بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و شصتم(260) 12 مـهـر مـاه 1385 هجریشمسی 10 رمضانالمبارک 1427 هجریقمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبـل از دستور آقایان: کیانوش صادقدقیقی، حمید سعادت، حسن سبحانی و محمدناصر توسلیزاده.4ـ بیاناتریاستمحترممجلسشورایاسلامی بمناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه (سلامالله علیها)، نظام هماهنگ پرداخت، هفته نیروی انتظامی و سالروز شهادت آیتالله صدوقی.5 ـ تذکرات نمایندگان مـردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تصویب لایحه یکفوریتی اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1385 کل کشور بمنظور اختصاص (2) درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استانهای نفتخیز و گازخیز و شهرستانهای محروم کشور.7 ـ استرداد سؤال آقای بهمن محمدیاری نماینده محترم تالش از آقای فتاح وزیر محترم نیرو.8 ـ رد طرح یکفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (168) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی.9 ـ استرداد یکفقره سؤال و یکفقره طرح.10 ـ اعلام تقاضای رسیدگی طبق اصل (85) قانون اساسی.11 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ریاست محترم جمهوری درخصوص مشکلات صنایع نساجی و پوشاک کشور.12 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.13 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و چهار دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 196 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و شصتم روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه 1385 هجریشمسی مطابق با دهم رمضان 1427 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد رد لایحه یکفوریتی اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سا ل 1385 کل کشور بمنظور اختصاص (2) درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استانهای نفتخیز و گازخیز و شهرستانهای محروم کشور. 2 ـ بررسی طرح یکفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (168) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی. 3 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه استفساریه تبصره (4) ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل. 4 ـ گزارش شور دوم کمیسیون فرهنگی در مورد طرح ساماندهی مد و لباس. 5 ـ سؤال آقای بهمن محمدیاری نماینده محترم تالش، رضوانشهر و ماسال از وزیر محترم نیرو. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 17 ـ 13 از سوره مبارکه «غافر» توسط قاری محترم آقای محمد عباسی تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمهُوَ الَّذِی یُرِیکُمْ آیاتِهِ وَ یُنَزِّلُ لَکُمْ مِنَ السَّماءِ رِزْقاً وَ ما یَتَذَکَّرُ إِلاَّ مَنْ یُنِیبُ* فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ * رَفِیعُ الدَّرَجاتِ ذُو الْعَرْشِ یُلْقِی الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ لِیُنْذِرَ یَوْمَ التَّلاقِ * یَوْمَ هُمْ بارِزُونَ لا یَخْفى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَیْءٌ لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ * الْیَوْمَ تُجْزى کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ لا ظُلْمَ الْیَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسابِ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاری محترم آقای عباسی تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: کیانوش صادقدقیقی، حمید سعادت، حسن سبحانی و محمدناصر توسلیزاده رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ آقای کیانوش صادقدقیقی نماینده محترم آستانهاشرفیه. ـ آقای حمید سعادت نماینده محترم نجفآباد، تیران و کرون. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ آقای حسن سبحانی نماینده محترم دامغان. ـ آقای محمدناصر توسلیزاده نماینده محترم تربتحیدریه. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) آقای صادقدقیقی بفرمایید. کیانوش صادقدقیقی ـ بسمالله الرحمن الرحیم خدایا به امید تو، یاعلی مدد! با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه نزول قرآن و ضیافتالله برای ملت ایران و شما همکاران عزیز. با سلام و درود به ارواح طیبه شهداء، امام شهداء، مقام معظم رهبری، هفته نیروی انتظامی را به سبزپوشان این نیرو تبریک عرض میکنم و از کلیه فرماندهان، مدیران، افسران، درجهداران و سربازان این نیرو در اقصی نقاط کشور که در جهت استقرار امنیت و حاکمیت قانون بصورت شبانهروزی در حال انجام وظیفه میباشند تشکر میکنـم. عزیزان، سروران! در برههای بسیار مهم و تاریخی کشورمان بسر میبریم در شرایطی که با اتکال به ذات پروردگار بزرگ به نیروی سرشار از انرژی جوانان عزیز کشورمان مرزهای دانش و تکنولوژی در همه عرصهها به تسخیر درآمده است و هر روز شاهد اخبار جدیدی در این زمینه هستیم. استکبار جهانی درصدد محدودیتهای هرچه بیشتر برای مردم فهیم و با فرهنگ کشورمان برآمده است و در این برهه از زمان بهترین و کارآمدترین کار ممکن، وحدت و انسجام دینی و ملی حول محور ولایت در عمل و نه فقط در حرف میباشد. رمز بقا و جاودانگی و پیشرفت و توسعه هرکشوری در گرو وحدت و همدلی نیروهای آن کشور است. دعواهای سیاسی و جناحی در این برهه از زمان هیچ سودی برای جامعه ندارد و ورود به آن جز هدر دادن نیرو و امکانات کشور بهرهای را عاید ملت نخواهد کرد. این روزها از هر گوشه و کناری ناقوس تفرقه نواخته میشود و سعی در تخریب شخصیتهای برجسته نظام میشود، کسانیکه قبل و چه پس از پیروزی انقلاب بعنوان استوانه انقلاب و یار و یاور امام و رهبری بودند. لذا برای شکوفایی هرچه بیشتر کشورمان بیاد داشته باشیم که «و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا». امروز پاشنه آشیل نظام جمهوری اسلامی، معضل بیکاری است که متأسفانه خیلی آنرا جدی نگرفتهایم. با نرخ رشد بالای بدون برنامه مشخص امروزه دچار این مشکل شدهایم. امروز جوانترین جمعیت دنیا را داریم که خود میتواند نقطه عطفی برای کشور باشد اما اگر نجنبیم جمعیت پیر، بیکار، بیمار و سرخورده خواهیم داشت. بیکاری معضلی است که گریبانگیر همه همکاران در حوزههای انتخابیهشان میباشد. بسیار جدی و خطرناک است. خیل عظیم فارغالتحصیلان دانشگاهی جویای کار، زمینه و بستر مساعدی برای آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی است، بواقع امنیت ملی را مورد هجمه قرار داده است. سن ازدواج بالا رفته و نرخ طلاق افزایش یافته، کانون گرم خانوادهها متزلزل مینمایاند. باتوجه به اینکه خداوند در این نقطه از خاک جهان که ایرانش مینامیم، عطیههای الهی، انعام خداوندی و کلکسیون منابع زیرزمینی را دراختیارمان قرار داده بنظر میرسد با مدیریت و تدبیر صحیح این عفریته شوم و معضل بیکاری از جامعهمان رخت بربندد. مثلاً درمورد گردشگری، با شعار صنعت گردشگری رونق نمیگیرد، با تعویض مدیریت مشکل حل نخواهد شـد. ما تعریف درستی از توریسم و صنعت گردشگری نداریم فرهنگ صحیح برخورد با توریست و گردشگر را نداریم، امروزه دنیا به این صنعت نگاه ویژهای دارد باتوجه به اینکه کشورمان از نظر منابع تاریخی، طبیعی، اقلیمی و غیره در ردیف بسیار خوبی قرار دارد. از نظر درآمدی در رده بسیار بدی میباشیم باتوجه به آن قضیهای که منابع توریستی بسیار بالایی داریم. گردشگر خارجی برای ورود به کشورمان احساس امنیت نمیکند. با برخوردهای دوگانه مشکل قابل حل نخواهد بود. با وجود اینکه در آن واحد چهار فصل سال را در کشورمان داریم میتوان از برکات آن بهره برد و بسیاری را در این صنعت جذب کرد و اشتغال ایجاد کرد. در انجام پروژههای زودبازده از مجریان طرحها حمایت کرد و از بوروکراسی دست و پاگیر اداری و بانکی جلوگیری نمود. همه میدانیم که بانکها مصوبههای مجلس را تمکین نمیکنند. معضل دیگر گرانی است. این مسأله کمر مردم را خم نموده است، مردم در تهیه قوت لایموت درماندهاند طوری که مقام معظم رهبری نیز دراین خصوص به دولت دستور پیگیری و حل معضل را تأکید فرمودهاند. مردم از اقصی نقاط ایران برای تفریح به استانهای شمالی کشور تشریف میآورند، تراکم جمعیت در این نقاط زیاد است. گیلان به تنهایی شاید پرتراکمترین جمعیت کشور را در مقایسه مساحت خود داراست با این وضعیت درفصول و مواقع خاصی چند برابر جمعیت خود را میهمان دارد. اما با همان امکانات و جمعیت خود یعنی امکانات رفاهی، بیمارستانی، جادهای تغییری نمیکند. گیلان به همین دلیل ازدیاد جمعیت فرد و خودروها بالاترین نرخ تصادفات را دارد. بیمارستانهای آن به چند استان همجوار هم سرویس میدهند و در مسیر ترانزیت جادهای نیز قرار دارند. استان گیلان با تنپوشی از سبزینه فریبنده و ظاهری دلربا با محرومیتهای بسیار و نرخ رشد بیکاری در استان بسیار بالاست. هزینه ایجاد یک شغل با توجه به کمبود زمین و گرانی آن بسیار بالاتر از نقاط دیگر ایران است، به دلایل ظاهر و فریبنده، نگاه عمرانی به استان از مرکز نیز تاکنون مطلوب نبوده است. ازجمله انتظار تقریباً بعد از عید نوروز به سفر ریاست جمهوریشان که بیاید و بلکه مشکلی از مشکلات و محرومیت از چهره استان رخت رحیل بپوشاند. آوخ! که این نیز تاکنون محقق نشد. باز جزء آخرین استانها و مردم چشم به راه میهمان خود که رئیس جمهورشان که چه موقع بیاید و سوغات سفر آورد! آیا بودجهای باقی مانده باشد و وقت هزینه این بودجه باقی بماند. تذکر از شیخ اجل سعدی شیراز؛ تفرج کنـان در هـوی و هـوس گذشتیم برخاک بسیار کس کسانی که از ما به غیب اندرند بیـایند و برخاک ما بگـذرند معضل دیگر، تصادفات شهری و جادهای که اشارهای میکنم باتوجه به گزارش وزیر محترم کشور در روز قبل بصورت موجز اشاره خواهم داشت. صرفاً جهت بصدا درآوردن زنگ خطر و رینگ تنبه به گزارش اصلی، نطقی دیگر: روزانه (19) میلیون و (600) هزار نفر، سفر به مسافت حداقل (100) کیلومتر در جادههای اصلی، فرعی، آزادراهها. (رئیسـ ببخشید آقای صادقدقیقی! آقای سبحانینیا! بفرمایید خدمتتان باشیم. بفرمایید جای خودتان، بقیه دوستانتان آنجا هستند، بفرمایید ادامه بدهید) بزرگراهها بالغ بر (65) میلیون سفر شهری در کشور. تعداد خودروهای کل کشور (7) میلیون دستگاه اتومبیل و بالغ بر (7) میلیون دستگاه موتورسیلکت (جمعاً 14 میلیون) و بطور مقایسهای (1) میلیون موتور سیکلت و (1) میلیون اتومبیل (جمعاً 2 میلیون) افزایش نسبت به سال قبل واین افزایش رشد (17) درصدی. هر ساله در جهان بیش از (1) میلیون نفر کشته و (50) میلیون مجروح در اثر تصادفات جادهای داریم. تعداد کشتهها در خاورمیانه سه برابر حد معمول سایر کشورهاست. تصادفات ششمین عامل مرگ و میر در جهان است و در کشور ما دومین عامل مرگ و میر. جمعیت ایران یکصدم جمعیت دنیاست ولی مرگ و میر ناشی از تصادفات، یک چهلم آن. تعداد کشتهها در سال 84 باتوجه به کاهش درصدی که صورت گرفت، (27) هزار و (746) نفر و مجروحین (274) هزار و (257) نفر بوده است. بطور متوسط در پنجساله اخیر هر ساله در اثر وقوع تصادف تعداد (23) هزار و (39) نفر کشته داشتهایم یعنی تقریبا ً یک شهر پرجمعیت را کشته داشتهایم! سفر با خودرو در ایران، (7) برابر کشورهای توسعه یافته است. عوامل اصلی بروز حوادث رانندگی و مرگ و میر اینها هستند: انسان ـ راه ـ وسیله نقلیه که در ایران نقش انسان (60) تا (70) درصد. راه در کشورمان، (20) تا (25) درصد. وسیله نقلیه (10) درصد. یعنی اینگونه نیست که ماشینهای ما مشکل دارند و تصادف بلکه فرهنگ سازی باید کرد. وضعیت امداد و نجات، در سال 83 یعنی انتقال مجروحین توسط اورژانس و هلال احمر تنها (14) درصد و (86) درصد توسط افراد شخصی و غیرمتخصص که با تقویتهای صورتگرفته طی سالهای 85 ـ 84 این درصدها تازه به (30) درصد توسط متخصصین و (70) درصد توسط افراد شخصی و وانتها. در (170) هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی تنها (18) هزار کیلومتر پلیس امکان کنترل را داراست. ابزار کنترل، تخلف در جادهها و در شهرها برای پلیس فراهم نشده است. در (1015) شهر کشور، راهور فقط در (317) شهر حضور دارد. در (50) درصد این آماری که عرض کردم در شهرها که پلیس حضور دارد تازه این در راههای اصلی و در شهرها میباشد. راهکارها؛ با تخصیص (5) هزار نفر نیرو، (2) هزار دستگاه خودروی مناسب، پاداش کاهش کشتهها برای عزیزان، جلب همکاری مردم، تهیه طرح جامع ایمنی ترافیک براساس برنامه پنجساله چهارم توسعه کشور با مشارکت همه سازمانهای مسؤول و بازنگری در برنامههای قبلی میتوان تا حدودی مشکل را مرتفع داشت. در خاتمه مشکلات استان؛ به وزیر محترم راه درخصوص عملیاتی نمودن تعریض راه حسنرود ـ چمخاله، تسریع در انجام تعریض راه آستانه و بندرکیاشهر باتوجه به تصادفات بالای آن. (رئیس ـ آقای صادقدقیقی! وقت جنابعالی چند ثانیهای است که تمام شده) تعریض راه رودبنه به ساحل. به وزیر محترم نیرو جهت لایروبی رودخانهها از جمله لایروبی وگارود، حل مشکل چهاردهرود قبل از شروع کشت. به ریاست محترم جمعیت هلالاحمر درخصوص اردوگاه کشوری چاف و بندرانزلی (ساماندهی آنها) به وزیر محترم کشاورزی درخصوص جلوگیری از برخورد نامناسب نیروهای حراست دریا با صیادان. به وزیر محترم کشور درخصوص ارتقاء بخش بندر کیاشهر به شهرستان. به استانداری محترم درخصوص تسریع در احداث پل سلیمچاف. والسلام منشی (قربانی) ـ آقای سعادت بفرمایید. حمید سعادت ـ بسماللهالرحمنالرحیم رمضان ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش و تمحیص، ماه قیام، ماه خودسازی، ماه نزول برکات و بهار قرآن بر همگان مبارکباد. توفیق بهرهمندی از فرصتهای این ماه را برای همکاران از خداوند خواهانم. دهم رمضان سالروز به سوگ نشستن پیامبر اکرم در ماتم از دست دادن بانوی مکرم اسلام حضرت خدیجه کبری در سال اندوهها بر مسلمانان جهان تسلیت باد. هفته نیروی انتظامی را به سبزپوشان این نیرو در دورترین نقاط کشور تبریک گفته، توفیق آنها را در انجام مأموریتهای ذاتی و محوله خواستارم. یاد و نام شهدای جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بویژه شهدای حوزه انتخابیهام، نجفآباد، تیران و کرون را گرامی میدارم. به روان پاک همه آنها از جمله شهید حجتالاسلام والمسلمین محمد منتظری نماینده دور اول نجفآباد و شهید خطشکن جبههها سردار کاظمی و سردار یزدانی و به روح پرفتوح امام شهداء حضرت امام خمینی درود بیپایان میفرستم. (حضار صلوات فرستادند) مردم فهیم و ایثارگر خطه علم و ایثار بارها مراتب ارادتمندی و وفاداری خود را به نظام اسلامی و رهبری آن و مسؤولین نظام ابراز و اظهار داشتهاند. آمار شهداء، جانبازان، آزادگان و خانواده معزز ایثارگران آن که به تنهایی بیش از آمار ایثارگران سه استان کشور میباشد، خود شاهد بر این مدعاست. حوزه انتخابیهام از جمله شهرهای نجفآباد، تیران، کهریزسنگ، گلدشت، رضوانشهر، عسکران، دهق و علویجه از بسیاری از شاخصهای توسعه براساس اهداف کمی برنامه چهارم فاصله زیاد و معنا داری دارد. شاخصهای تراکم راه روستایی، سرانه فضاهای ورزشی روباز و سرپوشیده، ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه از میانگین کشوری و از میانگین استان به مراتب کمتر است و شاخص تراکم دانشآموز در کلاس از میانگین کشوری و استان بیشتر میباشد. امید است با تدابیر دولت مهرورز و عدالت محور جناب آقای دکتر احمدینژاد ریاست محترم جمهور و مدیریت پرتلاش استان فاصلهها و تبعیضها کمتر و برطرف گردد. مردم حوزه انتخابیهام از مشکلات معیشتی، مسکن و گرانی بویژه گرانی عارض شده در ماه مبارک رمضان در اقلام خوراکی و از «بیعدالتی» رنج میبرند. تغییر ساعت کار بانکها از اول مهر ماه جاری موجب گلایه، عصبانیت و کلافه شدن مردم و مسؤولین محلی شده است. تقاضای امعان و تجدید نظر دارم. شروع سال تحصیلی جدید را به دانشآموزان، دانشجویان، معلمان، استادان، کارکنان و فرزانگان و کمربستگان تربیت و تعلیم نسل نو تبریک عرض میکنم. به برخی از چالشها و مشکلات نظام آموزشی و راهکارهای برونرفت آن اشاره مینمایم. بلحاظ پیروی آموزش و پرورش در مدت بیش از (40) سال از اصول، هدفها، محتوا و برنامههای نظام غربی متأسفانه آموزش و پرورش ما هماهنگی و سازگاری لازم با نظام ارزشها و نیازهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران اسلامی را ندارد. محتوای برنامهها، تأمین کننده نیازهای جامعه و مطالبات مردم نیست و با استعدادها، نیازها و ویژگیهای دورههای مختلف رشد دانشآموز هماهنگی لازم را ندارد. استفاده از امکانات، وسایل و تجهیزات آموزشی بسیار محدود و مطابق با فناوری روز نمیباشد. خانوادهها با مراکز آموزشی تعامل و مشارکت لازم را ندارند، شوراهای آموزشی مناطق و مدارس فاقد اختیارات لازم هستند. معلم که اساسیترین نقش یادگیری و درنهایت تربیت دانشآموز را دارد از جایگاه و منزلت اجتماعی مطلوب برخوردار نیست. گزینش و بکارگیری معلم مطلوب نیست. مراکز تربیت معلم جذابیت لازم را ندارند. دورههای آموزشی آن دارای مشکلات زیاد از نظر سرفصلهای درسی و منابع آموزشی است. ارائه واحدهای آموزشی بصورت فشرده با حداقل امکانات و تجهیزات آموزشی و بدون انگیزه لازم برای مطالعه و تحقیق با محدودیت زیاد روحیه معلمان نسل آینده را کسل میکند. کمبود شدید معلم واجد صلاحیت در دورههای مختلف بویژه در مقطع حساس ابتدایی و فنی حرفهای افت تحصیلی سنگین و غیرقابل جبران. در سال تحصیلی گذشته (4) میلیون دانش آموز مردودی داشتهایم. بیش از (3) میلیون و (100) هزار نفر واجب التعلیم از تحصیل محروم ماندهاند و بیش از (10) میلیون نفر از جمعیت (18) تا (45) سال نیاز به تعلیم و تربیت از راه دور داریم. نظام ارزشیابی بطور جامع تعریف نشده و شیوه تدریس معلمان مناسب با استعدادها و نیازهای فردی و تفاوتهای اجتناب ناپذیر دانش آموزان نیست و با جهان خارج از کلاس ارتباط ندارد. مشکلات گوناگون معلمان آنها را از پذیرش مسؤولیت رفع مشکلات آموزش و پرورش باز داشته است. با نگاه ضعیف به اقتصاد آموزش و پرورش استعدادهای فرزندان این آب و خاک شکوفا نمیشود. دیدگاه مشخص اقتصادی در آموزش و پرورش وجود ندارد. تنها با چانه زنی و تحت فشار دادن سازمان مدیریت و برنامهریزی به مجلس محترم برای تأمین هزینهها تلاش میشود. خوشبختانه قانون برنامه چهارم (20) حکم مستقیم و (23) حکم غیر مستقیم و (10) حکم عمومی، جمعاً (53) حکم درمورد آموزش و پرورش دارد که عمل و التزام به آنها موجب برونرفت از پارهای از مشکلات و چالشهای یاد شده میشود. اما متأسفانه اهتمام لازم از سوی دستاندرکاران به برنامه چهارم و الزامات آن نمیشود حتی پارهای از مواد آن که نیاز به آییننامه اجرایی در سال اول برنامه داشته، از سوی مسؤولین مربوطه پیشنهاد و مصوب نشده و همچنان مغفول مانده. امروز کشور ایران اسلامی بخاطر داشتن استعدادهای درخشان در اکثر مسابقات بینالمللی گوی سبقت را از کشورهای رقیب، ربوده است. دستیابی جوانان ما به دانش هستهای، دستیابی به تولید سلولهای جنینی که تنها در سه کشور جهان وجود دارد، دسترسی به تولید سلولهای انسولین ساز، دسترسی به فناوری زیستی و زیستمحیطی و ریز فناوری و هوا و فضا، نمونههایی است که جوان ایرانی میتواند به علوم و فناوریهای پیشرفته روز دست یابد. متأسفانه با وجود اینهمه سرمایههای ارزشمند از نظر تولید صنعتی و علمی با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی داریم. این مسأله و دیدگاههای اقتصاد نفتی باعث شده که بسیاری از نخبگان ما که ایران را جایی برای ظهور و بروز افکار و ایدههای خود نمیبینند، به کشورهای نخبهپذیر مهاجرت کنند. علاوه بر ضایعات معنوی، خسارات مالی وارد شده از منظر مهاجرت نخبگان رقم بسیار درشتی را نشان میدهد که معادل فروش سالها نفت ایران است. (رئیس ـ آقای سعادت! یکدقیقه وقت دارید) در سال 2003 میلادی دانشگاه شانگهای چین پس از دو سال کار مداوم برای جمعآوری دادهها و اطلاعات قابل مقایسه از دانشگاههای مختلف در سراسر جهان با در نظر گرفتن شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها، جایزه نوبل، تعداد محققان پر استناد، مقالات منتشرشده در مجلات علمی و عملکرد تحقیقات هر محقق، اسامی (500) دانشگاه برتر جهان در آمریکا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه را بطور جداگانه رتبهبندی کرده است، اما متأسفانه دانشگاههای ما به رغم کسب رتبه (51) در تولید علم، در هیچیک از رتبهبندی دانشگاه شانگهای امتیاز کافی را بدست نیاورده اسـت. در اقتصاد مبتنی بر دانش بدلیل دانشبر شدن صنایع، باید تغییر نگرش در نظام آموزش عالی انجام شود. آموزش عالی یک صنعت است. فعالیتهای این صنعت بوسیله سه بازار متعامل یعنی خدمات آموزش عالی، سرمایه انسانی و اعتبارات سرمایه انسانی از یکسو و دولت از سوی دیگر سامان مییابد. دانشگاه یک بازار دانش سازمانیافته است، نه یک سازمان علمی ـ فرهنگی دیوانسالار. دانشجو مشتری دانش است نه یک فرد نابالغ واجبالتعلیم. اعضای هیأت علمی، سرمایهداران دانش و تولیدکنندگان و توزیعکنندگان دانش هستند نه کارمند دانشگاه. براستی ما که ادعای رتبه اولی در منطقه را داریم براساس چشمانداز در کجا قرار گرفتهایم؟ (رئیس ـ آقای سعادت وقتتان تمام است) یک لحظه! برای برونرفت از مشکلات و چالشهای نظام آموزش عالی و رسیدن به اهداف آن باید رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با رئیسان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در مردادماه جاری را عملیاتی کنیم. والسلام رئیس ـ تشکر میکنم از جنابعالی، مخصوصاً بجهت رعایت وقت. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای سبحانی بفرمایید. حسن سبحانی ـ بسمالله الرحمن الرحیم از جناب آقای مظفری نماینده محترم مردم شریف نیشابور که فرصت نطق خودشان را در اختیار اینجانب قرار دادند تشکر میکنم. شاید روزی نباشد که یادآوری طرحهای مجلس درخصوص نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و همچنین بازنشستگان و بررسی روند تحولات و توقعات ناشی از آنها، این حقیر را دچار ترس و وحشت ناشی از پیامدهای اجتماعی ـ اقتصادی اجرای مصوبات مرتبط با این دو مقوله نکند. آنچه دنبال میشد آن بود که کارکنان دولت در پوشش قوانین استخدامی متنوع و تحت عناوین مختلف، دریافتیهای متفاوتی دارند که فاقد مبانی منطقی است و عقل و انصاف حکم میکند که مجموعهای از برجستگان اداری، مالی، بودجهای، اقتصادی و اجتماعی که همگی در فهم نوع نظام اداری کشور و چگونگی تحول آن به وضعیتی که با آرمانهای نظام بوروکراتیک مورد نظر جمهوری اسلامی، هم از استعداد و ادراک درست و هم از قابلیت اعتماد بسیار بالا برخوردار باشند، با لحاظ دهها متغیر ذیمدخل در تعیین نوع دریافتیها، طرحی عادلانه دراندازند تا احساس تلخ ظلم از ذائقه کثیری از صدها هزار کارمند دولت و همچنین هزاران بازنشسته کشوری و لشکری جای خود را به شیرینی ناشی از قدرشناسی و عدالت دهد. اصلیترین نکته در این نگاه آن بود و هست که مجموعه فوقالاشاره در حجم وسیع دریافتیهای پرسنلی در بودجه عمومی دولت و همچنین شرکتهای دولتی و بانکها که متأسفانه همگی دچار عدم تقارن در توزیع میباشند از طریق درکی واقعی از وضعیت اسفبار ترکیب بودجه دولت و از روش شجاعانه جاری کردن انصاف با استفاده از منابع بشدت نامناسب توزیعشده فعلی و نه منابع جدید و با لحاظ تناسب کارآیی کارمند با دریافتیهای او، کار عظیم هماهنگی در پرداخت به کارکنان دولت را به سرمنزل مقصود برسانند. اما آنچه تا کنون عملی شده است آن است که دولت هشتم متأثر از فشارهای سیاسی نمایندگان نسبتاً زیادی از مجلس هفتم لایحه مدیریت خدمات کشوری و نه لایحه نظام هماهنگ پرداخت را که در حال و هوای «حکمرانی خوب» تهیه شده بود به مجلس شورای اسلامی تقدیم و مجلس نیز بدون توجه به ناسازگاری لایحه تقدیمی با لایحه مورد انتظار، با اشتیاق ویژه، وصول لایحهای را اعلام کرد که هم محتوای آن با محتوای موعود مطابقت نداشت و هم پاسخگویی به انتظارات کارکنان دولت را برعهده مجلس گذاشت. اکنون این لایحه معطوف به صلاحدید نمایندگان محترم در کمیسیونی مشترک و مستند به اصل (85) قانون اساسی در حال نهایی شدن است، اما تجربه قانونگذاری ما بر آن است که آن کار عظیم فراتر از توان این مجموعه کریم است و به همین دلیل بشدت نگران هستیم. ما نگران بار مالی صرفاً حدود (8) هزار میلیارد تومانی این لایحه فقط برای سال اول اجرای آن هستیم و از عواقب سوء آن برای نظام سیاسی کشور بیقراریم. ما نگرانیم که دولتی که فقط حقوق کارمندانش در بخش عمومی (5/1) برابر مالیات دریافتیاش در سال 86 باشد، چگونه میتواند امور مملکت را تمشیت مالی کند؟ نمایندگان محترم! حتی اگر دولت بتواند (60) درصد مخارج جاری خود را با استقراض و ارز نفتی و فقط (40) درصد آن را هم با مالیات تأمین کند، در آن صورت آثار زیانبار معطوف به افزایش در تقاضای ناشی از بار مالی مصوبهای که در راه است را چه نهادی بر عهده میگیرد؟ دولت نهم که اصولاً نقشی در تقدیم این لایحه نداشته است و البته حاضر هم نشده است با پسگیری لایحه از توسعه ابعاد فاجعه بکاهد یا مجلس هفتم که هم آن را طلبید و هم میخواهد آن را تصویب کند؟ ادراک ما این است که لایحه مجعول نظام به اصطلاح هماهنگ پرداخت در سایهروشن صلاحدیدهای سیاسی برخی از مجلسیها و در پرتو عافیتطلبی دولتیها در حال مبدل شدن به ابزاری خشن برای انتحار سیاسی مجلس هفتم و ورشکستگی مالی دولت نهم است. وکلای ملت! این دوراندیشی مشفقانه اما ناخوشایند را جدی بگیرید و تا فاجعه بروز نکرده اراده کنید که نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت با اصلاح در روش بررسی و با تصحیح در نحوه توزیع صرفاً منابع موجود مالی دولت ساماندهی و تعیین تکلیف شود. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای توسلیزاده بفرمایید. محمدناصر توسلیزاده ـ بسمالله الرحمن الرحیم «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدى للناس و بینات من الهدى و الفرقان» امیدواریم در این ایام شریف در ماه صیام و ماه قیام، به هدایتها و استفاده از بینات و به مرتبه فرقان و تقوا برسیم. در این وقت کوتاه به چند نکته اشاره میکنم: در تاریخ میخواندیم که استعمار برای غارت کشورهای جهان سوم دست به هر جنایتی میزند و هستی آنها را میچاپد و هر ملتی که در مقابلش ایستاد، بیرحمانه میکشد و از ابزار زر و زور و تزویر استفاده میکند و برای توسعه استکباریاش از سلاح، اقتصاد، سیاست، علم و دین استفاده میکند و برای مشروعیتبخشی مفاسد و جنایتها، از کشیشها و پاپها استفاده میکند. با پیشرفت تمدن، دانش و بیداری ملتها انتظار این بود که این مثلث شوم در زمان معاصر کارآیی نداشته باشد و رهبران دینی دیگر فریب نخواهند خورد. پس از جریان (11) سپتامبر و بدنبال تحقق این انتظار مردم بودم که متأسفانه مشاهده شد که این سناریوی شوم و حربه زنگزده دوباره رخ نمود و بوش جنگ صلیبی را مطرح کرد، برخی از کشورهای اروپایی تکرار کردند و فتنهای را که طراحی کرده بودند بنام تروریست و خشونت مطرح کردند و به بهانه مبارزه با تروریست، در مقام سرکوب و انتقام برآمدند و سرانجام آقای پاپ با اظهارنظر سفیهانهاش این سناریو را تکمیل کرد. باید گفت اگر شما امروز نمیتوانید پاسخگوی نیازهای جامعه باشید و شاهد ادبار نسل جوان و ملتها نسبت به شما و اقبال به اسلام (این مکتب مترقی) هستید، تحلیلها و اتهامات دروغ شما موجب تثبیت و توسعه این ادبار و اقبال میشود. مانند گذشته از اینکه شما آلت دست ابرقدرتها و زر و زور هستید، مردم بیشتر متنفر خواهند شد، زیرا حقایق بر ملا شده است و گذشته بشریت بارها بازخوانی شده است. وقتی تاریخ اسلام را میخوانیم میبینیم (70) غزوه و سریه در صدر اسلام تدافعی بوده است نه تهاجمی و کفار و مشرکین با حمله و حیله در مقام کشتن رسولالله و از بین بردن مسلمین بودهاند و دفاع یک امری معقول و مشروع است. اما پس از آن، توسعه اسلام در اروپا، در آفریقا، در آمریکا و در خاوردور یک امر طبیعی بوده است. اگر میلیونها مسلمان در خاوردور، مالزی، اندونزی و سایر کشورها وجود دارند، نتیجه حقگرایی و حقشناسی مردم بوده است، نه معلول خشونت و زور. جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسـانه زدنـد ولی از آقای پاپ میپرسیم آیا با این اتهامات جنایتهای شما را در طول تاریخ میتوان فراموش کرد؟ آیا جنگهای خونین اول و دوم را مگر شما و طرفداران کاتولیک راه نینداختند؟ مگر در (20) سال تجاوز و کشتار در جنگهای ویتنام شما در کنار خونآشامان ارتش آمریکا نبودید؟ مگر فرمانده جنگ در ژاپن و بمباران هیروشیما و ناکازاکی را با کشتن هزاران انسان بیگناه شما تقدیس نکردید؟ و خون مردم بیگناه در لبنان، در عراق و در افغانستان بدست مریدان شما ریخته نمیشود؟ بگذارید برای اشاره به گوشهای از خشونتهای پاپ و کلیسا از تاریخ ویلدورانت... (رئیس ـ آقای توسلیزاده وقتتان تمام است) اشاره کنم. در صفحات (349) و (351) چنین بیان میکند که طرق شکنجه در جاها و زمانهای مختلف متفاوت بوده است. من بدلیل محدودیت وقت فقط به آماری که در تاریخ ویلدورانت اشاره شده اشاره میکنم. بیان میکند که «شمار قربانیان از سال 1480 تا 1486 بالغ بر (8800) تن سوخته و (96) هزار و (494) تن محکوم به مجازاتهای دیگر میشوند. حرکت پاپ و برخی اصحاب کلیسا سبب شد هرکس از دین خدا و مذهب، خشونت و اختناق و استبداد را تلقی کند» و باید گفت که: زنـبـور کـندوی بیمـروت را گـوی باری چو عسل نمیدهی نیش نزن یکدقیقه اگر به من... رئیس ـ نمیشود، الان یکدقیقه هم گذشته است، تشکر میکنم، خیلی ممنون. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه (سلامالله علیها)، نظام هماهنگ پرداخت، هفته نیروی انتظامی و سالروز شهادت آیتالله صدوقی رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم امروز دهم ماه رمضان مقارن است با سالروز وفات بانوی بزرگوار اسلام حضرت خدیجه (علیهاسلام). فرصتی است برای ادای احترام به ساحت مقدس آن بانوی عزیز و توجه به نقش بیبدیل ایشان در تاریخ اسلام و در شکلگیری اسلام آن هم در روزهای تنهایی، غربت، بییاری و بییاوری رسول گرامی. باید همیشه در مقام ذکر خدمات حضرت خدیجه بیاد بیاوریم روزی که در زیر این آسمان غیر از پیامبر گرامی اسلام، هیچ مسلمان دیگری وجود نداشت، این حضرت خدیجه بود که در کنار علی (علیهالسلام) با ایمان به خدای اسلام و با اعتقاد به وحی الهی پیامبر را تنها نگذاشت و با همه وجود و همه توان از آن حضرت و از دین اسلام پشتیبانی کرد. ما درود و سلام به روح مقدس حضرت خدیجه (علیهاسلام) میفرستیم و عرض میکنیم که اگر امروز (5/1) میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد، این همه به برکت مجاهدت مجاهدان صدر اسلام و در رأس آنها شخصیتهایی مانند حضرت خدیجه و حضرت علی (علیهمالسلام) است. متأسفانه توجه به حضرت خدیجه (علیهاسلام) در جامعه ما تناسبی با مقام ایشان ندارد، امیدواریم جبران شود. نکته دیگری که خدمت همکاران محترم عرض میکنم، اشارهای به نگرانیهایی است که درباره لایحه مدیریت خدمات کشوری و نظام پرداخت هماهنگ وجود دارد. ما میدانیم که مسأله نظام پرداخت هماهنگ یکی از مسایل مهم کشور ماست. هم از نظر اسلامی و عدالت اجتماعی و هم از نظر اقتصادی و سیاسی مسأله خطیر و حساسی است. این لایحه با همه ابعاد آن مدتی است در کمیسیون مشترک بر طبق اصل (85) در دست بررسی است. اخیراً در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی سیاستهای کلی مربوط به نظام اداری کشور در دستور کار قرار گرفته. جلسه اخیر مجمع که شنبه همین هفته برگزار شد به این موضوع اختصاص داشت و مجمع به تازگی وارد این بحث شده. ما از همکاران خودمان در کمیسیون مشترک که عهدهدار بررسی این امر هستند خواستهایم که بررسیهای خودشان را چنان تنظیم کنند که بتوانند قبل از نهایی کردن این لایحه، از سیاستهای کلی نظام اداری کشور که پس از مجمع میباید به تأیید مقام معظم رهبری برسد مطلع شوند. یعنی فرصت خوبی است که کمیسیون مشترک قبل از تأیید این سیاستها از سوی مقام معظم رهبری عجله نکنند و در واقع این دو امر مهم با یکدیگر هماهنگ باشد. دوستان ما هم در کمیسیون مشترک به این معنای مهم توجه خواهند کرد. علاوه بر این، نگرانیهایی که بعضی از همکاران در باب بار مالی ناشی از نظام پرداخت هماهنگ ابراز میکنند، نگرانیهای مهمی است که مورد توجه دولت و رؤسای قوا قرار دارد، برای آنکه پیامدهای ناشی از این امر هم معقول و منطقی باشد، چارهاندیشیهایی شده که اعضای کمیسیون در جریان آن قرار گرفتهاند و این چارهاندیشیها بصورت همکاری بین مجلس و دولت قرار است که آغاز بشود. این را هم از باب اطلاع نمایندگان محترم عرض کردم. علاوه بر این اشارهای میکنم به هفته نیروی انتظامی و این هفته را به همه فرماندهان، مدیران، افسران، درجهداران و سربازان این نیرو در سراسر کشور از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبریک عرض میکنم و تأکید میکنم که نیروی انتظامی بارزترین جلوه حاکمیت در جامعه است و مردم با مشاهده پلیس جدی و وظیفهشناس و با اخلاق که در همه جا حضور داشته باشد، نه تنها احساس امنیت فردی میکنند، بلکه اعتمادی به حضور حاکمیت پیدا میکنند. خوشبختانه نیروی انتظامی روزبهروز بهتر میشود و ما شاهد تحولات مثبت در این نیرو چه از حیث تجهیزات و چه از حیث کارآمدی و رابطه با مردم و اخلاق هستیم و برای این نیرو آرزوی موفقیت میکنیم. به روح شهدای این نیرو مخصوصاً شهدایی که در شرارتهای شرق کشور به شهادت رسیدهاند طلب علو درجات میکنیم. سالروز شهادت شهید محراب آیتالله صدوقی را که دهم رمضان است گرامی میداریم. مقام آن روحانی انقلابی با ایمان و متقی را در انقلاب و در کل ایران و نقش ایشان را در استان متدین یزد فراموش نمیکنیم و از طرف همه نمایندگان مجلس بویژه مجمع نمایندگان استان یزد سالروز شهادت آن روحانی بزرگوار را تبریک و تسلیت عرض میکنیم. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات کتبی نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای غلامرضا کرمی نماینده محترم کرمان و راور به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تأمین پزشک جراحی عمومی و ارتوپدی و ایجاد بخش تروما برای بیمارستان علیابن ابیطالب شهرستان راور با توجه به تردد و تصادفات متعدد جاده ترانزیتی و زیارتی کرمان ـ مشهد. ـ آقای علیاکبر ناصری نماینده محترم بابل به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تجدید نظر در تغییر ساعات کار بانکها و رفع مشکل ایجاد شده در شهرستانها. ـ آقای محمد کریمیان نماینده محترم سردشت و پیرانشهر به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص رسیدگی به علت کوتاهی بانک کشاورزی در تأسیس و راهاندازی شعبه بانکی شهر گردکشانه از توابع شهرستان پیرانشهر. ـ آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص تسریع در انجام وعدههای مکرر مسؤولان قبلی و انجام مطالعه احداث دانشکده شهرستان بهار طبق مصوبه هیأت دولت. به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص تسریع در سازماندهی بومی فرهنگیان و اولویت در استخدام و بکارگیری داوطلبان بومی و جایگزینی با معلمان غیربومی در شهرستان بهار و کبودرآهنگ بخصوص بخشهای گلتپه و شیرینسو. ـ آقای مصطفی مطورزاده نماینده محترم خرمشهر به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی به مشکلات مسافران دریایی در پایانه بندر خرمشهر. ـ آقای غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود و چاراویماق به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در آسفالت بخشهای نظرکهریزی، ملاجیق، ولیکندی، مغامیر، بیککندی، آغبلاغ، میهماندیزج، قرهآغاج، گلی، قرهآغاج و آغزیارت. به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در شروع طرحهای گازرسانی روستایی بخش نظرکهریزی. ـ آقای محمدعلی حیدریشلمانی نماینده محترم لنگرود به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به وضعیت (400) شرکت غیردولتی که بودجه دولتی دریافت نمودهاند و وضعیت مالی آنها مشخص نیست. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم بازرگانی درخصوص لزوم لغو قیمت جدید نان در استان یزد و تعیین نرخ مناسبتر و رفع نارضایتی مردم. ـ آقایان: علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات، موسی قربانی نماینده محترم قائنات، مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد و خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص اعلام علت عدم پرداخت وام دانشجویان با توجه به گذشت بیش از ششماه از سال 85. ـ آقای بهمن محمدی نماینده محترم فریدن، فریدونشهر و چادگان به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص اعلام علت پرداخت وام مسکن (10) میلیون تومانی برای خرید خانه در شهرکهای اطراف شهرهای بزرگ و عدم پرداخت این وام به خریداران خانه در شهرهای کوچک و شهرستانها.به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص اعلام علت عدم پرداخت مطالبات سال 84 فرهنگیان استان اصفهان بخصوص حق محرومیت شهرستانهای محروم. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص پیگیری و تسریع در طرحهای آموزشی، اداری و پرورشی شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل. به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص نظارت بر توزیع اعتبارات بخش کشاورزی در استانها و رعایت مزیت و عدالت توزیع در شهرستانها. ـ خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در راهاندازی جایگاههای پمپبنزین تعطیل شده در سطح شهرستان تبریز. ـ آقایان: سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز و جهانبخش محبینیا نماینده محترم میاندوآب، تکاب و شاهیندژ به وزیر محترم نفت درخصوص رسیدگی به علت تأخیر و لزوم ارائه اساسنامههای شرکتهای ملی نفت و گاز و صنایع پتروشیمی با توجه به قانون بودجه سالهای 84 و 85 مجلس شورای اسلامی. ـ آقای مسعود امینی نماینده محترم نیریز و استهبان به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در اتمام (4) کیلومتر باقیمانده از جاده نیریز به ارسنجان فارس بعد از گذشت (14) سال از شروع آن. به وزیر محترم نیرو درخصوص لزوم تعیین، اعلام و اعمال حقآبه دریاچههای بختگان و طشک از رودخانههای کر و سیوند. ـ آقایان: قدرتالله علیخانی نماینده محترم بوئینزهرا و آوج، ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل، هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان، پیمان فروزش نماینده محترم زاهدان، حسن زمانی نماینده محترم ملایر، مرتضی فضلعلی نماینده محترم تویسرکان، علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد و سیدمحمود مدنیبجستانی نماینده محترم گناباد به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به کاهش و تعدیل نرخ بیمه محصولات کشاورزی حسب ازدیاد غیرقانونی و نامناسب بودن با درآمد کشاورزان و رفع رنج و اذیت آنان. ـ آقای حسین اسلامی نماینده محترم ساوه و زرندیه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص اصلاح اتوبان تهران ـ ساوه بمنظور جلوگیری از تصادف خودروها. 6 ـ تصویب لایحه یکفوریتی اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1385 کل کشور بمنظور اختصاص (2) درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استانهای نفتخیز و گازخیز و شهرستانهای محروم کشور رئیس ـ آقای حاجیبابایی وارد دستور شوید. منشی (حاجیبابایی) ـ اولین دستورمان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه است. شور اول مصوب شد، الان به پیشنهادات نمایندگان محترم و کمیسیونها میپردازیم. همانطور که استحضار دارید براساس ماده (155) ما به ترتیب جایگزین کل را مطرح میکنیم، بعد حذف کل، حذف جزء و الی آخر. با توجه به اینکه ما تعدادی (پیشنهاد) جایگزین (هم افراد و هم کمیسیونها) داریم، اول کمیسیونها را مطرح میکنیم. کمیسیون عمران پیشنهاد جایگزینی دارد که درواقع دو تغییر در این کلیات بوجود آمده است. یکنفر از عزیزان مطرح بفرمایند. آقای مؤیدی بفرماییـد. علی مؤیدی (مخبر کمیسیون عمران) ـ بسمالله الرحمن الرحیم با عرض خسته نباشید به همکاران عزیز. جایگزینی که در ارتباط با این بحث تقدیم عزیزان میشود، یکی بحث نسبت است که در آن لایحه پیشنهادی (2) درصد فروش از درآمد حاصل از نفت خام و گاز طبیعی که در این لایحه بصورت دوسوم و یکسوم به مناطق نفتخیز و شهرستانهای محروم اختصاص پیدا کرده... مفتح ـ این جایگزین نیست، اصلاح است. منشی (حاجیبابایی) ـ آقای رئیس! عذر میخواهم، ببینید! کمیسیون عمران پیشنهاد داده که عیناً آنچه که کل است با دو تغییر، این را باید اینجا مطرح کنیم دیگر... ندیمی ـ اینکه کل نیست، این اصلاح عددی دارد. منشی (حاجیبابایی) ـ «کل» است، «اصلاحی» نیست، درواقع کلیاتی است که دو تغییر دارد... رئیس ـ آقای حاجیبابایی توضیح بدهند. منشی (حاجیبابایی) ـ عزیزان عنایت کنند کمیسیون عمران پیشنهادی که داده نوشته عیناً به تصویب رسید یعنی پیشنهاد ما این است با این دو تغییری که اینجاست. چون دو تغییر دارد درواقع میخواهند پیشنهادشان را مطرح کنند که جایگزین کل بشود. مفتح ـ آقای دکتر! این اصلاح جزئی است. رئیس ـ آقای حاجیبابایی بنظر میرسد اگر یک پیشنهادی دادند با دو تغییر، درواقع این دو تغییر است. هرکسی که تغییر میدهد میخواهد بعد از اینکه آن تغییر اعمال شد کل آنرا بجای آن بگذارد. نه، این بنظر بنده چون تغییر اساسی نیست اجازه بدهید از این بگذریم، آن مواردی که اینها پیشنهاد تغییر دارند در موقعی که به تغییرات جزئی میرسیم آنجا بگذاریم. برای اینکه شبهه هم نباشد اینکار... بالاخره مطرح میکنیم فقط موقع آن فرق میکند. منشی (حاجیبابایی) ـ آقای عباسی بعنوان طراح بفرمایید. محمد عباسی ـ بسم الله الرحمن الرحیم با تشکر از همه همکاران محترم که دی