مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ - جلسه ۴۱

مرجع تصویب
تاریخ انتشار 1383/08/18
شماره ویژه نامه شماره ویژه نامه:
شماره انتشار ۰
شماره نامه
تاریخ نامه

بِسْم‌ِاللهِ الرَّحْمن‌ِ الرَّحیم‌ جلسه‌ چهل‌ و یکم(41)‌  3 آبــــان‌مــاه‌ 1383 هجری‌شمسی‌ 9 رمضان‌المبارک‌ 1425 هجری‌قمری‌ مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌     دوره‌ هفتم‌ ـ اجلاسیه‌ اول‌1384 ـ 1383صورت‌ مشروح‌ مذاکرات‌ جلسه‌ علنی‌ روز یکشنبه‌ سوم‌ آبانماه‌ 1383         فهرست‌ مندرجات‌ :  1 ـ اعلام‌ رسمیت‌ و دستور جلسه‌.2 ـ تلاوت‌ آیاتی‌ از کلام‌الله مجید.3 ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور آقایان‌: حمیدرضا حاجی‌بابایی‌، غفاراسماعیلی‌ و خانم‌ رفعت‌ بیات‌.4 ـ بیانات‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بمناسبت‌سالگرد شهادت‌ آیت‌الله حاج‌سیدمصطفی‌ خمینی‌ و نیز تسلیت‌درگذشت‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ حاج‌سیدرضا موسوی‌.5 ـ تذکرات‌ نمایندگان‌ مردم‌ در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌مسؤولان‌ اجرایی‌ کشور.6 ـ تذکر آیین‌نامه‌ای‌ و اخطار قانون‌ اساسی‌ آقایان‌: ایرج‌ندیمی‌، نورالدین‌ پیرمؤذن‌، سیداحمد رسولی‌نژاد و محمدمهدی‌مفتح‌ نمایندگان‌ محترم‌ لاهیجان‌، اردبیل‌، دماوند و رزن‌.7 ـ تصویب‌ کلیات‌ لایحه‌ توسعه‌ صنایع‌ دریایی‌.8 ـ رد طرح‌ الزام‌ بانکها به‌ بررسی‌ طرحهای‌ تولیدی‌ و اعطاءسهم‌ مشارکت‌ خود در زمانبندی‌ مشخص‌.9 ـ تصویب‌ لایحه‌ موافقتنامه‌ دوجانبه‌ درخصوص‌ کمک‌متقابل‌ اداری‌ برای‌ اجرای‌ صحیح‌ قانون‌ گمرکی‌ و جلوگیری‌،تحقیق‌ و مبارزه‌ با تخلفات‌ گمرکی‌ بین‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ایران‌ و دولت‌ جمهوری‌ بلغارستان‌.10 ـ تصویب‌ لایحه‌ موافقتنامه‌ اجتناب‌ از اخذ مالیات‌ مضاعف‌و جلوگیری‌ از فرار مالی‌ درمورد مالیاتهای‌ بر درآمد و سرمایه‌ به‌انضمام‌ پروتکل‌ مربوط‌ بین‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ ودولت‌ پادشاهی‌ اسپانیا.11 ـ تصویب‌ لایحه‌ موافقتنامه‌ دوجانبه‌ درمورد کمک‌ متقابل‌اداری‌ برای‌ اجرای‌ صحیح‌ قانون‌ گمرکی‌ و جلوگیری‌، تحقیق‌ ومبارزه‌ با تخلفات‌ گمرکی‌ بین‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ ودولت‌ جمهوری‌ ترکمنستان‌.12 ـ تصویب‌ لایحه‌ موافقتنامه‌ دوجانبه‌ درمورد کمک‌ متقابل‌اداری‌ برای‌ اجرای‌ صحیح‌ قانون‌ گمرکی‌ و جلوگیری‌، تحقیق‌ ومبارزه‌ با تخلفات‌ گمرکی‌ بین‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ ودولت‌ جمهوری‌ سودان‌.13 ـ تذکر آیین‌نامه‌ای‌ آقای‌ سیدنظام‌ مولاهویزه‌ نماینده‌محترم‌ دشت‌آزادگان‌.14 ـ استرداد یک‌ فقره‌ طرح‌.15 ـ اسامی‌ غائبین‌ و تأخیرکنندگان‌.16 ـ اعلام‌ ختم‌ جلسه‌ و تاریخ‌ تشکیل‌ جلسه‌ آینده‌.  «جلسه‌ ساعت‌ هشت‌ و ده‌ دقیقه‌ به‌ ریاست‌ آقای‌ غلامعلی‌ حدادعادل‌ رسمیت‌ یافت‌»اداره‌ تدوین‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌          1 ـ اعلام‌ رسمیت‌ و دستور جلسه‌      رئیس‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      جلسه‌ با حضور 234 نفر رسمی‌ است‌، دستور جلسه‌ را قرائت‌بفرمایید.      منشی‌ (حاجی‌بابایی‌) ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      دستور جلسه‌ چهل‌ و یکم‌ روز یکشنبه‌ سوم‌ آبان‌ماه‌ 1383هجری‌شمسی‌ مطابق‌ با نهم‌ رمضان‌ 1425 هجری‌قمری‌:      1 ـ ادامه‌ رسیدگی‌ به‌ گزارش‌ شور اول‌ کمیسیون‌ صنایع‌ و معادن‌درمورد لایحه‌ توسعه‌ صنایع‌ دریایی‌.      2 ـ گزارش‌ شور اول‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد طرح‌ الزام‌ بانکهابه‌ بررسی‌ طرحهای‌ تولیدی‌ و اعطاء سهم‌ مشارکت‌ خود در زمانبندی‌مشخص‌.      3 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد لایحه‌ موافقتنامه‌ دوجانبه‌درخصوص‌ کمک‌ متقابل‌ اداری‌ برای‌ اجرای‌ صحیح‌ قانون‌ گمرکی‌ وجلوگیری‌، تحقیق‌ و مبارزه‌ با تخلفات‌ گمرکی‌ بین‌ دولت‌ جمهوری‌اسلامی‌ ایران‌ و دولت‌ جمهوری‌ بلغارستان‌.      4 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد لایحه‌ موافقتنامه‌ اجتناب‌از اخذ مالیات‌ مضاعف‌ و جلوگیری‌ از فرار مالی‌ درمورد مالیاتهای‌ بردرآمد و سرمایه‌ به‌ انضمام‌ پروتکل‌ مربوط‌ بین‌ دولت‌ جمهوری‌اسلامی‌ ایران‌ و دولت‌ پادشاهی‌ اسپانیا.      5 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد لایحه‌ موافقتنامه‌ دوجانبه‌درمورد کمک‌ متقابل‌ اداری‌ برای‌ اجرای‌ صحیح‌ قانون‌ گمرکی‌ بین‌دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و دولت‌ جمهوری‌ ترکمنستان‌.      6 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد لایحه‌ موافقتنامه‌ دوجانبه‌درمورد کمک‌ متقابل‌ اداری‌ برای‌ اجرای‌ صحیح‌ قانون‌ گمرکی‌ وجلوگیری‌، تحقیق‌ و مبارزه‌ با تخلفات‌ گمرکی‌ بین‌ دولت‌ جمهوری‌اسلامی‌ ایران‌ و دولت‌ جمهوری‌ سودان‌.      7 ـ گزارش‌ شور اول‌ کمیسیون‌ اقتصادی‌ درمورد لایحه‌ تأسیس‌صندوق‌ ضمانت‌ سرمایه‌گذاری‌ صنایع‌ کوچک‌ و متوسط‌.       2 ـ تلاوت‌ آیاتی‌ از کلام‌الله مجید      رئیس‌ ـ تلاوت‌ کلام‌الله مجید را آغاز بفرمایید.      (آیات‌ (136 ـ 135) از سوره‌ مبارکه‌ «نساء» توسط‌ قاری‌ محترم‌آقای‌ حسن‌ ربیعیان‌ تلاوت‌ گردید) اَللّهُم‌َّ صَل‌ِّ عَلی‌' مُحَمَّدٍ وَ آل‌ِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِن‌َ الشَّیْطان‌ِ الرَّجیم‌ْ ـ بِسْم‌ِاللهِ الرَّحْمن‌ِ الرَّحیم‌ِیـا اَیُّهـَا الَّذین‌َ 'امَنُوا کُونُوا قَوّ'امین‌َ بِالْقِسْط‌ِ شُهَد'آءَ للهِ ِ وَلَوْ عَلی‌'اَنْفُسِکُم‌ْاَوِالْو'الِدَیْن‌ِ وَالاْ َقْرَبَین‌َ اِن‌ْ یَّکُن‌ْ غَنِیّاً اَوْ فَقیراً فَاللهُ اَوْلی‌' بِهِمـا فَلا' تَتَّبِعُوا الْهَوی‌'´ اَن‌ْتَعْدِلُوا وَ اِن‌ْ تَلْوُوا اَوْ تَعْرِضُوا فَـاِن‌َّ اللهَ کـان‌َ بِمـا تَعْمَلُون‌َ خَبیراً * یـا اَیُّهـَاالَّذین‌َ 'امَنُوا 'امِنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِـه‌ِ وَالْکِتـاب‌ِ الَّذی‌ نَـزَّل‌َ عَلی‌'رَسُولِـه‌ِ وَ الْکِتاب‌ِالَّذی‌´ اَنْـزَل‌َ مِن‌ْ قَبْل‌ُ وَ مَن‌ْ یَّکْفُرْ بِاللهِ وَ مَلا'ئِکَتِـه‌ِ وَ کُتُبِـه‌ِ وَ رُسُلِـه‌ِ وَ الْیَوْم‌ِ الاْخِرِ فَقَدْ ضَل‌َّ ضَلا'لاً بَعیداً * (صَدَق‌َالله الْعَلی‌ُّ الْعَظیم‌ْ ـ حضار صلوات‌ فرستادند)       رئیس‌ ـ از قاری‌ محترم‌ آقای‌ ربیعیان‌ تشکر می‌کنیم‌.       3 ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور آقایان‌: حمیدرضاحاجی‌بابایی‌، غفار اسماعیلی‌ و خانم‌ رفعت‌ بیات‌      رئیس‌ ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (سبحانی‌نیا) ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      ناطقین‌ قبل‌ از دستور امروز عبارتند از:      ـ جناب‌ آقای‌ حمیدرضا حاجی‌بابایی‌ نماینده‌ محترم‌ همدان‌.      ـ جناب‌ آقای‌ غفار اسماعیلی‌ نماینده‌ محترم‌ هشترود.      (که‌ هرکدام‌ ده‌ دقیقه‌ وقت‌ دارند)      ـ سرکار خانم‌ رفعت‌ بیات‌ نماینده‌ محترم‌ زنجان‌ و طارم‌.      ـ جناب‌ آقای‌ سلمان‌ خدادادی‌ نماینده‌ محترم‌ ملکان‌.      (که‌ هرکدام‌ پنج‌ دقیقه‌ وقت‌ دارند)      جناب‌ آقای‌ دکتر حاجی‌بابایی‌ بفرمایید.      حمیدرضا حاجی‌بابایی‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      با سلام‌ و درود به‌ روح‌ پر فتوح‌ شهیدان‌ و امام‌ راحل‌ عظیم‌الشأن‌ وعرض‌ سلام‌ به‌ پیشگاه‌ ملت‌ شریف‌ ایران‌ بویژه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌(مدظله‌العالی‌).      یکی‌ از مشکلات‌ امروز جامعه‌ ما بحث‌ گرانی‌ و تورم‌ است‌ که‌پرداختن‌ به‌ ادله‌ اقتصادی‌ بر مبنای‌ کارشناسی‌ در این‌ فرصت‌ محدودمیسر نیست‌. اما یک‌ نگاه‌ کلی‌ به‌ مسایل‌ اقتصادی‌ کشور و دو دیدگاه‌متفاوت‌ به‌ بحث‌ توسعه‌ می‌تواند در رسیدن‌ به‌ دلایل‌ گرانی‌ و تورم‌کمک‌ شایانی‌ به‌ تصمیم‌سازان‌ کشور بویژه‌ نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌شورای‌ اسلامی‌ بنماید.      امروز در کشور دو دیدگاه‌ در شیوه‌ و اعمال‌ مسایل‌ توسعه‌ کشوروجود دارد که‌ قطعاً هر دو آنها به‌ توسعه‌ پایدار مردمی‌ می‌اندیشند وحسن‌ نیت‌ آنان‌ در این‌ باره‌ قابل‌ کتمان‌ نیست‌ اما در بحث‌حکومت‌داری‌ فقط‌ حسن‌ نیت‌ کافی‌ نیست‌، بلکه‌ نتیجه‌ و شیوه‌ عمل‌نیز مدنظر است‌.      هر دو گروه‌ اعتقاد به‌ توسعه‌ پایدار و همه‌جانبه‌ دارند و طالب‌ رشد(8) درصدی‌ در برنامه‌ چهارم‌ توسعه‌ و نیز طرفدار خصوصی‌سازی‌ ودور شدن‌ از تصدیگری‌ دولت‌ و دادن‌ رشته‌ امور به‌ مردم‌ هستند. اماگروهی‌ اعتقاد دارند که‌ رسیدن‌ به‌ توسعه‌ (8) درصدی‌ و همچنین‌ لازمه‌خصوصی‌سازی‌ و توسعه‌ پایدار، آزاد کردن‌ قیمتها یا بعبارتی‌ هدفمندنمودن‌ یارانه‌هاست‌. بدون‌ توجه‌ به‌ اعتبارات‌ امدادی‌، کمک‌رسانی‌ به‌اقشار کم‌درآمد و رفع‌ تبعیض‌ و ایجاد عدالت‌ و مبارزه‌ با مفاسداقتصادی‌ و ریخت‌ و پاشهاست‌. آنها معتقدند امروز فقیر هستیم‌ توسعه‌نیافته‌ایم‌، باید غنی‌ شویم‌ و باید توسعه‌ بیابیم‌. عدالت‌ درتوسعه‌نیافتگی‌ و فقر و فقیر بودن‌ معنی‌ ندارد توزیع‌ فقر است‌. همراهی‌توسعه‌ با عدالت‌، توزیع‌ فقر است‌. مثلاً باید به‌ هر طریق‌ ممکن‌ به‌توسعه‌ دست‌ یافت‌، باید بنزین‌ را به‌ نرخ‌ خلیج‌ فارس‌ فروخت‌ (طبق‌برنامه‌ چهارم‌) باید فرآورده‌های‌ نفتی‌ را به‌ نرخ‌ بین‌المللی‌ فروخت‌(ماده‌ 71 اصلاح‌ قانون‌ تنظیم‌ بخشی‌ از مقررات‌ مالی‌ دولت‌) بایدبرای‌ آموزش‌ و پرورش‌ از مردم‌ پول‌ دریافت‌ کرد، باید بیمارستانها راخودگردان‌ یا پول‌گردان‌ کرد و باید ورزش‌ را در سالن‌ ورزشی‌ حتی‌ درروستاها در ازای‌ دریافت‌ پول‌ دراختیار مردم‌ قرار داد (ماده‌ 88 قانون‌تنظیم‌ اصلاح‌ بخشی‌ از مقررات‌ مالی‌ دولت‌) و برای‌ پرداخت‌ یارانه‌هاباید قیمتها را گران‌ کرد (مصوب‌ بودجه‌ سال‌ 1383 بر مبنای‌ تغییرماده‌ 5 برنامه‌ سوم‌) و الی‌ آخر.      این‌ نوع‌ توسعه‌ می‌گوید باید هزینه‌ها را واقعی‌ و بین‌المللی‌ کرد،اما درآمدها را نمی‌توان‌ افزایش‌ داد. نمی‌توان‌ نظام‌ هماهنگ‌ پرداخت‌را اجراء کرد. آموزش‌ و پرورش‌ و بهداشت‌ و درمان‌ و ورزش‌ اعتبارمی‌خواهد، دولت‌ توان‌ پرداخت‌ آنرا ندارد. ما باید سرمایه‌گذاری‌ کنیم‌،باید ماشین‌ توسعه‌ را هرچه‌ بیشتر به‌ حرکت‌ درآوریم‌. مثلاً می‌خواهیم‌ماشین‌ توسعه‌ (200) کیلومتر در ساعت‌ سرعت‌ داشته‌ باشد، وقتی‌ به‌چنین‌ سرعتی‌ رسیدیم‌ ان‌شاءالله مردم‌ را هم‌ سوار خواهیم‌ نمود.      گروهی‌ دیگر اعتقاد دارند که‌ توسعه‌ و عدالت‌ لازمه‌ همدیگرند.توسعه‌ بدون‌ عدالت‌ و عدالت‌ بدون‌ توسعه‌ پایدار نیست‌. در کشوری‌ که‌محور توسعه‌ باید نیروی‌ انسانی‌ باشد و عدالت‌ موتور محرکه‌ این‌نیروی‌ عظیم‌ خواهد بود و عدالت‌ انگیزه‌ و نشاط‌ را پررونق‌ خواهد کردو تبعیض‌ انگیزه‌ و نشاط‌ را از بین‌ می‌برد و توسعه‌ بدون‌ عدالت‌امکانپذیر نیست‌. خلاصه‌ اینکه‌ در این‌ نوع‌ تفکر باید مردم‌ را هم‌ سوارماشین‌ توسعه‌ نمود. ما توسعه‌ را برای‌ مردم‌ می‌خواهیم‌، نه‌ مردم‌ رابرای‌ توسعه‌. توسعه‌ با هر سرعتی‌ می‌خواهد برود، حتی‌ با سرعت‌(200) و (250) ولی‌ حتماً باید مردم‌ را سوار کند.      این‌ تفکر می‌گوید نه‌ سرمایه‌داری‌ غرب‌، نه‌ صددرصد دولتی‌، بلکه‌اجرای‌ قانون‌ اساسی‌، آنهم‌ نه‌ قانون‌ اساسی‌ که‌ عده‌ای‌ بدنبال‌ بسط‌ اصل‌(44) و عده‌ای‌ بدنبال‌ قبض‌ اصول‌ (3)، (29)، (30) و (43) باشند،بلکه‌ آن‌ قانون‌ اساسی‌ که‌ اصول‌ (44) و (43) و (30) و (29) و (3) رالازم‌ و ملزوم‌ هم‌ می‌داند و با شرایط‌ زمان‌ قبض‌ و بسط‌ آنرا لازم‌ وملزوم‌ هم‌ می‌داند. اگر لازم‌ است‌ همه‌ توان‌ خود را برای‌خصوصی‌سازی‌ در چارچوب‌ قانون‌ اساسی‌ و اصل‌ (44) بکار ببندیم‌که‌ امروز ضرورت‌ است‌ نه‌ انتخاب‌، اجرای‌ اصول‌ دیگر هم‌ ضرورت‌است‌، نه‌ انتخاب‌. امروز کسی‌ بدنبال‌ انقباض‌ نیست‌ و نباید باشد بلکه‌امروز انبساط‌ اقتصادی‌ است‌ اما انبساط‌ همراه‌ با انضباط‌، نه‌ انبساط‌همراه‌ با بی‌انضباطی‌، تبعیض‌ و ریخت‌ و پاش‌.       بحث‌ دیگر این‌ است‌ که‌ خصوصی‌سازی‌ و انبساط‌ در کجا؟متأسفانه‌ باتوجه‌ به‌ آنچه‌ که‌ گفته‌ شد، خصوصی‌سازی‌ را اول‌ از مدارس‌شروع‌ کرده‌اند، از بیمارستانها شروع‌ کرده‌اند، از میادین‌ ورزشی‌ شروع‌کرده‌اند. می‌گویند هر کس‌ می‌خواهد درس‌ بخواند باید پول‌ بدهد تاقدر درس‌ خواندن‌ را بداند. هر کس‌ می‌خواهد بیمارستان‌ برود هزینه‌بپردازد، چون‌ دولت‌ نمی‌تواند هزینه‌ بپردازد. پس‌ دولت‌ برای‌چیست‌؟ منظور من‌ از دولت‌، قوه‌ مجریه‌ نیست‌، منظور من‌ از دولت‌،دولت‌ قانون‌ اساسی‌ است‌ یعنی‌ کل‌ نظام‌، که‌ وظیفه‌ دارد براساس‌اصول‌ (3)، (29)، (30) و (43) قانون‌ اساسی‌، آموزش‌ و پرورش‌ وبهداشت‌ رایگان‌ دراختیار مردم‌ قرار دهد، بی‌سرپرستان‌ را سرپرستی‌کند، بیچارگان‌ را امدادرسانی‌ کند، عدالت‌ اجتماعی‌ را پیش‌ روی‌ خودقرار دهد، با تبعیض‌ مبارزه‌ کند و براساس‌ اصل‌ (44) قانون‌ اساسی‌سرمایه‌گذاری‌ و ایجاد اشتغال‌ کند.باتوجه‌ به‌ دو تفکر و شیوه‌ اقتصادی‌، ریشه‌ گرانیهای‌ اخیر عبارتند از:      1 ـ تفکری‌ که‌ اعتقاد دارد باید اجناس‌ گران‌ شود و قیمتها را واقعی‌نمود و یارانه‌ها را حذف‌ نمود.      2 ـ قوانین‌ موجود که‌ از آنها بعضاً نام‌ بردم‌.      3 ـ عدم‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ دقیق‌ در راستای‌ نظارت‌ و کنترل‌که‌ بعضاً بدلیل‌ عدم‌ اعتقاد به‌ کنترل‌ باتوجه‌ به‌ مسایل‌ موجود امروزشاهد گرانیهای‌ سرسام‌آور در کشورمان‌ هستیم‌.      بحث‌ فناوری‌ هسته‌ای‌ از بزرگترین‌ موضوعات‌ مهم‌ کشور وبین‌المللی‌ است‌ و پس‌ از اجلاسیه‌ اخیر شورای‌ حکام‌ و تصویب‌قطعنامه‌ پیشنهادی‌ سه‌ کشور اروپایی‌ آلمان‌، فرانسه‌ و انگلستان‌ موج‌جدیدی‌ از تبلیغات‌ علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ براه‌ افتاد که‌ درنهایت‌ با تشکیل‌ گروه‌ (8) اِعمال‌ فشار بر ایران‌ وارد فاز جدیدی‌ شد ونتیجه‌ آن‌ پیشنهادی‌ بود که‌ توسط‌ این‌ کشورها به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ایران‌ ارائه‌ شد.      آنها از ما توقف‌ نامحدود تمام‌ امور مربوط‌ به‌ غنی‌سازی‌ اورانیوم‌ وفعالیتهای‌ مربوط‌ به‌ پردازش‌ از جمله‌ ساخت‌ و یا عملیات‌ هر نوع‌جداسازی‌ پلوتونیوم‌ و تولید و تقویت‌ موادی‌ برای‌ فرآیند غنی‌سازی‌و تمام‌ فعالیتهای‌ آزمایش‌ یا راه‌اندازی‌ و تبدیل‌ اورانیوم‌ را می‌خواهندو هر نوع‌ تبدیل‌ کیک‌ زرد باید تحت‌ نظارت‌ آژانس‌ انجام‌ بپذیرد.همچنین‌ از ما توقف‌ پروژه‌ آب‌ سنگین‌ اراک‌ را به‌ بهانه‌ پشتیبانی‌ ازاقدامات‌ ایران‌ برای‌ راه‌اندازی‌ تحقیقات‌ آب‌ سبک‌ بصورت‌ مزورانه‌ای‌درخواست‌ نموده‌اند. آنها می‌گویند ما خاورمیانه‌ عاری‌ از سلاحهای‌کشتارجمعی‌ می‌خواهیم‌. آقای‌ پاول‌ می‌گوید اگر ایران‌ قطعنامه‌ رابپذیرد برای‌ او بهتر است‌، (این‌ از عجایب‌ روزگار است‌) آقای‌ پاول‌هم‌ طرفدار ما شده‌ است‌. لابد منظور از سلاحهای‌ کشتارجمعی‌ وعاری‌ بودن‌ آن‌ در خاورمیانه‌ اسرائیل‌ نیست‌، حتماً جمهوری‌ اسلامی‌ایران‌ است‌. آنها می‌گویند ما تضمین‌ برای‌ تأمین‌ سوخت‌ نیروگاههای‌ایران‌ می‌دهیم‌، برای‌ پیوستن‌ ایران‌ به‌ تجارت‌ جهانی‌ کمک‌ می‌کنیم‌ وبه‌ توسعه‌ صادرات‌ و حمل‌ و نقل‌ شما کمک‌ می‌کنیم‌ و بعد هم‌می‌گویند «به‌ این‌ می‌گوییم‌ سیاست‌ چماق‌ و هویج‌».      اما دررابطه‌ با پیشنهاد به‌ سه‌ کشور اروپایی‌:      جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با ابهت‌ وارد باشگاه‌ فناوری‌ هسته‌ای‌ شده‌است‌. ورود و حضور ما در این‌ باشگاه‌ انکارناپذیر است‌. قطعه‌سازی‌ وتزریق‌ گاز که‌ از مراحل‌ پایانی‌ غنی‌سازی‌ اورانیوم‌ محسوب‌ می‌شودامروز در ید ماست‌. تلاش‌ و کوشش‌ برای‌ انکار این‌ افتخار بزرگ‌ ملت‌ایران‌ نه‌ امکانپذیر است‌ و نه‌ مقبول‌. ضمن‌ اینکه‌ اتحادیه‌ اروپا وآمریکا از اول‌ استراتژی‌ چماق‌ و هویج‌ را تحت‌ پوشش‌ تهدید ازآمریکا و تحمیل‌ و مذاکره‌ از اروپا پیگیری‌ کرده‌ است‌. آمریکا تهدیدمی‌کند، اروپا با مذاکره‌ تحمیل‌ می‌کند.      این‌ بزرگترین‌ توطئه‌ غرب‌ علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و فناوری‌ما محسوب‌ می‌شود. همانطوریکه‌ بارها اعلام‌ نموده‌ایم‌ تضمین‌ اروپابرای‌ تأمین‌ سوخت‌ راکتورهای‌ هسته‌ای‌ از هیچ‌ محلی‌ از اعتمادبرخوردار نیست‌. چرا که‌ اروپا بعد از پادمان‌ تهران‌ بی‌اعتمادی‌ خود رابه‌ اثبات‌ رسانید، چگونه‌ ممکن‌ است‌ با همه‌ خصومتها و بی‌تعهدیهای‌اروپا و آماده‌ نمودن‌ قطعنامه‌ ظالمانه‌ در سپتامبر برای‌ شورای‌ حکام‌علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، ما به‌ اتحادیه‌ اروپا اعتماد کنیم‌. اگرچنانچه‌ اتحادیه‌ اروپا علی‌رغم‌ (800) نفر مورد بازرسی‌ در ایران‌هنوز هم‌ دررابطه‌ با شفاف‌سازی‌ صلح‌آمیز بودن‌ فناوری‌ هسته‌ای‌ ماابهام‌ است‌، ما از او دعوت‌ می‌کنیم‌ در یک‌ پروژه‌ مشترک‌ اتحادیه‌ اروپاو جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ غنی‌سازی‌ اورانیوم‌ و آب‌ سنگین‌ را موردپیگیری‌ قرار دهند تا هم‌ ابهام‌ اروپا برطرف‌ گردد و هم‌ واقعیت‌جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ روشن‌ شود. (رئیس‌ ـ وقتتان‌ تمام‌ است‌)هرگونه‌ مذاکره‌ای‌ که‌ ما را از غنی‌سازی‌ اورانیوم‌ و چرخه‌ سوخت‌ وآب‌ سنگین‌ محروم‌ کند نزد ملت‌ ایران‌ محکوم‌ و خیانت‌ ملی‌ محسوب‌می‌گردد.      لذا مذاکرات‌ خود را با رعایت‌ خط‌ قرمز یعنی‌ چرخه‌ سوخت‌ادامه‌ خواهیم‌ داد، اتحادیه‌ اروپا درصورت‌ عدم‌ پذیرش‌ شرایط‌ موجوددر جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ دررابطه‌ با پرونده‌ هسته‌ای‌ ما، تهدید به‌شورای‌ امنیت‌ کرده‌ است‌ که‌ قطعاً چنین‌ چیزی‌ نه‌ به‌ صلاح‌ آمریکا و نه‌اروپا خواهد بود و با وجود چنین‌ وضعیت‌ اقتصادی‌ در دنیا با نفت‌(56) دلار برای‌ یک‌ بشکه‌ قطعاً شرایط‌ اقتصادی‌ دنیا برای‌ چنین‌تصمیمی‌ آماده‌ نیست‌ (بقیه‌ موارد را به‌ روزنامه‌ها خواهم‌ داد). والسلام‌      رئیس‌ ـ تشکر می‌کنم‌، ناطق‌ بعدی‌ را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (سبحانی‌نیا) ـ جناب‌ آقای‌ اسماعیلی‌ بفرمایید.      غفار اسماعیلی‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      با سلام‌ و طلب‌ علو درجه‌ به‌ روح‌ بلند حضرت‌ امام‌ راحل‌ وشهدای‌ راه‌ حق‌ و دعا برای‌ عزت‌ روزافزون‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ و سلام‌و عرض‌ ادب‌ به‌ نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌.      از اعتماد و رأی‌ یکپارچه‌ مردم‌ شریف‌ و متدین‌ هشترود،چاراویماق‌ و نظرکهریزی‌ سپاسگزارم‌. به‌ ساحت‌ باری‌تعالی‌ شاکرم‌ که‌زمینه‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ متدین‌ ایران‌ بخصوص‌ مردم‌ شریف‌ حوزه‌انتخابیه‌ام‌ را فراهم‌ آورد. با خون‌ مقدس‌ شهدای‌ عزیز پیمان‌ بسته‌ام‌ که‌از راه‌ روشن‌ و خط‌ نجاتبخش‌ امام‌ عزیز گامی‌ فراتر یا عقب‌تر ننهم‌ وباورهای‌ آنان‌ را پاس‌ بدارم‌ و رضای‌ خدا را سرلوحه‌ خدمتم‌ قرار دهم‌ وبرای‌ عزت‌ و سربلندی‌ مردم‌ بکوشم‌ و با کمال‌ اخلاص‌، منافع‌ ملی‌ وخیر و صلاح‌ جامعه‌ را بر مصلحتهای‌ فردی‌ و جناحی‌ ترجیح‌ دهم‌.خدا را شاکرم‌ که‌ وحدت‌ و همدلی‌ در بین‌ مسؤولین‌ و مردم‌ حوزه‌انتخابیه‌ام‌ ایجاد و آرامش‌ را به‌ مردم‌ ارزانی‌ داشته‌ است‌. امیدوارم‌ درپرتو این‌ وحدت‌ درجهت‌ رفع‌ مشکلات‌ گامهای‌ اساسی‌ برداشته‌ شودو در بستر برنامه‌ چهارم‌ توسعه‌، شکوفایی‌ و استعدادهای‌ مناطق‌هشترود و چاراویماق‌ فراهم‌ شود.      تجدیدنظر در سیاستهای‌ بانکها و مشارکت‌ آنان‌ در پروژه‌های‌تولیدی‌ بخصوص‌ پروژه‌های‌ کشاورزی‌ و دامی‌ امری‌ الزامی‌ است‌.برای‌ بثمر رسیدن‌ پروژه‌ها، افراد کلیدی‌ و تصمیم‌گیر باید باوسعت‌نظر با موضوع‌ برخورد کنند و نباید وامها، وامهای‌ توی‌ جیبی‌ وبی‌تأثیر در تولید و اشتغال‌ باشند. سختگیری‌ بانکها در پرداخت‌تکمیلی‌ وامها، پروژه‌ها را دچار بلاتکلیفی‌ می‌کند که‌ در اینصورت‌ نه‌بانک‌ طرفی‌ می‌بندد و نه‌ تولیدکننده‌ و تورم‌ و رکود را به‌ ارمغان‌می‌آورد و بخصوص‌ کشاورزان‌ به‌ حاشیه‌ کلان‌ شهرها پناه‌ می‌برند وروستاها را خالی‌ می‌کنند. چگونه‌ است‌ که‌ پروژه‌های‌ کشاورزی‌ قبل‌ ازرسیدن‌ به‌ بهره‌برداری‌ قسط‌بندی‌ می‌شود و کشاورزان‌ متحمل‌پرداخت‌ دیرکرد و جریمه‌ می‌شوند؟      توجه‌ به‌ شهرکهای‌ صنعتی‌ و رفع‌ موانع‌ و تسهیلات‌ بانکی‌ و تسریع‌در احداث‌ کارخانه‌ فرآوری‌ کائولن‌ ایسی‌سو و مطالعه‌ و اکتشاف‌ معادن‌منطقه‌ که‌ حاوی‌ (15) درصد معادن‌ استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ بوده‌ وعامل‌ عمده‌ای‌ برای‌ توسعه‌ صنعت‌، معدن‌ و اشتغال‌ می‌باشد.      تسریع‌ در اتمام‌ و رفع‌ مشکلات‌ آبرسانی‌ هشترود و پیش‌بینی‌اعتبارات‌ مورد نیاز جهت‌ تکمیل‌ شبکه‌های‌ سد سهند و پیش‌بینی‌ اعتباربرای‌ شروع‌ سد کلقان‌ که‌ مطالعه‌ نهایی‌ به‌ اتمام‌ رسیده‌ است‌ و مطالعه‌رودخانه‌های‌ ذوالبین‌، شهرچای‌ ـ مغامیر و سرشاخه‌ آمیر و خموش‌.      مکانیزه‌ کردن‌ سیلوهای‌ گندم‌ هشترود و تسریع‌ در اتمام‌ آن‌ وافزایش‌ ظرفیت‌ آن‌ تا (40) هزار تن‌ و صدور مجوزهای‌ لازم‌کارخانه‌های‌ آردسازی‌ بطوریکه‌ حدود (20) درصد محصولات‌ گندم‌استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ از منطقه‌ غله‌ خیز هشترود و چاراویماق‌ تأمین‌می‌شود.تخصیص‌ ماشین‌آلات‌ کشاورزی‌ متناسب‌ با نیاز و امکان‌سنجی‌آبهای‌ زیرزمینی‌ و مکانیزه‌ کردن‌ کشاورزی‌ و صدور شناسنامه‌ زمینها وایجاد ایستگاههای‌ تحقیقاتی‌ متناسب‌ با استعدادهای‌ منطقه‌ و تأمین‌نیروی‌ انسانی‌ متخصص‌ تا رفع‌ نیاز جهادکشاورزی‌ و تدوین‌ سیاستهای‌صحیح‌ با بانکهای‌ کشاورزی‌.      تأمین‌ نیروی‌ انسانی‌ متخصص‌ بیمارستان‌ هشترود و تکمیل‌ وتجهیز آن‌ و احداث‌ بیمارستان‌ (48) تختخوابه‌ در مرکز شهرستان‌ وچاراویماق‌ و پیش‌بینی‌ اعتبار در بودجه‌ سال‌ 84.      پیش‌بینی‌ اعتبار برای‌ اتمام‌ جاده‌ سرچم‌ ـ میاندوآب‌ و جاده‌هشترود ـ چاراویماق‌ که‌ از جاده‌ روستایی‌ به‌ جاده‌ بین‌ شهری‌ ارتقاءیابد.رفع‌ موانع‌ موجود اتوبان‌ زنجان‌ ـ تبریز که‌ یک‌ پروژه‌ کلان‌ وفرا ملی‌ است‌ و پیش‌بینی‌ اعتبار برای‌ شروع‌ آزادراه‌ مراغه‌ ـ هشترود که‌دارای‌ ردیف‌ اعتباری‌ می‌باشد.      احداث‌ آپارتمانهای‌ اجاره‌ به‌ شرط‌ تملیک‌ در هشترود، چاراویماق‌و اعطای‌ زمین‌ به‌ تعاونیهای‌ مسکن‌ کارمندان‌ و بسیجیان‌ و شروع‌پروژه‌ مسجد جامع‌ هشترود.      تسریع‌ در افتتاح‌ شهرداری‌ مرکز بخش‌ نظرکهریزی‌ و تجدیدنظردر مطالعه‌ بخش‌ به‌ مرکزیت‌ ذوالبین‌.      منظور کردن‌ آثار تاریخی‌ فوق‌العاده‌ مهم‌ قلعه‌ ضحاک‌ بعنوان‌ یک‌پروژه‌ ملی‌ ایرانگردی‌ و جهانگردی‌ و پیش‌بینی‌ اعتبار در بودجه‌ سال‌ 84.       جامعه‌ در انتظار اقدامات‌ عملی‌ مجلس‌ هفتم‌ در برآوردن‌ اولویتها وتوجه‌ به‌ طبقه‌ آسیب‌پذیر، حقوق‌بگیر، روستائیان‌، کارگران‌، فرهنگیان‌و اشتغال‌ جوانان‌ و ارتقاء درآمد سرانه‌ و تولید و کاهش‌ تورم‌ است‌. پایه‌و رکن‌ رشد، توسعه‌ تعلیم‌ و تربیت‌ بوده‌ و توجه‌ به‌ این‌ محور اساسی‌،ضامن‌ سلامت‌ و استقلال‌ جامعه‌ است‌ و معلمین‌ با مناعت‌ طبع‌، بافشارهای‌ اقتصادی‌ روزگار می‌گذرانند. عنایت‌ به‌ رعایت‌ حال‌ و رفع‌تنگناهای‌ اقتصادی‌ این‌ بخش‌، توجه‌ به‌ جوانان‌ جامعه‌ نیز هست‌.      در ارزیابی‌ پروژه‌های‌ ملی‌ و عمرانی‌، کیفیت‌ و بهره‌وری‌، زمان‌،نظارت‌ و کنترل‌، قیمت‌ تمام‌شده‌ از فاکتورهای‌ مورد توجه‌ است‌ که‌ درچه‌ مدت‌ زمان‌ به‌ چه‌ قیمت‌ و با چه‌ کیفیتی‌ برای‌ مردم‌ تمام‌ می‌شود.قابل‌ تأمل‌ و بازنگری‌ است‌ که‌ در سال‌ 82 متوسط‌ عمر پروژه‌های‌ ملی‌تمام‌شده‌ (2/11) سال‌ می‌باشد که‌ آثار تورمی‌، بیکاری‌، خواب‌سرمایه‌ و قیمت‌ تمام‌شده‌ آن‌ به‌ مردم‌ تحمیل‌ می‌شود. جا دارد که‌ دربودجه‌بندی‌ سال‌ 84 جهتگیری‌ مشخصی‌ داشته‌ باشد و درجهت‌کوچک‌ کردن‌ دولت‌ جهتگیری‌ کند.      رعایت‌ زمان‌، قیمت‌، کیفیت‌، شفافیت‌ برنامه‌، اولویت‌بندی‌ وهدفمندی‌ و نظارت‌ توسط‌ تصمیم‌گیران‌ امری‌ الزامی‌ است‌ تازمینه‌های‌ اشتغال‌ و بالا بردن‌ درآمدهای‌ سرانه‌ محقق‌ شود.      به‌ یقین‌ اشتغال‌ از طریق‌ سرمایه‌گذاری‌ و ایجاد راه‌کارهای‌ مناسب‌و امنیت‌ سرمایه‌گذاری‌ و تحول‌ اساسی‌ در نحوه‌ مشارکت‌ بانکها قابل‌دسترسی‌ است‌ و از طریق‌ برنامه‌ریزی‌ صحیح‌ با پشتوانه‌ علمی‌می‌شود به‌ این‌ مهم‌ دست‌ یافت‌. حفظ‌ منزلت‌ و جایگاه‌ مردم‌ و ایجادمنابع‌ درآمدی‌ مشروع‌ و اعتمادسازی‌ در مردم‌ از طریق‌ ایجاد اشتغال‌آبرومندانه‌ مقدور و میسور خواهد بود و بهترین‌ نوع‌ قدردانی‌ از مردم‌است‌. در غیر اینصورت‌ جوانان‌ به‌ بیراهه‌ خواهند رفت‌ و سلامت‌همه‌جانبه‌ جامعه‌ آسیب‌پذیرتر خواهد شد.      اعمال‌ سیاستهای‌ درست‌ منجر به‌ کاهش‌ تورم‌ و هدفمند کردن‌یارانه‌ها و یافتن‌ راه‌کارها جهت‌ اشتغال‌ و رعایت‌ حال‌ قشر آسیب‌پذیر،از وظایف‌ عمده‌ مجلس‌ هفتم‌ است‌.      آحاد مردم‌ از مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تا قوای‌ سه‌گانه‌ و اقشار مختلف‌جامعه‌ با اتکال‌ به‌ خدا با صلابت‌ و قدرت‌ در صحنه‌ حاضرند و استفاده‌از تکنولوژی‌ هسته‌ای‌ را حق‌ مسلم‌ خود می‌دانند و زیر بار هیچ‌ تهدیدو تحمیلی‌ نمی‌روند. والسلام‌      رئیس‌ ـ تشکر می‌کنم‌، ناطق‌ بعدی‌ را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (سبحانی‌نیا) ـ ناطق‌ بعدی‌ سرکار خانم‌ بیات‌ هستند. بااستفاده‌ از وقت‌ جناب‌ آقای‌ خدادادی‌ (10) دقیقه‌ وقت‌ دارید،بفرمایید.      رفعت‌ بیات‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      «من‌ یک‌ وقت‌ راجع‌ به‌ نفت‌ گفتم‌، اگر این‌ نفتی‌ که‌ دست‌ کشورهای‌این‌ منطقه‌ است‌ در دست‌ اروپاییها بود و بنا بود آنها به‌ شما مردم‌ ایران‌و سایر کشورهایی‌ که‌ امروز نفت‌ تولید می‌کنند بفروشند، برای‌ هراستکانش‌ جان‌ شما را می‌گرفتند». از مقام‌ معظم‌ رهبری‌«آن‌ نیروگاهی‌ که‌ غربیها بخواهند برای‌ ما بسازند و سوخت‌ آن‌ را هم‌بدهند به‌ درد ایران‌ نمی‌خورد. آن‌ به‌ گروگان‌ دادن‌ ایران‌ و ایرانی‌ است‌. ما سوخت‌ نیروگاه‌ را خودمان‌ تولید می‌کنیم‌ که‌ از لحاظ‌ مقررات‌بین‌المللی‌ هم‌ مجاز است‌. ما بهیچ‌ قیمتی‌ این‌ فناوری‌ را از دست‌نمی‌دهیم‌. این‌ فناوری‌ از دست‌ نمی‌رود، چون‌ آن‌ را از کسی‌ عاریه‌ ووام‌ نگرفته‌ایم‌. متخصصان‌ هوشمند خود ما توانسته‌اند به‌ آن‌ دست‌ پیداکنند.      اروپاییها ولو از گذشته‌ غالباً اهداف‌ و مطامع‌ استعماری‌ در ذهنشان‌است‌ باید بدانند که‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در مبادله‌ها، قراردادها و رفت‌ وآمدهای‌ خود زور، تحمیل‌ و دخالت‌ را قبول‌ نمی‌کند. ما در این‌ زمینه‌مطلقاً حاضر به‌ دادن‌ هیچ‌ امتیازی‌ نخواهیم‌ بود. (من‌ این‌ قسمت‌ راخیلی‌ تأکید می‌کنم‌، هم‌ برای‌ کسانیکه‌ در این‌ بحثهای‌ آژانس‌ و رفت‌ وآمدها دخالت‌ دارند و هم‌ برای‌ همکاران‌ گرامی‌) اگر قرار باشد دشمنهایا مراکز قدرت‌ فزون‌خواهی‌ کنند و سنگر به‌ سنگر جلو بیایند (که‌آمده‌اند) و ما هم‌ عقب‌نشینی‌ کنیم‌ (که‌ کرده‌ایم‌)، (این‌ دو کلمه‌ از خودمن‌ است‌) این‌ می‌شود تسلیم‌ که‌ بهیچوجه‌ درست‌ نیست‌ و اجازه‌ چنین‌کاری‌ هم‌ داده‌ نخواهد شد.      غربیها معتقد هستند ما برای‌ اعتمادسازی‌ باید دور مسأله‌ استفاده‌از انرژی‌ هسته‌ای‌ را بطور کلی‌ خط‌ بکشیم‌، اما این‌ حرف‌ کاملاًغیرمنطقی‌ و غیرقابل‌ قبول‌ است‌. باید در همه‌ مجامع‌ و مراودات‌ بااعتماد به‌ نفس‌ کامل‌ و از موضعی‌ تهاجمی‌ و فعال‌ که‌ متأسفانه‌ تاکنون‌منفعلانه‌ برخورد کرده‌ایم‌ این‌ مواضع‌ اصولی‌ را بطور مستمر بیان‌ کردو سلطه‌گران‌ را با چالشهایی‌ جدی‌ روبرو کرد» (که‌ آنها متأسفانه‌ الان‌ مارا به‌ چالش‌ کشیده‌اند).این‌ مطالبی‌ که‌ عرض‌ کردم‌ از فرمایشات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در11/8/82 فرمودند که‌ شاید اینروزها را می‌دیدند.       من‌ با مصاحبه‌ای‌ که‌ دیشب‌ از آقای‌ موسویان‌ از سیما دیدم‌ و آن‌مطالبی‌ که‌ از پنجشنبه‌ تاکنون‌ در سایتها می‌خوانیم‌ و می‌بینیم‌ فکرمی‌کردم‌ که‌ امروز در کشور اتفاقی‌ بیفتد، شاید همان‌ دیشب‌ که‌ بحث‌توقف‌ تعلیق‌ غنی‌سازی‌ را بسرعت‌ مسأله‌ آن‌ را طرح‌ بکنند. اماهمکاران‌ گرامی‌! این‌ وظیفه‌ ما مجلسی‌هاست‌. باتوجه‌ به‌ قانون‌ اساسی‌،اصولی‌ که‌ وجود دارد من‌ سریع‌ برای‌ شما می‌خوانم‌، نه‌ برای‌ شما که‌اساتید من‌ هستید، شاید برای‌ کسانیکه‌ این‌ قوانین‌ را فراموش‌ کرده‌اند،شاید بتوانیم‌ هرچه‌ سریعتر این‌ بحث‌ را امروز جمع‌ و جور کنیم‌.      من‌ قبل‌ از اینکه‌ اصول‌ قانون‌ اساسی‌ را خدمت‌ شما عرض‌ کنم‌،چیزی‌ که‌ روزنامه‌های‌ اخیر دیشب‌ و امروز گفتند را خدمت‌ شماگزارش‌ می‌کنم‌. روزنامه‌ گاردین‌ پس‌ از اعلام‌ نتیجه‌ نشست‌ اخیر نوشت‌: «پیش‌ ازدوم‌ نوامبر (ببینید! اینکه‌ آقا می‌گویند گام‌ به‌ گام‌ می‌آیند) و برگزاری‌انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ آمریکا اقدام‌ خاصی‌ درباره‌ این‌ پرونده‌حساس‌ صورت‌ نخواهد گرفت‌.      روزنامه‌ انگلیسی‌ فاینانشل‌تایمز به‌ نقل‌ از برخی‌ مقامات‌ اروپایی‌با مثبت‌ ارزیابی‌ کردن‌ نشست‌ پنجشنبه‌ (برای‌ غرب‌ این‌ نشستها مثبت‌است‌) یادآور شد که‌ دوطرف‌ با نشست‌ دیگری‌ در همان‌ سطح‌ در هفته‌آینده‌ موافقت‌ کردند. (یعنی‌ ما و آنها) این‌ روزنامه‌ نوشت‌: بعلت‌حساسیتهای‌ آمریکا بعید است‌ نشست‌ دیگری‌ با حضور مقامات‌عالی‌رتبه‌ مانند وزیران‌ خارجه‌ پیش‌ از انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ این‌کشور برگزار شود. اغلب‌ جناحهای‌ سیاسی‌ در ایران‌ بشدت‌ با از دست‌دادن‌ حق‌ غنی‌سازی‌ اورانیوم‌ مخالف‌ هستند.      روزنامه‌ آمریکایی‌ نیویورک‌تایمز: آمریکا عاقلانه‌ کنار ایستاده‌ وآلمان‌ و فرانسه‌ و انگلیس‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ توافقی‌ دیپلماتیک‌ با ایران‌تلاش‌ می‌کنند.رویترز: نشست‌ چهارجانبه‌ وین‌ در روز پنجشنبه‌ به‌ نقل‌ از آلمان‌منطقی‌ اعلام‌ شد.      و اما آقای‌ سیروس‌ ناصری‌ یکی‌ از دیپلماتهای‌ ایرانی‌ که‌ در این‌نشست‌ شرکت‌ کرده‌ بودند فرمودند: «آنچه‌ بر سر آن‌ توافق‌ کردیم‌ ادامه‌گفتگوهاست‌».      آنچه‌ که‌ آمریکا خواسته‌ ادامه‌ گفتگوهاست‌. آنچه‌ اروپا خواسته‌منطقی‌ بوده‌، ادامه‌ گفتگوهاست‌.       آقای‌ ناصری‌، مسؤولین‌ جمهوری‌ اسلامی‌، آقای‌ روحانی‌! من‌ دارم‌می‌پرسم‌ جایگاه‌ مجلس‌ از نظر قانون‌ اساسی‌ دقیقاً تصمیم‌گیری‌ لحظه‌به‌ لحظه‌ راجع‌ به‌ این‌ قضیه‌ انرژی‌ هسته‌ای‌ است‌. چرا از نماینده‌رهبری‌ در آژانس‌ به‌ حضور دیپلمات‌ در یک‌ چنین‌ نشست‌ به‌ این‌بزرگی‌ تنزل‌ پیدا کرده‌ایم‌ و من‌ از همکار گرامی‌ام‌ جناب‌ آقای‌بروجردی‌ می‌پرسم‌، آقای‌ بروجردی‌ ما به‌ اطمینان‌ اینکه‌ کمیسیون‌امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌ خارجی‌ دارد، دقیقاً چارچوب‌ فرمایشات‌ مقام‌معظم‌ رهبری‌ و قانون‌ اساسی‌ را دقت‌ می‌کند و پیش‌ می‌رود، چرا شمادیروز فرمودید که‌ ایران‌ بهیچوجه‌ زیر تحمیل‌ سیاست‌ غیرمنطقی‌ وغیراصولی‌ غربیها نخواهد رفت‌.       برادر عزیزم‌! اروپاییها چه‌ موقع‌ به‌ ما سیاست‌ منطقی‌ و اصولی‌ حتی‌تحمیل‌ کرده‌اند؟ من‌ از شما می‌پرسم‌ چرا فرموده‌اید جمهوری‌ اسلامی‌ایران‌ با جدیت‌ سیاست‌ فعالیت‌ هسته‌ای‌ خود را ادامه‌ خواهد داد؟ پس‌چرا نمی‌دهید؟ چرا چرخه‌ سوخت‌ ایران‌ را برای‌ تعلیق‌ قبول‌ کرده‌اید؟      آقای‌ بروجردی‌ فرموده‌اند درعین‌حال‌ برای‌ رفع‌ هرگونه‌خنثی‌سازی‌ شبهه‌ای‌ که‌ آمریکاییها و اروپاییها ایجاد می‌کنند به‌بازرسین‌ اجازه‌ داده‌ خواهد شد که‌ از ایران‌ بازدید کنند. من‌ پیشنهادمی‌کنم‌ مجلس‌ از امروز لحظه‌ به‌ لحظه‌ حرکات‌ این‌ آژانس‌ را بایدکنترل‌ بکند. خروج‌ و ورود هر دیپلماتی‌ برای‌ این‌ موضوع‌ باید باتصمیم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ باشد. شما که‌ نمی‌توانید بگویید که‌بازرس‌ بیاید یا نیاید.      ایشان‌ پیشنهاد کرده‌اند که‌ تصمیم‌ مجلس‌ باید بر آن‌ باشد که‌ چرخه‌سوخت‌ و غنی‌سازی‌ را مشترکاً با ایران‌ و با نظارت‌ غربیها بسازیم‌. من‌می‌خواهم‌ بگویم‌ آقای‌ بروجردی‌ فرمایشات‌ رهبری‌، قانون‌ اساسی‌ وآنچه‌ که‌ در این‌ یکسال‌ و نیم‌ اخیر بلا سر ما آورده‌اند خارج‌ از این‌مسائلی‌ است‌ که‌ شما دارید از اروپاییها و آمریکاییها می‌بینید. من‌معتقد هستم‌ اگر بخشی‌ از این‌ معاهده‌ CTBTO را برای‌ شما بخوانم‌متوجه‌ خواهید شد مجلس‌ متأسفانه‌ تاکنون‌ در این‌ مورد جایگاهی‌برای‌ خود ندیده‌ یا اگر دیده‌ دیگران‌ به‌ آن‌ اعتنایی‌ نکرده‌اند.      بازرسانی‌ که‌ بعد از CTBT... CTBT یک‌ معاهده‌ است‌ بعد از امضای‌پروتکل‌ ما را به‌ کاپیتولاسیون‌ درجه‌ دهم‌ و شاید صدم‌ خواهد رساند. دربند (58) این‌ معاهده‌ می‌گوید: «بازرسی‌ از محل‌ باید با حداقل‌ اخلال‌در کار عادی‌ و منطبق‌ انجام‌ شود». بعد در جایی‌ می‌گوید که‌: اگر تخلفی‌کشور مورد (یعنی‌ مثلاً ما انجام‌ بدهیم‌) می‌تواند دست‌ به‌ روشهای‌مداخله‌جویانه‌تری‌ بزند تا بتواند به‌ اطلاعات‌ خود دست‌ پیدا کند.      در بخش‌ دیگری‌ از CTBT می‌گوید: آزادی‌ مطلق‌ و دیپلماتیک‌مکاتبات‌ و مخابرات‌ و سایر ارتباطات‌ رسمی‌ آژانس‌ ماده‌ (4)بخشهای‌ (10) و (11) جزو خواسته‌های‌ این‌ معاهده‌ است‌. (رئیس‌ ـیک‌ دقیقه‌ وقت‌ دارید) آزادی‌ کامل‌ در نقل‌ و انتقال‌ وجوه‌ نقد،اطلاعات‌ و همینطور مصونیت‌ دیپلماتیک‌ کلیه‌ نمایندگان‌ دراظهارات‌، نوشته‌ها، لوازم‌ شخصی‌ و اعمالی‌ که‌ در جامعه‌ انجام‌می‌دهند. یعنی‌ اگر یکروز بخواهد تظاهرات‌ در ایران‌ انجام‌ بدهد مانمی‌توانیم‌، باید بخش‌ بین‌المللی‌ برود و بررسی‌ شود.       به‌ همین‌ دلیل‌ من‌ اینجا اعلام‌ می‌کنم‌، خواهران‌ و برادران‌ گرامی‌،همکاران‌ خوب‌! بحث‌ یکماه‌ و نیم‌ اخیری‌ که‌ بنده‌ راجع‌ به‌ بحث‌ توقف‌تعلیق‌ را ادامه‌ دادم‌ طرح‌ الزام‌ کشور به‌ فناوری‌ و تعلیق‌ آمد. ما الان‌درحد بالا و بقول‌ معروف‌ «هایتک‌» از فناوری‌ انرژی‌ هسته‌ای‌ هستیم‌ وآماده‌ تزریق‌ گاز هستیم‌. فکر می‌کنم‌ مجلس‌ می‌تواند از امروز برای‌توقف‌ تعلیق‌ (رئیس‌ ـ خانم‌ بیات‌! وقت‌ شما تمام‌ است‌) غنی‌سازی‌اقدام‌ کند. این‌ طرح‌ امروز ان‌شاءالله مطرح‌ می‌شود. من‌ (3) روز هم‌تشکر می‌کنم‌ از نزدیک‌ (100) نفر از آقایان‌ و خانمهایی‌ که‌ در رابطه‌ بااین‌ بحث‌ همکاری‌ کرده‌اند. این‌ طرح‌ امروز ان‌شاءالله می‌چرخد. به‌ هرتعدادی‌ که‌ شما امضاء می‌کنید بنا به‌ این‌ فرمایشات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌که‌ سال‌ قبل‌ داده‌اند و قانون‌ اساسی‌ حق‌ ماست‌ و زوری‌ که‌ اروپاییهادارند به‌ ما می‌دهند، این‌ طرح‌ می‌چرخد، ان‌شاءالله امضاء می‌کنیم‌.«طرح‌ توقف‌ تعلیق‌ غنی‌سازی‌» و بعد طرح‌ «ماشه‌» را ما اعلام‌ می‌کنیم‌.طرح‌ «ماشه‌» را می‌دانید که‌ آمریکا اعلام‌ کرده‌ بود بطور اتوماتیک‌پرونده‌ ما را برای‌ شورای‌ امنیت‌ خواهد فرستاد. بعد از اینکه‌ این‌امضاء شد اعلام‌ می‌کنیم‌ که‌ تا دوهفته‌ به‌ اروپاییها وقت‌ می‌دهیم‌، اگرپرونده‌ ما را تا دو هفته‌ دیگر بستند، بستند، اگر نه‌ از آژانس‌ و N.P.Tبیرون‌ خواهیم‌ آمد. والسلام‌      (تعدادی‌ از نمایندگان‌ ـ احسنت‌)       4 ـ بیانات‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌بمناسبت‌ سالگرد شهادت‌ آیت‌الله حاج‌سیدمصطفی‌خمینی‌ و نیز تسلیت‌ درگذشت‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ حاج‌سیدرضا موسوی‌      رئیس‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      اول‌ آبان‌ 1356 درگذشت‌ شهادت‌گونه‌ مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ حاج‌آقامصطفی‌ خمینی‌ فرزند برومند امام‌ است‌ که‌ ماضمن‌ یادآوری‌ این‌ حادثه‌ مراتب‌ احترام‌ خودمان‌ را نسبت‌ به‌ آن‌ مبارزنستوه‌ که‌ عمر خودش‌ را درکنار امام‌ برای‌ اشاعه‌ اسلام‌ و پیروزی‌انقلاب‌ اسلامی‌ صرف‌ کرد اعلام‌ می‌کنیم‌ و برای‌ مرحوم‌ حاج‌آقامصطفی‌ و حاج‌سیداحمدآقا و امام‌ راحل‌ از خداوند متعال‌ طلب‌ علوّدرجات‌ می‌کنیم‌.      یادآوری‌ می‌کنیم‌ که‌ سالروز درگذشت‌ مرحوم‌ حاج‌آقامصطفی‌سرآغاز یک‌ سلسله‌ حوادثی‌ در ایران‌ شد که‌ در حدود یکسال‌ و چندماه‌ بعد به‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در ایران‌ منتهی‌ شد. نمایندگان‌محترم‌ بخاطر دارند که‌ مراسم‌ یادبود و مجالس‌ ترحیمی‌ که‌ در ایران‌بعد از فوت‌ مرحوم‌ حاج‌آقامصطفی‌ برگزار شد، مبدل‌ به‌ صحنه‌گسترده‌ تجدیدبیعت‌ مردم‌ ایران‌ با امام‌ و جرقه‌های‌ پیروزی‌ انقلاب‌اسلامی‌ زده‌ شد و می‌توان‌ گفت‌ که‌ اگر بخواهیم‌ تاریخی‌ برای‌ انقلاب‌اسلامی‌ بنویسیم‌، فوت‌ مرحوم‌ حاج‌آقامصطفی‌ را باید آغاز مرحله‌نهایی‌ این‌ مبارزات‌ قبل‌ از (22) بهمن‌ بدانیم‌. همین‌ معناء بود که‌ امام‌از آن‌ به‌ الطاف‌ خفیه‌ در این‌ واقعه‌ تعبیر کردند.       ما مجدداً درگذشت‌ ایشان‌ را به‌ خانواده‌ محترم‌ بیت‌ معظم‌ ومحترم‌ حضرت‌ امام‌ تبریک‌ و تسلیت‌ عرض‌ می‌کنیم‌.      در ساوه‌ در اثر طوفانی‌ که‌ ظهر دوشنبه‌ واقع‌ شد، (2) نفر کشته‌ و(18) نفر مجروح‌ شدند که‌ ما این‌ حادثه‌ را به‌ مردم‌ ساوه‌ و به‌ نماینده‌محترم‌ ساوه‌ تسلیت‌ می‌گوییم‌.       همینجا لازم‌ است‌ بنده‌ یادآوری‌ کنم‌ که‌ دیروز در ژاپن‌ زلزله‌ای‌بشدت‌ (8/6) ریشتر واقع‌ شده‌ که‌ در خبرها از آن‌ آگاه‌ شدید. این‌ زلزله‌طبق‌ آخرین‌ خبر دقیقی‌ که‌ بنده‌ دارم‌ (14) نفر کشته‌ داشته‌ که‌ عده‌ای‌ ازاین‌ درگذشتگان‌ پیرمردها و پیرزنهایی‌ بودند که‌ در اثر ترس‌ سکته‌کرده‌اند. تعداد معدودی‌ بعلت‌ حادثه‌ از میان‌ رفته‌اند. شدت‌ زلزله‌ برابربا زلزله‌ بم‌ بوده‌ است‌. شما ملاحظه‌ بکنید وقتی‌ ساختمانها براساس‌اصول‌ فنی‌ ساخته‌ شود، زلزله‌ (8/6) ریشتری‌ چند کشته‌ می‌دهد وزلزله‌ای‌ با همان‌ شدت‌ بیش‌ از (30) هزار کشته‌ می‌دهد.      در همین‌ شهرستان‌ بم‌ که‌ بنده‌ در دو، سه‌ ماه‌ اخیر دوبار از آن‌بازدید داشته‌ام‌ ساختمانهای‌ ساده‌ معمولی‌ وجود دارد که‌ چون‌براساس‌ آیین‌نامه‌ ساخته‌ شده‌ سالم‌ مانده‌ و این‌ نشان‌ می‌دهد که‌ مجلس‌و دولت‌ همه‌ باید به‌ فکر مقاوم‌سازی‌ باشیم‌.       من‌ از نمایندگان‌ محترم‌ درخواست‌ می‌کنم‌ مسأله‌ خطر زلزله‌ رابرای‌ شهرهای‌ ایران‌ فراموش‌ نکنند. از نمایندگان‌ تهران‌ درخواست‌می‌کنم‌ موضوع‌ را پیگیری‌ کنند. مسأله‌ زلزله‌ تاحدود زیادی‌ قابل‌ جبران‌است‌. منظورم‌ این‌ است‌ که‌ می‌توان‌ از شدت‌ ضایعات‌ با رعایت‌ ایمنی‌ ومقاوم‌سازی‌ کم‌ کرد. در همین‌ تهران‌ ساختمانهای‌ بسیاری‌ است‌ که‌ بایداینها به‌ سبک‌ مقاومی‌ بصورت‌ صحیحی‌ ساخته‌ شود، می‌بینید که‌ چگونه‌در جاهای‌ دیگری‌ توانسته‌اند مسأله‌ زلزله‌ را چاره‌ کنند.      اشاره‌ای‌ می‌کنم‌ به‌ فوت‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ حاج‌سیدرضاموسوی‌ از مبارزان‌ قدیمی‌ و از روحانیونی‌ بوده‌اند که‌ از قبل‌ از سال‌42 در نهضت‌ امام‌ شرکت‌ داشته‌اند و در 1342 در مدرسه‌ فیضیه‌ فریادمبارزه‌ سردادند و مورد ضرب‌ و شتم‌ قرار گرفته‌اند. در گذشت‌ این‌روحانی‌ مبارز را به‌ اهالی‌ محترم‌ استان‌ اصفهان‌ و به‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ طباطبابی‌نژاد نماینده‌ محترم‌ اردستان‌ و به‌ آیت‌الله طباطبابی‌ امام‌جمعه‌ محترم‌ اصفهان‌ تسلیت‌ عرض‌ می‌کنیم‌.       5 ـ تذکرات‌ نمایندگان‌ مردم‌ در مجلس‌ شورای‌اسلامی‌ به‌ مسؤولان‌ اجرایی‌ کشور       رئیس‌ ـ تذکرات‌ نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌ به‌ مسؤولین‌ اجرایی‌کشور:      ـ آقای‌ حسین‌ پاپی‌ نماینده‌ محترم‌ درود و ازنا به‌ وزیر محترم‌بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ درخصوص‌ ضرورت‌ بازگشایی‌بیمارستان‌ (50) تختخوابی‌ شهید سیدمصطفی‌ خمینی‌ شهرستان‌ درودو طراحی‌ و اجرای‌ ساخت‌ بیمارستانی‌ استاندارد برای‌ جایگزینی‌بیمارستان‌ مذکور.      ـ آقای‌ سیدمحمدمهدی‌ شاهرخی‌ نماینده‌ محترم‌ ملاوی‌ و پلدختربه‌ سرپرست‌ محترم‌ وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ درخصوص‌ رسیدگی‌ فوری‌به‌ وضعیت‌ خطرناک‌ و پرحادثه‌ جاده‌های‌ لرستان‌ بخصوص‌ محورخرم‌آباد ـ پلدختر ـ اندیمشک‌ و اصلاح‌ پیچهای‌ خطرناک‌ این‌ جاده‌.به‌ وزیر محترم‌ نیرو درخصوص‌ رسیدگی‌ و تخصیص‌ اعتبارات‌ملی‌ به‌ طرحهای‌ آماده‌ و مطالعه‌ شده‌ آبرسانی‌ به‌ دشتهای‌ وسیع‌ منطقه‌پلدختر.      ـ آقای‌ پیمان‌ فروزش‌ نماینده‌ محترم‌ زاهدان‌ به‌ وزیر محترم‌ صنایع‌و معادن‌ درخصوص‌ تسریع‌ در شروع‌ عملیات‌ اجرایی‌ پروژه‌ اکتشاف‌ژئوفیزیک‌ هوایی‌ در استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌.      ـ آقای‌ حمیدرضا فولادگر نماینده‌ محترم‌ اصفهان‌ به‌ وزرای‌ محترم‌کشور، صنایع‌ و معادن‌ و نفت‌ درخصوص‌ ضرورت‌ پیش‌بینی‌ و تمهیدمقدمات‌ لازم‌ برای‌ اجرای‌ طرح‌ جلوگیری‌ از تردد خودروهای‌ فرسوده‌از اول‌ آذرماه‌ 83.      ـ آقایان‌: سیدمرتضی‌ موسوی‌ نماینده‌ محترم‌ الیگودرز،محمودرضا حسنوند نماینده‌ محترم‌ سلسله‌ و دلفان‌، سیدمحمدمهدی‌شاهرخی‌ نماینده‌ محترم‌ پلدختر، حسین‌ پاپی‌ نماینده‌ محترم‌ درود وازنا، قدرت‌الله ایمانی‌ نماینده‌ محترم‌ خرم‌آباد به‌ وزیر محترم‌جهادکشاورزی‌ درخصوص‌ رسیدگی‌ فوری‌ به‌ وضعیت‌ نابسامان‌تخصیص‌ کود شیمیایی‌ مورد نیاز کشاورزان‌ باتوجه‌ به‌ فصل‌ کشت‌.      ـ آقای‌ رضا طلایی‌نیک‌ نماینده‌ محترم‌ بهار و کبودرآهنگ‌ به‌ وزیرمحترم‌ نیرو درخصوص‌ جلوگیری‌ از قطع‌ مکرر و طولانی‌ برق‌ دربخش‌ شیرین‌سو و بخشی‌ از روستاهای‌ کبودرآهنگ‌.      ـ آقای‌ عباس‌ رجایی‌ نماینده‌ محترم‌ اراک‌ و کمیجان‌ به‌ وزیرمحترم‌ کشور درخصوص‌ ضرورت‌ برگزاری‌ انتخابات‌ میاندوره‌ای‌ درروستاهای‌ فاقد شورای‌ اسلامی‌.      ـ آقای‌ محمدهادی‌ ربانی‌شیرازی‌ نماینده‌ محترم‌ شیراز به‌ وزیرمحترم‌ ارتباطات‌ و فناوری‌ اطلاعات‌ درخصوص‌ رسیدگی‌ به‌اشتباهات‌ فراوان‌ و همراه‌ با اجحاف‌ در محاسبه‌ هزینه‌ مکالمات‌ تلفنی‌و جلوگیری‌ از بروز آن‌.به‌ وزیر محترم‌ اموراقتصادی‌ و دارایی‌ درخصوص‌ ضرورت‌ تأکیدبر رعایت‌ حجاب‌ اسلامی‌ در بانکهای‌ کشور و رعایت‌ شؤونات‌اسلامی‌ توسط‌ بعضی‌ از بانوان‌ کارمند بانک‌.      ـ آقای‌ ناصر سودانی‌ نماینده‌ محترم‌ اهواز به‌ وزرای‌ محترم‌بازرگانی‌، امور اقتصادی‌ و دارایی‌ و دفاع‌ و پشتیبانی‌ نیروهای‌ مسلح‌درخصوص‌ جلوگیری‌ از ورود قاچاق‌ محموله‌های‌ حاوی‌ آهن‌قراضه‌هااز عراق‌ که‌ آلوده‌ به‌ مواد رادیو