بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه نود و دوم(92) 25 اسفنـدمـاه 1383 هجریشمسی 4 صفـرالمظفـر 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول1384 ـ 1383صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سهشنبه بیست و پنجم اسفندماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: قربانعلینعمتزادهقراخیلی، حسین پاپی، ستار هدایتخواه،امیررضا خادمازغدی و احمد احمدی.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تذکر آییننامهای آقایـان: سیداحمدرسولینژاد، سیدکاظم دلخوشاباتری، عادل آذر،عماد افروغ و موسیالرضا ثروتی نمایندگان محترمدماوند، صومعهسرا، دهلران، تهران و بجنورد.6 ـ رد تقاضای عدهای از نمایندگان محترم مجلسشورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به لایحهیکفوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380 طبقاصل (85) قانون اساسی.7 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص لایحهبودجه سال 1384 کل کشور (جهت تأمین نظرشورای محترم نگهبان).8 ـ رد لایحه یکفوریتی اصلاح ماده (60) قانونبرنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیجمهوری اسلامی ایران.9 ـ بحث و بررسی درخصوص طرح الحاق یک تبصره به ماده (8) قانون انتخابات مجلسشورای اسلامی.10 ـ اعلام وصول یک فقره لایحه و یک فقره طرح.11 ـ اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.12 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و یک دقیقه به ریاست آقای محمدرضا باهنـر «نایب رئیس» رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه نایب رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 206 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائتبفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه نود و دوم روز سهشنبه بیست و پنجم اسفندماه1383 هجریشمسی مطابق با چهارم صفر 1426 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به تقاضای عدهای از نمایندگان محترم مجلسشورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به لایحه یکفوریتی الحاق موادیبه قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380(طبق اصل 85 قانون اساسی). 2 ـ گزارش کمیسون تلفیق درمورد لایحه بودجه سال 1384 کلکشور (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحهیکفوریتی اصلاح ماده (60) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 4 ـ گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیدرمورد طرح الحاق یک تبصره به ماده (8) قانون انتخابات مجلسشورای اسلامی. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درموردرد طرح نحوه اداره مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی. 6 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحهاستفساریه بند «و» تبصره (4) قانون بودجه سال 1378 کل کشور. 7 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درموردلایحه موافقتنامهاسترداد مجرمان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوریدموکراتیک مردمی الجزایر. 8 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه موافقتنامه حمل و نقلهوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری چک. 9 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه پروتکل اصلاحی ومتمم موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایرانو دولت پادشاهی بحرین. 10 ـ سؤال خانمها: فیاضبخش، افتخاری و آجورلو نمایندگانمحترم تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر و کرج و اشتهارد از وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید نایب رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات (67 ـ 60) از سوره مبارکه «القصص» توسط قاری محترمآقای اصغر برومند تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِوَ مآ اُوتیتُمْ مِّنْ شَیْءٍ فَمَتاعُ الْحَیوهِ الدُّنْیا وَ زینَتُها وَ ما عِنْدَاللهِ خَیْرٌ وَّ اَبْقیاَفَلا' تَعْقِلُونَ * اَفَمَنْ وَّعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لا'قیهِ کَمَنْ مَّتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیوهِالدُّنْیا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیمَهِ مِنَالْـمُحْضَرینَ * وَ یَوْمَ یُنادیهِمْ فَیَقُولُ اَیْنَ شُرَکآئیَالَّذینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ * قالَ الَّذینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقُولُ رَبَّنا هـؤُلا'ءِ الَّذینَ اَغْوَیْنآ اَغْوَیْنا هُمْ کَما غَوَیْنا تَبَرَّ أْنآ اِلَیْکَ ما کانُوآ اِیّانا یَعْبُدُونَ * وَ قیلَادْعُوا شُرَکاءَکُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجیبُوا لَهُمْ وَ رَاَوُا الْعَذ'ابَ لَوْ اَنَّهُمْ کانُوا یَهْتَدُونَ * وَیَوْمَ یُنادیهِمْ فَیَقُولُ ماذ'ا اَجَـبْـتُـمُ الْمُرْسَلینَ * فَعَمِیَتْ عَلَیْهِمُ الاَْنْبـاء ُیَوْمَئِـذٍ فَهُـمْ لا'یَتَساءَلُونَ * فَاَمّا مَنْ تابَ وَ'امَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَـعَسیاَنْ یَّکُونَ مِنَ الْمُفْلِحینَ *(صَدَقَالله ُالْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) نایب رئیس ـ طیبالله، از جناب آقای برومند که باقرائت آیاتی ازکلامالله مجید مجلس را معطر فرمودند تشکرمیکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: قربانعلینعمتزادهقراخیلی، حسین پاپی، ستار هدایتخواه،امیررضا خادمازغدی و احمد احمدی نایب رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور عبارتند از آقایان: ـ جناب آقای قربانعلینعمتزاده نماینده محترم قائمشهر،سوادکوه و جویبار. ـ جناب آقای ستار هدایتخواه نماینده محترم بویراحمد و دنا. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای امیررضا خادمازغدی نماینده محترم تهران ری،شمیرانات و اسلامشهر. ـ جناب آقای احمد احمدی نماینده محترم تهران، ری، شمیراناتو اسلامشهر. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای قربانعلی نعمتزاده بفرمایید. قربانعلی نعمتزادهقراخیلی ـ اعوذبالله منالشیطان الرجیم بسمالله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین سلام علیکم و رحمهالله برادران محترم و خواهران گرامی، نمایندگان عزیز! بهار مجلسراکه همان فصل بررسی لایحه بودجه سنواتی است پشت سرگذاشتیمخداوند به همه شما قوت عنایت کند مخصوصاً از اعضای محترمکمیسیون تلفیق و هیأت رئیسه محترم که با صبر و حوصله و درایتزحمات زیادی را متقبل شده و این مهم را هدایت و اداره کردندتشکر مینمایم. نمایندگان محترم! اجازه بدهید جهت انسجام در نطق پیش ازدستور امروز خود مطالب را بصورت مستقل دستهبندی و در هر موردبصورت کوتاه اما فشرده ارائه نمایم. 1 ـ بحث انرژی هستهای: امروزه سریال انرژی هستهای بهکارگردانی غرب همچنان بر روی اکران سیاسی، اجتماعی و اقتصادیجوامع میباشد. بازیگردان آمریکا، بازیگرها اروپا، نقش بازیگریاروپاییان در توجیه رویکرد باج خواهانه آمریکا همواره یکطرفه بودهو میباشد و از قبل نیز چنین انتظار میرفت زیرا اروپا در موقعیتینیست که بخواهد و یا بتواند بدون اجازه آمریکا در یک مسأله مهمبینالمللی که یکطرف آن آمریکاست تصمیم مستقل بگیرد. لذا همهاین فراز و نشیبها از آنجهت بوده و هست که آمریکا بتواند در یکمقطع خاص زمانی بگونهای از گرداب سهمگین اشغال عراق خارجشود و فرصت تجدید قوا داشته باشد. آیا باید همچنان به مذاکرات دلبست و فرصت را از دست داد و یا به تأخیر انداخت؟ تلاش برایکسب دانش و ارتقاء فنی حق طبیعی و مسلم هر فرد و هر ملتی است.باید با وحدت و انسجام کامل اسلامی و ملی در کنار مقام معظمرهبری از کیان و حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ازحقوق مادی و معنوی جامعه دفاع کرد. 2 ـ اگرچه بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 1384 بتازگی بهاتمام رسیده و یادر شرف اتمام میباشد اما قطار بعدی لایحه بودجهدر راه است. نقاط قوت و ضعف زیادی از نظر شکلی، محتوایی، زمانو دوره بررسی لایحه بودجه وجود داشت که باید از همین حالا به فکررفع آن برای سال آینده بود. برادران محترم و خواهران گرامی! لایحه بودجه سنواتی مثل یکسرمشقی است که معلم برای شاگرد میگیرد تا شاگرد براساس آن عملکند، لایحه بودجه سرمشقی است که دولت برای دستگاههای اجراییکشور میگیرد تا مقدرات سالانه کشور بر اساس آن عمل شود. اینسرمشق زمانی مشروعیت پیدا میکند و اجرایی میگردد که مجلسشورای اسلامی آنرا بررسی و تصویب نماید. تجربه بررسی ما از نگاهعلمی نشان میدهد که زمان بررسی بودجه کافی نبوده و بسیاری ازبایدها و نبایدها قربانی محدودیت زمانی میگردند. برای رفع ایننقیصه طرحی تنظیم و تقدیم مجلس گردیده تا با تصویب آن در اولینفرصت دولت را مکلف نماییم که لایحه بودجه سنواتی را تا قبل ازپایان شهریور هر سال تقدیم مجلس نماید. 3 ـ شعار هر سازمان، دستگاه و یا نهاد منعکسکننده باورها وآرمانهای آن سازمان است و بلحاظ ارتباطات، مأموریت و چشم انداز وجهتگیری ارزشها بنوعی اصول زیربنایی شباهت دارد. شعار هفتمیندوره مجلس شورای اسلامی چه بوده و میباشد؟ اصولگرایی،عدالتخواهی، ولایتمداری و اصل نظارت بر حسن اجرای قانون یا همانباورهای این نهاد باید دائماً در درون این مجموعه طنین انداز باشد.تشکیل جلساتی تحت عنوان یورش فکری یا همان Storming Brain همواره باید بمباران فکری این باورها را در درون این مجموعه شکلدهد تا پویایی و طراوت فضا و عملکرد برنامههای کمی وکیفی درنظرگرفته شود و سبک و سیاق معمول و متداول بررسی، تصحیح و تعالییابد در غیر اینصورت ماییم و انباری از کتاب و جزوات و روزنامهها وغیره، بجای پرداختن به مسائل راهبردی به روزمرهگی افتادن و حالتانفعالی برخورد کردن با مسائل. لذا جا دارد که مجلس محترم شورایاسلامی جلسات ماهیانه برای بررسی مسائل مهم راهبردی برای خودداشته باشد و یک بررسی و نظارتی از عملکرد خویش نیز داشته باشد. 4 ـ مسأله اطلاع رسانی و تبیین جایگاه مجلس شورای اسلامی درباور مسوؤلین و جامعه باید توجه داشت که اینگونه اطلاع رسانی و تبیین جایگاه مجلس شورای اسلامی با اطلاع رسانی عملکرد مجلسو نمایندگان محترم متفاوت است، زیرا اطلاع رسانی عملکرد مجلس و نمایندگان محترم مربوط به آنچه میشود که اتفاق افتاده و گذشتهاست درحالیکه اطلاعرسانی و تبیین جایگاه مجلس مربوط به آنچهمیشود که باید اتفاق بیفتد. در جاییکه هستیم و در جاییکه باید باشیم. مصداق بیشتر بحث من در این زمینه مربوط به نمایندگانمحترم شهرستانهاست. فضای نمایندگی در یک سند نانوشته بگونهایشکل گرفته که یک نماینده شهرستانی بمنزله یک هیأت دولت سیارمیباشد و مراجعات مکرر و بیوقفه در زمینههای معیشتی، اشتغال،درمان، تحصیل، خدمات و غیره حکایت از ناکارآمدی دستگاههایاجرایی دارد. خدمت بر این مردم که به فرموده معمار کبیر انقلاباسلامی ولی نعمت ما هستند افتخار بزرگی است و باید برای روانسازیحل مشکلات مردم فکر اساسیتری صورت گیرد. (نایب رئیس ـ آقایدکتر! شما اگر بخواهید به دیگری وقت بدهید بیشتر از یک دقیقه وقتندارید اگر هم بگذرد که دیگر همه را خودتان استفاده کنید.) اگر اجازهبدهید یک دقیقه، دو دقیقه... ولذا جا دارد که در این زمینه فکر اساسیانجام گیرد. در بحث کشاورزی هم باید عرض کنم با توجه به ظرفیتهای بسیاربالای بخش کشاورزی متأسفانه کشاورزان بعد از فروش محصولاتخود ماهها باید بدنبال بحث دریافت پول خود باشند و واقعاً این روشو مسیری که ما انتخاب کردهایم بهیچوجه نمیتواند برای کشاورزیمملکت مفید باشد. و اما راجع به حوزه انتخابیه خودم نیز عرض کنم که بحث بیکاریواقعاً معضل بسیار بزرگی است که خدایناکرده میرود به یک انفجاربزرگی تبدیل شود. از همه سپاسگزارم و از هیأت رئیسه محترم تشکرمیکنم. نایب رئیس ـ متشکر، خیلی ممنون. آقای پاپی سه دقیقه وقتدارند، بفرمایید. حسین پاپی ـ بسمالله الرحمن الرحیم درخصوص سیل اخیر حادث شده در شهر درود و بخشهایسیلاخور و مرکزی مطالبی را خدمت مردم شریف، همکاران عزیز ومسوؤلین محترم عرض میکنم. اولاً تشکر میکنم از مردم ارزشی،ولایی، نجیب، با فرهنگ شهرستان درود بخاطر صبر، متانت، همراهیبا مسؤولین که در این حادثه با صبر و بردباری مردم به لطف خدا وتلاش مسؤولین ما تلفات جانی نداشتیم. بحث دوم، میزان خسارات وارده: در بخش کشاورزی قریب به(6) هزار هکتار از اراضی مزروعی را کاملاً آب پوشانده و صددرصد ازبین برده، قریب به (2) هزار واحد مسکونی شهری و روستاییمتأسفانه از مناطق فقیرنشین شهر، سرچشمهها، صفا، منوچهریسریساتی، کوی ایثار و مناطق مختلف بین (30) تا (80) درصدتخریب شده. در بخش زیرساختها جادهها معابر، پلها، لولههای نفت وبنزین متأسفانه خسارات جدی وارد شده. گلایهام از مسؤولین ایناست ما که دم از عدالت میزنیم از مردم و مردمداری، کو عدالت؟کجاست که بخاطر نجات جان چند انسانی که در محاصره سیل قراردارند دو قایق نیست، برای تخلیه آب داخل منازل چهار پمپ آبنیست، گلایهام از مسؤولین این است که چرا با مهندسی رودخانه، چرابا لایروبی رودخانه، چرا با دیوار چینی جزیی با مبلغ بسیار کمنمیآییم جلو ورود اینچنین خسارتی را که قریب به (30) میلیاردخسارت در بخشهای مختلف که خدمت شما عرض کردم وارد شده رابگیریم؟ خواهشی که از مسؤولین عزیز، وزارت محترم کشور، وزارتمحترم نیرو و وزارت محترم نفت دارم این است که بجد درخصوصجبران خسارات وارده بر این مردم عزیز و غیور، بر این فاتحان شاخشمیران با جدیت جبران کنند و لولههایی که ترکیده و مسؤولین همینالان دنبال کنترل بحران هستند را بجد پیگیری و جبران مافات کنند. تشکر میکنم از ستاد حوادث غیرمترقبه استان خصوصاً شهرستانکه علیرغم کمبود امکانات (بهتر بگویم نبود امکانات) جان انسانها رانجات دادند. (نایب رئیس ـ آقای پاپی! وقت شما تمام است) راجع بهحقوق و مزایای فرهنگیان عزیز این تربیتکنندگان نسل فردا اینزحمتکشترین اقشار جامعه که در این ایام چشمشان به دست مامسؤولین است هنوز حقوق و مزایایشان پرداخت نشده. خواهشم ازسازمان مدیریت و وزارت محترم آموزش و پرورش این است که دراین ایام بصورت ویژه مطالبات حقه فرهنگیان را پرداخت کنند. ازجناب آقای نعمتزاده نماینده محترم و عزیز و مردمی شهرستان قائمشهر که محبت کردند و وقت خودشان را دراختیار ملت و مردملرستان و شهرستان درود و حقیر قرار دادند کمال سپاس و تشکر رادارم. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته نایب رئیس ـ خیلی ممنون و متشکر. ناطق بعد را دعوتبفرمایید. منشی (موسوی) ـ آقای هدایت خواه بفرمایید. ستار هدایت خواه ـ بسمالله الرحمن الرحیموبه نستعین «اللهم ما بنا من نعمه فمنک لا اله الا انت» با عرض سلام و ارادتخالصانه به محضر امام عصر ـ عجلالله تعالیفرجهالشریف ـ و نایببرحقش و با درود به روح ملکوتی امام و شهیدان اسلام و با تبریکسال نو به همه ملت و نمایندگان محترم. بدون مقدمه به چند نکتهاشاره میکنم: 1 ـ لایحه بودجه سال 84 در پی تلاشهای شبانهروزی و زحمتهایطاقت فرسای نمایندگان محترم بویژه اعضای کمیسیون تلفیق باجهتگیری نسبتاً مطلوب عدالتخواهانه و معطوف به رفع فقر و تبعیضتصویب شد. هر چند ساختار نظام برنامهریزی کشور تا رسیدن بهمرحله آرمانی محوریت عدالت همه جانبه، راه درازی در پیش دارد اماافزون بر تدوین قوانین و برنامههای عدالت محور نظارت دقیق وعمیق بر مدیران و مجریان قانون، ضرورتی تخلفناپذیر برای تحققعدالت در جامعه است. عادلانهترین قوانین در دست مجریان دنیا طلب، خودمحور وقانونگریز، فرجامی جز توسعه فقر و تبعیض در پی نخواهد داشت.وقتی که در استان محرومی چون کهکیلویه و بویراحمد که قریب به(30) درصد جمعیت آن تحت پوشش نهادهای حمایتی است، جادهارتباطی بسیاری از روستاهایش چندین ماه از سال مسدود، نرخبیکاری جوانانش از متوسط کشور بسی بالاتر میباشد، فقط در دو، سهماه پایانی سال 1383 پارهای از مدیران استانی چندین سفر پرهزینه وغیرضرور خارجی دارند چگونه میتوان در انتظار تحقق عدالت علویبود؟! اگر این سفرها از بودجه بیتالمال است که قطعاً خیانتی آشکاراست و اگر از امول شخصی است اسراف و حرام. بهرحال با همت ودقت در تدوین قانون بودجه معطوف به عدالت و رفع محرومیت،مسؤولیت مجلس تمام نمیشود، بلکه مهمتر از آن نظارت دقیق برنحوه هزینه کرد بودجه بویژه در سطوح میانی و پایینی مدیریتجامعه است. 2 ـ انتخابات مهم و سرنوشت ساز نهمین دوره ریاست جمهوریبعنوان آزمون الهی بزرگ دیگری پیش روی ملت ماست، حضورهمدلانه و حداکثری مردم در این انتخابات بعنوان یک هدفاستراتژیک، زمانی محقق میشود که اولاً کسانی در عرصه رقابت واردشوند که از برنامهای روشن برای گرهگشایی از مشکلات فراروی نظامو مردم برخوردار بوده و کارآمدی نظام دینی برای اداره زندگی دنیویبشر را عملاً بمنصه ظهور بنشانند. این مهم محقق نمیشود جز اینکهکسی که خود را داوطلب بر دوش گرفتن این مسؤولیت مهم کرده استباورمند به کارآمدی نظام دینی برای پاسخگویی به همه نیازهایبشری در همه عرصهها باشد و عزم و اراده جدی برای تحقق این هدفبلند داشته و حداقل در پیشینه اجرایی و مدیریتی خویش گوشهای ازاین باور را به ظهور رسانده باشد و گروهی همفکر و هم عزم برای اینمقصدعالی شناسایی کرده باشد. عامه مردم فهیم و آگاه ما نشان دادهاندکه شخصیت زده نیستند و اسیر عناوین و القاب و شعارها نخواهند شدچه رسد به خواص جامعه. بهرحال کارآمدی برنامههای ارائه شده و کارآمدی مجموعههمکاران و همراهان شرط لازم برای حضور حداکثری مردم است.ثانیاً مردم اعتماد و اطمینان کامل به مجریان انتخابات و حفظ آراءخود داشته باشند. اگر شائبه دخالت مجریان در امر انتخابات قوتبگیرد و بوی نامطبوع گرایش و تخلف و تقلب در اخذ آراء بنفع پارهایاز کاندیداها به مشام برسد و خدای ناکرده در امانتداری مسؤولانذیربط ذرهای تردید کنند، انگیزه حضور آنان برای شرکت در انتخاباتکاستی خواهد گرفت. از همین رو به مجریان انتخابات بویژه مسؤولانوزارت کشور بطور جدی هشدار میدهم که مجموعه رفتارها و موضعگیریهای چند ماهه اخیر بویژه در پارهای از استانها کهاستانداران و معاونین سیاسی آنها در نقش مسؤولان ستاد انتخاباتیبعضی ازنامزدها ظاهر شده و مجموعه مدیران استانی و امکاناتدراختیار را برای حمایت از نامزدهایی خاص سازماندهی کردهاند بااصل مشارکت حداکثری مردم و نیز ادعاهای مردمسالاری و احترام بهآراء عمومی منافات دارد. امید است مسوؤلان محترم وزارت کشور بعنوان امانتداری امینهمانند مجریان انتخابات خرداد 76 به رأی و خواست مردم گردن نهندوبا اعمال نظر در مقابل اراده ملت مقاومت نکنند. 3 ـ جریان اصولگرا بایستی بیاعتناء به همه جوسازیها وهیاهوهای تبلیغاتی بر اصول ومعیارهای ارزشی خویش پای بفشارد وذرهای از مسیر اصولگرایانه و منافع ملی و مصالح عمومی جامعهعدول ننماید. القائات تفرقه افکنانه و جنگ روانی رقیب در اتحاد وانسجام درونی نیروها تردید و تزلزلی ایجاد نکند، چرا که حفظ انسجامدرونی حول محور ولی برحق زمانه و با اعتصام به حبل المتین ولایتبعنوان یک اصل محوری همواره باید نصب العین قرار بگیرد. پررنگنمودن گرایشات قومی و قبیلهای و جناحی از جمله خطرات وتهدیداتی است که توسط پارهای از افراد و جریانهای مسألهدار پیگیریمیشود. باید سخت مراقب نفوذیهای تفرقه افکن بود، از غرورپیروزیهای گذشته و غفلت از یاد خدا بجد بپرهیزیم و همواره به یادداشته باشیم که «و من نصر الا من عندالله العزیز الحکیم». 4 ـ در موضوع مذاکرات نافرجام انرژی هستهای با طرفهایاروپایی یک نکته مهم مغفول مانده است و آن اینکه سنگ بنای سستو بیبنیانی که در مذاکرات تهران 82 بدلیل ناهمراهی و وادادگی پارهایاز نمایندگان مجلس ششم نهاده شد، سقفی رفیعتر از مذاکرات پاریسو وین را بر نمیتابید، چرا که آن هنگام که هیأت مذاکرهکننده به اتکایخواست عمومی و بحق ملت بسیجی ایران درحال چانهزنی با طرفهایاروپایی برای کسب امتیاز بیشتر بود، اشاره سفیر دولت اروپایی بهتهیه طرح سه فوریتی در مجلس شورای اسلامی برای قبول پروتکلالحاقی عامل عقب نشینی هیأت مذاکرهکننده شد و ادامه مذاکرات برآن بنیان سست نهاده شد. ملت مسلمان ایران بر پایه باور و اصل قرآنی «لم یجعل الله للکافرینعلی المؤمنین سبیلا» ضمن اینکه برخورداری از دانش هستهای را بعنوانحق مسلم خویش میداند و برای تکمیل این فناوری صلحآمیز هرگزکوتاه نخواهد آمد برای حفظ استقلال آینده کشور ناگزیر از دستیابی بهاین دانش نوین است، چرا که همانگونه که در جلسه تصویب الحاق بهپیمان زیست محیطی «کیوتو» طی اخطار نافرجام قانون اساسی یادآورشدم و شورای محترم نگهبان با تیزبینی و فراست به همین دلیل اینمصوبه را رد کرد بر اساس پیمانها و قراردادهای زیستمحیطی مانندپیمان «کیوتو» در آیندهای نه چندان دور استفاده از سوختهای فسیلیمحدود و نهایتاً ممنوع خواهد شد. در آنصورت کشورهایی که ازفناوری هستهای بیبهره باشند، ناگزیر دست نیاز به سوی صاحبان اینانرژی که اکثراً قدرتهای سلطهگر و استکباری هستند دراز خواهند کردو بدین ترتیب وابستگی اقتصادی و نهایتاً پذیرش سلطه قدرتها قطعیخواهد شد. بر این اساس برای اینکه در محکمه تاریخ و در دادگاه الهیمحکوم به کوتاهی و عافیتطلبی نشویم به هیچ روی نبایستی از حقمسلم خویش چشم بپوشیم، چه در غیراینصورت با شعار پرشور وشعور عاشورایی «هیهات منالذله» که با خون پاکترین انسانها بر صفحهروزگار نگاشته شده منافات دارد. 5 ـ موج گرانیهای سرسامآور اخیر ضمن اینکه شائبه مقابله باطرح... (نایب رئیس ـ آقای هدایتخواه! وقت شما تمام است) تثبیتقیمتها را تقویت میکند حاکی از ضعف نظارت دستگاههای نظارتی ویا سوءتدبیر در پیشبینی نوسانات عرضه و تقاضاست. از رئیسجمهور محترم درخواست میکنم که با اقدامی جدی و مؤثر بارسنگین و کمرشکن گرانیهای اخیر را از دوش مردم فقیر و کمدرآمدبردارد. اگر سی ثانیه فرصت بدهید... 6 ـ مشکلات جادههای روستایی و بینشهری، شبکههای آبرسانیروستاها، فضاهای آموزشی نامناسب، کمبود امکانات بهداشتی ودرمانی، نرخ بالای بیکاری جوانان، فقر و محرومیت عمومی، فساد وتبعیض در ادارات، حدیث مکرر نارسائیهای موجود در شهرستانهایبویراحمد و دناست. (نایب رئیس ـ آن یکدقیقه اضافی شما هم تمامشد) خداوندا گوشی شنوا، عزمی جزم و تدبیری راهگشا برای رفع ایننارسائیها عطاء کن. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته نایب رئیس ـ انشاءالله تعالی، متشکر، طیبالله. ناطق بعدی رادعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی جناب آقای خادم هستند. نایب رئیس ـ جناب آقای خادم بفرمایید. امیررضا خادمازغدی ـ بسمالله الرحمن الرحیم ـ سلام علیکم همانطور که کم و بیش تمامی عزیزان در جریان هستند اعتباراتفصل تربیت بدنی در بودجه 1384 هماهنگ با الزامات برنامه چهارمتوسعه با افزایش قابل توجهی مواجه شده است. آنچه در این مجالقابل طرح است خروج ورزش از زیر تفکر صرفاً هزینهای به سمتتصوری برنامهای نسبت به پتانسیل موجود در آن برای ارتقاء سطحشادابی، سلامت و استفاده مفید در بهرهمندی فرهنگی و حتیاقتصادی در درازمدت از ورزش میباشد. قطعاً نمایندگان ملت که بنابر طبیعت کارشان ارتباط تنگاتنگ و نزدیکتری با آحاد مختلف مردمدارند متأثر از مطالبات و مقتضیات جامعه حرکتی امیدوارکننده راسامان دادهاند که تبعات میمون آن را در صورت ادامهدار بودن میتواندر چند سال آینده شاهد بود. امروز فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی خرسند از انجاموظیفه خویش، سپاسگزار تمامی بزرگوارانی است که علیرغم داشتنایراداتی به روند اداره ورزش کشور با رأی خود زمینهساز آغاز تحولیاساسی در بخش اصلی فرآیند رشد ورزش و تربیت بدنی هم از زاویهفرهنگی و هم فنی را فراهم آوردهاند. اینجانب نیز بنوبه خود خدا قوتو دست مریزادی جانانه دارم به حضور همکاران عزیزم در کمیسیونفرهنگی مجلس، کمیته اجتماعی کمیسیون تلفیق، هیأت رئیسه واعضای کمیسیون تلفیق و درمجموع نمایندگان محترم عضو فراکسیونو یا حامیان ورزش در مجلس که در کنار توجه خاص به اقشارآسیبپذیر و یا آیندهساز جامعه همانند معلمان، اساتید دانشگاه،دانشجویان، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی،کشاورزان، چایکاران در امر ورزش نیز با رأی قاطع خویش زمینهسازاین حرکت نو بودند. حال بر مسؤولین ورزش کشور در سازمان تربیت بدنی و یاسازمانها و وزارتخانههای درگیر با کار ورزش است که با برنامهریزیمناسب زمینهساز هزینه بهینه و اصولی اعتبارات تخصیص یافته رافراهم نمایند و تلاش کنند با همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزیکه الحقوالانصاف تعامل بسیار خوبی درجهت تصویب منابع مالیجدید در این حوزه را نمود بمنظور جذب کامل اعتبارات اقداماتمقتضی صورت گیرد چرا که عدم توجه به مسایل مطروحهخدایناکرده احتمال استفادههای سوء و اتلاف منابع و دور نمودنورزش از هنجارهای مورد قبول جامعه و نیز استفاده ابزاری ازنیروهای بالقوه موجود در این فضا را فراهم مینماید. بخصوص درشرایط حال حاضر که در سال 1384 شاهد تغییر دولت خواهیم بود وقطعاً کمکاری در کار اجراء متأثر از فضای انتخاباتی باعث هدر رفتنبیتالمال گردیده و با از دست رفتن زمان، شرایط برای فعالیت مؤثردر دولت جدید در سال 84 فراهم نخواهد شد و طبیعتاً تلاشهایصورت گرفته برای متقاعد نمودن مجلس به افزایش بودجه علیرغمقانع نشدن دولت برای انجام این مهم بدون نتیجه خواهد شد.البته کمیسیون فرهنگی و نیز فراکسیون ورزش بنابر وظیفه تمامیهمت خویش را بکار خواهد گرفت تا نظارتی همهجانبه و بدون درنظرگرفتن ملاحظات خاص را در ارتباط با هزینه بهینه آن بکار گیرد.هرچند پرواضح است اثرات حاصله از این تحول را نباید در یک زمانکوتاه انتظار کشید اما امیدواریم شاهد رشد سلامتی روحی و جسمیاقشار مختلف جامعه اسلامیمان در سالهای آینده باشیم. در انتها جا دارد به این نکته نیز توجه همکاران محترم را معطوفنمایم که هرچند درنظر گرفتن نیم درصد از کل اعتبارات کشور دربودجه 84 حرکتی قابل تقدیر میباشد، اما قطعاً برنامهریزی اصولی ودرازمدت برای تحقق انتظارات جامعه، لزوم بازنگری در بند «ب»ماده (117) قانون برنامه چهارم توسعه که اجازه هزینه در امر ورزش تاسقف (1) درصد را به دستگاههای موضوع ماده (160) همین برنامهداده است را میطلبد تا نیم درصد از (1) درصد را مکلف نماید که بهاعتبارات سازمان تربیت بدنی اضافه کنند تا تلاشهای صورت گرفتهبرای تصویب این اعتبارات در سال 84 در تمامی مدت پنجساله برنامهقابل اجراء باشد (نایب رئیس ـ وقت شما هم تمام است) و تأثیراتاصولی آن را در افق (20) ساله شاهد باشیم، تشکر میکنم. نایب رئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای احمدی بفرمایید. احمد احمدی ـ بسمالله الرحمن الرحیم بنده چند مطلب را خدمت بزرگواران عرض میکنم: هرچند در چارچوب آییننامه داریم کار میکنیم اما از وقت اینمجلس که سرمایه اصلی ماست چنانکه باید و شاید استفاده نمیشودو مقداری از آن هدر میرود در نطقهای پیش از دستور، تذکرها،اخطارها و... مانند اینها همه باید صرفهجویی کنیم، در نطقها ازپرداختن به کلیات و امور بدیهی بپرهیزیم و بیشتر به مشکلات، آنهممشکلاتی که حل آنها در توان مجریان است بپردازیم، مانند تأخیرها وامثال اینها... نه ساخت و سازهایی که بودجهای برای آنها پیشبینینشده یا بودجهای دراختیار مجری نیست. از دوستان تهیهکنندهآییننامه داخلی و هیأت رئیسه تقاضا میشود هرچه زودتر این آییننامهرا در دستور قرار بدهند تا اندکی از این نارساییهای ناشی از آییننامهمرتفع شود. 2 ـ مجلس نماد اخلاق و پایبندی به شؤون اخلاقی استبخصوص شؤون بلند مجلس، جایگاه رفیع مجلس و باید شأن ومنزلت و جایگاه رفیع مجلس که مربی عملی همگان است و به لطفخدا رعایت میشود بیش از این رعایت شود. زیرا گاه شذوذاتی دیدهمیشود مانند رفت و آمدهای فراوان در حین طرح مباحث و یابیتوجهی به سخنان مخالف و موافق و گرد آمدن پیرامون همدیگر وغیبت از صحن پارلمان که همه اینها در رأی دادن مؤثر است. برادرانو خواهران بزرگوار! رأی دادن خواه مثبت، خواه منفی و خواه ممتنعدرواقع امضای یک تعهد مهم کشوری است و باید از روی آگاهی باشد. 3 ـ تصور همگان بویژه فرهیختگان این است که مجلس بایدقانونگذار باشد و تنها کار مجلس قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانوناست. اما با این شیوهای که ما داریم درواقع ما کارگشا هستیم نهقانونگذار. ساعتها باید در دفتر بنشینیم و یا وقتی هم در بین مردمهستیم فقط نیازمند و متقاضی کار به ما مراجعه میکند و نمیتوانیم همکاری برای آنها انجام بدهیم. سرانجام خسته و کوفته باید برویم وساعتها هم برای رفع نیاز آنها به این سو و آن سو تلفن کنیم. ما دیگرکجا فرصت وضع قوانین جامع داریم؟ کار ما وضع قوانین جامع استو پس از وضع قانون باید ناظر بر اجرای آن باشیم. وظیفه اجراء کار مانیست و اینکار همانطور که برادر بزرگوارمان در نطق پیش ازدستورشان فرمودند ما درحقیقت کار مجریان قوه مجریه را باید انجامبدهیم. 4 ـ سرانجام ما که مدعی اجرای عدالت علوی هستیم که میفرمود:«الحق اوسع الاشیاء فی التواصف و اضیقها فی التناصف» ما کجا میتوانیم بااین سازمان برنامه و بودجه و این وضع بودجهبندی و این شیوه کاراین عدالت را اجراء کنیم؟ این شیوه برنامهریزی و بودجهبندی و اینچانهزنیهای ارگانها با سازمان برنامه، با کمیسیونها، با کمیسیون تلفیقاگرچه این عزیزان مبرا هم هستند ولی بهرحال این ابزار، ابزاری نیستکه بتواند این بیتالمال را دقیق و عادلانه بین مردم تقسیم کند. تقاضای بنده از مسؤولین، از هیأت رئیسه، از اعضای محترممجلس و از نمایندگان این است که یک فکر اساسی برای بودجهبندی،برنامهریزی بشود که به اینصورت یک بودجه سردستی و دست و پاشکسته به مجلس میآید، آنهم در اواخر سال، شتابزده، چند روز پیاپیما فقط تبصرههایش را بررسی میکنیم و ردیفها باقی میمانند(نایب رئیس ـ وقت شما هم تمام است) و ما واقعاً نمیدانیم که اینبیتالمال با این وضع، درست بودجهبندی، برنامهریزی میشود یا نه؟باید از همین بهار امسال به فکر تغییر اساسی این ساختار باشیم و بندههم فعلاً یک فکر ناقصی دارم که امیدوارم اگر دوستان همکاری کننداین ساختار را به یاری خدا دگرگون کنیم. والسلامعلیکم نایب رئیس ـ متشکر. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور نایب رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولاناجرایی کشور: ـ (15) نفر از نمایندگان محترم استانهای آذربایجانشرقی و غربیبه وزیر محترم کشور درخصوص حذف پستهای بازرسی کشمشتپه،سهراهی خـوی، میانه، میاندوآب، سهراهی پسوه، جلدیان و پیرانشهرو رختار. ـ آقای سیدمحمدمهدی شاهرخی نماینده محترم ملاوی و پلدختربه وزیر محترم کشور درخصوص رسیدگی فوری به حادثهدیدگانخسارتدیده از سیل اخیر استان لرستان. ـ آقایان: جهانبخش امینی، عباسعلی اللهیاری و عبدالرضا مصرینمایندگان محترم کرمانشاه به وزیر محترم کشور درخصوص تسریع درتأمین نیازهای فوری روستاهای آسیبدیده از بارندگی و طغیان رودخانهمنطقه بیلوار، میاندربند، کوزران ماهیدشت و شهر کرمانشاه. ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به وزیر محترمراه و ترابری درخصوص احداث خط دوم جادههای جیرفت ـ کرمان وجیرفت ـ کهنوج. ـ آقای ناصر سودانی نماینده محترم اهواز به وزیر محترم راه وترابری درخصوص بررسی علل تأخیرهای مکرر پروازهای اهواز ـتهران و بالعکس و جبران خسارات احتمالی مسافران. به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص چارهجوییبرای جبران خسارتهای وارده به ناشران کتاب شرکتکننده درنمایشگاه کتاب خوزستان به علت بارندگی چند روز اخیر در اهواز. ـ آقای کوروش نیکنام نماینده محترم زرتشتیان به وزرای محترمفرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش درخصوص بررسی وتفکیک دورههای چندگانه آموزشی در هنرستان موسیقی پسرانه تهران. ـ خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر بهوزیر محترم بازرگانی درخصوص تسریع در پرداخت مطالباتکشاورزان استان آذربایجانشرقی بابت خرید محصول گندم. ـ آقایان: اسدالله تابع و جهانبخش محبینیا نمایندگان محترممیاندوآب، تکاب و شاهیندژ و رسول پورزمان نماینده محترم نقده واشنویه به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در پرداختمطالبات زارعین چغندرکار استان آذربایجانغربی بخصوصشهرستانهای میاندوآب، شاهیندژ، نقده و اشنویه. ـ آقای حسن نوعیاقدم نماینده محترم مردم اردبیل، نیر و نمین بهرئیس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به پرداخت مطالباتمعوقه و حقوق اسفندماه فرهنگیان کشور و نارضایتی شدید آنها. ـ آقای محمدسعید انصاری نماینده محترم آبادان به رئیس جمهورمحترم درخصوص دستور تأمین اعتبار لازم برای پرداخت حقوقکارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان توسط سازمانمدیریت و برنامهریزی کشور. ـ آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفت و میبدبه وزیر محترم کشور درخصوص جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده وبینظمی به بهانه چهارشنبهسوری باتوجه به تقارن آن با روز شهادتحضرت رقیه (سلامالله علیها). ـ آقای فخرالدین حیدری نماینده محترم سقز و بانه به وزرایمحترم کشور و راه و ترابری درخصوص تسریع در بهسازی پلارتباطی بین شهرستان سقز و سنندج خسارتدیده بر اثر سیل اخیر. ـ آقای سیدهادی طباطبایی نماینده محترم ایذه و باغملک بهوزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در تدوین طرحمکانیزه نمودن کشاورزی منطقه ایذه و باغملک، دهدوز و صیدون ومیداوود. ـ آقای حسینعلی شهریاری نماینده محترم مردم زاهدان به وزیرمحترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تخصیصاعتبارات بخش بهداشت و درمان زاهدان. ـ آقای محمدمهدی مفتح نماینده محترم رزن به رئیس جمهورمحترم درخصوص دستور پرداخت تمامی حقوق و مزایای فرهنگیانو کارکنان و مستمری بگیران شهرستان رزن و استان همدان توسطسازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و دیگر مسؤولان ذیربط. ـ آقایان: حمیدرضا حاجیبابایی و کاظم جلالی نمایندگان محترمهمدان و شاهرود به رئیس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگیو اعلام علت انحلال دانشکده خبر. ـ آقای فریدون همتی نماینده محترم ایلام، مهران، ایوان، شیروانو چرداول به وزیر محترم نیرو درخصوص رفع مشکل قطع آب شربو بهداشتی شهر ایلام. ـ آقای حمیدرضا پشنگ نماینده محترم خاش، میرجاوه، کورین ونصرتآباد به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص دستور رسیدگی بهمشکلات راههای روستایی و جلوگیری از خسارت به علت تعطیلیپروژهها و تخصیص اعتبارات لازم. منشی (محبینیا) ـ نام یک روستایی را که فرمودید «دهدز»درست است. نایب رئیس ـ فرمودند «دهدز» خوزستان درست است، ما گفتیم«دهدوز»، معنای «دزد» غلظت است، مثلاً با غلظت بالا. 5 ـ تذکر آییننامهای آقایان: سیداحمد رسولینژاد،سیدکاظم دلخوشاباتری، عادل آذر، عماد افروغ وموسیالرضا ثروتی نمایندگان محترم دماوند،صومعهسرا، دهلران، تهران و بجنورد تعدادی از نمایندگان ـ تذکر داریم. نایب رئیس ـ جناب آقای قربانی اگر میشود تذکرات را کمتر ازشش نفر مطرح کنید والا حداکثر تذکرات شش نفر را میشنویم. منشی (قربانی) ـ جناب آقای رئیس! جهت اطلاع شما (20) نفراز دوستان تکمه تذکر را زدهاند من اسامی شش نفر اول را کهحضرت عالی فرمودید قرائت میکنم، آقایان: رسولینژاد، دلخوش،آذر، عباسی، افروغ و ثروتی هستند. جناب آقای رسولینژاد بفرمایید. سیداحمد رسولینژاد ـ بسمالله الرحمن الرحیم جناب آقای رئیس! حضرت عالی استحضار دارید بنده معمولاً...(نایب رئیس ـ تذکر ماده؟) مواد مربوط به، هم بحث بودجه (224) وهم بندهای (5) و (11) ماده (23). معمولاً بنده از تذکر دادن پرهیزدارم الا حالا مواردی که ضرورت ایجاب کند و مزاحم شوم. آن چیزیکه امروز عرض میکنم که حالا بطور خاص در حوزه انتخابیه ما اتفاقافتاده برای سایر دوستان هم ممکن است در آینده پیش بیاید. حضرت عالی استحضار دارید درخصوص بحثهایی که درکمیسیون تلفیق و همچنین در جلسه