بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و چهل و هشتم 29 مرداد مـاه 1385 هجریشمسی (248) 25 رجبالمرجب 1427 هجریقمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: عطاءالله حکیمی، سیدمحمدمهدی پورفاطمی، علی عسکری و حسن نوعیاقدم.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم (علیهالسلام)، کودتای ننگین (28) مرداد و اقدام هوشمندانه انجمن کلیمیان تهران.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولین اجرایی کشور.6 ـ تذکر آییننامهای آقایان: اکبر اعلمی و محمدعلی مقنیان نمایندگان محترم تبریز و بیجار.7 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس (جهت تأمیننظر شورای محترم نگهبان).8 ـ تصویب تقاضای تغییر دستور جهت رسیدگی به لایحه جامع خدماترسانی به ایثارگران.9 ـ تصویب طرح یکفوریتی استفساریه بند «الف» ماده (139) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جزء (1) بند «ب» ماده (1) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.10 ـ تصویب طرح یکفوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی.11 ـ رد لایحه تشکیل نهاد داوری.12 ـ بحث و بررسی درخصوص کلیات لایحه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان.13 ـ طرح سؤال آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان از آقای باقریلنکرانی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه.14 ـ اعلام وصول (2) فقره سؤال.15 ـ قرائت نامه نمایندگان محترم مجلس به محضر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقدیر و تشکر از دوراندیشی و ارشادات مؤثر ایشان در پیروزی حزبالله لبنان.16 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.17 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 206 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و چهل و هشتم روز یکشنبه بیست و نهم مردادماه 1385 هجریشمسی مطابق با بیست و پنجم رجب 1427 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 2 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح یک فوریتی استفساریه بند «الف» ماده (139) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جزء (1) بند «ب» ماده (1) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 3 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح یک فوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی. 4 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه تشکیل نهاد داوری. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان. 6 ـ سؤال آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 24 ـ 21 از سوره مبارکه «احزاب» توسط قاری محترم آقای مهدی قرهشیخلو تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیملَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً * وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إِیماناً وَ تَسْلِیماً * مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً * لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقِینَ إِنْ شاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحِیماً *(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاری محترم آقای قره شیخلو تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: عطاءالله حکیمی، سیدمحمدمهدی پورفاطمی، علی عسکری و حسن نوعیاقدم رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: ـ جناب آقای عطاءالله حکیمی نماینده محترم رودبار. ـ جناب آقای سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات. ـ جناب آقای حسن نوعیاقدم نماینده محترم اردبیل، نیر و نمین. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) آقای حکیمی بفرمایید. عطاءالله حکیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم سلام و عرض ادب دارم حضور مقام معظم رهبری، ملت رشید ایران بویژه شما همکاران گرامی. در ابتداء سالروز شهادت هفتمین امام شیعیان، حضرت امام موسیبنجعفر (علیهالسلام) را به امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)، فرزند بزرگوار ایشان امام هشتم شیعیان حضرت امام رضا (علیهالسلام)، مقام معظم رهبری و همه مسلمین جهان بویژه هموطنان عزیز تسلیت عرض مینمایم و سپاس خدای را که افتخار عزت ما در سایه اطاعت از او و در راه بندگی و طاعت او در نظام ولایتمدار و مقدس جمهوری اسلامی تجلی یافته است و حمد بیکران او را که وعده نصر الهی را در راه مبارزه با جهل و شرک و ریا و تحریف و توسعهطلبی را در این زمان تحقق بخشید و حزب خود را که همیشه پیروز است یاری نمود. امروز که ملتهای دنیا بویژه مسلمانان جهان به قدرت مقابله و ایستادگی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی اذعان کرده و برآن مباهات میکنند. افتخار میکنم که شادمانی خود را از پیروزی حزبالله، این شاگردان مکتب امام حسین (علیهالسلام) در مقابل زیادهخواهیهای دشمنان دین و دنیای ملتها ابراز دارم و اعلام کنم که نه تنها حزبالله، لبنان را حیاتی دوباره داد بلکه مسلمین را به قدرت ایمان خود آشنا نمود و این القاء دیرینه قدرتمندی اسرائیل و آمریکا را به چالش کشید و سخنان سیدحسن نصرالله این فرزند مبارز اسلام را که خانه اسرائیل را سستتر از عنکبوت نامید متجلی ساخت و از طرف دیگر اقتدار دیانت را بر قدرت سلاح عیان نمود. در این برهه بیش از همه، ملت مسلمان و دولت ایران باید برخود ببالد که نه تنها انقلاب را به جهان صادر بلکه اقتدار ملی خویش را بیش از پیش به رخ جهانیان نمایان کرده است. ایران اسلامی امروز مقتدرتر از گذشته، راه توسعه و پیشرفت را با وجود همه موانع طی میکند. خیال فتنهانگیزیهای دشمنان به کابوس و نااهلان داخلی به حیرت و ناسپاسان به حسرت مبدل گشته است. در این برهه آنچه بیش از همه ضروری است حفظ انسجام ملی، مغرور نشدن به فرصتهای بدست آمده و اتکاء به قدرت لایزال الهی است. دل و جان مردم و مسؤولین بدان پایبند باشد تا همگرایی سیاسی و اعتقادی خود را در راستای پیشرفت علنیتر سازند و بیش از همه نمایندگان محترم مردم در این رهگذر حساس، مسؤول خواهند بود و این حساسیتها باید در سطح کشوری، استانی و حوزه انتخابیه به اشکال گوناگون نمایان باشد. همچنین اگرچه تلاش دولتهای گذشته بخصوص دولت فعلی قابلتقدیر است اما باید اذعان کرد مشکلات جدی نیز در داخل داریم که اگر برنامهریزی منظم و همه جانبهای انجام نگیرد مطمئناً مشکلساز خواهد شد. اتکاء بیش از حد به درآمد نفت، کسری بودجه، ضعف رشد اقتصادی در بخشهای مختلف غیرنفتی بخصوص تولید و صنعت، رشد بیش از حد نقدینگی بخش خصوصی و احتمال افزایش تورم و در نتیجه افزایش بیکاری جوانان دغدغه اصلی ملت است و دولت میبایست با ایجاد زیرساختهای مناسب برای حضور بخش خصوصی در عرصه کشور بخصوص بخش صنعت و تولید کشور ضمن هدایت سرمایههای بخش خصوصی در راستای توسعه اقتصادی، زمینه را برای مهار تورم و اشتغال نسل جوان فراهم نماید. سرمه سبز کشیده شده بر چشمان چروکیده گیلان اگرچه آنرا از بسیاری از خدمات و امکانات محروم ساخته لیکن به یمن دگرگونیها و تغییرات در عرصههای گوناگون مدیریتی، حس امیدواری مردم گیلان تقویت گشته و به آینده توسعه استانی خود دل بستهاند. لذا امیدواریم که هیأت محترم دولت و جناب آقای رئیسجمهور ضمن سفر به گیلان به دغدغه اصلی مردم گیلان توجه جدی داشته باشند. با وجود آنهمه نیازهای اساسی استان مثل راهآهن که فقط (3) درصد پیشرفت فیزیکی داشته، آزادراه رشت ـ قزوین که قرار بود تا پایان سال 84 به بهرهبرداری برسد هنوز به نیمههای راه نرسیده است. منطقه آزاد انزلی هنوز در پیچ و خم اداری غوطهور است و سه محصول استراتژیک گیلان یعنی شیلات و برنج و چای علیرغم همه فعالیتها در وادی سردرگمی است و محصول زیتون نیز با هجوم آفت مگس زیتون در معرض نابودی است. همچنین عمران و توسعه شهرهای گیلان سخت دستخوش بازیهای اداری و نابسامانیهای مدیریتی است. در حوزه انتخابیه اینجانب یعنی شهرستان رودبار بسیاری از بحرانهای گذشته بواسطه مدیریت جدید شهرستان حل و فصل شده و امیدوارم با عنایت دولت محترم بتوانیم پاسخگوی نیازهای اساسی مردم باشیم. درخصوص حل مشکل معدن سنگرود با داشتن (618) نفر کارگر و مشکلاتی که بیش از (20) ماه بطول انجامید سرانجام با عنایت رئیسجمهور محترم، مساعدت وزیر محترم صنایع و معاونین محترم، تلاش استاندار محترم و معاونین و مسؤولین استان و همچنین فرماندار و مسؤولین شهرستان خوشبختانه به سرانجام خوبی رسید و سرانجام به دولت بازگشت، لذا لازم است که از همه عزیزان صمیمانه سپاسگزاری نمایم. همچنین عدم همنوایی شاخصهای سازمان مدیریت و برنامهریزی با نیازهای شهرستان و ضعف بنیه مالی ادارات شهرستانی و پراکندگی جغرافیایی سبب شده است بودجه لازم برای طرحهای عمرانی شهرستان بهیچوجه کفایت اداره شهرستان را نداشته باشد. باستانی بودن شهرستان با سابقه بیش از (6) هزار ساله نیاز ضروری به طرحهای گردشگری را ایجاب نموده ولی در این زمینه موانع عدیده منابع طبیعی و محیط زیست مانع از اجرای آنهاست. پرحادثهترین جاده کشور در این شهرستان قرار دارد درحالیکه ایجاد یک مرکز ترومای منطقهای در رودبار میتواند جان صدها نفر را نجات دهد، لذا از وزیر محترم بهداشت میخواهم عنایت ویژهای در این راستا داشته باشند. آثار زلزله در بخشهای زیربنایی بواسطه تبعیض در بازسازی و نیز عدم نظارت صحیح سبب شده است که هم کیفیت مصالح و امکانات بازسازی در حد پایین قرار داشته و هم نیازمند بازسازی مجدد باشد و در این راستا بودجههای جاری استان جوابگوی این نیازها نیست و نیازمند بودجه ویژه دولت است و عنایت مجلس محترم را نیز میطلبد. لذا استدعا دارم که به شهرستان رودبار و شهرستانهای مشابه عنایت و توجه ویژهای بشود. هزینه عمرانی در این شهرستان با شهرستانهای استان متفاوت بوده و این درحالی است که علیرغم برخورداری از شاخصهای محرومیت، تسهیلات مناطق محروم آن حذف شده است. لذا از جناب آقای دکتر رهبر معاونت محترم رئیسجمهور و ریاست سازمان مدیریت و برنامهریزی میخواهم به این شهرستان محروم عنایت ویژه داشته باشند. وضعیت راهها با گستردهترین شبکه راههای استانی وضعیت بسیار اسفناکی داشته و امیدوارم وزیر محترم راه به وعده خویش مبنی بر توجه جدی به راه شهرستان عمل نماید. بخش آبرسانی شهری بدلیل کمبود منابع مالی با بحران مواجه بوده و برای رساندن به وضعیت شکل عادی نیازمند (15) میلیارد تومان اعتبار است. در حوزه گازرسانی (97) درصد روستاهای شهرستان و (25) درصد حوزههای شهری فاقد گاز بوده که عنایت ویژه دولت را میطلبد. در بخش صنعت تنها شهرستانی است که بهترین موقعیت توسعه صنعتی را در گیلان داشته و امیدوارم که منطقه ویژه اقتصادی رودبار که ریاست محترم جمهور دستور اجرای آنرا صادر فرمودند عملیاتی بشود. مردم شهر رودبار درسال 81 از زبان رئیسجمهور وقت، جناب آقای خاتمی وعده بخش شدن لوشان را شنیدند و جناب آقای احمدینژاد نیز دستور اجرایی آنرا صادر نمودند. امیدوارم وزیر محترم کشور مساعدت لازم را درخصوص تبدیل لوشان به بخش و نیز تبدیل شهرهای رستمآباد و منجیل با قدمتی چندصدساله به بخش را داشته باشند. (رئیس ـ آقای حکیمی! یک دقیقه وقت دارید، هرچه میخواهد دل تنگت بگو!) یک دقیقه از وقت باقیمانده را به آقای نوعیاقدم میخواهم تقدیم کنم و پنج دقیقه هم از آقای فرهنگی وقت گرفت (رئیس ـ یعنی شانزده دقیقه میخواهید صحبت کنید؟) آقای دکتر نوعیاقدم، پنج دقیقه از فرهنگی وقت گرفتند، یک دقیقه هم از من خواستند من تقدیمشان میکنم. (رئیس ـ نه یک دقیقه نمیشود، یک دقیقه قابل رد و بدل نیست) یکی از مشکلات اساسی کشور بنظر میرسد که بحث قانونگذاری باشد. من از رئیس محترم مجلس و همکاران گرامی اجازه میخواهم پیشنهادی را در اینخصوص عرض کنم. بنظر میرسد که مجلس از مسیر اصلی خود یعنی بحث قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون تاحدودی منحرف شده، لذا پیشنهاد میکنم که ما در کشور یک پارلمان ملی داشته باشیم و یک مجلس ملی داشته باشیم که فقط وظیفهاش قانونگذاری باشد و به امورات دیگر کشور نپردازد و در کنار آن در مراکز استانها یک پارلمان و مجلس محلی داشته باشیم که وظیفه فعلی مجلس را در ارتباط با مسائل محلی و استانی و نظارت بر اجرای قانون بعهده داشته باشد. والسلام علیکم و رحمه الله رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ ناطق بعدی آقای پورفاطمی هستند، بفرمایید. سیدمحمدمهدی پورفاطمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم شهادت امام موسیبنجعفر را ابتداء به پیشگاه بقیهالله الاعظم (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) به مقام معظم رهبری، همه مراجع تقلید عظام تسلیت عرض میکنم. در مطلع سخن پیروزی حماسی و غرورآفرین حزبالله بر دشمن خصم زبون اسرائیل را به مقام معظم رهبری تبریک گفته و بررزمندگان این حماسه و رهبر شجاع و فهیم آن سیدحسننصرالله درود میفرستم. در این فرصت کوتاه تلاش میکنم دیدگاهها و نقطهنظرات خود را در سه بخش تقدیم همکاران ارجمند و ملت بزرگوار ایران اسلامی نمایم: آنچه امروز در شرایط دشوار جهانی برای ما اهمیت حیاتی دارد حفظ ثبات داخلی و خارجی و صیانت از وجهه و اعتبار بینالمللی ایران عزیز است. همان چیزی که در دولت گذشته بخوبی مورد اهتمام خاتمی و دولت محترم اصلاحات بود. خاتمی با رویکرد مدبرانه و حکیمانه خود توانست کشور و جهان را به باور مثبتی از ایران رهنمون سازد. براساس اصول عزت و حکمت و مصلحت که موردنظر مقام معظم رهبری میباشد جایگاه و منزلت جهانی را ارتقاء دهد. انتظار میرفت دولت کنونی نیز در حفظ آن دستاوردهای درخشان اهتمام ورزد که متأسفانه کمتوجهی به این امر جز خسران ملی ثمری در برنداشته است. پیشنهاد میشود سیاست تنشزدایی بصورت پررنگ سرلوحه کار دولت محترم قرار بگیرد و تجدیدنظر اساسی در شیوه فعلی معمول گردد. چرا که متأسفانه سیاست خارجی کنونی، کشور را به سمت انزوای بیشتر به پیش میراند. فرار سرمایهها بعلت عدم ثبات و امنیت اقتصادی و سقوط اغلب شاخصهای بورس، اکنون مهمترین نگرانی بخشهای اقتصادی و آگاهان سیاسی است. نامساعد شدن فضای سرمایهگذاری در ایران و خروج میلیاردها دلار سرمایه از کشور و بدنبال آن افزایش ریسک سرمایهگذاری و افزایش تعرفههای بازرگانی از هیچ منطقی برخوردار نیست. بطور مثال افزایش قیمت کالاهای اساسی و تعیینکننده مانند آهن و سیمان ناشی از فقدان سیاستگذاری و برنامهریزی در رفتار اقتصادی و سیاسی دولت است درحالیکه هدف سازمان تجارت جهانی کاهش و بحداقل رساندن موانع تجاری و تعرفههای گمرکی میان کشورهاست. دولت محترم به عقیده اغلب صاحبنظران اقتصادی هیچ برنامه مشخص و زیربنایی برای برونرفت از مشکلات اقتصادی و مهار قیمتها را ندارد. متأسفانه مصرفکنندگان و قشر آسیبپذیر در کشور ما بسیار مظلوم واقع شدهاند و سازوکار خاصی برای حمایت از حقوق آنان تعریف نشده است. منتقدانی که با فشار بر دولت خاتمی در برابر افزایش قیمت مرغ و تخممرغ دولت را محکوم به سقوط میدانستند امروز در مقابل افزایش شدید قیمتها سکوت کردهاند و چشم خود را در برابر اینهمه گرانی بستهاند. امروز تنها قیمت بخشی از خدمات دولتی ثابت مانده است و اغلب نیازها و مایحتاج مردم به قیمت گران عرضه میشود. با وجود این گرانیهای آشکار، آقای رئیسجمهور در گزارش عملکرد دولت در رسانه ملی، همه این گرانیها را انکار میکند و آنرا ساخته و پرداخته ذهن مخالفان دولت میداند و بعنوان موج دروغین گرانی از آن یاد میکند. اگر رئیسجمهور با بدیهیترین مشکل معیشتی مردم که همانا گرانی است آشنایی ندارد این سفرها و حضور در میان مردم به چه کار میآید؟ آنچه مشهود است اینکه در زندگی مردم، تورم بعنوان یکی از واقعیتهای عینی وجود دارد و مردم هنوز از اشتغالزایی و رفع مشکلات اقتصادی، شعار محوری دولت نهم در زندگی خود چیزی را لمس نکردهاند. اینکه برای رفع موقتی مسایل اقتصادی فوراً به سراغ صندوق ذخیره ارزی برویم و از آن بیحساب و کتاب پول برداشت کنیم هنر محسوب نمیشود. مسلماً پیامد استمرار چنین وضعیتی در درازمدت باعث تورم، رشد نقدینگی و عقبماندگی بیشتر کشور در عرصههای جهانی و تداوم فقر و نابرابری و محرومیت در عرصه داخلی خواهد شد. شیوهای که به تعبیر برخی از اقتصاددانان از آن بعنوان اقتصاد توزیعی یاد میشود. فروش نفت ارزان قیمت به کشورهای فقیر این روزها وزیر نفت به دستور رئیسجمهور محترم در حال پیگیری آن است، براستی از کدام منطق و پشتوانه فکری، اقتصادی برخوردار است؟ آیا کشوری که با (5/7) میلیون نفر جمعیت زیرخطر فقر، خود با مشکلات عدیده و اولیه اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم میکند، حراج ثروت و سرمایه ملی امری مقبول و منطقی است؟ هیچ فرد و مقامی حق ندارد سرمایههای ملی کشور را حراج نماید. این نفت به مثابه همان چراغی است که به خانه بیشتر رواست تا به مسجد. از یاد نبریم دولت قرار بود نفت را بر سر سفرههای مردم خودمان بیاورد نه سر سفرههای دیگران که از اول عاجز مانده است و به دیگری پرداخته است. از زمان روی کار آمدن دولت جدید و انتصاب استاندار بوشهر تا کنون بیش از (90) درصد مدیران کل و رؤسای ادارات و سازمانهای دولتی عزل و نصب گردیدهاند که این حرکت در قلع و قمع مدیران بیسابقه است. از رئیسجمهور محترم میپرسم آیا شما استانداری را برای استان فرستادهاید که بدون رعایت هیچ معیار و ملاکی و بدون عنایت به مقتضیات استانی بجای پرداختن به امور زیربنایی استان فقط بدنبال عزل و نصب مدیران باشد؟ آیا تضمینی وجود دارد اینگونه رفتارهای حذفی شما را در رسیدن به اهداف و شعارهایی که ریشه در اعتقادات مذهبی مردم داشته و عملی نشدن آن به اعتقادات دینی مردم آسیب میرساند کمک کند؟ آیا بکارگیری افراد بیتجربه و صرفاً موجسوار میتواند شما را در امر تحقق بخشیدن به شعارهای عدالتمحوری و مهرورزی یاری نماید؟ جای بسی تأسف است که این عزل و نصبهای فلهای را نیز عدهای شناخته شده در جهت بکارگماردن دوستان بر اساس توصیههای افراد خاص برای استاندار محترم دیکته مینمایند. کار بجایی رسیده است که حتی کسانیکه در انتخابات ریاستجمهوری فعالیتی در حد پوستر چسباندن و پلاکارد داشتند امروز مدعی متصدی پستهای مدیریتی مهم شدهاند که در بسیاری از موارد، گزینش مدیران جدید براساس چه تخصص و کارآمدی است؟ در اینجا از وزیر محترم کشور میخواهم هیأتی را برای بررسی نوع گزینش و عزل و نصبهای استان اعزام و گزارش آنرا در هیأت دولت قرائت نمایند. جناب آقای رئیسجمهور در ششمین سفر استانی خود در بهمن 84 به استان بوشهر سفر کرد و حاصل آن (73) مصوبه بود که تاکنون برای افکار عمومی استان حتی مسؤولان مشخص نیست که کدامیک از مصوبات اجراء شده است در حالیکه به عقیده کارشناسان نه تنها بسیاری از این مصوبات، سازوکار اجرایی و قابلیتهای عملیاتی شدن ندارد بلکه هیأت دولت در سفر استانی همان مصوبات ملی و استانی را که در بودجه سنواتی و در برنامه چهارم توسعه قرار دارد بهتصویب میرساند و بنام مصوبات استانی از آن نام میبرد. بنظر میرسد هدف اصلی این سفر فقط القاء این مفهوم است که دستاوردها و فعالیتهای نظام به رئیسجمهور محترم ختم شود. اینک بعنوان نماینده مردم برای یادآوری و فراموش نکردن بخشی از مصوبات اجرایی نشده سفر رئیسجمهور محترم به استان بوشهر به اجمال اشاره میکنم: ـ گازرسانی به شهرستانهای استان بویژه شهرستانهای دشتی و تنگستان. ـ احداث پارکهای تفریحی در شهرستانهای دشتی و تنگستان. ـ اولویت اشتغال نیروهای بومی استان در پروژههای نفت طبق نظر رئیسجمهور (50) درصد آن باید نیروهای بومی در آنجا مشغول شوند که متأسفانه امروز شاهد این نیستیم. از رئیسجمهور محترم میخواهم در راستای دفاع از گفتههای خود هیأتی به استان اعزام و اجرایی شدن این دستورات را پیگیری نمایند. ـ کاهش تعرفههای برق و حل مشکل قطعی برق و نوسانات آن. ـ ساخت مسکن ارزانقیمت برای زوجهای جوان. ـ تجهیز بیمارستان (96) تختخوابی خورموج و تکمیل بیمارستان اهرم. ـ تهیه (1000) نوع تجهیزات پزشکی موردنیاز مراکز درمانی استان. ـ احداث راهآهن فراشبند ـ اهرم. ـ ایجاد بازارچه مرزی در شهر دلوار و لاورساحلی. ـ ارتقاء دفاتر گمرکی استان بوشهر. ـ احداث گمرک در لاور ساحلی و بندر امام حسن. ـ اختصاص (30) میلیارد دلار اعتبار ارزی برای بازسازی بافتهای فرسوده شهرستانها. ـ احیاء و بازسازی سایتهای پرورش میگو. ـ اختصاص (10) میلیارد تومان وام قرضالحسنه برای احداث (2) هزار واحد مسکونی و احداث حداقل یک مجموعه ورزشی از محل اعتبارات تربیتبدنی و وزارت نفت در تمامی شهرستانهای استان که تا این لحظه... (رئیس ـ آقای پورفاطمی! سی ثانیه فرصت دارید) حتی کلنگ یک مجموعه نیز به زمین زده نشده است. من یکسری از صحبتهایم را به روزنامه میدهم، با عرض معذرت، یک دقیقه به من اجازه بدهید. حدود یک چهارم درآمد دولت در برنامه توسعه اقتصادی از استان بوشهر تأمین میشود اما مردم استان از این خوان گسترده، حظ و بهرهای اندک دارند. این مردم درحقیقت مانند ثروتمندانی هستند که زندگی بسیار فقیرانهای دارند. پیش از این هنگامی که افراد جویای کار استان به منطقه پارس جنوبی برای یافتن کار مراجعه میکردند مسؤولان به بهانه نداشتن مدارک و تخصص از پذیرفتن این افراد خودداری مینمودند. اما اکنون در فهرست بانک اطلاعاتی اداره کل کار و امور اجتماعی استان نزدیک به (7) هزار نیروی بومی اعم از ماهر و متخصص و دانشآموخته فنی و حرفهای ثبتنام شده است. تا اینجا که اینجانب اطلاع دارم حتی نیروهای خدماتی و آبدارچی نیز با پرواز مخصوص از تهران و شهرهای دیگر به استان میآیند. از رئیسجمهور محترم که در این سفر به استان عیناً بیان کردند اگر در منطقهای فرصت شغلی ایجاد شود عدالت حکم میکند قبل از هر کسی مردم بومی در اولویت باشند متأسفانه وزیر نفت در سفر به عسلویه گفته است مردم استان نباید توقع غیرمتعارف و خارج از مصوبات دولت از وزارت نفت داشته باشند. آقای وزیر! استان بوشهر از پارس جنوبی سهم قانونی و عادلانه خود را میخواهد و ما هم زیادهخواه نبوده و نیستیم. این در حالی است که مصوبات دولت یعنی همان (50) درصد اشتغال نیروهای بومی مورد ادعای دولت محترم که در حق مردم اجراء نشده است. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته رئیس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای عسکری بفرمایید. علی عسکری ـ بسم الله الرحمن الرحیم «سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله». «سلام علی آل طه و یاسین، سلام علی آل خیر النبیین». سالروز شهادت بابالحوائج امام موسی کاظم (علیه السلام) را تسلیت گفته و پیشاپیش بعثت بزرگ پیامبر رحمت، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) را تبریک میگویم. (حضار صلوات فرستادند) پیامبری که بعثت درونی را تا مرحله اعلای معراج الهی و وحی بشکل مستقیم ارتقاء بخشید و پیامبر اعظم شناخته شد و رسول خاتم و بعثت درونی را وسیلهای برای تحول و انقلاب عظیم اجتماعی ساخت. آن بزرگوار موارد شاخص بعثت برونی خودش را به قراری که ذیلاً اشاره میکنم مورد توجه قرار داد: 1 ـ شناسایی افراد دارای زمینه و فطرت پاک. 2 ـ تربیت فکری آنان. 3 ـ سازماندهی آنان و تشکیل امت واحده اسلامی. «ان هذه امتکم امّه واحده». 4 ـ استفاده بهینه از کادر تربیت شده. 5 ـ سنتشکنی. 6 ـ هجرت در بنبست مقطعی پیشآمده بعنوان سکوی پرش بسوی پیروزی. 7 ـ دیپلماسی و تبلیغات سیاسی فعال در دوره هجرت. 8 ـ تأسیس حکومت با تکیه بر مدنیت دینی در مقابل بدویت دوره جاهلیت. 9 ـ دفاع از حکومت و انجام (80) غزوه و سریه. 10 ـ صلح در مقطع مناسب که فتحالفتوح پیامبر به آن منوط گشته. «انا فتحنا لک فتحاً مبینا». 11 ـ تعیین جانشین و پیوند دادن بعثت به غدیر، که فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». 12 ـ وصیتی که برای همه تاریخ و برای همه امم تا قیامت مورد توجه و نظر باشد که فرمود «انی تارک فیکم الثقلین کتابالله و عترتی». دوستان! همکاران محترم! امام راحل هم در ارتباط با انقلاب اسلامی مورد نظر خود فرمودند: «انقلاب اسلامی ایران در راستای بعثت بزرگ نبی گرامی اسلام است». آن بزرگوار در بین مراجع عظام بیشترین و بهترین تأسی و اقتداء را به نبی گرامی اسلام داشت. او در بعثت درونی و برانگیختگی درونی خود به اوج عرفان نائل آمد و تأکیدش به این بود که عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه و معصیت نکنیم. و در بعثت برونی خود، نبی گرامی اسلام را نصبالعین خود دید و همان روش کاری پیامبر را، یعنی شناسایی نیرو، تربیت نیرو، سازماندهی نیرو، استفاده بهینه از کادر تربیتشده، سنتشکنی، هجرت، دیپلماسی فعال در پاریس و در نوفللوشاتو، تأسیس حکومت مبتنی بر مدنیت دینی در مقابل بدویت شاهنشاهی و دفاع از حکومت و صلح بموقع، پذیرش قطعنامه (598)، تعیین جانشین که فرمودند «بعد از من آقا سید علی آقا» و همچنین وصیت. براستی چرا امام در سرلوحه وصیت خودشان یک آیه قرآن مطرح نکردند و بعنوان نمونه نگفتند «إنما أَعظکم بواحده أَن تقوموا لله مثنى و فرادى»، فرمودند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی». برای اینکه قانون ما را قرآن معرفی کند و برای اینکه در استمرار حرکت نبی گرامی اسلام و حفظ نظام، ولایت فقیه را که شعبهای از ولایت رسول و ولایت معصوم است منظور نظر ما قرار بدهند که فرمودند «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکتتان آسیب نبیند». در هر حال آنچه که مسلم است برای حفظ ارمغان امام یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی در درجه اول وحدت و وحدت قاطبه امت اسلامی باید منظور نظر باشد. بسیار کار نابجا میکنند برادرانی که (رئیس ـ آقای عسکری وقتتان تمام است) تشدید قومیت میکنند و این را برای این عرض کردم که در سرلوحه کار دشمنانمان تشدید و تحریک قومیت قرار دارد. من یک جمله در پایان عرضم بعنوان گلهمندی عرض میکنم که دوستان! توقع این بود که طرح رسیدگی به اموال مسؤولین رأی قاطع بیاورد و الان هم انتظار بنده این است که این مسأله را بنحوی جبران کنیم. در ارتباط با حوزه انتخابیه خودم یک جمله اشاره میکنم که وعدههای رئیسجمهور را تلاش میکنیم محقق بشود و آب شرب مشهد (آقای دکتر همانطور که خدمتتان هم نامه دادم) بسیار بحرانی بوده و امیدواریم دولت در اسرع وقت این مشکل را برای زوار و مجاورین حضرت رضا (علیهالصلوه و السلام) حل کند. رئیس ـ انشاءالله، خیلی ممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای نوعیاقدم بفرمایید. حسن نوعیاقدم ـ بسمالله الرحمن الرحیم با درود بیپایان به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی و روح بلند و ملکوتی حضرت امام راحل و با عرض تسلیت سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم (علیهالسلام) و عرض تبریک پیروزی افتخارآفرین حزبالله لبنان بر اسرائیل غاصب، مطالبی را در ارتباط با عملکرد و مسافرت دولت محترم به استان اردبیل اعلام میدارم. الحمدلله در فاصله حدود یکسال بعد از روی کار آمدن دولت جناب آقای دکتر احمدینژاد، موفقیتهای چشمگیری در عرصه داخلی و خارجی عاید ملت شریف شده است. در عرصه بینالمللی، تثبیت و موقعیت جایگاه نظام جمهوری اسلامی، در میان ملتها براساس آرمانهای حضرت امام راحل و منویات مقام معظم رهبری و آرمانهای شهدای انقلاب اسلامی و موضعگیری بسیار عالی و بجا و همسو با مجلس شورای اسلامی توأم با حفظ عزت و کرامت و مصلحت ملت شریف ایران در رابطه با انرژی هستهای و دفاع از حقوق مردم شریف ایران جای تشکر و تحسین است. در عرصه داخلی، در کمتر از یکسال کاهش نرخ سود بانکی، راهاندازی صندوق مهر امام رضا با هدف ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان برنامهریزی برای واگذاری بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور بویژه شرکتهای دولتی درقالب سهام عدالت از طریق بورس و یا براساس سیاستهای مورد تأیید مقام معظم رهبری منطبق بر اصل (44) قانون اساسی، ارائه تسهیلات ویژه ارزانقیمت بمنظور ایجاد فرصتهای شغلی و بواسطه طرحهای زودبازده اشتغالزا و براساس سهمیهبندی در استانها و شهرستانها و در راستای اجرای عدالت، مبارزه قاطع با ویژهخواریها و رانتخواریها، تثبیت قیمتهای خدمات دولتی، افزایش صادرات غیرنفتی، حمایت از بخش کشاورزی بویژه پرداخت بموقع قیمت محصولات تضمینی خریداری شده توسط دولت، توجه خاص و عنایت به تکمیل پروژههای ملی و نیمهتمام در سراسر کشور و عنایت ویژه به روستائیان با هدف تثبیت و دلگرمی آنها در روستاها بویژه در رابطه با بیمه روستائیان و عمران و آبادانی روستاها با ارائه تسهیلات ارزانقیمت بانکی توسط بنیاد مسکن و بمنظور بازسازی روستاها و هسمویی با مجلس در رابطه با اجرای نظام هماهنگ پرداخت که در دستور کار مجلس شورای اسلامی است و انشاءالله سال 86 اجراء میشود از جمله مسایل بسیار مهم و قابل تحسین و از موفقیتهای چشمگیر داخلی و خارجی دولت جناب آقای دکتر احمدینژاد میباشد. مسافرتهای استانی دولت محترم به استانهای مختلف مایه امیدواری و شور و شعف مابین مردم شده است و مورد استقبال وسیع مردم قرار میگیرد. وزرای محترم در مسافرت به شهرستانها و در بررسی مشکلات شهرستانها نهایت دلسوزی را بکار میبرند و در جلسات هیأت دولت که برای اولین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی در استانها تشکیل میشود و بواسطه تشکیل این جلسات به مردم آن استان شخصیتی مضاعف بخشیده میشود، مجموعه مصوبات مورد بررسی قرار گرفته و در حد مقدورات و امکانات و در چارچوب اعتبارات بهتصویب میرسد و دستورات اکیدی هم برای پیگیری و به اجراء رساندن آن به مسؤولین دستگاههای اجرایی استانها صادر میشود. در هفته گذشته چشمان مردم شریف استان اردبیل به وجود و تشریففرمایی دولت محترم و جناب آقای رئیسجمهور منور بود. آقای رئیسجمهور به کلیه شهرستانهای استان سفر کردند و با مردم دیدار داشتند و در نهایت در جمعبندی سفر ایشان و بررسیهایی که وزرای محترم از شهرستانها داشتند، حدود (50) مصوبه در جلسه هیأت دولت محترم بهتصویب رسید که از مصوبات بسیار عالی و در حد بالایی بود که مورد تعقیب و خواست نمایندگان محترم استان و مردم شریف استان بود. بنده وظیفه دارم از سوی مجمع نمایندگان استان اردبیل و فردفرد همکاران عزیزم، از جناب آقای رئیسجمهور و معاونین محترمشان بویژه معاونت اجرایی، فردفرد اعضای محترم هیأت دولت و وزرای محترم و معزز و مشاورین محترم و کلیه هیأت همراه تشکر و قدردانی بکنم. از جناب حجتالاسلام و المسلمین آقای عاملی نماینده محترم ولی فقیه در استان، از استاندار پرتلاش و معاونین محترمشان و مدیران دستگاههای اجرایی استان کمال سپاسگزاری را دارم. از اقشار مختلف مردم شریف اردبیل، نیر، نمین، سرعین، گرمی، خلخال، کوثر، مشکینشهر، پارسآباد، بیلهسوار و کلیه بخشها و روستاهای تابعه استان اعم از روحانی، بازاری، دانشگاهی، فرهنگی، کسبه و اصناف، روستائیان و کشاورزان، کارمندان، خانوادههای ایثارگران، نخبگان و خواهران که با نهایت بزرگواری در حد شأن و شخصیت استان اردبیل از هیأت محترم دولت و رئیسجمهور محبوب استقبال کردند کمال سپاسگزاری و تشکر را دارم. از نیروهای محترم نظامی و انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی که در این مدت مسافرت نهایت تلاش شبانهروزی را در برقراری نظم و امنیت در زمان حضور دولت محترم در استان بکار گرفتند کمال سپاسگزاری و تشکر را دارم. نکتهای را نیز در ارتباط با موضوعاتی که اخیراً در سطح مجلس مطرح میشود و از تریبونها طرح میشود بعنوان پیشنهاد و از باب عرض ارادت به همکارانم عرض میکنم. سروران عزیز! برادران بزرگوار! خواهران گرامی! در حالیکه جهان اسلام در زیر فشار سیاستهای موذیانه آمریکا و اسرائیل و دشمنان وحدت مسلمین در فشار است و در موقعیت و مقطعی که به وحدت ملی در محوریت اسلام و در محوریت مکتبمان بیشتر نیاز داریم، به مصلحت نیست از تریبون مجلس به مسایل قومی و مذهبی دامن بزنیم. این به وحدت ملی و به وحدت و انسجام کشور ما و به وحدت اعتقادی ما لطمه میزند و تنها بهرهبردار آن دشمنان انقلاب و آمریکا و اسرائیل خواهد بود و بهتر است در بیان مسایل و مشکلات انصاف را رعایت کنیم، نقد منصفانه و مشفقانه بکنیم، از کارهایی که بینی و بینالله انجام میشود تشکر بکنیم، از نقاط ضعف هم انتقاد منصفانه بکنیم و پیشنهاداتمان را هم مطرح بکنیم (رئیس ـ آقای نوعیاقدم وقتتان تمام شده) بنابراین نقد منصفانه هیچ ایرادی ندارد، ولی اینکه همه کارهای انجام شده و مثبت را زیر سؤال ببریم و خدایناکرده موجب سوءاستفاده دشمنان بشود، به وحدت ملی لطمه میزند. آخرین تشکر هم تشکری است ویژه از دولت محترم در ارتباط با (50) مصوبه قابل توجه، بویژه پتروشیمی اردبیل. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ متشکر. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم (علیهالسلام)، کودتای ننگین (28) مرداد و اقدام هوشمندانه انجمن کلیمیان تهران رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم شهادت امام هفتم حضرت امام موسی ابن جعفر (علیهالسلام) را به حضور ملت مسلمان و نمایندگان محترم ملت در مجلس شورای اسلامی تسلیت عرض میکنم. امام هفتم حضرت موسیابن جعفر با زندانهای طولانی و شهادت در پایان زندان، نماد بارز سیره و سنت معصومین ما در برابر حکومتهای ظلم و جور است. مسلم است که مقصد و مرام همه ائمه ما در مقابل خلفای جور یکی بوده، اما روشهای آنها بر حسب زمان و به اقتضای زمان متفاوت بوده. امام هفتم در برابر هارونالرشید که قدرت او در جهان آن روز قدرت بلامنازع بود و جاه، جلال، شکوه و قدرت بنیعباس در زمان او به اوج خود رسیده بود، ایستادگی کرد و مظهر بارز مبارزه برای تأسیس حکومت حق در برابر باطل بود. ما ضمن تسلیت مجدد به حضور مقام معظم رهبری، این شهادت را به دو فرزند بزرگوار آن امام، حضرت امام رضا (علیهالسلام) و حضرت معصومه (علیهاسلام) که مرقد آنها در خاک کشور ما قرار دارد نیز تسلیت عرض میکنیم و امیدواریم در پیروی از ائمه معصومین، خداوند به همه ما توفیق عنایت کند. دیروز بیست و هشتم مرداد بود که یادآور کودتای سیاه و ننگین آمریکا و انگلیس در سال 1332 است. کودتایی که در برابر حاکمیت اراده ملت ایران بر سرنوشت این ملت صورت گرفت. در نیم قرن گذشته این نوع کودتاها علیه ملتهای مظلوم از جانب آمریکا ادامه داشته و همچنان رو به گسترش است. جرأت و جسارت آمریکا در دخالت در کشورهای دیگر روزافزون بوده، گاهی بصورت کودتا، گاهی بصورت توطئههای دیگر و در سالهای اخیر بصورت لشکرکشیهای آشکار مانند آنچه که در عراق اتفاق افتاده است. البته آمریکا همیشه یک بهانهای هم برای این نوع مداخلات عنوان میکند. یکبار مانند مداخله در عراق به ارمغان بردن دموکراسی و آزادی و مبارزه با تروریسم است. در ایران هم در سال 1332 بهانه آنها برای کودتا، مبارزه با کمونیسم بود، ولی حقیقت این است که همه اینها بهانههای ظاهری است و پشت سر آنها منافع مادی قرار دارد و در رأس آنها مسأله نفت است. کودتای آمریکایی (28) مرداد هم برای این صورت گرفت که اختیار نفت بدست ملت ایران نباشد بلکه بدست شرکتهای آمریکایی و انگلیسی باشد، همانطور که دیدیم بعد از (28) مرداد کنسرسیوم آمد و بر همه نهضت ملی خط بطلان کشید. نفت اساس است، همانطور که این روزها هم رئیسجمهور آمریکا گفته است ما حاضر نیستیم اختیار یک کشور نفتخیزی مانند عراق را بدست آن کسانی که او آنها را تروریست خوانده بدهیم. معلوم است که اگر کشور نفتخیز نبود تروریسم اشکالی نداشت، چون عراق است و نفتخیز است رئیسجمهور آمریکا به آنجا اظهار علاقه میکند. علاوه بر این اگر ما به تاریخ برگردیم سؤال میکنیم آیا واقعاً کودتای (28) مرداد توانست در مبارزه با کمونیسم در ایران موفق بشود؟ آن استبدادی که (25) سال بدست آمریکاییها در ایران بعد از (28) مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی حاکم شد، بزرگترین عامل گرایش جوانها بسمت مبارزه بود که عدهای از آنها هم کمونیسم را بعنوان راه مبارزه انتخاب کرده بودند، یعنی خود این کودتای آمریکایی و حاکم کردن یک استبداد سیاه و غاصب عاملی بود برای سوق دادن جوانها بسمت آن کمونیسمی که بعضی از جوانها آن را راه مبارزه میدانستند، یعنی درست برعکس شد.امروز هم که به بهانه دموکراسی در خاورمیانه مداخله میکنند دروغ میگویند کما اینکه در همه آن مدت (25) سال بعد از (28) مرداد در ایران هیچ اثر و خبری از دموکراسی نبود و آمریکاییها هم صددرصد از آن حکومت ضد آزادی شاه حمایت میکردند و از فقدان دموکراسی نگرانی هم نداشتند. امروز هم اگر راست میگویند چرا با منتخبان مردم فلسطین در دولت حماس مبارزه میکنند و در مقابل اقدامات ننگین صهیونیستها در فلسطین هیچ واکنشی نشان نمیدهند بلکه آنها را حمایت میکنند؟ امروز ما شاهدیم که اسرائیلیها نمایندگان مجلس فلسطین را میربایند و زندانی میکنند، وزراء را دستگیر میکنند، رئیس مجلس فلسطین را از خانهاش میربایند و آن مرد سالخورده را شکنجه میکنند، تا جاییکه راهی بیمارستان میشود و آخرین اقدام شرمآور آنها این بوده که معاون آقای اسماعیل هنیه نخستوزیر دولت فلسطین را دستگیر کردهاند. این دولت و این نمایندگان منتخب مردم فلسطین هستند، اگر باید به دموکراسی احترام گذاشت، اگر آمریکا ارمغان آوردن دموکراسی را بهانه دخالت میکند، چطور در مقابل نقض آشکار دموکراسی و مردمسالاری در فلسطین سکوت میکند؟ همه اینها حاکی از آن است که مخصوصاً نسل جوان کشور ما که شاهد آن کودتای ننگین در سال 1332 نبوده باید تاریخ را بخوانند و مراقب باشند که در برابر این ادعاها مرعوب نشوند که بحمدالله جوانهای ما بیدار و آگاه هستند. قبل از اینکه تذکرات کتبی نمایندگان محترم را قرائت کنم، عرض میکنم که انجمن کلیمیان تهران و هیأت مدیره بیمارستان دکتر سپیر (کانون خیرخواه) که وابسته به انجمن کلیمیان تهران است طی نامهای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی خودش را برای پذیرش مجروحان جنگ در لبنان و فلسطین در این بیمارستان اعلام کرده. ما از این اقدام هوشمندانه هموطنان کلیمی خودمان سپاسگزاری میکنیم و اگرچه ممکن است حتی احتیاجی پیش نیاید که مجروحان لبنان را در خارج از لبنان مداوا کنند، ولی این نشان میدهد که هموطنان کلیمی ما راه خودشان را در پشتیبانی از مظلومان انتخاب کردهاند و بهیچوجه بر اقدامات غیرانسانی رژیم اسرائیل صحه نمیگذارند. ما از انجمن کلیمیان و هیأت مدیره بیمارستان سپیر تشکر میکنیم. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولین اجرایی کشور رئیس ـ اما تذکرات کتبی نمایندگان: ـ آقایان: سیدجلال یحییزادهفیروزآباد و علی عسکری نمایندگان محترم تفت و میبد و مشهد و کلات به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص نظارت بر آگهیهای تبلیغاتی فریبنده مطبوعات و نشریات و جلوگیری از هر نوع کلاهبرداری از این طریق. ـ خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص الزام بانکها به نصب دوربینهای مدار بسته برای کاهش سرقت. ـ خانمها: عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر و فاطمه آجورلو نماینده محترم کرج و اشتهارد به وزرای محترم صنایع و معاون و بازرگانی درخصوص حمایت از صاحبان صنعت فرش و چرم کشور جهت تقویت توسعه صادرات غیرنفتی. به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تسریع در ایجاد خدمات مطلوب بینراهی و بهسازی امکانات موجود برای گردشگران داخلی و خارجی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. ـ آقای سیدعبدالمجید شجاع نماینده محترم دشتستان به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور تسریع در اعلام نرخ تضمینی خرما توسط شورای اقتصاد. ـ آقای محمدرضا سجادیان نماینده محترم خواف و رشتخوار به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور پرداخت وام ازدواج طبق روال گذشته به مزدوجین. ـ آقای بهمن محمدیاری نماینده محترم تالش، رضوانشهر و ماسال به رئیسجمهور محترم درخصوص دستور احداث موزه آثار باستانی در شهرستان تالش. به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص احداث بیمارستان تالش بر مبنای مصوبات قانون بودجه سال 85. ـ آقایان: محمودرضا حسنوند نماینده محترم سلسله و دلفان و سیدمرتضی موسوی نماینده محترم الیگودرز به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی به وضعیت اسفبار بیمارستانها و عدم رعایت استانداردها و ضعف مدیریت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان. ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی به توزیع نامناسب دارو در کشور و جلوگیری از رشد فزاینده قاچاق دارو. ـ آقایان: اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، علیرضا محجوب نماینده محترم تهران، محمد قمی نماینده محترم پاکدشت، محمدرضا تابش نماینده محترم اردکان، محمد علیخانی نماینده محترم قزوین، اسماعیل گرامیمقدم نماینده محترم بجنورد، غلامحسین مظفری نماینده محترم نیشابور و سیدرضا نوروززاده نماینده محترم اسفراین به وزیر محترم اطلاعات درخصوص لزوم رعایت کامل قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی در رابطه با دستگیرشدگان و بازداشتیها و تسریع در توضیح مبنی بر علت مخالفت با بازدید جمعی از نمایندگان ملت در م