مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی - جلسه ۷۶

مرجع تصویب
تاریخ انتشار 1383/12/22
شماره ویژه نامه شماره ویژه نامه:
شماره انتشار ۰
شماره نامه
تاریخ نامه

بِسْم‌ِاللهِ الرَّحْمن‌ِ الرَّحیم‌ جلسه‌ هفتاد و ششم‌(76) 25 بــهمن‌ماه‌ 1383 هجری‌شمسی‌3 محرم‌الحرام‌  1426 هجری‌قمری‌ مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌   دوره‌ هفتم‌ ـ اجلاسیه‌ اول‌1384 ـ 1383صورت‌ مشروح‌ مذاکرات‌ جلسه‌ علنی‌ روز یکشنبه‌ بیست‌ و پنجم‌ بهمن‌ماه‌ 1383         فهرست‌ مندرجات :   1 ـ اعلام‌ رسمیت‌ و دستور جلسه‌.2 ـ تلاوت‌ آیاتی‌ از کلام‌الله مجید.3 ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور آقایان‌: سیدعلی‌ ریاض‌،زین‌العابدین‌ طهماسبی‌سروستانی‌، ایرج‌ ندیمی‌،غلامرضا کرمی‌ و عزت‌الله یوسفیان‌ملا.4 ـ بیانات‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌بمناسبت‌ فرارسیدن‌ ماه‌ محرم‌، راهپیمایی‌ باشکوه‌(22) بهمن‌، بارش‌ برف‌ سنگین‌ در کشور و مشکلات‌ناشی‌ از آن‌ و همچنین‌ سانحه‌ اتوبوس‌ حامل‌ حجاج‌.5 ـ تذکرات‌ نمایندگان‌ مردم‌ در مجلس‌ شورای‌اسلامی‌ به‌ مسؤولان‌ اجرایی‌ کشور.6 ـ تذکر آیین‌نامه‌ای‌ آقایان‌: رضا طلایی‌نیک‌ ومحمدتقی‌ کاویانی‌پور نمایندگان‌ محترم‌ بهار وکبودرآهنگ‌ و نهاوند.7 ـ تصویب‌ کلیات‌ لایحه‌ یک‌فوریتی‌ اجازه‌ اجرای‌موافقتنامه‌ پروانه‌ شبکه‌ و خدمات‌ ارتباطات‌ سیار وبحث‌ و بررسی‌ درخصوص‌ مواد آن‌.8 ـ اعلام‌ وصول‌ لایحه‌ الحاق‌ یک‌ تبصره‌ به‌ ماده‌ (1)قانون‌ اصلاح‌ ماده‌ (60) و جدول‌ شماره‌ (2) قانون‌برنامه‌ سوم‌ توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و اصلاح‌ قانون‌ بودجه‌ سال‌1383 کل‌ کشور مصوب‌ 1383 با قید دوفوریت‌ وتصویب‌ یک‌فوریت‌ آن‌.9 ـ استرداد (2) فقره‌ سؤال‌.10 ـ اعلام‌ وصول‌ (5) فقره‌ سؤال‌، (3) فقره‌ لایحه‌ ویک‌ فقره‌ طرح‌.11 ـ قرائت‌ اسامی‌ غائبین‌ و تأخیرکنندگان‌.12 ـ اعلام‌ ختم‌ جلسه‌ و تاریخ‌ تشکیل‌ جلسه‌ آینده‌.   «جلسه‌ ساعت‌ هشت‌ و سی‌ و پنج‌ دقیقه‌ به‌ ریاست‌ آقای‌ غلامعلی‌ حدادعادل‌ رسمیت‌ یافت‌»اداره‌ تدوین‌ مذاکرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌           1 ـ اعلام‌ رسمیت‌ و دستور جلسه‌      رئیس‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      جلسه با حضور 194 نفر رسمی است‌، دستور جلسه را قرائت بفرمایید.      منشی‌ (حاجی‌بابایی‌) ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      دستور جلسه‌ هفتاد و ششم‌ روز یکشنبه‌ بیست‌ و پنجم‌ بهمن‌ماه‌1383 هجری‌شمسی‌ مطابق‌ با سوم‌ محرم‌ 1426 هجری‌قمری‌:      1 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ مشترک‌ درمورد لایحه‌ یک‌فوریتی‌ اجازه‌اجرای‌ موافقتنامه‌ پروانه‌ شبکه‌ و خدمات‌ ارتباطات‌ سیار.      2 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ انرژی‌ درمورد تقاضای‌ تحقیق‌ و تفحص‌ ازوزارت‌ نفت‌.      3 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ برنامه‌ و بودجه‌ و محاسبات‌ درمورد لایحه‌استفساریه‌ ماده‌ (4) قانون‌ برنامه‌ سوم‌ توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ وفرهنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.      4 ـ گزارش‌ شور دوم‌ کمیسیون‌ اجتماعی‌ درمورد لایحه‌ اصلاح‌ماده‌ (187) قانون‌ استخدامی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و الحاق‌ماده‌ (164) قانون‌ مذکور بعنوان‌ ماده‌ (152) مکرر به‌ قانون‌ ارتش‌جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.      5 ـ گزارش‌ شور اول‌ کمیسیون‌ امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌ خارجی‌درمورد لایحه‌ تعیین‌ حریم‌ حفاظتی ـ امنیتی‌ اماکن‌ و تأسیسات‌ کشور.      6 ـ گزارش‌ کمیسیون‌ قضایی‌ و حقوقی‌ درمورد لایحه‌ الحاق‌ دولت‌جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ موافقتنامه‌ لیسبون‌ درمورد حمایت‌ ازاسامی‌ مبدأ و ثبت‌ بین‌المللی‌ آنها مورخ‌ 31 اکتبر 1958(9/8/1338) تجدیدنظر شده‌ در استکهلم‌ به‌ تاریخ‌ 14 جولای‌1967 (23/4/1346) و اصلاح‌ شده‌ به‌ تاریخ‌ 28 سپتامبر 1979(6/7/1358).      7 ـ سؤال‌ جناب‌ آقای‌ محمد عباسپور نماینده‌ محترم‌ ارومیه‌ ازوزیر محترم‌ آموزش‌ و پرورش‌.       2 ـ تلاوت‌ آیاتی‌ از کلام‌الله مجید      رئیس‌ ـ تلاوت‌ کلام‌الله مجید را آغاز بفرمایید.      (آیات‌ (56 ـ 54) از سوره‌ مبارکه‌ «النور» توسط‌ قاری‌ محترم‌ آقای‌مسعود سیاح‌گرجی‌ تلاوت‌ گردید) اَعُوذُ بِاللهِ مِن‌َ الشَّیْطان‌ِ الرَّجیم‌ْ ـ بِسْم‌ِاللهِ الرَّحْمن‌ِ الرَّحیم‌ِقُل‌ْ اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُول‌َ فَـاِن‌ْ تَوَلَّوْا فَـاِنَّمـا عَلَیْـه‌ِ مـاحُمِّل‌َ وَ عَلَیْکُم‌ْمّا حُمِّلْتُم‌ْ وَ اِن‌ْ تُطیعُوه‌ُ تَهْتَدُوا وَ مـا عَلی‌َ الرَّسُول‌ِ اِلاَّ الْبَلا'غ‌ُ الْمُبین‌ُ * وَعَدَ الله ُالَّذین‌َ 'امَنُوا مِنْکُم‌ْ وَعَمِلُوا الصّالِحات‌ِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم‌ْ فِی‌ الاَْرْض‌ِ کَمَا اسْتَخْلَف‌َالَّذین‌َ مِن‌ْ قَبْلِـهِم‌ْ وَ لَُیمَکِّنَن‌َّ لَهُم‌ْ دینَهُم‌ُ الَّذِی‌ ارْتَضی‌' لَهُم‌ْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُم‌ْ مِّن‌ْ بَعْدِخَوْفِـهِم‌ْ اَمْناً یَّعْبُدُونَنی‌ لا'یُشْرِکُون‌َ بی‌ شَیْئاً وَّ مَن‌ْ کَـفَرَ بَعْدَ ذ'لِک‌َ فَاُولئِک‌َ هُم‌ُالْفـاسِقُون‌َ * وَ اَقیمُوا الصَّلو'ه‌َ وَ 'اتُوالزَّکوه‌َ وَ اَطیعُوا الرَّسُول‌َ لَعَلَّکُم‌ْ تُرْحَمُون‌َ *(صَدَق‌َاللهُ الْعَلی‌ُّ الْعَظیم‌ْ ـ حضار صلوات‌ فرستادند)       رئیس‌ ـ تشکر می‌کنیم‌ از قاری‌ محترم‌، آقای‌ گرجی‌.       3 ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور آقایان‌: سیدعلی‌ریاض‌، زین‌العابدین‌ طهماسبی‌سروستانی‌، ایرج‌ندیمی‌، غلامرضا کرمی‌ و عزت‌الله یوسفیان‌ملا      رئیس‌ ـ ناطقین‌ قبل‌ از دستور را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (موسوی‌) ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      ناطقین‌ قبل‌ از دستور امروز عبارتند از:      ـ جناب‌ آقای‌ سیدعلی‌ ریاض‌ نماینده‌ محترم‌ تهران‌، ری‌،شمیرانات‌ و اسلامشهر.      ـ جناب‌ آقای‌ زین‌العابدین‌ طهماسبی‌سروستانی‌ نماینده‌ محترم‌سروستان‌ و کربال‌ و کوار.      (که‌ هرکدام‌ از این‌ دو بزرگوار سه‌ دقیقه‌ از وقتشان‌ را به‌ مجمع‌نمایندگان‌ محترم‌ گیلان‌، آقای‌ ندیمی‌ داده‌اند)       ـ جناب‌ آقای‌ غلامرضا کرمی‌ نماینده‌ محترم‌ کرمان‌.      ـ جناب‌ آقای‌ عزت‌الله یوسفیان‌ نماینده‌ محترم‌ آمل‌ و لاریجان‌.      (که‌ هرکدام‌ پنج‌ دقیقه‌ وقت‌ دارند که‌ آقای‌ یوسفیان‌ سه‌ دقیقه‌ ازوقتشان‌ را به‌ آقای‌ ندیمی‌ داده‌اند)      جناب‌ آقای‌ ریاض‌ بفرمایید.      سیدعلی‌ ریاض‌ ـ سلام‌علیکم‌ و رحمه‌الله ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      «السلام‌ علیک‌ یا اباعبدالله الحسین‌ ـ السلام‌علیک‌ و رحمه‌الله و برکاته‌»      «ما هرچه‌ داریم‌ از این‌ محرم‌ است‌ و از این‌ مجالس‌. اگر این‌مجالس‌ وعظ‌، خطابه‌ و عزاداری‌ و اجتماعات‌ سوگواری‌ نبود، کشور ماپیروز نمی‌شد».               حضرت‌ امام‌ (قدس‌سره‌)      محرم‌، ماهی‌ که‌ در آن‌ حضرت‌ سیدالشهداء اباعبدالله الحسین‌ باخلق‌ حماسه‌ ماندگار و جاودانه‌ عاشورا، مسیر دفاع‌ از دین‌، عزت‌ واستقلال‌ را برای‌ همه‌ مسلمانان‌ روشن‌ و نشان‌ دادند. ما باید به‌ راه‌سیدالشهداء که‌ مبتنی‌ بر عدالت‌خواهی‌، آزادی‌، مبارزه‌ علیه‌ ظلم‌ و ستم‌و عدم‌ تسلیم‌ به‌ منطق‌ زورگویان‌ و سرانجام‌ پیروزی‌ فرهنگ‌ شهادت‌ وایثار بر شمشیر و استبداد است‌ برویم‌. نهضت‌ حضرت‌ امام‌ حاصل‌ ونتیجه‌ این‌ شناخت‌ بود. درواقع‌ نهضت‌ امام‌ در امتداد شور حسینی‌ وحادثه‌ روز عاشوراست‌.      عاشورا و مفاهیم‌ آن‌ به‌ ما می‌آموزد که‌ برای‌ دفاع‌ از بنیانهای‌ اصیل‌دینی‌، عزت‌ و استقلال‌ کشور، آزاداندیشی‌ و آزاده‌ بودن‌ می‌بایست‌ باحفظ‌ اتحاد و انسجام‌ نیروهای‌ مؤمن‌ به‌ نظام‌ و کشور حول‌ محوررهبری‌، از ارعاب‌، تهدید و یاوه‌گوییهای‌ زورگویان‌ نهراسیم‌ و همانندحماسه‌سازان‌ عاشورا با بصیرت‌ و اعتقاد، تلاش‌ خود را درجهت‌ حفظ‌مبانی‌ و آرمانهای‌ عاشوراییان‌ بکار بریم‌.      امروز نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در مقطع‌ بسیار حساسی‌ قراردارد، زیرا استوار و پایدار در مقابل‌ قدرت‌ اشغالگر جهانی‌ ایستاده‌است‌. ملت‌ شجاع‌ و بیدار ما نیز با درک‌ این‌ موقعیت‌ حساس‌ کشور درمراسم‌ (22) بهمن‌، پاسخ‌ کوبنده‌ای‌ به‌ تیم‌ جنگ‌طلب‌ حاکم‌ بر کاخ‌سفید داد. مردم‌ ایران‌ اسلامی‌ در راهپیمایی‌ (22) بهمن‌ علی‌رغم‌شرایط‌ نامساعد جوی‌، با سر دادن‌ شعارهای‌ ضد آمریکایی‌ بار دیگربیعت‌ مجدد خود را با آرمانهای‌ والای‌ حضرت‌ امام‌ و ارزشهای‌ انقلاب‌اسلامی‌ اعلام‌ کردند.      حماسه‌ (22) بهمن‌ با عبرتها و آموزه‌های‌ بسیاری‌ همراه‌ است‌.مردمی‌ بودن‌ انقلاب‌ و پیوند قلبی‌ و معنوی‌ بین‌ مردم‌ و حاکمیت‌ ومسؤولان‌ نظام‌ از جمله‌ این‌ آموزه‌هاست‌. در این‌ شرایط‌ وظیفه‌ مانمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و سایر مسؤولان‌ نظام‌ در قبال‌ این‌ملت‌، بسیار سنگین‌تر از گذشته‌ است‌. خدمتگزاری‌ و پاسخگویی‌ به‌خواسته‌های‌ بحق‌ این‌ مردم‌ شریف‌ و همیشه‌ در صحنه‌ جزو اولویتهای‌کاری‌ نمایندگان‌ می‌باشد.انقلاب‌ اسلامی‌ با رشادت‌ و شهادت‌ بسیاری‌ از مردم‌ به‌ پیروزی‌رسید و تا به‌ امروز حفظ‌ شد و رمز ماندگاری‌ آن‌ نیز حضور مردم‌ درصحنه‌ و پیوند قوی‌ بین‌ ملت‌ و حاکمیت‌ است‌. مردم‌ صاحبان‌ اصلی‌انقلاب‌ هستند و در روز (22) بهمن‌ و در سایه‌ جنگ‌ روانی‌ و تبلیغاتی‌آمریکا، آنرا به‌ جامعه‌ جهانی‌ اعلام‌ کردند.      ملت‌ ایران‌ علی‌رغم‌ فضای‌ سنگین‌ تبلیغاتی‌ و روانی‌ آمریکا وصهیونیسم‌ در انتخابات‌ آینده‌ ریاست‌ جمهوری‌ در (27) خرداد 84بار دیگر بر اصل‌ ماندگاری‌ نظام‌ که‌ همانا پیوند مستحکم‌ ملت‌ ومسؤولان‌ است‌ تأکید خواهند نمود و با حضور حداکثری‌ خود دنیا را به‌حیرت‌ فرو خواهند برد.      دشمنان‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ از هم‌اکنون‌ سعی‌ دارند تا باهدف‌ قرار دادن‌ انتخابات‌ آتی‌ ریاست‌ جمهوری‌ مشارکت‌ مردم‌ را درآن‌ کمرنگ‌ جلوه‌ دهند و با تبلیغات‌ و جنگ‌ روانی‌ موجب‌ کاهش‌حضور مردم‌ را در آن‌ فراهم‌ سازند، اما وحدت‌ و همدلی‌ بین‌ احزاب‌،گروهها و جمعیتهای‌ سیاسی‌ و مشارکت‌ حداکثری‌ مردم‌ در انتخابات‌،توطئه‌های‌ دشمنان‌ نظام‌ را بار دیگر به‌ شکست‌ خواهد کشاند. در این‌راستا وظیفه‌ همه‌ احزاب‌ و گروههای‌ سیاسی‌ معتقد به‌ نظام‌ این‌ است‌که‌ با طرح‌ برنامه‌های‌ درست‌ و اصولی‌، فضای‌ انتخابات‌ نهمین‌ دوره‌ریاست‌ جمهوری‌ را آماده‌سازی‌ نموده‌ و موجب‌ گرمی‌ رقابتهای‌انتخاباتی‌ بمنظور مشارکت‌ حداکثری‌ مردم‌ بشوند و رئیس‌جمهورآینده‌ نیز باید کارآمد، شجاع‌، برنامه‌محور، خدمتگزار و پاسخگوی‌مطالبات‌ مردم‌ باشد.      کمیسیون‌ اصل‌ (90)؛ کمیسیون‌ اصل‌ نودم‌ قانون‌ اساسی‌ که‌رسالت‌ تحقق‌ یکی‌ از اصول‌ مترقی‌ قانون‌ اساسی‌ را بر عهده‌ دارد باتشکیل‌ کمیته‌های‌ پنجگانه‌ تخصصی‌ توانسته‌ گامهای‌ بلند و استواری‌در این‌ زمینه‌ بردارد و شکایات‌ واصله‌ از طرز کار دستگاهها را در همه‌ابعاد و جهات‌ مورد بررسی‌ و رسیدگی‌ قرار دهد. در این‌ راستا لازم‌می‌دانم‌ بعنوان‌ یکی‌ از اعضای‌ کمیسیون‌ اصل‌ (90) و هیأت‌ رئیسه‌ آن‌توجه‌ مسؤولین‌ دولتی‌ را به‌ قانون‌ اجازه‌ مکاتبه‌ و تحقیق‌ مستقیم‌ به‌کمیسیون‌ اصل‌ (90) و ماده‌ (2) قانون‌ نحوه‌ اجرای‌ اصل‌ نودم‌ قانون‌اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ معطوف‌ دارم‌ که‌ در آن‌ تمامی‌مسؤولان‌ و مأموران‌ دولتی‌ مکلفند پاسخ‌ کافی‌ و مستند خود را حداکثرظرف‌ مدت‌ یکماه‌ کتباً به‌ کمیسیون‌ اصل‌ (90) اعلام‌ دارند، چرا که‌تخلف‌ از آن‌ جرم‌ محسوب‌ می‌شود. لذا و در این‌ راستا انتظار داردمسؤولان‌ محترم‌ طبق‌ قوانین‌ موضوعه‌ پاسخهای‌ مکتوب‌ خود را ظرف‌مدت‌ مصرح‌ در قانون‌ ارائه‌ دهند تا زمینه‌های‌ تعامل‌ بیشتر و بهترمجلس‌ و دستگاهها فراهم‌ آید.      از جمله‌ پرونده‌های‌ مهمی‌ که‌ در دست‌ بررسی‌ است‌، می‌توان‌ به‌پرونده‌ قرارداد L-90، مطالبات‌ جمعی‌ از معلمان‌ مدارس‌ خارج‌ ازکشور وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌، سفرهای‌ خارجی‌ کارکنان‌ دولت‌،بررسی‌ عملکرد دانشگاهها و بالاخص‌ پرونده‌ شکایت‌ داوطلبان‌ آزمون‌دستیاری‌ پزشکی‌ تخصصی‌ سال‌ 82 اشاره‌ نمایم‌.      سال‌ گذشته‌ شاهد برگزاری‌ جنجالی‌ترین‌ آزمون‌ دستیاری‌تخصصی‌ پزشکی‌ در تاریخ‌ وزارت‌ بهداشت‌ بودیم‌. اعلام‌ نتایج‌امتحان‌ با موجی‌ از اعتراضات‌ پزشکان‌ حاکی‌ از وجود شبهات‌ جدی‌،لو رفتن‌ و خرید و فروش‌ سؤالات‌ همراه‌ بود که‌ با حساس‌ شدن‌نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌ نسبت‌ به‌ این‌ امر منتهی‌ به‌ تشکیل‌ گروه‌تحقیق‌ و تفحص‌ و تشکیل‌ پرونده‌ شکایت‌ در کمیسیون‌ اصل‌ (90)گردید.      متأسفانه‌ در مسیر بررسی‌ این‌ مسأله‌ با ناهماهنگی‌ و عدم‌ همکاری‌جدی‌ وزارت‌ بهداشت‌ روبرو شدیم‌. بالاخص‌ اینکه‌ در ابتدای‌ کاربررسی‌ جهت‌ تحویل‌ CD حاوی‌ اطلاعات‌ ممتحنین‌، کمیته‌ تحقیق‌ راچندین‌ ماه‌ سر دواندند و در قبال‌، بارها شاهد اظهارات‌ مسؤولین‌وزارت‌ مبنی‌ بر تأیید و صحت‌ برگزاری‌ امتحان‌ و وجود هرگونه‌ تخلف‌را نفی‌ می‌کردند. اما بالاخره‌ و به‌ حول‌ و قوه‌ الهی‌ و با همکاری‌پزشکانی‌ مؤمن‌ و متعهد و بالاخص‌ با کمک‌ ضابطین‌ عزیز قوه‌ قضائیه‌،متخلفین‌ بازداشت‌ و معترف‌ به‌ تقلب‌ و فروش‌ سؤالات‌ شدند. در این‌میان‌ و باتوجه‌ به‌ برگزاری‌ چندین‌ و چند جلسه‌ مذاکره‌ با وزیر ومسؤولین‌ محترم‌ وزارت‌ بهداشت‌ جهت‌ همراهی‌ در کشف‌ این‌ مفسده‌و بالاخص‌ تعویق‌ امتحان‌ به‌ لحاظ‌ ادامه‌ تحقیقات‌ و نیاز جدی‌ به‌ زمان‌و مفتوح‌ بودن‌ پرونده‌، متأسفانه‌ هیچگونه‌ همراهی‌ را شاهد نبودیم‌.      در اینجا لازم‌ می‌دانم‌ بعنوان‌ مسؤول‌ پرونده‌ آزمون‌ دستیاری‌پزشکی‌ تخصصی‌ در کمیسیون‌ اصل‌ (90) و عضو گروه‌ تحقیق‌ وتفحص‌، از ریاست‌ محترم‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ باتوجه‌ به‌ احرازتخلفات‌، تشویش‌ افکار عمومی‌ جامعه‌ پزشکی‌ و دل نگرانی‌ آنان‌ وبمنظور سالم‌سازی‌ بستر و مسیر برگزاری‌ امتحان‌ و رسیدگی‌ به‌آیین‌نامه‌های‌ دبیرخانه‌ آن‌ بالاخص‌ در مبحث‌ سهمیه‌ مناطق‌ محروم‌ ودرنهایت‌، برگزاری‌ یک‌ آزمون‌ سالم‌ و مطمئن‌ و به‌ دور از هرگونه‌ شائبه‌،تقاضای‌ دستور تعویق‌ برگزاری‌ آزمون‌ به‌ بهار سال‌ آینده‌ را دارم‌.      امید است‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ با قبول‌تعویق‌ زمان‌ آزمون‌، موجبات‌ اطمینان‌ و آرامش‌ داوطلبان‌ جامعه‌پزشکی‌ را بیش‌ از پیش‌ فراهم‌ نماید. بدیهی‌ است‌ در غیر اینصورت‌کمیسیون‌ اصل‌ (90) به‌ وظایف‌ قانونی‌ خود عمل‌ خواهد نمود. مضافاًاینکه‌ برگزاری‌ آزمون‌ قبل‌ از پایان‌ تحقیقات‌ و برقراری‌ آرامش‌ کامل‌ رابه‌ مصلحت‌ نمی‌داند. النهایه‌ اینکه‌ کمیسیون‌ اصل‌ (90) و اعضای‌گروه‌ تحقیق‌ و تفحص‌ مجلس‌ بهیچوجه‌ اجازه‌ نمی‌دهد جایگاه‌ رفیع‌علمی‌ کشور مخصوصاً جایگاه‌ تخصصی‌ علوم‌ پزشکی‌ با فروش‌سؤالات‌ مورد تخطئه‌ و خدشه‌ قرار گیرد. (رئیس‌ ـ آقای‌ دکتر! اگرمی‌خواهید وقتتان‌ را به‌ آن‌ دوستان‌ لطف‌ کنید، وقتش‌ حالاست‌) بله‌، سه‌دقیقه‌ را بخاطر بحران‌ بارش‌ برف‌ به‌ مجمع‌ نمایندگان‌ محترم‌ گیلان‌تقدیم‌ می‌کنم‌، الباقی‌ را هم‌ به‌ مطبوعات‌ می‌دهم‌. والسلام‌علیکم‌      ندیمی‌ ـ احسنت‌، احسنت‌.      رئیس‌ ـ تشکر می‌کنم‌ از لطف‌تان‌، خیلی‌ ممنونم‌ از محبتتان‌.      منشی‌ (موسوی‌) ـ جناب‌ آقای‌ طهماسبی‌ بفرمایید. حضرت عالی‌هم‌ سه‌ دقیقه‌ از وقتتان‌ را به‌ آقای‌ ندیمی‌ داده‌اید.       زین‌العابدین‌ طهماسبی‌سروستانی‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      در آغاز سخن‌، فرارسیدن‌ عاشورای‌ حسینی‌ که‌ یادآور درس‌تاریخی‌ پیروزی‌ خون‌ بر شمشیر و سرمشق‌ حماسه‌ساز آن‌ یعنی‌«ان الحیاه‌ عقیده و الجهاد» می‌باشد را به‌ همه‌ مسلمانان‌ جهان‌، خصوصاً ملت‌ مسلمان‌ و عاشورایی‌ ایران‌ تسلیت‌ عرض‌ می‌نمایم‌. امید است‌ بارهبری‌ خردمندانه‌ رهبر فرزانه‌ انقلاب‌ و حضور حماسه‌ساز ملت‌شریف‌ ایران‌ در صحنه‌های‌ مختلف‌ انقلاب‌، همانگونه‌ که‌ شهیدان‌عاشورای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ کار حسینی‌ خویش‌ را به‌ اتمام‌ رساندند، ماکه‌ ماندیم‌ با کار زینبی‌ خویش‌ پیام‌ عاشورای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ که‌ همانا«استقلال‌، آزادی‌ و جمهوری‌ اسلامی‌» است‌ را بدرستی‌ به‌ نسل‌ سوم‌انقلاب‌ منتقل‌ نماییم‌، ان‌شاءالله.       از آنجا که‌ محدودیت‌ وقت‌، رعایت‌ کلام‌ مختصر و مفید راالزام‌آور می‌نماید، بنابراین‌ عرایض‌ خود را فهرست‌وار تحت‌ عناوین‌ملی‌ و منطقه‌ای‌ بشرح‌ زیر به‌ استحضار ملت‌ شریف‌ ایران‌ و نمایندگان‌محترم‌ می‌رسانم‌:      الف‌ ـ مسایل‌ منطقه‌ای‌:      1 ـ استان‌ فارس‌ بعنوان‌ یکی‌ از پهناورترین‌ استانهای‌ کشور که‌بخش‌ کشاورزی‌ مهمترین‌ و فراگیرترین‌ بخش‌ فعالیتهای‌ اقتصادی‌ آن‌است‌، مقام‌ اول‌ تولید در محصولات‌ زراعی‌ استراتژیک‌ گندم‌،ذرت‌دانه‌ای‌  و نیز محصولات‌ باغی‌ همچون‌ انار، انجیر و انگور را دارا می‌باشد. این‌ استان‌ در مورد محصولات‌ استراتژیک‌ گندم‌ تاکنون‌ به‌مدت‌ حداقل‌ (16) سال‌ متوالی‌ رتبه‌ اول‌ تولید را کسب‌ کرده‌ است‌.اگرچه‌ این‌ امر بیانگر تلاش‌ و سختکوشی‌ کشاورزان‌ استان‌ فارس‌می‌باشد، اما بدلیل‌ اینکه‌ (83) درصد منابع‌ تأمین‌ آب‌ مصرفی‌ بخش‌کشاورزی‌ این‌ استان‌ توسط‌ (55) هزار حلقه‌ چاه‌ از منابع‌ آب‌زیرزمینی‌ تأمین‌ می‌گردد، نه‌ تنها تعدادی‌ از دشتهای‌ حاصلخیز این‌استان‌ به‌ دشتهای‌ ممنوعه‌ و بحرانی‌ تبدیل‌ گردیده‌ است‌، بلکه‌ دراغلب‌ مناطق‌ نیز سطح‌ آب‌ سفره‌ زیرزمینی‌ بشدت‌ به‌ اعماق‌ بیش‌ ازیکصد متر، افت‌ و پایین‌ افتاده‌ است‌.       به‌ بیان‌ دیگر هزینه‌ تأمین‌ بخشی‌ از امنیت‌ غذایی‌ کشور به‌ قیمت ‌بحرانی‌ شدن‌ و از بین‌ رفتن‌ منابع‌ آبهای‌ زیرزمینی‌ استان‌ فارس‌ تمام‌شده‌ است‌. اینکه‌ کدام‌ سرمایه‌گذاری‌ مطمئن‌ و متقابل‌ جهت‌ جبران‌این‌ هزینه‌ اساسی‌ در استان‌ فارس‌ توسط‌ دولت‌ محترم‌ انجام‌ گرفته‌است‌، سؤالی‌ است‌ که‌ تاکنون‌ پاسخی‌ روشن‌ به‌ آن‌ داده‌ نشده‌ است‌ وعلی‌رغم‌ احداث‌ سدهای‌ بزرگ‌ و متعدد در کشور، نه‌ تنها هیچ‌ سداساسی‌ تاکنون‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در این‌ استان‌ افتتاح‌نگردیده‌ است‌، بلکه‌ استانی‌ که‌ تا قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ یکی‌از استانهای‌ صاحب‌نام‌ در شاخصهای‌ توسعه‌ علمی‌، مراکز دانشگاهی‌،صنایع‌ الکترونیک‌، گردشگری‌ و مشهور به‌ پایتخت‌ فرهنگی‌ کشوربوده‌ است‌، هنوز پس‌ از گذشت‌ بیش‌ از ربع‌ قرن‌ در توجیه‌ این‌ امر که‌چرا راه‌آهن‌ اصفهان ـ شیراز توسط‌ متولیان‌ امر به‌ مرحله‌ تصویب‌ واجراء در نیامده‌ است‌، دچار معمای‌ مرغ‌ و تخم‌مرغ‌ در توجیه‌ و ضرورت‌ تسریع‌ اقدامات‌ اجرایی‌ آن‌ و یا وقت‌گذرانی‌ مواجه‌ گردیده‌است‌ و یا در بحث‌ تأمین‌ آب‌ شرب‌ روستاهای‌ این‌ استان‌، تنها (35)درصد روستاییان‌ بصورت‌ کامل‌ تأمین‌ آب‌ شرب‌ می‌شوند و (65)درصد باقیمانده‌ بصورت‌ کلی‌ یا جزیی‌ دارای‌ مشکلات‌ تأمین‌ آب‌شرب‌ می‌باشد. در چنین‌ شرایطی‌ انتظار می‌رود اکنون‌ که‌ در آستانه‌فصل‌ تصویب‌ بودجه‌ سال‌ 84 بسر می‌بریم‌، مجلس‌ محترم‌ عنایت‌لازم‌ را در زمینه‌ جبران‌ عقب‌افتادگی‌های‌ گذشته‌ و حفظ‌ جایگاه‌ این‌استان‌ مبذول‌ فرمایند.      2 ـ حوزه‌ انتخابیه‌ بخشهای‌ سه‌گانه‌ سروستان‌، کربال‌ و کوار تنهاحوزه‌ انتخابیه‌ کشور است‌ که‌ فاقد فرمانداری‌ است‌. ویژگیهای‌ سیاسی‌،امنیتی‌ و اجتماعی‌ این‌ سه‌ بخش‌ بگونه‌ای‌ است‌ که‌ علی‌رغم‌ دارا بودن‌شرایط‌ مشابه‌ با سایر بخشهای‌ استان‌ و کشور که‌ به‌ شهرستان‌ ارتقاءیافته‌اند، تاکنون‌ هیچیک‌ از آنها امکان‌ ارتقاء به‌ شهرستان‌ را نیافته‌اند.برای‌ مثال‌ بخش‌ سروستان‌ با بیش‌ از (55) سال‌ سابقه‌ بخشداری‌ و(25) سال‌ سابقه‌ مرکز حوزه‌ انتخابیه‌ و سایر امکانات‌ و ساختارهای‌لازم‌ به‌ شهرستان‌ ارتقاء نیافته‌ است‌. دو بخش‌ کربال‌ و کوار نیز علی‌رغم‌توسعه‌ لازم‌ در حد دو شهرستان‌ مستقل‌ تاکنون‌ امکان‌ ارتقاء نیافته‌اند.      یکی‌ از دلایل‌ مهم‌ این‌ امر در گذشته‌ این‌ بوده‌ است‌ که‌ بدلایل‌ویژگیها و شرایط‌ اجتماعی‌، سیاسی‌ و امنیتی‌ در منطقه‌، امکان‌ ایجادتفاهم‌ بین‌ سه‌ بخش‌، جهت‌ ارتقاء تدریجی‌ و احقاق‌ حقوق‌ قانونی‌فراهم‌ نشده‌ و لاجرم‌ هر سه‌ منطقه‌ از امتیاز ارتقاء محروم‌ گردیده‌است‌. بنابراین‌ تنها موضوع‌ اساسی‌ حوزه‌ انتخابیه‌ای‌ که‌ اینجانب‌مفتخر به‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ شریف‌ آن‌ می‌باشم‌، ارتقاء سه‌ بخش‌ وتفکیک‌ آن‌ از کلان‌شهر شیراز می‌باشد.       بنابراین‌ خواسته‌ اساسی‌ مردم‌ سه‌ منطقه‌ آن‌ است‌ که‌ پیرو ارسال‌طوماری‌ که‌ در همین‌ خصوص‌ به‌ محضر محترم‌ ریاست‌ جمهور ارسال‌شده‌ است‌، اقدامات‌ لازم‌ را مبذول‌ و درصورت‌ وجود محدودیتهایی‌برای‌ وزارت‌ محترم‌ کشور جهت‌ ارتقاء این‌ سه‌ بخش‌ لایحه‌ای‌ توسط‌دولت‌ محترم‌ جهت‌ ارتقاء سه‌ منطقه‌ به‌ سه‌ شهرستان‌ ویژه‌ تا قبل‌ ازپایان‌ سالجاری‌ به‌ مجلس‌ محترم‌ شورای‌ اسلامی‌ ارائه‌ گردد تا پس‌ ازبررسی‌ توسط‌ نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌، تصمیم‌ مناسب‌ اتخاذ گردد.      فرصت‌ را مغتنم‌ شمرده‌ و از حمایت‌ جمعی‌ از نمایندگان‌ محترم‌مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ خصوصاً مجمع‌ نمایندگان‌ استان‌ فارس‌ که‌ دراین‌ خصوص‌ طی‌ طوماری‌ عنوان‌ ریاست‌ محترم‌ جمهور حمایت‌ خودرا اعلام‌ نموده‌اند، قدردانی‌ و تشکر نمایم‌.      3 ـ محور ارتباطی‌ شرق‌ استان‌ فارس‌ یعنی‌ محور شیراز ـسروستان ـ فسا ـ داراب‌ تنها محور ارتباطی‌ و ترانزیتی‌ مرکز استان‌فارس‌ با مراکز استانهای‌ هرمزگان‌، کرمان‌ و سیستان‌ و بلوچستان‌می‌باشد. جای‌ بسی‌ تعجب‌ و سؤال‌ است‌ که‌ با وجود احداث‌ و تکمیل‌بزرگراههای‌ مختلف‌ در سطح‌ کشور و ایجاد چندین‌ برابر بار ترافیکی‌و نقاط‌ حادثه‌خیز و خطرناک‌، خصوصاً در محور شیراز ـ سروستان ـ فسا که‌ دارای‌ حدود (23) هزار تردد وسایل‌ نقلیه‌ روزانه‌ بوده‌ و سابقه‌احداث‌ آن‌ به‌ دهه‌ 1340 باز می‌گردد، مشمول‌ هیچگونه‌ تغییر و توسعه‌نگردیده‌ است‌.      از مسؤولین‌ ذیربط‌ و محترم‌ سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ کشورکه‌ به‌ اصل‌ موضوع‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ و بارها مورد مکاتبه‌ و مذاکره‌قرار گرفته‌ و نیز کمیسیون‌ محترم‌ تلفیق‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ اکیداًدرخواست‌ می‌نمایم‌ که‌ مطابق‌ مواد الزام‌آور برنامه‌ چهارم‌ توسعه‌،مقدمات‌ تکمیل‌ باند دوم‌ این‌ محور بین‌ مراکز استانی‌ را فراهم‌ نماید تانمایندگان‌ و مردم‌ پر تلاش‌ این‌ خطه‌ محروم‌ نیز شعار توازن‌ منطقه‌ای‌را در اجرای‌ طرحهای‌ عمرانی‌ و ملی‌ باور نسبی‌ نمایند، ان‌شاءالله.      ب‌ ـ مسایل‌ ملی‌:      بخش‌ کشاورزی‌ ایران‌ با همه‌ توانمندیهای‌ آشکار و پنهانش‌ و باهمه‌ تلاش‌ و همتی‌ که‌ دولتمردان‌... (رئیس‌ ـ جناب‌ آقای‌ طهماسبی‌! اگروقتتان‌ را می‌خواهید به‌ دوستان‌ دیگر بدهید، حالا باید بدهید، حالا به‌یک‌ نحوی‌ به‌ پایان‌ برسانید که‌ آنها هم‌ فرصت‌ صحبت‌ داشته‌ باشند)اگر اجازه‌ بدهید چون‌ ما یکبار نطق‌ ده‌ دقیقه‌ای‌ حاصلمان‌ شد، آقای‌مهندس‌ ندیمی‌ هم‌ سه‌ دقیقه‌ وقت‌ دادند، این‌ بحث‌ را تکمیل‌ کنم‌(رئیس‌ ـ یعنی‌ شما از وقتتان‌ استفاده‌ می‌کنید؟) بله‌ (رئیس‌ ـ بسیارخوب‌، پس‌ آن‌ دوستان‌ سه‌ دقیقه‌ صحبت‌ کنند) بخش‌ کشاورزی‌ ایران‌با همه‌ توانمندیهای‌ آشکار و پنهانش‌ و با همه‌ تلاش‌ و همتی‌ که‌دولتمردان‌ از بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ درمورد آن‌ نمودند، موفق‌ به‌ تحقق‌شعار خودکفایی‌ گندم‌ گردید و بدین‌ طریق‌ ثابت‌ گردید چنانچه‌ توجهی‌ نسبی‌ به‌ هریک‌ از بخشهای‌ کشاورزی‌ گردد، غنچه‌های‌موفقیت‌ و بازدهی‌ آن‌ بسرعت‌ خواهد شکفت‌ که‌ در این‌ راستا لازم‌است‌ از مسؤولان‌ اجرایی‌ کشور تقدیر و تشکر شود.       اما در عین‌ حال‌ بدلایل‌ نگاه‌ سنتی‌ به‌ این‌ بخش‌ و کم‌ داشتن‌یاورانی‌ توانمند و جدی‌ در بین‌ دولتمردان‌ دچار مشکلات‌ کوتاه‌مدت‌و درازمدت‌ گردیده‌ است‌ که‌ درصورت‌ عدم‌ توجه‌ لازم‌، اصل‌ تأمین‌امنیت‌ غذایی‌ کشور که‌ از جمله‌ ستونهای‌ اصلی‌ تأمین‌ امنیت‌ ملی‌کشور است‌، مورد تهدید جدی‌ قرار خواهد گرفت‌.      بروز معضلاتی‌ همچون‌ نابسامانی‌ صنعت‌ چای‌ و بلاتکلیفی‌چایکاران‌ شمال‌ کشور، حضور کمتر از (1) درصد دانش‌آموختگان‌دانشگاهی‌ در بین‌ تولیدکنندگان‌ و بهره‌برداران‌ بخش‌ کشاورزی‌، درعین‌ حالیکه‌ حدود (40) هزار نفر دانش‌آموختگان‌ دانشگاهی‌ بخش‌کشاورزی‌ گریبانگیر معضل‌ بیکاری‌ هستند، عدم‌ حضور تولیدکنندگان‌بخش‌ کشاورزی‌ بعنوان‌ یکی‌ از بخشهایی‌ که‌ حدود (95) درصدبهره‌برداران‌ و سرمایه‌گذاران‌ آن‌ بخش‌ خصوصی‌ هستند، درسیاستگذاریها و برنامه‌ریزیهای‌ کلان‌بخش‌، ارباب‌ شدن‌ دستگاههای‌اجرایی‌ متولی‌ این‌ بخش‌ مشابه‌ نظام‌ ارباب‌ و رعیتی‌، تخریب‌ منابع‌طبیعی‌ خصوصاً جنگلها و مراتع‌ کشور بدلیل‌ به‌روز نبودن‌ قوانین‌مرتبط‌ با آن‌، نابسامانی‌ در امور بازرگانی‌ محصولات‌ کشاورزی‌ و منتفع‌شدن‌ اساسی‌ واسطه‌ها بجای‌ تولیدکنندگان‌، ورود بعضی‌ از محصولات‌اساسی‌ در فصل‌ تولید و گرایش‌ یارانه‌های‌ محصولات‌ اساسی‌ بنفع‌مصرف‌کننده‌ و نه‌ تولیدکنندگان‌ و دهها موارد مشابه‌ از جمله‌موضوعاتی‌ است‌ که‌ تاکنون‌ نه‌ تنها مورد بررسی‌ جدی‌ قرار نگرفته‌است‌، بلکه‌ موجبات‌ تهدید پایداری‌ تولیدات‌ بخش‌ کشاورزی‌ ودامپروری‌ را فراهم‌ نموده‌ است‌.      بنظر می‌رسد برای‌ گذار از این‌ وضعیت‌ نه‌ چندان‌ مطلوب‌ درمسایل‌ کلان‌ بخش‌ کشاورزی‌، نه‌ تنها توجه‌ ویژه‌ مجلس‌ محترم‌ درتنظیم‌ قوانین‌ به‌روز امری‌ ضروری‌ است‌، بلکه‌ اصلاح‌ دیدگاه‌کارگزاران‌ و دولتمردان‌ بخش‌ کشاورزی‌ درخصوص‌ تولیدکنندگان‌بخش‌ کشاورزی‌ که‌ براستی‌ سنگ‌ زیرین‌ آسیاب‌ تولید بوده‌ ومی‌باشند، امری‌ اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. در این‌ راستا پیشنهاداتی‌بشرح‌ زیر ارائه‌ می‌نماید:      1 ـ بمنظور افزایش‌ ضریب‌ خودکفایی‌ محصولات‌ استراتژیک‌بخش‌ کشاورزی‌، تقویت‌ سرمایه‌گذاری‌ در امور زیربنایی‌ و تولیدی‌بخش‌ کشاورزی‌ و افزایش‌ سرمایه‌ صندوق‌ حمایت‌ از توسعه‌سرمایه‌گذاری‌ بخش‌ کشاورزی‌ امری‌ ضروری‌ است‌.      2 ـ بمنظور اشاعه‌ تفکر علمی‌ در امر تولید و گسترش‌ فناوریهای‌جدید در بخش‌ کشاورزی‌ و اصلاح‌ ترکیب‌ نیروی‌ انسانی‌ (رئیس‌ ـآقای‌ طهماسبی‌! وقتتان‌ تمام‌ است‌) در بخش‌ کشاورزی‌، مدیریت‌بخشی‌ از وجوه‌ فنی‌ و اعتباری‌ بخش‌ کشاورزی‌ و یا منابع‌ دیگر به‌سازمان‌ نظام‌ مهندسی‌ کشاورزی‌ و منابع‌ طبیعی‌ واگذار گردد تا این‌سازمان‌ بتواند زمینه‌ اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌های‌ کشاورزی‌ ومنابع‌ طبیعی‌ را فراهم‌ نماید. والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌الله و برکاته‌      رئیس‌ ـ خیلی‌ متشکر، ناطق‌ بعدی‌ را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (موسوی‌) ـ جناب‌ آقای‌ ندیمی‌ سه‌ دقیقه‌ وقت‌ دارند،بفرمایید.      ایرج‌ ندیمی‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      من‌ اولاً باید تشکر کنم‌، هم‌ از جناب‌ آقای‌ رئیس‌ مجلس‌ که‌ عنایت‌ویژه‌ای‌ در قضیه‌ اخیرالذکر بحران‌ برف‌ در استان‌ گیلان‌ داشتند و نیز ازنمایندگان‌ ارجمند جناب‌ آقای‌ دکتر ریاض‌ و آقای‌ یوسفیان‌ که‌ عنایت‌داشتند تا بخشی‌ از مشکلات‌ را مطرح‌ کنم‌.      عزیزان‌! در همه‌ جای‌ دنیا وقتی‌ از برف‌ صحبت‌ می‌شود همه‌ ازنعمت‌ الهی‌ و زلالی‌ این‌ بارش‌ صحبت‌ می‌کنند. اما چه‌ شده‌ است‌ که‌ درکشور ما چنین‌ نعمتی‌ به‌ نقمت‌ مبدل‌ می‌شود؟ واقعاً مشکل‌ کشور،مدیریت‌، همه‌جانبگی‌ در تدبیر و تهیه‌ و تمهید امکانات‌ در کشورچیست‌ که‌ مثلاً در همین‌ بحران‌ برف‌ ما عصر چهارشنبه‌ که‌ از کمیسیون‌تلفیق‌ راه‌ افتادیم‌ بطرف‌ گیلان‌ برویم‌، حداقل‌ از ساعت‌ (7) شب‌ تا(8) صبح‌  من‌ باتفاق‌ نماینده‌ محترم‌ انزلی‌ در برف‌ ماندیم‌ هیچکسی‌سراغ‌ نه‌ ما و نه‌ جامعه‌ کثیری‌ از زنان‌، مردان‌، کودکان‌، پیرزنان‌ وپیرمردان‌ بودند را نگرفتند. هیچکسی‌ نیامد بپرسد که‌ شما چه‌ وضعیتی‌دارید و دچار چه‌ مشکلی‌ هستید. کما اینکه‌ روز بعد هم‌ از برف‌زدگی‌به‌ برف‌نوردی‌ راه‌ افتادیم‌ باز هم‌ در این‌ سرما، بوران‌، برف‌ و یخبندان‌همین‌ مشکلات‌ بود. واقعاً چرا تدبیر نشد که‌ لااقل‌ خروجی‌ برف‌ را ازجهت‌ رشت‌ به‌ تهران‌ در منطقه‌ امامزاده‌ هاشم‌ و رستم‌آباد را فعال‌ کند.چرا واقعاً در مسایل‌ اساسی‌ مثل‌ برق‌ و آب‌ این‌ همه‌ مشکل‌ در این‌استان‌ مشاهده‌ شد؟       هنوز هم‌ آمارهایی‌ که‌ داده‌ می‌شود از روستاها و روستائیان‌ مظلوم‌هیچ‌ صحبتی‌ نمی‌شود. از بستن‌ راهها، از فرو ریختن‌ سقف‌ خانه‌ها وآوار شدن‌ خانه‌ها و کشته‌شدن‌ افراد مخصوصاً کودکان‌ چندساله‌ وپیرمردان‌ و پیرزنان‌ کهنسال‌ که‌ عموماً از سر برف‌ و یخبندان‌ دچارسوانحی‌ از نوع‌ مرگ‌ و مانند آن‌ شدند صحبت‌ نمی‌شود.       واقعاً در رابطه‌ با کمبودهای‌ اساسی‌ حالا مثلاً اگر شهرها لااقل‌ گازرا داشتند در روستاها هیچ‌ چیز نبود. در خود شهرها هم‌ در فرصت‌لازم‌ شهرداریها و مسؤولان‌ استان‌ عمل‌ بهینه‌ای‌ را از جهت‌ بموقع‌اقدام‌ کردن‌ نداشتند. در داخل‌ شهرها مردم‌ دفن‌ شده‌ بودند. واقعاً نشان‌می‌دهد که‌ ما در کشور مشکل‌ بحران‌ مدیریت‌ را در رابطه‌ با مسایل‌بحرانی‌ و این‌ نوع‌ مسایل‌ داریم‌.      در داستانهایی‌ مثل‌ زلزله‌، برف‌ و عواملی‌ از این‌ دست‌ نشان‌می‌دهد که‌ ما واقعاً برای‌ اینکه‌ بتوانیم‌ به‌ مردم‌ کمک‌ کنیم‌ از جهت‌اطلاع‌رسانی‌، از جهت‌ امداد و حمایت‌ واقعاً نمی‌توانیم‌ بموقع‌ اقدام‌کنیم‌. حداقل‌ بنده‌ و بعضی‌ از دوستان‌ نماینده‌مان‌ از شهرهایی‌ مثل‌رودسر، رودبار، لنگرود، رشت‌ و مانند آن‌ که‌ در جریان‌ بودیم‌ حداقل‌دو، سه‌ روزی‌ را که‌ در عین‌ تعطیلات‌ عصر بیست‌ و یکم‌، بیست‌ و دوم‌و بیست‌ و سوم‌ بهمن‌ که‌ من‌ خودم‌ در استانداری‌ و جاهای‌ دیگر مثل‌ستاد حوادث‌ بودم‌ از اطلاعات‌ دروغی‌ که‌ داده‌ می‌شد و بعضی‌ از  آنهاهم‌ خرج‌ می‌شد واقعاً بسیاری‌ از مردم‌ گله‌مند بودند. مثلاً مردم‌ درخانه‌هایشان‌ نه‌ آب‌ بود، نه‌ برق‌، وقتی‌ می‌گفتند (80) درصد برق‌ دارندهر چند که‌ این‌ را مثلاً از مدیر برق‌ استان‌ گرفته‌ باشیم‌ او هم‌ از یکجای‌دیگر خوب‌، اینها نشان‌ می‌دهد که‌ ما الکی‌ و بی‌جهت‌ مردم‌ را ناراضی‌می‌کنیم‌. هزینه‌هایی‌ را که‌ ما برای‌ این‌ حکومت‌ ایجاد می‌کنیم‌ از سراین‌ است‌ که‌ مدیریت‌ همه‌جانبه‌ محسوس‌ و مشهود و موجود نیست‌ واین‌ داستان‌ نشان‌ داد... مثلاً ما همین‌ گرایشی‌ که‌ به‌ بعضی‌ از مسایل ‌سنتی‌ ظاهراً مدرن‌ داریم‌، همین‌ تیرها و پایه‌های‌ برق‌ که‌ حالا در دنیاچگونه‌ برق‌ می‌رسانند، ما چگونه‌ می‌رسانیم‌، عموماً چهارتا تیر که‌می‌افتد ما یک‌ داستانهایی‌ داریم‌، اختلالاتی‌ را تعریف‌ می‌کنیم‌ یاجاده‌هایی‌ را که‌ مثلاً می‌خواهیم‌ باز کنیم‌ می‌گوییم‌ آقا! دیگر به‌ بخش‌خصوصی‌ برویم‌، بخش‌ خصوصی‌ حاضر نیست‌ یا می‌گوییم‌ لودرهست‌ راننده‌اش‌ نیست‌، یک‌ چیزهای‌ عجیب‌ و غریبی‌ که‌ آدم‌ واقعاً ازگفتن‌ آن‌ هم‌ به‌ حقیقت‌ بنوعی‌ اباء دارد برای‌ اینکه‌ ضعفهایی‌ را که‌وجود دارد مطرح‌ کنیم‌.      در هر صورت‌ این‌ داستان‌ هم‌ عبرتی‌ است‌ اگر اهل‌ عبرت‌ باشیم‌ که‌بدانیم‌ چه‌ می‌شود کرد و چه‌ می‌باید انجام‌ می‌دادیم‌ و کمبودهایی‌ را که‌داشتیم‌. هرچند که‌ رئیس‌ محترم‌ مجلس‌ هم‌ اشاره‌ کردند در گفتگو بامعاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهوری‌ خواستند که‌ وزیر محترم‌ کشور باتفاق‌معاونین‌ ذیربط‌ ازجمله‌ معاون‌ عمرانی‌، دفاتر مرتبط‌ مثل‌ حوادث‌ ومانند آن‌ در منطقه‌ باشند ان‌شاءالله نمایندگان‌ هم‌ بتوانند حضور داشته‌باشند.      من‌ همینجا نکته‌ای‌ را بگویم‌، این‌ همه‌ تلاشهایی‌ که‌ دوستان‌ مامی‌کنند هرگز بر لسان‌ اجرایی‌ها نمی‌رود، یک‌ چیز عجیبی‌ است‌. وقتی‌مجریان‌ می‌خواهند حرف‌ بزنند، نمایندگان‌ نیستند و فقط‌ ما نمایندگان‌هستیم‌ که‌ همیشه‌ باید مجریان‌ را شریک‌ خودمان‌ بکنیم‌، یکبار هم‌صحبت‌ نمی‌شود که‌ مثلاً فلان‌ و بهمان‌ نماینده‌ هم‌ در این‌ داستان‌حضور داشتند، رنجی‌ کشیدند، پیگیری‌ کردند، فریادی‌ زدند، گریه‌ای‌کردند ولی‌ وقتی‌ از حکایات‌ عجیب‌ و غریب‌ کار اجرایی‌ خودشان‌می‌گویی‌ آسمان‌ و زمین‌ به‌... (رئیس‌ ـ آقای‌ ندیمی‌! خیلی‌ ممنون‌) این‌مطلبی‌ که‌ ما می‌خواهیم‌ از طرف‌ همه‌ نمایندگان‌ اشاره‌ کنیم‌ مخصوصاًنمایندگان‌ استان‌ گیلان‌ این‌ است‌ که‌ ما واقعاً به‌ چند تدبیر اساسی‌ نیازداریم‌ و این‌ تدبیرهای‌ اساسی‌ باید در چاره‌اندیشی‌های‌ علمی‌ و عملی‌و مدیریتی‌ و پیش‌بینی‌های‌ بهنگام‌، هماهنگیهایی‌ که‌ باشد و متأسفانه‌در بسیاری‌ از اوقات‌ نیست‌.      امید است‌ کمبودهای‌ اساسی‌ که‌ در رابطه‌ با آب‌، برق‌، نان‌ وبازگشایی‌ راهها مخصوصاً روستائیان‌ هست‌ با تدبیری‌ انجام‌ شود لااقل‌آخر کار ما بتوانیم‌ فرجام‌ خوشی‌ داشته‌ باشیم‌، هرچند که‌ آمار کشتگان‌و بسیاری‌ از گرفتاران‌ هنوز بروشنی‌ محسوس‌ نیست‌ برای‌ اینکه‌ ما راه‌نداریم‌. ان‌شاءالله پیگیریهای‌ مجددی‌ داشته‌ باشیم‌.       والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌الله      رئیس‌ ـ تشکر می‌کنم‌، ناطق‌ بعدی‌ را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (موسوی‌) ـ جناب‌ آقای‌ کرمی‌ بفرمایید.      غلامرضا کرمی‌ ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌     برجسم‌ من‌ غمزده‌،جان‌ است‌ حسین   ‌مصباح‌ هدی‌ در دو جهان‌ است‌ حسین‌     فرمود پیامبر که‌ بدانند همه‌               کشتی‌ نجات‌ شیعیان‌ است‌ حسین‌      با سلام‌ و درود به‌ روح‌ مطهر امام‌ راحل‌ و ارواح‌ طیبه‌ شهدای‌انقلاب‌ اسلامی‌ و جنگ‌ تحمیلی‌ و شهدای‌ غدیر کرمان‌ و جانباختگان‌زلزله‌ بم‌ و با آرزوی‌ سلامتی‌ و طول‌ عمر برای‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ و باعرض‌ تسلیت‌ بمناسبت‌ فرارسیدن‌ ماه‌ محرم‌ حسینی‌ و با تشکر ازحضور میلیونی‌ مردم‌ مسلمان‌ و انقلابی‌ ایران‌ اسلامی‌ در راهپیمایی‌باشکوه‌ روز (22) بهمن‌.      بدواً از مردم‌ نجیب‌ و شریف‌ شهرستانهای‌ شهیدپرور کرمان‌ و راوربواسطه‌ حضور فعال‌ و ارزشمندشان‌ در انتخابات‌ دوره‌ هفتم‌ مجلس‌شورای‌ اسلامی‌ تشکر نموده‌ و از اینکه‌ بر این‌ بنده‌ ناچیز منت‌ گذاشته‌و با رأی‌ معنادار خود حقیر را به‌ نمایندگی‌ در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌انتخاب‌ نمودند متواضعانه‌ تقدیر می‌نمایم‌.      آمریکا در طول‌ (26) سال‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ باماهیتی‌ کاملاً خصمانه‌ انواع‌ استراتژیها و سیاستها را علیه‌ جمهوری‌اسلامی‌ بکار گرفته‌ است‌ بویژه‌ در سه‌ حوزه‌ تحریم‌ اقتصادی‌، جنگ‌روانی‌ و انزوای‌ سیاسی‌ و حمایت‌ از جنگ‌ نظامی‌.      اما در حوزه‌ حمایت‌ از جنگ‌ تحمیلی‌:      1 ـ تحریک‌ سران‌ حزب‌ بعث‌ برای‌ حمله‌ به‌ ایران‌.      2 ـ حمایت‌ سیاسی‌، تبلیغی‌، اطلاعاتی‌ و نظامی‌ از دشمن‌.      3 ـ حمایت‌ از همه‌ جریانهایی‌ که‌ به‌ دشمن‌ در جنگ‌ علیه‌ ایران‌کمک‌ می‌کردند.      4 ـ حضور مستقیم‌ در جنگ‌ با زدن‌ سکوهای‌ نفتی‌ و زدن‌هواپیمای‌ مسافربری‌ ایران‌.      5 ـ مدیریت‌ جنگ‌ تحمیلی‌ صدام‌ علیه‌ ایران‌ در ابعاد بین‌المللی‌ وتقسیم‌ کار بین‌ کشورهای‌ اروپایی‌، روسیه‌، اعراب‌ و غیره‌ بگونه‌ای‌ که‌در تقویت‌ ماشین‌ جنگی‌، دادن‌ سلاح‌ و مهمات‌ شیمیایی‌ و میکروبی‌،دادن‌ هواپیما، موشک‌، تانک‌ و کمکهای‌ نقدی‌ مسابقه‌ ایجاد کرده‌ بودند.      اما برغم‌ تلاشهای‌ مذبوحانه‌ آمریکا قدرت‌ رهبری‌ و مردم‌ توانست‌آمریکائیها را در دستیابی‌ به‌ استراتژیهای‌ متنوع‌ خود ناکام‌ کند و درمقابل‌ تلاش‌ آنان‌ برای‌ ناکارآمد جلوه‌ دادن‌ حکومت‌ دینی‌. ایران‌اسلامی‌ در ابعاد فناوری‌، کفایت‌ قدرت‌ دفاعی‌، رشد اجتماعی‌،فرهنگی‌ و علمی‌ پیشرفتهای‌ شگرفی‌ بدست‌ آورد. پس‌ ما در حوزه‌بازدارندگی‌ موازنه‌ را با آمریکائیها برقرار کرده‌ایم‌. باید این‌ نکته‌ رامدنظر قرار دهیم‌ که‌ آمریکائیها در طول‌ (26) سال‌ گذشته‌ یک‌ لحظه‌دست‌ از دشمنی‌ با ملت‌ ایران‌ برنداشته‌اند. اگر نتوانسته‌اند به‌ نتیجه‌برسند و نتوانسته‌اند انسجام‌ مردم‌ ما را بهم‌ بزنند به‌ قدرت‌ بازدارندگی‌که‌ تابعی‌ از انسجام‌ ملی‌، باور ملت‌ نسبت‌ به‌ اهداف‌، پایبندی‌ به‌ اصول‌و اعتقادات‌ معنوی‌ و ارزشهای‌ نظام‌، اتصال‌ به‌ رهبری‌ و تبعیت‌ محض‌از فرامین‌ ایشان‌ و حمایت‌ جدی‌ از استقلال‌ کشور ارتباط‌ داشته‌ است‌.       و اما در مقطع‌ کنونی‌؛ امروز در واقع‌ سه‌ بحث‌ پیرامون‌ تهدیدهای‌اخیر آمریکا وجود دارد:      1 ـ تهدید آمریکا به‌ حمله‌ نظامی‌.      2 ـ توصیه‌ دیگر کشورها ازجمله‌ اروپا در همین‌ راستا.      3 ـ برداشتهای‌ داخلی‌ کشور.      1 ـ تهدید آمریکا به‌ حمله‌ نظامی‌: ابتدا چند نکته‌ در این‌ بحث‌ قابل‌تأمل‌ است‌: آیا آمریکائیها فکر می‌کنند می‌توانند به‌ ایران‌ حمله‌ کنند؟اگر می‌توانند بر مبنای‌ چه‌ تحلیلی‌؟ آیا ما را عراق‌ تطبیق‌ می‌دهند که‌پیروز آن‌ صحنه‌، آنها نیستند و پیروزی‌ اولیه‌ آنها نیز هیچ‌ اعتباری‌ندارد. چون‌ هیچیک‌ از شاخصهای‌ مقاومت‌ در عراق‌ وجود نداشت‌، نه‌مردم‌، نه‌ ارتش‌ و نه‌ حاکمیت‌ آن‌. لذا آمریکائیها پیروز آن‌ صحنه‌نیستند. گفته‌های‌ استراتژیستهای‌ خود را مجدداً بررسی‌ کنند. آنها که‌در طرحهای‌ جنگ‌ نقش‌ اساسی‌ داشته‌اند سراسیمه‌ و دستپاچه‌اند که‌چطور آمریکا را از باتلاق‌ عراق‌ نجات‌ دهند؟ آیا فکر می‌کنند دنیا وتحلیگران‌ نظامی‌ آن‌ وضع‌ آمریکائیها را نمی‌بینند؟      در یک‌ سرزمین‌ مسطح‌ و بدون‌ عارضه‌ (60) درصد ارتش‌ آمریکارا از دریای‌ سرخ‌ تا عراق‌ استقرار داده‌اند و امروز فرماندهان‌ صحنه‌میدانی‌ و فرماندهان‌ عالی‌ آنها اقرار به‌ استیصال‌ می‌کنند. آیا ما را باافغانستان‌ تطبیق‌ می‌دهند؟ عامل‌ آن‌ پیروزی‌ هم‌ آمریکائیها نبودند که‌خود بحثی‌ مفصل‌ دارد. من‌ بعید می‌دانم‌ که‌ آمریکا مردم‌ ایران‌ رانشناسد اما واقعیتی‌ از ایران‌ برای‌ ایشان‌ می‌گویم‌ که‌ در ایران‌ حداقل‌(1) میلیون‌ زن‌ و مرد جوان‌ و استشهادی‌ وجود دارد با رهبری‌ فقیه‌،عادل‌ و مجاهد که‌ محبوب‌ دل‌ مردم‌ است‌ و در ایران‌ صدها رهبر وفرمانده‌ برای‌ یک‌ نبرد دفاعی‌ تمام‌ عیار زندگی‌ می‌کنند و به‌ آمریکائیهامی‌گویم‌ شما یک‌ گروه‌ را که‌ خودتان‌ آن‌ را بزرگ‌ کرده‌اید بنام‌«زرقاوی‌» از آن‌ در عراق‌ نام‌ می‌برید، نمی‌توانید مهار کنید آیا می‌توانیدیک‌ ملت‌ را در هم‌ بشکنید؟ ما برای‌ شهادت‌ یک‌ اماممان‌ نزدیک‌ به‌(1400) سال‌ عزاداریم‌، چگونه‌ ممکن‌ است‌ تصور کنید کشورمان‌ رااز دست‌ بدهیم‌؟ هیچوقت‌ در فرهنگمان‌ پیشقدم‌ در جنگ‌ نیستیم‌، امامی‌گویم‌ شاید شما اولین‌ شلیک‌کننده‌ باشید ولی‌ ختم‌کننده‌ آن‌ نیستید.       2 ـ دیگران‌ ما را نترسانند، اگر فکر می‌کنند با ترساندن‌ ما از حقوق‌مسلم‌ ملتمان‌ دست‌ می‌کشیم‌ سخت‌ در اشتباهند و توصیه‌ به‌ سازش‌نکنند چون‌ نتیجه‌ای‌ ندارد که‌ ما تربیت‌ یافتگان‌ طوفان‌ حوادث‌ هستیم‌و فرزند محرم‌.      3 ـ اما در بحث‌ داخل‌؛ من‌ معتقدم‌ برخی‌ از افراد با اغراض‌سیاسی‌، تهدید آمریکا را بزرگ‌ جلوه‌ می‌دهند تا ارکان‌ نظام‌ را وادار به‌عقب‌نشینی‌ از اصول‌ نمایند. البته‌ اشتباه‌ می‌کنند، حادثه‌ مردم‌ ایران‌ رامنسجم‌تر می‌کند و وحدت‌ ملی‌ ما را افزایش‌ می‌دهد. جای‌ تعجب‌است‌ که‌ چرا بعضی‌ از رسانه‌ها حرفهای‌ بی‌ربط‌ آمریکائیها را موردتوجه‌ قرار می‌دهند؟ آنها بدنبال‌ جنگ‌ روانی‌ هستند، چرا تسلیم‌ این‌توطئه‌ شویم‌؟در پایان‌ به‌ دو نکته‌ اشاره‌ می‌کنم‌:      1 ـ آمریکا بداند باید قدرت‌ و توانمندیهای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ رادرک‌ کند و بر روش‌ گذشته‌ خود در تهدید، ارعاب‌ و ایجاد جنگ‌ روانی‌خط‌ بطلان‌ کشیده‌ و در رفتار خود تجدیدنظر نماید وگرنه‌ در پیشگاه‌ملت‌ ایران‌ هر روز منفورتر از روز پیش‌ است‌ همانطور که‌ درراهپیمایی‌ (22) بهمن‌ مردم‌ ما نشان‌ دادند.      2 ـ بر مجلس‌ محترم‌ است‌ تا در این‌ مقطع‌ حساس‌ که‌ لایحه‌ بودجه‌در دست‌ پیگیری‌ است‌ به‌ بودجه‌ نیروهای‌ مسلح‌ و بنیه‌ دفاعی‌ بعنوان‌یک‌ اصل‌ اساسی‌ توجه‌ جدی‌ نماید تا در مسیر بازدارندگی‌ نیروهای‌مؤمن‌ نظام‌ با آرامش‌ مأموریتهای‌ محوله‌ را دنبال‌ کنند. والسلام‌      رئیس‌ ـ تشکر می‌کنم‌. ناطق‌ بعدی‌ را دعوت‌ بفرمایید.      منشی‌ (موسوی‌) ـ جناب‌ آقای‌ یوسفیان‌ بفرمایید.      عزت‌الله یوسفیان‌ملا ـ بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌      با سلام‌ به‌ پیشگاه‌ سالار شهیدان‌ حضرت‌ اباعبدالله الحسین‌ ویارانش‌ و با درود و سلام‌ به‌ محضر مقام‌ معظم‌ رهبری‌. با سلام‌ و درودهمراه‌ با تحسین‌ و تمجید از حضور گسترده‌ مردم‌ در راهپیمایی‌ (22)بهمن‌ به‌ محضر شریف‌ ملت‌ ایران‌، مردم‌ عزیز حوزه‌ انتخابیه‌ام‌ آمل‌،لاریجان‌، بخش‌ مرکزی‌ و دابودشت‌ روستا و شهر که‌ با گذشت‌ بیش‌ ازربع‌ قرن‌ بار دیگر به‌ استکبار جهانی‌ اعلام‌ کرد ملت‌ ایران‌ راه‌ خود رایافته‌ و ادامه‌ خواهد داد. ملتی‌ که‌ از حمله‌ نظامی‌ هراسی‌ نداشته‌ چرا که‌آن‌ را تجربه‌ کرده‌ است‌. مگر حمله‌ طبس‌ نظامی‌ نبود؟ مگر کودتای‌بنی‌صدر و قطب‌زاده‌، کودتای‌ نوژه‌، حمله‌ نظامی‌ نبود؟ مگر جنگ‌تحمیلی‌ هشت‌ ساله‌ که‌ تمام‌ بلوک‌ شرق‌ و غرب‌ به‌ کمک‌ صدام‌ آمده‌بودند حمله‌ نظامی‌ نبود؟ دیگر ما را از چه‌ می‌ترسانید؟!پدران‌ خانم‌ رایس‌ این‌ کلفت‌ چندمنظوره‌ کاخ‌ سفید، کیسینجرصهیونیسم‌ مگر حکومت‌ را در دست‌ نداشت‌، کاری‌ نکرد. ما برنامه‌هسته‌ای‌ خود را در فناوری‌ صلح‌آمیز ادامه‌ می‌دهیم‌ و هر دولتی‌ که‌روی‌ کار آید هرگز چنین‌ خیانتی‌ را نخواهد پذیرفت‌ که‌ یکقدم‌عقب