بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه یکصد و بیست و پنجم(125) 21 تـیـرمـاه 1384 هجریشمسی 5 جمادیالثانی 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم 1385 ـ 1384 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سهشنبه بیست و یکم تیرماه 1384 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبلاز دستورآقایان: حسن نوعی اقدم، سیدمحمود مدنیبجستانی، حسن کامراندستجردی و حسینعلی شهریاری.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص پیام تشکر رئیسجمهور منتخب از حمایت نمایندگان محترم مجلس و محکومیت عملیات تروریستی اخیر در لندن.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تذکراتآییننامهایآقایان: ایرجندیمی، علیدیرباز، عادل آذر و زینالعابدین طهماسبیسروستانی نمایندگان محترم لاهیجان، بندرعباس، دهلران و سروستان.7 ـ تصویب مجدد لایحه موافقتنامه همکاریهای حقوقی و قضایی در امور مدنی، تجاری، احوال شخصیه و جزایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت و ارجاع مجدد آن به شورای محترم نگهبان.8 ـ تصویب طرح یک فوریتی اصلاح ماده (73) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.9 ـ مراسم تحلیف آقای محمد علیخانی از حوزه انتخابیه قزوین.10 ـ تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی و الحاق موادی به آن.11 ـ قرائت گزارش عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی.12 ـ تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون افزایش مستمری والدین شهداء مصوب 1375.13 ـ اعلام وصول یک فقره سؤال و (5) فقره لایحه.14 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیر کنندگان.15 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و هجده دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 212 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و بیست و پنجم روز سه شنبه بیست و یکم تیرماه 1384 هجریشمسی مطابق با پنجمجمادیالثانی 1426 هجریقمری: 1ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه موافقتنامه همکاریهای حقوقی و قضایی در امور مدنی، تجاری، احوال شخصیه و جزایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 2 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح یک فوریتی اصلاح ماده (73) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 3 ـ گزارش شور اول کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد لایحه اصلاح قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی و الحاق موادی به آن. 4 ـ گزارش عملکرد کمیسیون فرهنگی به مجلس شورای اسلامی. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه اصلاح قانون افزایش مستمری والدین شهداء مصوب 1375. 6 ـ گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی. 7 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه استفساریه بند «د» تبصره (19) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 8 ـ گزارش شور اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد رد لایحه اصلاح بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین. 9 ـ سؤال آقای سیدمحمود حسینی دولت آبادی نماینده محترم برخوار و میمه از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 139 – 133 از سوره مبارکه «آلعمران» توسط قاری محترم آقای احمد ابوالقاسمی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیموَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ * وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ * أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ مَغْفِرَهٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِینَ * قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُروا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ * هذا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَهٌ لِلْمُتَّقِینَ * وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاریمحترم جناب آقای ابوالقاسمی تشکر می کنیم. 3 ـ ناطقین قبلازدستورآقایان: حسن نوعی اقدم، سیدمحمود مدنیبجستانی، حسن کامران دستجردی و حسینعلی شهریاری رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از : ـ جناب آقای حسن نوعیاقدم نماینده محترم اردبیل، نیر و نمین. ـ جناب آقای سیدمحمود مدنیبجستانی نماینده محترم گناباد. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای حسن کامران دستجردی نماینده محترم اصفهان. ـ جناب آقای حسینعلی شهریاری نماینده محترم زاهدان. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای نوعی اقدم بفرمایید. حسن نوعی اقدم- بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و صلوات به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی و حضرت امام راحل و با عرض ادب به پیشگاه ملت شریف ایران، مخصوصاً مردم شریف حوزه انتخابیه ام شهرستانهای اردبیل، نمین و نیر. ابتداء وظیفه خود می دانم از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از اینکه اینجانب را یکسال برای خدمتگزاری در سنگر هیأت رئیسه بصورت مجدد انتخاب فرمودند، سپاسگزاری نمایم. امیدوارم با راهنمایی نمایندگان ملت و تدبیر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای محترم هیأت رئیسه و در چهارچوب آییننامه داخلی مجلس، توفیق خدمت بیش از پیش را داشته باشم. انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری از ابتداء تا انتهای آن در زمینههای مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی دارای پیامهای ارزشمندی بود که بررسی و تحلیل آن در این مختصر نمیگنجد. رفتار اصولگرایانه جناب آقای دکتر توکلی درکنارهگیری از عرصه رقابت و پیشنهاد بموقع ریاست اندیشمند مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر حداد عادل در خصوص ورود آقایان دکتر معین و مهندس مهرعلیزاده به عرصه رقابت، خدمت مقام معظم رهبری و تدبیر حکیمانه مقام ولایت در این خصوص، ورود توأم با فداکاری جناب آقای هاشمی رفسنجانی که با هدف تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات انجام گرفت، اقدام متواضعانه و مدبرانه جناب آقای دکتر رضایی از انصراف بموقع از کاندیداتوری ریاست جمهوری و در نهایت حضور حدود (60) میلیون نفر از ملت شریف و سربلند ایران در پای صندوقهای رأی در دو مرحله از انتخابات و انتخاب جناب آقای دکترمحمود احمدی نژاد بدون تأثیرگذاری احزاب و گروهها به ریاست جمهوری اسلامی که انصافاً با رأی خودجوش توده مردم انجام گرفت، همه و همه دارای نکات ارزشمند و قابل تأملی است که برای تحلیل هر مورد آن باید وقت بگذاریم و تاریخ سیاسی کشورمان برای حال و آینده از نتایج آن استفاده کند. بنده وظیفه خود میدانم از همه دست اندرکاران انتخابات در سراسر کشور، بویژه از فرد فرد کاندیداهای محترم و طرفداران آنها و بالاخص از ملت شریف ایران که در هر دو مرحله جلوههایی از شکوه و عظمت و وحدت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشتند و برای چندمین بار با حضور در صحنه و در پای صندوقهای رأی حاضر شده و با رأی خود با نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی و آرمانهای شهدای انقلاب اسلامی و حضرت امام راحل و منویات مقام معظم رهبری تجدید پیمان نموده و توی دهان دشمنان انقلاب اسلامی بویژه یاوه گویان کاخ سفید زدند، تشکر و قدردانی نموده و به پیروز واقعی این رقابت یعنی ملت شریف ایران و رئیس جمهور منتخب آنها جناب آقای دکتر احمدی نژاد تبریک عرض نموده و برای این مرد دوراندیش آرزوی موفقیت مینمایم و اعلام می کنم که همه کاندیداهای محترم برای ملت و کشور ما بعنوان سرمایههای بالقوهای تلقی می شوند که باید در عرصه های مختلف خدمتگزاری از وجود آن عزیزان استفاده شود، مخصوصاً جناب آقای هاشمی رفسنجانی که از استوانههای جمهوری اسلامی بوده و هستند و حفظ شأن و منزلت و حرمت این شخصیت ارزشمند برای همه ملت و دولت و مجلس یک وظیفه است. در آستانه اتمام مأموریت دولت جناب آقای خاتمی، پس از (8) سال تلاش و فعالیت هستیم، بررسی واقع بینانه عملکرد دولت آقای خاتمی در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و نقاط قوت و ضعف آنرا باید به آینده موکول کنیم. دیدگاه کلی بنده در این خصوص این است که علی رغم نقاط ضعف زیادی که دولت آقای خاتمی در هشت سال گذشته به نمایش گذاشت، انصافاً نقاط قوت قابل توجهی هم در عرصههای سیاسی و برخی از زمینههای اقتصادی وجود داشته است که باید پس از بررسی دقیق آن اظهار نظر کنیم. یک نمونه از آنرا انتشارات اخیر بانک جهانی در خصوص کارآیی دولتها میتوان نام برد که شاخص آنرا برای ایران (8/28) درصد اعلام کرده که رتبه ایران را در میان (209) کشور جهان رتبه (149) اعلام نموده و معمولاً انتشارات بانک جهانی جزو اسنادی است که دولتمردان ما در صحبتهایشان بویژه در زمینههای اقتصادی به آن اشاره می کنند و اشاره کرده که این نزول کارآیی دولت ایران بیشتر در (8) سال گذشته بویژه در (4) سال اخیر صورت گرفته. نگاه بنده به شخصیت جناب آقای خاتمی با عملکرد دولت و بویژه احزاب و دستجات مدعی طرفداری از ایشان کاملاً متفاوت است، بنظر بنده جناب آقای خاتمی شخصاً مورد احترام ملت است و جایگاه و منزلت ایشان نیز باید مورد توجه مجلس و دولت آینده باشد و علیرغم انتقادات زیادی که به عملکرد دولت جناب آقای خاتمی داریم، باید از شخص ایشان در مجموع قدردان و سپاسگزار باشیم. اجازه بفرمایید از آقای دکتر احمدی نژاد بگویم: بنده که افتخار خدمتگزاری در مجلس چهارم را داشتم، اولین استان در جمهوری اسلامی که تأسیس شد، استان اردبیل بود. مردی که مدیریت این استان را با امکانات یک شهرستان تحویل گرفت ، دکتر محمود احمدی نژاد بود، ایشان با توکل بخدا و تدین و اخلاص و مردمداری و اعتماد بنفس بسیار بالایی که دارد با بکارگیری نیروهای متخصص و متعهد و کارآمد و با تلاش شبانهروزی و خستگیناپذیر توانست استان جدیدالتأسیس اردبیل را در تمام زمینهها بویژه در زمینههای عمرانی ، فرهنگی و اجتماعی متحول نماید و در دولت جناب آقای هاشمی رفسنجانی سه سال متوالی بعنوان استاندار نمونه معرفی گردد. به جرأت عرض میکنم قریب به اتفاق طرحهای ملی که در (8) سال گذشته در استان اردبیل راه اندازی شده است، ثمره اندیشههای فکورانه دوران استانداری آقای دکتر احمدی نژاد در اردبیل بود. دکتر احمدینژاد شخصیتی است با دست پاک و نفس پاک، او همیشه امیدوار است و در قاموس ایشان یأس نمیبینید، زیرا انسانی است متوکل و همیشه از خداوند متعال استعانت میجوید و چون خادم خاضع مردم است، مردم نیز او را دوست دارند و به او اعتماد دارند و وقتی در ایشان اخلاص و عمل را توأم میبینند، تمایل دارند با او همکاری نمایند. دکتر احمدی نژاد از مریدان مخلص ولایت و رهبری است و اصولگرای تحول خواه است. ایشان اصلاح طلب به معنای واقعی است و اصلاحات را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی و شهدای عزیز انقلاب قبول دارد و به آن عامل است. آقای احمدی نژاد با اشرافیگری دولتی به شدت مخالف است و دستهای ناپاک را به عرصه مدیریتی کشور راه نمیدهد. به توسعه متوازن و پایدار توأم با عدالت اعتقاد دارد و مضرات توسعه یک بعدی را کاملاً درک میکند. دکتر احمدی نژاد انصافاً از جنس مردم است و انشاء الله این انتخاب برای مردم شریف ایران مبارک خواهد بود . نکته ای را به احزاب و گروههای سیاسی و اشخاص حقیقی و حقوقی عرض میکنم و آن این است که اگر در معرفی افراد ذیصلاح به کابینه دولت عدالت، پیشنهاداتی وجود دارد همانطوریکه جناب آقای احمدی نژاد هم اعلام فرمودند از همه پیشنهادات استقبال میفرمایند. عرض بنده اینست، اجازه دهیم در تشخیص نهایی ترکیب کابینه، خود آقای رئیس جمهور با آرامش و دقت بیشتری تصمیمگیری نمایند. ان شاءالله افرادی که در نهایت به مجلس معرفی می شوند دارای تخصص و تجربه کافی، سابقه درخشان، تدین و دلسوزی به مردم و روحیه ساده زیستی و مردمداری خواهند بود و نمایندگان محترم و شریف ملت نیز با وحدت و یکپارچگی از رئیس جمهور منتخب ملت حمایت خواهند کرد تا ان شاء الله با قوت و وحدت و توکل بخدا دولت جدید کار خود را آغاز نماید. (رئیس ـ آقای نوعی اقدم، وقتتان تمام است.) تمام شد آقای دکتر (رئیس ـ بله)والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته رئیس ـ از جنابعالی تشکر میکنم.ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی)ـ جناب آقای سیدمحمود مدنی بجستانی، بفرمایید. سیدمحمود مدنی بجستانی ـ اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم «اللهم انا نرغب الیک فی دولته الکریمه تغربها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله و تجعلنا فیها من الدعاه الی طاعتک و القاده فی سبیلک و ترزقنا بها کرامه الدنیا و الاخره» فرصت بسیار اندک و در عین حال مغتنمی است که با شما نمایندگان بزرگوار ملت و با ملت شریف و بزرگوارمان و دولت آینده عرایض کوتاهی داشته باشم. در رابطه با دولت آینده به رئیس جمهور محبوب و محترم آینده ما جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد، صمیمانه تبریک عرض میکنم و ضمن اعلام همدلی و همراهی و همکاری جدی با ایشان لازم میدانم یک نکته را یادآوری کنم، قطعاً کار بزرگ و کار سترگ اداره کشور بدون توجه به عامل بسیار مهم مشورت و رایزنی و رأی خواهی از دیگران ناممکن است. البته دولت، شرکت سهامی نیست که هرکس سهم خود را بخواهد و سود خود را بجوید، ولی قطعاً استفاده از اندیشه همگان و پرهیز از استبداد به رأی و توجه حتی به نظرات مخالفان، فرض عین مدیریت و اداره کشور است. انتظار ما از همه اندیشمندان بویژه رقبای انتخاباتی رئیس جمهور محترممان و بخصوص حضرت آیت الله هاشمی این است که در این گامهای آغازین برنامه چهارم و چشم انداز (20) ساله که هیچ فرصت سهل انگاری، توانی و فرصت سوزی را نداریم، تمام توان و تجربیات و طرحها و اندیشههای خود را در اختیار دولت جدید بگذارند و همه بدانیم که هر افتخاری بوجود آید بپای نظام مقدس اسلامی نوشته خواهد شد و هر خطاء و از دست رفتن فرصتی در نامه اعمال یکایک ما و بپای همه ما در تاریخ ثبت خواهد شد. در رابطه با مجلس، برادران بزرگوار، خواهران محترم! روایتی را از امیرالمؤمنین یادآور میشوم که می فرماید: « هرکس ولایت و سرپرستی قومی را عهده دار شد، نیازمند آغاز اصلاح از خویش است و آنکسی که میخواهد جامعه را اصلاح کند بدون اینکه به اصلاح خود بپردازد مانند آنست که سایهای را بخواهد مستقیم و راست کند بدون اینکه آن چوبی را که سایه دارد راست کرده باشد و البته این محال و غیرممکن خواهد بود» ما در جایگاهی قرار گرفته ایم که براساس آیات متعدد قرآن کریم « و من لم یحکم بما انزل الله» کسی که براساس آموزه های وحیانی حکم نراند، «هم الکافرون، هم الفاسقون، هم الظالمون» بنابراین در جایگاه بسیار رفیع و در عین حال بسیار خطرناک. بنظر این بنده حقیر ما هم اکنون از دو حلقه پیشینی و پسینی در مراحل قانونگذاری، از نبود این دو حلقه رنج می بریم. ما در ابتداء نیازمند یک برنامهریزی همه جانبه هستیم برای یک برنامه (4) ساله برای خصوص مجلس که یکایک نمایندگان با کمال توجه بدانند ما در این چهار سال چه گامهایی را می خواهیم برداریم، چه قانونهای مادر و بزرگی که دهها سال و چندین دهه است از تصویب آنها گذشته و قطعاً نیازمند بازبینی و اصلاح هستند، ولی ما بنظر میرسد با یک برنامه تدوین شده در خصوص مجلس روبرو نیستیم. باید برای قوانین وقت گیر و کم مصرف و کم ارزش، چارهای اندیشید. تغییر نامها، مقاولهنامهها و امثال اینها و دوفوریتی ها و طرحهای دارای فوریتی که گاهی چونان ترمز در مسیر قانونگذاری عمل می کند و گاه به مجلس می آید، فوریت آن تصویب می شود و مجدداً در مرحله بعد رأی نمیآورد، جسارت به شأن مجلس است و برای این مسأله باید اندیشهای کرد. در زمینه اطلاع رسانی دقیق در زمینه قوانین و طرحها و لوایحی که به مجلس عرضه می شود، متأسفانه کار شایسته و بایستهای انجام نگرفته است و ما نیازمند ارائه اطلاعات در این زمینه به همه نمایندهها بیش از پیش هستیم و قطعاً مسؤولیت هیأت رئیسه محترم در این زمینه بسیار جدی است. در مرحله دوم و پس از تصویب قانون ما نیازمند نظارتی جدیتر هستیم. برادران بزرگوار، خواهران بزرگوار! حقیقتاً شما درصدهایی را که در قوانین تعیین میکنید، موعدهای زمانی که میگذارید تا چه حد خبر دارید که به درستی عمل میشود و تا چه حد بموقع عمل میشود؟ آیا گاهی این قوانین نوشداروی پس از مرگ سهراب نیست؟ امید بستن در زمینه این اصلاحات و فراکسیونها، انتظار بیجایی است، گذشته فراکسیونها کار ارزشمندی در این جهت را نشان نمی دهد. اما در رابطه با حوزه انتخابیهام: بنده بجد معتقدم استان خراسان رضوی که میزبان (14) میلیون زائر در طول سال است، متأسفانه چنانکه شاید و باید مورد توجه قرار نگرفته است و شاخصهای مختلف این استان، نشانگر این واقعیت است و ما در شهرستان گناباد در حاشیه جنوبی خراسان رضوی از محرومیتی مضاعف رنج میبریم. علی رغم تلاشهای بسیار ارزشمند و گامهای بسیار بلندی که انقلاب اسلامی در همه زمینهها برداشته و ما سپاسگزار این اقدامات مفید هستیم، ولی برادران، خواهران، ما با خشکسالی هفت ساله، با سرمازدگی دو ساله، با طوفان پارسال و امسال، با آفات مختلف کشاورزی، واقعاً کشاورزان جنوب خراسانی و گنابادی در حال نابودی هستند، ما در شهرستان گناباد شهری را داریم که هنوز با تانکر آبرسانی میشود. به روستایی رفتم و این خاطره هیچوقت از ذهن من محو نمیشود که جوانی میگفت یک هفته است ما برای شستن دست و صورتمان آب نداریم. متأسفانه وزارت نیرو آبرسانی به این روستاها را به اعتبارات استانی حواله میکند و اعتبارات استانی برای برآوردن یک صدم این نیازها کافی نیست. برادران بزرگوار، خواهران محترم! اگر بشنویم یک کارخانه با هزار کارگر دچار ورشکستگی شده همه نگران میشوند، همه در فکر چارهجویی هستند، ولی من اعلام میکنم کارخانه تولید زعفران بعنوان یک مزیت بسیار ارزشمند برای کشور ما، برای صادرات ما با ویژگیهای منحصر به فرد جهانی خود و با بیش از (2) میلیون خانوادهای که با این محصول سر و کار دارد دچار ورشکستگی شدهاند و هیچکس صدای محرومیت آنها را نمیشنود و پس از مدتی که (رئیس ـ آقای مدنی! وقت شما تمام است) بالاخره شورای عالی زعفران تشکیل شد حتی بعنوان مطلع هم از نمایندگان این شهرها دعوت نکردند. ما در منطقه زلزله خیزی هستیم و از سه زلزله قسمتهایی از گناباد ویران شده که هنوز برای آنها فکر و اندیشهای نشده است. وضعیت قنوات که ما دارای قدیمیترین قنات دنیا هستیم، با مشکلات بسیار جدی روبروست و نیازمند کمک و عنایت جدی دولت است. دامداران ما در فروش شیر، در خرید علوفه مشکلات بسیار جدی دارند و علیرغم دستور مقام معظم رهبری بر سرمایهگذاری مسؤولین کشور در زمینه صنایع در جنوب خراسان و بویژه در این منطقه، برای عدم مهاجرت روستاییان و برای ایجاد اشتغال در این منطقه کار جدی نشده است که امیدواریم بیان این دردهامقدمهای برای حل آنها و چارهاندیشی برای این مسایل باشد. والسلام علیکم و رحمه الله رئیس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای حسن کامراندستجردی هستند، بفرمایید. حسن کامراندستجردی ـ بسم الله الرحمن الرحیم بنده از دولت آینده بعنوان نماینده مردم که رئیسجمهور محترم هم از سوی مردم انتخاب شدهاند انتظار دارم که فرهنگ رفتاری مردم را در انتخاب وزرای خویش لحاظ بکنند. مردم چه چیزی میخواهند؟ مردم میخواهند وزرایی باشند که باور داشته باشند تشریفات نداشته باشد، یعنی چطور؟ یعنی وقتی که حکومتیها به برکت همین مردم و شهداء خارج میروند ، در آنجا هتل مجانی است، غذا مجانی است این ارز توجیبی را نگیرند (ارز مأموریتی). فردا هم نگویند آقای کامران گفت کارمندها نگیرند، خیر! من میگویم امرای نظام و وزرایی باید باشند که باور داشته باشند، عین پزشکی نباشد که میگوید سیگار ضرر دارد، علمِ اینرا دارد ولی خودش میکشد معلوم است که باور ندارد، لذا ما این کمیسیون صرفهجویی را که از اول انقلاب تابحال بوده ده شاهی ارزش نداشته، این کمیسیون کجا آمد (3) تا میوه را (2) تا کند؟ کجا آمد جلوی سفرهای غیرضرور را بگیرد؟ کجا آمد جلوی آبنماها را بگیرد؟ و کجا آمد این سفرههای پررنگ را بهم بریزد؟ لذا این آییننامهها هم باید عوض شود. باید آییننامههایی بیاید که حرف مردم است. آییننامههای حرف مردم چیست؟ مبارزه با فساد، فقر، تبعیض نه در شعار بلکه در عمل. این وزراء دیگر لازم نیست جزو چه باند و حزبی باشند، ترک باشد، لر باشد، کرد باشد، عجم باشد، هر چه، قدیم باشد، جدید باشد. کسی باید بیاید که کم مؤونه و پرکار باشد، یعنی وقف باشد، از هر دیاری میخواهد باشد. اگر این ویژگیها در آدمهایی پیدا شد که همه از یک دیارند اشکال ندارد. ما بایستی که این آییننامههایی که گاهی توجیه میکنیم، گاهی کلاه شرعی سرش میگذاریم، بعد هم میگوییم آقا! قانون است، آقا! آییننامه است. آقا! رسم است. این رسم را که درآورده است؟ اول انقلاب که مردم به اذن امام (رحمهاللهعلیه) انقلاب کردند و امروز که به اذن رهبری در میدانها حاضر میشوند، یعنی میخواهند فرهنگ جبهه را پاس بدارند، یعنی فرهنگ ایثار را، یعنی کم مؤونه و پرکار، اینرا میشود پیدا کرد. گاهی هم میگویند ما قحطالرجال داریم، کجای آن قحطالرجال است؟ اینطور نیست که یکی روی باندش مثلاً میآید رئیس میشود، بعد وزیر میشود، میگوییم ایبابا، این کلی تجربه دارد، این کلی قابلیت نشان داده است، شما روی باندبازی اینرا آوردید رئیس کردید، اما یکوقتی است که مردم میگویند بابا فامیلگرا نباشد، من بعضی را سراغ دارم باجناقش را آورده، شما میفرمایید آقازاده، خالهزادهاش را هم آورده، عمهزادهاش را هم آورده. بعد این داماد و عمهزاده و خالهزاده میتواند درد مردم را درمان کند؟ اصلاً نمیتواند و وقتی که شما سراغ او میروید، میبینید اصلاً زندگیاش عوض شده. بعضیها میگویند حالا اشکال ندارد ماشینش عوض شده، خانهاش عوض شده، در شأن این نیست، شأن یعنی شهید، شأن یعنی دیندار باشد. در مسائل خارج هم همینطور، وقتی چنین وزیری باشد، روحیه تهاجمی علیه آمریکاییها و علیه ظلم دارد. شما در دنیایی زندگی میکنید که القاعده آمریکایی را خود اینها پرورش دادند، خودتان در انگلستان انفجار میکنید، خود شما در آمریکا انفجار کردید. خروجی آنهم این است که علیه مسلمانها جوسازی کنید، شما سبک و سیاقتان متفاوت است. پس وزیری که کم مؤونه و پرکار بود هیچوقت وحشت هم ندارد. البته نظام ما برمبنای حکمت، مصلحت و عزت است، این (3) استراتژی را هم مقام معظم رهبری مشخص کرده است. یعنی وقتی چارچوب ما مشخص است، دیگر در تاکتیکش نمیآید شل حرف بزند. (رئیس ـ آقای کامران! وقت شما تمام است) باشد، تمام کردم. نمیآید اینکار را بکند. پس من به دولت، بعنوان نماینده ملت شهید پرور اصفهان که (23) هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است توصیه دارم که این فرهنگ را پاس بدارد. هر کس این فرهنگ را پاس داشت، چه مجلسی بود، چه دولتی بود، چه در قوه قضاییه بود عاقبت به خیر است و اگر که این مزاج را دنبال نکرد، در جهنم سهم دارد، بر مراتب شغلش این سهم در جهنم تقسیم میشود. و صلیالله علی محمد و آل محمد رئیس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای دکتر شهریاری هستند، بفرمایید. حسینعلی شهریاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم با درود به روان پاک شهداء، امام شهداء و با سلام به پیشگاه مقام معظم رهبری و موکلین خوبم در شهر زاهدان و شما همکاران عزیز و عرض تسلیت ایام سوگواری بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها). ابتداء وظیفه خود میدانم از حضور حداکثری امت اسلامی مخصوصاً مردم خوب سیستان و بلوچستان در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تشکر نمایم و انتخاب جناب آقای دکتر احمدینژاد را تبریک بگویم، امیدوارم ایشان با وحدت و همدلی با همه نیروهای طرفدار نظام و انقلاب بتوانند آرزوهای تحقق نیافته امت اسلامی را که همانا مبارزه با فقر و فساد و تبعیض میباشد جامه عمل بپوشانند. حدود یک هفته از شهادت و مجروح شدن دهها نفر از پرسنل سختکوش نیروی انتظامی و بسیجیان جانبرکف در شهرستان زاهدان میگذرد. ضمن عرض تبریک و تسلیت به مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا و امت شهیدپرور مخصوصاً خانواده معظم شهداء میخواهم مطالبی را هرچند کوتاه خدمت شما بیان نمایم. متأسفانه از سالها قبل پدیده شوم گروگانگیری و شرارت در استان سیستان و بلوچستان ریشه دوانیده و مخصوصاً در سالهای اخیر شدت یافته، بطوریکه مردم از اولیهترین حقوق انسانی خود که احساس امنیت میباشد محروم گردیدهاند. اگر مسائل ریشهیابی شود دلایل زیادی را میتوان برشمرد که عبارتند از: 1ـ مجاورت استان با دو کشور افغانستان و پاکستان و داشتن مرزهای طولانی و بدون نظارت بعلت نداشتن امکانات لازم. 2ـ نرخ بالای بیکاری که آمار واقعی آن حدود (40) درصدمیباشد. استان سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشورمیباشد که جمعیت جوان آن بالای (50) درصد میباشد. 3ـ فقر و تهیدستی که مخصوصاً در (7) سال گذشته رمق مردم را گرفته و عرصه زندگی را بر مردم تنگ کرده است و دولت نتوانسته حداقل معیشت مردم را تأمین نماید. 4ـ نادیده گرفتن حقوق قومیتها بطوریکه این احساس بوجود آمده که آنها شهروند درجه دو میباشند و دولتمردان توجه جدی به خواستههای برحق و مشروع ذکر شده در قانون اساسی را ندارند. ضمن اینکه این مردم خوب در تمامی صحنههای سیاسی طرفداری از نظام حضور حداکثری داشتهاند. 5 ـ بکارگیری مدیران ناتوان که هیچوقت نخواستهاند و یا نتوانستهاند اطلاعات صحیح به مسؤولین تصمیمگیرنده کشور ارائه نمایند. در سال گذشته و سالجاری سعی کردهام بدور از هیاهو و جنجال مشکلات را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح نمایم و همینجا از اینکه در استان حضور پیدا کرده و از نزدیک مشکلات را مشاهده نمودند تشکر و قدردانی نمایم. جلسات متعددی با وزرای محترم کشور و اطلاعات برگزار شد که متأسفانه تاکنون نتیجهای حاصل نگردیده است. لذا ضمن دادخواهی به مقام معظم رهبری از مسؤولین کشور خواهان رسیدگی فوری و جدی به مشکلات شهرستان زاهدان میباشم و از فرمانده محترم نیروی انتظامی میخواهم با استفاده از نیروهای توانمند، اقتدار توأم با رأفت اسلامی را هرچه سریعتر در استان برقرار نمایند، زیرا جوانان غیور و غیرتمند این مرز و بوم بیش از این نمیتوانند سکوت نمایند و خود وارد عرصه عمل شده و همانطورکه پوزه صدامیان و استکبار جهانی را در جبهههای نبرد به خاک و خون مالیدند، پوزه این اشرار مزدور از خدا بیخبر را نیز به خاک مالیده و خود امنیت پایدار را در استان ایجاد خواهند نمود. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ خیلی متشکر. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص پیام تشکر رئیس جمهور منتخب از حمایت نمایندگان محترم مجلس و محکومیت عملیات تروریستی اخیر در لندن رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم آقای دکتر احمدینژاد رئیس جمهور منتخب در پاسخ به بیانیهای که نمایندگان مجلس در پشتیبانی از ملت بمناسبت حضور در انتخابات و همچنین در تأیید انتخاب ایشان صادر کرده بودند و قرائت کردند، نامهای فرستادهاند که در آن نامه از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تشکر کردهاند و از ملت رشید و شجاع هم که در دو مرحله انتخابات (60) میلیون رأی خودشان را به صندوقهای رأی ریختند و تصمیم خودشان را در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی اعلام کردند و بدخواهان جمهوری اسلامی را در داخل و خارج ناامید کردند، ایشان سپاسگزاری کردند و اشاره کردند که حضور مردم شجاع و رشید ایران در انتخابات جلوهای از نابترین دموکراسی را به نمایش گذاشته. نامه ایشان تکثیر میشود و دراختیار نمایندگان قرار میگیرد. همینجا به اطلاع همه نمایندگان محترم میرسانم که امروز عصر ایشان به دعوت هیأت رئیسه، میهمان مجلس شورای اسلامی هستند. در یک جلسه غیررسمی غیرعلنی به مجلس تشریفمیآورند، از همه نمایندگان محترم دعوت میکنیم که در این جلسه حضور داشته باشند. (یکی از نمایندگان ـ چه ساعتی؟) ساعت (5) بعد از ظهر ایشان به صحن علنی مجلس تشریف میآورند. در چند روز گذشته حوادث لندن و انفجارهای این شهر خبر اول رسانهها بود، این انفجارها باعث کشته شدن دهها نفر و مجروح شدن صدها نفر شد و موجی از محکومیت را در سراسر جهان برانگیخت. در کشور ما هم مسؤولان این حادثه تروریستی را محکوم کردند، بنده هم محکوم کردم و اظهار تأسف کردم، اینجا هم از کشته شدن مردم بیگناه و بیپناه در این حادثه اظهار تأسف میکنم. اما اضافه میکنم که این حادثه میتواند یک فرصتی باشد برای تأمل و اندیشه درباره ریشه و علل تروریسم در جهان. سالهاست که موج تروریسم در جهان رو به گسترش است و راه حلی برای آن پیدا نشده. حقیقت این است که تروریسم را با نوع دیگری از تروریسم نمیتوان ریشهکن کرد. ریشه تروریسم در بیعدالتی است. عدالت، مطلوب انسان بما هو انسان است و ربطی به مسلمان بودن و مسیحی بودن ندارد. هرجا بیعدالتی باشد باید منتظر ظهور پدیدههای شوم و نادلخواهی مانند تروریسم باشیم. عدالت اقتضاء میکند که مبارزه با تروریسم گزینشی نباشد، یعنی در مبارزه با تروریسم هم باید عدالت رعایت شود. اگر عدالت رعایت شود، تروریسم بوجود نمیآید و اگر قرار است با تروریسم مبارزه شود، در مبارزه با تروریسم هم نباید تبعیض درکار باشد، نباید گزینشی با تروریسم مبارزه شود. تروریسم در عراق همان اندازه باید محکوم شود که در آمریکا، در انگلیس، در اسپانیا، در بوسنی و هرزگوین. نمیشود در عراق و در اروپا دست تروریستها را آزاد گذاشت، تروریستهایی که پنجههای آنها به خون ملت ما آلوده است، نمیتوانند در اروپا و عراق آزاد باشند، آنگاه قدرتهای بزرگ که از آنها حمایت میکنند، دم از مبارزه با تروریسم بزنند. همین دیروز هزاران نفر سالگرد قتلعام مردم سربرنیتسا را گرامی داشتند. (8) هزار مسلمان در بوسنی و هرزگوین، در این شهر قتلعام شدند. سؤال این است که آیا جامعه جهانی نسبت به این قتلعامهای وسیع و گسترده نظیر حوادثی که در اروپا و آمریکا رخ میدهد، عکسالعمل نشان میدهد؟ مادام که مبارزه با تروریسم ریشهیابی نشود و گزینشی باشد، این مبارزه بجایی نخواهد رسید. البته بارزترین نوع تروریسم، تروریسمی است که بصورت دولتی با پشتیبانی قدرتهای بزرگ در فلسطین اعمال میشود. مادام که جامعه جهانی نسبت به آنچه در فلسطین میگذرد و درطول این (60) سال روزی نبوده که در آنجا نشانی از تروریسم دیده نشود، مبارزه با تروریسم بجایی نخواهد رسید. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت می کنم: ـ آقای حسن سبحانی نماینده محترم دامغان به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص لزوم توزیع کتب درسی پیشدانشگاهی و فنیحرفهای از طریق کتابفروشان بخشهای غیردولتی. به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص لزوم ساماندهی معقول تعرفههای بیمه محصولات کشاورزی برای حمایت از بخش کشاورزی. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص حل و فصل مشکلات زمینهای واگذار شده به شرکتهای تعاونی متعدد در جیرفت بخصوص شرکت تعاونی برق منطقهای و شروع عملیاتمقاومسازی در شهرهای جیرفت و عنبرآباد و روستاهای تابعه آنها. ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص اعلام علت عدم جلوگیری از توقف عملیات شهرک غیرقانونی تعاونی برق تهران در شهر جدید هشتگرد. به وزیر محترم کشور درخصوص اعلام علت کوتاهی در خدمترسانی و تبدیل نمودن شهرهای ملکآباد و مهدیآباد شهرستان ساوجبلاغ به شهر. ـ آقای سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم رفاه و تأمین اجتماعی درخصوص رفع مشکل بیمهشدگان شغلهای آزاد که بمدت (10) سال قرارداد بسته شده، سپس به (12) الی (13) سال افزایش یافت. ـ آقای سیدحسن عباسی نماینده محترم محلات و دلیجان به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص نظارت جدی بر اجرای صحیح و قانونی پروژه احداث راهآهن سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان و ممانعت از پرداخت هرگونه وجه به سایر اشخاص، خارج از موازین قانونی دررابطه با پروژه مذکور. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص پیگیری کاهش نرخ لیزینگ خودرو در جهت حمایت از مصرفکنندگان. به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور پیگیری عنایت رهبر معظم انقلاب و خواسته رئیس جمهور برای حفظ وزارت تعاون و جلوگیری از ادغام آن جهت انجام وظایف مهم سیاستهای ابلاغی اخیر. ـ آقایان: هادی حقشناس نماینده محترم بندرانزلی، سید مجتبی مؤدبپور نماینده محترم رشت و انوشیروان محسنیبندپی نماینده محترم نوشهر و چالوس به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور پرداخت بند «پ» تبصره (16) قانون بودجه سالجاری به سازمان تربیتبدنی برای اتمام پروژههای نیمهکاره ملی و استانی باتوجه به تحقق درآمدهای ارزی. ـ آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در رسیدگی به وضعیت آب شرب شهرهای بهار و کبودرآهنگ و لالجین. به وزیر محترم کار و امور اجتماعی درخصوص رسیدگی به نابسامانی در آموزشهای فنی و حرفهای شهرستان بهار.ـ آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم نیرو درخصوص لزوم رفع مشکل آب کشاورزی و آب شرب دهستان شیرامین از توابع آذرشهر. ـ آقای فریدون همتی نماینده محترم ایلام، مهران، ایوان، شیروان و چرداول به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در رسیدگی به وضعیت نابسامان بیمارستان ایلام و رفع نارضایتی مردم. ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور تأکید برهمکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی با دستگاههای اجرایی دررابطه با امضاء و ابلاغ موافقتنامهها. ـ آقای مصطفی مطورزاده نماینده محترم خرمشهر و جزیره مینو به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور توزیع عادلانه اعتبارات اضطراری استان خوزستان برمبنای شاخصهای مختلف توسعهای و تأمین سهم مناسب شهرستان خرمشهر. آقایان: محمدسعید انصاری و عبدالله کعبی نمایندگان محترم آبادان به رئیس جمهور محترم درخصوص صدور دستور الزام کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به برنده اعلام شدن تیم صنعتنفت آبادان در بازی با تیم راهآهن تهران برابر قانون. ـ آقای حشمتالله فلاحتپیشه نماینده محترم اسلامآبادغرب به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در تخصیص اعتبارات عمرانی باتوجه به خسارات غیرقابل جبران توقف طرحهای عمرانی. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی بعلت تأخیر در صدور احکام معلمان حقالتدریس و معرفی عاملان تأخیر در اجرای قانون. ـ آقای امیدوار رضاییمیرقائد نماینده محترم مسجدسلیمان، لالی و هفتگل به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی جدی به نشت نفت و گاز سمی از میان خانهها و خیابانهای شهر مسجدسلیمان و جلوگیری از خطرات جانی برای مردم منطقه. ـ آقای عبدالرضا مصری نماینده محترم کرمانشاه به وزیر محترم دادگستری درخصوص اعلام علت عدم پرداخت حقوق (7) ماهه کارکنان بیمارستان خیریه مهدیه واگذار شده به آن وزارت و بازگشایی مجدد آن. ـ آقای محمدمهدی مفتح نماینده محترم رزن به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در گازرسانی به شهر دمق در روستاهای شهرستان رزن و پاسخگویی مناسب مسؤولان ذیربط به پیگیریها. ـ آقای حسن نوعیاقدم نماینده محترم اردبیل، نیر و نمین به وزیر محترم امورخارجه درخصوص رسیدگی به اهانت و اظهارنظر غیر مسؤولانه دو نفر از نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان به ملت شریف و آذریهای ایران و سکوت سفارت ایران در باکو. به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تجهیز کامل بیمارستان آموزش آزادگان اردبیل قبل از افتتاح رسمی آن. ـ آقای علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص رسیدگی به ضعف مدیریت مدیرکل ارشاد اسلامی لرستان. ـ خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم نیرو درخصوص پاسخگویی درخصوص عملکرد مالی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و بیانضباطی مالی و اختلاس چندصد میلیونی. 6 ـ تذکرات آییننامهای آقایان: ایرج ندیمی، علی دیرباز، عادل آذر و زینالعابدین طهماسبی سروستانی نمایندگان محترم لاهیجان، بندرعباس، دهلران و سروستان رئیس ـ خوب، ما امروز یکقدری بموقع شروع کردیم، نطقهای قبل از دستور هم بموقع تمام شد. انشاءالله تذکرات را که میدهید هم مربوط باشد، هم بسیار کوتاه که بنده هم مجبور به قطع کلام همکاران نشوم، زودتر بتوانیم به قانونگذاری برسیم. آقای سبحانینیا بفرمایید. منشی (سبحانینیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم اولین تذکر مربوط به جناب آقای ندیمی است، تشریف دارند؟ رئیس ـ نفر بعد را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ تشریف دارند. منشی (سبحانینیا) ـ آقای ندیمی بفرمایید. ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم آقای سبحانینیا جایشان را که عوض کرده، دیگر اصلاً ما را نمیبیند، خدا را شکر. عرضم این است که ماده (146) میگوید که: «گزارش رد یا تصویب و تغییر یا تکمیل هر طرح یا لایحهای که به کمیسیون ارجاع میشود، باید ظرف مدتی که از طرف هیأت رئیسه مجلس با توافق کمیسیون مربوطه معین و اعلام میشود و یک ماه از تاریخ وصول به دفتر کمیسیون تجاوز نخواهد کرد به مجلس ارسال شود... الی آخر». خوب، همکاران طی یکسال گذشته به دفعات و کرات از حق قانونی مردم مخصوصاً کارمندان درباب لایحه نظام هماهنگ تذکر دادند، صحبت کردند از دولت درخواست تعجیل و تسریع کردند. با روندی که هماکنون دررابطه با رسیدگی به این لایحه است که کمیسیون مشترک تنها یک جلسه ترتیب داده ما در جاهای مختلف با این خواسته بحق کارمندان و حقوق بگیران روبرو هستیم که آقا دولت که آنهمه طول داد، شما دیگر چرا طولمیدهید. خواهش من این است که باتوجه به تعطیلات طبیعی مجلس هم است و بعد مراسم مربوط به رأی اعتماد و مانند آن را هم داریم، یکطوری هیأت رئیسه تمهید کند که شور اول و دوم آن با سرعت بیشتری طی شود، لااقل شور اول را به سرعت بیاورند که ما دررابطه با پاسخگویی به قشر عظیم حقوق بگیران که عموماً هم درآمدشان متناسب با هزینهها نیست، پاسخ مطلوبی داشته باشیم. شخص جنابعالی هم که بارها تأکید داشتید بر این لایحه و به حق هم تأکید داشتید. خواهش من این است که به کمیسیون مشترک اعلام بفرمایید که انشاءالله هفته بعد شور اول آن را ما تصویب کنیم، حالا شور دوم بماند دو، سه هفته دیگر. رئیس ـ خیلی متشکر. این همان لایحهای است که بارها تذکر میدادید که چرا از دولت به مجلس دیر آمده، حالا امیدواریم از کمیسیون به صحن دچار تأخیر نشود. همکاران من در کمیسیون مشترک این تذکر را شنیدند، بنده هم درخواست میکنم حداکثر وقت را صرف کنند که این لایحه که بسیاری از کارمندان منتظر تصویب آن هستند هرچه زودتر به صحن بیاید.نفر بعد را اعلام بفرمایید. منشی (سبحانینیا) ـ نفر بعد جناب آقای حیدرپور هستند، بفرمایید. من عذرخواهی میکنم چون جاها تازه تغییر پیدا کرده، عزیزانی که نوبت تذکر دارند این تابلویشان را بالا بگیرند که ما بدانیم کدام باز شود. رئیس ـ آقای حیدرپور راجع به اعلام اسمشان بعنوان غائب توضیحی داشتند که چون مرخصی داشتند، بنده فرستادم، اسمشان تصحیح میشود. نفر بعد را اعلام بفرمایید. منشی (سبحانینیا) ـ نفر بعد جناب آقای دیرباز هستند. رئیس ـ آقای دیرباز بفرمایید. میکروفون آقای دیرباز که از دیرباز روشن است دیگر. علی دیرباز ـ بسم الله الرحمن الرحیم تشکر میکنم جناب آقای دکتر! تذکر بنده دو تاست، یکی ماده (193)، ماده (23) بند (11) و ماده (226) آییننامه داخلی.ماده (193) بحث حضور وزیر است، استحضار دارید که ظرف یک هفته کمیسیون از وزیر دعوت میکند، وزیر باید حضور پیدا کند. من از جهت اینکه بیش از چند ماه است (دوماه و اندی) است که از طرح سؤال بنده از وزیر محترم کشور گذشته و ایشان حضور پیدا نکردند، علیرغم دعوتی هم که کمیسیون کرده، از باب توصیه و تأکید مجدد عرض میکنم که انشاءالله صدای من به ایشان برسد و تشریف بیاورند و ما بتوانیم طرح سؤال داشته باشیم، این یک نکته. نکته بعدی بحث ماده (226) و باز بند (11) ماده (23) است. جناب آقای دکتر! در ماده (226) بحث نظارت مجلس بر اجرای بودجه سالانه کل کشور است. هفته گذشته جلسهای در کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم و مسؤولین سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور حضور پیدا کردند و گزارشی را که دادند به دو نکته من اشاره میکنم، یک نکته اینکه دولت محترم متأسفانه به دو اصل مهم در بودجه که مورد تأکید بود توجه نکردند، تبصره (1) بند «ذ» که بحث کاهش هزینه و ت