بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه صد و یکم (101) 30 فروردینماه 1384 هجریشمسی 10 ربیـعالاول 1426 هجریقمـری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول1384 ـ 1383صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سهشنبه سیام فروردینماه 1384 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: گیورک وارطان، کاظم جلالی،ایرج ندیمی و عماد افروغ.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولاناجرایی کشور.5 ـ تذکر آییننامهای آقایان: محمدسعید انصاری، حسنکامراندستجردی، غفار اسماعیلی، سیدکاظم دلخوشاباتری،قدرتالله ایمانی، علی دیربـاز و مهدی کوچکزاده نمایندگانمحترم آبادان، اصفهان، هشترود، صومعهسرا، خرمآباد، بندرعباسو تهـران.6 ـ قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی درموردسؤال آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم ازآقای بیطرف وزیر محترم نیرو.7 ـ قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درموردسؤال آقای سیدناصر موسوی نماینده محترم رامهرمز و رامشیر ازآقای بیطرف وزیر محترم نیرو.8 ـ قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درموردسؤال آقای حسینعلی قاسمزاده نماینده محترم بابل از آقایبیطرف وزیر محترم نیرو.9 ـ تصویب لایحه قرارداد جامع همکاری بین دولت جمهوریاسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا.10 ـ استرداد طرح اصلاح ماده (12) قانون نفت مصوب 1366.11 ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران بهکنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی درمورد کنترلدخـانیـات.12 ـ تصویب کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده.13 ـ خیرمقدم نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به گروهدوستی پارلمانی کشور اتریش و هیأت همراه.14 ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه معاهده اصول مناسباتدوستانه و همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولتجمهوری آذربایجان.15 ـ اعلام وصول یک فقره لایحه و یک فقره سؤال.16 ـ استرداد دو فقره طرح.17 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به محضرفرماندهی معظم کلقوا درخصوص تقاضای تقدیر از نیروی انتظامی.18 ـ قرائت اسامی تأخیرکنندگان.19 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و هجـده دقیقه به ریاست آقای محمدرضا باهنـر «نایب رئیس» رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه نایب رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 204 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائتبفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و یکم روز سهشنبه سیام فروردینماه 1384هجریشمسی مطابق با دهم ربیعالاول 1426 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤالآقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم از وزیر محترم نیرو. 2 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤالآقای سیدناصر موسوی نماینده محترم رامهرمز و رامشیر از وزیرمحترم نیرو. 3 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤالآقای حسینعلی قاسمزاده نماینده محترم بابل از وزیر محترم نیرو. 4 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحهقرارداد جامع همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولتجمهوری بولیواری ونزوئلا. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون انرژی درمورد رد طرح اصلاحماده (12) قانون نفت مصوب 1366. 6 ـ گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد لایحه الحاقدولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون چارچوب سازمانبهداشت جهانی درمورد کنترل دخانیات. 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه مالیات برارزش افزوده. 8 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحهمعاهده اصول مناسبات دوستانه و همکاری بین دولت جمهوریاسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان. 9 ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه حمایت ازحقوق مصرفکنندگان. 10 ـ سؤال آقای علی احمدی نماینده محترم ممسنی از وزیرمحترم کشور. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید نایب رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید. (آیات (107 ـ 102) از سوره مبارکه «الانعام» توسط قاری محترمآقای احمد ابوالقاسمی تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِالرَّحیمِبَدیعُ السَّمو'اتِ وَ الاْرْضِ اَنّی یَکُونُ لَهُ وَلَدٌ وَّ لَمْتَکُنْ لَهُ صاحِبَهٌ وَّ خَلَقَ کُلَّشَیٍْ وَّ هُوَ بِکُلِّ شَیٍْ عَلیمٌ *ذ'لِکُمُ اللهُ رَبُّـکُمْ لاَ´اِلَهَ اِلاَّ هُوَ خَلِقُ کُلِّ شَیْءٍ فَاُعْبُدُوهُ وَ هُوَ عَلَی'کُلّ ِشَیْءٍ وَکِیلٌ * لاَّتُدْرِکُهُ اُلاَْبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الاَْبْصارَ وَ هُوَاللَّطِیفُ الْخَبِیرُ * قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَّبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا وَ مَا´أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ* وَ کَذلِکَ نُصَرِّفُ الاْیاتِ وَ لَیَقُولُوا دَرَسْتَ وَ لِنُبَیِّنَهُ لِقَوْمٍ یَّعْلَمُونَ * اِتَّبـِعْ ما اُوحِیَ اِلَیْـکَ مِنْ رَّبِّـکَ لا'اِلهَ اِلاّ' هُوَ وَ اَعْرِضْ عَنِالْمُشْرِکینَ * وَ لَوْ شآءَاللهُ مااَشْرَکُوا وَ ماجَعَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً وَّ ما اَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکیلٍ *(صَدَقَالله ُالْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) نایب رئیس ـ طیبالله، متشکر، از جناب آقای ابوالقاسمی قاریامروز تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: گیورک وارطان،کاظم جلالی، ایرج ندیمی و عماد افروغ نایب رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای گیورک وارطان نماینده محترم ارامنهشمال. ـ جناب آقای کاظم جلالی نماینده محترم شاهرود. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل. ـ جناب آقای عماد افروغ نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای وارطان بفرمایید. گیورک وارطان ـ بنام خداوند یاور ستمدیدگان و کوبنده ستمگران «بدانید که در روز داوری، همه مردم باید جواب هر سخنبیهودهای که گفتهاند را بدهند. انجیل متی ـ باب دوازدهم ـ کلام سی و ششم»ریاست محترم و هیأت رئیسه گرانسنگ، همکاران گرامی،نمایندگان مکرم مردم ایران در مجلس شورای اسلامی! بنده به پیرویاز تعالیم پیشوای نخستین کلیسای مسیحیت و با استعانت ازباریتعالی، آن ذات اقدس احدیت را گواه میگیرم که در پیشگاهنمایندگان ملت که مظهری از مظاهر محضر خداوند است، چیزینگویم جز آنچه تکلیف شرعی و قانونی من است و با انجام وظایفی کهمردم با صراحت قانون به حقیر محول کردهاند، به تعهدات خود کهحاصل میثاق نماینده با موکلش میباشد، عمل نمایم. من بعنوان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال کشور عزیزمانایران در این سخنگاه ایستادهام تا از مشکلات، نارسائیها و نگرانیهایموجود در زندگی جامعه خود بگویم، پس به صدای بلند میگویم.مسألهای که این روزها اذهان ما ایرانیان را به خود مشغول داشته است،عناد و بهانه تراشیهای استکبار جهانی و عوامل اقماری آنان بابرنامههای هستهای صلحآمیز ایران است. ما اعتقاد راسخ داریم کهبهرهمندی از انرژی و فناوری صلحآمیز هستهای حق مسلم هر کشور وازجمله ایران است. از سوی دیگر انحصاری کردن داشتن و بهرهمندیاز این تکنولوژی و منبع انرژی پاک بهیچوجه با ساختار جوامع متمدنبشری امروز سازگاری ندارد و ما مردم ایران بر حق خود مبنی برداشتن این فناوری و چرخه تولید آن تأکید میورزیم و میگوییم که تاآخر در کنار همه آنان که برای عزت و سربلندی ایران و ایرانیان مبارزهمیکنند، ایستادهایم. بنده بصراحت اعلام مینمایم که ارامنه از آغاز نهضت مردمانقلابی ایران به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی، آن امام راحل تابه امروز و حتی با وجود ناهمواریهای سیاسی و اجتماعی در مقاطعمختلف زمانی نه تنها در کنار مردم مسلمان ایران در راه حفظ استقلالاز خون و جان و مال خود مایه گذاشتهاند، بلکه کراراً خود منشأخدمات ارزندهای در عرصههای علمی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگیبودهاند و در راه خودکفایی فناوری علمی که خود به استقلال سیاسیکشور میانجامد گامهایی به وسعت تاریخ تمدن خود برداشتهاند. شاید تکرار اینگونه بدیهیات که از وظایف مسلم هر شهروند متعهداست، کمی نامتعارف بنماید. اما آنچه ما را به تکرار مکرراتوا میدارد، متأسفانه وجود ذهنیت و پندارهای اشتباهی است که نزدبرخی از هموطنان و حتی مسؤولین برخی نهادهای دولتی در مورداقلیتهای دینی و از جمله ارامنه ایران وجود دارد. آنچه را باید برایهمیشه از اذهان مردم زدود تا بتوان وفاق ملی را جایگزین آن نمود،قائل بودن به تفاوتهای اجتماعی و مدنی بین اقشار گوناگون مردماست. تفاوتهای وهمآمیزی که در اکثر موارد تقدمات و تأخرات ونابرابریهای غیرقانونی اما نافذ و مقتدری را در پی دارند. یکی از این موارد، تفسیر به رأی قانون توسط برخی قضات محترمدر مواردی است که یکی از طرفین مورد داوری پیرو یکی از ادیانشناخته شده در کشور اما غیر مسلمان است. همکاران معزز! هرچند نامتعارف، اما اجازه دهید با وجود گذشت(27) سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برای چندمین وامیدوارم آخرین بار به هموطنم بگویم که من از خود اویم و او از خودمن. به هموطنم بگویم که با وجود تفاوت طرق رسیدن به خدا، منارمنیمسیحی با شما برادر و خواهر گرامی مسلمان در چارچوبقانون، نه تنها هیچ رجحان و تقدمی نسبت به یکدیگر نداریم، بلکه درسنگر ستیز علیه هرگونه قانونشکنی یا دشمنستیزی یک تنواحدهایم. همانگونه که چون یک تن واحده بیش از (27) سال متوالیدر کنار هم از تمامیت ارضی و استقلال میهن، حیثیت و شرف و کیانکشورمان دلاورانه دفاع کردهایم. پس هیچ دلیلی برای پراکندگیاندیشههای مترقی و اهداف عالیه واحدمان وجود ندارد. اهدافی متعالیکه هزینه هنگفت همسنگ خون شهداء داشتهاند و بیتردید شهدای هرکدام از جوامع و اقوام در جبههها، رجحان و برتری را در پیشی گرفتناز همدیگر برای ایثار و خونفشانی میپنداشتند و نه در سرکوب باورهاو ارزشهای یکدیگر. اساساً میثاق وحدت و یگانگی ملی ما ایرانیان در طول (8) سالدفاع مقدس با خون شهدایمان منعقد شد. خونهای پاکی که گواه اینعهد و اخوتاند، هنوز در رگهای غیرتمان جاری بوده و همواره بر مانهیب میزنند که جفا بر شهید و تنها ماترکش، که همانا پیام خونشاناست، نه تنها روا نیست، بلکه گناهی نابخشودنی است. نمایندگان ارجمند، ملت شریف ایران! عمده مشکل و مسایلی کهبرای جامعه ارامنه ایران در روابط و مناسبات شخصی و عمومی وحتی اداری و دولتی وجود دارد، ناشی از عدم شناخت درست و کافیاز جامعه ما ارامنه از یکسو و غیبت عنصر درک متقابل فرهنگها،ارزشها، مقدسات و سنتهای یکدیگر از سوی دیگر میباشد. گزافهنخواهد بود اگر بگویم که اینگونه دیدگاهها و پندارهای نادرست علاوهبر کراهت مورد، زمینهها و بسترهای لازم برای مشارکت عمومی را نیزبه مخاطره میاندازند. مسایلی همچون قصاص، ارث، شهادت و برخی موضوعاتحقوقی و قضایی دیگر هنوز به قطعیت حل و فصل نشدهاند. لازمه رفعاینگونه مسایل، کارشناسی همهجانبه تخصصی با در نظر گرفتنمسایل سیاسی حاشیهای و ملاحظات اجتماعی و جامعهشناختیمیباشد. چه خوش خواهد شد تا با همت و همفکری شما دوستانبزرگوار، یاری مسؤولین محترم و عنایت ویژه مقام معظم رهبری،همچنان که همواره شاهد آن بودهایم، جوامع اقلیتهای دینی بتوانندشیرینی و لذت برابری و مساوات را با افتخار به زیستن در کشوریمردمسالار و قانونمدار در هم آمیخته و از سد مسایل مورد اشارهبگذرند. همانطور که با همکاری مجلس ششم و حکم ولایتی آن رهبرفرزانه مشکلات مربوط به برابری دیه پشتسر گذاشته شد. مبحث دوم که موضوع مورد پیگیری همه ارامنه جهان بوده واساساً با تولد هر نوزاد ارمنی، لزوم رفع آن بیش از پیش اهمیتمییابد، موضوعی است که قطعاً همکاران ارجمند از طرق مختلف ودر سطوح متفاوت بدان آگاهند و آن نژادکشی ارامنه در سال 1915میلادی که نخستین قتلعام قرن بیستم نیز نامیده میشود میباشد. اینروزهای مصادف است با نودمین سالگرد این فاجعه وحشتناک. اگرهمه ملتها و آزادگان جهان به تعهد انسانی خویش پایبند میبودند وجنایتهای غاصبان و جانیان تاریخ را در مقاطعی از زمان که ضرورتتنبیه متجاوز لازم بود، لااقل محکوم میکردند، یقیناً هیچگاه و درهیچ گوشه پهنه بیکرانی که محضر خداست، هیچ گستاخی جسارتتجاوز به حقوق و جان و مال مستضعفی را نمیداشت. فاجعه نسلکشی ارامنه ساکن سرزمینهای شرقی ترکیه فعلی که درسال 1294 هجری برابر با بیست و چهارم آوریل سال 1915 میلادیاز سوی دولت ترکهای جوان حکومت عثمانی بوقوع پیوست، ازجمله جنایاتی است که بدلیل عدم مجازات بانیان، امکان تکرار آن ازسوی غاصبان و جنایتکاران در مقاطع مختلف و در هر گوشه جهانوجود دارد. از اینرو، حقیر و موکلینم از نمایندگان محترم مجلسشورای اسلامی و مسؤولین آزاده دولت جمهوری اسلامی ایرانمیخواهیم (نایب رئیس ـ وقت شما تمام شد) که در اجرای اصلیکصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی و باتوجه به سیاستهای اتخاذشدهدولت مبنی بر اصل اساسی حمایت از ملتهای مستضعف، ما را درشناسانیدن این فاجعه انسانی به جهانیان یاری نمایند. تنها امید مادرانجوانی که از ترس تجاوز جوخههای مرگ فرزند خردسال خود را درآغوش فشرده و به اعماق درهها پرت میشدند این بود که نسلهای آیندهظلمی را که بر آنان روا شد تقبیح نمایند. حضرت عیسیمسیح در انجیل متی باب (18) میفرمایند: «هرگزاین کودکان را حقیر نشمارید، بدانید که آنان نیز در عالم بالا فرشتگانیدارند که پیوسته در پیشگاه پدر آسمانی حاضرند». والسلام نایب رئیس ـ متشکر، خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوتبفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای جلالی بفرمایید. کاظم جلالی ـ بسمالله الرحمن الرحیم بعنوان اولین نطق پیش از دستور دوره هفتم، نخست لازم میدانماز مردم شریف و بزرگوار شهرستان شاهرود و شهرهای بسطام،بیارجمند، کلاتهخیج، میامی و مجن بخاطر اعتماد مجدد با آراء (61)درصد به اینجانب تشکر و قدردانی نمایم. همچنین سالروز ارتشجمهوری اسلامی را بر همه ارتشیان عزیز تبریک عرض میکنم. در ماه ربیعالاول و در آستانه ولادت پیامبر عظیمالشأن اسلام قرارداریم. پیامبری که فرمود: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» و فلسفه بعثتخود را در تکمیل مکارم اخلاقی دانست و خود اسوه اخلاق وانسانیت و برترین ابزار وی در هدایت انسانها، برخورداری از معجوناخلاق الهی و انسانی بود. پیامبر به ما نشان داد جامعه و حاکمیتیماندگار است که بنیاد آن بر شالودههای اخلاقی گذاشته شود و بجایآنکه اخلاق جامعه سیاسی شود، سیاست جامعه باید اخلاقی شود. برماست بعنوان مدعیان رهروی آن بزرگوار، در خود نیک نظر کنیم. آیااخلاقمان سیاسی است یا سیاستمان اخلاقی؟ متأسفانه در بعد فردی، غیبت، تهمت، افتراء و هتاکی جزومسلمات پذیرفته شده اخلاق سیاسی ماست و در بعد اجتماعی نیزنتوانستهایم از پتانسیل بالا و والای اخلاقی الهی که اسوه بشریت از آنبهره برده بود استفاده نماییم. حتماً با محوریت اخلاق میتوانستیمروابطمان را به این میزان از افتراق و تنش نکشانیم. حتماً با محوریتاخلاق میتوانستیم با جوانانمان ارتباطی صمیمانه و عاطفی آنهم از سردلسوزی و با هدف هدایت و پرورش ایجاد نماییم. ما نیازمند یکجامعه اخلاقی حقمحور هستیم و با کمال تأسف امروز جامعه سیاسیما بیش از پیش بسمت خطمحوری و جناحگرایی در حال پیشرویاست. دیگر عدهای بجای آنکه دیگران را با معیار ثبات بر حقبسنجند، با معیار ثبات بر خط و جناح میسنجند، ولو آنکه خط وجناح در بخشی از عملکرد خود قابل نقد و یا بر سبیل حق نباشد واین خود از فاصله گرفتن سیاست از اخلاق حکایت دارد. جامعه با رعایت معیارهای اخلاقی و حقمحوری میتواند بسمتعدالت حرکت نماید و انواع و اقسام تبعیضها را بزداید و از آنجا کهبیعدالتی زشتترین پدیده غیراخلاقی بر روی زمین است، همارهمصلحان منادی عدالت بودهاند و عدالت تحصیل نمیشود مگر آنکهجامعهای در بعد فردی و اجتماعی رویکرد اخلاقی داشته باشد.جامعه اخلاقی، جامعه متعادل است. جامعه متعادل هرگز بسمت افراطو تفریط روی نمیگرداند. افراطگرایی پدیده زشت جوامعغیرحقمحور، غیرعدالتطلب و غیراخلاقی است. جامعه اخلاقی، رسیدن به قدرت را آخرین حلقه آمال خودنمیبیند و از همه ارزشها برای رسیدن به قدرت بهره نمیبرد. درجامعه اخلاقی با محوریت مبدأ و معاد، اساساً حوزهای بنام قدرتوجود ندارد و همه مسؤولیت است و از انسان درخصوص همهاعمالش در جایی سؤال میشود و بدان جزا و پاداش تعلق میگیرد. در جامعه اخلاقی سمت و سویی به استفاده از خشونت نیست.جامعه خشن، یک جامعه غیراخلاقی است. در جامعه اخلاقیپیشکسوتان و بزرگان دارای حرمت هستند و حریم آنان شکستهنمیشود. با بهانههایی چون جوانگرایی، بزرگترین سرمایههای اجتماعرا به مسلخ نمیبرند. در جامعه اخلاقی، اختلاف سلیقه وجود دارد، امااز اختلاف سلیقه در چارچوب ساز و کارهای اخلاقی برای اداره بهترجامعه استفاده میشود، نه آنکه با تصلب بر سلیقهها و یا وسعت دادنبه جنگ سلیقهها بتوان اصل و بن را برید. لذا در چنین زمانی برایاداره بهتر جامعه، سکوت پدیده اخلاقی میشود تا سخن گفتن. اینهمانی است که مولایمان علی ـ علیه السلام ـ به ما آموخت و ما چونان صدهاحکمت وی، بدان عمل نکردیم. با این تفصیل، بنظر میرسد تبدیل اخلاقی سیاسی به سیاستاخلاقی یک ضرورت اجتنابناپذیر امروز ماست. آنچه از گذشتهبشکل چالش و امروز بسمت تهدید میرود، مسأله نزاع سیاسی وسرجمع رقابتهای سیاسی بیقاعده جامعه ماست که اولاً میتواند بهناکارآمدی نظام بیانجامد و ثانیاً حتی بخشهای کارآمد نظام را در منظرمردم و جهانیان ناکارآمد جلوه دهد. متأسفانه طی سالیان اخیر، نزاع سیاسی جامعه را فشل نموده استو اختلافات به اداره بهینه جامعه لطمه جدی وارد کرده است و در اینماجرا نباید یکطرف را یکسره تخطئه نمود، بلکه با صراحت بایدگفت نزاع طرفینی، امروز ما را اینچنین رقم زده است. به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم. رهبری بزرگوارانقلاب اسلامی با روشنبینی، راهبرد مشارکت حداکثری را تبییننمودند. طبعاً یک وظیفه متوجه آحاد مردم است که چونان گذشته بامعنادار یافتن مشارکت خود، سرنوشت خویش را رقم زنند. وظیفهدیگر متوجه برگزارکنندگان انتخابات، چه مجریان و چه ناظران استکه فضای مشارکت حداکثری را ایجاد نمایند و از هرگونه اعمال نظرناصواب و یا تنگ و تاریک جناحی بپرهیزند. وظیفه این بخش ازحاکمیت بسیار سنگین است. آگاه باشیم که دشمن بدنبال شکل دادن یک اپوزیسیون آبرومند درداخل کشور با هدف تجمیع ناراضیان داخلی و استفاده از همه ظرفیتشکافهای موجود و محتمل میباشد. نگذاریم با اعمال نسنجیده مازمینه تشکیل چنین مخالفینی فراهم شود که متأسفانه امروز برخی برروی این عامل، با عنایت به فشارهای خارجی حساب باز کردهاند. در خانه اگر کس است یک حرف بس است یک وظیفه هم متوجه جناحها و تشکلهای سیاسی ماست کهضمن رقابت سالم و فراهم کردن فضای رقابت، با هدف مشارکتحداکثری از ایجاد فضای تخریب بپرهیزند. همه کسانیکه کاندیدایریاست جمهوری شدهاند، از سرمایههای بزرگ و قابل تکریم جامعهما هستند و هر یک در بخشی از اداره کشور دارای سوابق و پیشینهروشن در دفاع از انقلاب اسلامی و نظام هستند. مراقب باشیم که با هتاکی و بیحرمتی این سرمایههای اجتماعی راآسیب نرسانیم و خصوصاً پاسداشتن حرمت بزرگان و پیشکسوتانضرورت اجتنابناپذیر است. مگر شخصیتهای ممتازی همچونهاشمیرفسنجانی و کروبی سرمایه انقلاب، خصوصاً در روزهایسخت و غربت نبوده و نیستند؟ آیا دیگر نظام از این پس روزهایسخت در پیش ندارد و همه مسایل ما حل شده است؟ یک وظیفهسنگین هم متوجه کسانی است که خود را آماده کاندیداتوری ریاستجمهوری مینمایند. از آنجا که جامعه ما فاقد احزاب قوی و کارآمداست، در فقدان احزاب، بهترین فرصت برای استفاده بهینه از افکار وایجاد تضارب آراء و عقاید میتواند در دوران انتخابات ریاستجمهوری پدید آید. کاندیداها میتوانند سطح مباحث را ارتقاء بخشندو از مفاهیم انتزاعی خارج شده و با ارائه برنامههای کارشناسی شده،راههای برونرفت از مشکلات را نشان داده و رقابت را از حوزهاشخاص به حوزه برنامهها ارتقاء دهند. با کمال تأسف بعنوان یک شهروند مدعی هستم که تا این زمانکاندیداها جز کلیگویی و پرداختن به مفاهیم ذهنی، برنامهای ارائهندادهاند و سخنان ایشان در سطح اداره یک کشور به بزرگی و سابقهایران و با مشکلات پیش روی ما در عرصه داخلی و بینالمللی نیست.طبعاً انتقاد خردمندانه و صادقانه از گذشته میتواند مثبت ارزیابیشود، اما با سلبیات و نفی گذشته و بازی با احساسات و هیجاناتنمیتوان جامعه را اداره کرد.من در این قسمت به برخی از مشکلات که نیازمند ارائه برنامه مدونو عملیاتی از طرف کاندیداهاست، بعنوان یک شهروند اشاره میکنم: در عرصه بینالمللی بر کسی پوشیده نیست که پروندههایهستهای، حقوق بشر و تروریسم همچنان اگرچه به ناحق در مجامعبینالمللی با پشتیبانی قدرتهای برتر، علیه کشورمان گشوده است(نایب رئیس ـ وقت شما تمام است) و البته حل این مسایل در آیندهآسان نخواهد بود و نیازمند برنامه و شخصیت مقتدر و دارای جایگاهدر عرصه بینالمللی است. اما در عرصه داخلی نیز مسایلی همچونبیکاری، فقر، فساد اداری، گرانی و اعتیاد دامنگیر جامعه ماست. بیکاری هماینک در برخی نقاط کشور وضعیتی یافته است که بهمرور، کار تبدیل به بردگی میشود. بسیاری از جوانان تحصیلکردهحاضرند با حقوقهای بسیار ناچیز و حتی نادیده گرفتن مدرک تحصیلیدر سطوح پایین جامعه کار نمایند. با بیکاری روزافزون، به مرور قشرخیابانگرد شکل گرفته و در پیک ساعت کار در خیابانها مشغول قدمزدن هستند. در جامعه ما طبقه متوسط در حال از بین رفتن و فاصله بین فقیر وغنی در حال افزایش و قشر متوسط به مرور بسمت فقر غلتیده است وعدهای نیز با استفاده از انواع رانتها بسمت غنی شدن بیرویه رفتهاند.بازسازی طبقه متوسط یک ضرورت است و بدون رشد طبقه متوسط،توسعه بمعنای مطلق کلمه که در عرصه سیاسی و اقتصادی میسورنیست. معلمان از تبعیض سخت نالانند، بازنشستگان هر روز بیش ازگذشته در شیب تند فقر گرفتار میشوند و سرعت تورم بسیار بیشتر ازمیزان رشد سالانه حقوق ناچیز آنهاست، کارگران و دهقانان که ازوعدههای انقلاب برخوردار نمودن آنان از ابزار تولید بود، گام مؤثریرا ندیدند، نه دهقانان چندان صاحب زمین و تجهیزات شدند و نهکارگران دارای سهام کارخانهها. بحث اصلاح ساختار اداری کشور... نایب رئیس ـ آقای جلالی! (5/1) دقیقه گذشته، ما چه کنیم؟(جلالی ـ تمامش میکنم) خیلی ممنون و متشکر. نفر بعد را دعوتبفرماییـد. منشی (موسوی) ـ جناب آقای ندیمی بفرمایید. ایرج ندیمی ـ بسمالله الرحمن الرحیم من کلمه اول را در رابطه با تذکری که دو روز پیش داده بودیم وفرموده بودند که این یک شایعه است، عرض میکنم که حسب ارجاعیکه شورای محترم نگهبان داد، کاملاً مسلم شد که شورای محترمنگهبان در تصمیمگیری موضوع برف و زلزله و طرحهای عمرانی و(800) میلیون دلار عطف به نامه 15/1/ کرده، انشاءالله هیأت رئیسهپس از عرایض بنده توضیح بدهند که چرا مصوبه سال گذشته 15/1/در شورای نگهبان بررسی شده آیا شورای نگهبان مصوبه سال قبل راامسال میتواند بلحاظ انقضاء برنامه سوم مورد عنایت قرار ندهد یااینکه خدایناکرده کم کاریهایی هست که روشن شود. نکته دومی که من میخواهم عرض کنم درباره رئیسجمهور آیندهاست، البته همه ما یک انتظاراتی داریم که طبیعی است، مثلاً رعایتاخلاق اسلامی در روابط و معرفی و موضعگیری یک ضرورت استکه کمی تا قسمتی رعایت نمیشود. افزایش سطح عمومی آگاهیهایمردم است که بهرصورت نوع سخنرانیها، مواضع، موضعگیریهابنحوی باشد که مردم را نسبت به وضعیت ایران در جهان و مسائلدیگری که پیش رو، فراروی این ملت است آگاه و آشنا کنند و انشاءالله تأکید شود. آشنا ساختن با برنامه پنجساله و چشم انداز (20) ساله است کهتقریباً مشروط نیست یعنی عمده کاندیداهای محترم یا آنهاییکه قصدمطرح شدن دارند اصلاً از برنامه و چشم انداز صحبت نمیکنند بیشتردر نهانهای زوایای فکری خودشان حرفهایی را بیرون میکشند ومطرح میکنند که خیلی به ما ربطی ندارد، برای اینکه آنها مجریهستند نه مقنن حالا حتی اگر نظری هم داشته باشند معلوم نیست کهتقنین و قانون شود. بنابراین بهتر است فعلاً روی برنامه و چشماندازمتمرکز شوند هم مردم آشنا شوند و هم ما بدانیم چگونه میخواهنداجراء کنند. دو نکته آخر هم در رابطه با کارنامه و برنامه است هر کسیباید کارنامه خودش را بروز بدهد که تا حالا چکار کرده، چه اثری درمسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مانند آن داشته،کارکرد خودش را بعنوان دستمایه معرفی مطرح کند. آن کارکرد را هممعطوف به یکسال و دو سال نباید باشد معطوف به بیست و چند سالباید باشد و بلکه فراتر حتی اگر سن شان قد میدهد قبل از انقلاب بایدتعریف کنند کجا بودند، چه کردند، چه اندازه با انقلاب، با جریان امامو دیگران پیوند داشتند که برای ما یک ضرورت است که بعضیهادوست ندارند بگویند، انشاءالله میگویند. اما حقیقت این است که اقتصاد ایران در رابطه با دوران آیندهای کهرئیسجمهور انشاءالله معرفی شود و رأی بیاورد و تنفیذ شود باشرایط خاصی در دنیا روبروست. اولاً یک هدفگیری قدرت اولمنطقه را داریم که این به یک لایق مردی نیازمند است که بتواند برموانع بسیار سختی که فراروی اوست، کمترین آن حلقه محاصرهایاست که دور ایران دارد بسته میشود، شرایطی است که فقط بهسرانگشتان دیپلماسی قابل بازکردن است و خدایناکرده نباید دنبالایدههای نظامی باشیم چرا که خسارات و مشکلات و ضایعات آن راباید درنظر بگیریم. رشد اقتصادی ایران را باید در نظر بگیرد که ماهدفگیریهایی داریم آیا مثلاً میتوانیم به اعدادی مثل (8) و مانند آنبرسیم، یعنی واقعاً چنین شرایطی را میتواند تمهید کند. مثلاً ما الاندر شرایطی هستیم که بیشتر آنچه که درمیآوریم خرج میکنیم، هزینهمیکنیم، کار عمرانی ما واقعاً کارنامه قابل قبولی ندارد حتی همین(800) میلیون دلاری که بخش عمدهای از آن (بلکه همه آن) درحقیقت برای کارهای عمرانی است چه آسیب زلزله و برف، چهکارهای عمرانی استانها و شهرستانها که در حد (30)، (40) درصدبودند ما واقعاً کارنامه عمرانی نداریم. آیا واقعاً رئیسجمهور آینده باآن بیشتر به هزینه است یا تولید و خلق ثروت؟ همینطور در موردمسائلی مثل درآمد سرانه، امید به زندگی، رشد نقدینگی، مباحثمربوط به نرخ بیکاری که ما مثلاً کمترین مسألهای که در پایان برنامه باآن روبرو هستیم این است که دو مسأله داریم هم از جهت جمعیتجوان و هم از رویکرد دختران و زنان به اشتغال، آیا واقعاً میتوانیم پاسخگوی مثلاً تا (8) میلیون بیکار باشیم؟ آیا میتوانیم علاوه براینکه مشاغل کاذب را جمع کنیم، مشاغل مولد را توزیع و تکثر ودامنه ببخشیم؟ اگر واقعاً میتوانیم، چنین اندازهای داریم که لباسریاست جمهوری مبارک! وگرنه ما ممکن است با مشکلات دیگریروبرو شویم. همینطور در مورد صادرات (نایب رئیس ـ وقت شما همتمام است) غیرنفتی و مسائل دیگری از نوع مباحث مربوط به ادارهجامعه، از نظر اهم خواستههای آنان در مسائل مربوط به مسکن، بهداشت، آموزش، حمل و نقل، گردشگری، ورزش و کثیری از ایندست مسائل. بهرصورت من برای رئیسجمهور آینده از هر فکر وجناحی که منتخب مردم باشد، آرزوی توفیق میکنم البته اولین آرزویما این است که مردم مشارکت کنند برای اینکه بیش از رئیسجمهورحضور مردم میتواند ما را بیمه کند. انشاءالله که بتوانیم کمی ازمشکلات این مردم را مرتفع کنیم. والسلام نایب رئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای افروغ بفرمایید. عماد افروغ ـ بسمالله الرحمن الرحیم سرآغاز آغاز امامت و ولایت جهانی حضرت مهدیـ عجلالله تعالیفرجهالشریف ـ را به تمام پیروان ادیان ابراهیمی وشیفتگان عدالت و صلح حقیقی تبریک و تهنیت عرض میکنیم. من اگر بخواهم برای عرایضم عنوانی انتخاب کنم عقلانیتسیاسی و انتخاب نهم است. ملت شریف ایران در (27) خرداد ماه 84آزمونی بس خطیر وسرنوشتساز پیش روی دارد. انتظار میرود اینبار نیز ملت بزرگوار و حماسهآفرین ایران با حضور چشمگیر وحداکثری خود و با انتخاب مدیری شجاع و پایبند به آرمانهای انقلابو امام راحل، دردمند و عدالتخواه، خلاق و نظریهپرداز، کارآمد وتحول خواه، با نشاط و شاداب، دارای فهمی عمیق نسبت به سمت وسوی تحولات جهانی و چشمانی بینا و گوشهایی شنوا نسبت بهمطالبات و نیازهای واقعی ثابت و متغیر مردم، معتقد به توسعه درونزا و فرهنگی، موزون و همه جانبه و حقوق جامعه شهروندی دارایسعهصدر و قدرت بالای پاسخگویی و چانهزنی در تحولات جهانی واثرگذاری بر این تحولات و با عنایت به چشم انداز (20) ساله و باوربه پیشفرضهای آن در جهت ایرانی عزیز و سربلند افتخاری برافتخارات مستمر خود بیفزایند. بطور قطع انتظار جمع این ویژگیها و ویژگیهای مرتبط دیگرمنحصراً در یک فرد انتظاری نامعقول و دور از دسترس است، هرچندبخشی از نمود و تجلی خصائل فوق درقالب برنامههای تبلیغاتی ووعده و وعیدهای نامزدهای محتمل انتخاباتی پذیرفتنی است. اما ایندوره با توجه به ظرایف و پیچیدگیها، ضرورت پیشبرد عقلانیت وشفافیت سیاسی و حفاظت از تجربه تاریخی یکصد ساله و رقابتفشرده قابل پیشبینی انتظار میرود نامزدهای انتخاباتی با معرفیکابینه احتمالی خود مردم را در انتخاب فردی شایسته و اصلح یاریکننـد. اما آنچه حضور آگاهانه، داوطلبانه، پرشور و نشاط و حداکثریمردم را در سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی تضمین میکندتلاش در جهت برابرسازی هرچه بیشتر فرصتهای رسمی برایکاندیداهای مورد تأیید قانون است. انتظار فرصت برابر برای کلیهنامزدهای انتخاباتی در عرصه عمومی با توجه به گرایشها و سلایق وگروه بندیهای مختلف اجتماعی و ناکامیها و موفقیتهای گذشته انتظاریبسیارنامعقول و ناممکن است. حتی برابری مطلق فرصتهای رسمی نیزبرای کلیه کاندیداها آرزویی دست نایافتنی است، اما تلاش در جهتحداکثری کردن فرصتهای برابر در عرصه رسمی و تحقق بخشیدن بهآن با نظارت دستگاههای ذیربط ازجمله قوه مقننه امری مقبول،ضروری و مورد انتظار است. از سوی دیگر پاسداری و حفاظت از تجربه تاریخی یکصد سالهاخیر بویژه پس از انقلاب اسلامی و شکلگیری نسبی گروههایسیاسی و رشد و توسعه عقلانیت سیاسی میطلبد تا کاندیداهایموجود و احتمالی نیز با ذهنیت توسعهیافته و شفافیت هرچه تمام واردعرصه مبارزات انتخاباتی شوند و ضمن پرهیز از ائتلافهای بیبنیاد وسر بزنگاه قدرت از بکارگیری عبارتهای خودکامانه، خودبزرگ بینانه،اشرافی و ارباب رعیتی و تلاش برای ایجاد توهم بحران یا بحرانزاییو افتراق در صفوف کاندیداهای متشکل و وابسته به گروههای شناختهشده سیاسی در قالب منشی به ظاهر عمل گرایانه و فراجناحی و درعمل سیاستمدارانه و هوشمندانه برای ورود بیهزینه یا کمهزینه بهعرصه انتخابات بپرهیزند و بدین وسیله حافظ تجربه تاریخی وعقلانیت سیاسی و زمینهساز حضور حداکثری مردم باشند. بدیهیاست یک راه برای خنثی کردن ترفند مزبور و رهایی از آن، دعوت بهحضور علنی و شفاف تمام مدعیان انتخابات ریاست جمهور دررقابتهای انتخاباتی بدون بکارگیری عباراتی از قبیل حضور، در شرابطبحرانی و امثال ذلک است. عقلانیت سیاسی حکم میکند اولاً اردوگاههای مختلف سیاسی کهعلیالقاعده اشتراک مواضعشان فراوان است کاندیدای واحد داشتهباشند و اگر اختلافی وجود دارد تا آنجا که امکانپذیر است ایناختلاف به حداقل نمود عرضه شود و حتیالامکان از تفرقه و معرفیکاندیداهای متعدد پرهیز شود. اما اگر در اردوگاهی واحد، برغماشتراک در برخی مواضع، افتراقی جدی بر سر اهداف و غایات، برنامههاو افراد وجود دارد اولاً این اختلاف شفاف و روشن باشد و ثانیاً بهمعرفی کاندیدای جدید بینجامد. معرفی کاندیدای جدید و وابسته بهیک گرایش سیاسی شناخته شده و تعریف شده ولو در اردوگاهی واحدنه تنها اشکال ندارد که بیانگر و تقویتکننده عقلانیت سیاسی است. اماوجود کاندیداهای مختلف در یک اردوگاه و مبهم بودن اختلافات وافتراقات و ذی مدخل بودن صرف انگیزههای شخصی و فردی نه تنهامخل این عقلانیت که مؤید عدم فهم سیاسی و سوء مدیریت افرادیاست که با پشتیبانی و امیدواری مردم جریان و اردوگاهی را سازمان وسامان بخشیدهاند. الاهم و فالاهم کردن در انتخاب کاندیدای برتر شرط ضروری فعالیتهای سیاسی سازمان یافته است. اعلام بررسی نامزدهای مختلف توسط اردوگاهی واحد نوعیرسمیت بخشیدن و شخصیت سیاسی بخشیدن به کاندیداهای مختلفو متفرق است. اگر اردوگاهی واحد توانست کاندیدای واحد معرفیکند که نعمالمطلوب در غیراینصورت باید این امر را به جریاناتسیاسی تشخصیافته در درون این اردوگاه واگذار کند که براساسافتراق برنامهای و دیدگاهی خود و نه شخص و فردی افراد به معرفیکاندیدای واحد بپردازند. در این بین با توجه به عدم شکلگیریاحزاب در ایران و عدم غلبه با دو یا سه حزب شناخته شده کاندیداهایهمسو با یک اردوگاه یا جریان سیاسی شناخته شده نیز میتوانندمستقلاً وارد مبارزات سیاسی شوند بدون آنکه از حمایت جریانهایسیاسی تعریف شده برخوردار باشند. سخن آخر، گروههای سیاسی نیز باید دقت داشته باشند آنچه بیشاز برد و باخت در این عرصه اهمیت دارد پاسداری از تجربه تاریخی،حفظ منافع و مصالح ملی و حتی منافع بلند مدت گروهی است. اولاًنباید منافع و مصالح ملی را فدای منافع گروهی و جناحی کرد، ثانیاًاین آخرین انتخابات و آخرین رقابت هم نخواهد بود (نایب رئیس ـوقت شما تمام است) شاید این شعار، رهگشای بسیاری ازتصمیمگیریها باشد. اگر قرار است بازنده باشیم حداقل بازندهایسربلند، منتقد، مدافع مصالح ملی و پاسدار تجربه تاریخی باشیم.والسلامعلیکم و رحمهالله وبرکاته نایب رئیس ـ خیلی ممنون و متشکر. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور نایب رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولیناجرایی کشور: ـ آقایان: حمید زنگنه و سیدنظام مولاهویزه نمایندگان محترماهواز و دشت آزادگان به رئیسجمهور محترم درخصوص صدوردستور سریع و اکید درجهت برقراری نظم وامنیت در استان خوزستانبخصوص شهرستان اهواز و برخورد قاطع و قانونی با عواملتحریککننده و سهلانگاری در وقایع اخیر. ـ نمایندگان محترم استان آذربایجان غربی به رئیسجمهور محترمو وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص دستور سریع درخصوصپرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته سال 83 و مطالبات معلمان شاغلبویژه معلمان آذربایجان غربی با توجه به تذکرات مکرر. ـ آقای علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت به وزیر محترم راهو ترابری درخصوص رسیدگی به ضعف عملکرد مدیریت مدیر کلراه و ترابری استان لرستان. ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان ونظرآباد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص اعلام علت عدمتعریض جاده سهیلیه ـ ساوجبلاغ به جاده ترانزیتی. به وزیر محترم کشور درخصوص اعلام علت عدم صدور حکمشهردار کوهسار شهرستان ساوجبلاغ و اعلام علت عدم تصویب شهرتنگمان شهرستان نظرآباد. ـ آقای سیدمصطفی هاشمیریسه نماینده محترم شهربابک به وزیرمحترم کشور درخصوص تسریع در رفع اختلافات مرزی شهرستانشهربابک به شهرستانهای خاتم و مهریز. ـ آقای جواد سعدونزاده نماینده محترم آبادان به وزیر محترم کشوردرخصوص رسیدگی به ضعف عملکرد عوامل اجرایی و سیاسی استاندر کنترل و اجتناب از بروز ناآرامیهای چند روز گذشته استان خوزستانو لزوم حفظ جان شهروندان با مراعات تدبیر و خویشتنداری. ـ آقای رجب رحمنی نماینده محترم تاکستان به وزیر محترم کشوردرخصوص رسیدگی به ضعف عملکرد استاندار