بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه چهارصد و دوازدهم 25 فروردینماه 1383 هجریشمسی (412) 22 صفـرالمظفـر 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ششم ـ اجلاسیه چهارم 1383 ـ 1382 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سهشنبه بیست و پنجم فروردینماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: غلامحیدر ابراهیمبایسلامی ـمحمد کیافر ـ محمدرضا علیحسینی عباسی و محمد عباسپور.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوصاظهارنظر شورای محترم نگهبان درمورد ابطال انتخابات در هفت حوزه.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بهمسؤولان اجرایی کشور.6ـ قرائت اسامی نمایندگانی که باعث تأخیر در شروع جلسه شدند.7 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان: ایرج ندیمیو عبدالله سهرابی نمایندگان محترم لاهیجان و سیاهکل و مریوان.8 ـ تصویب مجدد طرح برگزاری مناقصات و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام.9 ـ تصویب مجدد طرح اصلاح موادی از قانون خدمت نظام وظیفه عمومی مصوب 1363 و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام.10 ـ تصویب مجدد طرح اصلاح قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکتهای تعاونی روستایی و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام.11 ـ تصویب مجدد طرح جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام.12 ـ تصویب مجدد طرح سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام.13 ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و تصویب اصلاحات موادی از آن (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).14 ـ تصویب تقاضای تغییر دستور درخصوص لایحه پولشویی.15 ـ طرح سؤال آقایان: بهاءالدین ادب، جلال جلالیزاده، عبدالله سهرابی، مقصود اعظمی، محمد محمدرضایی و سیدمسعود حسینی نمایندگان محترم سنندج، مریوان، نقده و اشنویه، بیجار و قروه از وزیر محترم راه و ترابری.16 ـ تقاضای استرداد (2) فقره لایحه توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران.17 ـ اعلام وصول (6) فقره لایحه و یک فقره طرح.18 ـ اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.19 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و پنجاه دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 194 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (خالقی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه چهارصد و دوازدهم روز سهشنبه بیست و پنجم فروردینماه 1383 هجریشمسی مطابق با بیست و دوم صفر 1425هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح برگزاری مناقصات (اعاده شده از سوی شورای محترم نگهبان). 2 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح خدمت نظام وظیفه عمومی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد طرح اصلاح قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکتهای تعاونی روستایی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 4 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد طرح جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب اقتصادی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 5 ـ گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1374 (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 6 ـ گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه ساختار سازمانی نظام تأمین اجتماعی کشور (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 7 ـ گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درمورد شکوائیه خانوادههای آقایان: تقی رحمانی، رضا علیجانی، هدی صابر و امیرطیرانی. 8 ـ گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه تأسیس سازمان صنایع دستی ایران. 9 ـ سؤال آقایان: بهاءالدین ادب، جلال جلالیزاده، عبدالله سهرابی، مقصود اعظمی، محمد محمدرضایی و سید مسعود حسینینمایندگان محترم سنندج، مریوان، نقده و اشنویه، بیجار و قروه ازوزیر محترم راه و ترابری. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید. (آیات (65 ـ 62) از سوره مبارکه «حج» توسط قاری محترم آقایسید مهدی تاجزاده تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِذ'لِکَ بِاَنَّاللهَ هُوَالْحَقُّ وَ اَنَّ مایَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبـاطِلُ وَ اَنَّا'للهَ هُوَالْعَلیُّالْکَبیرُ * اَلَمْ تَرَ اَنَّاللهَ اَنْزَلَ مِنَالسَّـمآءِ مـآءً فَتُصْبِحُالاَْرْضُ مُخْضَرَّهً اِنَّاللهَ لَطیفٌ خَبیرٌ * لَـهُ ما فِیالسَّمواتِ وَ ما فِیالاَْرْضِ وَ اِنَّاللهَ لَهُوَالْغَنِیُّالْحَمیدُ * اَلَمْتَرَ اَنَّاللهَ سَخَّرَ لَکُمْ مّا فِیالاَْرْضِ وَ الْفُلْکَ تَجْری فِی الْبَحْرِ بِـاَمْرِهِ وَ یُمْسِکُالسَّمـآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَیالاَرْضِ اِلاّ' بِـاِذْنِـهِ اِنَّاللهَ بِالنّاسِ لَرَؤُفٌ رَّحیمٌ *(صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ با تشکر از قاری محترم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: غلامحیدرابراهیمبای سلامی ـ محمد کیافر ـ محمدرضاعلیحسینی عباسی و محمد عباسپور رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای غلامحیدر ابراهیمبای سلامی نماینده محترم خواف و رشتخوار. ـ جناب آقای محمد کیافر نماینده محترم میانه. (که هرکدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای محمدرضا علیحسینیعباسی نماینده محترم نهاوند. ـ جناب آقای رضا عبداللهی نماینده محترم ماهنشان. (که هرکدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای غلامحیدر ابراهیمبایسلامی بفرمایید. غلامحیدر ابراهیمبایسلامی ـ بسمالله الرحمن الرحیم زلزله بم و انتخابات مجلس هفتم، دو رویداد مهم سال 1382 بود که در حادثه اول هزاران نفر از مردم شریف یک شهر جان سپردند یا بیخانمان شدند و در واقعه دوم در راستای فرآیند خودکامگی و نخبهکشی که از ویژگیهای استبداد شرقی است، در آستانه صدمین سالگرد تأسیس مجلس شورای ملی در ایران، با رد صلاحیت غیرقانونی بیش از (2) هزار نفر از متدینترین و کارآمدترین داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، اسلامیت و جمهوریت نظام حکومتی ایران خدشهدار گردید. در چند سال پیش هنگامی که یکی از فقهای شورای نگهبان درپاسخ به رد صلاحیت عدهای از روحانیون نامزد مجلس خبرگان اعلام کرد هر کس را نخواهیم یا مواضع او را نپسندیم، صلاحیتش را رد میکنیم، چند ماه سر و صدا میشود و بعد هم چندین سال مجلس را دراختیار داریم. قاطبه مردم به این سخن از سر استهزاء و بعنوان یک طنز سیاسی نگریستند و هرگز گمان نمیرفت که این سخن عامیانه روزی محور اصلی و راهبردی قدرتطلبان و خودکامگان برای تشکیل مجلسی فرمایشی از نوع مجلس هفتم گردد و بنیان مردمسالاری را در کشور فرو ریزد. با طرح قضایای اصلی و مشکلات ساختاری جامعه ایران توسط اصلاحطلبان و اوجگیری نهضت اصلاحطلبی و آزادیخواهی که استبداد و عقبماندگی را دو روی یک سکه میداند، مخالفان اصلاحات و اقتدارگرایان که اصول فکری و مبانی اندیشهای خویش را در مقابل مردم منسوخ و مضمحل یافتند، با استفاده از همه ابزارهای قدرت بویژه صدا و سیما سعی کردند که مسایل اساسی و کلان مردم و نظام را به سطوح فرعی و عادی تقلیل دهند. آنها که سالها آزادی مردم را سلب کرده بودند، بجای آنکه به علل اساسی عقبماندگی و ریشههای اصلی فقر و مسکنت تودهها بپردازند و عوامل چپاول و غارت ثروت ملت رامعرفی کنند، دم از معیشت و مشکلات رفاهی مردم زدند و در یک دگردیسی و استحاله آشکار به برخی از شعارهای اصلاحطلبان توسل جستند و بدون اینکه هیچگونه استراتژی اقتصادی را ترسیم کنند یا تحلیل کارشناسی قابل ارائهای داشته باشند، با شیوههای پوپولیستی و مردمفریبانه سعی نمودند از پاسخ به سؤالات اساسی مردم و مجلس طفره روند و از یک ملت شهید داده و انقلاب کرده آزادی را بگیرند و بهآنها وعده نان دهند. حماسه شکوهمند دوم خرداد و طرح مشکلات اساسی و ساختاری جامعه مبنی بر شفافیت عملکرد و پاسخگویی مسؤولان به مردم موجب شد تا اندیشه اصلاحطلبی در کشور با نقد رویه گذشته و تلاشدر اجرای قانون اساسی و ایفای حقوق اساسی مردم از سطح نخبگان سیاسی به گستره تودههای مردم شهرها و روستاها سرایت نماید.پاسخگویی حکام و مسؤولان در مقابل مردم از اساسیترین اصول پدیده اصلاحات اخیر در ایران است که علیرغم آنکه مجلس ششم بعنوان نماینده ملت ایران درجهت تحقق آن بجد کوشید، متأسفانه قدرتهای بدون مسؤولیت و نهادها و ارگانهایی که خارج از حاکمیتاراده ملت هستند و با ساز و کارهای سلیقهای و شخصی بخشهای اساسی قدرت و ثروت مملکت را تصاحب کردهاند، در مقابل نمایندگان مردم مقاومت کردند و از پاسخگویی صریح و شفاف نسبت به حقوق اساسی ملت امتناع نمودند. اکنون که از طرف مقام رهبری سال 1383، سال پاسخگویی مسؤولان نسبت به مردم نامیده شده است، ضمن استقبال از این نامگذاری، اعلام میکنیم که ما به شعارهای اساسی نهضت اصلاحطلبی در ایران سخت وفادار هستیم و پاسخگویی مسؤولین به مردم را یکی از آنها میدانیم. پرواضح است که پاسخگویی باید متناسب با مسؤولیت باشد و هرچه قدرت بیشتر باشد، مسؤولیت بیشتر است و بدیهی است که در چارچوب قانون اساسی نمیتوان قدرت متمرکز بیانتهای غیرپاسخگو را تصور کرد. هیچکس از مسؤولین و حکام در نظام اسلامی نمیتوانند خود را از دایره پاسخگویی به صاحبان اصلی مملکت یعنی شهروندان خارج بدانند. برای اینکه پاسخگویی از حالت نمایشی و ظاهری خارج شود، وجود مطبوعات و نهادهای مدنی وبرخاسته از مردم که امکان نظارت، نقد و پیگیری عملکرد حاکمان راداشته باشند ضروری است. نهادهای مدنی، احزاب و تشکلهایسیاسی و اجتماعی طبق مبانی جمهوری اسلامی باید بدون ترس ازنهاد قدرت و حکومت، به پرسشگری صریح و بیمحابا بپردازند ومسؤولین و حکام باید پاسخگوی آنها باشند و بجای برخورد بانهادهای مردمی و بویژه مجلس که مظهر اراده ملت است، نقش اساسی و واقعی آنها را برسمیت بشناسند و ارج نهند. تجربه تاریخی بشر نشان داده است که قدرت بدون مسؤولیت فسادآور است. نمیتوان بر ضرورت پاسخگویی به مردم تأکید کرد و در عینحال آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی بعد از بیان، آزادی مطبوعات و حتی آزادی انتخابات را از فرهیختگان و تودههای مردمسلب کرد. آزادی بیان که حلقه مفقوده تمدن ایرانی و اسلامی است،لازمه پاسخگو بودن است، اگر در جامعهای مردم و حتی نمایندگان واقعی آنها در مجلس برای طرح سؤال و مطالبات خود لکنت زبانداشته باشند و نتوانند با شجاعت خواستههای خود را بیان نمایند وحتی حقوق قانونی و شرعی آنها بدلیل حقگویی و عدالتطلبی نادیدهگرفته شود و به شیوههای غیرقانونی رد صلاحیت شوند، چگونه میتوان انتظار داشت که پاسخگویی و احساس مسؤولیت در مقابلمردم، سرلوحه امور جامعه قرار گیرد؟ در جامعه جدید که تمایزپذیری اجتماعی، نهادمند شدن جامعه،حاکمیت اراده مردم و استقرار قانونمداری و غیرشخصی شدن روندهای سیاسی و حاکمیتی، وجه تمایز آن از جامعه عقبمانده و سنتی است، مجلس بعنوان مظهر تجلی حاکمیت و نظارت مردم و مطبوعات بعنوان چشم بینا و گوش شنوای مردم و نماینده افکار عمومی مهمترین عوامل سؤال و پرسش نسبت به حقوق، آزادی و مطالبات مردم است و در قانون اساسی بصراحت حقوق این دو نهاد تبیین شده است. اگر بنا بر پاسخگویی به مردم است، چه کسانی در تضعیف و غیرکارآمد کردن این دو نهاد و عوامل اصلی حیات اجتماعی مردم نقش داشتهاند و موجبات انهدام نهادهای واقعی ناظر و پرسشگر جامعه را فراهم کردهاند؟ اگر بنا بر پاسخگویی است، کسانیکه در انتخابات مجلس هفتم آزادی و حقوق اساسی مردم را در ظلمی آشکار و برخلاف صریح قانون اساسی و قوانین عادی پایمال کردند، قبل از همه باید پاسخگو باشند. اگر بنا بر پاسخگویی است، کسانیکه آزادی بیان، آزادی مطبوعات و حتی آزادی انتخابات را از مردم سلب نمودهاند و اسلامیت و جمهوریت حکومت را خدشهدار کردند، اولین کسانی هستند که باید به افکار عمومی مردم شریف ایران و مردم آزاده جهان پاسخ دهند. اگر بنا بر پاسخگویی است، کسانیکه بیمحابا منافع ملی مردمایران را در عرصه بینالمللی خدشهدار ساختند و با افکار محدود و متحجرانه خویش فرصتهای طلایی را درجهت پیشرفت، آبادانی و توسعه پایدار از دست دادند و امروز مردم ایران را به یکی از فقیرترین مردم دنیا مبدل کردهاند، اولین کسانی هستند که باید پاسخ دهند. اگر بنا بر پاسخگویی است، کسانیکه موجب گریز سرمایههای فکری، علمی و فرهنگی از کشور شدهاند و موجبات فرار میلیاردها دلار سرمایه مادی کشور که باید صرف سرمایهگذاری، تولید و رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی برای جوانان میشد را فراهم کردند و خود از رانتهای قدرت و ثروت بینهایت بهره بردند و یا شرایط تحقق رانتخواری دیگران را فراهم نمودند، بیش از همه مستحق آن هستندکه در مقابل ملت پاسخ دهند.در پایان ضمن تشکر و سپاس از مردم شریف ایران و بویژه حوزه انتخابیهام شهرستانهای خواف و رشتخوار که افتخار دو دوره نمایندگی مجلس را به اینجانب دادند، فهرست مهمترین طرحهای عمرانی و ملی را که در دوره پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی با همکاری نمایندگان محترم مجلس بویژه نمایندگان محترم استان خراسان، وزراء و مدیران دولتی، بویژه رئیسجمهور عزیز و محترم جناب آقای خاتمی در شرق کشور ایران و بویژه در شهرستانهای خواف و رشتخوار بتصویب رسیدهاند و در حال اجراء هستند فهرستوار عرض میکنم: 1 ـ طرح انسداد و کنترل مرزهای شرقی کشور که تاکنون (100)میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است که درجهت عمران و تجهیز (927) کیلومتر مرزهای شرقی در استانهای خراسان و سیستان و بلوچستان، احداث (70) پاسگاه و برجک و (60) پایگاه عملیاتی و امنیتی و احداث (500) کیلومتر جاده مرزی در خراسان و تأمین برق،آب، مخابرات و لجستیک برای عزیزان زحمتکش نیروی انتظامی مستقر در مرزها. 2 ـ طرح استراتژیک راهآهن مشهد ـ تربت حیدریه ـ بافق ـبندرعباس (رئیس ـ وقت جناب عالی تمام است) و طرح راهآهن تربتحیدریه ـ رشتخوار ـ سنگان ـ هرات و در آینده کابل و کشور چین که «طرح احیای تمدن نوین شرق و جاده ابریشم» نامیده شده است. 3 ـ طرح احداث بزرگراه مشهد ـ باغچه و باغچه ـ تربتحیدریه وادامه آن تا شهرستان بیرجند و همچنین بهسازی و آسفالت جاده تربتحیدریه ـ خواف ـ قائن و خواف ـ تایباد ـ جام ـ مشهد. 4 ـ طرح تسهیل حمل و نقل و صادرات از مرزهای شرقی کشور که تاکنون دارای (60) میلیارد اعتبار است و دو استان خراسان و سیستان و بلوچستان را شامل میشود. 5 ـ طرح گازرسانی به جنوب استان خراسان که در شهرستانهای خواف و رشتخوار شبکه داخلی آن اجراء شده است. 6 ـ طرح انتقال برق صنعتی با احداث پستهای (132) کیلوولت رشتخوارـ جنگل و سنگان (رئیس ـ آقای ابراهیمبای! وقتتان تماماست) انجام شده است و همچنین طرح تجهیز معدن سنگان که بعنوان بزرگترین پروژه عمرانی شرق کشور با (155) میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی و حدود (40) میلیارد (تومان) سرمایهگذاریملی و در حال انجام است و پروژههای متعدد دیگری که بعلت ضیق وقت نمیتوانم آنها را ارائه کنم. بهرجهت از همه همکاران و هیأترئیسه محترم مجلس تشکر میکنم. رئیس ـ اینجا باشید من یک سؤال کنم، شما جواب بدهید تا از رادیو پخش بشود. من این سؤال را از جناب عالی دارم، باتوجه به این همه سخنرانیهایی که میشود، از جمله سخنرانی امروز حضرت عالی (همین امروز) و این بحثهایی که کردید، من وارد محتوای بحثهای شما نمیشوم، حق من هم نیست، اما همینها، ضمن اینکه خود من بارها انتقاد کردهام، همه هم میدانند، چهرهام را هم میشناسند، ادبیاتم را هم میدانند، اما آیا این بحثهایی که شما کردید، این حرفهایی که زدید واین انتقادهایی که کردید، حتی گفتید مردم ایران فقیرترین مردم معرفیشدند، همه اینها دلیل بر آزادی هست یا نیست؟ جواب بدهید و بروید.آیا اینها دلیل بر آزادی است یا دلیل بر اختناق است؟ من اشکال دارم، خود من گلهمندم، اما میخواهم ببینم اینها دلیل بر آزادی است یا خفقان؟ ابراهیمبایسلامی ـ اینها کاملاً شاخصهایی است که مشخص است، شما درآمد سرانه مردم ایران را بدون احتساب نفت حساب کنید، مشخص میشود. قوامی ـ ایشان خودشان ردصلاحیت شده است. رئیس ـ آقای قوامی! در رابطه با عدم صلاحیتها من که بارها خودم اعتراض کردم، همین هفته قبل، من میگویم گفتار ایشان... ابراهیمبایسلامی ـ جناب آقای کروبی! من فکر میکنم که هیچوقت شاخصهای توسعه اقتصادی را در ایران با سایر کشورها حتی کشورهای همسایه ما مقایسه نمیکنند. درآمد سرانه ملی و درآمد داخلی ما، اگر نفت نباشد ما یکی از فقیرترین و ناتوانترین کشورها هستیم. اینها هم نشان میدهد که ما سرمایهگذاریها را از دست دادهایم. رئیس ـ خوب، این با کیست؟ این با دولت محترم است، این باهمه ماست، ببینید! من که نگه میدارم که شما... من آدمی نیستم یکطرفه حرف بزنم، من نگه میدارم اینجا شما جواب بدهید. ابراهیمبایسلامی ـ حاجآقا! شما اصلاً طبق قانون اجازه نداریداز من سؤال کنید. شما نمیتوانید اینجا از من سؤال کنید. رئیس ـ این با دولت است، یعنی با همه ماست، دولت نه اجراء،یعنی با کل اینکه مردم میگویند فقیر هستند، دلم میخواهد جواب بدهید برادر خوبم. ابراهیمبایسلامی ـ اولاً سؤال شما خلاف آییننامه است، ولیمن به احترام شما جواب میدهم. کشور ایران الان در مقایسه با بسیاری از کشورها عقب مانده است. مشخص است، میزان رشد سرمایهگذاری،درآمد ملی، درآمد ناخالص داخلی و همه اینها شاخصهایی هستند که آفتاب آمد دلیل آفتاب. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ من فرمایش شما را منکر نیستم، میگویم اینها دیگرجواب همه ماست. میگویم مشکل همه ماست... خیلی خوب، اگر مطلب دیگری دارید بفرمایید. ابراهیمبایسلامی ـ مطلب راجع به چه حاج آقا؟ اینها نشان میدهد که ما موقعیت بینالمللی خودمان را... ما در تعریف منافع ملیمان ابهام داریم. هنوز ما نمیتوانیم در عرصه بینالملل، منافع ملی خودمان را تعریف کنیم. متأسفانه دستگاههای دیپلماسی و وزارتخارجه ما هیچ اختیاری ندارند و حتی کارشناسان اجازه عمل و ابتکار براساس کار کارشناسی را ندارد. نتیجه کار غیرکارشناسی و نتیجه ارائه تفکرهای محدود، مشخص است و این احتیاج به هیچ بحثی ندارد. اگرنفت نبود، وضعیت ایران مشخص بود. رئیس ـ بهرجهت ببینید! مجموع مسؤولین محترم در همه نهادها باید جوابگو باشند. یعنی به این معنا دولت بعنوان اجراء، شورای نگهبان، مجمع مصلحت و مجلس، اگر مردم نابسامانی دارند مربوط به همه ماست که یکی هم بنده هستم. انصاری ـ جوابگویی ندارد، یعنی چه ایشان برمیگردد جوابمیدهد؟! ابراهیمبایسلامی ـ اگر بناست راجع به صحبت من صحبت بشود، هر کس قدرت بیشتری دارد، مسؤولیت بیشتری دارد. کسانیکه در کشور (95) درصد قدرت سیاسی و مادی کشور را تصاحب کردهاند دارند چه میکنند. بالاخره به همان دلیل من فکر میکنم که حرف من حرف درستی است. رئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. مزروعی ـ تذکر دارم. رئیس ـ آقای مزروعی! بعد از نطقها تذکرتان، در خدمتتان هستم. منشی (جلودارزاده) ـ جناب آقای محمد کیافر بفرمایید. رئیس ـ آقایان ببینید! من اینجا نمیخواهم بحث کنم، این آقا معاون وزارت اقتصادی است میگوید ما در منطقه ما بالاترین رشد را بنا بر گزارشهای بینالمللی داشتهایم، این معاون وزیر است، من نمیگویم (مزروعی ـ کاری به رشد اقتصادی ندارد) حالا یک هنری است ما مردم و کشور را فقیر... من نمیخواستم وارد این بحثها بشوم، ولی معاون... آقا! نطقتان را بفرمایید. محمد کیافر ـ بسمالله الرحمن الرحیم با نگاهی به سند چشمانداز بیستساله توسعه کشور و همچنین لایحه برنامه چهارم توسعه که با الهام از سند مزبور تدوین گردیده است، با نقد مختصر به چند مورد از الزامات مهم برنامه اشاره میکنم که عبارتند از: رشد اقتصاد ملی مبتنی بر دانایی، توسعه ملی مبتنی بر دانایی، تعامل فعال با اقتصاد جهانی، رقابتپذیری اقتصاد و تأمین مطمئن امنیت ملی که در نهایت درصورت تحقق اهداف درنظر گرفته شده،ایران را بعنوان قدرتمندترین کشور در منطقه در افق بیست ساله ترسیم مینماید که اگر این واقعه اتفاق بیفتد، باعث افتخار و مباهات وبالندگی فرد فرد ایرانیان است و به چند مورد از شاخصهای مهم اقتصادی هدفگذاری شده در برنامه چهارم اشاره میکنم: رشد سرمایهگذاری یا تولید ناخالص داخلی (8) درصد و برای(10) سال آینده (6/8) درصد، درصورتیکه متوسط این رشد طی (10) سال گذشته (از سال 70 تا 80)، (5/3) درصد بوده است. رشد سرمایهگذاری (2/12) درصد که باز طی سالهای 70 تا 80این رقم (3/4) درصد بوده است. نرخ تورم (9/9) درصد که در سالهای 70 تا 80 (23) درصد بودهاست. رشد بهرهوری نیروی کار (5/3) درصد که متوسط (10) سال (70تا 80)، (3/1) درصد بوده است. از الزامات مهم تحقق اهداف برنامه: به توسعه مبتنی بر دانایی در تمام محورهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و قضایی تأکید شده است. بدیهی است از مشخصههای مهم حکمرانی مبتنی بر دانایی بکارگرفتن علم و عقل و تجربه و نواندیشی و باورهای جمعی و دوری از کهنهاندیشی و واپسگرایی و صیانت از کرامت انسانی، صیانت از نخبگان، اندیشمندان و روشنفکران و دانشگاهیان و نهادهای مدنی و پیوند دادن آنها در فرآیند تصمیمسازی و تصمیمگیری در اداره امورکشور میباشد. رشد اقتصادی به دو مؤلفه مهم یعنی رشد بهرهوری نیروی کار ورشد سرمایهگذاری بستگی دارد و لازمه رشد بهرهوری که عمدتاً به عوامل تولید و نیروی انسانی وابسته است. در اعمال مدیریت صحیح، انگیزه، نشاط، داشتن همگرایی و همسویی درجهت دفاع از منافع ملی و امید به آینده از مهمترین عوامل تأثیرگذار هستند و از مؤلفههای مهم رشد سرمایهگذاری. امنیت سرمایه، فضای کسب و کار، ساختار مناسب قانونی و اجرایی برای جلب و جذب سرمایههای بخشخصوصی، بازتوزیع درآمد، حذف کانالهای موازی تصمیمگیری واجرایی، اصلاح ساختار اقتصادی، حذف مجاری غیرقانونی مبادلاتاقتصادی و حلقههای رانتخواری و داشتن استراتژی مصوب در بخشهای مهم اقتصادی امری است اجتنابناپذیر. تعامل فعال با اقتصاد جهانی که یکی دیگر از الزامات مهم سند برنامه چهارم است، قطعاً گره میخورد با نحوه تعامل سیاسی با جهان وحل مشکلات با ساختار بینالمللی، تنشزدایی و جلب اعتماد بینالمللی و ورود به بازار تجارت جهانی. تأمین امنیت ملی که این الزام مهم نیز در سند برنامه کاملاً وابسته است به میزان اعتماد عمومی به حاکمیت، میزان مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش و اداره امور کشور، مشروعیت نظام و اقتدار ملی نیز کاملاً به آنها گره میخورند. باید قبول کرد هر نوع سیاست بازدارندگی در مقابل تهدیدات و خطرات و آسیبپذیریهای خارجی، جز با اتکاء به قدرتمردمی قابل تکیه نیست. مصادیق بارز آن انتخابات دوم خرداد 76 و بهمن 78، حضور و مشارکت گسترده مردم در تعیین سرنوشتخویش، کشور را با سربلندی به دژ مستحکم در مقابل تهدیدات قطعیو جدی در کمین خود مبدل ساخت و مصون نگهداشت که جهانیان سرتعظیم فرود آوردند و در جریان انتخابات مجلس هفتم و بعد از آن،رویکرد جهان و محافل سیاسی و اقتصادی و بینالمللی را به مسایل مختلف شاهد هستیم و فاصله و عمق و تفاوت این دو شرایط بیانگر واقعیت تلخی است که بر همگان روشن. و اما در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی، یکی از مهمترین حلقه یا مؤلفه غیرقابل انکار در فرآیند توسعه، داشتن نظام پاسخگویی است. باتوجه به اهمیت بالای آن نکاتی چند و الزامات و پیشنیازهای آن رابیان میکنم. یکی از مشخصههای حکمرانی خوب پاسخگو بودن حاکمیت وکلیه نهادهای درون حاکمیت در مقابل کلیه عملکردهای خود در تمام مقاطع زمانی میباشد و بنظر من پیام نوروزی مقام رهبری مبنی بر پاسخگو بودن قوای سهگانه معطوف بر این قیدها میباشد. چون بدون نگاه به گذشته و پاسخ به سؤالات و ابهامات متعدد موجود در جامعه نمیتوان اعتماد ملی و عمومی را جلب کرد و به آینده نگریست. نظام پاسخگویی موقعی نهادینه میشود تا نظام پرسشگری نهادینه شود واین دو لازم و ملزوم یکدیگرند. اقتدارگرایی، انحصارطلبی و محافظهکاری همیشه با فلسفه پاسخگویی در تضاد هستند. در نظام پاسخگو باید ساختار قدرت بنوعی طراحی شده باشد که قدرت سیاسی و اقتصادی بصورت غیرمتمرکز و منطقی در آن توزیع و هرکدام از اجزای تشکیلدهنده آن با مسؤولیت و اختیارات روشن و شفاف پاسخگوی عملکرد خود باشند. یکی از آفتهای پاسخگویی گره خوردن بعضی مسؤولیتها بهمدیگر و عدم مرزبندی و تعریف مشخصی از دامنه مسؤولیتها، وجود کانالها و مجاری متعدد و موازی و عدم هماهنگی و همگرایی در فعالیت آنها در مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همانند کانالهای موازی و غیرهماهنگ در سیاست خارجی، اطلاعاتی، امنیتی، اقتصادی،بازرگانی، فرهنگی و از همه مهمتر در قلمرو قانونگذاری که مصادیق همه آنها باز بر همگان روشن است و چون فعالیت کانالهای موازی و مجازی تحت کنترل نهادهای نظارتی نیست قطعاً غیرپاسخگو خواهند بود و مسلماً دستگاهها و نهادهایی در پاسخگو بودن پیشقدمند که عملکرد آنها درجهت جریان منافع ملی و استیفای حقوق ملت باشد و یکی از دغدغههای مهم مجلس ششم روشنگری و شناساندن کانالهای موازی و اهداف و عملکرد آنها به مردم و تلاش درجهت اصلاح و متمرکز نمودن فعالیتهای موازی با تصویب طرحها و لوایح و تحقیق و تفحصها و صدور بیانیهها و بمنظور پاسخگو نمودن آنها در مقابل عملکردشان بوده که همیشه با استراتژی تخریبی و صفآرایی منسجماز طرف مدافعان این جریانات مواجه گشته است. بنابراین از پیشنیاز و ضرورتهای نظام پاسخگویی؛ حذف کانالهای موازی، تبیین شرح وظایف روشن و داشتن اختیارات قانونی و ابزار مدیریتی لازم و کافی است و یکی دیگر از مهمترین مؤلفه در نظام پاسخگویی نظارت است و این بخش مهمترین حلقه در پاسداشت وصیانت از حقوق ملت بشمار میرود و بدین جهت در نهادهای نظارتیو بطریق اولی' در مجلس که علاهبر وظیفه قانونگذاری نقش نظارت برامور کشور را عهدهدار است بایستی از بارزترین افراد جامعه از لحاظدانایی، علم، تخصص، دیانت، دوراندیشی، صداقت، امانتداری و وطنپرستی انتخاب و انجام وظیفه نمایند. همانطور که قبلاً مطرح شد پرسشگری و پاسخگویی لازم و ملزوم یکدیگرند چنانچه پرسشگری وجود نداشته باشد پاسخگویی نخواهد بود. نهادینه شدن نظام پرسشگری از ویژگیهای جوامع توسعهیافته تلقی میگردد و از مهمترین ابزار و نهادهای پرسشگری میتوان به مطبوعات آزاد و مستقل، روشنفکران و نهادهای مردمی و صنفی، گروههای سیاسی، احزاب، رسانههای ملی مستقل و باز در رأس همه مجلس منتخب ملت را میتوان نام برد. بدیهی است کمیت و کیفیت این نهادهادر هر جامعهای بیانگر ضریب و میزان توسعهیافتگی و میزان دانایی حاکمیت است. حال باتوجه به شرایط پیش آمده و ضرورت پاسخگو شدن تمامی مسؤولین در مقابل عملکردشان و در راستای مطالب مطرح شده قبلی و الزامات و ضرورتهای پرسشگری و پاسخگویی لازم میبینم به چند سؤال که یقیناً سؤال اکثریت مردم ایران نیز میباشد بپردازم. چه عواملی باعث اینهمه فرار مغزها، المپیادها، سرمایهها، گسیختگی نخبگان جامعه و عدم بکارگیری نیروهای توانمند در توسعه کشور، رشد اعتیاد و مفاسد اجتماعی، رشوهخواری و رانتخواری، رشد نرخ تورم و اختلاف طبقاتی شدید، انسداد جریان اصلاحات، تخریب اصلاحطلبان، استفاده ابزاری از آراء مردم، توقیف مطبوعات، زندانی شدن روشنفکران و فعالین سیاسی و دانشجویان و بیتوجهی به منافع ملی شده است؟ آیا میتوان از کنار اشکالات و نارسائیهای نهادهاو دستگاهها و افرادی که سالیان سال فرصتهای طلایی کشور را سوزانده و منافع ملی و حقوق اساسی ملت را پایمال نمودهاند براحتی گذشت وپاسخی به آن نداد؟ آیا میتوان از کنار سناریستهای بحرانساز کهبرای فلج کردن جریانات اصلاحات از تمامی ترفندها و ابزارهایقدرت دراختیار خود استفاده کرده و مسیر تاریخ و انقلاب کشور را تغییر دادهاند و از تاراجگران اقتصاد کشور که با استفاده از رانتهایسیاسی و اقتصادی خون ملت را به شیشه کردهاند براحتی گذشت و پاسخی به آن نداد؟ و سؤال دیگر، آیا مجلسی که با عبور از حق وحقوق صدها کاندیدای اصلح و پایمال شدن حقوق اساسی ملت و با انتخاباتی غیرآزاد و غیررقابتی و بصورتی نمایشی و با مهرههایی اکثراً از پیش تعیینشده شکل بگیرد، میتواند در مقام دفاع از حق و حقوق عموم ملت برآید؟ شورای محترم نگهبان! من یکی از صدها کاندیدای رد صلاحیتشده غیرقانونی مجلس هفتم هستم. کارنامه (25) ساله من در مقام مقایسه با بزرگانی که سالیان سال با تحمل شکنجه و زندانهای طاقتفرسای رژیم گذشته و اسارت و معلولیتهای جسمی جنگ تحمیلی، غیرقانونی ردصلاحیت شدهاند ناچیز است. ولی مختصر در حد خودم بگویم که از اول انقلاب تابحال (25)سال تمام با تأسی از آرمانهای اصیل انقلاب و امام و با عشق و ایمان درخدمت به مردم بزرگوار آنچه را که در توان داشته در طبق اخلاصگذاشتهام و با قبول مسؤولیتهای سنگین مختلف مدیریتی و اجرایی، افتخاراتی نصیب کشور نموده و از این رهگذر به افتخار دریافت نشانسازندگی و عنوان مدیر نمونه کشور طی سالیان متمادی نائل آمدهام و این حرکت شورای نگهبان و دستگاههای نظارتی حیرت همگان رابرانگیخت که بر سر این ملک و کیان و نظام چه آمده که اینطور خادمین و نخبگان خود را سر میبرد و ناگفته نماند، سینه تاریخ فراخ است وچشمان مردم تیزبین و وجدان عمومی بیدار و اعمال همه در پرونده مخصوص خود در پیشگاه احدیت مفتوح. برگردم به ابتدای صحبتم، آیا تحقق اهداف چشمانداز (20) ساله و برنامه پنجساله و شاخصهای مهم اقتصادی با این ساختار و با وجود خلاهای زیاد در نظام پرسشگری و پاسخگویی و نظارتی و قانونی و مدیریتی و کانالهای موازی امکانپذیر خواهد بود؟ خوشبینانه آن است که امیدوار باشیم و انشاءالله قرار است همه این روندها عوض شود و این امیدواری هنگامی صورت عملی به خود خواهد گرفت که در عمل شاهد تغییر رفتار و منش این نهادها و اصلاح ساختار باشیم درغیر اینصورت آنچه اتفاق خواهد افتاد تیزکردن تیغ افراد و نهادهایی که به هیچ جا پاسخگو نیستند و با قطع زبان نهادهای پرسشگر جز اینکه بر ناکارآمدی نظام و قدرتمندتر شدن نهادهای غیرپاسخگو بیفزایند حاصلی برای مردم نخواهد داشت (رئیس ـ وقتتان تمام است) و هزینهاین روند را باز هم ملت باید بپردازند. چند نکته در ارتباط با حوزه انتخابیهام: ضمن تشکر و قدردانی از تصمیم منطقی وزیر محترم نیرو در کاهش ارتفاع سد استور بمنظور کاهش خسارت اجتماعی منطقه تقاضا میشود دستور مؤکد جهت بازنگری سریع طرح صادر تا پرسنل سد بیشتر از این لطمه نخورند و خسارت را بموقع به مردم پرداخت نمایند. دستور شروع عملیات اجرایی آبرسانی از سد گرمی به شهرستان میانه مورد تقاضاست. از وزیر محترم راه و ترابری تقاضا میشود باتوجه به اهمیت راه میانه ـ فومن دستور سریع جهت شروع عملیات اجرایی آن صادر نمایند. ضمن تشکر از وزیر محترم صنایع و معادن از ایشان تقاضا میکنم براساس قول داده شده دستور شروع عملیات اجرایی کارخانه پیچ ومهره را (رئیس ـ وقت جناب عالی تمام است) در میانه صادر و نگذارند حق مردم بیشتر از این پایمال شود. و از ابراز احساسات پاک و محبت بیشائبه همه همشهریان عزیز در جریان ردصلاحیت غیرقانونیام صمیمانه سپاسگزارم و از اینکه چهارسال نمایندگی مردمان زحمتکش و صدیق و آزاداندیش شهرستان میانهرا در مجلس شورای اسلامی عهدهدار بودم باعث افتخار و مباهات اینجانب است. هرچند در این مدت تمام تلاش خود را درجهت استیفای حق و حقوق مردم و منطقه بکار بستم مسلماً کم و کاستیهایی در تأمین نیازها و مطالبات بحق مردم وجود داشته که امیدوارم آنها را بحساب محدودیتها و مشکلات عمومی کشور گذاشته و در مقابل کاستیها از همه آنها حلیت میطلبم. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ جناب آقای محمدرضا علیحسینیعباسی بفرمایید. محمدرضا علیحسینیعباسی ـ بسمالله الرحمن الرحیم اینک در آخرین فرصتی که پیش آمده است درود میفرستم به روانپاک شهدای سربلند گروه ابوذر که در زمان قحطی هر فریاد با الهام ازمبارزات حضرت امام در عنفوان جوانی سینههای نوجوانشان آماجگلولههای نوکران اجانب و عمال استبداد داخلی که کمترین ناله مخالفرا برنمیتافتند گردید. اما جناب آقای پیران! نطق هفته گذشتهات را شنیدیم که در آن ازاجازه پنج دقیقه سخن گفتن به حرمت (14) سال زندان گفتی، من نیز که سالهایی را در خدمت شما و در کنج زندان سپری کردهام و مزه بسیاری از شکنجهها را چشیدهام تا حدودی میدانم که (14) سال را در زندان سپری کردن چه معنایی دارد! اگرچه به ادعای آنانی که امام را درروزگار مبارزه نهتنها، تنها گذاشتند بلکه حتی قبولش نیز نداشتند تو و امثال تو به دلار گرفته آمریکا متهم شدی، اما تو میدانی که ممکن است حتی فرصت پنج دقیقهای سخن گفتن نیز از تو سلب گردد لکن روح آن امامی که رسالهاش را نیمهشبها در کوچه پسکوچهها مخفیانه توزیع میکردیم از تو و سایر همبندیانت چون یگانلی، سرحدیزاده و بهزاد نبوی خشنود است. امامی که فرمود: «در بین جوانهای ما اشخاصی بودند که در جوانی رفتند و (15) سال عمرشان را هدر دادند. بیغولههایی که در زیرزمین ایجاد کرده بودند و جوانهای متعهد ما برایاینکه آزادی میخواستند، برای اینکه استقلال میخواستند در این بیغولهها با آنها چه رفتار کردند؟» جناب آقای پیران! تو اگر در مرام امام راحل مبارزه کردی به دلارگرفتن و نفاق متهم میشوی و اگر جانباز شدی میگویند شمر نیز جانباز بوده است. تو هر کاری بکنی متهمی مگر آنکه دست از پنجدقیقه سخن گفتنت برداری. کنارهگیری تو که مصداق «یعظمه فی عینی صغر الدنیا فی عینه» هستی و امثال تو انسان را بیاد ماندلا میاندازد که چهراحت افسار قدرت را بر دوش شترش رها کرد تا به مردم بیاموزد که مردمسالاری به معنای دیکتاتوری خیرخواهانه نیست و قدرت را رهاکرد تا زمینه فراهم آید که مردم تمرین مردمسالاری نمایند. اگرچه نیت آنانی که بسیاری را به ناحق و صرفاً بدلیل گرایشات سیاسیردصلاحیت نمودند ممکن است به زعم خودشان خیرخواهانه باشد لکن ما حق خود میدانیم به ملت اعلام کنیم که جرم ما ردصلاحیتشدگان زبان سرخ ابوذرگونهمان بوده است. در شورای محترم نگهبان به ما گفتند چرا در نطق خویش به قتل جوانی وسیله عناصر خودسر درمسجد فلان اشاره کردهای و یا انتقاد از روحانیت و دفاع از آغاجری و امثال اینها این سخنها را اظهار نمودهاید؟ مرا برای آنکه در نطق خویش گفتهام هیأت نظارت ما را بیدغدغه قیامت به بیدینی متهم کرده است چون عبارت «بیدغدغه» را بکاربردهام به دادگاه احضار و مجرم شناختهاند لکن معاملهکنندگان اسلکههای بی در و پیکر آزادند. امروز برای ملت «اظهر من الشمس»است که ما ردصلاحیت شدگان کلاهبردار و رباخوار نبودهایم، مابسیاری جانباز، آزاده و ایثارگریم و اگر روزی کشور مورد هجوم بیگانهقرار گیرد البته که باز ما میداندار ایثار و شهادتیم. ما انسانهای آزادهای هستیم که حاضر نشدیم دین به متاع دنیا و صلاح کشور به منافع شخصی و فردی معامله کنیم، ما نه اهل چاپلوسی هستیم و نه اهل دستبوسی. ما را از ردصلاحیت، احضار و زندان باکی نیست، ما اعم از شیعه و سنی، اقلیت و اکثریت دینی، زن و مرد، سرسپردگان مرام آزادمنشی موسی، عیسی، حسین و پویندگان راه علی و جویندگان اهداف امیرکبیر، مصدق و امام راحلیم. ما دلسوختگان حفظ نظامی هستیم که آرمانهای بلندش را امام راحل در یک عمر تزکیه و مبارزه تدوین نمود و امروز شاهد قربانی شدن آن آرمانها و آرزوهاییم. ما آنچه فریاد زدیم برای حفظ این آرمانها بود لکن امرو