بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه چـهارصد و ششم 20 اسفـندمـاه 1382 هجریشمسی (406) 18 محرمالحرام 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ششم ـ اجلاسیه چهارم 1383 ـ 1382 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز چهارشنبه بیستم اسفندماه 1382 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.4 ـ تسلیت نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به آقایان علیاکبر و احمد ناطق نوری درخصوص فوت همشیره ایشان.5 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص لایحه بودجه سال 1383 کل کشور (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).6 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص پرداخت مطالبات بازنشستگان.7 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری درحوزه شهرستانهای مریوان و سروآباد.8 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.9 ـ اعلام ختم جلسه. «جلسه ساعت نـه و سی و سه دقیقه به ریاست آقای سیدمحمدرضا خاتمی «نایب رئیس» رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه نایب رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 194 نفر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی رسمیاست، لطفاً دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (خالقی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه چهارصد و ششم روز چهارشنبه بیستم اسفندماه 1382هجریشمسی مطابق با هجدهم محرمالحرام 1425 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون اصلی رسیدگی به لایحه بودجه سال 1383کل کشور (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 2 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح نظام صنفی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ بررسی تقاضای استعفای جناب آقای محسن آرمین نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر. 4 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه یکفوریتی اصلاح ماده (6) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب 1379. 5 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد طرح یکفوریتی تشکیلشورای عالی خانواده. 6 ـ سؤال آقای رضا طلایینیک نماینده بهار و کبودرآهنگ از وزیر محترم مسکن و شهرسازی. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید نایب رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید. (آیات (105 ـ 100) از سوره مبارکه «آلعمران» توسط قاریمحترم آقای محمد عباسی تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطانِالرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِیـااَیُّـهَا الَّـذینَ 'امَـنُوا اِنْ تُطیعوُا فَریقاً مِّنَالَّذینَ اوُتوُالْکِتابَ یَرُدّوُکُمْ بَعْدَ ایمانِکُمْ کافِرینَ * وَ کَیْفَ تَکْفُروُنَ وَ اَنْتُمْ تُتْلی' عَلَیْکُمْ ا'یاتُالله'ِ وَ فیکُمْ رَسوُلُهُ وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللهِ فَقَدْ هُدِیَ اِلی'صِر'اطٍ مُّسْتَقیمٍ * یـااَیُّـهَاالَّـذینَ 'امَـنُوا اتَّـقُوااللهَ حَـقَّ تُـقـاتِـهِ وَ لا'تَـمُوتُنَّ اِلاّ' وَ اَنْتُمْ مُّـسْلِمُونَ * وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِاللهِ جَمیعاً وَّ لاتَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَاللهِ عَلَیْکُمْ اِذْ کُنْتُمْ اَعْدآءً فَـاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَـاَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِـهِ اِخْو'اناً وَّ کُنْتُمْ عَلی'شَفـاحُفْرَهٍ مِّنَالنّارِ فَـاَنْقَذَکُمْ مِنْهـا کَذ'لِکَ یُبَیِّنُاللهُ لَکُمْ 'ایـاتِـهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ * وَلْتَکُنْ مِّنْکُمْ اُمَّـهٌ یَّدْعُونَ اِلیَالْخَیْرِ وَ یَـأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اُولئِکَ هُمُالْمُفْلِحُونَ * وَلا'تَکُونُوا کَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مـاجـآءَهُمُ الْبَیِّـنـاتُ وَ اُولئِکَ لَهُمْعَذابٌ عَظیمٌ *(صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْـ حضار صلوات فرستادند) نایب رئیس ـ با تشکر از برادر محترممان قاری محترم قرآن مجید. با توجه به تأخیری که در شروع جلسه علنی مجلس بود ما از دوستانی که نطق قبل از دستور داشتند خواهش کردیم که امروز نطققبل از دستورشان را انجام ندهند و انشاءالله در جلسه علنی بعدی اینوقت برای آنها محفوظ خواهد بود. از جناب آقای غریبانی نماینده محترم اردبیل، جناب آقای شبانپور نماینده محترم مرودشت، جنابآقای طاهری نماینده محترم سمنان و جناب آقای هادیزاده نماینده محترم محلات و دلیجان که این اجازه را به ما دادند که بتوانیم چون بودجه است و باید تکلیفش را زودتر روشن بکنیم وارد دستور شویم. 3 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور نایب رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولیناجرایی کشور: ـ جناب آقای مروتالله پرتو نماینده محترم قیدار نبی و خمسه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تکمیل آسفالت جادههای قیدار به شهرها و روستاهای حومه. به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تکمیل تجهیزات و تأمین پزشکان متخصص مورد نیاز بیمارستان (96)تختخوابی امیرالمؤمنین قیدار. ـ خانم وحیده علایی طالقانی نماینده محترم تهران به وزراء محترم بازرگانی و کشور درخصوص ضرورت ملاحظه شؤونات خریداران و مصالح کسبه جزء در برپایی نمایشگاههای فروش بهاره. ـ آقایان: نورالدین پیرمؤذن و ولی آذروش نمایندگان محترماردبیل، نیر و نمین به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص رسیدگی و پاسخگویی به خواستههای منطقی و بحق فرهنگیان اردبیل. ـ آقای علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت به وزیر محترم تعاون درخصوص رسیدگی به عملکرد مدیر کل تعاون استان لرستان. به وزیر محترم نیرو درخصوص استفاده از آب رودخانههای سمیره و کشکان برای دشتهای شهرستان کوهدشت. ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص راهاندازی سایتهای جدید تلفن همراه در شهرستان سیاهکل و دیلمان. ـ آقای سیدعلی میرخلیلی نماینده محترم میناب، رودان و جاسک به وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی درخصوص تأسیس بانک ملی در زیارتعلی مرکز بخش رودخانه از توابع شهرستان رودان. به رئیسجمهور محترم درخصوص صدور دستور چارهاندیشی برای جبران خسارت خشکسالی در بخش سندرک و تمدید وام کشاورزان. ـ آقای حمیدرضا حاجیبابایی نماینده محترم همدان به رئیسجمهور محترم درخصوص صدور دستور رسیدگی به وضعیت نامطلوب کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان و عدم تعیین تکلیف بیمارستان شهیدبهشتی همدان و صدور دستور تسریع در تقدیم لایحه نظام هماهنگ کارکنان با قید فوریت به مجلس برای رفع نگرانی فرهنگیان. ـ آقای عبدالحسین ناصری نماینده محترم گرگان و آق قلا به رئیس جمهور محترم درخصوص صدور دستور تسریع در پرداخت پاداش بازنشستگان قبل از سال 79 بخصوص نیروهای مسلح. ـ آقای مهدی آیتی نماینده محترم بیرجند به رئیس جمهور محترم درخصوص صدور دستور افزایش وام خشکسالی و تمدید آن و حذف جریمهها و صدور دستور تهیه و تصویب طرح جامع آب کشور. ـ آقای احمد پیشبین نماینده محترم بافت به رئیس جمهور محترم درخصوص صدور دستور رسیدگی به خشکسالی شدید در شهرستانبافت و صدور دستور تعیین تکلیف راههای عشایری و مشخص شدن وضعیت راههای روستایی. ـ آقای محمد فرخی نماینده محترم جیرفت به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رفع مشکل کنارگذر جیرفت و محورهای قم به جیرفت و جیرفت به بلوک. به وزیر محترم کشور درخصوص انتزاع دهستان حسین آباد از بخش اسماعیلیه و الحاق به بخش مرکزی جیرفت. ـ آقای حسن سیدآبادی نماینده محترم سبزوار به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی به عملکرد رئیس سازمان بهزیستی و استفاده از امکانات اداری در انتخابات. ـ آقای حسین روزبهی نماینده محترم ساری به رئیس جمهور محترمدرخصوص صدور دستور تکمیل و اتمام استادیوم ورزشی ساری. ـ آقای علیاکبر جعفری نماینده محترم ساوه و زرندیه به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص تسریع در آغاز پروژه (4000)واحد مسکونی در شهرک علوی ساوه. ـ آقای سیدماشاءالله شکیبی نماینده محترم فردوس و طبس بهرئیس جمهور محترم درخصوص صدور دستور رسیدگی عاجل به قطع حدود دو ماهه آب نهرین طبس و احتمال نابودی باغات و مزارع وفضاهای سبز شهر طبس و بروز مشکلات و بحران جدی. ـ آقای سیدمنصور کشفی نماینده محترم لارستان به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در گازرسانی به لارستان. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در اتمام جاده لار ـ بندرعباس و لار ـ جهرم. ـ آقای مقداد نجفنژاد نماینده محترم بابلسر به وزیر محترم کشور درخصوص تسریع در تکمیل خانه جوان بابلسر. به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رفع مشکل اعتباری و درمانی بیمارستان فریدونکنار. ـ آقای محمد محمدرضایی نماینده محترم بیجار به وزیر محترم کشور درخصوص رفع بحران شمارهگذاری خودرو و رسیدگی به عملکرد مدیریت راهنمایی و رانندگی. 4 ـ تسلیت نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به آقایان علیاکبر و احمد ناطقنوری درخصوص فوت همشیره ایشان نایب رئیس ـ مجمع نمایندگان استان مازندران درگذشت خواهر جناب آقای احمد ناطق نوری و جناب حجهالاسلام آقای علیاکبر ناطق نوری را به این عزیزان تسلیت گفتهاند. ما هم از طرف همه نمایندگان مجلس و هیأت رئیسه، خدمت این دو برادر عزیز و بزرگوارمان تسلیت عرض میکنیم و برای آن مرحومه آرزوی رحمت وغفران الهی و برای همه بازماندگانشان هم آرزوی صبر و اجر داریم. 5 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص لایحه بودجه سال 1383 کل کشور (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان) نایب رئیس ـ دستور را مطرح فرمایید. منشی (خالقی) ـ دستور اول، گزارش کمیسیون اصلی رسیدگی به لایحه بودجه سال 1383 کل کشور(اعاده شده از شورای محترم نگهبان) است. مخبر محترم کمیسیون، آقای مرعشی تشریف بیاورید. تعدادی از نمایندگان ـ مرعشی مخبر نیست! سیدحسین مرعشی (عضو کمیسیون اصلی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم شورای محترم نگهبان چند مورد ایراد گرفته بودند که دیروز عصربا حضور نماینده شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت. درتعدادی از موارد اصلاحات شورای نگهبان را کمیسیون پذیرفت و اصلاح کرد، من گزارشش را خدمت دوستان تقدیم میکنم و بعد مورد به مورد را باید جناب آقای خالقی برای رأیگیری بخوانند. گزارش کمیسیون اصلی رسیدگیکننده به لایحه بودجه سال 1383کل کشور به مجلس شورای اسلامی. نامه شماره 6892/30/82 مورخ17/12/82 شورای محترم نگهبان درخصوص (10) مورد ایراد درلایحه بودجه سال 1383 که جهت رسیدگی به این کمیسیون بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسه روز سه شنبه مورخ 19/12/82 با حضور نماینده محترم آن شورا مورد بررسی و تبادلنظر قرار گرفت که نتایج آن بشرح ذیل تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد. رئیس کمیسیون اصلی رسیدگی به لایحه بودجه سال 1383 کل کشورمجید انصاری ایراد اولی که شورای محترم نگهبان گرفته بودند دربحث (70)میلیارد تومانی بود که درواقع تفاوت بین درآمدها و هزینهها بود. درمتن ماده واحده بعنوان صرفهجویی آمده بود که شورای محترم نگهبان ایرادشان این بود که چون مشخص نشده که از چه اعتباراتی اینصرفهجویی باید کسر شود و درصد خاصی هم پیشبینی نشده و بدون سقف درآمدی ما هزینههایی را تعیین کردیم، بعد به کاهش این هزینهها تکلیف کردیم مغایر اصل (52) و ذیل اصل (53) تشخیص دادهبودند. این ایراد در سال قبل هم گرفته شده بود منتها در سال قبل چون رقم خیلی بزرگ بود یعنی هزار میلیارد تومان بود نهایتاً به مجمع رفت و مجمع متن مجلس را تصویب کرد. امسال چون رقم کم بود، (70)میلیارد تومان بیشتر نبود، کمیسیون توافق کرد که این قسمت صرفهجویی حین اجرای بودجه، لغو شود و رقم آن معادل این رقم بهرقم مالیاتها اضافه شود. ایراد دوم شورای محترم نگهبان در جزء (1) بند «الف» تبصره(4) بود که درواقع سقف تعیین نشده بود. در این قسمت هم با کمک سازمان مدیریت سقف موردنظر پیشبینی شد، (1260) میلیارد ریال سقف این بند بود و ایراد شورای نگهبان رفع شد. ایراد سوم در جزء (2) بند«الف» تبصره (4) باز همین مشکل مشخص نبودن سقف اعتباری بود که اینهم نظر شورای محترم نگهبان تأمین شد و (10) میلیارد ریال برای این سقف تعیین شد. ایراد چهارم باز ایرادی بود که بعلت مشخص نبودن سقف ردیفدر جزء (2) بند «الف» تبصره (4) بود که باز هم در اینجا (100)میلیارد ریال سقفی که موردنظر دولت و کمیسیون بود لحاظ شد. ایراد بعدی در تبصره... (یکی از نمایندگان ـ آقای مرعشی! یکییکی بگو تا رأیگیری شود) نه اینها را من گزارش میدهم بعد یکییکی به رأی گذاشته میشود. ایراد بعدی در تبصره (7) بود که ما تصویب کرده بودیم «با رعایت اهداف ماده (165) قانون برنامه» شورای نگهبان گفتند، چون باید شکل بودجهای پیدا کند باید بگوییم در اجرای ماده (56) که ایناصلاح و نظر شورای نگهبان تأمین شد. شورای نگهبان چند ایراد زبان فارسی گرفته بود که طبق اصل(15) چون زبان رسمی کشور زبان فارسی است کلمات خارجی که بود مثل فرانشیز، I.T و قیمت سیف که عبارت معادل فارسی اینها گذاشته شد و در پرانتز این عبارات منظور شد. ایراد پنجم، باز سقف مشکل داشت که این نظر شورای محترم نگهبان را در بند «چ» تبصره (10) تأمین کردیم. ایراد بعدی سه بخش داشت که نتوانستیم نظر شورای نگهبان را تأمین کنیم. ایراد ششم شورای نگهبان در بند «ژ» تبصره (12) و در بندهای الحاقی (1) و (3) تبصره (16) و بندهای الحاقی (1)، (2) و (3) تبصره(19) بود که سه مورد آن پیشنهاد کمیسیون بود چند مورد هم به پیشنهاد صحن مجلس بود. شورای نگهبان ایراد گرفته بود که اینها جنبه بودجهای ندارد، ما یک موردنظر شورای نگهبان را تأمین کردیم، حذف کردیم و بقیه را کمیسیون بر نظر قبلیاش تأکید داشت که به مجمع تشخیص برای تصمیمگیری برود. ایراد بعدی شورای نگهبان درمورد I.S.P بود که در سال قبل هماین ایراد را گرفته بودند. مجمع تشخیص این ایراد را با این جمله که درچارچوب مصوبات است یعنی با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد که این بار هم کمیسیون این پیشنهاد رانپذیرفت مجلس خودش را مقید نمیداند که مصوباتش حتماً با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگ باشد چون تنها مرجع رسمی قانونگذاری مجلس است. اینهم اشکالاتی است که چون باقی ماند باید به مجمع برود. ایراد بعدی (ایراد هشتم) باز مربوط به ردیف بود که سقفش تعیین و ردیف حل شد. ایراد نهم شورای نگهبان در بحث استفاده از منابع خارجی بود که چون گفتند استفاده از منابع خارجی حالت ربوی دارد، اشکال گرفتند که خلاف شرع است که کمیسیون بر مصوبه خودش اصرار کرد و اینهم باید برای رسیدگی به مجمع ارجاع شود. نکته آخر و نهایی هم درمورد بودجه مربوط به شورای نگهبان بود که کمیسیون، بودجه را کم کرده بود. شورای نگهبان بودجه را بر همان اساس لایحه دولت تقاضا داشت، این دو نظر در کمیسیون به رأی گذاشته شد، یکی برگشت به لایحه دولت و یکی هم ایستادن بر رأی قبلی که نهایتاً برگشت به لایحه دولت رأی نیاورد و قرار شد که مصوبه مجلس مجدداً به مجلس ارائه شود که اگر مجلس محترم تأیید کرد این قسمت هم به مجمع برود. امیدوارم که انشاءالله با رأی مجلس و پشتیبانی مجلس از کمیسیون عمده اختلافات حل شود و (3) یا (4)مورد اختلاف هم باید سریعتر به مجمع تشخیص برود که تا فرصت باقیمانده کار تعیین تکلیف شود. (از اخلالی هم که آقای شمس وهابی کردند، تشکر میکنیم). نایب رئیس ـ آقای خالقی بفرمایید. منشی (خالقی) ـ درماده واحده اصلاحیه، آقای عبداللهی مخالف هستند، بفرمایید. یکی از نمایندگان ـ موافقم! نایب رئیس ـ موافق صحبت نمیکند. عبداللهی ـ موافق صحبت نمیکند؟! نایب رئیس ـ نه. عبداللهی ـ یعنی ممنوع است؟ نایب رئیس ـ بله. رضا عبداللهی ـ بسمالله الرحمن الرحیم جناب آقای خاتمی، هیأت رئیسه محترم و همکاران گرامی! عرضکنم که دوستان در اصلاحاتی که انجام دادند آنطور که مسلم است برخی از موارد قرار شد که برای مجمع تشخیص برود چون عیناً همان مواردی را که شورای نگهبان ایراد گرفته بود ابقاء کردند. از اینجااستنباط میشود که چون ابقاء شده و مجلس هم احتمالاً بر ابقاء بعضیاز آنها رأی خواهد داد بنابراین بودجه از حالا مشخص است که مسیر مجمع تشخیص را دارد طی میکند. با این استدلالی که عرض کردم فکر میکنم طبق رویهای که امسالهم ما در بودجه سال 82 داشتیم در انتهای ماده واحده ما یک رقمحدود (1000) میلیارد تومان (یککمی بیشتر از (1000) میلیاردتومان) را تقریباً با همین متن پیشبینی کرده بودیم که در زمان اجرای بودجه صرفهجویی شود، حالا اگر بناست که بودجه به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود، فکر میکنم که حذف این مورد ندارد که ما بیاییم مثلاً اینجا متنی که پیشنهاد کردند بطور متوسط (23/0) درصد تا مبلغ(700) میلیارد ریال از اعتبارات هزینهای و تملک دارایی سرمایه مندرج در این قانون از محل صرفهجویی ضمن اجرای بودجه تأمین میشود که البته رقمش هم نسبت به سال 82 رقم زیادی نیست، اینجا(70)میلیارد تومان است سال قبل حدود (1000) میلیارد تومان بود.دوستان ما و مخبر محترم در کمیسیون تلفیق جواب بدهند که این(70) میلیارد تومان را از کجا تأمین کردند؟ این (70) میلیارد تومان یاباید به درآمدها اضافه شده باشد یا از ردیف مشخصی در هزینهها اینرا کم کرده باشند. پاک کردن صورت مسأله که چیزی را حل نمیکند.من فکر میکنم طبق روالی که در سال 82 داشتیم همکاران محترماجازه بدهند بنظر کمیسیون رأی ندهند، این ابقاء شود همچنان بماندنهایتاً اگر شورای نگهبان باز ایراد گرفت در مجمع تشخیص در کنار آنایرادات دیگری که بررسی و بحث خواهد شد این مورد را هم ماهمانجا بحث کنیم. چرا خودمان بدست خودمان این کار را انجامبدهیم؟ و محل این (70) میلیارد تومان نامشخص است از درآمدهااضافه کردند، آقایان بگویند. از کدام هزینه کم کردند جای اینهممشخص نیست. من فکر میکنم که مصلحت نیست که ما خودمان این کار را انجامدهیم و به حذفش رأی بدهیم اجازه بفرمایید که در بودجه بماند و اگرمصلحت باشد در کنار سایر مواردی که به مجمع تشخیص مصلحتنظام ارجاع خواهد شد اینهم در کنار آنها مورد بحث و بررسی قراربگیرد. به این دلیل من با اصلاحیه کمیسیون مخالف هستم و ازهمکاران محترم استدعا و خواهش میکنم که به اصلاحیه کمیسیونرأی ندهند بگذارند که این (70) میلیارد تومان که کار خوبی است،سیاست درستی است همچنان باقی بماند و در مجمع تشخیص فکرمیکنم همانطوریکه امسال هم تصویب کردند این مورد در آنجاتصویب خواهد شد. قربانی ـ موافق هستم. نایب رئیس ـ خیلی متشکر، آقای قربانی! موافق قبل از شماثبتنام کرده ولی نمیخواهد صحبت کند. آقای قنبری قبل از شماهستند. آقای قنبری! فقط دو کلمه صحبت کنید، نمیخواهد مفصلصحبت کنید چون ظاهراً برنامه بر این است که ما نتوانیم برنامههایامروزمان را پیش ببریم، بفرمایید. علی قنبری ـ بسمالله الرحمن الرحیم من فکر میکنم که این مسأله خیلی روشن است چیزی که ماخودمان میتوانیم تصویب کنیم بیجهت به مجمع تشخیص مصلحتنفرستیم. به اعتقاد من براساس مصوبه کمیسیون این (70) میلیاردتومان قابل اصلاح است و انشاءالله مجلس محترم به این بند رأیمیدهد که فقط (2)، (3) مورد خاص است که بحث همان استقراض وموارد ربوی که شورای نگهبان مطرح کرده طبق روال گذشته نیز درمجمع تشخیص مصلحت حل میشود، تشکر میکنم. نایب رئیس ـ کمیسیون بفرمایید. حسن رمضانیانپور (عضو کمیسیون اصلی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم من فکر میکنم برادرمان جناب آقای عبداللهی اگر چه در کمیسیونتلفیق نبودند ولی چون موضوع به مالیاتها مربوط میشود و کمیسیون اقتصادی حتماً در جریان هستند ردیف (110798) که عنوانش مالیاتسایر اشخاص حقوقی دولتی بود این را در لایحه (700) میلیارد داشتیم، کمیسیون اصلی این را صفر، حذف کرده بود، مجدداً بعد ازایراد شورای نگهبان کمیسیون تلفیق به لایحه دولت برگشت. نایب رئیس ـ دولت هم نظر کمیسیون را دارد. پیشنهاد را برایرأیگیری قرائت کنید. منشی (خالقی) ـ متن ذیل از ماده واحده حذف گردید: بطور متوسط (23/0) درصد تا مبلغ (700) میلیارد ریال ازاعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای مندرج در این قانوناز محل صرفهجویی ضمن اجرای بودجه تأمین میشود. دولت مکلف است صرفهجویی در اعتبارات را بگونهای انجام دهدکه میزان صرفهجویی در اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای حداکثرمعادل (30) درصد کل رقم صرفهجویی باشد. نایب رئیس ـ حضار 194 نفر، موافقین با این اصلاحیه کمیسیوناصلی رسیدگی به بودجه برای تأمین نظر شورای نگهبان قیام بفرمایند(اکثر برخاستند) تصویب شد. قربانی ـ تذکر آییننامهای دارم. نایب رئیس ـ بفرمایید. موسی قربانی ـ بسمالله الرحمن الرحیم جناب آقای خاتمی! تذکر من مواد (17) و (181) آییننامه است.عنایت بفرمایید! نماینده حق دارد مخالفت یا موافقت کند با عرضمعذرت این حضرت عالی هستید که میخواهید اتفاقی برخلافآییننامه بیفتد بنده حق دارم. اولاً شما خودتان میفرمایید که آقا!مخالف صحبت نمیکند قبل از اینکه بدانید چه کسی مخالف است.بعد که من اعلام موافقت کردم میگویید، قبل از شما هست به ایشان همتوصیه میکنید که آقا! یک جمله بیشتر نگویید. ببینید! این یک تصمیمگیری برخلاف آییننامه هست یا اینکه ماکجا قصد دیگری داریم. آییننامه روشن است طبق آییننامه هر کسیمیتواند صحبت کند اگر تصمیمی باشد آدم میرود بیرون شما کهمیبینید جلسه امروز چطور تشکیل شد؟ براحتی جلسه قابل ازحدنصاب افتادن بود ما هم اینجا نشستیم، من معذرت میخواهم آنروز قبل، یکی از آقایان تا میخواست صحبت کند حضرت عالیقضاوت میکنید که آقا! خواهش میکنیم که قرآن و روایت نگویید کهاعتراض میکنند. جناب آقای خاتمی! رئیس باید بیطرفی خودش را حفظ کند فقطجلسه را اداره کند نه اینکه هر جایی اظهارنظر کند به یک شکلی نظرخودش را بخواهد اعمال کند این شیوه درستی نیست. جناب آقایخاتمی! امروز شما با اصرار جلو نطقها را گرفتید بهرحال نمیدانم دستور را، صبح یک چیز دیگر بود حالا یک چیز دیگر قرائتمیکنند، این اتفاقات میافتد آنوقت شما میخواهید به همین راحتی، حتی کسی صحبت هم نکند. الان تاظهر دو ساعت، دو ساعت و ربعجلسه است هم به بودجه میرسید هم به مسائل دیگر دلیلی ندارد که واقعاً با کسی که میخواهد صحبت کند اینطور برخورد شود. نایب رئیس ـ تذکرتان وارد نیست، نمیدانستم ضمیر اینقدر زودمرجع خودش را پیدا میکند. یکی از نمایندگان ـ احسنت. منشی (خالقی) ـ در تبصره (4) بند «الف» جزء (1)، در انتهایسطر سوم، به انتهای سطر بالا عبارت «تا مبلغ (1260) میلیارد ریال»اضافه گردید. نایب رئیس ـ حضار 194 نفر، موافقین با این اصلاحیه کمیسیونقیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. پیشنهاد بعدی را مطرحبفرمایید. شاهیعربلو ـ تذکر دارم. منشی (خالقی) ـ در همین تبصره (4) جزء (1) در پاراگراف دوم،در سطر بالا بعد از عبارت «قسمت سوم این قانون»... قربانی ـ تذکر دارم. نایب رئیس ـ چشم این تبصره تمام شود، تذکرتان را گوشمیکنیم. قبل از شما هم یکنفر دیگر تذکر دارد، بفرمایید. منشی (خالقی) ـ در سطر بالا بعد از عبارت «قسمت سوم اینقانون» عبارت «تا مبلغ (10) میلیارد ریال» اضافه گردید. نایب رئیس ـ حضار 194 نفر، موافقین با این اصلاحیه قیامبفرمایید (اکثر برخاستند) تصویب شد (یکی از نمایندگان ـ تذکرداریم) چشم! بعدی را هم بخوانید. منشی (خالقی) ـ در همین تبصره (4) بند «الف» جزء (2) در سطرپنجم بعد از عبارت «وجوه واریزی» عبارت «تا مبلغ (100) میلیاردریال به نسبت وجوه واریزی» اضافه گردید. نایب رئیس ـ حضار 194 نفر، موافقین با این اصلاحیه قیامبفرمایید (اکثر برخاستند) تصویب شد. آقای شاهی! تذکرتان رابفرمایید. محمد شاهیعربلو ـ بسمالله الرحمن الرحیم ضمن عرض خسته نباشید خدمت همکاران عزیز. آقای خاتمی!تذکرم ماده (185) است که در ماده (185) مستحضرید مصوباتی از مجلس که مورد اشکال شورای محترم نگهبان قرار میگیرد و به مجلسمیآید هیأت رئیسه موظف است که آن را بلافاصله توزیع و تکثیر کندکه اگر نمایندگان محترم نظری دارند بتوانند نظر خودشان را اعمالکنند. ولی با اینکه این دیروز آمده و امروز صبح توزیع شده تا ما هم برویم و از کازیه برداریم، یکمقدار هم دیر شده، مستحضرید که الاناین حق و حقوق نمایندگان ضایع میشود. حالا نمیدانم شما این را توضیح بدهید ببینیم که این چه موقع رسیده و چرا دیرتر توزیع شده. نایب رئیس ـ خیلی ممنون، آقای شاهیعربلو! چه موقع کازیهتان را ملاحظه فرمودید؟ (شاهیعربلو ـ تازه) تازه دیدید؟ این را دیروز در کازیهتان انداختیم وقتی از شورای نگهبان آمد. تذکرتان وارد نیست.آقای قربانی بفرمایید. موسی قربانی ـ جناب آقای خاتمی! با عرض معذرت من تذکرماده (77) را دارم. جناب آقای خاتمی ببینید! حضرتعالی با شیوه برخوردتان به نماینده دارید اهانت میکنید. من صریح عرض میکنم بنده اعلام موافقت کرده بودم چرا ضمیر مرجع خودش را پیدا بکند؟من اعلام موافقت کرده بودم که میخواهم حرف بزنم، میخواهم باحذف این قسمت، موافق صحبت کنم، شما سریع میفرمایید که یک تعدادی تصمیم گرفتهاند... جناب آقای خاتمی ببینید! بنده عرض میکنم اگر قرار باشد اینطور برخورد شود ما الان جلسه را ترک میکنیمتا بدانید که جلوگیری از دستور امروز چگونه امکانپذیر است ولیاینکار را نمیکنیم، شما هم حق ندارید اینگونه به نمایندهها توهین کنید. بنده رسماً اعلام کردم که میخواهم موافق صحبت کنم چراضمیر مرجعش را پیدا بکند مرجع ضمیر مشخص است، بنده اعلامکردم میخواهم در موافقت صحبت کنم، شما نمیگذارید، بعدمیفرمایید که آقای قنبری شما یک کلمه بیشتر نگویید، بعد هممیگویید ضمیر مرجعش را پیدا کرده، بعد هم میفرمایید آقایاننمیخواهند دستور اجراء بشود. حضرتعالی خوب میدانید که اگر مابخواهیم امروز به بودجه رسیدگی نشود الان میتوانیم جلسه را ترککنیم، کسی هم نمیتواند جلو ما را بگیرد مجلس هم از عدد میافتد،ولی نمیخواهیم اینکار را بکنیم. خواهشمندیم حضرتعالی اینطورخودتان موجبات اینکارها را با این شیوه مدیریت فراهم نفرمایید. نایب رئیس ـ خیلی ممنون، پیشنهاد بعدی را مطرح بفرمایید. منشی (خالقی) ـ در تبصره (7) بند الحاقی (1)، در دو سطر اولبند الحاقی (1) عبارت «با رعایت اهداف ماده (165) قانون برنامه سومتوسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» حذف وعبارت «در اجرای ماده (165) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و رعایت اهداف آن»جایگزین گردید. نایب رئیس ـ حضار 194 نفر، موافقین با این اصلاحیه کمیسیونقیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. منشی (خالقی) ـ در تبصره (10) بند «ت» سطر چهارم، سطر بالابشرح ذیل اصلاح گردید: «سهمی که بیمه شده باید بپردازد (فرانشیز)خواهند پرداخت». نایب رئیس ـ حضار 194 نفر، موافقین با این اصلاحیه قیامبفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. بند بعدی را قرائت بفرمایید. منشی (خالقی) ـ در همین تبصره (10) بند «چ» سطر پنجم، درسطر بالا پس از عبارت «صددرصد آن» عبارت «تا مبلغ (5) میلیاردریال» اضافه گردید. نایب رئیس ـ حضار 194 نفر، موافقین با این اصلاحیه قیامبفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. عبداللهی ـ تذکر آییننامهای دارم. نایب رئیس ـ آقای عبداللهی تذکر آییننامهای دارند، بفرمایید. رضا عبداللهی ـ بسمالله الرحمن الرحیم ماده (184) ـ کلیه مصوبات مجلس رسماً به شورای نگهبانفرستاده میشود. در صورتیکه شورا ظرف (10) روز پس از وصول یاپس از انقضای (10) روز تمدید مذکور در اصل نود و پنجم قانوناساسی مخالفت خود را اعلام نکرد طبق اصل نود و چهارم قانوناساسی مصوبات از طرف مجلس جهت امضاء و ابلاغ به ریاستجمهوری ارسال میشود. جناب آقای رئیس ببینید! در ایراداتی که شورای نگهبان بر مصوبهمجلس گرفته ما هرچه که مشاهده کردیم این اصلاحیهای را کهکمیسیون تلفیق در تبصره (7) انجام داده بود مشاهده نکردیم. من فکرمیکنم یک کار خلافی است که دارد اتفاق میافتد، یعنی بهیچوجهتوضیحات شفاهی نماینده محترم شورای نگهبان برای کمیسیونهایمربوط و نمایندگان باید مسموع نباشد، باید آقایان مکتوب اعلام کنندکه اگر ما نظر و پیشنهادی داریم آن را بدانیم. حالا بنده بعنوان یکی ازنمایندگانی که در مجلس حضور دارند وقتی که در مکتوب شوراینگهبان این ایراد را نمیبینم و به صرف توضیح شفاهی نماینده شوراینگهبان در کمیسیون تلفیق اینجا موردی، مورد اصلاح قرار میگیرد،خوب ما که همه بیاطلاع هستیم، شاید (45، 40، 35) نفر اعضایکمیسیون تلفیق این را شنیده باشند، ما که نشنیدیم و مکتوب همنرسیده. من فکر میکنم این شکل برخورد کار درستی نیست و من به ایناعتراض شدید دارم، به این شکلی که آقایان در کمیسیون بررسیکردند. جناب آقای انصاری، هیأت رئیسه محترم کمیسیون تلفیق بایداز شورای محترم نگهبان میخواستند که این را مکتوب برای ما اعلامبکند. بهیچوجه مورد استناد نیست و این اصلاحیهای هم که ما انجامدادیم کار درستی نیست. ما علم غیب نداریم که نماینده شورای نگهباندر کمیسیون حضور پیدا کرده و به آقایان گفته است که این هم مثلاًمورد ایراد است. اگر این باب و این بدعت را شما میخواهید باز کنیدآینده خطرات زیادی را خواهیم داشت. یعنی همین یک باب و یکرویهای میشود، بعد فردا دوباره شما مورد مشابه را خواستید بررسیکنید میگویند آقا! در تاریخ فلان، روز فلان اینکار را مجلس شورایاسلامی انجام داد، خود این یک باب و یک سنت میشود، اینکارها رانکنیم. خواهش من این است که حضرتعالی این را برگردانید، این موردایراد مکتوب و رسمی شورای نگهبان نبوده است، ما مطلع نبودیم واصلاحیهای هم که انجام گرفت بنظر من کاملاً خلاف آییننامه و خلافسوگندی است که حضرتعالی و هیأت رئیسه محترم در ماده (17) یادکردهاید. ما علم غیب نداشتیم، هیچکدام از نمایندگان هم مطلع اینایراد اساسی نبودند و ما به این مصوبهای که الان انجام گرفت و باسرعت و با شتاب دارد مجلس پیش میرود ما این ایراد اساسی راداریم. نایب رئیس ـ خیلی متشکر (انصاری ـ یک توضیح بدهم) نه،توضیح نمیخواهد. من فکر میکنم توضیح این است، یکی از چوبهاییکه مجلس ششم خورد خواست این باب را ببندد و نتوانست. امیدواریمدر مجلس آینده این باب حسابی بسته شود، حرف شما از این نظرکاملاً درست است. ما موارد دیگری هم داریم، شورای نگهبانمیگوید ابهام دارد، ما حق نداریم ابهام شورای نگهبان را بپذیریم یاچیزهای دیگر، ولی متأسفانه این باب، باز بوده و رویهای بوده که ازدورههای قبل هم بوده و در این دوره هم اعمال شده. بنابراین فکرنمیکنم حالا ما بتوانیم خلاف آییننامه بگوییم، چون بهرحال شوراینگهبان اینگونه اظهارنظر میکنند و ما باید برای پیشرفت کار مملکتدر جاهایی که فکر میکنیم میشود اصلاح کرد این اصلاح را انجاممیدهیم (عبداللهی ـ ما که علم غیب نداریم! شما علم غیب دارید؟!)پیشنهاد بعدی را مطرح بفرمایید. منشی (خالقی) ـ در تبصره (12) بند «ژ» آقای محبینیا مخالفهستند، بفرمایید. جهانبخش محبینیا ـ بسمالله الرحمن الرحیم خدمت نمایندگان محترم و هیأت رئیسه عزیز من نکتهای را عرضکنم، آقای خاتمی! میخواهم حضرتعالی هم عنایت داشته باشید البتهبا جسارت! اتفاقاً یکی از ایرادهایی که بنظر من شورای نگهبان گرفته وکاملاً وارد است در رابطه با بند «ژ» تبصره (12) است. خداوکیلی ماباید آنجایی که برای ما کاملاً مشخص است ایراد وارد است آنجا عملبه قانون مسلماً شجاعت و شهامت هر نمایندهای را میرساند. بند «ژ»کاملاً ماهیت غیربودجهای دارد و با اصل (52) قانون اساسی در تباینو مغایرت است و همچنین برنامه پنجساله سوم هم گسترش تشکیلاتاداری به این نوع را ممنوع دانسته و برای آن جواز قائل نشده است. برادران عزیز من! هرجایی بخواهیم جلو ضرر و کارهای غیرمنطبقبا قانون اساسی را بگیریم مسلماً بنفع همه ماست، البته هرچند امروزیک بدخلقی را در بعضی از عزیزان میبینیم. من بدون تعارف مدیریتآقای دکتر خاتمی را یک مدیریت قابل قبولی میدانم، امروز همخواهش میکنم سعهصدر سابقشان را حتماً از خودشان نشان بدهند ایندلیل بر قوت و قطعاً ابتکار ایشان خواهد بود. امروز من کَمَکی خارجاز موضوع هم هست عذر میخواهم! مسلماً ایشان سعهصدرهایزیادی، بردباریهای زیادی هم از خودشان تابحال نشان دادهاند،امروز هم انشاءالله این بردباری را از خودشان قطعاً نشان خواهند داد،هرچند ظن و گمان بر این باشد بعضی از اقدامات میخواهد صورتبپذیرد یا نپذیرد من نمیخواهم آنها را بحث کنم. درهرصورت در رابطه با این بند ایراد شورای محترم نگهبان، قانوناساسی کاملاً وارد است. من استدعا میکنم عزیزان با حذف این بندموافقت بفرمایند احیاناً اگر دولت وجود چنین شرکتی را لازم دانستخودش یک لایحهای را میتواند بیاورد و از مجلس رأی لازم را بگیرد. نایب رئیس ـ متشکر، موافق را دعوت بفرمایید. منشی (خالقی) ـ موافق آقای خباز هستند که صحبت نمیکنند. نایب رئیس ـ کمیسیون بفرمایید. حسن رمضانیانپور (عضو کمیسیون اصلی) ـ در بند «ژ» داریم:«بمنظور خرید رقابتی برق از نیروگاهها و فراهم کردن امکان ترانزیتبرق و ایجاد بازار برق به شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برقایران (توانیر) اجازه داده میشود در سال 1383 شرکت سهامیمدیریت شبکه سراسری برق ایران را تشکیل بدهد». درحال حاضربین شرکتهای برق منطقهای که درحقیقت انتقال برق وجود دارد ومعاملاتی از این دست انجام میشود، ایجاب میکرد یک جایگاه ویک شرکت مستقلی از دل اینها بیرون بیاید، مدیریت اینکار را بتواندعهدهدار باشد و این معاملات درحقیقت از طریق آن شرکت یا بهعبارتی آن واحدی که به همه اینها بتواند این خدمات را ارائه بدهدانجام بشود. نظر شورای محترم نگهبان این بود که این بودجهای نیست، ما دراینجا فقط باتوجه به ضرورتی که تشکیل این شرکت هست و درحالحاضر هم دارد این اقدامات انجام میشود، خواستیم که در بودجه سال83 درحقیقت اساسنامه آن تصویب شود که بتواند این خدماتیککاسه شود و از طریق این شرکت انجام بشود. بنابراین کمیسیونرأی به ابقاء نظر قبلی خودش دارد. نایب رئیس ـ متشکر، دولت موافق است، پیشنهاد را قرائتبفرمایید. این بندی که میخوانند ابقاء آن مورد نظر کمیسیون است. منشی (خالقی) ـ بند «ژ» تبصره (12) ـ بمنظور خرید رقابتی برقاز نیروگاهها و فراهم کردن امکان ترانزیت برق و ایجاد بازار برق، بهشرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران (توانیر) اجازه دادهمیشود در سال 1383 شرکت سهامی مدیریت شبکه سراسری برقایران را تشکیل دهد. اساسنامه شرکت یادشده بنا به پیشنهاد وزارتنیرو به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. نایب رئیس ـ حضار 194 نفر، این بند که باز هم مورد تصویبکمیسیون قرار گرفته و مورد ایراد شورای نگهبان است به رأی گذاشتهمیشود. موافقین با ابقاء و تصویب این بند قیام بفرمایند(اکثر برخاستند) تصویب شد. خوب پس اینکه حتماً به مجمعتشخیص مصلحت نظام میرود. مورد بعدی را بفرمایید. منشی (خالقی) ـ در تبصره (14) بند «ث» عیناً تصویب و ابقاء شد.آقای عبداللهی مخالف هستند، بفرمایید. رضا عبداللهی ـ بسمالله الرحمن الرحیم ببینید! ما در اصل شصت و هفتم سوگند یاد کردهایم که به قانوناساسی پایبند باشیم و در اصل هفتاد و دوم آورده که مجلس شورایاسلامی نمیتواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمیکشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیبیکه در اصل نود و ششم آمده بر عهده شورای نگهبان است. همین مورد قبلی باز مورد استناد بنده و همین بندی که الان مطرحاست. من خواهش میکنم همکاران محترم کاملاً دقت بفرمایند بهاحتمال قوی برادرمان جناب آقای آرمین که امروز استعفای ایشانمطرح است، مواردی را مطرح خواهند کرد که مثلاً در انتخابات قانونرعایت نشده. من این استدعا را از همکاران محترم دارم که خودماناول قانون را رعایت کنیم، یعنی در مرکز قانونگذاری این نصحیت بهدیگران و این خواسته از دیگران را خودمان عمل کنیم، الان کاملاًمشخص است. من اصل هفتاد و دوم را قرائت کردم، اصل شصت