بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه هجدهم 20 مـردادمــاه 1383 هجریشمسی (18) 23 جمادیالثانی 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول1384 ـ 1383صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سهشنبه بیستم مردادماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: احمد ناطقنوری،ایرج ندیمی، عادل آذر و حسین نوشآبادی.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تذکر آییننامهای آقایان: سعید ابوطالب، علیعباسپورتهرانیفرد و علی دیرباز نمایندگان محترمتهران و بندرعباس.6 ـ رد طرح نحوه تعیین مدیرعامل، رئیس و اعضاءهیأت مدیره شرکتهای مادر تخصصی.7 ـ تصویب تقاضای یکفوریت طرح اصلاح ماده(60) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران.8 ـ طرح سؤال آقای اکبر اعلمی نماینده محترمتبریز از آقای خرازی وزیر محترم امور خارجه وارجاع آن به کمیسیون مربوطه.9 ـ طرح سؤال آقایان: سیداحمد آوایی،علی احمدی، محمد دهقانینقندر و حسنکامراندستجردی نمایندگان محترم دزفول، ممسنی،چناران و طرقبه و اصفهان از آقای خرازی وزیرمحترم امور خارجه و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه.10 ـ اعلام وصول (3) فقره طرح، (7) فقره لایحه ویک فقره سؤال.11 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.12 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 210 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائتبفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه هجدهم روز سهشنبه بیستم مردادماه 1383هجریشمسی مطابق با بیست و سوم جمادیالثانی 1425هجریقمری: 1 ـ گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی درمورد طرح نحوه تعیینمدیرعامل، رئیس و اعضاء هیأت مدیره شرکتهای مادر تخصصی. 2 ـ گزارش شور اول کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحهاصلاح تبصره (2) ماده (17) قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسهاستاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371. 3 ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد رد لایحه الحاقیک تبصره به ماده (3) قانون مقررات صادرات و واردات. 4 ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه تشکیلجامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران. 5 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه الحاق دولت جمهوریاسلامی ایران به پروتکل 1988 کنوانسیون بینالمللی ایمنی جاناشخاص در دریا مصوب 1367 هجری شمسی مطابق با سال 1974میلادی. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحهاصلاح مقررات تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی. 7 ـ سؤال آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهراز وزیر محترم امور خارجه. 8 ـ سؤال آقایان: علی احمدی، حسن کامراندستجردی، محمددهقان و سیداحمد آوایی نمایندگان محترم ممسنی، اصفهان، چناران وطرقبه و دزفول از وزیر محترم امور خارجه. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید. (آیات (73 ـ 70) از سوره مبارکه «احزاب» توسط قاری محترمآقای حسین کرمی تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِیااَیُّهَاالَّذینَ 'امَنُوا اتَّقُوااللهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً * یُّصْلِحْ لَکُمْ اَعْـمالَکُمْ وَیَغْفِرْلَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ مَنْ یُّطِعِاللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزًاعَظیًما * اِنّا عَرَضْنَااْلاَما'نَهَ عَلَیالسَّموتِ وَ اْلاَرْضِ وَ الْجِبالِ فَاَبَیْنَ اَنْ یَّحْمِلْنَها وَ اَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَااْلاِنْسانُ اِنَّهُ کانَ ظَلوُمًا جَهوُلاً * لِیُعَذِّبَاللهُ الْـمُنافِقینَ وَ الْـمُنافِقاتِ وَ الْـمُشْرِکینَ وَ الْـمُشْرِکاتِ وَ یَتوُبَاللهُ عَلَیالْـموُمِنینَ وَ الْـمُوْمِناتِ وَ کانَ اللهُ غَفوُرًا رَّحیًما *(صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ تشکر میکنیم از قاری محترم، آقای دکتر کرمی نفر اولمسابقات بینالمللی مالزی در رشته قرائت قرآن مجید. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: احمد ناطقنوری،ایرج ندیمی، عادل آذر و حسین نوشآبادی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (سبحانینیا) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای احمد ناطقنوری نماینده محترم نور و محمودآباد. ـ جناب آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای عادل آذر نماینده محترم دهلران، آبدانان و درهشهر. ـ جناب آقای حسین نوشآبادی نماینده محترم ورامین. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای احمد ناطقنوری بفرمایید. احمد ناطقنوری ـ بسمالله الرحمن الرحیم فرارسیدن ولادت با سعادت صدیقه کبری، حضرت زهراءـ سلامالله علیها ـ و سالگرد تولد حضرت امام ـ رحمهالله علیه ـ و همچنینروز مادر را به همه عزیزان بویژه به مادران و زنان شیر ایران اسلامیتبریک و تهنیت عرض میکنم. حملات ددمنشانه مزدوران آمریکایی علیه ملت مظلوم عراق،خصوصاً هدف قراردادن آرامگاه مؤمنان نجف «وادیالسلام» و هتکحرمت به بارگاه ملکوتی مولیالموحدین امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ رامحکوم نموده و بدینوسیله مراتب همدردی و تسلیت خود را خدمترهبر معظم انقلاب اسلامی و شما همکاران گرامی و ملت غیور ایران وهمه امت اسلامی اعلام میدارم. همچنین با محکوم نمودن اقدامات موذیانه و فرصتطلبانه رژیمصهیونیستی در تشدید حملات به مناطق فلسطینی و استمرار ساختدیوار حائل، تهدیدات توخالی علیه ایران اسلامی و مراکز استراتژیکجمهوری اسلامی را به منزله بازی ابلهانه با دُم شیر دانسته، ایناطمینان را میدهیم که ملت ایران نه تنها از اینگونه تهدیدات واهمهایندارند، بلکه هرگونه تحرک علیه جمهوری اسلامی را با شدت بیشتریپاسخ خواهند داد. اما بعد؛ امروز یکی از مهمترین سنگرهای نظام اسلامی که دربرخورد با دشمن باید از بالاترین حد قوت خود و با حفظ وحدتکامل در صحنه سیاسی ـ اجتماعی ایران و جهان ظهور و بروز داشتهباشد، مجلس شورای اسلامی است. مجلس حاضر که الحمدلله ازنیروهای دانا و مقتدر و پرانرژی و کوشا و جسور و جوانتر از ادوارگذشته برخوردار است، با همدلی بیش از پیش و با یکرنگی کامل بدوراز خط بازیها و غوغاسالاریهای گذشته ضمن اطاعت کامل از مقاممعظم رهبری و ولایت امر مسلمین با اقتدار هرچه بیشتر در پی دفاع ازحریم اسلام و دفاع از عزت و شرف ملت غیور ایران است و هر روزبرای گشودن گرههای بسته و حل معضلات اجتماعی خصوصاًمشکلات اقتصادی و معیشتی مردم عزیز و بالا بردن سطح زندگی آنانو کم کردن فاصله طبقاتی و زدودن چهره فقر از گوشه و کنار ایراناسلامی تلاش بیوقفهای را آغاز نموده است. مجلس امروز با جدیت تمام در پی گشودن درهای بستهای است کهباعث بروز مشکلات عدیدهای برای مردم شده است و هرگز بهانههایبیتدبیری بعضی از مدیران اجرایی در امر خدمترسانی به ملت رانمیپذیرد و تحمل ندارد که بعضی از آنان با سخره گرفتن خون هزارانشهید در عرصه کار و تلاش کوتاهی نموده و با عذر و بهانههای واهیطرحهای نیمهتمام را لاکپشتوار جلو برند که این نه خواست رهبرمعظم انقلاب و نه خواست ملت عزیز است. مردم در انتظار یک اقتدارانقلابی در حل مشکلات و به اتمام رساندن طرحهای توسعه کشورهستند و از ما سؤال میکنند کجاست آن اقتدار مجلس؟ و این ماییم کهباید در این سنگر در پی تحقق بخشیدن به انتظارات بحق مردم بعنوانوکلای آنان حقوق نادیده گرفته شده آنها را استیفاء نماییم.اکثریت مجلس ضمن احترام به کلیه مدیران اجرایی کشور انتظاردارد این عزیزان موقعیت کنونی کشور را درک کرده، برای همبستگیملت ایران و ایجاد امید در همه آحاد ملت خصوصاً قشر جوان از جانو دل مایه بگذارند و قدری هم دغدغههای مردم را در دل داشته باشند وبرای دستگیری از آنان تلاش نمایند. دولت خدمتگزار در آخرین سال توفیق خدمت خود باید همچونگذشته تلاش خود را در به انجام رساندن مأموریتهای محوله که خدمتاست و خدمت است و خدمت با همت عالی پیگیری نماید. نه آنکه هرروز شاهد باشیم که ارزش ریال ما در مقابل دلار کاهش پیدا کند ووضعیت معیشتی مردم روزبه روز تنگتر گردد و تورم مضاعف را برمردم تحمیل کنیم. امروز اکثریت مجلس با احترام به کلیه جناحهای سیاسی و محترمشمردن عقاید تمام اندیشمندانی که قلبشان برای ایران و اسلام عزیزمیتپد، خصوصاً معتقدین به اسلام و انقلاب اسلامی انتظار دارد درشرایط کنونی کشور بجای ورود به عرصههاییکه هنوز وقت آن نرسیدهو ورود زود هنگام به آن است، خصوصاً انتخابات ریاست جمهوریسال آینده که تمامی رجال سیاسی توانمند کشور میبایست برایمشارکت گسترده مردم در هر چه با شکوهتر برگزار کردن آن سهمیداشته باشند و نقشی ایفاء نمایند، باید نسبت به برطرف کردن مشکلامروز مردم که در زندگی خود با آن دست بگریبانند، تلاش نمایند. بایدآنها که از نظر فکر و اندیشه از هر خط و جناح با هر عقیده و مسلکنسبت به دستگیری از نیازمندان جامعه همت به خرج داده با ارائهتمهیدات و حرکتهای بالنده خود مجلس و دولت را در ارائه راهحلهایمناسب یاری دهند. مردم امروز بجای سال آینده منتظر پاسخ عملی بهحل مشکلاتشان هستند. از انتظارات بحق مردم بعد از مشکلات اقتصادی و معیشتی، توجهبیشتر به وضع فرهنگی و مسائل حاد اجتماعی امروز است. یکی ازاقدامات امروز باید توجه به رفع اینگونه معضلات فرهنگی باشد.اکثریت مجلس بدور از هرگونه افراط و افراطگری تساهل جاهلانهبعضی از مراکز اجرایی دربرخورد با پدیده شوم فساد خصوصاً فسادفرهنگی را نمیپذیرند و بعنوان خواسته بحق ملت شهید داده ایراناسلامی در انتظار برخورد عاقلانه و خردمندانه با موضوع مفاسداجتماعی هستند. ما ضمن آنکه اسیر جنگ روانی عدهای فرصتطلبنخواهیم شد و با حمایت کامل از آزادی و کرامت انسانی و احترام بهحقوق شهروندان از مراکز مسؤول توقع برخورد قاطع با این معضلاجتماعی را داریم. مجلس مهمترین دستگاه نظارتی کشور است که در هر مسأله مهمحضور فعالی را ایفاء خواهد نمود. مذاکرات هستهای ایران در آژانسبینالمللی که اکنون از سوی شورایعالی امنیت ملی مورد پیگیریاست از جمله موارد ملی است که با حضور رئیس دولت که هم در رأسکابینه است و هم در رأس شورایعالی امنیت ملی، جایگاه ویژهایدارد و چون مسؤول مستقیم مذاکرات دولت است، مجلس نیز با دقتخاصی آن را دنبال میکند. اکثریت مجلس ضمن اظهار حمایت ازتلاشهای مجریان مذاکره انتظار دارد که راههای عملی همکاری مجلسبا شورایعالی امنیت ملی از طریق دولت بیشتر و بهتر از گذشته بهانجام رسد و بالمال مردم عزیز نیز از تعامل و همکاری مجلس با دولتدر این مهم رضایت بیشتری حاصل خواهند نمود. بدیهی است نقشهر یک از این دو رکن نظام در جای خود مفید و مؤثر است. توسعه اقتصادی کشور و راههای دستیازیدن به آن از جمله امورمهمی است که اساس برنامههای آن با طرح در مجلس و مصوب شدنآنها جزء مأموریتهای اصلی مجلس است. اکثریت مجلس ضمن تلاشبرای ارائه طرحهای توسعه کلان و محترم شمردن سرمایهگذاریخصوصی (چه خارجی و داخلی) درعین حال در پی ایجاد راههایمبارزه با مفاسد اقتصادی است و امیدواریم با مبارزه با مافیایاقتصادی و تلاش خود برای برچیدن منفذهای هرز اقتصادی خصوصاًقاچاق کالا از طریق بنادر آزاد، اسکلههای غیرقانونی و امثالهم باهمکاری دولت بکار خواهند بست. مسأله دیگر اشتغال و طرحهای اشتغالزایی یکی دیگر ازموضوعات مهم فعلی کشور است که قشر عظیم جوانان هر روز درانتظار به نتیجه رسیدن اینگونه طرحها لحظه شماری مینمایند. مجلسباید ضمن پیگیری و نظارت براینگونه طرحها در پی به انجام رساندنآنچه تا به امروز از سوی مسؤولین قول داده شده است باشد و در اینراه از حق نظارتی خود خصوصاً نسبت به سازمانهایی که مستقیماً درامر جوانان مسؤولیت دارند و بعضاً با کارهای ظاهری بسنده مینمایندبطور جدی استفاده نماید. هزینههای غیرضروری که بنام جوانان، امابرای اهداف خاصی صرف میشود مورد سؤال مجلس است و بایدپاسخگوی اینگونه رفتارها باشند. مسأله دیگر کشاورزی، خصوصاً در امر گندم و برنج دو محصولمهم کشور که دولت در امر خودکفایی تولید گندم، حسب منویات مقاممعظم رهبری به این مسأله با جدیت برخورد نمود و الحمدلله در امرگندم در آن به درجه خودکفایی رسید که جا دارد هم از وزیر مربوطه وهم دولت و هم از همه کسانیکه در این امر مهم تلاش بیوقفهای را بهانجام رساندند تقدیر و تشکر نماییم. ضمن آنکه در زمینه نگهداریگندم ایجاد سیلوهای لازم گام بعدی دولت در تحکیم خودکفایی اینمحصول مهم کشاورزی است. اما برنج و رنج برنج... (رئیس ـ آقای ناطق وقت شما تمام است)تمام شد؟ (رئیس ـ بله، تازه شایع شده بود که سه دقیقه از آن را هممیخواهید به کس دیگری بدهید. پس حالا بدون آن هم تمام شده. حالایک (30) ثانیهای بفرمایید) اما برنج و رنج برنج، رنج طاقتفرسایکشاورزان برنجکار و انتظارات آنها از جمله مواردی است که...انفعالات زمین کشاورزی جلوگیری شده و بعضی از توسعههایروستاها دچار مشکلاتی گردیدهاند. روزی بود که بعد از انقلاب سهاستان شمالی کشور را که حاصلخیز بودند و به درد کشاورزیمیخوردند فقط قطب کشاورزی اعلام نمودند و از ارزهای (7) تومانیمحرومشان کردند و از صنعت دور افتادند و لذا مردم در انتظار این بودندکه لااقل کشاورزی آنها رونق پیدا کند، اما سه محصول استراتژیک شمالکشور، پنبه در گلستان، برنج و چای در مازندران و گیلان مورد هجمهبیشائبهای قرار گرفت و امروز مردم کشاورز حتی از یک هکتار زمینخود که یک زندگی (5) نفره را اداره میکردند قادر نیستند یکنفر را نیزاداره نمایند. لذا انتظار داریم حداقل در این برنامهریزیها و بخشنامههاییکه هر روز بنوعی صادر میشود حقوق حقه مردم رعایت شود و عنایتنمایند که بایستی مردم شمال کشور را که خود قطبی است که میتواندهمه ایران را آباد نماید مورد دقت و توجه قرار داده و با بررسی همه جانبهزمینههای صنعتهای مختلف از جمله صنعتهای گردشگری (رئیس ـخیلی ممنون) و همچنین توریستی را مورد دقت و توجه قرار دهند و ازهمه عزیزانی که حوصله به خرج دادند تقدیر و تشکر میکنم. والسلام (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ تشکر میکنیم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (سبحانینیا) ـ ناطق بعدی جناب آقای ایرج ندیمی هستند،بفرمایید. رئیس ـ بعد از مازندران نوبت گیلان است! بفرمایید. ایرج ندیمی ـ اعوذبالله منالشیطان الرجیم ـ بسمالله الرحمنالرحیم با یادکردی از میلاد کوثر دوعالم و نیز ابراز انزجار و تأسف برایجنایات اخیر آمریکا در منطقه. اگر بپذیریم که عمده مطالبات فزاینده مردم متوجه اموری چونبیکاری، مسکن، بهداشت، آموزش، حمل و نقل، گردشگری و ورزشمیباشد، در مقابل آن باید گفت که کشور ما از مزیتهای کشاورزی،صنعت، آموزش، خدمات و تجارت و گردشگری بهرهمند است. اماچرا نمیتوانیم در ارتباط با خواستهها و مطالبات مردم موفق به ایفایوظیفه شویم؟ مثلاً هنوز در کشور ما تعامل بین کشاورزی، صنعت وتجارت نادیده گرفته میشود. کشاورزی بدون صنایع تبدیلی وکشاورزی بدون تعامل با تجارت چگونه ممکن است؟ بعنوان نمونه همین موضوع قاچاق کالا چه از باب واردات قاچاقکه تعرفهگریز و قانونگریز است و بخش عمدهای از اعتماد ملت را بهحاکمیت دچار گسست و ضعف میکند کمترین ضرر آن بر اقتصادکشاورزی این است که هرگز در سرانه مصرف و نیاز به واردات، عددِقاچاق کم نمیشود. مثلاً نمیگویند (50) هزار تن چای قاچاق شده،اگر نیاز (100) هزار تن است، پس (50) هزار تن واردات داریم.درحالیکه همه مدعی هستیم که قاچاق یک مفسده اقتصادی است وبهردلیلی نتوانستهایم بر آن فایق بیاییم، شاید در آینده به چنین مهمیدست یابیم. هرچند که بدلایل مختلف توجیهات، ملاحظات سیاسی،اجتماعی و حتی امنیتی، بسیاری از دوستان ما ورود کالاهای قاچاق رااساساً مباح میدانند. اگر بپرسیم که برای کشاورز هرچند که در قانون و لایحه نظام رفاه وتأمین اجتماعی پیشبینی کردهایم شاید تا دو سال باید او را بیمه کرد،اما میتوان سؤال کرد که تاکنون چرا به چنین مهمی دست نیافتهایم وبرای کاهش مهاجرتهای روستاییان به شهر و کاهش اعداد اقامتسکنای کشاورزان در روستاها از (50) به (26) یا (30) درصد ما واقعاًچه اقداماتی میبایستی انجام میدادیم که ندادیم؟ بعنوان نمونه شما در بحثهای مختلف ارتباط بین تأمین مواد غذاییو خود اتکایی اقتصادی همواره سخنرانیها و شعارهای گوناگونی راشاهد هستید، اما در ارتباط با عامل مخرب و ناکارآمدی که در کشور ازجهت واسطهها و افزایش قیمت و مانند آن هست حتی مالیات هم وضعنکردید بر واسطهها و دلالانی که به یک چندم قیمت خریداری شدهکالا و محصول کشاورز آن را در شهرها عرضه میکنند. همین گرانیهایاخیر میوه از این دست است. یعنی دلالان و واسطهها در این کشورحرف اول اقتصاد کشور شدهاند. ما از بحثهای سیاستهای پولی، بانکی،مالی و اعتباری و اثرات آن بر اقتصاد از جمله کشاورزی غافل نیستیم،اما شما از نقش دلالان و واسطههایی که یک نمونه در ارتباط با همینموضوع قاچاق کالاییکه سخنران پیشین اشاره کردند باید به آن اشارهداشت. همین الان گشایش چند تنی واردات چای میگیرند، اما چند هزارتن اضافه از محل قاچاق توزیع میکنند و هیچکس نمیگوید که اینکالاهای شما با چه شناسنامهای است. هرچند که لایحه نظام صنفیاخیراً به تصویب مجلس رسید و از باب ساماندهی صنوف اقداماتی درپیش است، اما واقعاً به این راحتی، افرادی به خودشان اجازه میدهندکه همه ارزشهای این حکومت را از جمله تولیدگرایی را نادیده بگیرندو هیچکس نمیپرسد آقای صنف! تو با (5) تن، (10) تن چطور (50)هزار تن اجازه دارید که توزیع بکنید. همین موضوع برنجی که اشاره شد در همه محافل از ورود (200)هزار تن برنج قاچاق به داخل کشور صحبت میشود، اما نه سازمانمدیریت در احتساب خود آن (200) هزار تن را از نیاز سرانه کممیکند و نه این روش بسیار نامعقول و ناپسندیده کشف کالای قاچاق ودوباره شارژ کردن به بازار را طرد میکنیم. یک چیز عجیبی است که ماکالای قاچاق را که تهدید تولید و اشتغال است مجدداً بازار میفرستیم،یعنی عملاً فقط به قول امروزیها مالکیت و مدیریت آن عوض میشودوگرنه آثار مخرب ورود کالای بدون مجوز همچنان برجاست. در همین بحث قیمتگذاریها از کف و سقف تا مباحث مربوط بهتأمین نهادها و ماشینآلات، همه میدانیم که مثلاً با (3) هزار تراکتورنمیشود جواب تقاضای مکانیزاسیون را داد، اما نه تکنولوژی تولیدیخودمان را در این رابطه بکار میگیریم و نه اجازه واردات میدهیم. اینکارهای عجیبی است که ما در یک کشوری که بیست و چند سال سابقهداریم و با یک آرمانهای بلند و سترگ مردم ما را به این انقلاب اهوراییدعوت کردهایم انجام میدهیم. بنابراین آنچه که ما میگوییم این است که این کشور از پتانسیلهایعظیمی برخوردار است، اما نکند همانطورکه در زاد و ولد سال 60امروز را ندیدیم و بیکاری مثلاً (16)، (17) درصدی را، نکند همینموج اخیری که در مورد دختران و دانشگاه مطرح است باز نادیدهگرفته شود. آنها الان ممکن است (30) درصد دنبال مشاغل باشند، امادر آینده بعلت افزایش سن ازدواج، کاهش وابستگی به خانواده و حتیاز جهت اینکه تحصیلات بالاتری دارند باید برای آنها مشاغلی تعریفکرد. یعنی شما آن موقع اگر به رشد (9) درصدی نرسید، تازه میتوانیداگر در حد (8) درصد بشوید، در حد (16) درصد بیکاری را کنترلکنید. با چنین مبحثی میتوان به جنگ دشمن شناخته شده و چالشآشکار بیکاری رفت و آیا اگر آن برنامهریزی را برای جوانهای سال 60که به دنیا آمدند، آن کودکان نکردیم و الان گرفتار آن هستیم، همین موجاخیر را درباره دختران و دانشگاه درنظر میگیریم؟ در کشوری که واردات مواد غذایی هنوز خودش را بر این کشورتحمیل میکند و بحمدالله به نعمت آسمان و زمین در موضوع گندم بهیک خودکفایی یکساله رسیدیم که امید که بر دوام باد. واقعاً مثلاً درموضوع پرورش آبزیان، در همین موضوعی که سخنران پیشین در قطبکشاورزی اشاره کردند، مثلاً در گیلانی که میتوان (100) هزار تنپرورش داد، (18) هزار تن، شیلات که از شرکت به سازمان مبدل شدهچه پاسخی خواهد داشت؟ یا در همین موضوع برخورد با صیادان کهاینسوی مرز هرچه فشار است بر صیادان وارد میشود و آنسوی مرزکشورهای مختلف هرچه اجازه صید بیرویه میدهند این تناقض رامردم چگونه میتوانند پاسخ بدهند که باباجان! شما که قدرت نداریدآنها را کنترل کنید دست ما را بستید و از اینطرف ما مدعی هستیم که درراستای مثلاً بهبود آمار و ارقام کشاورزی به اهداف خودمان دستیافتهایم. ما اگر سؤال کنیم که در بسیاری از مجامع سیاستگذاری وتصمیمگیری، وزارت جهادکشاورزی نمیتواند اثرگذار باشد و گرفتارلابیهای آشکار و پنهان و بیدانشیهای بعضی از افرادی که میفرستندمیشوند، این را باید به کجا شکوه کنیم که در چنین کشوری با چنینشرایطی و نزدیک (20) هزار و اندی فارغالتحصیل، حتی سیاستی راتعریف نکردهایم که فارغالتحصیلان کشاورزیمان به زمین برگردند.بنابراین میبینید که مشکلات ما از درون ماست، هر چند که عادتکردهایم فرافکنی کنیم و فرابخشی و فرامرزی فکر کنیم، عادت کردهایمکه حواله به دیگران دهیم، اما از باب تغییر انفس، سؤال این است که آیاخانه تکانی لازم در تفکر ما نسبت به آینده و توسعه همه جانبه ومتوازن ایجاد شده است؟ (رئیس ـ آقای ندیمی! وقتتان رو به اتماماست، دیگر برای فرود آمدن ارتفاع را کم کنید!) البته چون شمافرهنگستانی هستید ما را پایین میآورید! (رئیس ـ خواهش میکنم،شما فعلاً بالا هستید) از این جهت ما در ارتباط با آیندهای که برایمردم طراحی میکنیم باید توجه داشته باشیم که در رابطه با مثلاً همینموضوع خصوصیسازی که بحث روز است، اگر ناموفق هستیم بدلیلاین است که خصوصیسازی را مترادف با تعدیل و تعطیل کردهایموگرنه دولت حتماً و حقیقتاً نمیتواند در عین حال که ناظر است،کارفرما باشد. حضور (40) درصدی به روایتی تا (60) درصدی بهروایتی دیگر، معنای آن است که در دهه اول انقلاب، گرایش بهدولتمداری در اقتصاد که هم اکنون در رابطه با تفسیر اصل (44)خودش را نشان میدهد جواب نداده است و باز میتوان در راستایواگذاریها و خصوصیسازیها از کارخانجات متعددی در ایران سخنگفت که صرفاً بدلیل سوءمدیریت، دچار تعطیلی شدهاند، اینها هیچحادثه غیبی و فرامرزی نیست. در هر صورت عزیزان من، نمایندگان مجلس هفتم که امیدهاییایجاد کردهاید و امیدواریم که این امیدها بتواند تحقق پیدا کند، چرا کهخیر ملت ما در این است که مشکلات خودش را حل بکند، اما نگرانآن هستیم که تحت عنوان شعارهایی که دادهایم مجدداً و فزونتربودجههای جاری را بر بودجههای عمرانی بیفزاییم و در آن صورت باچنین روندی در اقتصاد ره به کجا خواهد بود؟ در زمانهای که انتظاراترا بدانجا بالا بردهایم که خود نیز در خطر هستیم، امید آن که بتوانیممشکلات این ملت را در پرتو همدلی و وفاق برآورده سازیم. والسلام رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (سبحانینیا) ـ ناطق بعدی آقای عادل آذر هستند، بفرمایید. عادل آذر ـ بسمالله الرحمن الرحیم ولادت با سعادت بانوی بزرگ عالم، حضرت فاطمه زهراءـ سلامالله علیها ـ و تولد حضرت امام را به همه ملت ایران و همکارانگرامی تبریک عرض میکنم و سلام و درود به روح تمام شهداءمیفرستم. آرزوی طول عمر با برکت و عزت برای مقام معظم رهبریدارم. بر خود لازم میدانم که از این مکان مقدس از مردم نجیب حوزهانتخابیه دهلران، آبدانان و درهشهر قدردانی نمایم که با رأی خود بهحقیر اعتباری دیگر دادند، دیاری که فرزندان آن از بیکاری رنجمیبرند و مردم آن از زیرساختهای عمرانی و صنعتی محروم هستند،دیاری که خشکسالی در آن بیداد میکند، چهار سال پیاپی کشاورزبرداشتی نداشته است، چاههای آب خشکیدهاند، دامداران نگرانند و درتهیه علوفه دام خود ناتوان هستند. من نمیدانم تعریف خشکسالی ازدید تصمیمگیران چیست که بواسطه آن استان ایلام از فهرست استانهایدچار خشکسالی حذف شده است؟ اگر خشکسالی بواسطه کمبارانی وبیبارانی حاصل میشود که باید اذعان کرد همه مزارع و باغات حوزهجنوبی استان ایلام در اثر این حادثه خشکیده است، پس چراکشاورزان و دامداران استان ایلام مشمول یارانههای خشکسالینشدهاند؟ گرمای بالای (50) درجه، قطع پیدرپی برق و کمبود آب شرب،امان از همه بریده و مزید بر علت شده است، امید همه به مساعدتهایدولت جمهوری اسلامی است. از دولت و بخصوص ریاست محترمجمهور تقاضا دارم که رسیدگی جدی به حال این قشر زحمتکش،نجیب و کم توقع بنمایند و استان ایلام را به فهرست استانهای مذکوراضافه کنند. جا دارد از طرف خود و مردم از رئیسجمهور محبوبکشورمان بواسطه پیگیری و نظارت مستمر و مستقیم بر پروژه انتقالآب کرخه، دشتعباس و دهلران و دستور ویژه برای اجرای پروژهتونل کبیرکوه و گازرسانی به شهرستانهای دهلران، آبدانان و درهشهرتشکر و قدردانی داشته باشم و همچنین تقاضا دارم در تصویب بازارچهمرزی موسیان دستور تسریع بفرمایند. از وزیر محترم نیرو انتظار دارد که برای آغاز عملیات بدنه سددویرج و همچنین تسریع در اجرای سد استراتژیک هندمینی دستوراقدام بفرمایند. استان ایلام یکی از استانهای فقیر از نظر شبکه حمل و نقل زمینیو هوایی است، از وزیر محترم راه انتظار میرود که در ساماندهیفرودگاه ایلام، تسریع در اجرای پروژههای راههای ایلام ـ درهشهر،آبدانان ـ میمه اقدام عاجل بفرمایند. با توجه به ماهیت گذشتهنگر نظام بودجهریزی در ایران، متأسفانهباید اذعان کرد که استانهای توسعه نیافته همچنان محروم و استانهایتوسعهیافته همچنان پیشرو خواهند بود. از ریاست محترم سازمانمدیریت و برنامهریزی انتظار دارد سنت شکنی کنند و نظام تخصیصبودجه را تحت تأثیر ضریب توسعه نیافتگی استانها تعریف کنند.مطمئناً اگر بودجه استان ایلام متناسب با جایگاه استراتژیک و مرزیبودن آن تخصیص یابد فقر و تنگدستی از مردم شریف آن رختمیبندد. نتایج تحقیقات نشان میدهد که آنچه موجب شکلگیریمجلس هفتم و ترکیب اعضای آن شد توجه به خواستههای مردم، چونبیکاری، فقر، تبعیش، تورم، نیازهای اقتصادی و وعده تحقق عدالتاجتماعی بود. بنده بعنوان عضو ناچیزی از مجلس با رصد کردن نوع و شیوهمذاکرات در جلسات گذشته و نظرسنجی از همکاران، دورنمای روندمذاکرات مجلس را هدفمند نمیبینم. بیاییم بجای تذکرات پیدرپی وعمدتاً تکراری به شعارهایمان فکر کنیم، پس از گذشت سه ماه مردم درانتظار شنیدن طرح و ایدهای جدید برای نوسازی اداری کشور،برنامهریزی اقتصادی و سیاست خارجی هستند. آنها میخواهند بدانندبراستی مجلس هفتم چگونه به شعارهای خود عمل میکند، نرخبیکاری را یک رقمی و امنیت اقتصادی ایجاد مینماید، زمینه دولتکارآمد را فراهم کند و در استقرار عدالت اجتماعی موفق باشد. پاسخهمه سؤالات فوق در گرو واقع بینی و علم محوری در تصمیمگیری وپرهیز از مدگرایی در برنامهریزی است، بخصوص اکنون که برنامهپنجساله در دست بررسی است، توجه به کارکردهای نظری و عملی آنضروری است، چگونه میتوان «برنامه دانشمحور» داشت، ولیزیرساختهای سازمانی آن را فراهم نکرد؟ آیا امکانپذیر است که با سازمانهای مدرکگرا به اقتصاد دانشمحوردست یافت؟ بیاییم توجهی عالمانه به برنامه پنجساله داشته باشیم،بجای مدگرایی تعریفی متناسب با کشور برای برنامهریزی،خصوصیسازی و عقلانیت در اداره امور داشته باشیم. به ترکیببهینهای از تصدیگری و حاکمیت در دولت بیندیشیم. بجای تأکیدصرف بر کوچکسازی دولت، به اندازه متناسب آن فکر کنیم، دولتی کهاز چابکی، قدرت پاسخگویی بالا، رضایتمندی مردم، مدیریت هزینهمؤثر برخوردار باشد. دولتی که شلختگی، رخوت، فرصتسوزی وفساد اداری در آن مشاهده نشود. تلاش کنیم تفکر مطلقگرایی درکارآیی و کاهش هزینه به نهضت تحقق عدالت اجتماعی و اثربخشیبدل شود. حفظ یکپارچگی برنامه چهارم، توصیه علمی و تجربه حقیر بهتمامی طراحان و همکاران مجلس است، شاید حس ناگواری که نسبتبه نظام برنامهریزی در کشور وجود دارد و ایران را کشوریبرنامهناپذیر جلوه میدهد، ناشی از آن باشد که عمدتاً مجریان بخشی ازبرنامه را اجراء کرده و بخشهایی را به فراموشی سپردهاند (رئیس ـ آقایدکتر! وقتتان تمام است) چشم، یک جمله دیگر... غافل از اینکه برنامهیعنی یک کل پیوسته و هماهنگ که با اجرای درست و جامع اهدافموردنظر آن حاصل میشود. چرا باید این شائبه در بین مردم وجودداشته باشد که هر آنچه را برنامهریزی میکنیم بدتر از آب درمیآید؟اگر برای حل مشکل بیکاری برنامه مینویسیم نرخ بیکاری بالاترمیرود و اگر برای حل معضل اجتماعی اعتیاد برنامهریزی میشودتعداد معتادان روز به روز بیشتر میگردد. میخواهیم فقر را ریشهکنکنیم، هر روز بر تعداد فقراء افزونتر میشود! در آغاز کار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ضمن تبریک به وزیرمحترم، هشیار باشیم که تأمین رفاه و عدالت اجتماعی وظیفه ذاتی همهدستگاههای دولتی و البته نظام است. تأمین رفاه بمنزله سرمایهاجتماعی است که تمام آحاد جامعه را در برمیگیرد، مبادا تشکیلچنین وزارتخانهای، دیگر اجزاء دولت را از وظیفه اصلی خود که همانامردم محوری و حمایت از قشر آسیبپذیر جامعه است، بازدارد. درکنار وزارت رفاه دیگر وزارتخانهها باید بگونهای عمل کنند که برآیندفعالیت آنها تأمین رفاه و معیشت مردم و تعالی نظام جمهوری اسلامیایران باشد، متشکرم. رئیس ـ خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (سبحانینیا) ـ ناطق بعدی آقای حسین نوشآبادی هستند،بفرمایید. حسین نوشآبادی ـ بسمالله الرحمن الرحیم با عرض تبریک بمناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرتصدیقه طاهره، فاطمه زهراء ـ سلامالله علیها ـ به ملت شریف ایران و بههمه بانوان محترمی که با الگو قراردادن آن حضرت راه عزت وسربلندی و رستگاری را برای خود برگزیدهاند و با گرامیداشت روزخبرنگار و تبریک به همه خبرنگاران و روزنامه نگاران متعهد کشور. اینجانب در ابتدای عرایضم از مردم شریف و همیشه در صحنهشهرستان ورامین که مقام معظم رهبری از این منطقه بعنوان سرزمینپاک یاد فرمودند، بدلیل اعتماد مجدد و انتخاب خدمتگزار خود برایبار دوم صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری نموده و از آحاد مردم متدین،انقلابی و شهیدپرور این شهرستان که سابقه مبارزات آنان در قیامپانزدهم خرداد سال 1342 مانند نگینی درخشان بر تارک سیمایتابناک انقلاب اسلامی میدرخشد خاضعانه تشکر میکنم و بر عهدخود در ادامه راهی که عزت، شرف و استقلال ایران اسلامی را بههمراه دارد تأکید مینمایم. شکی نیست که ملت رشید ایران از نمایندگان و برگزیدگان خود درمجلسی که خانه آنها نام گرفته است انتظارات به حقی دارند که در سایهتلاش و برنامهریزی و هماهنگی با سایر قوا و مسؤولان کشور، بخشمهمی از مطالبات آنان در بخشهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعیتأمین خواهد شد. این فرصت کوتاه را مغتنم میشمارم و مسایلی را دررابطه با برخی مشکلات کشور مطرح میکنم. سخن اول درخصوص مشکلاتی است که اخیراً برای دههاهزارنفراز فرهنگیان و معلمان شریف در آموزش و پرورش بوجود آمده است،سؤال من از مسؤولان سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارتآموزش و پرورش این است که چرا تکلیف بیش از (40) هزار نفر ازمعلمان حقالتدریس که علیرغم مجوز مجلس شورای اسلامی برایاستخدام آنان در سال 1383 تا کنون بلاتکلیف ماندهاند و به بهانه عدمحضور آنان در آزمون استخدامی ادواری از حق مسلم و قانونی خودبرای استخدام محروم ماندهاند اقدامی نمیکند؟ انتظار مجلس شورایاسلامی از سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و مسؤولان ذیربطاین است که با جلوگیری از برخوردهای سلیقهای که موجب تضییعحقوق معلمان عزیز که از دلسوزترین اقشار جامعه محسوب میشوند،نسبت به تأمین شغلی و رضایتمندی این قشر پرتلاش فرهنگی اقداماتمؤثر و کارساز را انجام دهند تا انگیزه خدمت بیشتر در میان اینعزیزان تقویت شود. نکته دیگر تذکر به مسؤولان سیاست خارجی و شورایعالی امنیتملی است که قاطعانه از حق مسلم جمهوری اسلامی در دستیابی بهفناوری هستهای صلحآمیز که پیشرفت و استقلال این کشور در گروبهرهمندی از انرژی اتمی است دفاع کنند و ضمن پافشاری بر اینخواسته مشروع و قانونی در مقابل کسانی که در صدد محروم ساختن مااز این تکنولوژی هستند شجاعانه ایستادگی نمایند. ما بار دیگر اعلاممیکنیم فعالیتهای هستهای ایران در چارچوب تعهدات بینالمللی استو جمهوری اسلامی هیچ برنامهای برای تولید سلاحهای هستهایندارد، بلکه در صدد تهیه سوخت نیروگاههای هستهای خود برایمصارف و مقاصد صلحآمیز است و به مسؤولان و دستاندرکاران اینبخش توصیه میکنیم با توجه به عدم پایبندی برخی از کشورهایاروپایی نسبت به تعهدات خود، در تصمیم خود درخصوص تعلیقداوطلبانه غنیسازی اورانیوم تجدید نظر کنند و با حمایت مجلسشورای اسلامی نسبت به ساخت قطعات سانتریفیوژ در کارخانههایداخلی اقدام نمایند و درصورت نیاز طرح الزام دولت بر تداوم فناوریهستهای صلحآمیز و پایان دادن به تصمیم داوطلبانه خود در تعلیقغنیسازی اورانیوم بتصویب نمایندگان ملت ایران خواهد رسید. سخن آخر درخصوص مسایل و مشکلات جامعه مطبوعاتی وخبرنگاران پرتلاش رسانههای گروهی است. ضمن گرامیداشت (17)مرداد، روز خبرنگار، به همه خبرنگاران و روزنامه نگاران شریف کهپایبند به استقلال و امنیت و اعتلای فرهنگی کشور هستند مطالبیمعروض میدارم: قانون اساسی جمهوری اسلامی ضمن آزاد دانستن نشریات ومطبوعات کشور در بیان مطالب، از هرگونه اقدامی که مخل به مبانیاسلام یا حقوق عمومی باشد جلوگیری میکند، بطوری که در قانونمطبوعات حدود آن مشخص شده است. مجلس شورای اسلامی باهرگونه حرمتشکنی و به مخاطره افتادن امنیت شغلی و آزادینشریات در عرصه مطبوعات کشور مخالف است و ضمن حمایت ازخبرنگاران و روزنامهنگاران متعهد به مصالح و منافع ملی از حقوققانونی و مسلم آنان در زمینههای مختلف حمایت میکند و از تعطیلی وتوقیف مطبوعات خرسند نمیباشد و از همه راهکارهای قانونی برایحل مشکلات روزنامهنگاران و خبرنگاران کشور، بویژه مشکلاتیمانند بیمههای درمانی و بیکاری، بازنشستگی و تعمیم مصداق سختو زیانآور بودن شغل خبرنگاری در سایر سطوح روزنامهنگاری وبرخوردار کردن مؤسسات مطبوعاتی از معافیت مالیاتی و تأسیسصندوق حمایت از روزنامهنگاران حمایت میکند و همانطور کهریاست محترم قوه قضائیه فرمودند با اصلاح برخی از قوانین مرتبط باموضوع مطبوعات، سعی خواهد شد دستگاه قضایی حتیالامکان درحوزه مطبوعات و رسانهها وارد نشود و برای جلوگیری از بوجود آمدنجرائم مطبوعاتی، دستگاههای مسؤول دولتی، وارد عمل شوند. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنیم. 4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولین اجراییکشور: ـ آقایان: عابد فتاحی، جواد جهانگیرزاده و محمد عباسپورنمایندگان محترم ارومیه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوصتسریع در شروع عملیات اجرایی خط آهن دور دریاچه ارومیه از محورارومیه ـ نقده ـ مهاباد و اعلام آخرین وضعیت احداث جاده شهیدکلانتری از نظر اجرایی و اعتباری. ـ آقای سیدحسن شجاعیکیاسری نماینده محترم ساری به وزیرمحترم راه و ترابری درخصوص تسریع در ترمیم راهسازی کیاسر(احتمالاً راه ساری ـ کیاسر بوده که اینجا راهسازی نوشتهاند) راهساری ـ کیاسر، خسارت دیده بر اثر رانش و راه تلمادره به اروستدرپشتکوه چهاردانگه. ـ آقای قربانعلی نعمتزاده نماینده محترم قائمشهر و سوادکوه وجویبار به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تأخیر بیش از هشتسال اجازه لولهگذاری در مسیر راه زیرآب ـ شیرگاه برای تأمین آبشرب مردم شیرگاه از گلناب دره. به وزیر بازرگانی و تعاون درخصوص رس