بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه صد و سوم(103) 4 اردیبهشتماه 1384 هجریشمسی 15 ربیـعالاول 1426 هجریقمـری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول1384 ـ 1383صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه چهارم اردیبهشتماه 1384 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: احمد توکلی، محمدعلیمقنیان، مجید ناصرینژاد و سیدمحمدرضا میرتاجالدینی.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بهمسؤولان اجرایی کشور.5 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوصراهپیمایی همبستگی مردم خوزستان.6 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان:اسدالله عباسی، محمدناصر توسلیزاده و سیداحمدرسولینژاد نمایندگان محترم رودسر، تربتحیدریهو دمـاونـد.7 ـ رد تقاضای رسیدگی به لایحه بازار اوراق بهادار جمهوریاسلامی ایران طبق اصل (85) قانون اساسی.8 ـ تصویب مجدد لایحه موافقتنامه معاضدت و روابط قضاییدر موضوعات مدنی و جزایی بین دولت جمهوری اسلامیایران و دولت جمهوری قزاقستان و ارجاع مجدد آن بهشورای محترم نگهبان.9 ـ تصویب طرح یکفوریتی فعال نمودن هیأت منصفهمطبوعات برای جلوگیری از تعطیلی اصل (168) قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران.10 ـ بحث و بررسی درخصوص طرح یکفوریتی تسهیلازدواج جوانان.11 ـ طرح سؤال آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان وسیاهکل از آقای حاجی وزیر محترم آموزش و پرورش وارجاع آن به کمیسیون مربوطه.12 ـ اعلام وصول یک فقره طرح و (4) فقره سؤال.13 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم به ریاست محترممجلس درخصوص ارائه لایحه تشکیلات کلان دستگاههایاجرایی و وزارتخانهها توسط دولت.14 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.15 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و هفده دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 209 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را اعلامبفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصد و سوم روز یکشنبه چهارم اردیبهشتماه 1384هجریشمسی مطابق با پانزدهم ربیعالاول 1426 هجریقمری: 1 ـ ادامه بررسی تقاضای دولت و عدهای از نمایندگان محترممجلس مبنی بر رسیدگی به لایحه بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامیایران طبق اصل 85 قانون اساسی. 2 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه موافقتنامهمعاضدت و روابط قضایی در موضوعات مدنی و جزایی بین دولتجمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان. 3 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد طرح یکفوریتی فعالنمودن هیأت منصفه مطبوعات برای جلوگیری از تعطیلی اصل (168)قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 4 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد طرح یکفوریتی تسهیلاتازدواج جوانان. 5 ـ گزارش شور اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعیدرمورد طرح حضور یک نفر ناظر از کمیسیون کشاورزی، آب و منابعطبیعی در ستاد قیمتگذاری محصولات کشاورزی در شورای اقتصاد. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیدرمورد لایحه تشکیل دفاتر خدمات سجلی. 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرحاصلاح ماده (3) قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب 1377. 8 ـ گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد لایحه الحاق یک تبصره به ماده (2) قانون حفاظت وبهرهبرداری از جنگلها و مراتع. 9 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد رد لایحهاصلاح قانون اصلاح موادی از قانون مدنی. 10 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحهنحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی. 11 ـ سؤال آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکلاز وزیر محترم آموزش و پرورش. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات (149 ـ 144) از سوره مبارکه «النساء» توسط قاری محترمآقای بنیادی تلاوت گردید) بنیادی (قاری) ـ نثار ارواح شهدای اسلام و روح پرفتوح امامعارف و واصلمان و سلامتی مقام معظم رهبری صلوات غرایی ختمبفرمایید. (حضار صلوات بفرستادند) اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِیااَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا لاتَتَّخِذُوا الْکافِرینَ اَوْلِیاءَ مِنْ دُونِالْمُؤْمِنینَ اَتُریدُون َاَنْ تَجْعَلُوا للهِ عَلَیْکُم سُلْطاناً مُّبیناً *اِنَّ الْمُنافِقینَ فِیالدَّرْکِ الاْسْفَلِ مِنَالنّارِ وَ لَنْتَجِدَ لَهُمْ نَصیراً * اِلاَّ الَّذینَ تابُوا وَ اَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللهِ وَ اَخْلَصُوا دینَهُمْ للهِ ِفَاوُلئِکَ مَعَالْمُؤْمِنینَ وَ سَوْفَ یُؤْتِاللهُ الْمُؤْمِنینَ اَجْراً عَظیماً * مایَفْعَلُ اللهُ بَعِذابِکُمْ اِنْ شَکَرْتُمْ وَ 'امَنْتُمْ وَ کانَاللهُ شاکِراً عَلیماً * لا'یُحِبُّاللهَ الْجَهْرَ بِالسُّوء ِمِنَالْقَوْلِ اِلاّ'مَنْ ظُلِمَ وَ کانَاللهُ سَمیعاً عَلیماً * اِنْ تُبْدُوا خَیْراً اَوْ تُخْفُوهُ اَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَـاِنَّاللهَ کانَ عَفْوّاً قَدیراً * (صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از جناب آقای بنیادی قاری محترم که نفر برگزیدهمسابقات کشوری و داور بینالمللی مسابقات قرآن و جانباز جنگتحمیلی هستند تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: احمد توکلی،محمدعلی مقنیان، مجید ناصرینژاد و سیدمحمدرضامیرتاجالدینی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای احمد توکلی نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر. ـ جناب آقای محمدعلی مقنیان نماینده محترم بیجار. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای مجید ناصرینژاد نماینده محترم شادگان. ـ جناب آقای سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نماینده محترم تبریز،اسکو و آذرشهر. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای احمد توکلی بفرمایید. احمد توکلی ـ بسمالله الرحمن الرحیم هفته وحدت و میلاد پیامبر نور و فرزند صادقش را به شماهمکاران و همه هموطنان تبریک میگویم و این آیه را از قرآن مجیدهدیه میکنم که فرمود «اگر اهل زمین، اهل جوامع انسانی ایمان آورندو احکام و ارزشهای اسلامی و الهی را پاسدارند درهای برکات آسمانو زمین برایشان گشوده میشود» طی چهار دوره دولتهای اخیر خدماتزیادی صورت گرفته است، اعظم خرابیهای جنگ، بازسازی شد،زیرساختهای اقتصادی بسیاری مانند راهها، بنادر، سدها و صنایعساخته شد، آزادیهای سیاسی سالهای اول انقلاب احیاء شد و تلاشگردید مردم مسؤولان حکومتی را برای مطالبات خویش براحتی بازخواست کنند و اگر آنها را نپسندیدند با رأی خویش تغییرشان دهند.امروز حتی بسیاری از دشمنان ما اذعان میکنند که مردم سالاری دینیایران در منطقه بینظیر است، وضع چنان است که اگر از فرصتهابدرستی برای تحول ضعفها و نارساییها بهره بگیریم میتوان شاهد جهش در آبادانی و آسایش و آرامش ملت شرافتمند باشیم و سربلندانهانقلاب پربرکت اسلامی را به نسلهای بعد تحویل دهیم، با وجود اینظرفیت امیدبخش، کشور از دردهای بسیاری رنج میبرد که برخی ازآنها جانکاه است. همین تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات که حوزه انتخابیه بندهاست فهرستی از مشکلات را در پیشانی دارد، در (45) کیلومتریتهران ـ بومهن با (65) هزار جمعیت شهری از بسیاری از مواهب اولیهشهری مانند بیمارستان یا حتی یک درمانگاه شبانه روزی دولتیمحروم است. در شهر تهران وقتی کودک ژنده پوش پنج، شش سالهایگریان و رها شده در کنار پیاده رو تنها و ترسان میلرزد و بالاخرهعابران دلسوختهای به سراغش میروند، در جیب او نامهای با اینمضمون پیدا میکنند: «در حالی این نامه را مینویسم که تمام راههاییکه بتوانم فرزندم را نگهدارم و در کنار خودم بزرگش کنم پیمودهام، دیگر چارهای جز این نداشتم، چون بارها به سازمانهای مختلف مراجعهکردم تا بلکه بتوانم او را قانونی تحویل دهم ولی متأسفانه موفق نشدم با وضع بدی که اینجانب دارم چارهای جز این ندارم، چون ممکن است اوهم مثل من در یکی از خیابانهای تهران بمیرد، من دیگر امیدی به زندگی ندارم، چون نه کسی را دارم، نه جایی، نه شغلی و نه امیدی به زندگی،امیدوارم فرزندم بنام فاطمه که تاکنون سختیهای بسیاری کشیده در زیرسایه پرمهر و محبت بهزیستی بتواند زندگی تازهای را شروع کند. بهامید آنکه همه بچهها در زیر سایه پرمهر و محبت پدر و مادر بزرگشوند، راستی او از لحاظ ذهنی، بدنی و جسمانی سالم نیست و بخوبیهمه چیز را درک نمیکند» با تشکر، پدر این فرزند. این یک نمونه از دردهای جانکاه بخشی از ملت سرفراز ایراناست که رفع آن با همت دولتمردان میسر است. دولت و حکومتلااقل در پنج حوزه در قبال ملت مسؤول است، تأمین کارآیی اقتصادملی، تأمین عدالت اجتماعی، تحکیم آزادی سیاسی، تقویت دین واخلاق و تحصیل و حفظ امنیت و استقلال کشور. در هشت سالسازندگی همت بطور عمده در حوزه کارآیی اقتصادی صرف شد و درهشت سال اخیر همت اصلی دولت اصلاحات در عرصه سیاسی بکاررفت که یکجانبه نگری در حوزههای تکالیف دولت محسوب میشود.مجلس هفتم بدنبال امیدی برانگیخته شده از خدمات شوراهای دورهدوم با اکثریت اصولگرای فعلی تشکیل شد. این مجلس با درک دو واقعیت با دولت مشی مدارا را در پیشگرفت، اول اینکه خدمت به مردم جز از طریق دولت میسر نیست ودوم اینکه این دولت سال آخر مسؤولیت خویش را میگذراند، ازتنشهای کاهنده سیاسی پرهیز کرد و بجای آن به مسایلی پرداخت که بهدردهای واقعی مردم خسته از دعواهای سیاسی و رنجور از بیعدالتی وفقر و بیکاری گره خورده بود. روش برخورد را نیز برخورد کارشناسانهو علمی و مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ملی برگزید. این شیوه ازیکسوی مرهون ارتقاء سطح دانش و تخصص نمایندگان این دوره وتلاش نهاد کارشناسی مجلس یعنی مرکز پژوهشها بود و از سوی دیگربا گرایش مردمی مجلس گره خورده است. تصویب طرح مهار، تورم و تثبیت قیمت (9) قلم کالای شرکتهایانحصاری دولتی برای افزایش بهرهوری و توان تولید ارزانتر و کاهشفشار بر قدرت خرید مردم، طرح کاهش سود تسهیلات بانکی که باهدف ارزانسازی و مقرون بصرفه کردن تولید در کشور در مجلسدرحال بررسی است، طرح رفع برخی از موانع تولید و سرمایهگذاریکه انشاءالله امروز تقدیم مجلس میشود، اصلاح جهتگیریهای برخیقراردادهای خارجی بنفع فناوران و متخصصان و تولیدکنندگان بخشخصوصی ایرانی، حمایت از آسیب دیدگان از سوانح طبیعی در بخشکشاورزی نمونههایی از دفاع و تقویت رشد عدالت محوری است کهنمایندگان اصولگرا در انتخابات به مردم وعده داده بودند. گر چه اصلاح بنیادین بودجه کار دولت است و مجلس نمیتواندبانی این تحول باشد ولی به همت نمایندگان تغییرات بیسابقهایدرجهت شفافیت و جلوگیری از بیانضباطی مالی در دولت وشرکتهای دولتی، کاهش تبعیض در پرداختها بنفع فرهنگیان، پرستارانو کادر درمانی، بازنشستگان، مددجویان و روستاییان در بودجه سال1384 صورت گرفت. از جنبه نظارتی تعامل مثبت با برخی وزارتخانهها، برخوردغیرجناحی با استیضاح وزیران، تحقیق و تفحص از وزارتخانههایمهم اقتصادی و فرهنگی و تشکیل دبیرخانه هیأتعالی نظات برایساماندهی و تقویت کار (150) نمایندهای که عهده دار نظارت براموری از قوای دیگر هستند، برخی از اقدامات مجلس هفتم بود.مجلس برعدالت و جهتگیری مردمی درباره اقتصاد و رفعنابسامانیهای آن تأکید دارد، زیرا فقر منشأ بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی است بفرموده پیامبر اکرم «وقتی فقر از در درآیدایمان از پنجره فرار میکند» فقر با کاهش تواناییهای جسمی و ذهنینیروی انسانی، ضد تولید و ابتکار و رشد اقتصادی عمل میکند، فقر وبیکاری با دلسرد کردن مردم و مشغول ساختن آنها به تلاش معاشامکان مشارکت سیاسی را سلب و جامعه را برای پذیرش حاکمیتسرمایه در عرصه سیاست مهیا میسازد. جامعه فقیر مستعد پذیرشفشارهای خارجی میشود و امنیت ملی و استقلالش بخطر میافتد. تبعیض به جوانان و مردم کشور پیام میدهد که برای ارتقاء زندگیبه فکر کار، ابتکار و سرمایه حلال نباشید، بدنبال پول و پارتیبگردید، پس نه تنها به عدالت اجتماعی آسیب میزند، بلکه ضد رشد وکارآیی عمل میکند. در عین حال فرهنگ چاپلوسی و ذلتپذیری راگسترش میدهد. فساد، ضد رشد و سرمایهگذاری، ضد عدالت اجتماعی، دشمناخلاق دینی و بسترساز نفوذ خارجی است، فساد باعث پیوند کلوپهایقدرت و ثروت و اولین قربانی آن آزادی و عدالت است، رشد ناپایدارو عقبماندگی اقتصادی میوه تلخ بعدی است و خلاصه این سهعفریت جهنمی اقتصاد را عقب میبرد، قدرت سیاسی را به انحصارقدرت طلبان زراندوز در میآورد، عدالت اجتماعی را به مسلخمیکشد، دین را بعنوان ابزار تزویر در چنگ صاحبان زر و زور قرارمیدهد و آنرا در دل مردم بیرنگ میسازد و سرانجام بستر را برایسلطه بیگانه و استعمار فرانو فراهم میسازد. رفع و دفع این همه درسایه نگرشی تحول خواهانه و نوین در مناسبات میان دولت و ملتقابل تحقق است. اما تحول در چه حوزههایی ضرورت فوری دارد: 1 ـ تحول در رفتار حاکمان، بمعنای صداقت با مردم و اعتمادبدانها و پرهیز از روحیه اشرافیگری دولتمردان. 2 ـ تحول در رفتار حاکمان با یکدیگر، بمعنای داشتن روحیهجمعی، همبستگی و تحمل دیگران. 3 ـ تحول در نگاه به مردم و قدرت، بمعنای نگاه ولی نعمت بهمردم داشتن، دچار توهم قدرت و تکفر نشدن، تحول فرهنگطعمهانگاری به فرهنگ امانت انگاری، سمتهای دولتی امانتهایی استکه باید به اهلش سپرده شود، نه غنایمی برای خویشان و هم حزبیها. 4 ـ تحول در نگاه دولت به فعالان بخش خصوصی، یعنی دولتباید خود را شریک بخش خصوصی بداند، نه رقیب آن. 5 ـ تحول در نگاه به درآمد و هزینه بیتالمال، بمعنای آنکه درآمدرا سهمی از تولید شریکانش در بخش خصوصی بداند، یعنی از مالیاتبخش خصوصی زندگی کند، نه آنکه از فروش سرمایه ملی بین نسلی. این نگاه اولاً دولت را در خدمت رشد مردم و بخش غیردولتیقرار میدهد، ثانیاً در خرج آن منضبط میسازد. 6 ـ تحول در نگاه به وظایف، یعنی همه جانبه نگری و نگاهسیستماتیک به عرصههای مختلف و پرهیز از یکجانبه نگری، ضمنآنکه اقتضائات هر مرحله نیز باید لحاظ شود. مفهوم مدیریتاستراتژیک یعنی همین، اگر چنین شود آنگاه شاهد این نخواهیم بودکه گفته شود برخی وزارتخانهها هزینهبر است، مثل آموزش و پرورشو باید در پرداختهایش صرفهجویی شود و برخی مانند نفت و صنایعدرآمدزاست و باید دست و دلبازی در آنها بکار بست. 7 ـ تحول در روابط اقتصادی با جهان، بمعنای آنکه با تولید علم وفناوری و ثروت ملی و شکستن مرزهای دانش و فن و عدم تکیه برواردات سرمایه و فناوری تحول بزرگی ایجاد کنیم، کاری که درعرصههای نظامی، هستهای و سلولهای بنیادی در همین دولتهای شانزدهساله انجام شده است. اول اعتماد به ایرانی، بعد معامله با خارجی. 8 ـ تحول در روشها، یعنی تکیه بر علم و کارشناسی درتصمیمگیری، ملاک کردن مصالح عمومی و نفی سلایق و منافع فردی،تباری، حزبی، جناحی و قومی و ترجیح منافع اکثریت مردم بر منافعگروههای خاص. 9 ـ تحول در فرهنگ اقتصادی، یعنی فرهنگ قناعت در کار وحرص در مصرف باید به فرهنگ قناعت در مصرف و حرص در کار وتولید تبدیل شود. ما بجای دولت کم کار و پرخرج به دولتی پرکار و کمخرج محتاج هستیم، مسابقه تجملگرایی و اسراف باید به مسابقهپسانداز و تولید بیشتر متحول شود و بالاخره؛ 10 ـ تحول در نگاه به اسلام، به معنای آنکه نگاه ناباورانه پیدا شدهدر برخی مسؤولان نسبت به تمامیت و قابلیت اسلام، به ایمان و اعتقادمبدل گردد. خلاصه در یک کلام اصلاحات باید از حکومت آغاز شود تا اعتمادملت احیاء شده... (رئیس ـ آقای توکلی وقتتان تمام است) سه سطراست اجازه میفرمایید؟ (رئیس ـ بله) و تقویت پیوند دولت و ملت کهثمره انقلاب اسلامی به پیشتازی امام راحل و ملت بود و همواره موردتأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، بقیه برکات بر ما نازل شود. ملت سرافراز ایران با تکیه بر تاریخی کهن و فرهنگ غنیاسلامیایرانی خود میتواند با اعتماد به جوانان با استعداد و امکاناتمادی فراوان خود و با استفاده از موقعیت راهبردی جغرافیایی کشوربه آیندهای درخشان و روشن امیدوار باشد و به الگوی توسعه همه جانبهعدالت محور در جهان معاصر مبدل گردد (از آقای دکتر پیرمؤذن همبخاطر جابجایی تشکر میکنم). والسلامعلیکم و رحمهالله (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ خیلی متشکر، ممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی آقای مقنیان هستند، بفرمایید. محمدعلی مقنیان ـ بسمالله الرحمن الرحیم قال الله تبارک و تعالی: «وقفوهم انهم مسؤولون مالکم لاتناصرون بلهم الیوم مستسلمون» در روز قیامت فرمان الهی در رسد، جلوشان را بگیرید، از آنهاسؤال کنید که چرا همدیگر را در دنیا کمک و یاری نکردید که در آنروز همه سخت تسلیم به امر حق هستند. بارالها بر طول عمر رهبر معظم انقلاب اسلامی و رهبر مستضعفین ومسلمین جهان حضرت آیتالله خامنهای بیفزا (حضار صلوات فرستادند)که تنها عامل ایجاد وحدت است که این وحدت قدرتآفرین زمینه سازپیروزی مکتب اسلام ناب محمدی ـ صلیالله علیه و آله و سلم ـ است(حضار صلوات فرستادند). ریاست محترم مجلس و نمایندگان محترم! مردم شریف و عزیزکشورمان لبیک گویان به ندای ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ومرجع عالیقدر مسلمین جهان امام خمینی ـ رضوانالله تعالی ـ (حضارصلوات فرستادند) با هدف رسیدن به حاکمیت «الله» بپا خاستند و تاگرفتن نتیجه مطلوب که همانا حراست و تقویت از جمهوری اسلامی وپیاده کردن موازین شرعی و قانون اساسی که الهام بخش از قرآن مجیدمیباشد، از پا نخواهند نشست. حال این شرعاً و قانوناً وظیفه مانمایندگان و سایر مسؤولین و دستاندرکاران و گردانندگان جمهوریاسلامی است تا در این مقطع زمانی که انقلاب اسلامی نیاز به کار وتلاش فراوان دارد به بررسی مشکلات جاری و هماندیشی جهتراهیابی در بعدهای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی واداری و غیره پرداخته و جهت شناسایی عمده مشکلات کشور اقدام بهطرحریزیهای دقیقتر نموده و برای رفع آنها قدمهای بس وسیعتر وبیشتری برداریم. نمایندگان محترم! مردم عزیز کشورمان همچون سالهای گذشتهضمن گرامیداشت هفته وحدت، هفتهای که تمامی اقشار مختلف مردمکشورمان بدون درنظر گرفتن قومی، عقیدهای، زبان، لباس و فرهنگ وغیره اقدام به تشکیل مراسم گسترده و متعدد نموده و در این مراسمباشکوه با گرمی تمام دستهای همدیگر را میفشارند و به این کلامزیبای امام راحلمان که میفرمود «مردم ما با اتحاد کامل و با جمعشدن در زیر یک پرچم، آن هم پرچم جمهوری اسلامی ایران به همهمردم دنیا، بخصوص دشمنان اسلام نشان خواهند داد که پیرو دینمحمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ میباشند عینیت میبخشند». من هم به نوبه خودم فرارسیدن میلاد با سعادت رسول اکرمـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و همچنین هفته وحدت را به حضور مقاممعظم رهبری و همه ملت سرافراز ایران اسلامی و شما نمایندگانعزیز تبریک عرض میکنم و در آغاز سخنانم از همین مناسبتفرخنده استفاده کرده به ذکر مطالبی هر چند کوتاه در زمینههایمختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره که امروزه نیازمند نگرشو توجه به آنها از ضروریات است میپردازم. هر چند نمایندگان محترمبخوبی مطلع هستند که مردم قهرمان کشور عزیز اسلامی ما با تکیه برالله و با استفاده از اتحاد و یکپارچگی به رهبری پیامبرگونه حضرتامام خمینی ـ رضوان الله تعالیعلیه ـ (حضار صلوات فرستادند) با عبوراز هزاران موانع از جمله جنگ تحمیلی، تحریم اقتصادی و غیره و باشکستن توطئههای مختلف گروههای منافق داخلی و خارجی باسربلندی تمام از انقلاب اسلامی دفاع و حفاظت نموده است و امروزوظیفه ما نمایندگان و سایر مسؤولین محترم کشوری و لشکریمیباشد که توجه خاص به مشکلات کلی آنان نموده و در حل آنهابصورت اولویتبندی بکوشیم. حال با توجه به موارد ذکر شده در مقدمه عرایضم نظر عزیزان را بهمسایل ذیل جلب و امیدوارم در تصمیمات متخذه به آنها توجه بنمائیم: الف ـ مسایل سیاسی: در زمینه سیاسی لازم است به گوشهای ازبیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کنم که فرمودند «چقدر سادهلوح و سطحیاند کسانیکه گمان میکنند دشمنی آمریکا و جبههاستکبار و دار و دسته وسیع صهیونیستی که اکثر خبرگزاریها ورسانههای خبری و تبلیغی جهان را اختیار دارند، ناشی از آن است کهجمهوری اسلامی به موقع تلاش لازم را برای کسب دوستان انجامنداده و یا در مسایل جهانی دچار تندروی شده است، این گمان حاکیاز عدم تعمق در حوادث و جریانات داخلی و جهانی و عدم بصیرت دردشمنشناسی است. ابرقدرتها که دشمنان سوگند خورده انقلاباسلامی هستند هرگز علت دشمنی خود با جمهوری اسلامی رابصراحت بیان نکردهاند و نخواهند کرد. اگر آمریکا اعتراف کند که انگیزه دشمنی او با ایران، دشمنی با اسلام است (1) میلیارد مسلمانجهان را در برابر خود قرار خواهند داد و اگر اعتراف کند که انگیزه اواز این دشمنی آن است که ایران اسلامی خواسته است مستقل و آزاد وبه دور از دخالت آمریکا زندگی کند همه آزادگان و آزادیخواهان عالمرا در برابر خود قرار خواهد داد و اگر اعتراف کند که دلیل خصومتخباثت آمیزش با ایران و مسدود کردن اموال ایران و توطئه دائمیاشنسبت به جمهوری اسلامی آن است که انقلاب ایران دست او را از منابعغنی این کشور قطع کرده و جلو غارت اقتصادی ملت را که از سویرژیم خائن پهلوی سخاوتمندانه به آمریکاییها واگذار شده بود گرفتهاست، هم ملتهای مظلوم جهان و ستمدیدگان غارتهای استعماری درکنار ملت ایران قرار گرفته و به مبارزه با آمریکا خواهند پیوست. پس، از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی بخوبی پیداست کهآمریکا برای مبارزه با جمهوری اسلامی ایران بطور غیرمستقیم خواهدکوشید تا با شیطنتهای زیرکانه، سران خودفروخته و یا ناآگاه وبیسیاست یا ترسوی بعضی از کشورهای تحت سلطه خود را با عناوینمختلف تحریک و با تراشیدن بهانههایی رو در روی جمهوری اسلامیایران قرار دهد و منافع خود را حفظ کند که نمونههای روشن آن بحثانرژی اتمی است که با طرح و بزرگنمایی آن درصدد متحد نمودناروپاییان برآمده تا بدینوسیله به اهداف نامقدس خود دست یابد. این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها صلحآمیزبودن آن را اعلام کرده است که در اینجا بعهده مسؤولین ودستاندرکاران محترم جمهوری اسلامی است تا همچون گذشته باقضایا و توطئههای اینچنینی برخورد مناسبی داشته و ضمن پافشاریبه حقانیت خود، غنیسازی اورانیوم را فوراً از سر گیرد و هیچ توجهیبه یاوهگوییهای آمریکا و اسرائیل ننماید و با طرحهای مختلف اذهانعمومی ملتها و دولتهای آزادیخواه جهان را روشن ساخته تا آنها رامتوجه جریانات پشت پرده آن سازد تا کشور را از آسیبپذیری مصوننگهداشته و از انقلاب اسلامی نیز بخوبی محافظت نماید. بدیهی است مردم عزیز کشورمان نیز همانند گذشته منتظر فرارسیدن (27) خرداد 84 هستند تا بار دیگر با حضور گسترده خود درصحنه انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری، رئیسجمهور موردنظرخودشان را با رأی شگفتانگیز انتخاب و به دشمنان قسمخورده خودنشان دهند که همچنان در صحنه انقلابشان حضور دارند و تا ظهورآقایشان حضرت مهدی ـ عجلالله تعالی فرجهالشریف ـ از پا نخواهندنشسـت. ب ـ مسایل اقتصادی در رابطه با مسأله اقتصادی ابتدا چند سؤال را با عنوان چه بایدبکنیم تا اقتصاد ما شکوفایی پیدا کند مطرح و مختصری نیز به راهحلآن اشاره مینمایم. 1 ـ سیاستی که با عواطف عدالتخواهی ملت ما مطابقت داشتهباشد، در مورد اقتصاد چگونه خواهد بود؟ 2 ـ سیاست اقتصادی چه مسایلی را باید در نظر بگیرد تا انگیزهشدید و عمیق جامعه ما را در تصمیمات اصولی اقتصادی مطمح نظرداشته باشد؟ 3 ـ چه باید کرد که بیش از رسیدن به رفاه همگانی، فقر همگانیسبب شکست اقتصادی کل کشور نگردد؟ 4 ـ چگونه باید عمل کنیم تا جامعه خمود نشود و دارای کشش وکوشش خلاقیت و رقابت مفید فردی در طریق رشد اجتماعی باشد؟ 5 ـ چه باید کرد تا دولت بتواند از سود حاصله مؤسسات خصوصیتغذیه کند و قوی گردد؟ ضمن اینکه مؤسسات و کارخانههای خصوصینیز احساس رشد و شکوفایی دائمی داشته و شاهد بهبود روزافزونروابط خود با ادارات و کارگران و کارمندان خود باشد؟ آنچه مسلم است، همه اینها نه فقط با وضع قوانین امکانپذیر استو نه فقط با نصیحت، بلکه هم قوانین هشیارانه لازم است و هماخلاقیات مبتنی بر درک اجتماعی یا مذهبی و چه بهتر که هر دو ولیچیز لازم دیگری که بسیار مهم نیز هست و بدون آن هرگز به اهدافاقتصادی خود نخواهیم رسید، امکان درآمد منطقی و نفع حاصله ازفعالیت هر واحد اقتصادی خصوصی و در نبود آن، نه قانون مؤثر استو نه اخلاقیات (رئیس ـ آقای مقنیان! خیلی متشکر، وقتتان تمام است)در این زمینه رعایت نکات بشرح زیر ضروری است. راجع به حوزهانتخابیه چند جملهای بگویم (رئیس ـ نیم دقیقه بفرمایید). هرچند بدلیل ضیق وقت ادامه نطقم ناتمام ماند، مجبورم فقط بهدو تذکر اکتفاء کنم و سخنانم را به پایان ببرم. تذکر اول به ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامهریزی که دردادن جواب نامه ریاست محترم جمهور از شهریور سال گذشته تاکنونکوتاهی کرده و متأسفانه این کوتاهی باعث بوجود آمدن مشکلاتی دراستان کردستان شده. این نامه مبنی بر این بود که طرح یکصد هکتاری باغات استانکردستان که توسط سازمان جهادکشاورزی استان تهیه و به ریاستمحترم جمهور تقدیم شده بود و مقرر شده بود سازمان محترممدیریت و برنامهریزی نسبت به بررسی آن اقدام و هرچه سریعترپاسخ آن را به ریاست محترم جمهور بدهد. باتوجه به تمام شدن وقتعذرخواهی میکنم. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ خیلی ممنون و متشکر، از نمایندگان چند بار خواهشکردهام مشکلات حوزه انتخابیهشان را به آخر نطقشان موکول نکنند،چون ما هم مایلیم که آن مشکلات مطرح بشود آنوقت گاهی بعلت تمامشدن وقت این مشکلات بیان نمیشود، مردم هم انتظار دارند،انشاءالله این ترتیب را رعایت کنند. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای مجید ناصری بفرمایید. مجید ناصرینژاد ـ بسمالله الرحمن الرحیم «الحمدلله و الحمد حقه کما یستحقها و الصلوه و السلام علی رسوله و حبیبهو اهل بیته الی یوم الدین» «قال تعالی: تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علواً فی الارض ولافساداً و العاقبه للمتقین» با درود و سلام به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهداءجهان اسلام و عرض ادب خدمت ملت شریف ایران و رهبر فرزانه ومعظم انقلاب اسلامی و ارادت و خضوع و تشکر از مردم شریف،صبور و متعهد شهرستان شادگان و عرض تبریک بمناسبت ولادت باسعادت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله ـ و هفته وحدت. ریاست محترم! همکاران گرامی! شهرستان شادگان با قدمتی بسیارطولانی و جایگاهی رفیع و شایسته در تاریخ اسلام، تشیع و مملکت،سهم بسزایی داشته و همچون ستارهای درخشان در آسمان تاریخخوزستان درخشیده است. شادگان که بنام قدیمی خود «دورق» معروف بوده، نظر هر کسی راکه اندک مطالعهای در تاریخ تشیع داشته بخود جلب مینماید. مردان بزرگی همچون ابنالسکیت دورقی که در مقابل فرعون زمانخود یعنی متوکل عباسی قد برافراشته و خاک پای قنبر غلام علیـ علیه السلام ـ را برتر از متوکل و کل دستگاه عباسی دانسته و در راه تشیعشهید شده و همچنین علماء بزرگی که اغلب بنام دورقی یا کعبی درتاریخ تشیع درخشیدهاند، همگی از این دیارند. حدود (5) درصد تولید نفت کل کشور از حوزه نفتی شادگان یعنیحوزههای منصوره و دارخوین استخراج میشود. این بغیر از چاههاینفتی است که هنوز استخراج نشده و بصورت ذخیره نگهداری میشود. دو رود مهم کشور یعنی کارون و جراحی از شادگان میگذرند. تالاببینالمللی شادگان که تالابهای عظیم جهان و با ظرفیتهای منحصر به فردو قابلیتهای بسیار بالاست، در حوزه این شهرستان قرار دارد. نخلستانهای شادگان درصورت توجه و سرمایهگذاری میتواند یکمنبع صادراتی بسیار مهم خرما در جهان باشد. ظرفیتها و استعدادهایکشاورزی شادگان در تمامی فصول سال قابل تبدیل به فعلیت وبهرهوری است. استعدادهای انسانی و نبوغ خاص و پیشرفتهای علمیفرزندان شادگان بسیار چشمگیر و قابل توجه است، بطوریکه در حوزهو دانشگاه شادگان مجتهد و پرفسور تحویل جامعه داده است. شخصیتهای علمی بسیاری از این شهرستان در مراکز مختلفکشور و خارج از کشور در حال فعالیت هستند. اما این شهرستان با اینهمه ثروت و استعداد و این قابلیتها، یکی از محرومترین شهرستانهایاستان خوزستان بلکه کشور است. این شهرستان فاقد حداقل امکاناترفاهی، معیشتی و اقتصادی است. نرخ بالای بیکاری، فقر ومحرومیت شدید موجب افت شدید تحصیلی شده، بطوریکهخانوادههای زیادی برای گذران زندگی خود مجبورند فرزندانخردسال خود را از تحصیل بازداشته و بکار گمارند یا اینکه بجهتمخارج بالا و هزینه هنگفت تحصیل، قادر به تأمین هزینه تحصیلی فرزندان خود نشوند و آنها را از تحصیل باز دارند. تالاب عظیم شادگان در اثر بیتوجهی مسؤولان و عدم استفادهبهینه و همچنین تخریب آن توسط شرکت توسعه نیشکر که با هدایتپسابهای زراعی خود به این تالاب، موجب تخریب قسمتهای وسیعیاز این تالاب شده و مدت سه الی چهار سال است این روند ادامه دارد،ماهیهای تالاب از بین رفته، پرندگان منحصر به فرد مهاجر و بومیدیگر دیده نمیشود، انواع علوفههای دامی و غیر آن خشک و بطورکلی نابود شده است. مسؤولین محترم منطقه و کشور بدون هیچگونهاقدام مؤثری فقط نظارهگر این وضعیت تأسفبارند. تالابی که با اندکهزینهای و سر و سامان دادن مناسب میتواند به یکی از مناطق مهمگردشگری و تفریحی کشور مبدل شود و تأمینکننده ماهی استانخوزستان، بلکه بیشتر باشد و علوفه دامداران را تأمین نماید و صدهافایده و استفاده دیگری برای شهرستان، استان و کشور داشته باشد،بحال خود رها شده و در حال از بین رفتن است. زمینهای کشاورزی به شورهزار تبدیل شده، نخلستانها هر سالبیشتر نابود میشوند و از نخلستانهای عظیم دهستانهای شادگان فقطتعداد کمی مانده، بطوریکه هر بیننده منصفی وقتی چشمش به نخلهایاز بین رفته، درختان بدون سر و تنههای خشک بقایای نخلستانهایسرسبز گذشته بیفتد، بدون شک آه حسرت برمیآورد و اشک چشمسرازیر میکند (رئیس ـ آقای ناصری! وقتتان تمام است) هیچگونهکارخانهای ولو به اندازه یک کارگاه کوچک در شهرستان شادگانراهاندازی نشده و شهرک صنعتی شادگان که در سال 1376 با هزینهمقام معظم رهبری احداث شده، بلا استفاده مانده. شبکه برق شهرستان شادگان، مخصوصاً شبکه روستایی با قدمتیحدوداً (20) ساله اصلاً کفاف استفاده روستاییان را ندارد. نزدیک به (30) روستای شهرستان شادگان فاقد شبکه آبرسانیمیباشند و آنهایی که اسماً دارای شبکه آبرسانی هستند نیز یا اصلاً آبینمیبینند یا در (48) ساعت (2) ساعت آب غیربهداشتی بدستمیآورند. آیا میتوان پذیرفت که با گذشت (26) سال از عمر مبارکانقلاب اسلامی ما هنوز نتوانیم آب شرب مردم را تأمین نماییم؟ آیامیتوان پذیرفت که فرزندان (رئیس ـ آقای ناصری! خیلی ممنون) ونونهالان این روستاییان محروم در مدارس از آب شرب محروم باشند؟والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ تشکر، خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای سیدمحمدرضا میرتاجالدینیبفرمایید. سیدمحمدرضا میرتاجالدینی ـ بسمالله الرحمن الرحیم «الحمدلله رب العالمین ـ و الصلوه علی رسول الله و آله الطاهرین سیمابقیهالله فی الارضین» با تبریک و تهنیت بمناست میلاد آخرین رسول خدا و ولادترئیس مذهب، امام بحق ناطق، امام صادق ـ علیه السلام ـ به همه مسلمانانجهان و ملت بزرگ ایران و رهبر فرزانه انقلاب و شما همکاران گرامی. چند نکته درباره حوزه انتخابیه: 1 ـ تکمیل بزرگراه زنجان ـ تبریز که یکی از پروژههای مهم وحیاتی برای مردم تبریز و منطقه آذربایجان است، متأسفانه چندینسال است به تأخیر افتاده. در اولین ملاقات نمایندگان استان و تبریز بارئیسجمهور محترم، وعده تکمیل آن را دادهاند و وزیر محترم راه وترابری در نطق رأی اعتماد و در برنامه خود، تکمیل سریع آنرا وعدهدادهاند. امیدواریم هرچه زودتر وعدهها تحقق یافته و در چند ماه آیندهشاهد افتتاح آن باشیم. 2 ـ فاز دوم خط زرینهرود آبرسانی به تبریز، با تصویب اعتبار آندر مجلس بزودی آغاز میشود. همانطور که در نامه به وزیر محترمنیرو متذکر شدهام، درخواست ما این است که پروژه را از مبدأ تبریزشروع نموده و تصفیهخانه آن را در تبریز قرار دهند تا برای تصفیهآبهای دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. 3 ـ مشکل آب کشاورزی آذرشهر، اسکو، ایلخچی و روستاهایتابعه، هنوز حل نشده است. اگر امکان تأسیس سد بر روی رودخانه گنبذممکن نیست، با نظر کارشناسان با ایجاد بندهای آب در جاهای مختلفاین منطقه کشاورزان عزیز را از بیآبی و خشکسالی نجات دهند. 4 ـ وزیر محترم کشور با اقدام عاجل نسبت به حل تشکیل شورایشهر تبریز با اعضایی که دادگاه حکم به اعاده عضویت آنها داده است،سریعاً اقدام نماید و به تذکرات مکرر نمایندگان تبریز توجه نماید. مسایلی چند درباره انتخابات ریاست جمهوری: (تا اینجا مربوط به حوزه انتخابیه بود، از اینجا مسأله سراسریکشور را عرض میکنم) 1 ـ حضور حداکثری مردم، اولویت اول این انتخابات است کهرهبر حکیم انقلاب بارها به آن تأکید کرده است و حضور حداکثری بهدو صورت و به دو شکل حاصل میشود؛ حضور فعال جریاناتسیاسی و رقابت سالم بین همه گروهها و احزاب و جریانات سیاسی کهنظام اسلامی و قانون اساسی را پذیرفته و در چارچوب آن فعالیتمیکنند و ایجاد نشاط سیاسی در میان مردم بخصوص نسل جوان ودانشجویان و دانشآموختگان حوزه و دانشگاه و دیگر اینکهکاندیداهای محترم ریاست جمهوری با برنامههای روشن خود، در دلمردم امیدواری ایجاد کنند و از سیاهنمایی و نادیده گرفتن خدماتنظام اسلامی در دورههای گذشته پرهیز کنند و بیان مشکلات جامعه وراههای برونرفت از آن را دقیقاً بیان کنند. 2 ـ عزیزان! توجه کنید، این حرف دل بسیاری از مردم و عزیزاناست که من میخواهم در این فرصت کوتاه به این نکته اشاره کنم.اکنون اصولگرایان در بوته آزمایش و امتحان سخت و عظیم قرارگرفتهاند. مردم نظارهگر و تماشاگر تصمیمات و اقدامات اصولگرایاندر انتخابات ریاست جمهوری هستند. اصولگرایان با (3) شعاراصولگرایی در اندیشه، نوگرایی در روش و همگرایی در عمل در دوانتخابات گذشته یعنی شوراها و مجلس حضور پیدا کرده و اعتمادمردم را جلب نمودهاند و در عملکرد یکساله مجلس نیز صداقت درگفتار و عمل به وعدهها را تجربه نمودند. جهتگیری عدالتخواهانهمجلس، تلاش در جهت حل مشکلات و معضلات مردم بخصوصقشر آسیبپذیر و مستضعف جامعه، طرح تثبیت قیمتها و مقابله باگرانی و تورم، حل مشکلات فرهنگیان کارکنان و نیروهای بهداشت ودرمان و بیمه روستاییان و موارد دیگر نمونهای از این اقدامات مجلسبوده است که اعتماد و امید مردم به جریان اصولگرا را افزوده است. اکنون وقت آن است که در انتخابات ریاست جمهوری با وحدت وهمگرایی امید مردم را افزایش بدهیم. در دو انتخابات گذشته شورایهماهنگی نیروهای اصولگرا محور تصمیمگیری بوده است. الان همموفقیت و پیروزی در گرو حفظ این خیمه تصمیمگیری جریاناصولگرا نهفته است. اکنون که شورای هماهنگی نظر خود را اعلامکرده است، نوبت به جریانات داخل جریان اصولگرا و کاندیداهایمتعهد و اصولگرا رسیده است که با تفاهم و همفکری و همگرایی،اجماع و وحدت را که عامل اصلی موفقیت است بدست آورند. عزیزان! راه اجماع بسته نیست. بزرگان و علماء و دلسوزان همه رابه وحدت دعوت میکنند. همه کسانیکه به اصولگرایی دل بستهاند،منتظر وحدت و اجماع آنها هستند و این مسأله دور از دسترس نیست وانشاءالله بزودی تحقق پیدا خواهد کرد. مسأله آخر،