بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جلسه دویست و سی و سوم 4 تیــرمــاه 1385 هجریشمسی (233) 28 جمادیالاول 1427 هجریقمریمشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم 1386 ـ 1385 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: عباسعلی اختری، علی معلمیپور، حسین آفریده و ولیالله دینی.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانونی اساسی آقایان: سیدمحمود ابطحی، ناصر نصیری، شاپور مرحبا، حمیدرضا فولادگر، عماد افروغ و سیدناصر موسوی نمایندگان محترم خمینیشهر، گرمی، آستارا، اصفهان، تهران و رامهرمز.6 ـ ارجاع مجدد طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس به کمیسیون مربوطه.7ـ رد طرح یک فوریتی اصلاح ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.8 ـ اعلام وصول طرح استفساریه بند «الف» ماده (139) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و جزء (1) بند «ب» ماده (1) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با قید یکفوریت و تصویب فوریت آن.9ـ اعلام وصول طرح استفساریه ماده (32) قانون آییندادرسی مدنی مصوب 1379 با قید یک فوریت و رد فوریت آن.10 ـ اعلام وصول (3) فقره سؤال.11 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.12 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و پنج دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیمبا حضور 195 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلام بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و سی و سوم روز یکشنبه چهارم تیرماه 1385 هجریشمسی مطابق با بیست و هشتم جمادیالاول 1427 هجریقمری: 1ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 2ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد رد طرح یکفوریتی اصلاح ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 3 ـ گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد طرح احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش. 4ـ گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه جامع خدماترسانی به ایثارگران (و تقاضای نمایندگان محترم مبنی بر رسیدگی طبق اصل (85) قانون اساسی). 5 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد سؤال آقای کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا از وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی. 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه جرایم رایانهای. امروز سؤالی هم در دستور بوده که روز پنجشنبه با اعلام وزیر چون در سفر هستند این سؤال به هفته بعد موکول شده. 2 ـ تلاوت آیاتی ازکلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات 22 ـ 20 از سوره مبارکه «التوبه» توسط قاری محترم آقای محمدحسین سعیدیان تلاوت گردید) اعوذبالله منالشیطانالرجیم ـ بسماللهالرحمنالرحیمالَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ * یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَهٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِیها نَعِیمٌ مُقِیمٌ * خالِدِینَ فِیها أَبَداً إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ *(صدقاللهالعلیالعظیم ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای سعیدیان قاری محترم تشکر میکنم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: عباسعلی اختری، علی معلمیپور، حسین آفریده و ولیالله دینی رئیس ـ ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ناطقان قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از آقایان: ـ عباسعلی اختری نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر. ـ علی معلمیپور نماینده محترم میناب، رودان و جاسک. (که ده دقیقه وقت دارند) ـ حسین آفریده نماینده محترم شیروان. ـ ولیالله دینی نماینده محترم اهر و هریس. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای اختری بفرمایید. عباسعلی اختری ـ بسماللهالرحمنالرحیم «الحمدلله رب العالمین و به نستعین و صلیالله علی محمد و آله الطاهرین» سلام و درود به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیهاللهالاعظم امام زمان (عجلاللهتعالیفرجه) و سلام و درود بر روح متعالی امام احیاگر اسلام و مسلمانان که اسلام ناب را تجسم تازه بخشید. سلام و درود بر علمدار جبهه توحید، رهبر معظم انقلاب حضرت آیتاللهخامنهای (دامتبرکاته) (حضار صلوات فرستادند) سلام و درود بر امت اسلامی و همیشه در صحنه ایران که افتخار یاری و مددکاری اسلام را از گذشته دور از آن خود کردهاند، بویژه سلام و درود بر شهروندان تهرانی که خدمتگزاریشان نصیب ما گردیده است. حمد و سپاس بیحد خدای را که ما را به نعمت بزرگ اعتقاد توحیدی متنعم ساخته و قطره وجود ما را به ذات اقدسش عزت و عظمت وصل بخشیده است. خدایی که امت ما را به ادامه راه پیامبران اولوالعزم از آدم و نوح و ابراهیم و موسی و مسیح و محمد (صلوهالله علیهماجمعین) سرفراز داشته که خود نشانه عظمت امت است چنانکه حضرت علی (علیهالسلام) فرمود: «و ان الله سبحانه قد جعل للخیر أهلاً وللحق دعائم» خدای سبحان برای خیر اهلی قرار داده و کسانی پایههای حقند. امتی که به برکت اقتداء به امام راحل علم اسلام اصیل را بر دوش و دلهای بیغرض از جهانیان را مجذوب گردانیده است، امت بیبدیل ما از آنجهت نیز ممتاز است که در صدر شرایط شایستگی زعیم، مزیت علم و عدالت را پاس میدارد و برتری زعامت، آنچنان اثر حیاتی دارد که در معارف آسمانی اسلام بزرگترین نعمت بعد از خداشناسی، نعمت زعامت دینی شمرده شده است. معارف بلند ما برخلاف آن بینش ناقصی که جامعه را به ساختمان تشبیه میکند، جامعه را چون پیکری میداند که حیات و حرکت و بهرهدهی بهینه همه اعضاء آن به مغز جامعه یعنی امامت و زعامت تثبیت شده از طرف خدا بستگی دارد. آری ما با کمال سرافرازی حاکمیت را از آن خدا و فرستادگان او و جانشینان آنان میدانیم. همانان که دشمن اعتراف میکند و میگوید «ولایت فقیه تکنولوژی ما را در مشت خود له کرده است» و این در حالی است که معاصران ملت ما، در جوامع مدعی تمدن، تحت سلطه قدرتمندترین نظامهای مادی زیر بار حاکمیت کسانی هستند که خود آنها را احمقترین انسانها معرفی میکنند و بخاطر قرارگرفتن ما در جبهه توحید و مقابله با کفر و حرکت ما در راستای خداگرایی و صراط مستقیم است که روزی همه توطئههای داخلی را علیه ما تدارک دیدند و درگیریهای جنوب شرقی و شمالغربی و غرب و شمال و بالاخره توطئه طبس و جنگ تحمیلی را بر ما تحمیل کردند و در سال 60 به ترور ریاست جمهوری وقت یعنی مقام معظم رهبری اقدام کردند که خداوند وجود مقدسشان را حفظ کردند و در همین راستا در (7) تیر 1360، جنایتکاران مزدور بیگانه، شهید مظلوم آیتالله دکتر بهشتی را با (72) تن از یاران و همگامان او به شهادت رساندند ولی امت بیدارتر شدند و چهره نفاق به زبالهدانی تاریخ فرستاده شد. در این فرصت کوتاه در چند محور سخنی را تقدیم میکنم: 1 ـ سخنی در شکر و قدردانی از امت بمناسبت سوم تیرماه. 2 ـ سخنی با جریانهای منتقد. 3 ـ سخنی با دولت کار و تلاش. 4 ـ سخنی با مجلس و همکاران گرامی. در سوم تیر 1384 و انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری، ملت سرافراز ایران حماسهای نو آفرید و بعد از حدود (27) سال هماهنگ با شعارهای اول انقلاب، دولتی جدید در مسند قدرت گذاشت که برداشتهای ذیل را نمودار ساخت: 1 ـ قرار گرفتن نظام در مسیر اصلی. 2 ـ توجه جدی به کار و تلاش و مجاهدت. 3 ـ تشکیل دولتی مردمی در میان مردم. 4 ـ حرکت به پیش در پرونده هستهای. 5 ـ خروج از انفعال در سیاست خارجی. 6 ـ سادهزیستی و انضباط مالی. در همان ایام روزنامه رادیکال چاپ ترکیه نوشت «در ایران بازنده انتخابات آمریکاست» و روزنامه الرأی چاپ اردن نوشت «انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران سیلی محکمی بر چهره آمریکا تلقی میشود». مدعیان اصلاحات در راستای جبران لغزشها و ترمیم وجهه خود نزد افکار عمومی و التیام زخمهای ناشی از اختلافات خود و به تصور وجود اختلاف در جناح رقیب اعلام میدارند که پیمان نا نوشته بر نقد دولت و مجلس اصولگرا استوار است، مخصوصاً نقد رفتار دولت در عرصه سیاست خارجی و نحوه مواجهه با مسائل هستهای و سفرهای استانی رئیس جمهور. مدعی گوید در هیچ دورهای روابط خارجی ما در حد امروز مشکل نداشته. نوعی اجماع علیه ما شکل گرفته، پرونده به شورای امنیت ارجاع شده است و و... از این قبیل. این سخنها در موقعیتی مطرح میشود که از مقطع مسؤولیت یافتن اصولگرایان بطور مکرر نشانههای انفعال استکبار و تفوق سیاست نظام اسلامی مشاهده میگردد. سفارت آمریکا نگرانی خود را از علاقه فزاینده مردم عراق به امام و مقام معظم رهبری اعلام میدارد. فصلنامه آمریکایی واشنگتن تیتر میکند که ایران رهبر اصلی تحولات در خاورمیانه میشود و آن دیپلمات قدیمی انگلیس میگوید، دنیا نمیتواند انتخابات ایرانیها را نادیده بگیرد و تحلیلگر دیگر انگلیسی میگوید، دموکراسی ایران آمریکا را به چالش کشیده است و مفسر شبکه خبری ABC آمریکا اذعان میکند که هیچ دلیلی برای مقابله جامعه بینالمللی با خواست هستهای ایران وجود ندارد و چنین است که خبر تشدید مخالفتهای جهانی با سیاستهای آمریکا را در اتریش، ژاپن، فرانسه و دیگر کشورها مرتب دریافت میکنیم و به فرض که اجماع مستکبران باشد به قول مقام معظم رهبری در حالی که بسیاری از کشورها و ملتهای دنیا با زبان و دل حرکت حقطلبانه جمهوری اسلامی ایران را تأیید میکنند، اجماع چند کشور انحصارطلب هیچ ارزشی ندارد. جریان مدعی اصلاحات گوید، اصولگرایان نیز همان شعارهای اصلاحطلبی ما را سر دادهاند. در اینجا لازم است اولاً به این مطلب توجه گردد که مفهوم واژههایی از قبیل محافظهکاران، اصولگرایی و اصلاحطلبی در غرب و ایران متفاوت است. در جهان غرب مثل آمریکا اصولگرایان یعنی محافظهکاران کسانی هستند که میخواهند مبانی حاکمیت مستکبران را که چون سرطان مرگزا بر انسانها مسلط هستند حفظ کنند و اقلیت اصلاحطلبان میخواهند نظام حاکم استکباری را ساقط کنند. اما در ایران اصولگرایان (از هر گروه و جمعیت) کسانی هستند که به مبانی انقلاب علاقهمند و پایبند و مهمترین شاخصه آنان ایمان و هویت اسلامی و انقلابی است و اصلاحطلبان در مقابل اینگونه اصولگرایان قهراً کسانی هستند که این مبانی و معیارها را نمیپسندند و میخواهند با قدرت غربی همگام باشند و در نتیجه روش این اصلاحطلبان با روش مستکبران هماهنگ میگردد و بدینگونه است که مسأله دومی هم روشن میشود. آری اصولگرایان هم شعار اصلاحطلبی را سر دادهاند، اما اصلاحاتی از سنخ اصلاحات پیغمبران و قرآنی و آنگونه که امام اعلام کرده بود و لذا موضعگیری آمریکا در مقابل این اصلاحطلبی این بود که بوش و بلر بلافاصله یکهفته بعد از انتخابات نهم اعلام کردند، ما دیگر از ایران نا امید شدیم، ولی هنگامیکه اصلاحطلبان شما پیروز شدند «گریسیک» گفت، تفنگهای ششلول علیه نظام بالا رفته و منتظر فرصت برای شلیک هستند و این خود گواه است که اصلاحات مورد حمایت آمریکا از نوع اصلاحات فرعونی و رضاخانی شناخته شده است. سخنی با دولت؛ اولاً از تلاش طاقتفرسا و بیوقفه جناب آقای دکتر احمدینژاد و هیأت دولت تشکر میکنیم. (رئیس ـ آقای اختری! وقتتان تمام شد) و از خدا میخواهیم پاسداری از فرصت خدمت را بیشتر عنایت کند. پیغمبر فرمود! هرگاه خدا در حق بندهای اراده خیر فرماید حوائج و خواستههای مردم را به او محول میکند که برآورده گردد. ثانیاً چند خواسته از زبان امت خداجوی را اعلام میدارم (رئیس ـ مختصری بفرمایید) الف ـ آقای رئیسجمهور! درصد تورم هر یک میلیارد دلار که در جامعه تزریق میگردد روشن و فشار تورم بیشتر بر مردم تهیدست وارد میآید. انتظار است که برنامهای حساب شده برای کنترل تورم و کاهش نقدینگی در جامعه تدارک ببینید. ب ـ ناراضی تراشی و عدم پاسخگویی مردم در ادارات کل و جزء و شهرداریها برخلاف معیار عدالتمداری است و باید برخورد گردد. ج ـ آقای رئیسجمهور! سالهاست دانشآموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان و شاید دانشجویان رها شدهاند و وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی تلاش ثمربخشی در جهت ارتقاء روحیه اسلامی و واکسینه کردن نسل جدید در مقابل القائات بیگانه انجام ندادهاند و خسارت این گناه بزرگ به سهولت قابل جبران نیست. ضرورت دارد که دولت با تمام توان به حل این معضل بزرگ بپردازد. (رئیس ـ آقای اختری! خیلیممنون دیگر بقیه آنرا بگذارید برای نوبت بعد) چند جمله هم خدمت همکاران ... رئیس ـ نه! حالا آنرا بعداً به آنها بفرمایید. دیگر تمام شده تشکر میکنیم. نفر بعد را دعوت بفرمایید. عذرخواهیمیکنیم از آقای اختری. باید تنظیم میکردید الان حدود (12) دقیقه شده. تشکر میکنم. اختری ـ تمام شده چیزی نمانده ... والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ خوب دوستان دیگر هم توقع دارند. آقای معلمیپور تشریف بیاورید. علی معلمیپور ـ بسماللهالرحمنالرحیم با درود به ارواح طیبه شهدای هفتم تیر بویژه شهید دکتر بهشتی و شهدای مجلس اول که مردانه در خون خویش غلتیدند تا درخت انقلاب تنومند، محکم و استوار باقی بماند. لذا ربع قرن پس از آن حادثه دردناک، توصیه مجلس به دولتمردان همچنان این است که شیفتگان خدمت باشید نه تشنگان قدرت. (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) زیرا که امروز شرایط خدمتگزاری مردم از همیشه فراهم تر است. امروز مجلسی داریم که جاده را کاملاً برای دولت هموار و آماده کرده. شرایط مناسب بینالمللی و قیمت بالای نفت که مثل اسب و مرکب حرکت دولت میباشد مهیاست. رئیس جمهوری داریم که سوارکار ماهری است و خوب میتازد! پس علت عدم موفقیتها و نارضایتی مردم چیست؟ جاده و اسب مهیاست، لیک آیا رهروان اسب سوارند؟! دیوانسالاری شدید حاکم بر دولت و مدیران رباطگونه و فاقد ابتکار حرکت مجموعه قوه مجریه را بسیار کند نموده. جناب آقای رئیسجمهور که بر اسب میتازید، نگاهی هم به پشت سر خود بیندازید تا ببینید که بسیاری از مدیران بر لاکپشت سوارند و با شما فاصله زیادی دارند. هنر مدیریت یکه و تنها بر اسب تاختن نیست، بلکه هنر مدیریت دیگران را به حرکت واداشتن و یا حرکت شتابان و هماهنگ همه زیرمجموعه با هم است. متأسفانه مصوبات مجلس و مصوبات استانی دولت در مقام اجراء غالباً فراموش میگردند. از خشکسالی شروع میکنم. اعلام میکنید سود و کارمزد بانکی کشاورزان و دامداران و صیادان در استانهای دچار خشکسالی بخشوده و سررسید آنها تمدید میشود ولی پشت سر شما فشار بانکها بر مردم بیشتر میشود و فقط بانک کشاورزی آنهم بصورت نیم بند عمل میکند یعنی مصوبه بگونهای است کشاورزانی که نتوانستهاند تا فلان تاریخ سررسیدشان را بپردازند را شامل میشود و (50) درصد کشاورزان که با راهنمایی بانکها به اصطلاح سررسیدشان را جابجا کردهاند یعنی بخاطر تمدید سررسید خود را قبلاً بدهکارتر کردهاند شامل نمیشود. لذا از رئیس جمهور استدعا داریم بمنظور رفع تبعیض دستور بفرمایید این مصوبه اصلاح و ضمناً همه بانکها آنرا اجراء نمایند. نمایندگان محترم! آیا میدانید در خرداد ماه که سوزانترین ماه از نظر درجه حرارت بالا و وزش بادهای لوار هرمزگان در طول (100) سال گذشته بوده صدها هکتار از باغات و نخیلات مردم دچار آتشسوزی شده و از بین رفته و وزارتخانهها در بیتفاوتی مطلق بسر میبرند. من به وزیر کشاورزی نامه نوشتم حداقل چند دستگاه بولدوزر در اختیار کشاورزان قرار دهید که هیزمهای ایجاد شده در اثر خشکسالیها را معدوم و زمینه آتشسوزی را از بین ببرند ولی تاکنون خبری نیست. نمایندگان محترم! در هیچ سالی اجرای طرحهای عمرانی مقابله با خشکسالی در بخش آب شرب و بویژه در بخش آب کشاورزی به کندی امسال نبوده است. چه از نظر حفر و تجهیز چاه و چه از نظر احداث لوله و کانال. چهار ماه از سال گذشته، کشاورزان و مردم میناب و جاسک در بیآبی بسر میبرند و مسؤولان ذیربط در بیدردی. این در حالی است که ما از نظر سرجمع منابع کمبودی نداریم، کدام مجلس از مجالس گذشته اینقدر پول در جیب دولت گذاشته است که مجلس هفتم؟ لذا من ضمن قبول خیلی از فرمایشات آقای دکتر نادران میخواهم تبصرهای به نطق ایشان اضافه کنم که کدام دولت از دولتهای گذشته کارش را با جیب پر شروع کرد؟ دولت موسوی که بعد از خرابکاریهای بنیصدر روی کار آمد؟ دولت هاشمی که پس از جنگ تحمیلی و با خزانه خالی روی کار آمد؟ یا دولت خاتمی! که با نفت بشکهای (9) دلار کارش را آغاز نمود. اما دولت نهم کارش را چگونه شروع کرد؟ (1000) میلیارد تومان پول اضافی برای برق، (3000) میلیارد تومان برای مدرسهسازی، (500) میلیارد تومان برای راههای روستایی، (500) میلیارد تومان پول اضافی برای سدسازی، (500) میلیارد تومان برای آبشرب و شبکههای آبیاری، (800) میلیارد تومان برای مسکن روستایی و کمیته امداد، و، و، و... هزینه کردن صحیح و بموقع این اعتبارات نیاز به دولتمردان مبتکر، خلاق و در کار خود مجتهد دارد، نه افراد بیانگیزه فاقد ابتکار و خلاقیت که هنر آنها فقط تطبیق ظاهری مقررات است و من اسم آنها را گذاشتهام مدیران «رباطگونه» و در یک کلام جناب آقای رئیسجمهور! اگر میخواهید به آرمانهای بلند مطرح شدهتان دست پیدا کنید باید همه مدیران و دولتمردان شما اسبسواران مجتهدگونه باشند و نه لاکپشت سواران رباطگونه و اگر نه شما میفرمایید عدالت و صرفهجویی، اخبار واصله حاکی است که عدالت شما فعلاً گریبان کارمندان جزء و رانندگان را گرفته و حقوق و مأموریت و اضافه کاری این بیچارگان را کم نمودهاند و به روایت آقای دکتر کامران پاداشهای (2) میلیون تومانی برخیها همچنان برقرار است. شما در سخنرانیهایتان به استانهای جنوبی از اجرای سریع قانون ساماندهی مبادلات مرزی صحبت کردید و روان شدن مقررات و بازسازی گمرکات و آزادی تهلنجی و تخفیف تعرفههای گمرکی برای مناطق محروم مرزی لیکن پشت سرتان فشار و سختگیری مأموران بر روی مردم (10) برابر گردیده آیا این کارها سهواً انجام میشود یا عمدی است؟ «الله اعلم» همینجا لازم است سخنی هم با دیوان محاسبات عرض کنم، دیوان محاسبات نباید برخورد شکلی با مسائل داشته باشد و روحیه ابتکار و شجاعت را از مدیران بگیرد، بلکه باید برخورد محتوایی داشته و اگر روح قانون در کلیت آن رعایت شده به جابجایی جزیی و برخی ابتکارات مدیران که هدف آن خدمتگزاری بهتر مردم در شرایط موجود هر منطقه است گیر ندهد و من اعلام میکنم که اغلب نمایندگان مجلس با اینگونه برخوردها که موجب خفه کردن خلاقیت و جسارت مدیران و نهایتاً کندی پیشرفت امور مردم میشود مخالفند. ما از وزیر رفاه و تأمین اجتماعی بشدت گلهمندیم با وجودیکه مجلس بودجه دفترچه بیمه روستایی را از (30) میلیارد به (130) میلیارد تومان افزایش داده، همچنان روستاییان از بوروکراسی حاکم بر نحوه استفاده از این دفترچهها و بیخاصیت بودن آنها مینالند. مردم میگویند دفترچههای بیمه روستایی به اندازه ماءالشعیر هم خاصیت ندارد. من اخطار میدهم که اگر عملکرد این وزارتخانه بدین شکل ادامه پیدا کند مجلس بفکر تجزیه آن خواهد افتاد و بخشی را به وزارت کار و بخشی را به وزارت بهداشت خواهد سپرد. من از وزیر نفت بخاطر شروع بموقع عملیات اجرایی خط لوله گاز شرق به هرمزگان و بلوچستان تشکر میکنم و از ایشان خواهش میکنم که همزمان کار طراحی و اجرای واحد پتروشیمی شرق هرمزگان نیز شروع شود که با رسیدن گاز به منطقه، این مجمتع پتروشیمی نیز به بهرهبرداری برسد. از وزیر صنایع و معادن میخواهم که در مورد اجرای واحد آلومینای میناب که جزو مصوبات هیأت وزیران میباشد سریعاً اقدام نماید. از وزیر محترم نیرو میخواهم که با توجه به آمادگی بخش خصوصی نسبت به احداث نیروگاه (500) مگاواتی رودان از حساب ذخیره ارزی اقدام نماید و قطعی و نوسانات کم سابقه برق را هر چه سریعتر مهار نمایند. از وزیر محترم جهادکشاورزی میخواهم که نسبت به نوسازی کارخانه آبلیموگیری میناب سریعتر اقدام، در مورد افزایش قیمت خرید تضمینی لیمو و خرمای هرمزگان در شورای اقتصاد اهتمام جدی معمول و نقدینگی لازم بمنظور دخالت بموقع تعاونی روستایی و حمایت از قیمت این دو محصول در اختیار مسؤولین استان قرار دهند همچنین در لایروبی و بهرهبرداری از بنادر صیادی کوهستک، گوکسر، کوهمبارک و خور آذینی تسریع بعمل آورند. از وزیر محترم مسکن وشهرسازی تقاضا دارم درمورد مطالعه و احداث شهرک جدید در تیاب تعجیل نمایند. از وزیر محترم راه وترابری میخواهم درمورد احداث پل دوم میناب، پل زیارتعلی، پل گابریک، پل بیکاه، پلهای سرزه مهمانی و راههای روستایی شهرستانهای میناب و رودان و جاسک، بشاگرد، رودخانه، کهور، جغین، لیردف، تلنگ، سرنی، سریک، سندرک اقدام نمایند و اعتبار لازم برای اتمام سریعتر بزرگراه بندرعباس به میناب و رودان در متمم بودجه پیشنهاد نموده و عملیات اجرایی بنادر چند منظوره سیریک و جاسک را هر چه سریعتر آغاز و خرید لایروب بمنظور لایروبی خورهای طبیعی تیاب، کرگان وکلاهی را فراموش ننمایند. (رئیس ـ آقای معلمیپور! وقتتان تمام است) از وزیر بهداشت و درمان تقاضا میکنم درمورد اتمام بیمارستان جاسک و تجهیز درمانگاههای روستایی به خودرو، کولر، آمبولانس اقدام عاجل و احداث بیمارستان رودان را جزء (5) بیمارستان اولویت اول بمنظور تأمین اعتبار به سازمان مدیریت اعلام نمایند. از وزیر محترم کشور تقاضا میکنم درمورد افزایش اعتبار و ارتقاء نیروی انتظامی، تجهیز پاسگاههای شرق استان به خودرو وتجهیزات مورد نیاز اقدام و در مورد تأسیس دو شهرستان سیریک و بشاگرد و دو بخش گور بند و بندزک تسریع بعمل آورند. به وزیر اقتصاد و دارایی عرض میکنم که تحول در مدیریت و ناظر گمرکات استان هرمزگان به خواست عمومی مردم تبدیل شده و بدون این تغییر هیچیک از مصوبات هیأت وزیران و مجلس در هرمزگان عملی نخواهد شد. در پایان با تقدیم یک نیم بیت شعر نو برای همه آرزوی موفقیت و بهروزی مینمایم. زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند بیاد (عدهای از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای آفریده بفرمایید. حسین آفریده ـ بسم الله الرحمن الرحیم سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر بویژه مرحوم شهید آیتالله دکتر بهشتی را گرامی میداریم. در هفته گذشته اعضای کمیسیون انرژی مجلس با رئیس محترم جمهوری نشستی کارشناسانه و صمیمی داشتند. خوشبختانه آقای دکتر احمدینژاد پس از استماع تنگناها و مشکلات فراروی صنعت برق، نفت و انرژی موافقت دولت را با استفاده بهینه از سوخت و هدفمند کردن یارانههای حاملهای انرژی اعلام نمودند. حقیقت این است که سیاست پرداخت یارانههای هنگفت بصورت غیرهدفمند به سوخت اساساًٌ و از آغاز سیاست نادرستی بود که دولتهای قبلی و این دولت بناچار به آن تن دادهاند که با همت شما نمایندگان عزیز و دولت به این رویه نادرست و ناعادلانه هرچه زودتر باید پایان داده شود. پرداخت یارانه غیرهدفمند به سوخت نهتنها به هیچ روی بنفع آحاد مردم نبوده و نیست بلکه به یقین زیان هنگفتی در پی داشته و دارد. در ایران سالانه بیش از (50) میلیارد دلار انرژی مصرف میشود که حدود (35) تا (40) میلیارد دلار آن بصورت یارانه سوخت پرداخت میشود که قسمتی از آن مصروف واردات بنزین و بخش دیگر عدمالنفع است که بجای صادرات نفت به رایگان تحویل پالایشگاههای داخلی برای تولید بنزین و دیگر فرآوردهها میشود. اکنون پرداخت یارانه به سوخت چنین است که هر کسی که بیشتر سوخت مصرف میکند یارانه بیشتری میگیرد و آنها که محرومترند و فاقد خودروی شخصی میباشند از این یارانه محروم میمانند. این روش بدون تردید با عدالت در تناقض و تعارض آشکار میباشد. دولت نباید به آنها که از منابع ملی بیشتر استفاده میکنند جایزه بدهد، اینکار در حکم جریمه کردن اقشار آسیبپذیر و پاداش دادن به اقشار مرفه جامعه است. عدالت حکم میکند آنهایی که بیشتر مصرف میکنند هزینه بیشتری بپردازند و نیز آنها که بیشتر کار و تولید میکنند ثمره بیشتری ببرند. اگر جز این باشد هیچ انگیزهای برای کار و تولید و توسعه و آبادانی این کشور باقی نمیماند. هرکس که بیشتر مصرف میکند لاجرم باید هزینه مصرفش را خود بپردازد نه از جیب دیگران و از ذخایر ملی کشور برداشت نماید. تردیدی نیست که هدفمند کردن یارانهها و بهینهسازی مصرف سوخت بارها مورد تأیید و تأکید صاحبنظران و دلسوزان مردم قرار گرفته است ولی متأسفانه تاکنون هیچکس حاضر به اصلاح این ساختار معیوب که از دل آن صدها فساد ازجمله قاچاق سوخت بیرون میآید، نبوده است. دولت جناب آقای خاتمی در سالهای پایانی میرفت که گامهای اساسی و درستی در این زمینه بردارد که مجلس هفتم در نخستین سال شروع خود با رویکرد سیاسی به تثبیت قیمتهای حاملهای سوخت پرداخت و این تلاش را عقیم گذاشت که امروز بتدریج آثار وضعی این تصمیم بر صنعت برق و نفت خود را نشان میدهد. مجلس و دولت بایستی با عزمی راسخ قیمت سوخت را در زمان کوتاهی واقعی کند و طرح هدفمند کردن یارانهها را اجراء نمایند و تعهد نمایند که آثار تورمی اینکار را با کنترل حجم نقدینگی که مهمترین عامل ایجاد تورم است به حداقل برساند. از سویی دولت برای اینکه بتواند هدفمند کردن یارانهها را اجرایی کند پیشنهاد میگردد در وهله اول که به همه خانوادهها یارانه مستقیم پرداخت کند. برادران و خواهران! اگر (خواهش میکنم اینجا را توجه بفرمایند!) دولت بصورت رایگان هزینههای برق، آب، گاز و نان خانوادهها را در حد مصرف اقشار آسیبپذیر پرداخت نماید هزینه ماهانه هر خانواده حدود (70) تا (75) هزار تومان برآورد میگردد و اگر تعداد خانوادههای کشور را حدود (15) میلیون خانواده (اعم از فقیر و غنی) درنظر بگیریم مبلغ مورد نیاز بین (5/13) تا (14) میلیارد دلار خواهد شد. در مقایسه با شرایط فعلی که (35) تا (40) میلیارد دلار یارانه میدهیم حدود (20) تا (25) میلیارد دلار صرفهجویی ارزی میشود که دولت و مجلس میتوانند این مبلغ عظیم را صرف ایجاد زیربناها، سیستم حمل و نقل عمومی (اعم از ریلی و اتوبوسی) و ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار جامعه نمایند. بهرحال از اینکه رئیس جمهور محترم پذیرفته است این مسیر را بپیماید، جای تقدیر و تشکر دارد و امیدوارم با شهامت و شجاعت این اقدام جسورانه را انجام و از حاشیهها و جنجالهای پیرامونی آن نهراسد و ماندگار در تاریخ ایران گردد. همچنین لازم میدانم از رویکرد نوین دولت نهم در بحث هستهای تقدیر نمایم. قبلاًَ نیز اینجانب و جمع وسیعی از متخصصان هستهای کشور گفتیم تنها راهحل برای عبور از بحران هستهای، دیپلماسی فعال و مذاکره سازنده است. دکترینی که دولت اصلاحات و تیم قبلی هستهای شروع و براساس آن هم حقوق مسلم مردم ایران در دستیابی به فناوری هستهای را محفوظ (رئیس ـ آقای آفریده! وقتتان تمام است) و هم کشور از ورود به بحران و انزوا نجات مییافت. خوشبختانه پس از فراز و فرودها و پختگی وتجربه یافتن بالاخره مذاکره مستقیم در دستور کار تیم مذاکرهکننده فعلی نیز قرار گرفت که مایه امیدواری است. انشاءالله کشور با تدبیر حکیمانه از این بنبست بسلامت عبور کند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قربانی) ـ آقای دینی بفرمایید. ولیالله دینی ـ بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله ربالعالمین و صل علی محمد و آل محمد» (حضار صلوات فرستادند) با عرض تسلیت بمناسبت سالگرد شهادت حضرت زهراء (سلامالله علیها) و آیتالله بهشتی و (72) تن از یاران امام و با درود به روان پاک شهیدان و امام امت و با آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری عرایض خود را در سه محور به استحضار عزیزان حاضر و ملت شریف ایران میرسانم: 1 ـ گرانی و تورم، عدم اشتغال جوانان، رنج مضاعف مناطق کمتر توسعهیافته و محروم از مشکلات اساسی مردم میباشد. مردم در انتظارند با ارائه برنامههای کاربردی از طرف دولت و با ایجاد سرمایهگذاری و هدایت نقدینگیها و سرمایههای سرگردان اعم از داخلی و خارجی به امر تولید، اشتغال جدید و پایدار ایجاد گردد و تورم و گرانی مهار و وضعیت معیشتی آنها بهبود پیدا کند و بر دولت و مجلس و همه ارکان نظام فرض است تا تمامی توان و همت خود را صرف اینکار نماید. 2 ـ باتوجه بصراحت اصول (15) و (19) قانون اساسی در حقوق مساوی اقوام و همچنین استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانههای گروهی و تدریس آنها در کنار زبان و ادبیات فارسی از دولت محترم میخواهم ضمن جلوگیری از هرگونه تمسخر و توهین به قومیتها و سایر زبانهای رایج کشور بویژه ترکی آذری زمینه هرچه بهتر اجرایی شدن اصول فوق را فراهم نماید. یقین دارد تأکید بر اجرای اصول فوق اتحاد و وحدت ملی را بیش از پیش مستحکمتر و دست فرصتطلبان و دشمنان ایران اسلامی را از هرگونه بهرهبرداری و ایجاد جار و جنجال کوتاه خواهد نمود. 3 ـ منطقه مرزی ارسباران به عبارتی قراجهداغ هنوز از محرومیت مضاعف رنج میبرد. معالأسف در دوران ستمشاهی این منطقه بعنوان کمربند حایل و سپر امنیتی قرار گرفت و هیچگونه توجهی در جهت توسعه و آبادانی و زیرساختهای آن بعمل نیامد. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی منطقه اهر و هریس با دارا بودن قریب به(1500) روستا و چندین بخش با نگاه محرومیتزدایی دولت، کار توسعه و عمران خود را آغاز کرد. در طول سالهای پس از انقلاب بخشهایی از این منطقه یکی پس از دیگری به شهرستان ارتقاء یافت. این مسأله اولاً موجب دلگرمی و تعلق خاطر بیشتر مردم به نظام و ثانیاً موجب توزیع نسبتاً متناسب امکانات از مرکز باتوجه به سهم هر یک از شهرستانها و نهایتاً باعث شتاب گرفتن آهنگ رشد و توسعه آن گردید. لکن بدلیل عمق محرومیت و مشکلات باقیمانده از گذشته، این منطقه وسیع و دارای استعدادهای بالقوه هنوز در مقیاس شاخصهای توسعه از رشد متوسط کشوری پایینتر و با ایدهآلها فاصله زیادی دارد. با اینحال رشد منفی جمعیت، نرخ بالای بیکاری و مهاجرت، عدم وجود زیرساختها و زیربناها، عدم وجود حتی یک دهم درصد از (6000) واحد صنایع استان در این منطقه ازنظر اقتصادی از تهدیدها و چالشهای بزرگ ارسباران است. در کنار این موضوع متأسفانه بعلت برخی ضعفها و بیتدبیریها هر ساله در ماههای خرداد و تیر برخی از عناصر و جریانهای فرصتطلب و مزدور با استفاده از بعضی از خلأها و حضور در میان مردم مشتاق و بازدیدکننده از جاذبههای طبیعی و جنگلهای ارسباران و قلعههای تاریخی و آثار باستانی و دیدنی منطقه با طرح مسایل تفرقهافکنانه و باصطلاح قلمداد نمودن همراهی مردم با خود و بهرهبرداری از آن شیرینی لحظات را به کام مردم تلخ و تهدیدهای اجتماعی و سیاسی را به منطقه حاکم مینمایند و این منطقه توریستی قالب امنیتی به خود گرفته و موجب آزردگی خاطر و تأثر و تأسف مردم خوب و نجیب ارسباران میگردد. بطوریکه اگر مسؤولان امنیتی و انتظامی اجازه دهند مردم خود حساب اینگونه نااهلان نامحرم به مردم و کشور را میرسند. باتوجه به پیش گفتههای فوق مردم منطقه ارسباران وقتی توزیع متناسب اعتبارات و امکانات و رشد و توسعه سریع و ثبات و انسجام را در استانهای جدیدالتأسیس مشاهده مینمایند و در اثر سوءمدیریتها و تدبیرها، کم توجهیها و عدم برنامهریزیهای متناسب، ارسباران را روز به روز پژمردهتر از دیروز درمییابند انتظار دارند باتوجه به پیشینه دیرین طرح تشکیل استان مرزی ارسباران که از زمان ارتقاء اردبیل به استان همواره مطرح بوده است با ارتقاء این منطقه به استان، روح شکوفایی و امید بار دیگر بیش از پیش در این منطقه دمیده شود. لذا اینجانب بعنوان احدی از نماینده منطقه ارسباران از محضر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران میخواهم با صدور دستور مساعد زمینه تشکیل استان مرزی ارسباران را فراهم (رئیس ـ آقای دینی! وقت شما تمام است) و مرزنشینان غیور آذری را در ساختن ایرانی آباد و مقتدر به مشارکت و همدلی بیشتر فرا خوانند. والسلام علیکم و رحمه الله رئیس ـ خیلی ممنون. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم تذکرات کتبی نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت میکنم: ـ آقای انور حبیبزادهبوکانی نماینده محترم بوکان به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در گازرسانی به روستاهای شهرستان بوکان باتوجه به سردسیر بودن منطقه و تسریع در تأمین مواد سوختی (بنزین و نفت گاز) وسایط شخصی و عمومی کشاورزان باتوجه به فصل کاری و برداشت محصول. ـ آقایان: اسدالله تابع و جهانبخش محبینیا نمایندگان محترم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در حل مشکل عرضه سوخت موجود در شهرستان میاندوآب. ـ آقای جهانبخش امینی نماینده محترم کرمانشاه به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در گازرسانی روستاهای استان کرمانشاه باتوجه به مصوبات مجلس در لایحه بودجه 84 و 85. ـ آقایان: داریوش قمری و فریدون همتی نمایندگان محترم ایلام، حشمتالله فلاحتپیشه نماینده محترم اسلامآبادغرب و دالاهو، عبدالرضا مصری، عباسعلی اللهیاری و جهانبخش امینی نمایندگان محترم کرمانشاه، مصطفی محمدی نماینده محترم پاوه و جوانرود، عادل آذر نماینده محترم دهلران، آبدانان و درهشهر، بهمن الیاسی نماینده محترم سنقر و کلیایی، حسن سلیمانی نماینده محترم کنگاور، صحنه و هرسین و حشمتالله جاسمیاجاق نماینده محترم قصرشیرین، گیلانغرب، سرپلذهاب به وزیر محترم نفت درخصوص جلوگیری از انتقال بدون مطالعه شرکت نفت مناطق مرکزی. ـ آقای سیدمحمود مدنیبجستانی نماینده محترم گناباد به وزرای محترم نفت و بازرگانی درخصوص تأمین قیر و سیمان مورد نیاز پروژههای راهسازی استان خراسان رضوی. ـ آقایان: سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، حسین نجابت نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، اصغر گرانمایهپور نماینده محترم کاشان و بیدگل و سیدمحمود ابطحی نماینده محترم خمینیشهر به وزیر محترم بازرگانی درخصوص ضرورت اقدام سریع برای ساماندهی بازار مصالح ساختمانی و جلوگیری از افزایش بیرویه نرخ فولاد و سیمان و برخی مصالح ساختمانی. ـ آقای سیدنظام مولاهویزه نماینده محترم دشتآزادگان به وزیر محترم بازرگانی درخصوص لزوم نظارت ویژه بر گرانی میوه و برخورد قاطع با گرانفروشی. ـ آقایان: ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل، علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات و سیدمصطفی طباطبایینژاد نماینده محترم اردستان به وزرای محترم بازرگانی، صنایع و معادن، جهادکشاورزی و امور اقتصادی و دارایی درخصوص بررسی جامع علل گرانیهای اخیر از جهات واردات، انحصارات، تعرفه، هزینه تولید و صنوف. ـ آقای محمد علیخانی نماینده محترم قزوین، آبیک و البرز به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص پرداخت وام نوسازی مسکن روستائیان توسط بانکهای استان قزوین بخصوص بانک صادرات. ـ آقای ولیالله دینی نماینده محترم اهر و هریس به وزرای محترم مسکن و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص لزوم اتمام عملیات ساختمانی بیمارستان (50) تختخوابی هریس و بهرهبرداری از آن در سالجاری و رسیدگی به علت تعطیلی و عدم تغییر کاربری دانشکده پرستاری و مامایی اهر و راهاندازی مجدد آن. ـ آقای سیدمحمدجعفر ساداتموسوی نماینده محترم مبارکه به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص توجه به مخالفت سازمان حفاظت محیطزیست نسبت به روش جدید «اتوکلپ» دفع زبالههای بیمارستانی و رعایت روشهای علمی جدید در موضوع مذکور. ـ آقای حمید سعادت نماینده محترم نجفآباد،تیران و کرون به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص رسیدگی و حل مشکلات زنبورداران شهرستان نجفآباد. به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص رسیدگی به نارضایتهای سنگبریهای نجفآباد، تیران و کرون. ـ آقایان: علیاکبر ناصری و حسینعلی قاسمزاده نمایندگان محترم بابل، احمد ناطقنوری نماینده محترم نور و محمودآباد، جعفرقلی راهب نماینده محترم تنکابن و رامسر، قربانعلی نعمتزادهقراخیلی نماینده محترم قائمشهر و سوادکوه، سیدحسن شجاعیکیاسری نماینده محترم ساری، محمدحسن جمشیدی اردشیری نماینده محترم بهشهر و نکا و عزتالله یوسفیانملا نماینده محترم آمل و لاریجان به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تعریض راههای بینشهری مازندران و اجرایی شدن کمربندیها. ـ آقای رسول پورزمان نماینده محترم نقده و اشنویه به وزیر محترم کشور درخصوص رسیدگی به علت عدم حضور فرماندار شهرستان نقده در شهر به مدت دو روز در هفته به علت تدریس در دانشگاههای تبریز و بناب. ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم کشور درخصوص ارتقاء بخش طالقان به شهرستان و تبدیل شهرکهای هیو، تنکمان، سیفآباد و کردان به شهر و تعیین تکلیف حریم شهرهای نظرآباد، چهارباغ و کوهسار. به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور تهیه طرح جامع گردشگری برای شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد بلحاظ وجود جاذبههای فرهنگی، تاریخی و طبیعی و گردشگری. ـ آقای حسن سبحانی نماینده محترم دامغان به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص ضرورت محاسبه، تأمین اعتبار و پرداخت یارانههای معوق سود بانکی منظور در قوانین بودجه سالهای قبل. ـ آقایان: علی عسکری نماینده محترم مشهد وکلات و احمد ناطق نوری نماینده محترم نور و محمودآباد به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص رسیدگی به علت عدم پاسخگویی بانکها به طرحهای اشتغالزای استانها. ـ آقای حشمتالله فلاحتپیشه نماینده محترم اسلامآبادغرب و دالاهو به وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی درخصوص مقابله جدی و مشهود با موج گرانیهای اخیر و پرهیز از فرافکنی موضوع باتوجه به آثار غیرقابل انکار آن در معیشت مردم. ـ آقای سیدفضلالله موسوی نماینده محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر به وزیر محترم بازرگانی درخصوص جلوگیری از واردات میوههای خارجی برای تقویت کشاورزان. ـ آقایان: سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات و علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص جلوگیری از نشر کتب تفرقهانگیز و ممانعت از فعالیتهای ضدانقلابی توسط بعضی از مهرههای رژیم شاه معدوم در قالب گروههای هنری. ـ آقای حسین اسلامی نماینده محترم ساوه و زرندیه به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص رسیدگی به علت عدم انتصاب رئیس سازمان صنایع و معادن استان مرکزی بعد از گذشت (9) ماه. ـ آقای مصطفی مطورزاده نماینده محترم خرمشهر و جزیره مینو به وزیر محترم نیرو درخصوص چارهاندیشی برای جلوگیری از قطع مکرر برق شهرستان خرمشهر. ـ آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم به وزیر محترم نیرو درخصوص رسیدگی به وضعیت مالی شرکت ایرانترانسفور و شرکتهای اقماری و مشکلات کارگران آن شرکت. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم نیرو درخصوص برنامهریزی برای دسترسی جمعیتهای روستایی کشور به آب شرب بهداشتی با معیارها و استانداردهای کمی و کیفی مطلوب. ـ آقای حسین حسنیبافرانی نماینده محترم نایین به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در شروع پروژه آبرسانی به شهرستان نایین. ـ آقای موسی قربانی نماینده محترم قائنات به وزرای محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش درخصوص تسریع در تحویل سیم کارت تلفن همراه فرهنگیان در شهرهای خارج از قرعهکشی. ـ آقای هدایتالله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص استخدام نیروهای بومی هر شهرستان براساس سهمیه (1500) نفر کارشناس و کاردان فارغالتحصیل هر شهرستان. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع جدی در احداث جادههای حسینآباد، درب مزار، جیرفت، اسفندقه، مردهک و نرگسان و استاندارد نمودن باند فرودگاه جیرفت و اصلاح برنامههای پروازی فرودگاه جیرفت. ـ آقای شاپور مرحبا نماینده محترم آستارا به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در موافقت تجاری بودن بندر آستارا و نصب فانوس دریایی.به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در جلوگیری از سوختن شالیزارها. (ضمناًٌ در ذکر حوزه انتخابیه آقای گرانمایه کلمه «آران» در کنار «کاشان و بیدگل» جا افتاده بود که آن را هم اضافه میکنیم). 5 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: سیدمحمود ابطحی، ناصر نصیری، شاپور مرحبا، حمیدرضا فولادگر، عماد افروغ و سیدناصر موسوی نمایندگان محترم خمینیشهر، گرمی، آستارا، اصفهان، تهران و رامهرمز رئیس ـ به تذکرات نمایندگان میرسیم. انشاءالله مختصر بفرمایند مربوط به کار مجلس باشد، سریعتر ما عبور بکنیم. آقای قربانی اعلام بفرمایید. منشی (قربانی) ـ اولین نفر آقای ابطحی هستند، بفرمایید. سیدمحمود ابطحی ـ بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای رئیس! تذکر بنده ماده (21) وظایف و اختیارات حضرتعالی که در آییننامه مجلس وجود دارد. در تبصره (7) این ماده اشاره به سایر موارد مذکور در قانون اساسی دارد. اشاره من به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی است که در پاراگراف سوم این اصل اشاره میکند «تصویبنامهها و آییننامههای دولت و مصوبات کمیسیونهای مذکور در این ا