـ گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرائم زیست محیطی. 2 ـ گزارش شور اول کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد طرح احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش. 3 ـ گزارش شور اول کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد طرح ساماندهی شهریه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. 4 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤال آقای عباسعلی اختری نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از وزیر محترم جهادکشاورزی. 5 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤال آقایان حمید زنگنه و محمدسعید انصاری نمایندگان محترم اهواز و آبادان از وزیر محترم جهادکشاورزی. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون صنایع و معادن درمورد طرح رفع برخی از مشکلات و موانع تولید و سرمایهگذاری صنعتی. 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه اصلاح مواد (9) و(10) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (113) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 14 ـ 1 سوره مبارکه «فجر» و سوره مبارکه نصر توسط قاری محترم آقای حقشناس قرائت گردید) اللهمصلعلیمحمدوآلمحمداعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ الْفَجْرِ * وَ لَیالٍ عَشْرٍ * وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ * وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ * هَلْ فِی ذلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ * أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعادٍ * إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ * الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ * وَ ثَمُودَ الَّذِینَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ * وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ * الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ * فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسادَ * فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذابٍ * إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِإِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً *(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ تشکر میکنیم از آقای حقشناس قاری محترم که از اصفهان تشریف آوردهاند، ایشان نفر اول مسابقات کشوری در رشته قرائت قرآن مجید درسال 80 بودند، از ایشان سپاسگزاریم. 3 ـ مرثیهخوانی بمناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبداللهالحسین(علیهالسلام) از آقای اعتمادیان مداح محترم درخواست میکنیم به مناسبت حلول ماه محرم ما را از مرثیهخوانی خودشان بهرهمند بفرمایند. اعتمادیان (مداحل اهل بیت) ـ بسم الله الرحمن الرحیم «السلام علیک یا اباعبدالله، السلام علیک یابن رسولالله، السلام علیک یابن امیرالمؤمنین، یابن فاطمه سیده النساء العالمین، السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره و الوتر الموتور» دلم مرغ لب بام حسین است وجودم تشنه جام حسین است سرم خاک کف پای حسین است دلم مجنون صحرای حسین است درین عالم تمنایی ندارم تمنایم تمنای حسین است یا اباعبدالله! روز دوم ماه عزای ابی عبدالله است بهشت ارزانی خوبان عالم بهشت من تماشای حسین است قربان آن چشمی برم که بدون مقدمه این روزها برای عزیز فاطمه اشکش سرازیر بشه. خدای ما! خوش آن صورت که در فردای محشر در آن نقش کف پای حسین است این یک جمله را گفتم برای چشمهایی که امروز داره برای امام حسین گریه میکنه. از آن باگریه دائم خو گرفتم که اشکم دُر دریای حسین است دلی جای خدا باشد که آن دل پر از نور تجلای حسین است اگر اجازه بدید با این چشمها، با این دلهای شکسته، بریم امروز استقبال کاروان ابیعبدالله، امروز حضرت فرمودند نام این سرزمین چیه؟ گفتند یابنرسولالله! اینجا را کربلا مینامند. رسیده باغبان با خرمن گل پی هر گل، یکی شوریده بلبل تو ای یوسف بیا و شو خریدار که آمد یوسف زهراء به بازار ندیده کس چنین گرمی بازار فروشنده حسین و حق خریدار خدانگهدار همهتان، ببینم با این یک بیت چه میکنید؟ به گلشن لاله... (یا صاحب الزمان، آقاجان! من را ببخش) به گلشن لاله آمد یاس آمد گل امالبنین عباس آمد امروز وقتی عقیله بنیهاشم میخواست در سرزمین کربلا از محمل پیاده شود، همه بنیهاشم آمدند دور و بر حضرت زینب (سلامالله علیها) را گرفتند، علی اکبر آمد زیربغل عمه را گرفت، ابوالفضل آمد کنار محمل بیبی ایستاد، نه! دلم میخواد روز دوم عزای اهلبیتمان در این مکان مقدس بیاد شهدای عزیزمان، بیاد آنهایی که در این ایام با خون پاکشان این شجره طیبه قرآن و اهلبیت را آبیاری نمودند و امام شهداء همه فیض ببرند. آنهایی که در این خیابانها میگفتند در این ایام «نهضت ما حسینیه ـ رهبر ما خمینیه» سینههای پاکشان را سپر کردند، امروز بیاد همه آنها چند قطره اشک بریزید. یک نگاه بصورت برادر کرد، گفت حسینجان! از وقتی وارد این سرزمین شدم، همه غمهای عالم به دل زینب نشسته، گفت خواهرم! این سفر ما یک سفر خدائیه، آمادهای بگم یا نه؟ اگرچه این سفر باشد خدایی ولی آید از او بوی جدایی امروز با یک عظمت کبریایی، دختر امیرالمؤمنین از محمل پیاده شد، این جمله را گفتم روز یازدهم عاشورا هرکجا بودید از همهتان التماس دعا دارم، یک روز هم میخواست سوار بر محمل شود، هرچه نگاه کرد دید دیگر محرمی ندارد. یک نگاه بسوی گودال قتلگاه کرد، صدا زد حسین پاشو! زینب آماده سفر شده. هر کجا نشستهاید همه صدا بزنید «یاحسین» «یا رحمهالله الواسعه و یا باب نجاه امه، یا مظلوم یا اباعبدالله» رئیس ـ از آقای اعتمادیان تشکر میکنیم. (حضار صلوات فرستادند) 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت فرارسیدن ماه محرم، آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، استفاده صلحآمیز جمهوری اسلامی ایران از انرژی هستهای و چاپ کاریکاتورهای اهانت آمیز به مقدسات مسلمانان در یک روزنامه دانمارکی رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم با شروع ماه محرم، کشور ما حال و هوای دیگری پیدا کرده، مجلس ما هم حال و هوای دیگری پیدا کرده. ماه عزای سیدالشهداء حسینبنعلی (علیهالسلام) ماهی است که ملت ما در این ماه و شیعیان و مسلمانان جهان در این ماه با عزاداری برای آن حضرت، وفاداری و اعتقاد خودشان را به آئین و مرام حسینبنعلی به اثبات میرسانند و با آنحضرت تجدیدعهد میکنند. تجدیدعهد میکنند با ایمان بخدا، حقطلبی، مبارزه با ظلم، دفاع و طرفداری از عدالت، حمایت از مردم مظلوم و محروم و در یک کلمه، ماه تجدیدعهد با آزادی و آزادگی است که حسینبنعلی سرحلقه آزادگان جهان است. انقلاب اسلامی که ما امروز در آغاز دهه فجر آن انقلاب قرار داریم امروز دوازدهم بهمن، درسی از مکتب حسینبنعلی است. همیشه این انقلاب، قوت و قدرت خود را از نام حسینبنعلی و از مرام حسینبنعلی گرفته است. نه تنها امروز، نه تنها در دوران پیروزی انقلاب، نه تنها در دوران دفاع مقدس، بلکه از نخسین روزیکه امام عزیز ما این پرچم مبارزه را بدست گرفت، با نام حسینبنعلی بدست گرفت. بنده بخوبی بیاد دارم در روز عاشورای 1342 یعنی دو روز قبل از پانزدهمخرداد که همه دستجات سینهزنی تهران آنروز یکجا در میدان قیام در تهران جمع شدند و بعد از سالها که ایران و تهران حرکت سیاسی و تظاهرات مردمی بخود ندیده بود، یک جمعیتی شاید نزدیک به یکصدهزار نفر در روز عاشورا در تأیید نهضت امام درسال42 حرکت کردند. بنده در آن تظاهرات شرکت داشتم و بخوبی بیادم هست که شعار مردم در (42) سال پیش همین مطلبی بود که مداح محترم ما هم به آن اشاره کردند، شعار مردم این بود که: (نهضت ما حسینیه ـ رهبر ما خمینیه ) (حضار صلوات فرستادند) این شعار مردم بود از آغاز این نهضت در (42) سال پیش و همچنان این شعار باقی مانده است، اساس این انقلاب است. بعد از آنهم هر سال که محرم میرسید این نهضت تازه میشد، تا در سال 57 بالاخره با حلول ماه محرم، نهضت وارد مرحله نهایی خود شد و با نام سیدالشهداء به پیروزی رسید. همه ما بخاطر داریم که در شب اول محرم، آن حکومت نظامی که رژیم شاه میخواست با آن کشور را اداره کند درهم شکست و مردم شب اول ماه محرم با فریاد «اللهاکبر» بر بامها از روح نستوه حسینبنعلی استمداد جستند و فردای آنروز به خیابانها ریختند که در تهران آن واقعه کشتار سرچشمه، (همین نزدیک مجلس) بوقوع پیوست و شهدایی تقدیم این انقلاب شد. شـعار مردم ما با الهام از مکتب حسینبنعلی همان شعار «هیهات من الذله» است و این شعار همه مسلمانان جهان است. درسالهای جنگ هم همین شعار «هیهات من الذله» بر زبان رزمندگان ما بود، امروز هم بر زبان مردم ایران و بلکه بر زبان همه مسلمانان جهان است. امروز دوازدهم بهمن، سالروز بازگشت امام عزیز به میهن اسلامی است که آغاز دهه فجر مبارک انقلاب اسلامی بود. امام مانند جانی به پیکر کشور بازگشت و ایران یکپارچه آغوش شد و آن سفرکرده را بعد از (14) سال در آغوش گرفت و انقلاب به پیروزی رسید، با همان شعار آزادی و آزادگی و درس آزادی و آزادگی از ایران اسلامی به سراسر جهان اسلام منتشر شد و موج بیداری جهان اسلام را فراگرفت آنچنانکه آثار آن را امروزه در عراق و لبنان و سوریه و فلسطین و افغانستان و سراسر جهان اسلام میتوان مشاهده کرد و دشمنان بدانند با چاپ کاریکاتورهای اهانتآمیز در مجلات خود آنچنانکه رفتار سخیف بعضی روزنامهها در دانمارک و کشورهای دیگر بوده نمیتوانند مانع بیداری اسلام شوند. آن حرکتی که آغاز شده بسیار مهمتر از آن است که با این تلاشهای زشت بتوان جلو آن را گرفت. زین قصه هفت گنبد افلاک پرصداست کوتهنظر نگر که سخن مختصر گرفت ما دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت بزرگ و شهید داده ایران، به ملت آزاده و سرافراز ایران، به رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک میگوییم و بجاست که در همین مناسبت اشاره کنیم به حرکات و سخنهایی که این روزها در ارتباط با برنامه هستهای ایران مطرح میشود و بگوییم که جمهوری اسلامی ایران از آغاز معتقد بکار روشن و شفاف بوده، معتقد به همکاری با آژانس بینالمللی انرژیاتمی بوده و همواره بر استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای و خودداری از تولید هرگونه سلاح هستهای تأکید کرده و از هرگونه گفتگوی سازنده استقبال کرده. اکنون اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد موضوع ایران را به بهانه شروع تحقیقات هستهای به شورای امنیت ارجاع کند این یک ضعف بزرگ برای این نهاد بینالمللی است و اینکه چندکشوری که خود تولیدکننده و گسترشدهنده سلاحهای اتمی هستند و خودشان دیگران را به کاربرد سلاح اتمی تهدید میکنند، بنشینند و تصمیم بگیرند که یک نهاد بینالمللی حقوقی، کشور دیگری را به بهانه شروع تحقیقات زیرنظر آژانس محکوم کند و پرونده آن کشور را به شورای امنیت ارجاع بدهد این سبب بیاعتباری نهادهای بینالمللی است. این برخورد ابزاری با نهادهای حقوقی بینالمللی است. مجلس ما که مجلسی حسینی است و الهامگرفته از همان شعار «هیهات من الذله» است، تصویب کرده است که اگر موضوع پرونده ایران به شورای امنیت کشیده شود دولت موظف است هرگونه همکاری داوطلبانه را با آژانس که در چارچوب پروتکل الحاقی تاکنون انجام میداده متوقف کند و همه تعلیقهایی را که داوطلبانه انجام میداده متوقف کند. این کار بیش از همه به ضرر آژانس بینالمللی انرژی اتمی خواهد بود چون معلوم میشود موازین حقوقی این آژانس اجراء نمیشود و ما صریحاً اعلام میکنیم که دولت موظف به اجرای مصوبه مجلس در زمینه انرژی هستهای است و حتی دولت موظف خواهد شد اگر این وضعیت ادامه پیدا کند که غنیسازی را انجام بدهد و مسأله هستهای مسأله ملت ایران است، یک آرمان ملی است و چیزی نیست که یک گروه یا یک جناح فقط به آن اعتقاد داشته باشد. امیدواریم تا فرصت باقی است با مذاکرات سازنده به حقوق ملت ایران که استفاده صلح آمیز از انرژی هستهای است احترام گذاشته شود و درواقع آژانس هم اعتبار خود را حفظ کند و ملت ما و سایر ملتها بتوانند از دانش خود در زمینه انرژی هستهای بهرهمند شوند. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقایان: جعفرقلی راهب نماینده محترم تنکابن و رامسر، ناصر عاشوریقلعهرودخانی نماینده محترم فومن و شفت، ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل، بایرامگلدی برمک نماینده محترم کلاله و مینودشت، محمدعلی حیدریشلمانی نماینده محترم لنگرود، سیداحمد رسولینژاد نماینده محترم دماوند و فیروزکوه، اسدالله عباسی نماینده محترم رودسر، سیدکاظم دلخوشاباتری نماینده محترم صومعهسرا و سیدحسن شجاعیکیاسری نماینده محترم ساری به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در پرداخت (150) میلیارد ریال جبران ضرر و زیان خرید دانههای روغنی تولید داخل کشور. ـ آقایان: محمدسعید انصاری، عبدالله کعبی و جواد سعدونزاده نمایندگان محترم آبادان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اعلام علت عدم تأمین اعتبار لازم برای بازسازی بیمارستان اروند کنار آبادان و قرار ندادن آن در فهرست بازسازی بیمارستانهای جنگزده ردیف (30303015) لایحه بودجه سال 1385. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزراء محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور درخصوص برخورد با اشخاص گمراه و اغواگر به بهانه عزاداری موجب تحریف نهضـت حسـینی میگـردند بـاتوجه بـه فـرارسیـدن مـاه محرم و نگرانیهای مراجع عظام تقلید و رهبر معظم. ـ آقای حسین امیریخامکانی نماینده محترم زرند و کوهبنان به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در پرداخت کرایه حمل و کارمزد آرد شرکتهای تعاونی روستایی. ـ آقایان: اسدالله تابع و جهانبخش محبینیا نمایندگان محترم میاندوآب، تکاب و شاهیندژ به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در اتمام سیلبند کنارههای سیمینهرود و زرینهرود حدفاصل روستای دولتآباد تا گردهرش و قرهقویونو تا پارهعلیا که همه ساله براثر طغیان، خسارت جانی و مالی وارد مینماید. ـ آقای سیداحمد حسینی نماینده محترم سیرجان و بردسیر به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص لزوم تسریع در پرداخت بهای گندم و سیب زمینی و حقوق حقه کشاورزان شهرستان بردسیر. ـ آقای علی مؤیدی نماینده محترم سپیدان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رفع مشکل بیمهشدگان خدمات درمانی در مراکز بخشها و روستاها که در حال حاضر از سوی پزشکان پذیرفته نمیشوند. ـ آقایان: حمیدرضا فولادگر نماینده محترم اصفهان و عوض حیدرپورشهرضایی نماینده محترم شهرضا به وزیر محترم امور خارجه درخصوص واکنش بموقع نسبت به دولت دانمارک درخصوص اهانت به پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم). ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم امور خارجه درخصوص پیگیری خواسته برحق ملت ایران و توجه به ابعاد طرح روسیه از جهت منافع و مصالح عمومی کشور. به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص پیگیری مسائل مرتبط با کارخانجات دچار بحران ورشکستگی ناشی از قاچاق کالا و عدم ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش. ـ آقای هاشم حجازیفر نماینده محترم خوی به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تسریع در چاپ و توزیع اوراق ثبتی بخصوص دفاتر نکاحیه بلحاظ مراجعه مکرر مردم قبل از ایام عاشورا و رفع مشکلات دفاتر ازدواج. ـ آقایان: محمدعلی حیدری نماینده محترم لنگرود، سیدهادی طباطبایی نماینده محترم ایذه و باغملک، حسن رزمیانمقدم نماینده محترم درگز، علی مؤیدی نماینده محترم سپیدان، هادی حقشناس نماینده محترم بندرانزلی، بهمن محمدیاری نماینده محترم توالش و مرتضی فضلعلی نماینده محترم تویسرکان به وزیر محترم نفت درخصوص لزوم تأمین اعتبار گازرسانی شهرها و (9) هزار روستاهای کشور برمبنای بند «ز» تبصره (11). اینهم تذکرات شفاهی نمایندگان. همانطور که میدانید بنای ما این است که این روزها نمایندگان محترم بیشتر در کمیسیونها به لایحه بودجه و پیشنهادهای خود نمایندگان رسیدگی کنند. بنابراین جلسات علنی ما بین ساعت (10) تا (30/10) تعطیل میشود و کمیسیونهایمان آغاز میشود. لذا ما از نمایندگان محترمی که نوبت نطقهای قبل از دستورشان بود خواهش کردیم که نطقهایشان را به بعد موکول کنند آنها هم پذیرفتند، امروز هم از آقایان شهبازخانی، کاتوزیان، کوهکن، کامران، گرامی و شافعی که تذکر شفاهی در مجلس خواستند، درخواست کردیم که تذکرات خودشان را هم به بعد موکول کنند یا بصورت کتبی بدهند و ما وارد دستور شویم. (سبحانی ـ تذکر دارم)آقای سبحانی! اجازه بدهید وارد دستور شویم، دیگر ما بنای تذکر نداریم. تصمیم هیأترئیسه است. آقای سبحانی! این یک خواهشی است که ما میکنیم برای اینکه بتوانیم به یک کار دیگری برسیم، اگر حضرتعالی هم اعتراضی دارید این را کریمانه از ما بپذیرید، این یک خواهش است، یک درخواست است، مطلبی نیست که ما آن را بخواهیم مطابق آییننامه حق بدانیم، بفرمایید. 6 ـ تصویب لایحه نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست درارتباط با جرایم زیست محیطی رئیس ـ آقای حاجیبابایی! دستور را بخوانید. منشی (حاجیبابایی) ـ گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست محیطی، از مخبر محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات... آقای کلهر نایبرئیس محترم کمیسیون بفرمایید. ابوالفضل کلهر(نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات) ـ بسماللهالرحمنالرحیم گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به مجلس شورای اسلامی لایحه نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست محیطی به شماره چاپ (332) که به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود، در جلسه مورخ 4/2/1384 با حضور کارشناسان و مسؤولین مورد بحث و بررسی قرارگرفت و با اصلاح ماده واحده بشرح ذیل بتصویب رسید. اینک گزارش شور دوم آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میشود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ـ حسن سبحانی خدمت همکاران عزیز و محترم عرض کنم همانطور که در گزارش اشاره شد این لایحه بمنظور جبران خسارات و زحماتی که مأموران زحمتکش محیط زیست در حراست و صیانت از مناطق حفاظت شده و در راستای تحقق اهداف زیست محیطی و پیشگیری از تخریب این مناطق متحمل میشوند، دولت محترم لایحهای را ارائه کرد تا بتواند این خسارات و مسائلی که در این رابطه بر آنها حادث میشود را جبران کند. همـکاران استـحضار دارنـد کـه در رابطـه بـا حفاظت از محیط زیست، بخصوص در مناطق حفاظت شده بعضاً مورد تعرض قرار میگیرند، تخریب میشوند و محیطبانانی که اینجا هستند در دفاع و حفاظت و صیانت از اینجا دچار مشکلات میشوند یا جرایم را کشف میکنند یا در حفاظت دچار خسارت میشوند یا باید بطور شبانهروزی و در تمام ایام حضور داشته باشند تا بتوانند این اهداف را محقق کنند و خساراتی که به منافع ملی ما وارد میشود پیشگیری کنند و گاهی هم در رابطه با این انجام وظیفه دچار مشکلاتی میشوند که ممکن است فرد آسیبدیده یا خسارت دیده طرفی باشد که درواقع تعرض به این مناطق کرده. به همین منظور دولت این لایحه را ارائه داد و در کمیسیون با حضور مسؤولین مربوطه بحث و بررسیهای کاملی را که کارشناسان محترم حضور داشتند انجام شد و همکاران شما در کمیسیون برنامه و بودجه این را مورد تصویب قرار دادند که به سازمان محیط زیست ما اجازه بدهیم از محل اعتباراتی که همهساله، اعتبارات هزینهای که برای سازمان داده میشود پیشبینی شود که مبالغی را برای جبران این خسارات و زحمات پیشبینی کنند که این اعم از حق کشف، خسارت، دیه و کمک به مأموران و متصدیان کشف و تعقیب جرایم زیست محیطی است که در جلوگیری از منابع آلاینده و مخرب محیط زیست فعالیت میکنند. خوب، در اینجا برای این منابع هم تبصرهای گذاشته و تصویب شد که این پرداختها تابع مقررات و دستورالعملی باشد که توسط سازمان محیط زیست پیشنهاد میشود، سازمان مدیریت تأیید کند و توسط هیأت محترم وزیران بتصویب برسد که مصادیق دریافت کنندگان این کمک و خسارات مشخص شوند، ضوابط پرداخت آن مشخص شود و در آن آییننامه پیشبینیهای لازم بشود تا اینها بتوانند از این دستورالعمل که براساس این قانونی که امروز درصورتیکه دوستان و همکاران رأی بدهند و به تصویب برسد درواقع استفاده کنند. من به همینجا بسنده میکنم موضوع و مطلب روشن است و دوستان اشراف کامل را دارند انشاءالله اگر سؤالات یا پیشنهاداتی بود در بحث بعدی عرض خواهم کرد. رئیس ـ گزارش مخبر را شنیدیم. منشی (حاجیبابایی) ـ آقای رئیس! آقای اختری پیشنهاد دارند، بفرمایید. عباسعلی اختری ـ بسماللهالرحمنالرحیم بنـده در رابطـه با این لایحه برای شور دوم سه پیشنهاد تقدیم کرده بودم که فعلاً پیشنهاد اول و سوم را مطرح نمیکنم، جناب آقای حاجیبابایی عنایت بفرمایند! از آن سه پیشنهاد، پیشنهاد اول و سوم را مطرح نمیکنم فقط پیشنهاد دوم که حذف یک کلمه است، تقاضا میکنم عنایت بفرمایند منهم عرض کنم. در سطر سوم ماده واحده، در آنجاییکه (چند کلمه قبل از آن شروع میکنم به خواندن) میگوید «مبالغی را برای جبران زحمات و خسارات کارکنان» پیشنهاد بنده حذف کلمه «زحمات و» است تا بعد بماند «مبالغی را برای جبران خسارات کارکنان» تا آخر ماده واحده که پیشنهاد داشتم از آن صرفنظر میکنم. دلیل بنده برای این مطلب این است که ما میدانیم همه کسانیکه بشکلی انجام یکی از کارهای دولتی و خدمت به مردم را عهدهدار میشوند بالاخره زحماتی، میکشند. انجام هر کاری زحماتی دارد و در مقابل زحمات، حقوقی که مقرر شده دریافت میدارند. این ماده واحده بمنظور جبران خسارت کارکنان که درموقع کشف، خسارت دیه، کمک به مأموران و متصدیان کشف، تعقیب جرایم و شکارکنندگان غیرقانونی اگر مشکلاتی برایشان پیش میآید میخواهد آن جبران شود. بنابراین عبارت «برای جبران زحمات» وجهی ندارد در این ماده واحده باشد، زحمات معمولی که هر کسی در خدمت مردم قرار میگیرد باید آن زحمات معمولی را انجام بدهد و در مقابل آن حقوق میگیرد. بنابراین این کلمه «زحمات» اضافه است و ممکن است بعداً مورد سوء استفاده قرار بگیرد. لذا بنده پیشنهاد کردم کلمه «زحمات و» حذف شود و از پیشنهاد اول و سوم هم بطور کلی صرفنظر کردم. والسلام منشی (قربانی) ـ آقای تمدن مخالف هستند. آقای کوهکن پشیمان شدند. مرتضی تمدن ـ بسماللهالرحمنالرحیم چون یک مخالف قبل از بنده بود احساس کردم ایشان صحبت کنند عذرخواهی میکنم. در بخش پیشنهاد، پیشنهاددهنده محترم حذف کلمه «زحمات» را از متن مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کردند. اصولاً آن فلسفهای که منجر شد به این مصوبه و بخشی از درآمدهای حاصل از کشفیات مربوط به حوزه کاری کارکنان محیط زیست کشور را برای جبران خسارات و زحمات آنها قرار دادند، بحث انگیزهبخشی به مجموعه افرادی است که در این حوزه کار و تلاش میکنند. خوب درست است ممکن است بخشی از بحث زحمات در قالب همان حقوقی که داده میشود و در حقیقت جبران آن بوسیله حقوق و پاداش و مزایایی است که داده میشود، مفهوم کلی این درست است، اما اینجا آن بحثی که در متن لایحه است این است که شدت و سرعت داده شود به برخورد با تخلفات و جرایمی که در حوزه کاری محیط زیست بوجود میآید دلیل اصلی و اساسی این مربوط میشد به بالابردن انگیزه و شدت دادن به فعالیتها. لذا با حذف کلمه «زحمات» میماند آن بخشی که نوشته « زحمات و خسارات» یعنی عمداً و رسماً ما در این متن به این نکته میرسیم که فقط برای خسارتها، خسارتهایی است که به افراد در پاسداری و در نگهداشت محیط زیست وارد میشود، اینها ممکن است لطمه جسمی ببینند، ممکن است لطمات جانی ببینند، مشکلاتی برایشان پیش بیاید، گفته میشود فقط به این بخش تعلق بگیرد درحالیکه نظر لایحه و کلاً نظر قانونگذار این بوده که بیاید یک بخشی از آن چیزی را که بعنوان کشفیات و بعنوان حاصل از زحمات این مجموعه بوجود میآید این را در قالبهایی که باز آنهم در قانون تعریف شده برای جبران زحماتشان اختصاص داده شود. لذا حذف کلمه «زحمات» اصولاً این متن را مخدوش میکند و نارسا خواهد بود و طبعاً آن انگیزههایی هم که به دنبال آن در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید عملاً حذف خواهد شد. لذا به حذف کلمه «زحمات» رأی داده نشود. رئیس ـ اگر موافق با پیشنهاد آقای اختری هست، بفرمایید. منشی (قربانی) ـ جناب آقای فرهنگی بفرمایید. محمدحسین فرهنگی ـ بسماللهالرحمنالرحیم همانطور که مخالف محترم هم اشاره فرمودند، درواقع اینجا دو حکم هست، یک حکم، حکم حمایتی است از خسارات و مشکلاتی که مأموران حفاظت محیط زیست در انجام وظایف و مأموریتهای خود با آنها مواجهند. این بخش سخن حقی است و پیشنهاد پیشنهاد دهنده هم متعرض آن قسمت نیست اما حکم دیگر، حکم پرداختهای مازاد بر حقوق است. اگر همکاران محترم توجه داشته باشند، مجلس از ابتدای شکلگیری دوره فعلی اصرار داشته که از پرداختهای خارج از مقررات و استحقاقها و موازین هماهنگ و متناسب و مشابه در دستگاههای مختلف اجتناب شود و به همین دلیل هم نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت را بر دولت تکلیف کرد و لایحهای که الان در دستور کار کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون مشترک بررسی کننده هست در حال حذف چنین مزایایی است در همه دستگاهها، چون مستحضرید اگر این راه باز شود مدام همه دستگاهها توجیهاتی دارند، معلمان ویژگیهای خاصی دارند، گارگران زحمات خاصی میکشند، پزشکان، خلبانان، پرستاران انواع و اقسام انگیزشها در دستگاههای مختلف منوط خواهد شد به یک سلسله پرداختهایی که حد و مرزی هم ندارند چنانکه اینجا هم حد و مرزی برای آن تعیین نشده. اگر مراد ما تشویق باشد، برای تشویق در همه دستگاهها پاداش پیشبینی شده و همه دستگاهها میتوانند به استناد اختیاراتی که رؤساء و مسؤولین دارند در مقابل اقدامات شایسته پرسنل خودشان آنها را تشویق کنند. اما اینکه ما قانونی را تصویب کنیم و فردا قوانین دیگری را تصویب کنیم که مدام پرداختهای هماهنگ دستگاههای مختلف اجرایی را به اینصورت با تفاوتهای زیاد و تناقضها و بعضـاً غیرعادلانه بودنها همراه کند نقض آن غرض اصلی است که اراده اکثریت نمایندگان محترم مجلس است. لذا پیشنهادی که برای آن قسمت است، همینطور در آخر همان سطر و «کمک» که بعداً پیشنهاد حذف آن مطرح خواهد شد، اینها را اگر برداریم درواقع خدمتی که به این کارکنان خدوم در ارتباط با انجام وظایفشان تعلق گرفته بیشتر بعد حمایتی خواهد داشت و بجا و منطقی است، کسی وقتی مسؤولیتی را بعهده میگیرد و کاری را در حوزه وظیفه خودش انجام میدهد اگر مواجه با خطرات هست و خطرات احتمال داده میشود باید قوانین صریحی بیاید و خسارات آنها را بطور صریح و بدون بوروکراسی و کاغذبازی حل کند که این قانون راه را برای چنین مساعدتهایی چه آسیبهای مالی چه آسیبهای جانی بصورت نقص عضو و جراحت و چه خطرات مالی و جانی بصورت پرداخت دیه به خانواده بطور صریح پیشبینی کند، آن قسمت را حفظ کنیم اما جلو پرداختهای ناهماهنگ را از همینجا ببندیم و اگر هم احیاناً بسته نشد قاعدتاً فردا یکی از احکام لایحه نظام هماهنگ پرداخت این خواهد بود که قوانین مغایر با آن نظام لغو میشود که این قسمتها خودبخود لغو میشود. لذا ما اینجا اقدامی بعمل نیاوریم که بعداً ضرورت داشته باشد که خود همین مجلس آنرا در قالب یک قانون دیگری لغو کند. لذا دوستان اگر صلاح دیدند به حذف این عبارت که پیشنهاد حاج آقا اختری است رأی موافق بدهند. رئیس ـ کمیسیون اگر نظری دارند بفرمایید. ابوالفضل کلهر (نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات) ـ همکاران محترم دقت کنند! در رابطه با این پیشنهادی که پیشنهاد حذف کلمه «زحمات» از این مصوبه است یکی، دو نکته بود در صحبت موافق محترم که من خدمتتان پاسخ عرض کنم. ما اگر این «زحمات» را حذف کنیم اینجا «جبران زحمات و خسارات کارکنان» است اعم از «حقکشف، خسارت، دیه و کمک به مأموران» معنا و محتوای بعدی این مصوبه و جملات بهم میریزد و تحت تأثیر قرار میگیرد، چرا؟ این اقداماتی که این مأمورین میکنند گاهی خسارتی وارد نمیشود، بلکه پیشگیری از خساراتی است که به منافع ملی ما و مملکت ما میخورد که بعداً دولت باید آن خسارات را با هزینه هنگفتی جبران کند مثلاً حقالکشف. در حقالکشف ممکن است خساراتی وارد نشود اما این جبران آن زحماتی که انگیزه ایجاد میکند تا ما از یک خسارتهای بیشتری پیشگیری کنیم، حقالزحمهای برای این حقالکشف داده شود. یعنی ما اگر این «زحمات» را حذف کنیم حقالکشف هم در بحث بعدی بیمعنا میشود، فقط مصداق، جاهایی میشود که اتفاقی بیفتد، خسارتی متوجه مأمور شود یا طرفی که مأمور با آن مواجه شده. لذا این معنی را از دست میدهد. اینکه پرداختهای بیحد و مرز و ما حد و مرز آنرا نمیدانیم در انتهای مصوبه اگر دوستان دقت کنند این اجازهای نیست که محیط زیست خودش شخصاً و رأساً پرداخت هر مبلغی را که دلش میخواهد انجام بدهد. در صدر مصوبه دوستان دقت کنند، گفتیم اجازه میدهیم از محل اعتبارات هزینهای خود همهساله مبالغی را پیشبینی کند یعنی یک ردیف مشخص، مبلغ مشخص برای این امور بعد وقتی همین مبلغ داده شد تابع احکام و دستورالعملی خواهد بود که توسط محیط زیست پیشنهاد میشود، اما باید سازمان مدیریت ابتدا تأیید کند و برود در هیأت وزیران تصویب شود و براساس آن دستورالعمل پرداخت شود. لذا اقدام پیشگیرانه منطقاً بنفع ماست، پیشگیری از خسارتهای هنگفت بنفع مملکت و منابع ملی ماست و ما اینجا میخواهیم انگیزهای بدهیم که مأمورین ما در حفاظت و حراستشان از مناطق حفاظت شده ما که اگر دستخوش تعدی و تجاوز قرار بگیرد خسارت به ما میخورد، پیشگیری کنیم. حالا در انجام این وظایف گاهی به این مأمور یا طرف خسارتی میخورد گاهی هم نه، انگیزهای است برای اقدامات پیشگیرانه، در عین حالی که ما اینجا تأکید کردیم، هیچیک از کارکنان ستادی و کارکنان غیر عملیاتی که در محیطهای حفاظت شده دارند فعالیت میکنند، مشمول این نمیشوند، فقط متوجه کسانی است که در مناطق حفاظت شده در بیابانها، در کوهها، در دشتهایی که حفاظت شده است و برای حفظ محیطزیست، اکوسیستم و پیشگیری از آلایندگیها دارند انجام وظیفه میکنند، هم اقدامات پیشگیرانه آنها جبران زحمات شود، هم اگر در این انجام وظیفه و مأموریت دچار خسارت شدند، جبران خسارت شود. لذا کمیسیون با حذف کلمه «زحمات» مخالف است. رئیس ـ خیلی ممنون. حالا یک پیشنهادی تحت عنوان رفع ابهام اینجا مطرح شده که بجای عبارت «جبران زحمات» ما بگذاریم «جبران سختی» اگر با این مسأله ابهام رفع میشود، آقای اختری هم این را... «جبران سختی کار و خسارات کارکنان» که یک عنوان حقوقی و اداری میشود. آقای اختری نظرتان را بفرمایید. عباسعلی اختری ـ من باتوجه به ماده (77) آییننامه نسبت به عبارتی که مخالف محترم و از طرف کمیسیون اظهار شد، گفتند با حذف کلمه «زحمات» عبارت مخدوش میشود، من میخواهم نمایندگان محترم این عبارت را بخوانند، یک کلمهای که (رئیس ـ حالا شما اینقدر دل نازک هستید؟) نمیتواند جایگاه حقوقی داشته باشد، چرا باید بگویند عبارت مخدوش میشود؟ مگر ما پیشنهادی میدهیم که عبارت مخدوش شود؟ ضمناً با رفع ابهامی که حضرتعالی میفرمایید بنده موافق هستم. رئیس ـ خیلی خوب، ولی از دوستان نماینده خواهش میکنم مثل آقای اختری دل نازک نباشند که اگر یک کسی در بیان مخالفت از کلمه مخدوش استفاده کرد، از ماده (77) استفاده کنند. البته مجلس اگر اینقدر اخلاقی باشد، من خدا را شکر میکنم که بحمدالله هست، اما جای ماده (77) اینجا نیست. از آقای اختری هم تشکر میکنم. خیلی خوب، پس با این رفع ابهام بخوانید که رأی بگیریم. منشی (حاجیبابایی) ـ آقای رئیس! اگر این بشود «جبران سختی» دیگر آقای اختری هم پیشنهاد حذف ندارند. آقای فرهنگی شما پیشنهادتان را مطرح میکنید؟ (فرهنگی ـ بله) بفرمایید. محمدحسین فرهنگی ـ پیشنهاد حذف «و کمک» را در همان سطر که بصورت قانون در بیاید و با زحمات و تلاشهای کارکنان سختکوش سازمان ربط پیدا کند، دارم. توجیه و توضیح آنهم این است که «کمک» تبدیل میشود به یک پارامتر حقوقی جدید و اینکه گفته شود اگر ما در آییننامه پیشبینی میکنیم که هیأت وزیران این مشکل را حل کند، با آن معلوم نیست حل شود، چون بالاخره پیشنهاد دهنده دارد، این پیشنهاد دهنده سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور است، مجلس شورای اسلامی نیست و وقتی این پیشنهاد در صحن هیأت وزیران رفت و آنجا هم با یک شور و بحثی تصویب شد، درواقع ما داریم آنجا مجوز میدهیم که یک پارامتر حقوقی جدید متفاوت، آنهم با عنوان کلی «و کمک به کارکنان» تعیین شود. آن مواردی که عبارت اصلاح شد «جبران سختی و خسارت» حق کشف را بعنوان عامل انگیزشی تعیین کردیم، خوب خسارات را بعنوان جبران لطمات وارده پذیرفتیم، آنهم بلامانع است. دیه را گفتیم و تأکید کردیم که سازمان باید در حمایت از کارکنان خودشان ببیند تا انگیزه کار داشته باشند، تا اینجا قبول، اما بعد بگوییم «و کمک به آنها» یعنی یک چارچوب گستردهای را باز کردیم که فردا هر چیزی پیشنهاد شد و تحت قالب کمک به کارکنان آنجا تصویب شد، بعنوان یک پارامتر حقوقی جدید مطرح شود. ضمن اینکه ما دستگاههای متعدد دیگری داریم که مشابه همین زحمات را درقالب تشکیلات خودشان متحمل میشوند، مثل نیروی انتظامی، مثل دستگاههای امنیتی، آنها هم در دشت و کوه و بیابان، در مرز، در مناطق مختلف هستند، همه حمایتها باید از آنها هم بشود، اما آیا ما آنجا قائل هستیم که برای کمک به آنها یک پارامتر حقوقی جدید وضع شود؟ اگر چنین امری قائل شدیم، باید فراگیر باشد، نه اختصاص یک سازمان خاصی که شرایط مشابه آن را دستگاهها و سازمانهای مختلف دارند. در توضیح قبلی خودم خدمت همکاران عزیز توضیح دادم که ما راه پاداش را برای تقویت انگیزش کارکنان در موارد خاص داریم، یعنی اگر کسی وظیفهای را در چارچوب وظایف خود بطور شایستهای انجام داد، بطور برجسته آن را ارائه کرد، خوب آن را رئیس دستگاه میتواند با استفاده از اعتباراتی که سالانه در اختیار او قرار میگیرد، میتواند تشویق کند، موارد متعدد را هم میتواند مورد تشویق قرار بدهد. اما اینکه بصورت روال در بیاوریم، بگوییم که برای کمک به مأموران هم اینها میتوانند پارامترهای جدید حقوقی تدوین و تفسیر و تصویب کنند، آن درواقع باز ایجاد یک فضای جدیدی برای ناهماهنگ کردن و غیر عادلانه کردن پرداخت در یکی از دستگاههای نظام جمهوری اسلامی است. بنابراین بنده پیشنهاد حذف عبارت «و کمک» را آنجا در همان سطر دارم، متشکرم. منشی (حاجیبابایی) ـ مخالف آقای ساداتموسوی هستند که صحبت نمیکنند. موافق هم صحبت نمیکند. آقای دکتر! رأیگیری بفرمایید. پیشنهاد آقای فرهنگی حذف کلمه «حقالکشف» و «کمک» است. رئیس ـ به رأیگیری رسیدیم. اول از نمایندگان محترم خواهش میکنیم که به صندلی خودشان برگردند، رأی خودشان را بدهند. من تشکر میکنم از این عنایتی که نمایندگان دارند. منشی (حاجیبابایی) ـ کمیسیون و دولت مخالف هستند. رئیس ـ برای پیشنهاد آقای فرهنگی رأیگیری میکنیم، آقای حاجیبابایی قرائت بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ پیشنهاد آقای فرهنگی حذف «حقالکشف» و کلمه «کمک» است. فرهنگی ـ «حقالکشف» ندارد، فقط «و کمک» است. منشی (حاجیبابایی) ـ آقای دکتر عذر میخواهم! ایشان میفرمایند «حقالکشف» را صرفنظر کردند، فقط کلمه «و کمک» حذف شود. رئیس ـ حضار 208 نفر، اعلام رأی بفرمایید، درخواست میکنم دوستان محترم در رأیگیری شرکت کنند. اگر رأی دادید، پایان رأیگیری را اعلام میکنم، تصویب نشد. منشی (حاجیبابایی) ـ کمیسیون کشاورزی پیشنهادتان را مطرح بفرمایید. قربانعلی نعمتزاده قراخیلی (مخبر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم کمیسیون کشاورزی در این زمینه دو پیشنهاد دارد، باتوجه به اینکه اهمیت ویژهای برای این لایحه قائل است برای کسانیکه برای کشف بعضی از تخلفاتی که ممکن است در محیطزیست صورت بگیرد، جبران زحمات و خسارت یا سختیها برای آنها دیده شود، پیشنهاد اول کمیسیون کشاورزی این است که بعد از کلمه «کارکنان»، «مخبر» هم اضافه شود. همانطورکه مستحضر هستند درحقیقت مجموعه فعالیت محیطزیست بصورت یک مجموعه هست و نیروهایی که بعنوان مخبر عمل میکنند، بعنوان نیروی صف این مجموعه هستند، هم برای تشویق آنها، هم تهدیدهایی که ممکن است مخبر را تهدید کند و جبران خسارت و ایجاد انگیزه برای نیروهای صفی که کار مخبری را انجام میدهند و تخلفات را به مأمورین محیطزیست گزارش میکنند، آنها هم مشمول این لایحه شوند و کمکهایی هم در این زمینه به آنها داده شود. لذا پیشنهاد اول کمیسیون کشاورزی این است که در ماده واحده، سطر (3) بعد از کلمه «کارکنان» عبارت «و مخبرین» هم اضافه شود. همانطورکه توضیح داده شد مخبران درحقیقت بعنوان سرباز خط مقدم این نوع کشفیات هستند. لذا منطقی است که اگر ما این کلمه «مخبر» را به بعد از کلمه «کارکنان» اضافه کنیم، این پیشنهاد اول است. جناب آقای حاجیبابایی! پیشنهاد اول را که اضافه کردیم، یک کلمه «مخبرین» بعد از «کارکنان» هست، این را من خدمت شما توضیح دادم، اگر پیشنهاد دوم لازم است که همزمان توضیح بدهم، یکجا رأیگیری شود یا تک تک شود. منشی (حاجیبابایی) ـ شما یکجا توضیح بفرمایید. نعمتزاده قراخیلی ـ پیشنهاد دوم کمیسیون کشاورزی این است که یک تبصره اضافه شود. تبصره ماده واحده به تبصره (1) تغییر پیدا کند و یک تبصره بعنوان تبصره (2) به شرح زیر الحاق شود. تبصره (2) ـ این قانون شامل کارکنان سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور نیز میگردد و از محل درآمدهای اختصاصی سازمان مذکور در این تبصره پرداخت خواهد شد. عزیزان مستحضر هستند که بخش عمده فعالیت اصلی محیط زیست که درحقیقت حفظ تنوع زیستی در بستر جنگلها و مراتع و رودخانههاست که به عبارتی زیستگاه اصلی تنوع زیستی است. این زیستگاه اصلی تنوع زیستی دراختیار سازمان جنگلها و مراتع هست و به عبارت دیگر یک پیوند لاینفکی بین جنگل و مرتع و محیطزیست وجود دارد که جدا کردن این دو در بعضی از بخشها امکانپذیر نیست. نکتـه سـوم اینـکه بسـیاری از جـرائمی کـه محیطزیستیها را تهدید میکند و جرائمی که در محیطزیست اتفاق میافتد درحقیقت یکسان است یا بنوعی با کارکنان سازمان جنگلها و مراتع ارتباط پیدا میکند. نوع تهدیدهایی هم که آنها را تهدید میکند، تا حدود زیادی یکسان است. ما همین اخیراً شاهد بودیم که در برخی از مناطق جنگلهای شمال بعضی از کارکنان سازمان جنگلها و مراتع را بخاطر قاچاق چوب سر بریدند، این اتفاقات در بسیاری از جاها هم اتفاق افتاده و ممکن است آنها این تهدید را داشته باشند. لذا کمیسیون کشاورزی پیشنهاد میدهد که یک تبصره به این لایحه اضافه شود، این نوع جبران خسارت به کارکنان سازمان جنگلها و مراتع و همینطور مخبرین جنگلها و مراتع هم به آن اضافه شود. لذا کمیسیون کشاورزی پیشنهاد میکند که این تبصره به این ماده اضافه شود، متشکر هستیم. رئیس ـ خیلی ممنون، اگر مخالفی هست صحبت کند. فرهنگی ـ تذکر دارم. رئیس ـ آقای فرهنگی! ماده (77) است؟ بفرمایید. محمدحسین فرهنگی ـ آقای رئیس! من متوجه نشدم چه ربطی دارد به ماده (77) که شما اشاره فرمودید. (رئیس ـ نه، ما سؤال کردیم که ببینیم بالاخره...) خواهش میکنم، چون بنده نه در این مورد اظهارنظری کردم که ایشان یا موافق یا مخالف باشد. تذکر بنده ماده (101) است. در ماده (101) آمده است که تشکیل جلسات و رعایت ترتیب مذاکرات و اجرای آییننامه و حفظ نظم جلسه طبق این آییننامه بعهده رئیس جلسه است. کمیسیون کشاور